Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek Gouda Opgericht 1858 DE ZALM" KOSTENBIGIOITINE NIMF GAS GEM.-LICHTFABRIEKEN Fa. RENEMAN v. d. HEIJDEN FABRI KANTE VAN: .Gouda-Kaarsen „Gouda-Theelichften .Gouda-Nachtlichten .Gouda-Stearine .Gouda-Stearinepek J. DE JONG S AUTOHANDEL Tf HOTEL - RESTAURANT VOOR KEUKEN EN INDUSTRIE .Gouda-Glycerine .Gouda-Oleine .Gouda-Sproeiteer .Goudalite (Asfaltemulsie) .Goudafalt (Wegenolie) CHEVROLET VERVOERTGOEDKOOPER KIOLONIALE- EN GRUTTERSWAREN GOUDSCHE COURANT DONDERDAG 1 APRIL 1937 DERDE BLAD d; H' GEVESTIGD SEDERT 1670 VOOR UW BRUILOFTSPARTIJEN DINERS EN SOUPERS TE GOUDA CHEVROLET PONTIAC SEDAN DE LUXE Iets aparts 2550 Prijs: 1735.- nnflP M'NDER kosten bij aankoop minder kosten aan verbruik Vraagt inlichtingen en DEMONSTRATIE bij de DEALER OFFICIAL voor Gouda en Omstreken GOUDA FLUWEELENSINGEL 59 TELEFOON 2824 GROOTHANDEL IN GOUDA TELEFOON 3171 BOELEKADE 17-19 LAND- EN WATERWEGEN IN EN OM GOUDA. DE PLAATS DER GEMEENTE-REINIGING IN DE MODERNE SAMENLEVING. VOOROEILia EN GEMAKKELIJK IN HET QEIRUIKmi^hb Afd GAS UUUIl MINDER KOSTEN VOOR ONDERHOUD MINDER KOSTEN IN AFSCHRIJVING üoudsche courant is jarig; heeft den eerbledwekkenden leef tijd van Jaar bereiüt Z is een gelukwensen rnard. Dat dj er nog zoo ïrisch en monter uitziet en den last ha- rer Jaren nog aller minst vertoont, maakt dat we haar niet een voudig de hand druk ken. maar die onder het uitspreken van on zen gelukwensch her haaldelijk schudden. De Jubilaresse houdt ons met veel op de hoogte wat we als Gou wenaren zoo graag we ten en tot dit veje be- hooren zeker ook de mededeelingen omtrent de wegen in- om en naar Gouda; de wegen zoowel te water als te land Deze objecten toch staan in het brandpunt van de belang stelling van ieder die voor Gouda voelt. De stad onzer Inwoning ligt immers op een belangrijk kruispunt en is omringd door de grootste steden van ons land. üien verslag van een eenigszins uitge- oreide trip in en om Gouda zou het ge- heele jubileerende blad vullen; we zul len het daarom op dezen verjaardag bij een kleine wandeling door en rond de stad laten en de 75-jarige op haar feest dag met te veel vermoeien. Ten Noorden van Gouda, iets verder dan de gemeentegrens, ronken de ma chines, zwaaien de monsterkranen hare gretige grijpers van vroeg tot laat rond en storten dagelijks duizend kubieke meters en meer zand in lange treinen- reeksen die het verder in het lichaam van den weg in de richting van Utrecht voeren. Aan de andere zijde van de Gouwe toert dag in en dag uit de gigan tische elevator en stort enorme hoeveel heden zand over een luchtbrug ih trei nen die het uren gaans brengen in het lichaam van den weg naar den Haag. Daarna trekken de pijlers van de In aanbouw zijnde Kyks-basculebrug over de Gouwe met de aansluitende opritten onze aandacht, diep In den bodem wor telende en hóóg boven de omgeving zich verhei lende betonconstructies. Reeds dit jaar zal deze mooie brug worden vol tooid en de schakel vormen tusschen den weg naar Oost en1 West. Langs geleide lijke bochten zal de Rijksweg van den provincialen weg langs de Gouwe kun nen worden bereikt. In de verte teekenen zich reeds de ragfijne constructies van de heftorens der bruggen te Waddinxveen en Boskoop tegen den hemel af. Deze moderne kunstwerken te bezoeken en de schoon heid van het omliggende landschap van de 32 m. hoog geheven brug af te savou- reeren zou ons te ver voeren, we keeren terug en zien in den geest reeds de pro vinciale weg de noordzijde van den spoorweg volgen, richting station Gouda. Lang zal het toch wel niet meer duren dat dit plan werkelijkheid zal zijn. We volgen nu vooreerst nog den bestaanden weg langs de Gouwe voorbij de effen- giadde sportvelden, die door vaardige en nijvere handen uit drassige landen en poelen zijn te voorschijn getooverd; ze wachten op een sappig groene gras mat en daarna op de vele liefhebbers van den worstelwedstrijd om hiet leeren monster. Den hoek bij de Wasserij „de Drie Noteboomen" gaan we onder een babbel tje over het natte weer voorbij; alles sal rech koom; ook daar Oostwaarts zullen We ons uitstapje niet verder uitstrekken dan tot den tol boom. Wat deert ons dat kwartiertje wachten voor de spoorboomen; we staan in het beste humeur te wachten op een trein; immers IS dit nog slechts een kwestie van enkele maanden misschien en het leed zal geleden zijn. We gaan toch concurreeren met onze zusterge- De nieuwe Provinciale Weg langs de Gouwe. mcente aan de Rotte. We krijgen een tunnel, zij dezo dan ook wat kleiner en droger. Over eenigeri tijd gaan we séparé gladjes de stad aan die zijde verlaten en hebben gewoonweg maling aan de vroegere plaaggeest daar ver boven ons. Dan volgt de boulevard Graaf-Floris, die langs nieuwe Jiuizenreeksen voert naar een mooie nieuwe stadswijk en verder naar het nabije schilderachtige Piassen- gebied, wat ook nl. door aanleg en ver betering van Wegen daarheen en er door, beter voor het verkeer toegankelijk zal worden gemaakt. Wegen und kein Ende! We hebben geen sympathie voor tollen en keeren terug om ons uitstapje in an dere richting te vervolgen. Hebben even wat moeite bij Restaurant „Ter Gouw" maar ook dit Irriteert ons ook maar matigjes meer nu we weten dat de Gemeente-operateur spoedig het mes zal zetten in den protuberans gevormd door de overbrugging van het sluisje van den polder Bloemendaal. We vinden wegen door geaccidenteerd terrein allen heel mooi, maar de straten in den kom orfeer gemeente vindt niemand daarvoor de aangewezen plaats. Daar ontrolt zich voor ons ook de door de Bleekers- en Fluweelensingelgrachten bespoelde avenue; flink trottoir, breede verkeersweg, mooie boomenrijen en for- sche grondstrook langs het mooie water; het gaat ons hier als den schoolmeester die zijn kindertal ook reeds ziet, n.l. In het verschiet. Dit zij niet verre! Dan wacht ons reeds de groote verkeersweg via Oudewater naar Utrecht, die In den loop van dit jaar gereed zal zijn. De weg van Btolwijkersluis-ligt te wachten; ook hier moet de verbeelding ons nog even te hulp komen en met een beetje goe den wil zie ik reeds de goedgeveerde moderne autobussen zuidwaarts suizen. Het „autokerkhof" heeft afgedaan; de kraanwagens treffen het dat oud ijzer zoo veel meer wa'ard is dan kort geleden ze zullen dan toch nog wót opbrengen! We nemen nu de richting Veerstal en bemerken dat het vondertje over de uit watering van het oude gemaal van Rijn land plaats heeft gemaakt voor een Hinken weg Tot onzen spijt echter mis sen we het mooie gezicht op het wel ouderwetsche maar toch steeds iraale gemaal van Rijnland met zijn grootsche serie schepraderen. Daar hebben we dan de Punt en de Veerstal; en is dat daar nog wel de Mallegatsluis met haar smalle, in een bochtig wegdeel gelegen brug? We zou den er haast voorbij zijn zonder het te weten; de vaartuigen schouwen we nog slechts in vogelvlucht En waar zijn de tallooze op schutting wachtende schepen met hun steeds mopperende gezagvoer ders? Ze behooren tot het verleden. Het is nu altijd schoon schip voor de sluis. Varenden die Gouda moeten aandoet, vinden nu praktisch altijd een gereede sluis. Hola! daar was ik weer een wijle voor uitgelopen. Dus nog even voorzichtig aan doen, voor we den weg westwaarts te pakken ngs de uit de asch herrezen hypermoderne Kaarsenfabriek via het voormalig station Moordrecht richting Rotterdam en den Haag. Het bereiken van de Rottestad is voor het snelverkeer thans nog maar een peulschilletje; de weg naar den Haag in vergelijking daar mede nog een flinke baneneschil, maar welhaast is er voor in de plaats gekomen een auto-strade waarop onze wagen 't straks tegen d«n electrischen trein zal kunnen opnemen, het althans zonder al te groot risico kan probeeren. Hoog over andere wegen en de spoorwegen voert de weg ons blnmen niet te langen tijd naar de stad van het Gelukkig Paar Obstakels zijn er niet. Immers vindt het verkeer als het de richting van het ver- keerspijl bij de Julianasluis althans volgt, steeds een gereede brug ovër dit object, we zouden dan ook haast de nieu we aanwinst voor de scheepvaart niet hebben opgemerkt. Dat ware jammer geweest; immers is de Julianasluis, schoon bescheiden van afmetingen, een bezienswaardige slokop van schepen. Werd er in het jaar 1936 niet gemiddeld een mlllioen kubieke meters per maand ^oorgeschut en dat alleé zonder opschepperij.^want de be diening geschiedt met nauw zichtbare hand. Zoo zijn we nu in de waterwerken be land. Zien buiten de wijde voorhaven en over eenigen tijd zullen ongetwijfeld^ baggerwerktuigen den Hollandschen IJs -* sel tot een gladden waterweg tusschen Rotterdam en Gouda maken Binnenwaarts zijn reeds voltoóld de 25 meter doorvaartwijdte biedende ftef- bruggen over de Gouwe te Waddinxveen en Boskooponderhanden die in den om te leggen Rijksweg Leiden—utrecht te Gouwsluis. In voorbereiding zoodanige bruggen te Alphen aan den Rijn, 's Mo- lenaarsbrug en Woubrugge. We lieten ons bii de Wasscherij „de Drie Noteboomen" even afleiden. Vóór De Julianasluis in het Verbindingskanaal tusschen den Hollandschen IJssel en de Gouwe. ons ligt daar een drietal bruggen, alle voerende naar het Bofwerk met zijn fraaie uitzicht op de Gouwe, maar ook met zijn lastige eigenschappen voor het verkeer. Ook hier nog eenig geduld! Straks glijden we haast ongemerkt langs dat punt henen en bereiken langs bree de wegen door de Vorstenbuurt, langs de jeugdige Juliana—Bernhardboom en het grootsche Tehuis voor Ouden van Dagen wat daar welhaast zal verrijzen, den weg over de sluis naar Rotterdam en 's-Gra- venhage. Gouda ligt wol in het brandpunt van den arbeid! In-nabije en verre omgeving zwaaien de stoomkranen, grijpen de grijpers, rammen de heimachines en knarsen de walsen en klopt het werk- hart! Een wandeling in en om Gouda toont den nu niet meer mopperenden wegen belasting-betaler dat de gestorte pen ningen in zijn belang worden besteed en aan leder ander dat er arbeid wordt ver schaft; arbeid voor velen, helaas niet voor allen! Jubilaresse, eischt dit schrijven te veel ruimte in Uw Feestnummer, zoo laat het eenvoudig weg, ook zonder dit schriftuur weet ieder Gouwenaar die af en toe zijn neus eens bulten de stadspoorten steeks, toch wel wat er al in en om Gouda ge beurt en staat te gebeuren. Strekke alles wat er wordt gewrocht mede tot heil van de goede gemeente waarin Jubilaresse nu reeds gedurende 75 jaren, haar licht spreidt! Gouda, Maart 1937. P. B. SIPS De nieuwe hefbrug over de Gouwe die te Waddinxveen en te Boskoop de oude draaibruggen heeft vervangen. Nederland is een z i n d e 1 ij k land. Wanneer wij onze steden en dorpen vergelijken met die van onze Zui derburen b.v., dan moet men direct toegeven, dat ze er daar nergens zoo proper uitzien als in ons landje. Het reinigingswe- J. F. ANEMAET. zen in N^derland neemt dan ook een vooraanstaande plaats in. De oorzaak hiervan moet natuurlijk in de eerste plaats gezocht worden in den aard van ons volk. In de tweede plaats is het feit. dat de stadsbesturen in den loop der jaren vrijwel overal de zorg voor de openbare reinheid rechtstreeks in handen hebben genomen, van groote beteekenis geweest voor de zindelijkheid van onze steden Aangezien het ondoenlijk is het g e h e e- le bedrijf van een modern ingerichte ge meente-reiniging in een kort krantenarti keltje te beschrijven, moet ik mij beper ken tot eenige belangrijke punten. Ophalen van huisvuilnis. Op de eerste plaats heeft de gemeente reiniging tot taak bij de ingezetenen die stofien weg te halen, waarvan men zich wil ontdoen, n*l. da z.g. huisvuilnis en de haardasch. Vroeger kwam het nog voor. dat de in woners zelf de huisvuilnis moesten storten in bakken of kisteiï aan den openbaren weg, welke dan van gemeentewege nu en dan werden geledigd. Het vuil kwam in die bakken tot rotting, wat oorzaak werd van stankverspreiding, terwijl vliegen en andere schadelijke insecten er een prach tige broedplaats vonden. Deze primitieve methode, die zoowel uit aesthetisch als uit hygiënisch oogpunt te veroordeelen is, komt gelukkig niet veel meer voor. De meest toegepaste methode van ver wijdering van de afvalproducten uit de huishouding is wel de geregelde ophaal dienst. Dit systeem wordt tegenwoordig in nagenoeg alle plaatsen van eenige betee kenis toegepast, zij het dan ook, dat het niet overal even volmaakt is. Vaak komt het nog voor, dat de bewo ners het huisvuil meegeven in bakken, vaten en kistjes, welke meestal niet be hoorlijk te sluiten zijn. Het gevolg is. dat door de wind veel van den inhoud op de straat terecht komt, waardoor deze ernstig wordt^ verontreinigd. Bovendien bestaat het gevaar, dat door het opgraven van vuil in open bakken op binnenplaatsjes enz. men ratten naar de woning lokt. Van de zijde der reinigingsdiensten wordt sinds jaren dan ook gestreefd naar betere en goed te sluiten vuilnisemmers. Het pu bliek moet er van doordrongen worden, dat het aanschaffen van een doelmatigen vuilnisemmer geen luxe is, doch een eer ste eisch der hygiëne en dat veel onhfil (rattenplaag met als gevolg ziekte van Weil) hierdoor wordt voorkomen. Wanneer alle inwoners van Gouda eens een model-vuilnisemmer hadden, dan zou niet alleen het werk van den vuilophaal dienst vlugger kunnen geschieden, doch de stad tijdens het ophalen van het vuil een nog zindelijker aspect bieden, terwijl de last van ratten sterk zou verminderen. De moderne ophaaldienst. In de groote steden Amsterdam en Den Haag staat de ophaaldienst van vuil op hoog peil. Hier zijn normaal-vuilnisemmers in gebruik, die alle van dezelfde construc tie zijn. De huisvuilophaalauto's zijn dan voorzien van apparaten, waardoor deze „normaalvaten" Stofvrij geledigd kunnen worden. De mogelijkheid, dat bij het laden eenig vuil op straat terecht komt is hierbij uitgesloten. De emmers hebben bovendien een langen levensduur, doordat ze tijdens de belading niet beschadigd kunnen wor den. Dit systeem voldoet aan hooge hy giënische eischen en ook kleinere plaat sen als Deventer en Haarlem gaan hiertoe over. Voor Gouda wordt een dergelijke huisvuilophaalmethode. waarbij de nor maalvuilnisemmers gratis aan de ingeze tenen worden verstrekt, in studie geno men. loopig niet te verwachten. Ook afvoer van het huisvuil door mid del van de rioleering heeft slechts hier en daar in het buitenland toepassing gevon den. In New-York wordt het systeem ge volgd, dat iedex groot gebouw voorzien is van een eigen vuilverbrandingsinstal latie. Het vuil wordt door kokers auto matisch vanuit de diverse kamers naar den verbrandingsoven aangevoerd. De resten, die nè verbranding van het huisvuil over blijven, de z.g. „slak", moet echter weer verwijderd worden. De vuilverwijdering.; Tot nu toe hebben we besproken de ver schillende manieren, waarop de bewoners zich van hun huisvuil enz. kunnen ontdoen. Voor den Reinigingsdienst begint echter dan pas het probleem, hoe het vuil te ver wijderen uit de bewoonde centra en wat er mede aan te vangen. De vroegere vuilnisman met z»jn Gemeentelijke Keinigi In de gemeente Enschede bestaat het wisselvatenstelsel. De bewoners worden voorzien van groote vuilnisvaten 100 L. inhoud), die eens per week vanwege den Reinigingsdienst worden weggehaald en direct vervangen door een' ander schoon vat. Hier heeft dus op straat geen overstor- ten van vuij plaats; de volle vuilnisvaten worden naar het stortterrein vervoerd, daar geledigd en gewasschen en de vol gende week keeren ze weer frlsch en schoon in de woning terug. Hoewel dit stelsel aan de hoogste hygiënische eischen voldoet, heeft het in ons land geen verde ren ingang kunnen vinden, vooral omdat het niet geschikt is bij étagewoningen. Ook de aanschaffing van zooveel groote model-vuilnisemmers en van de noodige auto's voor de verwisseling, gaat de finan- ciëele draagkracht van de meeste gemeen ten te boven. Behalve de hlervoren behandelde metho des van waarbij in de emmers deponeeren, die door den Reinigingsdienst geledigd worden, komen een enkelen keer nog de volgende manie ren voor: In flatwoningen b.v. worden soms af- voerkokers ingebouwd, waardoor allerlei klein huishoudafval verwijderd kan wor den. Dit komt dan terecht in een vuilnis vat, dat zich bevindt in een kastje, dat van den openbaren weg af te bereiken is. Door den Reinigingsdienst worden de vaten weer periodiek geledigd. Soms hebben meerdere woningen een dergelijken ge- meenschappelijken koker. Een algemeene toepassing van dit systeem is echter voor- n vuilverwijdering uit de woning, j de fcewoners het vuil rechtstreeks hondenkar, toen er nog geen ngsdienst wae. Vroeger gebruikte de Reinigingsdienst de daarvoor in aanmerking komende stof fen veelal voor bereiding van compost, die bij de landbouwers gretig Tftrek vond. Deze oplossing was ook uit financiëel oog punt niet slecht. Aangezien vooral door de invoering van den kunstmest de vraag naar compost zoo danig gedaald is, dat de bereiding ervan de mo4|te niet meer loont, hebben de meeste gemeenten met deze methode van vuilverwijdering gebroken. De voornaamste stelsel, die tegenwoor dig in ons land nog "toepassing vindjen. zijn: a. het dempen van slooten, plassen, moe rassen en het ophoogen van laaggelegen terreinen; b. het brengen van het vuil naar onvrucht- bare gronden, met het doel deze voofr bouwlënd geschikt te maken; c. het storten van het vuil in zee,- en d. het verbranden van het viftl in een ver brandingsinrichting. Verschillende methoden. Het antwoord op de vraag, welk stelsel van vuilverwijdering toegepast zal wor den, hangt af vpn diverse plaatselijke om standigheden. a. De cfemeente Gouda b.v. beschikt over laaggelegen moerassige terreinen aan de Nieuwe Vaart en het ligt voor de hand deze terreinen met het ingezamelde huls- vuil op te hoogen. Dit stelsel voldoet heel goed en is, uit financiëel *bogpunt bezien, aanbevelenswaardig. Niet iedere gemeen te beschikt echter over zulke voor*ophoo- ging geschikte terreinen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 5