rss»
Kleiweg 23
Gouda
7
e EERSTE KV?
GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 30 APRIL 1937 TWEEDE BLAD
s.
SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK
Ned. Herv. Stichtingen voor Zenuw- en Geesteszieken
Van Iterson-Ziekenhuis
In de vlotte
modellen/
Onder leiding van Dr. Colif n
worden de inbreuken, die
het parlement in de laatste
tientallen jaren op de eon-
stitutioneele rechten van de
Kroon heeft gemaakt, lang-
saam teruggedreven.
Probeert U deze week eens onze PROPELLERTJES,
slechts 25 ct. per y2 pond.
GEBRS. RAVENSTEIN Spieringstraat 87.
Het 17de Internationale Landbouweongres.
Een nieuw verkeersbord
van den A.N.W.B.
Wat een duurrecord voor een vliegstèr beteekent.
De sterrenhemel in Nederland op 1 Mei 1937.
(laOQN
*T"\"
ZUID
Zeer aantrekkelijk chique
model Prachtig bewerkt.
In sierlijke vierkante leest
en prachtig voorblad.
Bijz. prettige pasvorm. J0.
Keurig vlot model r
zeer mooi voor
blad In bruin en
zwort
Zeer fijn model met
prachtigeTtiile hak.
Van beige leder
met suede Iets
aparts
In alle tinten, leer-
soorten en leukste
modelletjes Zeer
solide. In lak var
Zeer prettig en
aardig kinder
schoentje Keurig
bew Inbeige,
um wit, vanaf
Zeer leuk, en keu
rig bewerkt. In bruin
calfsleder en
zw. lak, vanaf
OJ maal 18
EIGEN FILIALEN IN ALLE PLAATSEN
VAN NEDERLAND.
maat 18
Zeer chique en voornaam
In bijzonder mooie
oxblood kleur. Iets
aparts.
Bijzonder mooi model
van zeer fi|n calfsleder
Prima pasvorm
Met origineel gevlochten
voorblad. Heerlijke
luchtige dracht
Lakschoen in zeer chique
en sierlijke snit. Prima
lak.
Het CONSULTATIEBUREAU der Vereeniging voor geestesgestoorSen
te GOUDA, waar kosteloos advies gegeven wordt, is gevestigd in het
en iederen DINSDAG vap 2.30 u.4.30 u. geopend.
Medisch leider is Drs. J. W. BRUYN, Geneesheer-Directeur van de
psychiatrische inrichtingen „Zon en Schild" en „Hebron" te Amersfoort.
In vlotte modellen figt er voor U bij
Esders een bijzonder uitgebreide
sorleering gereed. Onze verkoopster
zal U gaarne met een goede voor
lichting van dienst zijn! Overtuigt
U dat elegance en lege prijs bij
Esders samengaan/
DECEMBER 1936'
CORRESPONDENT VAN
THE TIMES'
17-75
boot"-
Zeer licht in gewicht en heerlijk van smaak.
G.B.R. SIROOPWAFELS steeds versch verkrijgbaar.
Van 16—24 Juni te Scheveningen.
Van het 17e Internationale Landbouwcon-
,es dat van 16-24 Juni a.a. te Schevenin-
zal worden gehouden, is het Eerste Ka
merlid Mr. A. G. A. Redder van Rappard,
voorzitter en de secretaris van het Kon.
Landbouwcomité, dr. H. Molhuysen,
jecretaris.
Dezer dagen hebben deze heeren enkele
mededeelingen over dit congres gedaan in
een bijeenkomst welke ook werd bijgewoond
door een vertegenwoordiger van den Minis-
tór van Landbouw en Visschery, n.l. door
Mr. J. J- Wintermans, den waarnemend di
recteur-generaal van den landbouw.
Óver de geschiedenis der Internationale
Landbouwcongressen vertelde Mr. A. G.
Ridder van Rappard, die naar men
«eet herhaaldelijk als vertegenwoordiger
van Je Nederlandsche regeering aan de
werkzaamheden dezer ^congressen deelnam.
Inleiding Mr. van Rappard.
Het eerste congres werd gehouden ge
durende de Wereldtentoonstelling in 1889 te
Parijs. Oen st°ot hiertoe heeft gegeven de
Minister van Handel en Nijverheid de heer
Lucien Dautresure. Dit congres stond on
der leiding van den heer Jules Meline, pre
sident van de Kamer. Het congres telde
1451 leden, "Hff wie 289 vreemdelingen.
Een van de belangrijkste onderwerpen
door den heer Leon Say ingeleid, was wel
de organisatie van het landbouwcrediet. In
de vergadering van het congres d.d. 11 Juli
van dat jaar werd de taak van een com
missie ter bestudeering van dit vraagstuk
uitgebreid. Die commissie zou zich niet al
leen onledig moeten houden met de bestu-
deerihg van de quaestie van het landbouw
crediet, doch zij zou in het algemeen een
onderzoek in moeten stellen naar de oor
zaken van de landbouwcrisis, waarin men
toentertijd ook leefde, en naar middelen om
de crisis te bestrijden. Het bureau van het
congres kreeg opdracht deze commissie aan
te vullen en de landbouwvereenigingen in
den vreemde uit te noodigen naar een op
1 en 2 Juli 1890 te Parijs te beleggen ver
gadering.
Op die by eenkomsten waren 17 landen
vertegenwoordigd, te weten Frankrijk, Oos-
tenrijk-Hongarye, België, Canada, Dene
marken, Spanje, Engeland, Griekenland,
Italië, Luxemburg, Nederland, Portugal,
Duitschland, Roemenië, Rusland, Zweden,
Noorwegen en Zwitserland. Deze bijeen
komst, welke onder leiding stond van den
heer Jules Meline, heeft geleid tot de op
richting van de Internationale Landbouw-
commissie, Commission Internationale
d'Agriculture, welke jaarlijks in verschil
lende deelen van Europa bijeenkomt.
De Internationale Landbouwcommissie
kreeg tot taak de internationale congressen
voor te bereiden.
In de vergadering der commissie in 1935
te Brussel gehouden, werd het definitieve
besluit genomen, dat het congres in 1937 in
Nederland bijeen zou komen. Dit besluit
werd niet genomen, dan nadat de Neder
landsche afdeeling van de C.I.A. verzekerd
was van de medewerking der Nederlandsche
regeering, welke medewerking haar wel
willend is verl eend en dankbaar aanvaard.
Het wordt dan ook inderdaad tijd, dat
Nederland als gastheer zal optreden, want
sedert 1891 heeft het congres niet meer in
ons land de eer te beurt het 2e Internatio
nale congres te ontvangen. De congressen
werden in het begin meestal om de twéé
jaar gehouden en tot aai# den oorlog zyn
de plaatsen van samenkomst achtereenvol
gens geweest Brussel (1895), Boedapest
1896), Parijs (1900), Rome (1903), Weenen
(1907), Madrid (1911) en Gent (1913).
Mr. Ridder van Rappard zette vetvolgens
de beteekenis dezer congressen uiteen en
eindigde met het uitspreken van den wensch
dat dit congres een succesvol verloop zal
Inleiding Dr. Molhuysen.
De secretaris van het congres, dr. H. Mol
huysen, die hierna het woord nam, ging
uitvoerig in op het nut dezer congressen.
Vervolgens deelde hy eenige bijzonder
heden mede over het 17de Internationaal
Landbouweongres, dat van 16—24 Juni te
Scheveningen wordt gehouden en waarvan
Hare Majesteit de Koningin het Bescherm
vrouwschap heeft aanvaard. Dit congres
wordt gehouden onder de auspiciën van de
Internationale Landbouwcommissie, waar
van Marquis Louis de Vogué president is.
Deze Internationale Landbouwcommissie
heeft in de verschillende landen haar natio
nale afdeelingen. Zoo is er in ons land een
afdeeling welks is samengesteld uit de hee
ren mr. A. G. A. Ridder van Rappard (voor
zitter), A. N. Fleskens, Ir. D. S. Huizinga,
J. Th. Verheggen, Mr. J. J. Wintermans
(leden) en Dr. H. Molhuysen (secretaris)
en welke afdeeling zal optreden als comité
voor de organisatie van dit congres.
De openings- en sluitingsvergadering van
het congres zullen worden gehouden in de
Ridderzaal te 's-Gravenhage, terwijl de sec
tie-vergaderingen zullen plaats hebben in
het Kurhaus, het Palace-iHbtel en het
Oranjehotel te Scheveningen.
BINNENLAND.
Herklasseering van kantongerechten.
Ingediend is een wetsontwerp, houden
de nadere wijziging van die wet van 5
Juli 1910, tot regeling van de samenstel
ling van den Hoogen Raad, de Gerechts
hoven, de Arrondissements-rechtbanken
en de Kantongerechten en van de jaar
wedden der rechterlijke ambtenaren als
mede van de klassen der rechtbanken en
kantongerechten. (Herklasseering van
kantongerechten)
Ter toelichting daarvan wordt het vol
gende opgemerkt:
De ontbinding van een 39-tal kanton
gerechten, welke op l Januari 1934 haar
beslag heeft gekregen, heeft een dusda-
nigen invloed uitgeoefend, dat de be
staande classificatie van verschillende
kantongerechten niet meer in overeen
stemming is met den omvang der zaken,
welke zij thans te behandelen krijgen.
Door dit ontwerp van wet ondergaat
de classificatie een aanmerkelijke wijzi
ging. Deze wijziging is eenerzijds be
nvloed door het getal'der burgerlijke
zaken eh der strafzaken, welke door den
kantonrechter worden behandeld, ander
zijds door het zielental van het kanton.
Als gevolg van een en ander ten aan
zien van de kantongerechten worden de
volgende verhoogingen van klasse voor
gesteld:
Van klasse 1 e naar klasse l d: Hilver
sum, Nijmegeh, Heerlen, Enschedé, Lel
den, Leeuwarden, 's-Hertogenbosch.
Van klasse 2 naar klasse l d: Eind
hoven.
Van klasse 2 naar klasse 1 e: Amers
foort, Delft, Breda, Dordrecht, Alkmaar,
Zwolle, Middelburg, Almelo, Roermond.
Van klasse 3 naar klasse 2: Beetster-
zwaag, Sittard, Den Helder, Meppel, Hee
renveen. Gorlnchem, Neuzen, Groenlo,
Zevenbergen, Sneek.
Voor de verhooging van de jaarwed
den van de thans aanwezige rechterlijke
ambtenaren is met reclassificatie een
bedrag van rond 25.000 gemogid.
Naast de reclassificatie van de'kan
tonrechten brengt het wetsontwerp en
kele wijzigingen In de maximum-forma
tie van enkele dezer gerechten ten einde
te voorzien in een reserve, waarmede in
het algemeen de formatie dient te blij
ven boven het getal der feitelijk aan
wezige functionarissen.
Wijziging niiximum-formatie van
gerechtshoven en rechtbanken.
Tevens is een wetsontwerp >ingediend
tot nadere wijziging van de wet van 5
Juli "1910, tot regeling van de samenstel
ling van den Hoogen Raad, de rerechts-
hoven, de arrondissements-rechtbanken
en de kantongerechten en van de jaar
wedden der rechterlijke ambtenaren als
mede van de klassen der rechtbanken en
kantongerechten. (Wijziging m&ximum-
formatie van gerechtshoven en recht
banken).
In de toelichting wordt gezegd:
Bij het 4de hoofdstuk der rijksbegroo
ting voor het dienstjaar 1937 zijn o.m.
gelden toegestaan voor de uitbreiding
van het griffiepersoneel der rechtbanken
met een 9-tal substituut-griffiers.
Vermits de piaximum-formatie van de
rechtbanken, zooals deze Is vastgesteld
bij de wet van 5 Juli 1910, laatstelijk ge
wijzigd bij de wet van 15 Mei 1936 de ge-
wenschtc uitbreiding bij verschillende
colleges niet toelaat, Is het noodzakelijk
deze formatie aan een herziening te
onderwerpen Die herziening kan dan
tevens worden benut om de maximum
formatie van gerechtshoven en recht
banken te brengen op een peil, waar
door deze voorziet in een zekere 'reserve
boven het getal der feitelijk aanwezige
titularissen, opdat, indien te eeniger tijd
de behoefte aan het licht mocht treden
van eenige (thans niet noodzakelijk te
achteni uitbreiding van met rechtspraak
belaste rechterlijke ambtenaren, voor de
bevrediging van die behoefte de wette
lijke maximum-formatie geen beletsel
zal vormen en volstaan zal kunnen wor
den met het bij een begrootlngswet
voteeren van cie voor de uitbreiding be-
Toepassimg van de Arbeidswet
voor kantoren.
Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe
ling de bepalingen der Arbeidswet 1919 be
treffende arbeid van mannen en vrouwen in
kantoren in het algemeen op 1 Juni a.s. in
werking te doen treden. Met ingang van
dien datum zal dan een werktijdenbesluit
voor kantoren worden ingevoerd. Voor bank
en effectenkantoren zal de invoering ver
schoven worden tot 1 September a.s.
Buiten de regeling zal voorshands blijven
de arbeid van mannen en vrouwen in eenige
groepen van kantoren, waar de arbeid af
hankelijk is van de onzekere tijdstippen
van aankomst van zeeschepen, voorts de
arbeid in kantoren van tabakshandelaren
en -makelaars, van groenten-, fruit- en
aardappelenexporteurs en van reisbureaux.
Overwogen wordt namelijk een eventueele
wijziging van de arbeidswet, welker bepa
lingen op sommige punten voor de genoem
de categoriën van kantoren te weinig reke
ning houden met de eischen der practyk.
Zooals algemeen bekend ls komu het
herhaaldelijk voor, dat de weggebruikers
zich niet houden aan het voorschrift om
niet alleen rechts te houden, maar ook
njet verder yan den kant van den weg
te verwijderen dan, zooals de wet ook
voorschrijft: „door de omstandigheden
gerechtvaardigd wordt".
Aangezien hierdoor niet alleen de ca
paciteit van den weg noodeloos wordt
verminderd, maar ook de veiligheid van
het verkeer meermalen ernstig in gevaar
wordt gebracht, heeft de A.N.W.B. aan
den Minister van Waterstaat vergunning
gevraagd om op verschillende plaatsen
van belangrijke Rijkswegen borden te
mogen, plaatsen van het.?jDovenst.aande
model. Ongetwijfeld zullen# deze een
groote opvoedende werking hebben.
Mijn vlucht van Engeland naar Australië.
„In de lucht voel ik me wel eens eenzaam"
door JEAN BATTEN.
I® onderstaand artikel vertelt de
beroemde Engelsche vliegster, Jean
Batten, van haar vlucht Engeland-
Australië.
De maanden vóór mijn vlucht naar
Australië werden volkomen in beslag
gnomen door alle mogelijke voorbe
reidingen, welke zulk een vlucht voor-
g&ah. Ik moest brandstoffen in-
slfcn, mijn visa in orde laten maken,
schriftelijke permissies krijgen om
^erecheidene vliegvelden te gebrui-
en> darten bestudeeren en toestem-
minS vragen aan de landen, waarover
'k zou moeten vliegen om mijn doel
le bereiken.
Verder moest ik de nood i ge zorg
ebben voor mijn kleine vliegtuig,
mÜn Havilland met zjjn Gipsy-I-mo-
tor van 90 P.K., die nieuwe benzine
reservoirs moest hebben, met het oog
°P de lange vlucht. Inplaats van het
oude reservoir, die slechts 86 liter
kon bevatten, kreeg ik een nieuwe,
waarin ik 278 liter kon bergen. Zoo
doende kon ik 1300 km afleggen, zon
der maar eenmaal te moeten landen,
om benzine in te nemen. Daar deze
nieuwe reservoir nogal veel plaats in
beslag nam, moest ik zorgen zoo wei
nig mogelijk bagage mee te nemen,
want voor mijn koffers bleef niet veel
ruimte over. Een der moeilijkste pro
blemen, die ik had op te lossen, was
de vraag over het meenemen van
kleeren. Tenslotte moest ik toch vol
doende kleedingstukken bezitten voor
mijn luchtreis van 20.000 k.m., waar
bij ik met de meest uiteenloopende
temperaturen te maken kreeg.
De spreekwoordelijke tandenbor
stel, een stuk zeep, een opvouwbare
waschbak, een zijden blouse vooi de
tropen, een witte overall voor de tro
pen, een doos gelaatscrême, een doos
je poeder en een kam. dat was mpn
bagage! De beperkte ruimte maakte
hol noodzakelijk, een aantal kleeding
stukken, waarvoor ik geen plaatsje
meer had, aan te trekken. En zoo
droeg ik dan, toen ik Croydon verliet,
een tweedjapon, een wollen pullover
ef over heen, een leeren jasje en over
dit nllea heen mpn lederen vliegers-
costuum 1
Mijn eetgerei had ik In een klein
kistje ondergebracht. Het bestond uit
een melkbeker, een vork en lepel met
mes, een bord voor diner en ontbijt en
een servet. Levensmiddelen nam ik in
blik mee, zooals een bus rundvleesch,
rozijnen in sap, cornedbeef, fleschjes
melk, enz. Het belangrijkste was het
water, want op de .vlucht tusschen
Sydney en Darwin, een route van
4000 k.m. over land, van kust tot
kust, is geen water te krijgen, in elk
geval zeer moeilijk".
De dagelijksche maaltijden beston
den in hoofdzaak uit brooden, die ik
in elke stad kon krijgen. In de eene
stad was het brood heerlijk broos,
Ster v/d 3« grootte, of kleiner
Ster v/a 2« grootte.
Ster v/d lc gr.
Melkweg
Wettelijk ingeschreven bij het
Bureau Induatrieelen
Eigendom onder No.
6 4 a a a
snaijdsQ
VOLLE MAAN
O LAATSTE KMLRI1ER
rmiWE MAAN
Bovenstaand kaartje stelt voor den ster
renhemel in Nederland, des avonds te tien
uur Middelbare Tijd (elf uur Zomertijd),
gelyk aan 12 h 38 min. Sterretijd.
In tegenstelling met gewone landkaarten
vindt men hier het Westen rechts, het Oos
ten links van den beschouwer geteekend.
Dat is bij sterrekaarten noodzakelijk en ge
bruikelijk, teneinde te verhoeden, dat de
beelden in spiegelschrift zouden verschijnen.
Wanneer men in het oog houdt, dat de
hemellichamen die in het Oosten opkomen,
naar het Zuiden stygen en in het Westen
ondergaan, en wanneer men verder slechts
dat kwadrant van de kaart voor zich neemt,
waarnaar de blik aan den hemel gericht is,
dan is de oriëntatie eenvoudig genoeg.
Op dit kaartje loopt, van het Westen laag
door het Noorden naar het Oosten, door de
sterrenbeelden Wagenman, Cassiopeia en
Zwaan, een gebogen stippellijn; zy duidt
de ligging van den Melkweg aan.
In drukletters vermeld zyn de namen van
de sterrebeelden; de eigennamen van een
aantal der helderste sterren zijn in schrijf
letters geteekend.
De middaghoogte van d4e zon neemt deze
maand toe van 53° tot 60° en haar dagooog
de tijd dat z\j boven den horizont staat),
van bijna 15 tot bijna 16% uur.
De zomertijd begint in Nederland in den
luchtig en versch, in de andere stad
was het nauwelijks te eten! Daarom
leefde ik ook wel van appels, sinaas
appels, dadels, chocolade, kaas en kof
fie, die ik zelf zette, wanneer ik wa
ter kon krijgen.
Het is niet gemakkelijk bij een
solovlucht te eten en te drinken, want
ik bezit in mijn vliegtuig geen robot-
piloot, zoodat ik voortdurend op mijn
j hoede /noest zijn. Het was b.v. niet
1 gemakkelijk het stuur met de linker
hand vast te houden, de oogen ge-
f richt te houden op het compas en met
i de andere hand een kop koffie uit z'n
i thermoflesch te schenken, zonder wat
van den kostbaren inhoud te morsen
Op de vlucht van Australië naar
Engeland landde ik een en twintig
4 maal, gwotendeels om te tanken en
deels om mezelf de noodige nachtrust
te verschaffen. Vele luchthavens wa
ren «bijzonder modern ingericht. Ik
•ondervond bij de meeste landingen
veel hulpvaardigheid van de man
schappen. In het noorden van Austra
lië landde ik om benzine in te nemen.
Een benzine-resefvoir bezat men ech
ter niet en met behulp van vijfliter-
bussen moest de brandstof in de re
servoir worden gebracht! Alle ben
zine, die ik innam, wenschte ik door t
een speciale zeef te laten filteren; op
het innemen van brandstof ben ik
nogal precies.
Het was mijn gewoonte iederen
morgen, bij het aanbreken van den I
dag, op te stijgen, des middags ergens
te landen om benzine in te nemen en
dan b\j zonsondergang te dalen om te
overnachten. Voor ik me ter ruste I
legde, keek ik zelf de machine na, nam
brandstof in en betaalde het logies
voor mij en mijn machine! Het na
zien van mijn machine kostte veel tijd
eri vaak was ik daarmee pas klaar,
wanneer het middernacht was.
Meestal stond ik des morgens half
vijf a vijf uur weer op. Mijn wekker
tje heeft mij op deze lange vlucht heel
VENDS®
MARS
JUPITER
SATUIÏNUS©
nacht van 22 op 23 Mei; in andere landen
is hij reeds ingegaan.
De schijngestalten van de maan zyn:
L.K.: 3 Mei; NJVI.: 10 Mei; E.K.: 17 Mei
en V.M.: 25 Mei.
Het laatste kwartier van den 3en Mei
staat tusschen Dolfijn en Kleine Paard, is
nog niet op om dezen tyd. Het eerste kwar-,
tier van 17 Mei staat vlak bij Regulus in
den Leeuw; de volle maan van den 25en
in de Schorpioen, aan de^ O.Z.O.-rand van
ons kaartje.
DE PLAiNlETEN.
Opi onze kaartjes volgen wij den loop der
vier planeten Venus, Mars, Jupiter en Sa-
turnua.
Venus (m 4.0) is morgenster in de
Visschen; zy staat diep in het Noorden on
der den horizont. Den 24en bereikt zy haar
grootste helderheid (m 4.3).
Mars (m 1.6) staat in den Schorpioen
en later in de maand in de Weegschaal.
Mars is ditmaal de eenige planeet die op
ons kaartje voorkomt.
Jupiter (m —2.0) is morgenster in den
Schutter.
Satumus (m 1.3) is morgenster in de
Visschen.
(m magnitude helderheid, vergele
ken met een ster van de le grootte, die
m 1.0 heeft).
wat goede diensten bewezen. Het liet
my nooit in den steek en liep iederen
morgen prompt af, waar het kleine
djng zich ook bevond.
Vaak heeft men mij gevraagd wat
men als vliogster op zulk 'n lange
luchtreis wel bepeinst. Mijn gedach
ten zijn echter altijd bezig. Ik heb
niet alleen te vliegen, te navigeeren,
mijn kaarten te bestudeeren en het
vliegtuig in de juiste richting te lei
den, maar ik moet ook geregeld de
200 liter benzine uit den dubbelen re
servetank door middel van een hand
pomp in "de kleine tank brengen. Dat
is noodig, want mijn vliegtuig bezit
geen automatische pomp, wat vrjj on
handig is, want vaai het voortdurend
pompen had ik bij mijn aankomst te
Londen,' blaren op mijn hand opgeloo-
pen.
Bjj een solovlucht heeft men aan
veel dingen te denkenmen berekent
ongeveer den tijd van aankomst op
het volgend vliegveld en de te nemen
koers; men poogt de snelheid en de
richting van den wind te schatten,
de positie van het vliegtuig vast te
stellen en de talrijke navigatievraag-
stukken op te lossen, waar men tegen
over komt te staan.
Doch ofschoon men aan vele din
gen moet denken, zijn er toch wel
oogenblikken, waarin de eenzaamheid
bijna ondragelijk is. Vooral als men
moerassige, eenzame, wilde streken
over vliegt,, waar geen teeken van
leven te vimden is en waar men het
gevoel heeft geheel alleen op de we
reld te zijn, hangend tusschen hemel
en aarde... En als ik dan in die een
zame, nare oogenblikken 'n visschers-
bootje zag, of een inboorlingendorp
je, dan was ik blij iets levends te
zien. Op zulke momenten leert een
vrouw zelfvertrouwen en geduid be
trachten en leert zij tevens de aan
wezigheid van medemenschen naar
de juiste waarde schatten!"