rss» Kleiweg 23 Gouda 7 e EERSTE KV? GOUDSCHE COURANT VRIJDAG 30 APRIL 1937 TWEEDE BLAD s. SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK Ned. Herv. Stichtingen voor Zenuw- en Geesteszieken Van Iterson-Ziekenhuis In de vlotte modellen/ Onder leiding van Dr. Colif n worden de inbreuken, die het parlement in de laatste tientallen jaren op de eon- stitutioneele rechten van de Kroon heeft gemaakt, lang- saam teruggedreven. Probeert U deze week eens onze PROPELLERTJES, slechts 25 ct. per y2 pond. GEBRS. RAVENSTEIN Spieringstraat 87. Het 17de Internationale Landbouweongres. Een nieuw verkeersbord van den A.N.W.B. Wat een duurrecord voor een vliegstèr beteekent. De sterrenhemel in Nederland op 1 Mei 1937. (laOQN *T"\" ZUID Zeer aantrekkelijk chique model Prachtig bewerkt. In sierlijke vierkante leest en prachtig voorblad. Bijz. prettige pasvorm. J0. Keurig vlot model r zeer mooi voor blad In bruin en zwort Zeer fijn model met prachtigeTtiile hak. Van beige leder met suede Iets aparts In alle tinten, leer- soorten en leukste modelletjes Zeer solide. In lak var Zeer prettig en aardig kinder schoentje Keurig bew Inbeige, um wit, vanaf Zeer leuk, en keu rig bewerkt. In bruin calfsleder en zw. lak, vanaf OJ maal 18 EIGEN FILIALEN IN ALLE PLAATSEN VAN NEDERLAND. maat 18 Zeer chique en voornaam In bijzonder mooie oxblood kleur. Iets aparts. Bijzonder mooi model van zeer fi|n calfsleder Prima pasvorm Met origineel gevlochten voorblad. Heerlijke luchtige dracht Lakschoen in zeer chique en sierlijke snit. Prima lak. Het CONSULTATIEBUREAU der Vereeniging voor geestesgestoorSen te GOUDA, waar kosteloos advies gegeven wordt, is gevestigd in het en iederen DINSDAG vap 2.30 u.4.30 u. geopend. Medisch leider is Drs. J. W. BRUYN, Geneesheer-Directeur van de psychiatrische inrichtingen „Zon en Schild" en „Hebron" te Amersfoort. In vlotte modellen figt er voor U bij Esders een bijzonder uitgebreide sorleering gereed. Onze verkoopster zal U gaarne met een goede voor lichting van dienst zijn! Overtuigt U dat elegance en lege prijs bij Esders samengaan/ DECEMBER 1936' CORRESPONDENT VAN THE TIMES' 17-75 boot"- Zeer licht in gewicht en heerlijk van smaak. G.B.R. SIROOPWAFELS steeds versch verkrijgbaar. Van 16—24 Juni te Scheveningen. Van het 17e Internationale Landbouwcon- ,es dat van 16-24 Juni a.a. te Schevenin- zal worden gehouden, is het Eerste Ka merlid Mr. A. G. A. Redder van Rappard, voorzitter en de secretaris van het Kon. Landbouwcomité, dr. H. Molhuysen, jecretaris. Dezer dagen hebben deze heeren enkele mededeelingen over dit congres gedaan in een bijeenkomst welke ook werd bijgewoond door een vertegenwoordiger van den Minis- tór van Landbouw en Visschery, n.l. door Mr. J. J- Wintermans, den waarnemend di recteur-generaal van den landbouw. Óver de geschiedenis der Internationale Landbouwcongressen vertelde Mr. A. G. Ridder van Rappard, die naar men «eet herhaaldelijk als vertegenwoordiger van Je Nederlandsche regeering aan de werkzaamheden dezer ^congressen deelnam. Inleiding Mr. van Rappard. Het eerste congres werd gehouden ge durende de Wereldtentoonstelling in 1889 te Parijs. Oen st°ot hiertoe heeft gegeven de Minister van Handel en Nijverheid de heer Lucien Dautresure. Dit congres stond on der leiding van den heer Jules Meline, pre sident van de Kamer. Het congres telde 1451 leden, "Hff wie 289 vreemdelingen. Een van de belangrijkste onderwerpen door den heer Leon Say ingeleid, was wel de organisatie van het landbouwcrediet. In de vergadering van het congres d.d. 11 Juli van dat jaar werd de taak van een com missie ter bestudeering van dit vraagstuk uitgebreid. Die commissie zou zich niet al leen onledig moeten houden met de bestu- deerihg van de quaestie van het landbouw crediet, doch zij zou in het algemeen een onderzoek in moeten stellen naar de oor zaken van de landbouwcrisis, waarin men toentertijd ook leefde, en naar middelen om de crisis te bestrijden. Het bureau van het congres kreeg opdracht deze commissie aan te vullen en de landbouwvereenigingen in den vreemde uit te noodigen naar een op 1 en 2 Juli 1890 te Parijs te beleggen ver gadering. Op die by eenkomsten waren 17 landen vertegenwoordigd, te weten Frankrijk, Oos- tenrijk-Hongarye, België, Canada, Dene marken, Spanje, Engeland, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Portugal, Duitschland, Roemenië, Rusland, Zweden, Noorwegen en Zwitserland. Deze bijeen komst, welke onder leiding stond van den heer Jules Meline, heeft geleid tot de op richting van de Internationale Landbouw- commissie, Commission Internationale d'Agriculture, welke jaarlijks in verschil lende deelen van Europa bijeenkomt. De Internationale Landbouwcommissie kreeg tot taak de internationale congressen voor te bereiden. In de vergadering der commissie in 1935 te Brussel gehouden, werd het definitieve besluit genomen, dat het congres in 1937 in Nederland bijeen zou komen. Dit besluit werd niet genomen, dan nadat de Neder landsche afdeeling van de C.I.A. verzekerd was van de medewerking der Nederlandsche regeering, welke medewerking haar wel willend is verl eend en dankbaar aanvaard. Het wordt dan ook inderdaad tijd, dat Nederland als gastheer zal optreden, want sedert 1891 heeft het congres niet meer in ons land de eer te beurt het 2e Internatio nale congres te ontvangen. De congressen werden in het begin meestal om de twéé jaar gehouden en tot aai# den oorlog zyn de plaatsen van samenkomst achtereenvol gens geweest Brussel (1895), Boedapest 1896), Parijs (1900), Rome (1903), Weenen (1907), Madrid (1911) en Gent (1913). Mr. Ridder van Rappard zette vetvolgens de beteekenis dezer congressen uiteen en eindigde met het uitspreken van den wensch dat dit congres een succesvol verloop zal Inleiding Dr. Molhuysen. De secretaris van het congres, dr. H. Mol huysen, die hierna het woord nam, ging uitvoerig in op het nut dezer congressen. Vervolgens deelde hy eenige bijzonder heden mede over het 17de Internationaal Landbouweongres, dat van 16—24 Juni te Scheveningen wordt gehouden en waarvan Hare Majesteit de Koningin het Bescherm vrouwschap heeft aanvaard. Dit congres wordt gehouden onder de auspiciën van de Internationale Landbouwcommissie, waar van Marquis Louis de Vogué president is. Deze Internationale Landbouwcommissie heeft in de verschillende landen haar natio nale afdeelingen. Zoo is er in ons land een afdeeling welks is samengesteld uit de hee ren mr. A. G. A. Ridder van Rappard (voor zitter), A. N. Fleskens, Ir. D. S. Huizinga, J. Th. Verheggen, Mr. J. J. Wintermans (leden) en Dr. H. Molhuysen (secretaris) en welke afdeeling zal optreden als comité voor de organisatie van dit congres. De openings- en sluitingsvergadering van het congres zullen worden gehouden in de Ridderzaal te 's-Gravenhage, terwijl de sec tie-vergaderingen zullen plaats hebben in het Kurhaus, het Palace-iHbtel en het Oranjehotel te Scheveningen. BINNENLAND. Herklasseering van kantongerechten. Ingediend is een wetsontwerp, houden de nadere wijziging van die wet van 5 Juli 1910, tot regeling van de samenstel ling van den Hoogen Raad, de Gerechts hoven, de Arrondissements-rechtbanken en de Kantongerechten en van de jaar wedden der rechterlijke ambtenaren als mede van de klassen der rechtbanken en kantongerechten. (Herklasseering van kantongerechten) Ter toelichting daarvan wordt het vol gende opgemerkt: De ontbinding van een 39-tal kanton gerechten, welke op l Januari 1934 haar beslag heeft gekregen, heeft een dusda- nigen invloed uitgeoefend, dat de be staande classificatie van verschillende kantongerechten niet meer in overeen stemming is met den omvang der zaken, welke zij thans te behandelen krijgen. Door dit ontwerp van wet ondergaat de classificatie een aanmerkelijke wijzi ging. Deze wijziging is eenerzijds be nvloed door het getal'der burgerlijke zaken eh der strafzaken, welke door den kantonrechter worden behandeld, ander zijds door het zielental van het kanton. Als gevolg van een en ander ten aan zien van de kantongerechten worden de volgende verhoogingen van klasse voor gesteld: Van klasse 1 e naar klasse l d: Hilver sum, Nijmegeh, Heerlen, Enschedé, Lel den, Leeuwarden, 's-Hertogenbosch. Van klasse 2 naar klasse l d: Eind hoven. Van klasse 2 naar klasse 1 e: Amers foort, Delft, Breda, Dordrecht, Alkmaar, Zwolle, Middelburg, Almelo, Roermond. Van klasse 3 naar klasse 2: Beetster- zwaag, Sittard, Den Helder, Meppel, Hee renveen. Gorlnchem, Neuzen, Groenlo, Zevenbergen, Sneek. Voor de verhooging van de jaarwed den van de thans aanwezige rechterlijke ambtenaren is met reclassificatie een bedrag van rond 25.000 gemogid. Naast de reclassificatie van de'kan tonrechten brengt het wetsontwerp en kele wijzigingen In de maximum-forma tie van enkele dezer gerechten ten einde te voorzien in een reserve, waarmede in het algemeen de formatie dient te blij ven boven het getal der feitelijk aan wezige functionarissen. Wijziging niiximum-formatie van gerechtshoven en rechtbanken. Tevens is een wetsontwerp >ingediend tot nadere wijziging van de wet van 5 Juli "1910, tot regeling van de samenstel ling van den Hoogen Raad, de rerechts- hoven, de arrondissements-rechtbanken en de kantongerechten en van de jaar wedden der rechterlijke ambtenaren als mede van de klassen der rechtbanken en kantongerechten. (Wijziging m&ximum- formatie van gerechtshoven en recht banken). In de toelichting wordt gezegd: Bij het 4de hoofdstuk der rijksbegroo ting voor het dienstjaar 1937 zijn o.m. gelden toegestaan voor de uitbreiding van het griffiepersoneel der rechtbanken met een 9-tal substituut-griffiers. Vermits de piaximum-formatie van de rechtbanken, zooals deze Is vastgesteld bij de wet van 5 Juli 1910, laatstelijk ge wijzigd bij de wet van 15 Mei 1936 de ge- wenschtc uitbreiding bij verschillende colleges niet toelaat, Is het noodzakelijk deze formatie aan een herziening te onderwerpen Die herziening kan dan tevens worden benut om de maximum formatie van gerechtshoven en recht banken te brengen op een peil, waar door deze voorziet in een zekere 'reserve boven het getal der feitelijk aanwezige titularissen, opdat, indien te eeniger tijd de behoefte aan het licht mocht treden van eenige (thans niet noodzakelijk te achteni uitbreiding van met rechtspraak belaste rechterlijke ambtenaren, voor de bevrediging van die behoefte de wette lijke maximum-formatie geen beletsel zal vormen en volstaan zal kunnen wor den met het bij een begrootlngswet voteeren van cie voor de uitbreiding be- Toepassimg van de Arbeidswet voor kantoren. Naar wij vernemen, ligt het in de bedoe ling de bepalingen der Arbeidswet 1919 be treffende arbeid van mannen en vrouwen in kantoren in het algemeen op 1 Juni a.s. in werking te doen treden. Met ingang van dien datum zal dan een werktijdenbesluit voor kantoren worden ingevoerd. Voor bank en effectenkantoren zal de invoering ver schoven worden tot 1 September a.s. Buiten de regeling zal voorshands blijven de arbeid van mannen en vrouwen in eenige groepen van kantoren, waar de arbeid af hankelijk is van de onzekere tijdstippen van aankomst van zeeschepen, voorts de arbeid in kantoren van tabakshandelaren en -makelaars, van groenten-, fruit- en aardappelenexporteurs en van reisbureaux. Overwogen wordt namelijk een eventueele wijziging van de arbeidswet, welker bepa lingen op sommige punten voor de genoem de categoriën van kantoren te weinig reke ning houden met de eischen der practyk. Zooals algemeen bekend ls komu het herhaaldelijk voor, dat de weggebruikers zich niet houden aan het voorschrift om niet alleen rechts te houden, maar ook njet verder yan den kant van den weg te verwijderen dan, zooals de wet ook voorschrijft: „door de omstandigheden gerechtvaardigd wordt". Aangezien hierdoor niet alleen de ca paciteit van den weg noodeloos wordt verminderd, maar ook de veiligheid van het verkeer meermalen ernstig in gevaar wordt gebracht, heeft de A.N.W.B. aan den Minister van Waterstaat vergunning gevraagd om op verschillende plaatsen van belangrijke Rijkswegen borden te mogen, plaatsen van het.?jDovenst.aande model. Ongetwijfeld zullen# deze een groote opvoedende werking hebben. Mijn vlucht van Engeland naar Australië. „In de lucht voel ik me wel eens eenzaam" door JEAN BATTEN. I® onderstaand artikel vertelt de beroemde Engelsche vliegster, Jean Batten, van haar vlucht Engeland- Australië. De maanden vóór mijn vlucht naar Australië werden volkomen in beslag gnomen door alle mogelijke voorbe reidingen, welke zulk een vlucht voor- g&ah. Ik moest brandstoffen in- slfcn, mijn visa in orde laten maken, schriftelijke permissies krijgen om ^erecheidene vliegvelden te gebrui- en> darten bestudeeren en toestem- minS vragen aan de landen, waarover 'k zou moeten vliegen om mijn doel le bereiken. Verder moest ik de nood i ge zorg ebben voor mijn kleine vliegtuig, mÜn Havilland met zjjn Gipsy-I-mo- tor van 90 P.K., die nieuwe benzine reservoirs moest hebben, met het oog °P de lange vlucht. Inplaats van het oude reservoir, die slechts 86 liter kon bevatten, kreeg ik een nieuwe, waarin ik 278 liter kon bergen. Zoo doende kon ik 1300 km afleggen, zon der maar eenmaal te moeten landen, om benzine in te nemen. Daar deze nieuwe reservoir nogal veel plaats in beslag nam, moest ik zorgen zoo wei nig mogelijk bagage mee te nemen, want voor mijn koffers bleef niet veel ruimte over. Een der moeilijkste pro blemen, die ik had op te lossen, was de vraag over het meenemen van kleeren. Tenslotte moest ik toch vol doende kleedingstukken bezitten voor mijn luchtreis van 20.000 k.m., waar bij ik met de meest uiteenloopende temperaturen te maken kreeg. De spreekwoordelijke tandenbor stel, een stuk zeep, een opvouwbare waschbak, een zijden blouse vooi de tropen, een witte overall voor de tro pen, een doos gelaatscrême, een doos je poeder en een kam. dat was mpn bagage! De beperkte ruimte maakte hol noodzakelijk, een aantal kleeding stukken, waarvoor ik geen plaatsje meer had, aan te trekken. En zoo droeg ik dan, toen ik Croydon verliet, een tweedjapon, een wollen pullover ef over heen, een leeren jasje en over dit nllea heen mpn lederen vliegers- costuum 1 Mijn eetgerei had ik In een klein kistje ondergebracht. Het bestond uit een melkbeker, een vork en lepel met mes, een bord voor diner en ontbijt en een servet. Levensmiddelen nam ik in blik mee, zooals een bus rundvleesch, rozijnen in sap, cornedbeef, fleschjes melk, enz. Het belangrijkste was het water, want op de .vlucht tusschen Sydney en Darwin, een route van 4000 k.m. over land, van kust tot kust, is geen water te krijgen, in elk geval zeer moeilijk". De dagelijksche maaltijden beston den in hoofdzaak uit brooden, die ik in elke stad kon krijgen. In de eene stad was het brood heerlijk broos, Ster v/d 3« grootte, of kleiner Ster v/a 2« grootte. Ster v/d lc gr. Melkweg Wettelijk ingeschreven bij het Bureau Induatrieelen Eigendom onder No. 6 4 a a a snaijdsQ VOLLE MAAN O LAATSTE KMLRI1ER rmiWE MAAN Bovenstaand kaartje stelt voor den ster renhemel in Nederland, des avonds te tien uur Middelbare Tijd (elf uur Zomertijd), gelyk aan 12 h 38 min. Sterretijd. In tegenstelling met gewone landkaarten vindt men hier het Westen rechts, het Oos ten links van den beschouwer geteekend. Dat is bij sterrekaarten noodzakelijk en ge bruikelijk, teneinde te verhoeden, dat de beelden in spiegelschrift zouden verschijnen. Wanneer men in het oog houdt, dat de hemellichamen die in het Oosten opkomen, naar het Zuiden stygen en in het Westen ondergaan, en wanneer men verder slechts dat kwadrant van de kaart voor zich neemt, waarnaar de blik aan den hemel gericht is, dan is de oriëntatie eenvoudig genoeg. Op dit kaartje loopt, van het Westen laag door het Noorden naar het Oosten, door de sterrenbeelden Wagenman, Cassiopeia en Zwaan, een gebogen stippellijn; zy duidt de ligging van den Melkweg aan. In drukletters vermeld zyn de namen van de sterrebeelden; de eigennamen van een aantal der helderste sterren zijn in schrijf letters geteekend. De middaghoogte van d4e zon neemt deze maand toe van 53° tot 60° en haar dagooog de tijd dat z\j boven den horizont staat), van bijna 15 tot bijna 16% uur. De zomertijd begint in Nederland in den luchtig en versch, in de andere stad was het nauwelijks te eten! Daarom leefde ik ook wel van appels, sinaas appels, dadels, chocolade, kaas en kof fie, die ik zelf zette, wanneer ik wa ter kon krijgen. Het is niet gemakkelijk bij een solovlucht te eten en te drinken, want ik bezit in mijn vliegtuig geen robot- piloot, zoodat ik voortdurend op mijn j hoede /noest zijn. Het was b.v. niet 1 gemakkelijk het stuur met de linker hand vast te houden, de oogen ge- f richt te houden op het compas en met i de andere hand een kop koffie uit z'n i thermoflesch te schenken, zonder wat van den kostbaren inhoud te morsen Op de vlucht van Australië naar Engeland landde ik een en twintig 4 maal, gwotendeels om te tanken en deels om mezelf de noodige nachtrust te verschaffen. Vele luchthavens wa ren «bijzonder modern ingericht. Ik •ondervond bij de meeste landingen veel hulpvaardigheid van de man schappen. In het noorden van Austra lië landde ik om benzine in te nemen. Een benzine-resefvoir bezat men ech ter niet en met behulp van vijfliter- bussen moest de brandstof in de re servoir worden gebracht! Alle ben zine, die ik innam, wenschte ik door t een speciale zeef te laten filteren; op het innemen van brandstof ben ik nogal precies. Het was mijn gewoonte iederen morgen, bij het aanbreken van den I dag, op te stijgen, des middags ergens te landen om benzine in te nemen en dan b\j zonsondergang te dalen om te overnachten. Voor ik me ter ruste I legde, keek ik zelf de machine na, nam brandstof in en betaalde het logies voor mij en mijn machine! Het na zien van mijn machine kostte veel tijd eri vaak was ik daarmee pas klaar, wanneer het middernacht was. Meestal stond ik des morgens half vijf a vijf uur weer op. Mijn wekker tje heeft mij op deze lange vlucht heel VENDS® MARS JUPITER SATUIÏNUS© nacht van 22 op 23 Mei; in andere landen is hij reeds ingegaan. De schijngestalten van de maan zyn: L.K.: 3 Mei; NJVI.: 10 Mei; E.K.: 17 Mei en V.M.: 25 Mei. Het laatste kwartier van den 3en Mei staat tusschen Dolfijn en Kleine Paard, is nog niet op om dezen tyd. Het eerste kwar-, tier van 17 Mei staat vlak bij Regulus in den Leeuw; de volle maan van den 25en in de Schorpioen, aan de^ O.Z.O.-rand van ons kaartje. DE PLAiNlETEN. Opi onze kaartjes volgen wij den loop der vier planeten Venus, Mars, Jupiter en Sa- turnua. Venus (m 4.0) is morgenster in de Visschen; zy staat diep in het Noorden on der den horizont. Den 24en bereikt zy haar grootste helderheid (m 4.3). Mars (m 1.6) staat in den Schorpioen en later in de maand in de Weegschaal. Mars is ditmaal de eenige planeet die op ons kaartje voorkomt. Jupiter (m —2.0) is morgenster in den Schutter. Satumus (m 1.3) is morgenster in de Visschen. (m magnitude helderheid, vergele ken met een ster van de le grootte, die m 1.0 heeft). wat goede diensten bewezen. Het liet my nooit in den steek en liep iederen morgen prompt af, waar het kleine djng zich ook bevond. Vaak heeft men mij gevraagd wat men als vliogster op zulk 'n lange luchtreis wel bepeinst. Mijn gedach ten zijn echter altijd bezig. Ik heb niet alleen te vliegen, te navigeeren, mijn kaarten te bestudeeren en het vliegtuig in de juiste richting te lei den, maar ik moet ook geregeld de 200 liter benzine uit den dubbelen re servetank door middel van een hand pomp in "de kleine tank brengen. Dat is noodig, want mijn vliegtuig bezit geen automatische pomp, wat vrjj on handig is, want vaai het voortdurend pompen had ik bij mijn aankomst te Londen,' blaren op mijn hand opgeloo- pen. Bjj een solovlucht heeft men aan veel dingen te denkenmen berekent ongeveer den tijd van aankomst op het volgend vliegveld en de te nemen koers; men poogt de snelheid en de richting van den wind te schatten, de positie van het vliegtuig vast te stellen en de talrijke navigatievraag- stukken op te lossen, waar men tegen over komt te staan. Doch ofschoon men aan vele din gen moet denken, zijn er toch wel oogenblikken, waarin de eenzaamheid bijna ondragelijk is. Vooral als men moerassige, eenzame, wilde streken over vliegt,, waar geen teeken van leven te vimden is en waar men het gevoel heeft geheel alleen op de we reld te zijn, hangend tusschen hemel en aarde... En als ik dan in die een zame, nare oogenblikken 'n visschers- bootje zag, of een inboorlingendorp je, dan was ik blij iets levends te zien. Op zulke momenten leert een vrouw zelfvertrouwen en geduid be trachten en leert zij tevens de aan wezigheid van medemenschen naar de juiste waarde schatten!"

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3