San Francisco komt
sanatogen
1
HILLE
KWALITEIT
NILLMIJZ
van1859
Weer Opgeknapt
ONZE HUIZEN
T. DE BRUIJN
Vrouwen van Nederland!
GOUDSCHE COURANT
MAANDAG 3 MEI 1937 TWEEDE BLAD
ALSTER JOL
lil
Toonkamers „Crabeth'
WISKUNDE
P. S. DAUVILLIER.
JiCoote unfle thndarv*
Flink Werkmeisje
late\ aakJ
Burgvlietkade 55 - Gouda
Talef. 2632
DANK ZIJ SANATOGEN
r.rJ. N°JLVAN LIJSTI
la° Mevroiiw.....de Wscliuil
WjCdMlUdtyk van Hille 1
De beteekenis van de sociale
onrust in Amerika.
De A.V.R.O. in 1936.
Scheepsramp
by de Noordhinder.
Voor de zeer vele bewezen van
deelneming, mij betoond bii het over
lijden van mijn lieven Man
CHRISTIAAN HENDRIK
WILHELMUS HEUSDENS,
betuig ik, mede namens de familie,
mijn hartelijken dank.
C. HEUSDENS—
HOOGENDIJK.
Gouda, 1 Mei 1937.
TE KOOP:
bl. eiken m. voll. uitr. en 2 zeilen.
Te bevr.: TOON BOUTERS, Platteweg
A 233, Reeuwyk.
DINSDAG en WOENSDAG a.s.
DE GROOTE STALEN VAN
LIBERTY.
CRABETHSTRAAT 8.
Telefoon 2020.
lessen aangeboden, op zeer billijke voor
waarden voor leerlingen H. B. S. «n
Gymnasium, voor candidaten BOUWKUN
DIG OPZICHTER enz. door
Burg. Martensaingel 12.
-oOS 2CCT. TUBE 10 EN b0 C*
HOTEL „DE ZALM" vraagt
van 's morgens 712. Donderdags
den geheelen dag.
...ik ben van niemand
afhankelijk
Ook voor de vrouw, die een maatschappelijke
positie heeft, komt eens de tijd, dat jongere
krachten haar plaats innemen en wat dan?
Een pensioen waarborgt NIET altijd VOL
DOENDE onafhankelijkheid en verzorging
voor later.
Zorg NU,in Uw productieve jaren, neem
een poffs, dle U voor 'n kleine premie,
op lateren leeftijd een extra-pensioen
waarborgt.
Vraag eens inlichtingen aan i K ^9A
NV IEVENSVERZEKERINGMU lW
inspecteur P W PIETERSE
Krugerlaan 157. GOUDA
Telefoon 2280
zijn weer bijna voltooidnieuwe zijn in voorbereiding.
Het is nu nog tijd aan de geweldige prijsstijgingen te
ontkomen, omdat we veel materiaal in voorkoop
hebben.
Komt U eens zien en praten. Het kost niets en ver
plicht tot niets als U onze vele gerieven, keurige
afwerking en scherpe prijzen beziet, alsmede de aan
trekkelijke woonwijk, waarin de panden zijn gelegen.
Te bevragen: ij'- k
„Had ik Sanatogen
~Ih lub van Sanatogen
*eer vul baat onder
vonden Ofschoon ik
pas 15 dagen Sanatogen
gebruik, voel iJt reeds
'n grooten vooruitgang
Had ik Sanatogen maar
eerder gekend".
O. U. D. to A.
Hij behoord» tot één van die twijfelaars, die niets
gelooven zonder Iets zelf te hebben onderzocht.
Hij zwichtte voor het feK dat 25.000 doktoren
Sanatogen aanbevelen om het herstel te bevorderen
en gezonde sterke menschen te maken.
Nu weet hij uit etgen ervaring hoe goed Sanatogen
is, hoe snel Sanatogen weer dat gevoel van jeugd
en kracht doet terugkeeren, kortom hoe Sanatogen
weer een geheel nieuw mensch van iemand kan
maken
Haal ook eens een busje om weer geheel en al op
krachten te komen, om weer eens echt gezond en
sterk te zijn
Het zenuwsterkend voedsel
Bq all* Apolh.k.r»
•n Dr09ltt.11 v.rkrtjg
baat vanaf f 1 par but.
Op Vrijzinnig Democratisch initia
tief verkreegt gij het stemrecht!
Thans zijn er, die U dit recht weet
willen ontnemen. Steunt ons in onze
strijd vóór het behoud van Uw bur
gerrechten en vóór de erkenning
van de vrouw als gelijkwaardige
staatsburgeresHet Vrijzinnig-Demo
cratische beginsel is gericht op het
scheppen van meerdere gelijkheid in
de ontwikkelingsvoorwaarden voor
allen. Voor allenóók voor de vrouw
Ziet, hoe in nationaal-socialistische
landen de vrouw wordt teruggedron
gen en slechts als moeder van toekom
stige soldaten wordt gewaardeerd.
Als gij vrede en verdraagzaamheid,
goed onderwijs voor Uw kinderen,
verbetering der huwelijkswetgeving
wenst, als gij voor de vrouw de
vrijheid van arbeid opeist, steunt
dan de Vrijzinnig Democraten!
De wakkere strijdster voor de vrou-
wenbelangen, Mevr. Mr. B. Bakker-
Nort neemt op de Vrijzinnig Demo
cratische lijst een hoge plaats in.
VROUWEN, VERSTERKT DE
VRIJZINNIG DEMOCRATEN!
Aan VRIJZ. DEM. BOND - Wilhelminastr. 49 Haarlem.
Zendt mij kosteloos brochures over de
VRIJZINNIG DEMOCRATISCHE BOND
Adres -t...
Dit formulier in open envel. gefrank. m. l'/jCt- postz. verzenden.
V R IJ ZINNIG DEMOCRATISCHE BOND
OFFICIEELE CRISIS-PUBLICATIES.
Steunvergoeding Erwten en Veldboonen.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de steunvergoeding voor
groene erwten van <le kwaliteitsklasse C,
gedenatureerd in het tijdvak van 26 April
1937 tot en met 1 Mei 1937 1.7' per
100 K.G. zal bedragen.
Voor groene erwten van de laagste klasse
en voor andere erwten, in datzelfde tydvak
gedenatureerd bedraagt de steunvergoeding
1.25 per 100 K.G.
De steunvergoeding voor veldboonen,
welke blykens de dateering van het dorsch-
briefje in genoemd tydvak zyn gedorscht,
is vastgesteld op ƒ1.— per 100 K.G.
Regeling Haringbedrijfnetvisscherjj.
Verbetering.
De Nederlandsche Visscherijcentrale
maakt bekend, dat in de publicatie omtrent
de regeling voor de haringdryfnetvisschery
welke dezer dagen is geplaatst, een fout is
geslopen.
Er was medegedeeld, dat van 16 Augus
tus af zal mogen worden medegenomen by
gebruik van Standaard- of Hollandsche net
ten een vleet met bovenspeerreeplengte van
voor groep A 3.325 m.
B 3.457 m.
C 8.589 m.
Dit moet zyn:
voor groep A 3.325 m.
B 3.576 m.
C 3.825 m.
Steunvergoeding Vlas.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat voor vlas van oogst
1936, dat in, het tijdvak van 15 November
1936 tot en met 3d April 1937 is verkocht,
geen teeltpremie zal worden gegeven. Voor
vlas dat op 30 April 1937 blykens de stam
kaart nog onverkocht is en in onbewerkten
toestand aanwezig is» zal eveneens geen
teelt premie worden gegeven.
Steunvergoeding Koolzaad.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat voor koolzaad van oogst
1936, verkocht in het tydvak van 8 Novem
ber 1936 tot en met 30 April 1937, geen
teeltpremie zal worden gegeven.
Voor koolzaadi, dat op 30 April 1937 vol
gens de stamkaart nog onverkocht is, zal
eveneens geen teeltpremie meer worden
gegeven.
's-Gravenhage, 1 Med 1937.
Zeker, Mevrouw, U kunt er prompt op rekenen
Trouwens, al mijn goede klanten zijn vaste Hille
verbruikers. Zeker, Mevrouw, alles prompt vóór 12 uur.
In alle goede zaken is Hide's beschuit in voorraad.
Geen wonder, zóó heerlijk, zóó bros, zóó voedzaam
is er géén. H.H. Doctoren apprecieeren de lichte
verteerbaarheid van Hille's beschuit.
10 cent per rol.
Door de, Vereenigde Staten van Amerika
gaat een golf van sociale onrust, waardoor
de stakingen elkander in een onafgebroken
tempo opvolgen. Het merkwaardige hierby
is, dat het schijnt, alsof de Regeering, en
met name President Roosevelt, geheel on
verschillig tegenover deze, toch in werke
lijkheid zoo belangrijke zaak staat. Die on
verschilligheid kan er slechts schijn zyn en
kan dan ook alleen hieruit verklaard wor
den, dat deze sociale onrust op dit oogen-
blik in het kader van Roosevelt te pas komt.
Ongetwijfeld is dit laatste het geval. De
President heeft deze sociale woelingen noo-
dig ,om straks een stevig fundament voor
zijn voortgezette New Deal te kunnen leg-
Want in zyn eerste ambtsperiode heeft
de President de ervaring opgedaan, dat
twee instanties nog niet ryp waren voor
zyn nieuwe systeem, n.l. de rechterlijke
macht, belichaamd in het Hooggerechtshof,
en de arbeidersbeweging. De hervorming
van het Hooggerechtshof kon bij wet ge
schieden, doch met behulp van een wet is
het niet mogelijk een gezonde arbeidersbe
weging uit den grond te stampen, die de
drager van een nieuw stelsel kan zyn.
Roosevelt heeft een arbeidersbeweging
noodig, die naar den bedrijfstak georgani
seerd is. Want in de New Deal is de grond®
gedachte om de maatschappij bedrijfstaks-
- gewijze op te bouwen en te ordenen. Die op
bouw en ordening moet echter ook het so
ciale element omvatten en vandaar, da*
Roosevelt op den duur noodig heeft een or
ganisatie van de arbeidende klasse, die ge
bouwd is op den bedrijfstak, als eenheid.
Dit is ook de gedachte, waarvan het door
Lewis gestichte Comité voor Industrieele
Organisatie uitgaat. Dit Comité beijvert
zich thans om in alle bedrijfstakken de ar
beiders te organiseeren en het is begrijpelijk
dat dit met sociale onrust en strijd gepaard
gaat. Roosevelt heeft echter deze bedryfs-
taksgewijze arbeidersorganisatie noodig, om
straks een definitieve vorm aan de New
Deal te kunnen geven.
In de tweede plaats is het noodzakelijk,
dat men in Amerika gewend gaat raken aan
het stelsel van collectief onderhandelen.
Tot nu toe was het in Aïnerika in hoofd
zaak gewoonte, dat elke ondernemer met
zijn arbeiders of met een vertegenwoordiger
ervan onderhandelde over de arbeidsvoor
waarden van ayn fabriek. Het systeem, zoo
als men dat in West-Europa reeds lang ken
de, n.l. dat er een landelijk bestuur is, dat
met alle ondernemingen in de betrokken be
drijfstak onderhandelt, was in Amerika nog
volstrekt niet doorgedrongen. Het collectief
regelen van de sociale verhoudingen was
tot voor kort in de Vereenigde Staten ieta
onbekends en vond zelfs van verschillende
kanten bestrijding. Op het oogenblik woelt
echter de onrust, die noodig is, om de werk
gevers te doordringen van het besef, dat
regelingen op sociaal gebied niet meer ge-
njist kunnen worden.
En ook daarom ziet Roosevelt de sociale
woelingen slechts met een schijnbare en niet
met een werkelijke onverschilligheid aan.
Indien de werkgevers inderdaad het besef
hebben gekregen, dat een collectieve rege
ling op sociaal terrein een noodzakelijke
vereischte is, dan is het voor Roosevelt niet
meer moeilijk de volgende stap te doen.
Hy kan dan overgaan tot het collectief re
gelen van de meer economische verhoudin
gen. Onder deze laatste verhoudingen spe
len het prijsvraagstuk, het mechanisatie-
probleem en de kwestie van den omvang dsr
productie de, grootste rol.
In dit licht bezien heeft de huidige so
ciale onrust dan ook een groote beteekenis
voor de toekomst van Amerika. Dit land
maakt op het oogenblik een proces door,
dat in West-Europa byna een halve eeuw
heeft noodig gehad om door te werken en
het is begrijpelijk, dat dit niet zonder meer
gaat ,doch integendeel tot groote botsingen
aanleiding geeft. Die botsingen zijn echter
onvermijdelijk en vandaar, dat Roosevelt
eerder de sociale verstoring aanmoedigt
dan tempert. Niet, dat hy hierin een ideale
toestand ziet. Integendeel, zyn bedoeling is
jfcist, om uiteindelijk sociale economische
rust te scheppen. Hy weet echter, dat alleen
ware rust bereikt kan worden door den on
rust heen en vandaar, dat hij op het oogen-
Mik de sociale golven hoog Iaat opzweepten.
Daardoor alleen kunnen zoowel werknemer
als werkgever ryp.gemaakt worden voor de
New Deal.
BINNENLAND.
Het A.V.R.O.-jaarverslag 1936 is ver
schenen in den vorm van een ryk geïllu
streerd boekwerkje, voorzien van talrijke
grafische voorstellingen, betrekking heb
bend op den stand van de bezittingen der
vereeniging, de indeeling der programma's
e. d.
Dat de A.V.R.O. een bloeiende vereeni
ging gebleven is, ook in 1936, blijkt uit de
vele bijzondere gebeurtenissen, die in het
verslag worden vermeld, maar vooral uit
bet bedrijfsresultaat, dat, niettegenstaan
de de contributies der leden een dalende
.lijn te zien gaven en de programma's een
ton meer vroegen dan in 1935, toch nog
ruim vier ton bedroeg.
De sterke positie van de A.V.R.O. blykt
bok uit de balans per 31 December 1986.
De kosten voor inventaris en inrichting van
de nieuwe studio in Hilversum alsmede de
studio zelf voor 1936 beloopend byna 6.6
'ton zijn tot 1.— afgeschreven. Deson
danks bereikt de post „Kapitaal" een be
drag van ruim 2.5 millioen gulden.
Het aantal leden bleef vrywel constant.
De heer Vogt schrijft in zyn inleiding o.a.
over den teruggang der contributies:
„Gewaagd lykt het niet te veronderstel
len dat er een verborgen verband tusschen
de veronderstelde hulpbehoevendheid der
vereenigingen en de gulheid waarmee Vie
koorden van de beurzen der leden worden
losgeknoopt."
Voor 1937 bespeurt de schrijver een ge
ringe verbetering. In zyn slotwoord n.l.
constateert hy dat de bijdragen der leden
in de eerste helft van 1937 niet minder wa
ren dan in dezelfde periode van 1936.
Het A.VJR.O.-jaarverslag geeft ook dit
keer weer een uitvoerig en openhartig beeld
van de ontwikkeling van een van onzen
Nederlandschen grooten omroep. Waaruit
opnieuw blijkt welk een belangrijke positie
deze omroep in het maatschappelijk leven
inneemt en ook hoe de leden er een eer in
stellen hun vereeniging groot en sterk te
AOiJt
Naast den autobestuurder moet voor elke
Persoon minstens 40 cm ruimte beschlk-
oQar zijn (voor kinderen tot 12 jaar:
I 30 cm) Op banken, die over den rug
gemeten smaller zijn dan 140 cm. mogen
geen 3 volwassenen zitten.
Twee Nederlanders over de grens
gelokt en in Duitschland gevangen
gezet.
Mr. Boon stelt vragen.
De heer Boon heeft aan den minister
van Buitenilandsche Zaken gevraagd:
1. Is het den minister bekend, dat Za
terdag 27 Maart «je twee gebroeders Hol
land te Wellerlooi door Duitsche beamb
ten over de grens zijn gelokt en op
Duitsch gebied zijn gearresteerd.
2. is het den minister bekend, dat deze
familie Hollaüïl reeds 30 jaar woont op
het traktaatgoed Hollands-Hof, welke
boerderij staat op Nederlandsch gebied,
terwijl een klein dèel der landerijen op
Duitsch gebied ls gelegen, dat deze fami
lie voortreffelijk bekend staat en dat
haar nooit iets door Nederlandsche of
Duitsche politie- of douane-beambten is
ten laste gelegd?
3. is het den minister bekend, dat het
in vraag 1 vermelde feit zich als volgt
heeft toegedragen:
Zaterdagmiddag, 27 Maart, kwam een
Zoll-beambte uit Twistede, aan de over
zijde der grens gelegen bij de weduwe
Holland met het verzoek of haar beide
zoons even naar Twistede wilden komen,
waar de Zoll-Inspektor hen gaarne wilde
spreken. Niets kwaads vermoedende en
zich van geen enkele overtreding bewust,
begaven de belde Jongemannen zich naar
Twistede, waar zij door de Duitsche be-'
ambten werden gevangen genomen en
geleid naar een achter een boerderij ver
dekt opgestelde gevangeniswagen, waar
mede zij werden weggevoerd naar onbe
kende bestemming, terwijl aan hun moe
der die zich, nadat het gerucht der
arrestatie zich had verspreid naar Twis
tede begaf iedere mededeeling, waar
om de arrestatie geschiedde en waarvan
haar zoons werden beschuldigd, werd ge
weigerd.
Door onmiddellijk in den arm geno
men Duitsche advocaten ls na veel na-
psoringen in verschillende Duitsche ste
den eindelijk vastgesteld, dat de gebroe
ders Holland eerst eenlge dagen hebben
doorgebracht in de strafgevangenis te
Crefeld, waar zij een zeer slechte behan
deling hebben/ ondergaan, terwijl zij
fchans ruim vier weken zijn opgesloten
ln de strafgevangenis te Cleve, zonder
dat hun kenbaar is gemaakt, waarom zij
zijn gevangen genomen en zonder dat
eenig verhoor heeft plaats gevonden?
4. is de minister bereid de Duitsche
regeering mede te deelen, dat hier, even
als destijds met Gutzeit, wederom een
geval van menschenroof uit Nederland
door Duitsche beambten is gepleegd en
dat de Nederlandsche regeering er met
klem op aandringt, dat de gebroeders
Holland met bekwamen spoed ongedeerd
over de Nederlandsche grens bij Weller
looi zullen worden teruggebracht?
Bevordering van het toerisme
naar Frankrijk.
Gemakkelijker douanebepalingen.
Teneinde het toerisme naar Frankrijk
1 te bevorderen, heeft, naar de A.N.W.B.
meldt, de Fransche douane-administratie
bepaald, dat van l Mei 1937 af alle ge
bruikte voorwerpen, mits ln overeen
stemming met de maatschappelijke posi
tie van den toerist, vrij naar Frankrijk
kunnen worden medegenomen.
Hieronder vallen b.v. fototoestellen,
filmtoestellen, sportbenoodigdheden, toi-
letartikelen, gramofoons (met 20 platen)
draagbare schrijfmachines, kinderwa
gens, reisdekens enz. Depot van Invoer
rechten of een speciaal grensdocument
j voor deze voorwerpen is dus van dien
datum af niet meer noodig.
van Hoogezand» 0ve
Gisteren is te Hattem bij Zwolle,
op 53-jarigen leeftijd, na een korte ziek
te, overleden de heer D. Bartels, burge
meester van Hoogezand. De heer Bartels
vertoefde sedert Zondag, na eerst een
vergadering te Amsterdam te hebben
bezocht, ten huize van zijn zoon, waar
hij was achtergebleven omdat hij zich
niet goed gevoelde.
De overledene, dte eerst een leidende
functie bij de S.D.A.P. vervulde, waar
mede hij ook thans nog was verbonden,
aanvaardde op 15 November 1926 het bur
gemeesterschap van Hoogezand Voorts
was de heer Bartels lid van de Provin
ciale Staten van Gróhingen, terwijl hij
zitting had in de contactcommissie tus
schen de Regeering en de Vereeniging
van Nederlandsche Gemeenten.
GEMENGDE BERICHTEN.
Het Engelsche s.s. „Alecto gezonken,
tien opvarenden vermist.
Omstreeks 3.50 uur Ned. tijd, in den
nacht van Zaterdag op Zondag, is op
8 of 9 mijl ten westen van het lichtschip
„Noordhinder" het Engelsche s.s „Alec
to" dat 919 ton meet en met een lading
stukgoederen op weg was van Swansea
naar Rotterdam, in aanvaring gekomen
met het Zuid-Slavische s.s „Plavnik".
De aanvaring geschiedde ln een dichten
mist en de „Alecto" werd zoo ernstig
geramd, dat het schip binnen vijf mi
nuten zonk. Tien opvarenden, die zich
ter ruste hadden gelegd, zijn waarschijn
lijk om het leven gekomen.
De eerste stuurman, kon op de „Plav
nik" overspringen, doch de eerste ma
chinist en twee matrozen, die er nog in
geslaagd waren aan dek te komen, ge
raakten te water. Na ongeveer een half
uur te hebben rondgezwommen, werden
deze drie mannen opgepikt door sloepen
van het Zuid-Slavische schip. De Plav
nik" had slechts lichte schade aan den
voorsteven bekomen en men had 'onmid
dellijk twee sloepen uitgezet om naar
eventuele drenkelingen te zoeken. Toen
de mist optrok, werd dit zoeken gestaakt
daar er van schip of opvarenden niets
te bespeuren was. De „Plavnik" is door
gevaren naar Vlissingen, waar het om
streeks drie uur in den middag aan-
'I
Wij hebben ons onmiddellijk aan boord
van het schip begeven en vernomen, dat
de oorzaak van de ramp ln den zwaren
mist gezocht moet worden. De geredden,
de eerste stuurman, May uit Bristol, de
eerste machinist White uit Bristol, en
de matrozen Andersen en Yates, beiden
uit Swansea, waren, vpl lof over de goede
zorgen der Zuid-Slavische bemanning.
De eerste machinist was, voor hij in het
water terecht kwam, nog bekneld ge
raakt, zoodat hij hevige pijnen had ge
leden. Niettemin had hij zich een half
uur lang boven water kunnen houden en
bij aankomst in Vlissingen was hij reeds
een heel stuk opgeknapt. De beide sche
pen hebben elkaar bij de voorstevens ge
raakt, waarbij de „Plavnik" aan stuur
boordzijde en de „Alecto" aan bakboord
zijde werden getroffen. De geredden zijn
in een hotel onder dag gebracht De ma
chinist, die over inwendige pijnen klaag
de, ls door dokter Krul onderzocht, doch
opneming in een ziekenhuis achtte deze
niet noodig. De overlevenden staan thans
onder de hoede van den Engelschen con-
De tien opvarenden van de „Alecto'
die het leven bij de ramp hebben ver
loren, zijn: de kapitein Austin, gehi^wd,
wonende te Swansea; de twee stuurman
Ellis, gehuwd, te Liverpool; de tweede
machinist Bright, gehuwd, Bristol; de
kok Wixon, Bristol; de matroos Neilson,
gehuwd. Swansea; de matroos Harris,
ongehuwd, Swansea; de stoker Smith,
weduwnaar, Bristol, en drie kleurlingen.
Engelsche ondernanen: de donkeyman
Skaley, gehuwd, Bristol; de stoker Pat-
nely, g/ftuwd, Bristol, en de stoker Char
les, gehuwd, Swansea.
De „Plavnik" welke met een lading
cokes op weg was van Rotterdam naar
Dubrovnlk, zal waarschijnlijk naar Ant
werpen doorstoomen om daar gerepa
reerd te worden. Kapitein ls de heer
Schnoutz.
Om een handteekening
„Wat maken jullie het me lastig",
zegt minister Colijn.
Enkele leerlingen van de Chr. H.B.S.
te Leeuwarden neusden Vrijdag toen de
trein uit Holland aankwam, eens bij het
spoor, in de hoop minister Colijn te zul
len ontmoeten. Uit de drukte, die hier
heerschte, concludeerden zij, dat hun
vermoeden, dat de minister werkelijk
met deze trein zou arrlveeren, wel eens
Juist kon zijn. Dus waagden zij er enkele
ceniten aan om een perronkaartje te
koopen. Op het perron aangekomen
zagen zij een heer, waarvan zij veron-
1 derstelden, dat hij aanwezig was om den
minister te begroeten. Toen de trein
aankwam, volgden ze hem en werkelijk,
ze hadden al weer goed geraden. Deze
heer hield stil voor een eerste klas coupé
en daaruit stapte minister Colijn. Nau
welijks stond ae minister op het perron,
of de jongens klampten hem aan. Of
ze een handteekening mochten?
De minister keek eens in de verwach
tingsvolle gezichten en bezweek.
„Och, Jongens, zei Zijne Excellentie,
„wat maken Jullie het mij lastig! Ik zal
het nog eens doen, maar dan ook niet
weer!"
De minister haalde zijn vulpenhouder
te voorschijn en verrijkte de knapen
leder met zijn forsche handteekening
En daarmee was het intermezzo, dat
door den aanwezigen autoriteit glimla
chend werd aangezien, ten einde.
Te lange werktijd?
„De chauffeur, die 48 uur een auto
Hoe de man zijn tijd besteedde.
Naar aanleiding van het bericht in
verschillende bladen over een Barne-
veldschen chauffeur, die, na 48 uur lang
achter het stuur van zijn auto te hebben
gezeten, tenslotte bij Overschie in den
kant van den weg is geraakt, en daar,
na een aanrijding met een verkeersbord,
uit zijn deerlijk gehavenden wagen stap
te en deze auto aan haar lot heeft over
gelaten, zoodat de politie deze ohbeheerd
staande aüto heeft opgesleept naar het
bureau, wordt ons uit Baxneveld het ge
heel© verloop van de geschiedenis ver
meld.
De chauffeur is aldus zijn werk
gever na Vrijdagmorgen om acht uur te
Rotterdam zijn werk te zijn begonnen,
na een dag van lichte bestelwerkzaam-
heden, waarbij hij zeer weinig auto ge
reden heeft, ten slotte met een vracht
naar Barneveld gereden, alwaar hij des
nachts tegen vier uur arriveerde en waar
hij nog heeft geholpen bij diverse werk
zaamheden tot des morgens zeven uur.
Toen is hem gezegd, dat hij vertrek
ken kon tot Maandagmorgen. En dat
mocht ook wel, want toen was hij, zon
der zich echter volgens zijn patroon erg
vermoeid te hebben, ook een respectabel
aantal uren in touw. Onomwonden gaf
de werkgever dit laatste toe.
Daar de chauffeur echter een meisje
in Rotterdam heeft, en hij daar gaarne
den Zondag wilde doorbrengen, vroeg
hij, of er soms nog een vrachtje naar
Rotterdam was. Zijn patrooni had voor
deze stad geen vracht op dat oogenblik,
doch om zijn chauffeur te gerieven stond
hij hem toe, des avonds om ongeveer 6
uur met een vrachtje kalveren naar
Amsterdam te gaan en dan den ledigen
wagen naar Rotterdam te brengen.
Voor dit karweitje was een chauffeur
beschikbaar, die Zaterdag den geheelen
dag had gerust.
In plaats van nu van Zaterdag 7 uur,
of althans van 11 uur af het uur waar
op hem verlof werd gegeven de reis naar
Amsterdam te maken te gaan slapen
tot ongeveer 5 uur des middags, heeft de
chauffeur echter wat rondgeloopen.
Dat hij toen eenmaal achter het stuur
komende, slaap kreeg is geen wonder.
Doch duidelijk blijkt, aldus de werk
gever, dat de gevolgen daarvan niet mo
gen worden geschoven op een te langen
werktijd. Eenmaal tot zijn positieven ge
komen, heeft de man dit ook zelf toe
gegeven.
Ernstig ongeluk
op het Centraal^!
Station
Vrijdagnacht omstreeks half één is een
32-Jarige schilder, die in dan kap van
het Centraal Station boven het eerste
perron Oostzijde werkzaamheden ver
richtte, op een plank uitgegleden en van
een hoogte van achttien meter omlaag
gestort. De ongelukkig kwam op de rails
terecht en bleef er met zware inwendige
kneuzingen, een bovenarmfractuur en
diverse verwondingen liggen. De genees
kundige dienst vervoerde hem naar het
Binnen-Gasthuis, waar hij werd voorzien
van de H.H. Sacramenten der Sterven
den. Zijn toestand is zorgwekkend.
LUCHTVAART.
De KLN.I.L.M.-lijii naar Australië.
Vermoedelijk binnen drie maanden
opening luchtlijn naar Sydney en
Nu de Australische regeering de K.N.I.
L.M. toestemming heeft gegeven voor
het onderhouden van een geregelden
luchtdienst tusschen Nederlandsch-Indië
en Australië zal de K.N.I.L.M., nadat de
Nederlandsche legeering door de Austra
lische regeering aangeboden regeling zal
hebben aanvaard, zoo spoedig mogelijk
een luchtlijn openen naar de voornaam
ste steden aan de oostkust van Australië.
In een bespreking, die tevens werd
bijgewoond door den heer Nieuwenhuis,
chef van de K.N.I.L.M, in Ned.-Indië, die
momenteel met verlof hier te lande ver
toeft, ls besloten ten spoedigste de noo-
dlge administratieve en technische voor
bereidingen te treffen, waardoor men
hoopt binnen 2 8 3 maanden een lucht
lijn van Batavia en Soerabaja via Port
Darwin te kunnen openen, welke van
Port Darwin over land naar de 2 voor
naamste steden aan de Australische
oostkust, Sydney en Melbourne, leidt.
Men hoeft daarbij niet te wachten op
de aflevering der bestelde Lockheed-
vlicgtuigen, aangezien men over voldoen
de Douglas DC 2-toestellen beschikt, om
de nieuwe lijn te vliegen.
Het ligt in de bedoeling, voorloopig
eenmaal per week naar en van Australië
te vliegen, zooveel mogelijk in aanslui
ting op aankomst en vertrek van de
Indië-vliegtulgen der K.L.M.
De „Empire"-vliegbooten.
Het is voor ons Nederlanders niet zon
der belang kennis te nemen van de ver
richtingen der Engelschen op de Indië-
route. Deze wordt zooals men weet be
vlogen door de Emperial Airways, de
grootste Engelsche luchtvaartmaat
schappij.
Deze route is in groote lijnen gelijk
aan die der K.L.M. Indlë-dienst, doch
heeft in tegenstelling met deze doorver
binding met Australië.
Het spreekt van zelf dat zich hier een
duchtige concurrentiestrijd ontwikkelde,
die het vervoer niet dan ten goede kan
komen.
De onlangs verlaagde Engelsche lucht-
porttarieven tot normale briefport, had
natuurlijk tot gevolg dat de Ned. port
zich hier vroeg of laat bij aan moest
sluiten.
Inderdaad is daartoe ook besloten.
In de loop van de zomer bij het in
dienst stellen van de grootere Douglas
DC 3 toestellen wordt de vllegport ver
laagd tot 12J cent per 10 gram.
Dit is een drastische verlaging, maar
zal tot gevolg hebben, dat het luchtpost-
vervoer van brieven van uitzondering
tot regel wordt. Omgekeerd -heeft de
scherpe K.L.M.-concurrentie met zijn
snelle Douglas-toestellen, de Engelschen
genoopt hun materieel zeer te verbete
ren. Kon men enkele Jaren geleden bij
hen nog spreken van een zekere achter
stand bij de burgerluchtvaart, dan is
deze nu wel achterhaald.
In de tweede helft van 1936 zijn de
zoogenaamde „Empire-boats" in dienst
gesteld, zooals o.a. de Canopres, Caledo
nia CentawLns, ene.
Impiral Airways geeft er de voorkeur
aan de lijn met vllegbooten te bevliegen,
wat natuurlijk voordeelen met zich mee
brengt.
Bij groote zeetrajecten (Middelland-
sche Zee kusten van Voor-Indië) verhoo-
gen vlieebooten de veiligheid, immers
een vliegboot is zeewaardig, al is deze
betrekkelijk.
Een tweede voordeel ls de grondaccom -
modatie. daar vliegvelden overbodig zijn.
Een vliegtuig van 18 ton, overeenkomen
de met het gewicht van de Empire-boot
stelt hooge eischen aan het veld.
Hiertegenover staat echter, dat een
zeewaardige vliegtulgromp, 'n dergelijke
stevige constructie verelscht, dat het
eigen gewicht tot een landvliegtuig na-
deellger wordt. Verder ls de gedeeltelijke
bootvorm van de romp ongunstiger voor
de perfecte stroomlijn.
Hoe het zij, de keuze viel op vllegboo
ten. Dat de Emperial Airways spoed ach
ter de zaak zetten, bij den bouw van
deze vliegtuigen blijkt uit het feit, dat
de geheele bestelling van 28 stuks wordt
uitgevoerd, zonder eerst het prototype
af te wachten. Deze mlllloenenorder ls
geplaatst (de prijs is circa 450.000 per
stuk) bij de firma Short Bros, Rochester
te Engeland, een firma met een ruim
20-jarige ervaring, op dit gebied.
De vliegboot is uitgevoerd met een
vrijdragende vleugel, waarin de 4 Bristol
Pegasus X.C.-motoren van elk 900 P.K..
zijn aangebracht. De vleugelwijdte is
34.75 meter, de bootlengte is 27 meter.
Halverwege de vleugeluiteinden zijn drij
vers gemonteerd, om de boot op het wa
ter de noodige stabiliteit te verleenen.
De geheele constructie romp, vleugel is
in metaal uitgevoerd, waarbij voorname
lijk van duraluminium en hiduminium
is gebruik gemaakt. De rompbekleeding
bestaat uit alclad platen (roestvrije
alum-legeerlng). Leeg weegt de boot
10.900 K.G. met volle belasting 18.380 K.G.
De maximum snelheid bedraagt 320 K.M.
per uur, terwijl op 266 K.M. gekruist
wordt. De snelheden komen dus overeen
met de Douglas DC 2, Inderdaad voor
een vliegboot zeer goede prestaties. De
passagiersaccomodatie bestaat uit 4 ca
bines. Voor in de neus is de rooksalon,
lengte en breedte respectievelijk 3 x 25
meter en 2.1'meter hoog. Midscheeps be-
„VROUWE JUSTITIA" KRUGT EEN VERFJE.
Het beeld van „Vrouwe Justitia' m Old Bailey, Londen, krijgt een groote beurt,
zulks ter gelegenheid van de kroningsfeesten in Mei a.s.