San Francisco komt sanatogen 1 HILLE KWALITEIT NILLMIJZ van1859 Weer Opgeknapt ONZE HUIZEN T. DE BRUIJN Vrouwen van Nederland! GOUDSCHE COURANT MAANDAG 3 MEI 1937 TWEEDE BLAD ALSTER JOL lil Toonkamers „Crabeth' WISKUNDE P. S. DAUVILLIER. JiCoote unfle thndarv* Flink Werkmeisje late\ aakJ Burgvlietkade 55 - Gouda Talef. 2632 DANK ZIJ SANATOGEN r.rJ. N°JLVAN LIJSTI la° Mevroiiw.....de Wscliuil WjCdMlUdtyk van Hille 1 De beteekenis van de sociale onrust in Amerika. De A.V.R.O. in 1936. Scheepsramp by de Noordhinder. Voor de zeer vele bewezen van deelneming, mij betoond bii het over lijden van mijn lieven Man CHRISTIAAN HENDRIK WILHELMUS HEUSDENS, betuig ik, mede namens de familie, mijn hartelijken dank. C. HEUSDENS— HOOGENDIJK. Gouda, 1 Mei 1937. TE KOOP: bl. eiken m. voll. uitr. en 2 zeilen. Te bevr.: TOON BOUTERS, Platteweg A 233, Reeuwyk. DINSDAG en WOENSDAG a.s. DE GROOTE STALEN VAN LIBERTY. CRABETHSTRAAT 8. Telefoon 2020. lessen aangeboden, op zeer billijke voor waarden voor leerlingen H. B. S. «n Gymnasium, voor candidaten BOUWKUN DIG OPZICHTER enz. door Burg. Martensaingel 12. -oOS 2CCT. TUBE 10 EN b0 C* HOTEL „DE ZALM" vraagt van 's morgens 712. Donderdags den geheelen dag. ...ik ben van niemand afhankelijk Ook voor de vrouw, die een maatschappelijke positie heeft, komt eens de tijd, dat jongere krachten haar plaats innemen en wat dan? Een pensioen waarborgt NIET altijd VOL DOENDE onafhankelijkheid en verzorging voor later. Zorg NU,in Uw productieve jaren, neem een poffs, dle U voor 'n kleine premie, op lateren leeftijd een extra-pensioen waarborgt. Vraag eens inlichtingen aan i K ^9A NV IEVENSVERZEKERINGMU lW inspecteur P W PIETERSE Krugerlaan 157. GOUDA Telefoon 2280 zijn weer bijna voltooidnieuwe zijn in voorbereiding. Het is nu nog tijd aan de geweldige prijsstijgingen te ontkomen, omdat we veel materiaal in voorkoop hebben. Komt U eens zien en praten. Het kost niets en ver plicht tot niets als U onze vele gerieven, keurige afwerking en scherpe prijzen beziet, alsmede de aan trekkelijke woonwijk, waarin de panden zijn gelegen. Te bevragen: ij'- k „Had ik Sanatogen ~Ih lub van Sanatogen *eer vul baat onder vonden Ofschoon ik pas 15 dagen Sanatogen gebruik, voel iJt reeds 'n grooten vooruitgang Had ik Sanatogen maar eerder gekend". O. U. D. to A. Hij behoord» tot één van die twijfelaars, die niets gelooven zonder Iets zelf te hebben onderzocht. Hij zwichtte voor het feK dat 25.000 doktoren Sanatogen aanbevelen om het herstel te bevorderen en gezonde sterke menschen te maken. Nu weet hij uit etgen ervaring hoe goed Sanatogen is, hoe snel Sanatogen weer dat gevoel van jeugd en kracht doet terugkeeren, kortom hoe Sanatogen weer een geheel nieuw mensch van iemand kan maken Haal ook eens een busje om weer geheel en al op krachten te komen, om weer eens echt gezond en sterk te zijn Het zenuwsterkend voedsel Bq all* Apolh.k.r» •n Dr09ltt.11 v.rkrtjg baat vanaf f 1 par but. Op Vrijzinnig Democratisch initia tief verkreegt gij het stemrecht! Thans zijn er, die U dit recht weet willen ontnemen. Steunt ons in onze strijd vóór het behoud van Uw bur gerrechten en vóór de erkenning van de vrouw als gelijkwaardige staatsburgeresHet Vrijzinnig-Demo cratische beginsel is gericht op het scheppen van meerdere gelijkheid in de ontwikkelingsvoorwaarden voor allen. Voor allenóók voor de vrouw Ziet, hoe in nationaal-socialistische landen de vrouw wordt teruggedron gen en slechts als moeder van toekom stige soldaten wordt gewaardeerd. Als gij vrede en verdraagzaamheid, goed onderwijs voor Uw kinderen, verbetering der huwelijkswetgeving wenst, als gij voor de vrouw de vrijheid van arbeid opeist, steunt dan de Vrijzinnig Democraten! De wakkere strijdster voor de vrou- wenbelangen, Mevr. Mr. B. Bakker- Nort neemt op de Vrijzinnig Demo cratische lijst een hoge plaats in. VROUWEN, VERSTERKT DE VRIJZINNIG DEMOCRATEN! Aan VRIJZ. DEM. BOND - Wilhelminastr. 49 Haarlem. Zendt mij kosteloos brochures over de VRIJZINNIG DEMOCRATISCHE BOND Adres -t... Dit formulier in open envel. gefrank. m. l'/jCt- postz. verzenden. V R IJ ZINNIG DEMOCRATISCHE BOND OFFICIEELE CRISIS-PUBLICATIES. Steunvergoeding Erwten en Veldboonen. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat de steunvergoeding voor groene erwten van <le kwaliteitsklasse C, gedenatureerd in het tijdvak van 26 April 1937 tot en met 1 Mei 1937 1.7' per 100 K.G. zal bedragen. Voor groene erwten van de laagste klasse en voor andere erwten, in datzelfde tydvak gedenatureerd bedraagt de steunvergoeding 1.25 per 100 K.G. De steunvergoeding voor veldboonen, welke blykens de dateering van het dorsch- briefje in genoemd tydvak zyn gedorscht, is vastgesteld op ƒ1.— per 100 K.G. Regeling Haringbedrijfnetvisscherjj. Verbetering. De Nederlandsche Visscherijcentrale maakt bekend, dat in de publicatie omtrent de regeling voor de haringdryfnetvisschery welke dezer dagen is geplaatst, een fout is geslopen. Er was medegedeeld, dat van 16 Augus tus af zal mogen worden medegenomen by gebruik van Standaard- of Hollandsche net ten een vleet met bovenspeerreeplengte van voor groep A 3.325 m. B 3.457 m. C 8.589 m. Dit moet zyn: voor groep A 3.325 m. B 3.576 m. C 3.825 m. Steunvergoeding Vlas. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat voor vlas van oogst 1936, dat in, het tijdvak van 15 November 1936 tot en met 3d April 1937 is verkocht, geen teeltpremie zal worden gegeven. Voor vlas dat op 30 April 1937 blykens de stam kaart nog onverkocht is en in onbewerkten toestand aanwezig is» zal eveneens geen teelt premie worden gegeven. Steunvergoeding Koolzaad. De Nederlandsche Akkerbouwcentrale maakt bekend, dat voor koolzaad van oogst 1936, verkocht in het tydvak van 8 Novem ber 1936 tot en met 30 April 1937, geen teeltpremie zal worden gegeven. Voor koolzaadi, dat op 30 April 1937 vol gens de stamkaart nog onverkocht is, zal eveneens geen teeltpremie meer worden gegeven. 's-Gravenhage, 1 Med 1937. Zeker, Mevrouw, U kunt er prompt op rekenen Trouwens, al mijn goede klanten zijn vaste Hille verbruikers. Zeker, Mevrouw, alles prompt vóór 12 uur. In alle goede zaken is Hide's beschuit in voorraad. Geen wonder, zóó heerlijk, zóó bros, zóó voedzaam is er géén. H.H. Doctoren apprecieeren de lichte verteerbaarheid van Hille's beschuit. 10 cent per rol. Door de, Vereenigde Staten van Amerika gaat een golf van sociale onrust, waardoor de stakingen elkander in een onafgebroken tempo opvolgen. Het merkwaardige hierby is, dat het schijnt, alsof de Regeering, en met name President Roosevelt, geheel on verschillig tegenover deze, toch in werke lijkheid zoo belangrijke zaak staat. Die on verschilligheid kan er slechts schijn zyn en kan dan ook alleen hieruit verklaard wor den, dat deze sociale onrust op dit oogen- blik in het kader van Roosevelt te pas komt. Ongetwijfeld is dit laatste het geval. De President heeft deze sociale woelingen noo- dig ,om straks een stevig fundament voor zijn voortgezette New Deal te kunnen leg- Want in zyn eerste ambtsperiode heeft de President de ervaring opgedaan, dat twee instanties nog niet ryp waren voor zyn nieuwe systeem, n.l. de rechterlijke macht, belichaamd in het Hooggerechtshof, en de arbeidersbeweging. De hervorming van het Hooggerechtshof kon bij wet ge schieden, doch met behulp van een wet is het niet mogelijk een gezonde arbeidersbe weging uit den grond te stampen, die de drager van een nieuw stelsel kan zyn. Roosevelt heeft een arbeidersbeweging noodig, die naar den bedrijfstak georgani seerd is. Want in de New Deal is de grond® gedachte om de maatschappij bedrijfstaks- - gewijze op te bouwen en te ordenen. Die op bouw en ordening moet echter ook het so ciale element omvatten en vandaar, da* Roosevelt op den duur noodig heeft een or ganisatie van de arbeidende klasse, die ge bouwd is op den bedrijfstak, als eenheid. Dit is ook de gedachte, waarvan het door Lewis gestichte Comité voor Industrieele Organisatie uitgaat. Dit Comité beijvert zich thans om in alle bedrijfstakken de ar beiders te organiseeren en het is begrijpelijk dat dit met sociale onrust en strijd gepaard gaat. Roosevelt heeft echter deze bedryfs- taksgewijze arbeidersorganisatie noodig, om straks een definitieve vorm aan de New Deal te kunnen geven. In de tweede plaats is het noodzakelijk, dat men in Amerika gewend gaat raken aan het stelsel van collectief onderhandelen. Tot nu toe was het in Aïnerika in hoofd zaak gewoonte, dat elke ondernemer met zijn arbeiders of met een vertegenwoordiger ervan onderhandelde over de arbeidsvoor waarden van ayn fabriek. Het systeem, zoo als men dat in West-Europa reeds lang ken de, n.l. dat er een landelijk bestuur is, dat met alle ondernemingen in de betrokken be drijfstak onderhandelt, was in Amerika nog volstrekt niet doorgedrongen. Het collectief regelen van de sociale verhoudingen was tot voor kort in de Vereenigde Staten ieta onbekends en vond zelfs van verschillende kanten bestrijding. Op het oogenblik woelt echter de onrust, die noodig is, om de werk gevers te doordringen van het besef, dat regelingen op sociaal gebied niet meer ge- njist kunnen worden. En ook daarom ziet Roosevelt de sociale woelingen slechts met een schijnbare en niet met een werkelijke onverschilligheid aan. Indien de werkgevers inderdaad het besef hebben gekregen, dat een collectieve rege ling op sociaal terrein een noodzakelijke vereischte is, dan is het voor Roosevelt niet meer moeilijk de volgende stap te doen. Hy kan dan overgaan tot het collectief re gelen van de meer economische verhoudin gen. Onder deze laatste verhoudingen spe len het prijsvraagstuk, het mechanisatie- probleem en de kwestie van den omvang dsr productie de, grootste rol. In dit licht bezien heeft de huidige so ciale onrust dan ook een groote beteekenis voor de toekomst van Amerika. Dit land maakt op het oogenblik een proces door, dat in West-Europa byna een halve eeuw heeft noodig gehad om door te werken en het is begrijpelijk, dat dit niet zonder meer gaat ,doch integendeel tot groote botsingen aanleiding geeft. Die botsingen zijn echter onvermijdelijk en vandaar, dat Roosevelt eerder de sociale verstoring aanmoedigt dan tempert. Niet, dat hy hierin een ideale toestand ziet. Integendeel, zyn bedoeling is jfcist, om uiteindelijk sociale economische rust te scheppen. Hy weet echter, dat alleen ware rust bereikt kan worden door den on rust heen en vandaar, dat hij op het oogen- Mik de sociale golven hoog Iaat opzweepten. Daardoor alleen kunnen zoowel werknemer als werkgever ryp.gemaakt worden voor de New Deal. BINNENLAND. Het A.V.R.O.-jaarverslag 1936 is ver schenen in den vorm van een ryk geïllu streerd boekwerkje, voorzien van talrijke grafische voorstellingen, betrekking heb bend op den stand van de bezittingen der vereeniging, de indeeling der programma's e. d. Dat de A.V.R.O. een bloeiende vereeni ging gebleven is, ook in 1936, blijkt uit de vele bijzondere gebeurtenissen, die in het verslag worden vermeld, maar vooral uit bet bedrijfsresultaat, dat, niettegenstaan de de contributies der leden een dalende .lijn te zien gaven en de programma's een ton meer vroegen dan in 1935, toch nog ruim vier ton bedroeg. De sterke positie van de A.V.R.O. blykt bok uit de balans per 31 December 1986. De kosten voor inventaris en inrichting van de nieuwe studio in Hilversum alsmede de studio zelf voor 1936 beloopend byna 6.6 'ton zijn tot 1.— afgeschreven. Deson danks bereikt de post „Kapitaal" een be drag van ruim 2.5 millioen gulden. Het aantal leden bleef vrywel constant. De heer Vogt schrijft in zyn inleiding o.a. over den teruggang der contributies: „Gewaagd lykt het niet te veronderstel len dat er een verborgen verband tusschen de veronderstelde hulpbehoevendheid der vereenigingen en de gulheid waarmee Vie koorden van de beurzen der leden worden losgeknoopt." Voor 1937 bespeurt de schrijver een ge ringe verbetering. In zyn slotwoord n.l. constateert hy dat de bijdragen der leden in de eerste helft van 1937 niet minder wa ren dan in dezelfde periode van 1936. Het A.VJR.O.-jaarverslag geeft ook dit keer weer een uitvoerig en openhartig beeld van de ontwikkeling van een van onzen Nederlandschen grooten omroep. Waaruit opnieuw blijkt welk een belangrijke positie deze omroep in het maatschappelijk leven inneemt en ook hoe de leden er een eer in stellen hun vereeniging groot en sterk te AOiJt Naast den autobestuurder moet voor elke Persoon minstens 40 cm ruimte beschlk- oQar zijn (voor kinderen tot 12 jaar: I 30 cm) Op banken, die over den rug gemeten smaller zijn dan 140 cm. mogen geen 3 volwassenen zitten. Twee Nederlanders over de grens gelokt en in Duitschland gevangen gezet. Mr. Boon stelt vragen. De heer Boon heeft aan den minister van Buitenilandsche Zaken gevraagd: 1. Is het den minister bekend, dat Za terdag 27 Maart «je twee gebroeders Hol land te Wellerlooi door Duitsche beamb ten over de grens zijn gelokt en op Duitsch gebied zijn gearresteerd. 2. is het den minister bekend, dat deze familie Hollaüïl reeds 30 jaar woont op het traktaatgoed Hollands-Hof, welke boerderij staat op Nederlandsch gebied, terwijl een klein dèel der landerijen op Duitsch gebied ls gelegen, dat deze fami lie voortreffelijk bekend staat en dat haar nooit iets door Nederlandsche of Duitsche politie- of douane-beambten is ten laste gelegd? 3. is het den minister bekend, dat het in vraag 1 vermelde feit zich als volgt heeft toegedragen: Zaterdagmiddag, 27 Maart, kwam een Zoll-beambte uit Twistede, aan de over zijde der grens gelegen bij de weduwe Holland met het verzoek of haar beide zoons even naar Twistede wilden komen, waar de Zoll-Inspektor hen gaarne wilde spreken. Niets kwaads vermoedende en zich van geen enkele overtreding bewust, begaven de belde Jongemannen zich naar Twistede, waar zij door de Duitsche be-' ambten werden gevangen genomen en geleid naar een achter een boerderij ver dekt opgestelde gevangeniswagen, waar mede zij werden weggevoerd naar onbe kende bestemming, terwijl aan hun moe der die zich, nadat het gerucht der arrestatie zich had verspreid naar Twis tede begaf iedere mededeeling, waar om de arrestatie geschiedde en waarvan haar zoons werden beschuldigd, werd ge weigerd. Door onmiddellijk in den arm geno men Duitsche advocaten ls na veel na- psoringen in verschillende Duitsche ste den eindelijk vastgesteld, dat de gebroe ders Holland eerst eenlge dagen hebben doorgebracht in de strafgevangenis te Crefeld, waar zij een zeer slechte behan deling hebben/ ondergaan, terwijl zij fchans ruim vier weken zijn opgesloten ln de strafgevangenis te Cleve, zonder dat hun kenbaar is gemaakt, waarom zij zijn gevangen genomen en zonder dat eenig verhoor heeft plaats gevonden? 4. is de minister bereid de Duitsche regeering mede te deelen, dat hier, even als destijds met Gutzeit, wederom een geval van menschenroof uit Nederland door Duitsche beambten is gepleegd en dat de Nederlandsche regeering er met klem op aandringt, dat de gebroeders Holland met bekwamen spoed ongedeerd over de Nederlandsche grens bij Weller looi zullen worden teruggebracht? Bevordering van het toerisme naar Frankrijk. Gemakkelijker douanebepalingen. Teneinde het toerisme naar Frankrijk 1 te bevorderen, heeft, naar de A.N.W.B. meldt, de Fransche douane-administratie bepaald, dat van l Mei 1937 af alle ge bruikte voorwerpen, mits ln overeen stemming met de maatschappelijke posi tie van den toerist, vrij naar Frankrijk kunnen worden medegenomen. Hieronder vallen b.v. fototoestellen, filmtoestellen, sportbenoodigdheden, toi- letartikelen, gramofoons (met 20 platen) draagbare schrijfmachines, kinderwa gens, reisdekens enz. Depot van Invoer rechten of een speciaal grensdocument j voor deze voorwerpen is dus van dien datum af niet meer noodig. van Hoogezand» 0ve Gisteren is te Hattem bij Zwolle, op 53-jarigen leeftijd, na een korte ziek te, overleden de heer D. Bartels, burge meester van Hoogezand. De heer Bartels vertoefde sedert Zondag, na eerst een vergadering te Amsterdam te hebben bezocht, ten huize van zijn zoon, waar hij was achtergebleven omdat hij zich niet goed gevoelde. De overledene, dte eerst een leidende functie bij de S.D.A.P. vervulde, waar mede hij ook thans nog was verbonden, aanvaardde op 15 November 1926 het bur gemeesterschap van Hoogezand Voorts was de heer Bartels lid van de Provin ciale Staten van Gróhingen, terwijl hij zitting had in de contactcommissie tus schen de Regeering en de Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten. GEMENGDE BERICHTEN. Het Engelsche s.s. „Alecto gezonken, tien opvarenden vermist. Omstreeks 3.50 uur Ned. tijd, in den nacht van Zaterdag op Zondag, is op 8 of 9 mijl ten westen van het lichtschip „Noordhinder" het Engelsche s.s „Alec to" dat 919 ton meet en met een lading stukgoederen op weg was van Swansea naar Rotterdam, in aanvaring gekomen met het Zuid-Slavische s.s „Plavnik". De aanvaring geschiedde ln een dichten mist en de „Alecto" werd zoo ernstig geramd, dat het schip binnen vijf mi nuten zonk. Tien opvarenden, die zich ter ruste hadden gelegd, zijn waarschijn lijk om het leven gekomen. De eerste stuurman, kon op de „Plav nik" overspringen, doch de eerste ma chinist en twee matrozen, die er nog in geslaagd waren aan dek te komen, ge raakten te water. Na ongeveer een half uur te hebben rondgezwommen, werden deze drie mannen opgepikt door sloepen van het Zuid-Slavische schip. De Plav nik" had slechts lichte schade aan den voorsteven bekomen en men had 'onmid dellijk twee sloepen uitgezet om naar eventuele drenkelingen te zoeken. Toen de mist optrok, werd dit zoeken gestaakt daar er van schip of opvarenden niets te bespeuren was. De „Plavnik" is door gevaren naar Vlissingen, waar het om streeks drie uur in den middag aan- 'I Wij hebben ons onmiddellijk aan boord van het schip begeven en vernomen, dat de oorzaak van de ramp ln den zwaren mist gezocht moet worden. De geredden, de eerste stuurman, May uit Bristol, de eerste machinist White uit Bristol, en de matrozen Andersen en Yates, beiden uit Swansea, waren, vpl lof over de goede zorgen der Zuid-Slavische bemanning. De eerste machinist was, voor hij in het water terecht kwam, nog bekneld ge raakt, zoodat hij hevige pijnen had ge leden. Niettemin had hij zich een half uur lang boven water kunnen houden en bij aankomst in Vlissingen was hij reeds een heel stuk opgeknapt. De beide sche pen hebben elkaar bij de voorstevens ge raakt, waarbij de „Plavnik" aan stuur boordzijde en de „Alecto" aan bakboord zijde werden getroffen. De geredden zijn in een hotel onder dag gebracht De ma chinist, die over inwendige pijnen klaag de, ls door dokter Krul onderzocht, doch opneming in een ziekenhuis achtte deze niet noodig. De overlevenden staan thans onder de hoede van den Engelschen con- De tien opvarenden van de „Alecto' die het leven bij de ramp hebben ver loren, zijn: de kapitein Austin, gehi^wd, wonende te Swansea; de twee stuurman Ellis, gehuwd, te Liverpool; de tweede machinist Bright, gehuwd, Bristol; de kok Wixon, Bristol; de matroos Neilson, gehuwd. Swansea; de matroos Harris, ongehuwd, Swansea; de stoker Smith, weduwnaar, Bristol, en drie kleurlingen. Engelsche ondernanen: de donkeyman Skaley, gehuwd, Bristol; de stoker Pat- nely, g/ftuwd, Bristol, en de stoker Char les, gehuwd, Swansea. De „Plavnik" welke met een lading cokes op weg was van Rotterdam naar Dubrovnlk, zal waarschijnlijk naar Ant werpen doorstoomen om daar gerepa reerd te worden. Kapitein ls de heer Schnoutz. Om een handteekening „Wat maken jullie het me lastig", zegt minister Colijn. Enkele leerlingen van de Chr. H.B.S. te Leeuwarden neusden Vrijdag toen de trein uit Holland aankwam, eens bij het spoor, in de hoop minister Colijn te zul len ontmoeten. Uit de drukte, die hier heerschte, concludeerden zij, dat hun vermoeden, dat de minister werkelijk met deze trein zou arrlveeren, wel eens Juist kon zijn. Dus waagden zij er enkele ceniten aan om een perronkaartje te koopen. Op het perron aangekomen zagen zij een heer, waarvan zij veron- 1 derstelden, dat hij aanwezig was om den minister te begroeten. Toen de trein aankwam, volgden ze hem en werkelijk, ze hadden al weer goed geraden. Deze heer hield stil voor een eerste klas coupé en daaruit stapte minister Colijn. Nau welijks stond ae minister op het perron, of de jongens klampten hem aan. Of ze een handteekening mochten? De minister keek eens in de verwach tingsvolle gezichten en bezweek. „Och, Jongens, zei Zijne Excellentie, „wat maken Jullie het mij lastig! Ik zal het nog eens doen, maar dan ook niet weer!" De minister haalde zijn vulpenhouder te voorschijn en verrijkte de knapen leder met zijn forsche handteekening En daarmee was het intermezzo, dat door den aanwezigen autoriteit glimla chend werd aangezien, ten einde. Te lange werktijd? „De chauffeur, die 48 uur een auto Hoe de man zijn tijd besteedde. Naar aanleiding van het bericht in verschillende bladen over een Barne- veldschen chauffeur, die, na 48 uur lang achter het stuur van zijn auto te hebben gezeten, tenslotte bij Overschie in den kant van den weg is geraakt, en daar, na een aanrijding met een verkeersbord, uit zijn deerlijk gehavenden wagen stap te en deze auto aan haar lot heeft over gelaten, zoodat de politie deze ohbeheerd staande aüto heeft opgesleept naar het bureau, wordt ons uit Baxneveld het ge heel© verloop van de geschiedenis ver meld. De chauffeur is aldus zijn werk gever na Vrijdagmorgen om acht uur te Rotterdam zijn werk te zijn begonnen, na een dag van lichte bestelwerkzaam- heden, waarbij hij zeer weinig auto ge reden heeft, ten slotte met een vracht naar Barneveld gereden, alwaar hij des nachts tegen vier uur arriveerde en waar hij nog heeft geholpen bij diverse werk zaamheden tot des morgens zeven uur. Toen is hem gezegd, dat hij vertrek ken kon tot Maandagmorgen. En dat mocht ook wel, want toen was hij, zon der zich echter volgens zijn patroon erg vermoeid te hebben, ook een respectabel aantal uren in touw. Onomwonden gaf de werkgever dit laatste toe. Daar de chauffeur echter een meisje in Rotterdam heeft, en hij daar gaarne den Zondag wilde doorbrengen, vroeg hij, of er soms nog een vrachtje naar Rotterdam was. Zijn patrooni had voor deze stad geen vracht op dat oogenblik, doch om zijn chauffeur te gerieven stond hij hem toe, des avonds om ongeveer 6 uur met een vrachtje kalveren naar Amsterdam te gaan en dan den ledigen wagen naar Rotterdam te brengen. Voor dit karweitje was een chauffeur beschikbaar, die Zaterdag den geheelen dag had gerust. In plaats van nu van Zaterdag 7 uur, of althans van 11 uur af het uur waar op hem verlof werd gegeven de reis naar Amsterdam te maken te gaan slapen tot ongeveer 5 uur des middags, heeft de chauffeur echter wat rondgeloopen. Dat hij toen eenmaal achter het stuur komende, slaap kreeg is geen wonder. Doch duidelijk blijkt, aldus de werk gever, dat de gevolgen daarvan niet mo gen worden geschoven op een te langen werktijd. Eenmaal tot zijn positieven ge komen, heeft de man dit ook zelf toe gegeven. Ernstig ongeluk op het Centraal^! Station Vrijdagnacht omstreeks half één is een 32-Jarige schilder, die in dan kap van het Centraal Station boven het eerste perron Oostzijde werkzaamheden ver richtte, op een plank uitgegleden en van een hoogte van achttien meter omlaag gestort. De ongelukkig kwam op de rails terecht en bleef er met zware inwendige kneuzingen, een bovenarmfractuur en diverse verwondingen liggen. De genees kundige dienst vervoerde hem naar het Binnen-Gasthuis, waar hij werd voorzien van de H.H. Sacramenten der Sterven den. Zijn toestand is zorgwekkend. LUCHTVAART. De KLN.I.L.M.-lijii naar Australië. Vermoedelijk binnen drie maanden opening luchtlijn naar Sydney en Nu de Australische regeering de K.N.I. L.M. toestemming heeft gegeven voor het onderhouden van een geregelden luchtdienst tusschen Nederlandsch-Indië en Australië zal de K.N.I.L.M., nadat de Nederlandsche legeering door de Austra lische regeering aangeboden regeling zal hebben aanvaard, zoo spoedig mogelijk een luchtlijn openen naar de voornaam ste steden aan de oostkust van Australië. In een bespreking, die tevens werd bijgewoond door den heer Nieuwenhuis, chef van de K.N.I.L.M, in Ned.-Indië, die momenteel met verlof hier te lande ver toeft, ls besloten ten spoedigste de noo- dlge administratieve en technische voor bereidingen te treffen, waardoor men hoopt binnen 2 8 3 maanden een lucht lijn van Batavia en Soerabaja via Port Darwin te kunnen openen, welke van Port Darwin over land naar de 2 voor naamste steden aan de Australische oostkust, Sydney en Melbourne, leidt. Men hoeft daarbij niet te wachten op de aflevering der bestelde Lockheed- vlicgtuigen, aangezien men over voldoen de Douglas DC 2-toestellen beschikt, om de nieuwe lijn te vliegen. Het ligt in de bedoeling, voorloopig eenmaal per week naar en van Australië te vliegen, zooveel mogelijk in aanslui ting op aankomst en vertrek van de Indië-vliegtulgen der K.L.M. De „Empire"-vliegbooten. Het is voor ons Nederlanders niet zon der belang kennis te nemen van de ver richtingen der Engelschen op de Indië- route. Deze wordt zooals men weet be vlogen door de Emperial Airways, de grootste Engelsche luchtvaartmaat schappij. Deze route is in groote lijnen gelijk aan die der K.L.M. Indlë-dienst, doch heeft in tegenstelling met deze doorver binding met Australië. Het spreekt van zelf dat zich hier een duchtige concurrentiestrijd ontwikkelde, die het vervoer niet dan ten goede kan komen. De onlangs verlaagde Engelsche lucht- porttarieven tot normale briefport, had natuurlijk tot gevolg dat de Ned. port zich hier vroeg of laat bij aan moest sluiten. Inderdaad is daartoe ook besloten. In de loop van de zomer bij het in dienst stellen van de grootere Douglas DC 3 toestellen wordt de vllegport ver laagd tot 12J cent per 10 gram. Dit is een drastische verlaging, maar zal tot gevolg hebben, dat het luchtpost- vervoer van brieven van uitzondering tot regel wordt. Omgekeerd -heeft de scherpe K.L.M.-concurrentie met zijn snelle Douglas-toestellen, de Engelschen genoopt hun materieel zeer te verbete ren. Kon men enkele Jaren geleden bij hen nog spreken van een zekere achter stand bij de burgerluchtvaart, dan is deze nu wel achterhaald. In de tweede helft van 1936 zijn de zoogenaamde „Empire-boats" in dienst gesteld, zooals o.a. de Canopres, Caledo nia CentawLns, ene. Impiral Airways geeft er de voorkeur aan de lijn met vllegbooten te bevliegen, wat natuurlijk voordeelen met zich mee brengt. Bij groote zeetrajecten (Middelland- sche Zee kusten van Voor-Indië) verhoo- gen vlieebooten de veiligheid, immers een vliegboot is zeewaardig, al is deze betrekkelijk. Een tweede voordeel ls de grondaccom - modatie. daar vliegvelden overbodig zijn. Een vliegtuig van 18 ton, overeenkomen de met het gewicht van de Empire-boot stelt hooge eischen aan het veld. Hiertegenover staat echter, dat een zeewaardige vliegtulgromp, 'n dergelijke stevige constructie verelscht, dat het eigen gewicht tot een landvliegtuig na- deellger wordt. Verder ls de gedeeltelijke bootvorm van de romp ongunstiger voor de perfecte stroomlijn. Hoe het zij, de keuze viel op vllegboo ten. Dat de Emperial Airways spoed ach ter de zaak zetten, bij den bouw van deze vliegtuigen blijkt uit het feit, dat de geheele bestelling van 28 stuks wordt uitgevoerd, zonder eerst het prototype af te wachten. Deze mlllloenenorder ls geplaatst (de prijs is circa 450.000 per stuk) bij de firma Short Bros, Rochester te Engeland, een firma met een ruim 20-jarige ervaring, op dit gebied. De vliegboot is uitgevoerd met een vrijdragende vleugel, waarin de 4 Bristol Pegasus X.C.-motoren van elk 900 P.K.. zijn aangebracht. De vleugelwijdte is 34.75 meter, de bootlengte is 27 meter. Halverwege de vleugeluiteinden zijn drij vers gemonteerd, om de boot op het wa ter de noodige stabiliteit te verleenen. De geheele constructie romp, vleugel is in metaal uitgevoerd, waarbij voorname lijk van duraluminium en hiduminium is gebruik gemaakt. De rompbekleeding bestaat uit alclad platen (roestvrije alum-legeerlng). Leeg weegt de boot 10.900 K.G. met volle belasting 18.380 K.G. De maximum snelheid bedraagt 320 K.M. per uur, terwijl op 266 K.M. gekruist wordt. De snelheden komen dus overeen met de Douglas DC 2, Inderdaad voor een vliegboot zeer goede prestaties. De passagiersaccomodatie bestaat uit 4 ca bines. Voor in de neus is de rooksalon, lengte en breedte respectievelijk 3 x 25 meter en 2.1'meter hoog. Midscheeps be- „VROUWE JUSTITIA" KRUGT EEN VERFJE. Het beeld van „Vrouwe Justitia' m Old Bailey, Londen, krijgt een groote beurt, zulks ter gelegenheid van de kroningsfeesten in Mei a.s.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3