'cub
HET LUCHTSCHIP HINDENBURG
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BIJ LANDING IN AMERIKA IN BRAND
GERAAKT EN NEERGESTORT
No. 19512
1
DRIE EN DERTIG DOODEN
kbank
MAAT
lgC-
jens
alc
cm.
IK,
-EF. 313*.
Vrijdag 7 Mei 1937 76e Jaargang
De Gouden Brug.
Donderdagavond om kwart over zeven pL tijd is het
luchtschip „Hindenburg”, toen het te Lakehurst wilde
dalen in brand geraakt en ontploft
Het luchtschip was met twaalf uur vertraging aan
gekomen. Het luchtschip had ’s middags boven New-
York gecirkeld aleer het zich naar Lakehurst begaf. In
het gezicht van Lakehurst is het door noodweer over
vallen waardoor het een uur in de lucht moest blijven
alvorens te kunnen landen.
De „Hindenburg” zou om middernacht weer naar
Europa zijn vertrokken. Om vijf minuten over half acht,
dus twintig minuten later ,was het vuur nog niet ge-
Muscht.
VIEUWERKEKK, 0ODKRKBBK, OUDKWATEB, REH7WUK. SCHOONHOVEN, 0TOLWUK, WADMNXVEEN, ZEVENHUIZEN,
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
39 Passagiers en 61 leden der bemanning
aan boord.
Aan boord van de „Hindenburg” bevonden zich 39
passagiers, terwijl de bemanning 61 leden telt. Gezag
voerder was kapitein Max Pruss; ook kapitein Ernst
Lehmann was aan boord.
De ramp deed zich voor op het oogenblik dat het lucht
schip aan de landingsmast zou worden gemeerd.
Bjj de ontzaglijke ontploffing stond de „Hindenburg”
in een oogwenk in vlammen. Enkele seconden later viel
het gevaarte en sloeg op den grond te pletter met een
overweldigend lawaai.
De „Hindenburg” had zijn een en twintigste reis naar
Amerika gemaakt; het was de eerste reis van dit seizoen.
Op het radio-alarmsein van de politie te New-Yersey
kwamen uit den geheelen staat dokters en verpleegsters
per auto naar Lakehurst; uit Newark kwam een vlieg
tuig van de American Airlines met artsen en verband
middelen.
De compagnie landingsmanschappen bood hulp bij de
bergingswerkzaamheden.
ICC I
BERGAMBACHT, BERKKNWOUDK, BODBGBAVKN, RnwcmP, GOUDBRAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
a^™ --- ---- gA
J
i»4
Volgens de laatste berichten zijn bij
leeks vluchten, welke de op de Zeppelln-
>ORWEG.
met den neus naar voren dook stegen
rijksch luchtschip, waarbij negen dooden
na een korte pauze welke de verwach-
FEUILLETON.
sel aan den dag zou hebben gelegd.
hoogste geltfk deed vermoeden om haar
elk opzten moet worden vermeden, trekt
ventie terugkcerend, maar haar toon
9
Toch niet, meneer Szartossy, zegt zU
asvorm.
telt Szartossy van het onverwachte ver-
tlache snelheid, waarmee
king genomen
beddingen van oude Engelsche meesters.
(Wordt vervolgd).
anen tot nader
10014% of
geven
f lor a»
hij de groeten over van de oude barones. I
zv.'U, LL kelUk nog niet zegi
electriclteit hebben geschapen, toen de
landingstouwen omlaag werden gelaten.
Juist voor de ontploffing werd een
ter plaatse en korten tijd later kwamen
ook de secretaris van handel, Roper en
over praten. s
Mag Ik dan nog eens terug komen?
Ik reken en.
meneer Szartossy.
voor de huisdeur.
Szartossy hoort nog gorulmcn tijd de
met den man. wiens blik wel zeer dui
delijk zijn diep geschokten gemoedstoe
stand verraadt Zich zelf voel te
kig voelend om hard te kunnen zijn, «egt
hli langzaam
dan
Oceaan.
llge Brlteche minister van Luchtvaart.
Nadat in Februari 1932 reeds het good
tery in zee. In dit geval konden 81 van
de 83 opvarenden gered worden, o.a. de
commandant kapitein Wiley, die de ram-
haar schoot
Op het klaptafeltje van do halve cou
pé, welke zij tot haar geluk met nie-
waar de Tauerspoor
haar doorheen voert, staart zij slechts
Het luchtschip Hindenburg.
Inmiddels was men te Friedrichshafen
en het gezellige gesprek, waarbij het
cene woord het andere uitlokt.
Na den maaltijd wordt in den „Schrljf-
mljn eenzaamheid
Dan zult u misschien toch gevolg
aan de invitatie van barones Gel
tler om haar in Weenen te bezoeken...?
Dat kan ik op hjt oogenblik wef-
Maar daar kun-
keer dan eens
den werden slechts vier gered.
In Februari 1935 stortte het tweede
"Macon”, vermoedelijk tengevolge van
>liede Beek-
de plaatsing
Amerikaansche luchtschip „Akron”,
waarbij vijf personen gedood werden. J
1 ja-
ing.
>erts
>t in
ij.
(HIDM1ILCOIRIXT.
schepen gedurende een reeks van jaren
hebben gemaakt.
Voor dr Eckener is deze ramp een
bijzonder zware slag, al kan men, zoo-
Vroegere luchtschlprampen.
JOft MMAA*ft**A UAM Vin! TA,i fr AA F. Q
luchtschip, dat aanvankelijk onder het
commando van dr Eckener zelf regel-
I ternatlcnale luchtvaartwereld meetreurt
om deze ramp, die een zoo plotseling
einde heeft gemaakt aan de succesvolle Nobile zelf, werd teruggevonden en ge-
xeeks vluchten, welke de op de Zeppelin- 1 n“ nncm,MnAOnAninnnn i»n,am ha
werf te Friedrichshafen gebouwde lucht-
j laat «ich in een
feauteull vallen Hij lacht bitter
Cairo Shepheard Hotel Dat kost
en zijn geheeh? beglt be-
I werd de wereld opgeschrikt door de
ramp met het Fransche luchtschip „Dlx-
iviuiiucu vyu ui' nu
Hij voelt nog den I
ontmoeten.
Shepheard Hotel
hU haastig do salon
IUIKCU9 uc lUKisie ucriurnen zijn dij
de ramp drie en dertig personen om het
I leven gekomen, n.l. zestien passagiers en
i zeventien leden van de bemannin<.
Veronderstellingen over de oorzaak. I
mude” boven de Mlddellandsche Zee,
a waarbU M slachtoffers werden geteld.
In September 1925 werden veertien
personen gedood, toen het Amerikaan
sche luchtschip „Shenandoah” in een
storm bij Cambridge in den staat Ahlo
verging.
Veel pennen zUn in beweging gebracht
in verband met den ondergang van het
Italiaansche luchtschip .Italia”, dat on-
„Graf Zeppelin” opgedane ervaring, be
gonnen met den bouw van een nieuw
i luchtschip, dat het grootste en mooiste
ter wereld zou worden, de L Z 129, de
“~ins vernielde Hindenburg
31 Maart 1936 vertrok de „Hinden
burg” des morgens te half zes uit Frie-
hopig snikken, dat hU niet vermag te
onderdrukken
Roman van
HANNO PLE8SEN
(Nadruk verboden).
s ZOO
ur cn
at de
ia thee
langes
bevat-
tere of
geven.
Goede voorbeelden zijn de wegwijzers
op het pad des levens.
overeten Stap voor stad. Dat hU dienen
het leven wonder- 1 Cairo Shepheard Hotel
I geld, veel geld
----- lit#
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging'per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zÜn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
lUk moest hU dien kerel niets «eggen en
hem rustig in het onzekere laten.
Een dergelUke handelwU«e zou zeker
ook geheel in overeenstemming «Un met
de bedoelingen van het dappere melaje.
Maar tenslotte heeft hU toch medelijden
zUn opdrachtgeefster de verlangde in-
red. Bij de opsporingspogingen kwam de
groote Poolonderzoeker, Amundsen, die
in zUn vliegtuig was opgestegen, om het
leven
In October 1930 werd de wereld weder-
om opgeschrikt doojr den ramp van het
nacht van Zaterdag op Zondag op zijn
'«01
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring):
15 regels 1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN: 1—4 regels ƒ2.26, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingebonden door tusschenkomst van soli
handelaren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór d<
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
meerde gedochtenwissellng is een uit-
zondering, een welkon» uitzondering In
I hoek” een sigaret gerookt DaarbU ver-
telt Szartossy van het onverwachte ver-
jneer verstaan, daar hij den trek der beide dame» Geltler en brengt
- Mvm, uh. uu wuuviy» hij de groeven uvci viui uv üüuc uauuTuno,
mow °nder de overkaPP,n« uitetoomt, I innig verheugt hU «ich erover, dat Re-
°P«even nate direct en slechts om hemzelf nen wU den voli
‘’OCntmiK Haan* hll <\m hol --- «Tl* narnn AM mIa* a1<| A..AM MMA*AM
afgezant van haar familie. HU behoeft, 1
De oorzaak van de ramp is nog niet
vastgesteld, doch er bestaan twee ver- 1 lang de oorzaak van het ongeluk niet
onderstellingen: nauwkeurig is vastgesteld, nog geen en-
Engelsche luchtschip R. 191, die in een
luciovenuigeii. nauwKeung is viu*Lgesu.'iu, nog geen en- jjovuv vtu» up «wuuag up eij‘l
ie. terugslag van een der motoren kele conclusie ten aanfcien van zUn con- 1 eerste officleele vlucht bU Beauvais in
kan ontsnappend gas hebben aangesto- I structie trekken, aangezien de mogelljk- - - - -
ken;
2e.
ting van den gast beoogt op te wekken, .erstaat het te vragen, zoowel als te ver
tellen en Szartossy vergeet tUd en plaats
Eerst als de schemering haar schadu
wen in de kamer werpt, wordt hU zich
plotseling bewust, dat ook dit gelukkig
samenzUn aan tUd gebonden Is.
I Ik heb u schandelUk opgehouden,
tafel en laat hÜ zich door haar bedie- t mevrouw, zegt hU tot de taal der con-
HU en riet en preet en lefetert ventie terugkcerend, maar haar toon
voelt zich onultsprckelUk gelukkig. I blijft persoonlUk-warm.
1 1 over
de aanwezigheid van haar dlschgenoot lachend, de mogelijkheid tot een geani-
am Via* aaaoIUaa «TA*n^Alr uraat-hll hnf tmaa«.Ha «tat* AAhf AnuiIrTfllInw AAn
bUna drie uren voor hU ’t hotel bereikt.
In de hall verspert Sylvester Vonberg
hem den weg ZUn gelaat is ingevallen,
onder «Un
Waar
lallend uit
Szartossy, onmlddelUJk beseffend, dat «Ich verder van den man, die haar het
hem met zich mee In de, op dit uur ge- daarna hot bitterst teleur te stellen.
Iwel verlaten rooksalon.
affvTübvan haar dokter In München naar
lllj K1V11 UU UIII UVU
yu°n verlaten Op het SUtionsplein
hU een taxi, waarmee hij zich
aar do PrUmonstratenscr Abdij laat
wengen Vandaar gaat hU te voet v»f-
w, dwars over de helling den kortsten
w^t nemend naar de Lantaarn
R«IÜPrese Wl1 Jul8t de ^P opdienen als
b0,t Luid blaffend van biijd
wtuS spr,nKt Bella tegen hem op, ter- tweede,’door rUpe ervaring nog mooier
y‘ Hednte hem hartelUk welkom heet. -j - --
Snel nog een couvert er bU. «egt «U
Therese Wat hebben we vandaag
VOOT HopenlUk houdt t welke aan geen uja geoonaen zun. om-
ncer Sinrtoiwy er ook van dat hun jeugdèxprcssie «Ued» weer op-
«m Wel’ ftntwöordt Thereto nieuw bekoort
1 een veelbcteekenend knipoogje, on
wSinds uren hoort Johanna niets an-
oogen liggen donkere kringen, ders dan 't monotone geratel der wielen
Waar Is brengt hU er van den trein, die haar naar het Zuiden
I brengt Met elke minuut verwUdert zU
i rUke opvarenden gewond In het zieken-
t huis opgeconien. De toestand van de
belde kapiteins, Lehmann ’én Pruss, is
zeer zorgwekkend
I Een zware slag voor de Duitsche
luchtschepenindustrie.
j De ondergang van het Duitsche lucht-
I .schip ..Hindenburg". «Jat op zoo nood-
lottlge wUze bU zUn landing te Lake-
i hurst tengevolge van een ontploffing in
brand is gevlogen, Is een zware slag voor
i de Duitsche luchtvaart, die daardoor
plotseling in diepen rouw wordt gedom- der leiding van generaal Nobile een
peld. Terwijl ongetwUfeld de geheele in- expeditie naar den Noordpool hadonder-
ternatlcnale luchtvaartwereld meetreurt nomen.
Een deel der opvarenden, waaronder
den Dultschen ambassadeur dr. Luther I
per vliegtuig op het vliegveld aan.
De landingsmanschappen. hadden
De dames «uilen elkaar In Triest k<*n overdreven hoog bedrag de fantas-
Het doel van hun reis Is ti*ehe snelheid, waarmee hU de nood-
Dan verlaat 1 «akelUko data binnen vierentwintig uur
heeft weten te verzamelen, in aanmer-
i— 1 klns onniumin
laat zU er op volgen: Wiener Schnitzel
I HeerlUkl zegt Szartossy met een 1
geestdrift, welke hU in dit geval echter
1 In denzelfden graad voor gebakken zaag-
i sel aan den dag zou hebben gelegd.
Weldra zit hU tegenover Renate aan
nen. HU eet en ziet en praat en luistert
en h
Ook Renate verheugt «ich oprecht
zelfde Jaar ontplofte bU San Antonio de
C 2. waarbU slechts twee opvarenden
gewond werden.
Twee opvarenden slechts werden ook
I gewond, toen In Juni 1923 het Amer^- th|nf
I kaansche marlneluchtschip T C. in 1 Op
brand raakte, doch in December 1923
sten weg naar Igls afdwaalt Het duurt
hitna drie uren voor hit 't hotel bereikt
schip opstegen.
Het luchtschip kon blUkbaar moeilijk
landen, het vloog een jmt boven het
vliegveld, alvorens men ertoe overging
te landen. Op het oogenblik dat het schip
iTio* nr-nc naar vnt-nn dnnlr etanan
I vernield bulten beschouwing, dan wordt
de reeks voortge-zet in Juli 1919, toen het
Brltsche luchtschip N S 11 in de Noord- I
zee verging, waarbU zeven menschen
wwerden gedood.
aantal gewonden redden en enkele tijken 1 In Augustus 1921 stortte boven Huil de
bergen DAUAAhA 7 O nnar niaarhU 44 nnvn-
Het luchtschip zou te middernacht
weer naar Europa vertrekken met vei-
I scheidene passagiers, die de kronings
i feesten te Londen wilden bUwonen Toen
zü op het vliegveld kwamen, waren Kj
zeer verbaasd slechts het brandenae
wrak te vinden van het troUchc lucht
schip dat hen naar Europa had moeten
brengen.
Volgens de laatste berichten zUn tal-
Renate kan luisteren en praten ZU
De prestatie van het eerste Duitsche
ichtschln. dnt aanvankelijk onder het jersey in een sturin ruusu?, auur aen
bliksem werd getroffen, in brand vloog
matig een transatlantischen dienst on- en omlaag stortte Van de 77 opvaren-
uil uc ovuurnuL is gesprongen, up nel. I derhield. de „Graf Zeppelin" vielen te 1 werden slecht* vier «rered
oogenblik dat de vlammen uit het lucht- meer op, doordat bUna alle groote lucht- I
schepen, die buiten Duitschland gebouwd groote Amerikaansche luchtachlp
Moeilijke landing. werden, na korteren of langeren tijd YArmnerteuji* tenSe«ni«e
vergingen, waarbU vele opvarenden m een constructiefout ten zuiden van Mon-
het leven kwamen
In 1912 ontplofte in Atlantic City net
Amerikaansche luchtschip .Akron”, vuuuuuuuuin KHpacm nncy, uivuvuuu-
«.w ..vu» vw.v.. uuv. wiA7w .«1 pGTAXCA In 1 pen van de „Shenandoah” en de „Akron"
groote vlammen op uit de achterzUde en »913 stortte het Duitsche luchtschip „L. had meegemaakt en overleefd.
binnen enkele oogenbllkken lag het L.” bU Helgoland neer. waarbU vijftien i
luchtschip als een brandende massa op menschen het leven lieten, terwijl in
het vliegveld. De brandweer was spoedig 1 hetzelfde jaar bU de ontploffing van de
L-2 boven BerlUn, 28 personen gedood
1 werden.
In Juni *914 verongelukte een Oosten trouwen in het luchtschip toenam, ten-
rijksch luchtschip, waarbU negen dooden h-
De landingsmanschappen, hadden vielen. Laat men de 57 Duitsche Zeppe-
reeds de landingstouwen vaat toen het lins, die tijdens den wereldoorlog werden
ongeluk gebeurde, verschrikt lieten zU de
touwen los en vluchtten weg, doch spoe
dig herkregen «U hun koelbloedigheid en
snelden terug om de opvarenden te red
den. Met groote moeite konden zU een
Blind voor de grandioze schoonheid van
iM^Barones von Geltler Is op dringend de Alnenwereld,
a<vm van haar dokter in München naar haar doorheen vw... ---
het Zuiden gereisd, waar «U haar tante I op de krampachtig gevouwen handen in
zal ontmoeten i
Wpar Waar houdt Vonberg,
bUna smeekend aan
Szartossy aarzelt een oogenblik. Eigen- mand behoeft te deelen, ligt een wit
couvert In kwarto formaat Het is oen
I zakenenveloppe, waarop de naam ia ge
drukt van het Recherche- en Infonna-
tiebureau Schfarzer. München, Brien-
neratraat 31.
Overeenkomstig hun afspraak heeft de
voormalige commissaris der recherche
l*d«toe- ZU11 opariicumvviTHcr uc 'Ciiiuijuv m-
geluk* 1 formaties precies om half tien 's mor
gens in Hotel Grunwald overhandigd en
wel tegen betaling van fifio mark Dat is
‘--■‘“ag, de fantas-
hU de nood-
de onweersachtige weersomstan- flng is ontstaan door een ongelukklgen Onder hen bevond zich o.a de toenma-
Ia«A AAM n4 1 1. A M1 A A A HA A A aI I A V. A AM WTaIItA □rltu/’ho mlnlctdr O ft TT T 11 ft H rft ft
niets af doet qan de groote beteekenis
28
/-Heel vriendelUk van u... natuuriUk
»Ug... Goede reis. en m'n respect aan
ae barones
Dftnlt u Tot ziensEn niet ver-
ieten
Wat Szartossy niet mag vergeten, kan
uu nlei jmaah a
Tciokoao, uuiu iu| uvt>
i °°p met üen trein, die nu tamelUk
opgeven L
h.aast ?lch nu om het zoo hartelUk heeft ontvangen en niet als
afgezant van haar familie. HU behoeft 1
dus geen büzondere reden te hebben om Ik reken en verheug me erop,
meneer Szartossy.
I Dan vergezelt Renate haar gast tot
haar gestalte, dio met nonchalante gra~ -
clc in de hooge fauteuil leunt Renate's
bekoring ui", welke voortkomt uit de hartelijken druk ven haar hand, die
«a.aatIa -irmr riitw ..rvnrino’ nner mnnir>r 1 ■malIn hfUïd VHT1 de nHji-
gewordon vrouwenlente. Met de teero
Al Frankrijk In brand vloog en neerstortte
held zelfs zeer groot is, dat de ontplof- Alle 48 opvarenden kwamen om ’t leven
1a ahTaIaaa aam am A a! 1. Ir I rv am Clndnr Ham hnvraTTz* «tIaVi rx n Ha
dlgheden kunnen een vonk statische samenloop van omstandigheden, welke
pler.trlcitelt hohhnn izpwhanan tnon rtn niets afdoet liRIl dé gFOOtC beteekénlS 1
I van het pionierswerk van dr. Eckener year luchtschip „Columbia" WJ New-
op het gebied van den luchtschepen- York was verongelukt, werd in April 1833
vonk gezien bU de achterzijde van het bouw Amerika door een grooten ramp getrof-
luchtschip. Vroegere luchtschlprampen. fen. toen het grootste bestuurbare lucht-
Onder de overlevenden zUn kapitein De prestatie van'het eerste Duitsche 1 schip, de „Akron” bij de kust van New-
Lehmann en kapitein Max Pruss, Leh- i luchtschip, dat aanvankelUk onder het Jersey in een storm raakte, door den
mann is met ernstige wonden in het zie- l—-~r-
kenhuis opgenomen Het schUnt. dat hU j
uit de stuurhut is gesprongen, op het I derhield, de „Graf Zeppelin” vielen te
De Duitsche luchUchepenreedertj.
TerwUl de wereld eenerzUda met ont
steltenis van deze rampen kennis nam,
zagen de voorstanders van het „lichter
j dan lucht" met vreugde, dat het ver
trouwen in het luchtschip toenam, ten-
gevolge van de succesvolle reeks vluch-
i ten met de In den loop van 1930 op de
luchtschepenwerf te Friedrichshafen on
der leiding van dr Eckener gereed ge
komen „Graf Zeppelin”.
I In 1935 volbracht de „Grat Zeppelin"
te Friedrichshafen gebouwd als L. Z 127,
zUn vUfhonderdste vlucht, waarvan meer
dan honderd over den Atlanttechen
de
Britsche Z. R. 2 neer, waarbU 44 opva
renden gedood werden In Februari 1922
vloog bU Hampton de „Roma" in brand
met M dooden en In October van het- in 1933, gebruik makende van de met de
I hw4w1a#4a 1.11 Oah a,.«ah1a Ja Ofn* ..„AAzinnA Arunvinir ha.
haar te bezoeken.
ZUn blik omvat geboeid de lUnen van
haar gestalte, dio mot nonchalante gra~
a.. VirwtoA fniitAiill Iniint. R*nnt/»*M
molsjesachtlge verschUnlng straalt die klank van haar stem
smalle, veelzeggende hand vnn de nrls- Cairo
kcwuiuu» t.vmw— tocratische kunstenare En hU denkt h“ b—
lUn van haar hals getij kt «U op die af- slechte dit eene, dat hU haar moet ver- I Sylvester Vonberg
»ji-ma.. a»>^a D*mtta1aa*>a tmaaa*a«-o^ Q./nMTfln fllHK uftftl* fttiul. Bilt hli KIarat* unllan UU
welke aan geen tUd gebonden «Un, om- wil om haar en dat.
- mooi kan «Un
I Hel is niet te verwonderen, dat hU. in staat uit drie OostenrUkschc sltiUingon
deze gedachten verdiept van den kort- En «Un lachen verkeert in een wan-
0