'cub HET LUCHTSCHIP HINDENBURG NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BIJ LANDING IN AMERIKA IN BRAND GERAAKT EN NEERGESTORT No. 19512 1 DRIE EN DERTIG DOODEN kbank MAAT lgC- jens alc cm. IK, -EF. 313*. Vrijdag 7 Mei 1937 76e Jaargang De Gouden Brug. Donderdagavond om kwart over zeven pL tijd is het luchtschip „Hindenburg”, toen het te Lakehurst wilde dalen in brand geraakt en ontploft Het luchtschip was met twaalf uur vertraging aan gekomen. Het luchtschip had ’s middags boven New- York gecirkeld aleer het zich naar Lakehurst begaf. In het gezicht van Lakehurst is het door noodweer over vallen waardoor het een uur in de lucht moest blijven alvorens te kunnen landen. De „Hindenburg” zou om middernacht weer naar Europa zijn vertrokken. Om vijf minuten over half acht, dus twintig minuten later ,was het vuur nog niet ge- Muscht. VIEUWERKEKK, 0ODKRKBBK, OUDKWATEB, REH7WUK. SCHOONHOVEN, 0TOLWUK, WADMNXVEEN, ZEVENHUIZEN, Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen 39 Passagiers en 61 leden der bemanning aan boord. Aan boord van de „Hindenburg” bevonden zich 39 passagiers, terwijl de bemanning 61 leden telt. Gezag voerder was kapitein Max Pruss; ook kapitein Ernst Lehmann was aan boord. De ramp deed zich voor op het oogenblik dat het lucht schip aan de landingsmast zou worden gemeerd. Bjj de ontzaglijke ontploffing stond de „Hindenburg” in een oogwenk in vlammen. Enkele seconden later viel het gevaarte en sloeg op den grond te pletter met een overweldigend lawaai. De „Hindenburg” had zijn een en twintigste reis naar Amerika gemaakt; het was de eerste reis van dit seizoen. Op het radio-alarmsein van de politie te New-Yersey kwamen uit den geheelen staat dokters en verpleegsters per auto naar Lakehurst; uit Newark kwam een vlieg tuig van de American Airlines met artsen en verband middelen. De compagnie landingsmanschappen bood hulp bij de bergingswerkzaamheden. ICC I BERGAMBACHT, BERKKNWOUDK, BODBGBAVKN, RnwcmP, GOUDBRAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, a^™ --- ---- gA J i»4 Volgens de laatste berichten zijn bij leeks vluchten, welke de op de Zeppelln- >ORWEG. met den neus naar voren dook stegen rijksch luchtschip, waarbij negen dooden na een korte pauze welke de verwach- FEUILLETON. sel aan den dag zou hebben gelegd. hoogste geltfk deed vermoeden om haar elk opzten moet worden vermeden, trekt ventie terugkcerend, maar haar toon 9 Toch niet, meneer Szartossy, zegt zU asvorm. telt Szartossy van het onverwachte ver- tlache snelheid, waarmee king genomen beddingen van oude Engelsche meesters. (Wordt vervolgd). anen tot nader 10014% of geven f lor a» hij de groeten over van de oude barones. I zv.'U, LL kelUk nog niet zegi electriclteit hebben geschapen, toen de landingstouwen omlaag werden gelaten. Juist voor de ontploffing werd een ter plaatse en korten tijd later kwamen ook de secretaris van handel, Roper en over praten. s Mag Ik dan nog eens terug komen? Ik reken en. meneer Szartossy. voor de huisdeur. Szartossy hoort nog gorulmcn tijd de met den man. wiens blik wel zeer dui delijk zijn diep geschokten gemoedstoe stand verraadt Zich zelf voel te kig voelend om hard te kunnen zijn, «egt hli langzaam dan Oceaan. llge Brlteche minister van Luchtvaart. Nadat in Februari 1932 reeds het good tery in zee. In dit geval konden 81 van de 83 opvarenden gered worden, o.a. de commandant kapitein Wiley, die de ram- haar schoot Op het klaptafeltje van do halve cou pé, welke zij tot haar geluk met nie- waar de Tauerspoor haar doorheen voert, staart zij slechts Het luchtschip Hindenburg. Inmiddels was men te Friedrichshafen en het gezellige gesprek, waarbij het cene woord het andere uitlokt. Na den maaltijd wordt in den „Schrljf- mljn eenzaamheid Dan zult u misschien toch gevolg aan de invitatie van barones Gel tler om haar in Weenen te bezoeken...? Dat kan ik op hjt oogenblik wef- Maar daar kun- keer dan eens den werden slechts vier gered. In Februari 1935 stortte het tweede "Macon”, vermoedelijk tengevolge van >liede Beek- de plaatsing Amerikaansche luchtschip „Akron”, waarbij vijf personen gedood werden. J 1 ja- ing. >erts >t in ij. (HIDM1ILCOIRIXT. schepen gedurende een reeks van jaren hebben gemaakt. Voor dr Eckener is deze ramp een bijzonder zware slag, al kan men, zoo- Vroegere luchtschlprampen. JOft MMAA*ft**A UAM Vin! TA,i fr AA F. Q luchtschip, dat aanvankelijk onder het commando van dr Eckener zelf regel- I ternatlcnale luchtvaartwereld meetreurt om deze ramp, die een zoo plotseling einde heeft gemaakt aan de succesvolle Nobile zelf, werd teruggevonden en ge- xeeks vluchten, welke de op de Zeppelin- 1 n“ nncm,MnAOnAninnnn i»n,am ha werf te Friedrichshafen gebouwde lucht- j laat «ich in een feauteull vallen Hij lacht bitter Cairo Shepheard Hotel Dat kost en zijn geheeh? beglt be- I werd de wereld opgeschrikt door de ramp met het Fransche luchtschip „Dlx- iviuiiucu vyu ui' nu Hij voelt nog den I ontmoeten. Shepheard Hotel hU haastig do salon IUIKCU9 uc lUKisie ucriurnen zijn dij de ramp drie en dertig personen om het I leven gekomen, n.l. zestien passagiers en i zeventien leden van de bemannin<. Veronderstellingen over de oorzaak. I mude” boven de Mlddellandsche Zee, a waarbU M slachtoffers werden geteld. In September 1925 werden veertien personen gedood, toen het Amerikaan sche luchtschip „Shenandoah” in een storm bij Cambridge in den staat Ahlo verging. Veel pennen zUn in beweging gebracht in verband met den ondergang van het Italiaansche luchtschip .Italia”, dat on- „Graf Zeppelin” opgedane ervaring, be gonnen met den bouw van een nieuw i luchtschip, dat het grootste en mooiste ter wereld zou worden, de L Z 129, de “~ins vernielde Hindenburg 31 Maart 1936 vertrok de „Hinden burg” des morgens te half zes uit Frie- hopig snikken, dat hU niet vermag te onderdrukken Roman van HANNO PLE8SEN (Nadruk verboden). s ZOO ur cn at de ia thee langes bevat- tere of geven. Goede voorbeelden zijn de wegwijzers op het pad des levens. overeten Stap voor stad. Dat hU dienen het leven wonder- 1 Cairo Shepheard Hotel I geld, veel geld ----- lit# ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging'per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ8.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zÜn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. lUk moest hU dien kerel niets «eggen en hem rustig in het onzekere laten. Een dergelUke handelwU«e zou zeker ook geheel in overeenstemming «Un met de bedoelingen van het dappere melaje. Maar tenslotte heeft hU toch medelijden zUn opdrachtgeefster de verlangde in- red. Bij de opsporingspogingen kwam de groote Poolonderzoeker, Amundsen, die in zUn vliegtuig was opgestegen, om het leven In October 1930 werd de wereld weder- om opgeschrikt doojr den ramp van het nacht van Zaterdag op Zondag op zijn '«01 ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 15 regels 1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN: 1—4 regels ƒ2.26, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingebonden door tusschenkomst van soli handelaren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór d< aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. meerde gedochtenwissellng is een uit- zondering, een welkon» uitzondering In I hoek” een sigaret gerookt DaarbU ver- telt Szartossy van het onverwachte ver- jneer verstaan, daar hij den trek der beide dame» Geltler en brengt - Mvm, uh. uu wuuviy» hij de groeven uvci viui uv üüuc uauuTuno, mow °nder de overkaPP,n« uitetoomt, I innig verheugt hU «ich erover, dat Re- °P«even nate direct en slechts om hemzelf nen wU den voli ‘’OCntmiK Haan* hll <\m hol --- «Tl* narnn AM mIa* a1<| A..AM MMA*AM afgezant van haar familie. HU behoeft, 1 De oorzaak van de ramp is nog niet vastgesteld, doch er bestaan twee ver- 1 lang de oorzaak van het ongeluk niet onderstellingen: nauwkeurig is vastgesteld, nog geen en- Engelsche luchtschip R. 191, die in een luciovenuigeii. nauwKeung is viu*Lgesu.'iu, nog geen en- jjovuv vtu» up «wuuag up eij‘l ie. terugslag van een der motoren kele conclusie ten aanfcien van zUn con- 1 eerste officleele vlucht bU Beauvais in kan ontsnappend gas hebben aangesto- I structie trekken, aangezien de mogelljk- - - - - ken; 2e. ting van den gast beoogt op te wekken, .erstaat het te vragen, zoowel als te ver tellen en Szartossy vergeet tUd en plaats Eerst als de schemering haar schadu wen in de kamer werpt, wordt hU zich plotseling bewust, dat ook dit gelukkig samenzUn aan tUd gebonden Is. I Ik heb u schandelUk opgehouden, tafel en laat hÜ zich door haar bedie- t mevrouw, zegt hU tot de taal der con- HU en riet en preet en lefetert ventie terugkcerend, maar haar toon voelt zich onultsprckelUk gelukkig. I blijft persoonlUk-warm. 1 1 over de aanwezigheid van haar dlschgenoot lachend, de mogelijkheid tot een geani- am Via* aaaoIUaa «TA*n^Alr uraat-hll hnf tmaa«.Ha «tat* AAhf AnuiIrTfllInw AAn bUna drie uren voor hU ’t hotel bereikt. In de hall verspert Sylvester Vonberg hem den weg ZUn gelaat is ingevallen, onder «Un Waar lallend uit Szartossy, onmlddelUJk beseffend, dat «Ich verder van den man, die haar het hem met zich mee In de, op dit uur ge- daarna hot bitterst teleur te stellen. Iwel verlaten rooksalon. affvTübvan haar dokter In München naar lllj K1V11 UU UIII UVU yu°n verlaten Op het SUtionsplein hU een taxi, waarmee hij zich aar do PrUmonstratenscr Abdij laat wengen Vandaar gaat hU te voet v»f- w, dwars over de helling den kortsten w^t nemend naar de Lantaarn R«IÜPrese Wl1 Jul8t de ^P opdienen als b0,t Luid blaffend van biijd wtuS spr,nKt Bella tegen hem op, ter- tweede,’door rUpe ervaring nog mooier y‘ Hednte hem hartelUk welkom heet. -j - -- Snel nog een couvert er bU. «egt «U Therese Wat hebben we vandaag VOOT HopenlUk houdt t welke aan geen uja geoonaen zun. om- ncer Sinrtoiwy er ook van dat hun jeugdèxprcssie «Ued» weer op- «m Wel’ ftntwöordt Thereto nieuw bekoort 1 een veelbcteekenend knipoogje, on wSinds uren hoort Johanna niets an- oogen liggen donkere kringen, ders dan 't monotone geratel der wielen Waar Is brengt hU er van den trein, die haar naar het Zuiden I brengt Met elke minuut verwUdert zU i rUke opvarenden gewond In het zieken- t huis opgeconien. De toestand van de belde kapiteins, Lehmann ’én Pruss, is zeer zorgwekkend I Een zware slag voor de Duitsche luchtschepenindustrie. j De ondergang van het Duitsche lucht- I .schip ..Hindenburg". «Jat op zoo nood- lottlge wUze bU zUn landing te Lake- i hurst tengevolge van een ontploffing in brand is gevlogen, Is een zware slag voor i de Duitsche luchtvaart, die daardoor plotseling in diepen rouw wordt gedom- der leiding van generaal Nobile een peld. Terwijl ongetwUfeld de geheele in- expeditie naar den Noordpool hadonder- ternatlcnale luchtvaartwereld meetreurt nomen. Een deel der opvarenden, waaronder den Dultschen ambassadeur dr. Luther I per vliegtuig op het vliegveld aan. De landingsmanschappen. hadden De dames «uilen elkaar In Triest k<*n overdreven hoog bedrag de fantas- Het doel van hun reis Is ti*ehe snelheid, waarmee hU de nood- Dan verlaat 1 «akelUko data binnen vierentwintig uur heeft weten te verzamelen, in aanmer- i— 1 klns onniumin laat zU er op volgen: Wiener Schnitzel I HeerlUkl zegt Szartossy met een 1 geestdrift, welke hU in dit geval echter 1 In denzelfden graad voor gebakken zaag- i sel aan den dag zou hebben gelegd. Weldra zit hU tegenover Renate aan nen. HU eet en ziet en praat en luistert en h Ook Renate verheugt «ich oprecht zelfde Jaar ontplofte bU San Antonio de C 2. waarbU slechts twee opvarenden gewond werden. Twee opvarenden slechts werden ook I gewond, toen In Juni 1923 het Amer^- th|nf I kaansche marlneluchtschip T C. in 1 Op brand raakte, doch in December 1923 sten weg naar Igls afdwaalt Het duurt hitna drie uren voor hit 't hotel bereikt schip opstegen. Het luchtschip kon blUkbaar moeilijk landen, het vloog een jmt boven het vliegveld, alvorens men ertoe overging te landen. Op het oogenblik dat het schip iTio* nr-nc naar vnt-nn dnnlr etanan I vernield bulten beschouwing, dan wordt de reeks voortge-zet in Juli 1919, toen het Brltsche luchtschip N S 11 in de Noord- I zee verging, waarbU zeven menschen wwerden gedood. aantal gewonden redden en enkele tijken 1 In Augustus 1921 stortte boven Huil de bergen DAUAAhA 7 O nnar niaarhU 44 nnvn- Het luchtschip zou te middernacht weer naar Europa vertrekken met vei- I scheidene passagiers, die de kronings i feesten te Londen wilden bUwonen Toen zü op het vliegveld kwamen, waren Kj zeer verbaasd slechts het brandenae wrak te vinden van het troUchc lucht schip dat hen naar Europa had moeten brengen. Volgens de laatste berichten zUn tal- Renate kan luisteren en praten ZU De prestatie van het eerste Duitsche ichtschln. dnt aanvankelijk onder het jersey in een sturin ruusu?, auur aen bliksem werd getroffen, in brand vloog matig een transatlantischen dienst on- en omlaag stortte Van de 77 opvaren- uil uc ovuurnuL is gesprongen, up nel. I derhield. de „Graf Zeppelin" vielen te 1 werden slecht* vier «rered oogenblik dat de vlammen uit het lucht- meer op, doordat bUna alle groote lucht- I schepen, die buiten Duitschland gebouwd groote Amerikaansche luchtachlp Moeilijke landing. werden, na korteren of langeren tijd YArmnerteuji* tenSe«ni«e vergingen, waarbU vele opvarenden m een constructiefout ten zuiden van Mon- het leven kwamen In 1912 ontplofte in Atlantic City net Amerikaansche luchtschip .Akron”, vuuuuuuuuin KHpacm nncy, uivuvuuu- «.w ..vu» vw.v.. uuv. wiA7w .«1 pGTAXCA In 1 pen van de „Shenandoah” en de „Akron" groote vlammen op uit de achterzUde en »913 stortte het Duitsche luchtschip „L. had meegemaakt en overleefd. binnen enkele oogenbllkken lag het L.” bU Helgoland neer. waarbU vijftien i luchtschip als een brandende massa op menschen het leven lieten, terwijl in het vliegveld. De brandweer was spoedig 1 hetzelfde jaar bU de ontploffing van de L-2 boven BerlUn, 28 personen gedood 1 werden. In Juni *914 verongelukte een Oosten trouwen in het luchtschip toenam, ten- rijksch luchtschip, waarbU negen dooden h- De landingsmanschappen, hadden vielen. Laat men de 57 Duitsche Zeppe- reeds de landingstouwen vaat toen het lins, die tijdens den wereldoorlog werden ongeluk gebeurde, verschrikt lieten zU de touwen los en vluchtten weg, doch spoe dig herkregen «U hun koelbloedigheid en snelden terug om de opvarenden te red den. Met groote moeite konden zU een Blind voor de grandioze schoonheid van iM^Barones von Geltler Is op dringend de Alnenwereld, a<vm van haar dokter in München naar haar doorheen vw... --- het Zuiden gereisd, waar «U haar tante I op de krampachtig gevouwen handen in zal ontmoeten i Wpar Waar houdt Vonberg, bUna smeekend aan Szartossy aarzelt een oogenblik. Eigen- mand behoeft te deelen, ligt een wit couvert In kwarto formaat Het is oen I zakenenveloppe, waarop de naam ia ge drukt van het Recherche- en Infonna- tiebureau Schfarzer. München, Brien- neratraat 31. Overeenkomstig hun afspraak heeft de voormalige commissaris der recherche l*d«toe- ZU11 opariicumvviTHcr uc 'Ciiiuijuv m- geluk* 1 formaties precies om half tien 's mor gens in Hotel Grunwald overhandigd en wel tegen betaling van fifio mark Dat is ‘--■‘“ag, de fantas- hU de nood- de onweersachtige weersomstan- flng is ontstaan door een ongelukklgen Onder hen bevond zich o.a de toenma- Ia«A AAM n4 1 1. A M1 A A A HA A A aI I A V. A AM WTaIItA □rltu/’ho mlnlctdr O ft TT T 11 ft H rft ft niets af doet qan de groote beteekenis 28 /-Heel vriendelUk van u... natuuriUk »Ug... Goede reis. en m'n respect aan ae barones Dftnlt u Tot ziensEn niet ver- ieten Wat Szartossy niet mag vergeten, kan uu nlei jmaah a Tciokoao, uuiu iu| uvt> i °°p met üen trein, die nu tamelUk opgeven L h.aast ?lch nu om het zoo hartelUk heeft ontvangen en niet als afgezant van haar familie. HU behoeft 1 dus geen büzondere reden te hebben om Ik reken en verheug me erop, meneer Szartossy. I Dan vergezelt Renate haar gast tot haar gestalte, dio met nonchalante gra~ - clc in de hooge fauteuil leunt Renate's bekoring ui", welke voortkomt uit de hartelijken druk ven haar hand, die «a.aatIa -irmr riitw ..rvnrino’ nner mnnir>r 1 ■malIn hfUïd VHT1 de nHji- gewordon vrouwenlente. Met de teero Al Frankrijk In brand vloog en neerstortte held zelfs zeer groot is, dat de ontplof- Alle 48 opvarenden kwamen om ’t leven 1a ahTaIaaa aam am A a! 1. Ir I rv am Clndnr Ham hnvraTTz* «tIaVi rx n Ha dlgheden kunnen een vonk statische samenloop van omstandigheden, welke pler.trlcitelt hohhnn izpwhanan tnon rtn niets afdoet liRIl dé gFOOtC beteekénlS 1 I van het pionierswerk van dr. Eckener year luchtschip „Columbia" WJ New- op het gebied van den luchtschepen- York was verongelukt, werd in April 1833 vonk gezien bU de achterzijde van het bouw Amerika door een grooten ramp getrof- luchtschip. Vroegere luchtschlprampen. fen. toen het grootste bestuurbare lucht- Onder de overlevenden zUn kapitein De prestatie van'het eerste Duitsche 1 schip, de „Akron” bij de kust van New- Lehmann en kapitein Max Pruss, Leh- i luchtschip, dat aanvankelUk onder het Jersey in een storm raakte, door den mann is met ernstige wonden in het zie- l—-~r- kenhuis opgenomen Het schUnt. dat hU j uit de stuurhut is gesprongen, op het I derhield, de „Graf Zeppelin” vielen te De Duitsche luchUchepenreedertj. TerwUl de wereld eenerzUda met ont steltenis van deze rampen kennis nam, zagen de voorstanders van het „lichter j dan lucht" met vreugde, dat het ver trouwen in het luchtschip toenam, ten- gevolge van de succesvolle reeks vluch- i ten met de In den loop van 1930 op de luchtschepenwerf te Friedrichshafen on der leiding van dr Eckener gereed ge komen „Graf Zeppelin”. I In 1935 volbracht de „Grat Zeppelin" te Friedrichshafen gebouwd als L. Z 127, zUn vUfhonderdste vlucht, waarvan meer dan honderd over den Atlanttechen de Britsche Z. R. 2 neer, waarbU 44 opva renden gedood werden In Februari 1922 vloog bU Hampton de „Roma" in brand met M dooden en In October van het- in 1933, gebruik makende van de met de I hw4w1a#4a 1.11 Oah a,.«ah1a Ja Ofn* ..„AAzinnA Arunvinir ha. haar te bezoeken. ZUn blik omvat geboeid de lUnen van haar gestalte, dio mot nonchalante gra~ a.. VirwtoA fniitAiill Iniint. R*nnt/»*M molsjesachtlge verschUnlng straalt die klank van haar stem smalle, veelzeggende hand vnn de nrls- Cairo kcwuiuu» t.vmw— tocratische kunstenare En hU denkt h“ b— lUn van haar hals getij kt «U op die af- slechte dit eene, dat hU haar moet ver- I Sylvester Vonberg »ji-ma.. a»>^a D*mtta1aa*>a tmaaa*a«-o^ Q./nMTfln fllHK uftftl* fttiul. Bilt hli KIarat* unllan UU welke aan geen tUd gebonden «Un, om- wil om haar en dat. - mooi kan «Un I Hel is niet te verwonderen, dat hU. in staat uit drie OostenrUkschc sltiUingon deze gedachten verdiept van den kort- En «Un lachen verkeert in een wan- 0

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 1