HILLED KWALITEIT t an twen.. Rinso REDE De aanhouding van Prinses"Wilhelmina bü de Goejanverwellesluis. van üw remmen af! Op voor Veilig Verkeer! RUILBUREAU Met de Air de France in Parijs. Hervette V erdelgingsmiddelen voor Motten, Mug-gen en Vliegen enz. souda Telef, 2632 Tevredenheidsbetuiging. het in de laatste tientallen jaren moeten af leggen en dat wel in de voornaamste plaats tegen 't jachtige verkeer, dat ruimte eischt, ook in de gebouwen waar zoogenaamd de hartaderen van de moderne maatschappij kloppen. Dat geklop openbaart zich het meest in het getik der schrijfmachines! Wij moeten van- het knusse oude afscheid nemen en ons kinderen van dezen tijd ge voelen. Gelukkig wordt het ons niet ge vraagd of wij het al dan niet prettig vin den. Het oude verdwijnt geleidelijk en wij zyn gemoderniseerd eer wij het weten. HAGENAAR. Een bewogen deel uit de vaderlandsche historie. 1787 28 Juni 1937. 28 Juni is het 160 jaar geleden, dat Prin- ses Wilhelmina van Oranje Nassau, van Nymegen op weg naar Den Haag, te Goe janverwellesluis werd aangehouden. Schyy- béar een onbelangrijke gebeurtenis, is deze arrestatie toch van zeer groote beteekenis geweest voor onze vaderlandsche geschiede nis, want ware zy niet voorgevallen, wel- l'cht zou de historie hier te lande een an dere wending hebben genomen. Wij zullen trachten in het kort de aanleiding, het luop en de gevolgen van deze- gebeurtenis uiteen te zetten, waarby wy tevns in de gelegenheid zullen zyn de beteekenis te schetsen van deze bijzondere vrouw uit dien zeer bewogen tijd. En inderdaad de negen tiger jaren uit de achttiende eeuw zyn voor ons vaderland uiterst bewogen en rumoerig geweest. Het is de periode van den stryd der Patriotten tegen de Prinsgezinden, in welken stryd de Stadhouder, Prins Willem V, een weifelende houding toonde*. En hoe wel diens echtgenoote, genoemde Prinses Wilhelmina van Pruisen en van Oranje Nas sau, zich aanvankelyk in hoofdzaak bekom merde om het welzyn harer drie kinderen, t.w. twee zonen en één dochter, en zich niet met politiek inliet, zag zy niettemin de bin- nenlandsche moeilijkheden zich opstapelen. De Prinses was een vrouw van rijzige ge stalte en bezat een opvallende bekoorlyic- heid. Men kan^eze bewonderen in de vele schilderingen, wftke van haar portret te vin den zyn in de groote musea, o.a. een twee tal resp. van G. Spinny (1769) en J. G. Zie- senis alsmede een marmeren buste door M. A. Falconet (1782), allen in het Mauritehuis te Den Haag, voorts een olieverfstuk van J. Fr. A. Tischbein (1788) en een van T. Ph. <qhr. Haag, beide in het Koninklyk Paleis te Den Haag, verder een portfetstuk van Fr. von Reclam en een pastel van J. Fr. A. Tischbein in het Rijksmuseum te Amster dam, van J .Fr. A. Darbes in het Hohenzol- lernmuseum te Berlyn, van A. R. von Gase- Liscowska in het Neue -Palais te Potsdam enz. Maar behalve haar charme en onge dwongen bevalligheid toonde de Prinses ook een scherp verstand en een tintelenden geest te bezitten. Viel het in die omstandigheden dan te verwonderen, dat zy niet alleen een grooten invloed uitoefende op hare omge ving, doch tevens haar echtgenoot aanzette tot een meer doortastend optreden? Deze kordate houding bezorgde haar echter den spot der Patriotten, die in pamfletten de Prinses beurtelings betitelden met Jezabel of Messalina. De Prins verdroot dat alles en ten slotte verliet het vorstelijk gezin de Hofstad om zich te Nymegen te vestigen. Maar de Prinses hield vo} en spoorde haar oom Frederik II van Pruisen, by wien zy steeds in hooge gunst had gestaan, aan haar echtgenoot in den stryd tegen de Patriotten te steunen. Zyn hulp bepaalde zich echter tot papieren dreigementen, welke géén en kel effect sorteerden. Ook de Prins wilde geen geweld tegen Holland gebruiken. Toen nam de Prinses, op dat oogenblik byna 36 jaar oud, het kloeke besluit, dat thans 150 jaar geleden gevallen is en voor onze his^rie van zoo veel belang zou blijken. Zij besloot naar Den Haag terug te keeren ten einde te wachten een verdere toespit sing in defi uiterst bewogen en roerige si tuatie te voorkomen. „Eene n 't zelvde be lang hebbende met den Prins myn Gemaal", die om bekende reedenen niet in den Haag kan verschijnen, heb ik geoordeelt dat myne réfentiealdaar1", zoo schreef ze zelf in een kennisgeving van haar vertrek naar 's-Gra- venhage aan den president der Gedeputeer de Staten,„misschien iets konde by bren gen tot redding van 't Vaderland, en» beves tiging der Constitutie; dit heilzaam oog merk aUeen doet my devreize onderneemen* God geeve dat zy niet geheel zonder vrugt mag zyn!" Op 28 Juni 1787, op een Donderdag, des morgens om half zes, vertrok uit Nymegen een kleine stoet -van drie rijtuigen. „In een sjees vooruit reden V. R. Baron Bentinck, een adjudant-generaal van den prins/fen lui tenant-kolonel H. G. Stamfood, gouverneur van de jonge prinseh. 'Danv olgde de koets met de prinses in gezelschap tan freule J» J. E. van Wassenaer Starrenberg, hofdame vhn de prinses, en 'George graaf van Rand- wyck, kamerheer van de vorstin. In een tweede koets zaten Jacob Arnold Keuche- nius, klerk ter stadhouderlijke secretarie, een kamerdienaar en twee kameniers. Het waren gewone hofrytuigen met een normale bezetting van koetsiers én lijfknechten in gebruikelijke livrei. De tocht was in het diepste geheim voor bereid en geschiedde feitelijk tegen den zin van den stadhouder, die de expeditie had -Tie "prinses heeft den Haag niet bereikt. De stoet moest onderweg lenige malen van paarden wisselen en het was uitgelekt, dat te Haastrecht nieuwe paarden besteld wi\ ren. Aanvankelyk verliep de reis rustig. Te Tièl en te Nieuwpoort aan de Lek werden versche paarden aangespannen. Na het overvaren bereilcte het gezelschap Schoon hoven, waar de wacht aangetreden stond en aan de .prinses de gebruikelijke honneurs bracht. j Op den Weg van Schoophoveh naar Haas trecht door de Vlist, een uur ryden buiten Schoonhoven, kwam aan de reis een onver wacht einde. Daar had zich, op de ty'ding dat de prinses op weg naar Den Haag w*a, een vry korps uit Gouda onder kapitein Van Leeuwen opgesteld met de bedoeling de i te verijdelen. In de „Echte bescheiden aangaande het gebeurde aan Haare Koninglyke Hoogheid, reeds in dat jaar der aanhouding door mr. H. Tollius uitgegeven, zyn opgenomen ver klaringen van de leden van den hofstoet, die een uitvoerig en precies relaas van de schokkende gebeurtenis geven. Nadat men Schoonhoven verlaten en ruim een uur gereden had, zag men by de brug gen aan weerskanten van den weg steeds twee of meer gewapende mannen staan, die voor het meerendeel het geweer voor de prinses presenteerden, maar die zich daarop voor, naast en achter de. ry tuigen opstelden en den stoet aldus insloten en „Ons met de bajonetten op het geweer bevalen en nood- zaakten stapvoets te ryden. Het getal dezer gewapende manscahppen groeide ondertus- schen gedurig aan, en wy zagen onder an deren tegen den muur van zeker huis een manspersoon twee groote pistolen met een rooden neusdoek om zyn lyf vastbinden, welke daarna den train volgende en zyn ge weer gedurig op en neer gooiende, voorby de Koetzen heen en weer liep." Een eindweegs verder zag men een deta chement cavallerie in den uniform van het regiment van Hessen-Philipsthal, dat den stoet aanhield. Een officier begaf zich naar de koets van de prinses en deelde haar mede van generaal-majoor Van Ryssel bevel fè hebben ontvangen niemand door te laten. De prinses sprak er haar verwondering over uit, dat deze order haar betreffen kon en verzocht den officier haar komst ter kennis van den .generaal te brengen onder mededeeling, dat zy er zich van verzekerd hield, dat het niet de bedoeling was haas reis moeily kheden*in den weg te leggen. Na lang aarzelen stond de officier toe een bode naar Woerden, waar de zetel was van de Commissie van defensie van de provin cie Zuid-Holland en de stad Utredit, te zan den, dpch graaf Bentinck mocht niet mede. Alles wat hem toegestaan werd was een open brief aan generaal Van Ryssel te schryven, waarmede een der ruiters van het vrykorps naar Woerden werd gebonden. Tydens het onderhoud op den weg m ochten alleen graaf Bentinck en luitenant-kolonel Stamford hun rytuig verlaten, de overigen werden met de bajonet op het geweer door de soldaten int de koetsen gehouden. Daar Woerden op drie uur afstand van de plaats, waar men zich bevond, was ge legen, wees luitenant-kolonel Stamford er op, dat de prinses moeilyk in haar koets midden'op den weg op antjwoord kon blyven De officier weigerde toe te staan naar Haastrecht, waar de bestelde paarden wacht- door te'ryden, maar hy vond goed de prinses naar een plaats in de buurt te bren- n. 4 „Een gedeelte der Cavallery en Vry-Cor- poristeri bleef daar op voor de rytuigen, een ander gedeelte voegde zig agter en ter zyde dezelve, en onder dit geleide wierden Wy wederom stapvoets voortgeleid, zonder te weeten wérwaarts ft>t dat Wy eenigen tyd daar na vernamen, dat men ons brengen wil de aan eene plaats, genaamd, zoo wy nader hand gehoord hebben, de; Goejan Verwelle Sluys, alwaar wy des avonds omtrent ze^- Men deed ons daar afstappen, en voerde H.*K. H. met ons in eene pont naar de over- aantal gewapende manschappen, die zig meede in die pont begeven hadden. Aan de overzyde bragt ons in 't Quartier van den Comman dant, zoo men ons zeide, van het Goudsche Vry-Corps, de Lange, by wiens ofwezighei'l alle de gewapende manschap, ook de Lieu- tenant der Cavallery, aan de orders gehoor zaamden van den tweeden Burger-Officier, welks naam Wy, naar best onthoud, mee- nen geihoord te hebben, van Helden of Hels- dingen te zyrt. Men wees ondertusschen hier het Boeren^Voorhuis of de Kamer, in welke men door de Voordeur inkomt, aan H. K. H. en ons tot veAlyf nan; deed Se verdere Lieden, die by ons behoorden, in, een ander vertrek gaan, eau stelde Schildwagten, aan alle de uitgangen van het Huis". Het gezelschap was gebracht naar het Adriaan Leeuwenhoek, een waar men heden teiidage het vèrtrek toont, waar de prinses heeft gewadht, „met g» blootezabels be- H. K. H. en ons tot verblyf aan; deed de vertrek van H. t. H., bood van tyd tot tyd wyn, bier, zelfs pyp en tabak aèn, en hield wel in 't begjp zyn zyd-geweer altyd ont- blood, gelyk Hyt ook onder weg en in de pont gedaan hadde, maar stak het zelve egfcer weder op, zoo dra Hy door een der Heeren van 't gevolg onderrigt wierd, dat zulks met den yereisdhten eerbied en met de welvoegtykheid zelve onbestaanbaar was". 1 1 Na twee uuö kwamen vier leden van de ten Kamerling), Blok, de Wit en Toulon met Zy deelden de prin ses mede, dat «acht niet in Gouda er in die be speurd wierden" en drongen er sterk op aan, dat zy naar Woerden zou rijden om, na een weigerend antwoord, Schoonhoven voor te stellen. Ten slotte viel het besluit de prinses om naar Leerdam terug Aldus gebeurde, i Op weg naar Leerdam bleken te Schoonhoven geen paarden te krygen. In de stad aan de Lek is de prinsef den geheelen Vry dag gebleven om des Za terdags om vier uur in den ochtend via Leerdam naar Nymegen terug te keeren, waar zy des avonds onverrichter zake kwam. De reis naar de Oranje-zaal mislukt. Het had tenminste den schyn, dat haar koene excursie geheel zonder vrucht was gebleven. Toch was dit qiet het geval. Wy hebben gezien, hoe de Prinses voor haar echtgenoot had geïntervineerd bij den Ko ning van Pruisen. Frederik II echter was daar juist het jaar tevoren opgevolgd door den broer der Prinses. Deze nu was aan vankelyk de politiek der afzydigheid bltf ven volgen, welke zyn voorganger had voor gestaan. Nu echter voelde de Koning door de gevangenneming van zyn zuster in zijn geslacht beleedigd en zon dientenge volge op wraak. Zoo kon het gebeuren, dat een Pruisisch leger onze landsgrenzen over schreed, dat de tegen den Prins opstan dige elementen bedwong en het Prinselyk pagr in al zy-n rechten volkomen herstelde. Een zeventiental der voornaamste patriot tische leiders werden door de Staten van Holland vanwege de aanhouding verbannen, waarmede den Pruisische Koning satisfac tie was verleend voor den smaad, zyn fami lie aangedaan. Deze verbannen en andere uitgeweken patriotten zouden straks met behulp der. Franschen onder leiding van Pichegru naar Holland terugkeeren. Maar zoover was het nog niet. Het stadhouder schap toonde weer zyn oude heerschappij, Er werd door vooraanstaande Oranjegezin- den en meergenoejnden Engelschen gezant overlegd over een mogelyke reorganisatie van het staatsbestuur en het is weer de Prinses, die aan deze besprekingen een werkzaam aandeel nam. Ook was het aan haar toedoen te danken, dat de bekwame Zeeuwsche raadspensionaris van de Spiegel in gelijke functie naar Holland werd ge roepen. De Prins echter verdroot steeds die bemoeizucht zyner gemalin met Staatszaken en zij was er de vrouw niet naar zich blij vend tegen haar echtgenoot te verzetten, want op de eerste plaats voelde zy zich ge malin en moeder. Hoewel zy belangstelling bleef toonen voor den gang van zaken in de binnen- en buitenlandsche politiek, wyd- „de de Prinses zich toch in hoofdzaak aan haar gezin en de toekomst harer kinderen, welke vrywel verzekerd scheen. Toen kwam de groote crisis. De uitgeweken en verban nen patriotten kwamen weer opdagen en met steun der Franschen wisten zy de zege te behalen. Vergeefs had de Prinses nog gehoopt op daadwerkelyken steun van haar broer, den Koning van Pruisen» of litaire hulp van Engeland. Haar pogingen daartoe mochten jniet baten. Zoo was de droeve dag aangebroken, waarop de Oran jes ons land moeiten verlaten en zich in scheepten naar Engeland. Dit geschiedde 18 Januari 1795. Gns vefhaal' zou niet vol ledig zyn, indien wy niet nog met een enkel woord het happy end dezer zwarte bladzyden onzer geschiedenis memoreerden. Teleur stellingen en slagen bleven het vorstelijke gezin ook in zyn ballingschap niet bespaard, waarop wij echter kortheidshalve niet ver der zullen ingaan. De jongste zoon overleed in 1799. - Eind 1801 vertrok Prins Willem Sr. uit Engeland naar Oranienstein in zijn Nassau- sche landen, waarheen een half jaar later ook zyn echtgenoote hem volgde. In 1806 overleed de Prins en kort daarop zyn schoonzoon, den erfprins van Brunswyk. De twee achterblijvende vrouwen, moeder en dochter, zochten toen by elkander troost en steun en haar verhouding werd zoo moge lijk nog innigér, dan zy reeds was. Nimmer hebben de beide vrouwen elkaar meer ver laten. Toen door de Napoleontische oorlogen Nassau haar ontvallen was en spoedig daar op Brunswyk verloren ging, vestigden de Prinsessen zich achtereenvolgens te Schwe- rin, Lubeck, Sleeswyk, Weimar en Berlyn, tot zy eindelyk begin 1814 door haar resp. zoon en broeder, die inmiddels den 30en No vember 1813 op een Engelsche fregat in Nederland was teruggekeerd,,naar het Va derland werden teruggèroepen. 10 Januari deden de Prinsessen haq| feestelyken in- tdcht in Den Haag ,waar zy zich vestigden op het Plein in het voormalig Hotel ,van Amsterdam? terwijl zy 's zomers het Pavil joen te Haarlem als wofooord verkozen. Prinses Louise overleed 15 Dctober 1819 en acht maanden later volgde Jïeur moeder op 69-jarigen. leeftyd haar in het graf. Rou wend NedeVland voelde zich terneergeslagen by den dold dezer Vorstelijke Vrouw, die 150 jaar géleden heeft getoond, op het kri tieke moment doortastendheid te bezitten en durf, /waar het er om ging de belangen van haaiyHuig en het Vaderland te dienen. Hun leven - en het uwe evenzeer! - ken misschien morgen al behouden blij ven dank zij uw remmen! Werkt allen mee aan de Veiligheid op den Weg! Drie Verkeersdagen voor voetgangers, wielrijders en automobilisten. De actie voor Veilig Verkeer heeft ook in Gouda en omgeving grooten weerklank ge vonden, zóó groot dat thans in deze streek reeds 750 leden zyn toegetreden, waarvan Gouda alleen ongeveer 450 en Waddinx- veen ongeveer 250! Het is niet te verwonderen. Ieder gevoelt dat het noodig is dat voetgangers, wielry- ders en automobilisten doordrongen moeten worden dat ieder voor zich. er voor moet waken voor zoover dit in eigen macht ligt, dat op den weg ongelukken plaats hebben. In 1934 vielen er talloozem als slachtoffers van het verkeer op den weg: 750 dooden en meer dan 14.000 gewonden! Dat is afgrijse lijk en daarom moet het mogelyke worden gedaan om de veiligheid op den weg te ver- 'hoogen, om deze te verzekeren. Teneinde hiertoe te geraken worden in tal van plaatsen van ons land Donderdag 1, Vrydag 2 en Zaterdag 3 Juli tot ver keersdagen gestempeld. Op die dagen wordt in het bijzonder de aandacht er op gevestigd dat ieder zich 'houden moet aan de regels 'van den weg zoowel om zich te beveiligen, Ms om anderen niet in gevaar te brengen. Op den eersten dag Donderdag 1 Juli worden de voetgangers er in 't bijzonder op attent gemaakt dat zy rechts moeten hou den en zich niet op den rijweg mogen be geven, maar dat het trottoir hun domein is, dat hun veiligheid waarborgt. By het oversteken van de straat behoort dit steeds haaks te geschieden en op de drukke punten op de plaatsen, die van politiewege door streepen worden aangeduid. Wie gedachte loos van het trottoir afstapt en over den De eigenaar van dit been vond het „zonde van 't geld" om tijdig de remmen van zijn auto te laten nazien.... rijweg gaat moet bedenken dat die onbe- dochtzaamheid een min of meer erratige verwonding kan bezorgen of zelfs hS' veri kosten kan. De tweede dag zal speciaal toezicht en controle worden geoefend op de wielrijders, of zy ryden, zooals de veiligheidseischen zulks voorschrijven, rechts van den weg, niet onbesuisd en aan rijen van drie of meer en of hun rywiel voorzien is van in goeden staat verkeerende bel, reflector, remmen en wit spatbord met rood achterlicht. En op den derden dag zal aan de auto's bijzondere aandacht worden geschonken. De bestuurders zullen worden gewezen op de stipte opvolging van de verkeersregels, waarby zij ook hebben zorg te dragen dat hun auto in goede conditie verkeert en geen gevaar op dien weg biedt. De afd. Gouda en Omstreken van den Bond voor Veilig Verkeer organiseert dien dag een propaganda-tocht voor auto's voor de bevordering van het veilig Verkeer, waaraan ieder autobestuurder, hetzij met luxe, dan wel met daarvoor geschikte vrachtwagen waarop in een of anderen vorm een reclame voor Veilig Verkeer kan worden aangebracht: speciale vlaggetjes, affiches e.<L, tot deelname wordt uitgenoo- digd. Kosten zyn daaraan niet verbonden. Tot Vrydag 2 Juli 12 uur wordt gaarne op gaaf vanj deelname ingewacht by den heer J L. Hullemnn, Kleiweg, Goude en Gebr. van Nielen, Waddinxveen. De tocht vangt ie half drie aan en zal te half vyf geëindigd zyn. De opstelling vindt plaats te half drie op het Veemarktterrein, ingang Varkenmarkt, vandaar wordt gere den langs Varkenmarkt, Achter de Waag, Markt rpnd, Kleiweg, Kattensingel, Nieuwe Vaart naar Waddinxveen, waar auto's uit die gemeente zich by den stoet aansluiten, die dan via Nieuwe Vaart, Kattensingel, Bleekerssingel, Tienldeweg, Markt, Achter de Waag, Varkenmarkt naar het Veemarkt, terrein terugkeert, waar ze ontbonden wordt. Voor het slagen van deze verkeersdagen wordt de medewerking ingeroepen van ieder voetganger, wielryder en bestuurder van motorrytuigen en andere voertuigen, het is in aller belang! Ter voorlichting worden op de verkeers dagen op straat Verkeerscouranten en klei ne geschriftjes ook voor de jeugd uitgege ven, waarop de aandacht van ieder wordt gevestigd. Het 34e Nationaal Middenstands- congres. Op 6 en 7 Juli te Zwolle. Het 34e Nationaal Middenstandscon gres, dat op 6 en 7 Juli a.s. door den Koninklijken Nederlandschen Midden standsbond te Zwolle gehouden zal wor den, belooft bijzonder interessant te wor den. Het hoofdbestuur van den Bond is erin geslaagd een drietal prae-adviseurs bereid te vinden over bijzonder actueele onderwerpen ban meening te geven en er kunnen dan ook zeef belangwekkende debatten verwacht worden. De organisatie van het congres is door het hoofdbestuur opgedragen aan de Zwolsche Vereeniging voor Handel en Industrie, welke ervoor heeft zorggedra gen, dat aan dit congres een eenigszins feestelijk karakter wordt gege\en. Im mers, niet alleen dat de Zwolsche ver eeniging tijdens het congres haar 25- jarig bestaan viert, doch ook de Konink lijke Nederlandsche Middenstandsbond zelve vieft een Jubileum, dat van zijn 35-Jarig bestaan. AanLden vooravond van het congres heeft \en receptie plaats, gevolgd door een conVert op de Groote Markt te Zwo^e aangeboden door het gemeentebestuur. Het congres zelve begint op Dinsdag 6 Juli met een réunie der congressisten. In de ochtendvergadering wordt het wel komstwoord uitgesproken door den voor zitter der Zwolsche Vereeniging voor Handel en Industrie, den heer J. C. Ele- mans. Daarna zal de voorzitter van den Koninklijken Nederlandóchen Midden standsbond, den heer Ed. G. Schürmann, een openingsrede houden en vervolgens wordt in behandeling genomen het prae- advles van mr. C. W. A. Schürmann, ad vocaat te Rotterdam over „De rechts vorm van. het middenstandsbédrijf". Hierna zal het congres geschorst wor den vopr een gemeenschappelijken maal tijd, t/rwijl in de middagvergadering in behandeling genomen zal worden het prae-advies van den heer F. L. van der Leeuw, directeur van het bureau van den Koninklijken Nederlandschen Midden standsbond over „Organisatie en pu- liekrechtelijke vertegenwoordiging van It bedrijfsleven". Zij, die zich zijn bl ading over hetzelfde onderwerp op het congres-1936 te Delft herinneren, zullen ongetwijfeld met* belangstelling de na dere uitwerking in dit prae-advies tege- maet zien. Te 5 uur n.m. zullen Burgehieester en Wethouders van Zwolle de congresSBtem ten stadhuize ontvangen. Toegesproken zullen hierbij gehouden worden door den burgemeester, dr. E. J. Baron de Vos van Steenwij k en door den bondsvoorzitter, den heer Ed. G. Schürmann De eerste dag wordt 'besloten met een feestelijke bijeenkomst in de Buiten- Sociëteit, aangeboden door de Zwolsche vereeniging ter gelegenheid van haar 25- Jarlg Jubileum en het 35-jarig bestaan 'van den Koninklijken Nederlandschen 1 Middenstandsbond: In den ochtend van den tweeden con- j gresdag wordt het congres onderbroken voor gen buitengewone Algemeene Bonds vergadering, waar een voorstel van het hoofdbestuur aan de orde komt tot her ziening van het huishoudelijk reglement. Het betreft hier hoofdzakelijk technische veranderingen. De middagzitting, welke wederom na een gemeenschapelijke maaltijd zal wor den gehouden, zal aanvangen met een rede over heV onderwerp „Samenwer- kink" van den heer J. van Eek, directeur van de N.V. Nederlandsche Midden- standsbank te Amsterdam. Vervolgens komt een zeer actueel on derwerp aan de orde en wel het prae- advies van ir. K. H. Haga over „De èlec- triciteitstarleven In Nederland en de noodzakelijkhèid hunner grondige her ziening ten behoeve van de welvaart van het Nederlandsch bedrijf. De slotrede zal worden uitgesproken door prof. R. Casi- mlr. Het congres zal worden besloten met een autotocht naar Park 1813 op de Le- melerberg, het Sterkamp te Ommen en kastéél Eerbeek, waarbij de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer een thee aanbiedt. VOOR BONS EN PLAATJES. Zooals bekend heeft het bureau tijdelijk zijn werkzaamheden onderbroken. Thans beginnen wij weer met onze tusschen- komst en rullen als volgt: Beneti Pauli'bons Bussink Donzelmans Droste Hille UI v. Hoi Klaverbl Koffie Hagzegels - Leupen v. Nelle Rademakers Sunlight Viruly Verkade „Waar wy wonen" D E bons Wij hebben nog beschikt gende plaatjes: Dobbelmann, Haas, Bus- sink, Coelingh, v. Delft, Verkade Boer derij. Wie helpt ons aan de volgende bon nen: Hille, Sunlight, Viruly, Donzelmann, nieuwe Verkade, Droste, Hag, Douwe Eg- bert, van Nelle, Paula? Sedert de vorige opgaaf nog ontvangen van: Tr. S. M. St., Oouija: 526 puntèh voor 66 Verkade. I G. K., Goudn193^ punten voor 51 Van Houten. Onzen dank voo* de belde schenkin gen, dj» wij zeer op prijs stelden en waar mede wij weer eenlge deelnemers een ge noegen kunnen doen. Correspondentie. C. V., Gouda. Uw adreswijziging la genoteerd- Aan uw verzoek zullen wij bij gelegenheid voldoen. 8 c 8 10 18 S 20 6 10 s 16 tt 3 25 15 8 w x de vol- Naar een luchtverbinding Parijs—New-York. „Moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden." Geeij pool tusschen Air France en Lufthansa op Atlantische route? Fransche industrie heeft den voorrang. Parys 2, Rue Mafheuf, he? hoofdkan toor van, de Air France, waar d« algemeene en commercieele directie de Et*t Major haar werkvertrekken heeft, het brein der Commercieele Fransche Luchtvaart, dat onvermoeid werkzaam is om het bereikte vast te houden en om nieuwe wegen te ba- iten, wegen, die leiden moeten naar het schoone doel: de Air France en daarmed1 Frankryk op het terrein der commercieele luchtvaart een plaats te verzekeren in de voorste ryen. Een lift brengt ons naar een der hoogst gelegen etages, waar, terwijl in de diepte het immense verkeer dezer wereldstad voortraast, de voorname rust heerscht, eigen aan het domein, dat slechts voor wei nigen toegankelijk is. Wy worden in een vertrek geleid, waarvan een der muren ge heel in' beslag is genomen door een fraai geschilderde en gedécoreerde wereldkaart. De Air France-lynen der binnenlandsche en Europeesche routes liggen als een spinne- iveb op dit deel van Europa. Maar er zijn ook lynen, dip meer direct tot de verbeelding spreken: de schier onme telijke lyn van de luchtpost EuropaZuid- Affierika, welke tusschen Dakar en Natal het zuidelyk deel van den Atlantischen Oceaan ovefspant: een rechte roode vore over het blauw van het onmetelijke water oppervlak, in haar strakheid sprekend van durf en doorzettingsvermogen, van moedi gen strijd tusschen mensch en elementen. Brazilië, Uruguay, Argentinië, Chili, Boli via, Peru en Paraguay staan open voor de luchtpost uit Europa, de luchtpost, die van Parijs en Stuttgart (de Deutsche Luft hansa) tweemaal per week haar weg aan vangt, een weg, die drie werelddeelen met elkander verbindt... De lün FrankrijkChina. Er is ook de enorme, wekelyksche lucht lijn frankrijkSyriëIndo ChinaChina met kaar vertakkingen, de lijn, die bü het aanschouwen onwillekeurig de gedachten doet uitgaan naar de Indië-route van onze onvolprezen K.L.M. Onze K.L.M., die, naar wij tydens ons verblijf in de lichtstad' als gast der Air France, ervaren mochten, in hoog aanzien staat by de kopstukken dezer Fransche luchtvaartmaatschappij, die hun groote be wondering voor het werk van den heer Plesman en de zijnen aherminst verheelden en, die trotsch zyn op de samenwerking, waar deze tusschen beide groote luchtvaart ondernemingen nuttig en noodig geoordeeld werd. Eén luchtlijn ontbreekt op de enorme kaart in het onfcvangvertrek: de luchtlijn ParijsNew-York over heb zoo zware tra- jettr Yari 'dén Noordelijken Atlantischen Oceaan. Het Kanaal, de Middellandsche Zee, het zuidelijk deel vani den Atlantischen Oceaan en de Pacific (Pan-American Air ways) hebben, hetzy voor post- of passa giersvervoer, hetzij v°or beide, zich moeten onderwerpen aan een geregelde luchtver binding over hun gebied. Alleen de Noord-Atlantische route heeft, aangezien ^op deze route de mbeilykheden vin metereologischen en anderen aard veel grooter zyn, zulk een Verbinding nog niet. Nog niet, want er wordt doo,r dé „ge- 'fadigden" en' daarbij staat mede het Fransche initiatief vooraan hard gewerkt om ook hier den stryd voor de verovering der lucht tot een goed einde te brengen, vooral ook nu de Pan-American Airways de Pacific-route i van San Francisco naar Manilla bevliegt met haar groote vlieg- b<riten, die op dit enorme traject vracht, p<®en passagiers vervoeren. De heer Louis Coühé, oud-directeur en directeur honoraire van de l'Aeronautique Civile, deed ons in dit verband in zyn kwa liteit van directeur-generaal van de kort ge leden opgerichte Compagnie Air France- TVansatlantique welk lichaam, dat spe ciaal tot taAk heeft, de mogelijkheden van een'geregeld^ Fransche luchtverbinding via de noordelijke route te onderzoeken, hy d«i Franschen staat vertegenwoordigt, e«iige mededeelijigen. t)e zegsman deed ^awby uitkomen, dat dit onderzoek voor- richtagheid en wys beleid; vereischt. Of schoon de tyd dringt, mag zeker niet over haast worden gehandeld. Vooral vereischen metereoiogische probleonen, welke zich W de bestudeering van deze route voor- <'oen> veel zorg, mede aant?ezien de slecht- dagen op de zuidelijke route nog altyd beter zyn dan de beste dagen op de noorde- Hei materiaal. Maar er zyn méér vraagstukken, vraag stukken van internationalen aard. zooals het sluiten van overeenkomsten met landen, die by een dergelijken dienst geïnteresseerd zyn of die uit hoofde van hun geografi sche gesteldheid een gezaghebbende stem hebben. Er zyn problemen van commer- cieelen en finanicieelenaard en dan is er' vooral ook het vraagstuk van het mate riaal. Niast veiligheid is snelheid) een eisch van groot gewicht en zoo zal de ver binding er een moeten zijn zonder tusschen. landingen. Daar mailschepen als de „Queen Mary" en „Normandië" in 90 uren den noordelijken Atlantischen Oceaan overste ken, zal de geregelde luchtverbinding zoo zeide de heer Couhé minder dan der tig uren im beslag moeten nemen, anders heeft zy geeri reden van bestaan. Reeds dezen zomer hoopt men theorie aan prac- tyk te toetsen en wel met gebruikmaking van de 6-motorige Latecoere, die oorspron kelijk bestemd was voor de inmiddels afgelaste luchtrace New-YorkParys en' welke machine spoedig geheel gereed zal zijn. v De Lufthansa. Aangaande den postdienst over den Zuid- Atlantischen Oceaan hadden wy nog esn kort onderhoud met den heer Louis Allégre admindstrateur-directeur-generaal van de Air France. De zegsman maakte met voldoening ge wag van de vriendschappelijke samenwer king, welke er op deze route met de Luft hansa bestaat, en ontkende in dit verband zulks naar aanleiding van een hem ge stelde vraag het 'bestaan van een over eenkomst tusschen Air France en Luft hansa tot vorming van een pool voor de Noord- en Zuid-Atlantische route. Wy heb ben op de laatste route zeide hy met de Duitschers een klein comité gevormd, teneinde de veiligheid van onze vliegdien- sten te vergrooten en elkander in geval van nood te kunmen bijstaan. Wy hopen er toe te kdïnen, dat een permanent comité wordt gestioht ter bestudeering en oplossing van alle problemen, welke zicji op deze route voordoen en ter behartiging van ge meenschappelijke belaij^en, zoodat er met |lat al geen reden is om elkander te be- roncurreeren/ Ons doel is, de geheele ré^te, die via den Zuid-Atlantischen Oceaan leidt, met één toestel te bevliegen en ten slotte ook pds- bagiers mede te nemen. De luchtvloot* De heer Allégre deed voorts uitkomettr dat de Fransche commercieele luchtvaart er pteeds op uit is, haar vliegmateriaal te ver nieuwen en te verbeteren. Wy hebben ech ter zeide hy niet de geheele wereld afgezocht naar de beste typen machines, omdat wy het onze plicht achten, de Fran sche industrie geleg^pheid te geven, het Uiterste in het werk te stellen om Aiede te dingen in, 6en grooten stryd voor het beste van het beste. Wel staan, wy, ook wat het materiaal betreft, open voor accoorden met de geheele wereld. Accoorden zyn nuttig en goed, m|ls men elkanders rechten ten volle respecteert, aldus dfij zegsman. Iii de toekomstplannen van de Air France is mede een luchtverbinding ijaar Buenos Aires opgenomen, welke ïpet vliegbooten zal worden onderhouden. De heer Allégre kon echter tverhet tijdstip van de instel ling van dezen dienst geen enkfele positieve mededeeling doen. „Als hy er oven drie jaaf niet is, dan over vier", zei'hy lachend. Daj, de Air France ernst maakt met de vernieuwing en uitbreiding van haar lücht- .vloot moge om hier te besluiten blij ken uit het feit, dat het bouwprogram voor 1938 de constructie omvat van een-en-twin tig Dewoitines 338 (®-motorige machines, die voor continentale vluchten aan 22 pas sagiers plaats bieder» en aan 12 tot 14 op lange afstanden), veertien Blodh's 220 (groote 2-motorige landivliegtuigen), 16 snelle vliegbooten van het type Liore 47 en zes viermotorige Farman's met 40 fitplaat sèn en met een gemiddelde snelheid van 300 Kilometer per uur, welke dienst zullen gaan doen op ParysLondeh-l^n. Voorts zijn plannen in voorbereiding voor een direcbe verbinding van de Air France met de Scandinavische landen. „L'Air France dans tous les ciels" wie zat het ontkennen? MKHUA3KBN. Haagsche Kantongerecht. Een Vlieger^laag. In de Schoolstraat te- wassenaar is een cnamplgnonkweekerij igevestlgd. waar in de omwonenden \|*el last ondervin den. Honderden vliegefla, dringen de om liggende woningen binnen, waar ze zich m alle hoeken en gatfen nestelen, tot in kelders en hij kasten, waarin J^aren zijn opgeborgen °e bewoners van de Schoolstraat wendden zich tot het gemeentebestuur riet het verzoek aan. deize vliegenplaag ea einde te maken. In liet betreffende aares werd medegedeeld, dat de honder- nu1 .vUegen afkomstig zij|n van een ter waatse gevestigde champljgncmkweekerij. w en W. stelden een onderzoek in, ^wbij bleek, dat de eignnaar van de fwekerU, de heer J. W. J. iL., niet in het «t was van de overe» »nkomstlg d£ Hinderwet vereischte vergunning van het in working houdeii van een inrichting töt het bewaren van mest ten dienste vkn het door hem geëxploiteerd bedrijf. De heer L. ging van hét standpunt uit, dkt een,dergelijke vergunning voor den mestfaalt, behoorende bij een landbouw bedrijf niet noodzakelijk is. Daarentegen meenden B. en W., dat de inrichting wel degelijk onder de 'Hinderwet valt. Proces-verbaal werd opgemaakt en heden diende deze principieele kwestie voor den Haagschen kantonrechter,, mr. Van Haeften. De ambtenaar van het O. Mmr. Lan- gemeyer, vroeg wegens overtreding van de Hinderwet f 5 boete subs. 5 dagen hechtenis. Voor den verdachte trad'op, mr. J. M. Hempenieus te Warmohd, die betoogde, dat het requisitoir van den ambtenaar lijnrecht in strijd is met de opzet en de wording van de Hinderwet. Zoomede tegen twee arresten van den Hoogen (29 Dec. 1875 en 11 Oct. 1886). Pleiter zette uiteen, dat nog nimmer een vergunning is aangevraagd voor een mestvaalt, die behoort tot een landbouw bedrijf. Zou het standpunt van den ambte naar juist zijn, dan valt het heele land bouw- en tuindersbedrijf onder de Hin derwet. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Want er is geen landbouwbe drijf denkbaar zonder een mestvaalt. Pleiter concludeerde tot ontslag van rechtsvervolging. De ambtenaar wilde de kwestie na het pleidooi van den verdediger wel princi pieel beschouwen. Hij veranderde zijn eisch om deze redenen in 0.50 boete subs. 1 dag hechtenis. De kantonrechter, onmiddellijk von nis wijzend, was van oordeel, dat de be wuste inrichting onder de Hinderwet valt. Overeenkomstig den eisch veroor deelde hij den verdachte tot 0.50 boete subs. 1 dag hechtenis. ADVERTENTIEN. vanaf 30 ct. perbusje. Mieren, ongedierte bij vogels, kippen en duiven, ongedierte bij katten en honden vanaf 25 ct. per doosje. GIFTVRIJ! Drogisterij „DE GOUDSCHE GAPER" MARKT 6 TELEF. 2423. F ThanskuntUmetUw wasmachine betere resultaten op gemakkelij kere wijze bereiken dan ooit te voren. Want Rinso, h^t bekende kwaliteitsmerk, is nu door de moderne fabricagemethoden tot j een geheel nieuw product gemaakt, bij uitstek geschikt voor elke wasmachine Zelfs in lauw water lost Rinso nu onmiddellijk op en het geeft zulk een „overvct" sop, dat het herhaalde malen achtereen kan worden gebruikt. Tevens is met iRinso vóórweken niet meer nodig, hetgeen dus eveneens veel moeite voor U bespaart. €en bewijs te meer voor onze stelling, dat „overvette" Rinso en de wasmachine één zijn. GRATIS PRIMA BADHANDDOEKEN Teneinde het kopen van de nieuwe Rinso nog aan- ^rekkelijker te maken, hebben wij besloten tijdelijk .gratis prima badhanddoeken ter beschikking te stellen. iKnip daartoe het opgedrukte etiket, dat zich op de Droorzijde van het Rinso pak bevindt en waarop staat: Verbeterd product - nu 15"^ vetter sop", uit. Zend p van deze uitknipsels, tezamen met 6 Rinsobons naar: Lever's Zeep Maatschappij N.V,;;1 Aid. Geschenken, Vlaardingen. Indien in Uw woonplaats een Sunlight Geschenkendepot is gevestigd, kunt U de bons en uitknipsels aldaar persoonlijk inwisselen. Eenmaal i in het bezit van zulk een ijzersterke badhanddoek zult U zeker direct gaan sparen voor een tweede I Bedenk echter, y dat deze aanbieding geldig is tot uiterlijk 31 Juli 1937 EN SPECIAAL CEFABHICEERP VOOROE WASMACHI van Burgemeester Gaarlandt bij het bezoek van den voorzitter der A.N.V.V. Baron Krayenhoff en de Ned. Dagbladpers toont duidelijk welk een goede toe komst de wijk ten noorden van den Graaf Florisweg heeft. De nieuwe bouw van 14 panden aldaar aan de Burg- vlietkade zal U een architectonische voltooiing doen zien welke haar gelijkwaardige in Gouda niet heeft. Alle voordeelen van een goede woonwijk en een prima verzorgd modem huis kunt U bezitten door nu te huren of te koopen aan de Burgvlietkade. Vlug koopen is geld sparen. Alle inlichtingen zonder verplichtingJUwerzijds by: De ondergetekenden betuigen hun tevredenheid aan de Directie van de N.V. EERSTE NEDERLANDSCHE MIJ. VOOR ZIEKENHUIS- VERPLEGING (M.V.Z.) Turfmarkt 120, alhier, vdor de'cou lante uitkering van ziekenhuiskosten. Z\j bevelen de M.V.Z. een ieder aan. P. BAAS, Cronjéstraat 18. C. A. BREM, Smidstraat 44. W. A. PAAÏJ, Coornhettstraat 8. J. P. HOFLAND, Snoystraat 3». C. J. v. HOORN, Corn. Ketelstraat' 62. J. y.'d. JAÖTi Hoogstraat 16. W. DE KNIKKER, St. Josephsstraat 96. C. JB, v. MAj$T»IGT, v. Heusdestrr. 20. J.1 PLAK, Blauwatraat 16. C. v. d. POST, Jan Philipaweg 29. Maj. Wed. J. QUINT, Derde Kade 120. H. C. RUNGE, Goejanverwelledük 35. F. v. WEL2ENIS, Heerenstfaat 8. J. v. d. WOLF, Kleiweg 50. m Waar kinderen zijn, is HILLE's Beschuit dubbel op zijn plaatsI Hoe vlug gaat zoo'n smakelijke, gezonde beschuit naar binnenI Dank zij de lichtverteerbaarheid van HILLE's Beschuit wordt de eetlust niet beïnvloed I En voor de Moeders ideale ontbijt I is HILLE's Beschuit het

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 2