3 0Ï8
Gemeente Gouda
Gemeente Gouda
TH A L IA-
GROOT TUINCONCERL
De Kleine Betuwe
Albert
I
Heijn
I
ELFHOEVFh'
GROOT TUINFEEST
H. v. d. POOL
EEN POND KOFFIE
ZANDRINGEN
Nieuwe Edelachtbaar „Content'
Fa. A. H. J. Wijtenburg
2.000.000.-31|2 pCt. Obligatien
Dinsdag, 6 Juli 1937.
De man, die zijn ziel verkocht
Rinso «u„»
II--1' ALBERT HEIJN's
KOFFIE EN THEE
EEN HALE POND
Welke grensdocumenten
heb ik noodig
is het Telefoonnummer
van de
EERSTE GOUDSCHE
AARDAPPELHAL
J. W. HOEBEEK
NAAIERSTRAAT 12.
Het Rijwiel.
Poolsche luchtverkenners op Ypenburg.
Geslaagd of Verhoogd
Dan een POLSHORLOGE
JONGENEEL,
De Piet Hein in aanbouw.
Aflossing per 10 Augustus 1937 van de 4 pCt.
geldleening 1933, oorspronkelijk groot 1.250.000.
UITGIFTE van
Uil
TE HAASTRECHT
Vliesdemonstratie
COiyiCEHT
De Ondernemer, W. KOMPIER.
De eigenaar: G. VAN BAREN
WIE GAAT ER MET VACANTIE
FIRMA N. VERKERK - Kleiwegstraat 6-8 - Gouda.
WIE GAAT MEE NAAR DE ZEE
Garage N.V. A. M. van Eldik, Paradijs 18-20, Tel. 2250.
GOEOKOOPE
TREIN
Arnhem en Nijmegen
lil
Toonkamers „Crabeth'
Oproep voor alle Auto-Beroepsvervoerders.
Tel. aangesloten onder
NO. 3401
Bloemenmagazijn
„DE LELIE".
Schoenmakerij
RAAM 107-109
a 40 - 50 - 65 - 75 of 90 ct. per pond
Voor 10 cent
Het toppunt van kwaliteit zijn onze
Ken overzicht voor hen die buiitenlandeche
vacantiereizen willen maken.
Met het oog op de voorbereiding der va
cantiereizen onzer lezers meenen wij goed
te doen, het volgende, van den Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B. ontvangen over
zicht te geven van 'hetgeen men aan papie
ren noodig heeft voor een buitenlandsche
reis.
Paspoort is noodig voor alle landen: al
leen België en Luxemburg nemen genoegen
met een bewijs van Nederlanderschap of
oen vervallen paspoort, mits niet langer dan
5 jaren vervallen, terwijl Frankrijk tijdens
den duur der Tentoonstelling te Parijs, naar
aanleiding van stappen van den A.N.W.B.,
eveneens met een bewijs van Nederlander
schap genoegen neemt.
Een vifcdmWordt vereischt voor de vol
gende Europeesche landen: Albanië, Bul
garije, Griekenland, Hongarije, Lethland
(niet noodig voor doorreis), Lithauen, Po
len, Roemenië en Turkije; een verblijfsver
gunning is noodig voor Zuid-Slavië.
Gebruikte rijwielen worden zonder forma
liteiten toegelateh in België en Luxemburg,
Bulgarije, Denemarken, Duitschland, Groot-
Brittannië en Ierland, Noorwegen, Portu
gal, Roemenië en Zweden. Een rijwiel-trip
tiek wordt vereischt door Albanië, Frank
rijk Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-
Slowakye, Zuid-Slavië, terwijl een douane-
kaart voldoende is voor Zwitserland.
Automobilisten en Motorrijders hebben
in het algemeen noodig:
le. een internationaal rijbewijs voor den
bestuurder en een internationaal bewys voor
het motorrijtuig; evenwel kunnen toeristen
voor een bezoek aan België, Frankrijk, Ita
lië en Zwitserland volstaan met hun geldige
nationale rijbewijs en nummerbewijs, hoe
wel het medenemen van de (zonder veel
omslag en kosten verkrijgbare) internatio
nale bewijzen tocfc is aan te bevelen, daar
er aan de grenzen herhaaldelijk om ge
vraagd wordt en de douane niet algemeen
op de hoogte schijntje zy'n van deze vrij
stellingsbepaling, terwijl men bovendien dan
tijdens de reis het reisplan kan wijzigen en
ook andere landen kan bezoeken.
2e. een carnet de passages en douanes
(geldig voor vrijwel alle landen valPEuropa
en vele daarbuiten) of triptiek (geldig voor
én lai^). Wie verzuimd heeft zich daarvan
te vo™zien, kan aan de grens van Frank
rijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-
slowakye en Zwitserland tegen betaling ge
holpen worden aan een papier van gelijke
beteekenis als een triptiek en met een kor-
teren of langeren geldigheidsduur. Men is
echter goedkooper uit en wordt aan de gren
zen vlugger geholpen, als men zijn grens
documenten reeds by zich heeft. De ver
krijgbaarstelling aan de grens is op te vat
ten als een faciliteit, waarvan men in spe
ciale gevfllen gaarne gebruik zal maken,
maar als regel dient men reeds van een
triptiek of carnet voorzien te zijn, als men
aan de grens komt.
3e. het nationaliteitsbewijs van het mo
torrijtuig.
4e. de N.L.-plaat en het identiteits
plaatje.
5e. voor Denemarken, Groot-Brittannië
en Ierland, Noorwegen en Zweden de spe
ciale papieren, voorgeschreven in verband
met de daar geldende verplichte verzekering
tegen Wettelijke Aansprakelijkheid.
6e. voor Groot-BrittanniG en Ierland,
Polen en Roemenië een internationaal belas
tingcarnet, hetgeen recht geeft op vrijstel
ling van betaling van wegenbelasting ge
durende 90 dagen per jaar.
Speciale bepalingen bestaan ten slotte in
verschillende landen op het gebied van: be-,
lasting-vrij stelling, reductie op den benzine
prijs voor buitenlanders, radiotoestellen,
rookartikelen en andere bagage.
De A.N.W.B. is gaarne bereid, over het
bovenstaande aan belanghebbenden inlich
tingen te verstrekken.
VOOR WIE KLEEDT EEN VROUW
ZICH?
Ja, voor wie? Ik ben er van overtuigd
dat de heeren der schepping dadelyk vol
glorie zullen antwoorden „vodr ons, om ons
te bekoren, 't hoofd op hol te brengen en
onze aandacht te rekken!" en het spijt my
werkelijk, dat ik hun deze illusie moet ont
nemen. Want... zal een vrouw zich minder
goed kleeden, er minder aardig uit willen
zten als zij weet dat zy in een kring komt,
waar zy zeker weet dat zy alleen dames
zal ontmoeten? Zal zy niet net zoo lang
voor de spiegel staan om haar uiterlijk te
verfraaien en zal zij er een ietsje preder
minder om gebruiken Integendeel, ik meen
dat een vrouw die door vrouwen beeriti-
seerd zal worden, meer er over zal denken
wat zij aan zal doen, welk nieuw snufje dat
de anderen nog niet zagen. En voor derge
lijke kleine dingsigheidjes kunnen de vele
middenstands modemagazijnen goed zor
gen ,door steeds een nieuw datje of ditje te
voorschijn te brengen, want zy willen steeds
iets nieuws om anderen de oogen uit te
steken, uit te blinken.
Eenige grepen uit de geschiedenis
van dit populaire vervoermiddel.
Wanneer de eerste poging gedaan werd
om een eenvoudig door menschelyke kracht
voortbewogen vervoermiddel te construee-
ren, kan men niet met zekerheid zeggen.
Evenmin weet men precies hoe dit vervoer
middel er uit gezien heeft. De eene over
levering zegt dat in het jaar 1447 in
Duitschland een „fiets" gereden heeft, an
deren daarentegen spreken van vlle jaren
voor dien' tyd. Vast staat echter wei, dat
de voortbeweging geschiedde zooals he
den ten dage door trapbeweging, doch door
gewoon loopen maar dan in zittende hou
ding. Ook weet men dat toenmalige
„fietsen" uitmuntten door hun onpractische
stuurinrichting en overdreven zware con
structie.
Als eerste deugdelijke „loopfiets" kan
wel het product van Baron Drais von Sauer-
bronn worden aangemerkt. Zy'n Draisine
werd in het jaar 1817 voor het eerst publiek
gedemonstreerd. De vertooning heeft, naar
de verhalen uit dien tyd vermelden, een
matig succes gehad. „Gelyck eene Nar, ge
zeten op een stellagie, waaronder wielen ge-
paetst waaren", vertoonde Drais zyn kun
sten. Hij moet in hooge mate de lachlust
van het publiek opgewekt hebben, want in
zijn kuitbroek en verdere opgesmukte klee-
dy heeft hy daar rond gesprongen, eerst
afzettende met de voeten en dan, wanneer
het voertuig gang had, trok hy de beenen
op en cirkelde triomfantelijk voor de ver
baasde menigte heen en weer. Het resultaat
was voor Drais dan ook betrekkelijk gering
en men vatte het voertuig meer komisch
dan ernstig op. Toch bleef Drais niet by de
pakken neer zitten, hy gaf zyn oorspronke
lijk beroep van houtvester op en weidde zich
geheel aan zyn vinding. De vinding heeft
echter geen noemenswaardige verbeterin
gen ondergaan en Drais stierf in groote ar
moede in het jaar 1851.
De eerste fiets met trapinrichting moet
omstreeks 1822 geloopen hebben. Zij was
voorzien van twee planken zooals wij die
tegenwoordig nog aan de scharesliep-wa-
gens zien. Beurtelings werden de planken
naar beneden getrapt.
In vele landen, waaronder ook Amerika,
begon men langzamerhand de bruikbaar
heid van het voertuig in te zien. Men nam
vele proefnemingen en als uitvloeisel hier
van zagen vele bruikbare en onbruikbare
toestellen het licht. Amerika kwam in 'hei
bijzonder met de meest fantastische toe
stellen voor den dag. O.a. een ontzaggelijk
groot wiel waaraan aan iedere zijde een
zadeltje bevestigd was. Dwars door de as
waren deze met elkaar verbonden. Wilde
men nu gaan fietsen, dan moesten twee per
sonen, ieder op een zadel plaats nemen en
met de voeten werd het gevaarte in bewe
ging gebracht. Onnoodig is het te zeggen
dat dit ding van haar berijders een precies
gëlyk lichaamsgewicht vereischte, hierdoor
heeft het nimmer opgang gevonden.
De Engelschman Hanton was er beter
achter, zyn Vélocipéde was meer practisdh
uitgedacht. In 1868 had hy tenminste groo
te voldoening van zyn werk, hy bouwde
zelfs speciale toestellen voor dames!
In de jaren die volgden doorliep het rij
wiel deze stadia van ontwikkeling en in
1884 verscheen de eerste „deugdelijke en
snelle fiets". Opmerkelijk was dat men het
voorwiel buitengewoon groot had gemaakt,
geheel in tegenstelling met de vroegere uit
vindingen, welke vrijwel voor 80 voor
zien waren van twee gelijke wielen.
In de jaren die nu volgden ondergingen
de verschillende onderdeelen hun ontwikke
lingsstadia. Toen de Franschman Truffault
de holle velg uitgevonden had, verschenen
ook spoedig daarop de rubberbanden. Deze
waren echter massief, hetgeen nog lang niei
alty'd prettig rijden met zich bracht. De in
armoede gestorwen Amerikaan Sargent
was uitvinder van de rywielketting. Hy
heeft het rijwiel wel van de belangrijkste
verbetering voorzien.
1888 bracht de eerste luchtband van Dun-
lop. Deze band was echter nog lang niet
volmaakt, want een puntig .steentje was
reeds voldoende om haar de bewuste „zucht"
doen slaken. De verbeteringen volgden
w Besprekingen voor de Wereldjamboree.
Hoe de Poolsche padvinders de reis naai- Nederland maken.
echter
l op en wy gelooven wel
dat het rijwiel van tegenwoordig voor het
grootste gedeelte haar hoogtepunt van ont
wikkeling bereikt heeft. -
Zelfs een vrouw met weinig middelen wil
graag steeds wat anders. Een vrouw haar
geheele optreden is zekerder, rustiger en
triomfantelijker als zy weet er aardig uit
te zien, of dit nu luxueus is of niet. Moet
een vrouw even een boodschap doen en trekt
daarvoor even een oude mantel aan, dan
zal zy het naar vinden een andere vrouw te
ontmoeten, want die ziet dadelijk dat de
mantel oud is. Ja, in zoo'n geval zal zij
naar myn meening liever een bekende heer
ontmoeten, want d i e kykt naar het geheel
en als de oogen vroolyk schitteren en haar
mond vriendelijk glimlacht, och wéét een
man dan precies wat een vrouw aanhad,
hoe de mantel er uit zag, of die oud was
of nieuw Een vrouw die in het voorbijgaan
een andere vrouw ontmoet zal byna precies
weten wat zy aan had, kleur, stof en mo
del. Een man daarentegen heeft slechts een
beeld van het geheel onderscheiden en
'slechts zelden de bijzonderheden van de
kleeding. Steeds iets nieuws, steeds iets
anders, iets origineels en zaken die van tyd
tot tijd by zonderheid jes kunnen aanbieden
en vooral tegen niet te hóóge pry zen, zul
len in alle geval bij de dames steeds succes
hebben. En 't wordt een strijd onder de
dames om te zorgen steeds het eerste met
dit nieuwigheid je voor den dag te komen!
En dus heeren, voor wie kleedt een vrouw
zich?
Besprekingen voor de Wereldjamboree.
Gistermorgen arriveerden op Ypenlburg
een Poolsch sportvliegtuig, de SP-BJIN,
waarmee drie Poolsche padvindersleiders
een bezoek aan ons land' kwamen brengen
voor het voeren van besprekingen met het
bestuur der Wereldjamboree in
met de komst van 760 Poolsche
naar Vogelenzang.
Het waren' de heeren Derengowski, com
mandant, Nebelski, adjunct-hoofdverkenner
en Borowiecki, chef-piloot van de afdeeling
luchtverkenners der Poolsche padvinderij.
Zij werden op Ypenburg ontvangen door den
heer St. Sroczynski, attaché van de Pool
sche legatie te 's-Gravenhage.
De Poolsche padvinderij is een der weini
ge groepen in de internationale padvinders
beweging, die een aparte afdeeling lucht
verkenners heeft, waarvoor, zooals in dezen
tyd begrypelijk is, by de Poolsche jeugd
groote belangstelling bestaat. De op Ypen
burg gearriveerde leuters dezer afdeeling
vertelden danf ook, dat de groep luchtver
kenners verscheidene honderden leden heeft,
waaronder circa 100 gebreveteerde piloteju
De afdeeling bestaat uit piloten', leerling
vliegers, zweefvliegers, een afdeeling vlieg
tuigbouw, modellenbouw en een radio-afdee-
ling. Zy beschikt over vier eigen motor
vliegtuigen en ongeveer 15 zweeftoestellen,
terwijl in haar afdeeling vliegtuigbouw op
het oogenblik een door de leden zelf ont
worpen en geheel uitgevoerd sportvliegtuig
in aanbouw is, dat binnen een maand ge
reed moet zyn, zoodat men zelfs nog hoopt,
ermee op de Jamboree in Nederland te kun
nen komen. Zelfs het parachutespringen
wordt door de Poolsche luchtverkenners be
oefend.
De hier gearriveerden, die verschillende
besprekingen met het bestuur der Jamboree
zullen hebben, blyven slechts enkele dagen
hier. Zy vertrokken Woensdagochtend uit
Warschau, met de bedoeling dienzelfden
dag nog op Schiphol te arriveeren. Slecht
weer dwong hen echter, in Poznan te dalen
en na een oponthoud van twee uur arriveer
den zy dea namiddags te 2 uur in Berlijn.
Het weer was toen zoo slecht geworden,
dat z(j niet verder konden. Donderdag vlo
gen zy van. Berlym naar Hannover. Ook toen
Daar staat de „doodstraf" op!
Fietsen in het donker zonder
reflector en zonder wit achter-
stig, dat zy besloten, daar te blyven over-
nachten, vooral omdlat hun daar werd mede.
gedeeld, dat in verband met militaire ma
noeuvres en schieten met scherp, het ge
heele gebied van Oldenburg verboden ter
rein was en slechts een smalle zóne langs
de kust gevolgd mocht worden. Gistermor
gen tegen 5 uur vertrokken de Poolsche
vliegers uit Hannover om met een grooten
omweg, vla Bremen, boven Groningen ons
land te bereiken, waar zy besloten op het
vliegveld Eel de te gaan ontbyten. Zy wer
den. naar hun eigen verklaring, op Eelde
zeer hartelijk ontvangen en vertrokken, na
dat zy er tegen 7 uur waren, geland, pas
weer om kwart over 10 naar Ypenburg.
waar zy te ruim half 12 aankwamen.
Zy maakten de reis met een in Polen ge
bouwd vliegtuig, dat plaats biedt aan 3 per
sonen, een R.W.D. 13, en veel aan het drie-
persoons Leopard-toestel doet denken. De
machine is uitgerust met 130 P.K. Walter
Major-motor, afkomstig uit Tsjecho-Slovja-
kye, welke motor naar de verklaring der
vliegers het toestel een kruissnelheid van
byna 200 K.M. per uur k,
(als de politie u ziet)
of... uw leven (als het verkeer
u niet ziet!)
P.S. Wist u, dat alleen „wit"
„wit" is.... (smoezelig"
of „verroest" is dus niet
GEMENGD NIEUWS.
Naar de Jamboree komen ongeveer 75')
Poolsche padvinders, waarvan 20 per fiais,
20 per kano en 40 per motorjacht, terwyl
25 luchtverkenners meekomen, vermoede
lyk met alle 4 motorvliegtuigen wanrover
deze afdeeling beschikt, terwyl het^n de
bedoeling ligt, een tiental zweeftoestellen
per trein naar ons land. te doen vervoeren.
van 1.85 tot en met 16.75.
DOELESTRAAT 18.
De dekopbouw is zoo goed als
voltooid.
De machinist vertoeft reeds aan boord.
De werkzaamheden aan het prinselyk
jacht „Piet Hein" zyn in de laatste maan
den goed gevorderd, dank zy het gestadig
doorwerken aan de Amsterdamsche scheeps
werf van den heer G. de Vries Lenitsch Jr.,
waar het vaartuig in1 aanbouw* is. De stalen
romp van het 3l meter lange schip is ge
reed gekomen en staat uit- en inwendig in
de grondverf. Aan de buitenzyde is men
begonnen met de voorbereidingen voor het
afschilderen. Het construeeren van den
romp met de zes waterdichte schotten en
de zware machinefundatie was geen een
voudig werk.
De verdeeling van het schip door middel
van deze schotten dient ter beveiling. In de
eerste plaats is aldus bereikt, dat een even-
tueele brand zeer beperkt blyft in omvang
en verder wordt het gevaar voor zinken
daarmede practdsch opgeheven. Indien ten
gevolge van een aanvaring of ander ongeluk
twee compartimenten van het schip met
water gevuld zouden zyn, dan nog zal het
blyven dryven.
De technische commissie onder wier lei
ding het schip wordt gebouwd en de archi
tect, de heer H. W. de Voogt, hebben op
allerlei wijze de veiligheid van dit schip
verzekerd. Ook de stabiliteit is onderwor
pen aan de benoodgde berekeningen en
proeven.
Wanneer men aan de werf onder het schip
door loopt, ziet men hoe de kimkielen, de
schroefassen en het roer aangebracht zyn.
En beklimt men de stellingen ter zyde van
het schip dan ziet men, dat het dek over
de volle lengte reeds is gelegd en op het
voorschip de electrische ankerlier en de
teakhouten toegang tot het verblyf der be
manning zyn geplaatst.
Belangryker is, dat de dekopbouw byna
geheel voltooid is. De voor- en zy wanden
hiervan, die deels van yzex en deels van
hout zyn, ziet men staan. Reeds is het dek
hoven den eetsalon gelegd, alsmede de rij
van dekbalkem boven den deksalon. Het
sloependek, dat op deze balklaag zal ko
men te rusten, zal over enkele dagen zyn
gelegd. Daarmede zal de dekopbouw dicht
zyn.
Het is duidelyk dat het aanbrengen der
jntelbare leidingen nog veel arbeid zal
vorderen. Daarbij zal de reeds in functie
zijnde machinist van het jacht, de heer D.
Passender, een rol spelen. Al wenkende by
het installeenen zal hy de machinekamer,
die hy eenmaal zal bedienen, nauwkeurig
leeren kennen.
Voor het machinekamerschot en onder
den eetsalon komen de kombuis en een vier
tal eenpersoonshutten, bestemd voor den
kapitein, den machinist, den kok en een
verder lid der bemanning. Aan de voorrijde
worden deze verblyven afgesloten door een
waterdicht stalen schot, dat voorzien is van
een deur, die toegang geeft tot het verblyf
der dekknechts; zy krijgen een -'gen kook
gelegenheid en waschplaats. De betimmerin
gen voor al deze verblyven z(jn ten deele
aangebracht, ten deele in bewerking. In de
keuken staan reeds de verwarmingskachel
en de ijskast.
Met het bovenstaande is echter lang niet
a'les genoemd. Het voltooien van het elec-
trisch net aan boord en van de vele andere
3x heepsonderdeelen, het uitzoeken van den
inventaris en het verzorgen van tallooze
meer en minder belangrijke zaken, zullen
nog veel hoofdbrekens en arbeid vorderen.
Niet alleen heeft de Prins wenschen be
treffende den bouw van de motorbyboot ge
uit, maar ook heeft het Prinselyk paar aan
gegeven hoe de inrichting van de woonver-
biyven moest worden, welke materialen en
welke kleuren voor de ibekleedingen, voor
de gordynen enz. moesten worden gekozen.
Al is sinds lang bekend, dat met het tot
standkomen van dit jacht een wensch van
het Prinselyk paar in vervullig gaat, des
te grooter wordt de voldoening van ieder die
deel heelt in het nationaal huweiyksge-
schenk, wanneer geconstateerd kan worden,
hoe het Prinselyk paar meeleeft met den
bouw van de Piet Hein.
vischnet.
Auto is
Zou het bier nog goed zijn?
Op het IJsselmGer hebben twee vis-
schers een zeer ongewone vangst gedaan.
De „visch" had zoo'n groot gewicht, dat
het niet is gelukt hem binnenboord te
krijgen. Het was n.l. een auto.
Jan Ouderling en Willem Kwakman
uit Stad Vollenhove trokken gezamenlijk
met hun schuiten den sleepkuil tusschen
hun twee vaartuigen voort over den zee
bodem bij Urk in de Val van Urk.
Op een gegeven oogenblik zou het net
worden opgehaald. Het ging met groote
moeilijkheden gepaard; de zak scheen
buitengewoon zwaar te zijn. Langzaam
vorderde men, doch de vangst geheel
binnen te krijgen was onmogelijk
De „visch" was een vrachtauto. Het
gelukte, beide koplampen met draden
binnen te krijgen. De lampjes waren nog
geheel Intact en ook de reflectoren wa
ren nog heel Als bewijsstukken werden
ze meegenomen naar Vollenhove.
Maar waar kwam nu deze auto van
daan? Bij onderzoek ls gebleken, dat In
den strengen winter van 1929 een vracht
auto met bier van Levle Kornalijnslijper
uit Enkhui:sen in Februari van dat jaar
heeft geprobeerd met dien drank het
eiland Urk te bereiken Blijkbaar was de
auto te zwaar voor het toch wel dikke
ijs en luist In de „Val van Urk" bezweek
het ijs en de auto en lading verdwenen,
er onder.
Tot nu toe kende men niet de plaats,
waar de auto gezonken was en evenmin
heeft men ooit lets van de auto aange
troffen.
Of geprobeerd zal worden, de auto
alsnog te lichten of de vaatjes bier te
bergen, welke volgens een bevriend han
delaar nog wel goed moeten zijn voor de
consumptie, staat nog niet vast.
Zoo geeft de zee na Jaren terug, wat
ze eens tot zich nom.
RECHTZAKEN.
Rechtbank te Rotterdam.
Het doen van een valsche aangifte-
De rechtbank heeft vonnis géwezen in
de zaak tegen P. V., 36 Jaar, landbouwer
te Waddinxveen. V werd wegens het
doen van valsche aangifte dat een on
bekende zijn handteekeniijg hadfjiage-
maakt en gelden had opgéhomen WJ de
Boerenleenbank te Moordrecht In de
Jaren 1929 en 1930, veroordeeld tot een
ze eens tot zich nam.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van GOUDA geven kennis aan
houders van de nog niet-uitgelote obligatdën van bovengenoemde leening,
dat deze stukken a pari zijn aflosbaar gesteld per 10 Augustus 1937, met
bijbetaling van 17.31 rente per obligatie (na aftrek van 2 procent coupon
belasting)
Indien wegens bijzondere omstandigheden de hieronder aangekondigde
uitgifte ,van de derde 3% pCt. Conversieleening 1937 ten laste dezer
gemeente niet mocht doorgaan, zal de aflosbaarstelling van de 4 pCt. geld
leening van 1933 geacht moeten worden niet te zijn gedaan.
GOUDA, 30 Juni 1937.
(Derde 3% pCt. Conversieleening 1937)
in stukken van 1000.nominaal.
De ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde,
uitgifte, tot den koers van 100 pCt., met recht van voorkeur voor houders
van niet-uitgelote obligatiën der per 10 Augustus 1937 aflosbaar gestelde
4 pCt. leening van 1933, is opengesteld op:
van des voormiddags 9 tot des namiddags 4 uur,
te Amsterdam, ten kantore van de
Amsterdamsche Bank N.V.,
Rotterdamsche Rankvereeniging N.V.,
te Rotterdam, ten kantore van de
Rotterdamsche Rankvereeniging N.V.,
Amsterdamsche Bank N.V., bijbank Rotterdam,
te Gouda, ten kantore van de
Rotterdamsche Bankvereeniging N.V. en
den Gemeente-Ontvanger,
op de voorwaarden van het prospectus van uitgifte d.d. 30 Juni 1937,
waarvan exemplaren en inschrijvingsbiljetten bij bovengenoemde kantoren
verkrijgbaar zijn.
AMSTERDAM
ROTTERDAM,
30 Juni 1937.
AMSTERDAMSCHE BANK N.V.
ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V.
Oouda
KI.Iw.b
Tsl.loon 213Q
Vanaf VRIJDAG 2 t/m WOENSDAG 7 JULI
De NIEUWSTE en GROOTSTE CREATIE van
BOHIS KAHLOFF int
(The man who changed his mind).
BORIS KARI.(H l de meesterlijke vertolker van sinistere rollen.
BORIS KARLOFF als Prof. Laui ience, die door zijn geheimzinnige
uitvinding de heerscher werd over leven en dood.
Dit werk is één der sterkste films van den laatst,'n tijd.
uitstekend verzorgd voorprogramma zooals wij U dat
alleen kunnen brengen.
Verwacht de groote wei-ken:
en J. Laatste Hinderpaal
op ZATERDAG 3 JULI a.s. van 8.30 tot 10.45 uur
te geven door de Muziekvereniging T.A.V.E.N.U. uit Schoonhoven.
Ook ZONDAGMIDbAG weer, omstreeks 4 uur boven
DE KLEINE BETUWE
van den Heer v. d. VELDEN met zijn auto-giro-vliegtuig. Mede
passagier de heer v. Straaten uit Gouda, die eertijds een gratis
vlucht van „De Kleine Betuwe" heeft gewonnen.
Elke ZATERDAGAVOND van 8—10.45 uur.
iedere ZONDAGMIDDAG van 36 en van 8 uur tot 10.45 uur
Muziek GEBR. SIRRE—STARREVELD.
Vergeet bij Uw bezoek nooit onze mooie dichtbegroeide DOOLHOF
met LACHSPIEGELS te bezoeken.
„DE KLEINE BETUWE" biedt U door dit programma weer veel
vermaak voor groot en klein. Dus komt spoedig KERSEN ETEN,
het seizoen is heel kort.
TELEF. 19 HAASTRECHT.
11
HOTEL-CAFé-RESTAURANT
ondanks het minder gunstige weer van de vorige week was de
opkomst voor ons tuinfeest vrij groot. Wü gaan dus voort
ZATERDAG a.s. wederom
met medewerking van THE BLUE BIRDS.
Als gast: de populaire saxofonist K. REYS uit Rotterdam.
PRIMA CONSUMPTIES. BILLIJKE PRIJZEN.
TEL. 9 REEUWIJK.
maar dan eerst een NIEUWE KOFFER of een gemakkelijke TAS
met Heksluiting.
SPECIALITEIT in DAMESTASSEN en alle FIJNE LEDERWAREN.
Enorme sortering. Prijzen scherp concurreerend.
REPARATIE-INRICHTING LEDERWAREN EN KOFFERS.
TELEFOON 2166.
op DONDERDAG 8 JULI a.s., via Aalsmeer naar Schiphol (bezichtiging
v ïeg uigen), Haarlem, Zeeweg, Zandvoort. Verblijf 2 a 3 uur aan het
strand. Terug via Vogelenzang, Noordlwjjk, Leiden. Vertrek vanaf Garage
v.m. 8 uur. Terug n.m. 8 a 9 uur. Met inbegrip bezichtiging vliegveld per
persoon ƒ2.Vroegtijdige opgave gewenscht.
Om<fe»erdefuuri"z',!
II
van den Haag, Gouda, Leiden, Atphen
a. d. Ryn, Boskoop, Waddinxveen en
Utrecht, naar
op ZONDAG 11 JULI.
ZIE AANPLAK. EN STROOI-
ANTIEK BUREAU
met losstaande porceleinkast.
CRABETHSTRAAT 8.
Telefoon 2020.
De GOUDSCHE VEHEENIGiKg VAN AUTO-BEROEPSVERVOERDERS
,?£,APERT MAAN'»AG 5 JULI a.s., des avonds ten ACHT UUR in de
LUNC HROOM „DE KOOPHANDEL", Nieuwe Maikt 10, te GOUDA.
Daar zal worden gesproken over:
DE „ORDENING" VAN HET BEROEPSGOEDERENVERVOER.
Alle Beroeps-Auto-goederenvervoerders hebben toegang tot deze, voor
hen zoo belangrijke, vergadering.
Potplanten;
Dagelijks versche
Sny bloemen
Aanleg en Onderhoud van Tuinen.
ST. ANTHONIESTRAAT 7
Keurig en Voordeeiig.
Geen wonder, want duizenden huisvrouwen
zijn verrukt over het resultaat, dat zij met
de nieuwe „overvette" Rinso in hun was
machine bereikt hebben De ongeëvenaarde
reinigingskracht van het „overvette" Rinso
sop Is zo groot, dat de vuilste was zelfs zonder
vooi^weken in de kortst mogelijke tijd helder
wit wordt. Bovendien kan het Rinso sop niet
slechts eenmaal, maar herhaalde malen voor
de was gebruikt worden en dat voor de lage
prijs van 121 ets Deze feiten stempelen de
nieuwe „overvette" Rinso tot het aangewezen
wasmiddel voor gebruik in alle soorten was
machines. Ook Uw wasmachine vraagt er oml
G Af AT/S PRfMA BAOHANPD O E KEN
l.n.lnd. htf kop.. d. «mm «I™ I.
hebben wij beiloten tijdelijk gratis P'lma badhanddoeken ter beschikking
stellen. Knip daartoe het opgedrukt, etiket, dat i.ch op de *oor,J)d.
van het Rinso pok bevindt en waarop stoot ..Verbeterd product nulH
vetter sop", uit Zand 6 van da.a ultknlpsals, taiaman mal 6Rln.pbon.
naar Lav.r's Za.p Maatschappij NV. AH Ga.chank.n, Vlaord.ngan
Indian in Uw woonplaat, aan Sunlight Ga.eh.nk.nd.pot I. g.vastlgd, kuntU
da bons an ultknlpsals al-
daarparsoonlljkinwlssalan.
Eenmaal in het ba*|t van
luik een Ijs.r.t.rkJ bad-
handdoek «uit U sakar dl-
readel Bedenk achtpi
•ie aanbieding geldig Is
rlljk 31 Juli 1937.
EN SPECIAAL GEFABRICEERD VQOR 06 WASMACHINE
M|Of, - 4WM*IjföjSJSW'SSWFWl
De krachtigste en de Gëurigste!
Van V r ij d a g 2 tot en met Donderdag8 Julibtf
of i/2 pond Koffie 4 20 - 25 - 32 >/2 - 37'/, - 40 of 45 ct.
met 1 ons Thee 4 22 - 24 - 27 - 30 - 35 of 40 ct.
ons bekende, overheerlijke Jubileum koekje
GROOTÉ VERSCHE EIEREN 10 voor 29 ct.
GOEDE KOFFIE Per pond 26
ECHTE ZAANSCHE BESCHUIT
CALIFORNISCHE PEREN
ABRIKOZEN
DOPERWTEN per t
BESTE RIJST I
PRACHT JAVARIJST j.
A .H. CUSTARDPOEDER
De echte Engelsche Custard, bereid vo%
SLAOLIE f.. Iper groote flesch 85, 72 ct.
TAFELAZIJN per groote flesch 17%» 11, 7
NOOTMUSCAAT per ons 20, 15, 10
Om mede te nemen op Uw u'iirap|téi
per groote rol 7
1per pond 27, 25
j per pond 57, 49, 43, 35
root blik 65, 39, 29, 23
per pond 12, 10, 8, 7
per pondspak 16
per pak 30, 18
;ens een oud beproefd recept.
Zaansche Koeken per bus 20 ct.
Plum Cakes per stuk 3
Groote Cakes p. stuk 27, 32
Frissche Drups p. pond 16
Toffee's 19
IJsbonbons p. pond 20, 25 "Pt.
Vr jchtertkoekjes 24
Rumboonen 25
Dikke Choc. Reeper p. st. 4
A. iH. Goudreepen 5
FIJNSTE LIMONADE SIROPEN p. groote flesch Ur* 42-59 ct.
LIMONADE GAZEUSESI 12%
Alleen Vrijdag en Zaterdag
FRANSCHE VERMICELLI
CHOC. BLAADJES, gemengd
Afgehaald uit de winkel
2 pakken voor 19 ct.
2 ons 26 ct.
Wij vragen en bezorgen zonder prijsverhooging aan huis.
•GOUDA M4RKT 51 TEL. 2855
R 4?2
stuks a
ITENT"
ook ons
30 CENT.
en U zult over de kwaliteit
in luxe doozen van 10 s'
Neemt één proef met „CONT
ten zeerste content zvjn,
Hoogfijn zijn ook onze
EDELACHTBAAR GALA 6 ct.
en onze GOUDS'fAAFJES
TABAK- en SIgIrENMAGAZIJN „DE HERDER'
REGENT 4 ct.
h 3 cent.
WIJDSTRAAT 43
GOUDA.
HET VOORLOOPIG BESTUUR.