3 0Ï8 Gemeente Gouda Gemeente Gouda TH A L IA- GROOT TUINCONCERL De Kleine Betuwe Albert I Heijn I ELFHOEVFh' GROOT TUINFEEST H. v. d. POOL EEN POND KOFFIE ZANDRINGEN Nieuwe Edelachtbaar „Content' Fa. A. H. J. Wijtenburg 2.000.000.-31|2 pCt. Obligatien Dinsdag, 6 Juli 1937. De man, die zijn ziel verkocht Rinso «u„» II--1' ALBERT HEIJN's KOFFIE EN THEE EEN HALE POND Welke grensdocumenten heb ik noodig is het Telefoonnummer van de EERSTE GOUDSCHE AARDAPPELHAL J. W. HOEBEEK NAAIERSTRAAT 12. Het Rijwiel. Poolsche luchtverkenners op Ypenburg. Geslaagd of Verhoogd Dan een POLSHORLOGE JONGENEEL, De Piet Hein in aanbouw. Aflossing per 10 Augustus 1937 van de 4 pCt. geldleening 1933, oorspronkelijk groot 1.250.000. UITGIFTE van Uil TE HAASTRECHT Vliesdemonstratie COiyiCEHT De Ondernemer, W. KOMPIER. De eigenaar: G. VAN BAREN WIE GAAT ER MET VACANTIE FIRMA N. VERKERK - Kleiwegstraat 6-8 - Gouda. WIE GAAT MEE NAAR DE ZEE Garage N.V. A. M. van Eldik, Paradijs 18-20, Tel. 2250. GOEOKOOPE TREIN Arnhem en Nijmegen lil Toonkamers „Crabeth' Oproep voor alle Auto-Beroepsvervoerders. Tel. aangesloten onder NO. 3401 Bloemenmagazijn „DE LELIE". Schoenmakerij RAAM 107-109 a 40 - 50 - 65 - 75 of 90 ct. per pond Voor 10 cent Het toppunt van kwaliteit zijn onze Ken overzicht voor hen die buiitenlandeche vacantiereizen willen maken. Met het oog op de voorbereiding der va cantiereizen onzer lezers meenen wij goed te doen, het volgende, van den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. ontvangen over zicht te geven van 'hetgeen men aan papie ren noodig heeft voor een buitenlandsche reis. Paspoort is noodig voor alle landen: al leen België en Luxemburg nemen genoegen met een bewijs van Nederlanderschap of oen vervallen paspoort, mits niet langer dan 5 jaren vervallen, terwijl Frankrijk tijdens den duur der Tentoonstelling te Parijs, naar aanleiding van stappen van den A.N.W.B., eveneens met een bewijs van Nederlander schap genoegen neemt. Een vifcdmWordt vereischt voor de vol gende Europeesche landen: Albanië, Bul garije, Griekenland, Hongarije, Lethland (niet noodig voor doorreis), Lithauen, Po len, Roemenië en Turkije; een verblijfsver gunning is noodig voor Zuid-Slavië. Gebruikte rijwielen worden zonder forma liteiten toegelateh in België en Luxemburg, Bulgarije, Denemarken, Duitschland, Groot- Brittannië en Ierland, Noorwegen, Portu gal, Roemenië en Zweden. Een rijwiel-trip tiek wordt vereischt door Albanië, Frank rijk Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho- Slowakye, Zuid-Slavië, terwijl een douane- kaart voldoende is voor Zwitserland. Automobilisten en Motorrijders hebben in het algemeen noodig: le. een internationaal rijbewijs voor den bestuurder en een internationaal bewys voor het motorrijtuig; evenwel kunnen toeristen voor een bezoek aan België, Frankrijk, Ita lië en Zwitserland volstaan met hun geldige nationale rijbewijs en nummerbewijs, hoe wel het medenemen van de (zonder veel omslag en kosten verkrijgbare) internatio nale bewijzen tocfc is aan te bevelen, daar er aan de grenzen herhaaldelijk om ge vraagd wordt en de douane niet algemeen op de hoogte schijntje zy'n van deze vrij stellingsbepaling, terwijl men bovendien dan tijdens de reis het reisplan kan wijzigen en ook andere landen kan bezoeken. 2e. een carnet de passages en douanes (geldig voor vrijwel alle landen valPEuropa en vele daarbuiten) of triptiek (geldig voor én lai^). Wie verzuimd heeft zich daarvan te vo™zien, kan aan de grens van Frank rijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho- slowakye en Zwitserland tegen betaling ge holpen worden aan een papier van gelijke beteekenis als een triptiek en met een kor- teren of langeren geldigheidsduur. Men is echter goedkooper uit en wordt aan de gren zen vlugger geholpen, als men zijn grens documenten reeds by zich heeft. De ver krijgbaarstelling aan de grens is op te vat ten als een faciliteit, waarvan men in spe ciale gevfllen gaarne gebruik zal maken, maar als regel dient men reeds van een triptiek of carnet voorzien te zijn, als men aan de grens komt. 3e. het nationaliteitsbewijs van het mo torrijtuig. 4e. de N.L.-plaat en het identiteits plaatje. 5e. voor Denemarken, Groot-Brittannië en Ierland, Noorwegen en Zweden de spe ciale papieren, voorgeschreven in verband met de daar geldende verplichte verzekering tegen Wettelijke Aansprakelijkheid. 6e. voor Groot-BrittanniG en Ierland, Polen en Roemenië een internationaal belas tingcarnet, hetgeen recht geeft op vrijstel ling van betaling van wegenbelasting ge durende 90 dagen per jaar. Speciale bepalingen bestaan ten slotte in verschillende landen op het gebied van: be-, lasting-vrij stelling, reductie op den benzine prijs voor buitenlanders, radiotoestellen, rookartikelen en andere bagage. De A.N.W.B. is gaarne bereid, over het bovenstaande aan belanghebbenden inlich tingen te verstrekken. VOOR WIE KLEEDT EEN VROUW ZICH? Ja, voor wie? Ik ben er van overtuigd dat de heeren der schepping dadelyk vol glorie zullen antwoorden „vodr ons, om ons te bekoren, 't hoofd op hol te brengen en onze aandacht te rekken!" en het spijt my werkelijk, dat ik hun deze illusie moet ont nemen. Want... zal een vrouw zich minder goed kleeden, er minder aardig uit willen zten als zij weet dat zy in een kring komt, waar zy zeker weet dat zy alleen dames zal ontmoeten? Zal zy niet net zoo lang voor de spiegel staan om haar uiterlijk te verfraaien en zal zij er een ietsje preder minder om gebruiken Integendeel, ik meen dat een vrouw die door vrouwen beeriti- seerd zal worden, meer er over zal denken wat zij aan zal doen, welk nieuw snufje dat de anderen nog niet zagen. En voor derge lijke kleine dingsigheidjes kunnen de vele middenstands modemagazijnen goed zor gen ,door steeds een nieuw datje of ditje te voorschijn te brengen, want zy willen steeds iets nieuws om anderen de oogen uit te steken, uit te blinken. Eenige grepen uit de geschiedenis van dit populaire vervoermiddel. Wanneer de eerste poging gedaan werd om een eenvoudig door menschelyke kracht voortbewogen vervoermiddel te construee- ren, kan men niet met zekerheid zeggen. Evenmin weet men precies hoe dit vervoer middel er uit gezien heeft. De eene over levering zegt dat in het jaar 1447 in Duitschland een „fiets" gereden heeft, an deren daarentegen spreken van vlle jaren voor dien' tyd. Vast staat echter wei, dat de voortbeweging geschiedde zooals he den ten dage door trapbeweging, doch door gewoon loopen maar dan in zittende hou ding. Ook weet men dat toenmalige „fietsen" uitmuntten door hun onpractische stuurinrichting en overdreven zware con structie. Als eerste deugdelijke „loopfiets" kan wel het product van Baron Drais von Sauer- bronn worden aangemerkt. Zy'n Draisine werd in het jaar 1817 voor het eerst publiek gedemonstreerd. De vertooning heeft, naar de verhalen uit dien tyd vermelden, een matig succes gehad. „Gelyck eene Nar, ge zeten op een stellagie, waaronder wielen ge- paetst waaren", vertoonde Drais zyn kun sten. Hij moet in hooge mate de lachlust van het publiek opgewekt hebben, want in zijn kuitbroek en verdere opgesmukte klee- dy heeft hy daar rond gesprongen, eerst afzettende met de voeten en dan, wanneer het voertuig gang had, trok hy de beenen op en cirkelde triomfantelijk voor de ver baasde menigte heen en weer. Het resultaat was voor Drais dan ook betrekkelijk gering en men vatte het voertuig meer komisch dan ernstig op. Toch bleef Drais niet by de pakken neer zitten, hy gaf zyn oorspronke lijk beroep van houtvester op en weidde zich geheel aan zyn vinding. De vinding heeft echter geen noemenswaardige verbeterin gen ondergaan en Drais stierf in groote ar moede in het jaar 1851. De eerste fiets met trapinrichting moet omstreeks 1822 geloopen hebben. Zij was voorzien van twee planken zooals wij die tegenwoordig nog aan de scharesliep-wa- gens zien. Beurtelings werden de planken naar beneden getrapt. In vele landen, waaronder ook Amerika, begon men langzamerhand de bruikbaar heid van het voertuig in te zien. Men nam vele proefnemingen en als uitvloeisel hier van zagen vele bruikbare en onbruikbare toestellen het licht. Amerika kwam in 'hei bijzonder met de meest fantastische toe stellen voor den dag. O.a. een ontzaggelijk groot wiel waaraan aan iedere zijde een zadeltje bevestigd was. Dwars door de as waren deze met elkaar verbonden. Wilde men nu gaan fietsen, dan moesten twee per sonen, ieder op een zadel plaats nemen en met de voeten werd het gevaarte in bewe ging gebracht. Onnoodig is het te zeggen dat dit ding van haar berijders een precies gëlyk lichaamsgewicht vereischte, hierdoor heeft het nimmer opgang gevonden. De Engelschman Hanton was er beter achter, zyn Vélocipéde was meer practisdh uitgedacht. In 1868 had hy tenminste groo te voldoening van zyn werk, hy bouwde zelfs speciale toestellen voor dames! In de jaren die volgden doorliep het rij wiel deze stadia van ontwikkeling en in 1884 verscheen de eerste „deugdelijke en snelle fiets". Opmerkelijk was dat men het voorwiel buitengewoon groot had gemaakt, geheel in tegenstelling met de vroegere uit vindingen, welke vrijwel voor 80 voor zien waren van twee gelijke wielen. In de jaren die nu volgden ondergingen de verschillende onderdeelen hun ontwikke lingsstadia. Toen de Franschman Truffault de holle velg uitgevonden had, verschenen ook spoedig daarop de rubberbanden. Deze waren echter massief, hetgeen nog lang niei alty'd prettig rijden met zich bracht. De in armoede gestorwen Amerikaan Sargent was uitvinder van de rywielketting. Hy heeft het rijwiel wel van de belangrijkste verbetering voorzien. 1888 bracht de eerste luchtband van Dun- lop. Deze band was echter nog lang niet volmaakt, want een puntig .steentje was reeds voldoende om haar de bewuste „zucht" doen slaken. De verbeteringen volgden w Besprekingen voor de Wereldjamboree. Hoe de Poolsche padvinders de reis naai- Nederland maken. echter l op en wy gelooven wel dat het rijwiel van tegenwoordig voor het grootste gedeelte haar hoogtepunt van ont wikkeling bereikt heeft. - Zelfs een vrouw met weinig middelen wil graag steeds wat anders. Een vrouw haar geheele optreden is zekerder, rustiger en triomfantelijker als zy weet er aardig uit te zien, of dit nu luxueus is of niet. Moet een vrouw even een boodschap doen en trekt daarvoor even een oude mantel aan, dan zal zy het naar vinden een andere vrouw te ontmoeten, want die ziet dadelijk dat de mantel oud is. Ja, in zoo'n geval zal zij naar myn meening liever een bekende heer ontmoeten, want d i e kykt naar het geheel en als de oogen vroolyk schitteren en haar mond vriendelijk glimlacht, och wéét een man dan precies wat een vrouw aanhad, hoe de mantel er uit zag, of die oud was of nieuw Een vrouw die in het voorbijgaan een andere vrouw ontmoet zal byna precies weten wat zy aan had, kleur, stof en mo del. Een man daarentegen heeft slechts een beeld van het geheel onderscheiden en 'slechts zelden de bijzonderheden van de kleeding. Steeds iets nieuws, steeds iets anders, iets origineels en zaken die van tyd tot tijd by zonderheid jes kunnen aanbieden en vooral tegen niet te hóóge pry zen, zul len in alle geval bij de dames steeds succes hebben. En 't wordt een strijd onder de dames om te zorgen steeds het eerste met dit nieuwigheid je voor den dag te komen! En dus heeren, voor wie kleedt een vrouw zich? Besprekingen voor de Wereldjamboree. Gistermorgen arriveerden op Ypenlburg een Poolsch sportvliegtuig, de SP-BJIN, waarmee drie Poolsche padvindersleiders een bezoek aan ons land' kwamen brengen voor het voeren van besprekingen met het bestuur der Wereldjamboree in met de komst van 760 Poolsche naar Vogelenzang. Het waren' de heeren Derengowski, com mandant, Nebelski, adjunct-hoofdverkenner en Borowiecki, chef-piloot van de afdeeling luchtverkenners der Poolsche padvinderij. Zij werden op Ypenburg ontvangen door den heer St. Sroczynski, attaché van de Pool sche legatie te 's-Gravenhage. De Poolsche padvinderij is een der weini ge groepen in de internationale padvinders beweging, die een aparte afdeeling lucht verkenners heeft, waarvoor, zooals in dezen tyd begrypelijk is, by de Poolsche jeugd groote belangstelling bestaat. De op Ypen burg gearriveerde leuters dezer afdeeling vertelden danf ook, dat de groep luchtver kenners verscheidene honderden leden heeft, waaronder circa 100 gebreveteerde piloteju De afdeeling bestaat uit piloten', leerling vliegers, zweefvliegers, een afdeeling vlieg tuigbouw, modellenbouw en een radio-afdee- ling. Zy beschikt over vier eigen motor vliegtuigen en ongeveer 15 zweeftoestellen, terwijl in haar afdeeling vliegtuigbouw op het oogenblik een door de leden zelf ont worpen en geheel uitgevoerd sportvliegtuig in aanbouw is, dat binnen een maand ge reed moet zyn, zoodat men zelfs nog hoopt, ermee op de Jamboree in Nederland te kun nen komen. Zelfs het parachutespringen wordt door de Poolsche luchtverkenners be oefend. De hier gearriveerden, die verschillende besprekingen met het bestuur der Jamboree zullen hebben, blyven slechts enkele dagen hier. Zy vertrokken Woensdagochtend uit Warschau, met de bedoeling dienzelfden dag nog op Schiphol te arriveeren. Slecht weer dwong hen echter, in Poznan te dalen en na een oponthoud van twee uur arriveer den zy dea namiddags te 2 uur in Berlijn. Het weer was toen zoo slecht geworden, dat z(j niet verder konden. Donderdag vlo gen zy van. Berlym naar Hannover. Ook toen Daar staat de „doodstraf" op! Fietsen in het donker zonder reflector en zonder wit achter- stig, dat zy besloten, daar te blyven over- nachten, vooral omdlat hun daar werd mede. gedeeld, dat in verband met militaire ma noeuvres en schieten met scherp, het ge heele gebied van Oldenburg verboden ter rein was en slechts een smalle zóne langs de kust gevolgd mocht worden. Gistermor gen tegen 5 uur vertrokken de Poolsche vliegers uit Hannover om met een grooten omweg, vla Bremen, boven Groningen ons land te bereiken, waar zy besloten op het vliegveld Eel de te gaan ontbyten. Zy wer den. naar hun eigen verklaring, op Eelde zeer hartelijk ontvangen en vertrokken, na dat zy er tegen 7 uur waren, geland, pas weer om kwart over 10 naar Ypenburg. waar zy te ruim half 12 aankwamen. Zy maakten de reis met een in Polen ge bouwd vliegtuig, dat plaats biedt aan 3 per sonen, een R.W.D. 13, en veel aan het drie- persoons Leopard-toestel doet denken. De machine is uitgerust met 130 P.K. Walter Major-motor, afkomstig uit Tsjecho-Slovja- kye, welke motor naar de verklaring der vliegers het toestel een kruissnelheid van byna 200 K.M. per uur k, (als de politie u ziet) of... uw leven (als het verkeer u niet ziet!) P.S. Wist u, dat alleen „wit" „wit" is.... (smoezelig" of „verroest" is dus niet GEMENGD NIEUWS. Naar de Jamboree komen ongeveer 75') Poolsche padvinders, waarvan 20 per fiais, 20 per kano en 40 per motorjacht, terwyl 25 luchtverkenners meekomen, vermoede lyk met alle 4 motorvliegtuigen wanrover deze afdeeling beschikt, terwyl het^n de bedoeling ligt, een tiental zweeftoestellen per trein naar ons land. te doen vervoeren. van 1.85 tot en met 16.75. DOELESTRAAT 18. De dekopbouw is zoo goed als voltooid. De machinist vertoeft reeds aan boord. De werkzaamheden aan het prinselyk jacht „Piet Hein" zyn in de laatste maan den goed gevorderd, dank zy het gestadig doorwerken aan de Amsterdamsche scheeps werf van den heer G. de Vries Lenitsch Jr., waar het vaartuig in1 aanbouw* is. De stalen romp van het 3l meter lange schip is ge reed gekomen en staat uit- en inwendig in de grondverf. Aan de buitenzyde is men begonnen met de voorbereidingen voor het afschilderen. Het construeeren van den romp met de zes waterdichte schotten en de zware machinefundatie was geen een voudig werk. De verdeeling van het schip door middel van deze schotten dient ter beveiling. In de eerste plaats is aldus bereikt, dat een even- tueele brand zeer beperkt blyft in omvang en verder wordt het gevaar voor zinken daarmede practdsch opgeheven. Indien ten gevolge van een aanvaring of ander ongeluk twee compartimenten van het schip met water gevuld zouden zyn, dan nog zal het blyven dryven. De technische commissie onder wier lei ding het schip wordt gebouwd en de archi tect, de heer H. W. de Voogt, hebben op allerlei wijze de veiligheid van dit schip verzekerd. Ook de stabiliteit is onderwor pen aan de benoodgde berekeningen en proeven. Wanneer men aan de werf onder het schip door loopt, ziet men hoe de kimkielen, de schroefassen en het roer aangebracht zyn. En beklimt men de stellingen ter zyde van het schip dan ziet men, dat het dek over de volle lengte reeds is gelegd en op het voorschip de electrische ankerlier en de teakhouten toegang tot het verblyf der be manning zyn geplaatst. Belangryker is, dat de dekopbouw byna geheel voltooid is. De voor- en zy wanden hiervan, die deels van yzex en deels van hout zyn, ziet men staan. Reeds is het dek hoven den eetsalon gelegd, alsmede de rij van dekbalkem boven den deksalon. Het sloependek, dat op deze balklaag zal ko men te rusten, zal over enkele dagen zyn gelegd. Daarmede zal de dekopbouw dicht zyn. Het is duidelyk dat het aanbrengen der jntelbare leidingen nog veel arbeid zal vorderen. Daarbij zal de reeds in functie zijnde machinist van het jacht, de heer D. Passender, een rol spelen. Al wenkende by het installeenen zal hy de machinekamer, die hy eenmaal zal bedienen, nauwkeurig leeren kennen. Voor het machinekamerschot en onder den eetsalon komen de kombuis en een vier tal eenpersoonshutten, bestemd voor den kapitein, den machinist, den kok en een verder lid der bemanning. Aan de voorrijde worden deze verblyven afgesloten door een waterdicht stalen schot, dat voorzien is van een deur, die toegang geeft tot het verblyf der dekknechts; zy krijgen een -'gen kook gelegenheid en waschplaats. De betimmerin gen voor al deze verblyven z(jn ten deele aangebracht, ten deele in bewerking. In de keuken staan reeds de verwarmingskachel en de ijskast. Met het bovenstaande is echter lang niet a'les genoemd. Het voltooien van het elec- trisch net aan boord en van de vele andere 3x heepsonderdeelen, het uitzoeken van den inventaris en het verzorgen van tallooze meer en minder belangrijke zaken, zullen nog veel hoofdbrekens en arbeid vorderen. Niet alleen heeft de Prins wenschen be treffende den bouw van de motorbyboot ge uit, maar ook heeft het Prinselyk paar aan gegeven hoe de inrichting van de woonver- biyven moest worden, welke materialen en welke kleuren voor de ibekleedingen, voor de gordynen enz. moesten worden gekozen. Al is sinds lang bekend, dat met het tot standkomen van dit jacht een wensch van het Prinselyk paar in vervullig gaat, des te grooter wordt de voldoening van ieder die deel heelt in het nationaal huweiyksge- schenk, wanneer geconstateerd kan worden, hoe het Prinselyk paar meeleeft met den bouw van de Piet Hein. vischnet. Auto is Zou het bier nog goed zijn? Op het IJsselmGer hebben twee vis- schers een zeer ongewone vangst gedaan. De „visch" had zoo'n groot gewicht, dat het niet is gelukt hem binnenboord te krijgen. Het was n.l. een auto. Jan Ouderling en Willem Kwakman uit Stad Vollenhove trokken gezamenlijk met hun schuiten den sleepkuil tusschen hun twee vaartuigen voort over den zee bodem bij Urk in de Val van Urk. Op een gegeven oogenblik zou het net worden opgehaald. Het ging met groote moeilijkheden gepaard; de zak scheen buitengewoon zwaar te zijn. Langzaam vorderde men, doch de vangst geheel binnen te krijgen was onmogelijk De „visch" was een vrachtauto. Het gelukte, beide koplampen met draden binnen te krijgen. De lampjes waren nog geheel Intact en ook de reflectoren wa ren nog heel Als bewijsstukken werden ze meegenomen naar Vollenhove. Maar waar kwam nu deze auto van daan? Bij onderzoek ls gebleken, dat In den strengen winter van 1929 een vracht auto met bier van Levle Kornalijnslijper uit Enkhui:sen in Februari van dat jaar heeft geprobeerd met dien drank het eiland Urk te bereiken Blijkbaar was de auto te zwaar voor het toch wel dikke ijs en luist In de „Val van Urk" bezweek het ijs en de auto en lading verdwenen, er onder. Tot nu toe kende men niet de plaats, waar de auto gezonken was en evenmin heeft men ooit lets van de auto aange troffen. Of geprobeerd zal worden, de auto alsnog te lichten of de vaatjes bier te bergen, welke volgens een bevriend han delaar nog wel goed moeten zijn voor de consumptie, staat nog niet vast. Zoo geeft de zee na Jaren terug, wat ze eens tot zich nom. RECHTZAKEN. Rechtbank te Rotterdam. Het doen van een valsche aangifte- De rechtbank heeft vonnis géwezen in de zaak tegen P. V., 36 Jaar, landbouwer te Waddinxveen. V werd wegens het doen van valsche aangifte dat een on bekende zijn handteekeniijg hadfjiage- maakt en gelden had opgéhomen WJ de Boerenleenbank te Moordrecht In de Jaren 1929 en 1930, veroordeeld tot een ze eens tot zich nam. BURGEMEESTER EN WETHOUDERS van GOUDA geven kennis aan houders van de nog niet-uitgelote obligatdën van bovengenoemde leening, dat deze stukken a pari zijn aflosbaar gesteld per 10 Augustus 1937, met bijbetaling van 17.31 rente per obligatie (na aftrek van 2 procent coupon belasting) Indien wegens bijzondere omstandigheden de hieronder aangekondigde uitgifte ,van de derde 3% pCt. Conversieleening 1937 ten laste dezer gemeente niet mocht doorgaan, zal de aflosbaarstelling van de 4 pCt. geld leening van 1933 geacht moeten worden niet te zijn gedaan. GOUDA, 30 Juni 1937. (Derde 3% pCt. Conversieleening 1937) in stukken van 1000.nominaal. De ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde, uitgifte, tot den koers van 100 pCt., met recht van voorkeur voor houders van niet-uitgelote obligatiën der per 10 Augustus 1937 aflosbaar gestelde 4 pCt. leening van 1933, is opengesteld op: van des voormiddags 9 tot des namiddags 4 uur, te Amsterdam, ten kantore van de Amsterdamsche Bank N.V., Rotterdamsche Rankvereeniging N.V., te Rotterdam, ten kantore van de Rotterdamsche Rankvereeniging N.V., Amsterdamsche Bank N.V., bijbank Rotterdam, te Gouda, ten kantore van de Rotterdamsche Bankvereeniging N.V. en den Gemeente-Ontvanger, op de voorwaarden van het prospectus van uitgifte d.d. 30 Juni 1937, waarvan exemplaren en inschrijvingsbiljetten bij bovengenoemde kantoren verkrijgbaar zijn. AMSTERDAM ROTTERDAM, 30 Juni 1937. AMSTERDAMSCHE BANK N.V. ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V. Oouda KI.Iw.b Tsl.loon 213Q Vanaf VRIJDAG 2 t/m WOENSDAG 7 JULI De NIEUWSTE en GROOTSTE CREATIE van BOHIS KAHLOFF int (The man who changed his mind). BORIS KARI.(H l de meesterlijke vertolker van sinistere rollen. BORIS KARLOFF als Prof. Laui ience, die door zijn geheimzinnige uitvinding de heerscher werd over leven en dood. Dit werk is één der sterkste films van den laatst,'n tijd. uitstekend verzorgd voorprogramma zooals wij U dat alleen kunnen brengen. Verwacht de groote wei-ken: en J. Laatste Hinderpaal op ZATERDAG 3 JULI a.s. van 8.30 tot 10.45 uur te geven door de Muziekvereniging T.A.V.E.N.U. uit Schoonhoven. Ook ZONDAGMIDbAG weer, omstreeks 4 uur boven DE KLEINE BETUWE van den Heer v. d. VELDEN met zijn auto-giro-vliegtuig. Mede passagier de heer v. Straaten uit Gouda, die eertijds een gratis vlucht van „De Kleine Betuwe" heeft gewonnen. Elke ZATERDAGAVOND van 8—10.45 uur. iedere ZONDAGMIDDAG van 36 en van 8 uur tot 10.45 uur Muziek GEBR. SIRRE—STARREVELD. Vergeet bij Uw bezoek nooit onze mooie dichtbegroeide DOOLHOF met LACHSPIEGELS te bezoeken. „DE KLEINE BETUWE" biedt U door dit programma weer veel vermaak voor groot en klein. Dus komt spoedig KERSEN ETEN, het seizoen is heel kort. TELEF. 19 HAASTRECHT. 11 HOTEL-CAFé-RESTAURANT ondanks het minder gunstige weer van de vorige week was de opkomst voor ons tuinfeest vrij groot. Wü gaan dus voort ZATERDAG a.s. wederom met medewerking van THE BLUE BIRDS. Als gast: de populaire saxofonist K. REYS uit Rotterdam. PRIMA CONSUMPTIES. BILLIJKE PRIJZEN. TEL. 9 REEUWIJK. maar dan eerst een NIEUWE KOFFER of een gemakkelijke TAS met Heksluiting. SPECIALITEIT in DAMESTASSEN en alle FIJNE LEDERWAREN. Enorme sortering. Prijzen scherp concurreerend. REPARATIE-INRICHTING LEDERWAREN EN KOFFERS. TELEFOON 2166. op DONDERDAG 8 JULI a.s., via Aalsmeer naar Schiphol (bezichtiging v ïeg uigen), Haarlem, Zeeweg, Zandvoort. Verblijf 2 a 3 uur aan het strand. Terug via Vogelenzang, Noordlwjjk, Leiden. Vertrek vanaf Garage v.m. 8 uur. Terug n.m. 8 a 9 uur. Met inbegrip bezichtiging vliegveld per persoon ƒ2.Vroegtijdige opgave gewenscht. Om<fe»erdefuuri"z',! II van den Haag, Gouda, Leiden, Atphen a. d. Ryn, Boskoop, Waddinxveen en Utrecht, naar op ZONDAG 11 JULI. ZIE AANPLAK. EN STROOI- ANTIEK BUREAU met losstaande porceleinkast. CRABETHSTRAAT 8. Telefoon 2020. De GOUDSCHE VEHEENIGiKg VAN AUTO-BEROEPSVERVOERDERS ,?£,APERT MAAN'»AG 5 JULI a.s., des avonds ten ACHT UUR in de LUNC HROOM „DE KOOPHANDEL", Nieuwe Maikt 10, te GOUDA. Daar zal worden gesproken over: DE „ORDENING" VAN HET BEROEPSGOEDERENVERVOER. Alle Beroeps-Auto-goederenvervoerders hebben toegang tot deze, voor hen zoo belangrijke, vergadering. Potplanten; Dagelijks versche Sny bloemen Aanleg en Onderhoud van Tuinen. ST. ANTHONIESTRAAT 7 Keurig en Voordeeiig. Geen wonder, want duizenden huisvrouwen zijn verrukt over het resultaat, dat zij met de nieuwe „overvette" Rinso in hun was machine bereikt hebben De ongeëvenaarde reinigingskracht van het „overvette" Rinso sop Is zo groot, dat de vuilste was zelfs zonder vooi^weken in de kortst mogelijke tijd helder wit wordt. Bovendien kan het Rinso sop niet slechts eenmaal, maar herhaalde malen voor de was gebruikt worden en dat voor de lage prijs van 121 ets Deze feiten stempelen de nieuwe „overvette" Rinso tot het aangewezen wasmiddel voor gebruik in alle soorten was machines. Ook Uw wasmachine vraagt er oml G Af AT/S PRfMA BAOHANPD O E KEN l.n.lnd. htf kop.. d. «mm «I™ I. hebben wij beiloten tijdelijk gratis P'lma badhanddoeken ter beschikking stellen. Knip daartoe het opgedrukt, etiket, dat i.ch op de *oor,J)d. van het Rinso pok bevindt en waarop stoot ..Verbeterd product nulH vetter sop", uit Zand 6 van da.a ultknlpsals, taiaman mal 6Rln.pbon. naar Lav.r's Za.p Maatschappij NV. AH Ga.chank.n, Vlaord.ngan Indian in Uw woonplaat, aan Sunlight Ga.eh.nk.nd.pot I. g.vastlgd, kuntU da bons an ultknlpsals al- daarparsoonlljkinwlssalan. Eenmaal in het ba*|t van luik een Ijs.r.t.rkJ bad- handdoek «uit U sakar dl- readel Bedenk achtpi •ie aanbieding geldig Is rlljk 31 Juli 1937. EN SPECIAAL GEFABRICEERD VQOR 06 WASMACHINE M|Of, - 4WM*IjföjSJSW'SSWFWl De krachtigste en de Gëurigste! Van V r ij d a g 2 tot en met Donderdag8 Julibtf of i/2 pond Koffie 4 20 - 25 - 32 >/2 - 37'/, - 40 of 45 ct. met 1 ons Thee 4 22 - 24 - 27 - 30 - 35 of 40 ct. ons bekende, overheerlijke Jubileum koekje GROOTÉ VERSCHE EIEREN 10 voor 29 ct. GOEDE KOFFIE Per pond 26 ECHTE ZAANSCHE BESCHUIT CALIFORNISCHE PEREN ABRIKOZEN DOPERWTEN per t BESTE RIJST I PRACHT JAVARIJST j. A .H. CUSTARDPOEDER De echte Engelsche Custard, bereid vo% SLAOLIE f.. Iper groote flesch 85, 72 ct. TAFELAZIJN per groote flesch 17%» 11, 7 NOOTMUSCAAT per ons 20, 15, 10 Om mede te nemen op Uw u'iirap|téi per groote rol 7 1per pond 27, 25 j per pond 57, 49, 43, 35 root blik 65, 39, 29, 23 per pond 12, 10, 8, 7 per pondspak 16 per pak 30, 18 ;ens een oud beproefd recept. Zaansche Koeken per bus 20 ct. Plum Cakes per stuk 3 Groote Cakes p. stuk 27, 32 Frissche Drups p. pond 16 Toffee's 19 IJsbonbons p. pond 20, 25 "Pt. Vr jchtertkoekjes 24 Rumboonen 25 Dikke Choc. Reeper p. st. 4 A. iH. Goudreepen 5 FIJNSTE LIMONADE SIROPEN p. groote flesch Ur* 42-59 ct. LIMONADE GAZEUSESI 12% Alleen Vrijdag en Zaterdag FRANSCHE VERMICELLI CHOC. BLAADJES, gemengd Afgehaald uit de winkel 2 pakken voor 19 ct. 2 ons 26 ct. Wij vragen en bezorgen zonder prijsverhooging aan huis. •GOUDA M4RKT 51 TEL. 2855 R 4?2 stuks a ITENT" ook ons 30 CENT. en U zult over de kwaliteit in luxe doozen van 10 s' Neemt één proef met „CONT ten zeerste content zvjn, Hoogfijn zijn ook onze EDELACHTBAAR GALA 6 ct. en onze GOUDS'fAAFJES TABAK- en SIgIrENMAGAZIJN „DE HERDER' REGENT 4 ct. h 3 cent. WIJDSTRAAT 43 GOUDA. HET VOORLOOPIG BESTUUR.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 2