THALIA Y 1 Tandheelkundig Instituut Dentoform DÉ VACANTHI z s Ter Gouw" .ELFHOEVEN TUINFEEST De Goudsche «Fruithandel 25 cent WATERGLAS AntoA Coops r\ De Burgemeester van Bergambacht temidden zijner dorpsschoonen. Waar de meisjes zijn „Vliegende Hotels". 1 Notaris J. van Kranenburg PANDEN: GEEN UITVERKOOP J. C. LANGERAAR, - ZOEK DE ZON OP HET DAKTERRAS van Café-Restaurant Bleekerssingel 1 - Tel. 2253 Puikbeste Zeeuwsche EIGENHEIMERS, Eerste Goudsche Aardappelhal J. W. HOEBEEK, Concert en Stemmingsmuziek F. DE VRIES. WISKUNDE P. S. DAUVILUER. ill Toonkamers „Crabeth' VALKENBURG (Limb.). PENSION „BIEBOSClï" LAST MfeT SCHEREN V „PlyÏÏP" PROBEEREN KLEIWEG. H. P. VAff WIJNGAARDEN GOUDSCHE SCHOENMAKERSPATROONS- EM WINKELIERSVEREENIGING. MAANDAG 2, DINSDAG 3, WOENSDAG 4 AUGUSTUS. Maakt Uw gezeltehapsreizen 2322 in VAN KWAAD TOT ERGER HERE COMES the BAND De eigenaar: VAN BAREN Gouda-Ho*k van Holland v.v. per snelvarende Salonboot IJSSEL I J.,—v Firma.Wed. Ai RIETVELD, VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING Voor LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek N.V. IJZERHANDEL P. RONS Pk. - Goqda. boekje achter wat wel en wat niet een door gaande trein.is. Wordt het niet eens ttfd, dat de spoor- weggijaen vereenvoudigd worden, zoodat men een beter overzicht krygt van de wer- kelijke situatie. Een mensch studeert zich suf op al die cijfers en teekens en het blijkt toeh dikwijls nog veel anders te zijn. Ge lukkig zijn er de reisbureaux, die ons in lichten, maar zonder deze was net haast niet meer mogelijk om alles uit te vinden. Den Haag komt nu in de bloeimaand van het verkeer. Hoe het op Scheveningen gaat, is nog niet bekend. Natuurlyk wordt er ge klaagd, rn^ar dat zegt niet alles, want er kan nog heel veel gebeuren voor het zomer seizoen voorby is. Het blyft een strop dat onze oostelijke buren niet of heel moeilyk over de grens kunnen komen. Zy leverden vroeger de helft van alle badgasten en nu nauwelijks een paar percenten daarvan, fn- tusschen trekken zy zeer vele duizenden Hollanders naar zich toe en zy maken het hun gemakkelijk en door dat de pryzen laag zyn, de treinen stipt rijden èn het personeel uitermate voorkomend is. Vooral dit laatste viel ons bizonder op, in tegenstelling met wat het vroeger wel was. De vacantie is voorby en een lang jaar waoht ons weer. Het is stil in de residentie want er hangt over alles een vacantiestem- ming; vele organismen werken niet of uiterst langzaam. Alles concentreert zich op ontspanning en herademing na de vele I weken van arbeid. Men wisselt ervaringen uit en vertelt elkander de wederwaardighe den van de reis. Hoe accimeerend dit reeds is weet ieder, die van de vreugde der vrij heid genoot of straks hoopt te genieten. Van nu af echter volgen wy' weer met aandacht het gebeuren in onze stad, als al les zich weer heeft aangepast. Scheveningen is thans onze ontspanning. Dat goed weer alle genadig zy! HAGENAAR. Wat Oud-Holland van de thee dacht. Wij Nederlanders zijn een veel thee en koffie drinkend volk. Dat zal £lmee hier in zijn oorzaak hebben, dat wij deze geu rige producten uit eigen koloniën kun nen krijgen. Nu is in de laatste jaren het gebruik van de thee ontzetten^ gestegen, allerlei redenen hebben daartoe mede gewerkt. Maar zooals de Nederlander voor een paar eeuwen dacht over de thee grenst aan het wonderbaarlijke, het was een bijna afgodische vereering voor een wonderdcenden drank. In een oud num mer van de „Haagsche Post" vonden we de volgende litteraire producten uit lang vervlogen tijden. Het waren de Hollanders, die voor het eerst handel dreven in thee; zij brachten ze naar de Westersche landen. Tegen het midden der 17de eeuw kwam de thee in de apotheek voor en werd een aftrek sel ervan door de geneesheeren voorge- schr^tn tegen verschillende kwalen; vooral tegen koorts en kramp. Maar ook voor andere ziekeen was de thee een heilzaam geneesmiddel. Deze drank ver dunde het bloed, bevorderde de afschei- - ifing van vochten, ontbond de scherpe, zqflte sappen en steenachtige verhardin- gei), opende verstoppingen van aJle in gewanden, hielp bij de spijsvertering en genas juicht en podegra, kortom, thee wak voor alles goed, meende men in die jlagen: "Wiee.ja thee, die moet men roemen, Lichaams besten dokter noemen, Want die medicijnethee Komt ons alledag ter 'snee. Thee maakt ons heel graag in 't eten, Thee verkoelt en thee doet zweeten, Thee dat zuivert hals en mond, Thee lescht. ook den dorst terstond- Thee maakt nuchter dronken gapers, Thee doet waken logge slapers, Thee maakt ons een vast gebit, Thee maakt onze tanden wit, Thee is voor de scheurbuik goed, Daar ze 't slijm verteren doet, Thee verdrijft de kwade magen, Thee kan ook kolijk verjagen. Thee herstelt hoest, roos en gal, Thee staat voor de klieren pal; Thee ontsluit de spijs van binnen, Thee doet ons ook melk aanwinnen, Thee kan ook graveel afdrijven, Thee is goed voor die veel schrijverfr Thee verheldert ons gezicht, Daar 't verstand en al verlicht. Koml dan, o! gij droge zielen, Komjarondorri de theepot knielen, Zwelgt er ongeregeld graag, Jaagt er thee door strot en maag. Een beroemd geneesheer van die dn^orhillg Decker van Alkmaar, schreef .als volgt: „De uiëfr^grdrijft zware droo- ftien, verlicht de hersenen van zware t dampen? verlicht en geneest alle duize lingen en pijnen des hoofds, is zeer goed voor de waterzucht, verdroogt de voch- n. tige catarren van hfet hoofd, verteert alle \rauwe vochtigheid, neemt weg alle ver- lstoptheid, maakt het gezicht klaar, zult jvert de verbrande humeuren en hitte Ider leven, geneest alle gebreken der bla- zen, verzacht de grove milt, ■verdrijft /'üVhftolligen slaap, verjaagt de dommig heid, maakt gauw en wakker, courageert het harte, doet de vrees wijken, verdrijft -•alle bijnén des colijks; is goed tegen de inwendige gebreken der lijfmpeder, ver- sterkH alle inwendige deelen en vertee- rende Isacnten, scherpt het vernuft, versterkt oe memorie, verwakkert het verstand, purgeert zachtelijk de galle en lescht den dotet." Meer niet. Mkar het kan er nogal mee,, zou men zoo zeggen. Mag men dezen ge neesheer gelooven, die toch waarlijk niet de eerste de beste was, dan bestond er vermoedelijk op aarde geen kruid van zoo alzijdige beteekenis voor 's menschen gezondheid als de thee. De burgemeester van Bergambacht, le heer J. Koodman, heelt by de of- ficieele ingebruikneming van d<| terleiding „De Vyf Gemeenten",]} den Commissaris der Koningil Zuid-Holland, Jhr. Mr. Df. H. Al Karnebeek» op 16 Juli j.l. de aai attentie gehad zyiy gasten, nh plechtigheid, een dronk te doen aan bieden door Bergambachtsche schoo- nen, die zich daarvoor gestoken had die in het stemmig-eostuum van hun dorp met de mopjesmuts op het hoofd. De burgemeester heeft toen ge bruik gemaakt van de gelegenheid om met zyn dorpsschoonen te worden vereeuwigd. Deze foto is een aardige herinnering aan deze voor de Krim- penerwaard belangrijke gebeurtenis en tevens aan de merkwaardige kle derdracht, die thans tot den vervlo- Het gaat spr. aa als voorzitter te Amerika bouwt nieuwe luchtreuzen. De Vereenigde Staten van Amerika doen momenteel de grootste moeite om, in den strijd der naties om de verovering van den Noordelijken Atlantischen Oceaan als tucht- verkeereroute, aan den spits te blijven. Steeds opnieuw komen vanuit de Ver eenigde Staten berichten over nieuwe plan nen betreffende den bouw van nieuwe reus- i achtige vliegtuigen, welke Amerika voor I den Noord-Atlantiek heeft bestemd. Of- j schoon men al doze berichten nu niet be- paald serieus behoeft te nemen, is het toch interessant de Amerikanen in hun doen en laten op dit punt te .volgen. Een praktische grondslag in dezen vor. men ongetwijfeld de ervaringen, welke men op de reeds bestaande regelmatige vluch ten over den Stillen Oceaan met de moderne vliegbooten opdeed. De route over den Pa cific Ocean is ongetwijfeld een schoon suc ces van al hetgeen er feeds is gedaan op het gebied van het overzeeluchtverkeer. Thans komt nit New-York het bericht, dat de Pan American Airways, de grootste Amerikaansche luchtvaart-maatschappij, zes groote vliegbo 0 ten heeft be- steW. Deze worden door de Amerikaansche pers „vliegende tjotels" genoemd en moeten plaats bieden aan 72 passagiers en 8-kop. pige bemanning. De watervliegtuigen wor den gebouwd in de Boeing-Vliegtuigfabrie- ken en worden van alle nieuwe, hypermo derne vindingen voorzien, welke het Ameri- kaansoh vernuft in de laatste jaren heeft' berde draagvlakken smalle gangen, z.g. krmpgaJlgen, worden aangebracht, waar de mechanicians hun werk kunnen verrichten. Een vliegtuig zonder vleugels. Op het vliegveld van de Fairey-Maat- schappij ,in de nabijheid van Hayes, werd biervan zijn in Engeland wonende Amerika nen en Franschen. Een dergelijke club bestaat rLatirui-lijk ook in de Vereenigde Staten, doch de voor waarde tot toetreding- als lid is in Amerika eenigszins anders. Lid kan men slechts wor den wanneer men zichzelf door middel van een parachute uit een vallende machine kon redden. Deze club telt bijna tweemaal zoo- eel leden als die der Engelschen, doch de rrv "X. w-cwvskuu vo.li noyes, weru i v -u dezer dagen een vliegtuig beproefd, dat in Britten beweren, dat de AmerikanCT'het De machines wegen 40 4 50 ton en moe- ten 23.000 liter brandstof kunnen meevoe rt, welke in tanks in de draagvlakken wor den ondergebracht. De Vier motorc-n der vliegtuigen kunnen een capaciteit van 6000 P.K. ontwikkelen* de machines moeten een snelheid van gemiddeld 300 K.M. per uur kunnen ontwikkelen. De romp van het vliegtuig bestaat uit drie over elkaar liggende dekken, welke door trappen met elkaar verbonden zyn. De cock pit voor de piloteir bevindt- zich vooraan op het bovendek en hierachter aansluitend lig gen de slaapcabines voor het personeel en daarachter tenslotte een rtftme bergplaats voor de vracht en de poststukken. Dc passagiers vinden comfort in de cabi nes in het middendek. Hier is ook^en kga*"" ken, geheel electrisch. Naast de ipata^cabi- nes vindt men een eet- en roolMloM De muren in de passagiersruimten elk geluid van buiten af, zoodat geen last hebben van het geronk chines. Het onderste dek wordt g^bru v>or de vrachtgoederen van groote^ c 1- vang en zwaar gewicht. De vier motoren vani de luchtreuzen den geleverd door de Amejüaartsche fir Paul P. Wright. Zy bezitten een capacity van elk 1500 P.K. en z\jn de sterkste mtj- toien,, welke ooit voor vliegtuigen werdan gebruikt. Iedere motor bezit 28 cylinders. Gedurendëjda vlucht kunnen aan de motoren reparaties geschieden, daar binnen in[ de alle stilte was gelbouwd. De machine werd volgens het principe van de autogiro geconstrueerd, doch de oouw onderscheidt zich hiervan doordat zelfs het aanzetgedeelte van den vleugel niet meer i zichtbaar is. Het vliegtuig stijgt met behulp j van een driebladige schroef op en kan, met betrekkelijk weinig machinale kracht ver- bluffende kunststukjes uithalen. De militai^ i re luchtvaart in Engeland heeft een groot - belang bij de fabricatie van dergelijke luchtmachines, voor/1 daar de constructeurs verzekeren, dat het zelfs mogelijk is ook autogiro's in denzelfden vorm te bouwen. Deze antogiro's zouden dan een ongekende j hoogte kunnen bereiken. Dergptjjke machi- nes zouden schitterend dienst kunnen ioen j als waarnemingsvliegtuigen, omdat het met deze machines mogelijk zal zijn langen njd op eenzelfde plaats in de lucht te blijven. Een merkwaardige „noodlanding". Een Amerikaansche maatschappij van oliën en benzine kwam onlangs op de idee een verouderde reclametruc, waaraan men slechts een modern tintje gaf, te gebruiken. Men kocht van een vliegtuigenfabriek een tweedehandsch toe/tel. Deze machine stel- de men op in een weiland langs een grooten Verkeersweg en wpl zoodanig, dat de auto- mobilisten onmiddellijk den indruk kregen, dnt de piloot een noodlanding had moeten maken. Wanneer men dan-, langs een om weg, de machine had bereikt, vond men in do oude machine een zeer moderne tank- inrichting en een vriendeiijk-glimiachende piloot, keurig in uniform, ontving de hulp vaardigen om ze in een, vloed van netjes uit het hoofd geleerde regels aan het verstand te brengen, welke de groote voordeeion zijn van de benzine en oliën van dit en die maat schappij. Het nadeel van deze reclame is echter, dat iedere automobilist er maar eenmaal invliegtl „De club der gevallen vliegers". Wi Jgnd van de clubs en het clubleven <rs Engeland. Dezer dagen werd er ecn club opgericht, hmlke nog ontbrak; het is de club der „gevallenj vliegers". Lid kan een 1 ieder worden, die wel eens een vliegtuig, ongeval meemaakte en, zonde.- een val- scherm te gebruiken, toch heelhuids jp den aardbodem terugkeerde. De club noemt zich de ,Sa emander". Het eerste lid was Mr. Lewis, die in April van 1918 in een lucht gevecht met Manfred van Richti.ofcn ge- raakte. Richthofen schoot het benzinereser voir van deu Engelschman stuk. De machi ne van den Brit geraakte in brand, viel naar omlaag, bleef in een boom hangen en wonder poven wonder zag de piloot toch nog kans zich uit het brandend toestel te bevrijden. De club der „gevallen vliegers" telt thans reeds meer dan 509 leden. 300 Intern. Medisch-Automobilistisch congres. Verkeersproblemen voor Nederland van actueel belang. Vermoeid heid de oorzaak van automobiel- ongeluk^ewf Van 19—12 Juli kwam te Parijs bijeen de Union des Automobile Clubs Medlaux, onder patronage van den Minister van Buitenlandsche Zaken en Openbare Ge zondheid. Op dit congres werd o.m. een voor- dracht gehouden door onzen landgenoot 1A' Prlns- voorzitter van de Neder- landsthe Vereenlglng van Afpsen-Auto- mobllisten te Utrecht. Zooals deze ook reedj op het Internationale veilighelds- corfgres, dat ln April j-1. in Amsterdam plaats vond. had geddalh, belichtte deze. medicus het vermoeidheidsverschijnsel als oorzaak van automobielongelukken, speciaal van medische zijde. Spreker wees er op, dat vermoeidheid een veel minder belangrijke rol speelt dan b.v. alcoholgebruik, en dat hier zoo veel subjectieve verschijnselen een rol spelen, dat een algemeene regel niet te rigoureus mag worden getrokken. Rij ervaring, leeftijd, algemeene gezond heidstoestand, een voorafgaand tekort aa» slaap of rust, het uur van den maal tijd, de aard van het voertuig, weers- omstandhtheden, de toestand van de weg, zijn alle facturen, waardoor ln het eene geval vermoeidheidsverschijnsel veel eer der optreedt dan ln het andere. Volgens spreker ls ln het algemeen een medisch cn klinisch onderzoek, noch een psycho technisch onderzoek in staat, de ver- moeidheldpagnose te stellen. Zijn con-, clusie was. dat na een strikt onafgebro ken rit van 4 tot 5 uur een rusttijd van een half uur ln het algemeen gewenscht Is. De onlangs tot stand gekomen, maar nog niet ln werking getreden RijtUden- wet ln Nederland werd door spreker aan ernstige critiek onderworpen. Het ls be kend, dat noch over dit wetsontwerp, noch over het thans ln de maak zijnde Rijtijdenbesluit ln het bijzonder de Ne- derlandsche medische wereld ls geraad pleegd. Het congres kwam tot de conclusie, dat foor den particulieren automobilist wetteliike voorschriften ongewenscht moeten worden geacht. De betreffende, met algemeene stemmen aangenomen resolutie, stemde voor de dringende nood zakelijkheid den. maxim alen arbeidsduur van beroepschauffeurs wettelijk te rege len en den automobilisten ln het alge meen de noodzakelijkheid bij te bren gen, zulks door systematische voorlich ting val het rijdend publiek, zich een rustpauze te gunnen, wanneer men vier tot vijf uren onafgebroken heeft gereden. niet zoo nauw nemen met de statuten! Jhr. Mr. J. Th. Smits van' Oven voorzitter der K.N.A.C. Mr. Linthorst Homan tot lid van vi r- dienste benoemd. In Hotel Wittebrug in den Haag is gis- termiddag een spoedeischende algemeene ledenvergadering der Koninklijke Neder- landsche Automobiel Club gehouden, welke voor de laatste maal werd geleid door den scheidenden voorzitter Mr. J. Linthorst Ho rna», die in verband met zyn benoeming tot commissaris der Koningin in de provincie Groningen voor het voorzitterschap dei Automobiel Club heeft moeten bedanken. De notulen der jaarlijksche algemeene vergadering, gehouden op 22 April 1.1. te 's-Gravenhage, werden onveranderd goed gekeurd. Daarna stelde Mr. Linthorst Ho- man de verkiezing van een nieuwen voor zitter aan de orde. De schriftelijke stemming wees uit,'dat Jhr. Mr. J, Th, M. Smits van Oyen, door het bestuur voor deze functie candidaat ge steld, met algemeene stemmen door de le den tot voorzatter was gekozen. De nieuwe voorzitter dankte voor hot vertrouwen, door de leden in hem gestelu. Spr. roemde de eendrachtige samenwerking, welke onder leiding van Mr. Linthors» Ho- man, in het bestuur had geheerscht. Aan de Automobiel Club ia, aldus de heer Smits van Oyen, onder leiding van den heer Linthorst Homan, grootere bekendheid Aan de werkzaamheden van de club gegeven. Onze organisatie heeft zich in steeds grootere sympathie mogqn verheugen en memoreerde den uitgebreiden arbaid op sportief gebied verricht. Gaarne nam spr. de I De scheidende voorzitter, Mr, J. Lint horst Homan, heeft vervolgens zijn af scheidswoord gesproken, waarin hij de voor- naamste zjjden van heli werk der K.N.A.C. heeft belicht. Allereerst gewaagde hp daarbij met groo te dankbaarheid van de belangstelling, wel ke de K.N.A.C. steeds van het Koninklijk Huis heeft mogen ondervinden, blijkende uit de hooge bescherming door H. M de Koningin als beschermvrouwe en uit het lidmaatschap van Prinses Juliana en Prins Bernhard. Ook zal in da K.N.A.C. nimmer worden fergeten, hoe <iestyds Prins Hendrik steeds van zjjn belangstelling heeft doen blijken tijdens zyn beschermheerschap. Hierna besprak de voorzitter de goede in. ternationale relaties in alle landefy waatv <?oor vruchtbaar werk voor het internatio naal verkeer in den ruimste» zin kon wor den verricht. Tenslotte kwam de voorzitter tot het ver- migingsleven in de K.N.A.C., waarhij hy penningmeester en diens staf en helpen. Zeer veel is door den secretaris, door 4e functionarissen en speciale deskundigen tai algemeenen nutte en ook voor de K.N.A C, zelve verricht. Ook het werk der dive!» commissiën is steeds vruchtbaar gebleken waarbü spr. in het bijzonder wees' op j samenwerking met de R.A.I. in de z.gn contactcommissie. Vervolgens roemde sptr, hetVerk van sportcommissaris en spbrtcom. missie. Ook dankte spr. de pers voorial hau steun. i het hart, van dit alles noeten afscheid nemen, maar twee dingen maken dat afscheid weer minder moeilp; het wachten van een nieu we groote taak in spreker's nieuwe ambt en de zekerheid, dat de K.N.A.C. in al haar mooie werk zoo in hooge mate zal profi- teeren van de hoedanigheden van den nieu wen voorzitter, voor wiens aanvaarding van dezen post het geheele bestuur uitermate dankbAar is. De heer Smits van Oyen'richtte zich ten slotte met enkele welgekozen woorden tot den scheidenden voorzitter. Spr. wpnschte hem geluk met zpn benoeming tot Gommis- saris der Koningin in Groningen, en ook Groningen kan met deze benoeming worden gelukgewenscht. De nieuwe voorzitter van de K.N.A.C, De nieuwe voorzitter der K-N.A.C., Jhr! mr. J. Th. M. Smits van Oyen, werd in 1888 te Eindhoven geboren. Na zpn, studies te hebben beëindigd aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, volgde in 1919 zün benoeming tot burgemeester van Btyinebroek, daarna van de gemeente Nuenen. In 1922 werd hij tot lid van de Provinciale Staten van Noord- Brabant gekozen en sedert 1931 is de Iwer Smits van Oyen lid van Ged. Staten van genoemde provincie. In 1928 wetd de nieuwe voorzitter tot be stuurslid van de IC.N.A.C. benoemd in welke functie hy zeer veel nuttig werk voor het automobilisme in het algemeen en voor de club in het bijzonder heeft verricht. De heer Smits van Oyen is Kamerheer ln buitengewonen dienst van H. M. de Konin gin, lid van het dagelpsch bestuur van het Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden en lid van het hoofdbestuur van het Neder- landsche Roode Kruis. Bijen in kanten of korven? Vroeger werden de bijen bijna uitsluitend in korven geteeld, doch meer en meer heb ben deze voor de teelt in kasten moeten plaats maken. Nu hoort men echter nog wel eens de meening verkondigen, dat deze verandering heelemaal geen verbetering is en dat een terugkeer tot dë teelt in korven de bijenstand zeer ten goede zou kom ,-n en hem snel zou doen vermeerderen. Toch is niets minder waar dan dit en als het wer- keliikj gebeurde, zou het een zeer te betreu ren reactie zijn. At zulke beweringen blijken bij nadere beschouwing namelijk geen steek te houden. De officieelé statistieken hebben immers aangetoond, dak daling van hel aan tal bijenvolken altijd ajechts voorkomt bjj de korfvolken., Zelfs in de jaren van den scherpsten achteruitgangtblijkt het aünta! in kasten geteelde volken gelijk te blijven. Waaraan wij- de voorkeur zullen geven, aan kasten of aan korven, zal wel in de eerste plaats afhangen van de opbrengst, die wij met beide kunnen bereiken. En dan wint de kast het verre'van de korf. Wel zijn korven goedkooper in onderhoud 'en aan schaffing dan kasten, vooral ook omdat ze gemakkelijk zelf gemaakt kunnen worden, maar de voordeeten van kasten wegen tegen dit nadeel ruimschoots op en het kapitaal, dat men er ln steekt, brengt aanmerkelijk meer rente o^dan wanneer men byeni 1 in korven. Wat velen misschien ook als een bézwaai zyllen gevóélen, is, dat aan een kast meer werk verbonden -is dan aan een korf. Maar ook tjit meerdere werk brengt zyn geld dan ook diïbbel en dwars op. Zoo kan by voor beeld in een by'enkast een slechte koningin worden vervangen, waardoor de toekomst van het volk is verzekerd. In de korf daar entegen moet zy blijven en het volk kan dan niet produceeren. Ook een volk zonder ko ningin kan in een kast geholpen worden, terwyl het in de korf ten/onder gaat. Een ander voordeel van de kast is, dat de fce verrichten werkzaamheden voor e^n groot de'el kunmen worden uitgesteld tot een dag dat men er goed den tyd voor heeft. Een korfbyenstand echter vereischt juist in den ty<J dat de boer het 't drukst heeft, name lijk tijdens den hboityd, het meeste werk. In" land, vfcar de berfryfsyitkomsten - van de byenhoudery' zeer Wisselvallig zyn, dankbaar gewhagde van het feit, dat de is het'te riskant om van de bijenteelt alleen leden ais geheel ondanks de groote getals- te leven. En misschien is ook dit riskante uitbreiding het clubidee nog handhaafd^jflk .van h$t bedrijf wel oorzaak, dat by ons de z^gHpl blijkens de geest in vergaderingen*- korfvolken nog verre in de meerderheid zijrr (2/3 van den ^totalen byenstand). Op merkelijk is nog, dat iri de kleistreken, waar juist door de fruitteelt de omstandig heden vpor de byenhoudery zoo gunstig zyp, betrekkelijk weinig byen worden houden. Het zou dan ook ongetwyfelld aan beveling verdienen, als^n deze streken dé btfenhoudery werd uitflbreid. zWl b ^Hfieenkomsten als in de relaties met be stuur en secretariaat. 'Zoo was het Wfcrken in en met het bestuur in zyn oude en in zijn nieuwe samenstelling by voortdifring een groot genoegen.* Iets van groote waarde, wat spreker nimmer zal vergeten. Vay be stuurszijde bestaat de grootste waardeerjfig voor het werk van den bekwamen secretaris- Hoe een schermmeester een zwaardwisch attaqueert. Drinkt IJsselstiin's Nieuw Rood PAmO-NIElTWS. Zondag 25 Juli. Hilversum I, 1875 M. 8.55 VARA, 12. AVRO, 5.VARA, 6.30 VPRO, 8-12 AVRO: 8 55 Gramofoon; 9— Postduivennieuws; „05 Tuinbouiwpraatje; 9.30 Gramofoon! 045 Causerie „Van staat en maatschappij", f vAKA-ortat; 10.46 Declamatie; tf Fantasia en Orgelspel; 12.— Orgel concert. 12-M Gramofoon; 12.30 Kovaca 'orkest; In de pauze: Jamboree- ai- 2.Boekbespreking; 2.30 Orgel- Rnsidentie-orkest en solisten; In ITa'auze: Gramofoon; 4.30 (evehtueel 4.15) Wreportage; 6.— Mannenzangvereeni- JL Inter Nos";.5.30 Uitzending voor do Centrale Bond van Transportarbeiders; 5.— Snortpraatje; 6.15 Sportnieuws ANP; 6.20 Gramofoon; 630 Lezing „Een conferentie ia September"; 6.45 Nederd. Hervormde Kerkdienst; 8.— Berichten ANP, Mededee- lingen; 8-19 Gramofoon; 8.15 Residentie orkest'en soliste; 9.15 Radiojournaal; 9.30 Gramofoon; 10.15 Radiohoorkrant; 11.— Be richt» ANP; Hierna tot 12.— AVRO- Hilversum II, 301 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.05 NCRV, 7.45—11.30 KRO: 830 Morgenwijding; 9.30 Gramofoon; it'.— Hoogmis; 11.80 Gramofoon; 12.15 K ilÓ-orkest; (Om 1— Boekbespreking)2.— Vragenhalfuur; 2.30 Jubileumviering der Kling Twenthe-Tochten te Oldenzaal; 4.30 Grauofoon;5.05 Gewijde muziek (gr.); 5.50 .dederd. Hervormde Kerkdienst; Hierna ge- w^de muziek (gr.); 7.45 Gramofoon; 7.50 lering „De Liturgie en het huisgezin"; 8.10 Berichten ANP, Mededeelingen; 8.25 Gra mofoon; 8.30 De KRO-Melodisten en solist; 9(15 Radiotooneel; 9.50 KRO-orkeat; 10.30 Berichten ANP; 10.40 F,pUoog; 11—11.30 ïïroitwich 1500 M.: 12.5J) Het Rich Orean-orkest. 1.50 Qramofoonmuziek. 2.20 OeclamaUe. ,2.40 H. Sandelr's Weensch Octet. 3.» Het Morris Motors orkest en solist. 4.20 BCC-Midland-orkest. 4.50 Or gelspel. 520 Cailserle „Impressions ol the' Oxford Conference". 5.40 Het Walker Oc tet. b.20 Causerie „As I look back". 6.35 Mantovani's Tiplca-orkest. 7.20 Het Kut- cher Strijkkwartet en solist. 8.16 Kerk dienst. 9.05 LleïSadigheidsoproep. 9.10 Be richten. 9.25 BBC-Theater-orkest, Revue koor en solisten. 10.25 Stedelijk orkest Margate en solist. 1(1.50 Epiloog. Radio-Paris Kd8 M.: 7.10 en 8.20 Gra- moloonmuziek. 10.20 Goldy-orkest. 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gewijde muziek (Gr. pl.). 12.45 iKoorzang en. orglbegeleidUig. 120 Gramofoonmuziek. 1.55 Zafig. 2.05 Gramoloonmuziek. 5.20 Zang. 3.35 Het Paradijs-orkest. 4.05 Zang. 4.20 Radiotoo neel. 5.20 Het Caussade-orkest. 7.20 Ca- bafet. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20-1.2O Het J. Boull- ltrussel 322 en 484 M.: 3,22 M 9.25 Gra moloonmuziek. 10.60 violavoordracht. 11.20 (Gramofoonmuziek. 11.35 A. Fellemarfs orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Om roeporkest. 1.30 Salanorkest. 1.50^-2.20 en 2.35 Gramofoonmuziek. 2.60 Vlaamsch Nationaal Zangfeest te Brussel. 5.20 Gra mofoonmuziek. 6.20 Belgisch Vocaal Trio. 7.'K»'ü|ILmofQonn^ziek. 8.20 Omroeporkest 9.05 Reportage. 9.20 Verwolg concert. 10.30 A. FeUeman's dansorkest. 11.05—12.20 Gra-f moloonmuzlek. 484 M 9.20 Gramoloonmuziek 10.20 A. FeUeman's orkest. 11.20 Gramofoonjjm- ziek. 11.50 Orgelspel. 12)20 GramofqQtynio1' ziek, 12.50 Salonorkest. »,30 Omroeporkest. 1.50—2.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Accor- deonmuziek. 3.05 Gramofoonmuziek. 3.20 Orgelconcert. 3.50 Klelnorkest. 8.20 Paul Gwwin's orkest 6.20 Oude Kamermuziek. HzO SalonorMst. 920 Symphonieconcert^ gelende, ll.oo Gramofoonrtiuzlek 11.20 12.20 A. FeUeman's dansorkest. Maandag 26 Juli. HHwrium I, 1875 M. Algemeen Program- «™rgddoor de,AVRO: Gnunofoiui;j0*L Morgenwijding; '10.16 Gewijde muziek (^r.)10.30 Ensem- J- Kreon en -declamatie; 12.39 Orgcl- zang en vioylaoli; In de pauze: Jlon-" ooreebericKtea; 2.15 Omroeporkest; In de pauze: Zang; 4.39 „MeedetrWerken van de Franeche toonkunst", causerie; 5.30 Kovaca Lajoa' orkest eh gramofoont; 7.AVRO- Bansorkest; 7.30 Reportage; 8.— Berichten ëNP, Mededeelingen; 8.15 Residentie-orkest en solist; 9.16 Causerie over de Vierduag- ScFe; 9.3Ó' Concert door Padvindarskopr; 10— Radiotooneel; 10.30 AVRO-Dansor- xast; 11.Berichten,; Hierna tot 12.Gra- niofoon. Hilversum II, 30.1 M. NCRV-UitzendingJ Schriftlezing, meditate, gewijde mu ziek (gr.)8.30 'Gramofoon; 9.30 Gelukwen- scfren; 9.45 Gramofoon; 10.30 Morgendienst; Christ, lectuur'; 11.30 Gramofoon; 12.— Berichten; 12.16'Gramofoon; 12.30 Am8terdamsch Salonorkest; 2.Gramo1 fpon; 2.30 Sopraan en piano; 8.30 Grimo- foon; 3.46 Bijbellezing; 4.45 Nederlandsch Stryklqvintet; e— Gramofoon; 6.30 Vra genuur; 7.— Berichten; 7.15 Vragenuur; 7.45 „Onze Christelijke taak tèn opzichte van de Wereldjamboree'^ dialoog; 8.— Be richten ANP, Herhaling SOS-Berichten; 8.16 NGRV-orkest; 9jCauserie over Reela- we; 9.30 Vervolg concert;' (Om 10.Be- ttchten ANP)10.3012 Gramofoon; Hier- na: Schriftlezing. te GOUDA, zal op MAANDAG 2 AUGUSTUS 1937, des avonds half acht, in Hotel „DE ZALM" aan de Markt aldaar, PUBLIEK VERKOOPÈN de volgende alle te Gouda gelegen TURFMARKT 52. In eigen gebruik. WACHTELSTRAAT 4. In eigen ge bruik; BOGEN 57 (bewoonbaar in 2 ge deelten) Boven verhuurd %>ór 2.50 per week en beneden vrij van huur. BURGVLIETKADE. 59 (met gas- vrijen schuilkelder). Nog niet 'ver huurd geweest. RAAM 218. Verhuurd' voor ƒ2.60 per week. NOBELSTRAAT 19. In eigen ge bruik. y Het perceel WEILAND ih den Voorwillens is uit de hand verkocht. Te bezichtigen de ljaatste 3 werk dagen voor en op dén verkoopdag van 10—12 en 24 "nr Aanvaarding op den betaaldag: 1 September a.s. Breeder bij notities, gratis bij den nottliïs verkrijgbaar. l'OCH GOEDKOOPE CAMERA'S VOpR OUDE PRIJZEN, ft&ime sorteering! Komt eens zien? Buig. Martenssingel. ERKEND FOTOHANDELAAR. 99 per Ko. 6 ct, per 10 Ko. 55 ct. PER KIST VAN 25 Ko. 1.30 GlfOOTE DRIELINGEN 'per'Ko. 5 cent PER KIST VAN 25 Ko. l.ltf Alles printa kwaliteit. Naaierstraat 12 - Telef. 3018. Vanille IJs Vruchten IJs Mocca IJs Plombières 50 Banane Royale 50 Anana^ parfait 50 v Limonades 20 Ijskoud Munchener bier 25 Dortmunder 20 In'fte benedenzaal ZATERDAGS, ZONDAGMIDDAG en ZONDAGAVOND o.l.v. W! GRUNDER, m. m. van de buitengew. trompettiste Mej. PENBOSS. Aanbevelend, P.S. Restaurant den geheelen dag. Café „DE BEURS", MARKJ 42 GOUDA. Spreekuur Donderdag 9—12 uur Geüèel gebitten mei garantien 30.— i." or lessen aangêboden," op zeer billijke voor waarden voor leerlingen H. B. S. en Gymnasium, voor candidaten BOUWKUN DIG OPZICHTER enz. door Burg. Martenssingel 12. om eieren in (e leggen bij DRÖGIST WIJDSTRAAT 31. NIEUWE SERVIEZEN ■en PLASTIEKEN, WAND- en SCHEMER LAMPJES, ROOMSTELLEN en WEEFWERK. CRABETHEjTRAAT 8. Telefoon 2020. Oud-Valkenburgerweg 1 - Tel. 41. Schitterend gelegen in boschrijke omgeving, 8 minuten van stationalle modem comfort, eigen garage, biedt degelijk pension aan, vele referenties. Vraagt prospectus.. Een dun Taagje „PRÉP" vóór het inzeepen op Uw huid en_U_scheert zich ABSOLUUT PIJNLOOS. IN TUBEN EN POTTEN V AN 0.25 en 0.75. Van bovengeriAemde zaken zal gehouden worden op Wé verzoeken het publiek béleefd met eventueele schoenreparaties daarmede rekening te houden. B^STUUR oer AUTOBUS- en TOURING CAR ONDERNEMING „TRIO" Wagens van 20 tot '35 zitplaatsen. Vraagtprtfsenz. c^l Aanteveiejd^DELKOQp BOSKOOP - TELEKj^ I Gouda Klalwafl Tolaloon Vanaf VRIJDAG 23 }/m WOENSDAG 28 JULI Traditie getrouw brengen w(j U in de week dat Gouda anders kermis pleegt te vieren een GROOTSCH FEESTPROGRAMMA, i WereldB grootste en meest beroemde komieken. ÏN A "ROUSING- >*- RIB-TICKLING- COMEOy/^ De eene lachbui na de andere overvalt U by het zien van hun nieuwste uitbundige klucht/ Bovendien geven wy DE PREMIèRE VOOR GOUDA I met TED LEWIS en zijn orke|t, VIRGINIA BRUCE, SWANKY en nog veie andere Metro Goldwyn Stars. Een romantisch gegeven tot dans dwingende, tot enthousiasme brengende Schlagers. Meer muziek dan in duizend Radios! Meer romantiek dan een lente-avond by maanlicht. VROOUBKHEID TEMPO SPANNING CHARME MUZIEK, dit alles vindt U in ons programma van deze week. LET OP en' LEEST (jOED WOENSDAGMIDDAG 28 JULI gieote Familievoorstelling met OLIO KN STANLIO Prijzen voor ieders beurs. Benedeiwaal 15 ct. Balcon 30 ct. HÖTEL-CAFé-RESTAURANT Wijt Ke Uw gasten een gehoegelijken avond aanbieden. Bezoekt dan öns BESCHAAFD AMUSEMENT GEZELLIGE STEMMING in een schitterend verlichte tufe? Zaterdagavond ^wederom 1 THE BLUE BIRDS onder I Zaterdagavond ^wederom Dans- en Stemmingsmuziek van THE BLUE BIRDS onder leiding van BART IflSSELSTIJN. TEL. 9 REEUWIJK. V.V. op WOENSDAG,- 28 JULI 1937 DONDERDAG, 29 JULI DONDERDAG 5 AUG. Van GOUDA (Ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uut v.m. Van: Uapelle 8.15 uur Krimpen (Dorp) 8.20 Nieuwe Veer8.25 Keten J- 8.30 Stormpolder 8.35 Kralingi veer 8.40 ,w Van: Moordrecht 7.20 uur Nieuwerkerk 7.35 Evégroen t7.40^ Middenveer 7.50 Ouderkerk 8. Van HOEK VAN HOLLAND 5 uur n.m. TARIEF*: Volwassenen 0.60, Kinderen (412 jaar) 10.30. Kinderen beneden 4 jaar vrij. 4 Deze boottochten worden door gezellige muziek opgeluisterd. Uitstekend buffet aan boord. De Ondernemer: C s.s. IJSSEL I BLAUWE DRUIVEN PUR7.IKCAL. U PERZIH«*^. M meloenenT^-^ PRUIMEN «BESSEN TAFELAPPBLEN GRAPE FRUIT A H. BIEREN SINAASAPPELEN GITROENEIT BANANEN TOMATEN igk v VRUCHTEN INBLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN El u$m OUDST* ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. LANGE TIENDEWEG 2f* TELEF., 3316. Minimum contrib. ƒ1.50 p. j. (tevens voor echtgenjetj minderj. k.). Tarief voor leden; Crematie, dragers en orgelspel! in totaal f 82.50voor niet-leden 165. Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeripgsfonds kosteloos verkrijgbaar bij de hfdeelings-secretaresse, Flunreelensingel 87. -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 2