THALIA
Y
1
Tandheelkundig
Instituut
Dentoform
DÉ VACANTHI
z
s
Ter Gouw"
.ELFHOEVEN
TUINFEEST
De Goudsche «Fruithandel
25 cent
WATERGLAS
AntoA Coops
r\
De Burgemeester van Bergambacht temidden zijner dorpsschoonen.
Waar de meisjes zijn
„Vliegende Hotels".
1
Notaris J. van Kranenburg
PANDEN:
GEEN UITVERKOOP
J. C. LANGERAAR, -
ZOEK DE ZON OP
HET DAKTERRAS
van Café-Restaurant
Bleekerssingel 1 - Tel. 2253
Puikbeste Zeeuwsche
EIGENHEIMERS,
Eerste Goudsche
Aardappelhal
J. W. HOEBEEK,
Concert en
Stemmingsmuziek
F. DE VRIES.
WISKUNDE
P. S. DAUVILUER.
ill
Toonkamers „Crabeth'
VALKENBURG (Limb.).
PENSION „BIEBOSClï"
LAST MfeT SCHEREN V
„PlyÏÏP" PROBEEREN
KLEIWEG.
H. P. VAff WIJNGAARDEN
GOUDSCHE SCHOENMAKERSPATROONS- EM
WINKELIERSVEREENIGING.
MAANDAG 2, DINSDAG 3,
WOENSDAG 4 AUGUSTUS.
Maakt Uw gezeltehapsreizen
2322
in VAN KWAAD TOT ERGER
HERE COMES the BAND
De eigenaar:
VAN BAREN
Gouda-Ho*k van Holland v.v.
per snelvarende Salonboot IJSSEL I
J.,—v
Firma.Wed. Ai RIETVELD,
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
Voor LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek
N.V. IJZERHANDEL P. RONS Pk. - Goqda.
boekje achter wat wel en wat niet een door
gaande trein.is.
Wordt het niet eens ttfd, dat de spoor-
weggijaen vereenvoudigd worden, zoodat
men een beter overzicht krygt van de wer-
kelijke situatie. Een mensch studeert zich
suf op al die cijfers en teekens en het blijkt
toeh dikwijls nog veel anders te zijn. Ge
lukkig zijn er de reisbureaux, die ons in
lichten, maar zonder deze was net haast
niet meer mogelijk om alles uit te vinden.
Den Haag komt nu in de bloeimaand van
het verkeer. Hoe het op Scheveningen gaat,
is nog niet bekend. Natuurlyk wordt er ge
klaagd, rn^ar dat zegt niet alles, want er
kan nog heel veel gebeuren voor het zomer
seizoen voorby is. Het blyft een strop dat
onze oostelijke buren niet of heel moeilyk
over de grens kunnen komen. Zy leverden
vroeger de helft van alle badgasten en nu
nauwelijks een paar percenten daarvan, fn-
tusschen trekken zy zeer vele duizenden
Hollanders naar zich toe en zy maken het
hun gemakkelijk en door dat de pryzen laag
zyn, de treinen stipt rijden èn het personeel
uitermate voorkomend is. Vooral dit laatste
viel ons bizonder op, in tegenstelling met
wat het vroeger wel was.
De vacantie is voorby en een lang jaar
waoht ons weer. Het is stil in de residentie
want er hangt over alles een vacantiestem-
ming; vele organismen werken niet of
uiterst langzaam. Alles concentreert zich
op ontspanning en herademing na de vele I
weken van arbeid. Men wisselt ervaringen
uit en vertelt elkander de wederwaardighe
den van de reis. Hoe accimeerend dit reeds
is weet ieder, die van de vreugde der vrij
heid genoot of straks hoopt te genieten.
Van nu af echter volgen wy' weer met
aandacht het gebeuren in onze stad, als al
les zich weer heeft aangepast. Scheveningen
is thans onze ontspanning. Dat goed weer
alle genadig zy!
HAGENAAR.
Wat Oud-Holland van de thee dacht.
Wij Nederlanders zijn een veel thee en
koffie drinkend volk. Dat zal £lmee hier
in zijn oorzaak hebben, dat wij deze geu
rige producten uit eigen koloniën kun
nen krijgen. Nu is in de laatste jaren het
gebruik van de thee ontzetten^ gestegen,
allerlei redenen hebben daartoe mede
gewerkt. Maar zooals de Nederlander voor
een paar eeuwen dacht over de thee
grenst aan het wonderbaarlijke, het was
een bijna afgodische vereering voor een
wonderdcenden drank. In een oud num
mer van de „Haagsche Post" vonden we
de volgende litteraire producten uit lang
vervlogen tijden.
Het waren de Hollanders, die voor het
eerst handel dreven in thee; zij brachten
ze naar de Westersche landen. Tegen
het midden der 17de eeuw kwam de thee
in de apotheek voor en werd een aftrek
sel ervan door de geneesheeren voorge-
schr^tn tegen verschillende kwalen;
vooral tegen koorts en kramp. Maar ook
voor andere ziekeen was de thee een
heilzaam geneesmiddel. Deze drank ver
dunde het bloed, bevorderde de afschei-
- ifing van vochten, ontbond de scherpe,
zqflte sappen en steenachtige verhardin-
gei), opende verstoppingen van aJle in
gewanden, hielp bij de spijsvertering en
genas juicht en podegra, kortom, thee
wak voor alles goed, meende men in die
jlagen:
"Wiee.ja thee, die moet men roemen,
Lichaams besten dokter noemen,
Want die medicijnethee
Komt ons alledag ter 'snee.
Thee maakt ons heel graag in 't eten,
Thee verkoelt en thee doet zweeten,
Thee dat zuivert hals en mond,
Thee lescht. ook den dorst terstond-
Thee maakt nuchter dronken gapers,
Thee doet waken logge slapers,
Thee maakt ons een vast gebit,
Thee maakt onze tanden wit,
Thee is voor de scheurbuik goed,
Daar ze 't slijm verteren doet,
Thee verdrijft de kwade magen,
Thee kan ook kolijk verjagen.
Thee herstelt hoest, roos en gal,
Thee staat voor de klieren pal;
Thee ontsluit de spijs van binnen,
Thee doet ons ook melk aanwinnen,
Thee kan ook graveel afdrijven,
Thee is goed voor die veel schrijverfr
Thee verheldert ons gezicht,
Daar 't verstand en al verlicht.
Koml dan, o! gij droge zielen,
Komjarondorri de theepot knielen,
Zwelgt er ongeregeld graag,
Jaagt er thee door strot en maag.
Een beroemd geneesheer van die
dn^orhillg Decker van Alkmaar, schreef
.als volgt: „De uiëfr^grdrijft zware droo-
ftien, verlicht de hersenen van zware
t dampen? verlicht en geneest alle duize
lingen en pijnen des hoofds, is zeer goed
voor de waterzucht, verdroogt de voch-
n. tige catarren van hfet hoofd, verteert alle
\rauwe vochtigheid, neemt weg alle ver-
lstoptheid, maakt het gezicht klaar, zult
jvert de verbrande humeuren en hitte
Ider leven, geneest alle gebreken der bla-
zen, verzacht de grove milt, ■verdrijft
/'üVhftolligen slaap, verjaagt de dommig
heid, maakt gauw en wakker, courageert
het harte, doet de vrees wijken, verdrijft
-•alle bijnén des colijks; is goed tegen de
inwendige gebreken der lijfmpeder, ver-
sterkH alle inwendige deelen en vertee-
rende Isacnten, scherpt het vernuft,
versterkt oe memorie, verwakkert het
verstand, purgeert zachtelijk de galle en
lescht den dotet."
Meer niet. Mkar het kan er nogal mee,,
zou men zoo zeggen. Mag men dezen ge
neesheer gelooven, die toch waarlijk niet
de eerste de beste was, dan bestond er
vermoedelijk op aarde geen kruid van
zoo alzijdige beteekenis voor 's menschen
gezondheid als de thee.
De burgemeester van Bergambacht,
le heer J. Koodman, heelt by de of-
ficieele ingebruikneming van d<|
terleiding „De Vyf Gemeenten",]}
den Commissaris der Koningil
Zuid-Holland, Jhr. Mr. Df. H. Al
Karnebeek» op 16 Juli j.l. de aai
attentie gehad zyiy gasten, nh
plechtigheid, een dronk te doen aan
bieden door Bergambachtsche schoo-
nen, die zich daarvoor gestoken had
die in het stemmig-eostuum van hun
dorp met de mopjesmuts op het hoofd.
De burgemeester heeft toen ge
bruik gemaakt van de gelegenheid om
met zyn dorpsschoonen te worden
vereeuwigd. Deze foto is een aardige
herinnering aan deze voor de Krim-
penerwaard belangrijke gebeurtenis
en tevens aan de merkwaardige kle
derdracht, die thans tot den vervlo-
Het gaat spr. aa
als voorzitter te
Amerika bouwt nieuwe luchtreuzen.
De Vereenigde Staten van Amerika doen
momenteel de grootste moeite om, in den
strijd der naties om de verovering van den
Noordelijken Atlantischen Oceaan als tucht-
verkeereroute, aan den spits te blijven.
Steeds opnieuw komen vanuit de Ver
eenigde Staten berichten over nieuwe plan
nen betreffende den bouw van nieuwe reus- i
achtige vliegtuigen, welke Amerika voor I
den Noord-Atlantiek heeft bestemd. Of- j
schoon men al doze berichten nu niet be-
paald serieus behoeft te nemen, is het toch
interessant de Amerikanen in hun doen en
laten op dit punt te .volgen.
Een praktische grondslag in dezen vor.
men ongetwijfeld de ervaringen, welke men
op de reeds bestaande regelmatige vluch
ten over den Stillen Oceaan met de moderne
vliegbooten opdeed. De route over den Pa
cific Ocean is ongetwijfeld een schoon suc
ces van al hetgeen er feeds is gedaan op
het gebied van het overzeeluchtverkeer.
Thans komt nit New-York het bericht,
dat de Pan American Airways, de grootste
Amerikaansche luchtvaart-maatschappij,
zes groote vliegbo 0 ten heeft be-
steW. Deze worden door de Amerikaansche
pers „vliegende tjotels" genoemd en moeten
plaats bieden aan 72 passagiers en 8-kop.
pige bemanning. De watervliegtuigen wor
den gebouwd in de Boeing-Vliegtuigfabrie-
ken en worden van alle nieuwe, hypermo
derne vindingen voorzien, welke het Ameri-
kaansoh vernuft in de laatste jaren heeft'
berde draagvlakken smalle gangen, z.g.
krmpgaJlgen, worden aangebracht, waar de
mechanicians hun werk kunnen verrichten.
Een vliegtuig zonder vleugels.
Op het vliegveld van de Fairey-Maat-
schappij ,in de nabijheid van Hayes, werd
biervan zijn in Engeland wonende Amerika
nen en Franschen.
Een dergelijke club bestaat rLatirui-lijk
ook in de Vereenigde Staten, doch de voor
waarde tot toetreding- als lid is in Amerika
eenigszins anders. Lid kan men slechts wor
den wanneer men zichzelf door middel van
een parachute uit een vallende machine kon
redden. Deze club telt bijna tweemaal zoo-
eel leden als die der Engelschen, doch de
rrv "X. w-cwvskuu vo.li noyes, weru i v -u
dezer dagen een vliegtuig beproefd, dat in Britten beweren, dat de AmerikanCT'het
De machines wegen 40 4 50 ton en moe-
ten 23.000 liter brandstof kunnen meevoe
rt, welke in tanks in de draagvlakken wor
den ondergebracht. De Vier motorc-n der
vliegtuigen kunnen een capaciteit van 6000
P.K. ontwikkelen* de machines moeten een
snelheid van gemiddeld 300 K.M. per uur
kunnen ontwikkelen.
De romp van het vliegtuig bestaat uit
drie over elkaar liggende dekken, welke door
trappen met elkaar verbonden zyn. De cock
pit voor de piloteir bevindt- zich vooraan op
het bovendek en hierachter aansluitend lig
gen de slaapcabines voor het personeel en
daarachter tenslotte een rtftme bergplaats
voor de vracht en de poststukken.
Dc passagiers vinden comfort in de cabi
nes in het middendek. Hier is ook^en kga*""
ken, geheel electrisch. Naast de ipata^cabi-
nes vindt men een eet- en roolMloM De
muren in de passagiersruimten elk
geluid van buiten af, zoodat
geen last hebben van het geronk
chines. Het onderste dek wordt g^bru
v>or de vrachtgoederen van groote^ c 1-
vang en zwaar gewicht.
De vier motoren vani de luchtreuzen
den geleverd door de Amejüaartsche fir
Paul P. Wright. Zy bezitten een capacity
van elk 1500 P.K. en z\jn de sterkste mtj-
toien,, welke ooit voor vliegtuigen werdan
gebruikt. Iedere motor bezit 28 cylinders.
Gedurendëjda vlucht kunnen aan de motoren
reparaties geschieden, daar binnen in[ de
alle stilte was gelbouwd.
De machine werd volgens het principe van
de autogiro geconstrueerd, doch de oouw
onderscheidt zich hiervan doordat zelfs het
aanzetgedeelte van den vleugel niet meer
i zichtbaar is. Het vliegtuig stijgt met behulp
j van een driebladige schroef op en kan, met
betrekkelijk weinig machinale kracht ver-
bluffende kunststukjes uithalen. De militai^
i re luchtvaart in Engeland heeft een groot
- belang bij de fabricatie van dergelijke
luchtmachines, voor/1 daar de constructeurs
verzekeren, dat het zelfs mogelijk is ook
autogiro's in denzelfden vorm te bouwen.
Deze antogiro's zouden dan een ongekende
j hoogte kunnen bereiken. Dergptjjke machi-
nes zouden schitterend dienst kunnen ioen
j als waarnemingsvliegtuigen, omdat het met
deze machines mogelijk zal zijn langen njd
op eenzelfde plaats in de lucht te blijven.
Een merkwaardige „noodlanding".
Een Amerikaansche maatschappij van
oliën en benzine kwam onlangs op de idee
een verouderde reclametruc, waaraan men
slechts een modern tintje gaf, te gebruiken.
Men kocht van een vliegtuigenfabriek een
tweedehandsch toe/tel. Deze machine stel-
de men op in een weiland langs een grooten
Verkeersweg en wpl zoodanig, dat de auto-
mobilisten onmiddellijk den indruk kregen,
dnt de piloot een noodlanding had moeten
maken. Wanneer men dan-, langs een om
weg, de machine had bereikt, vond men in
do oude machine een zeer moderne tank-
inrichting en een vriendeiijk-glimiachende
piloot, keurig in uniform, ontving de hulp
vaardigen om ze in een, vloed van netjes uit
het hoofd geleerde regels aan het verstand
te brengen, welke de groote voordeeion zijn
van de benzine en oliën van dit en die maat
schappij. Het nadeel van deze reclame is
echter, dat iedere automobilist er maar
eenmaal invliegtl
„De club der gevallen vliegers".
Wi Jgnd van de clubs en het clubleven
<rs Engeland. Dezer dagen werd er ecn club
opgericht, hmlke nog ontbrak; het is de
club der „gevallenj vliegers". Lid kan een 1
ieder worden, die wel eens een vliegtuig,
ongeval meemaakte en, zonde.- een val-
scherm te gebruiken, toch heelhuids jp den
aardbodem terugkeerde. De club noemt zich
de ,Sa emander". Het eerste lid was Mr.
Lewis, die in April van 1918 in een lucht
gevecht met Manfred van Richti.ofcn ge-
raakte. Richthofen schoot het benzinereser
voir van deu Engelschman stuk. De machi
ne van den Brit geraakte in brand, viel
naar omlaag, bleef in een boom hangen en
wonder poven wonder zag de piloot toch
nog kans zich uit het brandend toestel te
bevrijden. De club der „gevallen vliegers"
telt thans reeds meer dan 509 leden. 300
Intern. Medisch-Automobilistisch
congres.
Verkeersproblemen voor Nederland
van actueel belang. Vermoeid
heid de oorzaak van automobiel-
ongeluk^ewf
Van 19—12 Juli kwam te Parijs bijeen
de Union des Automobile Clubs Medlaux,
onder patronage van den Minister van
Buitenlandsche Zaken en Openbare Ge
zondheid.
Op dit congres werd o.m. een voor-
dracht gehouden door onzen landgenoot
1A' Prlns- voorzitter van de Neder-
landsthe Vereenlglng van Afpsen-Auto-
mobllisten te Utrecht. Zooals deze ook
reedj op het Internationale veilighelds-
corfgres, dat ln April j-1. in Amsterdam
plaats vond. had geddalh, belichtte deze.
medicus het vermoeidheidsverschijnsel
als oorzaak van automobielongelukken,
speciaal van medische zijde.
Spreker wees er op, dat vermoeidheid
een veel minder belangrijke rol speelt
dan b.v. alcoholgebruik, en dat hier zoo
veel subjectieve verschijnselen een rol
spelen, dat een algemeene regel niet te
rigoureus mag worden getrokken. Rij
ervaring, leeftijd, algemeene gezond
heidstoestand, een voorafgaand tekort
aa» slaap of rust, het uur van den maal
tijd, de aard van het voertuig, weers-
omstandhtheden, de toestand van de weg,
zijn alle facturen, waardoor ln het eene
geval vermoeidheidsverschijnsel veel eer
der optreedt dan ln het andere. Volgens
spreker ls ln het algemeen een medisch
cn klinisch onderzoek, noch een psycho
technisch onderzoek in staat, de ver-
moeidheldpagnose te stellen. Zijn con-,
clusie was. dat na een strikt onafgebro
ken rit van 4 tot 5 uur een rusttijd van
een half uur ln het algemeen gewenscht
Is.
De onlangs tot stand gekomen, maar
nog niet ln werking getreden RijtUden-
wet ln Nederland werd door spreker aan
ernstige critiek onderworpen. Het ls be
kend, dat noch over dit wetsontwerp,
noch over het thans ln de maak zijnde
Rijtijdenbesluit ln het bijzonder de Ne-
derlandsche medische wereld ls geraad
pleegd.
Het congres kwam tot de conclusie,
dat foor den particulieren automobilist
wetteliike voorschriften ongewenscht
moeten worden geacht. De betreffende,
met algemeene stemmen aangenomen
resolutie, stemde voor de dringende nood
zakelijkheid den. maxim alen arbeidsduur
van beroepschauffeurs wettelijk te rege
len en den automobilisten ln het alge
meen de noodzakelijkheid bij te bren
gen, zulks door systematische voorlich
ting val het rijdend publiek, zich een
rustpauze te gunnen, wanneer men vier
tot vijf uren onafgebroken heeft gereden.
niet zoo nauw nemen met de statuten!
Jhr. Mr. J. Th. Smits van' Oven
voorzitter der K.N.A.C.
Mr. Linthorst Homan tot lid van vi r-
dienste benoemd.
In Hotel Wittebrug in den Haag is gis-
termiddag een spoedeischende algemeene
ledenvergadering der Koninklijke Neder-
landsche Automobiel Club gehouden, welke
voor de laatste maal werd geleid door den
scheidenden voorzitter Mr. J. Linthorst Ho
rna», die in verband met zyn benoeming tot
commissaris der Koningin in de provincie
Groningen voor het voorzitterschap dei
Automobiel Club heeft moeten bedanken.
De notulen der jaarlijksche algemeene
vergadering, gehouden op 22 April 1.1. te
's-Gravenhage, werden onveranderd goed
gekeurd. Daarna stelde Mr. Linthorst Ho-
man de verkiezing van een nieuwen voor
zitter aan de orde.
De schriftelijke stemming wees uit,'dat
Jhr. Mr. J, Th, M. Smits van Oyen, door
het bestuur voor deze functie candidaat ge
steld, met algemeene stemmen door de le
den tot voorzatter was gekozen.
De nieuwe voorzitter dankte voor hot
vertrouwen, door de leden in hem gestelu.
Spr. roemde de eendrachtige samenwerking,
welke onder leiding van Mr. Linthors» Ho-
man, in het bestuur had geheerscht.
Aan de Automobiel Club ia, aldus de heer
Smits van Oyen, onder leiding van den heer
Linthorst Homan, grootere bekendheid Aan
de werkzaamheden van de club gegeven.
Onze organisatie heeft zich in steeds
grootere sympathie mogqn verheugen en
memoreerde den uitgebreiden arbaid op
sportief gebied verricht. Gaarne nam spr. de I
De scheidende voorzitter, Mr, J. Lint
horst Homan, heeft vervolgens zijn af
scheidswoord gesproken, waarin hij de voor-
naamste zjjden van heli werk der K.N.A.C.
heeft belicht.
Allereerst gewaagde hp daarbij met groo
te dankbaarheid van de belangstelling, wel
ke de K.N.A.C. steeds van het Koninklijk
Huis heeft mogen ondervinden, blijkende
uit de hooge bescherming door H. M de
Koningin als beschermvrouwe en uit het
lidmaatschap van Prinses Juliana en Prins
Bernhard. Ook zal in da K.N.A.C. nimmer
worden fergeten, hoe <iestyds Prins Hendrik
steeds van zjjn belangstelling heeft doen
blijken tijdens zyn beschermheerschap.
Hierna besprak de voorzitter de goede in.
ternationale relaties in alle landefy waatv
<?oor vruchtbaar werk voor het internatio
naal verkeer in den ruimste» zin kon wor
den verricht.
Tenslotte kwam de voorzitter tot het ver-
migingsleven in de K.N.A.C., waarhij hy
penningmeester en diens staf en helpen.
Zeer veel is door den secretaris, door 4e
functionarissen en speciale deskundigen tai
algemeenen nutte en ook voor de K.N.A C,
zelve verricht. Ook het werk der dive!»
commissiën is steeds vruchtbaar gebleken
waarbü spr. in het bijzonder wees' op j
samenwerking met de R.A.I. in de z.gn
contactcommissie. Vervolgens roemde sptr,
hetVerk van sportcommissaris en spbrtcom.
missie. Ook dankte spr. de pers voorial hau
steun.
i het hart, van dit alles
noeten afscheid nemen,
maar twee dingen maken dat afscheid weer
minder moeilp; het wachten van een nieu
we groote taak in spreker's nieuwe ambt en
de zekerheid, dat de K.N.A.C. in al haar
mooie werk zoo in hooge mate zal profi-
teeren van de hoedanigheden van den nieu
wen voorzitter, voor wiens aanvaarding van
dezen post het geheele bestuur uitermate
dankbAar is.
De heer Smits van Oyen'richtte zich ten
slotte met enkele welgekozen woorden tot
den scheidenden voorzitter. Spr. wpnschte
hem geluk met zpn benoeming tot Gommis-
saris der Koningin in Groningen, en ook
Groningen kan met deze benoeming worden
gelukgewenscht.
De nieuwe voorzitter van de K.N.A.C,
De nieuwe voorzitter der K-N.A.C., Jhr!
mr. J. Th. M. Smits van Oyen, werd in 1888
te Eindhoven geboren. Na zpn, studies te
hebben beëindigd aan de Rijksuniversiteit
te Utrecht, volgde in 1919 zün benoeming
tot burgemeester van Btyinebroek, daarna
van de gemeente Nuenen. In 1922 werd hij
tot lid van de Provinciale Staten van Noord-
Brabant gekozen en sedert 1931 is de Iwer
Smits van Oyen lid van Ged. Staten van
genoemde provincie.
In 1928 wetd de nieuwe voorzitter tot be
stuurslid van de IC.N.A.C. benoemd in welke
functie hy zeer veel nuttig werk voor het
automobilisme in het algemeen en voor de
club in het bijzonder heeft verricht.
De heer Smits van Oyen is Kamerheer ln
buitengewonen dienst van H. M. de Konin
gin, lid van het dagelpsch bestuur van het
Nationaal Fonds voor Bijzondere Nooden en
lid van het hoofdbestuur van het Neder-
landsche Roode Kruis.
Bijen in kanten of korven?
Vroeger werden de bijen bijna uitsluitend
in korven geteeld, doch meer en meer heb
ben deze voor de teelt in kasten moeten
plaats maken. Nu hoort men echter nog
wel eens de meening verkondigen, dat deze
verandering heelemaal geen verbetering is
en dat een terugkeer tot dë teelt in korven
de bijenstand zeer ten goede zou kom ,-n en
hem snel zou doen vermeerderen. Toch is
niets minder waar dan dit en als het wer-
keliikj gebeurde, zou het een zeer te betreu
ren reactie zijn. At zulke beweringen blijken
bij nadere beschouwing namelijk geen steek
te houden. De officieelé statistieken hebben
immers aangetoond, dak daling van hel aan
tal bijenvolken altijd ajechts voorkomt bjj
de korfvolken., Zelfs in de jaren van den
scherpsten achteruitgangtblijkt het aünta!
in kasten geteelde volken gelijk te blijven.
Waaraan wij- de voorkeur zullen geven,
aan kasten of aan korven, zal wel in de
eerste plaats afhangen van de opbrengst,
die wij met beide kunnen bereiken. En dan
wint de kast het verre'van de korf. Wel zijn
korven goedkooper in onderhoud 'en aan
schaffing dan kasten, vooral ook omdat ze
gemakkelijk zelf gemaakt kunnen worden,
maar de voordeeten van kasten wegen tegen
dit nadeel ruimschoots op en het kapitaal,
dat men er ln steekt, brengt aanmerkelijk
meer rente o^dan wanneer men byeni 1
in korven.
Wat velen misschien ook als een bézwaai
zyllen gevóélen, is, dat aan een kast meer
werk verbonden -is dan aan een korf. Maar
ook tjit meerdere werk brengt zyn geld dan
ook diïbbel en dwars op. Zoo kan by voor
beeld in een by'enkast een slechte koningin
worden vervangen, waardoor de toekomst
van het volk is verzekerd. In de korf daar
entegen moet zy blijven en het volk kan dan
niet produceeren. Ook een volk zonder ko
ningin kan in een kast geholpen worden,
terwyl het in de korf ten/onder gaat. Een
ander voordeel van de kast is, dat de fce
verrichten werkzaamheden voor e^n groot
de'el kunmen worden uitgesteld tot een dag
dat men er goed den tyd voor heeft. Een
korfbyenstand echter vereischt juist in den
ty<J dat de boer het 't drukst heeft, name
lijk tijdens den hboityd, het meeste werk.
In" land, vfcar de berfryfsyitkomsten
- van de byenhoudery' zeer Wisselvallig zyn,
dankbaar gewhagde van het feit, dat de is het'te riskant om van de bijenteelt alleen
leden ais geheel ondanks de groote getals- te leven. En misschien is ook dit riskante
uitbreiding het clubidee nog handhaafd^jflk .van h$t bedrijf wel oorzaak, dat by ons de
z^gHpl blijkens de geest in vergaderingen*- korfvolken nog verre in de meerderheid
zijrr (2/3 van den ^totalen byenstand). Op
merkelijk is nog, dat iri de kleistreken,
waar juist door de fruitteelt de omstandig
heden vpor de byenhoudery zoo gunstig
zyp, betrekkelijk weinig byen worden
houden. Het zou dan ook ongetwyfelld aan
beveling verdienen, als^n deze streken dé
btfenhoudery werd uitflbreid.
zWl b
^Hfieenkomsten als in de relaties met be
stuur en secretariaat. 'Zoo was het Wfcrken
in en met het bestuur in zyn oude en in zijn
nieuwe samenstelling by voortdifring een
groot genoegen.* Iets van groote waarde,
wat spreker nimmer zal vergeten. Vay be
stuurszijde bestaat de grootste waardeerjfig
voor het werk van den bekwamen secretaris-
Hoe een schermmeester een zwaardwisch attaqueert.
Drinkt IJsselstiin's Nieuw Rood
PAmO-NIElTWS.
Zondag 25 Juli.
Hilversum I, 1875 M. 8.55 VARA, 12.
AVRO, 5.VARA, 6.30 VPRO, 8-12
AVRO:
8 55 Gramofoon; 9— Postduivennieuws;
„05 Tuinbouiwpraatje; 9.30 Gramofoon!
045 Causerie „Van staat en maatschappij",
f vAKA-ortat; 10.46 Declamatie;
tf Fantasia en Orgelspel; 12.— Orgel
concert. 12-M Gramofoon; 12.30 Kovaca
'orkest; In de pauze: Jamboree-
ai- 2.Boekbespreking; 2.30 Orgel-
Rnsidentie-orkest en solisten; In
ITa'auze: Gramofoon; 4.30 (evehtueel 4.15)
Wreportage; 6.— Mannenzangvereeni-
JL Inter Nos";.5.30 Uitzending voor do
Centrale Bond van Transportarbeiders; 5.—
Snortpraatje; 6.15 Sportnieuws ANP; 6.20
Gramofoon; 630 Lezing „Een conferentie
ia September"; 6.45 Nederd. Hervormde
Kerkdienst; 8.— Berichten ANP, Mededee-
lingen; 8-19 Gramofoon; 8.15 Residentie
orkest'en soliste; 9.15 Radiojournaal; 9.30
Gramofoon; 10.15 Radiohoorkrant; 11.— Be
richt» ANP; Hierna tot 12.— AVRO-
Hilversum II, 301 M. 8.30 NCRV, 9.30
KRO, 5.05 NCRV, 7.45—11.30 KRO:
830 Morgenwijding; 9.30 Gramofoon;
it'.— Hoogmis; 11.80 Gramofoon; 12.15 K
ilÓ-orkest; (Om 1— Boekbespreking)2.—
Vragenhalfuur; 2.30 Jubileumviering der
Kling Twenthe-Tochten te Oldenzaal; 4.30
Grauofoon;5.05 Gewijde muziek (gr.); 5.50
.dederd. Hervormde Kerkdienst; Hierna ge-
w^de muziek (gr.); 7.45 Gramofoon; 7.50
lering „De Liturgie en het huisgezin"; 8.10
Berichten ANP, Mededeelingen; 8.25 Gra
mofoon; 8.30 De KRO-Melodisten en solist;
9(15 Radiotooneel; 9.50 KRO-orkeat; 10.30
Berichten ANP; 10.40 F,pUoog; 11—11.30
ïïroitwich 1500 M.: 12.5J) Het Rich
Orean-orkest. 1.50 Qramofoonmuziek. 2.20
OeclamaUe. ,2.40 H. Sandelr's Weensch
Octet. 3.» Het Morris Motors orkest en
solist. 4.20 BCC-Midland-orkest. 4.50 Or
gelspel. 520 Cailserle „Impressions ol the'
Oxford Conference". 5.40 Het Walker Oc
tet. b.20 Causerie „As I look back". 6.35
Mantovani's Tiplca-orkest. 7.20 Het Kut-
cher Strijkkwartet en solist. 8.16 Kerk
dienst. 9.05 LleïSadigheidsoproep. 9.10 Be
richten. 9.25 BBC-Theater-orkest, Revue
koor en solisten. 10.25 Stedelijk orkest
Margate en solist. 1(1.50 Epiloog.
Radio-Paris Kd8 M.: 7.10 en 8.20 Gra-
moloonmuziek. 10.20 Goldy-orkest. 11.50
Orgelconcert. 12.40 Gewijde muziek (Gr.
pl.). 12.45 iKoorzang en. orglbegeleidUig.
120 Gramofoonmuziek. 1.55 Zafig. 2.05
Gramoloonmuziek. 5.20 Zang. 3.35 Het
Paradijs-orkest. 4.05 Zang. 4.20 Radiotoo
neel. 5.20 Het Caussade-orkest. 7.20 Ca-
bafet. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50
Gramofoonmuziek. 11.20-1.2O Het J. Boull-
ltrussel 322 en 484 M.: 3,22 M 9.25 Gra
moloonmuziek. 10.60 violavoordracht. 11.20
(Gramofoonmuziek. 11.35 A. Fellemarfs
orkest. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 Om
roeporkest. 1.30 Salanorkest. 1.50^-2.20 en
2.35 Gramofoonmuziek. 2.60 Vlaamsch
Nationaal Zangfeest te Brussel. 5.20 Gra
mofoonmuziek. 6.20 Belgisch Vocaal Trio.
7.'K»'ü|ILmofQonn^ziek. 8.20 Omroeporkest
9.05 Reportage. 9.20 Verwolg concert. 10.30
A. FeUeman's dansorkest. 11.05—12.20 Gra-f
moloonmuzlek.
484 M 9.20 Gramoloonmuziek 10.20 A.
FeUeman's orkest. 11.20 Gramofoonjjm-
ziek. 11.50 Orgelspel. 12)20 GramofqQtynio1'
ziek, 12.50 Salonorkest. »,30 Omroeporkest.
1.50—2.35 Gramofoonmuziek. 2.50 Accor-
deonmuziek. 3.05 Gramofoonmuziek. 3.20
Orgelconcert. 3.50 Klelnorkest. 8.20 Paul
Gwwin's orkest 6.20 Oude Kamermuziek.
HzO SalonorMst. 920 Symphonieconcert^
gelende, ll.oo Gramofoonrtiuzlek 11.20
12.20 A. FeUeman's dansorkest.
Maandag 26 Juli.
HHwrium I, 1875 M. Algemeen Program-
«™rgddoor de,AVRO:
Gnunofoiui;j0*L Morgenwijding;
'10.16 Gewijde muziek (^r.)10.30 Ensem-
J- Kreon en -declamatie; 12.39 Orgcl-
zang en vioylaoli; In de pauze: Jlon-"
ooreebericKtea; 2.15 Omroeporkest; In de
pauze: Zang; 4.39 „MeedetrWerken van de
Franeche toonkunst", causerie; 5.30 Kovaca
Lajoa' orkest eh gramofoont; 7.AVRO-
Bansorkest; 7.30 Reportage; 8.— Berichten
ëNP, Mededeelingen; 8.15 Residentie-orkest
en solist; 9.16 Causerie over de Vierduag-
ScFe; 9.3Ó' Concert door Padvindarskopr;
10— Radiotooneel; 10.30 AVRO-Dansor-
xast; 11.Berichten,; Hierna tot 12.Gra-
niofoon.
Hilversum II, 30.1 M. NCRV-UitzendingJ
Schriftlezing, meditate, gewijde mu
ziek (gr.)8.30 'Gramofoon; 9.30 Gelukwen-
scfren; 9.45 Gramofoon; 10.30 Morgendienst;
Christ, lectuur'; 11.30 Gramofoon;
12.— Berichten; 12.16'Gramofoon; 12.30
Am8terdamsch Salonorkest; 2.Gramo1
fpon; 2.30 Sopraan en piano; 8.30 Grimo-
foon; 3.46 Bijbellezing; 4.45 Nederlandsch
Stryklqvintet; e— Gramofoon; 6.30 Vra
genuur; 7.— Berichten; 7.15 Vragenuur;
7.45 „Onze Christelijke taak tèn opzichte
van de Wereldjamboree'^ dialoog; 8.— Be
richten ANP, Herhaling SOS-Berichten;
8.16 NGRV-orkest; 9jCauserie over Reela-
we; 9.30 Vervolg concert;' (Om 10.Be-
ttchten ANP)10.3012 Gramofoon; Hier-
na: Schriftlezing.
te GOUDA,
zal op MAANDAG 2 AUGUSTUS
1937, des avonds half acht, in Hotel
„DE ZALM" aan de Markt aldaar,
PUBLIEK VERKOOPÈN
de volgende alle te Gouda gelegen
TURFMARKT 52. In eigen gebruik.
WACHTELSTRAAT 4. In eigen ge
bruik;
BOGEN 57 (bewoonbaar in 2 ge
deelten) Boven verhuurd %>ór 2.50
per week en beneden vrij van huur.
BURGVLIETKADE. 59 (met gas-
vrijen schuilkelder). Nog niet 'ver
huurd geweest.
RAAM 218. Verhuurd' voor ƒ2.60
per week.
NOBELSTRAAT 19. In eigen ge
bruik. y
Het perceel WEILAND ih den
Voorwillens is uit de hand verkocht.
Te bezichtigen de ljaatste 3 werk
dagen voor en op dén verkoopdag van
10—12 en 24 "nr
Aanvaarding op den betaaldag:
1 September a.s.
Breeder bij notities, gratis bij den
nottliïs verkrijgbaar.
l'OCH GOEDKOOPE CAMERA'S
VOpR OUDE PRIJZEN,
ft&ime sorteering! Komt eens zien?
Buig. Martenssingel.
ERKEND FOTOHANDELAAR.
99
per Ko. 6 ct, per 10 Ko. 55 ct.
PER KIST VAN 25 Ko. 1.30
GlfOOTE DRIELINGEN
'per'Ko. 5 cent
PER KIST VAN 25 Ko. l.ltf
Alles printa kwaliteit.
Naaierstraat 12 - Telef. 3018.
Vanille IJs
Vruchten IJs
Mocca IJs
Plombières 50
Banane Royale 50
Anana^ parfait 50
v Limonades 20
Ijskoud Munchener bier 25
Dortmunder 20
In'fte benedenzaal
ZATERDAGS, ZONDAGMIDDAG
en ZONDAGAVOND
o.l.v. W! GRUNDER,
m. m. van de buitengew. trompettiste
Mej. PENBOSS.
Aanbevelend,
P.S. Restaurant den geheelen dag.
Café „DE BEURS",
MARKJ 42 GOUDA.
Spreekuur Donderdag 9—12 uur
Geüèel gebitten mei garantien 30.—
i." or
lessen aangêboden," op zeer billijke voor
waarden voor leerlingen H. B. S. en
Gymnasium, voor candidaten BOUWKUN
DIG OPZICHTER enz. door
Burg. Martenssingel 12.
om eieren in (e leggen
bij
DRÖGIST WIJDSTRAAT 31.
NIEUWE SERVIEZEN ■en
PLASTIEKEN,
WAND- en SCHEMER
LAMPJES,
ROOMSTELLEN en
WEEFWERK.
CRABETHEjTRAAT 8.
Telefoon 2020.
Oud-Valkenburgerweg 1 - Tel. 41.
Schitterend gelegen in boschrijke
omgeving, 8 minuten van stationalle
modem comfort, eigen garage, biedt
degelijk pension aan, vele referenties.
Vraagt prospectus..
Een dun Taagje „PRÉP" vóór het inzeepen op Uw huid en_U_scheert zich
ABSOLUUT PIJNLOOS.
IN TUBEN EN POTTEN V AN 0.25 en 0.75.
Van bovengeriAemde zaken zal gehouden worden op
Wé verzoeken het publiek béleefd met eventueele schoenreparaties
daarmede rekening te houden. B^STUUR
oer AUTOBUS- en TOURING CAR ONDERNEMING „TRIO"
Wagens van 20 tot '35 zitplaatsen.
Vraagtprtfsenz. c^l
Aanteveiejd^DELKOQp BOSKOOP - TELEKj^
I
Gouda
Klalwafl
Tolaloon
Vanaf VRIJDAG 23 }/m WOENSDAG 28 JULI
Traditie getrouw brengen w(j U in de week dat
Gouda anders kermis pleegt te vieren een
GROOTSCH FEESTPROGRAMMA,
i WereldB grootste en meest beroemde komieken.
ÏN A "ROUSING-
>*- RIB-TICKLING-
COMEOy/^
De eene lachbui na de andere overvalt U by het
zien van hun nieuwste uitbundige klucht/
Bovendien geven wy DE PREMIèRE VOOR GOUDA I
met TED LEWIS en zijn orke|t, VIRGINIA BRUCE, SWANKY en nog veie
andere Metro Goldwyn Stars. Een romantisch gegeven tot dans dwingende,
tot enthousiasme brengende Schlagers. Meer muziek dan in duizend Radios!
Meer romantiek dan een lente-avond by maanlicht.
VROOUBKHEID TEMPO SPANNING CHARME MUZIEK,
dit alles vindt U in ons programma van deze week.
LET OP en' LEEST (jOED
WOENSDAGMIDDAG 28 JULI gieote Familievoorstelling met
OLIO KN STANLIO
Prijzen voor ieders beurs. Benedeiwaal 15 ct. Balcon 30 ct.
HÖTEL-CAFé-RESTAURANT
Wijt Ke Uw gasten een gehoegelijken avond aanbieden.
Bezoekt dan öns
BESCHAAFD AMUSEMENT GEZELLIGE STEMMING
in een schitterend verlichte tufe?
Zaterdagavond ^wederom 1
THE BLUE BIRDS onder I
Zaterdagavond ^wederom Dans- en Stemmingsmuziek van
THE BLUE BIRDS onder leiding van BART IflSSELSTIJN.
TEL. 9 REEUWIJK.
V.V.
op
WOENSDAG,- 28 JULI 1937
DONDERDAG, 29 JULI
DONDERDAG 5 AUG.
Van GOUDA (Ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uut v.m.
Van:
Uapelle 8.15 uur
Krimpen (Dorp) 8.20
Nieuwe Veer8.25
Keten J- 8.30
Stormpolder 8.35
Kralingi veer 8.40 ,w
Van:
Moordrecht 7.20 uur
Nieuwerkerk 7.35
Evégroen t7.40^
Middenveer 7.50
Ouderkerk 8.
Van HOEK VAN HOLLAND 5 uur n.m.
TARIEF*: Volwassenen 0.60, Kinderen (412 jaar) 10.30.
Kinderen beneden 4 jaar vrij. 4
Deze boottochten worden door gezellige muziek opgeluisterd.
Uitstekend buffet aan boord.
De Ondernemer:
C s.s. IJSSEL I
BLAUWE DRUIVEN
PUR7.IKCAL. U
PERZIH«*^. M
meloenenT^-^
PRUIMEN
«BESSEN
TAFELAPPBLEN
GRAPE FRUIT
A H. BIEREN
SINAASAPPELEN
GITROENEIT
BANANEN
TOMATEN igk v
VRUCHTEN INBLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
El u$m
OUDST* ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
LANGE TIENDEWEG 2f* TELEF., 3316.
Minimum contrib. ƒ1.50 p. j. (tevens voor echtgenjetj
minderj. k.). Tarief voor leden; Crematie, dragers en
orgelspel! in totaal f 82.50voor niet-leden 165.
Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeripgsfonds
kosteloos verkrijgbaar bij de hfdeelings-secretaresse,
Flunreelensingel 87. -