'SEIZOEN Komt ook Uw voordeel doen! Anton Coops FORD AUTOMOBIELEN I jcomf handen Ie korl in zijn weergalooze «Ten um A©Kt «en i„. Kleiweg 23 - Gouda De Gulden tandïT ëuöJndig Rijwiel en Sporthandel H. de Gruil T. DE BRUIJN MOOI WONEN TE OVERSCHIE J. HULLEMAN HAAS 300G-AZIJN ,,Vxm V^e4Unde Smette,ft Vsiij" DUIZENDEN De Reeuwijksche en Sluip wij ksche Plassen fiOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 30 JULI 1937 - TWEEDE BLAD MET 54 EIGEN FIUALEN nwm Met ongeloofelijke koopjes Nieuwste modellen - Fijnste snitten aesthetische INSTITUUT HOLLANDIA Geheele Gebitten f 30-. MET DE VACANTIE op één onzer nieuwste modellen Raleigh-, Simplex-, Burgers-, D.C.R.- en Elite Rijwielen. Vanaf ƒ27.50 met remnaaf. Ruime keuze STOFZUIGERS vanaf 25.—. LANGE TIENDEWEG 61 TEL. 3328. Waardeert U technische en vooruitgang Surgvlietkada 55- Gouda Telef. 2632 Dikke Sprits Sequahsprits Vanille Sprits Gebr. KAMPHUISEN N.V. Drogist - Wfödstraat 31. Shell-tox Flit Anti Muggenolie Citronelolie Vliegenvangers VALKENBURG (Limb.). PENSION „BIEBOSCH" VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING VRACHTAUTOMOBIELEN voor ieder transport. KLEIWEG 20 - GOUDA. REEUWIJKSCHE PLASSEN VERHOOGT DAT GENOT Dr. A. SCHEYGROND PRIJS ƒ0.50 De luchtvaart tentoonstelling „de Avia". De Jamboree. Waar Goethe, Faust en Kaetchen von Heilbronn eens leefden. New-York ziet uit naar 1939. Met de Mttro-vlag in top vaart U veilig I Hero Perl.... SinasFrambozen.... 3 zuivere natuur producten.... bereid uit volrijp, heerlijk fruit.zuiver van smaak. Verfrisschend en méér clan dat: gezondI Hero-drankengemaakt in de bekende Hero- fabrieken: een aarantie op zichzelf! -daling is met 'n sisser afgeloopen. Wilt ge likdoorns kwijt, moet ge Gedézalf koopen. Verkr. bij H.H. Apoth. en Drog. k 45 ets. Gedé-pleister, zeer aanbevelensw. k 45 ets. Gede-Voetbadzout, verkwikkend k 45 ets. Café „HOLLANDIA" MARKT 40 GOUDA. Spreekuur Donderdag 912. met garantie Pijnloos trekken inbegrepen. TANDEMS TE HUUR EN IN HUURKOOP. Zie dan eens of Uw huis heeft een groote kelder, welke bovendien gasbescherming geeft. Linoleumvloeren op estriech in Uw woonkamers. Betegeling van gang, keuken, W.C. met prima wand- tegels. Centrale luchtverwarming (geeft gratis verwarmde slaapkamers) 'Ruime hoeveelheid lichtpunten en stopcontacten. 2 vaste waschtafels op Uw slaapkamers. Al deze gerieven kunt U bezitten zonder dat het U veel behoeft te kosten. Inlichtingen over inrichting en prijzen zonder ver plichting Uwerzijds bij 20 CENT PER ONS. TELEF. 2754 GOUDA. Oud-Vaïkenburgerweg 1 - Tel. 41. Schitterend gelegen in boschryke omgeving, 8 minuten van* stationalle modem comfort, eitgen garage, biedt degelijk pension aan, vele referenties. Vraagt prospectus. TE KOOP f 4800nog enkele van de in aanbouw zijnde HEEREN HUIZEN aan 14 M. breeden verkeersweg en toekomstige busverbinding R.E.T.M. Tuin op het Zuiden en uitkomend aan diep vaarwater. Hypotheek gegarandeerd. Bev.Vestibule, 2 kamers ensuite, keuken; Boven: 3 slaap kamers, badkamer, balkon, zolder. Dag. te bezichtigen, óók op Zondag, Zestienhovenschekade 312 t.m. 316 OVERSCHIE, grens Rotterdam. Sleutels op 318. Ook nog eenige te huur. Zéér bijzonder geschikt voor geld belegging. Wij noodigen U uit tot een bezoek. Bevr.: HENEGOUWERLAAN 32 B. Tel. 38505, R'dam. Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en orgelspel, in totaal ƒ82.50; voor niet-leden ƒ165.—. Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds kosteloos verkrijgbaar by de afdeelings-secretaresse, Fluweelensingel 87. met 60 en 85 P.K. motor. Een zeer zuinige auto van fraai, ruim model, daarbjj duurzaam en licht van gewicht. JST* Een handige gids voor Frankrijk gratis ter beschikking op aanvrage. bezoeken elk jaar de en brengen daar- uren vol genot door. door U te laten voorlichten door het uit stekend beoordeelde fraai uitgevoerde werkje door DERDE herziene drukgettustreerd met 44 afbeeldingen naar foto's en penteeke- ningen, benevens 2 duidelijke KAARTEN van het plassengebied. Verkrijgbaar in eiken boekhandel en bü de Uitgevers A. BRINKMAN ZOON Markt 31 GOUDA. Wat in de Houtrust-hallen te zien is. ne groote Luchtvaurt-tentoonstelling „de Avia" in het Houtrust-gebouw in Den Haag is heden officieel geopend. De inzending van de K.L.M. Dadelijk bij het iinnenTcomen wordt de aandacht getrokken door de inzending van X L.M., die den geheelen voorwand van de rxiete wal baslaat en een fraai archi tecten, sch geheel vormt, dat zoowel dooi kleur als lijn een uiterst artistieker indruk maakt By nadere beschouwing blijkt dan bovendien het gebodene zelf zeer interes- Btvt te zjjn. Door een balie vun de zaal ge scheiden zijn de nissen, waarin de afdee- ling binnenland, passage en informatie zijn ondergebracht. Een stewardes zal hier aan wezig zjjn om de gevraagde inlichtingen omtrent luchtreizen en passage te verschaf fen, mrwijl hier tevens gelegenheid is om te boeken, zoowel v»oor het geheele lucht net dar K-L.M. als voor rondvluchten van het vliegveld Ypenburg af, waarheen men van Hout rust met tram en bus rechtstreeks De architectonische eenheid van deze in zending vindt haar afsluiting in een me- tershoogen verkeerstoren, waarin verschil- groot deel van de zaal heheérscht. In een 'hierop aansluitend gebouwtje, dat aan een moskee doet denken, krijgt men een overzichtelijk beeld van de Amsterdam Batavia-routei in eenigszins Indische sfeer, terwijl andere symbolische beelden zijn aangebracht op de ballustrade, dip over een groot deel van den K.L.M.-stand heenloopt, voor den wand. In het middenvak hebben de verschillende technische diensten der K.LM. een plaats gevonden. Hier vindt men zoowel werk van den foto-technischen dienst als een radio-vliegtuigzender, een der nieuwe Wright Cyclone motoren, die in den start een capaciteit van 1200 P.K. ont- wikkelen, een typisch monasco-motortje. dat de KjL.M. in den eersten tijd van haar bedrijf gebruikte, een model van een cock pit van een D.C. 3 met volledig instrumen tenbord, een dwarsdoorsnede van een Dou- plas-cabine en nog vele andere beziens waardigheden. In de nissen rondom den verkeerstoren zijn beknopte inzendigen van de buitenlandsche luchtvaartmaatschappij en, waarmee de KjL.M. samenwerkt, zoo ais Ah-France, de Deensche D.L.H., de Zweedsche A.BjV., de Poolsche T .O.T., de Belgische Sabena en de Imperial Airways, stand», die een .nteressant beeld eeven van het materiaal en het luchtnet der betrok- IfArl moofopLonnTl.TI ne i HIHUUtuuigpqoii, Aansluitend op dfi inzending van de K. LM. vinden we de inzending van de KNJ L.M., die voor een deel is ondergebracht in een smaakvol versierd gebouwtje in pago- da-vorm met het beeld van den god van "de luchtvaart Garoeda. De K.NJJL.M. toont interessante bijzonderheden van haar kar- teermgearbeid op Nieuw-Guinea. Tot de hier geëxposeerde modellen behoort o.a. h°t model van een der Sykorsky amphibie- vllegtuigen, die de K.NJ.L.M. voor dit 'oei heeft aangekocht. Het middengedeelte van de eerste zaal wordt in beslag genomen door onze defen sie. De marine heeft een barer nieuwste watervliegtuigen neergeaet, n.l. de Fokker C. 11 W'., den aan twee pereonen pl mts biedenden zee"verkenner, die o.a. als ct-ta- fult-yliegtuig op den nieuwen kruiser „De Ruyter" aanwezig is en die ook op den on langs te water gelaten flottkJjeleidi De drijvers rusten in waardoor men een indruk moet krijgen, hoe het vlisgtuig op het water ligt. Naast deze marine-inzending heeft de luchtvaart-af deeling een Fokkervorkenner G. 10 afgestaan, het snelle tweepersoons- vliengtuig, dat de Nederlandsche vliegtui- genfabrieken ook in groote getale naar het (buitenland hebben, geleverd. Een z.g. open gewerkte Fokker] C. 6 geeft den toeschou wer de gelegenheid,, niet alleen het binnen ste van dezen verkenner te bekijken, maar door het ontbreken van de bekleeding kan men duidelijk het geheele constructiewerk van stalen gelaschte buizen in oogenschouw nemen. Tot de verdere inzendingen van de L.V.A. behoort nog een geopend, opgehan gen valscherm met valscherm-montuur. Koolhoven valt het meest op door den nieuwen Koolhoven-jager F. K. 55, die op den Parijschen Luchtvaartsalon in October van het vorige jaar een ®oo groote sensatie Het Jamboreekamp, de nieuwe stad, die nabij Vogelenzang is verrezen is Vreemdelingen veroveren Toen Woensdagavond om 10 uur de tap toe werd geblazen, heerschte er spoedig volmaakte rust in de verschillende suDkam- pen, en alle reeds aanwezige kampbewoners konden rustig van hun welverdiende nacht rust genieten. Zoo rumoerig als het den geheelen dag was geweest, zoo vredig was net geduren de den nacnt op het uitgestrekte terrein. Het was gisteren echter weer vroeg dag, want om 7 uur werd reveille geblazen, en by het ontwaken werd iedere kampbewoner verrast met het eerste nummer van de „Jamboree-Post1 de tijdelijke krant van het Kamp, waarin naast artikelen en beschrij vingen de verschillende gegevens voor den komenden uag zijn opgenomen. Veel tijd voor het lezen van hun krant werd den verkenners echter nog niet ge geven, want na het ontbijt toog men dra aan het verdere afbouwen van het kamp en den geheelen ochtend was het gehamer ei\ geklop niet van de lucht. Er heerschte onder de jongens de meest opgewekte stem ming en het was voor hen een aangename afwisseling, wamieer nieuwe groepen het kamp kwamen binnentrekken, die dan met luide kreten en yell's werden verwelkomd. Ook Donderdag was het weer een drukke dag voor de spoorwegen, want behalve nog eenige duizenden Nederlandsche verken ners arriveerden thans ook de eerste groo te huitenlandsehe contingenten, een g<*- 1 deelte der Amerikanen opende den stroom !van nieuwe deelnemers, spoedig gevolgd door twee extra treinen met 750 Polen, die onder de vroölyke tonen van hun eigen muziekkorps te ongeveer half tien via de 1 met vlaggen versierde oprijlaan de hoofd- 1 poort van het terrein binnentrokken, onder groote belangstelling van alle kampbewo- De Polen hadden een goede reis gehad en waren opgetogen over de aan hen toe gewezen plaatsen in de subkampen 6 en 9. Onmiddellijk maakten zy een aanvang met den opbouw van hun tenten, waarby de Nederlandsche jongens belangstellend toe keken. Een kranigen indruk maakten deze Poolsche verkenners. J Eenigen tyd later arriveerde het tweede groote buitenlandsche contingent, bestaan de uit 320 Tsjechen, die in subkamp 5 wer den ondergebracht. Verder kwamen nog kleinere groepen Armeniërs, Syriërs, Grie ken, Japanners enz., die alle even hartelijk werden begroet. Er begint dus thans reeds teekening in de Jamboree te komen, al moeten vandaag en Zaterdag nog duizen den buitenlanders het kamp betrekken. Alles is er op gericht, om de aankoifist en de inrichting een zoo vlot mogelijk ver loop te doen hebben. By de spoorwegen is de dienstregeling keurig in orde, de rijksveldwachters rege len op voorbeeldige wijze het nu reeds .drukke verkeer en op het terrein zyn kamp leiders, subkampleiders, de architect van Leeuwen en de pers- en propagandadienst voortdurend in de weer, om overal behulp zaam te kunnen zijn. Op het marktterrein heerscht reeds bij de diverse winkeltjes een gezellige drukte en met man en macht is men nog bezig de laatste hand te leggen aan het groote restaurant, waarvoor twee groote indruk wekkende totempalen zijn opgericht, j De groote theatertent, welke eenige we ken geleden door het noodweer werd ver- I nield, is weer herrezen en op het oogenblik is men er druk bezig te repeteeren voor te geven voorstellingen. Alles gaat dus naar wensch en wanneer het weer nu maar wil blyven medewerken, beloven het hier gezellige dagen te wor den. Zooals men weet wordt de Wreld-Jambo- ree-stad Zaterdagmiddag, door H. M. de Koningin geopend. Paavinders passeeren Amsterdam. Er heerschte gistermorgen op het Cen traal station een buitengewone drukte, die veroorzaakt werd door de aankomst en het I vertrek van eenige extra treinen, welke buitenlandsche en Nederlandsche padvin- 1 ders vervoerden, op den doorreis naar Vo- Zooals men weet, wordt de Wereid-Jambo- reeds spoedig geopend zal worden. Reeds vroeg in den ochtend om acht uur, arriveerde een extra trein, van twaalf wa gons, waarvan drie goederenwagons, uit /Polen. Ongeveer twintig minuten vertoef de deze trein, waarin zich omstreeks dui zend Poolsche padvinders bevonden, op het station. Het wachten viel de jongens niet moeilyk, aangezien het padvindersmuziek corps eenige vroolyke nummertjes ten beste gaf. Ruim een uur later rolde een extra trein van vyftien wagons met 1500 Tsje chische padvinders de overkapping binnen, die na eenige minuten weer vertrokf'dade- lyk gevolgd door een extra trein met Ne derlandsche padvinders jiit Alkmaar en Utrecht, welke trein uit dertien voertuigen bestond en dus ook ongeveer een duizend padvinders naar de Jamboree bracht. Omstreeks twaalf uur kwam uit de D- trein uit Zwitserland een contingent Ameri- kaansche padvinders aan, die eenigen tijd op het centraal station verbleven. Met de treinen welke respectievelijk om 13.15 en 13.45 uur uit Amsterdam vertrokken, heb ben de jongelui de reis naar Vogelenzang voortgezet. Ook vandaag zullen eenige extra treinen te Amsterdam aankomen, ivelke Finsche padvinders en Nederland sche padvinders uit Groningen zullen ver- De Duitsche Festspiele. De Amsterdamsche padvinders zyn allen ook reeds naar Vogelenzang vertrok ken. De meesten gingen op de fiets, de overigen met den trein, doch allen in troeps- verband. Vliegkiachtverloting der Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart. De Minister van Justitie heeft by besluit d.d. 5 October 1936 goedkeuring gehecht aan een groote verloting, welke door de Koninklijke Vereeniging voor Luchtvaart zitl worden gehouden. Een der hoofdprijzen van deze verloting is geheel origineel. Er is wel eens de op merking gemaakt: het is wel aardig, een automobiel te winnen, maar men moet zich toch altijd nog de uitgaven kunnen getroos ten, om er een paar jaar mede te kunnen rijden. Wie de automobiel 'van de vlieg- kracht-verlotïng wint, heeft bovendien twee jaar gratis ryden, want de vliegkracht-ver- loting geeft tevens bonnen voor 16.000 liter benzine, 300 liter olie, 3 stel banden, twee jaar all-risk-verzekering. Tevens is de win naar gedurende twee jaar vrij van perso- neele en wegenbelasting. 1937 is het jaar der Duitsche „I1 est- spiele". Bij deze gelegenheid worden talrijke meesterwerken van Duitsche dichters opgevoerd. Reeds sedert ja ren zijn de feestvoorstellingen te Frankfort a. d. Main of die te Heidel- berg, waarby steeds Goethe's „Götz von Berlichingen" wordt opgevoerd, gebeurtenissen van internationale be- teekenis op tooneelgebied. In deze bei de steden en voorts ook op de „Lui- senburg" naby Wunsiedel in het Fich- tel gebergte, den oudsten openlucht schouwburg van Duitschland, staat dit jaar ook „Faust" van Goethe op het programma. Te Marburg en el- 1 ders wordt „Katchen von Heilbronn" van Kleist opgevoerd. Te Rutlingen in Zwaben is de keus gevallen op „Ag- I nes Bernauer" van Hebbel. De helden van al deze werken hebben werkelijk geleefd. Men kan in Dpitschland nog de oorden bezoekeni alwaar zij hun dagen hebben doorgebracht. Heinrich George, de vermaarde vertolker van de rol van „Götz" by de nationale „Festspiele" te Heidel- berg, onderneemt elk jaar van uit Heidelberg een uitstapje naar het na- bij gelegen Slot Jagsthausen in het dal van de Jagst. Te Jagsthausen *\yerd Götz von Berlichingen in 1480 geboren. De stamburcht van zijn ge slacht bezit nog een portret van den dapperen strijder, geschilderd tijdens zijn leven. Hier ligt ook de vermaarde ijzeren hand, welke hy voor zyn rech terarm liet vervaardigen, nadat hy zijn rechterhand in den slag van Landshuit had verloren. Een weinig verder in de richting van den Neckar ligt Burcht Möckmühl. Dit slot heeft Götz voor Hertog Ulrich van Wurtcm- berg tegen de „Schwabischen Bund' verdedigd en ook beheerd. Hy heeft zich daar, toen de gansche bezetting uitgehongerd was, moeten overgeven. Voor de tweede maal geraakte hjj in gevangenschap, toen hy in 1525 te gen zyn zin de leiding van de opstan dige boeren uit het Odenwald öp zich had genomen. Enkelen t\jd lang heeft men hem toen te Augsburg vastge houden. Daarna moest hy zich op slot Homberg, heden een schilderachtige ruïne tusschen Jagst en Neckar, ves tigen. Daar heeft hy nog 36 jaar in vrede doorgebracht en zyn levensge schiedenis geschreven. Hij stierf in 1562, na vooraf nog, op zestigjarigen leeftijd, tegen de Turken te velde te zyn getrokken. In de kruisgang van het klooster der Cisterciënsers te Schöntal, aan de grens tusschen Zwa ben en Franken, staat een lang reeks standbeelden der Heeren von Berli chingen. Zij staan allen rechtop. Slechts één hunner, de oprechtste van allen, knieltGoetz von Berlichingen. Volgens de sage en ook volgens Goethe zou Goetz gevangen hebben gezeten en ook zijn overleden in den somberen, toren aan den Neckar te Heilbronn. Dit is hem in werkelijk heid echter bespaard gebleven. Op de schilderachtig-drukke markt van dit allerliefste Zwabische stadje aan den Neckar, staat het steenen huis waar- De brug over de Neckar en Brückentor te Heidelberg. De wereldexpositie vergt verbouwing der stad! Glazen huizen op stelten. Ongeveer terzelfdertyd, dat Parijs zijn Wereldtentoonstelling opende, begon men in Amerika met de eerste voorbereidingen voor de te New-York i» 1939 plaats vindende Wereldexpo- E'tie, die alle voorgaande moet over vleugelen en waaromtrent men reeds het volgende weet te vertellen „De scheepvaartbureaux hebben in de laatste maanden onder hoogspan ning gewerkt", zoo vertelt ons de voorzitter van de „New-York Society °f Architects", „want in het teeken van de nieuwe „prosperity" is de be langstelling voor de Parijsche exposi tie van dit jaar in heel Amerika vrij snoot. New-Yo#k heeft er trouwens ditmaal zeer veel belang bh, want de k.ieuwe Wereld wil iets van de Oude afkijken. Men zal de Parijsche We- '■-IdUmtoonstelling in oogenschouw nemen, afkeuren, wat er af te keuren v'alt en in toepassing brengen, wat navolgenswaardig is. New-York wil in 193§ een Wereldexpositie openen, zooals er nog nooit een is geweest! Zij moet alle voorafgegane tentoon stellingen op dit gebied verre over treffen en daarom is het noodig, dat men thans, reeds twee jaar voor de openstelling, aan de uitgebreide voor bereidingen begint." „Het is interessant te hooren, wat i de voorzitter der „New York Society of Architects", een instelling, welke een der grootste en meest moderne bureaux van de stad New-York bezit, over de a.s. expositie en haar voorbe reidingen denkt. „Over het terrein", zoo zegt Mr. Bywater, „heeft men niet lang be hoeven nadenken. Al spoedig was men van meening, dat de reusachtige oppervlakten op Long Island zich hiertoe het best leenen. Tegenover Manhattan en Bronx en hiervan ge scheiden door de Flushing Bay, lig gen op Long Island de voorsteden Co rona en Flushing. Tusschen de beide steden strekt zich een breede strook drassig en tot nu toe grootendeels on gebouwd land uit, waar in het midden het Meadow-Meer ligt. Deze strook is voor de tentoonstelling gekozen. Dit stukje wereld zal „the Worlds Big gest Fair", de grootste en meest im posante van alle wereldexposities, I moeten herbergen!" Als men in New-York iets grootsch op touw zet, is steeds 't eerste vraag- stuk dat van het verkeer en zoo ook hier. De verbindingen naar Long Is land zijn wel vrij gunstig (twee „un dergrounds" komen dicht bü het toe komstig expositieterrein), maar men wil het den vreemdeling zoo comfor tabel mogelijk maken. Een aantal breede autowegen zal het terrein verbinden met New-York, j een nieuwe brug van Bronx uit komt j over den uitlooper van de Flushing Bay en moet vóór de opening der ten- j toonstelling gereed zijn. Tenslotte be- vindt zich nog vlak bij het park, om I in alle behoeften te voorzien, de I North Boach-Vlieghaven. Op het thans nog kale en grooten- deejs onbegaanbare stuk gronds zal binnen de twee eerstvolgende jaren „de stad der toekomst" ontstaan. Het terrein op Long Island wordt m hoofdzaak in twee helften gesplitst, waarvan de breede Horace Harding- Boulevard de grens vormt. Aan de zijde der stad zullen rond de „Thème Center" de geweldige gebouwen ver rijzen; aan de andere zijde, rond het Meadow-Meer, wordt het meest mo derne lunapark ter wereld aangelegd. De verklaringen, die de heer By water over de ontworpen gebouwen te zien gaf, zijn in alle opzichten nieuw en verrassend. „De New-Yorker Wereldexpositie", aldus de heer Bywater, „zal de bouw van de toekomst voorgaan. De steden van morgen zullen niet meer regel recht uit den grond oprijzen, maar het fand zal bedekt zijn met groene vlakten en velden vol bloemenDaar enboven verheffen zich, als het ware op hooge stelten ,de smalle, maar zeer hooge huizen. Het aanleggen der strar ten is daardoor gemakkelijker ge maakt; het verkeersprobleem is te vens opgelost. De geheele oppervlakte van de stad staat ter beschikking van het verkeer! Groene weilanden en zonnige velden zullen de groote stads bevolking en vooral de jeugd weer dichter bij de natuur brengen en hun alle genoegens van het „buiten zijn" temidden van de wereldstad, ver- Schaffen. De gebouwen van de New-York Worlds Fair" zullen niet alleen aan de expositie het nieuwe aanzien ge ven, ze zullen waarschijnlijk ook de architectuur van de komende eeuw zeer sterk beïnvloeden. Als bouwma teriaal zal, naar het plan, staal en glas worden gebruikt." v De New-Yorker humor, steeds pa raat en steeds actueel, heeft zich reeds meester gemaakt van het on derwerp tentoonstelling en op een groot diner in een der aanzienlijkste hotels, klonk onlangs de eerste „Schlager" van de Wereldexpositie. Daarin wordt beschreven, hoe het ge heele land niets anders was dan mod der en vuil, totdat de New-Yorker ar chitecten kwamen en er rozen plant ten, om al die onaangenaamheden te I maskeeren...

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3