'SEIZOEN
Komt ook Uw voordeel doen!
Anton Coops
FORD AUTOMOBIELEN
I jcomf handen Ie korl
in zijn weergalooze
«Ten um
A©Kt «en i„.
Kleiweg 23 - Gouda
De Gulden
tandïT ëuöJndig
Rijwiel en Sporthandel H. de Gruil
T. DE BRUIJN
MOOI WONEN TE OVERSCHIE
J. HULLEMAN
HAAS 300G-AZIJN
,,Vxm V^e4Unde Smette,ft Vsiij"
DUIZENDEN
De Reeuwijksche en
Sluip wij ksche Plassen
fiOUDSCHE COURANT - VRIJDAG 30 JULI 1937 - TWEEDE BLAD
MET 54 EIGEN FIUALEN
nwm
Met ongeloofelijke koopjes
Nieuwste modellen - Fijnste snitten
aesthetische
INSTITUUT
HOLLANDIA
Geheele Gebitten f 30-.
MET DE VACANTIE op één onzer nieuwste modellen
Raleigh-, Simplex-, Burgers-, D.C.R.- en Elite Rijwielen.
Vanaf ƒ27.50 met remnaaf.
Ruime keuze STOFZUIGERS vanaf 25.—.
LANGE TIENDEWEG 61 TEL. 3328.
Waardeert U technische en
vooruitgang
Surgvlietkada 55- Gouda
Telef. 2632
Dikke Sprits
Sequahsprits
Vanille Sprits
Gebr. KAMPHUISEN N.V.
Drogist - Wfödstraat 31.
Shell-tox
Flit
Anti
Muggenolie
Citronelolie
Vliegenvangers
VALKENBURG (Limb.).
PENSION „BIEBOSCH"
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
VRACHTAUTOMOBIELEN voor ieder transport.
KLEIWEG 20 - GOUDA.
REEUWIJKSCHE PLASSEN
VERHOOGT DAT GENOT
Dr. A. SCHEYGROND
PRIJS ƒ0.50
De luchtvaart
tentoonstelling
„de Avia".
De Jamboree.
Waar Goethe, Faust en Kaetchen von Heilbronn
eens leefden.
New-York ziet uit naar 1939.
Met de Mttro-vlag in top vaart U veilig I Hero
Perl.... SinasFrambozen.... 3 zuivere natuur
producten.... bereid uit volrijp, heerlijk fruit.zuiver
van smaak. Verfrisschend en méér clan dat: gezondI
Hero-drankengemaakt in de bekende Hero-
fabrieken: een aarantie op zichzelf!
-daling is met 'n sisser afgeloopen. Wilt ge
likdoorns kwijt, moet ge Gedézalf koopen.
Verkr. bij H.H. Apoth. en Drog. k 45 ets.
Gedé-pleister, zeer aanbevelensw. k 45 ets.
Gede-Voetbadzout, verkwikkend k 45 ets.
Café „HOLLANDIA"
MARKT 40 GOUDA.
Spreekuur Donderdag 912.
met garantie
Pijnloos trekken inbegrepen.
TANDEMS TE HUUR EN IN HUURKOOP.
Zie dan eens of Uw huis heeft
een groote kelder, welke bovendien gasbescherming
geeft.
Linoleumvloeren op estriech in Uw woonkamers.
Betegeling van gang, keuken, W.C. met prima wand-
tegels.
Centrale luchtverwarming (geeft gratis verwarmde
slaapkamers)
'Ruime hoeveelheid lichtpunten en stopcontacten.
2 vaste waschtafels op Uw slaapkamers.
Al deze gerieven kunt U bezitten zonder dat het U
veel behoeft te kosten.
Inlichtingen over inrichting en prijzen zonder ver
plichting Uwerzijds bij
20 CENT PER ONS.
TELEF. 2754
GOUDA.
Oud-Vaïkenburgerweg 1 - Tel. 41.
Schitterend gelegen in boschryke
omgeving, 8 minuten van* stationalle
modem comfort, eitgen garage, biedt
degelijk pension aan, vele referenties.
Vraagt prospectus.
TE KOOP f 4800nog enkele van de in aanbouw zijnde HEEREN
HUIZEN aan 14 M. breeden verkeersweg en toekomstige busverbinding
R.E.T.M. Tuin op het Zuiden en uitkomend aan diep vaarwater. Hypotheek
gegarandeerd. Bev.Vestibule, 2 kamers ensuite, keuken; Boven: 3 slaap
kamers, badkamer, balkon, zolder. Dag. te bezichtigen, óók op Zondag,
Zestienhovenschekade 312 t.m. 316 OVERSCHIE, grens Rotterdam.
Sleutels op 318. Ook nog eenige te huur. Zéér bijzonder geschikt voor geld
belegging. Wij noodigen U uit tot een bezoek.
Bevr.: HENEGOUWERLAAN 32 B. Tel. 38505, R'dam.
Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en
minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en
orgelspel, in totaal ƒ82.50; voor niet-leden ƒ165.—.
Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds
kosteloos verkrijgbaar by de afdeelings-secretaresse,
Fluweelensingel 87.
met 60 en 85 P.K. motor. Een zeer zuinige auto van fraai, ruim model,
daarbjj duurzaam en licht van gewicht.
JST* Een handige gids voor Frankrijk gratis ter beschikking op aanvrage.
bezoeken elk jaar de
en brengen daar- uren vol genot door.
door U te laten voorlichten door het uit
stekend beoordeelde fraai uitgevoerde
werkje
door
DERDE herziene drukgettustreerd met
44 afbeeldingen naar foto's en penteeke-
ningen, benevens 2 duidelijke KAARTEN
van het plassengebied.
Verkrijgbaar in eiken boekhandel en bü de Uitgevers
A. BRINKMAN ZOON Markt 31 GOUDA.
Wat in de Houtrust-hallen te zien is.
ne groote Luchtvaurt-tentoonstelling „de
Avia" in het Houtrust-gebouw in Den
Haag is heden officieel geopend.
De inzending van de K.L.M.
Dadelijk bij het iinnenTcomen wordt de
aandacht getrokken door de inzending van
X L.M., die den geheelen voorwand van
de rxiete wal baslaat en een fraai archi
tecten, sch geheel vormt, dat zoowel dooi
kleur als lijn een uiterst artistieker indruk
maakt By nadere beschouwing blijkt dan
bovendien het gebodene zelf zeer interes-
Btvt te zjjn. Door een balie vun de zaal ge
scheiden zijn de nissen, waarin de afdee-
ling binnenland, passage en informatie zijn
ondergebracht. Een stewardes zal hier aan
wezig zjjn om de gevraagde inlichtingen
omtrent luchtreizen en passage te verschaf
fen, mrwijl hier tevens gelegenheid is om
te boeken, zoowel v»oor het geheele lucht
net dar K-L.M. als voor rondvluchten van
het vliegveld Ypenburg af, waarheen men
van Hout rust met tram en bus rechtstreeks
De architectonische eenheid van deze in
zending vindt haar afsluiting in een me-
tershoogen verkeerstoren, waarin verschil-
groot deel van de zaal heheérscht.
In een 'hierop aansluitend gebouwtje, dat
aan een moskee doet denken, krijgt men
een overzichtelijk beeld van de Amsterdam
Batavia-routei in eenigszins Indische
sfeer, terwijl andere symbolische beelden
zijn aangebracht op de ballustrade, dip
over een groot deel van den K.L.M.-stand
heenloopt, voor den wand. In het middenvak
hebben de verschillende technische diensten
der K.LM. een plaats gevonden. Hier vindt
men zoowel werk van den foto-technischen
dienst als een radio-vliegtuigzender, een
der nieuwe Wright Cyclone motoren, die in
den start een capaciteit van 1200 P.K. ont-
wikkelen, een typisch monasco-motortje.
dat de KjL.M. in den eersten tijd van haar
bedrijf gebruikte, een model van een cock
pit van een D.C. 3 met volledig instrumen
tenbord, een dwarsdoorsnede van een Dou-
plas-cabine en nog vele andere beziens
waardigheden. In de nissen rondom den
verkeerstoren zijn beknopte inzendigen van
de buitenlandsche luchtvaartmaatschappij
en, waarmee de KjL.M. samenwerkt, zoo
ais Ah-France, de Deensche D.L.H., de
Zweedsche A.BjV., de Poolsche T .O.T., de
Belgische Sabena en de Imperial Airways,
stand», die een .nteressant beeld eeven van
het materiaal en het luchtnet der betrok-
IfArl moofopLonnTl.TI
ne i HIHUUtuuigpqoii,
Aansluitend op dfi inzending van de K.
LM. vinden we de inzending van de KNJ
L.M., die voor een deel is ondergebracht in
een smaakvol versierd gebouwtje in pago-
da-vorm met het beeld van den god van "de
luchtvaart Garoeda. De K.NJJL.M. toont
interessante bijzonderheden van haar kar-
teermgearbeid op Nieuw-Guinea. Tot de
hier geëxposeerde modellen behoort o.a.
h°t model van een der Sykorsky amphibie-
vllegtuigen, die de K.NJ.L.M. voor dit
'oei heeft aangekocht.
Het middengedeelte van de eerste zaal
wordt in beslag genomen door onze defen
sie. De marine heeft een barer nieuwste
watervliegtuigen neergeaet, n.l. de Fokker
C. 11 W'., den aan twee pereonen pl mts
biedenden zee"verkenner, die o.a. als ct-ta-
fult-yliegtuig op den nieuwen kruiser „De
Ruyter" aanwezig is en die ook op den on
langs te water gelaten flottkJjeleidi
De drijvers rusten in
waardoor men een indruk moet krijgen, hoe
het vlisgtuig op het water ligt.
Naast deze marine-inzending heeft de
luchtvaart-af deeling een Fokkervorkenner
G. 10 afgestaan, het snelle tweepersoons-
vliengtuig, dat de Nederlandsche vliegtui-
genfabrieken ook in groote getale naar het
(buitenland hebben, geleverd. Een z.g. open
gewerkte Fokker] C. 6 geeft den toeschou
wer de gelegenheid,, niet alleen het binnen
ste van dezen verkenner te bekijken, maar
door het ontbreken van de bekleeding kan
men duidelijk het geheele constructiewerk
van stalen gelaschte buizen in oogenschouw
nemen. Tot de verdere inzendingen van de
L.V.A. behoort nog een geopend, opgehan
gen valscherm met valscherm-montuur.
Koolhoven valt het meest op door den
nieuwen Koolhoven-jager F. K. 55, die op
den Parijschen Luchtvaartsalon in October
van het vorige jaar een ®oo groote sensatie
Het Jamboreekamp, de nieuwe stad,
die nabij Vogelenzang is verrezen is
Vreemdelingen veroveren
Toen Woensdagavond om 10 uur de tap
toe werd geblazen, heerschte er spoedig
volmaakte rust in de verschillende suDkam-
pen, en alle reeds aanwezige kampbewoners
konden rustig van hun welverdiende nacht
rust genieten.
Zoo rumoerig als het den geheelen dag
was geweest, zoo vredig was net geduren
de den nacnt op het uitgestrekte terrein.
Het was gisteren echter weer vroeg dag,
want om 7 uur werd reveille geblazen, en
by het ontwaken werd iedere kampbewoner
verrast met het eerste nummer van de
„Jamboree-Post1 de tijdelijke krant van het
Kamp, waarin naast artikelen en beschrij
vingen de verschillende gegevens voor den
komenden uag zijn opgenomen.
Veel tijd voor het lezen van hun krant
werd den verkenners echter nog niet ge
geven, want na het ontbijt toog men dra
aan het verdere afbouwen van het kamp
en den geheelen ochtend was het gehamer
ei\ geklop niet van de lucht. Er heerschte
onder de jongens de meest opgewekte stem
ming en het was voor hen een aangename
afwisseling, wamieer nieuwe groepen het
kamp kwamen binnentrekken, die dan met
luide kreten en yell's werden verwelkomd.
Ook Donderdag was het weer een drukke
dag voor de spoorwegen, want behalve nog
eenige duizenden Nederlandsche verken
ners arriveerden thans ook de eerste groo
te huitenlandsehe contingenten, een g<*-
1 deelte der Amerikanen opende den stroom
!van nieuwe deelnemers, spoedig gevolgd
door twee extra treinen met 750 Polen, die
onder de vroölyke tonen van hun eigen
muziekkorps te ongeveer half tien via de
1 met vlaggen versierde oprijlaan de hoofd-
1 poort van het terrein binnentrokken, onder
groote belangstelling van alle kampbewo-
De Polen hadden een goede reis gehad
en waren opgetogen over de aan hen toe
gewezen plaatsen in de subkampen 6 en 9.
Onmiddellijk maakten zy een aanvang
met den opbouw van hun tenten, waarby de
Nederlandsche jongens belangstellend toe
keken. Een kranigen indruk maakten deze
Poolsche verkenners.
J Eenigen tyd later arriveerde het tweede
groote buitenlandsche contingent, bestaan
de uit 320 Tsjechen, die in subkamp 5 wer
den ondergebracht. Verder kwamen nog
kleinere groepen Armeniërs, Syriërs, Grie
ken, Japanners enz., die alle even hartelijk
werden begroet. Er begint dus thans reeds
teekening in de Jamboree te komen, al
moeten vandaag en Zaterdag nog duizen
den buitenlanders het kamp betrekken.
Alles is er op gericht, om de aankoifist
en de inrichting een zoo vlot mogelijk ver
loop te doen hebben.
By de spoorwegen is de dienstregeling
keurig in orde, de rijksveldwachters rege
len op voorbeeldige wijze het nu reeds
.drukke verkeer en op het terrein zyn kamp
leiders, subkampleiders, de architect van
Leeuwen en de pers- en propagandadienst
voortdurend in de weer, om overal behulp
zaam te kunnen zijn.
Op het marktterrein heerscht reeds bij
de diverse winkeltjes een gezellige drukte
en met man en macht is men nog bezig de
laatste hand te leggen aan het groote
restaurant, waarvoor twee groote indruk
wekkende totempalen zijn opgericht,
j De groote theatertent, welke eenige we
ken geleden door het noodweer werd ver-
I nield, is weer herrezen en op het oogenblik
is men er druk bezig te repeteeren voor te
geven voorstellingen.
Alles gaat dus naar wensch en wanneer
het weer nu maar wil blyven medewerken,
beloven het hier gezellige dagen te wor
den.
Zooals men weet wordt de Wreld-Jambo-
ree-stad Zaterdagmiddag, door H. M. de
Koningin geopend.
Paavinders passeeren Amsterdam.
Er heerschte gistermorgen op het Cen
traal station een buitengewone drukte, die
veroorzaakt werd door de aankomst en het I
vertrek van eenige extra treinen, welke
buitenlandsche en Nederlandsche padvin- 1
ders vervoerden, op den doorreis naar Vo-
Zooals men weet, wordt de Wereid-Jambo-
reeds spoedig geopend zal worden.
Reeds vroeg in den ochtend om acht uur,
arriveerde een extra trein, van twaalf wa
gons, waarvan drie goederenwagons, uit
/Polen. Ongeveer twintig minuten vertoef
de deze trein, waarin zich omstreeks dui
zend Poolsche padvinders bevonden, op het
station. Het wachten viel de jongens niet
moeilyk, aangezien het padvindersmuziek
corps eenige vroolyke nummertjes ten beste
gaf. Ruim een uur later rolde een extra
trein van vyftien wagons met 1500 Tsje
chische padvinders de overkapping binnen,
die na eenige minuten weer vertrokf'dade-
lyk gevolgd door een extra trein met Ne
derlandsche padvinders jiit Alkmaar en
Utrecht, welke trein uit dertien voertuigen
bestond en dus ook ongeveer een duizend
padvinders naar de Jamboree bracht.
Omstreeks twaalf uur kwam uit de D-
trein uit Zwitserland een contingent Ameri-
kaansche padvinders aan, die eenigen tijd
op het centraal station verbleven. Met de
treinen welke respectievelijk om 13.15 en
13.45 uur uit Amsterdam vertrokken, heb
ben de jongelui de reis naar Vogelenzang
voortgezet. Ook vandaag zullen eenige
extra treinen te Amsterdam aankomen,
ivelke Finsche padvinders en Nederland
sche padvinders uit Groningen zullen ver-
De Duitsche Festspiele.
De Amsterdamsche padvinders zyn allen
ook reeds naar Vogelenzang vertrok
ken. De meesten gingen op de fiets, de
overigen met den trein, doch allen in troeps-
verband.
Vliegkiachtverloting der Kon. Ned.
Ver. voor Luchtvaart.
De Minister van Justitie heeft by besluit
d.d. 5 October 1936 goedkeuring gehecht
aan een groote verloting, welke door de
Koninklijke Vereeniging voor Luchtvaart
zitl worden gehouden.
Een der hoofdprijzen van deze verloting
is geheel origineel. Er is wel eens de op
merking gemaakt: het is wel aardig, een
automobiel te winnen, maar men moet zich
toch altijd nog de uitgaven kunnen getroos
ten, om er een paar jaar mede te kunnen
rijden. Wie de automobiel 'van de vlieg-
kracht-verlotïng wint, heeft bovendien twee
jaar gratis ryden, want de vliegkracht-ver-
loting geeft tevens bonnen voor 16.000 liter
benzine, 300 liter olie, 3 stel banden, twee
jaar all-risk-verzekering. Tevens is de win
naar gedurende twee jaar vrij van perso-
neele en wegenbelasting.
1937 is het jaar der Duitsche „I1 est-
spiele". Bij deze gelegenheid worden
talrijke meesterwerken van Duitsche
dichters opgevoerd. Reeds sedert ja
ren zijn de feestvoorstellingen te
Frankfort a. d. Main of die te Heidel-
berg, waarby steeds Goethe's „Götz
von Berlichingen" wordt opgevoerd,
gebeurtenissen van internationale be-
teekenis op tooneelgebied. In deze bei
de steden en voorts ook op de „Lui-
senburg" naby Wunsiedel in het Fich-
tel gebergte, den oudsten openlucht
schouwburg van Duitschland, staat
dit jaar ook „Faust" van Goethe op
het programma. Te Marburg en el-
1 ders wordt „Katchen von Heilbronn"
van Kleist opgevoerd. Te Rutlingen in
Zwaben is de keus gevallen op „Ag-
I nes Bernauer" van Hebbel. De helden
van al deze werken hebben werkelijk
geleefd. Men kan in Dpitschland nog
de oorden bezoekeni alwaar zij hun
dagen hebben doorgebracht.
Heinrich George, de vermaarde
vertolker van de rol van „Götz" by
de nationale „Festspiele" te Heidel-
berg, onderneemt elk jaar van uit
Heidelberg een uitstapje naar het na-
bij gelegen Slot Jagsthausen in het
dal van de Jagst. Te Jagsthausen
*\yerd Götz von Berlichingen in 1480
geboren. De stamburcht van zijn ge
slacht bezit nog een portret van den
dapperen strijder, geschilderd tijdens
zijn leven. Hier ligt ook de vermaarde
ijzeren hand, welke hy voor zyn rech
terarm liet vervaardigen, nadat hy
zijn rechterhand in den slag van
Landshuit had verloren. Een weinig
verder in de richting van den Neckar
ligt Burcht Möckmühl. Dit slot heeft
Götz voor Hertog Ulrich van Wurtcm-
berg tegen de „Schwabischen Bund'
verdedigd en ook beheerd. Hy heeft
zich daar, toen de gansche bezetting
uitgehongerd was, moeten overgeven.
Voor de tweede maal geraakte hjj in
gevangenschap, toen hy in 1525 te
gen zyn zin de leiding van de opstan
dige boeren uit het Odenwald öp zich
had genomen. Enkelen t\jd lang heeft
men hem toen te Augsburg vastge
houden. Daarna moest hy zich op slot
Homberg, heden een schilderachtige
ruïne tusschen Jagst en Neckar, ves
tigen. Daar heeft hy nog 36 jaar in
vrede doorgebracht en zyn levensge
schiedenis geschreven. Hij stierf in
1562, na vooraf nog, op zestigjarigen
leeftijd, tegen de Turken te velde te
zyn getrokken. In de kruisgang van
het klooster der Cisterciënsers te
Schöntal, aan de grens tusschen Zwa
ben en Franken, staat een lang reeks
standbeelden der Heeren von Berli
chingen. Zij staan allen rechtop.
Slechts één hunner, de oprechtste van
allen, knieltGoetz von Berlichingen.
Volgens de sage en ook volgens
Goethe zou Goetz gevangen hebben
gezeten en ook zijn overleden in den
somberen, toren aan den Neckar te
Heilbronn. Dit is hem in werkelijk
heid echter bespaard gebleven. Op de
schilderachtig-drukke markt van dit
allerliefste Zwabische stadje aan den
Neckar, staat het steenen huis waar-
De brug over de Neckar en Brückentor te Heidelberg.
De wereldexpositie vergt verbouwing
der stad!
Glazen huizen op stelten.
Ongeveer terzelfdertyd, dat Parijs
zijn Wereldtentoonstelling opende,
begon men in Amerika met de eerste
voorbereidingen voor de te New-York
i» 1939 plaats vindende Wereldexpo-
E'tie, die alle voorgaande moet over
vleugelen en waaromtrent men reeds
het volgende weet te vertellen
„De scheepvaartbureaux hebben in
de laatste maanden onder hoogspan
ning gewerkt", zoo vertelt ons de
voorzitter van de „New-York Society
°f Architects", „want in het teeken
van de nieuwe „prosperity" is de be
langstelling voor de Parijsche exposi
tie van dit jaar in heel Amerika vrij
snoot. New-Yo#k heeft er trouwens
ditmaal zeer veel belang bh, want de
k.ieuwe Wereld wil iets van de Oude
afkijken. Men zal de Parijsche We-
'■-IdUmtoonstelling in oogenschouw
nemen, afkeuren, wat er af te keuren
v'alt en in toepassing brengen, wat
navolgenswaardig is. New-York wil
in 193§ een Wereldexpositie openen,
zooals er nog nooit een is geweest!
Zij moet alle voorafgegane tentoon
stellingen op dit gebied verre over
treffen en daarom is het noodig, dat
men thans, reeds twee jaar voor de
openstelling, aan de uitgebreide voor
bereidingen begint."
„Het is interessant te hooren, wat i
de voorzitter der „New York Society
of Architects", een instelling, welke
een der grootste en meest moderne
bureaux van de stad New-York bezit,
over de a.s. expositie en haar voorbe
reidingen denkt.
„Over het terrein", zoo zegt Mr.
Bywater, „heeft men niet lang be
hoeven nadenken. Al spoedig was
men van meening, dat de reusachtige
oppervlakten op Long Island zich
hiertoe het best leenen. Tegenover
Manhattan en Bronx en hiervan ge
scheiden door de Flushing Bay, lig
gen op Long Island de voorsteden Co
rona en Flushing. Tusschen de beide
steden strekt zich een breede strook
drassig en tot nu toe grootendeels on
gebouwd land uit, waar in het midden
het Meadow-Meer ligt. Deze strook is
voor de tentoonstelling gekozen. Dit
stukje wereld zal „the Worlds Big
gest Fair", de grootste en meest im
posante van alle wereldexposities, I
moeten herbergen!"
Als men in New-York iets grootsch
op touw zet, is steeds 't eerste vraag-
stuk dat van het verkeer en zoo ook
hier. De verbindingen naar Long Is
land zijn wel vrij gunstig (twee „un
dergrounds" komen dicht bü het toe
komstig expositieterrein), maar men
wil het den vreemdeling zoo comfor
tabel mogelijk maken.
Een aantal breede autowegen zal
het terrein verbinden met New-York, j
een nieuwe brug van Bronx uit komt j
over den uitlooper van de Flushing
Bay en moet vóór de opening der ten- j
toonstelling gereed zijn. Tenslotte be-
vindt zich nog vlak bij het park, om
I in alle behoeften te voorzien, de
I North Boach-Vlieghaven.
Op het thans nog kale en grooten-
deejs onbegaanbare stuk gronds zal
binnen de twee eerstvolgende jaren
„de stad der toekomst" ontstaan. Het
terrein op Long Island wordt m
hoofdzaak in twee helften gesplitst,
waarvan de breede Horace Harding-
Boulevard de grens vormt. Aan de
zijde der stad zullen rond de „Thème
Center" de geweldige gebouwen ver
rijzen; aan de andere zijde, rond het
Meadow-Meer, wordt het meest mo
derne lunapark ter wereld aangelegd.
De verklaringen, die de heer By
water over de ontworpen gebouwen
te zien gaf, zijn in alle opzichten
nieuw en verrassend.
„De New-Yorker Wereldexpositie",
aldus de heer Bywater, „zal de bouw
van de toekomst voorgaan. De steden
van morgen zullen niet meer regel
recht uit den grond oprijzen, maar
het fand zal bedekt zijn met groene
vlakten en velden vol bloemenDaar
enboven verheffen zich, als het ware
op hooge stelten ,de smalle, maar zeer
hooge huizen. Het aanleggen der strar
ten is daardoor gemakkelijker ge
maakt; het verkeersprobleem is te
vens opgelost. De geheele oppervlakte
van de stad staat ter beschikking van
het verkeer! Groene weilanden en
zonnige velden zullen de groote stads
bevolking en vooral de jeugd weer
dichter bij de natuur brengen en hun
alle genoegens van het „buiten zijn"
temidden van de wereldstad, ver-
Schaffen.
De gebouwen van de New-York
Worlds Fair" zullen niet alleen aan
de expositie het nieuwe aanzien ge
ven, ze zullen waarschijnlijk ook de
architectuur van de komende eeuw
zeer sterk beïnvloeden. Als bouwma
teriaal zal, naar het plan, staal en
glas worden gebruikt." v
De New-Yorker humor, steeds pa
raat en steeds actueel, heeft zich
reeds meester gemaakt van het on
derwerp tentoonstelling en op een
groot diner in een der aanzienlijkste
hotels, klonk onlangs de eerste
„Schlager" van de Wereldexpositie.
Daarin wordt beschreven, hoe het ge
heele land niets anders was dan mod
der en vuil, totdat de New-Yorker ar
chitecten kwamen en er rozen plant
ten, om al die onaangenaamheden te
I maskeeren...