THALIA Nieuws uit onze Woning-Etag W' De tocht naar de Stratosfeer „ELFHOEVEN TUINFEEST INVENTA N.y. iovix Tandheelkundig Instituut Dentoform I5.1 f.OUDSCHE COURAMT ZATERDAG 13 AUG. 1V37 TWEEDE BLAD D« Goudsche Fruithandel Handels Ond. A. G. de Ruijter De eigenaarG. VAN BAREN BOOTTOCHTEN IS HET U BEKEND, Firma Wed. A. RIETVELD, VEREENIGING VOOR FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING zonnet VULHAARDEN Opleiding Boekhouden Boskoop Reijérskoop 165 Er wordt ook in Gouda Eerste Goudsche Aardappelhal J. W. HOEBEEK, BOTERKOEKJES en BANKETKOEKJES Gebr. KAMPHUISEN N.V. Illül Toonkamers „Crabeth' TREIN Arnhem en Nl|megen ARGUS FILM, de beste J. C. LANGERAAR, REÜNIE GOUDA Adverteert in dit Blad 17.75 16.26 10 9. 6 34.50 30.9° 58. 44. 3 18.9° 1650 14.90 29.5° 26.50 23.60 34.5° 4575 45.— I 55.- 3.40 GROOTE BALONNENWEDSTRIJD. Strijd om veiligheid van verkeer. "TnefWn van 1954 was de aaIüeg imoïx Wegen der gerechtigheid. Oouda Klalwag Talaloon 2MO Vanaf VRIJDAG 13 t.m. WOENSDAG 18 AUGUSTUS. LET OP!!! Een nieuw lachrecord 1 is op komst met viji bekende sterren: JACK BENNY - TED HEALY - NAT PADLËTON UNA MERKEL - MARY CARIJSLO in een alleraardigste film, waarin het aan spanning en afwisseling niet ontbreekt (It's in the air). Heel Gouda zal het hebben over de vyf lachende sterren in deze Metro-Goldwyn Mayer film. Een uitgebreid en verzorgd VOORPROGRAMMA gaat aan dit filmwerk vooraf. ATTENTIE!!! WOENSDAGMIDDAG 18 AUGUSTUS 2 uur onze 3e GROOTE VACANTIE MATINé voor Jong en Oud, met een speciaal „OUR GANG" programma, ook OLIVIER HARDY en STAN LAUREL zijn deze middag aanwezig. Prijzen voor ieder's beurs 15 en 30 ct. HOTGL-CAFé-RESTAUjr£NT waar deze week 5fl0 Engasche padvinders zich kostelijk hebben geamuseerd, kunt D-ook Verstrooiing vinden. Bezoekt daarom ons Door het groote succes zal de DANS- en STEMMINGSMUZIEK wederom verzorgd worden door COR JUE EN ZIJN ENSEMBLE. TEL. 9 REEUWIJK. QOUDI HtEK VAN HOLLANDv.V. PER SNELVARENDE SALONBOOT IJSEL I. WOENSDAG 18 AUGÜSTUS 1937 - ZONDAG 22 AUGUSTUS 1937 Van GOUDA (ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uur n.m.; van MOORDRECHT 7.20 uur, van NIEUWERKERK 7.35 uur (vanaf Nieuwerkerk naar Hoek van Holland). DONDERDAG 19 AUGUSTUS 1937 Van GOUDA (ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uur v.m. Van Moordrecht 7.20 uur Van Capelle8.15 uur Nieuwerkerk 7.35 Krimpen (Dorp) 8.20 Evegroen 7.40 Nieuwe Veer 8.25 M.,j „A Keten 8.30 Middenveer 7.o0 stormpoWer 8.35 Ouderkerk 8.Kialingsche Veer 8.40 Van HOEK VAN HOLLAND 5 uur n.m. TARIEF: Volwassenen ƒ0.60, Kinderen (412 jaar) ƒ0.30 (Kinderen benedon 4 jaar vrij). Deze Boottochten worden door GEZELLIGE MUZIEK opgeluisterd. UITSTEKEND BUFFET AAN BOORD. De Ondernemer: S. S. IJsel I, A. H. BOEREN. dat de NUTSSPAARBANK te GOUDA (opgericht in 1857) de oudste spaarinstelling hier ter stede is, dat het inleggers-tegoed der NUTSSPAARBANK thans meer dan 3.500.000.(drie millioen vijfhonderd duizend gulden) bedraagt, dat de NUTSSPAARBANK meer dan 12.000 spaarders heeft, dat aansluiting by den OPHAALDIENST der NUTSSPAAR BANK U voordeel en gemak biedt, dat de NUTSSPAARBANK fraaie nikkelen spaarbusjes uit geeft, dat de NUTSSPAARBANK gelden disponibel heeft voor plaat sing op eerste hypotheek, dat de NUTSSPAARBANK is aangesloten bij den NEDER- LANDSCHEN SPAARBANKBOND, dat de NUTSSPAARBANK staat onder controle van het NEDERLANDSCH SPAARBANKBUREAU, dat het kantoor der NUTSSPAARBANK, wegens verbouwing, tijdelijk gevestigd is: MOLEN WERF 35 BLAUWE DRUIVEN PERZIKEN MELOENEN PRUIMEN BESSEN TAFÊLAPPELEN GRAPE FRUIT SINAASAPPELEN CITROENEN BANANEN TOMATEN VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3318. Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165. Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds kosteloos verkrijgbaar btf de afdeelings-secretaresse, Fluweelensingel 87. De prettigst* haard is Inventa. Bij het aanschaffen verbaast U de lage prijs en jaren en jaren daarna geniet U van zijn fraai uiterlijk, zijn degelijke afwerking en vooral van het lage brandstofverbruik. Kiest daarom Inventa, een R. S. Stokvis product van Nederlands fabrikaat. FILIAAL KLEIWEG_54_ Desgewenskht gam. bet cond. Staiatspraktijk-, Praktijk- en Accountantexamens (N. I. v. Acc.) Accountant, Leraar Boekhouden en Handelswetenschappen. Wilt U verzekerd zijn yan mm PRIMA ZEEUWSCHE EIGENHEIMERS tegen den laags ten prijs, koopt die dan in de Wij schrappen Electrisch Uw Aardappelen en snijden Uw Snijboonen terwijl U wacht. Naaierstraat 12 - Telef. 3018. ALLE SOORTEN 20 CENT PER ONS. TELEF. 2754 GOUDA. In de Etalage PASTEL van JAN VAN HAM. NIEUWE ELASTIEKJES en AARDEWERK. CRABETHSTRAAT 8. Telefoon 2020. II van Den Haag, Gouda, Leiden, Alphen a. d. Rijn, Boskoop, Waddinxveen en Utrecht naar op ZONDAG 22 Augustus ZIE AANPLAK. EN STROOI- BILJETTEN. Café „DE BEURS", MARKT 42 GOUDA. Spreekuur Donderdag 12 uur Geheel gebitten met garantie 30. Alles inbegrepen. Vullingen 2. Nederlandsche filmf 28o. 8 opnamen 6 x 9 ƒ0.65 Filmpacks 9 x 12, 6 opnamen 1.25 BURG. MARTENSSINGEL 103. Van VrOdag 13 t.ni. Aug., dus slecht» 4 dagen Gezonde sensatie - Enorme apai De groote Detect:ve.piim „D« geheimzinnige Vlngwffc Als tweede hoofdfilm de Beroemd. Zingende Cowboy DICK FORAN Met donderend gewld Extra in dit progi^^T lleisvereenigmg Het Westen"' Toegang boven 14~ Taarj^g^ vanaf 25 ct. Gratis FietsenataHjgj Attentie!! ZondagochtendlÖjT" Liane Haid, Gustav Frohlich Szöke Szakall in: Ich will nicht wissen wer Du Als extra: De Engelsche Kron». Fox-film in natuurlijke kleuren. Entree 25-30-40 ct. Toegang; jedei leeftijd. Woensdag 2 u. GROOT^ACANTB MATINEE. Entree 15 en 25 „t. Hoofdfilm :Joe E. Brown in 6„DE DRIJVENDE ZWEMBROEK* Voor iade ren leeftijd. MODERNE SLAAPKAMER, vervaardigd uit Sapeli mahonie en macoréhout, een zeer mooie combina tie van edele houtsoorten. 3-deurs kast, extra groot ledikant met moderne toog en 2 aangebouwde nachtkastjes, sierlijke ronde |Or tafel en 2 stoelen compleet jug."* SIERLIJKE EIKEN SLAAPKAMER bestaande uit legkast met noten deur, 2-persoons ledikant, nachtkastje met glazen plaat, tafel en 2 stoe len compleet vu. S SALONSTEL, bestaande'uit 4 crapauds, geheel met effen wollen moquette bekleed Old finish armleggers MASSIEF EIKEN SALON GARNITUUR, 2 moderne crapauds en 4 stoelen, met wollen moquette bekleed, ge heel op veeren OLD FINISH DAMESFAl'TEriLS met fraai gobelin stoffeering, diverse modellen FRAAIE SALON- EN BIJZET TAFELS, diverse luxe modellen, alles le klas werk 90 75 75 H ULS K A M ER A M EU BL EM E NT E N, massief eiken, 2 armfauteuils en 4 stoelen met Jaspé bekleeding en uit- neembaar veerende zittingen IDEM, doch met bekleede rugleunin gen. OLI) FINISH ROOK FAUTEUIL met zware ronde fleschpootei en gebeeldhouwde zijkanten ROOK FAUTEUIL KUSSENS van fraaie Peau de Pêche, geheel veerende rug en zitting, met| 10 jaar garantie EIKEN BOEKENKASTEN met flinke bergruimte, div. modellen MODERNE EIKEN DRESSOIRS. bijzonder mooie modellen, zorgvuldig bewerkt, keuze uit 20 modellen. Uit sluitend de betere soorten WILTON KARPETTEN. enorm mooie collectie, Perzische des sins, passend in ieder interieur. Iets zeer bijzonders en voornaams voor salon 200 x 300 I 225 x 325 ZUIVER WOL MOQUETTE TRAPLOOPER, extra zwAre hoogpool kwaliteit met Perzische dessins, warme kleuren, ge garandeerd solide. 540 50 c.m. breed, per Meter 70 c.m. breed, per Meter Heeft U trouwplannen of plannen Uw kamers te vernieuwen? Komt dan eens kijken op onze 2e en 3e Etage (lift), welke voor dit doel geheel zyn ingericht. VRIJ ENTREE- ZIET TEVENS ONZE SPECIALE ETALAGES. I»aat Uwe kinderen meedoen aan onze 20 fraaie prijzen, waaronder 6 autopeds op luchtbanden. Het drama van Boskoop. Waarom geen goede oplossing met een lichtsignaal? OLD FINISH DAMESFAUTEUIL prima .gevernist met net zitting no behandeling voor den rechter van „Veie ongevallen, welke op den onbe- !ÏTktól spoorovergang in de kom van f ,emeente Boskoop plaats hadden, ihrttft ons de WN.A.C., Keelt jseet eens vnlle aandacht gevestigd op dit punt. ut «I dienstig zijn de geschiedenis van 7m Boskoopschen overweg van het be- MiS na te gaan om een indruk te krtj - %L van het „drama", dat zich hier heelt van het zeer kostbare spoorlijntje Gouda ftskoopAlpben, (dat van zijn ge- ^rtc al belangrijk hoeft bijgedragen den verliespost der Nederlandsche TOorwcgen, welke post middels hetVer- Mstonds en de benzinebelasting door 53 motorwegverkeer moet worden ge- Mt) zoover gevorderd dat een spoedige noenstelllng tegemoet kon worden gezien. Het spoorlijntje kruist temidden van de bebouwing den belangrijken Oost- West loopenden weg door Boskoop, waar hiaiens de in de week van 13—20 Juni ffil gehouden verkeerstellingen op zes verkdagen tesamen tussctten 6 uur des „rzenS en 9 uur des avonds passeerden: motorrijtuigen: 2.463; rijwielen: 14.633; bespannen voertuigen 289; voetgangers: 4451 Het spreekt vanzelf, da£ bij een der gelijke verkeersintensiteit en bij de aan wezige allesbehalve gunstige ultzichts- condlttes het gemeentebestuur bevreesd was voor ongevallen en derhalve in Juni 1934 bij de directie der Nederlandsche Spoorwegen aandrong op bewaking van den spoorweg met bediening door perso neel van het op 175 M. van den overweg gelegen station. Hierop antwoordde de directie dat de overweg niet door den minister van Waterstaat was aangewe zen als een, die diende te worden afge sloten. Daarmede was dus de verant woordelijkheid gegeven aan den minis ter (i.e. flen Inspecteur-Generaal der Spoor- en Tramwegen). Het gemeentebestuur van Boskoop was door dit antwoord zeer teleurgesteld en wendde zich op 2 Juli 1934 opnieuw tot de Directie der N. S, waarbij de cijfers van de bovengenoemde verkeerstelling werden overgelegd Op dit schrijven werd een antwoord niet noodig geoordeeld, evenmin toen daarop in September op een antwoord werd aangedrongen, noch toen de Directie in kennis werd gesteld van het gunstige aanbod, dat het ge meentebestuur ter bevordering van de verkeersveiligheid op 18 September 1934 aan den minister van Waterstaat deed en dat hieronder moge volgen: ..Wij ver klaren ons dan ook in principe bereid voor rekening der gemeente te nemen de kosten van aanschaffing, inrichting onderhoud en stroomverbruik van een electrisch lichtsignaal boven den onbe- waakten overweg, ingesteld en werkend op een knbpdruk ter plaatse, waar zulks het gevoegelijkst kan geschieden door personeel van het station onderweg. Witte kleur". Men begrijpe dat de witte kleur niet slaat op het post papier van het departement, maar op de vlag. In de daarop Inderdaad ontvangen brief wordt medegedeeld, dat uit een in gesteld onderzoek gebleken is, dat afslui ting van den overweg niet noodzakelijk is en het nemen van bijzondere maat regelen (lichtsignaal) evenmin noodig wordt geacht Van 7 October 1934 af richtte het ge meentebestuur een .Nvaarschuwings- dienst" in. bestaande uit een man met vlag (event, lantaarn) die bij het nade ren van een trein waarschuwt. De hier uit voor de gemeente voortvloeiende kos ten bedragen omstreeks 500.per Jaar. In het najaar van 1936 is met de spoor wegen afgesproken, dat de waarschuwer steeds mededeellng zal ontvangen van de extra-treinenloop en afwijking van de normale dienstregeling. Deze mede deelingen plegen echter zeer onregel matig binnen te komen, tengevolge waar van heteffect van de waarschuwings dienst sterk wordt verminderd en waar door dan ook een ongeval plaats vond. Momenteel passeeren per werkdag 42 treinen, daarnaast nog 3 A 4 goederen treinen en nu en dan een extra-trein. Zoowel in verband met de verhoogde frequentie van den treinenloop als met het inmiddels toegenomen wegverkeer ter plaatse heeft het gemeentebestuur in Maart van dit Jaar wederom op het nemen van maatregelen aangedrongen Nog immer is de gemeente in principe bereid de kosten van een lichtsignaal te dragen. Toch vreest de K.N.A.C., dat ook hier nog meerdere ongevallen zullen moeten gebeuren, voordat een goede öp- lossing met een lichtsignaal zal zijn tot stand gebracht. De geschiedenis der be waking onzer spoorwegovergangen leert I ten deze niet veel goeds. Na vele, vele Jaren werd eindelijk tot 1 het nemen van een proef met een licht signaal te Steenwij k besloten, doch het duurde meer dan een jaar voordat het apparaat in gebruik genoiqen wera. j Thans is dit toestel 8 maanden tot tevredenheid in werking, doch een twee- I de apparaat op een van de overige on- geveer 1400 onbewaakte overwegen, is nog niet verschenen, al zijn hierover wel be - I richten gelanceerd. Inmiddels neemt echter het aantal onbewaakte overwegen toe, aangezien elk jaar nog bestaande afsluitingen uit bezuinigingsoverwegin gen worden opgeheven. Daarnevens neemt ook het gevaar der onbewaakte overwegen toe, zoowel door de vergroo ting van de rijsnelheid der treinen, als door de tengevolge van de verbeterde techniek toelaatbaar geworden grootere snelheid van pet wegverkeer, waarmede noch de uitzichtsnormen.' noch we waar schuwingssystemen op den weg voorals nog In overeenstemming zijn gebracht. De liquidatie van de Omzetbelasting. Adres van de Kamer van Koophandel voor Utrecht aan den minister. Naar aanleiding van het feit, dat de Omzetibelastingwet op 1 Januari 1939 zal komen tq vervallen, heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor het gebied Utrecht zich in een adres tot den minister van financiën gewend. In deizen brief herinnert de Kamer aan de voor 's Rijks financiën uiterst moeilijke omstandigheden, waaronder deze wet tot stand is gekomen. De wet, aldus adressante draagt een crisis-l'.arakter, weshalve haar werking terecht aan een termijn is gebonden. Het bedrijfsleven vei trouwt er op, dat de regeering geen maatregelen zal voorbereiden, welke tot voortzetting van de wet in eenigerlei vorm zou voeren. Hiertoe lijkt temeer reden aanwezig, wannec,- n.en rekening houdt met het algemeen gunstiger aspect, hetwelk de toestand van de inkom sten van het ryk nagenoeg over de geheele lijn te zien geeft. De Kamer meent, dat de regeering het heffingspercentage geleidelijk zou kunnen verminderen, daar door de toegenomen be* drijvigheid en de stijging der marktprijzen de opbrengs der belasting bij voortduring stijgenlde is. Zulk een vermindering biedt, gezien de aanzienlijke toeneming van de inkomsten, naar de meening der Kamer, ongetwijfeld feitelijke mogelijkheden. Hoewel de wet uitgaat van de bedoeling, dat de lasten uit de wet voortvloeiende, uit eindelijk voor rekening van den consument zullen komen, heeft de ervaring wel ge leerd, dat dit beginsel niet overal toepas sing heeft gevonden, doch dat de impopu lariteit der wet en de vooral in de crisis- japen toegespitste concurrentie, er toe ge leid heeft, dat verschillende bedrijven, in zonderheid ook het middenstandsbedrijf, de belasting voor eigen rekening hebben moe ten nemen en doze mitsdien voor de be trokken bedrijven opnieuw een verzwaring ,van druk beteekende. De Kamer is van oordeel, dat de verla ging van het heffingspercentage aan den koopkracht van den consument ten goede komt, terwijl zij tevens leidt tot vergrootmg van de bedrijvigheid in handel en industrie en tot vermindering van de ook thans nog aanzienlijke werkloosheid. De Kamer heeft de vaste overtuiging, dat een verdere verhooging van de inmiddels gelukkig reeds gestegen economische acti viteit in den lande ten nauwste verbonden is met een vermindering van remmende lasten en dat geen middel om deze verbe tering te stimuleeren doeltreffender kan zijn, dan een zoo spoedig mogelijke likwi- daties van al die maatregelen, welke in cri sisjaren genomen zijn. Resume erend verzoekt ds Kamer den mi nister met aandrang deze gedachte in ern stige overweging te willen nemen en ter zake de noodige voorstellen zoo spoedig mogelijk te willen voorbereiden. Wie zou verwachten, dat dit fraaie aanbod terstond dankbaar zou worden aanvaard, vergist zich geheel. Een vm- gerdruk van een spoorwegambtenaar was te veel gevraagd! B. en W van Boskoop, terecht bezorgd voor lijf en leden van de weggebruikers, verzochten In hetzelfde schrijven toe stemming van den datum van ingebrulk neming van den spoorweg af tot aan het inwerking stellen van het lichtsignaal een man met vlag te van openstelling van den „loorweg naderde zonder eenig antwoord qp bovengenoemd schrijven Op 5 October 1934, één dag voor de ope ning. telegrafeerden B en W. naar htt Departement van Waterstaat: „Bij ge breke van antwoord komt tijdelijk man met vlag of lamp bij overweg Welke kleuren zijn gewenscht ter voorkoming misverstand treinbestuurder?" Het prom ts telegrafische antwoord luidde: „Brief In de Ooetersche bazar. Kom hier, kom hier! Koopt hier een amulet die U geluk zal aan brengen! Brengt ze geen geluk, koop dan een vergiftigde dolk. DE LIJN GOUDA—BOSKOOP. Geen behoorlijke verbinding met het station. In Boskoop. In een der laatste vergaderiigen van den Gemeenteraad heeft het lid van den raad, de heer P. Loef de vraag gesteld, of het niet mogelijk; was om de autobuslijn van, Boskoop op Leiden door te trekken tot den Goudschen Rijweg, omdat voor het ooste lijk deel der gemeente geen behoorlijke verbinding bestaat met het station. Uit het antwoord van den voorzitter bleek, dat het wachten was! op een verzoek van de auto- busondernemW. De heer lioef zal zich bij de bewoners aan den oostkant van de Goudwe zeer ver plicht hebbeii met het stellen van deze vraag. Nu sinds eenigen tijd de autobus dienst op Gouda via Reeuwijk is opgeheven, welke bus dejor het Oostelijk deel der ge meente liep èn thans de drukke vacantie- t(jdi van reizen en uitgaan is aangebroken, blijkt voor de bewoners van het oostelijk ge- deelt» van Boskoop de belujpfte zeer groot, te zijn aan een betere verbinding. Boskoop heeft jaren gekend, waarin het, wat verkeersmiddelen betrof, zeer misdeeld was. Eenige stoomibootdiensten op Gouda, Leiden en Amsterdam waren de eenige ver bindingen. Met de toenemng van het ver keer werd dit beter. Er kwamen autobus lijnen op (jouda,, een via Reeuwijk, en een via Waddinxveen, op Rotterdam, op Leiden en' op Amsterdam via Alphen aan den Ryn De stoombootdienst op Leiden en Amster dam werd opgeheven. Ër was echter een uitgebreide reisgele genheid per autobus tot stand gekomen. Links en rechts werd de gemeente door kneden door autobusdiensten. Wie aan de hoofdwegen woonde, kon, om zoo te zeg gerij voor de deur instappen. In October 1933 werd de spoorlijn Gouda ^-WaddinxveenBoskoop Alphen a. d. Rijn officieel in gebruik genomen. De re lijn, welke reeds sinds jaren een bar te- wensch van vele Boskoopers was, mag zich verheugen in een toenemend vervoer. De schaduwzijde is echter, dat het station zoo ver van het dorp gelegen is. Voor de be woners van den oostkant van de Gouwe Is dit wel een zeer groot ongerief. Zij moeten geruimen tijd voor het vertrek v^n den trein van huis gaian, vooral, omdat zij de Boskoopschè brug moeten passeeren. Deze nieuwe brug is een teleurstelling geworden De verwachting was n.L dat het geregelde wachten voor de brug wel afgeloopen zou zijn, wanneer de nieuwe brug er eenmaal zou zijn. Wie herinnert zich niet, hoe vaak de oude brug voor het landverkeer gesloten was? Maar ieder troostte zich met de ge dachte, dat dit straks, wanneer de hooge nieuwe brug gereed zou zijn, voorgoed af geloopen zou wezen. Slechts een enkele maal zou) men bij1 het passeeren van een groot schjp of boot moeten wachten. Het is geheel anders geloopen. Nog steeds moet de brug onophoudelijk voor het scheep vaartverkeer worden geopend. Daarom is het de bewoners van het oos telijk dorpsgedeelte geraden, tijdig van huist te gaan, wanneer zy op reis gaan, want zy moeten met een oponthoud voor de brug rekening houden. De spoorweg is grootendeels oorzaak ge worden, dat de stoomboot-dienst op Gouda verdween, evenals de autobuslijnen op Am sterdam, via Alphen a. d. Rijn en op Gou da vfa Waddinxveen. Als laatste slachtof fer van den spoorweg ging de autobus dienst op Gouda via Reeuwijk ter ziele. In bedrijf bleven enkel de autobusdien sten op Leiden en Rotterdamwelk© hun standplaats aan den Koninginneweg heb ben. Verklaarbaar is, dat den laatsten tijd herhaaldelijk de klacht van det bewoners van het oostelijk dorpsdeel wordt gehoord, „Wat wonen wij toch ver van het station en d© autobus". De eischen voor riiwielachterlichten. De minister van Waterstaat heeft voor rijwielachterlichten met reflector thans de keuringseischen vastgesteld. Aan deze eischen is het volgende ont leend: Op het huis van achterlichten moet zijn aangebracht: Een in Nederland ingeschreven fabrieks- of handelsmerk, en een aanduiding van het type, indien ilfeer dan een type van het zelfde fabrieks- of handelsmerk wordt voorzien. Opschriften en aanduidingen moeten duurzaam en bij geheel gemonteerd achter licht goed leesbaar zijn. Achterlichten moeten zoo zijn san onge stelddat een goede werking verzekerd is en blijft en mogen ten aanzienl van de con structie of de uitvoering geen ernstige aanwijsbare gebreken vertoonen. Het glas of ander lichtdoorlatend gedeeU te moet vast verbonden zijn met: den spiegel, indien een dergelijk onder deel aanweizig is; het huis'van het achterlicht, indlien geen spiegel aanwezig Is; Achterlichten moeten zoodanig zijn in gericht, dat zij op het witte gedeelte van het achterspatbord niet hooger dan 60 cm. boven het wegdek dusdanig kunnen worden bevestigd, dat de optische as van het ach terlicht horizontaal en evenwijdig aan het vlak van het achterwiel is. Zy moeten druipwaterdicht zijn. De kleur van bet lichtdoorlatend gedeeL te van de achterlichten moet rood zijn. All£ onderdeden van het optische sy steem moeten van niet roestend materiaal vervaardigd zijn. Verdere onderdeden moeten, indien ZÜ uit roestend materiaal bestaan, deugdelijk tegen roesten gevrijwaard zijn. Door den minister van Waterstaat zul len tot wederopzegging worden goedge keurd die soorten van achterlichten, ten aanzien waarvan wordt overgelegd een verklaring van de N.V. tot keuring van electrotechnisehe materialen te Arnhem, inhoudende, dat de soort aan de genoemde eischen voldoet. De achterlichten, behooreiïde tot een dpor den minister goedgekeurde soort, zullen voorzien moeten zijn van een merk, be staande uit het woord „ritkskeur" alsmede een door ddn minister van waterstaat oo te geven volgnummer, een en ander aan te brengen op de door of vanwege dien mi nister aan te geven wijze. Ontwaken op de drooglijn. Slaapwandelaar op avontuur. In het holst van den nacht, toen alle bewoners van het huis in de Karthuizer-* straat in Amsterdam den slaap des rechtvaardigen genoten, ging de slaap wandelaar op avontuur Hij stapte zijn bed uit, ging naar den zolder en wrohg zich door het dakvenster naar buiten. Eenigen tijd balanceerde de man op den dakgoot, maar zijn evenwichtsorga nen bleken door den slaap een weinig gestoord te zijn. Toen hij daar zoo schommelend heen en weer liep, helde hij wat te veel naar buiten over en tuimelde naar beneden. Maar de buren van de tweede verdie ping hadden hun bloemetjes bulten staan in een bloembak. Hierop kwam de onge lukkige slaapwandelaar terecht. Veel tijd om te midden van den zoeten bloe mengeur weer verder te dutten had hij echter niet. Nogmaals tuimelde hij om laag en nogmaals werd zijn val gebro ken, thans op prozaïscher wijze. Hij kwam namelijk op de lijnen terecht, waaraan de buurvrouw van de beneden verdieping haar wasch droogde. En bungelende op deze drooglijnen is de wandelaar verwonderd ontwaakt. Ge lukkig had hij zijn avontuur niet met verwondingen moeten bekoopen. in zijn bed sliep hij verder. Maar in zijn droom heeft hij er waarschuijnlijk over ge peinsd. waarom hij, hoewel een bed zoo veel geriefelijker is, op drooglijnen wilde gaan slapen. Minachting is het beste schild voor af- tuty. FEUILLETON. Naar het Engelsch van SYDNEY HAMMOND. Nadruk verboden. pi zij is nu net de fascineerende dul- reiin om een man tot zoo iets te bren- Wn, Maar we hebben nu genoeg getheo- ^«seerd, Jongen. Breng Jij dat lapje ®aar eens gauw naar Scotland Yard. Mevrouw Norris komt morgen weer vqpr «en rechter van instructie. Potdorie, dat b een dubbeltje op zijn kant voor haar geweest, maar ze heeft ook gruwelijk «om gedaan' Den volgenden dag werd mevrouw Nor- is. na een nieuw verhoor, onmiddellijk 1,1 vrijheid gesteld. En het proces tegen Lord Ralph Mors- jjwnpfön werd een van de sensationeel- hnki.8trafzaken. waarvan de Engelsche 1 0Plnie ooit gehoord heeft. De kerel nam de volle honderd pro- t Jry Tan de schuld op zich en het heeft SU u n alt^d Bespeten, dat hij het jwnbaar ministerie geen bewijzen kon t S°rKen voor het aandeel van de „fascl- I •werende duivelin". t mysterie van den achtersten wagon. De „baas" was door de commissarissen van de „Land en Investement Co." aan gezocht om een onderzoek in te stellen naar de vrij ingewikkelde malversaties, bij de plaatselijke bank in Marley. Het was een belangrijke financieele instel ling, ondanks de kleine provinciestad waarin zij was gevestigd, doordat tot vèr in den omtrek de landeigenaars en hee- renboeren hun belangen en een groot deel van hun vermogen hadden toever trouwd aan de „Landbank", die zich in een jarenlange^ reputatie van soliditeit mocht verheugen. De directeur, die de algemeene achting had genoten, was plotseling spoorloos verdwenen en met hem een groot deel van het tegoed de* cliënten. Maar de boekhouding was zoo scherpzinnig vervalscht, dat een eerste rangs Jurist als mr. Mulligan er aan te pas moest komen om het kluwen te hel pen ontwarren. We hadden een paar dagen in het oude, verweerde stadje doorgebracht voor onze nasporingen, in gezelschap van in specteur Grantham Van Scotland Yard, die door de autoriteiten met het onder zoek in deze zaak belast was, en jacht ten met ons drieën aan het kleine sta tion, een knooppunt van de groote lijn en enkele loc#ialspoorwegen, op den trfein naar Londen weinig vermoedend dat binnen^.luttele minuten een misdrijf van geheel anderen aard in hét brand punt onzer belangstelling zou staan We ijsbeerden het onoverdekte perron op en neer en zagen een trein uit de richting van de hoofdstad zich uit het monotone groen der vlakke laiiden los maken. Wel verdraaid, hoorden we den sta tionschef, die toevallig achter qns liep, eveln later opmerken, de express stopt, ofschoon hij al te laat is. Wat zou er aan de hand zijn? Met half-dichtgeknepen oogen tuurde hij naar den naderenden express-trein, die vlug zijn vaart verminderde. Moet hij dan niet stoppen? infor meerde mr. Milligan. Neen meneer. Het achterste rijtuig wordt hier onder "het voorbijrijden afge haakt. maar de rest van den trein gaat door. Reeksen hoofden werden door de ra men naar buiten gestoken, toen de trein stilstond en een hoofdconducteur uit stapte. Wat is. er voor bijzonders, Joe? vroeg de stationschef. Een passagier vermoord, was het onverwachte, bruuske antwoord. Met opgetrokken wenkbrauwen keerde mr. Mulligan zich naar het derde lid van ons kleine gezelschap Werk voor u aan den winkel, in specteur. zei hij, en met een. opgeluchte uitdrukking op hun gezicht draaiden de twee spoorwegbeambten zich om. Bent u van de politie, meneer? riep de conducteur. In ben inspecteur Grantham van Scotland Yard. stelde de ander zich voor. Wat vertelde je? Iemand vermoord? Ja meneer. En u zoudt me een groot plezier doen als u mee wilde gaan, want we zijn al een stuk over tijd. Het is in den' achtersten wagon. Zonder aandacht te schenken aan de opgewonden uitroepen der passagiers, waarvan verscheidene op het perron wa ren gestapt, volgden we den man naar den aangeduiden wagen Toen wij het rijtuig bereikten, kwamen een boos uit ziende. oudere heer. die den indruk maak te van eên gepensionneerd hoofdofficier, een bejaard koopvaardijkapitein en zijn vrouw, en een jongeman van achter in de twintig, op wiens gelaat een bezorgde uitdrukking lag, juist er uit. De inspecteur bleef een oogeivblik staan. Deze wagon is zeker van de rest van ,den trein gescheiden? wilde hij weten. De harmonica's waren opgeklapt? Zoo is het, was het antwoord. Nie mand kon binnendoor in of uit het door gaande deel van den trein komen. Haak dezen wagon dan af. Alle pas sagiers die er in hebben gezeten, moeten hier biyven. Inspecteur Gratham stapte in en wij volgden hem door den corridor van den wagen. De stationschef was weggegaan om de noodige instructies te geven; de conducteur begeleidde ons. Alles is, zooals het gevonden werd, meneer, lichtte hij iq. Nadat de trein midden in de weilanden stopte, ben ik zelf verder in dezen wagon, meegereisd. Hoe kwam het dat de trein stopte? Er werd aani den noodrem getrok ken. meneer; door den zeekapitein. De inspecteur knikte. Dat zullen we later onderzoeken, sprak hij. Waar is de vermoorde? De conducteur opende de deur van het middelste compartiment Op de bank bij liet venster zagen we het lichaam van een man. Een hand hing omlaag en op de kussens en den vloer lag een onheil spellende, roode plas. Eén blik was vol doende om te zien dat het slachtoffer den geest had gegeven en dat de dood veroorzaakt was door een wond aan. het hoofd. Het raam was gesloten, de suit case van den doode bevond zich in het net en in den hoek, aan den kant tegen over dien waar het lichaam Ineengezakt zat. lagen een paar waschleeren hand schoenen op de bank. Plotseling floot de baas. Deksels! riep hij, het is Denis Brlggs de bookmaker. Kent u hem? vroeg de inspecteur. Ik heb zoo^nu en dan bij hem ge wed. was mr. Mulligan's bescheid. Maar daar zullen we het zoo aanstonds over hebben, want u zult iets met dezen trein moeten doen, mr. Grantham. Waarom laat u hem niet doorgaan met een plaats vervangenden hoofdconducteur; dan kan deze wagon op een zijspoor gereden wor den. Grantham knikte, en enlcele oogen- blikken later zette de express zijn reis voort, terwijl het achterste rijtuig, dat toch in Marley had moeten blijven, van de hoofdlijn gegarandeerd werd met ons erin. ja, ik kende hem, mr. Grantham, hernam de baas. Hij was bookmaker en, verstrekte ook geldleeningen. Hij had een heel behoorlijken naam. Drommel, wat is dat? (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3