THALIA
Nieuws uit onze Woning-Etag
W'
De tocht naar de Stratosfeer
„ELFHOEVEN
TUINFEEST
INVENTA
N.y. iovix
Tandheelkundig
Instituut
Dentoform
I5.1
f.OUDSCHE COURAMT ZATERDAG 13 AUG. 1V37 TWEEDE BLAD
D« Goudsche Fruithandel
Handels Ond.
A. G. de Ruijter
De eigenaarG. VAN BAREN
BOOTTOCHTEN
IS HET U BEKEND,
Firma Wed. A. RIETVELD,
VEREENIGING VOOR
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
zonnet
VULHAARDEN
Opleiding Boekhouden
Boskoop Reijérskoop 165
Er wordt ook in Gouda
Eerste Goudsche
Aardappelhal
J. W. HOEBEEK,
BOTERKOEKJES
en BANKETKOEKJES
Gebr. KAMPHUISEN N.V.
Illül
Toonkamers „Crabeth'
TREIN
Arnhem en
Nl|megen
ARGUS FILM, de beste
J. C. LANGERAAR,
REÜNIE GOUDA
Adverteert in dit Blad
17.75
16.26
10
9.
6
34.50
30.9°
58.
44.
3
18.9° 1650 14.90
29.5° 26.50 23.60
34.5° 4575
45.— I 55.-
3.40
GROOTE BALONNENWEDSTRIJD.
Strijd om veiligheid van verkeer.
"TnefWn van 1954 was de aaIüeg
imoïx
Wegen der gerechtigheid.
Oouda
Klalwag
Talaloon 2MO
Vanaf VRIJDAG 13 t.m. WOENSDAG 18 AUGUSTUS.
LET OP!!!
Een nieuw lachrecord 1 is op komst met viji bekende sterren:
JACK BENNY - TED HEALY - NAT PADLËTON
UNA MERKEL - MARY CARIJSLO
in een alleraardigste film, waarin het aan spanning en afwisseling
niet ontbreekt
(It's in the air).
Heel Gouda zal het hebben over de vyf lachende sterren in deze
Metro-Goldwyn Mayer film.
Een uitgebreid en verzorgd VOORPROGRAMMA gaat aan dit
filmwerk vooraf.
ATTENTIE!!!
WOENSDAGMIDDAG 18 AUGUSTUS 2 uur onze 3e GROOTE
VACANTIE MATINé voor Jong en Oud, met een speciaal
„OUR GANG" programma, ook OLIVIER HARDY en STAN
LAUREL zijn deze middag aanwezig.
Prijzen voor ieder's beurs 15 en 30 ct.
HOTGL-CAFé-RESTAUjr£NT
waar deze week 5fl0 Engasche padvinders zich kostelijk hebben
geamuseerd, kunt D-ook Verstrooiing vinden. Bezoekt daarom ons
Door het groote succes zal de DANS- en STEMMINGSMUZIEK
wederom verzorgd worden door COR JUE EN ZIJN ENSEMBLE.
TEL. 9 REEUWIJK.
QOUDI HtEK VAN HOLLANDv.V.
PER SNELVARENDE SALONBOOT IJSEL I.
WOENSDAG 18 AUGÜSTUS 1937 - ZONDAG 22 AUGUSTUS 1937
Van GOUDA (ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uur n.m.; van MOORDRECHT
7.20 uur, van NIEUWERKERK 7.35 uur (vanaf Nieuwerkerk naar Hoek
van Holland).
DONDERDAG 19 AUGUSTUS 1937
Van GOUDA (ligplaats Nieuwe Veerstal) 7 uur v.m.
Van Moordrecht 7.20 uur Van Capelle8.15 uur
Nieuwerkerk 7.35 Krimpen (Dorp) 8.20
Evegroen 7.40 Nieuwe Veer 8.25
M.,j „A Keten 8.30
Middenveer 7.o0 stormpoWer 8.35
Ouderkerk 8.Kialingsche Veer 8.40
Van HOEK VAN HOLLAND 5 uur n.m.
TARIEF: Volwassenen ƒ0.60, Kinderen (412 jaar) ƒ0.30 (Kinderen
benedon 4 jaar vrij).
Deze Boottochten worden door GEZELLIGE MUZIEK opgeluisterd.
UITSTEKEND BUFFET AAN BOORD.
De Ondernemer: S. S. IJsel I, A. H. BOEREN.
dat de NUTSSPAARBANK te GOUDA (opgericht in 1857) de
oudste spaarinstelling hier ter stede is,
dat het inleggers-tegoed der NUTSSPAARBANK thans meer
dan 3.500.000.(drie millioen vijfhonderd duizend gulden)
bedraagt,
dat de NUTSSPAARBANK meer dan 12.000 spaarders heeft,
dat aansluiting by den OPHAALDIENST der NUTSSPAAR
BANK U voordeel en gemak biedt,
dat de NUTSSPAARBANK fraaie nikkelen spaarbusjes uit
geeft,
dat de NUTSSPAARBANK gelden disponibel heeft voor plaat
sing op eerste hypotheek,
dat de NUTSSPAARBANK is aangesloten bij den NEDER-
LANDSCHEN SPAARBANKBOND,
dat de NUTSSPAARBANK staat onder controle van het
NEDERLANDSCH SPAARBANKBUREAU,
dat het kantoor der NUTSSPAARBANK, wegens verbouwing,
tijdelijk gevestigd is: MOLEN WERF 35
BLAUWE DRUIVEN
PERZIKEN
MELOENEN
PRUIMEN
BESSEN
TAFÊLAPPELEN
GRAPE FRUIT
SINAASAPPELEN
CITROENEN
BANANEN
TOMATEN
VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES VOOR OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
LANGE TIENDEWEG 27 TELEF. 3318.
Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en
minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en
orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165.
Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds
kosteloos verkrijgbaar btf de afdeelings-secretaresse,
Fluweelensingel 87.
De prettigst* haard is Inventa.
Bij het aanschaffen verbaast U de
lage prijs en jaren en jaren daarna
geniet U van zijn fraai uiterlijk, zijn
degelijke afwerking en vooral van
het lage brandstofverbruik.
Kiest daarom Inventa, een R. S. Stokvis
product van Nederlands fabrikaat.
FILIAAL KLEIWEG_54_
Desgewenskht gam. bet cond.
Staiatspraktijk-, Praktijk- en
Accountantexamens (N. I. v. Acc.)
Accountant, Leraar Boekhouden en
Handelswetenschappen.
Wilt U verzekerd zijn yan mm
PRIMA ZEEUWSCHE
EIGENHEIMERS
tegen den laags ten prijs, koopt
die dan in de
Wij schrappen Electrisch Uw
Aardappelen en snijden Uw
Snijboonen terwijl U wacht.
Naaierstraat 12 - Telef. 3018.
ALLE SOORTEN
20 CENT PER ONS.
TELEF. 2754 GOUDA.
In de Etalage
PASTEL van JAN VAN HAM.
NIEUWE ELASTIEKJES en
AARDEWERK.
CRABETHSTRAAT 8.
Telefoon 2020.
II
van Den Haag, Gouda, Leiden, Alphen
a. d. Rijn, Boskoop, Waddinxveen en
Utrecht naar
op ZONDAG 22 Augustus
ZIE AANPLAK. EN STROOI-
BILJETTEN.
Café „DE BEURS",
MARKT 42 GOUDA.
Spreekuur Donderdag 12 uur
Geheel gebitten met garantie 30.
Alles inbegrepen.
Vullingen 2.
Nederlandsche filmf 28o.
8 opnamen 6 x 9 ƒ0.65
Filmpacks 9 x 12, 6 opnamen 1.25
BURG. MARTENSSINGEL 103.
Van VrOdag 13 t.ni.
Aug., dus slecht» 4 dagen
Gezonde sensatie - Enorme apai
De groote Detect:ve.piim
„D« geheimzinnige Vlngwffc
Als tweede hoofdfilm de Beroemd.
Zingende Cowboy DICK FORAN
Met donderend gewld
Extra in dit progi^^T
lleisvereenigmg Het Westen"'
Toegang boven 14~ Taarj^g^
vanaf 25 ct. Gratis FietsenataHjgj
Attentie!! ZondagochtendlÖjT"
Liane Haid, Gustav Frohlich
Szöke Szakall in:
Ich will nicht wissen wer Du
Als extra: De Engelsche Kron».
Fox-film in natuurlijke kleuren.
Entree 25-30-40 ct. Toegang; jedei
leeftijd.
Woensdag 2 u. GROOT^ACANTB
MATINEE. Entree 15 en 25 „t.
Hoofdfilm :Joe E. Brown in
6„DE DRIJVENDE ZWEMBROEK*
Voor iade ren leeftijd.
MODERNE SLAAPKAMER,
vervaardigd uit Sapeli mahonie en
macoréhout, een zeer mooie combina
tie van edele houtsoorten.
3-deurs kast, extra groot ledikant
met moderne toog en 2 aangebouwde
nachtkastjes, sierlijke ronde |Or
tafel en 2 stoelen compleet jug."*
SIERLIJKE EIKEN SLAAPKAMER
bestaande uit legkast met noten deur,
2-persoons ledikant, nachtkastje met
glazen plaat, tafel en 2 stoe
len compleet vu.
S
SALONSTEL,
bestaande'uit 4 crapauds, geheel met
effen wollen moquette bekleed
Old finish armleggers
MASSIEF EIKEN SALON
GARNITUUR,
2 moderne crapauds en 4 stoelen, met
wollen moquette bekleed, ge
heel op veeren
OLD FINISH DAMESFAl'TEriLS
met fraai gobelin stoffeering, diverse
modellen
FRAAIE SALON- EN BIJZET
TAFELS,
diverse luxe modellen, alles le klas
werk
90
75
75
H ULS K A M ER A M EU BL EM E NT E N,
massief eiken, 2 armfauteuils en 4
stoelen met Jaspé bekleeding en uit-
neembaar veerende zittingen
IDEM, doch met bekleede rugleunin
gen.
OLI) FINISH ROOK FAUTEUIL
met zware ronde fleschpootei
en gebeeldhouwde zijkanten
ROOK FAUTEUIL KUSSENS
van fraaie Peau de Pêche, geheel
veerende rug en zitting, met|
10 jaar garantie
EIKEN BOEKENKASTEN
met flinke bergruimte, div. modellen
MODERNE EIKEN DRESSOIRS.
bijzonder mooie modellen, zorgvuldig
bewerkt, keuze uit 20 modellen. Uit
sluitend de betere soorten
WILTON KARPETTEN.
enorm mooie collectie, Perzische des
sins, passend in ieder interieur. Iets
zeer bijzonders en voornaams voor
salon
200 x 300 I 225 x 325
ZUIVER WOL MOQUETTE
TRAPLOOPER,
extra zwAre hoogpool kwaliteit met
Perzische dessins, warme kleuren, ge
garandeerd solide.
540
50 c.m. breed, per Meter
70 c.m. breed, per Meter
Heeft U trouwplannen of plannen Uw kamers te vernieuwen?
Komt dan eens kijken op onze 2e en 3e Etage (lift), welke voor
dit doel geheel zyn ingericht. VRIJ ENTREE-
ZIET TEVENS ONZE SPECIALE ETALAGES.
I»aat Uwe kinderen meedoen aan onze
20 fraaie prijzen, waaronder 6 autopeds op luchtbanden.
Het drama van Boskoop.
Waarom geen goede oplossing met een lichtsignaal?
OLD FINISH DAMESFAUTEUIL
prima .gevernist met net
zitting
no behandeling voor den rechter van
„Veie ongevallen, welke op den onbe-
!ÏTktól spoorovergang in de kom van
f ,emeente Boskoop plaats hadden,
ihrttft ons de WN.A.C., Keelt jseet eens
vnlle aandacht gevestigd op dit punt.
ut «I dienstig zijn de geschiedenis van
7m Boskoopschen overweg van het be-
MiS na te gaan om een indruk te krtj -
%L van het „drama", dat zich hier heelt
van het zeer kostbare spoorlijntje Gouda
ftskoopAlpben, (dat van zijn ge-
^rtc al belangrijk hoeft bijgedragen
den verliespost der Nederlandsche
TOorwcgen, welke post middels hetVer-
Mstonds en de benzinebelasting door
53 motorwegverkeer moet worden ge-
Mt) zoover gevorderd dat een spoedige
noenstelllng tegemoet kon worden gezien.
Het spoorlijntje kruist temidden van
de bebouwing den belangrijken Oost-
West loopenden weg door Boskoop, waar
hiaiens de in de week van 13—20 Juni
ffil gehouden verkeerstellingen op zes
verkdagen tesamen tussctten 6 uur des
„rzenS en 9 uur des avonds passeerden:
motorrijtuigen: 2.463; rijwielen: 14.633;
bespannen voertuigen 289; voetgangers:
4451
Het spreekt vanzelf, da£ bij een der
gelijke verkeersintensiteit en bij de aan
wezige allesbehalve gunstige ultzichts-
condlttes het gemeentebestuur bevreesd
was voor ongevallen en derhalve in Juni
1934 bij de directie der Nederlandsche
Spoorwegen aandrong op bewaking van
den spoorweg met bediening door perso
neel van het op 175 M. van den overweg
gelegen station. Hierop antwoordde de
directie dat de overweg niet door den
minister van Waterstaat was aangewe
zen als een, die diende te worden afge
sloten. Daarmede was dus de verant
woordelijkheid gegeven aan den minis
ter (i.e. flen Inspecteur-Generaal der
Spoor- en Tramwegen).
Het gemeentebestuur van Boskoop was
door dit antwoord zeer teleurgesteld en
wendde zich op 2 Juli 1934 opnieuw tot
de Directie der N. S, waarbij de cijfers
van de bovengenoemde verkeerstelling
werden overgelegd Op dit schrijven werd
een antwoord niet noodig geoordeeld,
evenmin toen daarop in September op
een antwoord werd aangedrongen, noch
toen de Directie in kennis werd gesteld
van het gunstige aanbod, dat het ge
meentebestuur ter bevordering van de
verkeersveiligheid op 18 September 1934
aan den minister van Waterstaat deed
en dat hieronder moge volgen: ..Wij ver
klaren ons dan ook in principe bereid
voor rekening der gemeente te nemen
de kosten van aanschaffing, inrichting
onderhoud en stroomverbruik van een
electrisch lichtsignaal boven den onbe-
waakten overweg, ingesteld en werkend
op een knbpdruk ter plaatse, waar zulks
het gevoegelijkst kan geschieden door
personeel van het station
onderweg. Witte kleur". Men begrijpe dat
de witte kleur niet slaat op het post
papier van het departement, maar op de
vlag.
In de daarop Inderdaad ontvangen
brief wordt medegedeeld, dat uit een in
gesteld onderzoek gebleken is, dat afslui
ting van den overweg niet noodzakelijk
is en het nemen van bijzondere maat
regelen (lichtsignaal) evenmin noodig
wordt geacht
Van 7 October 1934 af richtte het ge
meentebestuur een .Nvaarschuwings-
dienst" in. bestaande uit een man met
vlag (event, lantaarn) die bij het nade
ren van een trein waarschuwt. De hier
uit voor de gemeente voortvloeiende kos
ten bedragen omstreeks 500.per Jaar.
In het najaar van 1936 is met de spoor
wegen afgesproken, dat de waarschuwer
steeds mededeellng zal ontvangen van
de extra-treinenloop en afwijking van
de normale dienstregeling. Deze mede
deelingen plegen echter zeer onregel
matig binnen te komen, tengevolge waar
van heteffect van de waarschuwings
dienst sterk wordt verminderd en waar
door dan ook een ongeval plaats vond.
Momenteel passeeren per werkdag 42
treinen, daarnaast nog 3 A 4 goederen
treinen en nu en dan een extra-trein.
Zoowel in verband met de verhoogde
frequentie van den treinenloop als met
het inmiddels toegenomen wegverkeer
ter plaatse heeft het gemeentebestuur
in Maart van dit Jaar wederom op het
nemen van maatregelen aangedrongen
Nog immer is de gemeente in principe
bereid de kosten van een lichtsignaal te
dragen. Toch vreest de K.N.A.C., dat ook
hier nog meerdere ongevallen zullen
moeten gebeuren, voordat een goede öp-
lossing met een lichtsignaal zal zijn tot
stand gebracht. De geschiedenis der be
waking onzer spoorwegovergangen leert
I ten deze niet veel goeds.
Na vele, vele Jaren werd eindelijk tot
1 het nemen van een proef met een licht
signaal te Steenwij k besloten, doch het
duurde meer dan een jaar voordat het
apparaat in gebruik genoiqen wera.
j Thans is dit toestel 8 maanden tot
tevredenheid in werking, doch een twee-
I de apparaat op een van de overige on-
geveer 1400 onbewaakte overwegen, is nog
niet verschenen, al zijn hierover wel be -
I richten gelanceerd. Inmiddels neemt
echter het aantal onbewaakte overwegen
toe, aangezien elk jaar nog bestaande
afsluitingen uit bezuinigingsoverwegin
gen worden opgeheven. Daarnevens
neemt ook het gevaar der onbewaakte
overwegen toe, zoowel door de vergroo
ting van de rijsnelheid der treinen, als
door de tengevolge van de verbeterde
techniek toelaatbaar geworden grootere
snelheid van pet wegverkeer, waarmede
noch de uitzichtsnormen.' noch we waar
schuwingssystemen op den weg voorals
nog In overeenstemming zijn gebracht.
De liquidatie van de Omzetbelasting.
Adres van de Kamer van Koophandel voor
Utrecht aan den minister.
Naar aanleiding van het feit, dat de
Omzetibelastingwet op 1 Januari 1939 zal
komen tq vervallen, heeft de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor het gebied
Utrecht zich in een adres tot den minister
van financiën gewend.
In deizen brief herinnert de Kamer aan
de voor 's Rijks financiën uiterst moeilijke
omstandigheden, waaronder deze wet tot
stand is gekomen. De wet, aldus adressante
draagt een crisis-l'.arakter, weshalve
haar werking terecht aan een termijn is
gebonden. Het bedrijfsleven vei trouwt er
op, dat de regeering geen maatregelen zal
voorbereiden, welke tot voortzetting van de
wet in eenigerlei vorm zou voeren. Hiertoe
lijkt temeer reden aanwezig, wannec,- n.en
rekening houdt met het algemeen gunstiger
aspect, hetwelk de toestand van de inkom
sten van het ryk nagenoeg over de geheele
lijn te zien geeft.
De Kamer meent, dat de regeering het
heffingspercentage geleidelijk zou kunnen
verminderen, daar door de toegenomen be*
drijvigheid en de stijging der marktprijzen
de opbrengs der belasting bij voortduring
stijgenlde is.
Zulk een vermindering biedt, gezien de
aanzienlijke toeneming van de inkomsten,
naar de meening der Kamer, ongetwijfeld
feitelijke mogelijkheden.
Hoewel de wet uitgaat van de bedoeling,
dat de lasten uit de wet voortvloeiende, uit
eindelijk voor rekening van den consument
zullen komen, heeft de ervaring wel ge
leerd, dat dit beginsel niet overal toepas
sing heeft gevonden, doch dat de impopu
lariteit der wet en de vooral in de crisis-
japen toegespitste concurrentie, er toe ge
leid heeft, dat verschillende bedrijven, in
zonderheid ook het middenstandsbedrijf, de
belasting voor eigen rekening hebben moe
ten nemen en doze mitsdien voor de be
trokken bedrijven opnieuw een verzwaring
,van druk beteekende.
De Kamer is van oordeel, dat de verla
ging van het heffingspercentage aan den
koopkracht van den consument ten goede
komt, terwijl zij tevens leidt tot vergrootmg
van de bedrijvigheid in handel en industrie
en tot vermindering van de ook thans nog
aanzienlijke werkloosheid.
De Kamer heeft de vaste overtuiging, dat
een verdere verhooging van de inmiddels
gelukkig reeds gestegen economische acti
viteit in den lande ten nauwste verbonden
is met een vermindering van remmende
lasten en dat geen middel om deze verbe
tering te stimuleeren doeltreffender kan
zijn, dan een zoo spoedig mogelijke likwi-
daties van al die maatregelen, welke in cri
sisjaren genomen zijn.
Resume erend verzoekt ds Kamer den mi
nister met aandrang deze gedachte in ern
stige overweging te willen nemen en ter
zake de noodige voorstellen zoo spoedig
mogelijk te willen voorbereiden.
Wie zou verwachten, dat dit fraaie
aanbod terstond dankbaar zou worden
aanvaard, vergist zich geheel. Een vm-
gerdruk van een spoorwegambtenaar was
te veel gevraagd!
B. en W van Boskoop, terecht bezorgd
voor lijf en leden van de weggebruikers,
verzochten In hetzelfde schrijven toe
stemming van den datum van ingebrulk
neming van den spoorweg af tot aan het
inwerking stellen van het lichtsignaal
een man met vlag te
van openstelling van den
„loorweg naderde zonder eenig
antwoord qp bovengenoemd schrijven
Op 5 October 1934, één dag voor de ope
ning. telegrafeerden B en W. naar htt
Departement van Waterstaat: „Bij ge
breke van antwoord komt tijdelijk man
met vlag of lamp bij overweg Welke
kleuren zijn gewenscht ter voorkoming
misverstand treinbestuurder?" Het prom
ts telegrafische antwoord luidde: „Brief
In de Ooetersche bazar.
Kom hier, kom hier! Koopt hier een amulet die U geluk zal aan
brengen! Brengt ze geen geluk, koop dan een vergiftigde dolk.
DE LIJN GOUDA—BOSKOOP.
Geen behoorlijke verbinding
met het station.
In Boskoop.
In een der laatste vergaderiigen van den
Gemeenteraad heeft het lid van den raad,
de heer P. Loef de vraag gesteld, of het
niet mogelijk; was om de autobuslijn van,
Boskoop op Leiden door te trekken tot den
Goudschen Rijweg, omdat voor het ooste
lijk deel der gemeente geen behoorlijke
verbinding bestaat met het station. Uit het
antwoord van den voorzitter bleek, dat het
wachten was! op een verzoek van de auto-
busondernemW.
De heer lioef zal zich bij de bewoners
aan den oostkant van de Goudwe zeer ver
plicht hebbeii met het stellen van deze
vraag. Nu sinds eenigen tijd de autobus
dienst op Gouda via Reeuwijk is opgeheven,
welke bus dejor het Oostelijk deel der ge
meente liep èn thans de drukke vacantie-
t(jdi van reizen en uitgaan is aangebroken,
blijkt voor de bewoners van het oostelijk ge-
deelt» van Boskoop de belujpfte zeer groot,
te zijn aan een betere verbinding.
Boskoop heeft jaren gekend, waarin het,
wat verkeersmiddelen betrof, zeer misdeeld
was. Eenige stoomibootdiensten op Gouda,
Leiden en Amsterdam waren de eenige ver
bindingen. Met de toenemng van het ver
keer werd dit beter. Er kwamen autobus
lijnen op (jouda,, een via Reeuwijk, en een
via Waddinxveen, op Rotterdam, op Leiden
en' op Amsterdam via Alphen aan den Ryn
De stoombootdienst op Leiden en Amster
dam werd opgeheven.
Ër was echter een uitgebreide reisgele
genheid per autobus tot stand gekomen.
Links en rechts werd de gemeente door
kneden door autobusdiensten. Wie aan de
hoofdwegen woonde, kon, om zoo te zeg
gerij voor de deur instappen.
In October 1933 werd de spoorlijn Gouda
^-WaddinxveenBoskoop Alphen a. d.
Rijn officieel in gebruik genomen. De re
lijn, welke reeds sinds jaren een bar te-
wensch van vele Boskoopers was, mag zich
verheugen in een toenemend vervoer. De
schaduwzijde is echter, dat het station zoo
ver van het dorp gelegen is. Voor de be
woners van den oostkant van de Gouwe Is
dit wel een zeer groot ongerief. Zij moeten
geruimen tijd voor het vertrek v^n den
trein van huis gaian, vooral, omdat zij de
Boskoopschè brug moeten passeeren. Deze
nieuwe brug is een teleurstelling geworden
De verwachting was n.L dat het geregelde
wachten voor de brug wel afgeloopen zou
zijn, wanneer de nieuwe brug er eenmaal
zou zijn. Wie herinnert zich niet, hoe vaak
de oude brug voor het landverkeer gesloten
was? Maar ieder troostte zich met de ge
dachte, dat dit straks, wanneer de hooge
nieuwe brug gereed zou zijn, voorgoed af
geloopen zou wezen. Slechts een enkele
maal zou) men bij1 het passeeren van een
groot schjp of boot moeten wachten. Het
is geheel anders geloopen. Nog steeds moet
de brug onophoudelijk voor het scheep
vaartverkeer worden geopend.
Daarom is het de bewoners van het oos
telijk dorpsgedeelte geraden, tijdig van
huist te gaan, wanneer zy op reis gaan, want
zy moeten met een oponthoud voor de brug
rekening houden.
De spoorweg is grootendeels oorzaak ge
worden, dat de stoomboot-dienst op Gouda
verdween, evenals de autobuslijnen op Am
sterdam, via Alphen a. d. Rijn en op Gou
da vfa Waddinxveen. Als laatste slachtof
fer van den spoorweg ging de autobus
dienst op Gouda via Reeuwijk ter ziele.
In bedrijf bleven enkel de autobusdien
sten op Leiden en Rotterdamwelk© hun
standplaats aan den Koninginneweg heb
ben.
Verklaarbaar is, dat den laatsten tijd
herhaaldelijk de klacht van det bewoners
van het oostelijk dorpsdeel wordt gehoord,
„Wat wonen wij toch ver van het station
en d© autobus".
De eischen voor riiwielachterlichten.
De minister van Waterstaat heeft voor
rijwielachterlichten met reflector thans de
keuringseischen vastgesteld.
Aan deze eischen is het volgende ont
leend:
Op het huis van achterlichten moet zijn
aangebracht:
Een in Nederland ingeschreven fabrieks-
of handelsmerk, en een aanduiding van het
type, indien ilfeer dan een type van het
zelfde fabrieks- of handelsmerk wordt
voorzien.
Opschriften en aanduidingen moeten
duurzaam en bij geheel gemonteerd achter
licht goed leesbaar zijn.
Achterlichten moeten zoo zijn san onge
stelddat een goede werking verzekerd is
en blijft en mogen ten aanzienl van de con
structie of de uitvoering geen ernstige
aanwijsbare gebreken vertoonen.
Het glas of ander lichtdoorlatend gedeeU
te moet vast verbonden zijn met:
den spiegel, indien een dergelijk onder
deel aanweizig is;
het huis'van het achterlicht, indlien geen
spiegel aanwezig Is;
Achterlichten moeten zoodanig zijn in
gericht, dat zij op het witte gedeelte van
het achterspatbord niet hooger dan 60 cm.
boven het wegdek dusdanig kunnen worden
bevestigd, dat de optische as van het ach
terlicht horizontaal en evenwijdig aan het
vlak van het achterwiel is.
Zy moeten druipwaterdicht zijn.
De kleur van bet lichtdoorlatend gedeeL
te van de achterlichten moet rood zijn.
All£ onderdeden van het optische sy
steem moeten van niet roestend materiaal
vervaardigd zijn.
Verdere onderdeden moeten, indien ZÜ
uit roestend materiaal bestaan, deugdelijk
tegen roesten gevrijwaard zijn.
Door den minister van Waterstaat zul
len tot wederopzegging worden goedge
keurd die soorten van achterlichten, ten
aanzien waarvan wordt overgelegd een
verklaring van de N.V. tot keuring van
electrotechnisehe materialen te Arnhem,
inhoudende, dat de soort aan de genoemde
eischen voldoet.
De achterlichten, behooreiïde tot een dpor
den minister goedgekeurde soort, zullen
voorzien moeten zijn van een merk, be
staande uit het woord „ritkskeur" alsmede
een door ddn minister van waterstaat oo
te geven volgnummer, een en ander aan te
brengen op de door of vanwege dien mi
nister aan te geven wijze.
Ontwaken op de drooglijn.
Slaapwandelaar op avontuur.
In het holst van den nacht, toen alle
bewoners van het huis in de Karthuizer-*
straat in Amsterdam den slaap des
rechtvaardigen genoten, ging de slaap
wandelaar op avontuur Hij stapte zijn
bed uit, ging naar den zolder en wrohg
zich door het dakvenster naar buiten.
Eenigen tijd balanceerde de man op
den dakgoot, maar zijn evenwichtsorga
nen bleken door den slaap een weinig
gestoord te zijn.
Toen hij daar zoo schommelend heen
en weer liep, helde hij wat te veel naar
buiten over en tuimelde naar beneden.
Maar de buren van de tweede verdie
ping hadden hun bloemetjes bulten staan
in een bloembak. Hierop kwam de onge
lukkige slaapwandelaar terecht. Veel
tijd om te midden van den zoeten bloe
mengeur weer verder te dutten had hij
echter niet. Nogmaals tuimelde hij om
laag en nogmaals werd zijn val gebro
ken, thans op prozaïscher wijze. Hij
kwam namelijk op de lijnen terecht,
waaraan de buurvrouw van de beneden
verdieping haar wasch droogde.
En bungelende op deze drooglijnen is
de wandelaar verwonderd ontwaakt. Ge
lukkig had hij zijn avontuur niet met
verwondingen moeten bekoopen. in zijn
bed sliep hij verder. Maar in zijn droom
heeft hij er waarschuijnlijk over ge
peinsd. waarom hij, hoewel een bed zoo
veel geriefelijker is, op drooglijnen wilde
gaan slapen.
Minachting is het beste schild voor af-
tuty.
FEUILLETON.
Naar het Engelsch van
SYDNEY HAMMOND.
Nadruk verboden.
pi zij is nu net de fascineerende dul-
reiin om een man tot zoo iets te bren-
Wn, Maar we hebben nu genoeg getheo-
^«seerd, Jongen. Breng Jij dat lapje
®aar eens gauw naar Scotland Yard.
Mevrouw Norris komt morgen weer vqpr
«en rechter van instructie. Potdorie, dat
b een dubbeltje op zijn kant voor haar
geweest, maar ze heeft ook gruwelijk
«om gedaan'
Den volgenden dag werd mevrouw Nor-
is. na een nieuw verhoor, onmiddellijk
1,1 vrijheid gesteld.
En het proces tegen Lord Ralph Mors-
jjwnpfön werd een van de sensationeel-
hnki.8trafzaken. waarvan de Engelsche
1 0Plnie ooit gehoord heeft. De
kerel nam de volle honderd pro-
t Jry Tan de schuld op zich en het heeft
SU u n alt^d Bespeten, dat hij het
jwnbaar ministerie geen bewijzen kon
t S°rKen voor het aandeel van de „fascl-
I •werende duivelin".
t mysterie van den achtersten wagon.
De „baas" was door de commissarissen
van de „Land en Investement Co." aan
gezocht om een onderzoek in te stellen
naar de vrij ingewikkelde malversaties,
bij de plaatselijke bank in Marley. Het
was een belangrijke financieele instel
ling, ondanks de kleine provinciestad
waarin zij was gevestigd, doordat tot vèr
in den omtrek de landeigenaars en hee-
renboeren hun belangen en een groot
deel van hun vermogen hadden toever
trouwd aan de „Landbank", die zich in
een jarenlange^ reputatie van soliditeit
mocht verheugen. De directeur, die de
algemeene achting had genoten, was
plotseling spoorloos verdwenen en met
hem een groot deel van het tegoed de*
cliënten. Maar de boekhouding was zoo
scherpzinnig vervalscht, dat een eerste
rangs Jurist als mr. Mulligan er aan te
pas moest komen om het kluwen te hel
pen ontwarren.
We hadden een paar dagen in het
oude, verweerde stadje doorgebracht voor
onze nasporingen, in gezelschap van in
specteur Grantham Van Scotland Yard,
die door de autoriteiten met het onder
zoek in deze zaak belast was, en jacht
ten met ons drieën aan het kleine sta
tion, een knooppunt van de groote lijn
en enkele loc#ialspoorwegen, op den
trfein naar Londen weinig vermoedend
dat binnen^.luttele minuten een misdrijf
van geheel anderen aard in hét brand
punt onzer belangstelling zou staan
We ijsbeerden het onoverdekte perron
op en neer en zagen een trein uit de
richting van de hoofdstad zich uit het
monotone groen der vlakke laiiden los
maken.
Wel verdraaid, hoorden we den sta
tionschef, die toevallig achter qns liep,
eveln later opmerken, de express stopt,
ofschoon hij al te laat is. Wat zou er aan
de hand zijn?
Met half-dichtgeknepen oogen tuurde
hij naar den naderenden express-trein,
die vlug zijn vaart verminderde.
Moet hij dan niet stoppen? infor
meerde mr. Milligan.
Neen meneer. Het achterste rijtuig
wordt hier onder "het voorbijrijden afge
haakt. maar de rest van den trein gaat
door.
Reeksen hoofden werden door de ra
men naar buiten gestoken, toen de trein
stilstond en een hoofdconducteur uit
stapte.
Wat is. er voor bijzonders, Joe?
vroeg de stationschef.
Een passagier vermoord, was het
onverwachte, bruuske antwoord.
Met opgetrokken wenkbrauwen keerde
mr. Mulligan zich naar het derde lid van
ons kleine gezelschap
Werk voor u aan den winkel, in
specteur. zei hij, en met een. opgeluchte
uitdrukking op hun gezicht draaiden de
twee spoorwegbeambten zich om.
Bent u van de politie, meneer? riep
de conducteur.
In ben inspecteur Grantham van
Scotland Yard. stelde de ander zich voor.
Wat vertelde je? Iemand vermoord?
Ja meneer. En u zoudt me een groot
plezier doen als u mee wilde gaan, want
we zijn al een stuk over tijd. Het is in
den' achtersten wagon.
Zonder aandacht te schenken aan de
opgewonden uitroepen der passagiers,
waarvan verscheidene op het perron wa
ren gestapt, volgden we den man naar
den aangeduiden wagen Toen wij het
rijtuig bereikten, kwamen een boos uit
ziende. oudere heer. die den indruk maak
te van eên gepensionneerd hoofdofficier,
een bejaard koopvaardijkapitein en zijn
vrouw, en een jongeman van achter in
de twintig, op wiens gelaat een bezorgde
uitdrukking lag, juist er uit.
De inspecteur bleef een oogeivblik
staan.
Deze wagon is zeker van de rest
van ,den trein gescheiden? wilde hij
weten. De harmonica's waren opgeklapt?
Zoo is het, was het antwoord. Nie
mand kon binnendoor in of uit het door
gaande deel van den trein komen.
Haak dezen wagon dan af. Alle pas
sagiers die er in hebben gezeten, moeten
hier biyven.
Inspecteur Gratham stapte in en wij
volgden hem door den corridor van den
wagen. De stationschef was weggegaan
om de noodige instructies te geven; de
conducteur begeleidde ons.
Alles is, zooals het gevonden werd,
meneer, lichtte hij iq. Nadat de trein
midden in de weilanden stopte, ben ik
zelf verder in dezen wagon, meegereisd.
Hoe kwam het dat de trein stopte?
Er werd aani den noodrem getrok
ken. meneer; door den zeekapitein.
De inspecteur knikte.
Dat zullen we later onderzoeken,
sprak hij. Waar is de vermoorde?
De conducteur opende de deur van het
middelste compartiment Op de bank bij
liet venster zagen we het lichaam van
een man. Een hand hing omlaag en op
de kussens en den vloer lag een onheil
spellende, roode plas. Eén blik was vol
doende om te zien dat het slachtoffer
den geest had gegeven en dat de dood
veroorzaakt was door een wond aan. het
hoofd. Het raam was gesloten, de suit
case van den doode bevond zich in het
net en in den hoek, aan den kant tegen
over dien waar het lichaam Ineengezakt
zat. lagen een paar waschleeren hand
schoenen op de bank.
Plotseling floot de baas.
Deksels! riep hij, het is Denis Brlggs
de bookmaker.
Kent u hem? vroeg de inspecteur.
Ik heb zoo^nu en dan bij hem ge
wed. was mr. Mulligan's bescheid. Maar
daar zullen we het zoo aanstonds over
hebben, want u zult iets met dezen trein
moeten doen, mr. Grantham. Waarom
laat u hem niet doorgaan met een plaats
vervangenden hoofdconducteur; dan kan
deze wagon op een zijspoor gereden wor
den.
Grantham knikte, en enlcele oogen-
blikken later zette de express zijn reis
voort, terwijl het achterste rijtuig, dat
toch in Marley had moeten blijven, van
de hoofdlijn gegarandeerd werd met ons
erin.
ja, ik kende hem, mr. Grantham,
hernam de baas. Hij was bookmaker en,
verstrekte ook geldleeningen. Hij had
een heel behoorlijken naam. Drommel,
wat is dat?
(Wordt vervolgd).