HECTOR HEROPEND Als Openings Attractie KLEIWEG 9 GOUDA Uitgerust! Overhemden Frans van Camp cent A. J. Opstelten, Hoogste. 8, Tel, 3082 De Bilt heeft het voorspeld ga naar Steenkamer's Haarden 4 - Haardkachels A. G. de Ruijter Fa. N. Verkerk GOUD9CHE COURANT - ZATERDAG 4 SEPT. 1937 - TWEEDE BLAD Kleedingmagazijn TASSEN Het naar de elschen des tijds ingericht Schoenenhuis van Wij noodigen U beleefd tot een bezóek uit. geven wij bij aankoop van f 3.50 (of meer) een Luxe doos Bonbons of een blik prima Sigaren of bij aankoop van f 2.50 een prachtig School-etui cadeau. Bovendien bij aankoop van een paar WERKSCHOENEN een hooge bus Ledervet gratis, leder kind krijgt een MOOIE GROOTE BALLON CROQUETTEN voor bij aankoop van 25 cent winkelwaren Een natte Herfst is te verwachten Neem een goede REGENJAS, die prettig^ licht en luchtig zit REÜNIE GOUDA GROOTE VOORRAAD N.V. IJZERHANDEL P- ROND Pzn. Zeugestraat 96-98-100 - GOUDA. zijn wij met een geweldige voorraad van de nieuwste 2.25-2 75-2.95-3.50.-4 50 Opleiding Boekhouden Boskoop Reijerskoop I6S Er wordt ook in Gouda lesgegeven. Voor de Schooltijd Groote sortering de lessen voor piano, violoncel, samenspel en theorie, MODERN DANSONDERWIJS I Hoe Stenhouse het gasmasker in de wereld bracht. Brieven uit de Hofstad. Wegen der gerechtigheid. Het Vogelbesluit. Prachtige he renmolièrev prima box- calfs Ge L makkelijk k breed model Oersterke werkpantof fel Prettige pasvorm, m extra zware zool of rub berzool 3.23 Sterke vetleder schoen Zéér mooi model van prima afwerking. Met rub berzool h.*° IJzersterke veldschoen van prima vetleder m.dubbele zool en riem genaaid Y Hak versterkt met ^hoefijzer; Zeer soliede vetleder veldschoen met extra sterke dubbele zool Prima vetleder werkschoen met watertong en extra sterke zool TURFMARKT 108 - TELEF. 2028 - GOUDA Va..»t Vr(|<lag 3 Sopt. t.m. M„nd< ti September WALLACE UEKUy BARBARA STANWYCK en JOHN BOLES in fcen Buoa«ch»p aan u,rci, (met verzegelde orders) Ais '2e hoofdfilm: JEAN MUlR e WARREN HULL in D« Vlingnnde Dood Entrée vanaf 25 ent. Gratis fietsenstalling. Attentie! Zondag ujh. Ochrtendvoor. stelling 10.30 met het buitengewone sterke filmwerk PAUL MUNI in Oe Warald varandart Toegang boven 14 jaar. Entrée 25, 30 en 40 cent. Kaartenverkoop vanaf Zaterdag fl i Woensdag 2 uur groot lachmatinfe voor iederen leeftijd, aia hoofdfil» JOE E. BROWN in: D« Zeadaagacht GEKLEURDE TEEKENFILM etu. Entrée 15 en 25 cent. Kaartenverkoop hiervoor vsnaf Woensdag 10 uur. l)e nieuwste modellen van de LVi jjjfeggh I beste merken, waronder, de W $9 I bekende Erisi&'s, die uitmunten d(M>l zuinig branden. MAAR DAN OOK .GOEDE KWALITEITEN EN PRIMA PASVORM Staatspraktyk-, Praktijk- en Accountantexamens (N. I. v. Acc.) Accountant, Leraar Boekhouden en Handelswetenschappen, SCHERP CONCURRERENDE PRIJZEN. REPARATIE - INRICHTING VOOR AULE LEDERWAREN, KOFFERS ENZ. ZADELMAKERIJ. Kleiwogstraat 9-8 - Telef. 2161 Om alle misverstanden uit den weg te ruimefi, wil ik er de aandacht op vestigen, dat vanaf heden zoowel voor eerstheginnenden als voor meergevorderden, ten mijnen huize worden hervat. Leerlingen, die met 1 October wenschen te beginnen, worden verzocht zich aan te melden liefst vóór 15 September. JOH. OUWINEEL FLUWEELENSINGEL 71). CONCORDIA WESTHAVEN GOUDA. AANVANG DER LESSEN Zondag 5 Sept. Cursus uitsluitend voor R.K. 's Zondags van 3.455.45, Alg. Cursus 's Zondags van 5.457.45. Zondags van 811 uur dansen voor gevorderden. LESSEN OP WERKDAGEN: Cursus voor de R.K. dansclub „Morgenstond" aanvang 23 Sept. van 9.3011,30 v.m. Alg. Woensdagavondcursus aanvang 8 Sept. van 8.3010.30. Cursus voor R.K. Dinsdagavondclub T.O.O. aanvang 14 Sept. van 8.3010.30. Privélessen dagelijks. Geeft U vroegtijdig op, wanneer de lessen een aanvang nemen. Wij verzekeren U gezellige en leerzame cursussen. D. H O L T H U IJ S E 'N BEROEPSDANSLEERAAR KARNEMF.LKSLOOT 48 80UDA, H(j construeerde den eersten respirator. Het gasmasker een kind van den oorlog! Het eoI binnenkort negentig Jaur geleden IIn dé Engelache geleerde, de chemicus j Sienhouae, het gnsmasker in de wereld hracht. Deze uitvinder van het gasmasker, het nuttig apparaat, dat vooral in onzen t|jd too'n belangrijke rol speelt, mag niet worden vergeten. Toen de eerste gasaanvallen den grooten „orlog inluidden, stonden de soldaten in pa- nigchen schrik en volslagen hulpeloosheid wjenover het nieuwe, vroeselijke wapqp: het gifgas! Vochtige doeken, welke man otn nond en neus bond, waren de eerste Uging. w veege Hj'f te beschermen tegen het ver- (hrikkelyke wapen. Dan worden de gas- naskers ingevoerd, zware, spookachtige toe- jtellen, die verschenen als het symbool van ia verschrikkelijken modernen tijd en die, 'wegens hun eigenaardigen vorm, den by- ntam kregen van „Sigarenkistjes". Niemand wist zich toen nog te herinne ren, hoe een Britsch geleerde en vorscher, ongeveer 70 jaar tevoren, een masker had uitgevonden, van bijna denzelfden vorm. En tl heeft het moderne gasmasker thans nog weinig van een „sigarenkistje", toch blijft de Brit, John Stenhouse, de uitvinder van het gasmasker, dat in principe hetzelfde is gebleven, als toen Stenhouse het con grueerde. Masker en filter. Stenhouse heeft echter bij zyn beschrü- ijng van het door hem ontworpen masker Biet gedacht aan het feit, dat de menschheict ijjn masker nog eens noodjg zou hebben, om zich in tijden van oorlog te beschermen tegen gifgasaanvallen, die bedoeld zy'n om dood en verderf te zaaien. Hij dacht er slechts aan het masker in de wereld te bren gen, om de megschheid van dienst te kun nen zijn in den strijd tegen de bacterleën. Doch ook hierin was hij de voorlooper van een groot idee: veel meer nog dan in den oorlog heeft het gasmasker zich in de laat ste jaren ontwikkeld als een beschermings apparaat tegen gassen, welke moeten wor den bestreden in fabrieken, by verwerking van stoffer, en tegen ziektekiemen van al lerlei soort, welke de volksgezondheid kun nen bedreigen. Het interelSanto van Stenhouse's werk is misschien, dat ook hy reeds van het prin cipe uitging, dat heden ten dage nog de gasmaskertechniek der geheele wereld be- beerscht: een maskerdeel, dat den mond en neus tegen de andere giftige buiten lucht afsluit en een filter, die in het mas ker wordt geplaatst. Ook de door Stenhouse uitgedachte soort vah vulling van den filter voorziet in werkelykheid in de methoden, welke b(j de moderne industrie- pn gas maskers wordt aangewend. Er schuil dus geen onwaarheid in, wan neer men beweert, dat de Brit Stenhouse de was van het masker, zooals de nsch d%n nog prefereert! Mr. TurnhuH's experimenten. „Ovet <ft desinfecteerende eigenschappen ■rW naast 'n beschaving van een itor, ter reiniging der lucht door aldus luidde het opschrift van een in 1847 gepubliceerd artikel van den uitvinder van het gasmasker, Stenhouse. In dit artikel, thans helaas byna geheel ver geten, leest men het volgende: »De krachtige werking der houtskool, n.l. .ie grof gepulverde, in staat gassen en dam pen te absorbeeren, is sinds lang bekend. Toeh oefent de houtskool nog een andere, W heden toe, volgens myn meening, nog voldoende bestudeerde, werking uit op gecompliceerde verdervingsproduc- «Op de belangryke werking, welke de ™»takooI als desinfecteerend middel toe wrat, werd myn aandacht gevraagd door w® mijner studievrienden, John Thurnhull, bekenden fabrikant van chemische pro pten te Glasgow. Mr. Thurnhull bracht :er negen maanden het kadaver 2 do°de honden mee in een houten jw- Dtte kist legde hy in een slechts en- '"L decimeters diepe kuil, in houtskool- poeder begraven, en overdekte de kist met dezelfde substantie. Ofschoon de kist ge heel open was, was er, toen men de kist na zes maanden weer blootlegde, van de ont- bindlngsverschynselen niets meer te bemer ken. Men vond slechts een auntal beenderen. Mr. Turn hull zond my een deel van de houtskool welke vlak op het kadaver had gelegen. Aan deze houtskool was met het bloote oog, niets meer te bemerken, doch by nader onderzoek bleek het ubsorbtievermo- u gen verdwenen." „Hoe d« respirator werd gecon strueerd." „Het deel der voorgaande mededeelingen is hoofdzakeiyk zoo gaöt Stenhouse voort een poging de goede eigenschappen van houtskool als absorbtiemiddel te leeren kennen, welke volgens my nog niet genoeg bekendheid genieten. Ik zou hier graug mee* bekendheid willen geven aan een nieuwe en toch zoo eenvoudige soort respirator (adem halingsmiddel), die met gepulverde houts kool is gevuld, om alle miasmen en aanste kende (leelen te absorbeeren en te verdel gen, welke by gele koorts, cholera en an dere besmetteiyke ziekten, welke in de at mosfeer k{mnn hangen, te vernietigen. Ik liet zulk 'n respirator vervaardigen, volgens een door my. uitgedacht model. Het masker sluit om mond en neus. Een deksel tje, dat geopend en vast gesloten kan wor den .dient om er versche houtskool door te later., dat op huar beurt weer moet dienen als absorbtiemiddel tegen kwade atmosfe ren. De respirator wordt door een elastie ken band welke rond het achterhoofd loopt, op zyn plaats gehouden." Ook hy experimenteerde met gif gassen i Het masker dat Stenhouse onder den naam „respirator" beschryft, bezat reeds alle nuttige onderdeelen, waarvan heden ten dage nog het gasmasker wordt voor zien. Het Stenhouse-masker, wordt zelfs thans nog, absoluut ongewyzigd, gebruikt in vele fabrieken, waar met gevaarlyke stoffen wordt omgegaan. Het typische is wel, dat ook Stenhouse experimenteerde met gifgassen, ofscWn de bedoeling van zyn uitvinding niet ™s: een beschermingsmiddel tegen gifgassen te vervaardigen, omdat de menschheid van 90 jaren terug de vreeselyke gifgassen, waar van men zich in den modernen oorlog be dient, gelukkig nog niet kende. Toch had den Stenhouse's proeven met zwavelwater stof .ammoniak, enz. een volledig succes. En hierdoor bewees Stenhouse's masker in den waren zin des woords een „gasmasker" te zyn! MCQCXC. De Residentie en de baldadigheid der jeugd. Een vreemdeling heeft in een buitenland- sche krant onlangs over de residentie ge schreven dat by alle deugden onze stad drie gebréken had, n.l! dat de jeugd er baldadig is, dat het politietoezicht er te gering is en dat de straten dikwyls vuil zyn. Dergelyke vage opmerkingen komen dikwyls in bui- tenlandsche kranten voor, al naar gelang de man, die hier vertoefde, toevallig er varing op deed. Het zou ons niet moeilyk vallen precies het tegenovergestelde van deze drie aanmerkingen in een andere pu blicatie terug te vinden. Vooral de laatste van de drie is heel on juist. De straten zyn hier zelfs heel schoon, maar het bezwaar van dezen mopperenden ftchryver in een buitenlandsoh blad was vooral het systeem van vuil-ophalen. Dat geschiedt hier driemaal per week. Een feit is het, dat op den dag waarop dit in een bepaalde wyk geschiedt, den ganschen voor middag, tot de komst van de wagen, er parade is van vuilnisemmers. Het gevolg daarvan is, dat allicht het een en ander over de straat valt. Na den wagen komt echter een veeg-ploeg die alles opruimt, ^zoodat dun de schoonheid is weergekeerd. Het is inderdaad ook wel een feit, dat nog niet ulle vyfhonderd duizend bewoners van den Haug ervan doordrongen zyn, dat zy niets op straat moeten worpen. Er liggen ultyd pa pieren te slingeren en zelfs schillen en ander afval, maar ernBtig is dit niet. Zeker niet zóó, dat men daarom de stad vuil kan noemen. Wat de baldadigheid van de jeugd be treft, deze is hier ter stede zeker niet erger dan elders. Zy bestaat wel en berokkent jaariyks veel schade. Maar ze bestaat niet in dien zin, dat vreemdelingen daarvan overlast ondervinden. Zóóver zyn w(j in onze cosmopolitische stad gelukkig wel. Mis schien zal een vreemdgekleede in een volks buurt nog wut aungeguapt worden, maar verder gaat het niet. Het politietoezicht zou te gering zy'n. Inderdaud is dit toezicht niet hondefd pro cent, wat trouwens nergens mogeiyk is. 'Het lykt ons, dat men zich in de laatste jaren te veel op het verkeerstoezicht heeft gespecialiseerd en dat daaronder het ge wone straattoezicht wel heeft geleden. Met de motor-politie bestrykt men sneller een grooter oppervlak, maar over het algemeen vallen daaronder alleen de grootere ver keerswegen. Er is ook nog fietsende poJitio, maar betrekkelyk weinig, zoodat het toe zicht in de zy- en achterstraten niet veel meer is. In hoeverre de justitieele politie minder zou zyn geworden kunnen wy niet het de burgen on ernstige gevallen van niet opgehelderd wor- nanstonds aan een ?yi dit preventief moet bcoordeelen. Wel plezierig aan, dat inbraak en diefstal d"ti. En men wytjf tekort aan toe zich# werlfeïii Het verkeer. Van politietoezicht gesproken, een aardig geval Men is op dit oogenblik bezig de nieuwere verkeersborden te plaatsen en na tuurlijk brengt men hier en daar wyzigin- gen aan. Het publiek moet dus uit zyn dop pen kyken. Zoo geschiedde het, dat vlak vóór de brug by het sportterrein Hou trust een wyziging werd gebracht in de overgang van de trambaan. Heel gelukkig lykt ons die wyziging niet, maar dat is byzaak. Het „sper-bord" is er geplaatst. Natuuriyk is dit velen niet' opgevallen, maar als er by heel erg toeval eens een agent in de buurt is, wyst die de overtreders er op zonder aanstonds tot bekeuring over te gaan. Het gebeurde nu, dat een fietsende agent tegen het verbod in hi^j op de oude wy'ze reed. Afstappen, riep ee\heer, die juist by dezen overweg stond. iK agent verbaasd, stapte af. De heer wyst den agent op het nieuwe bord. Agent verbaasd, biykt het niet gezien te hebben. Denk er voortaan om: een volgenden keer ga je op de bon, aldus kwasie-barsch de ac tieve meneer. Agent zuur-zoet lachend, rydt verder over den verboden overweg. Het geval beteekent wel niet veel, want het is best te begrypen, dat iedere agent niet onmiddellyk van alle variaties in den verkeerschaos op de hoogte is, maar het typeert wel, dat men niet zoo aanstonds al die borden in de gaten heeft, vooral niet op een weg, dien men geregeld gebruikt. Trou wens het is niet zoo zeldzaam, dat de poUtiq zelf iets doet wat niet geoorloofd is. 0^- haaldelyk hebben wy motor- ryden op een manier die alle ten ging, terwyl dit niet noodig Bizonder gelukkig gekozen vormen van de verkeersborden ook nidt al- tyd, maar daaraan valt niets meer te ^er- anderen. Een versiering van de straat zyn ze evenmin, maar ook aan dit euvel valt niet te ontkomen. Wel schynt men er nu op uit te zyn de borden zooveel mogelyk'aan an dere palen, van tramleiding of verlichting vast te maken, zoodat het aantal staken wat vermindert. Er kon wel iets meer samen werking zyn tusschen alle bedryven, inclu sief het plantsoenbedryf, waardoor alles by elkaar werd gebracht en men dus minder aantal van allerlei „gedenkzuilen" had te genieten. Ook de naamborden der straten en de klokken zouden kunnen meedoen, des noods eenige handwyzers om de richting aan te geven. Als men eens een prysvraag uitschreef I is de voorwaarde voor de i FEUILLETON. Naar het Engelsch van SYDNEY HAMMOND. 55 Nadruk verboden. Hu? aer*^e stuk var* den weg was jcron- den to11 we 8ttJV'pn door bochten met ln ons klelz°8 In den de Liu Jk af 011 toe de Slichten van lln» ii en onderscheiden en plotse- revoiv«5 ueon van hen opstaan t een _(pr ult zUn zak trekken. schietpartU°!P 8llde ik> dat wordt een MkWUk Si'i grimmig. Oog.n- 'iet ïplu op zljn Plaats, met Het E, ,naar dcn volgenden auto. dienen iüïï m^n vak van repliek te •net 'de argumenten van den l°t'ÖUaIIÏ' Lav®er een beetje, Huhg, Hen ach eft' ^terlich? knetterde en verbrijzelde het wagen nu vast in de hand. wa mil meter wijken, als het kan. homifl!» °P een recht stuk weg van SXd"d^eter en Ik kon alles ln Ulan (üf 15 Joen gebeurde het. Mul- zeker 11161 minder tortat vunra a ltelten heeft dan aJs "Mgèlde at?6 6n Jdo wagen achter ons Is een dronken man over den weg. Ik had ln den spiegel een visioen van omgekeerde wielen, hoorde een ge weldigen, oorverscheurenden slag toen geen ander geluld maar dan dat van onzen eigen Buick. Ik heb ze op een schot in een van hun voorbanden getracteerd, zei Mr. Mulligan op korten, afgebeten toon. En nu, Hugh, alles wat Je er uit kunt halen. ZUn gezicht stond hard, koud, maar ik kon de zenuwspanning in hem als het ware in mijn eigen lichaam weerkaatst voelen, ^ls gehypnotiseerd chauffeerde ik zoÉtls ik daarvóór en daarna nooit meer gechauffeerd heb en het ook nooit meer hoop te doen hield het stuur omklemd tot ik twee minuten later de Rolls Royce voor ort$ uitzag Laat Je claxon loeiei* beval hij^op.- staande en met zijn armen zwaaiend als een dolleman. Eindelijk zagen we den hertog om kijken en vervolgens een order aan Gro ves geven. De groote wagen minderde vaart en kwant tot stilstand. Stop er naast, Hugh, maar zóó, det Je er direct weer als de wind vandoor kunt gaan! We bereikten hen en Mulligan £llde zijn orders uit. Spring in mijn auto, als jullie leven Je lief is. Maak voort; in 's hemelsnaam, maak voort! Zijn toon en houding waren voldoende, al begrepen ze niets van zijn opwinding, j Op een hoop lieten ze zich achterin de Buick vallen. Vooruit, Hugh. Volle kracht weer! Ik taxeer, dat we vijftig meter van de voor een universeel straathord, waaraan alles bevestigd werd wat er al zoo voor wetenswaardigs aun het geachte publiek valt mee te deelen? Wie weet wat een sie raden er voor den dag kwamen, als de kun stenaars eens ugn het „scheppen" gingen. Het meubilair van de straat heeft wel een opknappertje noodig, want het is in den loop der tyden oen rommeltje geworden, omdut iedereen er maar zy'n stukje by ge plaatst heeft als dat in zyn kruum te pas kwam. Het straatbeeld kon er slechts op vooruitgaan als er wat overleg Wterd ge pleegd. HAGENAAR. DUITSGHiLAND'S ZEPPELINS KRIJGEN HELIUMGAS! Succesvolle onderhandelingen mei Amerika. Grooter veiligheid in de lucht. Naar uit de Vereenigde Staten van Ame- riku zoowel als uit Duitschland wordt ge meld hebben de onderhandelingen, om te komen tot een heliumgas-levering aan Duitschland voor de Zeppelins, die op Ame rika varen, tot een succes geleid. In den vervolge zal niet alleen naar Amerika, dat tot dan toe het monopoliè voor het gebruik van heliumgaasen bezat, doch ook Duitsch land, van deze kostbare gassen gebruik mo- Het is niet de eerste maal, dat het vraug- stuk van de vulling der luchtschepen met onbrandbare gassen de wereld bezighield. Het Amerikaansch monopolie van deze gas sen maakte het tot heden onmogelyk voor Europa, zoodat men het met waterstof gas moest stellen. Het nieuwe „Helium-Le- veringsverdrag" van Duitschland met de Ver. Staten helpt thans over alle moeiiyk- heden heen en het is te begrijpen, dat het succes over de onderhandelingen door Duitschland met enthousiasme is begroet. Want de onbrandbaarheid van dit gas geeft een grootere veiligheid in de lucht. Het lydt geen twyfel dat in vroeger jaren vele ongevallen hadden kunnen worden voorkomen .indien Europa eerder het kost bare heliumga8 had mogen gebruiken. Reeds langen ty'd was het gelukt de inrich ting van de luchtschepen zoo goed als >n- brandbaar te maken, doch de waterstof\ul- iing bleef aity'd iets gevaaniyks. Des te meer is het toe te juichen, dat thans alle hindernissen in deze kwestie zyn dvkrwonnen. Het nieuwe luchtschip, de „L. Z. 180", dat in de plaats van de veronge lukte „Hindenburg" werd geboujvd, zal thans evenwel eerst in April 1938 den lucht doop kunnen ondergaan, want door het ge bruik van het heliumgas moeten enkele ruimten worden gewyzigd, waar het lucht schip aanvankelyk voor waterstof gasver bruik werd gebouwd. Een deel van het oor- spronkelyK plan moet worden gewyzigd en dit geeft slechts dit bezwaar, dat het schip niet, zooals verwaf ht werd. in Januari doch in April a.s. den eersten tocht ztd kunnen maken. Het helium is één derde zwaarder dan de waterstof en dit feit heeft verscheidene dis posities over boord gegooid. Ondanks dat kan toch met zekerheid worden gezegd, dat het voorjaar 1938 een nieuw luchtschip zal zien! Naar thans reeds vaststaat ,zal het nieu we luchtschip, de „L.Z. 130", welke, dank •U de y'verige geldinzamelingen der Dult- schers, zoo snel kon worden gebouwd, uan- vankeiyk op de Noord-Atlantische route, dus in het luchtverkeer tusschen Duitsch land en.de Vereenigde Staten worden inge- lascht, want deze route is met 0000 K.M. in het geheel 4000 KjM. korter dan de route naar Zuid-Amerika. Het nieuwe luchtschip J-an dus in den Noord-Atlantischen dienst met 40 ton brundstof, plus den noodigen veiligheidsvoorraad, starten. Voor de Zuid- Amerikaunsche route daarentegen zyn 20 ton noodzakeiyk, daar de 10.000 K.M. langt luchtiyn 00 ton brandstof eischt. De vier oliemotoren der „Daimler-Benz Werke" zyn reeds afgeleverd! Een der motoren bezit .een capaciteit van 1250 P.K. Gedurende den tocht wordt slechts een deel van de moto rencapaciteit gebruikt. 850 P.K. zyn vol doende om een snelheid van 130 K.M. per uur te ontwikkelen. Een nog hangend vruagstuk is het trans port van het helium uit Texac naar Fried- richtshafen. Tunkschepen en tankwagens zullen hiertoe moeten dienen, doch wanneer jdit transport, dat wel eenige moeilykheden zal opleveren, geschiedt, is nog niet be kend. Omschrijving der niet-beschermdc vogels, vogels voor de kooi en vogels voor de jacht. Verschenen ls het Vogelbeslult 1937, hetwelk strekt ter uitvoering van de Vo- gelwet 1936. Niet tot de beschermde vogels ln den zin van de Vogelwet behooren voor on- bepaalden tijd de zwarte kraal en de hulsmusch. Voorts kan de minister van Economi sche Zaken bepalen, dat een of meer van de volgende vogelsoorten, voor be paalde tijdvakken (elk tijdvak ten hoog ste 2 Jaar), hetzij voor het geheele rijg, hetzij voor bepaalde gedeelten daarvan, niet tot de beschermde vogels zullen be hooren: schollevaar, blauwe reiger, sper wer, slechtvalk, mantelmeeuw, zilver- taèeuw, kokmeeuw, houtduif, bonte kraai, ekster, Vlaamsche gaai en spreeuw. Dit zijn de z.g. voorwaardelijk onbeschermde vogels. Vogels voor de kool zijn volgens het besluit: zwarte lijster, kauw, vink, put ter, sijs, kneu, groenling en geelgors. Vogels voor de Jacht zijn: havik, slecht valk en Napekster. De raaptijd van kievitseieren vangt aan met ingang van 1 Februari en ein digt voor alle provinciën met ingang van 20 April. De raaptijd van eieren van meeuw vogels vangt aan met ingang van 1 April en eindigt met Ingang van 15 Juni. Hij, aan wlen een vergunning ls ver leend om beschermde vogels voor de kool of voor de Jacht tet vangen, mag daarbij gebruik maken van vang- of treknetten, waarvan de vleugels een lengte hebben van niet meer dan tien meter, gemeten van stijggaren tot stljggaren, en een breedte van niet meer dan twee meter, gemeten volgens de lengte der staven, en waarvan de mazen, gestrekt gemeten langs het koord van knoop tot naastlig gende knoop, een lengte en een breedte hebben van niet minder dan 17 milli meter. Hem, aan wien een vergunning is ver- Rolls Royce waren, toen het kwam. Een daverende ontploffing en de groote wa gen scheen letterlijk in tweeën te splij ten. Het achterstuk werd ln brokken uit een geslingerd en wat er overbleef, was binnen enkele seconden een laaiende vuurzee. Een heelen tijd stonden we er in gefascineerde ontzetting naar te kij ken toen stak de grootvorst een sigaret aan en wendde zich naar zijn gastheer. Vcrtoonen al Je wagens dergelijke kunsten, beste kerel? vroeg hU met dro ge Ironie. Maar de hertog was nog te zeer van streek om op zijn kalmen lyimor ln te gaan, Hoe heb Je het ontdekt, Al? vroeg hij met onvaste stem Mulligan beantwoordde de tot hem ge richte vraag evenmin als de hertog het gedaan had. Hij staarde met donkeren blik naar Groves, die zoo wit als een doek was. Wie heeft Je omgekocht? zei hij streng. En hoeveel heb Je gekregen voor het laten leegloopen van het reservoir? Ik ben niet omgekocht en ik heb niets gekregen, ik zweer het, zoowaar ik leef, was het heesche antwoord. Hót, was een dame, die zei, dat ze Zijne Konink lijke Hoogheid zoo graag eens van/ Écttt- bij wilde zien, en ze bepraatte mUUllwlk den wagen ln het dorp zou laterr frap pen. Ze wilde een foto ntaken; het Idee om de tank te laten leegloopen was van haar. Maar ik heb er geen cent voor ge had ik zag er geen kwaad ln... Ze had zoo'n vleiende, overredende manier van spreken, die valsche kat! Jij duivelsche schooier, mengde de hertog zich in het gesprek. Hoe kwam die vervloekte bom of wat het was, in den auto? Daar is hij niet aansprakelijk voor, Teddy, antwoordde Mr Mulligan. Dat vuile karweitje heeft de knecht van Harvey opgeknapt Maar of hij wist, dat het een bom was zou ik niet durven zeg gen. Keer den wagen, als Je wilt, Hugh. Er zijn nog een paar dingen op te hel deren. Het eerste was spoedig genoeg opge helderd. De race-wagen, die ons achter volgd had, was over den kop geslagen en van een stellen berm naar beneden gevallen. De drie inzittenden waren al len dood. Mulligan vertelde van het vuutgevecht. U bent onweersprekelijk ete» man naar mijn hart, Mr Mulligan! prees de grootvorst, een man van de daad als ik zelf. Maar toch is het me niet heelemaal duidelijk, waarom u ons niet direct ge waarschuwd hebt, toen u die bom in het reservoir zag doen. Dat kon Ik niet, Uwe Hoogheid, om dat het op dat moment niet tot me door drong, dat het een bom was. Ik dacht, dat de knecht de gaasfilter er in deed, en pas toen die achter van den wagen viel, besefte lk, dat hij er iets anders had ingestopt. Puur geluk. Geen kwestie van scherpzinnlghfld of combinatiever mogen of zoo. Was u nog dertig meter doorgereden voor het ding van den auto viel en om een bocht uit het gezicht verdwenen, dan waren de slachtoffers aan onzen kant gevallen! Maar laten we ons gelukkig prijzen, dat het ding op het goede oogenblik van de Rolls Royce viel! Het stond toen voor me vast, wat er gebeurd was en de onmiddellijke ver volging was de beste bevestiging, die ik mij wenschen kon Dit is het getrouwe relaas van een van de spannendste episoden uit de veelbe wogen carrière van mijn genlalen vroe- geren „baas". Harvey's knecht bleek een halfwijze stumper te zijn, die door een van de mannen was omgekocht om de tijdbom ln het reservoir te stoppen. Ze hadden hem op de mouw gespeld, dat het een nieuw patent was om de snelheid van een auto op te voeren, zonder meer ben zineverbruik, en dat ze dat wilden pro- beeren. Als het succes had op den wagen van den grootvorst, zou dat een reuzen- reclame zijn! Wat Williams betreft, die werd gevan gen gehouden in een van de buitenwij ken van Londen, waar beambten van Scotland Yard hem vrij spoedig ontdek ten. Natuurlijk kwam hij, na van den schok hersteld te zijn, weer ln dienst van den hertog terug. De vrouw had hem hetzelfde voorstel gedaan als aan Gro ves, maar hij had het verontwaardigd van de hand gewezen, en op zijn weige ring was hij door de twee mannen be sprongen en bewusteloos geslagen. Het was nog een wonder dat ze hem ln het leven hadden gelaten, maar hun doel, dat hij niets van hun plan kon vertellen, was door zijn ontvoering bereikt. Daar hij wist van hetgeen in de garage van Harvey zou gebeuren dat was hem verteld: hij hoefde alleen maar het re servoir te laten leegloopen had hij getracht den hertog, via zijn vrouw, te waarschuwen, maar meer dan enkele woorden kon hij niet neerschrijven en hoe had hij het nog gedaan! en die schijnbaar onsamenhangede woorden waren voor lederen niet-ingewijde, zelfs voor Mulligan, wlen het toch niet aan scherpzinnigheid ontbrak, onbegrijpelijk geweest. Toen hij geweigerd had, hadden de schurken het langs een omweg gepro beerd en bijna succes gehad! Het bleek dus, dat de belde theorieën van Mulligan over het doel der ontvoe ring tot op zekere hoogte juist waren. Williams vertelde nog, dat de vrouw contact met hem gezocht had, onder voorwendsel, dat die mannen haar ach tervolgden en dat hij uit zuiver menschlieyende overwegingen haar al een paar maal eerder ontmoet en met haar ^sproken had Zijn toespeling over j schurken had op die vermeende achter volging betrekking gehad en het lag j voor de hand, dat hij op het verzoek van I de Jonge vrouw haar bij de viersprong te ontmoeten, was Ingegaan. Maar hij had het toch beter geoordeeld met de beste bedoelingen zijn vrouw onkundig te laten van zijn nieuwe „relatie". Vrouwen maken zich soms zoo gauw angstig! Het eenige wat nog dient vermeld te worden ls, dat enkele dagen later een kostbaar antiek uurwerk op Mr. Mulli gans kantoor werd bezorgd. Aan de ach terzijde staat gegraveerd: „Met garantie tegen ontploffing. ALEXI8." EINDE.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3