HECTOR HEROPEND
Als Openings Attractie
KLEIWEG 9 GOUDA
Uitgerust!
Overhemden
Frans van Camp
cent
A. J. Opstelten, Hoogste. 8, Tel, 3082
De Bilt heeft het voorspeld
ga naar Steenkamer's
Haarden 4 - Haardkachels
A. G. de Ruijter
Fa. N. Verkerk
GOUD9CHE COURANT - ZATERDAG 4 SEPT. 1937 - TWEEDE BLAD
Kleedingmagazijn
TASSEN
Het naar de elschen des tijds
ingericht Schoenenhuis van
Wij noodigen U beleefd tot een bezóek uit.
geven wij bij aankoop van f 3.50 (of meer) een Luxe doos Bonbons of een
blik prima Sigaren of bij aankoop van f 2.50 een prachtig School-etui cadeau.
Bovendien bij aankoop van een paar WERKSCHOENEN een hooge bus
Ledervet gratis, leder kind krijgt een MOOIE GROOTE BALLON
CROQUETTEN voor
bij aankoop van 25 cent winkelwaren
Een natte Herfst is te verwachten
Neem een goede REGENJAS, die prettig^ licht en luchtig zit
REÜNIE GOUDA
GROOTE VOORRAAD
N.V. IJZERHANDEL P- ROND Pzn.
Zeugestraat 96-98-100 - GOUDA.
zijn wij met een geweldige
voorraad van de nieuwste
2.25-2 75-2.95-3.50.-4 50
Opleiding Boekhouden
Boskoop Reijerskoop I6S
Er wordt ook in Gouda
lesgegeven.
Voor de Schooltijd
Groote sortering
de lessen voor piano, violoncel, samenspel en theorie,
MODERN DANSONDERWIJS
I
Hoe Stenhouse het gasmasker in de wereld bracht.
Brieven uit de Hofstad.
Wegen der gerechtigheid.
Het Vogelbesluit.
Prachtige he
renmolièrev
prima box-
calfs Ge
L makkelijk
k breed
model
Oersterke
werkpantof
fel Prettige
pasvorm, m
extra zware
zool of rub
berzool 3.23
Sterke vetleder
schoen Zéér
mooi model van prima
afwerking. Met rub
berzool h.*°
IJzersterke
veldschoen van
prima vetleder
m.dubbele zool
en riem genaaid
Y Hak
versterkt
met
^hoefijzer;
Zeer soliede vetleder
veldschoen met extra
sterke dubbele zool
Prima vetleder
werkschoen
met watertong
en extra sterke zool
TURFMARKT 108 - TELEF. 2028 - GOUDA
Va..»t Vr(|<lag 3 Sopt. t.m. M„nd<
ti September WALLACE UEKUy
BARBARA STANWYCK en
JOHN BOLES in
fcen Buoa«ch»p aan u,rci,
(met verzegelde orders)
Ais '2e hoofdfilm: JEAN MUlR e
WARREN HULL in
D« Vlingnnde Dood
Entrée vanaf 25 ent.
Gratis fietsenstalling.
Attentie! Zondag ujh. Ochrtendvoor.
stelling 10.30 met het buitengewone
sterke filmwerk PAUL MUNI in
Oe Warald varandart
Toegang boven 14 jaar.
Entrée 25, 30 en 40 cent.
Kaartenverkoop vanaf Zaterdag fl i
Woensdag 2 uur groot lachmatinfe
voor iederen leeftijd, aia hoofdfil»
JOE E. BROWN in:
D« Zeadaagacht
GEKLEURDE TEEKENFILM etu.
Entrée 15 en 25 cent.
Kaartenverkoop hiervoor vsnaf
Woensdag 10 uur.
l)e nieuwste modellen van de
LVi jjjfeggh I beste merken, waronder, de
W $9 I bekende Erisi&'s, die uitmunten
d(M>l zuinig branden.
MAAR DAN OOK
.GOEDE KWALITEITEN EN
PRIMA PASVORM
Staatspraktyk-, Praktijk- en
Accountantexamens (N. I. v. Acc.)
Accountant, Leraar Boekhouden en
Handelswetenschappen,
SCHERP CONCURRERENDE
PRIJZEN.
REPARATIE - INRICHTING VOOR
AULE LEDERWAREN, KOFFERS
ENZ. ZADELMAKERIJ.
Kleiwogstraat 9-8 - Telef. 2161
Om alle misverstanden uit den weg te ruimefi, wil ik er de aandacht
op vestigen, dat vanaf heden
zoowel voor eerstheginnenden als voor meergevorderden, ten mijnen huize
worden hervat.
Leerlingen, die met 1 October wenschen te beginnen, worden verzocht
zich aan te melden liefst vóór 15 September.
JOH. OUWINEEL FLUWEELENSINGEL 71).
CONCORDIA WESTHAVEN GOUDA.
AANVANG DER LESSEN Zondag 5 Sept.
Cursus uitsluitend voor R.K. 's Zondags van 3.455.45,
Alg. Cursus 's Zondags van 5.457.45.
Zondags van 811 uur dansen voor gevorderden.
LESSEN OP WERKDAGEN:
Cursus voor de R.K. dansclub „Morgenstond" aanvang 23 Sept. van 9.3011,30 v.m.
Alg. Woensdagavondcursus aanvang 8 Sept. van 8.3010.30.
Cursus voor R.K. Dinsdagavondclub T.O.O. aanvang 14 Sept. van 8.3010.30.
Privélessen dagelijks. Geeft U vroegtijdig op, wanneer de lessen een aanvang nemen.
Wij verzekeren U gezellige en leerzame cursussen.
D. H O L T H U IJ S E 'N
BEROEPSDANSLEERAAR KARNEMF.LKSLOOT 48 80UDA,
H(j construeerde den eersten respirator.
Het gasmasker een kind van den oorlog!
Het eoI binnenkort negentig Jaur geleden
IIn dé Engelache geleerde, de chemicus
j Sienhouae, het gnsmasker in de wereld
hracht. Deze uitvinder van het gasmasker,
het nuttig apparaat, dat vooral in onzen
t|jd too'n belangrijke rol speelt, mag niet
worden vergeten.
Toen de eerste gasaanvallen den grooten
„orlog inluidden, stonden de soldaten in pa-
nigchen schrik en volslagen hulpeloosheid
wjenover het nieuwe, vroeselijke wapqp:
het gifgas! Vochtige doeken, welke man otn
nond en neus bond, waren de eerste Uging.
w veege Hj'f te beschermen tegen het ver-
(hrikkelyke wapen. Dan worden de gas-
naskers ingevoerd, zware, spookachtige toe-
jtellen, die verschenen als het symbool van
ia verschrikkelijken modernen tijd en die,
'wegens hun eigenaardigen vorm, den by-
ntam kregen van „Sigarenkistjes".
Niemand wist zich toen nog te herinne
ren, hoe een Britsch geleerde en vorscher,
ongeveer 70 jaar tevoren, een masker had
uitgevonden, van bijna denzelfden vorm. En
tl heeft het moderne gasmasker thans nog
weinig van een „sigarenkistje", toch blijft
de Brit, John Stenhouse, de uitvinder van
het gasmasker, dat in principe hetzelfde is
gebleven, als toen Stenhouse het con
grueerde.
Masker en filter.
Stenhouse heeft echter bij zyn beschrü-
ijng van het door hem ontworpen masker
Biet gedacht aan het feit, dat de menschheict
ijjn masker nog eens noodjg zou hebben,
om zich in tijden van oorlog te beschermen
tegen gifgasaanvallen, die bedoeld zy'n om
dood en verderf te zaaien. Hij dacht er
slechts aan het masker in de wereld te bren
gen, om de megschheid van dienst te kun
nen zijn in den strijd tegen de bacterleën.
Doch ook hierin was hij de voorlooper van
een groot idee: veel meer nog dan in den
oorlog heeft het gasmasker zich in de laat
ste jaren ontwikkeld als een beschermings
apparaat tegen gassen, welke moeten wor
den bestreden in fabrieken, by verwerking
van stoffer, en tegen ziektekiemen van al
lerlei soort, welke de volksgezondheid kun
nen bedreigen.
Het interelSanto van Stenhouse's werk is
misschien, dat ook hy reeds van het prin
cipe uitging, dat heden ten dage nog de
gasmaskertechniek der geheele wereld be-
beerscht: een maskerdeel, dat den mond en
neus tegen de andere giftige buiten
lucht afsluit en een filter, die in het mas
ker wordt geplaatst. Ook de door Stenhouse
uitgedachte soort vah vulling van den filter
voorziet in werkelykheid in de methoden,
welke b(j de moderne industrie- pn gas
maskers wordt aangewend.
Er schuil dus geen onwaarheid in, wan
neer men beweert, dat de Brit Stenhouse de
was van het masker, zooals de
nsch d%n nog prefereert!
Mr. TurnhuH's experimenten.
„Ovet <ft desinfecteerende eigenschappen
■rW naast 'n beschaving van een
itor, ter reiniging der lucht door
aldus luidde het opschrift van
een in 1847 gepubliceerd artikel van den
uitvinder van het gasmasker, Stenhouse. In
dit artikel, thans helaas byna geheel ver
geten, leest men het volgende:
»De krachtige werking der houtskool, n.l.
.ie grof gepulverde, in staat gassen en dam
pen te absorbeeren, is sinds lang bekend.
Toeh oefent de houtskool nog een andere,
W heden toe, volgens myn meening, nog
voldoende bestudeerde, werking uit op
gecompliceerde verdervingsproduc-
«Op de belangryke werking, welke de
™»takooI als desinfecteerend middel toe
wrat, werd myn aandacht gevraagd door
w® mijner studievrienden, John Thurnhull,
bekenden fabrikant van chemische pro
pten te Glasgow. Mr. Thurnhull bracht
:er negen maanden het kadaver
2 do°de honden mee in een houten
jw- Dtte kist legde hy in een slechts en-
'"L decimeters diepe kuil, in houtskool-
poeder begraven, en overdekte de kist met
dezelfde substantie. Ofschoon de kist ge
heel open was, was er, toen men de kist na
zes maanden weer blootlegde, van de ont-
bindlngsverschynselen niets meer te bemer
ken. Men vond slechts een auntal beenderen.
Mr. Turn hull zond my een deel van de
houtskool welke vlak op het kadaver had
gelegen. Aan deze houtskool was met het
bloote oog, niets meer te bemerken, doch by
nader onderzoek bleek het ubsorbtievermo- u
gen verdwenen."
„Hoe d« respirator werd gecon
strueerd."
„Het deel der voorgaande mededeelingen
is hoofdzakeiyk zoo gaöt Stenhouse
voort een poging de goede eigenschappen
van houtskool als absorbtiemiddel te leeren
kennen, welke volgens my nog niet genoeg
bekendheid genieten. Ik zou hier graug mee*
bekendheid willen geven aan een nieuwe en
toch zoo eenvoudige soort respirator (adem
halingsmiddel), die met gepulverde houts
kool is gevuld, om alle miasmen en aanste
kende (leelen te absorbeeren en te verdel
gen, welke by gele koorts, cholera en an
dere besmetteiyke ziekten, welke in de at
mosfeer k{mnn hangen, te vernietigen.
Ik liet zulk 'n respirator vervaardigen,
volgens een door my. uitgedacht model. Het
masker sluit om mond en neus. Een deksel
tje, dat geopend en vast gesloten kan wor
den .dient om er versche houtskool door te
later., dat op huar beurt weer moet dienen
als absorbtiemiddel tegen kwade atmosfe
ren. De respirator wordt door een elastie
ken band welke rond het achterhoofd loopt,
op zyn plaats gehouden."
Ook hy experimenteerde met gif
gassen i
Het masker dat Stenhouse onder den
naam „respirator" beschryft, bezat reeds
alle nuttige onderdeelen, waarvan heden
ten dage nog het gasmasker wordt voor
zien. Het Stenhouse-masker, wordt zelfs
thans nog, absoluut ongewyzigd, gebruikt
in vele fabrieken, waar met gevaarlyke
stoffen wordt omgegaan.
Het typische is wel, dat ook Stenhouse
experimenteerde met gifgassen, ofscWn
de bedoeling van zyn uitvinding niet ™s:
een beschermingsmiddel tegen gifgassen te
vervaardigen, omdat de menschheid van 90
jaren terug de vreeselyke gifgassen, waar
van men zich in den modernen oorlog be
dient, gelukkig nog niet kende. Toch had
den Stenhouse's proeven met zwavelwater
stof .ammoniak, enz. een volledig succes.
En hierdoor bewees Stenhouse's masker in
den waren zin des woords een „gasmasker"
te zyn!
MCQCXC.
De Residentie en de baldadigheid
der jeugd.
Een vreemdeling heeft in een buitenland-
sche krant onlangs over de residentie ge
schreven dat by alle deugden onze stad drie
gebréken had, n.l! dat de jeugd er baldadig
is, dat het politietoezicht er te gering is en
dat de straten dikwyls vuil zyn. Dergelyke
vage opmerkingen komen dikwyls in bui-
tenlandsche kranten voor, al naar gelang
de man, die hier vertoefde, toevallig er
varing op deed. Het zou ons niet moeilyk
vallen precies het tegenovergestelde van
deze drie aanmerkingen in een andere pu
blicatie terug te vinden.
Vooral de laatste van de drie is heel on
juist. De straten zyn hier zelfs heel schoon,
maar het bezwaar van dezen mopperenden
ftchryver in een buitenlandsoh blad was
vooral het systeem van vuil-ophalen. Dat
geschiedt hier driemaal per week. Een feit
is het, dat op den dag waarop dit in een
bepaalde wyk geschiedt, den ganschen voor
middag, tot de komst van de wagen, er
parade is van vuilnisemmers. Het gevolg
daarvan is, dat allicht het een en ander over
de straat valt. Na den wagen komt echter
een veeg-ploeg die alles opruimt, ^zoodat
dun de schoonheid is weergekeerd. Het is
inderdaad ook wel een feit, dat nog niet ulle
vyfhonderd duizend bewoners van den Haug
ervan doordrongen zyn, dat zy niets op
straat moeten worpen. Er liggen ultyd pa
pieren te slingeren en zelfs schillen en
ander afval, maar ernBtig is dit niet. Zeker
niet zóó, dat men daarom de stad vuil kan
noemen.
Wat de baldadigheid van de jeugd be
treft, deze is hier ter stede zeker niet erger
dan elders. Zy bestaat wel en berokkent
jaariyks veel schade. Maar ze bestaat niet
in dien zin, dat vreemdelingen daarvan
overlast ondervinden. Zóóver zyn w(j in
onze cosmopolitische stad gelukkig wel. Mis
schien zal een vreemdgekleede in een volks
buurt nog wut aungeguapt worden, maar
verder gaat het niet.
Het politietoezicht zou te gering zy'n.
Inderdaud is dit toezicht niet hondefd pro
cent, wat trouwens nergens mogeiyk is.
'Het lykt ons, dat men zich in de laatste
jaren te veel op het verkeerstoezicht heeft
gespecialiseerd en dat daaronder het ge
wone straattoezicht wel heeft geleden. Met
de motor-politie bestrykt men sneller een
grooter oppervlak, maar over het algemeen
vallen daaronder alleen de grootere ver
keerswegen. Er is ook nog fietsende poJitio,
maar betrekkelyk weinig, zoodat het toe
zicht in de zy- en achterstraten niet veel
meer is. In hoeverre de justitieele politie
minder zou zyn geworden kunnen wy niet
het de burgen on
ernstige gevallen van
niet opgehelderd wor-
nanstonds aan een
?yi dit preventief moet
bcoordeelen. Wel
plezierig aan, dat
inbraak en diefstal
d"ti. En men wytjf
tekort aan toe zich#
werlfeïii
Het verkeer.
Van politietoezicht gesproken, een aardig
geval Men is op dit oogenblik bezig de
nieuwere verkeersborden te plaatsen en na
tuurlijk brengt men hier en daar wyzigin-
gen aan. Het publiek moet dus uit zyn dop
pen kyken. Zoo geschiedde het, dat vlak
vóór de brug by het sportterrein Hou trust
een wyziging werd gebracht in de overgang
van de trambaan. Heel gelukkig lykt ons
die wyziging niet, maar dat is byzaak. Het
„sper-bord" is er geplaatst. Natuuriyk is
dit velen niet' opgevallen, maar als er by
heel erg toeval eens een agent in de buurt
is, wyst die de overtreders er op zonder
aanstonds tot bekeuring over te gaan.
Het gebeurde nu, dat een fietsende agent
tegen het verbod in hi^j op de oude wy'ze
reed. Afstappen, riep ee\heer, die juist by
dezen overweg stond. iK agent verbaasd,
stapte af. De heer wyst den agent op het
nieuwe bord. Agent verbaasd, biykt het niet
gezien te hebben.
Denk er voortaan om: een volgenden keer
ga je op de bon, aldus kwasie-barsch de ac
tieve meneer. Agent zuur-zoet lachend, rydt
verder over den verboden overweg.
Het geval beteekent wel niet veel, want
het is best te begrypen, dat iedere agent
niet onmiddellyk van alle variaties in den
verkeerschaos op de hoogte is, maar het
typeert wel, dat men niet zoo aanstonds al
die borden in de gaten heeft, vooral niet op
een weg, dien men geregeld gebruikt. Trou
wens het is niet zoo zeldzaam, dat de poUtiq
zelf iets doet wat niet geoorloofd is. 0^-
haaldelyk hebben wy motor-
ryden op een manier die alle
ten ging, terwyl dit niet noodig
Bizonder gelukkig gekozen
vormen van de verkeersborden ook nidt al-
tyd, maar daaraan valt niets meer te ^er-
anderen. Een versiering van de straat zyn
ze evenmin, maar ook aan dit euvel valt niet
te ontkomen. Wel schynt men er nu op uit
te zyn de borden zooveel mogelyk'aan an
dere palen, van tramleiding of verlichting
vast te maken, zoodat het aantal staken wat
vermindert. Er kon wel iets meer samen
werking zyn tusschen alle bedryven, inclu
sief het plantsoenbedryf, waardoor alles by
elkaar werd gebracht en men dus minder
aantal van allerlei „gedenkzuilen" had te
genieten. Ook de naamborden der straten
en de klokken zouden kunnen meedoen, des
noods eenige handwyzers om de richting
aan te geven.
Als men eens een prysvraag uitschreef
I is de voorwaarde voor de i
FEUILLETON.
Naar het Engelsch van
SYDNEY HAMMOND.
55 Nadruk verboden.
Hu? aer*^e stuk var* den weg was jcron-
den to11 we 8ttJV'pn door bochten met
ln ons klelz°8 In den
de Liu Jk af 011 toe de Slichten van
lln» ii en onderscheiden en plotse-
revoiv«5 ueon van hen opstaan t een
_(pr ult zUn zak trekken.
schietpartU°!P 8llde ik> dat wordt een
MkWUk Si'i grimmig. Oog.n-
'iet ïplu op zljn Plaats, met
Het E, ,naar dcn volgenden auto.
dienen iüïï m^n vak van repliek te
•net 'de argumenten van den
l°t'ÖUaIIÏ' Lav®er een beetje, Huhg,
Hen ach eft'
^terlich? knetterde en verbrijzelde het
wagen nu vast in de hand.
wa mil meter wijken, als het kan.
homifl!» °P een recht stuk weg van
SXd"d^eter en Ik kon alles ln
Ulan (üf 15 Joen gebeurde het. Mul-
zeker 11161 minder
tortat vunra a ltelten heeft dan aJs
"Mgèlde at?6 6n Jdo wagen achter ons
Is een dronken man over den
weg. Ik had ln den spiegel een visioen
van omgekeerde wielen, hoorde een ge
weldigen, oorverscheurenden slag toen
geen ander geluld maar dan dat van
onzen eigen Buick.
Ik heb ze op een schot in een van
hun voorbanden getracteerd, zei Mr.
Mulligan op korten, afgebeten toon. En
nu, Hugh, alles wat Je er uit kunt halen.
ZUn gezicht stond hard, koud, maar ik
kon de zenuwspanning in hem als het
ware in mijn eigen lichaam weerkaatst
voelen, ^ls gehypnotiseerd chauffeerde
ik zoÉtls ik daarvóór en daarna nooit
meer gechauffeerd heb en het ook nooit
meer hoop te doen hield het stuur
omklemd tot ik twee minuten later de
Rolls Royce voor ort$ uitzag
Laat Je claxon loeiei* beval hij^op.-
staande en met zijn armen zwaaiend als
een dolleman.
Eindelijk zagen we den hertog om
kijken en vervolgens een order aan Gro
ves geven. De groote wagen minderde
vaart en kwant tot stilstand.
Stop er naast, Hugh, maar zóó, det
Je er direct weer als de wind vandoor
kunt gaan!
We bereikten hen en Mulligan £llde
zijn orders uit.
Spring in mijn auto, als jullie leven
Je lief is. Maak voort; in 's hemelsnaam,
maak voort!
Zijn toon en houding waren voldoende,
al begrepen ze niets van zijn opwinding, j
Op een hoop lieten ze zich achterin de
Buick vallen.
Vooruit, Hugh. Volle kracht weer!
Ik taxeer, dat we vijftig meter van de
voor een universeel straathord, waaraan
alles bevestigd werd wat er al zoo voor
wetenswaardigs aun het geachte publiek
valt mee te deelen? Wie weet wat een sie
raden er voor den dag kwamen, als de kun
stenaars eens ugn het „scheppen" gingen.
Het meubilair van de straat heeft wel een
opknappertje noodig, want het is in den
loop der tyden oen rommeltje geworden,
omdut iedereen er maar zy'n stukje by ge
plaatst heeft als dat in zyn kruum te pas
kwam. Het straatbeeld kon er slechts op
vooruitgaan als er wat overleg Wterd ge
pleegd.
HAGENAAR.
DUITSGHiLAND'S ZEPPELINS
KRIJGEN HELIUMGAS!
Succesvolle onderhandelingen mei Amerika.
Grooter veiligheid in de lucht.
Naar uit de Vereenigde Staten van Ame-
riku zoowel als uit Duitschland wordt ge
meld hebben de onderhandelingen, om te
komen tot een heliumgas-levering aan
Duitschland voor de Zeppelins, die op Ame
rika varen, tot een succes geleid. In den
vervolge zal niet alleen naar Amerika, dat
tot dan toe het monopoliè voor het gebruik
van heliumgaasen bezat, doch ook Duitsch
land, van deze kostbare gassen gebruik mo-
Het is niet de eerste maal, dat het vraug-
stuk van de vulling der luchtschepen met
onbrandbare gassen de wereld bezighield.
Het Amerikaansch monopolie van deze gas
sen maakte het tot heden onmogelyk
voor Europa, zoodat men het met waterstof
gas moest stellen. Het nieuwe „Helium-Le-
veringsverdrag" van Duitschland met de
Ver. Staten helpt thans over alle moeiiyk-
heden heen en het is te begrijpen, dat het
succes over de onderhandelingen door
Duitschland met enthousiasme is begroet.
Want de onbrandbaarheid van dit gas
geeft een grootere veiligheid in de lucht.
Het lydt geen twyfel dat in vroeger jaren
vele ongevallen hadden kunnen worden
voorkomen .indien Europa eerder het kost
bare heliumga8 had mogen gebruiken. Reeds
langen ty'd was het gelukt de inrich
ting van de luchtschepen zoo goed als >n-
brandbaar te maken, doch de waterstof\ul-
iing bleef aity'd iets gevaaniyks.
Des te meer is het toe te juichen, dat
thans alle hindernissen in deze kwestie zyn
dvkrwonnen. Het nieuwe luchtschip, de „L.
Z. 180", dat in de plaats van de veronge
lukte „Hindenburg" werd geboujvd, zal
thans evenwel eerst in April 1938 den lucht
doop kunnen ondergaan, want door het ge
bruik van het heliumgas moeten enkele
ruimten worden gewyzigd, waar het lucht
schip aanvankelyk voor waterstof gasver
bruik werd gebouwd. Een deel van het oor-
spronkelyK plan moet worden gewyzigd en
dit geeft slechts dit bezwaar, dat het schip
niet, zooals verwaf ht werd. in Januari doch
in April a.s. den eersten tocht ztd kunnen
maken.
Het helium is één derde zwaarder dan de
waterstof en dit feit heeft verscheidene dis
posities over boord gegooid. Ondanks dat
kan toch met zekerheid worden gezegd, dat
het voorjaar 1938 een nieuw luchtschip zal
zien!
Naar thans reeds vaststaat ,zal het nieu
we luchtschip, de „L.Z. 130", welke, dank
•U de y'verige geldinzamelingen der Dult-
schers, zoo snel kon worden gebouwd, uan-
vankeiyk op de Noord-Atlantische route,
dus in het luchtverkeer tusschen Duitsch
land en.de Vereenigde Staten worden inge-
lascht, want deze route is met 0000 K.M.
in het geheel 4000 KjM. korter dan de route
naar Zuid-Amerika. Het nieuwe luchtschip
J-an dus in den Noord-Atlantischen dienst
met 40 ton brundstof, plus den noodigen
veiligheidsvoorraad, starten. Voor de Zuid-
Amerikaunsche route daarentegen zyn 20
ton noodzakeiyk, daar de 10.000 K.M. langt
luchtiyn 00 ton brandstof eischt. De vier
oliemotoren der „Daimler-Benz Werke" zyn
reeds afgeleverd! Een der motoren bezit
.een capaciteit van 1250 P.K. Gedurende den
tocht wordt slechts een deel van de moto
rencapaciteit gebruikt. 850 P.K. zyn vol
doende om een snelheid van 130 K.M. per
uur te ontwikkelen.
Een nog hangend vruagstuk is het trans
port van het helium uit Texac naar Fried-
richtshafen. Tunkschepen en tankwagens
zullen hiertoe moeten dienen, doch wanneer
jdit transport, dat wel eenige moeilykheden
zal opleveren, geschiedt, is nog niet be
kend.
Omschrijving der niet-beschermdc
vogels, vogels voor de kooi en
vogels voor de jacht.
Verschenen ls het Vogelbeslult 1937,
hetwelk strekt ter uitvoering van de Vo-
gelwet 1936.
Niet tot de beschermde vogels ln den
zin van de Vogelwet behooren voor on-
bepaalden tijd de zwarte kraal en de
hulsmusch.
Voorts kan de minister van Economi
sche Zaken bepalen, dat een of meer
van de volgende vogelsoorten, voor be
paalde tijdvakken (elk tijdvak ten hoog
ste 2 Jaar), hetzij voor het geheele rijg,
hetzij voor bepaalde gedeelten daarvan,
niet tot de beschermde vogels zullen be
hooren: schollevaar, blauwe reiger, sper
wer, slechtvalk, mantelmeeuw, zilver-
taèeuw, kokmeeuw, houtduif, bonte kraai,
ekster, Vlaamsche gaai en spreeuw. Dit
zijn de z.g. voorwaardelijk onbeschermde
vogels.
Vogels voor de kool zijn volgens het
besluit: zwarte lijster, kauw, vink, put
ter, sijs, kneu, groenling en geelgors.
Vogels voor de Jacht zijn: havik, slecht
valk en Napekster.
De raaptijd van kievitseieren vangt
aan met ingang van 1 Februari en ein
digt voor alle provinciën met ingang van
20 April.
De raaptijd van eieren van meeuw
vogels vangt aan met ingang van 1 April
en eindigt met Ingang van 15 Juni.
Hij, aan wlen een vergunning ls ver
leend om beschermde vogels voor de kool
of voor de Jacht tet vangen, mag daarbij
gebruik maken van vang- of treknetten,
waarvan de vleugels een lengte hebben
van niet meer dan tien meter, gemeten
van stijggaren tot stljggaren, en een
breedte van niet meer dan twee meter,
gemeten volgens de lengte der staven, en
waarvan de mazen, gestrekt gemeten
langs het koord van knoop tot naastlig
gende knoop, een lengte en een breedte
hebben van niet minder dan 17 milli
meter.
Hem, aan wien een vergunning is ver-
Rolls Royce waren, toen het kwam. Een
daverende ontploffing en de groote wa
gen scheen letterlijk in tweeën te splij
ten. Het achterstuk werd ln brokken uit
een geslingerd en wat er overbleef, was
binnen enkele seconden een laaiende
vuurzee. Een heelen tijd stonden we er
in gefascineerde ontzetting naar te kij
ken toen stak de grootvorst een sigaret
aan en wendde zich naar zijn gastheer.
Vcrtoonen al Je wagens dergelijke
kunsten, beste kerel? vroeg hU met dro
ge Ironie.
Maar de hertog was nog te zeer van
streek om op zijn kalmen lyimor ln te
gaan, Hoe heb Je het ontdekt, Al?
vroeg hij met onvaste stem
Mulligan beantwoordde de tot hem ge
richte vraag evenmin als de hertog het
gedaan had. Hij staarde met donkeren
blik naar Groves, die zoo wit als een
doek was.
Wie heeft Je omgekocht? zei hij
streng. En hoeveel heb Je gekregen voor
het laten leegloopen van het reservoir?
Ik ben niet omgekocht en ik heb
niets gekregen, ik zweer het, zoowaar ik
leef, was het heesche antwoord. Hót, was
een dame, die zei, dat ze Zijne Konink
lijke Hoogheid zoo graag eens van/ Écttt-
bij wilde zien, en ze bepraatte mUUllwlk
den wagen ln het dorp zou laterr frap
pen. Ze wilde een foto ntaken; het Idee
om de tank te laten leegloopen was van
haar. Maar ik heb er geen cent voor ge
had ik zag er geen kwaad ln... Ze
had zoo'n vleiende, overredende manier
van spreken, die valsche kat!
Jij duivelsche schooier, mengde de
hertog zich in het gesprek. Hoe kwam
die vervloekte bom of wat het was, in
den auto?
Daar is hij niet aansprakelijk voor,
Teddy, antwoordde Mr Mulligan. Dat
vuile karweitje heeft de knecht van
Harvey opgeknapt Maar of hij wist, dat
het een bom was zou ik niet durven zeg
gen. Keer den wagen, als Je wilt, Hugh.
Er zijn nog een paar dingen op te hel
deren.
Het eerste was spoedig genoeg opge
helderd. De race-wagen, die ons achter
volgd had, was over den kop geslagen
en van een stellen berm naar beneden
gevallen. De drie inzittenden waren al
len dood.
Mulligan vertelde van het vuutgevecht.
U bent onweersprekelijk ete» man
naar mijn hart, Mr Mulligan! prees de
grootvorst, een man van de daad als ik
zelf. Maar toch is het me niet heelemaal
duidelijk, waarom u ons niet direct ge
waarschuwd hebt, toen u die bom in het
reservoir zag doen.
Dat kon Ik niet, Uwe Hoogheid, om
dat het op dat moment niet tot me door
drong, dat het een bom was. Ik dacht,
dat de knecht de gaasfilter er in deed,
en pas toen die achter van den wagen
viel, besefte lk, dat hij er iets anders
had ingestopt. Puur geluk. Geen kwestie
van scherpzinnlghfld of combinatiever
mogen of zoo. Was u nog dertig meter
doorgereden voor het ding van den auto
viel en om een bocht uit het gezicht
verdwenen, dan waren de slachtoffers
aan onzen kant gevallen! Maar laten we
ons gelukkig prijzen, dat het ding op
het goede oogenblik van de Rolls Royce
viel! Het stond toen voor me vast, wat
er gebeurd was en de onmiddellijke ver
volging was de beste bevestiging, die ik
mij wenschen kon
Dit is het getrouwe relaas van een van
de spannendste episoden uit de veelbe
wogen carrière van mijn genlalen vroe-
geren „baas".
Harvey's knecht bleek een halfwijze
stumper te zijn, die door een van de
mannen was omgekocht om de tijdbom
ln het reservoir te stoppen. Ze hadden
hem op de mouw gespeld, dat het een
nieuw patent was om de snelheid van
een auto op te voeren, zonder meer ben
zineverbruik, en dat ze dat wilden pro-
beeren. Als het succes had op den wagen
van den grootvorst, zou dat een reuzen-
reclame zijn!
Wat Williams betreft, die werd gevan
gen gehouden in een van de buitenwij
ken van Londen, waar beambten van
Scotland Yard hem vrij spoedig ontdek
ten. Natuurlijk kwam hij, na van den
schok hersteld te zijn, weer ln dienst van
den hertog terug. De vrouw had hem
hetzelfde voorstel gedaan als aan Gro
ves, maar hij had het verontwaardigd
van de hand gewezen, en op zijn weige
ring was hij door de twee mannen be
sprongen en bewusteloos geslagen. Het
was nog een wonder dat ze hem ln het
leven hadden gelaten, maar hun doel,
dat hij niets van hun plan kon vertellen,
was door zijn ontvoering bereikt. Daar
hij wist van hetgeen in de garage van
Harvey zou gebeuren dat was hem
verteld: hij hoefde alleen maar het re
servoir te laten leegloopen had hij
getracht den hertog, via zijn vrouw, te
waarschuwen, maar meer dan enkele
woorden kon hij niet neerschrijven
en hoe had hij het nog gedaan! en
die schijnbaar onsamenhangede woorden
waren voor lederen niet-ingewijde, zelfs
voor Mulligan, wlen het toch niet aan
scherpzinnigheid ontbrak, onbegrijpelijk
geweest. Toen hij geweigerd had, hadden
de schurken het langs een omweg gepro
beerd en bijna succes gehad!
Het bleek dus, dat de belde theorieën
van Mulligan over het doel der ontvoe
ring tot op zekere hoogte juist waren.
Williams vertelde nog, dat de vrouw
contact met hem gezocht had, onder
voorwendsel, dat die mannen haar ach
tervolgden en dat hij uit zuiver
menschlieyende overwegingen haar al
een paar maal eerder ontmoet en met
haar ^sproken had Zijn toespeling over
j schurken had op die vermeende achter
volging betrekking gehad en het lag
j voor de hand, dat hij op het verzoek van
I de Jonge vrouw haar bij de viersprong te
ontmoeten, was Ingegaan. Maar hij had
het toch beter geoordeeld met de beste
bedoelingen zijn vrouw onkundig te
laten van zijn nieuwe „relatie". Vrouwen
maken zich soms zoo gauw angstig!
Het eenige wat nog dient vermeld te
worden ls, dat enkele dagen later een
kostbaar antiek uurwerk op Mr. Mulli
gans kantoor werd bezorgd. Aan de ach
terzijde staat gegraveerd:
„Met garantie tegen ontploffing.
ALEXI8."
EINDE.