"1
BORN TO DANCE
■l
Oom Max met delevende Mickey Mouce
„ELFHOEVEN'
GROOT TUINFEEST
Groot Feestbal
zmtegmidtagvilegdemonstratie
T andheelkundig
Instituut
Dentoform
3 pCt. NEDERLANDSCH INDISCHE
LEENING 1937 A
Kleine Betuwe
Hees Co's zaken
PROGRAMMA;
N.y. KOVEX
Handels Ond.
N"ri'n;n.r.
„Ensigns" voor de Imperial
De Armstrong Whitworth
Airways.
Nanking China's middelpunt.
Film
HEROPENING
ELEANOR POWELL
IW Attentie H
ORANJE BAL
De eigenaarG. VAN BAREN
IN DE
meUDE SCHELDEMUsCH" en „DE TIJGER"
bestuurd door de
heeren Wybrandi en
Zoetelief Norman.
De Ondernemer, W. KOMPIER.
nieuwe Philips- en Erres Radiotoestellen
oranje feest
INVENTA
Toonkanrers „Crabeth'
PIIMIIEEUWSGHE (KENIIEIMERS
1 ,2 2 „,Ln S»»U«h'
groot nominaal f 912.050-000.-,
KOERS VAN UITGAVE 963|< pCt.
RENTE 3 pCt.
Vrijdag 17 September 1937
Maandag, 18 October 1937
ken op straat en dan collecteert. We gun
nen graag die instelling veel geld, maar het
oogenblik is, gezien van het standpunt van
het publiek, ongelukkig gekozen. Verlos ons
toch eens op sommige dagen van dat
eeuwige collecteeren op straat!
We zouden wel graag zien, dat de viering
van den Koninginnedag eens een geheel
ander karakter kreeg, meer universeel werd
en meer afwisseling bood. Het oude tradi-
tioneele van parade en kindervermaken is
uit den tyd. Het behoeft heusch niet meer
geld te kosten als men maar aardige centra
weet te maken en het eeuwige geringeloor
door de politie alleen op datgene wordt toe
gepast, wat nu wordt toegelaten. Ongeor
ganiseerd gaat het beter; gelyk de ervaring
nu wel heeft geleerd. Al te veel leiding ver
moordt alle spontaniteit. En die is de on
misbar® motor.
HAGENAAR.
Na de opzienbarende bestelling door
de Imp. Airways, van 28 stuks „Empire
boats" welke door Short Bross Ltd. Ro
chester geleverd werden, schaft deze
luchtvaartmaatschappij zich wederom
een serie zéér moderne landvliegtuigen,
met de grootste vervoercapaciteit ter
wereld, aan.
Deze serie van 14 stuks de z.g. Ensign
Klasse vormende, waarvan de eerste bin
nenkort in dienst gesteld zal worden,
dienen voornamelijk om op den duur, de
thans verouderde „Hannïbal" en „Hera
cles" klasse te vervangen, en zoodoende
het hoofd te bieden aan het steeds toe
nemende passagiersvervoer.
De vliegtuigen worden geleverd door
Armstrong Whitworth Aircraft Ltd, de
zelfde firma die destijds de landsvlieg-
tuigen voor de Atalanta klasse leverde,
welke in Afrika en Britsch Indië dienst
doen.
De „Ensigns" worden in twee uitvoe
ringen gebouwd n.l. die voor de Europee-
sche met accommodatie voor 40 pas
sagiers en die voor de Imperiale lucht
lijnen, ingericht voor 27 passagiers.
Het totale gewicht dezer vliegtuigen is
circa 20 ton, dus ruim 1,5 ton zwaarder
dan de Empire-booten.
De machine is uitgevoerd als normale
ééndekker, met hoogliggende vrijdragen-
de vleugel.
In de vleugel zijn 4 Armstrong Siddeley
Tiger IX motoren ingebouwd van elk
maximum 880 P.K. en voorzien van drie-
bladige, verstelbare De Havilland schroe
ven.
Met één motor uitgeschakeld kan nog
een hoogte van 3800 meter worden be
reikt, terwijl met twee motoren nog een
hoogte van 1200 meter gehandhaafd kan
blijven.
De berekende maximum snelheid ligt
boven <320 K.M. per uur, terwijl op 260
K.M. per uur gekruist wordt.
De actieradius bedraagt circa 800 K.M.
gerekend met een tegenwind van 65 K.M.
per uur.
Door het aanbrengen van Speciale
brandstoftanks, kan de actieradius ver
groot worden tot 1600 K.M. gerekend met
dezelfde tegenwind.
Constructie en bekleeding van romp en
vleugel bestaan geheel uit metaal, met
uitzondering van de roeren die met
vliegtuiglinnen zijn bekleed.
Als metalen zijn voornamelijk duralu-
minlum en hydumlnium toegepast.
De motoren zijn door middel van mo-
torbakken van gelascht staalbuis, aan de
vleugelliggers bevestigd.
Alle motoren zijn door middel van
brandschotten van de vleugel gescheiden
om brandgevaar te voorkomen.
Het landingsgestel is intrekbaar. De
groote Dunlopwielen van ruim 2 meter
diameter worden in de twee middelste
motorgondels opgetrokken.
Een hoogliggende vleugel brengt het
nadeel mee, dat het intrekbaar landings
gestel vrij gecompliceerd wordt, immers
de af te leggen weg, van het wiel van
uit- naar ingetrokken toestand is be
langrijk langer, dan bij een laagdekker.
Echter wegen de voordeelen, o.a. het
onbelemmerde uitzicht voor de passa
giers, zeer zeker tegen het nadeel op.
De brandstoftanks zijn alle in de vleu
gel ingebouwd.
In de romp bevinden zich achtereen
volgens te beginnen in de neus de be-
stuursdersruimte, welke een perfect uit
zicht biedt.
Behalve de dubbele besturing voor de
twee piloten is hier ook de ontvangst
en zendinstallatie voor de marconist on
dergebracht.
Natuurlijk ontbreekt hleT ook de
„Sperry Automatic Pilot" (Iron Mike,
zooals de Engelschman deze noemt) niet.
Hierachter ligt het rookcompartiment,
plaats biedende aan 9 passagiers en voor
zien van alle comfort als verstelbare
stoelen enz
Iedere passagier heeft een afzonderlijke
luchtventilator De versche lucht wordt
door ventilatiebuizen door de neus van
den romp aangevoerd De cabine kan
door een speciale Armstrong Whitworth
patent verhitter, verwarmd worden.
De benoodlgde warmte wordt aan de
uitlaatgassen onttrokken.
Midscheeps, ter hoogte van het schroef-
veld zijn de ruimten voor vracht, mail,
bagage. Tevens zijn hier de verblijfplaat
sen voor de bemanning, W C enz. onder
gebracht. Verder naar achteren gaande
in de romp, volgen nu de 2 groote cabines
voor resp. 16 en 16 passagiers
Wordt het toestel voor nachtvluchten
Ingericht dan worden de stoelen vervan
gen door „bunks" dat zijn stoelen die op
en eenvoudige wijze tot bedden zijn te
hervormen. Het aantal passagiers wordt
bij deze vluchten tot op de helft vermin
derd.
Wat betreft de afmetingen van het
vliegtuig
Hoofdstad en militair centrum des lands.
Westersche zindelijkheid in het Oosten!
In het Chineesch-Japansch conflict is
voor de eerste maal ook de Chineesche
hoofdstad, Nanking, tooneel van den strijd
geworden. Nanking, dat thans door Japan-
sche vliegtuigen wordt beschoten, heeft een
interessante geschiedenis achter zich. Deze
laat zien, hoe uit de oud-Chineeschè keizer
stad in de "laatste jaren een nieuwe, moderne
hoofdstad, met de zetel der Centrale Re
geering, is gegroeid.
Nanking was in de Chineesche geschiedenis
reeds vaak de residentie der dynastiën. Toen
de Barbaren uit Mandsjoerye en Mongolië
het Noorden des Rijks hadden veroverd,
werd Nanking het centrum, van waaruit &e
Chineesche keizer het overgebleven stuk
land regeerde. Het laatste Chineesche kti-
zergeslacht, de Ming-dynastie, had zijn zetel
eerst hier, iater in Peiping, het vroegere
Peking. Met recht voert Nanking zijn naam,
„hoofdstad van het Zuiden".
Ik kwam naar Nanking in 1927, kort voor
de geboorte van een nieuwe heerschappij.
Ik beleefde toen, tien jaar geleden, hoe Ge
neraal Tsjang Kai Sjek de vorming van een
nieuwe regeering proclameerde, welker
macht langzaam maar zeker over een groot
deel van China invloed kreeg. Nanking was
toen nog een oude, verdroomde, verlaten
keizersstad der Mings, welke door burger
oorlogen veel geleden en haar rijkdommen
verloren had. Militaire middelpunt was Nan
king ook toen door de vele troepen, die
Tsjang Kai Sjek in zijn nieuw machtscen
trum, niet ver van het front van den bur
geroorlog, samenriep. Doch de repsesenta-
tiegebouwen voor een regeering ontbraken.
Tsjang Kai Sjek zelf bezat zijn hoofdkwar
tier in het huis van een gevlucht gouver
neur. Ik was toen de eerste en eenige jour
nalist in de nieuwe hoofdstad. En Tsjang
Kai Sjek, in den aanvang van zijn successen
en nog niet tegengewerkt door zijn politieke
tegenstanders, die de bedoelingen van den
generaal nog niet goed konden volgen, ont
ving mij vriendelijk en vertelde mij van
zijn toekomstplannen, zijn militaire refor
matie ip. China, zijn programma, dat hij in-
tusschen voor een aanmerkelijk deel heeft
kunnen verwezenlijken.
Zeeslagen op het Lotusmeer.
Nanking was een overblijfsel uit den
Mingtyd ;als residentie had men de stad
in den loop der jaren verfraaid, dus voor
een hoofdstad zou Nanking in aanmerking
kunnen komen. Vooral de hooge, dikke
stadsmuur, die 40 K.M. lang> de oude bin-
nenftad omsloot, is een imposant werk en
biedt zelfs thans nog verscheidene voordee
len. Aan de Noordzijde der stad ligt het
Lotusmeer, dat ondanks zijn lieflijken naam
toch vaak het tooneel van bloedigen strijd
was. De muur en het water gaven Nanking
iets vijandelijks en trotsch, doch binnen de
wallen leefden slechts armoede en verval.
In het kleine stadscentrum in het Zuiden
en by den Confucius-tempel lag het verval-
Jen handelscentrum, met zyh vuilheid, zijn
geschreeuw en zijn opdringerigheid. Overi
gens bestond de groote vlakte der binnen
stad uit rijstvelden en suikerplantages, zoo
«omvangrijk, dat Nanking vaak maanden
lang voor zich zelf kon zorgen, wanneer de
stad belegerd werd.
Uit den ouden glanstyd resten nog dé
graven der eerste Mingkeizers. De torens
en torentjes, die den muur rond de graven
sieren, zien er vuil en verwaasloosd uit en
de schreeuwende cigarettenreclames op deze
oude kunstwerken verfraaien het beeld niet.
Militairen
Toch bleef er nog genoeg plaats, om iets
nieuws te bouwen, toen vóór tien jaar Wes
tersche architecten opdracht kregen de oude
stad te verfraaien en te moderniseeren. En
thans kan men' zien, wat er in dien kleinen
tusschentijd tot stand werd gebracht. De
„radicalen" onder de architecten wilden het
liefst alles, wat eens aan het oude Nanking
behoorde, met den grond gelyk maken, doch
zij moesten het onderspit delven voor de
militairen, die hun oude stad te lief hebben,
om haar aan afbraak prijs te geven. Ook
de stadsmuur en de beroemde paukentoren
moesten vallen, doch de militairen protes
teerden opnieuw. Toen werd een overbodig
deel van den ouden muur omver geworpen,
een ander deel werd gerestaureerd en yyeer
een ander deel diende in het vervolg als
militaire barricade.
Zoodoende bleef Nanking haar gelaat als
oud-Chineesche stad behouden. Toen richt
ten de stedebouwers hun oog op de rijst
velden een ;groot deel hiervan moest weg,
omdat men plaats moest hebben voor as-
phaltwegen. Toen begon Nanking's binnen
stad op iets moderns te gelijken, al kan
men er den meest zonderlingen vorm
van architectuur aantreffen. De hooge amb-
IN DE STRATEN VAN TOKIO.
Het Chineesch-Japansche conflict Iaat
zyh invloed gelden pp het dagelyksch leven
in de Japansche hoofdstad. Men houdt
straatcollecten en alle schoolmeisjes houden
een inzameling voor de soldaten aan het
front.
tenaren, die in den tijd dat Nanking door
het Westen werd yjernieuwd, een nieuwe
woning lieten bouwen, ontwierpen zelf het
plan, volgens hetwelk de architecten moes
ten bouwen. Zoo kan men in Nanking het
huis van een minister bewonderen: een
groen majolica dak, Romaansche venster
bogen ,een Italiaansch terras aan de voor
zijde en een Zuid-Afrikaansch geveltje. Men
mag hier inderdaad spreken van een Baby
lonische verwarring in de architectuur.
Het zielenaantal van Nanking is in
de laatste tien jaar verdriedubbeld, van on
geveer 300.000 is het op een millioen inwo
ners gestegen. In den Mingtyd leefden er
ongeveer twee millfden menschen in deze
stad, Het mooiste kwartier is dat van de
ministers en hooge lëtyëtt der diplomatie. De
fraaie Europeesche tuinen zyn hier niet mis
plaatst en natuurlijk vindt men ook met
smaak gebouwde huizen. De woningen voor
de burgers zyn veelal zes verdiepingen
hoog, doch hecht zien ze er niet uit. Nan
king is geen schoonë stad, maar een orden
telijke stad; men vindt er een netheid, die
men in China ;niet had verwacht en elders
ook vergeefs zoekt. De straten worden des
avonds gereinigd en het verkeer wordt in
goede banen geleid.
De catechismus van den modernen
De door Tsjang Kai Sjek gestichte bewe
ging, „Nieuw Leven", welke de catechis
mus van den modernen Chineeschen staats
burger uitmaakt heeft hier absoluut geze
gevierd. Zelfs het rooken op straat is ver
boden en aan dit verbod houdt men zich ook.
In alle regeeringsgebouwen zijn de beamb
ten prompt om negen uur aanwezig. Zaken-
afspraken worden niet vergeten of verwaar
loosd en wat nog nooit in China voorkwam.
12 uur 's middags is werkelijk om 12 uur
's middags, niet 2 of 3 uur of 11 uur voor
middags
In Nanking ziet men overal arbeid, nauw
keurigheid en regelmaat. Op dat punt kan
menige Europeesche stad een voorbeeld ne
men aan het oude Nanking!
Nanking is de schepping der heerschende
regeeringsparty, de Koeomintang. Vele mo
derne, hooge gebouwen herbergen de kan-
Spanwijdte vleugel 37,5 meter;
Romplengte 33,5 meter;
Totale hoogte 6 meter
Het totale vleugeloppervlak is 238 M2,
zoodat de vleugelbelasting circa 90 K.G.
per M2 is.
De vleugel is voorzien van remkleppen
die de landingssnelheid tot op 90 K M.
per uur reduceeren.
De landingswielen zijn voorzien van
een Dunlop pneumatische reminstallatie
die voor ieder wiel afzonderlijk door den
piloot te bedienen zijn. Hierdoor is het
mogelijk het vliegtuig ook in den uit
loop, zonder gebruik van de motoren te
besturen.
Vermelding verdient nog, dat twee der
motoren elk een Rotax-generator van- 24
volt, 1000 watt, aandrijven, die de benoo-
digde electrische stroom voor de verlich
ting en draadlooze leveren.
De bemanning bestaat uit den gezag
voerder, tweeden bestuurder, 2 hofmees
ters en marconist.
Valsche munters in Friesland.
Pogingen om winkeliers waarde-
looze stukken als rijksdaalders in
handen te spelen.
Geraffineerde oplichters, vermoedelijk
afkomstig uit Den Haag, hebben dezer
dagen in Friesland hun operatieterrein
gezocht en getracht om buitenlandsche
waardelooze muntstukken om te zetten
in goed Nederlandsch geld.
Woensdag bezochten vier van deze
heeren een boekhandelaar te Harlingen.
Een van hen kocht eenige briefkaarten,
waarvoor hij den winkelier een rijksdaal
der ter betaling aanbood. De wihkelier,
die den bezoeker juist twee gulden terug
gaf, ontdekte na het vertrek der heeren,
dat hem niet een rijksdaalder, maar een
waardeloos, aan de circulatie onttrokken
Belgisch vijf francs-stuk ter hand was
gesteld, dat de beeltenis van den over
leden koning Albert vertoonde. De boek
handelaar wist den kooper te achterha
len, die het geldstuk terug nam en de
kaarten met Nederlandsch geld betaalde.
Enkele oogenblikken later werd in een
sigarenwinkel te Harlingen door dezelfde
bezoekers weer het waardelooze geldstuk
in betaling gegeven en ook hier werd de
„vergissing" door den winkelier op het
laatste oogenblik ontdekt. De sigaren
winkelier stelde, om herhaling te voor
komen, de politie met een en ander in
kennis, die een nader onderzoek heeft
ingesteld, waarbij bleek, dat de heeren
in het dorp Zurig benzine hadden ge
kocht,. die, zonder dat de leverancier dit
had bemerkt, met een waardeloos geld
stuk was betaald. Men vermoedt, dat de
oplichters ook te Dokkum, waar dezer
dagen valsche guldens in omloop zijn ge
bracht, hun slag hebben geslagen. De
politie stelt een nader onderzoek in.
toren der party-organisaties, en buiten de
stad .dicht by den beboschten Tygerberg,
vindt men sierlijke graven, met schoone ge
denkplaten, waarop te lezen staat, dat hier
de slachtoffera vielen van den stryd, welke
de Koeomintang moest voeren, alvorens zij
de overwinning behaalde. Het graf voor
Soenjatsen, den stichter der Koeomintang,
is ongetwijfeld het schoonste. Hert staat aan
het begin van het kleine kerkhof, waar 42
leden der party begraven liggen. Hierach
ter ligt het mausoleum voor de partijphilo-
sophen Tanjinkai en Tioegazay. Een groot,
goed onderhouden park met pagoden, Chi
neesche bogen en prieelen, voert rond de
geheele begraafplaats. Het graf van Soen
jatsen wordt dagelijks door honderden be
zocht. Wierook en bloemengeur komt U
reeds van verre tegemoet, als gij den weg
inslaat van den Tygerberg.
Als hoofdstad is Nanking ook het mili
taire centrum van het geheele land gewor
den. De militaire macht der Centrale Re
geering kan men slechts hier bestudeeren.
Doch dit is een nieuw, meer terzijde liggend
thema. Nanking heeft een militair karakter
gekregen dit hebben de vele gedenkteekenen
die de nieuwe stad sieren (soms ontsieren)
bewerkstelligd. De mannen, die het moderne
Nanking hebben opgebouwd, leven thans
nog. De dooden rusten hun welverdiende
rust aan den voet van den Tygerberg. Even
buiten de stad vindt men, niet ver van el
kaar, twee „gedenkteekenen" in den vorm
van een Amerikaansehen luchtbom. De bom
men liggen op een rotsgesteente, alsof zy
daar toevallig op terecht kwamen. Deze
bommen dienen om de voorbijgangers te
waarschuwen, dat zy een „militaire stad"
tegemoet gaan.
RECHTZAKEN.
Beleediging van het openbaar gezag.
Zwolscb advocaaj voor de rechtbank.
De Zwolsch* rechtbank heeft by verstek
de zaak behandeld tegen mr. J. F. Dijkstra,
advocaat en procureur te Zwolle, die ge
dagvaard was wegens beleediging van het
openlaar gezag.
Deze zaak houdt verband met Je op 2
November 1936 gepleegde berooving van
een bedrag van 13.000 ten nadeel.' van
een ouoe vrouw te Schiedam, die men arm
lastig waande.
Op 5 November d.a.v. arresteerde de po
litie 'o Zwolle op verzoek van de Sch edair-
sche politie een ingezetene van Zwolle,
wiens onschuld evenwel spoedig kwam vast
te staan zoodat hy weer spoedig naar zyr.
woonplaat kon terugkeeren. Hierop wendd-
hij zich tot mr. Dykstra die zyn cliënt, ad
viseerde zich tot de plaatselijke pers te
wenden, teneinde de geruchten, welke de
ronde deden den kop in te drukken. Ver
dachte ondernam evenwel zelf ook een stap
en schreef een ingezonden stuk in het
Overyselsch Dagblad, waarin hij scherp van
leer trok tegen het beleid van de politie te
Zwolle. De toenmalige commissaris van
politie zag hierin een beleediging van het
openbaar gezag, waarop een vervolging te
gen mr. D. werd ingesteld wegens overtre
ding van art. 137a van liet W.. v. Str.
Als getuigen werden o.m. verscheidene
Zwolsche journalisten, gehoord. Voorts bleek,
dat verdachte reeds vroeger toen hij
predikant te Hedel was wegens smaad
schrift is veroordeeld.
Requisitoir.
De officier van Justitie, mr. J. C. van
Hasselt» betoogde dat de Zwollenaar inder
tijd inderdaad onschuldig in arrest is ge
steld maar hiervan treft de politie te ZwoHe
geen verwyt, daar zy integendeel met het
geen verdachte beweert, tactvol en voor
zichtig is opgetreden. Reeds aanstonds had
zy de Schiedamsche politie als haar oordeel
kenbaar gemaakt, dat de gearresteerde h.i.
niet de schuldige aan de berooving was,
daar hij een zeer aanvaardbaar alibi had.
Desondanks wenschte de politie te Schie
dam den man toch voorgeleid te zien en
toen is hy ook op transport gesteld.
Spr. zeide, dat indien de ten onrechte ge
arresteerde zich na zijn vrijlating aan het
schrijven van ingezonden stukken tegen de
politie had' gezet, hy dit had kunnen begrij
pen. Maar verdachte, die alleen voor de be
langen van zijn cliënt moest opkomen, had
daarbij zijn kalmte moeten bewaren en niet
zonder voldoende gronden de politie op hate-
INGEZONDEN.
Het Rapport van „De Wichelroede"
en
de conclusies van Mevr. Sprokkelhorst
inzake de onderaardsche gangen.
Geachte Redactie,
Gaarne zag ik onderstaand stukje in
Uw blad geplaatst. Bij voorbaat mijn be
leefden dank
Met groote verbazing heb ik en onge
twijfeld velen mijner stadgenooten ken
nis genomen van het rapport over de
oefeningen door de vereeniglng „de
Wichelroede" onlangs te Gouda gehou
den.
Wat een poover resultaat!
Over de uitkomsten door mevrouw
Sprokkelhorst bereikt, wordt weliswaar
met geen woord gerept, maar een ieder
kan tusschen jle regels door lezen, dat
men, gezien het weinige dat men zelf ge
vonden heeft, daar zeer sceptisch tegen
over staat.
In het uitgebrachte verslag staat o.m.:
„Intacte gangen met een bepaalde hoogte
en breedte zijn door de vereenlging nipt
aangetroften. Hoogstens kunnen er hier
en daar intacte deelen voorkomen".
Is dat alles? Maar dat wisten we alle
maal al wel. In den loop der jaren toch
hebben verschillende instortingen plaats
gehad.
Waarom zwijgen de heeren over eene
eventueele voortzetting van de gang
onder den IJsel? Niets kunnen vinden?
Ik meen toch, dat er enkelen waren,
die ook daar de aanwezigheid van gan
gen geconstateerd hadden. Of waren die
niet betrouwbaar?
In het Houtmansplantsoen hebben de
heeren toch ook gezocht en nog wel vol
gens de aanwijzingen van mevr Sprok
kelhorst, wier aanwijzingen van eene
vorige keer in kaart waren gebracht en
welke kaart zij telkens raadpleegden!
Toch niets positiefs gevonden?
Hebben de heeren de gang onder den
oprit naar den molen soms ook niet kun
nen ontdekken? Zoo Ja, waarom dan
niet geadviseerd om althans daar aan
maar eens te gaan graven, want het is,
zooals iedereen nu al wel weet, uit ver
schillende rapporten bekend, dat daar
inderdaad een gang ligt.
„Neen", luidt het advies „eerst alleen
maar boren".
Wat eene teleurstelling zal het voor
mevr. Sprokkelhorst zijn te vernemen,
dat het geleerde gezelschap haar aan
wijzingen niet bevestigen kon. En hoe
wreed zal de ontgoocheling zijn van Jhr.
van Nispen tot Sevenaer, den bekwamen
wichelroedelooper, ,die o.a. bij den aan
leg van het Julianakanaal zulUe kostbare
aanwijzingen gaf betreffende onderaard
sche wateraderen en die, geheel onaf
hankelijk van mevr. Sprokkelhorst, .tot
vrijwel dezelfde resultaten kwam als zij,
zoowel wat betreft de voortzetting van
de gang onder den IJsel, als de ligging
der gangen in. het Houtmansplantsoen
Het oordeel van genoemden heer over
hare prestaties (welk oordeel mij bekend
is) luidt dan ook wel eenigszins anders.
Ik hoor dan ook, dat B en W. meer
dere waarde zullen hechten aan de resul
taten van het onderzoek van haar eer
sten „.controleur", Jhr. van Nispen tot
Sevenaer, die, evenals mevr. Sprokkel
horst, door zijn bezadigd en kalm optre
den dadelijk ieders vertrouwen had, dan
aan die van de bovengenoemde vereenl
ging. Ik eindig met den wensch uit te
spreken, ,dat binnen niet al te langen
tijd dc nieuwsgierigheid der Gouwenaars
omtrent deze kwestie bevredigd zal wor
den.
A. R. VAN DE PUTTE.
Na het schrijven van dit stukje ver
nam ik, dat een zeer voorloopig onder
zoek (,,steek"-proeven) in het Hout
mansplantsoen, aangetoond* hebben, dat
men op de plaatsen door mevr. Sprok
kelhorst aangewezen (o.a de half cirkel
vormige gang(( inderdaad op de door
haar aangegeven diepte op steenmassa's
is gestuit, terwijl men, wanneer men een
weinig links of rechts van de aangeduide
plaatsen boorde, niets aantrof.
v. d. P.
lyke wyze moeten aanvallen.
De officier concludeerde dan ook tot
schuldigverklaring aan het zich in het open
haar opzettelijk beleedigend uitlaten over
het openhaar gezag en eischte tegen den
70-jarign verdachte een geldiboet van 200
subs. 50 dagen hechtenis.
Z. K. H. Prins Bernhard by zyn bezoek dan het 4e half-reg. Huzaren te Deventer.
Rechts: De garnizoenscommandant Lt.-Kol. J. J. van Diepenbruggen.
Vanaf VRIJDAG 10 f/m DONDERDAG 16 SEPTEMBER
het gemoderniseerd en naar de eischen des tij'ds ingericht theater
onder geheel nieuwe leiding met:
EEN film, waarover de geheele NEDERLANDSCHE PERS vol lof is.
Met een van 's werelds grootste' stars
BORN TO DANCE is de eerste film geweest die in een vliegtuig
is vertoond.
BORN TO DANCE, een uitbundige roes van rythme, melodie en
rare gebeurtenissen.
VRIJDAGAVOND GALA-VOORSTELLING.
PLAATSBESPREKEN DRINGEND AANBEVOLEN
dagelijks van 1012 en 24 uur.
lederen dag voorstelling om 8.15. 1
Zaterdags om 6 en 8.30.
Zondags om 3.30, 6 en 8.30 uur.
Prpen vanaf 25 ct. Gratis rijwielstalling.
Wij verwachten spoedig op ons tooneel voor de kinderen
Let op onze verdere aankondiging.
HOTEL-CAFé-RESTAURANT
Ter gelegenheid van de feestviering in Reeuwijk geven wij
WOENSDAGAVOND 15 SEPTEMBER een GROOT
bü voldoende deelname voorafgegaan door een
Gondalvaarl
met versierde en geïllumineerde vaartuigen op den Plas Elf hoeven.
Afvaart van het terras om 8 uur; aankomst circa 10 uur.
Inschrijvingen kosteloos aan Dir. Elf hoeven.
Door dè K.L.M. zijn als prijzen beschikbaar gesteldEen retour
vlucht RotterdamAmsterdam en 2 rondvluchten boven Rotter
dam. Voorts stellen wij nog een f raaien beker beschikbaar.
Het bal in den tuin, die dezen avond speciaal verlicht zal zijn,
wordt opgeluisterd met DANS- en STEMMINGSMUZIEK van
THE BLUE BIRDS onder leiding van BART IJSSELSTIJN.
TEL. 9 REEUWIJK.
op ZATERDAG 11 en ZONDAG 12 SEPT.
ZATERDAGAVOND ran 8 12 en ZONDAG van 3—6 en 8—12 uur
MET VERSTERKT ORKEST.
BIJ GUNSTIG WEER VERLICHTE TUINEN.
iASTKECHT.. j TELEF. 19.
blijken een doorslaand succes te zijn.
voor 98.50 koopt U thans, een Philips met ultrakortegolf-
ontvangst.
E BETALING NAAR KEUZE,
f™ U eens luisteren in één van
Gouda en Omstreken KLEIWEG 54 TELEF. 2110
van het i
te REEUWIJK
op WOENSDAG 15 SEPTEMBER.
1.30 uur; Opening door den E.A. Heer
L. J. Lucasse, Burgemeester van Reeuwyk.
1.30 uur; Optocht met versierde rytuigen
e,<L (by genoegzame deelname).
2 uur: Tobbesteken.
3 uur: Demonstratie der Reddingsbrigade.
4 uur: Ringryden voor dames op rijwielen
of mooiste rijwiel.
De mooist gecostumeerden 3 extra prijzen.
5 uur: Ringryden heeren. Mooist gecostu
meerden of mooiste rijwiel. 3 extra prij
zen.
6 uur: Prijsuitreiking in Café Blesgraaf.
7 uur: Hindernisbaan.
8 uur: Lichtstoet imet muziek.
Tusschen 8 en 10 uur Gondelvaart op de
plas Elfhoeven, uitgaande van den Heer
van Baren. 4 prijzen (w.o. K.L.M.-rond-
vluchten) voor alle nummers.
Deelname voor iedereen open.
Opgave by de bestuursleden.
Alle spelen worden op de Not. d'Aumerie-
laan gehouden.
Alles wordt opgeluisterd met muziek.
HET BESTUUR.
Café „DE BEURS",
MARKT 42 GOUDA.
Spreekuur Donderdag 312 uur
Geheel gebitten met garantie 30.
Alles inbegrepen.
Vullingen 2.
Nu is hel tijd voor een
GASHAARD
een R. S. Stokvis-product
van Nederlandsch fabri
kaat. Circulatie-binnen
werk waardoor minimum
gasverbruik. Gegaran
deerd totaal reukloos.
Fraaie modellen, lage
prijzen.
FILIAAL KLEIWEG 54
Des gewenscht gem. bet cond.
OVERGORDIJNEN,
TAFELKLEEDEN,
BEDDEKLEEDJES.
CRABETHSTRAAT 8.
Telefooh 2020.
1.10 per Vi mud
ZEEUWSCHE BONTEN
1.20 per Vi mud
D G. SIX Moordrecht
Te bestellen b;j
W. SNATERSE - Geu/estraat 53.
ff
i ,OV ..Vu zo\de<
helder hoi». om
de huiivr»" 0u, ,och
helder te «epWW.Ute.t
(GEGARANDEERD DOOR NEDERLAND)
waarvan reeds een bedrag van 34Ö»46.900bij openbare instellingen
is geplaatst.
Schuldbewijzen aan toonder, groot f 1000,-. f 500-,. en f 100,-
Aflosbaar a pari, bij uitloting, in ten hoogste 37 jaren, te beginnen
1 October 1938, tot een bedrag van ten minste 24.650.000.'s jaars.
VRIJ VAN COUPONBELASTING
Dfc inschrijving geschiedt, met recht van voorkeur voor houders van NIET-UITGELOTE,
per 18 October 1937 aflosbaar gestelde, schuldbewijzen, der Nederlandsch-Indieche
Conversieleeningen 1934 en 1934A, zoomede van de Nederlandsch-Indische leening 1934.
(3de uitgifte) op
van des voormiddags 9 tot des namiddags 4 uur,
in NEDERLAND ten kantore van:
de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, N.V. te Amsterdam,
Rotterdam en 's-Gravenhage,
de NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSÈANK, N.V. te Amsterdam.
Rotterdam en 's-Gravenhage,
de NEDERLANDSCH-INDISCHE ESCOMPTO MAATSCHAPPIJ, N.V.
te Amsterdam en 's-Gravenhage,
de AMSTERDAMSCHE BANK, N.V. te Amsterdam, Rotterdam en
's-Gravenhage,
het BANKIERSKANTOOR VAN LISSA KANN N.V. te 's-Gravenhage,
de BANQUE DE PARIS ET DE PAYS-BAS; te Amsterdam,
DE TWENTSCHE BANK N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage,
HELDRING PIERSON te 's-Gravenhage,
HOPE Co. te Amsterdam,
de INCASSO-BANK N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage,
LIPPMANN, ROSENTHAL Co. te Amsterdam,
R. MEES ZOONEN te Rotterdam en 's-Gravenhage,
PIERSON Co. te Amsterdam,
de ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V. te Amsterdam, Rot
terdam en 's-Gravenhage,
VERMEER Co. te Amsterdam,
benevens bij den AGENT VAN HET MINISTERIE VAN FIN ANCIEN
te Amsterdam,
en in NEDERLANDSCH-INDIË ten kantore van;
DE JAVASCHE BANK te Batavia,
de NEDERLANDSCHE HANDELMAATSCHAPPIJ, N.V. te Batavia,
de NEDERLANDSCH-INDISCHE HANDELSBANK, N.V. te Batavia,
de NEDERLANDSCH-INDISCHE ESCOMPTO MIJ, N.V. te Batavia,
en alle verdere vestigingen dier banken in Nederlandsch-Indië.
De betaling der toegewezen schuldbewijzen moet geschieden ten kantore
van inschrijving op
Voor verdere bijzonderheden wordt verwezen naar het Prospectus.
's-GRAVENHAGE, 8 September 1937. De Minister van Koloniën,
CH.'j. I. M. WELTER.
De Minister van Financiën,
'xi J. A. DE WILDE.