"1 BORN TO DANCE ■l Oom Max met delevende Mickey Mouce „ELFHOEVEN' GROOT TUINFEEST Groot Feestbal zmtegmidtagvilegdemonstratie T andheelkundig Instituut Dentoform 3 pCt. NEDERLANDSCH INDISCHE LEENING 1937 A Kleine Betuwe Hees Co's zaken PROGRAMMA; N.y. KOVEX Handels Ond. N"ri'n;n.r. „Ensigns" voor de Imperial De Armstrong Whitworth Airways. Nanking China's middelpunt. Film HEROPENING ELEANOR POWELL IW Attentie H ORANJE BAL De eigenaarG. VAN BAREN IN DE meUDE SCHELDEMUsCH" en „DE TIJGER" bestuurd door de heeren Wybrandi en Zoetelief Norman. De Ondernemer, W. KOMPIER. nieuwe Philips- en Erres Radiotoestellen oranje feest INVENTA Toonkanrers „Crabeth' PIIMIIEEUWSGHE (KENIIEIMERS 1 ,2 2 „,Ln S»»U«h' groot nominaal f 912.050-000.-, KOERS VAN UITGAVE 963|< pCt. RENTE 3 pCt. Vrijdag 17 September 1937 Maandag, 18 October 1937 ken op straat en dan collecteert. We gun nen graag die instelling veel geld, maar het oogenblik is, gezien van het standpunt van het publiek, ongelukkig gekozen. Verlos ons toch eens op sommige dagen van dat eeuwige collecteeren op straat! We zouden wel graag zien, dat de viering van den Koninginnedag eens een geheel ander karakter kreeg, meer universeel werd en meer afwisseling bood. Het oude tradi- tioneele van parade en kindervermaken is uit den tyd. Het behoeft heusch niet meer geld te kosten als men maar aardige centra weet te maken en het eeuwige geringeloor door de politie alleen op datgene wordt toe gepast, wat nu wordt toegelaten. Ongeor ganiseerd gaat het beter; gelyk de ervaring nu wel heeft geleerd. Al te veel leiding ver moordt alle spontaniteit. En die is de on misbar® motor. HAGENAAR. Na de opzienbarende bestelling door de Imp. Airways, van 28 stuks „Empire boats" welke door Short Bross Ltd. Ro chester geleverd werden, schaft deze luchtvaartmaatschappij zich wederom een serie zéér moderne landvliegtuigen, met de grootste vervoercapaciteit ter wereld, aan. Deze serie van 14 stuks de z.g. Ensign Klasse vormende, waarvan de eerste bin nenkort in dienst gesteld zal worden, dienen voornamelijk om op den duur, de thans verouderde „Hannïbal" en „Hera cles" klasse te vervangen, en zoodoende het hoofd te bieden aan het steeds toe nemende passagiersvervoer. De vliegtuigen worden geleverd door Armstrong Whitworth Aircraft Ltd, de zelfde firma die destijds de landsvlieg- tuigen voor de Atalanta klasse leverde, welke in Afrika en Britsch Indië dienst doen. De „Ensigns" worden in twee uitvoe ringen gebouwd n.l. die voor de Europee- sche met accommodatie voor 40 pas sagiers en die voor de Imperiale lucht lijnen, ingericht voor 27 passagiers. Het totale gewicht dezer vliegtuigen is circa 20 ton, dus ruim 1,5 ton zwaarder dan de Empire-booten. De machine is uitgevoerd als normale ééndekker, met hoogliggende vrijdragen- de vleugel. In de vleugel zijn 4 Armstrong Siddeley Tiger IX motoren ingebouwd van elk maximum 880 P.K. en voorzien van drie- bladige, verstelbare De Havilland schroe ven. Met één motor uitgeschakeld kan nog een hoogte van 3800 meter worden be reikt, terwijl met twee motoren nog een hoogte van 1200 meter gehandhaafd kan blijven. De berekende maximum snelheid ligt boven <320 K.M. per uur, terwijl op 260 K.M. per uur gekruist wordt. De actieradius bedraagt circa 800 K.M. gerekend met een tegenwind van 65 K.M. per uur. Door het aanbrengen van Speciale brandstoftanks, kan de actieradius ver groot worden tot 1600 K.M. gerekend met dezelfde tegenwind. Constructie en bekleeding van romp en vleugel bestaan geheel uit metaal, met uitzondering van de roeren die met vliegtuiglinnen zijn bekleed. Als metalen zijn voornamelijk duralu- minlum en hydumlnium toegepast. De motoren zijn door middel van mo- torbakken van gelascht staalbuis, aan de vleugelliggers bevestigd. Alle motoren zijn door middel van brandschotten van de vleugel gescheiden om brandgevaar te voorkomen. Het landingsgestel is intrekbaar. De groote Dunlopwielen van ruim 2 meter diameter worden in de twee middelste motorgondels opgetrokken. Een hoogliggende vleugel brengt het nadeel mee, dat het intrekbaar landings gestel vrij gecompliceerd wordt, immers de af te leggen weg, van het wiel van uit- naar ingetrokken toestand is be langrijk langer, dan bij een laagdekker. Echter wegen de voordeelen, o.a. het onbelemmerde uitzicht voor de passa giers, zeer zeker tegen het nadeel op. De brandstoftanks zijn alle in de vleu gel ingebouwd. In de romp bevinden zich achtereen volgens te beginnen in de neus de be- stuursdersruimte, welke een perfect uit zicht biedt. Behalve de dubbele besturing voor de twee piloten is hier ook de ontvangst en zendinstallatie voor de marconist on dergebracht. Natuurlijk ontbreekt hleT ook de „Sperry Automatic Pilot" (Iron Mike, zooals de Engelschman deze noemt) niet. Hierachter ligt het rookcompartiment, plaats biedende aan 9 passagiers en voor zien van alle comfort als verstelbare stoelen enz Iedere passagier heeft een afzonderlijke luchtventilator De versche lucht wordt door ventilatiebuizen door de neus van den romp aangevoerd De cabine kan door een speciale Armstrong Whitworth patent verhitter, verwarmd worden. De benoodlgde warmte wordt aan de uitlaatgassen onttrokken. Midscheeps, ter hoogte van het schroef- veld zijn de ruimten voor vracht, mail, bagage. Tevens zijn hier de verblijfplaat sen voor de bemanning, W C enz. onder gebracht. Verder naar achteren gaande in de romp, volgen nu de 2 groote cabines voor resp. 16 en 16 passagiers Wordt het toestel voor nachtvluchten Ingericht dan worden de stoelen vervan gen door „bunks" dat zijn stoelen die op en eenvoudige wijze tot bedden zijn te hervormen. Het aantal passagiers wordt bij deze vluchten tot op de helft vermin derd. Wat betreft de afmetingen van het vliegtuig Hoofdstad en militair centrum des lands. Westersche zindelijkheid in het Oosten! In het Chineesch-Japansch conflict is voor de eerste maal ook de Chineesche hoofdstad, Nanking, tooneel van den strijd geworden. Nanking, dat thans door Japan- sche vliegtuigen wordt beschoten, heeft een interessante geschiedenis achter zich. Deze laat zien, hoe uit de oud-Chineeschè keizer stad in de "laatste jaren een nieuwe, moderne hoofdstad, met de zetel der Centrale Re geering, is gegroeid. Nanking was in de Chineesche geschiedenis reeds vaak de residentie der dynastiën. Toen de Barbaren uit Mandsjoerye en Mongolië het Noorden des Rijks hadden veroverd, werd Nanking het centrum, van waaruit &e Chineesche keizer het overgebleven stuk land regeerde. Het laatste Chineesche kti- zergeslacht, de Ming-dynastie, had zijn zetel eerst hier, iater in Peiping, het vroegere Peking. Met recht voert Nanking zijn naam, „hoofdstad van het Zuiden". Ik kwam naar Nanking in 1927, kort voor de geboorte van een nieuwe heerschappij. Ik beleefde toen, tien jaar geleden, hoe Ge neraal Tsjang Kai Sjek de vorming van een nieuwe regeering proclameerde, welker macht langzaam maar zeker over een groot deel van China invloed kreeg. Nanking was toen nog een oude, verdroomde, verlaten keizersstad der Mings, welke door burger oorlogen veel geleden en haar rijkdommen verloren had. Militaire middelpunt was Nan king ook toen door de vele troepen, die Tsjang Kai Sjek in zijn nieuw machtscen trum, niet ver van het front van den bur geroorlog, samenriep. Doch de repsesenta- tiegebouwen voor een regeering ontbraken. Tsjang Kai Sjek zelf bezat zijn hoofdkwar tier in het huis van een gevlucht gouver neur. Ik was toen de eerste en eenige jour nalist in de nieuwe hoofdstad. En Tsjang Kai Sjek, in den aanvang van zijn successen en nog niet tegengewerkt door zijn politieke tegenstanders, die de bedoelingen van den generaal nog niet goed konden volgen, ont ving mij vriendelijk en vertelde mij van zijn toekomstplannen, zijn militaire refor matie ip. China, zijn programma, dat hij in- tusschen voor een aanmerkelijk deel heeft kunnen verwezenlijken. Zeeslagen op het Lotusmeer. Nanking was een overblijfsel uit den Mingtyd ;als residentie had men de stad in den loop der jaren verfraaid, dus voor een hoofdstad zou Nanking in aanmerking kunnen komen. Vooral de hooge, dikke stadsmuur, die 40 K.M. lang> de oude bin- nenftad omsloot, is een imposant werk en biedt zelfs thans nog verscheidene voordee len. Aan de Noordzijde der stad ligt het Lotusmeer, dat ondanks zijn lieflijken naam toch vaak het tooneel van bloedigen strijd was. De muur en het water gaven Nanking iets vijandelijks en trotsch, doch binnen de wallen leefden slechts armoede en verval. In het kleine stadscentrum in het Zuiden en by den Confucius-tempel lag het verval- Jen handelscentrum, met zyh vuilheid, zijn geschreeuw en zijn opdringerigheid. Overi gens bestond de groote vlakte der binnen stad uit rijstvelden en suikerplantages, zoo «omvangrijk, dat Nanking vaak maanden lang voor zich zelf kon zorgen, wanneer de stad belegerd werd. Uit den ouden glanstyd resten nog dé graven der eerste Mingkeizers. De torens en torentjes, die den muur rond de graven sieren, zien er vuil en verwaasloosd uit en de schreeuwende cigarettenreclames op deze oude kunstwerken verfraaien het beeld niet. Militairen Toch bleef er nog genoeg plaats, om iets nieuws te bouwen, toen vóór tien jaar Wes tersche architecten opdracht kregen de oude stad te verfraaien en te moderniseeren. En thans kan men' zien, wat er in dien kleinen tusschentijd tot stand werd gebracht. De „radicalen" onder de architecten wilden het liefst alles, wat eens aan het oude Nanking behoorde, met den grond gelyk maken, doch zij moesten het onderspit delven voor de militairen, die hun oude stad te lief hebben, om haar aan afbraak prijs te geven. Ook de stadsmuur en de beroemde paukentoren moesten vallen, doch de militairen protes teerden opnieuw. Toen werd een overbodig deel van den ouden muur omver geworpen, een ander deel werd gerestaureerd en yyeer een ander deel diende in het vervolg als militaire barricade. Zoodoende bleef Nanking haar gelaat als oud-Chineesche stad behouden. Toen richt ten de stedebouwers hun oog op de rijst velden een ;groot deel hiervan moest weg, omdat men plaats moest hebben voor as- phaltwegen. Toen begon Nanking's binnen stad op iets moderns te gelijken, al kan men er den meest zonderlingen vorm van architectuur aantreffen. De hooge amb- IN DE STRATEN VAN TOKIO. Het Chineesch-Japansche conflict Iaat zyh invloed gelden pp het dagelyksch leven in de Japansche hoofdstad. Men houdt straatcollecten en alle schoolmeisjes houden een inzameling voor de soldaten aan het front. tenaren, die in den tijd dat Nanking door het Westen werd yjernieuwd, een nieuwe woning lieten bouwen, ontwierpen zelf het plan, volgens hetwelk de architecten moes ten bouwen. Zoo kan men in Nanking het huis van een minister bewonderen: een groen majolica dak, Romaansche venster bogen ,een Italiaansch terras aan de voor zijde en een Zuid-Afrikaansch geveltje. Men mag hier inderdaad spreken van een Baby lonische verwarring in de architectuur. Het zielenaantal van Nanking is in de laatste tien jaar verdriedubbeld, van on geveer 300.000 is het op een millioen inwo ners gestegen. In den Mingtyd leefden er ongeveer twee millfden menschen in deze stad, Het mooiste kwartier is dat van de ministers en hooge lëtyëtt der diplomatie. De fraaie Europeesche tuinen zyn hier niet mis plaatst en natuurlijk vindt men ook met smaak gebouwde huizen. De woningen voor de burgers zyn veelal zes verdiepingen hoog, doch hecht zien ze er niet uit. Nan king is geen schoonë stad, maar een orden telijke stad; men vindt er een netheid, die men in China ;niet had verwacht en elders ook vergeefs zoekt. De straten worden des avonds gereinigd en het verkeer wordt in goede banen geleid. De catechismus van den modernen De door Tsjang Kai Sjek gestichte bewe ging, „Nieuw Leven", welke de catechis mus van den modernen Chineeschen staats burger uitmaakt heeft hier absoluut geze gevierd. Zelfs het rooken op straat is ver boden en aan dit verbod houdt men zich ook. In alle regeeringsgebouwen zijn de beamb ten prompt om negen uur aanwezig. Zaken- afspraken worden niet vergeten of verwaar loosd en wat nog nooit in China voorkwam. 12 uur 's middags is werkelijk om 12 uur 's middags, niet 2 of 3 uur of 11 uur voor middags In Nanking ziet men overal arbeid, nauw keurigheid en regelmaat. Op dat punt kan menige Europeesche stad een voorbeeld ne men aan het oude Nanking! Nanking is de schepping der heerschende regeeringsparty, de Koeomintang. Vele mo derne, hooge gebouwen herbergen de kan- Spanwijdte vleugel 37,5 meter; Romplengte 33,5 meter; Totale hoogte 6 meter Het totale vleugeloppervlak is 238 M2, zoodat de vleugelbelasting circa 90 K.G. per M2 is. De vleugel is voorzien van remkleppen die de landingssnelheid tot op 90 K M. per uur reduceeren. De landingswielen zijn voorzien van een Dunlop pneumatische reminstallatie die voor ieder wiel afzonderlijk door den piloot te bedienen zijn. Hierdoor is het mogelijk het vliegtuig ook in den uit loop, zonder gebruik van de motoren te besturen. Vermelding verdient nog, dat twee der motoren elk een Rotax-generator van- 24 volt, 1000 watt, aandrijven, die de benoo- digde electrische stroom voor de verlich ting en draadlooze leveren. De bemanning bestaat uit den gezag voerder, tweeden bestuurder, 2 hofmees ters en marconist. Valsche munters in Friesland. Pogingen om winkeliers waarde- looze stukken als rijksdaalders in handen te spelen. Geraffineerde oplichters, vermoedelijk afkomstig uit Den Haag, hebben dezer dagen in Friesland hun operatieterrein gezocht en getracht om buitenlandsche waardelooze muntstukken om te zetten in goed Nederlandsch geld. Woensdag bezochten vier van deze heeren een boekhandelaar te Harlingen. Een van hen kocht eenige briefkaarten, waarvoor hij den winkelier een rijksdaal der ter betaling aanbood. De wihkelier, die den bezoeker juist twee gulden terug gaf, ontdekte na het vertrek der heeren, dat hem niet een rijksdaalder, maar een waardeloos, aan de circulatie onttrokken Belgisch vijf francs-stuk ter hand was gesteld, dat de beeltenis van den over leden koning Albert vertoonde. De boek handelaar wist den kooper te achterha len, die het geldstuk terug nam en de kaarten met Nederlandsch geld betaalde. Enkele oogenblikken later werd in een sigarenwinkel te Harlingen door dezelfde bezoekers weer het waardelooze geldstuk in betaling gegeven en ook hier werd de „vergissing" door den winkelier op het laatste oogenblik ontdekt. De sigaren winkelier stelde, om herhaling te voor komen, de politie met een en ander in kennis, die een nader onderzoek heeft ingesteld, waarbij bleek, dat de heeren in het dorp Zurig benzine hadden ge kocht,. die, zonder dat de leverancier dit had bemerkt, met een waardeloos geld stuk was betaald. Men vermoedt, dat de oplichters ook te Dokkum, waar dezer dagen valsche guldens in omloop zijn ge bracht, hun slag hebben geslagen. De politie stelt een nader onderzoek in. toren der party-organisaties, en buiten de stad .dicht by den beboschten Tygerberg, vindt men sierlijke graven, met schoone ge denkplaten, waarop te lezen staat, dat hier de slachtoffera vielen van den stryd, welke de Koeomintang moest voeren, alvorens zij de overwinning behaalde. Het graf voor Soenjatsen, den stichter der Koeomintang, is ongetwijfeld het schoonste. Hert staat aan het begin van het kleine kerkhof, waar 42 leden der party begraven liggen. Hierach ter ligt het mausoleum voor de partijphilo- sophen Tanjinkai en Tioegazay. Een groot, goed onderhouden park met pagoden, Chi neesche bogen en prieelen, voert rond de geheele begraafplaats. Het graf van Soen jatsen wordt dagelijks door honderden be zocht. Wierook en bloemengeur komt U reeds van verre tegemoet, als gij den weg inslaat van den Tygerberg. Als hoofdstad is Nanking ook het mili taire centrum van het geheele land gewor den. De militaire macht der Centrale Re geering kan men slechts hier bestudeeren. Doch dit is een nieuw, meer terzijde liggend thema. Nanking heeft een militair karakter gekregen dit hebben de vele gedenkteekenen die de nieuwe stad sieren (soms ontsieren) bewerkstelligd. De mannen, die het moderne Nanking hebben opgebouwd, leven thans nog. De dooden rusten hun welverdiende rust aan den voet van den Tygerberg. Even buiten de stad vindt men, niet ver van el kaar, twee „gedenkteekenen" in den vorm van een Amerikaansehen luchtbom. De bom men liggen op een rotsgesteente, alsof zy daar toevallig op terecht kwamen. Deze bommen dienen om de voorbijgangers te waarschuwen, dat zy een „militaire stad" tegemoet gaan. RECHTZAKEN. Beleediging van het openbaar gezag. Zwolscb advocaaj voor de rechtbank. De Zwolsch* rechtbank heeft by verstek de zaak behandeld tegen mr. J. F. Dijkstra, advocaat en procureur te Zwolle, die ge dagvaard was wegens beleediging van het openlaar gezag. Deze zaak houdt verband met Je op 2 November 1936 gepleegde berooving van een bedrag van 13.000 ten nadeel.' van een ouoe vrouw te Schiedam, die men arm lastig waande. Op 5 November d.a.v. arresteerde de po litie 'o Zwolle op verzoek van de Sch edair- sche politie een ingezetene van Zwolle, wiens onschuld evenwel spoedig kwam vast te staan zoodat hy weer spoedig naar zyr. woonplaat kon terugkeeren. Hierop wendd- hij zich tot mr. Dykstra die zyn cliënt, ad viseerde zich tot de plaatselijke pers te wenden, teneinde de geruchten, welke de ronde deden den kop in te drukken. Ver dachte ondernam evenwel zelf ook een stap en schreef een ingezonden stuk in het Overyselsch Dagblad, waarin hij scherp van leer trok tegen het beleid van de politie te Zwolle. De toenmalige commissaris van politie zag hierin een beleediging van het openbaar gezag, waarop een vervolging te gen mr. D. werd ingesteld wegens overtre ding van art. 137a van liet W.. v. Str. Als getuigen werden o.m. verscheidene Zwolsche journalisten, gehoord. Voorts bleek, dat verdachte reeds vroeger toen hij predikant te Hedel was wegens smaad schrift is veroordeeld. Requisitoir. De officier van Justitie, mr. J. C. van Hasselt» betoogde dat de Zwollenaar inder tijd inderdaad onschuldig in arrest is ge steld maar hiervan treft de politie te ZwoHe geen verwyt, daar zy integendeel met het geen verdachte beweert, tactvol en voor zichtig is opgetreden. Reeds aanstonds had zy de Schiedamsche politie als haar oordeel kenbaar gemaakt, dat de gearresteerde h.i. niet de schuldige aan de berooving was, daar hij een zeer aanvaardbaar alibi had. Desondanks wenschte de politie te Schie dam den man toch voorgeleid te zien en toen is hy ook op transport gesteld. Spr. zeide, dat indien de ten onrechte ge arresteerde zich na zijn vrijlating aan het schrijven van ingezonden stukken tegen de politie had' gezet, hy dit had kunnen begrij pen. Maar verdachte, die alleen voor de be langen van zijn cliënt moest opkomen, had daarbij zijn kalmte moeten bewaren en niet zonder voldoende gronden de politie op hate- INGEZONDEN. Het Rapport van „De Wichelroede" en de conclusies van Mevr. Sprokkelhorst inzake de onderaardsche gangen. Geachte Redactie, Gaarne zag ik onderstaand stukje in Uw blad geplaatst. Bij voorbaat mijn be leefden dank Met groote verbazing heb ik en onge twijfeld velen mijner stadgenooten ken nis genomen van het rapport over de oefeningen door de vereeniglng „de Wichelroede" onlangs te Gouda gehou den. Wat een poover resultaat! Over de uitkomsten door mevrouw Sprokkelhorst bereikt, wordt weliswaar met geen woord gerept, maar een ieder kan tusschen jle regels door lezen, dat men, gezien het weinige dat men zelf ge vonden heeft, daar zeer sceptisch tegen over staat. In het uitgebrachte verslag staat o.m.: „Intacte gangen met een bepaalde hoogte en breedte zijn door de vereenlging nipt aangetroften. Hoogstens kunnen er hier en daar intacte deelen voorkomen". Is dat alles? Maar dat wisten we alle maal al wel. In den loop der jaren toch hebben verschillende instortingen plaats gehad. Waarom zwijgen de heeren over eene eventueele voortzetting van de gang onder den IJsel? Niets kunnen vinden? Ik meen toch, dat er enkelen waren, die ook daar de aanwezigheid van gan gen geconstateerd hadden. Of waren die niet betrouwbaar? In het Houtmansplantsoen hebben de heeren toch ook gezocht en nog wel vol gens de aanwijzingen van mevr Sprok kelhorst, wier aanwijzingen van eene vorige keer in kaart waren gebracht en welke kaart zij telkens raadpleegden! Toch niets positiefs gevonden? Hebben de heeren de gang onder den oprit naar den molen soms ook niet kun nen ontdekken? Zoo Ja, waarom dan niet geadviseerd om althans daar aan maar eens te gaan graven, want het is, zooals iedereen nu al wel weet, uit ver schillende rapporten bekend, dat daar inderdaad een gang ligt. „Neen", luidt het advies „eerst alleen maar boren". Wat eene teleurstelling zal het voor mevr. Sprokkelhorst zijn te vernemen, dat het geleerde gezelschap haar aan wijzingen niet bevestigen kon. En hoe wreed zal de ontgoocheling zijn van Jhr. van Nispen tot Sevenaer, den bekwamen wichelroedelooper, ,die o.a. bij den aan leg van het Julianakanaal zulUe kostbare aanwijzingen gaf betreffende onderaard sche wateraderen en die, geheel onaf hankelijk van mevr. Sprokkelhorst, .tot vrijwel dezelfde resultaten kwam als zij, zoowel wat betreft de voortzetting van de gang onder den IJsel, als de ligging der gangen in. het Houtmansplantsoen Het oordeel van genoemden heer over hare prestaties (welk oordeel mij bekend is) luidt dan ook wel eenigszins anders. Ik hoor dan ook, dat B en W. meer dere waarde zullen hechten aan de resul taten van het onderzoek van haar eer sten „.controleur", Jhr. van Nispen tot Sevenaer, die, evenals mevr. Sprokkel horst, door zijn bezadigd en kalm optre den dadelijk ieders vertrouwen had, dan aan die van de bovengenoemde vereenl ging. Ik eindig met den wensch uit te spreken, ,dat binnen niet al te langen tijd dc nieuwsgierigheid der Gouwenaars omtrent deze kwestie bevredigd zal wor den. A. R. VAN DE PUTTE. Na het schrijven van dit stukje ver nam ik, dat een zeer voorloopig onder zoek (,,steek"-proeven) in het Hout mansplantsoen, aangetoond* hebben, dat men op de plaatsen door mevr. Sprok kelhorst aangewezen (o.a de half cirkel vormige gang(( inderdaad op de door haar aangegeven diepte op steenmassa's is gestuit, terwijl men, wanneer men een weinig links of rechts van de aangeduide plaatsen boorde, niets aantrof. v. d. P. lyke wyze moeten aanvallen. De officier concludeerde dan ook tot schuldigverklaring aan het zich in het open haar opzettelijk beleedigend uitlaten over het openhaar gezag en eischte tegen den 70-jarign verdachte een geldiboet van 200 subs. 50 dagen hechtenis. Z. K. H. Prins Bernhard by zyn bezoek dan het 4e half-reg. Huzaren te Deventer. Rechts: De garnizoenscommandant Lt.-Kol. J. J. van Diepenbruggen. Vanaf VRIJDAG 10 f/m DONDERDAG 16 SEPTEMBER het gemoderniseerd en naar de eischen des tij'ds ingericht theater onder geheel nieuwe leiding met: EEN film, waarover de geheele NEDERLANDSCHE PERS vol lof is. Met een van 's werelds grootste' stars BORN TO DANCE is de eerste film geweest die in een vliegtuig is vertoond. BORN TO DANCE, een uitbundige roes van rythme, melodie en rare gebeurtenissen. VRIJDAGAVOND GALA-VOORSTELLING. PLAATSBESPREKEN DRINGEND AANBEVOLEN dagelijks van 1012 en 24 uur. lederen dag voorstelling om 8.15. 1 Zaterdags om 6 en 8.30. Zondags om 3.30, 6 en 8.30 uur. Prpen vanaf 25 ct. Gratis rijwielstalling. Wij verwachten spoedig op ons tooneel voor de kinderen Let op onze verdere aankondiging. HOTEL-CAFé-RESTAURANT Ter gelegenheid van de feestviering in Reeuwijk geven wij WOENSDAGAVOND 15 SEPTEMBER een GROOT bü voldoende deelname voorafgegaan door een Gondalvaarl met versierde en geïllumineerde vaartuigen op den Plas Elf hoeven. Afvaart van het terras om 8 uur; aankomst circa 10 uur. Inschrijvingen kosteloos aan Dir. Elf hoeven. Door dè K.L.M. zijn als prijzen beschikbaar gesteldEen retour vlucht RotterdamAmsterdam en 2 rondvluchten boven Rotter dam. Voorts stellen wij nog een f raaien beker beschikbaar. Het bal in den tuin, die dezen avond speciaal verlicht zal zijn, wordt opgeluisterd met DANS- en STEMMINGSMUZIEK van THE BLUE BIRDS onder leiding van BART IJSSELSTIJN. TEL. 9 REEUWIJK. op ZATERDAG 11 en ZONDAG 12 SEPT. ZATERDAGAVOND ran 8 12 en ZONDAG van 3—6 en 8—12 uur MET VERSTERKT ORKEST. BIJ GUNSTIG WEER VERLICHTE TUINEN. iASTKECHT.. j TELEF. 19. blijken een doorslaand succes te zijn. voor 98.50 koopt U thans, een Philips met ultrakortegolf- ontvangst. E BETALING NAAR KEUZE, f™ U eens luisteren in één van Gouda en Omstreken KLEIWEG 54 TELEF. 2110 van het i te REEUWIJK op WOENSDAG 15 SEPTEMBER. 1.30 uur; Opening door den E.A. Heer L. J. Lucasse, Burgemeester van Reeuwyk. 1.30 uur; Optocht met versierde rytuigen e,<L (by genoegzame deelname). 2 uur: Tobbesteken. 3 uur: Demonstratie der Reddingsbrigade. 4 uur: Ringryden voor dames op rijwielen of mooiste rijwiel. De mooist gecostumeerden 3 extra prijzen. 5 uur: Ringryden heeren. Mooist gecostu meerden of mooiste rijwiel. 3 extra prij zen. 6 uur: Prijsuitreiking in Café Blesgraaf. 7 uur: Hindernisbaan. 8 uur: Lichtstoet imet muziek. Tusschen 8 en 10 uur Gondelvaart op de plas Elfhoeven, uitgaande van den Heer van Baren. 4 prijzen (w.o. K.L.M.-rond- vluchten) voor alle nummers. Deelname voor iedereen open. Opgave by de bestuursleden. Alle spelen worden op de Not. d'Aumerie- laan gehouden. Alles wordt opgeluisterd met muziek. HET BESTUUR. Café „DE BEURS", MARKT 42 GOUDA. Spreekuur Donderdag 312 uur Geheel gebitten met garantie 30. Alles inbegrepen. Vullingen 2. Nu is hel tijd voor een GASHAARD een R. S. Stokvis-product van Nederlandsch fabri kaat. Circulatie-binnen werk waardoor minimum gasverbruik. Gegaran deerd totaal reukloos. Fraaie modellen, lage prijzen. FILIAAL KLEIWEG 54 Des gewenscht gem. bet cond. OVERGORDIJNEN, TAFELKLEEDEN, BEDDEKLEEDJES. CRABETHSTRAAT 8. Telefooh 2020. 1.10 per Vi mud ZEEUWSCHE BONTEN 1.20 per Vi mud D G. SIX Moordrecht Te bestellen b;j W. SNATERSE - Geu/estraat 53. ff i ,OV ..Vu zo\de< helder hoi». om de huiivr»" 0u, ,och helder te «epWW.Ute.t (GEGARANDEERD DOOR NEDERLAND) waarvan reeds een bedrag van 34Ö»46.900bij openbare instellingen is geplaatst. Schuldbewijzen aan toonder, groot f 1000,-. f 500-,. en f 100,- Aflosbaar a pari, bij uitloting, in ten hoogste 37 jaren, te beginnen 1 October 1938, tot een bedrag van ten minste 24.650.000.'s jaars. VRIJ VAN COUPONBELASTING Dfc inschrijving geschiedt, met recht van voorkeur voor houders van NIET-UITGELOTE, per 18 October 1937 aflosbaar gestelde, schuldbewijzen, der Nederlandsch-Indieche Conversieleeningen 1934 en 1934A, zoomede van de Nederlandsch-Indische leening 1934. (3de uitgifte) op van des voormiddags 9 tot des namiddags 4 uur, in NEDERLAND ten kantore van: de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPPIJ, N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage, de NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSÈANK, N.V. te Amsterdam. Rotterdam en 's-Gravenhage, de NEDERLANDSCH-INDISCHE ESCOMPTO MAATSCHAPPIJ, N.V. te Amsterdam en 's-Gravenhage, de AMSTERDAMSCHE BANK, N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage, het BANKIERSKANTOOR VAN LISSA KANN N.V. te 's-Gravenhage, de BANQUE DE PARIS ET DE PAYS-BAS; te Amsterdam, DE TWENTSCHE BANK N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage, HELDRING PIERSON te 's-Gravenhage, HOPE Co. te Amsterdam, de INCASSO-BANK N.V. te Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage, LIPPMANN, ROSENTHAL Co. te Amsterdam, R. MEES ZOONEN te Rotterdam en 's-Gravenhage, PIERSON Co. te Amsterdam, de ROTTERDAMSCHE BANKVEREENIGING N.V. te Amsterdam, Rot terdam en 's-Gravenhage, VERMEER Co. te Amsterdam, benevens bij den AGENT VAN HET MINISTERIE VAN FIN ANCIEN te Amsterdam, en in NEDERLANDSCH-INDIË ten kantore van; DE JAVASCHE BANK te Batavia, de NEDERLANDSCHE HANDELMAATSCHAPPIJ, N.V. te Batavia, de NEDERLANDSCH-INDISCHE HANDELSBANK, N.V. te Batavia, de NEDERLANDSCH-INDISCHE ESCOMPTO MIJ, N.V. te Batavia, en alle verdere vestigingen dier banken in Nederlandsch-Indië. De betaling der toegewezen schuldbewijzen moet geschieden ten kantore van inschrijving op Voor verdere bijzonderheden wordt verwezen naar het Prospectus. 's-GRAVENHAGE, 8 September 1937. De Minister van Koloniën, CH.'j. I. M. WELTER. De Minister van Financiën, 'xi J. A. DE WILDE.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 2