DAT IS tTOPPUNT! SUN r mjEpmi Ilcbü» KLEIWEG 2 5 GOUDA Rubberlaarzen Ivlt' 1:® DE CRABETHS n. Wat de geschiedenis over hen vertelt. Dirk en Wouter Crabeth als mensch. Een en ander over hun werk. Aanteekeningen over hun nageslacht. >r p p T 1r DAMES P YAM A's 1 '.IN I t K L U G IV NACHTHEMDEN D. A. VAN YPEREN J MARKT 18. Notaris G. W. Nagtglas Boot Nótaris Mr. H C. J.V Franken Tien winkel- en woonhuis ALLES IS NOG IN STIJGENDE LIJN MAAR TOCH KOMTTER MEULEN NU MET ABNORMAAL LAGE AAN BIEDINGEN IEDER ARTIKEL 'N BIJZONDER KOOPJE METALLES/GOEDKOOPER 11 Toonkamers „Crabeth' Gorilla of Hermelijn scheren toch fijn Imp. C. EIKENBOOM, Rotterdam, R. ROTTEKADE 79. Tel. 42385 WAT DOET GE LIEVER N.V. Bouwkas „R0HYP", Amsterdam Nationale Bond van Handels- en Kantoorbedienden „MERCURIUS", FRANSCHE, DUITSCHE, ENGELSCHE EN SPAANSCHE HANDELSCORRESPONDENTIE. Eet füne Vleeschwaren Tieleman en Dros. J A. C. GOUDRIAAN, KUNSTGEBITTEN J. C. LANGER A AR, ZIE DE „MINI" PIANO in de etalage bü KERPER - Prijs vanaf 360. LASE TARIEVEN Wettelijk erkende W«pk!ooz«nkas voor Ambtenaren UITKEEIJING BRANDSTOFFEN. De Zomerprijzen van onze Echte Wales Anthraciet gelden ook nog voor de maand October. Goudsche Brandstoffenhhndel TH. VAN DER END, 4) vb jb Ic II Ik voor weer er» wïpd „HECTOJR" het Schoenenhuié van Gouda ém aar die in verband met de in Juni 1938 te Gouda te houden tentoonstelling Goudsche Glazen schreef de heer Jf. L>. Muylwyk een historisch overzicht omtrent leven en werken van Dirk en Wouter Crabeth, waarvan het eerste gedeelte in de Goudsche Courant van 2 Oct. j.l. is verst Uit het leven der Crabeths. Van het innerlijke leven der beide broe ders is ons zeer weinig bekend, wy moeten ons met slechts enkele gevolgtrekkingen tevreden stellen. Het is met de Crabeths zoo geheel anders dan met Rembrandt en andere beroemde schilders. Immers weten wy van Rem brandt's huiselijk, maatschappelijk en inner lijk leven zeer veel. Als wy zien de piëteit en de liefde die duidelijk spreken uit de portretten die Rembrandt van zijn vader en vooral van zijn verstandige en lieve moe der telkens weer opnieuw schildert, dan is de conclusie, dat Rembrandt een goed zoon en een goed mensch moet geweest zyn. Wy weten van hem, dat hy, niettegen staande zijn niet vlekkeloos leven, een man was die God zocht. Op rfiets van dat alles kunnen wij wy'zen by de Crabeths. Wij kunnen over hen slechts enkele conclusies maken en bemer ken dan weinig van een edel innerlijk. Hun werk is schitterend, is grootsph! maar in hun hart laten zij ons niet kijken. Door de groote hoeveelheid werk in slechts weinige jaren afgeleverd, wekken zij den indruk, dat zij aldoor werkten, werk ten! en voor bijna niets anders tyd over hadden. Wouter schilderde in zes jaren tijds vier geweldig groote ramen voor de St. Jan, en Dirk zelfs zes ramen in drie jaren. Dat zy' weinig voor elkaar over hadden en zeer wangunstig waren, is bekend. Toen Dirk vernam dat Wouter ook een glas voor de kerk ging schilderen, zei hij: „Wat mag die jongen beginnen!" Beiden waren zoo naijverig op elkaaf, dat zy meer als concurrenten tegenofer elkaar stonden dan als broeders. Hun conversatie was meest schriftelijk, wijl zij vreesden, in hun werk overloopen te zul len worden. Was een gesprek noodzakelijk,' dan dfkten zij haastig hun werk toe. Vroeg de een den ander raad over een moeilijk werkstuk ,dan was het antwoord: „Ik heb het moeten zoeken, doe jij het ook!" Het schijnt dat Dirk niet geheel van hu mor ontbloot was. Het gebeurde M.l. dat twee vrouwen op de Gotfwe, recht tegen over zijn huis, aan het vechten waren en als furies op elkaar aanvielen. Aanstonds neemt Dirk papier en potlood, en teekent ze uit in al hun woede en razernij, en hangt jian tot hun schande de teekening op m zyn kamer. Zeer waarschijnlijk is ook een bewijs voor Dirk's humor, dat hy den Prins de Lignes, den gever va% het glas, dat den diaken Fi- lippus te Samaria voorstelt, predikende en allerlei gebrekkigen genezende, inplaats van op het ondergedeelte van het glas schildert, zooals de gewoonte was, den gever plaatst tusschen de schare zieken, kreupelen, lam men en blinden, die door Filippus genezen werden. De Prins de. Lignes vond het een heel on gepaste grap, en was er zeer over ont stemd, maar geestig was het van Dirk, on getwijfeld! Wouter was een eenvoudig en voorzichtig man, en, in ieder geval in zijn opkomst, vrij van eigenwaan. Toen hij het ontwerp voor zijn eerste groote glas geteekend had, ging hy er de naar Antyerpen, naar den beroemden schilder Frans Floris, die dikwijls de groo te teekeningen maakte voor schilders, die geen helden in het teekenen waren. Wouter vertoonde hem zijn ontwerp verzocht hem het groote patroon te willen Frans Floris bekeek het ontwerp nauw keurig, gaf het hem terug, zag hem eens goed in de oogen en zei: „Die dit gemaakt heeft, kan het groote ook wel maken". Woekeraars waren de gebroeders Cra beth ongetwijfeld niet, want de betaling voor de glazen van de St. Jan, waarnjede zij genoegen namen, was zeer gering- Hadden buitenlandsche vorsten hen som wijlen niet beter betaald, zij'waren waar schijnlyk nog arm gestorven. bm een enkel voorbeeld te geven van de geringe betaling voor hun kunetenaars- werk: Wouter ontving in 1562 voor glas no. 28' per vierkante voet slechts 53 K cent. Hij' moest daarvwor het glas leveren, de klelnrf en de g/oote teekening maken, die soms wijzigen nhar den smaak van zijn last- gevV schilderen, bakken, de stukken in elkaar maken en ten slotte het complete glas in de muur bevestigen. Die geringe bezoldiging spreekt nog sterker, als Wij zien ho5 latere, minder be roemde schilders, zich vpor hetzelfde werk heel wat beter lieten betalen. Daniël Tomberg ontving in 1666 vo* glas no. 10 per vierkante voet met 01 cent maar een gulden en vijftig cent en Christoffel Pierson in 1677 zelfs twee gul den per vierkante",voet. Hoeveel gulden in onze eeuw de nieuwe ramen van de St. Jan per vierkante voet gekost hebben, zal ik maar buiten beschou wing laten. Die enorme betere betaling is zeker niet te verdedigen met een grootere bekwaam heid der beide laatstgenoemde schilders. Neen, alleen de waardevermindering van het geld kan hier meetellen. Hoe Dirk en Wouter stonden tegenover de geweldige vraagstukken van hun tyd is vrijwel af te leiden uit hun werk, en dan vinden wij het gerechtvaardigd aan te ne men, dat de gelopfsovertuiging van Dirk in 1555 nog goed Roomsch was, doch dat hy twee jaren later, als hij een glas schil dert voor Filips II, zijn mindere waardee ring voor Filips niet meer geheel verber gen kan. Tien jaren daarna, in 1567, spreekt hy zelfs niet meer zooals in 155Z met een paar schuilgaande letters, maar komt hij veel meer*openlijk uit voor zijn gewijzigde overtuiging, door het schilderen van de Tempelreiniging, al was het dan ook in op dracht van Prins Willem. De bewijzen voor die kentering bij Dirk meenen wy te vinden in zijn glazen 15, 7 en 22. Glas 15, door Dirk geschilderd in 1555, had tusschen 1621 en circa 1930 een boven gedeelte van geel glas. Zóó, met dat gele glas had Dirk het echter niet opgeleverd. Die had op dat bovengedeelte een roomsch getinte voorstelling van^God geschilderd. Die roomsch-getinte voorstelling is in 1621 verwijderd, en wel op verzoek van de gereformeerde predikanten, daar die van overtuiging waren, dat God niet mocht en ook niet koif afgebeeld worden en dat die voorstelling in- strijd was met het tweede gebod. De open ruimte is toen met geel glas gedicht. De oorspronkelijke stukken glas moeten zich volgens mededeelingen in 1853 nog in de kast in de kerkvoogdenkamer aan de St. Jan bevonden hebben. Ongeveer 1930 is door personeel van Ir. Schouten ijverig naar dat opgeborgen gedeelte gezocht, doch vergeefs. De heer Schouten heeft toen naar de nog aanwezige oorspronkelijke teekening een nieuw bovengedeelte voor dat glas gemaakt en- het gele gedeelte daarmede vervangen. De oorspronkelijke toestand met de roomschgetinte voorstelling, als door Dirk Crabeth geschilderd, is daarmede hersteld. Het is dus duidelijk, dat Dirk in 1555 nog geen bezwaar had, roomsche voorstellingen van God te schilderen. Dat hy twee jaren later reads aan het kenteren was, meenen wij te zien in glas 4, dat hy in 1557 schilderde voor reke ning van Filips II. By het schilderen van dat glas kon hy, 'naar het schijnt, zijn verminderde achting voor Filips niet meer geheel verbergen. Op het ondergedeelte van dit glas moest hij Filips als den gever ervan uitbeelden en al zijn titels erbij' schrijven. Hij deed dat ook, maar kon er blijkbaar niet toe komen, het „Pater Patriae", Vader des Va derlands, evenals de andere titels, „voluit" 'te schrijven, maar volstond met slechts P.P. Korter kon het wel niet! Vrij zeker spreken deze twee letters reeds van „kentering" In 1567, 10 jaren later, zegt Dirk veel meer, dan komt hij er rond voor uit! .In aat jaar schildert hy in opdracht van Prins Willem van Oranje glas no. 22, de 'Tempelreiniging. Dit glas wordt beschouwd als een ant woord aan hertog Eric van Brunswyk op het door dezen een jaar tevortn geschonken glas no. 8. Vrij algemeen wordt aangenomen, dat Dirk in glas no. 22, zy het dan in opdracht van den Prjns, wijst op de noodzakelijkheid eerier kerkhervorming. In 1567 was er inderdaad moed noodig om zoo'n glas te schilderen vooral in Gouda, waar men, volgens Walvis, een jaar tevoren nog zoo weinig gevoelde voor de vry'e leere, dat de hageprediker Jan Arentsz., op zyn reis van Dordrecht naar Waterland in dat jaar, «ijn reis over Gouda nemende, zelfs geen hoorders kreeg toen hij buiten de stad het Woord Gods wilde prediken, en dat, niettegenstaande de calvinistische' chirur gijn Ewiet Gerritsz. de menschen daarvoor had opgeroepen. Dé Gouwenaars waren tqen nog zóó af- keerig van de Hervorming, dat sommigen de kinderen ophitsten en met koek hadden om gekocht om Jan Arentsz met steenen te gooien. Eveneens volgens Walvis, werd er drie jaren nadat Dirk zyn „Tempelreiniging1 schilderde, in Gouda zelfs nog een man om* des geloofswille verbrand. Aan moed ontbrak het dus Dirk zeker niet. Dirk schildert dus in 1555 nog goed roomsch, in 1557 verraadt hij met twee let ters zijn antipathie tegen Filips, en In 1567 schildert hij als tenvoetenuit, waar het naar hij meent heen moest. Ook Wouter is gebruikt door gèvers, politieke bedoelingen hadden met de voor hun rekening geschilderde glazen, maar dan door de tegenpartij'. Dit doet ons natuurlijk denken, dat Wou ter niet voor de kerkhervorming gevoelde. In 1562 schildert Wouter in opdracht van Margaretha van Parma glas no. 23. Mar garetha maakte zich destijds ongerust om de'alom in de Nederlanden voortschrijdende ^.yraag naar vrijheid van geloof. De pijnlijke onïekeEhfiid, waarop dat zal uitloopen, en weifelende in het bepalen van haar politiek, doet haar Wouter opdragen, om op een raam voor de Goudsche St. Jan, de offeran de van Elia op den Karmel voor het volk grootsch en machtig uit te beelden. Zy wil haar geslingerde volk toeroepen: „Kiest u heden wien gij dienen zult." Met het ondergedeelte van dit machtige glas is Margaretha zeer waarschijnlijk niet bijzonder gelukkig geweest. Het stelt voor, de voetwassching der discipelen door den Heiland, en bedoelde, naar verondersteld wordt: de priesters en monniken te verma nen meer bescheiden en met meer liefde op te treden onder liet volk. Het is echter zeer betwijfeld, of de pries ters en monniken haar dankbaar voor die vermaning zyn geweest. In 1566, kort na den beeldenstorm, schil dert Wouter op last van Hertog Eric van Brunswyk glas no. 8. Hertog Eric wilde de beeldatormers tentoonstellen als tempelroo- vers en ze op dat glas op één lijn stellen met den tempelroover Heliodorus. Alles bijeengenomen weten wij echter nog maar weinig af van het innerlijke leven der beide broeders. Ook Vondel laat ons in het gedicht, dat hy op de Crabeth's maakte, met geen enkel woord in hun hart kijken. Een en ander over het werk van de Crabeths. Dirk Wende buitengewoon goed, hij werkte vlugger dan Wouter. Wouter deed behalve schilderen nog aan kaartteekeenen, hy heeft o.a. in opdracht van de Magistraat een plattegrond van Gouda geteekehd. Als glasschilders waren beiden buitenge woon beroemd en hun werk zeer gewild, en dat niet alleen in Gouda, maar ook bij de voornaamste hoven van Europa. Beroemde schilders uit andere plaatsen waren vol bewondering voor het werk van de Crabeths. f Een Antwerpsche schilder had het glas geschilderd, waarop Johannes de Dooper voorgestel wordt, koning Herodus bestraf fende om zijn leven in bloedschande. Toen hy daarop naar Gouda kwam en het werk van Dirk zag, zei hy: „Ztfn hier zulke meesters, dan behoeft men ons in Antwer- pen niet te zoeken." De man was 'zóó verslagen en zóó ont hutst door het zien van zulk superieur ZIE ONZE ETALAGE. KOUSEN CQRSETTEN - 1 TRICOTAGES. kunstwerk^ dat hij J»et maaltijd, dien de,wethouders te zijner eere hadden aangericht, maar in stilte VfrWok Een kenner als Rubens zei van het werk der Crabeths, dat het met geen geld te be ien was. Dirk's werk vertoont eenige overeen komst met dat van Albrecht# Dürer en met dpt van Jean. Cousin. Wouter is door zyn verblijf in Italië zeer sterk beïnvloed door de groote Italiaansche Trekken van Raphaël, Julio Ro mano en Michel Angelo zijn in zyn later werk duidelijk zichtbaar. Beider werk droeg echter een eigen ka rakter; dat van Dirk muntte uit in kracht van kleuren en van schaduwen in de diep ten; dat van Wouter in scherpheid van tee-, kening en helderheid van voorstelling. Wou ter was breeder in zijn plooien en stouter in zyn hoofesels. Het werk .fan Wouter is grootscher, vooi- namer. Zelfs zijn eerste groote fglas, no. 5, is buitengewoon. Het zwart van het kleed van de Vrouwe van Boetselaar, wordt on navolgbaar genoemd. Alvorens de Crabeths een glas gingen 'schilderen, teekenden zy eerst een tamelijk klein ontwerp,-overeenkomstig de wenschen van hun lastgfcer. Was het ontwerp goed gekeurd, dan maakten zy daarnaar een te£ kening op warè grootte op zwapr papier of karton; het glas werd daarop gelegd en dan met zWarte verf de omtrekken der beelden en figuren geschilderd. Als na twee degen die zwarte verf gedroogd was, gingen zy de gewenschte kleuren aanbrengen. Bij donkere, en geschaduwde partijen werd het glas aan beide zijden beschilderd. Voor de groote gekleurde-vakken van zelfde kleur werd veelal j gekleurd glas ge bruikt .waarvan dan def liohtere gédeelten met 'amaril en water eenigszins werden af geölepen., Was het schilderén geheel gereed en de verf gedroogd, dan werd het glas in talrijke lagen, met tusschenlagen van muurpleister, in een oven gelegd, en circa 6 uren aan een hooge temperatuur blootgesteld. De verf werd dus gebakken, zij smolt saam met het glas en vereenigde, zich daarmede geheel De Crabeths bakten hun beschilderd glas veel meer intènsief dan de buitenlandsche schilders dat deden. Die hooge temperatu ren brachten echter zooveel risico mede, dat de meeste schilders zhrfi met lagere tempe raturen, tevreden sternen, ten koste van de duurzaamheid en ten koste van uitvloeiing van de verf. Zelfs het afkoelen van den oven bracht groot risico mede, vandaar dat zy, om het m van het glas te voorkomen, de oven ook het glas, zoo langzaam mogelijk Het nageslacht der Crabeths. Tenslotte enkele aanteekeningen over het nageslacht van Wouter Crabeth. De eenige zoon van Wouter, Pieter, kocht in 1593 een oliemolen aan de Oost-Haven. In 1605 werd hy lid van de vroedschap, het volgende jaar schepen en in 1627 bur gemeester. Diens oudste zoon, Wouter, werd portret schilder. Hy bracht het tot kapitein bij de schutterij. Een groot schuttersstuk van hem, waarop hy zelf ook voorkomt, is hier in Arti-Legi nog aanwezig. Deze Wouter Crabeth schilderde Maria's Hemelvaart voor het altaar van de Janse- nistenkerk aan de Gouwe alhier. Dit schil derstuk is in genoemde kerk nog aanwezig. In de „Oud-Katholiek" van 23 Juni 1934 wordt deze Wouter, Gualtherus Crabeth ge noemd. Een broeder van hem, n.l. Jan Pietersa. Crabeth, verkeeg grooten invloed. Deze nde aan de West-Haven, en was ge trouwd met Annechien Erasmus. Hy bracht het tot burgemeester van Gouda en Raad ter Admiraliteit te Amsterdam. Zyn vier kinderen werden in de Hervorm de Kerk gedoopt, maar, sedert zijn dochter Maria met den Remonstranten dominé de Reuver trouwde, zien wij meerdere leden der familie Remonstrant worden. Van de kinderen en kleinkinderen van dezen Jan Pietersz. Crabeth valt niet veel te vertellen, doch zijn achterkleinzoon Rei- nier Adriaansz. Crabeth wordt een machtig regent. Hij was notaris en reeds vroeg lid van de vroedschap. Verder wordt hy' sche- burgemeester, Raad van de Admirali teit te Amsterdam en Bewindhebber van de West-Indische Compagnie. Hy werd echter in 1647 vanwege zijn dryven tegen den stad houder, Prins Willem IV uit al zijn waar digheden ontzet. Hy stierf kinderloos in 1768, en met hem stierf de familie Crabeth uit. Gouda, October 1937. P. D. MUYLWIJK. RADIO-NIEUWS. Zondag 10 October 1937. Hilversum I. 1875 m.: 8.30 K.B.O., 5.— N.C.R.V., 7.45—11.30 K.R.O. .30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muziek (Gr. pl.)9.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hier na: Gewijde muziek (Gr. pl.); 12.15 K.R.O.- orkest (om 1 uur boekbespreking); 2.— Godsdienstonderricht voor ouderen; 2.30 KRO-orkest; 3.— Gramofoon; 4.15 Zieken- lof; 4.55 Sportnieuws; 5.Gewijde muziek (Gr. pl.); 5.20 Geref. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (Gr. pl.); 7 45 Sportnieuws 7.50 Causerie namens de R.K. Arcsenver- eeniging; 8.10 Berichten A.N.P. Mededee lingen; 8.25 Reportage schaakmatch, 8.39 KRO-orkest, KRO-Melodisten en solisten; 9.30 Gramofoon; 9.45 De KRO-melodisten en solist; 9.55 The Twinkling Three; 10.05 De KRO-melodisteen10.15 Hfeportage schaakmatch; 10.30 Berichten A.N.P.; 10.40 Epiloog; 11. H.30 Reportage (Gj. opn.). Hilversum II. 301 ra.: 8.55 VARA. Jjp.00 VPRO, 5.30 VARA, 8.09—12.00 AVRO; 8.55 GramoAon; 9.00 Voetbalnieuws; 9.05 Tuinbouwpraapje; 9.30 Gramofoon; 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschappij"; 10.00 Zondagsschool; 10.30 Protestanlsche Kerkdienst; 12.00 Orgelconcert; 12.10 Film- praatje; 12.35 Renova-kwintet; 1.15 Schil derij bespreking; 12.30 Omroeporkest en so liste; 3.25 Gramofoon; 4.00 Utrechts Meis jeskoor "en Meisjeskoor „Onder Ons"; 1.30 AVRO-Dansorkest; 4.55 Sportnieuws A.N. P.; 5.00 Gesprekken met luisteraars; 5.30 Kinderuui'; 6.00 Novitei<en-orke#t; 6.30 .Sportpraatje; 41.45 Sportnieuws A.N.P.; 6.50 Gramofoon; 7.00 The Lucky Birds en solisten; 8.00 Berichten A.N.P. Mededee lingen; 8.15 Radiotooneel met muziek; 9.25 Solistenconcert; 10.15 Radiojournaal; 10.30 Gramofoon; 11.00 Berichten A.N.P. 11.10 Reportage schaakmatch; il 1.20-12.00 AVRO Dansorkest. Droitwich. 1TO0 m. 12.50 Het New Victoria Cinema-orkest; 1.50 Het Celebrity-Trio; 2.20 Voor tuinlief- hebbers; 2.40 Het Clydebank Burgh 'Or kest; 3.20 De West-minster Players; 3.50 Gramofoon; 4.20 Psychologische causer^; 4.40 B.B.C.-orkest; 5.20 Religieuze causerie 5.20 B.B.C.-Harmonie-orkest6.25 Film praatje; 6.40 Radiotooneel; 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Berichten; 9.25 Pianovoordracht; 10.05 B.B.C.-Mannen- koor en Theater-orkest; 10.15 Epiloog.' Radio-Paris. 1648 m. 7.10, 8.20 en 11.20 Gramofoon; 11.50 Or gelconcert; 12.40 Gramofoon; 12.60 Visci- ano-orkest en zang; 5.10 Gramofoon; 5.20 Het Roland Porée-orkest; 8.35 Zang; 8.50 Radiotooneel; 10.50 Gramofoon; 11.20—1.20 Het Bouillon Dansorkest avenconcert; mofoon; 10. dansorkest en radiotooneel; 10.30 Gramo foon; 11.2012.20 Eloward en zyh orkest. Deutschlandsender, 1571 M. 7.20 Gevarieerd programma; 9.20 Berich ten; 9.36 Sportnieuws; 9.5012.15 E. Bauschke's orkest en orgelspel. Om 10.05 Weerbericht. Maandag 11 October. Hilversum I, 1875 M. NORV-Uitzending: 8.Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (gr.); 8.80 Graanofoon; 9.30 Geliuk- wenschen; 9.46 Gramofoon; 10.30 Morgen dienst; 11.Christ, lectuur; 11.30 Gramo foon; 12.— Berichten* 12.15 Gramofoon; 12.30 De Gooilanders; 2.Voor de scholen; 2.35 Gramofoon; 3.Causerie over Kamer planten; 3.403 56 Gramofoon; 4.Be richten, Bijbellezing; 5.Voor de kinde ren; 5.45 Fluit en piano; 6.26 Gramofoon; 6.30 Vragenuur; 7.— Berichten; 7.16 Ver volg vragenum; 7.45 Reportage; 8.— Be tichten ANP, Herhaling SOS-Berichten; 8.15 Baptists Kerkdienst; 9.45 Stichtsch Salonorkest; (Om 10.Berichten ANP, Dampraatje)10.20 Vervolg concert; 10.45 Gymnastiekles; 11.Vervolg concert; 11.30 —12 Gramofoon; Hierna Sdirütlartng. Hilversum II, 301 M. Algemeen ipngrua- ma, verzorgd door de VARA, 1010.20 v.m. VPRO; 8.— Gramofoon; 10.— Morgenwijding; 10.20 Declamatie; 10.40 Gramofoon; 11.10 Vervolg declamatie; 11.30 Orgelspel; 12.— Gramofoon; 12.30 Fantasia; 1.151.45 Gra mofoon; 2.The Lucky Birds en solist; 2.30 Gramofoon; 3.— Declamatie; 3.20 Vioolvoordracht; 4.05 Gramofoon; 4.30 Kin deruurtje; 5.Gramofoon; 5.30 Fantasia en orgelspel; 6.30 Muzikale lezing; 7.10 .Paddestoelen", causerie; 7.30 Pianoduetten I.— Herhaling SOS-Berichten; 8.03 Berich ten ANP; 8.10 Gramofoon; 8.45 VARA- orkest; 9.15 Declamatie; 9.30 Vervolg con cert m.m.v. solisten; 10<Berichten ANP; 10.05 Utrechtsch Stedelijk Orkest (gr.); 1112 Gramofoon. 9.00 Gramofoon; 10.40 Pianovoordracht; 11.20 Concert en Gramofoon; 3.20 Omroep orkest, Kleinorkest e^ solisten; 6.50 Om- roeptrio; 7.20 GramoJfcon; 8.20 Omroep- kleinorkest; 9.60—11.20 E. Bauschke's or kest en Orgelspel. Brussel. 322 en 484 ai. 322 m.: ^25 Gramofoon; 10.36 Orgelspel; 11.20 Gramofoon; 11.35 Pianovoordracht; 12.20 Salon-orkgst; 12.60 Kleinorkest; 1.60 —2.20 Salonorkest; 2.85 Gramofoon; 3.05 Lichte muziek; 3.60 Koninklijke Zangver- eeniging „De Vereenigde Werklieden"; 6.35 Salonorkest; 6.20 Radiotooneel; 6.45 Gra mofoon; 7.20 Kleinorkest: 8.20 Nationaal Orkest; 9.06 Reportage; 9.2» Vervolg con cert; 9.50 Gramofoon; 10.30 Omroepdans- orkest; 11:2012.20 Gramofoon. 484 M.: 9.22 Gramofoon; .10-20 Variété; 11.05 Pianovoordrecht; 11.20 Luc Darcy's Orkest en Gamofoon; 1.80 Gramofoon; 1.45 Radiotooneel; 2.20—2.35 Gramofoon; 2.50 Solistenconcert; 3.20 Gramofoon; 4.86 So listenconcert; 4.60 Gramofoon; 5.20 Popu lair concert; 7.86 Gramofoon; 8.20 Omroep- ADVERTENTIEN. te GOUDA, zal op MAANDAG 11 OCTOBER 1937, in Hotel „de Zalm", aldaar, des avonds om half acht, verkoopen Een WINKELHUIS met af zonderlijke bovenwoning aan de Kuiperstraat nos. 41 en 43, te Gouda; kadaster gemeente Gouda Sectie D*no. 2809, groot 1 are 9 centi are. Ontruimd te aanvaarden. Bezichtiging volgens plaatselijk gebruik. Inlichtingen ten kantore Oost- haven 39. Notarissen G. 'W. NAGTGLAS BOOT te GOUDA en M. E. VERSTEEG te BERGAMBACHT, zullen op MAANDAG 11 OCTOBER 1937, in Hotel „de Zalm", te Gouda, (les avonds om half acht verkoopen Een perceefl^GROND met twee daarop staande huisjes gelegen aan den Bosohweg, te Gouda, tusschen de perceel&t genummerd 34a en 38, groot 6 are 65 centiare. Ontruimd!te aanvaarden. InlidhtingeV ten kantore van boven genoemde notT te GOUDA, zal op MAANDAG 11 OCTOBER 1937, 's avonds half 8 in tiet Hotel „De Zalm" aan de Markt te Gouda, PUBLIEK VERKOOPEN de volgende, alle te Gouda gelegen panden; EEN WINKEL- EN WOONHUIS MET ERF aan de Nieuwe Haven no. ,234. EEN PAKHUIS MET ERF aan de Korte Dwarsstraat no. 11. EEN WOONHUIS MET ERF aan de Bockenbergstnaat no. 50. aan detZeugestraat no. 60. EEN PAKHUIS met TWEE BO VENWONINGEN a. d .Wilhelmina- straat nos. 41-43-45. EEN WOONHUIS MET ERF aan de Lemdulsteeg no. 21. TWEE WOONHUIZEN MET EK- VEN aan-de Naaierstraat nos. 21 en 22 en EEN WOONHUIS MET ERF a»n de Prins Hendrikstraat no. 46. Te bezichtigen volgens plaatselg» gebruilj.- Aanvaarding op den betaaldag- 11 November 1987. Breeder bjj notities. VLOERBEDEKKING 183 c.M., bijzon der voordeelige OQ HANDWEEFSTOF Onze sorteering is bekend steeds nieuwe OQ dessins ETAMINE, 90 c.M. breed ruime keuze, div. Werkjes o n z Q VELOUR voor Overgor dijnen, 125 c.M. breed, prachtige C Q tinten ÜV AXMINSTER KARPETTEN Nieuwe collectie \~1 00 200 x 300 11 HOLTAPS in alle maten Het sterke 2 sydige kar pet, de courante 00 maat 3x4u BOUCLé KARPETTEN div. enkele stuks p gg dessins, 3x4... LOOPERS voor trap of gang, keuze uit meer dan 50 dessins OQ vanaf 2-PERS. MATRASSTEL, 5-dl., prima Damast, keu rig afgenaaid, goedgevuld. IA1 90 Reclame TIVEA MATRASSTEL, 2-pers., Damast overtrek, 10 jaar garantie veerend binnen- OC 00 1-PERS. OPKLAPBED met garantie |8 1-pers. matras C 75 en kapok kussen WASCHCOMMODE met lade, eiken of Pitspine ge O 00 schilderd WASCHTAFELS C 00 met opFtand WIJ KOCHTEN EEN GROOTE FABRIEKSPARTIJ WOLLEN EN GESTIKTE DEKENS. DEZE BRENGEN WIJ IN VERKOOP TEGEN PRIJZEN, WAARTEGEN NIEMAND MAAR F.VEN TIPPEN KAN GEWATTEERDE DEKENS- TlJDEN DEKENS WOLLEN DEKENS Alle kleuren 150 x 200 3.75 Prachtkleuren 150 x 200 5 90 Ons succes 150 x 200 2.45 160 x 210 4.35 ^Groote maat 160 x510 6.90 'n Pracht Deken 180 x 220 5.5Q ROOKFAUTEUILS eiken uitvoering, verstel baar, m. 2 Peau A 50 de Pêche kussens LOSSE STOELEN, 12 modellen. Al onze stoelen met garantie, licht of donker 1 00 van kleyr v.af SALONSPIEGELS met een eiken of noten lijst en koord 4 05 met kwasten DIVANS, bekleed met prima zware handweef, op veeren gestoff. "7 00 en kan THEEMEUBEL, prachtig .eiken, noten af- *ve as - vitMne, 2 sclfoic C 90 veft. Reclame DRESSOIR, eiken uitvoering, nieuw 1 model, speciaal In 50 1 lage prijs I DRESSOIRS, nieuwste modellen der Jaarbeurs, in aparte uit voeringen vanaf ƒ45.—.-IQ 00 Ons succes model SALONTAFELS, in één woord een pracht- Borteering, allen eiken 9.50 - 8.25 C 90 7.50 SLAAPKAMER, 2-pers., in de nieuwste uitvoering, Birken of eschdoorn. Ledikant, «raschk., nachtk., tafel, 2 stoelen, QQ 00 compleet EIKEN HUISKAMER n i 0 u w model fauteuils, 4 eiken stoelen, keuze div. mo- OC 50 quelte r.U...4U. SALONGARNITUUR, 2 pracht crapeaux, 4 los- raam stoelen, ef fen of moquette /[Q 00 bekleedfng HUISKAMER, 2 armfauteuls, 4 stoelen, prima sterke be- |"7 90 kleeding ...u... 9I' SPECIALE ETALAGE van GLASWERK VAN LEERDAM. CRABETHSTRAAT 8. Telefoon 2020. Ook Uw wlnkelityihseft ze *tfAa Hoe langer hoe meer vrouwen bemerken, dat geen andere zeep dan Sunlight Zeep „het overvloedige vette sop" geett dat zo noodzakelijk is, om zells de vuilste plekken in Uw goed werkelijk gemakkelijk schoon te krijgen. Geen andere zeep biedt«U zulk een voortreffelijke hulp bij het schoonhouden huis. En met geen andere zeep ook komt U in Uw huis houding zo voordelig uit. Sunlight Zeep spaart Uw goed en is fluweel handen: en toch kost ze minder dan de meeste zepen) CT5 MET BON VOOR, GESCHENK Duur wonen in een huurhuis en Uw leven lang huur betalen? Of goedkoop wonen in een eigen huis en toch in 20 jaar of korter het huis geheel afbetalen? Hooge hypotheekrente betalen of het rentebedrag gebruiken om Uw schuld af te lossen? Ministerieel goedgekeurd. Bankier: De Twentsche Bank N.Y., Utrecht. Vraagt inlichtingen by den Hoofdvertegenwoordiger: JOHAN DESSING GOUDA WESTHAVEN 45. AFDEELING GOUDA De COMMISSIE VOOR HANDELSONDERWIJS stelt de gelegenheid open tot deelname aan CURSUSLESSEN ter opleiding voor het praktijk- diploma LESGELD ZEER BILLIJK. Inlichtingen zonder «enige verplichting te bekomen bij de leden der Commissie voor Handelsonderwijs: CHR. W. SOUFFREE, JoubertstraatTïk JOH. EERLAND, Gravin Jacobastraat 35. a TANDARTS ZUDE 33 A. LOUS KUIPERS TEL. 369 BOSKOOP. ÏANAF 4 OCTOBER 12 UU1' behalve Zaterdag, verdei!'volgens afspraak. 'TOR KINDEREN: 2—3 uur Woensdag. ZIEKENFONDS8—9 uur v.m. Dagelijks. v 78 uur r.m. Dinsdag en Donderdag. van Beleefd aanbevelend, BURG. MARTENSSINGEL 3. REINIGINSMIDDEL VOOR per pak 25 CENT. Verwijdert zonder borstelen alle aanslag en achtergebleven resten; neemt tevens alle onaangename lucht weg en steriliseert uw gebit. G«dipl. Drogist. KARNEMELKSLOOT 122 - TELEJF. 3157. »«i jiai uuuu max' f 165 p. mnd. in particuliere bedrijven (geen werklieden) ONTVANGEN 20/30 en 30/50 per H.L. ƒ2.25, per 100 K.G. ƒ2.95 In papieren zakken inh. 1/10 H.L. 25 cent per H.L. hooger. EIERKOLEN per H.L. 1.25, ter 100 K.G. 1.70 BRUINKOOLBRIKETTEN merk B ^er 100 K.G. 2— in pakken van 33 stuks 23 cent per pak. PIERSONWEG 5 TELEF. 2465. I max. ƒ5.— p. dag Sluit TT' en ^aar tedenkastyezdt ruim 100.000. 'lV;"u aan Vraagt nog heden prospectus HosteirJ Secretariaat Ned. Ver. v. Ambtenaren i. h. Part. Bedrijf, ae 37, Voorburg. I Komt U «ff nu tiopfst- nieuwst* HEEREN TONGPANTOFFULS KRAAG PANTOFFELS i n wlntsroAlksk H E C TOR vanaf 95 cent vanaf 79 cent LUXE PEAU DE PêCHE PANTOFFELTJES reeds voor85 cent En dan nog onze populaire SUADINE SCHOENTJESvanaf 1.95 FIJN VOOR SCHOOL: T" DEZE AANBIEDINGEN ALLEEN BIJ voorheen Markt 4 THANS KLEIWEG Sf. n bl|

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 2