Deze Courant komt in yele duizenden gezinnen Gegarandeerde oplage 8000 ex.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
No. 19574
Zaterdag 13 November 1937
76e Jaargang
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN
NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW1JK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN,
SMAAKVOL
EN VOORDEELIG.
NOVEMBER
P RIJZEN
PRACHTVOLLE
COLLECTIE’S
EERSTE BLAD.
JAPONNEN
MANTELS
HOEDEN
WED. KNOX DORTLAND
BANKIERS ANNO 1842 GOUDA
BERICHTEN HIERMEDE DE INGEBRUIKSTELLING
VAN HUNNE NIEUWE
KLUIS-INRICHTING
SPAARLOKETTEN
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
BOSKOOP,
Na de val van Sjanghai.
GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE,
T, enz.
DE HAASTRECHTSCHE DIJK VERBETERD.
Verbreeding van bijna tien meter.
1 -lui vO völk v VI L7 luluiv/xlK, Uxirtul IVIidl 1, 1TI Wlii^iiuvii i, niwiivni
IN
ALLE
I
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
middag en avond
met en zonder bont
gekleed en sportief
OOK IN
REGENMANTELS
MATEN BESCHIKBAAR
KOFFERKLUIS
>AM.
Rotterdam' werd
Luchtvaartschool,
vrouw Euwe helpt
aansluiting bij het anticommunistische
verdrag te bewegen. Verder zou de aouve-
reiniteit van Nanking over geheel China in
naam blijven bestaan en de provincies ten
noorden van de Gele Rivier zouden gemili
tariseerd worden. Japan zou zich verplich
ten, zijn troepen ten noorden van de Gele
Rivier na eenige jaren. terug te trekken. De
demilitarisatie in de streek van Sjanghai
zou uitgebreid worden, terwijl China het
beginsel van zelfbeschikking der Mongool-
sche en Mandsjoerijsche minderheden zou
erkennen, hetgeen een erkenning de facto
van de onafhankelijkheid van, Mandsjoerije
en Binnen-Mongolië zou meebrengen.
JJe reconstructie van den provincia
len weg GoudaOudewater, die
een paar weken geleden reeds voor-
loopig opengesteld werd, is gereed.
Waar vroeger een smalle dijk zich
langs den IJssel kronkelde, ligt thans
een royale weg als een waardige
aansluiting op het reeds eenige jaren
verbeterde gedeelte in de provincie
Utrecht van deze verbinding met de
Domstad.
S AFE-LOKETTE N WEDER
oor Wethouder Prof Ir C.
aangifte reeds hebben K
irectie van den Landbouw
aangifte niet te herhalen
van plaatselijke politie.
Het minste tandbederf,
indien U poetst met wat goeds, dus met
Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVO^OL
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zat-erdagnummer 20
bijslag op den prijs. laefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1- 4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op
de voorpagina 50 hooger
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden
prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname veraekerd te zijn.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de
bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef.
Interne. 2745, Postrekening 48400.
lang van het verkeer, maar ook de veilig
heid van de ingezetenen d en
Groote beteekenis voor doorgaand
verkeer.
£)e gereconstrueerde weg GoudaOudewa
ter is als tweede beteekenis van de
verbetering een belangrijke schakel in
een drukke route, die vanl Rotterdam naar
Utrecht en verder naar het Oosten en Noor
den van het land, geworden. Een tijd is de^
toestand zoo geweest, dat er goede wegen
RotterdamGouda en) OudewaterUtrecht
waren. Door den onvoldoenden toestand van
het tussdhenliggend vak, moest het'zware
verkeer in Gouda de logische lijn verlaten
en via Bodegraven rijden. Dit is nu afge-
loopen, de snelste verbinding tusschen de
hoofdsteden is voor alle verkeer berijdbaar
Binnenkort gaat ook de weg Den Haag
Utrecht over GoudaOudewater leiden. De
nieuwe autosnelweg Den Haag—'Utrecht is
thans tot Bleiswijk berijdbaar en reeds nu
rtfden vele voertuigen over Gouda. Volgend
jaar komt de nieuwe rijksweg tot de Gouwe
gereed en dan gaat het geheele verkeer den
weg over Leiden verlaten en| zich op de
route via Gouda concentreeren. Tot de
rijkswegen van Rotterdam en Den Haag
naar Utrecht geheel gereed zijn, gedurende
eenige jaren dus, zal zich dan via Gouda
Oudewater een uitermate intensief verkeer
bewegen en dan zal in het bijzonder de
waarde van het thanB voltooide reconstruc-
tiewerk blijken,
De traverse door Gouda.
Is de doorgaande verbinding geheel in
orde? Neen. Ten opzichte van het door
gaand verkeer van en naar Rotterdam
klemt het ernstige bezwaar van de onvol
doende traverse door Gouda van Veerstal
naar Nieuwe Veerstal plus dat uit-den-tyd-
sche bruggetje in den GoejanVerwelledijk
tegenover Rynland’s stoomgemaal.
Doch in dezen toestand gaat wijziging
komen. Met het constateeren er van ?ljn
we zoo gelukkig tegelijk de verandering te
kunnen aankondigen, in de rubriek stads
nieuws vindt men bijzonderheden over de
voorgenomen verbetering, die voor het ver
keer van groot gewicht zal zijn.
Kip met de gouden eieren.
Dan is er nog een bezwaar, dat zoowel
het verkeer van Rotterdam, als dat van
Den Haag naar Utrecht geldt. Dat is de
tol aan de Haastrechtsche brug. Nu het ver
keer sterk is toeg’nomen, is de tol met
recht de kip met de gouden eieren gewor
den. Den een z’n dood, den) ander z’n brood.
Het verkeer over den Bodegraaf schei)
straatweg is zoo verminderd, dat men zich
nu reeds afvraagt of de twee tellen langs
d.’en weg op den duur, als de rtf^swcg het
verkeer nog meer afgetapt zal hebben, de
kosten nog wel zullen opbrengen Die hef
fen zichzelf dus wel op.
Met den tol aan de Haastrechtsche brug
is het juist andersom, die is een. best melk
koetje geworden. By den vroegeren toestand
van den Haastrechtschen dijk bracht de
heffing al een dikke dertig mille per jaar
op en ongetwijfeld zal de opbrengst nu
stijgen. We behoeven niet meer te betoogen,
dat een tol heeft afgedaan. Deze is er ech
ter nog. Laten we hopen, dat er In vlot
tempo een) oplossing gevonden zal worden
om deze) belastingheffing te beëindigen. En
mogelyk komt er dan geljjk een nieuwe
Haastrechtsche brug.
Eén ding staat vast. Achter den tol ligt
thans een uitstekende weg GoudaOudewa
ter. Er is een, goed en technisch knap werk
verricht en daarover hebben we een en an
der willen vertellen.
Zorgvuldige voorbereiding.
Na de in 1856—1860 uitgevoerde afslui
ting van den Holl. IJssel boven Gouda, be
hoefde aan den dijk als waterkeering niet
meer die waarde van weleer te worden
toegekend. Voordat met verlaging kon wor
den begonnen, moest echter terdeg- wor
den overwogen of hiermede niet een, eens
met moeite verkregen, zekerheid van bevei
liging tegen overstromingsrampen werd te
niet gedaan en het spreekt vanzelf, dat heel
wat berekeningen en beschouwingen aan ae
uitvoering zijn voorafgegaan, waarbij de
verschillende gevallen van mogelijke dijk
doorbraken werden bestudeerd.
Met de reconstructie is een begin ge
maakt in het voorjaar van 1936. In 193r>
was reeds voor de omlegging nabij de
Waaiersluis een zandstorting gemaakt, wel
ke deels rust op een rijzenbed van gelijke
constructie als het bekende proefvak tus
schen Stolwijkersluis en Stolwijk. Bovendien
£Jen zeer belangrijke, door alle weggebrui
kers toegejuichte verbetering is hier
mede tot stand gekomen, een verbetering,
die een tweeledigê beteekenis heeft, in de
eerste plaats ten opzichte van den weg op
zichzelf en ten tweede voor het doorgaande
verkeer.
De Haastrechtsche dijk, welk een be
ruchte reputatie heeft deze route jarenlang
gehad, hoe gevreesd was hy’ als autokerk
hof bij de automobilisten. En terecht, hoe
veel auto’s zijn daar niet naar beneden ge
tuimeld? Honderden hebben in den loop der
jaren een salto gemaakt, telkens weer kon
men in de bladen lezen „auto van den dijk”.
Er waren bestuurders, die met te groote
snelheid de moeilijke bochten namen en er
waren er, die argeloos in den verraderlijken
berin uithaalden, waarna de wagen op den
afbrokkeienden, weg niet meer te houden
was. Maar wat dan in elk geval de directe
aanleiding was, in het algemeen was de
reden, dat de bochtige dijk niet geschikt
was voor het steeds toenemend verkeer dat
deze route zocht omdat zij de snelste ver
binding RotterdamGoudaUtrecht was.
En thans is het leed geleden, is de Hags-
trechtsche dijk opgehouden een bron van'
klachten te zijn. Vorig jaar is het gedeelte
Gouda—-Haastrecht, 3% K.M. lang, gere
construeerd en thans tot besluit het traject
HaastrechtOudewater, ter lengte van 6%
K.M., verbeterd.
Twee greote verschillen.
Er zijn twee groote verschillen met vroe
ger, de weg is breeder en de bochten zyh
minder talrijk en minder scherp. Bedroeg
de vroegere breedte van kruin tot kruin 4
4% meter, de tegenwoordige is minstens
18 meter. Alleen dit al toont, hoezeer deze
verkeersweg er op vooruitgegaan is. De rij
weg is zes meter breed, in de bochten zeven
meter. Ook voor de fietsers is gezorgd, ter
weerszijden zijn van basaltinetegels rijwiel
paden gemaakt ter breedte van 1 meter.
De wielrijders rijden rustig en vrij, want
de paden zijn van den rijweg gescheiden
door een ligustrumheg. De rijweg zal voor
tipaelverkeer gesloten worden verklahrd.
Auto’s op den rijweg, fietsers op het fiets
pad, ieder zijn eigen baan.
De uitvoering van het werk is geschied
door eerst den ouden dijk af te graven en
daarop den weg met den vrijgekomen grond
verbreeden. Het ontbrekende is met zand
ongevuld. Er zijn 80.000 M3, zand noodlg
8«weest.
En dan-de bochten. Wie herinnert zich
met die reeks kronkelingen bij het voor
malig Roosje, de scherpe -ombuigingen in
Nwendaal en de slingeringen by Oudewa-
tttl.Ze zyn verdwenen. Zeker, er zyn nog
talrijke bochten in den weg, maar hoe ge-
makkeljjk liggen ze, hoe geleidelijk buigt
d® weg om.
fiOU D8CHE COURANT.
is toen de Waaiersluisdani aanmerkelijk ver
hoogd en verbreed.
De totale lengte van den gereconstrueer-
den weg bedraagt ongeveer 10 K.M., waar
van ongeveer 1 K.M. klinkerbestrating en
9 K.M. fundeering met slijtlaag, waarover
later de eigenlijke deklaag zal worden aan
gebracht.
Bedroeg de vroegere weghoogte tot dc
Waaiersluis 3.80 M. -j- N.A.P. om dan vry
onregelmatig tot 2 M. N.A.P. naby de
grens van de provincie te dalen, de nieuwe
hoogte bedraagt 1.60 N.A.P., uitgezon
derd enkele kleine gedeelten als onmiddel
lijk voorbij de spoorlijn GoudaSchoonho
ven, waar de hoogte 4.20 M. N.A.P. be
draagt, een gedeelte nabij de Waaiersluis
met hoogte van 0.40 M. - N.A.P. en een
gedeelte nabij de grens ter hoogte van 1.15
4- N.A.P.
Ter plaatse waar de Holl. IJssel onmid-
dellijk naast den weg stroomt, is een be
schoeiing gemaakt van gewapend beton,
waarop een glooiing van zetsteen.
De acht kunstwerken in den dijk, meest
uitwateringssluizen, zyn óf geheel ver
nieuwd of geheel omgebouwd en aangepast
aan het gewijzigde profiel.
De uitvoering van het we?k was niet een
voudig. Niet alleen moest tydens het werk
het localp en des Zaterdags en Zondags het
geheele verkeer veilig* pSsseeren, maar ook
moest worden gezorgd, dat de watervoor
ziening alsmede de stroomlevering van de
gemeente Haastrecht zonder stoornis bleef
functionneeren. Daarby liggen in het weg-
lichaam vyï interlocale telefoonkabels die
niet gestoord mochten worden, omdat zij
deel uitmaken van de telefoonverbinding
van Rotterdam en Den Haag met het cen
trum en het oosten van het -land.
De werken in 1935 zyn gemaakt door
P. de Pater te Waddinxveen, de reconstruc
tie tusschen Stolwykersluis en Haastrecht
door Gebr. van Oord te Werkendam en die
tusschen Haastrecht en Oudewater door
Gebr. de Bruyn te Utrecht. De kosten heb
ben bedragen vorig jaar 180.000 en thans
324.000, in totaal dus ruim een half mil-
Hoen. In btrekkelij'k korten tyd is dit be
langrijk bedrag besteed, vooral ten aanzien
van het tweede stuk, waarvan de recon
structie acht maanden duurde, hetgeen
wy'st op een hoog werktempo.
Slechte traverse door Haastrecht
Er is één zwak punt in den mooien weg:
de doorrit door Haastrecht met de smalle,
bochtige dorpstraat, waar het verkeer ver
re van veilig is, al is het alleen maar voor
de inwoners zelf, omdat de huizen direct
op de straat uitkomen, waar, door het ge
brek aan ruimte, de auto’s by het passeeren
dicht langs de woningen gaan.
De opzet is een weg achter het dorp om
te leggen. Dat zal zijn een stuk van 600
meter lengte, waarmede aan de ernstige1'
bezwaren, die aan den huldigen) onvoldoen
den toestand verbonden zijn, een einde zal
komen. De plannen zijn klaar, men zou, om
het zoo te zeggen, op slag aan den gang
kunnen. De provincie kan uit zichzelf niet
beginnen, het wachten, is op het jawoord
van de gemeente en die heeft haar mede
werking tot dusver niet verleend. Formeel
gaat het over het aanïiemen van de ver
plichting tet het betalen van de gebruikelij
ke bijdrage van 600 per K.M. per jaar,
voor het aan te leggen gedeelte dus van
360, maar tegen dit «^nge bedrag be
staat op zichzelf geen bezwaar. Haastrecht
vreest economisch nadeel, dat ia de reden.
Het staat voor hetzelfde probleem als tal
van andere gemeenten, die bjj den wegen
bouw verkeersaders buiten de bebouwde
kom zagen omgeleid. Het Is uiteraard met
prettig, als inkomsten, die het verkeer kan
opleveren, opdrogen en allicht blijft er ook
hier iets hangen, al is Haastrecht voor het
doorgaand verkeer niet direct een „aanleg
plaats” te achten. Maar daartegenover staat
toch, dat men de natuurlijke eischen van
een groeiend verkeer en 't is druk tegen
woordig niet kan stuiten. Het verkeer
vraagt een. weg, geen nauw dorpstraatje.
Moge de Haastrechtsche Raad dat spoedig
inzien, Hy zal daarmede niet alleen het be-
BUITENLANDSCH NIEUWS.
Men is in Tokio van meening, dat Japan
van het psychologische oogenblik van de
overwinning bij Sjanghai gebruik moet ma
ken om Tsjang Kai Sjek voor de laatste
maal voor het alternatief te stellen: Samen
werking met Japan of een, volledige mili
taire vernietiging. In zekere welingelichte
kmgen zegt men dat Tsjang Kai Sjek er
voor gezorgd heeft niet do deur te sluiten
voor de bemiddeling, die men aan Hitler
teeschryft. Hoewel de maarschalk onlangs
heeft verklaard, dat het herstel
vroegeren toestand een conditio sintf/^jL.A
voor den vrede is. Die vroegere
kende reeds zekere gedemilitarise^mS0^''-^.
zones in Noord-China en bU Sjanghai, waÖ’
door men wellicht een voor beide partijen
aanvaardbare regeling zou kunnen treffen.
De moeilijkheid zou dan zijn het vinden, van
een formule, die zoowel door de Chineeschp
als door de Japansche openbare meening
aanvaard kan worden: dé belangrijkste taak
van den bemiddelaar zou zjjn, China tot
Bochten „bijgeslepen”.
Waarom niet alle bochten weggewerkt,
mep vragen? Het antwoord is eenvou-
het gold hier niet den aanleg, maar
teeopstructie van een weg. De bouw van
Wn geheel nieuwen weg zou een financieele
onniogtiykheid zijn, de slappe grond biedt
«ft aanzien van wegaanleg zooveel verras-
dat de bodem een te groote slokop
zyn. Men moest zich bepalen tot een
«tiening van den bestaanden weg en als
rne" dan het resultaat ziet en men denkt
«ch den vroegeren toestand in, dan zal men
whennen, dat de Provinciale Waterstaat,
I r welks directie de uitvoering gesehied-
knappe prestatie geleverd heeft.
er®chillende bochten zjjn verdwenen en de
le Beldt voor de houdërT
®n van eieren en ni,
Ie vogels. iesten
voeren van zulke verzag
ellen daarvan Is eenT,
scht, welke moet
>1) den minister van Beo-
en. Ook deze vergurmin,
•den verleend, IMlenZ?
de aanwezigheid van dl)
^T\Bedaan Te“ eüS
hd de bovenbedoelde
kunnen bekomen,
verzamelingen van koZ
en opgezette vogels, eietra
tarvan aangifte te
nat gelegenheid op eit.»
9-1 en van 2-4 uur
«-1 uur) ter gemeente
Een uitstekende weg GoudaOudewater tot stand gekomen, die een
belangrijke schakel in de verbinding tusschen de steden is.
overige van het groote aantal op dit betrek-
kelyk korte wegvak keurig „bijgeslepen".
In vele gevallen zyn van de bochten aan de
eene zijde stukken weggekapt en aan den
anderen kant deelen van jjoms belangrijke
breedte bij gemaakt. DaardWr zijn de boch
ten veel rechter dan vroeger. Als gevotg
hiervan is de lengte van het traject Gouda-
Oudewater thans 700 meter korter gewor
den. Ten behoeve van <|e bochtverbetering
heeft de provincie niet minder dan 700 per-
ceelsgedeelten gekocht.
De constructie van de bochten is zooda
nig, dat de buitenkant hooger ligt, in den
geest, zooals op een wielerbaan, maar dan
natuurlijk niet zoo steil. Dit is een veilig
heidsmaatregel om te voorkomen, dat men
uit de bochten vliegt. Men ligt door deze
verhouting, zooals het heet, veel vaster op
den weg. Zoo ziet men, de Provinciale Wa
terstaat heeft alles gedaan om een goeden
weg te maken. Het gevaarlijk is er uit, de
veiligheid gediend.
Het verkeer heeft thans een breede baan
ter beschikking, waarop zonder bezwaar een
behoorlijke snelheid kan worden ontwikkeld.
Het idee dijk is vervallen, het idee weg ge
komen.
De weg ligt goed vast, er zit geen wer
king in. Dat wyst op een uitstekende werk
methode by deze reconstructie.
Natuurschoon behouden.
Y^at bij een rit over den nieuwen weg op-^
valt, is, dat men er in geslaagd is het
natuurschoon te behouden. De Haastrecht
sche dijk moge vele gebreken gehad hebben,
het was een alleraardigste route met een
rijke stoffeering landschapsschoon langs de
idyllische kronkelingen. By de reconstructie
heeft men niet alleen aan de eischen van
het verkeer'gedacht, maar ook aan <{ie van
het oog en bij dezen gelukkigen snmengang
bleef de bekorende entourage van uen weg
bewaard.
By nieuwbouw langs den weg zuilen pur-
keerbermen worden aangelegd. Men kan
dus een wagen voor het huis neerzetten zon
der het andere verkeer te storen. Eén ligt
er al en hij geeft een goeden <jn ordelyken
indruk.
Heel practisch zijn de in den weg geleg
de z.g. mantelbuizen. Lie leidingen worden
in één buis door den dyk naar de woningen
geleid. Dit brengt miue, dat men by aan
sluitingen en reparuties nooit den weg zal
behoeven op te breken, doch alleen de uit
einden van de buizen aan de kanten van
den weg op te zoeken. Op alles 15 bij d
reconstructie gelet.
Technische bijzonderheden.
Thans eenige bijzonderheden van meer
technischen aard over het uitgevoerde werk.
in 1928 heeft de provincie Zuid-Holland
den weg in beheer en onderhoud overgeno
men van het hoogheemraadschap De Krim-
penerwaaref Alleen het gedeelte in de kom
van Haastrecht is in beheer en onderhoud
bij die gemeente.
Reeds in 1929 is een verbetering van het
wegvak aangebracht, doch deze verbetering
moest als een tydelyke worden beschouwd,
daar het zeer drukke verkeer een radicaler
oplossing eischte.