Deze Courant komt in yele duizenden gezinnen Gegarandeerde oplage 8000 ex. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN No. 19574 Zaterdag 13 November 1937 76e Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUW1JK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK, WADD1NXVEEN, ZEVENHUIZEN, SMAAKVOL EN VOORDEELIG. NOVEMBER P RIJZEN PRACHTVOLLE COLLECTIE’S EERSTE BLAD. JAPONNEN MANTELS HOEDEN WED. KNOX DORTLAND BANKIERS ANNO 1842 GOUDA BERICHTEN HIERMEDE DE INGEBRUIKSTELLING VAN HUNNE NIEUWE KLUIS-INRICHTING SPAARLOKETTEN Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen BOSKOOP, Na de val van Sjanghai. GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, T, enz. DE HAASTRECHTSCHE DIJK VERBETERD. Verbreeding van bijna tien meter. 1 -lui vO völk v VI L7 luluiv/xlK, Uxirtul IVIidl 1, 1TI Wlii^iiuvii i, niwiivni IN ALLE I Dit nummer bestaat uit twee bladen. middag en avond met en zonder bont gekleed en sportief OOK IN REGENMANTELS MATEN BESCHIKBAAR KOFFERKLUIS >AM. Rotterdam' werd Luchtvaartschool, vrouw Euwe helpt aansluiting bij het anticommunistische verdrag te bewegen. Verder zou de aouve- reiniteit van Nanking over geheel China in naam blijven bestaan en de provincies ten noorden van de Gele Rivier zouden gemili tariseerd worden. Japan zou zich verplich ten, zijn troepen ten noorden van de Gele Rivier na eenige jaren. terug te trekken. De demilitarisatie in de streek van Sjanghai zou uitgebreid worden, terwijl China het beginsel van zelfbeschikking der Mongool- sche en Mandsjoerijsche minderheden zou erkennen, hetgeen een erkenning de facto van de onafhankelijkheid van, Mandsjoerije en Binnen-Mongolië zou meebrengen. JJe reconstructie van den provincia len weg GoudaOudewater, die een paar weken geleden reeds voor- loopig opengesteld werd, is gereed. Waar vroeger een smalle dijk zich langs den IJssel kronkelde, ligt thans een royale weg als een waardige aansluiting op het reeds eenige jaren verbeterde gedeelte in de provincie Utrecht van deze verbinding met de Domstad. S AFE-LOKETTE N WEDER oor Wethouder Prof Ir C. aangifte reeds hebben K irectie van den Landbouw aangifte niet te herhalen van plaatselijke politie. Het minste tandbederf, indien U poetst met wat goeds, dus met Tube 60 en 40 ct. Doos 20 ct. IVO^OL ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) 15 regels ƒ1.30, elke regel meer ƒ0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 15 regels 1.55, elke regel meer 0.30. Advertentiën in het Zat-erdagnummer 20 bijslag op den prijs. laefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1- 4 regels ƒ2.25, elke regel meer ƒ0.50. Op de voorpagina 50 hooger Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceerden prijs. Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname veraekerd te zijn. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal ƒ2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwartaal ƒ3.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA, bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef. Interne. 2745, Postrekening 48400. lang van het verkeer, maar ook de veilig heid van de ingezetenen d en Groote beteekenis voor doorgaand verkeer. £)e gereconstrueerde weg GoudaOudewa ter is als tweede beteekenis van de verbetering een belangrijke schakel in een drukke route, die vanl Rotterdam naar Utrecht en verder naar het Oosten en Noor den van het land, geworden. Een tijd is de^ toestand zoo geweest, dat er goede wegen RotterdamGouda en) OudewaterUtrecht waren. Door den onvoldoenden toestand van het tussdhenliggend vak, moest het'zware verkeer in Gouda de logische lijn verlaten en via Bodegraven rijden. Dit is nu afge- loopen, de snelste verbinding tusschen de hoofdsteden is voor alle verkeer berijdbaar Binnenkort gaat ook de weg Den Haag Utrecht over GoudaOudewater leiden. De nieuwe autosnelweg Den Haag—'Utrecht is thans tot Bleiswijk berijdbaar en reeds nu rtfden vele voertuigen over Gouda. Volgend jaar komt de nieuwe rijksweg tot de Gouwe gereed en dan gaat het geheele verkeer den weg over Leiden verlaten en| zich op de route via Gouda concentreeren. Tot de rijkswegen van Rotterdam en Den Haag naar Utrecht geheel gereed zijn, gedurende eenige jaren dus, zal zich dan via Gouda Oudewater een uitermate intensief verkeer bewegen en dan zal in het bijzonder de waarde van het thanB voltooide reconstruc- tiewerk blijken, De traverse door Gouda. Is de doorgaande verbinding geheel in orde? Neen. Ten opzichte van het door gaand verkeer van en naar Rotterdam klemt het ernstige bezwaar van de onvol doende traverse door Gouda van Veerstal naar Nieuwe Veerstal plus dat uit-den-tyd- sche bruggetje in den GoejanVerwelledijk tegenover Rynland’s stoomgemaal. Doch in dezen toestand gaat wijziging komen. Met het constateeren er van ?ljn we zoo gelukkig tegelijk de verandering te kunnen aankondigen, in de rubriek stads nieuws vindt men bijzonderheden over de voorgenomen verbetering, die voor het ver keer van groot gewicht zal zijn. Kip met de gouden eieren. Dan is er nog een bezwaar, dat zoowel het verkeer van Rotterdam, als dat van Den Haag naar Utrecht geldt. Dat is de tol aan de Haastrechtsche brug. Nu het ver keer sterk is toeg’nomen, is de tol met recht de kip met de gouden eieren gewor den. Den een z’n dood, den) ander z’n brood. Het verkeer over den Bodegraaf schei) straatweg is zoo verminderd, dat men zich nu reeds afvraagt of de twee tellen langs d.’en weg op den duur, als de rtf^swcg het verkeer nog meer afgetapt zal hebben, de kosten nog wel zullen opbrengen Die hef fen zichzelf dus wel op. Met den tol aan de Haastrechtsche brug is het juist andersom, die is een. best melk koetje geworden. By den vroegeren toestand van den Haastrechtschen dijk bracht de heffing al een dikke dertig mille per jaar op en ongetwijfeld zal de opbrengst nu stijgen. We behoeven niet meer te betoogen, dat een tol heeft afgedaan. Deze is er ech ter nog. Laten we hopen, dat er In vlot tempo een) oplossing gevonden zal worden om deze) belastingheffing te beëindigen. En mogelyk komt er dan geljjk een nieuwe Haastrechtsche brug. Eén ding staat vast. Achter den tol ligt thans een uitstekende weg GoudaOudewa ter. Er is een, goed en technisch knap werk verricht en daarover hebben we een en an der willen vertellen. Zorgvuldige voorbereiding. Na de in 1856—1860 uitgevoerde afslui ting van den Holl. IJssel boven Gouda, be hoefde aan den dijk als waterkeering niet meer die waarde van weleer te worden toegekend. Voordat met verlaging kon wor den begonnen, moest echter terdeg- wor den overwogen of hiermede niet een, eens met moeite verkregen, zekerheid van bevei liging tegen overstromingsrampen werd te niet gedaan en het spreekt vanzelf, dat heel wat berekeningen en beschouwingen aan ae uitvoering zijn voorafgegaan, waarbij de verschillende gevallen van mogelijke dijk doorbraken werden bestudeerd. Met de reconstructie is een begin ge maakt in het voorjaar van 1936. In 193r> was reeds voor de omlegging nabij de Waaiersluis een zandstorting gemaakt, wel ke deels rust op een rijzenbed van gelijke constructie als het bekende proefvak tus schen Stolwijkersluis en Stolwijk. Bovendien £Jen zeer belangrijke, door alle weggebrui kers toegejuichte verbetering is hier mede tot stand gekomen, een verbetering, die een tweeledigê beteekenis heeft, in de eerste plaats ten opzichte van den weg op zichzelf en ten tweede voor het doorgaande verkeer. De Haastrechtsche dijk, welk een be ruchte reputatie heeft deze route jarenlang gehad, hoe gevreesd was hy’ als autokerk hof bij de automobilisten. En terecht, hoe veel auto’s zijn daar niet naar beneden ge tuimeld? Honderden hebben in den loop der jaren een salto gemaakt, telkens weer kon men in de bladen lezen „auto van den dijk”. Er waren bestuurders, die met te groote snelheid de moeilijke bochten namen en er waren er, die argeloos in den verraderlijken berin uithaalden, waarna de wagen op den afbrokkeienden, weg niet meer te houden was. Maar wat dan in elk geval de directe aanleiding was, in het algemeen was de reden, dat de bochtige dijk niet geschikt was voor het steeds toenemend verkeer dat deze route zocht omdat zij de snelste ver binding RotterdamGoudaUtrecht was. En thans is het leed geleden, is de Hags- trechtsche dijk opgehouden een bron van' klachten te zijn. Vorig jaar is het gedeelte Gouda—-Haastrecht, 3% K.M. lang, gere construeerd en thans tot besluit het traject HaastrechtOudewater, ter lengte van 6% K.M., verbeterd. Twee greote verschillen. Er zijn twee groote verschillen met vroe ger, de weg is breeder en de bochten zyh minder talrijk en minder scherp. Bedroeg de vroegere breedte van kruin tot kruin 4 4% meter, de tegenwoordige is minstens 18 meter. Alleen dit al toont, hoezeer deze verkeersweg er op vooruitgegaan is. De rij weg is zes meter breed, in de bochten zeven meter. Ook voor de fietsers is gezorgd, ter weerszijden zijn van basaltinetegels rijwiel paden gemaakt ter breedte van 1 meter. De wielrijders rijden rustig en vrij, want de paden zijn van den rijweg gescheiden door een ligustrumheg. De rijweg zal voor tipaelverkeer gesloten worden verklahrd. Auto’s op den rijweg, fietsers op het fiets pad, ieder zijn eigen baan. De uitvoering van het werk is geschied door eerst den ouden dijk af te graven en daarop den weg met den vrijgekomen grond verbreeden. Het ontbrekende is met zand ongevuld. Er zijn 80.000 M3, zand noodlg 8«weest. En dan-de bochten. Wie herinnert zich met die reeks kronkelingen bij het voor malig Roosje, de scherpe -ombuigingen in Nwendaal en de slingeringen by Oudewa- tttl.Ze zyn verdwenen. Zeker, er zyn nog talrijke bochten in den weg, maar hoe ge- makkeljjk liggen ze, hoe geleidelijk buigt d® weg om. fiOU D8CHE COURANT. is toen de Waaiersluisdani aanmerkelijk ver hoogd en verbreed. De totale lengte van den gereconstrueer- den weg bedraagt ongeveer 10 K.M., waar van ongeveer 1 K.M. klinkerbestrating en 9 K.M. fundeering met slijtlaag, waarover later de eigenlijke deklaag zal worden aan gebracht. Bedroeg de vroegere weghoogte tot dc Waaiersluis 3.80 M. -j- N.A.P. om dan vry onregelmatig tot 2 M. N.A.P. naby de grens van de provincie te dalen, de nieuwe hoogte bedraagt 1.60 N.A.P., uitgezon derd enkele kleine gedeelten als onmiddel lijk voorbij de spoorlijn GoudaSchoonho ven, waar de hoogte 4.20 M. N.A.P. be draagt, een gedeelte nabij de Waaiersluis met hoogte van 0.40 M. - N.A.P. en een gedeelte nabij de grens ter hoogte van 1.15 4- N.A.P. Ter plaatse waar de Holl. IJssel onmid- dellijk naast den weg stroomt, is een be schoeiing gemaakt van gewapend beton, waarop een glooiing van zetsteen. De acht kunstwerken in den dijk, meest uitwateringssluizen, zyn óf geheel ver nieuwd of geheel omgebouwd en aangepast aan het gewijzigde profiel. De uitvoering van het we?k was niet een voudig. Niet alleen moest tydens het werk het localp en des Zaterdags en Zondags het geheele verkeer veilig* pSsseeren, maar ook moest worden gezorgd, dat de watervoor ziening alsmede de stroomlevering van de gemeente Haastrecht zonder stoornis bleef functionneeren. Daarby liggen in het weg- lichaam vyï interlocale telefoonkabels die niet gestoord mochten worden, omdat zij deel uitmaken van de telefoonverbinding van Rotterdam en Den Haag met het cen trum en het oosten van het -land. De werken in 1935 zyn gemaakt door P. de Pater te Waddinxveen, de reconstruc tie tusschen Stolwykersluis en Haastrecht door Gebr. van Oord te Werkendam en die tusschen Haastrecht en Oudewater door Gebr. de Bruyn te Utrecht. De kosten heb ben bedragen vorig jaar 180.000 en thans 324.000, in totaal dus ruim een half mil- Hoen. In btrekkelij'k korten tyd is dit be langrijk bedrag besteed, vooral ten aanzien van het tweede stuk, waarvan de recon structie acht maanden duurde, hetgeen wy'st op een hoog werktempo. Slechte traverse door Haastrecht Er is één zwak punt in den mooien weg: de doorrit door Haastrecht met de smalle, bochtige dorpstraat, waar het verkeer ver re van veilig is, al is het alleen maar voor de inwoners zelf, omdat de huizen direct op de straat uitkomen, waar, door het ge brek aan ruimte, de auto’s by het passeeren dicht langs de woningen gaan. De opzet is een weg achter het dorp om te leggen. Dat zal zijn een stuk van 600 meter lengte, waarmede aan de ernstige1' bezwaren, die aan den huldigen) onvoldoen den toestand verbonden zijn, een einde zal komen. De plannen zijn klaar, men zou, om het zoo te zeggen, op slag aan den gang kunnen. De provincie kan uit zichzelf niet beginnen, het wachten, is op het jawoord van de gemeente en die heeft haar mede werking tot dusver niet verleend. Formeel gaat het over het aanïiemen van de ver plichting tet het betalen van de gebruikelij ke bijdrage van 600 per K.M. per jaar, voor het aan te leggen gedeelte dus van 360, maar tegen dit «^nge bedrag be staat op zichzelf geen bezwaar. Haastrecht vreest economisch nadeel, dat ia de reden. Het staat voor hetzelfde probleem als tal van andere gemeenten, die bjj den wegen bouw verkeersaders buiten de bebouwde kom zagen omgeleid. Het Is uiteraard met prettig, als inkomsten, die het verkeer kan opleveren, opdrogen en allicht blijft er ook hier iets hangen, al is Haastrecht voor het doorgaand verkeer niet direct een „aanleg plaats” te achten. Maar daartegenover staat toch, dat men de natuurlijke eischen van een groeiend verkeer en 't is druk tegen woordig niet kan stuiten. Het verkeer vraagt een. weg, geen nauw dorpstraatje. Moge de Haastrechtsche Raad dat spoedig inzien, Hy zal daarmede niet alleen het be- BUITENLANDSCH NIEUWS. Men is in Tokio van meening, dat Japan van het psychologische oogenblik van de overwinning bij Sjanghai gebruik moet ma ken om Tsjang Kai Sjek voor de laatste maal voor het alternatief te stellen: Samen werking met Japan of een, volledige mili taire vernietiging. In zekere welingelichte kmgen zegt men dat Tsjang Kai Sjek er voor gezorgd heeft niet do deur te sluiten voor de bemiddeling, die men aan Hitler teeschryft. Hoewel de maarschalk onlangs heeft verklaard, dat het herstel vroegeren toestand een conditio sintf/^jL.A voor den vrede is. Die vroegere kende reeds zekere gedemilitarise^mS0^''-^. zones in Noord-China en bU Sjanghai, waÖ’ door men wellicht een voor beide partijen aanvaardbare regeling zou kunnen treffen. De moeilijkheid zou dan zijn het vinden, van een formule, die zoowel door de Chineeschp als door de Japansche openbare meening aanvaard kan worden: dé belangrijkste taak van den bemiddelaar zou zjjn, China tot Bochten „bijgeslepen”. Waarom niet alle bochten weggewerkt, mep vragen? Het antwoord is eenvou- het gold hier niet den aanleg, maar teeopstructie van een weg. De bouw van Wn geheel nieuwen weg zou een financieele onniogtiykheid zijn, de slappe grond biedt «ft aanzien van wegaanleg zooveel verras- dat de bodem een te groote slokop zyn. Men moest zich bepalen tot een «tiening van den bestaanden weg en als rne" dan het resultaat ziet en men denkt «ch den vroegeren toestand in, dan zal men whennen, dat de Provinciale Waterstaat, I r welks directie de uitvoering gesehied- knappe prestatie geleverd heeft. er®chillende bochten zjjn verdwenen en de le Beldt voor de houdërT ®n van eieren en ni, Ie vogels. iesten voeren van zulke verzag ellen daarvan Is eenT, scht, welke moet >1) den minister van Beo- en. Ook deze vergurmin, •den verleend, IMlenZ? de aanwezigheid van dl) ^T\Bedaan Te“ eüS hd de bovenbedoelde kunnen bekomen, verzamelingen van koZ en opgezette vogels, eietra tarvan aangifte te nat gelegenheid op eit.» 9-1 en van 2-4 uur «-1 uur) ter gemeente Een uitstekende weg GoudaOudewater tot stand gekomen, die een belangrijke schakel in de verbinding tusschen de steden is. overige van het groote aantal op dit betrek- kelyk korte wegvak keurig „bijgeslepen". In vele gevallen zyn van de bochten aan de eene zijde stukken weggekapt en aan den anderen kant deelen van jjoms belangrijke breedte bij gemaakt. DaardWr zijn de boch ten veel rechter dan vroeger. Als gevotg hiervan is de lengte van het traject Gouda- Oudewater thans 700 meter korter gewor den. Ten behoeve van <|e bochtverbetering heeft de provincie niet minder dan 700 per- ceelsgedeelten gekocht. De constructie van de bochten is zooda nig, dat de buitenkant hooger ligt, in den geest, zooals op een wielerbaan, maar dan natuurlijk niet zoo steil. Dit is een veilig heidsmaatregel om te voorkomen, dat men uit de bochten vliegt. Men ligt door deze verhouting, zooals het heet, veel vaster op den weg. Zoo ziet men, de Provinciale Wa terstaat heeft alles gedaan om een goeden weg te maken. Het gevaarlijk is er uit, de veiligheid gediend. Het verkeer heeft thans een breede baan ter beschikking, waarop zonder bezwaar een behoorlijke snelheid kan worden ontwikkeld. Het idee dijk is vervallen, het idee weg ge komen. De weg ligt goed vast, er zit geen wer king in. Dat wyst op een uitstekende werk methode by deze reconstructie. Natuurschoon behouden. Y^at bij een rit over den nieuwen weg op-^ valt, is, dat men er in geslaagd is het natuurschoon te behouden. De Haastrecht sche dijk moge vele gebreken gehad hebben, het was een alleraardigste route met een rijke stoffeering landschapsschoon langs de idyllische kronkelingen. By de reconstructie heeft men niet alleen aan de eischen van het verkeer'gedacht, maar ook aan <{ie van het oog en bij dezen gelukkigen snmengang bleef de bekorende entourage van uen weg bewaard. By nieuwbouw langs den weg zuilen pur- keerbermen worden aangelegd. Men kan dus een wagen voor het huis neerzetten zon der het andere verkeer te storen. Eén ligt er al en hij geeft een goeden <jn ordelyken indruk. Heel practisch zijn de in den weg geleg de z.g. mantelbuizen. Lie leidingen worden in één buis door den dyk naar de woningen geleid. Dit brengt miue, dat men by aan sluitingen en reparuties nooit den weg zal behoeven op te breken, doch alleen de uit einden van de buizen aan de kanten van den weg op te zoeken. Op alles 15 bij d reconstructie gelet. Technische bijzonderheden. Thans eenige bijzonderheden van meer technischen aard over het uitgevoerde werk. in 1928 heeft de provincie Zuid-Holland den weg in beheer en onderhoud overgeno men van het hoogheemraadschap De Krim- penerwaaref Alleen het gedeelte in de kom van Haastrecht is in beheer en onderhoud bij die gemeente. Reeds in 1929 is een verbetering van het wegvak aangebracht, doch deze verbetering moest als een tydelyke worden beschouwd, daar het zeer drukke verkeer een radicaler oplossing eischte.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 1