H. ter Heulen
Ulsters, Winterjassen
GRATIS KOOPDAG
15 OCT. ,4 DEC.
ZAAL's Prima Banketbakkerij
STERK UW ZENUWEN
met Sanatogen
STEENKAMER' s
KLEEDINGMAGAZIJN
Gebr. v. d. Tooren
Gouda
GÖUDSCHE COURANT VRIJDAG 19 NOV. 1937
TWEEDE BLAD
k. J
DANKBETUIGING!
30 0ct."aMMe14 NOV.
VRIJDAG 12 NOV.
Nu Uw St. Nicolaas
inkoopen gratis
van tot
Zuivert den mond
Neen dat goedkoope goed is toch niet dat
-ÖI ANK of «ekruid boterspeculaas
letterbanket, letterstaven, sprits-
De Gero-messenfabrieken voltooid
„Velo" Waschmachine Mü. N. V.
Tegen Griep en Keelpijn
„PORMO L"
J. c. LANG ERA AR,
N. V. Utrechtsche Hypotheekbank
Forsche Sportieve Modellen
Turfmarkt 108
THANS VOOR ÉLKE BEURS EEN GOEDE SIGAAR
SCOTT ROYUL3 cent
CHAMP CLARK KNAK3 cent
CHAMP CLARK ENORM4 cent
Oud-Minister van Lidth de Jeude over het
V ervoervraagstuk.
eude ove
Joost van den Vondel.
4» Petertje,
Tj Nov- koebten wy bü de firma
H. IER MLULEN 0112e complete in
stallatie. Langs dezen weg betuigen
wy onzen hartelyken dank voor de
prettige bediening, maar vooral voor
de coulante handelwijze dezer firma,
daar 12 Nov. de Gratis Koopdag lïleek
te ziin.
Hoogachtend,
FLUKS.
Spieringstraat 111.
Inschrijving vopr kleeding
Schoeisel en Dekking voor
werkloozen enz.
De Directeur vaat den Gemeentelijken
Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Werk*
ioosheidsversekering te Gouda, maakt aan
do belanghebbende winkeliers in deze ge
meente bekend, dat tot WOENSDAG 24
NOVEMBER 1937, des namiddags 4 uur,
prijsopgaven worden ingewicht voor de
leverantie van Meeding, schoeisel en dek
king aan Maatschappelijk Hulpbetoon en
Crisis-comité B, bestemd om te worden uit
gegeven aan ondersteunden en tewerkge-
stelden. j|
De voorwaarden voor de leverantie wor
den vanaf heden verkrijgbaar gesteld aan
de Arbeidsbeurs, Nieuwe Haven 308, alhier.
Filiaalzaken zijn uitgesloten van leverantie.
BIJ,
WAS
Gouda, 19 November 1937.
De- Directeur voornoemd,
TH. DIJKXHOORN.
Of HFFnrmro m™,!,"?1111'11118 of fees«e. een LEKKER TAARTJE
of HEERLIJKE PETIT-FOVK, ZOUTJES of KAASGEBAK, APPEL-
BOLLEN. APPELFLANS, GOUDSCH APPELBROOD,
wei iets duurder, maar dan toch ook iets anders. VEEL en VEEL BETER.
MARKT 32 (naast ,.Dc ZaJm") TEL 3 3 5 1
Bekroond met vele hooge onderscheidingen.
Bij haar 25-jarig jubileum werd door de Gerofabriek tc Zeist na jaren
lange geleidelijke ontwikkeling een nieuwe tak van bedrijf voltooid. Voor
het eerst in Nederland smeden zware valhamers er de lemmeten uit het
beproefde roestvrij Gero-staal. Vaklieden aan de modernste machines
zorgen voor het harden, het uitslijpen en polijsten en geyen aan de
Gero-messen een niet te overtreffen snijkracht.
De nieuwste materialen zijn toegepast bij de vervaardiging der heften
en de vernuftigste methoden voor de bevestiging van lemmet aan heft. Elk
model werd door kunstenaarshand gecreëerd.
Vraagt de geïllustreerde prijscourant met waardevolle wenken omtrent
de eischen, die aan een goed mejpgesteld moeten worden, het aanscherpen,
het onderhoud, enz. VerkrijghdiTm prijzen vanaf ƒ4.50 per doos van 6 tafel
messen, andere artikelen naar verhouding. 15-deelige cassettes vanaf 16.35
NEDERLANDSCH FABRIKAAT
ZUVyASCHT MIETAVEERI
DAT DOET DE VELO Y/ASCH/AACHINE
Vraagt gratis proefdemonstratie bij U thuis
Hoofdkantoor Barendrecht
MEER DAN 100 FILIALEN IN NEDERLAND
per flacon van 50 tabletten
50 CENT.
Gedipl. Drogist.
UTRECHT
Vêrkrijfbaar
3y2 °|o PANDBRIEVEN k lOO1^ °|o
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG.
Het drukke zakenleven vergt veel.
Maar gelukkig: Sanatogen kan U
méér geven. Wanneer U geregeld
Sanatogen gebruikt, blijft er steeds een
reserve aan energie en gezondheid.
Sanatogen is geladen met zenuwkracht
en met vitaliteit Iedere slok vermeer
dert de veerkracht van Uw zenuw
stelsel en de soepelheid van Uw
hersenen. Daarom gebruiken zoovele
vooraanstaande personen, zakenmen
sen en ministers (in de Engelsche
ministerraad is Sanatogen een trouw
pick me up geregeld Sanatogen. En
dii doen zij alleen, omdat de onder
vinding hen heeft bewezen, dat Sana
togen geeft, wat het belooft: herleving
van energie en zenuwkracht.
Probeer Sanatogen eens eenigen tijd
ook bijvoorbeeld op kantoor zoo tegen elf
uur. als de veerkracht afneemt. Dan
na een paar weken zult ge bertierkep,
dat alle* vlotter en gemakkelijker gaat
„Door overspanning In
zaken leed fit aan maag-
bezwaren. terwijl mfln
zenuwgestel geschokt
was. Na bet gebruik van
Sanatogén kreeg Ik mijn
kalmte en energie van
voorheen weer terug, ter
wijl Ik voel. dat ik weer
krachtiger wordt."'
De Heer B. te H.
S krachtiger wordt v, KA
De Heer B. te H
anatoq
bil
Telefoo n 2828
'■M
Ook verkrijg]
VERKOOP V"
in doozen van 10 stuks.
R GOUDA EN OMSTREKEN:
Nuttige maatregelen op verkeeri
ersg^bied.
Voor de Maatschappij voor Nijverheid
en Handel, dep. 's-Gravenhage, heeft in
het gebouw „Excelsior" jhr. ir. O. C.
van Lidth de Jeude, oud-minister van
Waterstaat, een rede gehouden over het
vervoervraagstuk.
Spreker ving aan met de opmerking,
dat het niet wel doenlijk-is, het veelzij-
dige vervoervraagstuk in zijn vollen om
vang te bespreken, zoodat hij zich be
palen mo^st tot vermelding van eenige
hoofdzaken.
Allereerst herinnerde hij aan,de be
voegdheid, verleend in de Bezuiniglngs-
wet 1935 tot invoering bij K. B. van een
vergunningsstelsel voor auto personen-
en auto goederenvervoer, uiterlijk na
twee jaren te vervangen door een rege
ling bij de wet.
Bij elk vergunningsstelsel treedt het
behoefte-element aan den dag, dat voor
het goederenverkeer nog moeilijker te
overzien is dan voor het personenver
keer, terwijl daarbij niet alleen met het
verkeer te land, doch ook met dat te
water is rekening te houden. Bovendien
moesten nog verschillende maatregelen
genomen worden ten aanzien van mate
rieel en personeel, alvorens een vergun
ningsstelsel kon worden Ingevoerd.
Zoo kwam dan allereerst in. het voor-
Jaar van 1937 het reglement voor het
autopersonenvervoer tot stand, het zoo
genaamde R.A.P., dat op verschillend ge
bied een verbetering van de bestaande
regeling bracht.
Vraagt men spreker of hij die regeling
bevredigend acht, dan antwoordt spr.
volmondig neen, omdat hij meent, dat
Waar autobus en trein elkander moeten
aanvullen, nooit een bevredigende rege
ling zal ontstaan, indien deze niet in ge
meen overleg wordt getroffen.
Een reglement voor het autogoederen-
vervoer, een zoogenaamd R.A.G., is nog
niet verschenen. Intusschen werd aller
minst stilgezeten, nuttige maatregelen
op verkeersgebied te treffen. Herinnerd
wordt aan de totstandkoming van de
Verkeerswet, de herziening van het Mo
tor- en Rijwielreglement, den bouw van
tolvrija bruggen, de instelling van de
verkeersinspectie, de totstandkoming van
de Rijtijdenwet, de reorganisatie van de
spoorwegfinanciën, de electriflcatie der
spoorwegen, de herziening van het we
genplan, de^ naasting en reorganisatie
van onrendabele tram- en spoorwegen,
alle maatregelen, die bijdroegen tot be
vordering van een doeltreffend, econo
misch en veilig verkeer.
Ten aanzien van het spoorwegbedrijf
wees spreker op de maatregelen tot be
perking van het spoorwegtekort. Aller
eerst de verlaging der kapitaallasten,
doordat een deel der obligatieschuld ten
laste van de rijksbegrootlng werd ge
bracht. De inwendige reorganisatie ts
krachtig aangevat en wordt krachtig
voortgezet. Door beide genoemde midde
len is op een vermindering van 't spoor-
wegfekort met rond 18 millioen 's jaars
te rekenen. Moeilijker valt het, in cijfers
uit te drukken, welke verder de vermin
dering zal zijn, Indien door een doel
treffende coördinatie een einde zal ko
men aan de mpordende concurrentie en
indien door verbetering der conjunctuur
het vervoersvolume toeneemt. Wat dit
laatste betreit, dient men dit af te wach
ten, maar gelet op de Inkomsten van de
laatste maandfln, meende spreker een
zoodanlgen voéruitgang te bespeuren.
Spr. acht de elïctrificatie der spoorwe
gen een elsch des tijds en de daarvoor
gedane- kapitaalsuitgave ten volle ver
antwoord. 1
Tenslbtte mer cte hij op, dat naar zijn
meeniyg, ten varlgen jare reeds geuit,
het tijdstip is genaderd om de lasten op
motorrijtuigen c rukkende, te verlagen.
Terugkeerende tot het goederenvervoer
wees spreker op de vele moeilijkheden,
aan coördinatie daarvan verbonden. Na
rijpe overweging is bij hem steeds meer
het besef doorg'drongen, dat een doel
matige coördinatie van overheidswege
alleen mogelijk |s met medewerking van
ven. Herinnerd werd
ran de N.S. met de G.T.
an het goederenvervoer
achterhoek^ waaruit
shippers en, particu-
>bedrijven voortvloeide,
ertoe, dat de betrok-
commissle-Ten
na uit-
:lusie kwam,
loest worden
stelsel van
ihillende ver-
ontworpen,
►mtrent de
dit stelsel nagenoeg
de particuliere
aan de regeling
M. ten aanzien
in den Gelderse!
overleg met bei
liere vrachtaul
Dit overleg leid<
ken vervoei
Hope instelden,
voerig onderzoe!
dat een landelij.
getroffen en
tarief-normen
voertakken ir
Spreker consta'
hoofdzaken van
overeenstemming1 werd verkregen. Daar
door zou een einde worden gemaakt aan
dbor m<
onderbiedingen
noordende concur
rentie en zou het goederenvervoer auto
matisch over de verschillende vervoer-
takken worden yerdeeld.
Spreker vroeg zjch af, of door de voor
genomen regeling de consument van het
veryoer niet benadeeld zuilen worden,
omdat door overeenstemming tusschen
de producenten van het vervoer een
tendenz tot verhooging van vrachtprij
zen is te verwachten. Spreker meende,
dat het bedrijfsleven behoefte heeft aan
loonende transportbedrijven Verlies
gevende transportbedrijven zijn op den
duur geen betrouwbaar vervoersappa
raat. Bovendien wordt door het z.g eigen
vervoer of werkvervoer en door de be
voegdheid der regeering, bij het verlee-
nen van vergunningen, de tarieven goed
te keuren, onredelijke stijging der vracht
tarieven voorkomen. Men dient zich er
echter van te vergewissen, dat de nor
men door de betrokken bedrijfstakken
als redelijk worden aanvaard. Voor het
motorwegverkeer biedt dit moeilijkheden
omdat dit verkeer sterk gedifferentieerd
is en elk onderdeel daarvan bijzondere
eischen stelt.
HET PARIJSCHE LIEGVELD GEOPEND.
De nieuwe gebouwen op het Parijsche vliegveld Le Bourget *jjn geopend in tegen
woordigheid van president Lebrun. De foto laat een opname zien van liet hoofdgebouw.
Zou onverhoopt een vrijwillige over
eenkomst niet tot stand komen, dan zal
de regeering toch verplicht zijn do
vrachtautodiensten en de beurtvaart
aan regelingen te onderwerpen. Spreker
vreesde, dat in dat geval die regelingen
tot teleurstelling zullen leiden en dat de
ontevredenheid zal voortduren. Hij hoopt
dat de regeering haar stuwkracht zal
aanwenden, de totstandkoming van deze
overeenkomst te bevorderen en hij acht
samenwerking tusschen overheid en be
drijfsleven onmisbaar.
NIEUWE BEPALINGEN VOOR
WEGGEBRUIKERS MET INGANG
VAN 1938.
De aandacht van de weggebruikers
wordt op het volgende gevestigd-'
Rijwielen.
1. Met ingang van 1 Januari iüóö moet
elk rijwiel bij duister een rood achter
licht voeren, dat tevens als reflector is
ingericht, tot een goedgekeurde soort
behoort en ten bewijze daarvan van het
rijksmerk voorzien is.
Bij aankoop van een achterlicht lette
men er dus op, dat daarop het rijksmerk
(bestaande uit het woord „rijkskeur" en
een serienummer) is aangebracht. Zon
der dit kenieeken voldoet een achterlicht
niet aan de wettelijke voorschriften.
Het achterlicht moet op het witte ge
deelte van het achterspatbord, en niet
hooger dan 60 c.M. boven het wegdek,
zijn aangebracht.
Het bovenstaande is niet van toepas
sing ten aanzien van bakfietsen. Deze
moeten reeds thans bij donker, ook wan
neer zij op een weg stilstaan, behalve
van twee voorlichten, tevens van een
rood achterlicht zijn voorzien, dit laatste
aan te brengen aan de uiterste Lnker-
zijde van den bak of opbouw van het
voertuig.
2. Rijwielen mogen reeds thans geen
verblindende verlichting voeren. Er dient
dus voor gezorgd te worden, dat de licht
bundel van de voorlaiitaaras, indien dit I
ten electrische- of carbidlantaarn is,
schuin naar beneden gericht is.
Autoihobielen en motorrijwielen.
1. Bij ontmoeting met tegenliggers mag
een motorrijtuig geen verblindende ver
lichting voeren. Er dient gedimd te wor
den, zoodra de tegenligger zich binnen
de gerichte stralenbundels van de lan
taarns bevindt.
2. De koplafttaarn (s) moet (en) zooda-
I nig zijn ingericht en aangebracht, dat
de gerichte stralenbundel een beneden-
waartschc helling vertoont: bij meting
met behulp van de grijze schijf, op 10 M.
afstand vóór de lantaarn, moet de bo
venkant van den bundel tenminste 10
c.M. lager zijn dan het midden van het
lantaarnglas.
3. Met ingang van i Januari 1938
moet(en)
a. de koplantaarn(s) hetzij tot een
goedgekeurde soort behooren en ten be
wijze daarvan van het rijksmerk zijn
voorzien, hetzij afzonderlijk zijn goedge
keurd:
b. in de koplantaarn(s) (een) gloei
lampen) (wit of geel) zijn aangebracht,
behoorende tot een goedgekeurde soort,
en ten bewijze daarvan van het rijks
merk voorzien.
Het onder a en b bedoelde rijksmerk
bestaat uit het' woord „rijkskeur" en een
serie-nummer.
4. Ook goedgekeurde koplantaarns,
waarin goedgekeurde gloeilampen zijn
aangebracht, kunnen in gedimden toe
stand nog verblinden, indien zij niet op
de juiste wijze aan het motorrijtuig zijn
aangebracht. Blijken zij bij controle op
den weg, niet aan den in punt 2 genoem
den eisch te voldoen, dan is men in over
treding, ook indien koplantaarn en gloei
lamp tot een goedgekeurde soort behoo
ren.
5. Met ingang van l Januari 1938 wor
den tevens van toepassing de voorschrif
ten ten aanzien van de stadslichten en
bermlichten, en dit inzake het lengte-
licht (voor motorrijtuigen en aanhang
wagens, langer dan 9 M.). Op die datum
zullen tevens volledig in werking treden
de voorschriften inzake de zijlichten
(voor samenstellen van trekker en op
legger, en voor aanhangwagens) en in
zake de Rarkeerlichten.
Zijn godsdienstig leven en zijn over
gang tot het Katholicisme.
IV.
„Gods woort ghegoten ^erd in aller
hande vormen
„Van 't wispelthurigh breyn
'n Christen door veel stormen.
„Beproeft en afgemat; na 't een
volght 't ander wee
„De Waerheyt als 'n rots in
's-weerelds wilde zee.
„De woeste baeren stuyt der sinnen
die oneven
„Steeds worden van den wind der
leeringen gedreven."
Joost van den Vondel is eerst op
lateren leeftijd tot het katholicisme
overgegaan, of beter gezegd: terug
gekeerd tot het geloof van zijn voor
vaderen. Hij wist, wat zyn bekeering
hem zou kosten: de sympathie van
zyn vrienden, de bewondering van
zyn vereerders, zijn naam in het
'groote*, met den dichter dwepende pu
bliek. Doch dit alles legde hem niet
in den weg. Met de uitgave van zyn
„Toets-Steen", welk gedicht aan
vangt met
„Indien hier Roomsch of Onroomseh
dicht
„Dezen lezer sticht, of hem ontsticht"
liet Vondel voor de eerste maal het
duidelijkst blijken, dat hij in het hart
reeds was toegetreden tot de katho
lieke kerk. Vondel's bekeering was
niet een impuls, geen plotseling vro
me opwelling. Lang Jieeft de dichter
nagedacht en met zich zelf gestre
den, alvorens hij den grooten stap
deed. Den weg tot de katholieke kerk
vond hij feitelijk via Keulen, zijn ge
boortestad. Zijn jeugdjaren bleven
hem zijn geheele leven bij. In eenige
van zyn gedichten is dat op te mer
ken. Als hij aan zijn jeugdjaren, te
Keulen doorgebracht, terugdenkt,
denkt hij aan zyn ouders, den vader,
die de Doopsgezinden volgde, zyn
moeder, die katholiek gebleven was
en aan zjjn zusters, die, evenals hy,
een Koomsche opvoeding hadden ge
noten, zoolang de familie Vondel on
der toezicht bleef van de aanhangers
van den Antwerpschen Markgraaf,
die de vrouw van Vondel Sr. genade
had geschonken onder bepaalde voor
waarden. Toch heeft Vondel, ook niet
vóór den overgang tot het katholicis
me, meegedaan aan den heftigen,
meestal hatelijken pennestryd der
Calvinisten en ook na zyn toetreding
tot de katholieke kerk wachtte hij er
vyor zich aan te sluiten bij de „paep-
sche schryvers", die in voortduren-
den pennestryd waren met de schrij
vers der Calvinistische richting.
Toen Vondel's „Gijsbrecht van
Aemstel" verscheen, was hy nog niet
tot de Roomsche kerk toegetredende
beslissende stap, waarover hij jaren
lang had nagedacht, had hij nog te
doen. Zijn lange periode van weife
ling is merkbaar in zijn gedichten;
zoo b.v. ook in zijn „Treurspel der
Maegden", waarvan Brandt in zijn
„Leven van Vondel" opmerkt:
„Hoe pryswaerdig het Treurspel
„der Maegden is ten opsichte van de
Namens het Ned.
Tooneelverbond
heèft Prof. Dr. J.
v. Ebbenhorst een
krans gelegd bij
het Vondelstand
beeld in het Von
delpark te Amster
dam.
door E. LOTTINK.
Op een stuk grasland aan den rand
van het bosch werd Petertje geboren.
Het gras was er goed, vol met zoete
geurige klaver, de vlinders fladder
den er over, de boschduiven klapwiek
ten eiken avond naar hun nesten en
de buizerd vloog in kringep rond. Op
dat rustige plekje kwam het kleine
reetje tet wereld, dat ons Petertje
werd. Toen het twee dagen was, lag
het met zyn lichte wit-gevlekte vel
letje, de oortjes rechtop, de donkere
oogen wjjd open, weggedoken in het
hooge gras. En zoo hoog was het gras
dat ik, toen ik vóór het maaien even
ging kijken, of er ook jonge vogels te
redden waren, niet eens het jonge
reetje heb gezien. Een uur later was
het gebeurd...
Met gewonde pootjes lag het naast
de maaimachine. Het diertje klaagde
niet. Het probeerde op de beide on
gedeerde pootjes weg te strompelen,
maar de knecht nam het op en bracht
het my. Ik nam het onmiddellijk mee
naar huis om de wonden te reinigen
en te verbinden, om voor het diertje
te zorgen en zoo goed mogelijk de
moeder te vervangen.
Zoolang de zomer duurde vereisch-
te het reetje heel wat zorg. Voorloo-
pig werd het met de zuigflesch ge
voerd en dat nam heel wat tijd. Later
liep het vry in den tuin, tusschen de
bessen- en frambozenstruiken, dwars
door d erozenperken en graniumbed-
den. De wonden waren prachtig ge
nezen en ik weet nog hoe aardig het
was, als ik het fijne snuitje met de
glanzénde oogen uit te struiken te
voorschijn zag komen als het zacht
piepend om my riep en om een lek
ker hapje bedelde.
Met allerlei andere dieren leven we
hier op goeden voet. lederen morgen
als we zaten te ontbijten op het gvas-
veld, met de zwarte en de witte kat,
de jachthond en de vogels, die krui
meltjes kwamen pikken, trippelden
de slanke pootjes voorzichtig nader-
i bij, het glimmende lajtsnoetje was on-
derzcekend opgerichtL totdat het ein-
delijk uit de vele luchtjes mijn geur
herkende.
Dan liep Petertje regelrecht naar
mij toe om zyn broodkorstjes of een
klontje in ontvangst te nemen, waar
na hy zich tevreden neerlegde.
Langzamerhand waren zoowel huis
als tuin geheel het terrein van het
gracieuze diertje. Hoe moest men
hem ook bijbrengen waar hy wel en
waar niet aan mocht komen?
Dat hy niet mocht snoepen van de
bedauwde rozen, van de fluweelen
viooltjes, van de bessen en de andere
mooie en lekkere dingen?
De katten speelden soms met hem
en de hond gedroeg zich onverschillig'
maar niet vijandig tegenover Peter-
tje. Alleen voor vreemden was het
diertje schuw.
Het liet zich door niemand anders
streelen, sprong vlug weg als het een
vreemde geur in zijn neusje kreeg en
kwam pas terug als de lucht zuiver
was.
Zoo groeide Petertje op tot een
flinke ree, en zyn aanhankelijkheid
nam met den dag toe. By alles wat ik
deed liep hy mij achterna. Als ik
thuis kwam, al was het njidden in den
nacht hij kende precies het geluid
van den motor kwam hij me al te
gemoet loopen. Ging ik naar het dorp
dan liep het een eind met me mee en
wachtte trouw aan het eind van den
weg. Hy is me zelfs eens achterna ge
gaan in het water, toen ik ging zwem
men.
De tuin was Petertjes eigendom,
daar was hij thuis, daar woonde hij.
Hij maakte zyn eigen leger in het
aardappelveldje of tusschen de groen-
tenbed<fen en toen het kouder werd,
bouwde ik een soort van hut voor
hem van stroo, waarin hij dikwijls
lag te doezelen, maar altijd met het
kopje naar de open kant, de blik op
het huis gericht, om zich vooral het
oogenblik niet te laten ontgaan, waar
op ik naar buiten kwam.
Soms was het werkelijk lastig om
stilletjes weg te komen. Vaak stond
Petertje uren lang bij het hek om te
wachten tot ik terugkeerde. Wanneer
het lang achter elkaar slecht of koud
weer was, nam ik hem soms mee naar
mijn studeerkamer.
Daar lag hij dan, onbegrijpelijk
klein in elkaar gerold, op de divan,
heel rustig, alleen de oortjes steeds in
beweging totdat hy iets anders be
dacht, met een lenig sprongetje op
den grond kwam en het zwarte, voch
tige snoetje onder mijn arm door
duwde, om te bedelen om wat liefde.
Eigenlijk is dat verkeerd uitge
drukt, want ik was het die liefde ont
ving. Geen dier heeft mij ooit zooveel
mooie momenten, zooveel liefde en
teers gegeven.
De trouw van den hond, de aanha
ligheid van de poezen, zijn niet te ver
gelijken met de innige beweging
waarmee het sierlijke diertje mijn
wang zocht, als het mij met zijn ruwe
tongetje wilde likken, zoodot onze
oogen vlak bij elkaar waren. In die
zachte oogen lag het heele dieren
leven, de herinnering aan het bosch,
lag een zuivere reine gevoeligheid.
Achter die donkere oogen voelde ik
het ondoorgrondelijke geheim verbor
gen van de dierenziel, de gesluierde
plechtige stilte als een regelrechte
aanraking met de natuur. Ik weet