H. ter Heulen Ulsters, Winterjassen GRATIS KOOPDAG 15 OCT. ,4 DEC. ZAAL's Prima Banketbakkerij STERK UW ZENUWEN met Sanatogen STEENKAMER' s KLEEDINGMAGAZIJN Gebr. v. d. Tooren Gouda GÖUDSCHE COURANT VRIJDAG 19 NOV. 1937 TWEEDE BLAD k. J DANKBETUIGING! 30 0ct."aMMe14 NOV. VRIJDAG 12 NOV. Nu Uw St. Nicolaas inkoopen gratis van tot Zuivert den mond Neen dat goedkoope goed is toch niet dat -ÖI ANK of «ekruid boterspeculaas letterbanket, letterstaven, sprits- De Gero-messenfabrieken voltooid „Velo" Waschmachine Mü. N. V. Tegen Griep en Keelpijn „PORMO L" J. c. LANG ERA AR, N. V. Utrechtsche Hypotheekbank Forsche Sportieve Modellen Turfmarkt 108 THANS VOOR ÉLKE BEURS EEN GOEDE SIGAAR SCOTT ROYUL3 cent CHAMP CLARK KNAK3 cent CHAMP CLARK ENORM4 cent Oud-Minister van Lidth de Jeude over het V ervoervraagstuk. eude ove Joost van den Vondel. 4» Petertje, Tj Nov- koebten wy bü de firma H. IER MLULEN 0112e complete in stallatie. Langs dezen weg betuigen wy onzen hartelyken dank voor de prettige bediening, maar vooral voor de coulante handelwijze dezer firma, daar 12 Nov. de Gratis Koopdag lïleek te ziin. Hoogachtend, FLUKS. Spieringstraat 111. Inschrijving vopr kleeding Schoeisel en Dekking voor werkloozen enz. De Directeur vaat den Gemeentelijken Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Werk* ioosheidsversekering te Gouda, maakt aan do belanghebbende winkeliers in deze ge meente bekend, dat tot WOENSDAG 24 NOVEMBER 1937, des namiddags 4 uur, prijsopgaven worden ingewicht voor de leverantie van Meeding, schoeisel en dek king aan Maatschappelijk Hulpbetoon en Crisis-comité B, bestemd om te worden uit gegeven aan ondersteunden en tewerkge- stelden. j| De voorwaarden voor de leverantie wor den vanaf heden verkrijgbaar gesteld aan de Arbeidsbeurs, Nieuwe Haven 308, alhier. Filiaalzaken zijn uitgesloten van leverantie. BIJ, WAS Gouda, 19 November 1937. De- Directeur voornoemd, TH. DIJKXHOORN. Of HFFnrmro m™,!,"?1111'11118 of fees«e. een LEKKER TAARTJE of HEERLIJKE PETIT-FOVK, ZOUTJES of KAASGEBAK, APPEL- BOLLEN. APPELFLANS, GOUDSCH APPELBROOD, wei iets duurder, maar dan toch ook iets anders. VEEL en VEEL BETER. MARKT 32 (naast ,.Dc ZaJm") TEL 3 3 5 1 Bekroond met vele hooge onderscheidingen. Bij haar 25-jarig jubileum werd door de Gerofabriek tc Zeist na jaren lange geleidelijke ontwikkeling een nieuwe tak van bedrijf voltooid. Voor het eerst in Nederland smeden zware valhamers er de lemmeten uit het beproefde roestvrij Gero-staal. Vaklieden aan de modernste machines zorgen voor het harden, het uitslijpen en polijsten en geyen aan de Gero-messen een niet te overtreffen snijkracht. De nieuwste materialen zijn toegepast bij de vervaardiging der heften en de vernuftigste methoden voor de bevestiging van lemmet aan heft. Elk model werd door kunstenaarshand gecreëerd. Vraagt de geïllustreerde prijscourant met waardevolle wenken omtrent de eischen, die aan een goed mejpgesteld moeten worden, het aanscherpen, het onderhoud, enz. VerkrijghdiTm prijzen vanaf ƒ4.50 per doos van 6 tafel messen, andere artikelen naar verhouding. 15-deelige cassettes vanaf 16.35 NEDERLANDSCH FABRIKAAT ZUVyASCHT MIETAVEERI DAT DOET DE VELO Y/ASCH/AACHINE Vraagt gratis proefdemonstratie bij U thuis Hoofdkantoor Barendrecht MEER DAN 100 FILIALEN IN NEDERLAND per flacon van 50 tabletten 50 CENT. Gedipl. Drogist. UTRECHT Vêrkrijfbaar 3y2 °|o PANDBRIEVEN k lOO1^ °|o De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG. Het drukke zakenleven vergt veel. Maar gelukkig: Sanatogen kan U méér geven. Wanneer U geregeld Sanatogen gebruikt, blijft er steeds een reserve aan energie en gezondheid. Sanatogen is geladen met zenuwkracht en met vitaliteit Iedere slok vermeer dert de veerkracht van Uw zenuw stelsel en de soepelheid van Uw hersenen. Daarom gebruiken zoovele vooraanstaande personen, zakenmen sen en ministers (in de Engelsche ministerraad is Sanatogen een trouw pick me up geregeld Sanatogen. En dii doen zij alleen, omdat de onder vinding hen heeft bewezen, dat Sana togen geeft, wat het belooft: herleving van energie en zenuwkracht. Probeer Sanatogen eens eenigen tijd ook bijvoorbeeld op kantoor zoo tegen elf uur. als de veerkracht afneemt. Dan na een paar weken zult ge bertierkep, dat alle* vlotter en gemakkelijker gaat „Door overspanning In zaken leed fit aan maag- bezwaren. terwijl mfln zenuwgestel geschokt was. Na bet gebruik van Sanatogén kreeg Ik mijn kalmte en energie van voorheen weer terug, ter wijl Ik voel. dat ik weer krachtiger wordt."' De Heer B. te H. S krachtiger wordt v, KA De Heer B. te H anatoq bil Telefoo n 2828 '■M Ook verkrijg] VERKOOP V" in doozen van 10 stuks. R GOUDA EN OMSTREKEN: Nuttige maatregelen op verkeeri ersg^bied. Voor de Maatschappij voor Nijverheid en Handel, dep. 's-Gravenhage, heeft in het gebouw „Excelsior" jhr. ir. O. C. van Lidth de Jeude, oud-minister van Waterstaat, een rede gehouden over het vervoervraagstuk. Spreker ving aan met de opmerking, dat het niet wel doenlijk-is, het veelzij- dige vervoervraagstuk in zijn vollen om vang te bespreken, zoodat hij zich be palen mo^st tot vermelding van eenige hoofdzaken. Allereerst herinnerde hij aan,de be voegdheid, verleend in de Bezuiniglngs- wet 1935 tot invoering bij K. B. van een vergunningsstelsel voor auto personen- en auto goederenvervoer, uiterlijk na twee jaren te vervangen door een rege ling bij de wet. Bij elk vergunningsstelsel treedt het behoefte-element aan den dag, dat voor het goederenverkeer nog moeilijker te overzien is dan voor het personenver keer, terwijl daarbij niet alleen met het verkeer te land, doch ook met dat te water is rekening te houden. Bovendien moesten nog verschillende maatregelen genomen worden ten aanzien van mate rieel en personeel, alvorens een vergun ningsstelsel kon worden Ingevoerd. Zoo kwam dan allereerst in. het voor- Jaar van 1937 het reglement voor het autopersonenvervoer tot stand, het zoo genaamde R.A.P., dat op verschillend ge bied een verbetering van de bestaande regeling bracht. Vraagt men spreker of hij die regeling bevredigend acht, dan antwoordt spr. volmondig neen, omdat hij meent, dat Waar autobus en trein elkander moeten aanvullen, nooit een bevredigende rege ling zal ontstaan, indien deze niet in ge meen overleg wordt getroffen. Een reglement voor het autogoederen- vervoer, een zoogenaamd R.A.G., is nog niet verschenen. Intusschen werd aller minst stilgezeten, nuttige maatregelen op verkeersgebied te treffen. Herinnerd wordt aan de totstandkoming van de Verkeerswet, de herziening van het Mo tor- en Rijwielreglement, den bouw van tolvrija bruggen, de instelling van de verkeersinspectie, de totstandkoming van de Rijtijdenwet, de reorganisatie van de spoorwegfinanciën, de electriflcatie der spoorwegen, de herziening van het we genplan, de^ naasting en reorganisatie van onrendabele tram- en spoorwegen, alle maatregelen, die bijdroegen tot be vordering van een doeltreffend, econo misch en veilig verkeer. Ten aanzien van het spoorwegbedrijf wees spreker op de maatregelen tot be perking van het spoorwegtekort. Aller eerst de verlaging der kapitaallasten, doordat een deel der obligatieschuld ten laste van de rijksbegrootlng werd ge bracht. De inwendige reorganisatie ts krachtig aangevat en wordt krachtig voortgezet. Door beide genoemde midde len is op een vermindering van 't spoor- wegfekort met rond 18 millioen 's jaars te rekenen. Moeilijker valt het, in cijfers uit te drukken, welke verder de vermin dering zal zijn, Indien door een doel treffende coördinatie een einde zal ko men aan de mpordende concurrentie en indien door verbetering der conjunctuur het vervoersvolume toeneemt. Wat dit laatste betreit, dient men dit af te wach ten, maar gelet op de Inkomsten van de laatste maandfln, meende spreker een zoodanlgen voéruitgang te bespeuren. Spr. acht de elïctrificatie der spoorwe gen een elsch des tijds en de daarvoor gedane- kapitaalsuitgave ten volle ver antwoord. 1 Tenslbtte mer cte hij op, dat naar zijn meeniyg, ten varlgen jare reeds geuit, het tijdstip is genaderd om de lasten op motorrijtuigen c rukkende, te verlagen. Terugkeerende tot het goederenvervoer wees spreker op de vele moeilijkheden, aan coördinatie daarvan verbonden. Na rijpe overweging is bij hem steeds meer het besef doorg'drongen, dat een doel matige coördinatie van overheidswege alleen mogelijk |s met medewerking van ven. Herinnerd werd ran de N.S. met de G.T. an het goederenvervoer achterhoek^ waaruit shippers en, particu- >bedrijven voortvloeide, ertoe, dat de betrok- commissle-Ten na uit- :lusie kwam, loest worden stelsel van ihillende ver- ontworpen, ►mtrent de dit stelsel nagenoeg de particuliere aan de regeling M. ten aanzien in den Gelderse! overleg met bei liere vrachtaul Dit overleg leid< ken vervoei Hope instelden, voerig onderzoe! dat een landelij. getroffen en tarief-normen voertakken ir Spreker consta' hoofdzaken van overeenstemming1 werd verkregen. Daar door zou een einde worden gemaakt aan dbor m< onderbiedingen noordende concur rentie en zou het goederenvervoer auto matisch over de verschillende vervoer- takken worden yerdeeld. Spreker vroeg zjch af, of door de voor genomen regeling de consument van het veryoer niet benadeeld zuilen worden, omdat door overeenstemming tusschen de producenten van het vervoer een tendenz tot verhooging van vrachtprij zen is te verwachten. Spreker meende, dat het bedrijfsleven behoefte heeft aan loonende transportbedrijven Verlies gevende transportbedrijven zijn op den duur geen betrouwbaar vervoersappa raat. Bovendien wordt door het z.g eigen vervoer of werkvervoer en door de be voegdheid der regeering, bij het verlee- nen van vergunningen, de tarieven goed te keuren, onredelijke stijging der vracht tarieven voorkomen. Men dient zich er echter van te vergewissen, dat de nor men door de betrokken bedrijfstakken als redelijk worden aanvaard. Voor het motorwegverkeer biedt dit moeilijkheden omdat dit verkeer sterk gedifferentieerd is en elk onderdeel daarvan bijzondere eischen stelt. HET PARIJSCHE LIEGVELD GEOPEND. De nieuwe gebouwen op het Parijsche vliegveld Le Bourget *jjn geopend in tegen woordigheid van president Lebrun. De foto laat een opname zien van liet hoofdgebouw. Zou onverhoopt een vrijwillige over eenkomst niet tot stand komen, dan zal de regeering toch verplicht zijn do vrachtautodiensten en de beurtvaart aan regelingen te onderwerpen. Spreker vreesde, dat in dat geval die regelingen tot teleurstelling zullen leiden en dat de ontevredenheid zal voortduren. Hij hoopt dat de regeering haar stuwkracht zal aanwenden, de totstandkoming van deze overeenkomst te bevorderen en hij acht samenwerking tusschen overheid en be drijfsleven onmisbaar. NIEUWE BEPALINGEN VOOR WEGGEBRUIKERS MET INGANG VAN 1938. De aandacht van de weggebruikers wordt op het volgende gevestigd-' Rijwielen. 1. Met ingang van 1 Januari iüóö moet elk rijwiel bij duister een rood achter licht voeren, dat tevens als reflector is ingericht, tot een goedgekeurde soort behoort en ten bewijze daarvan van het rijksmerk voorzien is. Bij aankoop van een achterlicht lette men er dus op, dat daarop het rijksmerk (bestaande uit het woord „rijkskeur" en een serienummer) is aangebracht. Zon der dit kenieeken voldoet een achterlicht niet aan de wettelijke voorschriften. Het achterlicht moet op het witte ge deelte van het achterspatbord, en niet hooger dan 60 c.M. boven het wegdek, zijn aangebracht. Het bovenstaande is niet van toepas sing ten aanzien van bakfietsen. Deze moeten reeds thans bij donker, ook wan neer zij op een weg stilstaan, behalve van twee voorlichten, tevens van een rood achterlicht zijn voorzien, dit laatste aan te brengen aan de uiterste Lnker- zijde van den bak of opbouw van het voertuig. 2. Rijwielen mogen reeds thans geen verblindende verlichting voeren. Er dient dus voor gezorgd te worden, dat de licht bundel van de voorlaiitaaras, indien dit I ten electrische- of carbidlantaarn is, schuin naar beneden gericht is. Autoihobielen en motorrijwielen. 1. Bij ontmoeting met tegenliggers mag een motorrijtuig geen verblindende ver lichting voeren. Er dient gedimd te wor den, zoodra de tegenligger zich binnen de gerichte stralenbundels van de lan taarns bevindt. 2. De koplafttaarn (s) moet (en) zooda- I nig zijn ingericht en aangebracht, dat de gerichte stralenbundel een beneden- waartschc helling vertoont: bij meting met behulp van de grijze schijf, op 10 M. afstand vóór de lantaarn, moet de bo venkant van den bundel tenminste 10 c.M. lager zijn dan het midden van het lantaarnglas. 3. Met ingang van i Januari 1938 moet(en) a. de koplantaarn(s) hetzij tot een goedgekeurde soort behooren en ten be wijze daarvan van het rijksmerk zijn voorzien, hetzij afzonderlijk zijn goedge keurd: b. in de koplantaarn(s) (een) gloei lampen) (wit of geel) zijn aangebracht, behoorende tot een goedgekeurde soort, en ten bewijze daarvan van het rijks merk voorzien. Het onder a en b bedoelde rijksmerk bestaat uit het' woord „rijkskeur" en een serie-nummer. 4. Ook goedgekeurde koplantaarns, waarin goedgekeurde gloeilampen zijn aangebracht, kunnen in gedimden toe stand nog verblinden, indien zij niet op de juiste wijze aan het motorrijtuig zijn aangebracht. Blijken zij bij controle op den weg, niet aan den in punt 2 genoem den eisch te voldoen, dan is men in over treding, ook indien koplantaarn en gloei lamp tot een goedgekeurde soort behoo ren. 5. Met ingang van l Januari 1938 wor den tevens van toepassing de voorschrif ten ten aanzien van de stadslichten en bermlichten, en dit inzake het lengte- licht (voor motorrijtuigen en aanhang wagens, langer dan 9 M.). Op die datum zullen tevens volledig in werking treden de voorschriften inzake de zijlichten (voor samenstellen van trekker en op legger, en voor aanhangwagens) en in zake de Rarkeerlichten. Zijn godsdienstig leven en zijn over gang tot het Katholicisme. IV. „Gods woort ghegoten ^erd in aller hande vormen „Van 't wispelthurigh breyn 'n Christen door veel stormen. „Beproeft en afgemat; na 't een volght 't ander wee „De Waerheyt als 'n rots in 's-weerelds wilde zee. „De woeste baeren stuyt der sinnen die oneven „Steeds worden van den wind der leeringen gedreven." Joost van den Vondel is eerst op lateren leeftijd tot het katholicisme overgegaan, of beter gezegd: terug gekeerd tot het geloof van zijn voor vaderen. Hij wist, wat zyn bekeering hem zou kosten: de sympathie van zyn vrienden, de bewondering van zyn vereerders, zijn naam in het 'groote*, met den dichter dwepende pu bliek. Doch dit alles legde hem niet in den weg. Met de uitgave van zyn „Toets-Steen", welk gedicht aan vangt met „Indien hier Roomsch of Onroomseh dicht „Dezen lezer sticht, of hem ontsticht" liet Vondel voor de eerste maal het duidelijkst blijken, dat hij in het hart reeds was toegetreden tot de katho lieke kerk. Vondel's bekeering was niet een impuls, geen plotseling vro me opwelling. Lang Jieeft de dichter nagedacht en met zich zelf gestre den, alvorens hij den grooten stap deed. Den weg tot de katholieke kerk vond hij feitelijk via Keulen, zijn ge boortestad. Zijn jeugdjaren bleven hem zijn geheele leven bij. In eenige van zyn gedichten is dat op te mer ken. Als hij aan zijn jeugdjaren, te Keulen doorgebracht, terugdenkt, denkt hij aan zyn ouders, den vader, die de Doopsgezinden volgde, zyn moeder, die katholiek gebleven was en aan zjjn zusters, die, evenals hy, een Koomsche opvoeding hadden ge noten, zoolang de familie Vondel on der toezicht bleef van de aanhangers van den Antwerpschen Markgraaf, die de vrouw van Vondel Sr. genade had geschonken onder bepaalde voor waarden. Toch heeft Vondel, ook niet vóór den overgang tot het katholicis me, meegedaan aan den heftigen, meestal hatelijken pennestryd der Calvinisten en ook na zyn toetreding tot de katholieke kerk wachtte hij er vyor zich aan te sluiten bij de „paep- sche schryvers", die in voortduren- den pennestryd waren met de schrij vers der Calvinistische richting. Toen Vondel's „Gijsbrecht van Aemstel" verscheen, was hy nog niet tot de Roomsche kerk toegetredende beslissende stap, waarover hij jaren lang had nagedacht, had hij nog te doen. Zijn lange periode van weife ling is merkbaar in zijn gedichten; zoo b.v. ook in zijn „Treurspel der Maegden", waarvan Brandt in zijn „Leven van Vondel" opmerkt: „Hoe pryswaerdig het Treurspel „der Maegden is ten opsichte van de Namens het Ned. Tooneelverbond heèft Prof. Dr. J. v. Ebbenhorst een krans gelegd bij het Vondelstand beeld in het Von delpark te Amster dam. door E. LOTTINK. Op een stuk grasland aan den rand van het bosch werd Petertje geboren. Het gras was er goed, vol met zoete geurige klaver, de vlinders fladder den er over, de boschduiven klapwiek ten eiken avond naar hun nesten en de buizerd vloog in kringep rond. Op dat rustige plekje kwam het kleine reetje tet wereld, dat ons Petertje werd. Toen het twee dagen was, lag het met zyn lichte wit-gevlekte vel letje, de oortjes rechtop, de donkere oogen wjjd open, weggedoken in het hooge gras. En zoo hoog was het gras dat ik, toen ik vóór het maaien even ging kijken, of er ook jonge vogels te redden waren, niet eens het jonge reetje heb gezien. Een uur later was het gebeurd... Met gewonde pootjes lag het naast de maaimachine. Het diertje klaagde niet. Het probeerde op de beide on gedeerde pootjes weg te strompelen, maar de knecht nam het op en bracht het my. Ik nam het onmiddellijk mee naar huis om de wonden te reinigen en te verbinden, om voor het diertje te zorgen en zoo goed mogelijk de moeder te vervangen. Zoolang de zomer duurde vereisch- te het reetje heel wat zorg. Voorloo- pig werd het met de zuigflesch ge voerd en dat nam heel wat tijd. Later liep het vry in den tuin, tusschen de bessen- en frambozenstruiken, dwars door d erozenperken en graniumbed- den. De wonden waren prachtig ge nezen en ik weet nog hoe aardig het was, als ik het fijne snuitje met de glanzénde oogen uit te struiken te voorschijn zag komen als het zacht piepend om my riep en om een lek ker hapje bedelde. Met allerlei andere dieren leven we hier op goeden voet. lederen morgen als we zaten te ontbijten op het gvas- veld, met de zwarte en de witte kat, de jachthond en de vogels, die krui meltjes kwamen pikken, trippelden de slanke pootjes voorzichtig nader- i bij, het glimmende lajtsnoetje was on- derzcekend opgerichtL totdat het ein- delijk uit de vele luchtjes mijn geur herkende. Dan liep Petertje regelrecht naar mij toe om zyn broodkorstjes of een klontje in ontvangst te nemen, waar na hy zich tevreden neerlegde. Langzamerhand waren zoowel huis als tuin geheel het terrein van het gracieuze diertje. Hoe moest men hem ook bijbrengen waar hy wel en waar niet aan mocht komen? Dat hy niet mocht snoepen van de bedauwde rozen, van de fluweelen viooltjes, van de bessen en de andere mooie en lekkere dingen? De katten speelden soms met hem en de hond gedroeg zich onverschillig' maar niet vijandig tegenover Peter- tje. Alleen voor vreemden was het diertje schuw. Het liet zich door niemand anders streelen, sprong vlug weg als het een vreemde geur in zijn neusje kreeg en kwam pas terug als de lucht zuiver was. Zoo groeide Petertje op tot een flinke ree, en zyn aanhankelijkheid nam met den dag toe. By alles wat ik deed liep hy mij achterna. Als ik thuis kwam, al was het njidden in den nacht hij kende precies het geluid van den motor kwam hij me al te gemoet loopen. Ging ik naar het dorp dan liep het een eind met me mee en wachtte trouw aan het eind van den weg. Hy is me zelfs eens achterna ge gaan in het water, toen ik ging zwem men. De tuin was Petertjes eigendom, daar was hij thuis, daar woonde hij. Hij maakte zyn eigen leger in het aardappelveldje of tusschen de groen- tenbed<fen en toen het kouder werd, bouwde ik een soort van hut voor hem van stroo, waarin hij dikwijls lag te doezelen, maar altijd met het kopje naar de open kant, de blik op het huis gericht, om zich vooral het oogenblik niet te laten ontgaan, waar op ik naar buiten kwam. Soms was het werkelijk lastig om stilletjes weg te komen. Vaak stond Petertje uren lang bij het hek om te wachten tot ik terugkeerde. Wanneer het lang achter elkaar slecht of koud weer was, nam ik hem soms mee naar mijn studeerkamer. Daar lag hij dan, onbegrijpelijk klein in elkaar gerold, op de divan, heel rustig, alleen de oortjes steeds in beweging totdat hy iets anders be dacht, met een lenig sprongetje op den grond kwam en het zwarte, voch tige snoetje onder mijn arm door duwde, om te bedelen om wat liefde. Eigenlijk is dat verkeerd uitge drukt, want ik was het die liefde ont ving. Geen dier heeft mij ooit zooveel mooie momenten, zooveel liefde en teers gegeven. De trouw van den hond, de aanha ligheid van de poezen, zijn niet te ver gelijken met de innige beweging waarmee het sierlijke diertje mijn wang zocht, als het mij met zijn ruwe tongetje wilde likken, zoodot onze oogen vlak bij elkaar waren. In die zachte oogen lag het heele dieren leven, de herinnering aan het bosch, lag een zuivere reine gevoeligheid. Achter die donkere oogen voelde ik het ondoorgrondelijke geheim verbor gen van de dierenziel, de gesluierde plechtige stilte als een regelrechte aanraking met de natuur. Ik weet

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1937 | | pagina 3