stadsnieuws.
-
ma;
Beurs van Amsterdam.
(Defensiefonds) voor de landmacht.
7e. Tewerkstelling van tijdelijk perso
neel bij den bouw der kazematten en
andere genie-werken.
8e. Meer uitgaven voor reis- en ver
blijfkosten, ziekenverpleging en kostwin
nersvergoeding.
9e. Uitbreiding van het aantal cadet
ten bij de Koninklijke Militire Academie.
10e. Bijdrage Nationaal Luchtvaart
laboratorium.
He. Inkoop van diensttijd van capitu-
In totaal wordt 'n bedrag van 2.946.800
meer aangevraagd.
Het is niet mogelijk gebleken het ge-
heele bedrag der verhoogingen te com-
penseeren door vermindering van de op
andere artikelen toegestane bedragen.
TWEEDE KAMER.
Schriftelijke vragen.
De verbouwing van het Centraal
Station te Utrecht.
Het Tweede Kamerlid vaèi der Waarden
heeft aan den Minister van Waterstaat de
volgende vraag gesteld:
Is de minister bereid nader te overwegen,
of het alsnog op zijn weg kan liggen ter
bevordering van een meer aannemelijke op
lossing, de verbouwing van de bovenverdie
ping van het belangrijke Centraal Station
te Utrecht in de huidige verbouwing te be
trekken, mede met het oog op de noodzake
lijkheid van werkverruiming en gelet op de
betrekkelijk geringe kostenverhooging wel
ke van de uitbreiding dezer Werkzaamheden
het gevolg zal zijn?
De toelating van Oostenrijksche
Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan
den Minister van Justitie de Algende vra
gen gesteld:
ls het de bedoeling van den minister, dat
de voorwaarden, die zijn bepaald voor de
toelating van z.g. oud-Oostenrijkers in Ne
derland, ook zullen gelden voor oud-Oosten
rijkers, die in een ander land (b.v. Zwitser
land, Frankrijk, België) duurzaam verblijf
houden en een bezoek aan Nederland wen-
schen te brengen?
Acht de minister het niet wenschelijk, dat
voor oud-Oostenrijkers, zooals in de eerste
vraag zijn bedoeld, een bijzondere regeling
wordt getroffen, b.v. hierin bestaande, dat
zij' voor een bepaalden tyd in Nederland
kunnen worden toegelaten, indien zy in het
bezit zyn van een bewijsstuk, waaruit blijkt
dat zy duurzaam verMyf houden in een
ander land?
BINNENLAND.
Baron Mackay onderscheiden.
Bij zijn aftreden af burgemeester
Onder zeer groote belangstelling heeft
de' burgemeester der gemeente Ermelo,
de heer C. W. F. baron Mackay, na een
ambtsperiode van precies dertig jaar,
afscheid genomen van den gemeente
raad. Talrijke genöodigden woonden deze
plechtige afscheidszitting bij. De burge
meester hield een rede, waarin hij zijn
dank uitsprak over het vertrouweffi, dat
men steeds in hem gesteld had, en de
waardeering, welke hij in den loop van
de jaren heeft mogen constateeren.
De oud-wethouder, de heer Rlkkers,
bood den burgemeester namems den
Raad een zilveren schaal met inscriptie
Hij deelde den scheidenden burge
meester mede, dat het H. M. de Konin
gin behaagd heeft, hem te beno?men tot
officier in de orde van Oranje Nassau.
Deze onderscheiding werd door de aan
wezigen met luid applaus begroet.
Namens de verschillende fracties voer
den nog eenige 'raadsleden het woord.
Zij roemden het krachtige bestuur en de
groote onpartijdigheid, waarmede de
burgemeester steeds de belangen der ge
meente heeft gediend.
Ten gemeentehuize volgde hierop een
receptie.
De „Primavera" gesloten.
Gisteravond werd onder groote belang
stelling; de „Primavera" te Rotterdam
gesloten. In het temtoonstelllngsrestau-
raht ,,'fc Blijde Uyteight" waren na af
loop van de tentoonstelling de burge
meester van Rotterdam, mr. P. Droog
lever Fortuyn, de bestuursleden van de
„Primavera" en de verschillende mede
werkers vereenlgd.
De voorzitter van de „Primavera", de
heer B. C. D. Hanegraaff, sprak een rede
uit, waarmede hij de Primavera 1938 of
ficieel sloot. Hij zeide o.m., dat de zeven
de „Primavera" de meeste bezoekers
heeft gehad, n.l. 132.452 personen. Hier
van bedroeg het aantal bezoekers op den
Tweeden Paaschdag 22.300. De „Prima
vera" 1936 telde 69.559 bezoekers, terwijl
het hoogste aantal op deze laatste ten
toonstelling na, in 1934 bereikt werd en
wel met 96.100 bezoekers.
De burgemeester betuigde mede na
mens de gemeente Rotterdam zijn groote
erkentelijkheid voor het werk van het
geheele bestuur der stichting „Prima-
De Zuid-Afrikaansche gezant
in Den Haag terug.
Na een afwezigheid van enkele maan
den ls de gezant der Unie van Zuid-
Afrika te 's-Gravenhage, dr. H. D. van
Broekhuizen, in Den Haag aangekomen.
Hofbericht.
H. M. de Koningin heeft gisternamid
dag in afscheidsgehoor ontvangen den
heer G. Alexich, oud-buitengewoon ge
zant en gevolmachtigd minister van Oos
tenrijk.
De heer Alexich is benoemd tot groot
kruis in de orde van Oranje-Nassau.
Daarna hebben Zijne Excellentie en
mevroflw Alexich aan den dlsch van H.
M. aangezeten.
Nederlanders naar Rome.
Dezer dagen vertrok een gezelschap
van 17 leden der Ned. Dante Alighleri
naar Rome om de Keizer Augustus-ten-
toonstelllng te bezoeken. Onze landge-
nooten gingen echter eerst naar Raven
na om op het graf van Dante een krans
met HoUandsche bloemen, neer te leggen,
welke krans met een rood-wit-blauw lint
voorzien was met als tekst op de eene
slip „Onorate l'Altissimo Poeta", en op
de andere „Soc. Naz. Dante Alighieri"
Olanda. In Ravenna werd het gezelschap
ontvangen door den vertegenwoordiger
van den burgemeester prof. Santi Mura-
tori en door den voorzitter der vereeni-
ging Dante Alighieri van Ravenna prof.
Leonido Amadori, die beiden hun groote
dankbaarheid en waardeering betuigden
voor dit blijk van sympathie en vriend
schap.
De Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij voor Nederland en
Koloniën N.V. in het jaar 1937.
Aan het jaarverslag der K.L.M. ont-
leenen wij het volgende:
Het verloop van het bedrijfsjaax 1937
der K.L.M. was in menig opzicht een
weerspiegeling van de ontwikkeling van
het wereldluchtverkeer, dat in dit jaar
sterk beïnvloed werd door de wisselval
ligheid in het staatkundige en economi
sche wereldbestel.
In het algemeen kan men spreken
van een> gunstige ontwikkeling van het
luchtverkeer tot in den zomer van 19A7,
waarna de aanhoudende politieke on
zekerheid in verscheidene landen en we-
relddeelen zoozeer haar stempel drukte
op het bedrijfsleven, dat daarvan ook
het verkeer de gevolgen in sterke mate
ondervond.
Europeesch verkeer.
In den zomer van 1937 omvatte de
K.L.M. met haar wijd verspreid net niet
minder dan 11 landen. De drie groote
luchtlijnen, n.l. die naar Italië, naar
Zweden en naar de Donaulanden, welke
in het vorige jaar aanzienlijk verlengd
waren, vonden in het dienstschema van
1937 haar bevestiging. Naar Scandinavië
werden rond 22.000 passagiers vervoerd,
naar Italië 7000 en naar de Donaulanden
bijna 8000. Het vervoer naar Londen, dat
over acht dagelijksche diensten werd
verdeeld, nam wederom het grootste
aandeel in het geheele verkeer. Het ver
keer met Parijs vertoonde een sterke op
leving tegenover 1936. Het vervoer naar
en van de Fransche hoofdstad zou even
wel nog meer tot tevredenheid stemmen,
Indien hier niet'het noodlottige ongeval
van de PH-ALF „Flamingo" op 28 Juli
bij Halen in België te betreuren ware.
In het passagiersverkeer van Neder
land met Praag, Weenen en Boedapest
viel een verschuiving te constateeren
van Amsterdam naar Rotterdam In de
vervoerperiodes van' Maart tot October
bracht Rotterdam 492 pet. meer passa
giers op tegen Amsterdam slechts 8 pet
meer. Langs de geheele route vertoornde
het passagiersverkeer een opmerkelijke
stijging, t w. Londen met 50 pet. meer
dan in 1936, Praag 84 pet., Weenen 99 pet.
en Boedapest 39 pet.
Het verkeer tusschen Amsterdam en
Scandinavië vertoornt een gestadigen
groei in de laatste Jaren. In 1937 steeg
dit passagiersvervoer met 25 pet., terwijl
Rotterdam nog een stijging van 16 pet.
te zien gaf. Dat Nederland een steeds
belangrijker aandeel neemt in het ver
keer tusschen Scandinavië en West-
Europa, staat bulten twijfel. Het ls ken
merkend, dat Nederland bijna een derde
hiervan voor zijn rekening neemt en
daarom duidelijk, dat de groote Neder-
landsche luchthavens in het internatio
nale verkeer met Scandinavië niqt uit
geschakeld zullen worden.
De „Rome Air Rapide" verkreeg in 1937
eerst met. recht het karakter van een
sneldienst, toen de tusschenlanding te
Keulen werd opgeheven. De route leidde
nu direct over Frankfort naar Milaan en
Rome. Als poolpartner voor het onder
houden van deze lijn trad de Avio Linee
Italiane toe.
De samenwerking van de K.L.M. met
de Stoomvaart Maatschappij Nederland
leverde gunstige resultaten op. Te Genua
debarkeerden 72 passagiers, die per vlieg
tuig huw reis naar West-Europa vervolg
den; hiervan hadden 66 reizigers Neder
land ais bestemming, die dus op den
zelfden dag nog van Genua het vader
land bereikten
Uiteraard kan het verkeer met Berlijn
niet met de vervoersresultaten van 1936
vergeleken worden, daar deze laatste
cijfers sterk door de Olympische Spelen
beïnvloed waren. Bovendien heeft Parijs
met de wereldtentoonstelling waarschijn
lijk in 1937 wel eenig toeristisch verkeer
aan Duitschland onttrokken.
Wel wordt in Duitschland de belang
stelling voor de Amsterdam—Batavia-
route steeds levendiger. Niet minder dan
157 passagiers werden ln Duitschland
voor 6 dezen dienst geboekt, terwijl het
postvervoer vla Halle—Leipzig gemiddeld
147,4 K.G. per vlucht bedroeg tegen 127
K.G. lni 1936.
Met het begin van den zomerdienst
openden de K.L.M. en de Lufthansa een
dagelijksche verbinding van Hamburg en
Bremen met Amsterdam.
De machtpostdienst naar Keulen is in
1937 met een groote regelmaat onderhou
den. Gedurende het zomerseizoen kon de
dienst eveneens voor passagiersvervoer
opengesteld worden. De nachtpostdienst
Amsterdam-Rotterdam-Keulen v.v. ver
voerde in 't afgeloopen jaar 162.655 K.G.
post, tegen 97.636 K.G. in 1936.
De ontvangsten van dit verslagjaar be
droegen rond 8.900.000 gulden, hetgeen
ruim 2.000.000 gulden meer beteekent dan
ln het Jaar 1936, terwijl het verlies, ge
dekt door subsidie, ongeveer even groot
bleef als ln het Jaar 1936, n.l. 1.560.000
gulden, zoodat het Jaar 1937 een belang
rijke vooruitgang beteekende op den weg
naar de rentabiliteit.
De buitenlandsche reis van
Prins Bernhard.
In verband met berichten in buitenland
sche bladen omtrent een aan Z. K. H. Prins
Bernhard gisteren overkomen automobiel
ongeval vernemen wy', dat de Prins tenge
volge van een motorstoornis naby Cannes
eenig oponthoud heeft gehad, doch sinds
dien de terugreis in de richting Lyon heeft
voortgezet.
Twaalfde Nederlandsche
Binnenscheepvaartconfties.
Vanmorgen te Nijmegen door den
minister van Waterstaat geopend.
Onder voorzitterschap van den. oud-
minister van Waterstaat jhr. ir. O. C. A.
van Lidth de Jeude wordt vandaag en
morgen te Nijmegen het twaalfde Ne-
derlandsche Binnenscheepvaart-congres
gehouden...
De openingszitting van het congres
werd o.a. bijgewoond door de eere-voor-
i zitters mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren,
minister van Waterstaat, itir. S. baron
van Heemstra, Commissaris van de Ko
ningin ln de provincie Gelderland en J.
A. H. Steinweg, burgemeester van Nij
megen.
Verder waren o.a. aanwezig namens
den minister van Algemeene Zaken de
secretaris van diens departement drs. W.
^Reyseger, namens den minister van Jus
titie, de commies van het departement
mr. M. W. Scheltema, namens den minis
ter van Defensie de directeur van het
loodswezen te Amsterdam kapitein ter
zee B. Kruys en de heer W. Prins uit
Arnhem, namens het departement van
Sociale Zaken de hoofdinspecteur van
den havenarbeid te Amsterdam B. Brutel
de la Rivière en namens den minister
yao Binnenlandsche Zaken de Inspecteur
'Ge bevolkingsregisters J. L. Lentz, eenige
leden van de Staten-Generaal, vertegen
woordigers van Kamers van Koophandel
en Fabrieken en van de Rijnvaart Cen
trale.
Begroetingsrede van jhr. ir. Van
Lidth de Jeude.
Ter inleiding van het congres sprak de
voorzitter, de oud-minister van Water
staat jhr. ir. O. C! A. van Lidth de Jeude,
een begroetingsrede uit. De talrijke op
komst beschouwde hij als een verheu
gend bewijs van de groote belangstelling,
die in ruimen kring voor de binnen
scheepvaart bestaat, al lean men zich
niet aan de wrange gedachte onttrekken,
dat de belangstelling in niet geringe
mate noodgedwongen voortvloeit uit de
behoefte, die de schipperij gevoelt zich
ie uiten over de bange zorgen, die haar
beklemmen.
Na er op te hebben gewezen, dat doel
treffende maatregelen niet worden tot
stand gebracht door een overvloed, van
woorden, doch veeleer door beknopte
zakelijkheid, welke recht op haar doel
aanstevent, richtte spr. een bijzonder
woord van welkom tot de aanwezige
autoriteiten. Den minister van Water
staat beval ftlj hierbij het rapport van
de commissie-Van Dijk, dat op het con
gres als eerste punt wordt behandeld, in
zijn welwillende aandacht aan.
Spr. gaf ten slotte het woord aam den
minister van Waterstaat ter opening van
het congres.
Openingsrede minister van Water
staat.
De minister van Waterstaat, mr. dr. ir.
J. A. ?d. van Buuretn, wees erop hoe ons
land ongetwijfeld een zeer bijzondere
plaats inneemt. Wij bezitten een net van
waterwegen van een veel grootere dicht
heid dan ln eenig ander land, terwijl aan
de verbetering der bestaande verbindin
gen nog steeds wordt gewerkt.
Spr. wees er op, hoe er van regeerings-
wege naar gestreefd Ls en nog wordt om
onze voornaamste productiegebieden em
onze havens met het net van bestaande
waterwegen ln steeds betere verbinding
te brengen. Het is ongetwijfeld voor ons
land, dat in zoo hooge mate afhankelijk
is van het wereldverkeer en den wereld
handel, meer dan voor vele andere lan
den een eerste vereischte, dat het over
goede en doelmatige verkeerswegen be
schikt.
Van groot belang is hierbij, dat het
vervoer over deze verkeerswegen wordt
verzorgd door een groep van nijvere, be
kwame ondernemers. Spr. meent dat Ne
derland ook in dit opzicht niet ls mis
deeld. De binnenvaart wordt van vader
op zoon uitgeoefend. De Nederlandsche
schipper is schipper „par droit de nals-
sance".
Spr. zeide verder het houden van dit
congres met zooveel instemming te heb
ben begroet, wijl zoo belangrijke actueele
vraagstukken op de agenda zijn ge
bracht. In de eerste plaats het probleem
der coördinatie van' het verkeer, een
probleem, dat ln ons land Ingewikkelder
is dan elders door de groote beteekenis
van de binnenvaart met hare talrijke
schakeeringen in het samenstel van ver
keersmiddelen.
Er zal naar worden gestreefd, met be
houd van een gevarieerd apparaat, dat
aan de verschillende vervoersbehoeften
beantwoordt, een zoo economisch moge
lijk vervoer te bewerkstelligen.
Dit houdt in een streven naar ln ten-
si veering van het gebruik der middelen
van vervoer ter verkrijging van een zoo
laag mogelijken kostprijs. Een teveel aan
vervoercapacitelt ls daarmede niet ln
overeenstemming te brengen.
In. dit verband wèes de minister op
het rapport van de commissie-Van Dijk
itnzake de vergrooting van de gebruiks
mogelijkheid van de binnenvloot en de
eventueele beperking van de tonnage.
De minister besloot met het uitspre
ken van de hoop, dat het congres aan
de hand der uitgebrachte prae-adviezen
moge medewerken tot verheldering van
het inzicht in deze vraagstukken.
Hiermede verklaarde, spr. het congres
voor geopend.
Rijksmiddelen in Maart.
In 3 maanden 3 millioen bü de
raming ten achter.
Maart bracht 2 millioen meer on
dan vorig jaar.
De Rijksmiddelen brachten in Maart
87.31 milMoen op tegen 85.49 millioen in
Maart 1931 en 35.7« millioen als U12 der
raming.
In de eerst 3 maanden van 1938 bedroe
gen de totale ontvangsten 104.03 millioen
(v. j, f 99.21 millioen) bij 10731 millioen
als 3/12 der raming.
Wat de kohierbelastingen betreft, was
einde Maart in totaal 46.08 millioen op
kohier gebracht tegen 41.08 millioen op 31
Maart 1937.
Nederiandsch-Zwitsersche leening
aan Argentinië.
Naar het A.N.P. verneemt, hebben de
onderhandelingen tusschen de regeering van
Argentinië en een groep NedeVlandsche en
Zwitsersche bankiers tot resultaat gehad,
dat een leening zal woiflen afgesloten voor
den tijd van twee jaar, ten bedrage van
12% millioen gulden en 40 miliioen Zwit
sersche francs. Het syndicaat staat onder
leiding van de heeren Mendelssohn, Pierson
en de Nederlandsche Handel Maatschappij.
477e NEDERL. STAATSLOTERIJ.
3e klasse. Trekking van 20 April.
Hooge prijzen;
2000; 13590
f 1500; 4454
1000; 10379 19862
f 400; 2830 4140 9483 14311
200; 18696 21522 21967
f 100: 4374 7609 10086 10891 13003 13750
13852 16991 20681
Prijzen van 45.t
1034 1041 1090 1101 1140 1166 1192 1256
1274 128» 1346 1382 1443 1470 1476 1499
1621 1541 1672 1593 1612 1622 1638 1644
1705 1710 1735 1758 1793 869 1883 190'
1971 1996 2051 2056 2074 2092 2108 2U6
2136 2164 2192 2241 2258 2321 2335 2381
2404 2484 2541 2626 2643 2649 2651 2652
2689 2716 2716 2728 2768 *777 2784 2888
2897 2901 2928 2944 2998 3008 3082 3106
3109 3146 3164 3180 3211 3221 3228 3230
3245 3268 3944 3385 3436 3465 34 14 354S
357» 3602 3603 3015 3650 366SI 3762 3780
3781 3796 3852 3867 3875 %7 3979
4062 4066 4082 4091 4211' «Vfer, 42S3
4286 4316 4317 4341 4345 4357 4404 4424
4485 4491 4494 4501 4549 4578 4602 4606
4635 4659 4673 4713 4728 4734 4761 4774
4785 4864 4883 4897 4938 4951 4978 4980
4985 5006 5016 5006 5074 6100 6139 5144
5194 5212 5040 6244 5249 5263 5278 5301
5318 5352 5380 5460 5 465 6531 5533 5535
5587 5681 5688 5697 5725 5732 5739 5745
5766 5795 6797 5863 Ö0OO 5904 5924 5928
5969 5982 6001 6009 6018 6040 6116 6141
6146 6168 6207 6227 6231 6237 6294 6298
6318 6402 6417 6431 6432 6470 6477 6526
6542 6546 6555 6562 6590 6644 666" 6728
6805 0811 6820 6825 0828 0833 6868 6903
09112 6917 6929 6939 6992 7029 7031 7047
7060 7069 7113 7130 7144 7173 7283 7ta
7332 7388 7420 7433 7477 7495 7517 7542
7544 7574 7068 7702 7724 7757 7765 7835
7880 7970 7971 7985 8039 8079 8080 8034
8103 8171 8179 8350 8422 8460 8680 8578
6627 8698 8699 8700 8707 8777 8800 8917
8937 8960 8975 8982 8994 9011 9045 9057
9130 9160 ,9176 9179 9209 9216 9242 9336
9357 9392 9395 9399 9493' 9544 9730 9747
9767 9704 9816 9880 9872 9947 10040 10065
10067 10090 10111 10116 10130 10137 10146
10153 10246 10266 10269 10280 10291 10298
10486 10519 10528 10538 10575 10624 10632
10646 10704 10734 10757 10770 10821 19887
10841 10879 10901 10908 10915 10981 11002
11015 11070 11076 11089 11164 11172 11229
112&1 11272 11274 11295 11807 11315 11319
11332 11386 11444i 11493 11497 11518 11519
11534 11538 11612 11630 11666 11681 11698
11703 11742 11749 11767 11784 11825 11865
11859 11910 11970 11975 11992 12002 12053
10109 12117 12177 12214 12243 12276 12288
12296 12438 12440 12451 12458 12460 12472
12515 1,2627 12663 12668 12685 12744 12763
12771 12780 12814 12825 12883 12985 12947
13007 13009 13010 13022 13061 13106 13156
13158 13201 13204 18207 18213, 13233 13254
13323 13387 18.348 13430 13437 13460 13466
13472 13474 13515 13556 18596 13509 13675
13688 13701 18768 18816 13834 18865 13880
18882 13913 13834 13957 13978 14087 1408P
14061 14094 14102 14106 14251 14375 14380
14388 14407 14409 14423 14678 14610 1464?
14686 14840 14864 14872 14899 14842 14961
15001 15013 15035 16045 15065 15072 15097
15101 15130 15147 16190 16288 16245 15279
163129 15341 15369 15371 15881 15424 15426
15462 15466 16486 15600 15504 1ME0 15613
15639 15646 15673 15728 16740 15766 1B784
15794 15798 15857 16860 15918 15961 15983
15992'1«002 16014 16026 16038 16064 1614?
16145 10179 16203 16208 16229 16230 16250
16252 16272 16283 16410 16456 16486 16530
16540 16621 16625 16643 16668 16702 1 6737
16762 16811 16814 16817 16862 16866 16872
16904 16066 16981 17013 17067 17075 17134
17142 17167 17176 1721,9 17221 17237 17270
17300 17367 17383 17426 17469 17612 1751S
17526 17537 17650 17611 17664 17710 17755
17803 17881 17904 17919 17944 18018 18045
18062 18065 18144 18152 18166 18201 18235
18287 18292 18299 18401 18407 18412 18455
18486 18543 18555 18856 18626 18654 18686
18732 18776 18781 18819 18887 18866 18880
18882 19015 19098 19041 19101 19163 10182
19186 19186 19204 19E09 19216 19229 19246
19256 19257 19269 10307 19355 19407 19411
19413 19477 19617 19619 19546 19553 19612
19666 19674 19692 19712 19745 19758 19792
19811 19814 19820 19835 19858 19859 19883
19981 20001 20015 20020 20033 20046 20083
20099 20112 20192 20216 20287 20269 20282
20337 20362! 20386 20400 20406 2042S 20451
20457 20458 20469 20612 20533 20606 20738
20742 20756 207E9 20762 20846
20868 20913 20025 20932 21045 2!»,,"
21072 01098 21154 21220 21303 stlïïnia
21388 21893 21416 21423 214(6 24SU?
24694 24623 2169S 21720 21764 mSS
21857 21876 21949 21985 21998
GEMENGD NIEUWE
Autobus rijdt iLbèrnSoP
Verwordingen van posaavi.L
lichten aard.
Maandagmiddag ongeveer half ft,
autobus var. Van de Pol's TourinrcrfJ
komende uit de richting; Amsterdam
dende in de richting Amersfoort in tl'
geweest met een melkaato, afkomst*
Bussum, die uit de tegenovergesMa,
ting kwam.
De melkauto werd geheel vernield ter
de autobus die plaats bied,, aan 30 Mn»
en geheel met passagiers was
rchen twee boomen den berm va» d-,
afreed en met den kop m de benuW
recht kwam
De chauffeur van de melkauto ito
•a ondingen aan het gelaat en een lichte U
f-enschudiding op. Oc k de chauffeur van!
hus kreeg slechts tichte^^
an de r*»sagier een tiental min of
ward gewond. Zij hebben
Viii
achteruitgang veriaten, terwyl
ook eenige passagiers door de
puiten zyn'gekropen-
De gewonde personen zyn in een naburi
ge garage binnengebracht, waar dokt-
Veldhuizen van Zanten de eerste huln
leende.
Het ongeluk is veroorzaakt dooniat
var rechts komende auto geen voorran
verleende. Deze wagen reed door in de riek
ting Amersfoort.
Auto-ongeluk hij Vries.
Ter,gevolge van den herigen sneeuwt
is in den afgeloopen nacht in Ubbena,
meente Vries, een ernstig auto-ongeluk
bcurd.
Toen de 33-jarige chauffeur R. de
wonende te Enschedé, de ruit
schoonwischfce, naderde uit de
ningen eeai auto. Deze reed pardoes'
den anderen wagen aan. De heer
raakte tusschen beide
snelheid, waarmede de wagen
ting Groningen reed, was zoo
auto vijftig tot4zestig meter werd
duwd.
Nadat den heer de V. de eerst, gaeti
kundige hulp was verleend, weid hy in le
vénsgevaarlijken toestand naar het YföW
mina-ziekenhuis te Assen ver
poestand was hedenochtend nog
De auto, die uit de richting Groninge
kwam, was een huurauto,
twintigjarig jongmensch uit Assen. Hfl vt
klaarde, de lichten van den tegenligger n'H
te hebben gezien, Tege^ hem
baal opgemaakt. De< auto is in beslag
GOUDA, 20 April 1988.
Gouda's berienswuardiirheden
trekken de vreemdelingen aan.
n oropagan^8 die in woord en ere801""11
.[durend voor Gouda en omgeving wordt
"laakt, mi8' »Sn uitwerking niet.
Bfihet secretariaat van de Vereenigtag
Vreemdelingenverkeer komen herhaal-
5c aanvragen in om inlichtingen om-
t«.nt de bijzonderheden van stad en omge-
inlr de bezienswaardigheden en het inte-
L^nte dat de geheele' streek biedt. En
'aanvragen komen zoowel van vereeni-
eI1 en particulieren uit het binnenland
Ijs uit het buitenland.
Het is niet mogelijk eenige controle te
hebben op bet aantal der (bezoekers, daar ze
wel per trein, met autocar, auto als rij
mel naar Gouda komen. Alleen van by zon
de re geselschappen die een geleide by hun
bezoek aanvragen is dit bekend. Zoo kan
worden vermeld dat in de afgeloopen week
de Goudsche bezienswaardigheden: het
Stadhuis, de St. Janskerk, het Stedelyk Mu-
Mum en het Pijpen- en Aardewerkmuseum
bezocht werden door talrijke deelnemers
aan de voorjaarsvergadering van het Ge
nootschap voor Geschiedenis der Genees-,
Natuur- en Wiskunde, 55 leden van de
Camping Club of Great Britain onder lei
ding van den vice-president dezer club, een
groot aantal leden van de Touringclub de
Belghjue en een 25-tal leden van de Lin
guists' Club, London's International Centre.
Deze vreemdelingen werden by hun bezoek
aan de verschillende bezienswaardigheden
ingelicht resp. door de heeren Dr. Mr. J
Smit, D. A. Goedewaagen, G. A. W. J. O. E.
Paria, C. H. Hagedorn en F. Tieter en an
dere belangstellende stadgenooten, waarvoor
de gasten zeer erkentelijk waren.
'üit de mededeelingen dezer verschil
lende bezoekers is opnieuw gebleken dat
Gouda veel bezit wat voor den vreemden
toerist zeer interessant is.
De in de komende maanden te houden
Tentoonstelling „De Goudsche Glazen" zal
er zeker toe medewerken het vreemdelin-
jfobezoek aan Gouda te doen toenemen.
Sluisdeur van Oranjesluizen door
zandzuiger beschadigd.
Gedeeltelijke Htremming van de vu
voor groote schepen.
Gisteravond omstreeks acht uur kwam
zandzuiger „Tenax", schipper H. Grow, fl
laden met zand, van het IJselmeer degrotf
kolk van de Oranjesluizen bjj
woude invaren; toen de kapitein den i
op achteruit wilde zetten, weigerde
Men kon niet voorkomen, dat het ach
gen een der sluisdeuren aanvoer. Oogs
schynlyk bleek de schade gering te ijji
doch vanmorgen is bij nader onderzoek p
bleken dat deze grooter is dan men au
vankeiyk dacht. De sluisdeur zal gelid
moeten worden en by de Droogdok Mul
schappij worden gerepareerd. Men vermot
dat dit ngeveer veertien dagen zal duw
Schepen, langer dan 67 rrieter, kunne
loopig niet in de Oranjesluizeif
Auto over den kop geslagen.
Twee pereo
Op den nieuwen Rijksweg, ten 0«
van Delft, is Dinsdagavond te ruim ha
zeven een ernstig au to-ongeluk
Een auto, waarin gezeten waren de ow
directeur van de N.V. Nederlandscbe
en Spiritusfabriek te Delft, de heer n
I^ek en echtgenoote, sloeg nabij de Bim
schebrug door nog onopgehelderde ooi
over den kop. De wagen werd over het rj
wiel pad geslingerd en stortte van den
plaatse ruim drie meter hoogen
bltef beneden aan den kant van de al
liggen. Mevrouw van der Lek bleek
ernstig gewond te <zyn en werd door de^po
litie naar het gasthuis te Drift ov*
bracht. De heer van der Lek had een
dende hoofdwonde en klaagde over PP
de borst. Ook hij werd naar het gasW
overgebracht.'Beiden zijn aldaar tervjflj
ging opgenomen. De toestand van w
van der Lek is hoogst ernstig.
ZwolleAmersfoort.
Een persoon ernstig fr***
Zondagmorgen is op den
ZwolleAmersfoort een personenW
stuurd door den heer ten Broeke^tw
demsvaart, door de gladheid van d«>
geslipt en tegen een boom Kered®°\
De bestuurder werd zwaar
in zorgwekkenden tdestand naar het
huiB Salem te Ermelo vervoerd. Hy
de laatste H.H. Secramenten der
voorzien.
Behalve de heer ten Broeke
nog diens vrouw en moeder in den
Eerstgenoemde dame werd,Hebt inj*
laat gewond en is ter plaatse
De moeder van den heer ten B. ***7
den schrik vrij. De auto werd totw
nield.
ir en Wethouders brengen ter
kennis, dat op de secretarie tef
èi is gelegd een verzoek met by'Jagen van
N.V. American Petroleum Company te
's-Gravenhage, om vergunning tot het uit
breiden der benzinetankinstallatie door het
vervangen van de bestaande dubbele hand
pomp door een enkele electrische pomp en
het verwijderen van een 200-llterketel in
het perceel gelegen Lange Tiendeweg no. 68,
kadastraal bekend in gemeente Gouda sec
tie C no. 3346.
Op Dinsdag 3 Mei 1938, des voormiddags
ten 9% ure is op het Raadhuis gelegenheid
bezwaren tegen de gevraagde vergun
ning in te brengen en gedurende drie dagen
dag kan op de secretarie der ge
meente van de ter zake ingekomen schrif-
worden kennis genomen.
Het tweede lustrum van
Vires «t Celeritas.
De feestelijkheden ter gelegenheid van
het 10-jarig bestaan van Vires et Celeritas
tijn voor de jeugdleden Zaterdagavond be-
met een uitreiking van de pry'zen,
gewonnen by de onderlinge wedstrijden. De
«hterzaai van Café „Central" was geheel
gevuld -met jongens en meisjes, toen Vires'
voorzitter hen welkom heette en dc litalag
bekend maakte. Vervolgens mochten uilen
vinden ryk voorziene pryzentafel een prijs
Toen allen hun keus hadden ge-
hoe moeily'k was die keus dikwijls
voor de kleintjes bleven zij nog eenigen
'Sd bijeen. Zooals by de viering van een
itardag nu eenmaal past, werden ze allen
fetracteerd, terwyl de oudste meisjes leuke
toneelstukjes opvoerden. Hetrwis voor de
Viresjeugd een kostelijke a\W
De Voornaamste uitslagen der onderlinge
wedstrijden luiden:
Meisjes klasse C: t. Willy Starreveld, 26
Pk; 2. Tini Rook 20.5 pt.; 3. Rietje Teekens
20 Pk; 4. Sonja Meijer 19.5 pt.; 5. Truusje
18.5 pt.
Meisjes klasse B: 1. Annie Rook, 17 pt.;
J Bietje Muylwyk 12.5 pt.; 3. Lydia van
«alen 12 pt.; 4. en 5. Annie Dortland en
«J» van Veen, belde 10.5 pt.
Meisjes klasse A: 1. Sina v .d. Meer 36
Pk; 2. Ria Middelkoop 33.5 pt.; 3. Toos van
Jtot 32.6 pt.; 4. Maaike Muylwyk 29 pt.;
k Nelly v d Ba.n 23 pt.
tongens klasse A: 1. en 2. Hüub de Jong
Wim vian Mastrigt 24 pt.; 3. Jo van
*w*trigt 23 pt.; 4. Adriaan Riemers 21.5
Pk; 0. Jo v. d. Bovenkamp 21 pt
Masse B 7. Lr jri'V. d. Hee
£si>'-l 2. HenJi Vos 21.5 pt.; 3. en 4. Wout
en Frans Hulst 20.5 pt.; 5. Guus v.
"evenkamp 17.6 pt,
G«voiidei> voorwerpen.
vo'gendle adressen rijn te bevra-
de affrelocpen, week als gevonden
*N«geven voorwerpen; portemonnaie bü
ZZ*' Raam 16; dameshandtaschje bij F.
Zcutmanstr. 9; bruine portemonnaie
117;
"TW
«tateur bü P. Bloot, Molenwerf 22;'a]pino-
tij A. V. d. Berg, Burg. Mart-nssin.
""I Franseh ieertioek b(j J. Scboonder-
fiwlekade 181; iedere„ riem bp A.
Tuinstr. 73; sleutel bü Politiebu-
to! haaretril1 Wl' C. de Klein, Karnemelk.
i?eFi «wenkrans bü A. v. d. Hoorn,
jr*™lsteeg 28; grijze glacé handschoen bij
C». Parkstr. 13; rpwielmerk bü A. G.
Mkaj' VcorwUlena; rozenkrans by R.
°f. 4. v. d, Heddenatr. 16; bruine pot-
""ale bij A. M. Bokhoven, Gouderak B
29; zwart bruine portemonnaie bij A. v
DÜ'k, 4e Kade 118; schoolrapport Ui T*
Eikelenhaan,. Raam 80; rüwielbelastingme, k
b(j P. Prang, Snoüstr. 2; bruine damestascl.
bij P. Groen, Spieringstr, 81; rozenkrans bü
J. Slinger, P. C. Bothstr. 16; hond bü H. A.
Stilting, Kamemelksloot 189; ,portemonna;
bü A. H. Kulik, N. Haven 298; kerkboekje
(r.k.) bü Politiebureau; rü'wielmerk bü T.
Burger, Leksdük G 28, Sluipwijk; pondsge
wicht bü v. Bekkum, R. v. Catsweg 2<K;
pakkist bü Laurier, Reigerstv. 23; koperen
broche met blauwe steenen bü Dortland, J.
Philipsweg 16; hondbnpenning bij J, v. Du-
1 ren, Heerenstr. 78; duif bp P. Lip, J. Rhi
lipsweg 4; sigarenaansteker bij L. v. d. Lin
den, Keizerstr. 44; rozenkrans me, étui bü
N. Eick, Tombergstr, 23; portemonnaie met
Inhoud bü Politiebureau; vulpotlood bü
j Laret, 4e. Kade 8; zilveren oorbel bü Wil
schut, Boelekade 53; kinderwantje bü A
Kerbein, IJssellaan 51; wieldop van kinder-
J wage„ bü Nieuwveld, Raam 22; blauwe jon
genspet bü A. van Wüngaarden, Karnemelk-
sloot 71; kindertaschje bü Politiebureau;
heerenhorloge bp P. Sips, N. Park 5; slee
feitje bü T. Bogaard, Robaarsteeg 31; don
kerroode ceintuur bü R. Schp'vers, v. Mid-
delantstr. 6; bruine damesportemonnaie bh
Jansen, IJssellaan 160; padvinderszakmei,
bij G. v. Kempen, Cporn hertstraat 30.
Kantongerecht Gouda.
Veroordeeld werden wegens overtreding
van:
Art. 22 M. en R.wet: fA. V. en G. S. t"
Ammerstol, 6.— subs. 2 d. h.; G. L. R
te; Gouda 2.50 subs, l h.
Art. 27 M. en R.wet: J. W. de V. te
Woerden 15 subs. 5 d. h.
Art. 3 M. en RJRegl.: D. P. te Ouder
kerk, berisping; T. B. te Gouda 2.-- subs
1 d. h.
Art. 4 M. en R.Regl.: J. F. K. te Gouda
2.50 subs, li h.
Art. 6 M. en R.Regl.; H. M. te Leerdam
10 subs, 4 d. h.; F. v. d. L. te Rotterdam
4.subs. 2 d. h.
Art. 11 M. en R.Regl.: P. J. B, te Gouda
berisping; B. Z. te Gouda teruggave otMfers;
C. S. te Rotterdam 2.— subs. 1 d. h.; M
L. A. te Rotterdam, 3.— subs. 1 <f. h.; M.
v. d. W. te Almkerk 2.50 subs. 1 d. h.
Art. 16 M. cn R.Regl.: T. O. te Oude-
kerk a. d. IJssel 1.— sybs. 1 d. h.; H. S.
te Capelle a. d. IJssel 2.50 subs. 1 d. h.
Art. 9 M. en R.Besch.: H. S. te Capelle
a. d. IJssel 2.50 subs, i d. h.
Artt. 1, 19, 73 M. en RJlegl.: J. J. v. G.
te Boskoop 5.subs. 1 d. h. voorw. proef-
tyd 1 jaar.
Art. 27 bis M. en R.Regl.: W. L. J. V.
te Rotterdam 1.— subs. 1 d. h.
Art. 27ter M. en R.Regl.; P. A D. Vs
Willskop 3.subs. 1 d. k
Art. 58 M. en R.Regl.: W. v. V. ts Ber-
kenwoude en A. B. te Lekkerkerk, 1.50
sybs. 1 d, h.
Art. M. en R.Régl.- J. E. te Zwamme--
dam, P. v. V. te Moorddrecht en W. J. van
E. te Schoonhoven, 2.subs. 1 d. h.; P.
B. te Moordrecht 2 x 1.— subs. 2 x 1 d. h.;
H. K. en T. S. te flieuwerkerk a. d. IJssel
3.subs. 2 d. h.; A. K. te Schoonhoven
schuldig zonder toep. van straf.
Art. 66 M. en R.Regl.: W. D. to Hom.
Knop* 1.50 subs. 1 if. h.
Art. 424 W. v. S.: A. J. en P. H. v. 11.
te Uekendorp schuldig zonder toep. var str
Art. 429 W. v. S.: j. j. b. to Gouda 2.50
subs. d. h.
Art. 453 W. v. S.: J. P. S. te Guudo A
P. v. d. H. te Schoonhoven em P. S. te
Gouda, 6.— sufc.9. 2 d. h.
Art. 37 Alg. Pol. Verord. Gouda J. C. H.
te Gouda f 1.-— subs. 1 d. h.; B. v. L. en C.
W. E. de B. te Gouda, G. T. H. t? Reeuwijk
2.subs. 1 d. h.
Art. 53,Alg. Pol. Verord. Gouda: J. V,
J. P. en G. K. te Gouda schuldig zonder
toep. van straf; S- J. v. L., C. J. B., H. P.
v. d. S.r J. M., C. J., J. A. K., W. M.,
J. H., C. ter M., I. C. de J,en L. J. V.,
te Gouda, 1.— subs. 1 d. h.
Art. 63 Alg. Pol. Ver owl. Gouda: W. F,,
te Gouda 10 subs. 2 d. h.
Art. 73 Alg. Pol. Verord. Gouda: E. M. te
Gouda 3.— subs. 1 w. t.
Art. 88 Alg. Pol. Verord. Gouda: J. J.
H„ A. J. J. H. en H. v. G. te Gouda, A
v. d. B. en A. P. v. d. B. te Reeuwxjk, K.
B. te Gouderak en'J. K. v. d. H. te Rotter
dam, berisping.
Art. 23 Alg. Pol. Verord. Larga Ruige
Weide: H. B. zonder bekende woonpl. 4.
fiubs. 2 d. h.
Art. 68 Arbeidswet: C. V. te Ouderke k
5.— subs. 2d. h.; M. A. K. te Gou 'a 3^-
subs. 2 d. h.
Art. 38 Melkbesluit: P. C. D. te Goud'
3.— subs. 2 d. h.
Art. 1 Verord. op het venten te Ouder
"kerk a. a. IJsselB. D. te Moordrecht 1
subs. 1 d. h.
Art. 22 Leerplichtwet: A. 0. te Bergam
b&cht 7.50 stibs. 3 d. h.
Kamer van Koophandel en Fahr/ekm
voor Gouda en Omstreken.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Gouda en Omstreken is bijeengeroepen
op Woensdag 27 April 193o des nam'ddags
te 2.30 uur in de vergaderzaal der Kamer.
De agenda ftiidt als volgt-,
1. Nolulen en mededeelingen.
2. Uitgegane en ingekomen stokken.
3. Rekening en verantwoording over '37.
4. Voorstel tot het verleenen van ver
gunningen ingevolge de Wet op het Afbe-
talingsbedrijf.
5. Voorstel tot aanvulling van hef be
sluit dol. 12 October 1987 tot heffing eener
vergoeding krachtens art. 12 lor Vesti
gingswet Kleinbedrijf 1931.
KANTONGERECHT GOUDA.
Uitbreiding of niet.
Opnieuw heeft vandaag terechtgestaan
het hoofd van een huidendrogery en -zou-
tery aan de Koster Gyzensteeg te <jezer
stede, iaan wien een overtreding van de Hin
derwet is ten laste gelegd. Eenige maanden
geleden heeft de man ook terechtgestaan,
i maar toen is hy vrijgesproken, omdat de
beschuldiging," dat hij zijn bedrijf in wer
king had zonder vergunning van het ge
meentebestuur, niet houdbaar bleek, daar
de zaak al bestond voor de Hinderwet in
werking trad.
Ditmaal was de zaak over een anderen
boeg gegooid. De tenlastelegging vermeldde
•opnieuw het in werking houden zonder toe
stemming, maar thans bovendien het uit
breiden if 1930 van het bedryf zonder de
vereischte vergunning van het gemeente-
bestnur.
Over het eerste gedeelte van de tenlaste
legging was men gauw uitgepraat, daar de
ambtenaar het oprichten zonder vergunning
niet wettig en overtuigend bewezen achtte
en dus dit deel van de dagvaarding liet val
len.
Wat het nieuwe feit betreft, bleek, dat de
eigenaar van het pand, niet het hoofd van
de zoute rij, die huurder is, het pakhuis in
1930 eenigszins had laten verbouwen. Het
pannen dak was vervangen door een mas
tiek, een brandgang was door het wegbre
ken van de scheidingsmuur by het pakhuis
getrokken en het voorste deel was als ga
rage ingericht ^n van het huidenbedryï af
genomen.
De eigenadk- van de zouterij beschouwde
de vjranderingen niet als uitbreiding, maar
als een interne verbouwing. De inrichting
is wat gemakkelijker geworden, doch de be
drijfsruimte werd eerder kleiner dan groo
ter. De eigenaar van het pand heeft de kos
ten betaald.
Aan de hand van teekeningen van den
toestand voor en na de verbouwing werd de
situatie nauwkeurig nagegaan.
De ambtenaar van het O. M. was van
meening, dat de teekeningen duidelijk aan-
toonen, dat hier van een uitbreiding in den
zin van de Hinderwet sprake is. Of over het
geheel het bedrijf ingekrompen is doet niets
ter zake, want dan zou men wel een huis
kunnen bytrekken en van de aanvankelijke
ruimte zooveel afsluiten dat het pand niet
grooter werd, hetgeen niet de bedoeling der
Hinderwet is. Het O. M. haalde een Konink
lijk besluit aan, dat zegt, ddt voor uitbrei
ddng van een bedryf, dat werd opgericht in
een tyd, dat geen vergunning vereischt
werd, toestemming moet worden gevraagd.
Op grond hiervan vorderde hy" 6 boete
subs. 2 dagen hechtenis.
De vraag, waarom in deze alles draait,
n.l. of de verbouwing in 1930 als een uit
breiding is te beschouwen, beantwoordde de
verdediger, mr. S. H. Smit, ontkennend. Er
is een dak vlak gemaakt, een stukje van de
zouterij afgehaald en een stukje by getrok
ken, doch dit beschouwde de raadsman als
een kleine wijziging en niet als een uit
breiding. Het bedryf is nfet grooter gewor
den, er ij geen nieuw kapitaal in gestoken
en ook zfln er geen nieuwe machines in ge
plaatst. De verbouwing geen uitbreiding
achtende, pleitte mr. Smit ook thans vry-
spraak.
De verdediger wees er ten slotte op, dat
er ook een maatschappelijke en sociale kant
aan de zaak zit. De eigenaar van de zou-
tery heeft een klein bedryf, waarin hy met
«tfn zoon werkt en dat hem een klein bur
gerlijk bestaan verschaft. Wordt de man
veroordeeld -en dus de vergunning noodig
geacht, dan wordt werken hem onmogelijk
gemaakt en dan beteekent dit voor hem, dat
hij naar den steun kan gaan.
De kantonrechter zal over veertien da
gen uitspraak doen.
tevens een hulde in aan C. Joh. Kievit,
wiens vaardige pen. vrijwel ieder Nederlan
der heeft geboeid.
Een natuur- en een teekenfilm vulden het
programma aan.
AGENDA:
2C April 8.15 uur Central Lezing D. A. B.
Blokhuis over medische sportkeuring voor
athletiekvereeniging Achilles.
20 April 8 uur Café Duynstee. WedatrijA
om kampioenschap van Gouda damclub
Gouda.
23 April 8 uur iRemonstr. kerk. Opvoering
1 spel Christoferus door V.C.J.G.
20 April 8 uur Consultatiebureau, Oostha-
,-ven 50. Jaarvergadering Ver. tot Bestr,
der T.BjC.
22 April 1.30 uur Slachthuis-terrein. Keu
ring van trekhonden en hondenkarren.
27 April, 2Vfe u. n.m. Geb. Crabethstraat 3.
j Verg. Kamer van Koophandel en Fabr.
UIT DUN OMTREK.
j CAPELLE A. D. IJSEL.
Ernstige aanrijding.
j Maandagmiddag as de 14-jarige jongen P.
'van Vliet, wonende te Krimpen a. d. IJs
sel, op de Nijverheidsstraat te Capelle a. d.
IJssel aangereden door den 22-jarigen J.
M. uit Rotterdam, die in groote vaart met
Gijn motorrijwiel in de richting Rotterdam
reed. De jongen kreeg een gecompliceerde
breuk van het linkeronderbeen. Hij is naar
het ziekenhuis Bethseda te Rotterdam ver
voerd. Het motorrijwiel is in beslag geno-
SCHOONHOVEN.
Herbenoeming burgemeester.
Bij Kon. besluit van 19 April 1938 is op
nieuw benoemd tot burgemeester viah
Schoonhoven de heer A. M. Nieuwenhuizen.
RADIO-NIEUWS.
Donderdag 21 April.
Hilversum I, 1875 en 415.5 M. 8—9.15
KRO, 10.- NCRV, 11.— KRO, 2—12 NCRV:
89.15 en 10.Gramofcon; 10.15 Mor
gendienst; 10.45 Gramofoon; 11.30 Gods
dienstig halfuur; 12.Berichten; 12.15 K
RO-orkest en gramofoon; 2.— Handtwerk-
uurtje; 2.55 Gramofoon; 3.- Voor de vrouw;
3.30 Gramofoon; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gra-
niofoon; 5.Handenarbeid voor de j'eugd;
5.30 Pianokwartet „Die Haghe"; 6.30 Gia-
mofoop, 6.50 Causerie over Verpleging van
lijders aan vallende ziekte; 7.-— Berichten:
7. p Journalistiek weekoverzicht; 7.45 Re-
- rtage; 8.— Berichten ANP, Herhaling
SOS-Berichten; 8.16 Stafmuziek 5de Regi
ment Infanterie; 9.— Causerie „Het bijge
loof in den loop der tyden"; 9.30 Vervolg
concert; 10.— Berichte^ ANP; 10.05 Gra
mofoon; 10.45 Gymnastiekles; 11.Gia-
r..ofoon; c.a, 115012 öclvriftiering.
Hilversum II, 301.5 M. Algemeen Pro
gramma, verzorgd door de AVRO:
8.Gramofoon; 10.'Morgenwijding*
10.15 Gramofoon; 11.30 Het Omroeporkest; -
ril.Causerie ,<Gü zult geen kwaad sprr-J
ken"; 1150 Het Omroeporkest en soliste;
12.30 Ensemble Rentmeester en gramofoon;
2.Voor de vrouw; 2.30 Piantovoordracht
3.Gramofoon; 4.Voor de zieken; 4.3') j
Gramofoon; 4.40 Voor de kinderen; 5.3C
Aeolian-orkest en soliste; 6.30 Sportcause.
rieën; 7.— Voor de kinderen; 7.05 AVRO-
Dansorkest; 7.30 Astronomische lezing; 8.—
Berichten ANP, Mededeelingen; 8.10 Con
certgebouworkest en solist; 9.15 Radiotoo-
neel 9.45 Gramofoon; 10.Het Omroep
orkest en gramofoon; 11.Berichten ANP;
Hierna AVRO-Dansorkest; 11.3012 Gra-
mofoon.
Aangezien ramp verscheiden provin
cies heeft getroffen, hebben de autoriteiten
met spoed de noodige hulpmaatregelen ge-
er J. iKooyman.
Bij Kon. besluit van 19 April 1938 is aan
J. Kooiman, op zyn verzoek, met ingang
van 1 Mei 1938 eervol ontslag verleend al3
burgemeester der gemeenten Bergambacht
.1.
Engelsch bezoek aan het HoUandsche
Dik Trom's guitenstreken in beeld.
Aantrekkelijke film.
„Dik is een bijzonder kind, dat is-ie",
zeide vader Trom en wiat voor'een bijzon
der kind zyn snaaksche zoon wel was, dat
hebben gisteren ook de Goudsche ouderen
en jongeren kunnen ervaren by de vertoo-
ningen in „Concordia" van de film, die
naar het overbekende boek „Dik Trom" van
C. Joh. Kievit is vervaardigd.
Al die guitenstreken, waarvan zoovelen
hebben gelezen en waarom men zich by het
verslinden van de bladzijden zoo l&stelyk
heeft vermaakt, vond men in de rolprent
terug: hoe Dik op 3-jarigen leeftijd de klom
pen van de baker vol water schepte, tot
welke verzuchtingen hij later de onderwy1-
zeres bracht, hoe hy met veldwachter Flip-
sen overhoop lag, zijn rit achterstvoren op
den ezel, zyh warm meddleven met de heks,
zijir fopperij van den vrek, dit alles vond
men in de film terug, die uPdekend liet
uitkomen, dat Dik wel een deugniet was,
maar toch het hart op de goede plaats
heeft zitten en met al zijn streken een fer
me jongen was.
De vele jongere en oudere dilettanten, die
in deze film de rollèn bezetten, hebben het
er uitstekend afgebracht en zeer ffeker heeft
de vervaardiger van de rolprent, de Hilver-
sumsche smalfilm-cineast G. H. B. Nie.studt
succes van zyn werk.
De drie voorstellingen waren goed bezet.
De jeugd leefde met de gebeurtenissen in
de sprekende film sterk en enthousiast mede
en ook de ouderen hebben zich uitstekend
vermaakt bij het ophalen van het verhaal,
dat in de kinderjaren zulk een groot genoe
gen verschafte. De herinnering aan Dik
Trom en aan diens dolle avonturen is bij
velen verlevendigd. Het drukke bezoek hield
Kaasmarkt Woerden.
20 April. Aanvoer 78 partijen met r.m.
Prijzen: le kw. met r.m. 2223.50, idem
2e kw, 1921, Handel matig.
LAATSTE BERICHTEN.
Koninklijk bezoek aan de
Nederlandsche inzending op de
Gentsche Floraliën.
GENT, 20 April (A.NT.). Vanochterd
heeft Koningin Elisabeth, de moeder van
Koning Leopold van België, een bezoek ge
bracht aan de internationale bloementen
toonstelling te Gent.
De hooge bezoekster werd rondgeleid
door den algemeenen secretaris der tentoon
stelling, den heer L. de Cock, en begaf zich
naar de stand van den Neiierlandschen Bond
van Bloemenveiligen. waar zij geruimen
tyd vertoefde.
Op wenseh van Hare Majesteit stelde de
heer De Cock de aanwezige bestuursleden
van den Bond van Bloemenveilingen aan
haar voor. De-Koningin complimenteerde
den heer H. Koers, secretaris va a deru bond,
met de prachtige geëxposeerde bloemen, ter
wyl zy tevens tegenover den heer Zeilmaker
haar groote waardeering uitte voor het keu
rige verzorgde arrangement Den leidei s
jéan dfe expositie van den Bond van Bloe
mententoonstellingen gaf deze koninklijk0
waardeering wel een zeer groote genoeg
doening, daar juist' gedurende den afgeloo
pen nacht hard gewerkt was aan hct ver
nieuwen van de stand
Aardbeving in Anatolië.
Tweehonderd
ANKAiRA, 20 April (Havas-A.N.P.). In
het Villajet Kirchier heeft zich een hevige
aardbeving voorgedaan, waarby tien dorpen
werden vernield en tweehonderd personen
om het leven zyn gekomen.
Bovendien is een groot aantal plaatsen in
centraal Anatolië, in het bijzonder Ankara,
Tsjankiri, Tosia, Cesaree, Konian en Tsjó-
roeon geteisterd. Tal van gebouwen en hui
zen zijn beschadigd.
's-GRAVENHAGE, 20 April. De leden
van het Engelsche „Institute of Pi.rk Ad
ministration" brengen een driedaagsch b -
zoek aan ons land. Gisteren zijn zy van
Gent, waar zij de Floralië bezichtigd heb
ben, hier ter stede gearriveerd.
De reis is georganiseerd op uitnoodiging
van den heer Henri Bourgeois, directeur der
gemeemteplantsoenen te Gent en van den
heer S. G. A. Doorenbos, drecteur der gc-
meenteplantsoenén in den Haag.
Vanochtend heeft het gezelschap een be
zoek gebracht aan de Höagsche parktn, dui
nen en kinderspeeltuinen welke trip vanmid
dag is voortgezet na een HoUandsche kof
fietafel, welke door het gemeentebestuur in
de Theeschenkerij Hoogwerf is aangeboden.
De Engelsche gezant Sir Hubert Montgome
ry zat aan dezen maaltydj aan.
In de avonduren zal een bezoek aan het
gemeentemuseum worden gebracht.
Morgen staan bezoeken aan de bollenvel
den van! Sassenheim, een ontvagst door het
Haarlemsche gemeentebestuur en een le
zing door prof. E. van Slochteren in het
laboratorium te Lisse op het program. ,Tn
den avond dineert hee gezelschap te Am
sterdam, als gast van het gemeentebestuur.
Vrijdag volgen dan bezoeken aan
Aalsmeer, Boskoop en Rotterdam.
WISSELKOERSEN.
19 April 20 April.
Officieel.
Londen 8.97% 8.97
Berlyn 72.30 72.36
Parijs 5.68 5.67
Brussel 30.28 30.31
Zwitserland 41.40 41.37%
Kopenhagen 40.07% 40.05
Stockholm 46.25 46.25
Oslo 45.10 45.07%
New-York 1.79% 1.79%
Praag 6.27% 6.25
Milaan 8.8.
Oostenr. Bankpapier 20% 20%
Prolongatie part. disc. daggeld
registermarken 35%, crediet sperrmarken
12, effecten sperrmarken 11, reismarken
49%, bankapier 34.
Overzicht Amsterdamsche effectenbeurs.
Zeer stille markt. Gedrukte
stemming. Lager koerspell.
Amerika in reactie. Beieg-
gingsmarkt verdeeld.
De effectenbeurs te Amsterdam ken
merkte zich heden door een groot gebrek
aan affaire. Uit alles bleek, dat een
uiterst gereserveerde houding wordt aan
genomen en niemand erover dacht nieu
we posities op te bouwen, of bestaande
posities te liquideeren. Wegens de afwe
zigheid van handel legden de koersen
allerwegen een uitgesproken neiging tot
terugloopen aan den dag en de stem
ming was dan ook zwak, waartoe niet
weinig werd bijgedragen door-de aan
houdende reactie in Wallstreet. De Ame-
rikaansche fondsen werden algemeen
beneden de prijzen van gisteren afge
daan en bewogen zich meerendeels ook
bèneden de omrekeningskoersen. De om
zetten waren klein.
Op de locale afdeellng kwamen hier
en daar belangrijk lagere noteeringen
tot stand. Dit was niet bepaald een ge
volg van sterk aanbod, doch de kooplust
was te eenenmale ver te zoeken en de
geringe hoeveelheid materiaal die nu en
danwerd aangeboden, viel als het ware
in een markt zonder ondergrond. Zoo
zagen de rubberaandeelen, die op zeer
bescheiden voet werden verhandeld, zich
vrijwel over de geheele Unie verscheide
ne procenten ontgaan en tal van fondsen
moesten het gisteren behaalde avance
wederom geheel afgeven. Op de indus-
tria-afdeeling was het niet veel beter
gesteld. De Philips-aandeelen verloren
verscheidene procenten. A.K.U.'s en Uni
levers werden wat lager genoteerd. De
Fokker-aandeelen lagen geheel buiten
de belangstelling De suikermarkt was
stil, H.V.A.'s kregen een verlies van een
vijftal procenten te boeken. Van de min
der courante soorten Was niets te bemer
ken. De scheepvaartmarkt lag verlaten.
De bekende toonaangevende aandeelen
werden zonder uitzondering lager geno
teerd. Ook in de petroleumaandeelen
ging weinig om. Koninklijken werden
verscheidene procenten lager Ingezet en
maakten onder beurstijd slechts onbe-
teekenende schommeUngen mee. Tabak
ken waren ongeveer prijshoudend. Se-
nembah's echter daalden enkele punten
beneden het vorige slot, dat op ongeveer
het hoogste punt van den dag kwam
Het zakenverkeer op de belegglingsi
markt droeg een kalm karakter. De Ne
derlandsche staatspapieren bewogen zich
op eenigszins onregelmatige wijze, de ge
staffelde leening was zoo goed als on
veranderd De spoorweg drieën, die aan
vankelijk prijshoudend waren, tipten
later op den middag even beneden pari.
Van de oude schuki waren de integralen
prijshoudend. De 3 pet. obligatiën echter
wat lager. Fransche fondsen waren aan
eenig aanbod onderhevig en werden
meerendeels iets lager afgedaan.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
Hoogste stand 774.5 te Valentia.
Laagste stand 748.9 te Janmayen.
Verwachting: Zwakke tot matige Noor
delijke tot Oostelijke wind, heldere nacht
met lichte tot matige nachtvorst, overdag
gedeeltelijk bewolkt, met weinig verande
ring in temperatuur. Droog weer.