stadsnieuws. - ma; Beurs van Amsterdam. (Defensiefonds) voor de landmacht. 7e. Tewerkstelling van tijdelijk perso neel bij den bouw der kazematten en andere genie-werken. 8e. Meer uitgaven voor reis- en ver blijfkosten, ziekenverpleging en kostwin nersvergoeding. 9e. Uitbreiding van het aantal cadet ten bij de Koninklijke Militire Academie. 10e. Bijdrage Nationaal Luchtvaart laboratorium. He. Inkoop van diensttijd van capitu- In totaal wordt 'n bedrag van 2.946.800 meer aangevraagd. Het is niet mogelijk gebleken het ge- heele bedrag der verhoogingen te com- penseeren door vermindering van de op andere artikelen toegestane bedragen. TWEEDE KAMER. Schriftelijke vragen. De verbouwing van het Centraal Station te Utrecht. Het Tweede Kamerlid vaèi der Waarden heeft aan den Minister van Waterstaat de volgende vraag gesteld: Is de minister bereid nader te overwegen, of het alsnog op zijn weg kan liggen ter bevordering van een meer aannemelijke op lossing, de verbouwing van de bovenverdie ping van het belangrijke Centraal Station te Utrecht in de huidige verbouwing te be trekken, mede met het oog op de noodzake lijkheid van werkverruiming en gelet op de betrekkelijk geringe kostenverhooging wel ke van de uitbreiding dezer Werkzaamheden het gevolg zal zijn? De toelating van Oostenrijksche Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan den Minister van Justitie de Algende vra gen gesteld: ls het de bedoeling van den minister, dat de voorwaarden, die zijn bepaald voor de toelating van z.g. oud-Oostenrijkers in Ne derland, ook zullen gelden voor oud-Oosten rijkers, die in een ander land (b.v. Zwitser land, Frankrijk, België) duurzaam verblijf houden en een bezoek aan Nederland wen- schen te brengen? Acht de minister het niet wenschelijk, dat voor oud-Oostenrijkers, zooals in de eerste vraag zijn bedoeld, een bijzondere regeling wordt getroffen, b.v. hierin bestaande, dat zij' voor een bepaalden tyd in Nederland kunnen worden toegelaten, indien zy in het bezit zyn van een bewijsstuk, waaruit blijkt dat zy duurzaam verMyf houden in een ander land? BINNENLAND. Baron Mackay onderscheiden. Bij zijn aftreden af burgemeester Onder zeer groote belangstelling heeft de' burgemeester der gemeente Ermelo, de heer C. W. F. baron Mackay, na een ambtsperiode van precies dertig jaar, afscheid genomen van den gemeente raad. Talrijke genöodigden woonden deze plechtige afscheidszitting bij. De burge meester hield een rede, waarin hij zijn dank uitsprak over het vertrouweffi, dat men steeds in hem gesteld had, en de waardeering, welke hij in den loop van de jaren heeft mogen constateeren. De oud-wethouder, de heer Rlkkers, bood den burgemeester namems den Raad een zilveren schaal met inscriptie Hij deelde den scheidenden burge meester mede, dat het H. M. de Konin gin behaagd heeft, hem te beno?men tot officier in de orde van Oranje Nassau. Deze onderscheiding werd door de aan wezigen met luid applaus begroet. Namens de verschillende fracties voer den nog eenige 'raadsleden het woord. Zij roemden het krachtige bestuur en de groote onpartijdigheid, waarmede de burgemeester steeds de belangen der ge meente heeft gediend. Ten gemeentehuize volgde hierop een receptie. De „Primavera" gesloten. Gisteravond werd onder groote belang stelling; de „Primavera" te Rotterdam gesloten. In het temtoonstelllngsrestau- raht ,,'fc Blijde Uyteight" waren na af loop van de tentoonstelling de burge meester van Rotterdam, mr. P. Droog lever Fortuyn, de bestuursleden van de „Primavera" en de verschillende mede werkers vereenlgd. De voorzitter van de „Primavera", de heer B. C. D. Hanegraaff, sprak een rede uit, waarmede hij de Primavera 1938 of ficieel sloot. Hij zeide o.m., dat de zeven de „Primavera" de meeste bezoekers heeft gehad, n.l. 132.452 personen. Hier van bedroeg het aantal bezoekers op den Tweeden Paaschdag 22.300. De „Prima vera" 1936 telde 69.559 bezoekers, terwijl het hoogste aantal op deze laatste ten toonstelling na, in 1934 bereikt werd en wel met 96.100 bezoekers. De burgemeester betuigde mede na mens de gemeente Rotterdam zijn groote erkentelijkheid voor het werk van het geheele bestuur der stichting „Prima- De Zuid-Afrikaansche gezant in Den Haag terug. Na een afwezigheid van enkele maan den ls de gezant der Unie van Zuid- Afrika te 's-Gravenhage, dr. H. D. van Broekhuizen, in Den Haag aangekomen. Hofbericht. H. M. de Koningin heeft gisternamid dag in afscheidsgehoor ontvangen den heer G. Alexich, oud-buitengewoon ge zant en gevolmachtigd minister van Oos tenrijk. De heer Alexich is benoemd tot groot kruis in de orde van Oranje-Nassau. Daarna hebben Zijne Excellentie en mevroflw Alexich aan den dlsch van H. M. aangezeten. Nederlanders naar Rome. Dezer dagen vertrok een gezelschap van 17 leden der Ned. Dante Alighleri naar Rome om de Keizer Augustus-ten- toonstelllng te bezoeken. Onze landge- nooten gingen echter eerst naar Raven na om op het graf van Dante een krans met HoUandsche bloemen, neer te leggen, welke krans met een rood-wit-blauw lint voorzien was met als tekst op de eene slip „Onorate l'Altissimo Poeta", en op de andere „Soc. Naz. Dante Alighieri" Olanda. In Ravenna werd het gezelschap ontvangen door den vertegenwoordiger van den burgemeester prof. Santi Mura- tori en door den voorzitter der vereeni- ging Dante Alighieri van Ravenna prof. Leonido Amadori, die beiden hun groote dankbaarheid en waardeering betuigden voor dit blijk van sympathie en vriend schap. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën N.V. in het jaar 1937. Aan het jaarverslag der K.L.M. ont- leenen wij het volgende: Het verloop van het bedrijfsjaax 1937 der K.L.M. was in menig opzicht een weerspiegeling van de ontwikkeling van het wereldluchtverkeer, dat in dit jaar sterk beïnvloed werd door de wisselval ligheid in het staatkundige en economi sche wereldbestel. In het algemeen kan men spreken van een> gunstige ontwikkeling van het luchtverkeer tot in den zomer van 19A7, waarna de aanhoudende politieke on zekerheid in verscheidene landen en we- relddeelen zoozeer haar stempel drukte op het bedrijfsleven, dat daarvan ook het verkeer de gevolgen in sterke mate ondervond. Europeesch verkeer. In den zomer van 1937 omvatte de K.L.M. met haar wijd verspreid net niet minder dan 11 landen. De drie groote luchtlijnen, n.l. die naar Italië, naar Zweden en naar de Donaulanden, welke in het vorige jaar aanzienlijk verlengd waren, vonden in het dienstschema van 1937 haar bevestiging. Naar Scandinavië werden rond 22.000 passagiers vervoerd, naar Italië 7000 en naar de Donaulanden bijna 8000. Het vervoer naar Londen, dat over acht dagelijksche diensten werd verdeeld, nam wederom het grootste aandeel in het geheele verkeer. Het ver keer met Parijs vertoonde een sterke op leving tegenover 1936. Het vervoer naar en van de Fransche hoofdstad zou even wel nog meer tot tevredenheid stemmen, Indien hier niet'het noodlottige ongeval van de PH-ALF „Flamingo" op 28 Juli bij Halen in België te betreuren ware. In het passagiersverkeer van Neder land met Praag, Weenen en Boedapest viel een verschuiving te constateeren van Amsterdam naar Rotterdam In de vervoerperiodes van' Maart tot October bracht Rotterdam 492 pet. meer passa giers op tegen Amsterdam slechts 8 pet meer. Langs de geheele route vertoornde het passagiersverkeer een opmerkelijke stijging, t w. Londen met 50 pet. meer dan in 1936, Praag 84 pet., Weenen 99 pet. en Boedapest 39 pet. Het verkeer tusschen Amsterdam en Scandinavië vertoornt een gestadigen groei in de laatste Jaren. In 1937 steeg dit passagiersvervoer met 25 pet., terwijl Rotterdam nog een stijging van 16 pet. te zien gaf. Dat Nederland een steeds belangrijker aandeel neemt in het ver keer tusschen Scandinavië en West- Europa, staat bulten twijfel. Het ls ken merkend, dat Nederland bijna een derde hiervan voor zijn rekening neemt en daarom duidelijk, dat de groote Neder- landsche luchthavens in het internatio nale verkeer met Scandinavië niqt uit geschakeld zullen worden. De „Rome Air Rapide" verkreeg in 1937 eerst met. recht het karakter van een sneldienst, toen de tusschenlanding te Keulen werd opgeheven. De route leidde nu direct over Frankfort naar Milaan en Rome. Als poolpartner voor het onder houden van deze lijn trad de Avio Linee Italiane toe. De samenwerking van de K.L.M. met de Stoomvaart Maatschappij Nederland leverde gunstige resultaten op. Te Genua debarkeerden 72 passagiers, die per vlieg tuig huw reis naar West-Europa vervolg den; hiervan hadden 66 reizigers Neder land ais bestemming, die dus op den zelfden dag nog van Genua het vader land bereikten Uiteraard kan het verkeer met Berlijn niet met de vervoersresultaten van 1936 vergeleken worden, daar deze laatste cijfers sterk door de Olympische Spelen beïnvloed waren. Bovendien heeft Parijs met de wereldtentoonstelling waarschijn lijk in 1937 wel eenig toeristisch verkeer aan Duitschland onttrokken. Wel wordt in Duitschland de belang stelling voor de Amsterdam—Batavia- route steeds levendiger. Niet minder dan 157 passagiers werden ln Duitschland voor 6 dezen dienst geboekt, terwijl het postvervoer vla Halle—Leipzig gemiddeld 147,4 K.G. per vlucht bedroeg tegen 127 K.G. lni 1936. Met het begin van den zomerdienst openden de K.L.M. en de Lufthansa een dagelijksche verbinding van Hamburg en Bremen met Amsterdam. De machtpostdienst naar Keulen is in 1937 met een groote regelmaat onderhou den. Gedurende het zomerseizoen kon de dienst eveneens voor passagiersvervoer opengesteld worden. De nachtpostdienst Amsterdam-Rotterdam-Keulen v.v. ver voerde in 't afgeloopen jaar 162.655 K.G. post, tegen 97.636 K.G. in 1936. De ontvangsten van dit verslagjaar be droegen rond 8.900.000 gulden, hetgeen ruim 2.000.000 gulden meer beteekent dan ln het Jaar 1936, terwijl het verlies, ge dekt door subsidie, ongeveer even groot bleef als ln het Jaar 1936, n.l. 1.560.000 gulden, zoodat het Jaar 1937 een belang rijke vooruitgang beteekende op den weg naar de rentabiliteit. De buitenlandsche reis van Prins Bernhard. In verband met berichten in buitenland sche bladen omtrent een aan Z. K. H. Prins Bernhard gisteren overkomen automobiel ongeval vernemen wy', dat de Prins tenge volge van een motorstoornis naby Cannes eenig oponthoud heeft gehad, doch sinds dien de terugreis in de richting Lyon heeft voortgezet. Twaalfde Nederlandsche Binnenscheepvaartconfties. Vanmorgen te Nijmegen door den minister van Waterstaat geopend. Onder voorzitterschap van den. oud- minister van Waterstaat jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude wordt vandaag en morgen te Nijmegen het twaalfde Ne- derlandsche Binnenscheepvaart-congres gehouden... De openingszitting van het congres werd o.a. bijgewoond door de eere-voor- i zitters mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren, minister van Waterstaat, itir. S. baron van Heemstra, Commissaris van de Ko ningin ln de provincie Gelderland en J. A. H. Steinweg, burgemeester van Nij megen. Verder waren o.a. aanwezig namens den minister van Algemeene Zaken de secretaris van diens departement drs. W. ^Reyseger, namens den minister van Jus titie, de commies van het departement mr. M. W. Scheltema, namens den minis ter van Defensie de directeur van het loodswezen te Amsterdam kapitein ter zee B. Kruys en de heer W. Prins uit Arnhem, namens het departement van Sociale Zaken de hoofdinspecteur van den havenarbeid te Amsterdam B. Brutel de la Rivière en namens den minister yao Binnenlandsche Zaken de Inspecteur 'Ge bevolkingsregisters J. L. Lentz, eenige leden van de Staten-Generaal, vertegen woordigers van Kamers van Koophandel en Fabrieken en van de Rijnvaart Cen trale. Begroetingsrede van jhr. ir. Van Lidth de Jeude. Ter inleiding van het congres sprak de voorzitter, de oud-minister van Water staat jhr. ir. O. C! A. van Lidth de Jeude, een begroetingsrede uit. De talrijke op komst beschouwde hij als een verheu gend bewijs van de groote belangstelling, die in ruimen kring voor de binnen scheepvaart bestaat, al lean men zich niet aan de wrange gedachte onttrekken, dat de belangstelling in niet geringe mate noodgedwongen voortvloeit uit de behoefte, die de schipperij gevoelt zich ie uiten over de bange zorgen, die haar beklemmen. Na er op te hebben gewezen, dat doel treffende maatregelen niet worden tot stand gebracht door een overvloed, van woorden, doch veeleer door beknopte zakelijkheid, welke recht op haar doel aanstevent, richtte spr. een bijzonder woord van welkom tot de aanwezige autoriteiten. Den minister van Water staat beval ftlj hierbij het rapport van de commissie-Van Dijk, dat op het con gres als eerste punt wordt behandeld, in zijn welwillende aandacht aan. Spr. gaf ten slotte het woord aam den minister van Waterstaat ter opening van het congres. Openingsrede minister van Water staat. De minister van Waterstaat, mr. dr. ir. J. A. ?d. van Buuretn, wees erop hoe ons land ongetwijfeld een zeer bijzondere plaats inneemt. Wij bezitten een net van waterwegen van een veel grootere dicht heid dan ln eenig ander land, terwijl aan de verbetering der bestaande verbindin gen nog steeds wordt gewerkt. Spr. wees er op, hoe er van regeerings- wege naar gestreefd Ls en nog wordt om onze voornaamste productiegebieden em onze havens met het net van bestaande waterwegen ln steeds betere verbinding te brengen. Het is ongetwijfeld voor ons land, dat in zoo hooge mate afhankelijk is van het wereldverkeer en den wereld handel, meer dan voor vele andere lan den een eerste vereischte, dat het over goede en doelmatige verkeerswegen be schikt. Van groot belang is hierbij, dat het vervoer over deze verkeerswegen wordt verzorgd door een groep van nijvere, be kwame ondernemers. Spr. meent dat Ne derland ook in dit opzicht niet ls mis deeld. De binnenvaart wordt van vader op zoon uitgeoefend. De Nederlandsche schipper is schipper „par droit de nals- sance". Spr. zeide verder het houden van dit congres met zooveel instemming te heb ben begroet, wijl zoo belangrijke actueele vraagstukken op de agenda zijn ge bracht. In de eerste plaats het probleem der coördinatie van' het verkeer, een probleem, dat ln ons land Ingewikkelder is dan elders door de groote beteekenis van de binnenvaart met hare talrijke schakeeringen in het samenstel van ver keersmiddelen. Er zal naar worden gestreefd, met be houd van een gevarieerd apparaat, dat aan de verschillende vervoersbehoeften beantwoordt, een zoo economisch moge lijk vervoer te bewerkstelligen. Dit houdt in een streven naar ln ten- si veering van het gebruik der middelen van vervoer ter verkrijging van een zoo laag mogelijken kostprijs. Een teveel aan vervoercapacitelt ls daarmede niet ln overeenstemming te brengen. In. dit verband wèes de minister op het rapport van de commissie-Van Dijk itnzake de vergrooting van de gebruiks mogelijkheid van de binnenvloot en de eventueele beperking van de tonnage. De minister besloot met het uitspre ken van de hoop, dat het congres aan de hand der uitgebrachte prae-adviezen moge medewerken tot verheldering van het inzicht in deze vraagstukken. Hiermede verklaarde, spr. het congres voor geopend. Rijksmiddelen in Maart. In 3 maanden 3 millioen bü de raming ten achter. Maart bracht 2 millioen meer on dan vorig jaar. De Rijksmiddelen brachten in Maart 87.31 milMoen op tegen 85.49 millioen in Maart 1931 en 35.7« millioen als U12 der raming. In de eerst 3 maanden van 1938 bedroe gen de totale ontvangsten 104.03 millioen (v. j, f 99.21 millioen) bij 10731 millioen als 3/12 der raming. Wat de kohierbelastingen betreft, was einde Maart in totaal 46.08 millioen op kohier gebracht tegen 41.08 millioen op 31 Maart 1937. Nederiandsch-Zwitsersche leening aan Argentinië. Naar het A.N.P. verneemt, hebben de onderhandelingen tusschen de regeering van Argentinië en een groep NedeVlandsche en Zwitsersche bankiers tot resultaat gehad, dat een leening zal woiflen afgesloten voor den tijd van twee jaar, ten bedrage van 12% millioen gulden en 40 miliioen Zwit sersche francs. Het syndicaat staat onder leiding van de heeren Mendelssohn, Pierson en de Nederlandsche Handel Maatschappij. 477e NEDERL. STAATSLOTERIJ. 3e klasse. Trekking van 20 April. Hooge prijzen; 2000; 13590 f 1500; 4454 1000; 10379 19862 f 400; 2830 4140 9483 14311 200; 18696 21522 21967 f 100: 4374 7609 10086 10891 13003 13750 13852 16991 20681 Prijzen van 45.t 1034 1041 1090 1101 1140 1166 1192 1256 1274 128» 1346 1382 1443 1470 1476 1499 1621 1541 1672 1593 1612 1622 1638 1644 1705 1710 1735 1758 1793 869 1883 190' 1971 1996 2051 2056 2074 2092 2108 2U6 2136 2164 2192 2241 2258 2321 2335 2381 2404 2484 2541 2626 2643 2649 2651 2652 2689 2716 2716 2728 2768 *777 2784 2888 2897 2901 2928 2944 2998 3008 3082 3106 3109 3146 3164 3180 3211 3221 3228 3230 3245 3268 3944 3385 3436 3465 34 14 354S 357» 3602 3603 3015 3650 366SI 3762 3780 3781 3796 3852 3867 3875 %7 3979 4062 4066 4082 4091 4211' «Vfer, 42S3 4286 4316 4317 4341 4345 4357 4404 4424 4485 4491 4494 4501 4549 4578 4602 4606 4635 4659 4673 4713 4728 4734 4761 4774 4785 4864 4883 4897 4938 4951 4978 4980 4985 5006 5016 5006 5074 6100 6139 5144 5194 5212 5040 6244 5249 5263 5278 5301 5318 5352 5380 5460 5 465 6531 5533 5535 5587 5681 5688 5697 5725 5732 5739 5745 5766 5795 6797 5863 Ö0OO 5904 5924 5928 5969 5982 6001 6009 6018 6040 6116 6141 6146 6168 6207 6227 6231 6237 6294 6298 6318 6402 6417 6431 6432 6470 6477 6526 6542 6546 6555 6562 6590 6644 666" 6728 6805 0811 6820 6825 0828 0833 6868 6903 09112 6917 6929 6939 6992 7029 7031 7047 7060 7069 7113 7130 7144 7173 7283 7ta 7332 7388 7420 7433 7477 7495 7517 7542 7544 7574 7068 7702 7724 7757 7765 7835 7880 7970 7971 7985 8039 8079 8080 8034 8103 8171 8179 8350 8422 8460 8680 8578 6627 8698 8699 8700 8707 8777 8800 8917 8937 8960 8975 8982 8994 9011 9045 9057 9130 9160 ,9176 9179 9209 9216 9242 9336 9357 9392 9395 9399 9493' 9544 9730 9747 9767 9704 9816 9880 9872 9947 10040 10065 10067 10090 10111 10116 10130 10137 10146 10153 10246 10266 10269 10280 10291 10298 10486 10519 10528 10538 10575 10624 10632 10646 10704 10734 10757 10770 10821 19887 10841 10879 10901 10908 10915 10981 11002 11015 11070 11076 11089 11164 11172 11229 112&1 11272 11274 11295 11807 11315 11319 11332 11386 11444i 11493 11497 11518 11519 11534 11538 11612 11630 11666 11681 11698 11703 11742 11749 11767 11784 11825 11865 11859 11910 11970 11975 11992 12002 12053 10109 12117 12177 12214 12243 12276 12288 12296 12438 12440 12451 12458 12460 12472 12515 1,2627 12663 12668 12685 12744 12763 12771 12780 12814 12825 12883 12985 12947 13007 13009 13010 13022 13061 13106 13156 13158 13201 13204 18207 18213, 13233 13254 13323 13387 18.348 13430 13437 13460 13466 13472 13474 13515 13556 18596 13509 13675 13688 13701 18768 18816 13834 18865 13880 18882 13913 13834 13957 13978 14087 1408P 14061 14094 14102 14106 14251 14375 14380 14388 14407 14409 14423 14678 14610 1464? 14686 14840 14864 14872 14899 14842 14961 15001 15013 15035 16045 15065 15072 15097 15101 15130 15147 16190 16288 16245 15279 163129 15341 15369 15371 15881 15424 15426 15462 15466 16486 15600 15504 1ME0 15613 15639 15646 15673 15728 16740 15766 1B784 15794 15798 15857 16860 15918 15961 15983 15992'1«002 16014 16026 16038 16064 1614? 16145 10179 16203 16208 16229 16230 16250 16252 16272 16283 16410 16456 16486 16530 16540 16621 16625 16643 16668 16702 1 6737 16762 16811 16814 16817 16862 16866 16872 16904 16066 16981 17013 17067 17075 17134 17142 17167 17176 1721,9 17221 17237 17270 17300 17367 17383 17426 17469 17612 1751S 17526 17537 17650 17611 17664 17710 17755 17803 17881 17904 17919 17944 18018 18045 18062 18065 18144 18152 18166 18201 18235 18287 18292 18299 18401 18407 18412 18455 18486 18543 18555 18856 18626 18654 18686 18732 18776 18781 18819 18887 18866 18880 18882 19015 19098 19041 19101 19163 10182 19186 19186 19204 19E09 19216 19229 19246 19256 19257 19269 10307 19355 19407 19411 19413 19477 19617 19619 19546 19553 19612 19666 19674 19692 19712 19745 19758 19792 19811 19814 19820 19835 19858 19859 19883 19981 20001 20015 20020 20033 20046 20083 20099 20112 20192 20216 20287 20269 20282 20337 20362! 20386 20400 20406 2042S 20451 20457 20458 20469 20612 20533 20606 20738 20742 20756 207E9 20762 20846 20868 20913 20025 20932 21045 2!»,," 21072 01098 21154 21220 21303 stlïïnia 21388 21893 21416 21423 214(6 24SU? 24694 24623 2169S 21720 21764 mSS 21857 21876 21949 21985 21998 GEMENGD NIEUWE Autobus rijdt iLbèrnSoP Verwordingen van posaavi.L lichten aard. Maandagmiddag ongeveer half ft, autobus var. Van de Pol's TourinrcrfJ komende uit de richting; Amsterdam dende in de richting Amersfoort in tl' geweest met een melkaato, afkomst* Bussum, die uit de tegenovergesMa, ting kwam. De melkauto werd geheel vernield ter de autobus die plaats bied,, aan 30 Mn» en geheel met passagiers was rchen twee boomen den berm va» d-, afreed en met den kop m de benuW recht kwam De chauffeur van de melkauto ito •a ondingen aan het gelaat en een lichte U f-enschudiding op. Oc k de chauffeur van! hus kreeg slechts tichte^^ an de r*»sagier een tiental min of ward gewond. Zij hebben Viii achteruitgang veriaten, terwyl ook eenige passagiers door de puiten zyn'gekropen- De gewonde personen zyn in een naburi ge garage binnengebracht, waar dokt- Veldhuizen van Zanten de eerste huln leende. Het ongeluk is veroorzaakt dooniat var rechts komende auto geen voorran verleende. Deze wagen reed door in de riek ting Amersfoort. Auto-ongeluk hij Vries. Ter,gevolge van den herigen sneeuwt is in den afgeloopen nacht in Ubbena, meente Vries, een ernstig auto-ongeluk bcurd. Toen de 33-jarige chauffeur R. de wonende te Enschedé, de ruit schoonwischfce, naderde uit de ningen eeai auto. Deze reed pardoes' den anderen wagen aan. De heer raakte tusschen beide snelheid, waarmede de wagen ting Groningen reed, was zoo auto vijftig tot4zestig meter werd duwd. Nadat den heer de V. de eerst, gaeti kundige hulp was verleend, weid hy in le vénsgevaarlijken toestand naar het YföW mina-ziekenhuis te Assen ver poestand was hedenochtend nog De auto, die uit de richting Groninge kwam, was een huurauto, twintigjarig jongmensch uit Assen. Hfl vt klaarde, de lichten van den tegenligger n'H te hebben gezien, Tege^ hem baal opgemaakt. De< auto is in beslag GOUDA, 20 April 1988. Gouda's berienswuardiirheden trekken de vreemdelingen aan. n oropagan^8 die in woord en ere801""11 .[durend voor Gouda en omgeving wordt "laakt, mi8' »Sn uitwerking niet. Bfihet secretariaat van de Vereenigtag Vreemdelingenverkeer komen herhaal- 5c aanvragen in om inlichtingen om- t«.nt de bijzonderheden van stad en omge- inlr de bezienswaardigheden en het inte- L^nte dat de geheele' streek biedt. En 'aanvragen komen zoowel van vereeni- eI1 en particulieren uit het binnenland Ijs uit het buitenland. Het is niet mogelijk eenige controle te hebben op bet aantal der (bezoekers, daar ze wel per trein, met autocar, auto als rij mel naar Gouda komen. Alleen van by zon de re geselschappen die een geleide by hun bezoek aanvragen is dit bekend. Zoo kan worden vermeld dat in de afgeloopen week de Goudsche bezienswaardigheden: het Stadhuis, de St. Janskerk, het Stedelyk Mu- Mum en het Pijpen- en Aardewerkmuseum bezocht werden door talrijke deelnemers aan de voorjaarsvergadering van het Ge nootschap voor Geschiedenis der Genees-, Natuur- en Wiskunde, 55 leden van de Camping Club of Great Britain onder lei ding van den vice-president dezer club, een groot aantal leden van de Touringclub de Belghjue en een 25-tal leden van de Lin guists' Club, London's International Centre. Deze vreemdelingen werden by hun bezoek aan de verschillende bezienswaardigheden ingelicht resp. door de heeren Dr. Mr. J Smit, D. A. Goedewaagen, G. A. W. J. O. E. Paria, C. H. Hagedorn en F. Tieter en an dere belangstellende stadgenooten, waarvoor de gasten zeer erkentelijk waren. 'üit de mededeelingen dezer verschil lende bezoekers is opnieuw gebleken dat Gouda veel bezit wat voor den vreemden toerist zeer interessant is. De in de komende maanden te houden Tentoonstelling „De Goudsche Glazen" zal er zeker toe medewerken het vreemdelin- jfobezoek aan Gouda te doen toenemen. Sluisdeur van Oranjesluizen door zandzuiger beschadigd. Gedeeltelijke Htremming van de vu voor groote schepen. Gisteravond omstreeks acht uur kwam zandzuiger „Tenax", schipper H. Grow, fl laden met zand, van het IJselmeer degrotf kolk van de Oranjesluizen bjj woude invaren; toen de kapitein den i op achteruit wilde zetten, weigerde Men kon niet voorkomen, dat het ach gen een der sluisdeuren aanvoer. Oogs schynlyk bleek de schade gering te ijji doch vanmorgen is bij nader onderzoek p bleken dat deze grooter is dan men au vankeiyk dacht. De sluisdeur zal gelid moeten worden en by de Droogdok Mul schappij worden gerepareerd. Men vermot dat dit ngeveer veertien dagen zal duw Schepen, langer dan 67 rrieter, kunne loopig niet in de Oranjesluizeif Auto over den kop geslagen. Twee pereo Op den nieuwen Rijksweg, ten 0« van Delft, is Dinsdagavond te ruim ha zeven een ernstig au to-ongeluk Een auto, waarin gezeten waren de ow directeur van de N.V. Nederlandscbe en Spiritusfabriek te Delft, de heer n I^ek en echtgenoote, sloeg nabij de Bim schebrug door nog onopgehelderde ooi over den kop. De wagen werd over het rj wiel pad geslingerd en stortte van den plaatse ruim drie meter hoogen bltef beneden aan den kant van de al liggen. Mevrouw van der Lek bleek ernstig gewond te <zyn en werd door de^po litie naar het gasthuis te Drift ov* bracht. De heer van der Lek had een dende hoofdwonde en klaagde over PP de borst. Ook hij werd naar het gasW overgebracht.'Beiden zijn aldaar tervjflj ging opgenomen. De toestand van w van der Lek is hoogst ernstig. ZwolleAmersfoort. Een persoon ernstig fr*** Zondagmorgen is op den ZwolleAmersfoort een personenW stuurd door den heer ten Broeke^tw demsvaart, door de gladheid van d«> geslipt en tegen een boom Kered®°\ De bestuurder werd zwaar in zorgwekkenden tdestand naar het huiB Salem te Ermelo vervoerd. Hy de laatste H.H. Secramenten der voorzien. Behalve de heer ten Broeke nog diens vrouw en moeder in den Eerstgenoemde dame werd,Hebt inj* laat gewond en is ter plaatse De moeder van den heer ten B. ***7 den schrik vrij. De auto werd totw nield. ir en Wethouders brengen ter kennis, dat op de secretarie tef èi is gelegd een verzoek met by'Jagen van N.V. American Petroleum Company te 's-Gravenhage, om vergunning tot het uit breiden der benzinetankinstallatie door het vervangen van de bestaande dubbele hand pomp door een enkele electrische pomp en het verwijderen van een 200-llterketel in het perceel gelegen Lange Tiendeweg no. 68, kadastraal bekend in gemeente Gouda sec tie C no. 3346. Op Dinsdag 3 Mei 1938, des voormiddags ten 9% ure is op het Raadhuis gelegenheid bezwaren tegen de gevraagde vergun ning in te brengen en gedurende drie dagen dag kan op de secretarie der ge meente van de ter zake ingekomen schrif- worden kennis genomen. Het tweede lustrum van Vires «t Celeritas. De feestelijkheden ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Vires et Celeritas tijn voor de jeugdleden Zaterdagavond be- met een uitreiking van de pry'zen, gewonnen by de onderlinge wedstrijden. De «hterzaai van Café „Central" was geheel gevuld -met jongens en meisjes, toen Vires' voorzitter hen welkom heette en dc litalag bekend maakte. Vervolgens mochten uilen vinden ryk voorziene pryzentafel een prijs Toen allen hun keus hadden ge- hoe moeily'k was die keus dikwijls voor de kleintjes bleven zij nog eenigen 'Sd bijeen. Zooals by de viering van een itardag nu eenmaal past, werden ze allen fetracteerd, terwyl de oudste meisjes leuke toneelstukjes opvoerden. Hetrwis voor de Viresjeugd een kostelijke a\W De Voornaamste uitslagen der onderlinge wedstrijden luiden: Meisjes klasse C: t. Willy Starreveld, 26 Pk; 2. Tini Rook 20.5 pt.; 3. Rietje Teekens 20 Pk; 4. Sonja Meijer 19.5 pt.; 5. Truusje 18.5 pt. Meisjes klasse B: 1. Annie Rook, 17 pt.; J Bietje Muylwyk 12.5 pt.; 3. Lydia van «alen 12 pt.; 4. en 5. Annie Dortland en «J» van Veen, belde 10.5 pt. Meisjes klasse A: 1. Sina v .d. Meer 36 Pk; 2. Ria Middelkoop 33.5 pt.; 3. Toos van Jtot 32.6 pt.; 4. Maaike Muylwyk 29 pt.; k Nelly v d Ba.n 23 pt. tongens klasse A: 1. en 2. Hüub de Jong Wim vian Mastrigt 24 pt.; 3. Jo van *w*trigt 23 pt.; 4. Adriaan Riemers 21.5 Pk; 0. Jo v. d. Bovenkamp 21 pt Masse B 7. Lr jri'V. d. Hee £si>'-l 2. HenJi Vos 21.5 pt.; 3. en 4. Wout en Frans Hulst 20.5 pt.; 5. Guus v. "evenkamp 17.6 pt, G«voiidei> voorwerpen. vo'gendle adressen rijn te bevra- de affrelocpen, week als gevonden *N«geven voorwerpen; portemonnaie bü ZZ*' Raam 16; dameshandtaschje bij F. Zcutmanstr. 9; bruine portemonnaie 117; "TW «tateur bü P. Bloot, Molenwerf 22;'a]pino- tij A. V. d. Berg, Burg. Mart-nssin. ""I Franseh ieertioek b(j J. Scboonder- fiwlekade 181; iedere„ riem bp A. Tuinstr. 73; sleutel bü Politiebu- to! haaretril1 Wl' C. de Klein, Karnemelk. i?eFi «wenkrans bü A. v. d. Hoorn, jr*™lsteeg 28; grijze glacé handschoen bij C». Parkstr. 13; rpwielmerk bü A. G. Mkaj' VcorwUlena; rozenkrans by R. °f. 4. v. d, Heddenatr. 16; bruine pot- ""ale bij A. M. Bokhoven, Gouderak B 29; zwart bruine portemonnaie bij A. v DÜ'k, 4e Kade 118; schoolrapport Ui T* Eikelenhaan,. Raam 80; rüwielbelastingme, k b(j P. Prang, Snoüstr. 2; bruine damestascl. bij P. Groen, Spieringstr, 81; rozenkrans bü J. Slinger, P. C. Bothstr. 16; hond bü H. A. Stilting, Kamemelksloot 189; ,portemonna; bü A. H. Kulik, N. Haven 298; kerkboekje (r.k.) bü Politiebureau; rü'wielmerk bü T. Burger, Leksdük G 28, Sluipwijk; pondsge wicht bü v. Bekkum, R. v. Catsweg 2<K; pakkist bü Laurier, Reigerstv. 23; koperen broche met blauwe steenen bü Dortland, J. Philipsweg 16; hondbnpenning bij J, v. Du- 1 ren, Heerenstr. 78; duif bp P. Lip, J. Rhi lipsweg 4; sigarenaansteker bij L. v. d. Lin den, Keizerstr. 44; rozenkrans me, étui bü N. Eick, Tombergstr, 23; portemonnaie met Inhoud bü Politiebureau; vulpotlood bü j Laret, 4e. Kade 8; zilveren oorbel bü Wil schut, Boelekade 53; kinderwantje bü A Kerbein, IJssellaan 51; wieldop van kinder- J wage„ bü Nieuwveld, Raam 22; blauwe jon genspet bü A. van Wüngaarden, Karnemelk- sloot 71; kindertaschje bü Politiebureau; heerenhorloge bp P. Sips, N. Park 5; slee feitje bü T. Bogaard, Robaarsteeg 31; don kerroode ceintuur bü R. Schp'vers, v. Mid- delantstr. 6; bruine damesportemonnaie bh Jansen, IJssellaan 160; padvinderszakmei, bij G. v. Kempen, Cporn hertstraat 30. Kantongerecht Gouda. Veroordeeld werden wegens overtreding van: Art. 22 M. en R.wet: fA. V. en G. S. t" Ammerstol, 6.— subs. 2 d. h.; G. L. R te; Gouda 2.50 subs, l h. Art. 27 M. en R.wet: J. W. de V. te Woerden 15 subs. 5 d. h. Art. 3 M. en RJRegl.: D. P. te Ouder kerk, berisping; T. B. te Gouda 2.-- subs 1 d. h. Art. 4 M. en R.Regl.: J. F. K. te Gouda 2.50 subs, li h. Art. 6 M. en R.Regl.; H. M. te Leerdam 10 subs, 4 d. h.; F. v. d. L. te Rotterdam 4.subs. 2 d. h. Art. 11 M. en R.Regl.: P. J. B, te Gouda berisping; B. Z. te Gouda teruggave otMfers; C. S. te Rotterdam 2.— subs. 1 d. h.; M L. A. te Rotterdam, 3.— subs. 1 <f. h.; M. v. d. W. te Almkerk 2.50 subs. 1 d. h. Art. 16 M. cn R.Regl.: T. O. te Oude- kerk a. d. IJssel 1.— sybs. 1 d. h.; H. S. te Capelle a. d. IJssel 2.50 subs. 1 d. h. Art. 9 M. en R.Besch.: H. S. te Capelle a. d. IJssel 2.50 subs, i d. h. Artt. 1, 19, 73 M. en RJlegl.: J. J. v. G. te Boskoop 5.subs. 1 d. h. voorw. proef- tyd 1 jaar. Art. 27 bis M. en R.Regl.: W. L. J. V. te Rotterdam 1.— subs. 1 d. h. Art. 27ter M. en R.Regl.; P. A D. Vs Willskop 3.subs. 1 d. k Art. 58 M. en R.Regl.: W. v. V. ts Ber- kenwoude en A. B. te Lekkerkerk, 1.50 sybs. 1 d, h. Art. M. en R.Régl.- J. E. te Zwamme-- dam, P. v. V. te Moorddrecht en W. J. van E. te Schoonhoven, 2.subs. 1 d. h.; P. B. te Moordrecht 2 x 1.— subs. 2 x 1 d. h.; H. K. en T. S. te flieuwerkerk a. d. IJssel 3.subs. 2 d. h.; A. K. te Schoonhoven schuldig zonder toep. van straf. Art. 66 M. en R.Regl.: W. D. to Hom. Knop* 1.50 subs. 1 if. h. Art. 424 W. v. S.: A. J. en P. H. v. 11. te Uekendorp schuldig zonder toep. var str Art. 429 W. v. S.: j. j. b. to Gouda 2.50 subs. d. h. Art. 453 W. v. S.: J. P. S. te Guudo A P. v. d. H. te Schoonhoven em P. S. te Gouda, 6.— sufc.9. 2 d. h. Art. 37 Alg. Pol. Verord. Gouda J. C. H. te Gouda f 1.-— subs. 1 d. h.; B. v. L. en C. W. E. de B. te Gouda, G. T. H. t? Reeuwijk 2.subs. 1 d. h. Art. 53,Alg. Pol. Verord. Gouda: J. V, J. P. en G. K. te Gouda schuldig zonder toep. van straf; S- J. v. L., C. J. B., H. P. v. d. S.r J. M., C. J., J. A. K., W. M., J. H., C. ter M., I. C. de J,en L. J. V., te Gouda, 1.— subs. 1 d. h. Art. 63 Alg. Pol. Ver owl. Gouda: W. F,, te Gouda 10 subs. 2 d. h. Art. 73 Alg. Pol. Verord. Gouda: E. M. te Gouda 3.— subs. 1 w. t. Art. 88 Alg. Pol. Verord. Gouda: J. J. H„ A. J. J. H. en H. v. G. te Gouda, A v. d. B. en A. P. v. d. B. te Reeuwxjk, K. B. te Gouderak en'J. K. v. d. H. te Rotter dam, berisping. Art. 23 Alg. Pol. Verord. Larga Ruige Weide: H. B. zonder bekende woonpl. 4. fiubs. 2 d. h. Art. 68 Arbeidswet: C. V. te Ouderke k 5.— subs. 2d. h.; M. A. K. te Gou 'a 3^- subs. 2 d. h. Art. 38 Melkbesluit: P. C. D. te Goud' 3.— subs. 2 d. h. Art. 1 Verord. op het venten te Ouder "kerk a. a. IJsselB. D. te Moordrecht 1 subs. 1 d. h. Art. 22 Leerplichtwet: A. 0. te Bergam b&cht 7.50 stibs. 3 d. h. Kamer van Koophandel en Fahr/ekm voor Gouda en Omstreken. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en Omstreken is bijeengeroepen op Woensdag 27 April 193o des nam'ddags te 2.30 uur in de vergaderzaal der Kamer. De agenda ftiidt als volgt-, 1. Nolulen en mededeelingen. 2. Uitgegane en ingekomen stokken. 3. Rekening en verantwoording over '37. 4. Voorstel tot het verleenen van ver gunningen ingevolge de Wet op het Afbe- talingsbedrijf. 5. Voorstel tot aanvulling van hef be sluit dol. 12 October 1987 tot heffing eener vergoeding krachtens art. 12 lor Vesti gingswet Kleinbedrijf 1931. KANTONGERECHT GOUDA. Uitbreiding of niet. Opnieuw heeft vandaag terechtgestaan het hoofd van een huidendrogery en -zou- tery aan de Koster Gyzensteeg te <jezer stede, iaan wien een overtreding van de Hin derwet is ten laste gelegd. Eenige maanden geleden heeft de man ook terechtgestaan, i maar toen is hy vrijgesproken, omdat de beschuldiging," dat hij zijn bedrijf in wer king had zonder vergunning van het ge meentebestuur, niet houdbaar bleek, daar de zaak al bestond voor de Hinderwet in werking trad. Ditmaal was de zaak over een anderen boeg gegooid. De tenlastelegging vermeldde •opnieuw het in werking houden zonder toe stemming, maar thans bovendien het uit breiden if 1930 van het bedryf zonder de vereischte vergunning van het gemeente- bestnur. Over het eerste gedeelte van de tenlaste legging was men gauw uitgepraat, daar de ambtenaar het oprichten zonder vergunning niet wettig en overtuigend bewezen achtte en dus dit deel van de dagvaarding liet val len. Wat het nieuwe feit betreft, bleek, dat de eigenaar van het pand, niet het hoofd van de zoute rij, die huurder is, het pakhuis in 1930 eenigszins had laten verbouwen. Het pannen dak was vervangen door een mas tiek, een brandgang was door het wegbre ken van de scheidingsmuur by het pakhuis getrokken en het voorste deel was als ga rage ingericht ^n van het huidenbedryï af genomen. De eigenadk- van de zouterij beschouwde de vjranderingen niet als uitbreiding, maar als een interne verbouwing. De inrichting is wat gemakkelijker geworden, doch de be drijfsruimte werd eerder kleiner dan groo ter. De eigenaar van het pand heeft de kos ten betaald. Aan de hand van teekeningen van den toestand voor en na de verbouwing werd de situatie nauwkeurig nagegaan. De ambtenaar van het O. M. was van meening, dat de teekeningen duidelijk aan- toonen, dat hier van een uitbreiding in den zin van de Hinderwet sprake is. Of over het geheel het bedrijf ingekrompen is doet niets ter zake, want dan zou men wel een huis kunnen bytrekken en van de aanvankelijke ruimte zooveel afsluiten dat het pand niet grooter werd, hetgeen niet de bedoeling der Hinderwet is. Het O. M. haalde een Konink lijk besluit aan, dat zegt, ddt voor uitbrei ddng van een bedryf, dat werd opgericht in een tyd, dat geen vergunning vereischt werd, toestemming moet worden gevraagd. Op grond hiervan vorderde hy" 6 boete subs. 2 dagen hechtenis. De vraag, waarom in deze alles draait, n.l. of de verbouwing in 1930 als een uit breiding is te beschouwen, beantwoordde de verdediger, mr. S. H. Smit, ontkennend. Er is een dak vlak gemaakt, een stukje van de zouterij afgehaald en een stukje by getrok ken, doch dit beschouwde de raadsman als een kleine wijziging en niet als een uit breiding. Het bedryf is nfet grooter gewor den, er ij geen nieuw kapitaal in gestoken en ook zfln er geen nieuwe machines in ge plaatst. De verbouwing geen uitbreiding achtende, pleitte mr. Smit ook thans vry- spraak. De verdediger wees er ten slotte op, dat er ook een maatschappelijke en sociale kant aan de zaak zit. De eigenaar van de zou- tery heeft een klein bedryf, waarin hy met «tfn zoon werkt en dat hem een klein bur gerlijk bestaan verschaft. Wordt de man veroordeeld -en dus de vergunning noodig geacht, dan wordt werken hem onmogelijk gemaakt en dan beteekent dit voor hem, dat hij naar den steun kan gaan. De kantonrechter zal over veertien da gen uitspraak doen. tevens een hulde in aan C. Joh. Kievit, wiens vaardige pen. vrijwel ieder Nederlan der heeft geboeid. Een natuur- en een teekenfilm vulden het programma aan. AGENDA: 2C April 8.15 uur Central Lezing D. A. B. Blokhuis over medische sportkeuring voor athletiekvereeniging Achilles. 20 April 8 uur Café Duynstee. WedatrijA om kampioenschap van Gouda damclub Gouda. 23 April 8 uur iRemonstr. kerk. Opvoering 1 spel Christoferus door V.C.J.G. 20 April 8 uur Consultatiebureau, Oostha- ,-ven 50. Jaarvergadering Ver. tot Bestr, der T.BjC. 22 April 1.30 uur Slachthuis-terrein. Keu ring van trekhonden en hondenkarren. 27 April, 2Vfe u. n.m. Geb. Crabethstraat 3. j Verg. Kamer van Koophandel en Fabr. UIT DUN OMTREK. j CAPELLE A. D. IJSEL. Ernstige aanrijding. j Maandagmiddag as de 14-jarige jongen P. 'van Vliet, wonende te Krimpen a. d. IJs sel, op de Nijverheidsstraat te Capelle a. d. IJssel aangereden door den 22-jarigen J. M. uit Rotterdam, die in groote vaart met Gijn motorrijwiel in de richting Rotterdam reed. De jongen kreeg een gecompliceerde breuk van het linkeronderbeen. Hij is naar het ziekenhuis Bethseda te Rotterdam ver voerd. Het motorrijwiel is in beslag geno- SCHOONHOVEN. Herbenoeming burgemeester. Bij Kon. besluit van 19 April 1938 is op nieuw benoemd tot burgemeester viah Schoonhoven de heer A. M. Nieuwenhuizen. RADIO-NIEUWS. Donderdag 21 April. Hilversum I, 1875 en 415.5 M. 8—9.15 KRO, 10.- NCRV, 11.— KRO, 2—12 NCRV: 89.15 en 10.Gramofcon; 10.15 Mor gendienst; 10.45 Gramofoon; 11.30 Gods dienstig halfuur; 12.Berichten; 12.15 K RO-orkest en gramofoon; 2.— Handtwerk- uurtje; 2.55 Gramofoon; 3.- Voor de vrouw; 3.30 Gramofoon; 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gra- niofoon; 5.Handenarbeid voor de j'eugd; 5.30 Pianokwartet „Die Haghe"; 6.30 Gia- mofoop, 6.50 Causerie over Verpleging van lijders aan vallende ziekte; 7.-— Berichten: 7. p Journalistiek weekoverzicht; 7.45 Re- - rtage; 8.— Berichten ANP, Herhaling SOS-Berichten; 8.16 Stafmuziek 5de Regi ment Infanterie; 9.— Causerie „Het bijge loof in den loop der tyden"; 9.30 Vervolg concert; 10.— Berichte^ ANP; 10.05 Gra mofoon; 10.45 Gymnastiekles; 11.Gia- r..ofoon; c.a, 115012 öclvriftiering. Hilversum II, 301.5 M. Algemeen Pro gramma, verzorgd door de AVRO: 8.Gramofoon; 10.'Morgenwijding* 10.15 Gramofoon; 11.30 Het Omroeporkest; - ril.Causerie ,<Gü zult geen kwaad sprr-J ken"; 1150 Het Omroeporkest en soliste; 12.30 Ensemble Rentmeester en gramofoon; 2.Voor de vrouw; 2.30 Piantovoordracht 3.Gramofoon; 4.Voor de zieken; 4.3') j Gramofoon; 4.40 Voor de kinderen; 5.3C Aeolian-orkest en soliste; 6.30 Sportcause. rieën; 7.— Voor de kinderen; 7.05 AVRO- Dansorkest; 7.30 Astronomische lezing; 8.— Berichten ANP, Mededeelingen; 8.10 Con certgebouworkest en solist; 9.15 Radiotoo- neel 9.45 Gramofoon; 10.Het Omroep orkest en gramofoon; 11.Berichten ANP; Hierna AVRO-Dansorkest; 11.3012 Gra- mofoon. Aangezien ramp verscheiden provin cies heeft getroffen, hebben de autoriteiten met spoed de noodige hulpmaatregelen ge- er J. iKooyman. Bij Kon. besluit van 19 April 1938 is aan J. Kooiman, op zyn verzoek, met ingang van 1 Mei 1938 eervol ontslag verleend al3 burgemeester der gemeenten Bergambacht .1. Engelsch bezoek aan het HoUandsche Dik Trom's guitenstreken in beeld. Aantrekkelijke film. „Dik is een bijzonder kind, dat is-ie", zeide vader Trom en wiat voor'een bijzon der kind zyn snaaksche zoon wel was, dat hebben gisteren ook de Goudsche ouderen en jongeren kunnen ervaren by de vertoo- ningen in „Concordia" van de film, die naar het overbekende boek „Dik Trom" van C. Joh. Kievit is vervaardigd. Al die guitenstreken, waarvan zoovelen hebben gelezen en waarom men zich by het verslinden van de bladzijden zoo l&stelyk heeft vermaakt, vond men in de rolprent terug: hoe Dik op 3-jarigen leeftijd de klom pen van de baker vol water schepte, tot welke verzuchtingen hij later de onderwy1- zeres bracht, hoe hy met veldwachter Flip- sen overhoop lag, zijn rit achterstvoren op den ezel, zyh warm meddleven met de heks, zijir fopperij van den vrek, dit alles vond men in de film terug, die uPdekend liet uitkomen, dat Dik wel een deugniet was, maar toch het hart op de goede plaats heeft zitten en met al zijn streken een fer me jongen was. De vele jongere en oudere dilettanten, die in deze film de rollèn bezetten, hebben het er uitstekend afgebracht en zeer ffeker heeft de vervaardiger van de rolprent, de Hilver- sumsche smalfilm-cineast G. H. B. Nie.studt succes van zyn werk. De drie voorstellingen waren goed bezet. De jeugd leefde met de gebeurtenissen in de sprekende film sterk en enthousiast mede en ook de ouderen hebben zich uitstekend vermaakt bij het ophalen van het verhaal, dat in de kinderjaren zulk een groot genoe gen verschafte. De herinnering aan Dik Trom en aan diens dolle avonturen is bij velen verlevendigd. Het drukke bezoek hield Kaasmarkt Woerden. 20 April. Aanvoer 78 partijen met r.m. Prijzen: le kw. met r.m. 2223.50, idem 2e kw, 1921, Handel matig. LAATSTE BERICHTEN. Koninklijk bezoek aan de Nederlandsche inzending op de Gentsche Floraliën. GENT, 20 April (A.NT.). Vanochterd heeft Koningin Elisabeth, de moeder van Koning Leopold van België, een bezoek ge bracht aan de internationale bloementen toonstelling te Gent. De hooge bezoekster werd rondgeleid door den algemeenen secretaris der tentoon stelling, den heer L. de Cock, en begaf zich naar de stand van den Neiierlandschen Bond van Bloemenveiligen. waar zij geruimen tyd vertoefde. Op wenseh van Hare Majesteit stelde de heer De Cock de aanwezige bestuursleden van den Bond van Bloemenveilingen aan haar voor. De-Koningin complimenteerde den heer H. Koers, secretaris va a deru bond, met de prachtige geëxposeerde bloemen, ter wyl zy tevens tegenover den heer Zeilmaker haar groote waardeering uitte voor het keu rige verzorgde arrangement Den leidei s jéan dfe expositie van den Bond van Bloe mententoonstellingen gaf deze koninklijk0 waardeering wel een zeer groote genoeg doening, daar juist' gedurende den afgeloo pen nacht hard gewerkt was aan hct ver nieuwen van de stand Aardbeving in Anatolië. Tweehonderd ANKAiRA, 20 April (Havas-A.N.P.). In het Villajet Kirchier heeft zich een hevige aardbeving voorgedaan, waarby tien dorpen werden vernield en tweehonderd personen om het leven zyn gekomen. Bovendien is een groot aantal plaatsen in centraal Anatolië, in het bijzonder Ankara, Tsjankiri, Tosia, Cesaree, Konian en Tsjó- roeon geteisterd. Tal van gebouwen en hui zen zijn beschadigd. 's-GRAVENHAGE, 20 April. De leden van het Engelsche „Institute of Pi.rk Ad ministration" brengen een driedaagsch b - zoek aan ons land. Gisteren zijn zy van Gent, waar zij de Floralië bezichtigd heb ben, hier ter stede gearriveerd. De reis is georganiseerd op uitnoodiging van den heer Henri Bourgeois, directeur der gemeemteplantsoenen te Gent en van den heer S. G. A. Doorenbos, drecteur der gc- meenteplantsoenén in den Haag. Vanochtend heeft het gezelschap een be zoek gebracht aan de Höagsche parktn, dui nen en kinderspeeltuinen welke trip vanmid dag is voortgezet na een HoUandsche kof fietafel, welke door het gemeentebestuur in de Theeschenkerij Hoogwerf is aangeboden. De Engelsche gezant Sir Hubert Montgome ry zat aan dezen maaltydj aan. In de avonduren zal een bezoek aan het gemeentemuseum worden gebracht. Morgen staan bezoeken aan de bollenvel den van! Sassenheim, een ontvagst door het Haarlemsche gemeentebestuur en een le zing door prof. E. van Slochteren in het laboratorium te Lisse op het program. ,Tn den avond dineert hee gezelschap te Am sterdam, als gast van het gemeentebestuur. Vrijdag volgen dan bezoeken aan Aalsmeer, Boskoop en Rotterdam. WISSELKOERSEN. 19 April 20 April. Officieel. Londen 8.97% 8.97 Berlyn 72.30 72.36 Parijs 5.68 5.67 Brussel 30.28 30.31 Zwitserland 41.40 41.37% Kopenhagen 40.07% 40.05 Stockholm 46.25 46.25 Oslo 45.10 45.07% New-York 1.79% 1.79% Praag 6.27% 6.25 Milaan 8.8. Oostenr. Bankpapier 20% 20% Prolongatie part. disc. daggeld registermarken 35%, crediet sperrmarken 12, effecten sperrmarken 11, reismarken 49%, bankapier 34. Overzicht Amsterdamsche effectenbeurs. Zeer stille markt. Gedrukte stemming. Lager koerspell. Amerika in reactie. Beieg- gingsmarkt verdeeld. De effectenbeurs te Amsterdam ken merkte zich heden door een groot gebrek aan affaire. Uit alles bleek, dat een uiterst gereserveerde houding wordt aan genomen en niemand erover dacht nieu we posities op te bouwen, of bestaande posities te liquideeren. Wegens de afwe zigheid van handel legden de koersen allerwegen een uitgesproken neiging tot terugloopen aan den dag en de stem ming was dan ook zwak, waartoe niet weinig werd bijgedragen door-de aan houdende reactie in Wallstreet. De Ame- rikaansche fondsen werden algemeen beneden de prijzen van gisteren afge daan en bewogen zich meerendeels ook bèneden de omrekeningskoersen. De om zetten waren klein. Op de locale afdeellng kwamen hier en daar belangrijk lagere noteeringen tot stand. Dit was niet bepaald een ge volg van sterk aanbod, doch de kooplust was te eenenmale ver te zoeken en de geringe hoeveelheid materiaal die nu en danwerd aangeboden, viel als het ware in een markt zonder ondergrond. Zoo zagen de rubberaandeelen, die op zeer bescheiden voet werden verhandeld, zich vrijwel over de geheele Unie verscheide ne procenten ontgaan en tal van fondsen moesten het gisteren behaalde avance wederom geheel afgeven. Op de indus- tria-afdeeling was het niet veel beter gesteld. De Philips-aandeelen verloren verscheidene procenten. A.K.U.'s en Uni levers werden wat lager genoteerd. De Fokker-aandeelen lagen geheel buiten de belangstelling De suikermarkt was stil, H.V.A.'s kregen een verlies van een vijftal procenten te boeken. Van de min der courante soorten Was niets te bemer ken. De scheepvaartmarkt lag verlaten. De bekende toonaangevende aandeelen werden zonder uitzondering lager geno teerd. Ook in de petroleumaandeelen ging weinig om. Koninklijken werden verscheidene procenten lager Ingezet en maakten onder beurstijd slechts onbe- teekenende schommeUngen mee. Tabak ken waren ongeveer prijshoudend. Se- nembah's echter daalden enkele punten beneden het vorige slot, dat op ongeveer het hoogste punt van den dag kwam Het zakenverkeer op de belegglingsi markt droeg een kalm karakter. De Ne derlandsche staatspapieren bewogen zich op eenigszins onregelmatige wijze, de ge staffelde leening was zoo goed als on veranderd De spoorweg drieën, die aan vankelijk prijshoudend waren, tipten later op den middag even beneden pari. Van de oude schuki waren de integralen prijshoudend. De 3 pet. obligatiën echter wat lager. Fransche fondsen waren aan eenig aanbod onderhevig en werden meerendeels iets lager afgedaan. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Hoogste stand 774.5 te Valentia. Laagste stand 748.9 te Janmayen. Verwachting: Zwakke tot matige Noor delijke tot Oostelijke wind, heldere nacht met lichte tot matige nachtvorst, overdag gedeeltelijk bewolkt, met weinig verande ring in temperatuur. Droog weer.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 2