»«»*»rens TONICUM NOURY EXAMENVREES! la lOptsxwf De Gruyter's VOORKOM MESSEN De Goudsche Fruithandel IgQUDSCHE COURANT Zaterdag 28 Mei 1938 Tweede blad dkoop nkoop va SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK SCHOENFABRIEKEN WAAIWUK Neem in de maanden voor het examen eens regelmatig Tonicum Noury. Het kalmeert de zenuwen, sterkt het lichaam en stimuleert den geest. VEREENIGING VOOP FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING Firma Wed. A. RIETVELD, W1UNH TSJEC HISCHE REGEERING VOOR MOEILIJKE TAAK. Vergaande concessies vereischt, die toch weer niet te ver gaan. Nieuwe Gero-messen met heften van „Horna" Nieuwe aardschokken op Celebes eischen 20 dooden. Het nieuwe centrale vliegveld. 1 SPRUTOL „„«J.") V/o«n»da« 11 Grieksche Sandaal, met of zonder neus in bruin en wit, vanaf Luchtige en soepele dracht origin, leer gevlochten voorblad, zwart, bruin Bijzonder sierlijk en origineele garneering. In wit Flora's, nieuwste model, vele mooie tinten, ook wit Zeer mooie snit in prachtig oxblood, zwarten bruin Met mooi bewerkt voorblad In blauw, bruin, wit voornaam, zwart, bruin en fijn oxblood Buitenge woon chic en apart in blauw met wit Oat éóne theelepeltje Tonicum Noury voor den maaltijd Is een wel daad voor Uw geheele wezen. Schenkt de zenuwen rust, geeft het lichaam kracht en houdt den geest opgewekt en frisch. Tonicum Noury voorkomt moeheid en overspanning. Neem het van nu af aan regelmatig, U zult zich krachtiger, opgewekter en kalmer voelen: naar lichaam en geest volkomen fltl f 1.50 per -flacon. Oubbele flacon f 2.25. Fabrlkante: ffV. Nourypharma. Deventer. Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165. Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds kosteloos verkrijgbaar bij de afdeelings-secretaresse, Fluwpelensingel 87. BLAUWE DRUIVEN VERSCHE AARDBEIEN PERZIKEN AALBESSEN TAFELPEREN TAFELAPPELEN SINAASAPPELEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. BLIKGROENTEN van prima kwaliteit tegen echerp concurreerende prijzen LAN81 TIBNDEWEG 27 TELEFOON 3316. CITROENEN GRAPE FRUIT BANANEN TOMATEN VRUCHTEN IN pLIK EN GLAS DIVERSE SOORTEN NOTEN Vanaf HEDEN tot en met DIVqï,! 21 MEI PAT O'BRIEN en GEORGE BREM ln DE AVONTUREN VAN 0E ONDERZEEBOOT 2de Hoofdfilm: RIN TIN TIN de beroemde filmhond ln: 0E BEVREESDE SPEURDER Toegang boven 14 jaar Entree vanaf 25 cent. ZONDAGOCHTEND 10 30 WAAR ZIJN DNZE KIN WOENSDAG 2 UUR MAT in] VOOR IEDEREN LEEPTIJn RIN TIN TIN al, DE BEVREESDE SPE |jt/i]ke. oplossing zal het minderheden- I" in Tsjecho-Slowakye ver- Horna komt in uiterlijk oygreen met het mooiste echte hoorn. Het kan in tegenstelling met dit na tuurproduct stééds in een zélfde fraaie tint geleverd worden. Het is belangrijk goedkooper en gemakke lijk te onderhouden. Een Horna-heft is zoo f stevig aan het roestvrij stalen Gero-lemmet beves tigd. dat het bij normaal gebruik gegarandeerd niet loslaat vanaf Tafelmessen per doz 16.— Dessertmessen per '/s doz. f 510 Fruitmessen per doz. f4 20 Trancheercouvert per cvt. 16.50 Messenscherper per stuk f215 Broodzaag per stuk f 2.25 Kaasschaaf per stuk f 1 75 15-deeJige cassettes f20.05 uj^B? Zal het der Tsjechische regeering m een compromis tot stand te bren- gachen de eischen der Sudetcn-Duit- eenerzijds en der Tsjecho-Slowaak- staatsbelangen anderzijds? Het be. ,rdig incident te F.ger, waarbij Sudeten-Duitschers het leven lieten, jn den laatsten, dag der vorige week Jol zeer ernstige dreiging; sindsdien is een inlng ingetreden, en deze ontspan- jeing duurt voort. Maar zoolang een door 1 en en Sudeten-DÜitschers, door en Berlijn, gelijkelijk aanvaarde op uitblijft, kunnen dergelijke inciden- wéór voorvallen en zelfs noodlottig H»t interview, dat de leider der Sudeten B, Konrad Henlein, heeft toege- jltón aar. den bekenden Engelschen jour- naligt Ward Price, wekte vooral in Tsjecho- Slowakye beroering, en dit niet het minst «dff iijn partijgenooten. Mei: meent zelf: dit Daily Mail-artikel een indiscretie te moeten) zien. Het valt moeilijk vast te stel len, lil hoeverre de publicatie vair deze ver. klaringen van Henlein inbreuk maakt op ie afspraak, welke naar men meent tus- Henlein en Hodza is gemaakt om nch, gedurende hun voor den Europeeschen trede zoo gewichtige onderhandelingen, dechts met de grootste reserve te uiten. een moeilijker taak dun die, welke rj is weggelegd voor de leidende Tsje- iclie staatslieden. In hoeverre immers het sentiment, zoowel by Tsjechen als èten-Duitschers, den loop der onderhan ogen nadeeiig beïnvloeden Het gevaar incidenten is groot, al blijft he» een «moedigend feit, dat incidenten slechts die noodlottige beteekenis hebben, welke offi cieel® instanties er aan willen geven. Het gevoel voor ontspanning dat blijkt in de ^^■Europeesche diplomatieke centra, kan er op wijten, dat een herhaling Wederom wei den Pagiri en omgeving ernstig geteisterd. lijk In Parigi omstreken zijn hevige ikken waargenomen, welke zware aangericht. Slechts enkele gebouwen zijn staande gebleven. De schade kan nog niet worden bepaald. -er bekend, zijn er twintig doo den gevonden. De kampongs langs de het meest te lijden gehad De eerste berichten over aardschokken W.-Celebes, bij Dongala. werden J.l. Zaterdag ontvangen. Berichten van ern stiger aard kwamen Maandag 1.1. door; bil een door de schokken veroorzaakte lolf bij Parigi vonden 18 menschen Uit de berichtdh van heden blijkt, dat Parigi en omstreken wederom zwaar ge teisterd werden. Het groot aantal dooden kan verklaard worden uit het feit, dat de bevolking, üe vroeger ln het gebergte woonde, zich geleidelijk aan in nieuw gebouwde kam- ongs aan de kust heeft gevestigd. De onderafdeellng Parigi behoort tot de afdeeling Midden-Celebes en strekt üch uit langs den W.-oever van den To- minibocht; zij bestaat uit de zelfbestu- rende landschappen Parigi en Moöetong. In het N.O. vormt de Molosipat de grens met de onderafdeellng Boalémo der af deeling Gorontalo; verder wordt de W - ïrens gevormd door het door dit gedeelte 'an Celebes Ioopende centraal gebergte. Wt hooge gebeurgte nadert vrij dicht de tost, zoodat, 09k als gevolg van de ge- breedte van dit deel van het de rivieren, waarvan de voor- te zijn die van Parigi, Lamboena toToeladengi, een kórten loop met groot 'erval hebben. De communicatie tus- «chen dit ressort en de W.-kust van Ce- iebes is, hoewel de afstand hemelsbreed is, tengevolge van de aanwezig- van het gebergte zeer gering; «echts 12 oversteken van het gebergte, een kustlengte van pl.m. 300 K.M. zijn hler bekend; die van Toboli naar Ta- Jtóli ls de beste. Gevolg hiervan is. dat Producten uit dit ressort: rotan, co- fa' timmerhout, damar, aJle over zee Joor de Tominibocht uitgevoerd worden. J®» de kust ls een weg, daarlangs zijn is gebouwd; de vroeger in de tv ---- -.-spreid wonende bevolking «•ft zich, zooals reeds gezegd, thans ln Je vlakten aan de kust gevestigd; de «Jtoaamste dier vestigingen zijn die ln landschap Parigi en die in het land- «top Moöetong °e vlakten zijn grootendeels met alang laag kreupelhout bedekt; men er echter naast belangrijke sagoe- ®Jchen ook uitgestrekte klappertuinen J"1- terwijl men zich op uitbreiding van sawahcultuur. die blijkens de daar- to overal aangetroffen sporen vroeger 2 belangrijk moet zijn geweest, met toelegt. Op de uitloopers van het van het Anschluss-experiment niet behoeft te worden gevreesd. De vraag is echter niet zoozeer, of bij de voornaamste betrok ken regeeringen de vredeswil overheerscht. dan wel of binnen de Tsjechische staat gren;:en misschien krachten in beweging zjjn gekomen, welke door de staatslieden van) hoe goeden wille ook niet meer kunnen worden bebeerscht. Gaat immers de Tsjechische regeering zéér ver met haar concessies aai) de min derheden, dan zal zy de grootste moeite hebber, ^im deze concessies welke grond wetswijziging zouden vereischen door het Tsjechische volk en leger te doen aan vaarden. Gaat Praag niet zeer ver met deze concessies, dan zullen, noch de minderheden, noch Berlijn en wellicht ook Warschau er Boedapest zich daarbij neerleggen. Benesj, Hodza en Krofta (het leidende drieman schap te Praag), verkeeren in de noodzaak, binnen een afgebakend, zeer kort tijdsbe stek de quadratuur van den- cirkel te vin den. Hun koelbloedigheid en opmerkelijke kalmte wekt bewondering, maar hun posa- tie is er niet minder jnoeilyk om. Het internatonaal aspect der Tsjechische problemen vindt scherpe belichting in Italië. De Italiaansche pers merkt in haar be schouwingen op, dat het Fransch-Russische bondgenootschap oorzaak zou zijn van de meeste der huidige moeilijkheden, en dat bolsjewistische agitatie en misdadige in menging Europa bedreigt met een ernstig conflict. Het zal echter niet gemakkelijk vallen Frankryk er toe te brengen, afstand te doen van 'het Pact met Rusland, wanneer het daarvoor niet zeer belangrijke voor deden in ruil krygt, en het zal nog moei lijker vallen Praag te bewegen tot een los maken der banden met de Sovjet-Unie, daar het Tsjechische volk een sterke verwant schap gevoelt aan het Russische, al staat het in breede meerderheid zeer sceptisch en afwijzend tegenover de communistische leerstellingen. gebergte wordt ladangbouw gedreven; tabak is o.a. een belangrijk artikel voor de inlandsche markt. De inzameling van boschproducten heeft vnl. plaats door Toradja's uit de berglandschappen van Paloe en Poso, behalve Ln Moöetong, waar de bevolking zelve zich hierop toe legt. De sterkte der bevolking bedraagt ongeveer 50.000 zielen; zij belijdt den Mohammedaanschen godsdienst. BUITENLANDSCH NIEUWS. BELGIë. Bezoek van Nederlandsche scholieren aan België. Ongeveer tweehonderd Nedeilandsche scholieren maken op l,et oogenblik een stu diereis door België. Tezamen met driehon derd Belgische scholieren zijn zijn gisteren in het Casno in Knocke ontvangen door den wethouder van onderwijs, dep, heer v. d. Brocke, die een toespraak tot hen richtte, waarin hy zeide zich er over te verheugen, dat do openbare meeniftg in beide landen gewonnen is voor toenadering. Tevens wees spr. op het groote helang, dat H. M. Ko ningin Wilhglmina en Z. M. Koning Leo pold hechten aan, den geest van toenadering en aan de wederzijdsohe vriendschappelijke- betrekkingen. De tweede spreker, O Dierckx, minister van onderwys, hield een rede, waarin hy met nadruk de aandacht vroeg voor het groote belangt dat geleg .n is in het houden van schoolreizen. Namens de Nederlandsche scholieren zeide dr. de Vries ,de Amsterdamsche leeraar, hartelijk dank voor de ontvangst, die hun ten doel was gevallen. Vervolgens werden enkele liederen gezongen en gaf de fanfare van Knocke een concert. Voor de ontvangst te Knocke hadden de Nederlandsche scholieren nog een bezoek gebracht aan Damme, ter huldiging van Jacob van Maerlant. EteTgïsch^e?b«Iastingwe tten De Kamer heeft met 122 tegen 36 stemmen met drie onthoudingen het wetsontwerp inzake herstel van de na tionale crislsbelasting aangenomen. Het ontwerp Inzake douane en accijnzen werd aangenomen met 119 tegen 35 stem men bij 7 onthoudingen. DU ITSOH LAND. Een auto van 990 mark voor 4i5 personen. In tegenwoordigheid van 70.000 men schen heeft te Fallersleben Adolf Hitler den eersten steen voor de fabriek voor yolksauto's gelegd. In een rede zeide dr. ftey, Relchsambtleiter, dat om deze fa briek een nieuwe stad zal verrijzen. Verder deelde spr. mede, dat de nieu we volksauto een lengte zal hebben van 4.20 M.. bij een hoogte van 1.55 M. Het gewicht zal 650 K.G. bedragen, en de maximum snelheid zal ongeveer 100 K.M. per uur zijn. In de auto zullen vier of vijf personen kunnen zitten. De prijs van de auto zal 990 mark bedragen Hitler ls gistermiddag te Berlijn terug gekeerd. BINNENLAND. ben, terwijl eveneens dubbele gelden uitgegeven voor radio- Ken gemengd bedrijf. Nu na het bekend worden van de plan nen der regeering ln zake een nieuw centraal vliegveld onder Leiderdorp waarover allerlei berichten zijn versche nen, heeft de heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, directeur van den lucht vaartdienst ln een persconferentie eeni- ge nadere inlichtingen verstrekt, aange zien vclgens hem die berichten getuigen van onvoldoende bekendheid me', de zaak, waarom het thans gaat. j Op den voorgrond stelde de heer Van der Pais, dat hetgeen de regeering met haar plannön op het oog heett, zuiver in heb belang is van de Nederlandsche luchtvaart. t Wij zijn, aldus de heer Van der Pais, in ons land op het gebied der luchtvaart op den verkeerden weg gekomen, vooral wanneer we rekening houden met de aan een intens luchtverkeer te stellen eischen voor de veiligheid. Thans reeds hebben de groote verkeersvliegtuigen een snelheid van 300 K.M. en de militaire bommenwerpers een nog veel grootere snelheid. Aangenomen mag worden, dat we in de toekomst zullen kunnen reke- i nen op een normale snelheid van 4 a 500 K.M. Dan ligt het voor de hand, dat er zich allerlei moeilijkheden zullen voor doen, wanneer de vliegtuigen met zoo'n Zomersproeten verdwijnen spoedig door n pot Bij alle Drogisten enorme snelheid zullen moeten dalen op een twee op slechts 45 K.M. afstand van elkaar liggende vliegvelden, waarvan de naderingsgebieden en de wachtgebieden voor het dalen bij mist of slecht zicht reeds thans elkaar overlappen. In de toekomst zal dit bezwaar zich nog meer doen gevoelen, aangezien men thans in het buitenland overweegt om de nade ringsgebieden, welke thans 25 bedragen, met het oog op de veiligheid te vergroo- ten. Deze zaak is thans in een nieuw sta dium gekomen nu Waalhaven aan De fensie ls overgegaan en Rotterdam heeft besloten tot den aanleg van een nieuw vliegveld bij Overschie. Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam zekere rechten kan doen gelden, heeft de regeering echter gemeend met het oog op het voorgaande te moeten komen, tot een Juiste oplossing ln het belang van onze geheele luchtvaart. Hierbij moet ook vooral niet uit het oog worden verloren, dat wij wel degelijk rekening hebben te houden met het in ternationale luchtvaartverkeer en daar door met het feit, dat de vliegtuigen tegenwoordig reeds en ln de toekomst zal dit nog meer gelden veel meer worden ingesteld op het afleggen van lange afstanden, zoodat, vooral ook met het oog aan de daaraan verbonden kos ten, zoo weinig mogelijk tusschenlandin- gen zullen worden gemaakt. Wanneer we bij de voortschrijdende ontwikkeling van het internationale luchtverkeer ln ons land nu twee zoo dicht bij elkaar gelegen vliegvelden zou den handhaven, welke velden natuurlijk ieder slechts een gedeelte van het door ons land aan te bieden vervoer kunnen aanbieden, dan loopen we kans, dat de internationale lijnen die aanbiedingen met het oog op de kosten niet voldoende zullen achten, waardoor het gevaar ont staat, dat deze lijnen ons land in de toe komst zullen gaan mijden. Want niet ontkend kan worden, dat het hebben van twee vliegvelden ten na- deele moet komen voor de Internationale luchtvaartpositie van ons land. Daarom ligt het voor de hand, dat we moeten trachten, onze positie ln het in ternationale luchtverkeer te behouden, hetgeen naar het oordeel van de regee ring slechts kan geschieden, wanneer we beschikken over één centraal vliegveld, vanwaar alle vervoer uit ons land zal kunnen worden worden aangeboden, het geen dan wellicht een sterk argument kan zijn voor de internationale lijnen, om niet over ons land heen te vliegen, doch dat vliegveld te blijven aandoen. De heer Van der Pais noemde het in hooge mate prijzenswaardig, wat Am sterdam en Rotterdam tot dusver heb ben tot stand gebracht, maar de feiten dringen ons rekening te houden met de toekomst, zooals deze hierboven ls ge schetst. Ook de kosten spelen hierbij natuurlijk een groote rol, welke voor elk vliegveld zullen oploopen tot in de tientallen mil- lioenen guldens, welke kosten als van zelfsprekend nog zullen worden verhoogd als gevolg var. de onderlinge concur rentie. Ook hierom reeds is het beter, dat we geen plaatselijke vliegvelden behouden, maar overgaan tot den aanleg van één gemeenschappelijk vliegveld, waardoor we dan tevens ontkomen aan den onmo- gelijken en onhoudbaren toestand van twee groote vliegvelden dicht bij elkaar, welke tot schade van beide het luchtver keer versnipperen. Zooals vanzelfsprekend heeft ook de K.L.M. groot belang bij de nieuwe plan nen en uiteraard is deze maatschappij daarin gekend, aangealen de heer Ples- man reeds lang den bestaanden toestand als onhoudbaar had geschetst. Immers thans ls de K.L.M. genoodzaakt op belde vliegvelden een grondorganisatie te heb- sagiers, voor wie een dergelijke tusschen- Maar daarnaast bestaat voor de K.L.M, het groote nadeel van twee landingen, welke jaarlijks tonnen gelds kosten, af gezien nog ran de bezwaren voor de pas landing tijdverlies beteekent. Nu kan de vraag worden gesteld, waar om de regeering niet eerder met deze plannen is gekomen, doch daarbij moet niet vergeten worden, dat de regeering betrekkelijk buiten de ontwikkeling van het luchtverkeer stond, aangezien zij de zaak altijd aan de gemeente heeft over gelaten. Thans echter hebben zich nieuwe as pecten voorgedaan, mede door de be hoefte van Defensie aan meer vliegvel den. De bedoeling is, dat Defensie in de buurt van, Amsterdam nog de beschik king krijgt over een vliegveld, en wan neer we nu zouden kunnen komen door gemeenschappelijk overleg tot het op boven ontwikkelde gronden, hoog noodlg gewenschte centrale vliegveld, dan zou Defensie niet genoodzaakt zijn een nieuw vliegveld aan te leggen, doch zou zij daarvoor Schiphol kunnen gebruiken, waarmede dan tevens het daarin gesto ken geld niet weg is. Wat ten slotte de gekozen plaats voor het nieuwe centrale vliegveld betreft, merkte de heer Van Ede van der Pais nog op, dat deze centraal ls ten opzichte van onze groote steden, zoodat het vlieg veld van de centra afgemeten, zal komen te liggen op 36 K.M. afstand van Rot terdam, op 32 K.M. van Amsterdam en op 22 K.M. afstand van Den Haag. Deze afstand spelen bij het moderne snelver keer geen rol, temeer daar het vliegveld zal zijn te bereiken over onze nieuwe moderne autowegen Wat nog de exploitatie van het nieuwe vliegveld betreft, vernamen we, dat het in de bedoeling ligt een gemengd bedrijf te vormen, waarbij naast het Rijk en de K.L.M. ook de betrokken groote gemeen ten als belanghebbenden zijn gedacht. De regeertng zal, lettende op de be hoefte van 's Jands defensie, de aan spraken van Rotterdam met betrekking tot spoedige beslissing omtrent een luchthaven bij Overschie, met de uitvoe ring van de voorgenomen werken ter uitbreiding van de inrichting van Schip hol, het daarheen leiden, dat de eind beslissing omtrent de totstandkoming van een centraal gelegen luchtvaartter rein omstreeks de jaarwisseling 1933—1939 zal zijn gevallen. Duitsch-N edei landsche economische onderhandelingen. De onderhandelingen, die tusschen Duitschland en Nederland gevoerd zijn over opneming van het Nederlandsch Oostenrijksche economisch verkeer in de Duitsch—Nederlandsche economische verdragen, hebben, volgens een A.N.P.- bericht uit Berlijn, tot een accoord ge leid. Het Duitsch—Nederlandsche clea- ringverdrag van 18 December 1937 zal reeds met ingang van l Juni op het ver keer tusschen het Aland Oostenrijk en Nederland van toepassing zijn. De kwes ties van het kapitaalverkeer zullen na der geregeld worden. Betalingscontingenten voor vorderingen op Oostenrijk. Nieuwe overeenkomst gesloten met Duitsche delegatie; bestaande verdragen zullen gelden. Clearing verdrag reeds op 1 Juni voor Oostenrijks gebied geldend. In aansluiting aan het door den Regee- ringspersdienst terzake gepubliceerde com muniqué, maakt het Crisis Uitvoer Bureau bekend, dat, ingevolge de tusschen de Ne- derlandsehe en de Duiteche regeering ge troffen overeenkomst, welke medebrengt dat het Nederlandsch-Dultsche clearingver- drag met ingang van 1 Juni 1938 op her. voormalige Oostenryk wordt toegepast, be- talmgscontingenten zyn vastgesteld voor vorderingen uit hoofde van den uitvoer naar het voormalige Oostenryk, welke ver vallen na 1 Juni 1938. Op deze betalingscontingenten zijn de- zelfde voorschriften van toepassing, welke gelden voor den uitvoer naar Duitschland. Ook voor vorderingen na et vervaldatum na 1 Juni 1938 uit hoofde van exporten, ■welk-' voor 1 Juni 1938 hebben plaats gehad, woi- den door de „Devisesrstelle" te Weenen „Devisenbescheinigungen" ten laste van deize betalingscontingenten afgegeven. Belanghebbenden b£ deze exporten wor den verzocht he* Crisis Uitvoer Bureau of zyn hieronder genoemde gedelegeerden van deze exporten in kennis te stellen vóór 15 Juni a.s. Voor inlichtingen omtrent de volgende artikelen dient men zich tot de hie ronde- genoemde instantes te wenden. (De nummers voor de goederen zijn die van de desbetreffende posten van de Oos- tenryksohe handelsstatistiek). Algemeen Tabakcommissie Uitvoerbu reau, O.Z. Voorburgwal 223. Amsterdam. Tel. 42314, 28 tabak. Diamant-commissie, Tulptraat 2, Am sterdam Tel. 50844, 52839, 5284(1. edels«eenen en paarlen; onge»et 1073 edel en halfedelsteenen, voor technisch gebruik; ook gezet. Commissie voor den uitvoer van bloem bollen, Wil helminast raai. 13, 'flaarlam. Tot. 11988. 100 bloembollen. Commissie voor den uitvoer van boom- lcweekeryproducten, p.at den heer Mr. W. F. Wery, Zeestraat 84, 's-Gravenhage, Tel. 180070. 98 palmen, 99 andere bloeiende planten, 102 boomen, struiken. Commissie voor den uitvoer van snijbloe men, Sommeerweg 68, Aalsmeer, Tel. 410, 96 sierbloemen, afgesneden, versch. Nederlandsche Akkerbouwcentrale, Be- zuidenhout 16, 's-Gravenhage, Tel. 720090- 97; 4a karwei zaad, 92 groentezaden, 94 an dere zaden, 338 vlas. Nederlandsche Groenten- en Fruitcentra le, Javastraat 80, 's-Gravenhage, Tel 111895, 69 bloemkool, 74 kool, versch, 75 groente N.B.G. versch. 1070 edel- en halfedelsteen, 1071a echte Nederlandsche Visscherycentrale, Juliana van StoIbergplein 3/4, 's-Gravenhage, Tel. 720030, 132 versche zeevisch, 210 gezouten en gedroogde visch. Nederlandsche Zuivelcentrale, Laan van Meerdervoort 84, 's-Gravenhage, Tel. interlocaal JJ. 209 kaas, 288 gecondenseer de melk. Rystexport Bureau. Kneuterdijk 8. 's-Gravenhage, Tel. 117610, 51 rijst. Vcreeniging voor den rubberhandel. Kei zersgracht 573-575, Amsterdam (CTel. 48431; 532 rubber. Crisis Uitvoer Bureau', Heinplein 6, 's-Gravenhage, Tel. 392330, alle andere ar tikelen. Het betalingsverkeer N ederland-Oosten lijk. In verband met de omstandigheid dat het Nederlandsch-Dultsche clearingver- drag met Ingang van l Juni a.s. ook van toepassing wordt op het voormalige Oos tenrijk, maakt het Nederlandsch clea- ringinstltuut het volgende bekend. Met Ingang van genoemden datum dient de voldoening van na 31 Mei 1938 vervallende schulden wegens invoer van Oostenrijksche goederen en van andere onder het clearingverdrag vallende schul den, uitsluitend te geschieden door stor ting in de clearing. Die stortingen die nen te geschieden bij de Nederlandsche Bank N.V., op de rekening „Duitschland" van het Nederlandsch clearinginstituut, dani .wel op de postgirorekening 2020 van het Nederlandsche clearinginstituut. De stortingen dienen rechtstreeks geadvi seerd aan het clearinginstituut met de voor de clearing met Duitschland ge bruikelijke formulieren a, bij de invul ling waarvan duidelijk is aan te geven dat begunstigde in Oostenrijk woonach tig is. Stortingen tegen verplichtingen lui dende ln Oostenrijksche shillingen, voort gesproten uit overeenkomsten afgesloten vóór 18 Maart 1938, moeten worden om gerekend tot den koers van 34 voor 100 shillingen. Na 31 Mei 1938 vervallende vorderingen wegens leveranties van Nederlandsche goederen naar Oostenrijk en andere on der het clearingverdrag vallende vorde ringen. voor zoover nog niet op andere wijze verrekend, kunnen over de clea ring wordenve reffend, mits voor het overige aan alle voor soortgelijke vorde ringen op Duitschland geldende ver- eischten is voldaan. Indiening van vor deringen dient te geschieden, met de voor Duitschland gebruikelijke formulie ren b„ nadat van het clearinginstituut bericht van storting is ontvangen. Voor zoover die vorderingen lulden ln Oos tenrijksche shillingen en voortspruiten uit overeenkomsten afgesloten vóór 18 Maart 1938, zal door Oostenrijksche de biteuren dienen te worden gestort tegen een omrekeningskoers van 294 shilling voor 100. Het crediet voor werkverruiming. Tot 31 Maart j.l. In totaal f 56 mil- lioen aan werkfondggeldeu ver werkt. In een nota aan, de Tweede Kamer naar aanleiding van het verslag over het wetsontwerp tot verhooging van het zevende hoofdstuk B def Rijksbegrooting voor 1938 (verhooging van het crediet voor werkverruiming) zegt de Regee ring; Onder het ter hand genomen onder zoek. hoe, met handhaving van te eer biedigen rechten van lagere gemeen schappen eni indlvidueele personen, de Regeering het tempo van tewerkstelling beter dan thans zal kunnen beheerschen, is begrepen, of, en zoo ja^e, wijziging behoort te worden gebrachtnn de proce dure van onteigening, wanneer deze door het belang der werkverruiming wordt gevorderd. De onvolkomenheden in den invloed, welken de Regeering op het tempo van verwerking der geblokkeerde werkfonds- gelden kan doen gelden, bemoeilijken een schatting van het bedrag der verwerking in 1938. Onder het daaruit voortvloeiend voorbehoud meenen de ministers intus- S schen te mogen uitspreken, hetwelk in elk der jaren 1935 tot en met 1937 gemid deld heeft beloopen rond 16.6 millioen gulden, in het Jaar 1938 zal liggen tus schen 40 en 50 millioen gulden. Tot 31 Maart 1938 is, globaal genomen, in totaal aan Werkfondsgelden verwerkt een bedrag van 56 millioen gulden Verkeerszegels ten dienste van het onderwijs. Van de vroeger door den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. uitgegeven serie verkeerszegels, die bestemd zijn als leer middel bij het verkeersonderwijs op school, heeft de A.N.W.B. thans een nieuwe reeks het licht doqn zien. Deze L tweede editie omvat een vel van 18 ge- kleurde en gegomde zegels van kloek 1 formaat, met duidelijke teekeWngen van

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 3