»«»*»rens
TONICUM NOURY
EXAMENVREES!
la lOptsxwf
De Gruyter's
VOORKOM
MESSEN
De Goudsche Fruithandel
IgQUDSCHE COURANT Zaterdag 28 Mei 1938
Tweede blad
dkoop
nkoop va
SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK
SCHOENFABRIEKEN WAAIWUK
Neem in de maanden voor het examen
eens regelmatig Tonicum Noury.
Het kalmeert de zenuwen, sterkt
het lichaam en stimuleert den geest.
VEREENIGING VOOP
FACULTATIEVE LIJKVERBRANDING
Firma Wed. A. RIETVELD,
W1UNH
TSJEC HISCHE REGEERING VOOR
MOEILIJKE TAAK.
Vergaande concessies vereischt, die toch weer niet
te ver gaan.
Nieuwe
Gero-messen
met heften van
„Horna"
Nieuwe aardschokken op
Celebes eischen 20 dooden.
Het nieuwe centrale
vliegveld. 1
SPRUTOL
„„«J.")
V/o«n»da« 11
Grieksche Sandaal,
met of zonder neus
in bruin en wit, vanaf
Luchtige en
soepele dracht
origin, leer gevlochten
voorblad, zwart, bruin
Bijzonder
sierlijk en origineele
garneering. In wit
Flora's,
nieuwste model, vele
mooie tinten, ook wit
Zeer mooie
snit in prachtig
oxblood, zwarten bruin
Met mooi
bewerkt voorblad
In blauw, bruin, wit
voornaam, zwart,
bruin en fijn oxblood
Buitenge
woon chic en apart
in blauw met wit
Oat éóne theelepeltje Tonicum Noury voor den maaltijd Is een wel
daad voor Uw geheele wezen. Schenkt de zenuwen rust, geeft het
lichaam kracht en houdt den geest opgewekt en frisch. Tonicum
Noury voorkomt moeheid en overspanning. Neem het van nu af
aan regelmatig, U zult zich krachtiger, opgewekter en kalmer
voelen: naar lichaam en geest volkomen fltl f 1.50 per -flacon.
Oubbele flacon f 2.25. Fabrlkante: ffV. Nourypharma. Deventer.
Minimum contrib. 1.50 p. j. (tevens voor echtgen. en
minderj. k.). Tarief voor leden: Crematie, dragers en
orgelspel, in totaal 82.50voor niet-leden 165.
Inlichtingenbladen en inl. omtrent het verzekeringsfonds
kosteloos verkrijgbaar bij de afdeelings-secretaresse,
Fluwpelensingel 87.
BLAUWE DRUIVEN
VERSCHE AARDBEIEN
PERZIKEN
AALBESSEN
TAFELPEREN
TAFELAPPELEN
SINAASAPPELEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
BLIKGROENTEN van prima kwaliteit tegen echerp concurreerende prijzen
LAN81 TIBNDEWEG 27 TELEFOON 3316.
CITROENEN
GRAPE FRUIT
BANANEN
TOMATEN
VRUCHTEN IN pLIK EN GLAS
DIVERSE SOORTEN NOTEN
Vanaf HEDEN tot en met DIVqï,!
21 MEI
PAT O'BRIEN en GEORGE BREM
ln
DE AVONTUREN VAN 0E
ONDERZEEBOOT
2de Hoofdfilm:
RIN TIN TIN
de beroemde filmhond ln:
0E BEVREESDE SPEURDER
Toegang boven 14 jaar
Entree vanaf 25 cent.
ZONDAGOCHTEND 10 30
WAAR ZIJN DNZE KIN
WOENSDAG 2 UUR MAT in]
VOOR IEDEREN LEEPTIJn
RIN TIN TIN al,
DE BEVREESDE SPE
|jt/i]ke. oplossing zal het minderheden-
I" in Tsjecho-Slowakye ver-
Horna komt in uiterlijk
oygreen met het mooiste
echte hoorn. Het kan in
tegenstelling met dit na
tuurproduct stééds in een
zélfde fraaie tint geleverd
worden. Het is belangrijk
goedkooper en gemakke
lijk te onderhouden.
Een Horna-heft is zoo f
stevig aan het roestvrij
stalen Gero-lemmet beves
tigd. dat het bij normaal
gebruik gegarandeerd niet
loslaat
vanaf
Tafelmessen per doz 16.—
Dessertmessen per '/s doz. f 510
Fruitmessen per doz. f4 20
Trancheercouvert per cvt. 16.50
Messenscherper per stuk f215
Broodzaag per stuk f 2.25
Kaasschaaf per stuk f 1 75
15-deeJige cassettes
f20.05
uj^B? Zal het der Tsjechische regeering
m een compromis tot stand te bren-
gachen de eischen der Sudetcn-Duit-
eenerzijds en der Tsjecho-Slowaak-
staatsbelangen anderzijds? Het be.
,rdig incident te F.ger, waarbij
Sudeten-Duitschers het leven lieten,
jn den laatsten, dag der vorige week
Jol zeer ernstige dreiging; sindsdien is een
inlng ingetreden, en deze ontspan-
jeing duurt voort. Maar zoolang een door
1 en en Sudeten-DÜitschers, door
en Berlijn, gelijkelijk aanvaarde op
uitblijft, kunnen dergelijke inciden-
wéór voorvallen en zelfs noodlottig
H»t interview, dat de leider der Sudeten
B, Konrad Henlein, heeft toege-
jltón aar. den bekenden Engelschen jour-
naligt Ward Price, wekte vooral in Tsjecho-
Slowakye beroering, en dit niet het minst
«dff iijn partijgenooten. Mei: meent zelf:
dit Daily Mail-artikel een indiscretie te
moeten) zien. Het valt moeilijk vast te stel
len, lil hoeverre de publicatie vair deze ver.
klaringen van Henlein inbreuk maakt op
ie afspraak, welke naar men meent tus-
Henlein en Hodza is gemaakt om
nch, gedurende hun voor den Europeeschen
trede zoo gewichtige onderhandelingen,
dechts met de grootste reserve te uiten.
een moeilijker taak dun die, welke
rj is weggelegd voor de leidende Tsje-
iclie staatslieden. In hoeverre immers
het sentiment, zoowel by Tsjechen als
èten-Duitschers, den loop der onderhan
ogen nadeeiig beïnvloeden Het gevaar
incidenten is groot, al blijft he» een
«moedigend feit, dat incidenten slechts die
noodlottige beteekenis hebben, welke offi
cieel® instanties er aan willen geven. Het
gevoel voor ontspanning dat blijkt in de
^^■Europeesche diplomatieke
centra, kan er op wijten, dat een herhaling
Wederom wei den Pagiri en omgeving
ernstig geteisterd.
lijk
In Parigi
omstreken zijn hevige
ikken waargenomen, welke zware
aangericht. Slechts
enkele gebouwen zijn staande gebleven.
De schade kan nog niet worden bepaald.
-er bekend, zijn er twintig doo
den gevonden. De kampongs langs de
het meest te lijden gehad
De eerste berichten over aardschokken
W.-Celebes, bij Dongala. werden J.l.
Zaterdag ontvangen. Berichten van ern
stiger aard kwamen Maandag 1.1. door;
bil een door de schokken veroorzaakte
lolf bij Parigi vonden 18 menschen
Uit de berichtdh van heden blijkt, dat
Parigi en omstreken wederom zwaar ge
teisterd werden.
Het groot aantal dooden kan verklaard
worden uit het feit, dat de bevolking,
üe vroeger ln het gebergte woonde, zich
geleidelijk aan in nieuw gebouwde kam-
ongs aan de kust heeft gevestigd.
De onderafdeellng Parigi behoort tot
de afdeeling Midden-Celebes en strekt
üch uit langs den W.-oever van den To-
minibocht; zij bestaat uit de zelfbestu-
rende landschappen Parigi en Moöetong.
In het N.O. vormt de Molosipat de grens
met de onderafdeellng Boalémo der af
deeling Gorontalo; verder wordt de W -
ïrens gevormd door het door dit gedeelte
'an Celebes Ioopende centraal gebergte.
Wt hooge gebeurgte nadert vrij dicht de
tost, zoodat, 09k als gevolg van de ge-
breedte van dit deel van het
de rivieren, waarvan de voor-
te zijn die van Parigi, Lamboena
toToeladengi, een kórten loop met groot
'erval hebben. De communicatie tus-
«chen dit ressort en de W.-kust van Ce-
iebes is, hoewel de afstand hemelsbreed
is, tengevolge van de aanwezig-
van het gebergte zeer gering;
«echts 12 oversteken van het gebergte,
een kustlengte van pl.m. 300 K.M. zijn
hler bekend; die van Toboli naar Ta-
Jtóli ls de beste. Gevolg hiervan is. dat
Producten uit dit ressort: rotan, co-
fa' timmerhout, damar, aJle over zee
Joor de Tominibocht uitgevoerd worden.
J®» de kust ls een weg, daarlangs zijn
is gebouwd; de vroeger in de
tv ---- -.-spreid wonende bevolking
«•ft zich, zooals reeds gezegd, thans ln
Je vlakten aan de kust gevestigd; de
«Jtoaamste dier vestigingen zijn die ln
landschap Parigi en die in het land-
«top Moöetong
°e vlakten zijn grootendeels met alang
laag kreupelhout bedekt; men
er echter naast belangrijke sagoe-
®Jchen ook uitgestrekte klappertuinen
J"1- terwijl men zich op uitbreiding van
sawahcultuur. die blijkens de daar-
to overal aangetroffen sporen vroeger
2 belangrijk moet zijn geweest, met
toelegt. Op de uitloopers van het
van het Anschluss-experiment niet behoeft
te worden gevreesd. De vraag is echter
niet zoozeer, of bij de voornaamste betrok
ken regeeringen de vredeswil overheerscht.
dan wel of binnen de Tsjechische staat
gren;:en misschien krachten in beweging
zjjn gekomen, welke door de staatslieden
van) hoe goeden wille ook niet meer
kunnen worden bebeerscht.
Gaat immers de Tsjechische regeering
zéér ver met haar concessies aai) de min
derheden, dan zal zy de grootste moeite
hebber, ^im deze concessies welke grond
wetswijziging zouden vereischen door
het Tsjechische volk en leger te doen aan
vaarden. Gaat Praag niet zeer ver met deze
concessies, dan zullen, noch de minderheden,
noch Berlijn en wellicht ook Warschau er
Boedapest zich daarbij neerleggen. Benesj,
Hodza en Krofta (het leidende drieman
schap te Praag), verkeeren in de noodzaak,
binnen een afgebakend, zeer kort tijdsbe
stek de quadratuur van den- cirkel te vin
den. Hun koelbloedigheid en opmerkelijke
kalmte wekt bewondering, maar hun posa-
tie is er niet minder jnoeilyk om.
Het internatonaal aspect der Tsjechische
problemen vindt scherpe belichting in Italië.
De Italiaansche pers merkt in haar be
schouwingen op, dat het Fransch-Russische
bondgenootschap oorzaak zou zijn van de
meeste der huidige moeilijkheden, en dat
bolsjewistische agitatie en misdadige in
menging Europa bedreigt met een ernstig
conflict. Het zal echter niet gemakkelijk
vallen Frankryk er toe te brengen, afstand
te doen van 'het Pact met Rusland, wanneer
het daarvoor niet zeer belangrijke voor
deden in ruil krygt, en het zal nog moei
lijker vallen Praag te bewegen tot een los
maken der banden met de Sovjet-Unie, daar
het Tsjechische volk een sterke verwant
schap gevoelt aan het Russische, al staat
het in breede meerderheid zeer sceptisch
en afwijzend tegenover de communistische
leerstellingen.
gebergte wordt ladangbouw gedreven;
tabak is o.a. een belangrijk artikel voor
de inlandsche markt. De inzameling van
boschproducten heeft vnl. plaats door
Toradja's uit de berglandschappen van
Paloe en Poso, behalve Ln Moöetong,
waar de bevolking zelve zich hierop toe
legt. De sterkte der bevolking bedraagt
ongeveer 50.000 zielen; zij belijdt den
Mohammedaanschen godsdienst.
BUITENLANDSCH NIEUWS.
BELGIë.
Bezoek van Nederlandsche scholieren
aan België.
Ongeveer tweehonderd Nedeilandsche
scholieren maken op l,et oogenblik een stu
diereis door België. Tezamen met driehon
derd Belgische scholieren zijn zijn gisteren
in het Casno in Knocke ontvangen door den
wethouder van onderwijs, dep, heer v. d.
Brocke, die een toespraak tot hen richtte,
waarin hy zeide zich er over te verheugen,
dat do openbare meeniftg in beide landen
gewonnen is voor toenadering. Tevens wees
spr. op het groote helang, dat H. M. Ko
ningin Wilhglmina en Z. M. Koning Leo
pold hechten aan, den geest van toenadering
en aan de wederzijdsohe vriendschappelijke-
betrekkingen. De tweede spreker, O
Dierckx, minister van onderwys, hield een
rede, waarin hy met nadruk de aandacht
vroeg voor het groote belangt dat geleg .n
is in het houden van schoolreizen. Namens
de Nederlandsche scholieren zeide dr. de
Vries ,de Amsterdamsche leeraar, hartelijk
dank voor de ontvangst, die hun ten doel
was gevallen. Vervolgens werden enkele
liederen gezongen en gaf de fanfare van
Knocke een concert.
Voor de ontvangst te Knocke hadden de
Nederlandsche scholieren nog een bezoek
gebracht aan Damme, ter huldiging van
Jacob van Maerlant.
EteTgïsch^e?b«Iastingwe tten
De Kamer heeft met 122 tegen 36
stemmen met drie onthoudingen het
wetsontwerp inzake herstel van de na
tionale crislsbelasting aangenomen. Het
ontwerp Inzake douane en accijnzen
werd aangenomen met 119 tegen 35 stem
men bij 7 onthoudingen.
DU ITSOH LAND.
Een auto van 990 mark voor
4i5 personen.
In tegenwoordigheid van 70.000 men
schen heeft te Fallersleben Adolf Hitler
den eersten steen voor de fabriek voor
yolksauto's gelegd. In een rede zeide dr.
ftey, Relchsambtleiter, dat om deze fa
briek een nieuwe stad zal verrijzen.
Verder deelde spr. mede, dat de nieu
we volksauto een lengte zal hebben van
4.20 M.. bij een hoogte van 1.55 M. Het
gewicht zal 650 K.G. bedragen, en de
maximum snelheid zal ongeveer 100 K.M.
per uur zijn. In de auto zullen vier of
vijf personen kunnen zitten. De prijs van
de auto zal 990 mark bedragen
Hitler ls gistermiddag te Berlijn terug
gekeerd.
BINNENLAND.
ben, terwijl eveneens dubbele gelden
uitgegeven voor radio-
Ken gemengd bedrijf.
Nu na het bekend worden van de plan
nen der regeering ln zake een nieuw
centraal vliegveld onder Leiderdorp
waarover allerlei berichten zijn versche
nen, heeft de heer H. Ch. E. van Ede
van der Pais, directeur van den lucht
vaartdienst ln een persconferentie eeni-
ge nadere inlichtingen verstrekt, aange
zien vclgens hem die berichten getuigen
van onvoldoende bekendheid me', de
zaak, waarom het thans gaat. j
Op den voorgrond stelde de heer Van
der Pais, dat hetgeen de regeering met
haar plannön op het oog heett, zuiver
in heb belang is van de Nederlandsche
luchtvaart. t
Wij zijn, aldus de heer Van der Pais,
in ons land op het gebied der luchtvaart
op den verkeerden weg gekomen, vooral
wanneer we rekening houden met de
aan een intens luchtverkeer te stellen
eischen voor de veiligheid. Thans reeds
hebben de groote verkeersvliegtuigen
een snelheid van 300 K.M. en de militaire
bommenwerpers een nog veel grootere
snelheid. Aangenomen mag worden, dat
we in de toekomst zullen kunnen reke- i
nen op een normale snelheid van 4 a 500
K.M. Dan ligt het voor de hand, dat er
zich allerlei moeilijkheden zullen voor
doen, wanneer de vliegtuigen met zoo'n
Zomersproeten
verdwijnen spoedig door n pot
Bij alle Drogisten
enorme snelheid zullen moeten dalen op
een twee op slechts 45 K.M. afstand van
elkaar liggende vliegvelden, waarvan de
naderingsgebieden en de wachtgebieden
voor het dalen bij mist of slecht zicht
reeds thans elkaar overlappen. In de
toekomst zal dit bezwaar zich nog meer
doen gevoelen, aangezien men thans in
het buitenland overweegt om de nade
ringsgebieden, welke thans 25 bedragen,
met het oog op de veiligheid te vergroo-
ten.
Deze zaak is thans in een nieuw sta
dium gekomen nu Waalhaven aan De
fensie ls overgegaan en Rotterdam heeft
besloten tot den aanleg van een nieuw
vliegveld bij Overschie.
Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam
zekere rechten kan doen gelden, heeft
de regeering echter gemeend met het oog
op het voorgaande te moeten komen, tot
een Juiste oplossing ln het belang van
onze geheele luchtvaart.
Hierbij moet ook vooral niet uit het
oog worden verloren, dat wij wel degelijk
rekening hebben te houden met het in
ternationale luchtvaartverkeer en daar
door met het feit, dat de vliegtuigen
tegenwoordig reeds en ln de toekomst
zal dit nog meer gelden veel meer
worden ingesteld op het afleggen van
lange afstanden, zoodat, vooral ook met
het oog aan de daaraan verbonden kos
ten, zoo weinig mogelijk tusschenlandin-
gen zullen worden gemaakt.
Wanneer we bij de voortschrijdende
ontwikkeling van het internationale
luchtverkeer ln ons land nu twee zoo
dicht bij elkaar gelegen vliegvelden zou
den handhaven, welke velden natuurlijk
ieder slechts een gedeelte van het door
ons land aan te bieden vervoer kunnen
aanbieden, dan loopen we kans, dat de
internationale lijnen die aanbiedingen
met het oog op de kosten niet voldoende
zullen achten, waardoor het gevaar ont
staat, dat deze lijnen ons land in de toe
komst zullen gaan mijden.
Want niet ontkend kan worden, dat
het hebben van twee vliegvelden ten na-
deele moet komen voor de Internationale
luchtvaartpositie van ons land.
Daarom ligt het voor de hand, dat we
moeten trachten, onze positie ln het in
ternationale luchtverkeer te behouden,
hetgeen naar het oordeel van de regee
ring slechts kan geschieden, wanneer we
beschikken over één centraal vliegveld,
vanwaar alle vervoer uit ons land zal
kunnen worden worden aangeboden, het
geen dan wellicht een sterk argument
kan zijn voor de internationale lijnen,
om niet over ons land heen te vliegen,
doch dat vliegveld te blijven aandoen.
De heer Van der Pais noemde het in
hooge mate prijzenswaardig, wat Am
sterdam en Rotterdam tot dusver heb
ben tot stand gebracht, maar de feiten
dringen ons rekening te houden met de
toekomst, zooals deze hierboven ls ge
schetst.
Ook de kosten spelen hierbij natuurlijk
een groote rol, welke voor elk vliegveld
zullen oploopen tot in de tientallen mil-
lioenen guldens, welke kosten als van
zelfsprekend nog zullen worden verhoogd
als gevolg var. de onderlinge concur
rentie.
Ook hierom reeds is het beter, dat we
geen plaatselijke vliegvelden behouden,
maar overgaan tot den aanleg van één
gemeenschappelijk vliegveld, waardoor
we dan tevens ontkomen aan den onmo-
gelijken en onhoudbaren toestand van
twee groote vliegvelden dicht bij elkaar,
welke tot schade van beide het luchtver
keer versnipperen.
Zooals vanzelfsprekend heeft ook de
K.L.M. groot belang bij de nieuwe plan
nen en uiteraard is deze maatschappij
daarin gekend, aangealen de heer Ples-
man reeds lang den bestaanden toestand
als onhoudbaar had geschetst. Immers
thans ls de K.L.M. genoodzaakt op belde
vliegvelden een grondorganisatie te heb-
sagiers, voor wie een dergelijke tusschen-
Maar daarnaast bestaat voor de K.L.M,
het groote nadeel van twee landingen,
welke jaarlijks tonnen gelds kosten, af
gezien nog ran de bezwaren voor de pas
landing tijdverlies beteekent.
Nu kan de vraag worden gesteld, waar
om de regeering niet eerder met deze
plannen is gekomen, doch daarbij moet
niet vergeten worden, dat de regeering
betrekkelijk buiten de ontwikkeling van
het luchtverkeer stond, aangezien zij de
zaak altijd aan de gemeente heeft over
gelaten.
Thans echter hebben zich nieuwe as
pecten voorgedaan, mede door de be
hoefte van Defensie aan meer vliegvel
den. De bedoeling is, dat Defensie in de
buurt van, Amsterdam nog de beschik
king krijgt over een vliegveld, en wan
neer we nu zouden kunnen komen door
gemeenschappelijk overleg tot het op
boven ontwikkelde gronden, hoog noodlg
gewenschte centrale vliegveld, dan zou
Defensie niet genoodzaakt zijn een nieuw
vliegveld aan te leggen, doch zou zij
daarvoor Schiphol kunnen gebruiken,
waarmede dan tevens het daarin gesto
ken geld niet weg is.
Wat ten slotte de gekozen plaats voor
het nieuwe centrale vliegveld betreft,
merkte de heer Van Ede van der Pais
nog op, dat deze centraal ls ten opzichte
van onze groote steden, zoodat het vlieg
veld van de centra afgemeten, zal komen
te liggen op 36 K.M. afstand van Rot
terdam, op 32 K.M. van Amsterdam en
op 22 K.M. afstand van Den Haag. Deze
afstand spelen bij het moderne snelver
keer geen rol, temeer daar het vliegveld
zal zijn te bereiken over onze nieuwe
moderne autowegen
Wat nog de exploitatie van het nieuwe
vliegveld betreft, vernamen we, dat het
in de bedoeling ligt een gemengd bedrijf
te vormen, waarbij naast het Rijk en de
K.L.M. ook de betrokken groote gemeen
ten als belanghebbenden zijn gedacht.
De regeertng zal, lettende op de be
hoefte van 's Jands defensie, de aan
spraken van Rotterdam met betrekking
tot spoedige beslissing omtrent een
luchthaven bij Overschie, met de uitvoe
ring van de voorgenomen werken ter
uitbreiding van de inrichting van Schip
hol, het daarheen leiden, dat de eind
beslissing omtrent de totstandkoming
van een centraal gelegen luchtvaartter
rein omstreeks de jaarwisseling 1933—1939
zal zijn gevallen.
Duitsch-N edei landsche economische
onderhandelingen.
De onderhandelingen, die tusschen
Duitschland en Nederland gevoerd zijn
over opneming van het Nederlandsch
Oostenrijksche economisch verkeer in de
Duitsch—Nederlandsche economische
verdragen, hebben, volgens een A.N.P.-
bericht uit Berlijn, tot een accoord ge
leid. Het Duitsch—Nederlandsche clea-
ringverdrag van 18 December 1937 zal
reeds met ingang van l Juni op het ver
keer tusschen het Aland Oostenrijk en
Nederland van toepassing zijn. De kwes
ties van het kapitaalverkeer zullen na
der geregeld worden.
Betalingscontingenten voor
vorderingen op Oostenrijk.
Nieuwe overeenkomst gesloten met
Duitsche delegatie; bestaande verdragen
zullen gelden.
Clearing verdrag reeds op 1 Juni voor
Oostenrijks gebied geldend.
In aansluiting aan het door den Regee-
ringspersdienst terzake gepubliceerde com
muniqué, maakt het Crisis Uitvoer Bureau
bekend, dat, ingevolge de tusschen de Ne-
derlandsehe en de Duiteche regeering ge
troffen overeenkomst, welke medebrengt
dat het Nederlandsch-Dultsche clearingver-
drag met ingang van 1 Juni 1938 op her.
voormalige Oostenryk wordt toegepast, be-
talmgscontingenten zyn vastgesteld voor
vorderingen uit hoofde van den uitvoer
naar het voormalige Oostenryk, welke ver
vallen na 1 Juni 1938.
Op deze betalingscontingenten zijn de-
zelfde voorschriften van toepassing, welke
gelden voor den uitvoer naar Duitschland.
Ook voor vorderingen na et vervaldatum na
1 Juni 1938 uit hoofde van exporten, ■welk-'
voor 1 Juni 1938 hebben plaats gehad, woi-
den door de „Devisesrstelle" te Weenen
„Devisenbescheinigungen" ten laste van
deize betalingscontingenten afgegeven.
Belanghebbenden b£ deze exporten wor
den verzocht he* Crisis Uitvoer Bureau of
zyn hieronder genoemde gedelegeerden van
deze exporten in kennis te stellen vóór 15
Juni a.s.
Voor inlichtingen omtrent de volgende
artikelen dient men zich tot de hie ronde-
genoemde instantes te wenden.
(De nummers voor de goederen zijn die
van de desbetreffende posten van de Oos-
tenryksohe handelsstatistiek).
Algemeen Tabakcommissie Uitvoerbu
reau, O.Z. Voorburgwal 223. Amsterdam.
Tel. 42314, 28 tabak.
Diamant-commissie, Tulptraat 2, Am
sterdam Tel. 50844, 52839, 5284(1.
edels«eenen en paarlen; onge»et 1073 edel
en halfedelsteenen, voor technisch gebruik;
ook gezet.
Commissie voor den uitvoer van bloem
bollen, Wil helminast raai. 13, 'flaarlam. Tot.
11988. 100 bloembollen.
Commissie voor den uitvoer van boom-
lcweekeryproducten, p.at den heer Mr. W.
F. Wery, Zeestraat 84, 's-Gravenhage, Tel.
180070. 98 palmen, 99 andere bloeiende
planten, 102 boomen, struiken.
Commissie voor den uitvoer van snijbloe
men, Sommeerweg 68, Aalsmeer, Tel. 410,
96 sierbloemen, afgesneden, versch.
Nederlandsche Akkerbouwcentrale, Be-
zuidenhout 16, 's-Gravenhage, Tel. 720090-
97; 4a karwei zaad, 92 groentezaden, 94 an
dere zaden, 338 vlas.
Nederlandsche Groenten- en Fruitcentra
le, Javastraat 80, 's-Gravenhage, Tel 111895,
69 bloemkool, 74 kool, versch, 75 groente
N.B.G. versch.
1070 edel- en halfedelsteen, 1071a echte
Nederlandsche Visscherycentrale, Juliana
van StoIbergplein 3/4, 's-Gravenhage, Tel.
720030, 132 versche zeevisch, 210 gezouten
en gedroogde visch.
Nederlandsche Zuivelcentrale, Laan van
Meerdervoort 84, 's-Gravenhage, Tel.
interlocaal JJ. 209 kaas, 288 gecondenseer
de melk.
Rystexport Bureau. Kneuterdijk 8.
's-Gravenhage, Tel. 117610, 51 rijst.
Vcreeniging voor den rubberhandel. Kei
zersgracht 573-575, Amsterdam (CTel.
48431; 532 rubber.
Crisis Uitvoer Bureau', Heinplein 6,
's-Gravenhage, Tel. 392330, alle andere ar
tikelen.
Het betalingsverkeer
N ederland-Oosten lijk.
In verband met de omstandigheid dat
het Nederlandsch-Dultsche clearingver-
drag met Ingang van l Juni a.s. ook van
toepassing wordt op het voormalige Oos
tenrijk, maakt het Nederlandsch clea-
ringinstltuut het volgende bekend.
Met Ingang van genoemden datum
dient de voldoening van na 31 Mei 1938
vervallende schulden wegens invoer van
Oostenrijksche goederen en van andere
onder het clearingverdrag vallende schul
den, uitsluitend te geschieden door stor
ting in de clearing. Die stortingen die
nen te geschieden bij de Nederlandsche
Bank N.V., op de rekening „Duitschland"
van het Nederlandsch clearinginstituut,
dani .wel op de postgirorekening 2020 van
het Nederlandsche clearinginstituut. De
stortingen dienen rechtstreeks geadvi
seerd aan het clearinginstituut met de
voor de clearing met Duitschland ge
bruikelijke formulieren a, bij de invul
ling waarvan duidelijk is aan te geven
dat begunstigde in Oostenrijk woonach
tig is.
Stortingen tegen verplichtingen lui
dende ln Oostenrijksche shillingen, voort
gesproten uit overeenkomsten afgesloten
vóór 18 Maart 1938, moeten worden om
gerekend tot den koers van 34 voor 100
shillingen.
Na 31 Mei 1938 vervallende vorderingen
wegens leveranties van Nederlandsche
goederen naar Oostenrijk en andere on
der het clearingverdrag vallende vorde
ringen. voor zoover nog niet op andere
wijze verrekend, kunnen over de clea
ring wordenve reffend, mits voor het
overige aan alle voor soortgelijke vorde
ringen op Duitschland geldende ver-
eischten is voldaan. Indiening van vor
deringen dient te geschieden, met de
voor Duitschland gebruikelijke formulie
ren b„ nadat van het clearinginstituut
bericht van storting is ontvangen. Voor
zoover die vorderingen lulden ln Oos
tenrijksche shillingen en voortspruiten
uit overeenkomsten afgesloten vóór 18
Maart 1938, zal door Oostenrijksche de
biteuren dienen te worden gestort tegen
een omrekeningskoers van 294 shilling
voor 100.
Het crediet voor werkverruiming.
Tot 31 Maart j.l. In totaal f 56 mil-
lioen aan werkfondggeldeu ver
werkt.
In een nota aan, de Tweede Kamer
naar aanleiding van het verslag over het
wetsontwerp tot verhooging van het
zevende hoofdstuk B def Rijksbegrooting
voor 1938 (verhooging van het crediet
voor werkverruiming) zegt de Regee
ring;
Onder het ter hand genomen onder
zoek. hoe, met handhaving van te eer
biedigen rechten van lagere gemeen
schappen eni indlvidueele personen, de
Regeering het tempo van tewerkstelling
beter dan thans zal kunnen beheerschen,
is begrepen, of, en zoo ja^e, wijziging
behoort te worden gebrachtnn de proce
dure van onteigening, wanneer deze door
het belang der werkverruiming wordt
gevorderd.
De onvolkomenheden in den invloed,
welken de Regeering op het tempo van
verwerking der geblokkeerde werkfonds-
gelden kan doen gelden, bemoeilijken een
schatting van het bedrag der verwerking
in 1938. Onder het daaruit voortvloeiend
voorbehoud meenen de ministers intus-
S schen te mogen uitspreken, hetwelk in
elk der jaren 1935 tot en met 1937 gemid
deld heeft beloopen rond 16.6 millioen
gulden, in het Jaar 1938 zal liggen tus
schen 40 en 50 millioen gulden.
Tot 31 Maart 1938 is, globaal genomen,
in totaal aan Werkfondsgelden verwerkt
een bedrag van 56 millioen gulden
Verkeerszegels
ten dienste van het onderwijs.
Van de vroeger door den Kon. Ned.
Toeristenbond A.N.W.B. uitgegeven serie
verkeerszegels, die bestemd zijn als leer
middel bij het verkeersonderwijs op
school, heeft de A.N.W.B. thans een
nieuwe reeks het licht doqn zien. Deze
L tweede editie omvat een vel van 18 ge-
kleurde en gegomde zegels van kloek
1 formaat, met duidelijke teekeWngen van