goudsche courant De Reeuwijksche en Sluip wij ksche Plassen Kerko Overhemd ,in FLeuRiGe en heerlijk luchtigg vACflnue scHoenen Kleiweg 23 Gouda DUIZENDEN van Vtisco Tripo Senco Peco Cojo onze Adverteerders Vrijdag 1 Juli 1938 Tweede blad WAT DE MODE BRENGT Het Orgel in de St. Janskerk te Gouda SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK WAARSCHUWING. De Echte HERMELIJN- en GORILLA MESJES Imp. Chr. EIKENBOOM. REEUWIJKSCHE PLASSEN VERHOOGT DAT GENOT Dr. A. SCHEYGROND PRIJS O.öQ^fm Bij de Tentoonstelling fa. D. G. v. Vreumingen EEN KLEINTJE EEN KWARTJE Henry Ford wordt 75 jaar. Rozenolie en andere parfums. Alaska, het goudzoekersland. in vele prachtige tinten en combi naties, ook wit. fijn en bgz. prettigen pas- vorm, In wit Prachtig bewerkt voor blad. In zwart, bruin, wit, blauw. OFFIOIEELE CRISIS-PUBLICATIE. Vlas oogst 1938. Naar wti van bevoegde lifde vernemen ligt het in de bedoeling, voor vlas van den oogtrt 1988, waarvoor taxatie van de op- brrngst is aangevraagd, een teoltpremio te geven, op een wijze overeenkomende met die van het vorige jaar. Voorzoover de telers hun vlas mochten wrkoopen, wordt hun in hun eigen belang aangeraden, onmiddellijk na den verkoop een verkoopbriefje aan de landbouw-crisia- organiaatie, waarbij zü zijn georganiseerd, in te zenden, Indien zy bun vlas reeds moch ten hebben verkocht, verdient het aanbeve ling, dat zy alsnog zoo spoedig mogelijk een verkoopbriefje inzenden. Voorloopig kunnen voor het opgeven van de verkoopen van vlas van den oogst 1938 de verkoopbriefjes voor vlas van den oogst 1937 worden gebruikt. VGravenhage, 30 Juni 1938. Vacant ie Mftbteom Barrevoetsan- dalen in zeer solide, geheel lederen uitv. In bruin en wit. Ambtenaren tot Maandinkomen zonder borg. Wettelijk tarief. Inlichtingeoi (postz. v. antw.) en afwikke ling achrifteiyk. N.V. NATIONALE VOLKSBANK, GBLDSCHIETBANK, Mauritsweg 3, Rot terdam. Samoa's in alle nieuwe model len en kleuren. Zeer mooi. Maakt Uw tanden parelwit en f verfrischt UvvJV mond prachtig beige boerenlinnen rnet „London Tan" voor blad en garneering. Ookinwitm.bloaw. «•""■^^^Nieuwste model. Zeer luchtige en prettige dracht. In blauw en wit. Versche oen: Geschiedenis van bijna .yier eeuwen door 'r S.H. VAN DER KRAATS Sr. Prijs 0.25. Verkrijgbaar bij DRUKKERIJ A. BRINKMAN Zn., MARKT 31 GOUDA. Luchtig en veerkrach tig, origineel leer ge vlochten voorblad. In zwart en bruin. Bijzonder prettige Zomer- dracht. Wit boeren linnen met bruin leder. Zeer luchtig en spor tief. Heerlijke dracht.. In bruin en wit. Grieksche Sandaal, met neus, geheel Wdet. kv bruin, Vanaf Zeer groote keuze m kinderschoenen. In M wit en beige, zeer W froai bewerkt, v.a.^ Leuk modelletje in prima uitvoering. In wit en beige, Q 2%—5/z CENT, ook op de MARKT verkrijgbaar. Nieuw adresMEENT 42 C, ROTTERDAM - TELEF. 56385. maat 18 bezoeken elk jaar de en brengen daar uren vol genot door. door U te laten voorlichton door het uit stekend beoordeelde fraai uitgevoerde werkje door DERDE herziene druk; geïllustreerd met 44 afbeeldingen naar foto's en penteeke- ningen, benevens 2 duidelijke KAARTEN van het plassengebie|^®kjx der Goudsdie Glazen in de St. Jan kunt U genieten van Kunst en Historie! In de oude „KOOPHANDEL" van WIJDSTRAAT 20 - TEL. 3217 kunt U genieten van het hoog fijne fabricaat der ST. JAN- sigaren vianaf 3 t.m. 10 ets. Dfesigaar die ieder voldoet! Prljzon van Voor «en dus NAAR PLAATS VOOR Ie UitgeverS - GOUDA. Verkrijgbaar in eiken A. BRINKMAN Z< OPGAVEN WORDEN VOOR VRIJDAGMIDDAG 12 UUR INGEWACHT - 1868 30 Juli 1938. Fordde praktische droomer. Henry Ford, de bekende Amen- v.Zhe autokoning, stichter van het enorme automobielbedrijf te De- troit en Dearborn, zpl binnenkort z«n f ell zeventigsten geboortedag vie ren. Dit is aanleiding v°°r Detroit om feest te vieren. Men zal den ouden, b« JSU sympathieken Henry Ford huldigen op Amerikaansche, dus heel „•ootsche wijze. Aan deze huldiging LldegeheeleFordstaddeelnemem Ford is de zoon van den in 1847 naar de Nieuwe Wereld geëmigreei- den Engelschman, William Ford en de met dezen in 1862 gehuwde Ne- derlandseh-Noorsche dame, Mary Li- ticot Ford's vader was een ijverig landbouwer. Het was zyn liefste Wensch zijn zoon in het vak 111 te wij den, dat hem zoo na aan het hart lag. De 'toentertijd opkomende techniek trok den zoon echter meer aan dan de ploeg. Als jongen dacht hij er over na hoe hij gebruiksvoorwerpen kon maken, die het leven van den mensch konden vergemakkelijken en veraan genamen. Hij begon met het montee- ren en demonteeren van de gereed schappen, die'hij in de loods van zijn vader vond. Later trokken horloges en machines meer zijn aandacht. Toen hij wat ouder werd, begon hij met het bouwen van zelf voort bewegende voertuigen, aanvankelijk door stoom voortbewogen en later, toen Ford kennis had gemaakt met de gasmotoren, construeerde hij machi nes, die in beweging werden gebracht door gas, gevormd door verdamping van benzine. Het was in het jaar 1892dat ord zijn eerste automobiel voltooide, maar het zou nog een jaar duren, alvorens de wagen liep zooals Ford het zich had gewenscht. Ford was in dienst van de „Electric Company" te De- j troit. De directeur van deze onderne* ming, aan wien Ford zijn toekomst plannen had meegedeeld, gaf den jon- gemau weinig steun; hij had geen j vertrouwen in zijn proeven met oen- ptó-motoren en zeide, dat slechts de eiectriciteit toekomst bezat. De gedachte ging er bij de praktische j Amerikanen al spoedig in en Ford j kreeg succes in zjjn streven. Na enkele jaren was Ford in staat met eigen gespaard geld, zooveel aan- H deelen op te koopen, dat hij tenslotte i de geheele leiding over de fabriek op j zich koi} nemen en hij eigenaar werd f van de „Ford Motor Company". Van dien tijd ai dateert de stijging der automobiel-productie, welke met reuzenschreden vooruit ging. In de eerste jaren fabriceerde men 16Ü0 a 1700 automobielen per jaar in 1908 produceerde de „Ford Motor Compa- j ny" 6181 wagens, in de jaren 1909 1910 reeds 18.664, terwijl de oorlogs jaren de productie deden stijgen tot 785.432 automobielen in één jaar! Ford bezat al vroeg een gezonde opvatting van efficiency. Hij stelde den prijs van zijn automobielen zoo j laag, dat (zelfs de kleine burgerman j en de kleine handelaar in'Amerika in j staat werden gesteld een Fordwagen j aan te schaffen. Niet langer meer j was de autombiel een luxe vervoer- j middel, waarvan slechts de goed ge- situeerden konden genieten. De auto 1 werd tenslotte een onmisbaar ge- brüiksvoorwerp. Het eerste naoorlogsjaar was vopr de Ford-fabrieken niet gunstig.''Ho waardedaling van het geld veroor zaakte een groote prijsstijging. Maar daarna volgde weer een periode van lagere prijzen en toenemende pro ductie, tot twee en een half millioen wagens per jaar, bij een prijs van pl.m. driehonderd dollars. Sinds 1919 behoort de „Ford Motor Company", waarvan het maatschap pelijk kapitaal momenteel pl.m. hon derd millioen dollars bedraagt, geheel aan de familie Ford. De onderneming kent geen "obligatieschulden en staat geheel op zichzelf. De voornaamste fabrieken van de Ford-Mfj. bevinden zich in de Ford- stad Detroit, waar alle bewoners bii de fabrieken wAzaam zyn. Detroit xs voor de wagenfabricage van Ford bijzonder gunstig gelegen. Hier wor den alle onderdealen voor de Ford- motoren vervaardigd; ook de grond stoffen, bii de productie benoodigd, worden er verwerkt. De oneenigheid, welke tusschen de directie der „Electric Cy." en Ford ontstond, liep tenslotte zoo hoog, dat de directie oesloot den jongeman rord, hoe veelbelovend hij ook was en welk een goede kracht hij ook voor de onderneming bleek, te ontslaan, i-ord moest kiezen tusschen de maat schappij en Zijn automobiel en hp koos het laatste, van welke keuze, zooals hij later zelf wel eens zeide, nooit spijt heeft gehad1. Dat alles ge- I beurde in den zomer van 1899. onmiddellijk na zijn ontslagname deed lord mijeite een groep onder nemende jongelieden bijeen te krij- - gen, wier respectievelijke vaders zoo welwillend waren eenig geld beschik- i baar te stellen voor de stichting van i een onderneming, die Ford met den j 1 naam „Detroit Automobiel Cy." be- titelde. Bij deze onderneming weid Ford's vinding geëxploiteerd en Ford stond aan het hoofd ervan. Later werd Henry Ford tot hoofd ingenieur van het fabriekje benoemd. Meeningsverschillen met de kapitaal- EEN MODERNE BADMANTEL. Voor deze moderne badmantel kiest men een zeer decoratieve bonte shantung. De mantel zal dan niet veel plaats in de koffer innemen en het model leent er zich by uit stek voor om op reis de mantel tevens als kimono te gebruiken. i^V gevers, it ,e doeur wa ie eeifcte i gevers, Leii het om groote winsten ie doejfwas, terwijl het bij Ford in plaats te doen was om de Fabricage van goede en goedkoope automobielen, deed Mr. F ord beslui ten uit de maatschappij te tieden. Dat was lil 1902, drie jaar na de oprich ting van de firma, in den zomer van net daaropvolgend jaar stichtte hij Ue „Ford Motor Cy.", met een oprich tingskapitaal van 100.000 dollars, waarvan hij een vierde deel in eigen- dombezat.' Van dien tijd ai' dateert de fabricage van de alom bekende Ford- wagens op de basis, welke Ford zich voor oogen had gesteld, n.l. een auto mobiel voor het dageiijksche gebruik, voldoende snel met een maximum van eenvoud tegen een minimalen prijs. lu Detroit vindt men stcielterijen, gieterijen, hoogovens, zagerijen, plet- terijen, een cementfabriek, een glas fabriek, een draadtrekkepj, een fa briek van chassis, weverijen van ka toen en linnen, een electrische cen trale enz. De grootste fabriek ter wereld is de „F ordson-fabriek", waar men trac tors voor landbouwdoeleinden ver vaardigd, deze fabriek beslaat een op pervlakte van 440 hectaren en heelt een spoorwegnet van 23 kiiumeter I De vele laboratoria, waarin de des- kundigen op het gebied van de weten schap werken, bevinden zich. ill Dear born. De „Lincoln Motor Company werd door de Fordfabrieken in 19-2 overgenomen. De prijs, die F ord hier- voor betaalde, was 8,000.000 dollars. SHANTUNG MANTELCOSTUUM. EEN SPORTSCHOEN. Het is bekend, de mode wisselt steeds, het nieuwe lijkt spoedig oud, het oude wordt opeens weer nieuw. Zoo ook met dit kleedje. Het is een mantelcostuum van rose shantung, dat thans weer als het nieuwste geldt. De schoenfabrieken doen den laatsten tyd heel veel moeite om een sportieve schoen te fabriceeren die toch niet lomp is, tells decoratief aandoet. Ziehier een der nieuw ste modellen, die een goede pasvorm heeft, van ij 7.e is ter k leer is en aardige decora- tiave stiksels heeft. 'De „Lincoln Cy." fabriceerde uitslui tend luxe wagens, die veel naar het buitenland gaan. Nabij Dearborn vindt men nog een andere afdeeling van de Fordfabrieken, n.l. de „Stout Metal Airoplane Company". Hier ver- vaardigt men zelfs vliegmachines voor handelsdoeleinden. De fabriek was een der eersten op dit gebied. Zij was al spoedig een succes in Amerika, waar de zakenman alles in „hurry doet en dus zooveel mogelijk gebruik wil maken van het snelste aller ver voermiddelen, het vliegtuig. Behalve verschillende metaalmij nen bezit Henry Ford de absolute controle over de „Fordson Coal Company", zaadat hij geheel onafhankelijk is van de kolenmarkt. Om die redenen ten opzichte van de rubbermarkt ver kreeg Henry Ford, na veel besprekin gen over en weer in 1927 uitgebreide rubberconcessies in Brazilië en waar i Ford zelfs een spoorwegmaatschappij leidt, kan men wel zeggen, dat, wan neer men een Ford koopt, men ook alles koopt, hetgeen aan den wagen door de „Ford Motor Cy." werd ge- maakt! Smaken verschillen, zoo ook waar "HêtTparfums betreft Sommige men- schen vinden alleen de natuurlijke reuk der bloemen heerlijk, terwijl an deren weer genieten van verschillen de parfums. Rozenolie wordt gemaakt j van rozenblaadjes en enkele druppels j zijn reeds voldoende voor een flesch rozenwater. Om één enkele liter ro- zenolie te krijgen heeft men niet min uet dan 2292:300 rozen noodig, zoodat het zeer begrijpelijk is, dat deze kost baar in aanschaffing is en per drup pel verkocht wordt. In hoofdzaak zijn de kweekerijen, welke de groote me nigte rozen leveren in de Oostersche landen en de hoeveelheid, die wij hier- boven noemden, wordt ongeveer door één kweeker per jaar verkregen. Aan gezien de koopkracht zeer verminderd is, wordt, er niet zooveel rozenolie meer gefabriceerd als in vroeger ja ren het, geval was. - Sparta is het centrum van de ro zen-industrie in de Balkanlanden, doch ook in Bulgarije, Joego-Slavie en Macedonië ixeeft men nog uitge breide rozenkweekerjjen. Men kan zich het Oosten bijna niet indenken zonder een groote voorlief de voor sterke parfums, die volgens onze reukorganen te krachtig zijn. Een zeer bekende parfumfabrikant, Dschasar Aaga, is eenige jaren ge- I leden te Teheran gestorven en slechts i aan hem vertrouwen Oostersche vor- I sten het toe de geurende essences sa- I men te stellen, die zij zelf en hun ge- maiinnen plachten te gebruiken. Deze groote ma a op het gebied der parfumbereiding bestudeerde eerst het wezen en het karakter, alsmede bepaalde eigenschappen van de vrouW waarvoor hij een opdracht moest uit- voeren. Dschasar Aajj'a was een meester in zijn vak en waj er niet toe te bewe gen het geheim zijner melanges tot l)e goudkoorts is nog altijd niet j geweken. Goud was het, dat de blanke man westwaarts naar Californië bracht en j goud was het, dat de blanke man noordwaarts naar Alaska voerde. Op j den 17en Juli van het jaar 1867, thans j dus meer dan 70 jaar terug, verscheen in „Seattle Post Intelligencer" het bericht, dat de stoomboot „Portland" met een ton goud van Alaska in de haven was gearriveerd. Deze mede- deelihg ging over de geheele wereld en had tot gevolg, dat duizenden op avontuurlijkheden beluste menschen uit alle deelen der wereld, den roep van het lokkend goud volgden. Enkelen hadden geluk, de meesten werden teleurgesteld en toch kwamen in den baii van het land. Zij wer den betooverd op een wijze, die moei lijk te beschrijven valt. Zoo vertelde een man, die sinds 50 jaren in het- goudland Alaska leeft en werkt, tot ons; „Het is hier een hel. üedurende j den winter is het zoo koud, dat je J longen bevriezen zijn longen wareu wel in orde, maar acht zjjner teenen en een oor waren gedurende den laaf- j sten winter afgevroren!); en in den zomer is het zoo heet, dat men er krankzinnig van wordt, terwijl de lucht zwart ziet van de muskieten en tóch komt men hier niet vandaan. Het is alsof iets je roept, dat je zoekt en nooit zult vinden, i Hoe leeft nu zoo'n oude goudzoeker, i die in het vreemde land rondzwerft rugzien 7 In dit artikel willen we iets j schrijven omtrent de loopbaan van j dezen ouden Zweed, Ohlson genaamd, j De „goldrush" aan de Klondyke liet t hem zijn vaderland Zweden verlaten; hij wilde goud en avontuur vinden. Het eerste vond hij niet of tenmin- ste niet noemenswaardig, het laatste vond hij des te meer. Ohlson maakte alle „stampeden" mee. „Stampeden" noemt men het op breken en het reizen van honderden en duizenden mannen naar nieuw ont- qekte goudvelden, die in onbeschrjjfe- lpke haast met booten, sleden of te voet hun doel willen bereiken, om zoo gunstig mogelijke „claims" te kunnen veroveren. In de eerste jaren van zijn prospec- j i torleven wilde de Zweed Ohlson goud vinden, om rijk te worden, later zocht hij om het goud zelf. Het werd een jacht, een opwindende jacht naar het glanzend metaal. Ohlson doorkruiste en doorzocht het landhii had zijn eigen theorieën omtrent het vinden van goud (zooals jpiiere prospector j die trouwens heeff}. Hij groef in ri- vierbedden, waarin vóór duizenden jaren een rivier had gestroomd en i waarin, in het zand, goud kon liggen, j Eenmaal vond Ohlson een voor hem j zeer gunstige plaats. In vier jaren van zwaren arbeid groef hij honderd me- ter diep in de aarde. Hü moest den bodeiti, die in Alaska meer dan hon- derd meter diep was bevroren, geree- j delijk door heet water zacht maken, j waai-door het slib naarboven zou kun- i nen komen. Toen hij, volgens zijn be- rekening nog slechts weinige meters van de goudhoudende aardlaag ver- wijderd was, spoot een heetwaterbron in Zijn schacht en vernielde het werk van vier moeizame jaren... Een anderen keer sloeg Ohlson mid- den in een gunstig dal ziin tenten op 1 en zocht naar een plaats, waar hij 1 dacht goud te zullen vinden. Na en- 1 kele maanden gaf hij zijn werk op. Hij had nauwelijks voldoende goud korrels! gevonden om de kosten dei gravingen te dekken... Twee jaar la ter haalde een Amerikaansche onder neming) die met moderne boormachi nes telwerk ging, op dezelfde plaats, waar Ohlson zoo'n armoedig beetje goud uit den bodem had gehaald, voor twee millioen dollars aan goud uil den grond! Ohlson was slechts 400 i meter van den grooten goudader ver wijderd geweest! En toch heeft hem dit alles niet terneergeslagen. De thans 65-jarigen Zweed blijft aan het werk en heeft nog veel hoop op de toekomst, als ware hij een jongeman, die nog een geheel leven voor zich heeft. Hij gaat weer aan'het werk en hoopt nog ahijd rijk te worden als goudgraver. Hij ruikt de plaatsen, „waar het naar goud stinkt", zooals de goudgravers dit noemen. Alleen heeft hij tot nu toe altijd met tegen slag' te karapen gehad. Hij heeft nog altijd geen geld genoeg bijeenge- spaard om een moderne boormachine - te koopen, die hem het werk zal ver- gemakkelijken. j Mét een dergelijke boormachinle i kunnen de goudgravers zien of de i bodem sterk goudhoudend is, of dat men heter kan opbreken. We vragen wat de man zal gaan beginnen, als hij werkelijk nog eens goud vindt, dat de moeite van den verkoop waard is. „Wat ik zal doen, als ik een rijken goudgrond vindt?" herhaalt hij onze vraag. „Ik weet 't werkelijk niet. Ik heb geen S®1*1 noodig. Ik ben sinds vijftig jaar in Alaska. Ik heb in Europa en in Amerika niets verloren. Ik heb nooit een auto gezien en ik wel er ook geen zien. Ik wil niet

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 3