F
Deze Cc
NIEUW
Filmmeuws.
o
HET
W<
RECEPTEN.
'iïaca
Bestrijdt het vet.
De kunst van gieten.
Dit blad verschi
fo. 19790
E]
AARDIGE STRANDJURKJES VOOR VACANTIETIJD.
maal, wat ermee bedoeld wordt, het be-
Laurel was zelfs, zooals men weet, een
Zalm au gratin.
2 mooten zalm, 50 gram boter, 3 eetle
pels room, 50 gr. geraspte Parmezaansche
PRUZEN i
3.!
Dan eerst
FJ
BI
GI
Regenmant
uit de schitt
va
Bü SC]
het hart en vermindert het algemeene
weerstandsvermogen van het orga
nisme. Doch niet alleen de activiteit
van het lichaam vermindert met de
toeneming van de vetaanzetting; dit
is ook het geval met de werkzaam
heid van den geest. De energieën, die
de slanke, beweeglijke mensch naar
buiten uitstraalt, slaat de onbehou
wen dikzak in zijn binnenste als vet
op; en met het besef van dit onver
mogen plegen depressies en minder-
Wy zullen er dan ook tegenwoordig
niet meer over denken, den buik, die
vroeger het haast onmisbare ken
merk van gewichtigheid en eerbied
waardigheid was, thans nog als zoo
danig en als noodzakelijk verschijnsel
van den „geposeerden” leeftijd te be
schouwen. Veeleer zien wij er nu een
symptoom van aftakeling in.
Slanke menschen leven langer.
Doch overdrijving schaadt.
Om te beoordeelen of iemand „dik”
of „slank” is, zou men eigenlijk eerst
den aanleg van den betreffenden per
soon moeten onderzoeken; want be
hoort iemand yan huis uit tot het ge
zette type, dan is hij nog lang met
„dik”, al weegt hij ettelijke ponden
meer dan een even groot vertegen
woordiger van het slank gloeiende
type. Als hierna dus van dikke en ma-
'gere menschen sprake is, dan zijn
daar menschen mee bedoeld, die aan
merkelijk meer of minder wegen dan
voor de hun eigen aangeboren consti
tutie normaal is. Bezien wij dan deze
werkelijk dikke en werkelijk magere
■menschen, dan blijkt, dat de veelver
breide opvatting, als zouden de dik
kerds voor tijden van nood wat te ver
liezen hebben, geen steek houdt; in
tegendeel, de nuchtere statistieken
der levensverzekeringmaatschappij en
wijzen uit, dttt de sterfte onder de
dikke menschen aan nagenoeg alle
ziekten grooter is dan’die der dun
nen. Bijvoorbeeld aan suikerziekte
(diabetes) sterft slechts één magere
tegen vijf personen van normaal ge
wicht en twintig zwaarlijvigen. Dat
de dunnen hoogere levenskansen heb
ben dan dc dikkerds blijkt verder ook
uit het feit, dat van elke tien dunne
en dikke menschen van dertig jaar
slechts één dikkerd, doch drie slan
ken een leeftijd van 80 jaar bereiken!
Verder hebben de medische onder
zoekingen van den laatsten tijd aan
het licht gebracht, dat dikke men
schen in meerdere mate door aderver
kalking, ziekten van de kransvaten
van het hart, kortademigheid, rheu-
matiek, jicht, podagra, galsteenziek
ten en vergrooting van de prostaat-
klier worden bezocht.
Zwaarlijvigheid, dus de neiging om
boven het normale lichaamsgewicht
vet aan te zetten, is dan ook een li
chaamstoestand, die er in hooge mate
toe bij draagt, de gezondheid in gevaar
te brengen en den levensduur te ver
korten; en dat is niet te verwonde
ren, want sterke vetaanzetting is een
teeken van verminderde verbran-
dingsenergie; een overmatig dik li
chaam is als het ware een slecht trek
kende kachel. De verbranding gaat
traag en de vetaanzetting, door al te
overvloedigeh toevoer van voedsel en
te geringe lichaamsbeweging nog be
vorderd, beteekent een overbelasting,
verhoogt den permanenten druk in de
buikholte, belemmert de werking van
het middenrif, verhoogt de weerstan
den in den bloedsomloop, overbelast
William Powell en Myma Loy in „De dubbele bruiloft”
Thalia-Theater.
deel van het gietwater verdampt.
Hierdoor wordt ook de onderkant der
bladeren bevochtigd, hetgeen zeer
nuttig is omdat zich daar ook huid-
poriën bevinden.
Het meeste water hebben bloeien
de en vruchtdragende planten noodig.
Het ly kt soms, of men deze niet te
veel kan gieten. Toch moet men ze
niet verwennen, omdat men door te
vaak gieten den wortels het groeien in
de diepte bespaart. Daartoe moet de
nood hen dwingen, opdat zij ook in
tyden van droogte nog voldoende
vocht kunnen vinden, zonder dadelijk
gegoten te moeten worden. Het liefst
hebben de planten vyver of rivierwa
ter, omdat de temperatuur daarvan
niet ver beneden die der lucht ligt.
Wie echter niet anders dan leiding
en putwater heeft, doet goed, dit in
groote vaten of bakken op tempera
tuur te laten komen. Zeker is dit noo
dig voor gevoelige planten.
Gieten kan ieder kind wel! Maar met
het aandragen en leeggieten van een
gieter water over het bed is men er
niet. Men moet ook weten wat men
giet, hoeveel vocht de verschillende
planten noodig hebben, hoe de toe
stand van den grond is en welke plan-
tegen regenwater, hard of zacht lei
ding- of welwater moeten hebben. En
dan is er nog de techniek van het gie
ten. Den eenen keer doet men ver
standiger mèt, een andermaal zonder
roos te gieten. De gelijkmatige, niet
te sterke straal gebruikt men by jon
ge planten, die pas op de bedden zyn
uitgeplant, terwijl reeds flink ontwik
kelde planten meer voor een bespren-
keling met de roos in aanmerking ko
men. Wordt de overdag uitgedroogde
grond ’s avonds gelijkmatig bevoch
tigd, dan staan de planten gedurende
den nacht in een nevel, doordat een
Bloemkoolsoep.
M bloemkool, 75 gram boter, 75 gram
bloem, zout en nootmuskaat, 1% L. water
of bouillon met 4 blokjes, 1 dL. melk of
room, desgewenscht een eierdooier.
Bloemkool schoonmaken, in stukjes snij
den en gaar koken in een deel van de
bouillon of in water. Is de kool gaar, dan
haalt men er eenige mooie stukjes uit, die
men later in de soep doet. Overige kool
door een zeef wrijven. Boter verwarmen en
vermengen met bloem, daarna de vloeistof
toevoegen en de purée en alles vijf tien
minuten door laten koken. Af en toe roeren.
Indien men geen bouillon, doch water ge
bruikt, dan zal men hierin vier bouillon
blokjes oplossen. Afmaken naar smaak met
zout en noot. In de soepterrine eierdooier
kloppen met melk en de kokende soep lang
zaam bygieten.
39 op zich heeft vereenigd, ziet
zich door de nieuwe modekleur vos
rood geslagen.
De statisticus tracht ook de oorzaak
van deze modeverschuiving op te
sporen. Hy schrijft het ten deele toe
aan den dood van Jean Harlow, de
beroemde platinablondine. Doch de
dood van deze filmster verhaastte
slechts een proces, dat reeds bezig
was zich te ontwikkelen. Want Har
low zelf was reeds in haar laatste le
vensjaar begonnen af #en toe haar pla
tinablond door bruin te vervangen.
De voornaamste reden van’den val
van blond en de opkomst van vosrood
ziet Factor dan ook niet in een wij
ziging in den smaakzij is veeleer te
zoeken in de fotografische techniek.
Men beweert, dat eën rossige gloed
in het haar een veel beter portret op
levert. Inderdaad vindt men zelden
een wefkelyk bruin, dat zich beter
laat fotograferen dan een bruin met
rossigen gloed. Nog slechts enkele po
pulaire sterren van Hollywood heb
ben blond haai-, oan. Carole Lombard,
Sonja Henie en Mae West. De lijst
van de vosrooden daarentegen groeit
steeds aan. Op het oogenblik prijken
er namen op zooals Myrna Loy, Joan
Crawford, Barbara Stan wij ck, Merle
Oberon, Katherine Hepburn. Of alle
Amerikaansche vrouwen en meisjes
het voorbeeld van de filmheldinnen
zullen opvolgen? Wij willen het voor
het onttroonde blond niet hopen...
Verschillende oorzaken van
zwaarlijvigheid.
Zwaarlijvigheid moet dan ook met
alle ten dienste staande middelen be
streden worden; waar zij aan inwen
dige oorzaken (gebrekkige function-
neering van de schildklier) is toe te
schrijven, mag men niet zonder dok
ter den strijd aanbinden. Doch waar
in de eerste plaats utterly ke omstan
digheden, zooals gebrek aan lichaams
beweging en overdadige en ondoel
matige voeding de oorzaak zijn, daar
heeft men het geheel zelf in de hand.
Matige en doelmatige lichaamsbewe
ging, veel wandelen en zorgvuldige,
niet overdreven gymnastiek zullen
naast een gepast diëet wonderen doen.
Wat het dieet betreft, alle spijzen die
rijk aan koolhydraten zijn (alle soor
ten zoetigheden, ry'st- en meelspijzen,
aardappelen, peulvruchten) en ver
der vette spijzen, zijn verboden.
p.E gemeente Rotte
L) andere gëineent
om de werkloosheid
bestrijden. Naast de
xoor ouderen neemt o
stelling van jongere
der jeugdwerklooshe
plaats in. Bij de tewei
.geren is het verscha
de hoofdzaak om te
jeugd den tijd in le<
met al de groote nad<
daaruit voor de jom
het maatschappelijk
Ter aanmoediging w
werkers wekelijks eer
betaald, dat het ka.
een vergoeding voor
kleeding.
Het is niet eenvou
jongere werkloozen P
verschaffen, temeer,
zaamheden mogen wi
ke op de vrije arbel
hooren. Daarvoor kt
voorkeur in aanmerk
plantsoenen, sportveli
nen, speelvelden e.d
terdam heeft dit wel
opgevat door als grot
iingsobject te bestem:
het Bosch- en Pa
waarmede een lang
wordt vervuld. In dt
toch nam de Rotten
raad het besluit om d
den rondom den Kra
te leggen tot een b<
I het gebrek aan natui
e dam tegemoet te koi
I daarvan is niet zoo
de jaren 1914—1918,
I het werk geen voortg
het daardoor onmogel
f eerste gedeelte van d
geheel een oppervlakl
j vat, op den gewensc
1923 gereed te hebber
Het was ook een n
uitvoering van het i
noodig geweest, der
bosch. Dit kon eerst
I het geheele terrein rc
schen Plas, dat 6
het niveau yan de
meer dan de plashoo
Hiervoor is voorn ar
maakt van den grond
die naar het terrein
Hout" is vervoerd In
verschaffing de uitvoi
welk zeer vertraagd
hand genomen. In c
nuari tot December 1
8000 arbeidsweken aa
eveneens, in 1936 gedt
weken, in 1937 gedun
eerste halfjaar van 1
2000 arbeidsweken aai
1 kaas, peper en zout, L. vischbouillon, 40
gram bloem, klein uitje.
Zalm wasschen en 8 minuten in kokend
water koken, daarna middengraat voorzich
tig verwijderen. Voor de vischbouillon laat
men b.v. een schol in water trekken met
wat groene kruiden selderij) een wortel en
laurierblad, daarna zeeft men de vloeistof.
Fijngehakt uitje in de boter fruiten, bloem
toevoegen en met een dun straaltje de
I L. vischbouillon en alles vijf minuten laten
doorkoken. Room of melk toevoegen,
peper, zout en grootste deel van de kaas.
Een platte vuurvaste schaal bedekken
met een deel van de saus, hierop de zalm
I leggen, waarover men de rest van de saus
I giet. Bovenop wat klontjes boter en de rest
I van de kaas, daarna in den oven plaatsen
l en bovenkant vlug bruinen.
zijn Londenschen tijd en het is Chaplin,
die hem aan de film gebracht heeft. Men
zal dan ook nog altijd Chaplin’s invloed
merken uit de uiterst geringe dialogen,
die Stan Laurel in zijn films toepast.
Deze film, de eerste, waarvan Stan
Laurel zelf de productie op zich genomen
heeft en dus, evehals Chaplin, tegelij
kertijd supervisie over zijn eigen spel en
dat der anderen heeft gehad.
BARBARA STANWYCK.
In de Reunie-BioScoop.
Na een tijd uitgeleend te zijn aan an
dere filmmaatschappijen zijn de twee
RKO Radio favorieten, Barbara Stan
wyck en Herbert Marshall, weer in hun
studio teruggekeerd om voor de eerste
maal samen de hoofdrollen te vervullen
in RKO Radio's vroolijk blijspel „Me-
vrouw blijft ontbijten”.
De laatste film, welke Barbara Stan
wyck voor RKO maakte, was „The
Plough ann the Stars”, terwijl Herbert
Marshall het laatst optrad in „Mak Way
for a Lady” voor dezelfde maatschappij.
Glenda Farrell, Eric Blore, Frank M. 1
Dit nununer bestaal
„EEN STAD OP STELTEN”.
EEN NIEUWE LAUREL
EEN NIEUWE HARDY.
In hun jongste film „Een stad op stel
ten”, waarmede het elfde jaar van Stan
Laurel en Oliver Hardy’s samenwerking
als 's werelds populairste fllmkomieken
wordt ingeluid, zijn verschillende novi
teiten. Zoo zuilen Laurel en Hardy tesa-
men een hoogst moderne swing-dans
maken, die eigenlijk het gevolg is van
een ingeving van het oogenblik. In de
studio immers moesten de beide komie
ken hun entrée maken in een typische
oude cowboy-herberg uit de jaren ’90 en
voor de deur stonden de Avalon Four
opgesteld om deze scène met een aardige
song uit dien tijd in te leiden. Toen kon
Hardy, die in zijn particuliere leven een
bekend muziekliefhebber Js, de verleiding
niet weerstaan om, ondanks zijn 303 pon
den, de punten van zijn jacquet op te
lichten en eenige dansstappen te doen,
waarop het heele studio-personeel dus
danig in lachen uitbarstte, dat producer
en regisseur de koppen bij elkaar staken
en besloten om dan maar in 's hemels
naam te doen, wat tot dusverre altijd
met opzet vermeden was; Laurel en Har
dy te laten dansen.
Voor beide komieken was dit op zich-
zelf niets bijzonders. Immers, zij komen
oorspronkelijk uit het oude variété en
kennen alle knepen van het vak. Stan maal happiger op. En als er een belang-
Laurel was zelfs, zooals men weet, een rijke voetbal- of rugby-wedstrijd wordt
.understudy” voor Charlie Chaplin in gespeeld, dan wordt vooraf een show-
-*- nummer gemaakt waar wij nog alles van
kunnen leeren. Dat is geen geheim, dat
is een kwestie van massa-regie, dat is
een complete voorstelling op zichzelf.
I Ook tijdens den wedstrijd brengen de
supporters der beide ploegen hun toe
juichingen in zulk een bestudeerden en
gecompliceerden vorm, dat een volledige
show ontstaat en wordt iets geboden,
waarop men zich de oogen uitkijkt. De
Amerikanen blijken dan steeds weer ge
weldig vindingrijk te zijn aan verrassin
gen.
Wie zich een voorstelling wil vormen
van deze enorme demonstraties die ge
lijktijdig kleurig, opvroolijkend, aanmoe
digend en imposant zijn, ga eens zien
naar de 2üth Century-Foxfilm „Drie
malle invallen” („Life begins in Col-
j lege”) waarin zulk een show geheel vol-
gens de werkelijkheid vertoond wordt.
Afgezien van de overige capaciteiten
dezer film, welke wij hier verder onbe
sproken zullen laten, wijzen wij hier op
dit typische verschijnsel.
Stan Laurel én Oliver Hardy in „Een stad op stelten’'
Thalia-Theater.
Thomas, Etienne Girardot en Donald
Meek vervullen de bijrollen in „Mevrouw
blijft ontbijten” onder regie van Alfred
Santell, regisseur van „Winterset”.
Bij haar optreden met Herbert Mars
hall in RKO Radio’s bijspel „Mevrouw
blijft ontbijten” was Barbara Stanwyck
genoodzaakt een scène lang samen te
zijn met een groote, grommende Deen-
sche dag. Toen de scène opgenomen
moest worden liep Barbara Stanwyck
zonder iets te zeggen op het groepje toe,
dat om den hond heen stond, en ver
zocht hen haar alleen te laten met „Pee
wee”. Vijf minuten later stapten de ste
en de groote dog voor de camera’s en
terwijl „Peewee” gromde en blafte en
zelfs op een oogenblik de arm van de
actrice in zijn bek vastgreep, speelde
Barbara Stanwyck onbezorgd haai' moei
lijke scène, terwijl de camera dit hache
lijke moment vastlegde.
^HE^éHOW^ÊLÈMENT NEEMT TOE!
Het woorn Show is niet Nederlandsch.
Het begrip evenmin. Maar we weten alle
maal, wat ermee bedoeld wordt, het be
grip „Show” wordt ons steeds meer eigen,
het „Show-element” neemt toe. Het is
zoo verleidelijk. Het valt zoo de smaak,
j in elk bedrijf oefent hflt zijn aantrek-
1 kingskracht uit.
In Amerika is Show nog iets anders!
Daar zijn de menschen er nog duizend-
Slaboonen d la lyonnaise (4 perso-
nen).
1 K.G. slaboontjes (liefst een dunne
soort), 1 uitje, 50 gr. (¥2 ons) boter, 1 eet
lepel gehakte peterselie, 2 3 theelepeltjes
Maggi’s Aroma, wat peper en zout.
I Haal de boonen op de gebruikelijke wijze
af, wasch ze en kook ze gaar in wat water
en zout. Laat ze op een vergiet uitlekken
(het overtollige water kan worden opgevan
gen, om nog dienst te doen in de een of
andere soep of saus). Hak het uitje fyn en
laat het in de dichtgedekte pan zachtjes in
de boter gaar smoren en lichtbruin worden;
voeg er‘ de uitgelekte boontjes bij en laat
alles samen nog een oogenblik zachtjes
doorstoven. Schud er by het opdoen de ge
hakte peterselie door en maak het gerecht
op smaak af met de Maggi’s Aroma en de
peper.
Italiaansche pudding.
3 dL. melk, 2 dL. room, 50 gram suiker,
4 eierdooiers, dL. vermouth, 20 gram
witte gelatine.
Eierdooiers met de suiker flink kloppen
en hierby met een dun straaltje de heete
melk voegen; daarna de melk op een lage I
pit (asbestplaatje gebruiken) steeds klop- J
pende, tot een dikke gebonden saus ont
staat, die echter niet op kookpunt komt. De
gelatine, die men tien minuten in ruim koud I
water geweekt heeft wordt uitgeknepen en
door de warme saus geroerd, totdat ze ge
heel opgelost is. Massa laten koud worden
en af en toe roeren om te voorkomen, dat
de gelatine zakt, daarna de vermouth toe-
voegen en de styfgeslagen room en alles
overbrengen in een glazen schaal.
Chocoladen la met mandelen.
Roer op een zacht vuur vier reepeh fyne
chocolade, vier eidooiers en slagroom door
elkaar. Laat de massa koud worden. Roer
er nu nog wat slagroom en fijngehakte,
even in den oven geroosterde, zoet aman
delen door. Laat biscuitjes by deze vla
dienen.
40