F Deze Cc NIEUW Filmmeuws. o HET W< RECEPTEN. 'iïaca Bestrijdt het vet. De kunst van gieten. Dit blad verschi fo. 19790 E] AARDIGE STRANDJURKJES VOOR VACANTIETIJD. maal, wat ermee bedoeld wordt, het be- Laurel was zelfs, zooals men weet, een Zalm au gratin. 2 mooten zalm, 50 gram boter, 3 eetle pels room, 50 gr. geraspte Parmezaansche PRUZEN i 3.! Dan eerst FJ BI GI Regenmant uit de schitt va Bü SC] het hart en vermindert het algemeene weerstandsvermogen van het orga nisme. Doch niet alleen de activiteit van het lichaam vermindert met de toeneming van de vetaanzetting; dit is ook het geval met de werkzaam heid van den geest. De energieën, die de slanke, beweeglijke mensch naar buiten uitstraalt, slaat de onbehou wen dikzak in zijn binnenste als vet op; en met het besef van dit onver mogen plegen depressies en minder- Wy zullen er dan ook tegenwoordig niet meer over denken, den buik, die vroeger het haast onmisbare ken merk van gewichtigheid en eerbied waardigheid was, thans nog als zoo danig en als noodzakelijk verschijnsel van den „geposeerden” leeftijd te be schouwen. Veeleer zien wij er nu een symptoom van aftakeling in. Slanke menschen leven langer. Doch overdrijving schaadt. Om te beoordeelen of iemand „dik” of „slank” is, zou men eigenlijk eerst den aanleg van den betreffenden per soon moeten onderzoeken; want be hoort iemand yan huis uit tot het ge zette type, dan is hij nog lang met „dik”, al weegt hij ettelijke ponden meer dan een even groot vertegen woordiger van het slank gloeiende type. Als hierna dus van dikke en ma- 'gere menschen sprake is, dan zijn daar menschen mee bedoeld, die aan merkelijk meer of minder wegen dan voor de hun eigen aangeboren consti tutie normaal is. Bezien wij dan deze werkelijk dikke en werkelijk magere ■menschen, dan blijkt, dat de veelver breide opvatting, als zouden de dik kerds voor tijden van nood wat te ver liezen hebben, geen steek houdt; in tegendeel, de nuchtere statistieken der levensverzekeringmaatschappij en wijzen uit, dttt de sterfte onder de dikke menschen aan nagenoeg alle ziekten grooter is dan’die der dun nen. Bijvoorbeeld aan suikerziekte (diabetes) sterft slechts één magere tegen vijf personen van normaal ge wicht en twintig zwaarlijvigen. Dat de dunnen hoogere levenskansen heb ben dan dc dikkerds blijkt verder ook uit het feit, dat van elke tien dunne en dikke menschen van dertig jaar slechts één dikkerd, doch drie slan ken een leeftijd van 80 jaar bereiken! Verder hebben de medische onder zoekingen van den laatsten tijd aan het licht gebracht, dat dikke men schen in meerdere mate door aderver kalking, ziekten van de kransvaten van het hart, kortademigheid, rheu- matiek, jicht, podagra, galsteenziek ten en vergrooting van de prostaat- klier worden bezocht. Zwaarlijvigheid, dus de neiging om boven het normale lichaamsgewicht vet aan te zetten, is dan ook een li chaamstoestand, die er in hooge mate toe bij draagt, de gezondheid in gevaar te brengen en den levensduur te ver korten; en dat is niet te verwonde ren, want sterke vetaanzetting is een teeken van verminderde verbran- dingsenergie; een overmatig dik li chaam is als het ware een slecht trek kende kachel. De verbranding gaat traag en de vetaanzetting, door al te overvloedigeh toevoer van voedsel en te geringe lichaamsbeweging nog be vorderd, beteekent een overbelasting, verhoogt den permanenten druk in de buikholte, belemmert de werking van het middenrif, verhoogt de weerstan den in den bloedsomloop, overbelast William Powell en Myma Loy in „De dubbele bruiloft” Thalia-Theater. deel van het gietwater verdampt. Hierdoor wordt ook de onderkant der bladeren bevochtigd, hetgeen zeer nuttig is omdat zich daar ook huid- poriën bevinden. Het meeste water hebben bloeien de en vruchtdragende planten noodig. Het ly kt soms, of men deze niet te veel kan gieten. Toch moet men ze niet verwennen, omdat men door te vaak gieten den wortels het groeien in de diepte bespaart. Daartoe moet de nood hen dwingen, opdat zij ook in tyden van droogte nog voldoende vocht kunnen vinden, zonder dadelijk gegoten te moeten worden. Het liefst hebben de planten vyver of rivierwa ter, omdat de temperatuur daarvan niet ver beneden die der lucht ligt. Wie echter niet anders dan leiding en putwater heeft, doet goed, dit in groote vaten of bakken op tempera tuur te laten komen. Zeker is dit noo dig voor gevoelige planten. Gieten kan ieder kind wel! Maar met het aandragen en leeggieten van een gieter water over het bed is men er niet. Men moet ook weten wat men giet, hoeveel vocht de verschillende planten noodig hebben, hoe de toe stand van den grond is en welke plan- tegen regenwater, hard of zacht lei ding- of welwater moeten hebben. En dan is er nog de techniek van het gie ten. Den eenen keer doet men ver standiger mèt, een andermaal zonder roos te gieten. De gelijkmatige, niet te sterke straal gebruikt men by jon ge planten, die pas op de bedden zyn uitgeplant, terwijl reeds flink ontwik kelde planten meer voor een bespren- keling met de roos in aanmerking ko men. Wordt de overdag uitgedroogde grond ’s avonds gelijkmatig bevoch tigd, dan staan de planten gedurende den nacht in een nevel, doordat een Bloemkoolsoep. M bloemkool, 75 gram boter, 75 gram bloem, zout en nootmuskaat, 1% L. water of bouillon met 4 blokjes, 1 dL. melk of room, desgewenscht een eierdooier. Bloemkool schoonmaken, in stukjes snij den en gaar koken in een deel van de bouillon of in water. Is de kool gaar, dan haalt men er eenige mooie stukjes uit, die men later in de soep doet. Overige kool door een zeef wrijven. Boter verwarmen en vermengen met bloem, daarna de vloeistof toevoegen en de purée en alles vijf tien minuten door laten koken. Af en toe roeren. Indien men geen bouillon, doch water ge bruikt, dan zal men hierin vier bouillon blokjes oplossen. Afmaken naar smaak met zout en noot. In de soepterrine eierdooier kloppen met melk en de kokende soep lang zaam bygieten. 39 op zich heeft vereenigd, ziet zich door de nieuwe modekleur vos rood geslagen. De statisticus tracht ook de oorzaak van deze modeverschuiving op te sporen. Hy schrijft het ten deele toe aan den dood van Jean Harlow, de beroemde platinablondine. Doch de dood van deze filmster verhaastte slechts een proces, dat reeds bezig was zich te ontwikkelen. Want Har low zelf was reeds in haar laatste le vensjaar begonnen af #en toe haar pla tinablond door bruin te vervangen. De voornaamste reden van’den val van blond en de opkomst van vosrood ziet Factor dan ook niet in een wij ziging in den smaakzij is veeleer te zoeken in de fotografische techniek. Men beweert, dat eën rossige gloed in het haar een veel beter portret op levert. Inderdaad vindt men zelden een wefkelyk bruin, dat zich beter laat fotograferen dan een bruin met rossigen gloed. Nog slechts enkele po pulaire sterren van Hollywood heb ben blond haai-, oan. Carole Lombard, Sonja Henie en Mae West. De lijst van de vosrooden daarentegen groeit steeds aan. Op het oogenblik prijken er namen op zooals Myrna Loy, Joan Crawford, Barbara Stan wij ck, Merle Oberon, Katherine Hepburn. Of alle Amerikaansche vrouwen en meisjes het voorbeeld van de filmheldinnen zullen opvolgen? Wij willen het voor het onttroonde blond niet hopen... Verschillende oorzaken van zwaarlijvigheid. Zwaarlijvigheid moet dan ook met alle ten dienste staande middelen be streden worden; waar zij aan inwen dige oorzaken (gebrekkige function- neering van de schildklier) is toe te schrijven, mag men niet zonder dok ter den strijd aanbinden. Doch waar in de eerste plaats utterly ke omstan digheden, zooals gebrek aan lichaams beweging en overdadige en ondoel matige voeding de oorzaak zijn, daar heeft men het geheel zelf in de hand. Matige en doelmatige lichaamsbewe ging, veel wandelen en zorgvuldige, niet overdreven gymnastiek zullen naast een gepast diëet wonderen doen. Wat het dieet betreft, alle spijzen die rijk aan koolhydraten zijn (alle soor ten zoetigheden, ry'st- en meelspijzen, aardappelen, peulvruchten) en ver der vette spijzen, zijn verboden. p.E gemeente Rotte L) andere gëineent om de werkloosheid bestrijden. Naast de xoor ouderen neemt o stelling van jongere der jeugdwerklooshe plaats in. Bij de tewei .geren is het verscha de hoofdzaak om te jeugd den tijd in le< met al de groote nad< daaruit voor de jom het maatschappelijk Ter aanmoediging w werkers wekelijks eer betaald, dat het ka. een vergoeding voor kleeding. Het is niet eenvou jongere werkloozen P verschaffen, temeer, zaamheden mogen wi ke op de vrije arbel hooren. Daarvoor kt voorkeur in aanmerk plantsoenen, sportveli nen, speelvelden e.d terdam heeft dit wel opgevat door als grot iingsobject te bestem: het Bosch- en Pa waarmede een lang wordt vervuld. In dt toch nam de Rotten raad het besluit om d den rondom den Kra te leggen tot een b< I het gebrek aan natui e dam tegemoet te koi I daarvan is niet zoo de jaren 1914—1918, I het werk geen voortg het daardoor onmogel f eerste gedeelte van d geheel een oppervlakl j vat, op den gewensc 1923 gereed te hebber Het was ook een n uitvoering van het i noodig geweest, der bosch. Dit kon eerst I het geheele terrein rc schen Plas, dat 6 het niveau yan de meer dan de plashoo Hiervoor is voorn ar maakt van den grond die naar het terrein Hout" is vervoerd In verschaffing de uitvoi welk zeer vertraagd hand genomen. In c nuari tot December 1 8000 arbeidsweken aa eveneens, in 1936 gedt weken, in 1937 gedun eerste halfjaar van 1 2000 arbeidsweken aai 1 kaas, peper en zout, L. vischbouillon, 40 gram bloem, klein uitje. Zalm wasschen en 8 minuten in kokend water koken, daarna middengraat voorzich tig verwijderen. Voor de vischbouillon laat men b.v. een schol in water trekken met wat groene kruiden selderij) een wortel en laurierblad, daarna zeeft men de vloeistof. Fijngehakt uitje in de boter fruiten, bloem toevoegen en met een dun straaltje de I L. vischbouillon en alles vijf minuten laten doorkoken. Room of melk toevoegen, peper, zout en grootste deel van de kaas. Een platte vuurvaste schaal bedekken met een deel van de saus, hierop de zalm I leggen, waarover men de rest van de saus I giet. Bovenop wat klontjes boter en de rest I van de kaas, daarna in den oven plaatsen l en bovenkant vlug bruinen. zijn Londenschen tijd en het is Chaplin, die hem aan de film gebracht heeft. Men zal dan ook nog altijd Chaplin’s invloed merken uit de uiterst geringe dialogen, die Stan Laurel in zijn films toepast. Deze film, de eerste, waarvan Stan Laurel zelf de productie op zich genomen heeft en dus, evehals Chaplin, tegelij kertijd supervisie over zijn eigen spel en dat der anderen heeft gehad. BARBARA STANWYCK. In de Reunie-BioScoop. Na een tijd uitgeleend te zijn aan an dere filmmaatschappijen zijn de twee RKO Radio favorieten, Barbara Stan wyck en Herbert Marshall, weer in hun studio teruggekeerd om voor de eerste maal samen de hoofdrollen te vervullen in RKO Radio's vroolijk blijspel „Me- vrouw blijft ontbijten”. De laatste film, welke Barbara Stan wyck voor RKO maakte, was „The Plough ann the Stars”, terwijl Herbert Marshall het laatst optrad in „Mak Way for a Lady” voor dezelfde maatschappij. Glenda Farrell, Eric Blore, Frank M. 1 Dit nununer bestaal „EEN STAD OP STELTEN”. EEN NIEUWE LAUREL EEN NIEUWE HARDY. In hun jongste film „Een stad op stel ten”, waarmede het elfde jaar van Stan Laurel en Oliver Hardy’s samenwerking als 's werelds populairste fllmkomieken wordt ingeluid, zijn verschillende novi teiten. Zoo zuilen Laurel en Hardy tesa- men een hoogst moderne swing-dans maken, die eigenlijk het gevolg is van een ingeving van het oogenblik. In de studio immers moesten de beide komie ken hun entrée maken in een typische oude cowboy-herberg uit de jaren ’90 en voor de deur stonden de Avalon Four opgesteld om deze scène met een aardige song uit dien tijd in te leiden. Toen kon Hardy, die in zijn particuliere leven een bekend muziekliefhebber Js, de verleiding niet weerstaan om, ondanks zijn 303 pon den, de punten van zijn jacquet op te lichten en eenige dansstappen te doen, waarop het heele studio-personeel dus danig in lachen uitbarstte, dat producer en regisseur de koppen bij elkaar staken en besloten om dan maar in 's hemels naam te doen, wat tot dusverre altijd met opzet vermeden was; Laurel en Har dy te laten dansen. Voor beide komieken was dit op zich- zelf niets bijzonders. Immers, zij komen oorspronkelijk uit het oude variété en kennen alle knepen van het vak. Stan maal happiger op. En als er een belang- Laurel was zelfs, zooals men weet, een rijke voetbal- of rugby-wedstrijd wordt .understudy” voor Charlie Chaplin in gespeeld, dan wordt vooraf een show- -*- nummer gemaakt waar wij nog alles van kunnen leeren. Dat is geen geheim, dat is een kwestie van massa-regie, dat is een complete voorstelling op zichzelf. I Ook tijdens den wedstrijd brengen de supporters der beide ploegen hun toe juichingen in zulk een bestudeerden en gecompliceerden vorm, dat een volledige show ontstaat en wordt iets geboden, waarop men zich de oogen uitkijkt. De Amerikanen blijken dan steeds weer ge weldig vindingrijk te zijn aan verrassin gen. Wie zich een voorstelling wil vormen van deze enorme demonstraties die ge lijktijdig kleurig, opvroolijkend, aanmoe digend en imposant zijn, ga eens zien naar de 2üth Century-Foxfilm „Drie malle invallen” („Life begins in Col- j lege”) waarin zulk een show geheel vol- gens de werkelijkheid vertoond wordt. Afgezien van de overige capaciteiten dezer film, welke wij hier verder onbe sproken zullen laten, wijzen wij hier op dit typische verschijnsel. Stan Laurel én Oliver Hardy in „Een stad op stelten’' Thalia-Theater. Thomas, Etienne Girardot en Donald Meek vervullen de bijrollen in „Mevrouw blijft ontbijten” onder regie van Alfred Santell, regisseur van „Winterset”. Bij haar optreden met Herbert Mars hall in RKO Radio’s bijspel „Mevrouw blijft ontbijten” was Barbara Stanwyck genoodzaakt een scène lang samen te zijn met een groote, grommende Deen- sche dag. Toen de scène opgenomen moest worden liep Barbara Stanwyck zonder iets te zeggen op het groepje toe, dat om den hond heen stond, en ver zocht hen haar alleen te laten met „Pee wee”. Vijf minuten later stapten de ste en de groote dog voor de camera’s en terwijl „Peewee” gromde en blafte en zelfs op een oogenblik de arm van de actrice in zijn bek vastgreep, speelde Barbara Stanwyck onbezorgd haai' moei lijke scène, terwijl de camera dit hache lijke moment vastlegde. ^HE^éHOW^ÊLÈMENT NEEMT TOE! Het woorn Show is niet Nederlandsch. Het begrip evenmin. Maar we weten alle maal, wat ermee bedoeld wordt, het be grip „Show” wordt ons steeds meer eigen, het „Show-element” neemt toe. Het is zoo verleidelijk. Het valt zoo de smaak, j in elk bedrijf oefent hflt zijn aantrek- 1 kingskracht uit. In Amerika is Show nog iets anders! Daar zijn de menschen er nog duizend- Slaboonen d la lyonnaise (4 perso- nen). 1 K.G. slaboontjes (liefst een dunne soort), 1 uitje, 50 gr. (¥2 ons) boter, 1 eet lepel gehakte peterselie, 2 3 theelepeltjes Maggi’s Aroma, wat peper en zout. I Haal de boonen op de gebruikelijke wijze af, wasch ze en kook ze gaar in wat water en zout. Laat ze op een vergiet uitlekken (het overtollige water kan worden opgevan gen, om nog dienst te doen in de een of andere soep of saus). Hak het uitje fyn en laat het in de dichtgedekte pan zachtjes in de boter gaar smoren en lichtbruin worden; voeg er‘ de uitgelekte boontjes bij en laat alles samen nog een oogenblik zachtjes doorstoven. Schud er by het opdoen de ge hakte peterselie door en maak het gerecht op smaak af met de Maggi’s Aroma en de peper. Italiaansche pudding. 3 dL. melk, 2 dL. room, 50 gram suiker, 4 eierdooiers, dL. vermouth, 20 gram witte gelatine. Eierdooiers met de suiker flink kloppen en hierby met een dun straaltje de heete melk voegen; daarna de melk op een lage I pit (asbestplaatje gebruiken) steeds klop- J pende, tot een dikke gebonden saus ont staat, die echter niet op kookpunt komt. De gelatine, die men tien minuten in ruim koud I water geweekt heeft wordt uitgeknepen en door de warme saus geroerd, totdat ze ge heel opgelost is. Massa laten koud worden en af en toe roeren om te voorkomen, dat de gelatine zakt, daarna de vermouth toe- voegen en de styfgeslagen room en alles overbrengen in een glazen schaal. Chocoladen la met mandelen. Roer op een zacht vuur vier reepeh fyne chocolade, vier eidooiers en slagroom door elkaar. Laat de massa koud worden. Roer er nu nog wat slagroom en fijngehakte, even in den oven geroosterde, zoet aman delen door. Laat biscuitjes by deze vla dienen. 40

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 4