J
\X
Het nut van ademhalingsoefeningen.
Licht dat den eetlust
beneemt.
Storm in een inmaakglas.
FILMNIEUWS.
RECEPTEN.
Nuttige wenken.
Vrouwen worden niet graag oud.
Met grimmige woede jaagt hy acht
maanden lang Napoleon's vloot heen
en ,weer door de Middellandsche Zee
en den Atlantischen Oceaan. Op 21
October brengt hij zyn vijand voor
Kaap Trafalgar tot stilstand. Zyn
laatste signaal is „Engeland verwacht
dat iedere man zyn plicht zal doen!"
Zyn vloot rukt in twee slagorden op,
doorbreekt het midden van de vijan
delijke vloot en vuurt op afstand van
een pistoolschot.
Het is een bloedige strijd en de
Fransche geweren maken veel slacht
offers onder de Engelsche manschap
pen. Ook op het vlaggeschip „Victo
ry" ligt het dek vol lijken. Rustig
staat Nelson in zijn van verre zicht
bare admiraalsuniform op het achter
dek. Zijn begeleider, de kapitein van
het schip, verzoekt hem, voorzichtig
te zijn, maar Nelson slaat dit verzoek
in,den wind. Vlak daarna treft een
kogel zyn linkerschouder en gaat door
zijn long en ruggegraat. Hy weet dat
hij straks steryen zal. Men brengt
hem naar beneden, maar hoezeei hy
cok lijdt, hij vraagt voortdurend naar
den stand van zaken. De stryd gaat
verder, alsof de admiiaal op den
commandobrug stond.
„Aanvallen! Achtervolgen! Vernie
tigen!" deze stelling blijft het princi
pe van de bemanning. Als hy sterft,
weet hy, dat Engeland heeft overwon
nen. „God zy dankIk' heb m'n plicht
gedaan!" Dat waren Nelson's laatste
woorden. De vijandelijke vloot vaagde
weg. Het roemvolle einde van den
sinds 1688 onafgebroken stryd lus-
schen Frankrijk en Engeland om de
heerschappij ter zee was aan de zyae
der Rritten.
Ondanks geringe theoretische ken
nis, was Nelson een onvergelijkelijk
vlootvoogcl, gelijk ook de generaais
van Napoleon vonder militaire oplei
ding alleen door praktijk en oorlog de
hoogste successen hebben behaald.
Nelson's taktiek was vaak roekeloos,
maar leidde veelal tot overwinning.
Hoewel principieel verschillend van
de methematische regelmaat en pre
cieuze berekening van Napoleon's
mannen, was zy toch in zooverre
daaraan gelyk, dat Admiraal NelSon
alles waagde, om de vijandelijke slag-
linies te doorbreken en de deelen te
isoleeren, om elk afzonderlijk te ver
slaan.
Jammer is het, dat over Nelson's
persoonlijkheid vele schaduwen val
len, die zelfs de Britten, die den ad
miraal byna aanbaden, niet kunnen
en willen voorbij gaan. Zijn wreed
heid bij het bestraffen van de revolu-
tinnairen in Napels en zijn verhou
ding tot Emma Hamilton wordt niet
verschoond; slechts zijn daden, voor
het vaderland bewezen, hebben hem
het oriool van den grooten held ge
geven. Zy hebben den grondslag ge
legd voor Engeland's wereldheer
schappij en zijn het onvergankelijke
gedenkteeken van den man, wiens
steenen grafmonument in de St. Pauls
Cathedral en wiens groote standbeeld
op Trafalgar Square te Londen getui
gen van de dankbaarheid van zijn
volk.
Diep ademhalen als genezende factor.
Borst- en buikademhaling.
fjet longenweefsel bestaat uit onge
veer 350 millioen longblaasjes. De
ronde blaasjes zjj.n de eindvorm van
de kleinste luchtbuisjes, die op hun
beurt in grootere buizen uitmonden
en ten slotte uitkomen op den grooten
„stam", de luchtpijp. Door neus, mond
en keel staan de longen met de bui
tenlucht in verbinding.
Hoe ontzaglijk elastisch en rekbaar
de longblaasjes zyn, blijkt uit het vol
gende feit: In uitgeademden toestand
hebben deze blaasjes een oppervlakte
van ongeveer 45 vierkante meter; op
het hoogste punt van inademing daar-
entegen van bijna 200 vierkante me*
ter. Als men een vierkant stuk gum
midoek, waarvan de zyden 6.5 meter
lang zijn, zoodanig uitrekt dat de zij
den 13.5 M. meten, dan heeft men een
rekbaarheid en een oppervlakte, wel
ke overeenkomen met die van de long
blaasjes. In deze longblaasjes speelt
zich een deel van het ademhalings-
prpces af.
Wat heeft de ademhaling ten
doel?
Als wij een brandende kaars onder
een goed sluitende glazen ^tolp plaat
sen, dooft zij na korten tijd uit. Zy
heeft de zuurstof opgebruikt en zon
der zuurstof kan er geen vlam, geen
verbranding bestaan. Evenzoo gaat
het by alle levende wezens. Ook de
mensch heeft zuurstof noodig, om met
behulp daarvan de voedingsstoffen in
zyn lichaam te verbranden, teneinde
warmte en energie te ontwikkelen.
Zonder warmte geen energie en zon
der energie is geen spier- en hersen
arbeid mogelijk. Het is een fijn che-
misch-natuurkundig proces, dat zich
in het lichaam in verschillende fasen
afspeelt. Wij onderscheiden om kort
te gaan, drie soorten van ademhaling
de uitwendige, die in de longen plaats
vindt door opneming van zuurstof en
afgifte van koolzuur; de weefsel
ademhaling, waarbij de weefselcellen
de zuurstof uit het bloed opnemen en
het koolzuur aan het bloed afgeven
en ten derde de inwendige ademha
ling. Daarbij worden in de cellen de
opgenomen hoeveelheden zuurstof
verbruikt en in energie omgezet.
Als men dit alles in aanmerking
neemt ,is het dan een wonder, dat wy
hoofdpijn krijgen, als wij langen tyd
in een bedompt vertrek vertoeven?
Goed luchten van werk- en woonver
trekken is waarlijk geen overdreven
eisch. Wij moeten bedenken, dat de
lucht die wy inademen, 21% zuurstof
en 0.03 koolzuur bevat. De uitge
ademde lucht daarentegen bevat 17
zhurstof en 3 a 4 koolzuur. Als wij
rustig ademhalen nemen wij by elke
inademing ongeveer een halve liter
lucht op. Bij rustige ademhaling be
draagt het aantal ademhalingen per
minuut gemiddeld 16. Als men rustig
uitademt, wordt echter niet alle lucht
uit de longen verwijderd; er kan nog
wel anderhalve liter lucht meer wor
den uitgestooten en een zelfde hoe
veelheid ook bij de inademing meer
worden opgenomen. Halen wy zeer
geconcentreerd adem, dan kunnen wy
3Va L. lucht in onze Jongen verver-
schen. Zoo kunnen als de spieren in
rust zijn, 6 L. lucht per minuut ver
wisseld worden en bij inspannenden
arbeid zelfs tot 50 liter. Dit komt
overeen met een zuurstofverbruik
door het lichaam van Vi L. in rust,
Vz L. bij middelmatigen zwaren ar
beid en iy% L. bij zwaren arbeid. Het
lichaam zorgt dus bij grootere inspan
ning automatisch voor voldoende
zuurstoftoevoer en wel door verdie
ping van de ademhaling. Deze onbe
wuste regeling van de ademhaling
geschiedt via een ademcentrum, dat
in het bovenste deel van het rugge-
merg zetelt. Dit ademcentrum wordt
geprikkeld door het te groote percen
tage koolzuur in het bloed en zorgt
dan door middel van de zenuwen, dat
de longen intensiever gaan werken.
Het nut van diep ademhalen.
Niet alleen de longen zyn betrok
ken bij het ademhalingsproces, maar
ook de heele borstkas met de ribben
en hun spieren, het middenrif en de
buikspieren. Gebrek aan gezonde
lucht heeft niet alleen een nadeeligen
invloed op de longen, doch op het ge-
heele organisme. Hoe noodig frissche
lucht en ademhalingsgymnastiek zijn,
blijkt het best uit het feit, dat bij
sommige ziektegevallen een aanmer
kelijke verbetering kan worden ver
kregen door bewust diep adem te ha
len. Niet alleen de longen en de bron-
chiën worden daardoor versterkt en
meer bestand tegen kouvatting, doch
de geheele bloedsomloop wordt er
door gestimuleerd. De zoozeer ge
vreesde aderverkalking bijv. kan veel
verbeteren door systematisch toege
paste ademhalingsoefeningen. Verder
hebben experimenten bewezen, dat de
bloeddruk in de meeste gevallen door
diepe ademhaling en zonder toepas
sing van eenig geneesmiddel 20 tot 30
punten naar beneden kan worden ge
bracht. Natuurlijk is daar weken en
maanden lang oefenen voor noodig,
maar de patiënt heeft dan ook de vol
doening, dat de verhoogde bloeddruk
achterwege blijft. Ook trage darm
werkzaamheid i kan door geregelde
ademhalingsoefeningen veel verbete
ren.
De techniek van het ademhalen.
Wij allen Üajen te oppervlakkig
adem, maar wij kunnen hierin al vol
doende verbetering brengen door drie
tot vijf maal per dag 5 a 8 minuten
een diepe-ademhalingsoefening te
doen. Daarbij mogen buik en borst
niet door nauwsluitende kleeding-
stukken worden belemmerd. Men
strekt zich voor de oefening rustig en
zooveel mogelijk ontspannen op den
grond in een kamer, waar het raam
open staat. Waar het bij de oefening
vooral op aankomt, is de ademhaling,
die krachtig moet zijn om in do lon
gen plaats te maken voor de nieuwe
lucht. Het effect van de uitademing
wordt versterkt door onder een klei
nen weerstand de lucht uit te blazen,
d.w.z. onder het zachtjes uitstooten
van een laag „oe" of van een „f" of
„s". Zoowel borst als buik moeten
hierbij werkzaam zyn en niet slechts
een v&n beide; Het inademen moet
altijd door den neus gebeuren, nooit
door den mond.
Zwarte erwten en blauwe sla.
Met medewérking van een hotel
houder te Chicago is onlangs in een
hotel daar ter' stede een merkwaar
dige medische, proefneming gedaan,
die ten doel had, den invloed na te
gaan, dien de kleuren ook op de spijs
verteringsorganen van den mensch
hebben.
,,'t Wordt me heelemaal zwart voor
de oogen!" Dat zal wel elk van de
gasten hebbeij gedacht, die aanzaten
aan het diner„ dat onlangs in een be
kend hotel te Chicago werd gegeven.
Toen de gastqn aan de rijk gedekte
tafel hadden plaats genomen en de
kostelijkste gerechten, met zorg door
bekwame koks toebereid, waren opge
diend, bemerkten allen, dat hun, nog
yoor zjj zelfs maar een- lepel in de
hanjl hadden genomen, de eetlust
reeds was vergaan. Ieder voelde zich
door dat eigenaardige gevoel aange
grepen, dat hef best wordt weerge
geven door de mooie uitdrukking
„mijn maag draait er van om". Ver
scheidene gasten werden hevig onpas
selijk, anderen voelden zich alleen
maar een beetje onbehaaglijk, doch
geen van allen had ook maar den min
sten lust om een hap te eten.
En toch waren de gerechten sma
kelijk genoeg; alleen had alles een
zeer eigenaardige kleur. De selderij
zag rose-rood, het vleesch wit-grijs en
de sla akelig blauw. Een schotel,
waarin men een oogenblik tevoren
nog smakelijke groene erwten had
gezien, scheen nu abnormaal groote
zwarte caviaar te bevatten. De gast
heer was geen toovenaar, die z'n gas
ten tot slachtoffer van een zijner
kunststukken had gekozen, doch een
ingenieur, een expert in verlichtings
techniek. De merkwaardige kleuren
van de spijzen, die maakten dat den
gasten de eetlust verging, had hij ver
kregen door een kleine verandering
in de belichting.
Filters van een speciale construc
tie hadden uit het gewone spectrum
van het lamplicht alle kleuren behalve
groen en rood gezeefd. Het experi
ment diende om aan te toonen, dat de
belichting een zoo sterken invloed op
de psyche van den mensch uitoefent,
dat zelfs de reuk- ep de smaakzin
zich daaraan niet kunnen onttrekken.
Toen de gewone vfijlichting weer
werd ingeschakeld, keerde by ieder
een als by tooverslag de eetlust terug
en het diner kon, nadat den gasten de
noodige verklaring van hun ongewone
gewaarwording had gegeven, zonder
verdere stoornis voortgang vinden.
Dit experiment had dus ten duidelijk
ste bewezen, dat de mensch even goed
als de plant door kleuren geprikkeld
wordt.
Kleuren en luchtvaart.
Ook de kleuren waarin de cabine
van een vliegtuig is uitgevoerd, kun
nen maken, dat de passagiers meer of
minder neiging tot luchtziekte heb
ben. Het komt er dus op aan, de voor
dit doel meest geschikte tinten te
vinden. Daarom hebben de Panymeri-
can Airlines tegenwoordig een z.g.n.
„kleureningenieur" in dienst, die be
last is met de inwendige aankleeding
van de 'by deze maatschappij in dienst
zijnde vliegtuigen. Daarbij wordt ook
het beginsel van den invloed der kleu
ren op den mensch in toepassing ge
bracht. Groene tinten moeten de nei
ging tot luchtziekte doen verminde
ren, terwfjl bruin en geel het integen
deel in de hand werken. Zelfs is de
kleureningenieur zoo ver gegaan, de
luchtvaartmaatschappijen aan te ra
den, geen koffie of mayonnaise tij
dens de vlucht te serveeren, omdat
hêt bruin en geel daarvan de kans
op luchtziekte zou vergrooten. In de
„vliegende slaapwagens" van deze
maatschappij worden zelfs sinds koyt
lakens en dekens van de bedden
hoofdzakelijk in groene kleur gele
verd.
De kleurenpsychologie, deze nog be
trekkelijk jonge wetenschap, legt er
zich dan ook op toe, de uitwerking
van de kleuren op den mensch tot in
alle bijzonderheden te bestudeeren.
Rood bijvoorbeeld is een opwindende,
kleur, die de werkzaamheden van de
hersenen bevordert. Ook geel is een
opwindende kleur, die hoofdarbeid
stimuleert. In de kleurentherapie
wordt geel dikwijls met succes toege
past by de behandeling van kouvat-
tingsziekten, paralyse en verschillen
de chronische kwalen. Groen daaren
tegen bezit „verkoelende" eigenschap
pen en wordt als kalmeerende kleur
by opwindingstoestanden toegepast.
De inmaak onder contróle.
Wanneer men de gevulde inmaak-
glazen van het oogenblik, dat zij in de
provisiekast gezet worden totdat men
ze op een goeden dag voor de con
sumptie tracht te gebruiken, niet re
gelmatig naziet, zullen zy tegen deze
wijze van behandeling protesteeren!
Op een gegeven oogenblik komt men
tot de ontdekking, dat in het gunstig
ste geval enkele glazen losgeraakt zijn
en de inhoud bedorven kMeennT
zelfs zullen verschillende -T*
groenten en vruchten onbruüü»,
oiyken te zyn.
Ue oorzaak kan geheel verschut
zuil en alien, die b.v. vruchtensap»,
in ilèsschen heoDen ingemaakt, im»
de treurige ervaring van exptaa
wel eens heuoen meegemaakt,
kan ue kurk van een liesch bessen,,,
met een geweldige knal de lucht
vliegen 1 k.elfs wanneer men al de
gen aan de flesschen en hun inhoM
neett gegeven, kunnen er nog ver.'
schillende oorzaken zgn ,die tot mis-
lukking leiden, ondanks goede gum-
inirjngen en uiterst goed gawinw
glazen. IJe kwaliteit van het gesten.
liseerde, hetzij dit vruchten dan
groenten zijn, moet uitstekend tp
tevens zoo versch mogelijk. Niet al
soorten eigenen zich voor nim
daarom moet men niet „voor
prikje koopen", doch bij een ha
laar, die instaat voor de waar, die hj
levért. Van invloed kan ook de bet?
plaats der flesschen zijn, die i
warm, noch vochtig mag zijn,
1 Zooals gezegd, de inmaak moet tv
gelijks nagezien worden gedurernkk
1 eerste weken en bemerkt men, ai
bessensap b.v. schuim te
op de oppervlakte, dan moet men fa
inhoud in een gave emaille pan
j verwarmt men het sap heel langtajn
voegt er per liter pl.m. 2f/g ons
ker bij en vult de goed schoongemait
1 te flesschen opnieuw. Vervolg!»
plaatst men ze in een groote pan n
water, dat men op 75 graden Cdu
verhit en laat de
5 minuten op deze temperatuur, hu-
na men de flesschen weer krtai
steeds weer controleert.
Men moet bjj het inmaten»
vruchten en sappen niet te zèit
zijn met suiker en als regel houfa.
,dat flesschen, zelfs indien zich bi»
jes vormen aan de oppervlakte,
middellijk, over gesteriliseerd
worden. Na deze regenachtige»
kouden zomer heeft men
op „storm" in de inmaakglazeu, to
wanneer vruchten zongerüpt
Zoodra men ziet, dat zich ei
blaasjes vormen op vruchten,
voegt men hierbij eveneens suikers
steriliseert ze eveneens opnieuw.
Wil men zich dus vrijwaren v«
schade bij den inmaak, dan getrod
men zich de kleine moeite even af
dalen naar de onderaardsche gewd
ven, waar de glazen met vruchten
groenten zoo keurig in het gelid ite
gen te staan, voorzien van .etiket
vermelding van datum van
n
—•W- I-
V i
Een speelsctne uit „Drie schattige meisjea".
Nan Grey. Charles Winniger en Barbara Bead.
Vlee8chsla.
200 gram koud gehakt, eenige ingemaakte
uitjes en augurkjes, 1 haring, 2 hardge
kookte eieren, 2 lepels azijn, 2 lepels sla
olie, peper, zout en 1 kropsla, 1 tomaat, ge-
ihakte peterselie, mayonnaise.
De sla wordt schoongemaakt, gewasschen
en uitgeslagen .daarna op een langwerpige
schotel uitgelegd, hierop komt het aan blok
jes gesneden gehakt, dat aangemaakt is met
olie, azijn, peper en zout, bedekken met
eenige lepels mayonnaise. De rand wordt
gegarneerd met plakjes ei, tomaat, uitjes,
en aan waaiertjes gesneden augurkjes, ter
wijl de aan smalle reepjes gesneden haring
over het vleesch wordt gelegd; het geheel
bestrooien met peterselie. Inplaats van ha
ring kan men ook ansjovis gebruiken, die
vooraf dn de melk is gezet om de zoute
smaak wat aan de visch te ontnemen.
Mousse amandine.
Voor 6 personen.
40 gram amandelen, 2 appelen, citi^en-
schil, 1 theelepel vanillesuiker, 1 theelepel
kaneel, pl.m. i% L. water, 100 gram fijne
witte suiker, 4 eetlepels abrikozenjam, <S
eiwitten ,J eetlepel Kirsch.
Appels schillen en in kleine stukjes snij
den, opzetten met 1 glas water en 50 gram
suiker, daarna gaar zijnde door paardeharen
zeef wrijven. Amandelen in het water
broeien en van de bruine ihuidjes ontdoen
en fijn hakken, daarna vermengen met de
rest van de suiker, het water, de vanille en
de zeer fijn gehakte citroenschil en de mas
sa aan de kook brengen, steeds roerende,
totdat ze iets dikker begint te worden. Pan
van het vuur. Jam met een weinig warm
water vermengen tot een dikke stroop;
daarna alles met elkaar vermengen en ten
slotte het zeer ötyf geklopte eiwit daar de
„mousse" scheppen, die echter zeer luchtig
moet blijven. Koud opdienen in een glazen
schaal, eventueel gegarneerd met geslagen
KarnemeUcpudding met
1 d.L. karnemelk, citroen, suiker,
waarvan 2/3 witte en 1/3 rootje:
We zetten de gelatine gedurende
nuten in koud water te weeken en
ze daarna op met een weinig kokend fjfr
Citroenen worden goed gewasscht», F
raspt en daarna uitgeperst, waarna
opgeloste gelatine, thet sap, waaruit *1)
pitten verwijderd hebben, de raap en
suiker bij de karnemelk voegen en van W
tpt tifd blijven roeren, opdat de gelatine nut
meer kan zakken en de suiker geh^1
is opgelost. Wij kunnen het beate 1»
basterd gebruiken, daar deze het spowiP
oplost. Zien wy nu, dat de pudding drfflM
begint te worden, dan roeren we nogma»»
alles dooreen en gieten de massa daarna n
een met koud water omgespoelden pi»w
vorm over. We kunnen biscuits of een n
nillesaus bij deze pudding presenteeren.
Voor saus kunnen wij het gematt®»?
een pakje vanillesauspoeder nemen, dan
ben we slechts de opgegeven hoevM
melk te koken ,de aangemengde Poed6j^
suiker er door te roeren, alles nog e
door te koken en koud te laten worden.
Het gebruiken van pakjes Pudding'^
en sauspoeder geeft veel besparing vari
omdat men de afgewogen hoeveelbe
eens klaar heeft; men moet ec^t®5>^
voor zorgen, deze steeds van de best*
ma's te betrekken, want goedkoope
dingpoeders geven bij de bereiding m
len teleurstellingen. We zullen in den
ook nog wel een eetlepel suiker moeten
voegen en nadat de pudding ^aar
klontje boter en alles nog een P**1" •-
met de garde door kloppen, waardoor
pudding veel luchtiger wordt.
DRIE SCHATTIGE MEISJES.
ThaiiaTTheater.
Dorothy Craig woont men haar drie le
venslustige dochters, Joan, Kay en „Penny-
in Zwitserland. Haar gewezen echtgenoot,
Judson Craig, die zich van haar heeft laten
scheiden, verblijft in New-York, alwaar hy
een vooraanstaande positie in financieel*
kringen inneemt.
Dorothy heeft nimmer de hoop opgege
ven, dat Judson eens tot haar terug zal kee-
ren, doch haar verwachtingen worden op
wreede wijze den bodem ingeslagen als zy
in een courant het voorgenomen huwelyk
tuaschen Judson en een zekere Donsa Lyons
aangekondigd ziet.
De kinderen, die de reden van het ver
driet hunner moeder zeer goed kennen, be
sluiten naar New-York te vertrekken om
gezamenlijk «het schoone gevaar" te be
strijden en hun vader te bewegen zich weer
by het getin te voegen.
In Afew-York aangekomen, maken de
meisjes in een restaurant kennis met Donna
Lyons, een exotisch type, dat in Judson een
gewillig sladhtoffer heeft gevonden, ryp om
geplukt te worden en blind wat betreft het
vare karakter van de charmante demi-mon
daine, die allerminst ingenomen is met de
komst van het trio en terdege beseft, dat de
meisjes alles in het werk zullen stellen om
naar verhouding met Craig ongedaan te
»n is hoogst verlegen met de aan-
van zijn dokters .temeer daar Donna
en haar geaffecteerde moeder hem voor een
fait accompli stellen met den eisch, dat de
meisjes dadelyk weer naar huis moeten
"orden gestuurd.
Het drietal 'laat zich natuurlijk niet naar
ris zenden, maar volbrengt de voorgeno
men taak naar behooren.
eanne Durbin bekend uit „Honderd man
en een meisje", is een van de drie meis-
W. De veertienjarige Deanne Durbin, een
reeds zeer populaire verschijning, werd ge
in Winnipeg, Canada. Haar vader
het beroep van makelaar uit en het
:kwaardig, dat Deanne het
eenige muzikale talent in de geheele uitge
breide familie Durbin is.
Deanne werd door de Amerikaansche
ontdekt tijdens de dagelyk-
sche amateur-programma's, die, naar men
gegadigden van alle rangen en stan-
de gelegenheid stellen Ihun capaci-
voor.de microfoon te demonstreeren.
itige zuivere stem van het meisje
diepen indruk op de programma
van de A.B.C., hetgeen tot gevolg
zy, tezamen met den beroemden
Eddie Cantor, het Zondagavpnd-
van de American Tobacco Company te
morgen kreeg, zoodat zy voor Amerj-
hansche radio-enthousiasten allerminst een
Walt Disney heef* groote plannen.
Hij heeft thans vier geteekende hoofd
films op zijn programma staan.
De korte films blijven bestaan.
Ook een serie-film zal gemaakt worden.
De onderhandelingen tusschen Walt
Disney en RKO Radio te New-York heb
ben tot resultaat, dat als tweede getee
kende hoofdfilm na „Sneeuwwitje", „Pi-
nocchio" op het programma staat, welke
in het voorjaar van 1939 gereed zal zijn.
Deze film heeft reeds het stadium van
„animation" bereikt, dat wil zeggen, dat
alle voorbereidingen zooals draaiboek,
geluidsband, ontwerp-teekeningen en
werkverdeeling, gereed zijn, zoodat nu
met het geven van de bewegingen aan
de geteekende ontwerpen kan begonnen
worden.
De kosten van het Disney productie-
program voor het komende Jaar worden
geraamd op drie millioen dollar. Disney
verklaarde, dat in dit cijfer de kostprijs
van 18 korte teekenfilms van 50.000 dol
lar tot 8H.OOO dollar per stuk en de kosten
van voorbereiding voor verscheidene ge
teekende hoofdfilms zijn begrepen.
Van die groote films is „Bambi" reeds
in productie, terwijl „Alice in Wonder
land" en „Asschepoetser" op stapel staan.
„Mijn groote avontuur" aldus Disney,
„is een geteekende musical in zes afleve
ringen, waar wij zeven Jaar aan zullen
werken. Twee afleveringen zijn reeds in
productie."
De werkzaamheden aan de geteekende
hoofdfilms in de Disney-Studio's stellen
zulke hooge eischen aan de inrichting,
zei Disney, dat er een nieuwe studio van
l.iOO.OOO dollar gebouwd zal worden. Hier
voor is een stuk grond van 51 hectaren
in de .San Fernando Valley aangekocht.
De bouw van de'nieuwe, modern inge
richte Disney-Studio's, dje meer dan dui
zend man personeel kunnen bevatten,
zal ongeveer twee Jaar vergen. In Sep
tember wordt de eerste steen gelegd.
Disney sprak de hoop uit, dat hij zoover
zal komen, dat hij een geteekende hoofd-
iilm per Jaar kan maken. „Tot nu toe
werken wij op zijn minst anderhalf jaar
aan een groote teekenfllm. Wij gaan
nimmer volgens een tijdschema te werk",
legde Disney uit. „Op deze wijze kunnen
wij als iets ons niet bevalt, net zoo lang
doorgaan tot wij er vrede m
ontvangt, ondanks haar. drukke
nog steeds privé-4essen in
en Duitsche taal, terwyl zy
iweng door Charles Previn, dirigent van
Univeraal's monumentaal symphonie-orkest
lanstrueerd wordt wat betreft het vocale
Pdeelte harer opleiding.
Wat de korte teekenfilm betreft zoo
heeft de teekenfilmartlst verder ver
klaard wij zullen die niet alleen blij
ven maken, maar er zelfs meer nadruk
op leggen, door een serie van zes shorts
van een bijzonderen inhoud in te las-
schen. Disney zegt dat hij er dit jaar
voor het eerst sinds hy begon te produ-
ceeren in geslaagd ls, de première
data vooruit vast te stellen voor een se
rie van 18 korte teekenfilms, die groo-
tendeels qua inhoud rekening houden
met bepaalde gebeurtenissen op de vast
gestelde data. De eerste zal zyn „De
dappere kleine kleermaker" („Das Tap-
fere Schneiderleln"), met Mickey Mouse,
die op 23 September zal uitkomen. Dan
op 14 October „Farmyard Symphony";
Donald's Golf Game" op 4 November;
„Ferdinand the Buil", een nieuwe Disney
creatie, op 23 November; „Little Mer
maids" op 9 December; „Mother Goose
Goes Hollywood" op 23 December; „Do
nald's Lucky Day"; „Society Dog Show";
„The Practical Pig" (waarmede de serie
van „Three Little Pigs'*wordt hervat);
„The Hockey Champ"; „Het leeiyke jon
ge eendje"; „Goofy and Wilbur"; „Do
nald's Cousin Gus"; „The Autograph
Hound"; „Donald's Penguin" en The
Pointer", alle in 1939.
Het schynt, wanneer men Disney's ver
klaringen nagaat, overigens niet In zijn
bedoeling te liggen het productietempo
op te voeren Gelukkig want zyn films
zyn te goed om aan den loopenden band
te kunnen worden gemaakt. De moeihjk-
heid schijnt vooral te schuilen in het ge
ringe aantal teekenaars, dat capabel ls
om het filmwerk te maken. Disney heeft
drie jaar ggfl|n een teekenwedstrijd
ultgeschrei^^Bm talenten te zoeken.
8000 antwo^^Pl kwamen hierop binnen.
1500 van deze sollicitanten liet men ko
men en slechts 80 kregen werk te doen,
„en" stelde Disney vast „10 ervan wer
ken er nu in de Disney-Studio's.
Disney heeft momenteel 800 man per
soneel, waarvan er 750 in de studio's wer
ken. Dit beteekent 550 meer dan 5 Jaar
geleden. Als de nieuwe studio's gereed
zyn, zal Disney zyn staf uitbreiden tot
1000 man.
ïumicu wju aui
kende rfloofdfi
maand&n om
te werh&n en i
Niettegenstaande dat zal het nog ge-
ruimen tyd duren eer de volgende getee-
>fdfilm gereed is. Het kost
een bepaald karakter uit
voor de film „Bambi" bij
voorbeeld, rekent men op een productie
tijd van twee jaar. De ervaringen, die
by „Sneeuwwitje" zyn opgedaan, zullen
daarby uiteraard van invloed zUn, om
dat elke ondervinding op dit gebied ont
breekt.
Een van de merkwaardige verschillen
tusschen het maken van teekenfilms en
de gewone filmproductie byvoorbeeld,
schuilt in de montage. Deze heeft by de
teekenfilm nameiyk plaats vóór er op
genomen wordt, terwyi men voor een
gewone film eerst alle opnamen maakt
én ze dan samen voegt
Plus minus 1 millioen teekeningen wer
den voor „Sneeuwitje" gemaakt, maar
slechts 250.000 werden er gebruikt, zoodat
er ten slotte slechts 150 meter noodzake
lijk fiimafval overbleef toen de film ge
reed was.
In vergeiyking met de 250.000 teekenin-
gen die voor een groote filmproductie
noodig zijn, biykt het aantal teekenin
gen, waaruit een korte teekenfilm bestaat
tusschen de 1500 en 1800 maar erg klein.
Cultmirfilm van de U.F.A.
Nieuwe werken in wording.
De cultuurfilms der Ufa hebben terecht
een wereldreputatie verworven. Op onna
volgbare wyze arbeiden geleerden van naam
in de speciale studio's en bewijzen zoo de
wetensdhap ,maar tevens het publiek groo-
to diensten.
Dezer dagen zijn dr. Ulrich K. T. Schulz
en de cameraman Walter J>iichner met en
kele hunner medewerkers van een langdu
rig verblijf aan de Middellandsche Zee te
ruggekeerd. Voor verschillende cultuurfilms
als „Roofdieren op den bodem der zee",
„Huurders en verhuurders in het dierenrijk",
en een microscopische film met gekleurde
onderwater opnamen - hebben zij" zeer ge
slaagd materiaal meegebracht.
Onder -leiding van dr. Heydenreich worden
interessante filmpjes gemaakt over eenige
psychologische proeven in het dierenrijk
met betrekking tot relfexbewegingen, in
stinctmatige handelingen en verstandelijke
uitingen. Deze proeffnemingen strekken
zich uit van het kleinste levende wezen in
een druppel water, via insecten en vogels tot
de meest ontwikkelde apen. Deze film maakt
ons duidelijk, dat vele ons doelbewust voor-
kofhende handelingen slechts reflexbewegin
gen zonder meer zyn eu dat andere dieren
weer instinctief en niet door verstand ge
leid reageeren.
Onder regie van Wolfram Junghans heeft
de Ufa een film vervaardigd over het leven
van de door visschers zoo zeer begeerde
snoek. Voor dit doel heeft men zeer inte
ressante onderwateropnamen gemaakt met
speciaal voor dit doel geconstrueerde appa
raten.
Dr. Martin Rikli heeft „Zon, maan en
aarde" gemaakt, die uit astronomisch oog
punt uiterst leerrijk en boeiend is.
Peter Lorre in zijn zoo roem
rucht geworden creatie in de
20th Century-Foxfilm
MR. MOTO SLAAT TOE!
In de biologische productiegroep der Ufa
heeft men een gekleurde cultuurfil-m ver
vaardigd: „Bruiloften in het jijk der die
ren", terwyl een film over roof-, sluip- en
galwespen voorbereid wordt.
Emaille gootsteenen.
Men voorkomt krassen in émaille
gootsteenen ,door er een stukje gum
mi in te leggen.
Pianotoetsen, die verkleurd zijn,
wry ft men in met een doekje gedrenkt
in spiritus of waterstofsuperoxyde,
daarna wanneer de toetsen droog zyn
na wry ven met een zijden of flanellen
doekje.
Vujle zeemlappen.
Vuile zeemlappen moeten een nacht
in koud water met^een weinig amo-
niak staan, daarna in warm zeepsop
flink met de handen gekneed worden,
in koud water naspoelen en tenslotte
nogmaals in water en aluin, zachtjes
uitslaan en in een badhanddoek op
gerold laten drogen.
Ook met rimpeltjes is het levjen mooil
James Cagney en vier andere filmsterren in „Footlight Parade". Reunie-Bioacoop,
Wanneer vrouwen de eerste grijze
pareu zien, krygen zy meestal, op z n
zacntst uitgeuruKt, een zeer onoe-
naagiyK gevoel.
wei uuurt dan gewoonlijk niet zoo
neei lang meer, oi zy ohtdeKKen op
zeaeren (lag kieme rimpeltjes onder
ue oogen en Kraaienpootjes. üat stemt
tot'nadenken en met een zwaar hart
ueiiken veien: „Dat beteekent ouder
wuraen. liet gaat nu bergafwaarts!"
De leeltya waarop deze „zware"
zorgen zien doen gevoelen, varieert
van omstreeks dertig tot vyf en der
tig jaar, noch dat neemt niet weg; de
senna'olylt*steeds even groot.
De jaren, die daarop volgen, zyn
uesassend voor het feit, of een vrouw
snel zal verouderen en min of meer
verbitterd wordt, dan wei of zy zich
ervan bewust is, dat de toekomst toch
nog veel moois in zich verborgen kan
houden. Levensvreugde is niet afhan
kelijk van het voortsnellen der jaren,
noch van gryze haren en kleine rim
peltjes, en de mogelijkheid bestaat
zelfs dat een veel ryker leven ons
wacht, dan de jeugdjaren gegeven
hebben.
Wy moeten ons weten te realisee-
ren, dat die eerste verschynselen,
weike erop wijzen, dat de eerste jeugd
voorbij is» van ons een innerlijke aan
passing vragen. Wy moeten ons hel
der en klaar voor oogen houden, dat
jeugd en schoonheid niet eeuwig du
ren, doch dat de diepere zin van het
leven niet gebaseerd is op uiterlyken
schy'n.
Heel begrijpelijk is het nochtans,
dat wy de onverbiddelijke natuur
gaarne een weinig tegemoetkomen en
wel door middel van de moderne ge-
laatsverzorging, die het proces van
het ouder worden een weinig tegen
kan houden. Inderdaad, zij kan be
werken, dat dit iets minder snel gaat,
doch geen onzer ontkomt in den loop
der jaren aan het onverbiddelijke
proces, dat zich voltrekt.
Inderdaad zijn er vrouwen, die zich
met deze gedachte niet vertrouwd we
ten te maken, en die in haar rusteloo-
zen stryd tegen de natuur innerlijk
te gronde gaan. Zij bekijken dagelijks
haar gelaat in den spiegel om na te
gaan of deze niet meer de rimpeltjes
te zien geeft en of de haren niet nog
grijzer worden! Zij vergelijken haar
uiterlijk met jongere vrouwen en
reeds vreezen zij in haar de mede
dingster te zien die haar de liefde van
den echtgenoot zal ontnemen. Angst
vervult haar hart, dat de huwelijks
partner zal bemerken, dat de eerste
jeugd zijner eega afscheid neemt en
hy zich mogelijk van haar zal afwen
den!
Deze innerlijke stryd ontneemt aan
dergelijke vrouwen de ware levens
vreugde en dit komt op het gelaat tot
uitdrukking. Verbittering, jalouzie,
moedeloosheid kan men er op lezen,
waardoor het niet aantrekkelijker
wordt, doch integendeel afstoot.
De weg, dien wij in dezen te vol
gen hebben, is echter een geheel an
dere en het is aan ons, te beslissen of
wij bij de pakken neer wenschen te
zitten, dan wel met opgeheven hoofd
en open oog de dingen aanvaarden,
zooals zy komen. Waarom zouden wy
het als een bron van ellende moeten
oeschouwen, om ouder te worden?
Waarom zullen wij mismoedig zyn,
indien wy het leven weer van een ge
heel andere zijde zullen leeren zien,
wanneer wij de tweede étappe aan
vangen
Levenskunstenaars worden niet
oud!
Iedere leeftijd kan ons veel goeds
brengen; en waar de jeugd oj>brui-
send van temperament is, zaj de iets
oudere vrouw meer beheerscht zijn,
rustiger haar weg weten te gaan en
op een andere wijze van het leven lee
ren genieten.
Een sterk gevoel van saamhoorig-
heid zal zich ontwikkelen die het
eigen ik als een schakel in de keten
der menschheid doet zien. In de jeugd
jaren plegen wij de vreugden des le
vens meer te verbinden aan persoon
lijke genietingen. De vrouw van om
streeks veertig jaar begrijpt, dat ge
lukkig zyn niet alleen in de vervul
ling van wenschen bestaat, doch dat
tegenstellingen haar menigmaal meer
energie geven en haar krachtiger in
het leven doen staan.
Wat zou het leven der menschep
beteekenen, wanneer het niets meer
te bieden had, dan de genoegens der
jeugd? Wij moeten het in al zijn pha-
sen weten te beleven, niet slechts de
lente. Doch ook de zomer en de herfst
brengen ryke en warme kleuren, die
per dan de sprekende tinten der na
tuur, in het voorjaarskleed getooid.
De wisseling der jaargetijden moet
het zinnebeeld van ons leven zijn en
waar in het midden van den zomer
reeds menig blad naar omlaag valt,
zoo leeren ook wij afstand te doen
van droomen en idealen uit onze
jeugdjaren. In de plaats hiervan komt
een levensrijpheid, die een diepere
harmonie met onze persoonlijkheid en'
een zuiverder wereldbeschouwing
brengt.
Geen terugblik op hetgeen was,
maakt den mensch sterker, doch wel
vertrouwen en geloof in de toekomst.
Ouder worden en toch jong'van
harte blijven, hierop komt het slechts
aan! Hoevelen zijn er niet, die in hun
jeugd reeds oud waren, die nooit ge
leerd hebben te genieten van de kleine
dingen des levens, om de eenvoudige
reden, dat de levensblijheid hun ont
brak.
Laten wij echter onzen blik richten
naar de velen, die reeds een langen,
langen levensweg hebben afgelegd, in
den winter des levens zijn gekomen
en wier oogen van jeugdig vuur ge
tuigen ondanks de diepe groeven, die
in het gelaat geteekend zijn, ondanks
de grijze, neen, witte haren!
Vele stormen zijn over hen heen
gegaan, het leven heeft hen evenmin
als ons gespaard, maar tochzij heb
ben den strijd tegen de woedende ele
menten aangebonden, zijn overwin
naars gebleven.
Levenskunstenaars, zijn de vele,
reeds oudere mannen en vrouwen, die
ondanks alles, wat zij doormaakten,
het leven nog levenswaard vinden
nimmer vrees hadden om... oud te
worden