J \X Het nut van ademhalingsoefeningen. Licht dat den eetlust beneemt. Storm in een inmaakglas. FILMNIEUWS. RECEPTEN. Nuttige wenken. Vrouwen worden niet graag oud. Met grimmige woede jaagt hy acht maanden lang Napoleon's vloot heen en ,weer door de Middellandsche Zee en den Atlantischen Oceaan. Op 21 October brengt hij zyn vijand voor Kaap Trafalgar tot stilstand. Zyn laatste signaal is „Engeland verwacht dat iedere man zyn plicht zal doen!" Zyn vloot rukt in twee slagorden op, doorbreekt het midden van de vijan delijke vloot en vuurt op afstand van een pistoolschot. Het is een bloedige strijd en de Fransche geweren maken veel slacht offers onder de Engelsche manschap pen. Ook op het vlaggeschip „Victo ry" ligt het dek vol lijken. Rustig staat Nelson in zijn van verre zicht bare admiraalsuniform op het achter dek. Zijn begeleider, de kapitein van het schip, verzoekt hem, voorzichtig te zijn, maar Nelson slaat dit verzoek in,den wind. Vlak daarna treft een kogel zyn linkerschouder en gaat door zijn long en ruggegraat. Hy weet dat hij straks steryen zal. Men brengt hem naar beneden, maar hoezeei hy cok lijdt, hij vraagt voortdurend naar den stand van zaken. De stryd gaat verder, alsof de admiiaal op den commandobrug stond. „Aanvallen! Achtervolgen! Vernie tigen!" deze stelling blijft het princi pe van de bemanning. Als hy sterft, weet hy, dat Engeland heeft overwon nen. „God zy dankIk' heb m'n plicht gedaan!" Dat waren Nelson's laatste woorden. De vijandelijke vloot vaagde weg. Het roemvolle einde van den sinds 1688 onafgebroken stryd lus- schen Frankrijk en Engeland om de heerschappij ter zee was aan de zyae der Rritten. Ondanks geringe theoretische ken nis, was Nelson een onvergelijkelijk vlootvoogcl, gelijk ook de generaais van Napoleon vonder militaire oplei ding alleen door praktijk en oorlog de hoogste successen hebben behaald. Nelson's taktiek was vaak roekeloos, maar leidde veelal tot overwinning. Hoewel principieel verschillend van de methematische regelmaat en pre cieuze berekening van Napoleon's mannen, was zy toch in zooverre daaraan gelyk, dat Admiraal NelSon alles waagde, om de vijandelijke slag- linies te doorbreken en de deelen te isoleeren, om elk afzonderlijk te ver slaan. Jammer is het, dat over Nelson's persoonlijkheid vele schaduwen val len, die zelfs de Britten, die den ad miraal byna aanbaden, niet kunnen en willen voorbij gaan. Zijn wreed heid bij het bestraffen van de revolu- tinnairen in Napels en zijn verhou ding tot Emma Hamilton wordt niet verschoond; slechts zijn daden, voor het vaderland bewezen, hebben hem het oriool van den grooten held ge geven. Zy hebben den grondslag ge legd voor Engeland's wereldheer schappij en zijn het onvergankelijke gedenkteeken van den man, wiens steenen grafmonument in de St. Pauls Cathedral en wiens groote standbeeld op Trafalgar Square te Londen getui gen van de dankbaarheid van zijn volk. Diep ademhalen als genezende factor. Borst- en buikademhaling. fjet longenweefsel bestaat uit onge veer 350 millioen longblaasjes. De ronde blaasjes zjj.n de eindvorm van de kleinste luchtbuisjes, die op hun beurt in grootere buizen uitmonden en ten slotte uitkomen op den grooten „stam", de luchtpijp. Door neus, mond en keel staan de longen met de bui tenlucht in verbinding. Hoe ontzaglijk elastisch en rekbaar de longblaasjes zyn, blijkt uit het vol gende feit: In uitgeademden toestand hebben deze blaasjes een oppervlakte van ongeveer 45 vierkante meter; op het hoogste punt van inademing daar- entegen van bijna 200 vierkante me* ter. Als men een vierkant stuk gum midoek, waarvan de zyden 6.5 meter lang zijn, zoodanig uitrekt dat de zij den 13.5 M. meten, dan heeft men een rekbaarheid en een oppervlakte, wel ke overeenkomen met die van de long blaasjes. In deze longblaasjes speelt zich een deel van het ademhalings- prpces af. Wat heeft de ademhaling ten doel? Als wij een brandende kaars onder een goed sluitende glazen ^tolp plaat sen, dooft zij na korten tijd uit. Zy heeft de zuurstof opgebruikt en zon der zuurstof kan er geen vlam, geen verbranding bestaan. Evenzoo gaat het by alle levende wezens. Ook de mensch heeft zuurstof noodig, om met behulp daarvan de voedingsstoffen in zyn lichaam te verbranden, teneinde warmte en energie te ontwikkelen. Zonder warmte geen energie en zon der energie is geen spier- en hersen arbeid mogelijk. Het is een fijn che- misch-natuurkundig proces, dat zich in het lichaam in verschillende fasen afspeelt. Wij onderscheiden om kort te gaan, drie soorten van ademhaling de uitwendige, die in de longen plaats vindt door opneming van zuurstof en afgifte van koolzuur; de weefsel ademhaling, waarbij de weefselcellen de zuurstof uit het bloed opnemen en het koolzuur aan het bloed afgeven en ten derde de inwendige ademha ling. Daarbij worden in de cellen de opgenomen hoeveelheden zuurstof verbruikt en in energie omgezet. Als men dit alles in aanmerking neemt ,is het dan een wonder, dat wy hoofdpijn krijgen, als wij langen tyd in een bedompt vertrek vertoeven? Goed luchten van werk- en woonver trekken is waarlijk geen overdreven eisch. Wij moeten bedenken, dat de lucht die wy inademen, 21% zuurstof en 0.03 koolzuur bevat. De uitge ademde lucht daarentegen bevat 17 zhurstof en 3 a 4 koolzuur. Als wij rustig ademhalen nemen wij by elke inademing ongeveer een halve liter lucht op. Bij rustige ademhaling be draagt het aantal ademhalingen per minuut gemiddeld 16. Als men rustig uitademt, wordt echter niet alle lucht uit de longen verwijderd; er kan nog wel anderhalve liter lucht meer wor den uitgestooten en een zelfde hoe veelheid ook bij de inademing meer worden opgenomen. Halen wy zeer geconcentreerd adem, dan kunnen wy 3Va L. lucht in onze Jongen verver- schen. Zoo kunnen als de spieren in rust zijn, 6 L. lucht per minuut ver wisseld worden en bij inspannenden arbeid zelfs tot 50 liter. Dit komt overeen met een zuurstofverbruik door het lichaam van Vi L. in rust, Vz L. bij middelmatigen zwaren ar beid en iy% L. bij zwaren arbeid. Het lichaam zorgt dus bij grootere inspan ning automatisch voor voldoende zuurstoftoevoer en wel door verdie ping van de ademhaling. Deze onbe wuste regeling van de ademhaling geschiedt via een ademcentrum, dat in het bovenste deel van het rugge- merg zetelt. Dit ademcentrum wordt geprikkeld door het te groote percen tage koolzuur in het bloed en zorgt dan door middel van de zenuwen, dat de longen intensiever gaan werken. Het nut van diep ademhalen. Niet alleen de longen zyn betrok ken bij het ademhalingsproces, maar ook de heele borstkas met de ribben en hun spieren, het middenrif en de buikspieren. Gebrek aan gezonde lucht heeft niet alleen een nadeeligen invloed op de longen, doch op het ge- heele organisme. Hoe noodig frissche lucht en ademhalingsgymnastiek zijn, blijkt het best uit het feit, dat bij sommige ziektegevallen een aanmer kelijke verbetering kan worden ver kregen door bewust diep adem te ha len. Niet alleen de longen en de bron- chiën worden daardoor versterkt en meer bestand tegen kouvatting, doch de geheele bloedsomloop wordt er door gestimuleerd. De zoozeer ge vreesde aderverkalking bijv. kan veel verbeteren door systematisch toege paste ademhalingsoefeningen. Verder hebben experimenten bewezen, dat de bloeddruk in de meeste gevallen door diepe ademhaling en zonder toepas sing van eenig geneesmiddel 20 tot 30 punten naar beneden kan worden ge bracht. Natuurlijk is daar weken en maanden lang oefenen voor noodig, maar de patiënt heeft dan ook de vol doening, dat de verhoogde bloeddruk achterwege blijft. Ook trage darm werkzaamheid i kan door geregelde ademhalingsoefeningen veel verbete ren. De techniek van het ademhalen. Wij allen Üajen te oppervlakkig adem, maar wij kunnen hierin al vol doende verbetering brengen door drie tot vijf maal per dag 5 a 8 minuten een diepe-ademhalingsoefening te doen. Daarbij mogen buik en borst niet door nauwsluitende kleeding- stukken worden belemmerd. Men strekt zich voor de oefening rustig en zooveel mogelijk ontspannen op den grond in een kamer, waar het raam open staat. Waar het bij de oefening vooral op aankomt, is de ademhaling, die krachtig moet zijn om in do lon gen plaats te maken voor de nieuwe lucht. Het effect van de uitademing wordt versterkt door onder een klei nen weerstand de lucht uit te blazen, d.w.z. onder het zachtjes uitstooten van een laag „oe" of van een „f" of „s". Zoowel borst als buik moeten hierbij werkzaam zyn en niet slechts een v&n beide; Het inademen moet altijd door den neus gebeuren, nooit door den mond. Zwarte erwten en blauwe sla. Met medewérking van een hotel houder te Chicago is onlangs in een hotel daar ter' stede een merkwaar dige medische, proefneming gedaan, die ten doel had, den invloed na te gaan, dien de kleuren ook op de spijs verteringsorganen van den mensch hebben. ,,'t Wordt me heelemaal zwart voor de oogen!" Dat zal wel elk van de gasten hebbeij gedacht, die aanzaten aan het diner„ dat onlangs in een be kend hotel te Chicago werd gegeven. Toen de gastqn aan de rijk gedekte tafel hadden plaats genomen en de kostelijkste gerechten, met zorg door bekwame koks toebereid, waren opge diend, bemerkten allen, dat hun, nog yoor zjj zelfs maar een- lepel in de hanjl hadden genomen, de eetlust reeds was vergaan. Ieder voelde zich door dat eigenaardige gevoel aange grepen, dat hef best wordt weerge geven door de mooie uitdrukking „mijn maag draait er van om". Ver scheidene gasten werden hevig onpas selijk, anderen voelden zich alleen maar een beetje onbehaaglijk, doch geen van allen had ook maar den min sten lust om een hap te eten. En toch waren de gerechten sma kelijk genoeg; alleen had alles een zeer eigenaardige kleur. De selderij zag rose-rood, het vleesch wit-grijs en de sla akelig blauw. Een schotel, waarin men een oogenblik tevoren nog smakelijke groene erwten had gezien, scheen nu abnormaal groote zwarte caviaar te bevatten. De gast heer was geen toovenaar, die z'n gas ten tot slachtoffer van een zijner kunststukken had gekozen, doch een ingenieur, een expert in verlichtings techniek. De merkwaardige kleuren van de spijzen, die maakten dat den gasten de eetlust verging, had hij ver kregen door een kleine verandering in de belichting. Filters van een speciale construc tie hadden uit het gewone spectrum van het lamplicht alle kleuren behalve groen en rood gezeefd. Het experi ment diende om aan te toonen, dat de belichting een zoo sterken invloed op de psyche van den mensch uitoefent, dat zelfs de reuk- ep de smaakzin zich daaraan niet kunnen onttrekken. Toen de gewone vfijlichting weer werd ingeschakeld, keerde by ieder een als by tooverslag de eetlust terug en het diner kon, nadat den gasten de noodige verklaring van hun ongewone gewaarwording had gegeven, zonder verdere stoornis voortgang vinden. Dit experiment had dus ten duidelijk ste bewezen, dat de mensch even goed als de plant door kleuren geprikkeld wordt. Kleuren en luchtvaart. Ook de kleuren waarin de cabine van een vliegtuig is uitgevoerd, kun nen maken, dat de passagiers meer of minder neiging tot luchtziekte heb ben. Het komt er dus op aan, de voor dit doel meest geschikte tinten te vinden. Daarom hebben de Panymeri- can Airlines tegenwoordig een z.g.n. „kleureningenieur" in dienst, die be last is met de inwendige aankleeding van de 'by deze maatschappij in dienst zijnde vliegtuigen. Daarbij wordt ook het beginsel van den invloed der kleu ren op den mensch in toepassing ge bracht. Groene tinten moeten de nei ging tot luchtziekte doen verminde ren, terwfjl bruin en geel het integen deel in de hand werken. Zelfs is de kleureningenieur zoo ver gegaan, de luchtvaartmaatschappijen aan te ra den, geen koffie of mayonnaise tij dens de vlucht te serveeren, omdat hêt bruin en geel daarvan de kans op luchtziekte zou vergrooten. In de „vliegende slaapwagens" van deze maatschappij worden zelfs sinds koyt lakens en dekens van de bedden hoofdzakelijk in groene kleur gele verd. De kleurenpsychologie, deze nog be trekkelijk jonge wetenschap, legt er zich dan ook op toe, de uitwerking van de kleuren op den mensch tot in alle bijzonderheden te bestudeeren. Rood bijvoorbeeld is een opwindende, kleur, die de werkzaamheden van de hersenen bevordert. Ook geel is een opwindende kleur, die hoofdarbeid stimuleert. In de kleurentherapie wordt geel dikwijls met succes toege past by de behandeling van kouvat- tingsziekten, paralyse en verschillen de chronische kwalen. Groen daaren tegen bezit „verkoelende" eigenschap pen en wordt als kalmeerende kleur by opwindingstoestanden toegepast. De inmaak onder contróle. Wanneer men de gevulde inmaak- glazen van het oogenblik, dat zij in de provisiekast gezet worden totdat men ze op een goeden dag voor de con sumptie tracht te gebruiken, niet re gelmatig naziet, zullen zy tegen deze wijze van behandeling protesteeren! Op een gegeven oogenblik komt men tot de ontdekking, dat in het gunstig ste geval enkele glazen losgeraakt zijn en de inhoud bedorven kMeennT zelfs zullen verschillende -T* groenten en vruchten onbruüü», oiyken te zyn. Ue oorzaak kan geheel verschut zuil en alien, die b.v. vruchtensap», in ilèsschen heoDen ingemaakt, im» de treurige ervaring van exptaa wel eens heuoen meegemaakt, kan ue kurk van een liesch bessen,,, met een geweldige knal de lucht vliegen 1 k.elfs wanneer men al de gen aan de flesschen en hun inhoM neett gegeven, kunnen er nog ver.' schillende oorzaken zgn ,die tot mis- lukking leiden, ondanks goede gum- inirjngen en uiterst goed gawinw glazen. IJe kwaliteit van het gesten. liseerde, hetzij dit vruchten dan groenten zijn, moet uitstekend tp tevens zoo versch mogelijk. Niet al soorten eigenen zich voor nim daarom moet men niet „voor prikje koopen", doch bij een ha laar, die instaat voor de waar, die hj levért. Van invloed kan ook de bet? plaats der flesschen zijn, die i warm, noch vochtig mag zijn, 1 Zooals gezegd, de inmaak moet tv gelijks nagezien worden gedurernkk 1 eerste weken en bemerkt men, ai bessensap b.v. schuim te op de oppervlakte, dan moet men fa inhoud in een gave emaille pan j verwarmt men het sap heel langtajn voegt er per liter pl.m. 2f/g ons ker bij en vult de goed schoongemait 1 te flesschen opnieuw. Vervolg!» plaatst men ze in een groote pan n water, dat men op 75 graden Cdu verhit en laat de 5 minuten op deze temperatuur, hu- na men de flesschen weer krtai steeds weer controleert. Men moet bjj het inmaten» vruchten en sappen niet te zèit zijn met suiker en als regel houfa. ,dat flesschen, zelfs indien zich bi» jes vormen aan de oppervlakte, middellijk, over gesteriliseerd worden. Na deze regenachtige» kouden zomer heeft men op „storm" in de inmaakglazeu, to wanneer vruchten zongerüpt Zoodra men ziet, dat zich ei blaasjes vormen op vruchten, voegt men hierbij eveneens suikers steriliseert ze eveneens opnieuw. Wil men zich dus vrijwaren v« schade bij den inmaak, dan getrod men zich de kleine moeite even af dalen naar de onderaardsche gewd ven, waar de glazen met vruchten groenten zoo keurig in het gelid ite gen te staan, voorzien van .etiket vermelding van datum van n —•W- I- V i Een speelsctne uit „Drie schattige meisjea". Nan Grey. Charles Winniger en Barbara Bead. Vlee8chsla. 200 gram koud gehakt, eenige ingemaakte uitjes en augurkjes, 1 haring, 2 hardge kookte eieren, 2 lepels azijn, 2 lepels sla olie, peper, zout en 1 kropsla, 1 tomaat, ge- ihakte peterselie, mayonnaise. De sla wordt schoongemaakt, gewasschen en uitgeslagen .daarna op een langwerpige schotel uitgelegd, hierop komt het aan blok jes gesneden gehakt, dat aangemaakt is met olie, azijn, peper en zout, bedekken met eenige lepels mayonnaise. De rand wordt gegarneerd met plakjes ei, tomaat, uitjes, en aan waaiertjes gesneden augurkjes, ter wijl de aan smalle reepjes gesneden haring over het vleesch wordt gelegd; het geheel bestrooien met peterselie. Inplaats van ha ring kan men ook ansjovis gebruiken, die vooraf dn de melk is gezet om de zoute smaak wat aan de visch te ontnemen. Mousse amandine. Voor 6 personen. 40 gram amandelen, 2 appelen, citi^en- schil, 1 theelepel vanillesuiker, 1 theelepel kaneel, pl.m. i% L. water, 100 gram fijne witte suiker, 4 eetlepels abrikozenjam, <S eiwitten ,J eetlepel Kirsch. Appels schillen en in kleine stukjes snij den, opzetten met 1 glas water en 50 gram suiker, daarna gaar zijnde door paardeharen zeef wrijven. Amandelen in het water broeien en van de bruine ihuidjes ontdoen en fijn hakken, daarna vermengen met de rest van de suiker, het water, de vanille en de zeer fijn gehakte citroenschil en de mas sa aan de kook brengen, steeds roerende, totdat ze iets dikker begint te worden. Pan van het vuur. Jam met een weinig warm water vermengen tot een dikke stroop; daarna alles met elkaar vermengen en ten slotte het zeer ötyf geklopte eiwit daar de „mousse" scheppen, die echter zeer luchtig moet blijven. Koud opdienen in een glazen schaal, eventueel gegarneerd met geslagen KarnemeUcpudding met 1 d.L. karnemelk, citroen, suiker, waarvan 2/3 witte en 1/3 rootje: We zetten de gelatine gedurende nuten in koud water te weeken en ze daarna op met een weinig kokend fjfr Citroenen worden goed gewasscht», F raspt en daarna uitgeperst, waarna opgeloste gelatine, thet sap, waaruit *1) pitten verwijderd hebben, de raap en suiker bij de karnemelk voegen en van W tpt tifd blijven roeren, opdat de gelatine nut meer kan zakken en de suiker geh^1 is opgelost. Wij kunnen het beate 1» basterd gebruiken, daar deze het spowiP oplost. Zien wy nu, dat de pudding drfflM begint te worden, dan roeren we nogma»» alles dooreen en gieten de massa daarna n een met koud water omgespoelden pi»w vorm over. We kunnen biscuits of een n nillesaus bij deze pudding presenteeren. Voor saus kunnen wij het gematt®»? een pakje vanillesauspoeder nemen, dan ben we slechts de opgegeven hoevM melk te koken ,de aangemengde Poed6j^ suiker er door te roeren, alles nog e door te koken en koud te laten worden. Het gebruiken van pakjes Pudding'^ en sauspoeder geeft veel besparing vari omdat men de afgewogen hoeveelbe eens klaar heeft; men moet ec^t®5>^ voor zorgen, deze steeds van de best* ma's te betrekken, want goedkoope dingpoeders geven bij de bereiding m len teleurstellingen. We zullen in den ook nog wel een eetlepel suiker moeten voegen en nadat de pudding ^aar klontje boter en alles nog een P**1" •- met de garde door kloppen, waardoor pudding veel luchtiger wordt. DRIE SCHATTIGE MEISJES. ThaiiaTTheater. Dorothy Craig woont men haar drie le venslustige dochters, Joan, Kay en „Penny- in Zwitserland. Haar gewezen echtgenoot, Judson Craig, die zich van haar heeft laten scheiden, verblijft in New-York, alwaar hy een vooraanstaande positie in financieel* kringen inneemt. Dorothy heeft nimmer de hoop opgege ven, dat Judson eens tot haar terug zal kee- ren, doch haar verwachtingen worden op wreede wijze den bodem ingeslagen als zy in een courant het voorgenomen huwelyk tuaschen Judson en een zekere Donsa Lyons aangekondigd ziet. De kinderen, die de reden van het ver driet hunner moeder zeer goed kennen, be sluiten naar New-York te vertrekken om gezamenlijk «het schoone gevaar" te be strijden en hun vader te bewegen zich weer by het getin te voegen. In Afew-York aangekomen, maken de meisjes in een restaurant kennis met Donna Lyons, een exotisch type, dat in Judson een gewillig sladhtoffer heeft gevonden, ryp om geplukt te worden en blind wat betreft het vare karakter van de charmante demi-mon daine, die allerminst ingenomen is met de komst van het trio en terdege beseft, dat de meisjes alles in het werk zullen stellen om naar verhouding met Craig ongedaan te »n is hoogst verlegen met de aan- van zijn dokters .temeer daar Donna en haar geaffecteerde moeder hem voor een fait accompli stellen met den eisch, dat de meisjes dadelyk weer naar huis moeten "orden gestuurd. Het drietal 'laat zich natuurlijk niet naar ris zenden, maar volbrengt de voorgeno men taak naar behooren. eanne Durbin bekend uit „Honderd man en een meisje", is een van de drie meis- W. De veertienjarige Deanne Durbin, een reeds zeer populaire verschijning, werd ge in Winnipeg, Canada. Haar vader het beroep van makelaar uit en het :kwaardig, dat Deanne het eenige muzikale talent in de geheele uitge breide familie Durbin is. Deanne werd door de Amerikaansche ontdekt tijdens de dagelyk- sche amateur-programma's, die, naar men gegadigden van alle rangen en stan- de gelegenheid stellen Ihun capaci- voor.de microfoon te demonstreeren. itige zuivere stem van het meisje diepen indruk op de programma van de A.B.C., hetgeen tot gevolg zy, tezamen met den beroemden Eddie Cantor, het Zondagavpnd- van de American Tobacco Company te morgen kreeg, zoodat zy voor Amerj- hansche radio-enthousiasten allerminst een Walt Disney heef* groote plannen. Hij heeft thans vier geteekende hoofd films op zijn programma staan. De korte films blijven bestaan. Ook een serie-film zal gemaakt worden. De onderhandelingen tusschen Walt Disney en RKO Radio te New-York heb ben tot resultaat, dat als tweede getee kende hoofdfilm na „Sneeuwwitje", „Pi- nocchio" op het programma staat, welke in het voorjaar van 1939 gereed zal zijn. Deze film heeft reeds het stadium van „animation" bereikt, dat wil zeggen, dat alle voorbereidingen zooals draaiboek, geluidsband, ontwerp-teekeningen en werkverdeeling, gereed zijn, zoodat nu met het geven van de bewegingen aan de geteekende ontwerpen kan begonnen worden. De kosten van het Disney productie- program voor het komende Jaar worden geraamd op drie millioen dollar. Disney verklaarde, dat in dit cijfer de kostprijs van 18 korte teekenfilms van 50.000 dol lar tot 8H.OOO dollar per stuk en de kosten van voorbereiding voor verscheidene ge teekende hoofdfilms zijn begrepen. Van die groote films is „Bambi" reeds in productie, terwijl „Alice in Wonder land" en „Asschepoetser" op stapel staan. „Mijn groote avontuur" aldus Disney, „is een geteekende musical in zes afleve ringen, waar wij zeven Jaar aan zullen werken. Twee afleveringen zijn reeds in productie." De werkzaamheden aan de geteekende hoofdfilms in de Disney-Studio's stellen zulke hooge eischen aan de inrichting, zei Disney, dat er een nieuwe studio van l.iOO.OOO dollar gebouwd zal worden. Hier voor is een stuk grond van 51 hectaren in de .San Fernando Valley aangekocht. De bouw van de'nieuwe, modern inge richte Disney-Studio's, dje meer dan dui zend man personeel kunnen bevatten, zal ongeveer twee Jaar vergen. In Sep tember wordt de eerste steen gelegd. Disney sprak de hoop uit, dat hij zoover zal komen, dat hij een geteekende hoofd- iilm per Jaar kan maken. „Tot nu toe werken wij op zijn minst anderhalf jaar aan een groote teekenfllm. Wij gaan nimmer volgens een tijdschema te werk", legde Disney uit. „Op deze wijze kunnen wij als iets ons niet bevalt, net zoo lang doorgaan tot wij er vrede m ontvangt, ondanks haar. drukke nog steeds privé-4essen in en Duitsche taal, terwyl zy iweng door Charles Previn, dirigent van Univeraal's monumentaal symphonie-orkest lanstrueerd wordt wat betreft het vocale Pdeelte harer opleiding. Wat de korte teekenfilm betreft zoo heeft de teekenfilmartlst verder ver klaard wij zullen die niet alleen blij ven maken, maar er zelfs meer nadruk op leggen, door een serie van zes shorts van een bijzonderen inhoud in te las- schen. Disney zegt dat hij er dit jaar voor het eerst sinds hy begon te produ- ceeren in geslaagd ls, de première data vooruit vast te stellen voor een se rie van 18 korte teekenfilms, die groo- tendeels qua inhoud rekening houden met bepaalde gebeurtenissen op de vast gestelde data. De eerste zal zyn „De dappere kleine kleermaker" („Das Tap- fere Schneiderleln"), met Mickey Mouse, die op 23 September zal uitkomen. Dan op 14 October „Farmyard Symphony"; Donald's Golf Game" op 4 November; „Ferdinand the Buil", een nieuwe Disney creatie, op 23 November; „Little Mer maids" op 9 December; „Mother Goose Goes Hollywood" op 23 December; „Do nald's Lucky Day"; „Society Dog Show"; „The Practical Pig" (waarmede de serie van „Three Little Pigs'*wordt hervat); „The Hockey Champ"; „Het leeiyke jon ge eendje"; „Goofy and Wilbur"; „Do nald's Cousin Gus"; „The Autograph Hound"; „Donald's Penguin" en The Pointer", alle in 1939. Het schynt, wanneer men Disney's ver klaringen nagaat, overigens niet In zijn bedoeling te liggen het productietempo op te voeren Gelukkig want zyn films zyn te goed om aan den loopenden band te kunnen worden gemaakt. De moeihjk- heid schijnt vooral te schuilen in het ge ringe aantal teekenaars, dat capabel ls om het filmwerk te maken. Disney heeft drie jaar ggfl|n een teekenwedstrijd ultgeschrei^^Bm talenten te zoeken. 8000 antwo^^Pl kwamen hierop binnen. 1500 van deze sollicitanten liet men ko men en slechts 80 kregen werk te doen, „en" stelde Disney vast „10 ervan wer ken er nu in de Disney-Studio's. Disney heeft momenteel 800 man per soneel, waarvan er 750 in de studio's wer ken. Dit beteekent 550 meer dan 5 Jaar geleden. Als de nieuwe studio's gereed zyn, zal Disney zyn staf uitbreiden tot 1000 man. ïumicu wju aui kende rfloofdfi maand&n om te werh&n en i Niettegenstaande dat zal het nog ge- ruimen tyd duren eer de volgende getee- >fdfilm gereed is. Het kost een bepaald karakter uit voor de film „Bambi" bij voorbeeld, rekent men op een productie tijd van twee jaar. De ervaringen, die by „Sneeuwwitje" zyn opgedaan, zullen daarby uiteraard van invloed zUn, om dat elke ondervinding op dit gebied ont breekt. Een van de merkwaardige verschillen tusschen het maken van teekenfilms en de gewone filmproductie byvoorbeeld, schuilt in de montage. Deze heeft by de teekenfilm nameiyk plaats vóór er op genomen wordt, terwyi men voor een gewone film eerst alle opnamen maakt én ze dan samen voegt Plus minus 1 millioen teekeningen wer den voor „Sneeuwitje" gemaakt, maar slechts 250.000 werden er gebruikt, zoodat er ten slotte slechts 150 meter noodzake lijk fiimafval overbleef toen de film ge reed was. In vergeiyking met de 250.000 teekenin- gen die voor een groote filmproductie noodig zijn, biykt het aantal teekenin gen, waaruit een korte teekenfilm bestaat tusschen de 1500 en 1800 maar erg klein. Cultmirfilm van de U.F.A. Nieuwe werken in wording. De cultuurfilms der Ufa hebben terecht een wereldreputatie verworven. Op onna volgbare wyze arbeiden geleerden van naam in de speciale studio's en bewijzen zoo de wetensdhap ,maar tevens het publiek groo- to diensten. Dezer dagen zijn dr. Ulrich K. T. Schulz en de cameraman Walter J>iichner met en kele hunner medewerkers van een langdu rig verblijf aan de Middellandsche Zee te ruggekeerd. Voor verschillende cultuurfilms als „Roofdieren op den bodem der zee", „Huurders en verhuurders in het dierenrijk", en een microscopische film met gekleurde onderwater opnamen - hebben zij" zeer ge slaagd materiaal meegebracht. Onder -leiding van dr. Heydenreich worden interessante filmpjes gemaakt over eenige psychologische proeven in het dierenrijk met betrekking tot relfexbewegingen, in stinctmatige handelingen en verstandelijke uitingen. Deze proeffnemingen strekken zich uit van het kleinste levende wezen in een druppel water, via insecten en vogels tot de meest ontwikkelde apen. Deze film maakt ons duidelijk, dat vele ons doelbewust voor- kofhende handelingen slechts reflexbewegin gen zonder meer zyn eu dat andere dieren weer instinctief en niet door verstand ge leid reageeren. Onder regie van Wolfram Junghans heeft de Ufa een film vervaardigd over het leven van de door visschers zoo zeer begeerde snoek. Voor dit doel heeft men zeer inte ressante onderwateropnamen gemaakt met speciaal voor dit doel geconstrueerde appa raten. Dr. Martin Rikli heeft „Zon, maan en aarde" gemaakt, die uit astronomisch oog punt uiterst leerrijk en boeiend is. Peter Lorre in zijn zoo roem rucht geworden creatie in de 20th Century-Foxfilm MR. MOTO SLAAT TOE! In de biologische productiegroep der Ufa heeft men een gekleurde cultuurfil-m ver vaardigd: „Bruiloften in het jijk der die ren", terwyl een film over roof-, sluip- en galwespen voorbereid wordt. Emaille gootsteenen. Men voorkomt krassen in émaille gootsteenen ,door er een stukje gum mi in te leggen. Pianotoetsen, die verkleurd zijn, wry ft men in met een doekje gedrenkt in spiritus of waterstofsuperoxyde, daarna wanneer de toetsen droog zyn na wry ven met een zijden of flanellen doekje. Vujle zeemlappen. Vuile zeemlappen moeten een nacht in koud water met^een weinig amo- niak staan, daarna in warm zeepsop flink met de handen gekneed worden, in koud water naspoelen en tenslotte nogmaals in water en aluin, zachtjes uitslaan en in een badhanddoek op gerold laten drogen. Ook met rimpeltjes is het levjen mooil James Cagney en vier andere filmsterren in „Footlight Parade". Reunie-Bioacoop, Wanneer vrouwen de eerste grijze pareu zien, krygen zy meestal, op z n zacntst uitgeuruKt, een zeer onoe- naagiyK gevoel. wei uuurt dan gewoonlijk niet zoo neei lang meer, oi zy ohtdeKKen op zeaeren (lag kieme rimpeltjes onder ue oogen en Kraaienpootjes. üat stemt tot'nadenken en met een zwaar hart ueiiken veien: „Dat beteekent ouder wuraen. liet gaat nu bergafwaarts!" De leeltya waarop deze „zware" zorgen zien doen gevoelen, varieert van omstreeks dertig tot vyf en der tig jaar, noch dat neemt niet weg; de senna'olylt*steeds even groot. De jaren, die daarop volgen, zyn uesassend voor het feit, of een vrouw snel zal verouderen en min of meer verbitterd wordt, dan wei of zy zich ervan bewust is, dat de toekomst toch nog veel moois in zich verborgen kan houden. Levensvreugde is niet afhan kelijk van het voortsnellen der jaren, noch van gryze haren en kleine rim peltjes, en de mogelijkheid bestaat zelfs dat een veel ryker leven ons wacht, dan de jeugdjaren gegeven hebben. Wy moeten ons weten te realisee- ren, dat die eerste verschynselen, weike erop wijzen, dat de eerste jeugd voorbij is» van ons een innerlijke aan passing vragen. Wy moeten ons hel der en klaar voor oogen houden, dat jeugd en schoonheid niet eeuwig du ren, doch dat de diepere zin van het leven niet gebaseerd is op uiterlyken schy'n. Heel begrijpelijk is het nochtans, dat wy de onverbiddelijke natuur gaarne een weinig tegemoetkomen en wel door middel van de moderne ge- laatsverzorging, die het proces van het ouder worden een weinig tegen kan houden. Inderdaad, zij kan be werken, dat dit iets minder snel gaat, doch geen onzer ontkomt in den loop der jaren aan het onverbiddelijke proces, dat zich voltrekt. Inderdaad zijn er vrouwen, die zich met deze gedachte niet vertrouwd we ten te maken, en die in haar rusteloo- zen stryd tegen de natuur innerlijk te gronde gaan. Zij bekijken dagelijks haar gelaat in den spiegel om na te gaan of deze niet meer de rimpeltjes te zien geeft en of de haren niet nog grijzer worden! Zij vergelijken haar uiterlijk met jongere vrouwen en reeds vreezen zij in haar de mede dingster te zien die haar de liefde van den echtgenoot zal ontnemen. Angst vervult haar hart, dat de huwelijks partner zal bemerken, dat de eerste jeugd zijner eega afscheid neemt en hy zich mogelijk van haar zal afwen den! Deze innerlijke stryd ontneemt aan dergelijke vrouwen de ware levens vreugde en dit komt op het gelaat tot uitdrukking. Verbittering, jalouzie, moedeloosheid kan men er op lezen, waardoor het niet aantrekkelijker wordt, doch integendeel afstoot. De weg, dien wij in dezen te vol gen hebben, is echter een geheel an dere en het is aan ons, te beslissen of wij bij de pakken neer wenschen te zitten, dan wel met opgeheven hoofd en open oog de dingen aanvaarden, zooals zy komen. Waarom zouden wy het als een bron van ellende moeten oeschouwen, om ouder te worden? Waarom zullen wij mismoedig zyn, indien wy het leven weer van een ge heel andere zijde zullen leeren zien, wanneer wij de tweede étappe aan vangen Levenskunstenaars worden niet oud! Iedere leeftijd kan ons veel goeds brengen; en waar de jeugd oj>brui- send van temperament is, zaj de iets oudere vrouw meer beheerscht zijn, rustiger haar weg weten te gaan en op een andere wijze van het leven lee ren genieten. Een sterk gevoel van saamhoorig- heid zal zich ontwikkelen die het eigen ik als een schakel in de keten der menschheid doet zien. In de jeugd jaren plegen wij de vreugden des le vens meer te verbinden aan persoon lijke genietingen. De vrouw van om streeks veertig jaar begrijpt, dat ge lukkig zyn niet alleen in de vervul ling van wenschen bestaat, doch dat tegenstellingen haar menigmaal meer energie geven en haar krachtiger in het leven doen staan. Wat zou het leven der menschep beteekenen, wanneer het niets meer te bieden had, dan de genoegens der jeugd? Wij moeten het in al zijn pha- sen weten te beleven, niet slechts de lente. Doch ook de zomer en de herfst brengen ryke en warme kleuren, die per dan de sprekende tinten der na tuur, in het voorjaarskleed getooid. De wisseling der jaargetijden moet het zinnebeeld van ons leven zijn en waar in het midden van den zomer reeds menig blad naar omlaag valt, zoo leeren ook wij afstand te doen van droomen en idealen uit onze jeugdjaren. In de plaats hiervan komt een levensrijpheid, die een diepere harmonie met onze persoonlijkheid en' een zuiverder wereldbeschouwing brengt. Geen terugblik op hetgeen was, maakt den mensch sterker, doch wel vertrouwen en geloof in de toekomst. Ouder worden en toch jong'van harte blijven, hierop komt het slechts aan! Hoevelen zijn er niet, die in hun jeugd reeds oud waren, die nooit ge leerd hebben te genieten van de kleine dingen des levens, om de eenvoudige reden, dat de levensblijheid hun ont brak. Laten wij echter onzen blik richten naar de velen, die reeds een langen, langen levensweg hebben afgelegd, in den winter des levens zijn gekomen en wier oogen van jeugdig vuur ge tuigen ondanks de diepe groeven, die in het gelaat geteekend zijn, ondanks de grijze, neen, witte haren! Vele stormen zijn over hen heen gegaan, het leven heeft hen evenmin als ons gespaard, maar tochzij heb ben den strijd tegen de woedende ele menten aangebonden, zijn overwin naars gebleven. Levenskunstenaars, zijn de vele, reeds oudere mannen en vrouwen, die ondanks alles, wat zij doormaakten, het leven nog levenswaard vinden nimmer vrees hadden om... oud te worden

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 4