i* Jejw ^qOPMA Nj HcuWi^runof Vrouwen en mode in New-York. De Schepper van Popeye overleden. Hyacinthen, trosnarcissen en andere voorjaarsbloemen. FILMNIEUWS. de test-pilot. De winter komt, dus weg met het zomergoed. RECEPTEN. Geen sprake meer van „Bubikopf" Het uiterlijkkrachtig wapen in den strijd om het bestaan. Na den zesden September, Labor Lay, die enkel en alleen werd uitge vonden omdat men tusschen den vier den Juli en het Oogstfeest in Novem ber geen enkelen feestdag had, mag in New-York geen man meer een stroo- hoed dragen. Ook wanneer de zon zich daaraan niet stoort. Na den zes den September keert de man terug naar het hoofddeksel, dat van voren gezien de bulten van een drommeda- ris toont. tjöheel anders gaat het by de vrou wen toe. Ongeveer twee maanaen lang experimenteert men met de nieuwste modes op het gebied van lioeden. Uit Farys zyn de meest ver rassende en extravagante modellen aangekomen. En zy worden in het be gin au serieux genomen. Hun kracht is nog ongebrokeneerste langzamer hand worden zy aan de behoefte, zoo al niet aan de verveling van het alle- daagsche aangepast. Einde November is alles voorby, in ieder geval het meeste, wat in September en begin October een dappere onderneming, 't volgen van een nieuwe gedachte was. Het is niet minder nieuw, wanneer het uit het verleden te voorschijn is gehaald en in den tusschentyd als hoogst belachelijk gold. In het eigen aardige rhythme, dat zifch sinds eeni- ge jaren in de hoofden der leiders van mode-ateliers heeft genesteld en dat van Eugenie af alle modescheppin gen, die op deze keizerin volgden, ge trouwelijk nabootst, zyn wy gelukkig in de negentiger jaren van de negen tiende eeuw* aangeland. Het einde der nieuwe zakelijk heid. Wat er dientengevolge te zien is, is by na schrikwekkend. In de eerste plaats: van den „Bubikopf" is geen sprake meer. Ornamentale, hooge kapsels! Niets van de nieuwe zake lijkheid. Ditmaal alles voor het zoe telijk vrouwelijke. Dat geeft de Ame- rikaansche dames, die na Labor Day bruingebrand van het zwemmen, rij den, golf en boogschieten in de steden zijn teruggekeerd, een harde noot te kraken Het opgekamde haar eischt boven de lokken uit de voortzetting der lijn verder naar boven. Kleine trechterhoedjes, schuin opgezet, zijn de ware bekroning van het kunstvolle kapsel. Maar men ziet ook zwaardere trechters, die de kostelijke illusie ver wekken, dat het hoofd minstens een derde van de geheele lichaamslengte uitmaakt. En dan verschijnen er plat te schijven, „pannekoeken" genaamd, die slechts even het hoofd raken en overigens het prachtige kapsel geheel vry laten. De hoed heeft in ieder ge val zyn subordinatie geheel overwon nen. Hij grijpt thans naar zoo sterke middelen, dat hy onmiddellijk de blik ken van alle menschen, die in de Fifth Avenue zpo'n trotsche dame uit de negentiende eeuw zien passeeren, tot zich trekt. Zij dragen hun openbarin gen met den schijn eener volmaakte onbekommerdheid. Maar zij zyn niet onbekommerd. Zy verraden zich met een kleinen trek van eigenzinnigheid om de ingetrokken mondhoeken. Hun houding kan niet geheel natuurlijk zijn. Vooral de torenhoeden zyn moeilijk te dragen. En wie kan met een rustig gemoed langs de étalages van de lei dende modehuizen in de Fifth Avenue loopen? Daar zijn de tailles „lang" geworden en zoo worden ook de ge zichten der dames. De volledige over winning van de negentiger jaren is daar tentoongesteld, met de hooge kapsels, de ingeregen tailles, de glad de, maar zeer lange mouwen. Het is de revolutie tegen alle overwinningen van den tijd na den oorlog. De ervaring leert ons, zooals ge zegd, dat de strijd met de dictatoriale nieuVe stijl in weinige weken tot com promissen leidt, hoewel de principes van een nieuwe mode in een seizoen zelden geheel verloren gaan. Ook de modedames van de Fifth Avenue, in do elegante restaurants en eerst recht in de naohtrestaurants met conversa tie, ten onrechte „Night Clubs" ge noemd, worden spoedig voorzichtiger, met inbegrip van de zeer aardige en onbeschrijfelijk correcte juffrouwtjes die er door de modehuizen op uitge-, stuurd worden om te toonen, hoe schoon deze nieuwe bevelen uit Pa rijs de dames kunnen maken. Er wordt zelfs beweerd, dat ook de meest modieuse Amerikaansche op 't oogen- blik conservatief geworden is en minder wenscht op te vallen. Dus ne men ook de modehuizen, zelfs de ele gantste, niet meer dan 10 a 20 van de nieuwe creaties, die de voorschrif ten extréme volgen ,in hun voorraad op. 1 Het uiterlijk tvapen in den strijd om het bestaan. De Parysche bevelen te gehoorza men is volstrekt niet een privilege voor rijke dames, met een hartstocht voor nieuwe modes. Vooral de wer kende vrouwen willen met de mode meegaan, wijl hun carrière voor een niet onaanzienlijk deel van hun uiter lijk afhangt. Verkoopsters en winkel meisjes, secretaressen, boekhoudsters, bloemenmeisjes, directrices en telefo nistes, voor hen allen is hun uiterlijk wapen in den strijd om het bestaan. De Amerikaansche vrouwen geven voor kleeding enz. heel wat meer uit dan hun zusters in andere landen. Voor schoonheidsmiddelen, het kap pen inbegrepen, geeft de Amerikaan sche in een jaar 800 dollar uit. Voor schminks, crèmes en haarwatertjes wordt in totaal 250 millioen dollar per jaar uitgegeven. Al deze vrouwen dragen thans reeds de nieuwe kapsels en de lange tailles. Hoe is deze snelle verandering mogelijk? De Amerikanen beweren, dat zy in hun land de beste confectie ter wereld hebben. Het loon van een verkoopster beweegt zich tusschen de 20 en 35 dollar per week. Een secre taresse, die 35 dollar ontvangt, geldt j als goed betaald. Hoe kunnen de da- mes uit deze beroepen zich in zoo korten tijd nieuwe kleeren enz. aan- schaffen en dit steeds weer doen, on- J geveer van twee maanden tot twee j bioscoop, was vervolgens maandenDit geschiedt door het zeer huisschilder, maakte uit- Een veelbewogen carrière die niet een fantastischen rijkdom eindigfa De Amerikaansche tee- - kenaar E. C. Segar, die de figuur van Popyey the Saillorman schiep, is op 44-jarigen leeftijd teiSouth Monica in Californië over leden. Segar werd te Chester in Illinois geboren. In zijn jeugd heeft hij vele betrek kingen bekleed, zoo begon hij als operateur in een W iS ingewikkelde, maar desondanks zeer capabele bedrijf der New-Yorksche confectie. Het eindigt bij „K", wiens prijzen gemiddeld 5 dollar bedragen. Deze „K" heeft als winkel een groot, langzamerhand opgekocht complex op de Union Square. Men vindt bij hem geen verkoopsters. Dientenge volge zal geen man deze geheiligde zaak betreden. Het is het ryk van Lysistrata. Van negen uur in den morgen tot diep in den avond helpen de klanten hier zichzelf. Wanneer zij willen, kunnen zij van de stangen in het midden van de zaak nemen, wat zy wenschen en zich voor een van de 50 M. lange spiegels plaatsen. Met hun keuze wandelen zij dan naar de kassa. Daar zit een dame. Thuis be zorgd wordt niets. Maar in de zaak vindt men nog twee andere dames. Zy behooren ook tot mr. „K". Zy zit ten dag in, dag uit op hooge, strate gisch opgestelde stoelen en letten op, dat niet gestolen wordt en niemand met twee over elkaar aangetrokken japonnen verdwijnt. Zelfs 's winters een geurende bloemenschat in huis. door G. C. Meyer-Schwencke. Al duurt het nog lang, voordat de zomer weer in het land is, daarom be hoeven we ons gelukkig toch niet de weelde van zoetgeurende bloemen in schitterende kleuren in onze kamers te ontzeggen, mits men zorgvuldig de wenken in acht neemt, welke in dit lezenswaardige artikel worden gege ven. Meermalen bereikten ons vragen< omtrent het verkrijgen van betere r> sultaten met de fraaie bolgewassen, die geur en kleur in onze kamers brengen in de wintermaanden. Het is I De hoédanigheid van het glas of dit goedkoop of van betere kwaliteit is speelt geen rol, doch wel wor- j den speciale vormen vereischt, waar- op de bol kan rusten. Voor water j neemt men zuiver gefiltreerd regen- J of leidingwater^ waaraan men een mespunt zout kan toevoegen of enkele 1 stukjes houtskool; waarna men het glas tot even onder den rand vult en wel zóó, dat de wortelbodem niet in aanraking komt met het water. Denk'om de papieren omhulsels! Men moet tevens trachten bollen hangborden, was behanger, tap-drummer en étaleur. De hooge bedragen, die door Amerikaansche bla den aan humoristische teekenaars werden betaald, lokten hem aan en hij besloot zyn geluk in die richting te beproeven. Hy maakte zyn eerste teekeriing, stuurde haar naar een krant in St. Louis en kreeg haar omgaand terug. Segar liet zich niet ontmoedigen, nam voor 60.teekenles, werkte ander- 1 half jaar en trok rnet.een diploma in zijn zak naar Chicago. Daar vond hij werk by R. F. Oufc- calt, die toen een serie met Buster Brown maakte. Daarna kwam hy by de „Chicago Herald" voor welke hij een Charlie Chaplin-serie teekende tot na twee jaar de krant failliet ging'. In 1919 trok Segar naar New-York en voor het King Features Syndicat schiep hij daar het Thimble Theatre, 1 het Vingerhoedtheater. In dat theater speelden Olive Oil en Ham Gravy de hoofdrollen. Eerst in 1929 verdween Ham Gra- einden der laatsten mogen volstrekt 1 niet droog komen te liggen. Zij zou- den hierdoor afsterven, waarvan ver vuiling van het water en afsterving der bloemen het ge'volg kan zyn. Steeds houdt men een kleinen afstand tusschen bol en water. Intusschen gaat met de ontwikkeling der wortels ook die van den bol verderdoch zelfs nadat men het glas in de kamer heeft gezet, mag het peperhuisje niet ver wijderd worden, aangezien de ont wikkeling der bladeren dan tegenge gaan wordt. Steekt de bloem met de bovenste ■punt uit tusschen de, nog weinig hoo ge bladeren, die terug geweken zyn, E. C. Segar met Popeye, dan ook niet te verwonderen, dat me- ^oe^en' waarvan de wortelbo- ^an eersj. WOrdt de papieren omhul- Hom Ir oinoi' ia Har, Ha uovnaïmrinir nige huisvrouw zich aangetrokken 1 <Un de vernauwing gevoelt tot deze bij uitstek Holland- 1 sche cultuur, die uitstekend kan sla- gen, mits men zich aan de voorschrif- ten houdt. Een onvoldoende en vluchtige be- handeling brengt niet het gewenschte 1 d°nkere gez6t e" met succes, zelfs niet bij het kweeken van °mgeVen' bollen o^ en in het water en grint. I for de wortels spoediger groeien. Op De trosnarcisjes worden gekweekt in I de" b°' men een terracotta bakken, die met water en j grint gevuld zyn en waartusschen len de wortels niet onbeschadigd naar beneden kunnen en kan dit aanleiding geven tot vuil worden van het water. Het glas met de bol wordt thans op men de bolletjes plaatst. Deze bak zal evenals de hyacinthenbollen op gla zen, geruimen tyd in het donker ge plaatst moeten worden, wil men niet de kans loopen, om hoog opschietend groen met weinig bloemen te krflgex». Meestal zyn de narcisjes omstreeks Kerstmis in vollen bloei; terwijl men dan ook roode tulpjes ziet; hyacin then zyn echter aanmerkelijk later. Over deze laatste willen wy een en ander zeggen; en dan moeten wy be ginnen met te waarschuwen tegen het koopen van goedkoope bollen. Zooals het met alles gaat, is het betrekken van bloembollen by bekende firma's een eerste vereischte om de meeste kans van slagen te hebben. Men moet zich niet door verkeerde zuinigheid ■laten leiden, want men weet: alle waar is naar zyn geld. De bollen moeten stevig aanvoelen, terwyl de wortel bodem zuiver moet zyn en geen rotte plekken mag ver- toonen. Men kan de bollen eerst b.v. op een kast in een verwarmd vertrek leggen; beginnen ze teekenen van le ven te vertoonen door aan den wor telbodem puntjes naar buiten te zen den: de toekomstige wortels dan worden ze op water gezet. huisje, waardoor een te snelle ont wikkeling der bladeren wordt tegen gegaan. Zet men den bol niet eerst in het donker, dan zal de ontwikkeling der bladeren veel te snel gaan, vóórdat de bol nog voldoende wortels heeft ont wikkeld, daarom mag de plaats waar de bol bewaard wordt niet te warm zyn althans njet in het begin. I)e wortels moeten eerst den bodem vati het glas nagenoeg bereikt hebben voordat men hiertoe overgaat. Houdt men zich niet hieraan, dan krijgt men treurige exemplaren, waarbij de bloem niet tusschen dei bladeren uit groeit. Men heeft te zorgen voor geregeld bijvullen van water, indien dit door verdamping of door opzuiging door de wortels te laag wordt, want de uit- ling van het glas en het peperhuisje van de bol weggenomen. Spoedig zal de bloemstengel zich omhoog weten to werken en ook de bladeren zullen in lengte toenemen totdat men zich wel dra aan het heerlijke gezicht van oen bloeiende hyacint zal kunnen vergas ten. Meermalen kan men eenige we ken lang van de geurende bloemen in rose, lila, blauwe, witte of roode kleur genieten 1 Is de bloem vrij groot en zwaar, dan zal men haar een steun moeten geven .teneinde te voorkomen, dat ze f scheef zakt of kneust, waardoor veel •van het mooie aanzien verloren gaat. Men kan voor dit doel kleine ijzer draadjes nemen, die aan den bloem stengel gehecht worden met raffia. Indien men deze wenken goed volgt *en, zooals gezegd, goede bollen koopt bij een bekenden handelaar, zal men veel genoegen hebben van de hyacin- thencultuur op water. De groote fout is echter, dat vele dames haar ongeduld niet kunnen be dwingen en de glazen met bollen te vroeg te voorschijn halen, hetgeen niet anders dan op teleurstellingen uitloopt. vy van 't tooneel en schiep Segar den beroemd geworden spinazieheld. D< stem werd weergegeven door Billy Cotello en men mag aannemen dat dit geluid niet weinig tot het succes van Popeye heeft bijgedragen. Max Flei scher en zijn 188 medewerkers ver vaardigden de tallnoze teekeningen voor de Popeye-film» Deze afstand van zijn geesteskind aan Hollywood legde Segar geen windeieren. De lessen van zestig gul- den bezorgden hem op den duur 75 van de 450.000 die Popeye per jaar onbrengt, dat is by na 340.000. Eerst ging Popeye gewoon in zwart wit, maar in Ali Baba en de veertig roovers hebben wij hem in kleuren kunnen bewonderen. Segar bewoonde in South Monica met zijn vrouw en zijn beide kiftten een groote villa, die Popeye voor hem verdiende. WANNEER IS MEN EIGENLIJK OUD. Het ls opvallend dat vele verstan dige menschen, die met beide beenen in het leven staan, een niet te verkla ren angst hebben om oud te worden Hebben velen onzer op zestienjari gen leeftijd niet gedacht, dat men, twintig zy'nde, toch al „ouder" begint te worden Wanneer men echter betrekkelijk jong getrouwd was en eenige kinde ren had, waarmede men zich bezig hield en in huis, in den tuin of buiten op het veld speelde of om het hardst liep, dan voelde men zich steeds jon ger worden. Op dertigjarigen leeftijd is men soms verwonderd over den goe den ondernemingsgeest, die den mensch beheerschen kunnen. Men weet van geen ophouden, geen werk is te veel en van 's morgens vroeg tot 's avonds laat is men bezig voofljolj en kinderen. Komt men zoo halve® wege de veertig, dan zijn de kindera al flink aan het opgroeien, at andere eischen, nemen hun moeder geheel in beslag en deze voelt zich nog op het hoogtepunt van haar kunnen ondanks het feit dat het leven menig maal hooge eischen stelt. Onwillekeu rig gaat men denken, als men tegen de vijftig komt, dan zal het wel berg afwaarts gaan... Toch behoeft dit geenszini het ge val te zijn, want al voelen vele vrou wen zich af en toe physiek geen 100 meer dan toch ontwaken in haar weer nieuwe krachten, die tot dusver re gesluimerd hebben. Men begint zich voor allerlei dingen te interessee ren, waarvoor men tot dusverre den tyd niet kon vinden. Men kan zi meer wijden aan sociaal werk of waar men zich ook toe aangetrokken moge gevoelen, doch steeds zal een open oog en oor veel openbaren, dat vroeger niet opgemerkt werd. Men blijft °P hoogte van zijn tijd, van het groot® Het „vliegende fort" stort brandend neer, na zijn hoogte-record bereikt te hebben. Scène ui t de film „Test-Piloot", tThai ia-Theater. Thalia-Theater. Jim Lane, een beroemde „Invlieger", die de nieuwe toestellen van zijn maat schappij moetprobeeren, heeft uitvoering gegeven aan zijn plan om het snelheids record over den afstand San Francisco— Dew-York op zijn naam te brengen. Zijn süegtalg, de „Drakenkogel". Is het eigen- dam van mr. Drake, den directeur van een groote vliegtuigenfabriek. Midden op ajn vlucht echter ontdekt Jim een lek in de olAleiding van zijn „kist" en hij riet zich genoodzaakt, bij een boerderij In de buurt van Wichita te landen. De jonge, knappe Ann Barton, die op die boerderij woont, loopt naar buiten om te zien of hij er zonder kleerscheuren af gekomen ls. Haar heele natuur, frank, met gevoel voor humor op het sarcasti sche al, etk toch Intens charmant, heeft onmiddellijk invloed op Jim, en Jim en tom brengen een uiterst genoegelijken dag samen door, terwijl het wachten ls op Oumer, den mechaniclen en ver- trouwden vriend van Jim, die naar de plaats van de noodlanding ontboden ls. I Het is liefde op 't eerste gezicht en Jim cn Ann besluiten terstond te trou wen. Jim vliegt naar New-York en vraagt met veel aplomb aan Drake tien dagen voor zijn huwelijksreis, olschoon hij weet, dat Drake hem den volgenden Donder dag een nieuwe machine wil laten In vliegen. Als Jim echter, de situatie for ceert, ontslaat Drake hem, niettegen staande het telt, dat Jim ais piloot was uitgekozen om Drake's vliegtuig in de hoogst belangrijke Nationale Vliegwed strijd te besturen. De dagen, die nu vol gen, schijnt Drake geen reden te hebben om op zijn besluit terug te komen. Dit is voor Jim aanleiding om een snelle, maar niet al te veilige machine van een ander melk te viegen. Jim's moed en kundig heid zijn oorzaak, dat hij de race wint maar Benson, Drake's nieuwe piloot, stort naar beneden. BeseHende, dat Benson's dood zijn vrouw en twee kleine kinderen onverzorgd achterlaat, is voor Jim reden om aan Benson's weduwe de helft van de 10.000 dollarprijs at te geven. De rest van het geld jaagt hij er In een vtlfdaagsche roes door, hopende aldus Benson's dood te vergeten. En nu komt Ann tot het bewustzijn, dat zij Jim's liefde moet deelen met zijn liefde voor de blauwe lucht en de opge- torende wolken, die hij met zijn machine doorklieft. De gedachte, dat eens, vroe ger of later, ook Jim zal kunnen vallen, foltert haar. Zij leeft voortdurend in angst en beven voor den geliefden man en het eind is dat Jim belooft zijn bra- vourstukjes voortaan na te laten. Hij zal in het vervolg alleen legervliogers oplei den. DE PATRIOT, Naar de roman van Alfred Neumann. Schouwburg-Bioscoop. Na een afwezigheid van zes maanden keert Czaar Paul I terug in St. Petersburg en iedereen beeft voor zyn wreede willekeur tn onberekenbare grillen. Paul I heeft behalve zijn trouwen die naar Yacow slechts één vriend, Graaf Peter Pahlen, de gouverneur van St. Pe tersburg. Deze heeft een zeer groote in vloed op den Czaar, wiens fouten hy ziet en veroordeelt, maar in wien hy tevens de verpersoonlijking ziet van Rusland, zijn va derland, waarvoor hy zyn leven zou willen geven. Als evenwel de Czaar, terwille van een gril van een vrouw, den gezant van Pruisen weigert te ontvangen, vormt zich by Pahlen een plan, ingegeven door zyn vaderlands liefde: Als de Czaar afstand zou doen van zijn troon, zou hy opgevdlgd worden door den Czarewitsj en zou eey waardig ketfcer Rusland's troon bestygen. In het paleis ontstaat een samenzwering, waarvan Pahlen de ziel is. Hy stelt evenwel als uitdrukkelyke voorwaarde, dat het leven van den Czaar gespaard moet blijven. Door allerlei intriges gelukt het om Lo- pouchine, de vriendin van den Czaar, die een groote invloed ten kwade op hem heeft, in ongenade te doen wegjagen. Haar plaats wordt ingenomen door de zangeres Anna Ostermann, een vroegere vriendin van Pah- Panine, de minister van politie, is op de hoogte van het complot en probeert Pahlen te ontmaskeren, doch hy heeft de vriend schap en goedgelovigheid van den Czaar onderschat. Pahlen weet, ondanks alle be wijzen, den keizer te overtuigen van zyn trouw en zelfs zijn vertrouwen in Panine te schokken. Intusschen vlucht de Czarewitsj met een Harry Baur, Pierre Renoir en Suzy Prim in „De Patriot" in de Schouwburg-Bioscoop. ereldgebeuren buiten het enge krin- ije öffl, men leeft mee met de vol- en geworden kinderen en hunne len, hun belangen en ontspan- Met de rype ervaring die de gegeven hebben, kan men de I van dienst zyn, niet in den van opgedrongen adviezen, doch ongemerkte wyze. Het meeleven de jeugd, die een nieuwen tyd- inademt werkt verfrisschend en de moeders jong. Waarom zal on zich star vasthouden aan denk- !n> die in de jeugd reden van be- hadden, doch zichzelf menig- overleefd hebben? Hot komt er slechts op aan, dat de kunst verstaat op iedere leef- tat juiste doel na te streven en "ft voldoening te vinden. men steeds mismoedig voort de gedachten immer in een verleden verwijlen, dan heeft &een kracht zich aan het heden Passen en moedig voorwaarts dén wordt men oud ieder toch zoeken naar de tóen, die dikwijls slechts zwak '^azig zijn, doch andermaal weer i &lans kunnen afwerpen op on- "ovensweg. ioen vrouw, die haar leeftijd tracht ^orbergen, zich jonger wil voor- dan z\j is, begrijpt de diepere ®nis van het leven niet; dat ,J. e °®H>ude natuurwetten van ttrtot-- j* gerij pten mensch kenmerkt. Wanneer dan, na een lange reeks van jaren het jonge meisje van eertijds grootmoe der geworden is, geeft het leven nog zoo oneindig veel te genieten. Men zal het nog geenszins als voorbij mogen beschouwen en behoeft zich evenmin oud in den zin des jvoords te gevoe len, want immers het hart kan jong blijven tot in lengte van dagen! jaar verandert. nj18tormachtige der jeugd maakt ™ate men ouder wordt plaats 'Pare bezonkenheid, die den Nu de mooie zomerdagen weer voorby zyn en we onze wintergarde- robe voor den dag halen, is het wel van belang om even na te gaan, hoe ons zomergoed moet worden opgebor gen. Allereerst is het aanbevelenswaar dig alle zomersche kleedingstukken schoon op te bergen, omdat het vuii en de vlekken het volgend jaar moei lijker te verwijderen zyn, daar zij zich in de vezels vastzetten en omdat bo vendien de weefsels niet bestand zijn tegen het langdurige inwerken van het vuil. Hoe de kleedingstukken ge- wasschen en opgeborgen moeten wor den hangt van de soort stof af en wy geven u hieronder een aantal wen ken. Noteer, voordat u een kleedingstuk wasoht, de maten, zoodat u het op maat kunt bijstrijken. Witte en kleurechte katoenen en linnen kleedingstukken geeft men een Radionsop spoelt ze goed na en hangt ze met den verkeerden kant boven te drogen. Men strijkt ze op den ver keerden kant, wanneer ze nog vochtig zyn. Wenscht men een fraaien glans, stryk dan nog even op den goeden kant over. Minder kleurechte en teere weef sels, zooals wol, zyde, kunstzijde, georgette, tule, kunnen het beste in een lauw, bijna koud Luxsop gewas- schen worden. Voorzichtig het sop door het weefsel persen, goed spoelen, daarna flink in een badhanddoek uit rollen om zooveel mogelijk water te verwijderen en verder te drogen han gen, niet bij vuur of in de zon.' Wollen goed moet liggend gedroogd en op den verkeerden kant luchtig ge streken worden. Zyde en kunstzijde strijkt men bij na of geheel droog (even probeeren wat het beste is) op den verkeerden kant, eerst in de breedte en daarna in de lengte. Nooit aan het goed trekken, daar kunstzijden weefsel in vochtigen toestand zeer zwak is. Georgette strijkt men, wanneer het droog is. Het kleedingstuk zal na het wassclien gekrompen zijn, doch wan neer men het eerst in de breedte en daarna in de lengte goed uitstrijkt, komt het weer op de juiste maten te rug. e Tule moet men zeer voorzichtig in vochtigen toestand strijken. Tule en Geórgette kleedingstukken beware men liggend, daar zij floor langdurig hangen vlugfeer slijten. Een der spannendste scènes uit de 2Öth Century-Foxfilm DE PASSAGIER DES DOODS met Peter Lorre (midden) in de hoofdrol. hofdame van zyn moeder en trouwt ijaar in een klein stadje. Phalen weet hem daar te vinden en brengt hem terug naar St. Pe tersburg ,waar hy probeert hem de belofte af te dwingen ,dat hy, na abdicatie van zyn vader, de troon zal bestijgen. De toestand wordt tot het uiterste ge sponnen, als Nadia de officieren van het regiment van den Szarewitsj waarschuwt en deze oprukken naar St. Petersburg. De samenzweerders probeeren den Czaar te dwingen een acte van abdicatie te teeke nen, deze weigert en voor Pahlen tusschen- beide kan komen, valt een schot. Paul I is vermoord. Aan het hoofd van zyn soldaten dringt de Czarewitsj het paleis binnen en vindt het lichaam van Pahlen uitgestrekt naast dat van zyn keizer. De rol van den Czaar wordt in deze film vertolkt door den grooten acteur Harry Baur. DE VROUW, DIE MEN BEGEERT. Reünie-Bioscoop. Belinde Warren heeft haar liefde ge schonken aan Bob Meiford, den zoon van Lord Farrington. Zij wist op dat oogen- blik niet, dat Bob getrouwd was. Bob zelf, is zich bewust, dat hij een groote fout heeft begaan, te meer, daar hij voor zijn vrouw, die ziekelijk is, oprechte lief de gevoelt. Ben tooneelschrijver, Tubbs Barrow, die bevriend is met beiden, ziet, dat er uit deze situatie slechts kwaad geboren kan worden. Hij tracht tusschen beide te komen, doch weet eigenlijk evenmin een üitweg te vinden! Zij is wanhopig, want ze verwacht een kind. Tubbs is haar vertrouwde hij zal haar moeten helpen. Op welke wijze? Daarvan heeft zij zich nog niet in het minst rekenschap gegeven! Tubbs, die eveneens bevriend is met Lord Farring- tin besluit, dat Linda en Farrington elkander moeten leeren kennen. Men moet tot een oplossing komen in deze hoogst pijnlijke zaak. Na een gezamen lijke bespreking, weet Farrington Linda over te halen, haar kind af te staan aan Bob en zijn vrouw, Rosamond Meiford. Deze zwakke en lijdende vrouw zal nooit zelf moedergeluk kunnen smaken. Het kind zal bij zijn rechtmatige vader wor den opgevoed, niemand, behalve Far rington en Linda zullen het weten, en Linda zal werk zoeken en een nieuw leven beginnen in Amerika, haar nieuw vaderland. Het spreekt vanzelf, dat dit besluit Linda diep schokt, dat zij zelfs meent dat haar geheele leven door deze bittere omstandigheden, gebroken zal zijn. Later ontmoeten <ie twee vrouwen elkan der. Rosamond ziet plotseling de tref fende gelijkenis tusschen haar kind, dat ze liefheeft alsof het haar eigen was en Linda. De twee vrouwen, beiden één in haar moederlijke gevoelens, die elkaar wellicht door omstandigheden zouden moeten haten, begrijpen elkaar in een vreemdsoortige vriendschap. Zoo eindigt een diep tragisch conflict, dat zich afspeelt in de harten van een paar enkelingen die wisten. Kay Francis en George Brent in „De vrouw die men begeert. Réunie-Bioscoop. I EEN SMAKELIJK ONTBIJTGERECHT door Martine Wittop Koning. De herfst met haar appelen- en noten- oogst (dit jaar helaas niet zoo bijzonder gunstig) brengt one in de gelegenheid om beter dan in eenig ander jaargetij nog eens het reeds aan velen bekende Zwitsersche ontbytgerecht in herinnering te brengen: de „Bircher Mtislo" Oorspronkelijk uitgedacht door Dr. Bir cher Benner als een maaltijd, die in alle opzichten „een goed begin van den dag" vormt, heeft het gerecht ook in andere lan den een zekere reputatie gekregen., ten volle verdiend, want het vormt inderdaad een voedzaam, smakelijk hapje, dat in verband b.v. met vitamines, zouten enz. een geslaagde toepassing vormt van de mo derne voedingsregels. Ziehier het recept, berekend voor één per soon. Bircher Müsli. 1 afgestreken eetlepel havermout, 3 eet lepels water, sap van citroen, 150 gr. zure appelen, 1 .eetlepel room, 1 afgestre ken eetlepel honing (inplaats van de twee laatstgenoemde ingrediënten samen ook wel een volle eetlepel gecondenseerde melk), 1 eetlepel gemalen noten. Laat gedurende den nacht de havermout weeken in het water. Rasp er even vóór het ontbijt den gewasschen maar niet geschil den appel door (met het klokhuis) en giet er dadelyk het citroensap over, om de ge raspte appelmassa voor bruin worden te bewaren. Roer er den room met den honing (of in plaats daarvan de gecondenseerde melk) door, breng het gerecht over op een schaaltje of een diep bordje en bestrooi het met de gemalen noten. Gestoofde zoutevisch. 1 K.G. zoutevisch, 1 citroen, 100 gram boter, paneermeel, wat vischwater. Men moetgeweekte zoutevisch hebben, die mooi schilferig is en donker vel bezit. Lippen en kelen zyn het ftfnste van de visch. Men zet de visch op met koud water en giet dit af, zoodra het begint te koken. Op zetten met nieuw kokend water, dat men ge reed heeft staan en hierin wordt de visch pi.m. 15 minuten gekookt, daarna in het water warm gehouden. Boter smelten in vuurvasten schotel en hierin de stukken rangschikken, daarna zooveel vischwater - dett niet-te zout mag zyn bijvoegen tot de visch bijna onder staat. Bovenop enkele schijfjer citroen (naar smaak nog citroen sap) en de aan stukjes verde°lde boter. Het geheel bestrooien met paneermeel en den schotel in-een niet te heeten oven plaatsen, om er een bruin korstje op te laten komen. Warm opdienen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 4