i*
Jejw
^qOPMA Nj
HcuWi^runof
Vrouwen en mode in New-York.
De Schepper van Popeye overleden.
Hyacinthen, trosnarcissen en andere voorjaarsbloemen.
FILMNIEUWS.
de test-pilot.
De winter komt, dus weg met het zomergoed.
RECEPTEN.
Geen sprake meer van „Bubikopf"
Het uiterlijkkrachtig wapen in den strijd om het bestaan.
Na den zesden September, Labor
Lay, die enkel en alleen werd uitge
vonden omdat men tusschen den vier
den Juli en het Oogstfeest in Novem
ber geen enkelen feestdag had, mag in
New-York geen man meer een stroo-
hoed dragen. Ook wanneer de zon
zich daaraan niet stoort. Na den zes
den September keert de man terug
naar het hoofddeksel, dat van voren
gezien de bulten van een drommeda-
ris toont.
tjöheel anders gaat het by de vrou
wen toe. Ongeveer twee maanaen
lang experimenteert men met de
nieuwste modes op het gebied van
lioeden. Uit Farys zyn de meest ver
rassende en extravagante modellen
aangekomen. En zy worden in het be
gin au serieux genomen. Hun kracht
is nog ongebrokeneerste langzamer
hand worden zy aan de behoefte, zoo
al niet aan de verveling van het alle-
daagsche aangepast. Einde November
is alles voorby, in ieder geval het
meeste, wat in September en begin
October een dappere onderneming, 't
volgen van een nieuwe gedachte was.
Het is niet minder nieuw, wanneer
het uit het verleden te voorschijn is
gehaald en in den tusschentyd als
hoogst belachelijk gold. In het eigen
aardige rhythme, dat zifch sinds eeni-
ge jaren in de hoofden der leiders
van mode-ateliers heeft genesteld en
dat van Eugenie af alle modescheppin
gen, die op deze keizerin volgden, ge
trouwelijk nabootst, zyn wy gelukkig
in de negentiger jaren van de negen
tiende eeuw* aangeland.
Het einde der nieuwe zakelijk
heid.
Wat er dientengevolge te zien is, is
by na schrikwekkend. In de eerste
plaats: van den „Bubikopf" is geen
sprake meer. Ornamentale, hooge
kapsels! Niets van de nieuwe zake
lijkheid. Ditmaal alles voor het zoe
telijk vrouwelijke. Dat geeft de Ame-
rikaansche dames, die na Labor Day
bruingebrand van het zwemmen, rij
den, golf en boogschieten in de steden
zijn teruggekeerd, een harde noot te
kraken Het opgekamde haar eischt
boven de lokken uit de voortzetting
der lijn verder naar boven. Kleine
trechterhoedjes, schuin opgezet, zijn
de ware bekroning van het kunstvolle
kapsel. Maar men ziet ook zwaardere
trechters, die de kostelijke illusie ver
wekken, dat het hoofd minstens een
derde van de geheele lichaamslengte
uitmaakt. En dan verschijnen er plat
te schijven, „pannekoeken" genaamd,
die slechts even het hoofd raken en
overigens het prachtige kapsel geheel
vry laten. De hoed heeft in ieder ge
val zyn subordinatie geheel overwon
nen. Hij grijpt thans naar zoo sterke
middelen, dat hy onmiddellijk de blik
ken van alle menschen, die in de Fifth
Avenue zpo'n trotsche dame uit de
negentiende eeuw zien passeeren, tot
zich trekt. Zij dragen hun openbarin
gen met den schijn eener volmaakte
onbekommerdheid. Maar zij zyn niet
onbekommerd. Zy verraden zich met
een kleinen trek van eigenzinnigheid
om de ingetrokken mondhoeken. Hun
houding kan niet geheel natuurlijk
zijn.
Vooral de torenhoeden zyn moeilijk
te dragen. En wie kan met een rustig
gemoed langs de étalages van de lei
dende modehuizen in de Fifth Avenue
loopen? Daar zijn de tailles „lang"
geworden en zoo worden ook de ge
zichten der dames. De volledige over
winning van de negentiger jaren is
daar tentoongesteld, met de hooge
kapsels, de ingeregen tailles, de glad
de, maar zeer lange mouwen. Het is
de revolutie tegen alle overwinningen
van den tijd na den oorlog.
De ervaring leert ons, zooals ge
zegd, dat de strijd met de dictatoriale
nieuVe stijl in weinige weken tot com
promissen leidt, hoewel de principes
van een nieuwe mode in een seizoen
zelden geheel verloren gaan. Ook de
modedames van de Fifth Avenue, in
do elegante restaurants en eerst recht
in de naohtrestaurants met conversa
tie, ten onrechte „Night Clubs" ge
noemd, worden spoedig voorzichtiger,
met inbegrip van de zeer aardige en
onbeschrijfelijk correcte juffrouwtjes
die er door de modehuizen op uitge-,
stuurd worden om te toonen, hoe
schoon deze nieuwe bevelen uit Pa
rijs de dames kunnen maken. Er
wordt zelfs beweerd, dat ook de meest
modieuse Amerikaansche op 't oogen-
blik conservatief geworden is en
minder wenscht op te vallen. Dus ne
men ook de modehuizen, zelfs de ele
gantste, niet meer dan 10 a 20 van
de nieuwe creaties, die de voorschrif
ten extréme volgen ,in hun voorraad
op.
1 Het uiterlijk tvapen in den
strijd om het bestaan.
De Parysche bevelen te gehoorza
men is volstrekt niet een privilege
voor rijke dames, met een hartstocht
voor nieuwe modes. Vooral de wer
kende vrouwen willen met de mode
meegaan, wijl hun carrière voor een
niet onaanzienlijk deel van hun uiter
lijk afhangt. Verkoopsters en winkel
meisjes, secretaressen, boekhoudsters,
bloemenmeisjes, directrices en telefo
nistes, voor hen allen is hun uiterlijk
wapen in den strijd om het bestaan.
De Amerikaansche vrouwen geven
voor kleeding enz. heel wat meer uit
dan hun zusters in andere landen.
Voor schoonheidsmiddelen, het kap
pen inbegrepen, geeft de Amerikaan
sche in een jaar 800 dollar uit. Voor
schminks, crèmes en haarwatertjes
wordt in totaal 250 millioen dollar
per jaar uitgegeven.
Al deze vrouwen dragen thans
reeds de nieuwe kapsels en de lange
tailles. Hoe is deze snelle verandering
mogelijk? De Amerikanen beweren,
dat zy in hun land de beste confectie
ter wereld hebben. Het loon van een
verkoopster beweegt zich tusschen de
20 en 35 dollar per week. Een secre
taresse, die 35 dollar ontvangt, geldt
j als goed betaald. Hoe kunnen de da-
mes uit deze beroepen zich in zoo
korten tijd nieuwe kleeren enz. aan-
schaffen en dit steeds weer doen, on-
J geveer van twee maanden tot twee j bioscoop, was vervolgens
maandenDit geschiedt door het zeer huisschilder, maakte uit-
Een veelbewogen carrière die niet een fantastischen rijkdom eindigfa
De Amerikaansche tee- -
kenaar E. C. Segar, die de
figuur van Popyey the
Saillorman schiep, is op
44-jarigen leeftijd teiSouth
Monica in Californië over
leden.
Segar werd te Chester in
Illinois geboren. In zijn
jeugd heeft hij vele betrek
kingen bekleed, zoo begon
hij als operateur in een
W
iS
ingewikkelde, maar desondanks zeer
capabele bedrijf der New-Yorksche
confectie. Het eindigt bij „K", wiens
prijzen gemiddeld 5 dollar bedragen.
Deze „K" heeft als winkel een groot,
langzamerhand opgekocht complex
op de Union Square. Men vindt bij
hem geen verkoopsters. Dientenge
volge zal geen man deze geheiligde
zaak betreden. Het is het ryk van
Lysistrata. Van negen uur in den
morgen tot diep in den avond helpen
de klanten hier zichzelf. Wanneer zij
willen, kunnen zij van de stangen in
het midden van de zaak nemen, wat
zy wenschen en zich voor een van de
50 M. lange spiegels plaatsen. Met
hun keuze wandelen zij dan naar de
kassa. Daar zit een dame. Thuis be
zorgd wordt niets. Maar in de zaak
vindt men nog twee andere dames.
Zy behooren ook tot mr. „K". Zy zit
ten dag in, dag uit op hooge, strate
gisch opgestelde stoelen en letten op,
dat niet gestolen wordt en niemand
met twee over elkaar aangetrokken
japonnen verdwijnt.
Zelfs 's winters een geurende bloemenschat in huis.
door G. C. Meyer-Schwencke.
Al duurt het nog lang, voordat de
zomer weer in het land is, daarom be
hoeven we ons gelukkig toch niet de
weelde van zoetgeurende bloemen in
schitterende kleuren in onze kamers
te ontzeggen, mits men zorgvuldig de
wenken in acht neemt, welke in dit
lezenswaardige artikel worden gege
ven.
Meermalen bereikten ons vragen<
omtrent het verkrijgen van betere r>
sultaten met de fraaie bolgewassen,
die geur en kleur in onze kamers
brengen in de wintermaanden. Het is I
De hoédanigheid van het glas of
dit goedkoop of van betere kwaliteit
is speelt geen rol, doch wel wor- j
den speciale vormen vereischt, waar-
op de bol kan rusten. Voor water j
neemt men zuiver gefiltreerd regen- J
of leidingwater^ waaraan men een
mespunt zout kan toevoegen of enkele 1
stukjes houtskool; waarna men het
glas tot even onder den rand vult en
wel zóó, dat de wortelbodem niet in
aanraking komt met het water.
Denk'om de papieren omhulsels!
Men moet tevens trachten bollen
hangborden, was behanger,
tap-drummer en étaleur.
De hooge bedragen, die
door Amerikaansche bla
den aan humoristische teekenaars
werden betaald, lokten hem aan en hij
besloot zyn geluk in die richting te
beproeven.
Hy maakte zyn eerste teekeriing,
stuurde haar naar een krant in St.
Louis en kreeg haar omgaand terug.
Segar liet zich niet ontmoedigen, nam
voor 60.teekenles, werkte ander- 1
half jaar en trok rnet.een diploma in
zijn zak naar Chicago.
Daar vond hij werk by R. F. Oufc-
calt, die toen een serie met Buster
Brown maakte. Daarna kwam hy by
de „Chicago Herald" voor welke hij
een Charlie Chaplin-serie teekende
tot na twee jaar de krant failliet ging'.
In 1919 trok Segar naar New-York
en voor het King Features Syndicat
schiep hij daar het Thimble Theatre, 1
het Vingerhoedtheater. In dat theater
speelden Olive Oil en Ham Gravy de
hoofdrollen.
Eerst in 1929 verdween Ham Gra-
einden der laatsten mogen volstrekt 1
niet droog komen te liggen. Zij zou-
den hierdoor afsterven, waarvan ver
vuiling van het water en afsterving
der bloemen het ge'volg kan zyn.
Steeds houdt men een kleinen afstand
tusschen bol en water. Intusschen
gaat met de ontwikkeling der wortels
ook die van den bol verderdoch zelfs
nadat men het glas in de kamer heeft
gezet, mag het peperhuisje niet ver
wijderd worden, aangezien de ont
wikkeling der bladeren dan tegenge
gaan wordt.
Steekt de bloem met de bovenste
■punt uit tusschen de, nog weinig hoo
ge bladeren, die terug geweken zyn,
E. C. Segar met Popeye,
dan ook niet te verwonderen, dat me- ^oe^en' waarvan de wortelbo- ^an eersj. WOrdt de papieren omhul-
Hom Ir oinoi' ia Har, Ha uovnaïmrinir
nige huisvrouw zich aangetrokken 1 <Un de vernauwing
gevoelt tot deze bij uitstek Holland- 1
sche cultuur, die uitstekend kan sla-
gen, mits men zich aan de voorschrif-
ten houdt.
Een onvoldoende en vluchtige be-
handeling brengt niet het gewenschte 1 d°nkere gez6t e" met
succes, zelfs niet bij het kweeken van °mgeVen'
bollen o^ en in het water en grint. I for de wortels spoediger groeien. Op
De trosnarcisjes worden gekweekt in I de" b°' men een
terracotta bakken, die met water en j
grint gevuld zyn en waartusschen
len de wortels niet onbeschadigd naar
beneden kunnen en kan dit aanleiding
geven tot vuil worden van het water.
Het glas met de bol wordt thans op
men de bolletjes plaatst. Deze bak zal
evenals de hyacinthenbollen op gla
zen, geruimen tyd in het donker ge
plaatst moeten worden, wil men niet
de kans loopen, om hoog opschietend
groen met weinig bloemen te krflgex».
Meestal zyn de narcisjes omstreeks
Kerstmis in vollen bloei; terwijl men
dan ook roode tulpjes ziet; hyacin
then zyn echter aanmerkelijk later.
Over deze laatste willen wy een en
ander zeggen; en dan moeten wy be
ginnen met te waarschuwen tegen het
koopen van goedkoope bollen. Zooals
het met alles gaat, is het betrekken
van bloembollen by bekende firma's
een eerste vereischte om de meeste
kans van slagen te hebben. Men moet
zich niet door verkeerde zuinigheid
■laten leiden, want men weet: alle
waar is naar zyn geld.
De bollen moeten stevig aanvoelen,
terwyl de wortel bodem zuiver moet
zyn en geen rotte plekken mag ver-
toonen. Men kan de bollen eerst b.v.
op een kast in een verwarmd vertrek
leggen; beginnen ze teekenen van le
ven te vertoonen door aan den wor
telbodem puntjes naar buiten te zen
den: de toekomstige wortels dan
worden ze op water gezet.
huisje, waardoor een te snelle ont
wikkeling der bladeren wordt tegen
gegaan.
Zet men den bol niet eerst in het
donker, dan zal de ontwikkeling der
bladeren veel te snel gaan, vóórdat de
bol nog voldoende wortels heeft ont
wikkeld, daarom mag de plaats waar
de bol bewaard wordt niet te warm
zyn althans njet in het begin. I)e
wortels moeten eerst den bodem vati
het glas nagenoeg bereikt hebben
voordat men hiertoe overgaat. Houdt
men zich niet hieraan, dan krijgt
men treurige exemplaren, waarbij de
bloem niet tusschen dei bladeren uit
groeit.
Men heeft te zorgen voor geregeld
bijvullen van water, indien dit door
verdamping of door opzuiging door
de wortels te laag wordt, want de uit-
ling van het glas en het peperhuisje
van de bol weggenomen. Spoedig zal
de bloemstengel zich omhoog weten to
werken en ook de bladeren zullen in
lengte toenemen totdat men zich wel
dra aan het heerlijke gezicht van oen
bloeiende hyacint zal kunnen vergas
ten. Meermalen kan men eenige we
ken lang van de geurende bloemen in
rose, lila, blauwe, witte of roode kleur
genieten 1
Is de bloem vrij groot en zwaar,
dan zal men haar een steun moeten
geven .teneinde te voorkomen, dat ze
f scheef zakt of kneust, waardoor veel
•van het mooie aanzien verloren gaat.
Men kan voor dit doel kleine ijzer
draadjes nemen, die aan den bloem
stengel gehecht worden met raffia.
Indien men deze wenken goed volgt
*en, zooals gezegd, goede bollen koopt
bij een bekenden handelaar, zal men
veel genoegen hebben van de hyacin-
thencultuur op water.
De groote fout is echter, dat vele
dames haar ongeduld niet kunnen be
dwingen en de glazen met bollen te
vroeg te voorschijn halen, hetgeen
niet anders dan op teleurstellingen
uitloopt.
vy van 't tooneel en schiep Segar den
beroemd geworden spinazieheld. D<
stem werd weergegeven door Billy
Cotello en men mag aannemen dat dit
geluid niet weinig tot het succes van
Popeye heeft bijgedragen. Max Flei
scher en zijn 188 medewerkers ver
vaardigden de tallnoze teekeningen
voor de Popeye-film»
Deze afstand van zijn geesteskind
aan Hollywood legde Segar geen
windeieren. De lessen van zestig gul-
den bezorgden hem op den duur 75
van de 450.000 die Popeye per jaar
onbrengt, dat is by na 340.000.
Eerst ging Popeye gewoon in zwart
wit, maar in Ali Baba en de veertig
roovers hebben wij hem in kleuren
kunnen bewonderen.
Segar bewoonde in South Monica
met zijn vrouw en zijn beide kiftten
een groote villa, die Popeye voor hem
verdiende.
WANNEER IS MEN EIGENLIJK
OUD.
Het ls opvallend dat vele verstan
dige menschen, die met beide beenen
in het leven staan, een niet te verkla
ren angst hebben om oud te worden
Hebben velen onzer op zestienjari
gen leeftijd niet gedacht, dat men,
twintig zy'nde, toch al „ouder" begint
te worden
Wanneer men echter betrekkelijk
jong getrouwd was en eenige kinde
ren had, waarmede men zich bezig
hield en in huis, in den tuin of buiten
op het veld speelde of om het hardst
liep, dan voelde men zich steeds jon
ger worden. Op dertigjarigen leeftijd
is men soms verwonderd over den goe
den ondernemingsgeest, die den
mensch beheerschen kunnen. Men
weet van geen ophouden, geen werk
is te veel en van 's morgens vroeg tot
's avonds laat is men bezig voofljolj
en kinderen. Komt men zoo halve®
wege de veertig, dan zijn de kindera
al flink aan het opgroeien, at
andere eischen, nemen hun moeder
geheel in beslag en deze voelt zich nog
op het hoogtepunt van haar kunnen
ondanks het feit dat het leven menig
maal hooge eischen stelt. Onwillekeu
rig gaat men denken, als men tegen
de vijftig komt, dan zal het wel berg
afwaarts gaan...
Toch behoeft dit geenszini het ge
val te zijn, want al voelen vele vrou
wen zich af en toe physiek geen 100
meer dan toch ontwaken in haar
weer nieuwe krachten, die tot dusver
re gesluimerd hebben. Men begint
zich voor allerlei dingen te interessee
ren, waarvoor men tot dusverre den
tyd niet kon vinden. Men kan zi
meer wijden aan sociaal werk of waar
men zich ook toe aangetrokken moge
gevoelen, doch steeds zal een open oog
en oor veel openbaren, dat vroeger
niet opgemerkt werd. Men blijft °P
hoogte van zijn tijd, van het groot®
Het „vliegende fort" stort brandend neer, na zijn hoogte-record bereikt te hebben.
Scène ui t de film „Test-Piloot", tThai ia-Theater.
Thalia-Theater.
Jim Lane, een beroemde „Invlieger",
die de nieuwe toestellen van zijn maat
schappij moetprobeeren, heeft uitvoering
gegeven aan zijn plan om het snelheids
record over den afstand San Francisco—
Dew-York op zijn naam te brengen. Zijn
süegtalg, de „Drakenkogel". Is het eigen-
dam van mr. Drake, den directeur van
een groote vliegtuigenfabriek. Midden op
ajn vlucht echter ontdekt Jim een lek
in de olAleiding van zijn „kist" en hij
riet zich genoodzaakt, bij een boerderij
In de buurt van Wichita te landen. De
jonge, knappe Ann Barton, die op die
boerderij woont, loopt naar buiten om
te zien of hij er zonder kleerscheuren af
gekomen ls. Haar heele natuur, frank,
met gevoel voor humor op het sarcasti
sche al, etk toch Intens charmant, heeft
onmiddellijk invloed op Jim, en Jim en
tom brengen een uiterst genoegelijken
dag samen door, terwijl het wachten ls
op Oumer, den mechaniclen en ver-
trouwden vriend van Jim, die naar de
plaats van de noodlanding ontboden ls.
I Het is liefde op 't eerste gezicht en
Jim cn Ann besluiten terstond te trou
wen. Jim vliegt naar New-York en vraagt
met veel aplomb aan Drake tien dagen
voor zijn huwelijksreis, olschoon hij weet,
dat Drake hem den volgenden Donder
dag een nieuwe machine wil laten In
vliegen. Als Jim echter, de situatie for
ceert, ontslaat Drake hem, niettegen
staande het telt, dat Jim ais piloot was
uitgekozen om Drake's vliegtuig in de
hoogst belangrijke Nationale Vliegwed
strijd te besturen. De dagen, die nu vol
gen, schijnt Drake geen reden te hebben
om op zijn besluit terug te komen. Dit is
voor Jim aanleiding om een snelle, maar
niet al te veilige machine van een ander
melk te viegen. Jim's moed en kundig
heid zijn oorzaak, dat hij de race wint
maar Benson, Drake's nieuwe piloot,
stort naar beneden. BeseHende, dat
Benson's dood zijn vrouw en twee kleine
kinderen onverzorgd achterlaat, is voor
Jim reden om aan Benson's weduwe de
helft van de 10.000 dollarprijs at te geven.
De rest van het geld jaagt hij er In een
vtlfdaagsche roes door, hopende aldus
Benson's dood te vergeten.
En nu komt Ann tot het bewustzijn,
dat zij Jim's liefde moet deelen met zijn
liefde voor de blauwe lucht en de opge-
torende wolken, die hij met zijn machine
doorklieft. De gedachte, dat eens, vroe
ger of later, ook Jim zal kunnen vallen,
foltert haar. Zij leeft voortdurend in
angst en beven voor den geliefden man
en het eind is dat Jim belooft zijn bra-
vourstukjes voortaan na te laten. Hij zal
in het vervolg alleen legervliogers oplei
den.
DE PATRIOT,
Naar de roman van Alfred Neumann.
Schouwburg-Bioscoop.
Na een afwezigheid van zes maanden
keert Czaar Paul I terug in St. Petersburg
en iedereen beeft voor zyn wreede willekeur
tn onberekenbare grillen.
Paul I heeft behalve zijn trouwen die
naar Yacow slechts één vriend, Graaf
Peter Pahlen, de gouverneur van St. Pe
tersburg. Deze heeft een zeer groote in
vloed op den Czaar, wiens fouten hy ziet
en veroordeelt, maar in wien hy tevens de
verpersoonlijking ziet van Rusland, zijn va
derland, waarvoor hy zyn leven zou willen
geven.
Als evenwel de Czaar, terwille van een
gril van een vrouw, den gezant van Pruisen
weigert te ontvangen, vormt zich by Pahlen
een plan, ingegeven door zyn vaderlands
liefde: Als de Czaar afstand zou doen van
zijn troon, zou hy opgevdlgd worden door
den Czarewitsj en zou eey waardig ketfcer
Rusland's troon bestygen.
In het paleis ontstaat een samenzwering,
waarvan Pahlen de ziel is. Hy stelt evenwel
als uitdrukkelyke voorwaarde, dat het leven
van den Czaar gespaard moet blijven.
Door allerlei intriges gelukt het om Lo-
pouchine, de vriendin van den Czaar, die een
groote invloed ten kwade op hem heeft, in
ongenade te doen wegjagen. Haar plaats
wordt ingenomen door de zangeres Anna
Ostermann, een vroegere vriendin van Pah-
Panine, de minister van politie, is op de
hoogte van het complot en probeert Pahlen
te ontmaskeren, doch hy heeft de vriend
schap en goedgelovigheid van den Czaar
onderschat. Pahlen weet, ondanks alle be
wijzen, den keizer te overtuigen van zyn
trouw en zelfs zijn vertrouwen in Panine te
schokken.
Intusschen vlucht de Czarewitsj met een
Harry Baur, Pierre Renoir en Suzy Prim in „De Patriot" in de Schouwburg-Bioscoop.
ereldgebeuren buiten het enge krin-
ije öffl, men leeft mee met de vol-
en geworden kinderen en hunne
len, hun belangen en ontspan-
Met de rype ervaring die de
gegeven hebben, kan men de
I van dienst zyn, niet in den
van opgedrongen adviezen, doch
ongemerkte wyze. Het meeleven
de jeugd, die een nieuwen tyd-
inademt werkt verfrisschend en
de moeders jong. Waarom zal
on zich star vasthouden aan denk-
!n> die in de jeugd reden van be-
hadden, doch zichzelf menig-
overleefd hebben?
Hot komt er slechts op aan, dat
de kunst verstaat op iedere leef-
tat juiste doel na te streven en
"ft voldoening te vinden.
men steeds mismoedig voort
de gedachten immer in een
verleden verwijlen, dan heeft
&een kracht zich aan het heden
Passen en moedig voorwaarts
dén wordt men oud
ieder toch zoeken naar de
tóen, die dikwijls slechts zwak
'^azig zijn, doch andermaal weer
i &lans kunnen afwerpen op on-
"ovensweg.
ioen
vrouw, die haar leeftijd tracht
^orbergen, zich jonger wil voor-
dan z\j is, begrijpt de diepere
®nis van het leven niet; dat
,J. e °®H>ude natuurwetten van
ttrtot-- j*
gerij pten mensch kenmerkt. Wanneer
dan, na een lange reeks van jaren het
jonge meisje van eertijds grootmoe
der geworden is, geeft het leven nog
zoo oneindig veel te genieten. Men zal
het nog geenszins als voorbij mogen
beschouwen en behoeft zich evenmin
oud in den zin des jvoords te gevoe
len, want immers het hart kan jong
blijven tot in lengte van dagen!
jaar verandert.
nj18tormachtige der jeugd maakt
™ate men ouder wordt plaats
'Pare bezonkenheid, die den
Nu de mooie zomerdagen weer
voorby zyn en we onze wintergarde-
robe voor den dag halen, is het wel
van belang om even na te gaan, hoe
ons zomergoed moet worden opgebor
gen.
Allereerst is het aanbevelenswaar
dig alle zomersche kleedingstukken
schoon op te bergen, omdat het vuii
en de vlekken het volgend jaar moei
lijker te verwijderen zyn, daar zij zich
in de vezels vastzetten en omdat bo
vendien de weefsels niet bestand zijn
tegen het langdurige inwerken van
het vuil. Hoe de kleedingstukken ge-
wasschen en opgeborgen moeten wor
den hangt van de soort stof af en wy
geven u hieronder een aantal wen
ken.
Noteer, voordat u een kleedingstuk
wasoht, de maten, zoodat u het op
maat kunt bijstrijken.
Witte en kleurechte katoenen en
linnen kleedingstukken geeft men een
Radionsop spoelt ze goed na en hangt
ze met den verkeerden kant boven te
drogen. Men strijkt ze op den ver
keerden kant, wanneer ze nog vochtig
zyn. Wenscht men een fraaien glans,
stryk dan nog even op den goeden
kant over.
Minder kleurechte en teere weef
sels, zooals wol, zyde, kunstzijde,
georgette, tule, kunnen het beste in
een lauw, bijna koud Luxsop gewas-
schen worden. Voorzichtig het sop
door het weefsel persen, goed spoelen,
daarna flink in een badhanddoek uit
rollen om zooveel mogelijk water te
verwijderen en verder te drogen han
gen, niet bij vuur of in de zon.'
Wollen goed moet liggend gedroogd
en op den verkeerden kant luchtig ge
streken worden.
Zyde en kunstzijde strijkt men bij
na of geheel droog (even probeeren
wat het beste is) op den verkeerden
kant, eerst in de breedte en daarna in
de lengte. Nooit aan het goed trekken,
daar kunstzijden weefsel in vochtigen
toestand zeer zwak is.
Georgette strijkt men, wanneer het
droog is. Het kleedingstuk zal na het
wassclien gekrompen zijn, doch wan
neer men het eerst in de breedte en
daarna in de lengte goed uitstrijkt,
komt het weer op de juiste maten te
rug. e
Tule moet men zeer voorzichtig in
vochtigen toestand strijken. Tule en
Geórgette kleedingstukken beware
men liggend, daar zij floor langdurig
hangen vlugfeer slijten.
Een der spannendste scènes uit de 2Öth Century-Foxfilm
DE PASSAGIER DES DOODS met Peter Lorre (midden)
in de hoofdrol.
hofdame van zyn moeder en trouwt ijaar in
een klein stadje. Phalen weet hem daar te
vinden en brengt hem terug naar St. Pe
tersburg ,waar hy probeert hem de belofte
af te dwingen ,dat hy, na abdicatie van zyn
vader, de troon zal bestijgen.
De toestand wordt tot het uiterste ge
sponnen, als Nadia de officieren van het
regiment van den Szarewitsj waarschuwt
en deze oprukken naar St. Petersburg. De
samenzweerders probeeren den Czaar te
dwingen een acte van abdicatie te teeke
nen, deze weigert en voor Pahlen tusschen-
beide kan komen, valt een schot. Paul I is
vermoord. Aan het hoofd van zyn soldaten
dringt de Czarewitsj het paleis binnen en
vindt het lichaam van Pahlen uitgestrekt
naast dat van zyn keizer.
De rol van den Czaar wordt in deze film
vertolkt door den grooten acteur Harry
Baur.
DE VROUW, DIE MEN BEGEERT.
Reünie-Bioscoop.
Belinde Warren heeft haar liefde ge
schonken aan Bob Meiford, den zoon van
Lord Farrington. Zij wist op dat oogen-
blik niet, dat Bob getrouwd was. Bob
zelf, is zich bewust, dat hij een groote
fout heeft begaan, te meer, daar hij voor
zijn vrouw, die ziekelijk is, oprechte lief
de gevoelt.
Ben tooneelschrijver, Tubbs Barrow,
die bevriend is met beiden, ziet, dat er
uit deze situatie slechts kwaad geboren
kan worden. Hij tracht tusschen beide te
komen, doch weet eigenlijk evenmin een
üitweg te vinden!
Zij is wanhopig, want ze verwacht een
kind. Tubbs is haar vertrouwde hij zal
haar moeten helpen. Op welke wijze?
Daarvan heeft zij zich nog niet in het
minst rekenschap gegeven! Tubbs, die
eveneens bevriend is met Lord Farring-
tin besluit, dat Linda en Farrington
elkander moeten leeren kennen. Men
moet tot een oplossing komen in deze
hoogst pijnlijke zaak. Na een gezamen
lijke bespreking, weet Farrington Linda
over te halen, haar kind af te staan aan
Bob en zijn vrouw, Rosamond Meiford.
Deze zwakke en lijdende vrouw zal nooit
zelf moedergeluk kunnen smaken. Het
kind zal bij zijn rechtmatige vader wor
den opgevoed, niemand, behalve Far
rington en Linda zullen het weten, en
Linda zal werk zoeken en een nieuw
leven beginnen in Amerika, haar nieuw
vaderland. Het spreekt vanzelf, dat dit
besluit Linda diep schokt, dat zij zelfs
meent dat haar geheele leven door deze
bittere omstandigheden, gebroken zal
zijn.
Later ontmoeten <ie twee vrouwen elkan
der. Rosamond ziet plotseling de tref
fende gelijkenis tusschen haar kind, dat
ze liefheeft alsof het haar eigen was en
Linda. De twee vrouwen, beiden één in
haar moederlijke gevoelens, die elkaar
wellicht door omstandigheden zouden
moeten haten, begrijpen elkaar in een
vreemdsoortige vriendschap.
Zoo eindigt een diep tragisch conflict,
dat zich afspeelt in de harten van een
paar enkelingen die wisten.
Kay Francis en George Brent in „De vrouw die men begeert. Réunie-Bioscoop.
I
EEN SMAKELIJK ONTBIJTGERECHT
door Martine Wittop Koning.
De herfst met haar appelen- en noten-
oogst (dit jaar helaas niet zoo bijzonder
gunstig) brengt one in de gelegenheid om
beter dan in eenig ander jaargetij nog eens
het reeds aan velen bekende Zwitsersche
ontbytgerecht in herinnering te brengen:
de „Bircher Mtislo"
Oorspronkelijk uitgedacht door Dr. Bir
cher Benner als een maaltijd, die in alle
opzichten „een goed begin van den dag"
vormt, heeft het gerecht ook in andere lan
den een zekere reputatie gekregen., ten
volle verdiend, want het vormt inderdaad
een voedzaam, smakelijk hapje, dat in
verband b.v. met vitamines, zouten enz.
een geslaagde toepassing vormt van de mo
derne voedingsregels.
Ziehier het recept, berekend voor één per
soon.
Bircher Müsli.
1 afgestreken eetlepel havermout, 3 eet
lepels water, sap van citroen, 150 gr.
zure appelen, 1 .eetlepel room, 1 afgestre
ken eetlepel honing (inplaats van de twee
laatstgenoemde ingrediënten samen ook wel
een volle eetlepel gecondenseerde melk), 1
eetlepel gemalen noten.
Laat gedurende den nacht de havermout
weeken in het water. Rasp er even vóór het
ontbijt den gewasschen maar niet geschil
den appel door (met het klokhuis) en giet
er dadelyk het citroensap over, om de ge
raspte appelmassa voor bruin worden te
bewaren. Roer er den room met den honing
(of in plaats daarvan de gecondenseerde
melk) door, breng het gerecht over op een
schaaltje of een diep bordje en bestrooi het
met de gemalen noten.
Gestoofde zoutevisch.
1 K.G. zoutevisch, 1 citroen, 100 gram
boter, paneermeel, wat vischwater.
Men moetgeweekte zoutevisch hebben,
die mooi schilferig is en donker vel bezit.
Lippen en kelen zyn het ftfnste van de
visch.
Men zet de visch op met koud water en
giet dit af, zoodra het begint te koken. Op
zetten met nieuw kokend water, dat men ge
reed heeft staan en hierin wordt de visch
pi.m. 15 minuten gekookt, daarna in het
water warm gehouden. Boter smelten in
vuurvasten schotel en hierin de stukken
rangschikken, daarna zooveel vischwater -
dett niet-te zout mag zyn bijvoegen tot
de visch bijna onder staat. Bovenop enkele
schijfjer citroen (naar smaak nog citroen
sap) en de aan stukjes verde°lde boter. Het
geheel bestrooien met paneermeel en den
schotel in-een niet te heeten oven plaatsen,
om er een bruin korstje op te laten komen.
Warm opdienen.