„Moeder dat begrijp je niet." Schouder-schoonheidsproblemen. Booze tongen brengen nameloos leed. Kaarsenwijsheid. RECEPTEN. Filmnieuws. De Duitsche plannen voor het komende seizoen. Voert het leven moeder en zoons uit elkander f Men hoort moeders meermalen min oi meer teleurgesteld spreken over de verhouding tusschen haar en de vol wassen zoons. Zy vergeten echter, dat de jongere generatie niet alleen an ders tegenover het leven staat, doch ook het volste recht heelt zich los te maken en haar eigen ihzichten te heb ben. Wy ouderen verplaatsen ons me nigmaal te weinig m de gedachten- gang der jeugd, vinden dat wy met onze rijpe ervaring tevens het recht hebben onze kinderen leiding te blij ven geven. Hierdoor ontstaan botsin gen, diq,wy liadden kunnen voorko men en die verwijdering brengen tus schen moeder of vader en zoons. Maar, hoe kan men dit voorkomen Kan de jonge moeder, die zoo'n ïnm- gen band weet tusschen haar en haar zoontje, zich wel iftdenken, dat een maal de tijd zal komen, dat zij zich moet losmaken van haar kind, dat, volwassén zijnde, door het leven wordt opgeeischt Veel teleurstellingen worden voor komen, indien men duidelijk en klaar inziet, dat kinderen niet alleen voor ons genoegen op de wereld zijn, doch dat wij hen slechts moeten opvoeden om hen te vormen tot menschen, die in staat zijn een zelfstandige plaats in I het leven in te nemen. Keeds wanneer het kind naar school j gaat opent zich voor hem een nieuwe wereld en de omgang met zijn klasse- genootjes is voor hem van groote be- 1 teekenis. Verschillende ervaringen worden door hem opgedaan en hij I vindt het interessant om deel te ne- 1 men aan allerlei dingen, die z'n vrien- den interesseeren. kens op het juiste oogenblik moeten weten te wijzigen en hun die vrijheid geven, die met hun leeftijd overeen komt. Het zal dan niet noodig zijn, dat op een vraag, waar de kinderen heengaan, een antwoord gegeven wordt, dat zooveel beteekent als „Waar bemoei je je mee?" Evenmin zal een getoonde belangstelling dan beloond worden met een onvriende lijk: „Daar heb je geen verstand ren gaat vóór alles. Slechts door zelf opvoeding blijven de moeders op de hoogte van den nieuwen tijd, waar door zij zich in lffter jaren ook nim mer achtergesteld zullen voelen bij de behandeling van verschillende onder werpen door vader en zoons, doch deel kunnen nemen aan hun gesprekken. Veelal maken moeders het zich on- noodig moeilijk, winden zich op als de opgroeiende zoons in hun vlegeljaren zijn en dingen zeggen, die niet door den beugel kunnen. Een enkele humo ristische opmerking doet wonderen, van!" Dergelijke uitingen zijn slechts j want ze hebben hun doel niet bereikt: te verwachten indien de moeder zich te weinig, ook in geestelijken zin, met haar kinderen heeft bezig gehouden en de huishouding als nummer één be schouwde. Indien men dan op een ge geven oogenblik bemerkt, dat een of ander niet gaat zooals het moet, kan smen geen vertrouwelijke verhouding mêer krijgen, want deze moet groeien en kan niet op kunstmatige wijze ge forceerd worden/ Ook ouders moeten met den tijd meegaan. Wij leven in een anderen tijd met geheel andere begrippen dan die, wel ke in onze jeugd bestonden en daarom moeten wij ons op de hoogte stellen van de moderne lectuur en de nieuwe denkbeelden trachten te begrijpen. Dit geldt voor alles, waar de ouder wordende kinderen belang in stellen. Iedere moeder moet en kan den tijd vinden om zich met dit alles bezig te houden; immers, waar een wil is, is een weg en het belang van de kinde moeder heeft zich niet boos gemaakt We geven toe, dat jongens in hun ontwikkelingsjaren vaak héél moeilijk en onhebbelijk zijn, doch al deze uitin gen zijn slechts van voorbij gaanden aard. Zoodra zij den Sturm-und- Drang-tijd achter den rug hebben, veranderen zij weer, al ontwikkelen de volgzame zoontjes zich tot zelfstan dige jonge mannen. ^lechts verstandige en begrijpende moeders zullen weten te voorkomen, dat eei! verwijdering ontstaat, die hoe langer hoe moeilijker te overbruggen is. De onderlinge band moet hecht en sterk genoeg blijken te zijn om even- tueele stormen te weerstaan. De man, die in het volle leven staat en zich tegenover zijn moeder de rid derlijke zoon toont, haar zijn vertrou wen schenkt in lief en leed, geeft haar den grootsten schat en om dien te verwerven mag geen offer te groot zijn! overbodig zijn, indien men over eeni- ge kaarsen wijsheid beschikt en die in praktijk weet te brengen evenals ge neraties vóór ons dit plachten te doen. Men zal reeds eenige weken vóór dat men kaarsen denkt te gebruiken een aantal pakken in moeten slaan, die men in een blik bewaart, waar door de stearine harder wordt en lan ger zal branden. Eindjes kaars, die slechts tot de opening van den kandelaar reiken, worden op een blikken dekseltje vast gezet met enkele druppels kaarsvet en kunnen tot het laatst toe opbranden. Een kaars brandt veel zuiniger in dien men om de pit 'n randje fijn zout strooit, waardoor de vlam rustiger is. Kaarsen, die lang bewaard zijn, worden soms geel, doch door afwrij- ven met spiritus herkr^^T, oorspronkelijke kleur. Men kan i! verkleuren voorkomen indien men i kaarsen ook die in luchters en k„! delaars staan, bestrijkt met een d»„' laagje vernis. Krom jretrokken kaarsen weer recH*r*dien men se warm worden en daarna op een gladde?' pervlakte met de hand heen en w„, rolt. Gebroken kaarsen waarvan T pit onbeschadigd is, worden on l breuk verwarmd, waarna men I zachte was aaneendrukt. Een kaars, die te dik is voor •kandelaar wordt met het uiteinde heet water gedompeld, waardoor n. was week wordt en zich gemakkelijk laat vervormen. Oefeningen en massage kunnen de schouderlijn verbeteren. De tong is een onmisbaar onder- Naarmate de jongen ouder wordt, I deel van het n>enschelijke organisme, wijzigen zich ook zijn liefhebberijen en heeft hij behoefte zich te ontspan nen; hij beoefent een of andere Hik van sport en vindt veel meer aflei ding buitenshuis, dan in den kring zij ner familie. De steeds terugkeerende vraag der moeder waar hij heen gaat, irriteert hem, evenals de belangstel ling die zij op schuchtere wijze toont voor alles, waarmede hij zich bezig houdt. Pijnlijk doet het dan aan, het antwoord te krijgen: „Och, moeder, dat begrijp je toch niet!" Laat den band met Uw kinderen niet verslappen. Meestal hebben moeders haar zoons te lang hun eigen weg laten volgen en komen de vragen, hoe goed ook be doeld, te laat. Heeft een kind enkele malen ervaren, dat moeder geen be langstelling toonde voor zijn liefheb berijen „omdat ze nooit tijd had" of zich niet aanpaste aan zijn "gedachten en ontwikkelingsgang, dan reeds is een kleine, onmerkbare verwijdering ontstaan en het kind wordt minder mededeelzaam. Iedere moeder heeft het in haar macht dit te voorkomen, indien zij zelfs voor de kleinste din gen die de kinderen haar toevertrou wen, een open oor en oog heeft, zich tevens weet aan te passen aan de eischen die de oudere jeugd stelt en zich de vriendin van haar ouder wor dende zoons toont. Ongetwijfeld is deze taak niet gemakkelijk, want wij vrouwen zijn niet alleen moeder, doch ook echtgenoote en huisvrouw, twee woorden, die een groot aantal plichten omvatten. Den ganschen dag wordt er héél veel van de huisvrouw geëischt en het zijn niet alleen de groote dingen,-ttte haar zoozeer in beslag nemen, doch de dagelijks terugkeerende, ongeziene plichten wegen het zwaarst. Toch moet de tijd gevonden worden om zich met de kinderen bezig te houden en onder dit laatste verstaan wij niet alleen, gang moet gadeslaan, doch ook, dat men moet weten met wie zij omgaan en bij wie zij aan huis komen. Leef met uw kinderen mede Slechts als wij met onze kinderen meeleven, hun vertrouwen hebben en dit in hen stellen is het mogelijk, dat wij hen beter leeren kennen. Wij zul len onze verhouding tot hen dan tel- t dat onschatbare diensten bewijst doch 1 aan den anderen kant zoo ontzagge- lijk veel kwaad in cïë wereld kan aan richten. Een gevaarlijk wapen, dat scherper zal steken dan de angel van een wesp. Hoeveel haat en tweedracht in overigens bevriende families heeft de booze tong niet teweeg gébracht. Wellicht wordt er door niets ter we reld zooveel onheil gesticht als door de tong. Stemt dit niet tot nadenken? Moet ons dat niet tot grooter voorzichtig heid manen in- verband met alles wat wij van dag tot dag en van uur tot uur spreken? Gedachteloos gepraat! Hierover zou meer te zeggen zijn, dan menig mensch lief is en toch willen wij niet nalaten te wijzen op de verkeerde ge woonte om maar te willen praten. Waarom is het noodig, dat velen zoo vaak dingen zeggen, die ande ren verdriet doen of wel om datgene wat ons toevertrouwd werd, aan der den over te brengen? Waarom is het noodig, dat velen steeds, op onverantwoordelijke wijze kwaad van anderen spreken, liefst als dezen niet aanwezig zijn om zich to verantwoorden? „Men zegt..." is dikwijls een inlei ding om grif verder te vertellen wat men van anderen gehoord heeft en dit gaat van tong tot tonjj verder, tot het geheele verhaal hoe langer hoe meer uit zijn verband gerukt wordt. Het getuigt van zoo weinig gevoel en tact om zonder noodzaak over ande ren te spreken en getuigt menigmaal van gebrek aan conversatie en van leeghoofdigheid „Heb je al gehoord, dat.. Een vraag, die helaas heel wat meer door vrouwen dan door mannen gesteld i wordt en waarop een vloed van „Wahrheit und Dichtung" volgt over een of anderen kennis. Menige vrouw voelt zich, wanneer wien^. levensgeluk door dom gepraat wellicht verwoest wordt. „Waarom zou ik dit of dat verder vertellen?" Indien ieder zich deze vraag stelt voor en aleer hij iets ver der uitdraagt, wordt heel wat leed voorkomen. Wanneer wij onze tong meer in bedwang houden en ons wel tweemaal Menken vóór wij iet3 van anderen zeggen, zal het er in de we reld heel anders uitzien, zullen de menschen onderling heel wat minder strijd hebben. Laten wij daarom een wachter voor onzen mond plaatsen en ons bezinnen eer we beginnen met iets van ande ren te zeggen. dat men hun ontwikkelings- op ^aar praatstoel zit, het interes sante middelpunt waarop aller oog en oor gevestigd is en dan komt het op een beetje franje meer of minder niet aan, het verhaal wordt des te belang wekkender, nietwaar? Getuigen hier van niet de verbaasde uitroepen op menig dameskransje? De uitwerking van deze praatzucht kan fataal zijn voor hem of haar, die het betreft, wiens naam op het spel kan staan, Nu de avonden weer langer en lan ger worden duikt de kaars weer op, want de eigenaardige werking, die van kaarslicht uitgaat, heeft een groote bekoring. De mensch heeft soms behoefte aan iets anders dan het helle en koude schijnsel van de elec- trische lampen, hoe dankzaar wy ove rigens voor deze verlichting zijn. Is er voor het schemeruurtje wel iets intiemers te bedenken, dan dat wij ons een enkele maal eens afwen den van onze schemerlampen en de luchters met kaarsen aansteken? Het komt zoo héél weinig meer voor, dat wij gebruik van kaarsen maken voor verlichting en dat is be grijpelijk, daar immers de moderne verlichting zoovele voordeelen biedt! Maar toch, wanneer wij ons in het schemeruur rustig weggedoken in on zen fauteuil, eens aan stille overpein zing willen overgeven, dan werkt het schijnsel van enkele kaarsen zoo wel dadig op ons in... Decoratief werken de luchters met kaarsen, die aan den muur bevestigd 2Ü'n of op den schoorsteenmantel staan en bij feestelijke gelegenheden een andere lichtbron geven, dan men in het dagelyksche leven gewend is. Hoe intiem is kaarslicht aan 'n feest maaltijd! Luchters behoeven niet slechts van antiek tin of koper te zijn om te im- poneeren, want wij zien ook mooie uitvoeringen van hout in ouden en modernen stijl, zoodat zü in ieder mi lieu passen. Voor de viering der winterfeesten eigent de kaars zich zeer en aange zien deze binnen afzienbaren tijd weer daar zijn, zal het wellicht niet Sarah Bernhardt betooverde eens het publiek, toen zy als l'Aiglon een zeer dramatische scène speelde, met haar rug naar het voetlicht gekeerd. Was het een gabaar, was het haar voordracht, de intonatie van haar stem? Neen, meer dan woorden of ge baren, beeldden haar fijn gevormde schouders de persoonlijkheid van den „Jongen Arend" uit. Schouders kunnen evenveel uit drukken als de oogen of de buiging van de stem! Kyk eens naar uzelf in een langen spiegel, en profile. Als uw schouders slap, opgetrokken of te ver naar achteren zijn gebogen, kunt u ze in geen geval „mooi" noe men. Om een correcte houding van de schouders te verkrijgen, moet ge uw armen snel naar voren en boven uw hoofd brengen en ze dan rondzwaaien als de wieken van een molen. Deze oefening brengt de borst naar voren en behoedt de schouders voor inzakken. Een juiste stand van de schouders beteekent, dat uw borst even naar bo ven welft en dat uw schouders strak staan, zonder spanning der spieren en zonder dat ge een gevoel van stijfheid hebt. Door oefening kunt ge de schoon heid van uw schouders verhoogen. De volgende oefening heeft ongetwijfeld succes: Strek uw armen in horizontale richting recht vooruit. Houd 't hoofd rechtop met de kin iets naar boven. Vervolgens maakt ge een zywaart- sche beweging en weer terug, zóó, dat ge een zekere spanning in de schou derbladen voelt. Tenslotte laat ge de armen langzaam zakken. Deze oefe ning moet vijfmaal worden herhaald. Massage en een aantrekkelijke schouder-make-up zijn ook van veel belang. Behalve een dagelyksche af- wassching moeten de schouders één maal per week worden gemasseerd, waarbij ge een goede crème of olie gebruikt. In het bad worden de schou ders flink met een borstel gewreven. Wanneer u zich kleedt voor een gala-diner of bal, wrijf dan uw schou ders, rug en armen in met een goede HOE ENGELAND ZUIVEL EN ROOMIJS EXPOSEERT. De Naionale Zuivel- en Roomy sten toonstelling welke in de enorme hal len van het Olympia Gebouw te Lon den is ondergebracht, telt haar be zoekers bij tienduizenden. Al wat in Engeland op zuivelgebied wat in de melk te brokken heeft, stroomt in de maand October naar Olympia Hall, waar de besten van de besten dingen naar de hoogste onderscheiding by de vele vak wedstrijden, welke hier wor den gehouden. Daarnaast exposeeren de'meest vooraanstaande fabrikanten, ruim 200 in getal, steeds meer geper fectioneerde machines, installaties voor de in Londen zoo populaire Milk- bar, apparaten voor melkinrichtingen en nieuwe snufjes. Het publiek kan zich van de smake lijkheid van enkele nieuwe typen „ijs jes" overtuigen en men kan niet zeg gen dat daarvan geen gretig gebruik wordt gemaakt. crème qf lotion. En gebruik dan uw poederdons. Neem flink wat poeder maar zorg ervoor, dat tenslotte de be- poedering van de schouders in over eenstemming is met uw gelaat. Laat de poeder er een paar minuten op zitten. Pan borstelt ge het surplus ei af met een zijden doekje of zacht bor steltje. Op deze manier zal er geenjjoeder komen op de avondkleeding van ut partner... een veel voorkomende er gernis voor menigen heer. Irish Stew. 1 K.G. lamsvleesch, 14 K.G. Mrdippefc» 2 groote uien, 50 gram boter, pl.ra. 4 L water, zout, peper, gehakte peterwfe Boter smelten en het aan dobWitwntjes verdeelde vleesch, bruin braden, stadi om- keeren, daarna ongeveer een halve liter w»- ter bijvoegen en een half uur zachtjes l»to stoven. Aardappelen en uien schillen en m plakken verdeelen en alles laag om laag ook het vleesch in een pan doen, eventueel nog wat water toevoegen en alles aan de kook brengen en pl.m. 1 uur op lage der laten koken, zonder dat de massa te pap perig wordt. Opdienen op verwarmden scho tel bestrooid met peterselie. Boshisch eiergerecht Oeufs cocotti Hendayais (3 personen.) 3 eieren, 1 afgestr. eetlepel bloem, 7 i 8 eetlepels melk, een volle eetlepel tomates- purée, verdund met een eetlepel water, 108 gram champignons, 45 gram boter, peper en zout, 4 eetlepels geraspte Gruyère kan Champignons schoonmaken, wasschen m fijnhakken, daarna in pannetje dpen met 2» gram boter en even op zeer kleine pit latea smoren, vermengen met bloem, peper zout, melk toevoegen en gedurende 2 3 mi nuten roerende koken. In drie soufflépotjes, die ingevet i|h wordt een laagje van dit mengsel gedia hierop wordt een ei gebroken, waaral* potjes in den oven worden gezet of op! kleinen pit op een asbestplaatje, zoodti wit kan stollen. De eieren bedekken ad tomatenpuree, hierover de kaas strooien» het laatste de rest van de boter (20 gram)- Gedurende 46 minuten in den 0*» plaatsen en warm opdienen. Gebraden karbonade met apptl*. Per persoon: 1 varkenskarbonade, boter of vet om te bakken, 1 appel, zout en peper, 1 ons spek. Boter of vet of half om half tmelten en warm laten worden. Karbonade wanschen goed afdrogen, daarna licht zouten en met een weinig peper bestrooien en vlug W beide kanten bruin laten worden. Appels schillen en met de boer de klok huizen uitsteken, daarna aan plakken ver- deelen. Dobbelsteentjes vet uitbraden, zóo, dat ze mooi glazig, doch niet te bruin wo£ den, uitscheppen, warm houden, evenal» karbonade en in het vet de appels aan bei e kanten lichtbruin bakken. Karbonade op ver warmde schaal opdienen met een rand vtf appel en spek. Broodpudding met citroensaus. 120 gram oud brood zonder kor8,> gram margarine, l ei, ruim 1^4 kopje»' 120 gram zelfr. bakmeel, 120 gram 2 citroenen. Het brood moet oud zij" en w0^° kruimels verdeeld en in een kom waarbij de overige droge ingrediënten den gevoegd evenals de geraspte sc 1 2 citroenen (vooraf afborstelen), ei kloppen en met de rest vermengen. me puddingvorm boteren «f panne met perkamentpapier afgesloten kan den, daarna vullen met dit meng»® 1 een pan kokend water plaatsen en P uur laten koken. Voorkomen, dat he verkookt en eventueel met kokend w» vullen. ge activiteit in de Duitsche stu dio's gaat, wanneer men 't aan- tó] films bekijkt, dat in het ko mende seizoen zal worden uitge bracht, in een stijgende lyn, al kan men aan de namen van de fjlms, die op stapel staan of die men denkte te maken, natuurlijk nog in geen enkel opzicht vast stellen of die toenemende activi teit er nu ook toe zal leiden, dal het kwaliteitspeil van de Duit- sche werken, dat de laatste ja ren verre van geweldig was, ook wat verbetering te zien zal ge- Zoo'n productieschema is trouwens toch altijd van een zeer betrekkelijke, waarde, want het gebeurt regelmatig dat films die men aankondigt, heelemaal niet gemaakt worden, of dat er een zoodanige wijziging in de rolbezetting wordt gebracht dat het werk daardoor in een geheel andere klasse thuis gaat hooren. Wanneer de gezamenlijke Duit- sche studio's dan ook 110 films aankondigen, zegt dat nog niet zoo erg veel. Merkwaardig is overigens, dat er by vermeid wordt, dat het aantal films van andere verhuurkantoren, waar onder de buitenlandsche, niet meer dw 70 zal bedragen, zoo dat de Duitsche bioscoopexpltji'- tinten op een aantal van 180 films voor het komende seizoen kunnen rekenen. Dertig van de 110 Duitsche films zullen, naar het zich laat aanzien, een onderwerp behan delen, dat in dezen tijd stamt. Het aantal films, dat de tegen woordige Duitsche weermacht behandelt, wordt grooter, ter wijl daarentegen de belangstel ling voor oorlogsfilms aan het afne- men is. C'ostuumfilms staan er 12 op iet programma- Het aantal avontu renfilms beloopt tien en aan crimi- seele onderwerpen zal in acht films aandacht worden besteed. Origineele filmonderwerpen schij nen toch altijd nog moeilijk te krij gen te zijn, want als men de aange kondigde titels nagaat, is het meeren- deel ontleend aan boeken of tooneel- en kan men er slechts 27 vin den ,die een eigen stof behandelen... Bavaria, Terra, Tobis en UFA zyn de vier maatschappijen, die deze Duit- le productie zullen leveren en onder films ,die een modern onderwerp indelen, valt in de eerste plaats „Der weite Weg", een uit twee deelen bestaand werk van Emil Jan- tings, dat, zooals het heet, een stuk Duitsche geschiedenis van den laat- sten tijd in beeld zal moeten brengen fo waarvan men voorspelt dat het iets in den trant van ^Cavalcade"" zal worden. Meer romantische onderwerpen worden verwerkt in „Du und ich", &*ar den roman „Du selber bist das I", en verder in „Am seidenem Fa- •fea", waarin Kathe von Nagy zal 'pelen. Deze actrice vertoefde de laat- jaren niet meer in Duitschland, ®wr op een gegeven oogenblik kreeg *e in Parijs een zeer officieele uitnoo- om weer te komen filmen. De •"tooodiging zoo wordt verteld, was tfkomstig van niemand minder dan 'bels, wiens groote belangstelling ,r de filmkunst bekend is en die op het oogenblik veel moeite ft spelers en vooral speelsters te anden, die de tanende Duitsche film- 'aduatrie weer de aandacht kunyen trekken. Heeds eenigen tijd werd aange sp! ,dat Brigite Horeny zou op- 'reden in een werk dat „Radium" zou en thans nemen die aankondi gen vasteren vorm aan. „Der dnift vom Wege" is een titel, waar "j? weinig van maken kan, maar "^sta Berling" zegt ons meer en on- «keurig denkt men even aan Gre- "O in eiffen land Raakte aims. Codies voeren den boventoon. De tegenwoordige Duitsche tveermacht heeft belangstelling. Een aantal costmimfilms. Aufn Uto INGRID BERGMAN, een der jongste aanwinsten van de Duitsche filmindustrie. Spaniën" spreekt dan ook een duide lijke taal. Van de costuumftlms hebben we Zarah Leander in „MaHa, Korligfn in Schottland" al aangekondigd. De film zal niet op Schiller gebaseerd worden, zooals al beweerd werd, maar naar historische gegevens worden opge bouwd. Waarschijnlijk in denzellden trant als het geval was met de film, waarin Katharia Hepburn de hoofd rol speelde. Zarah Leander zal verder de hoofd rol spelen in een film, die over den componist Tschaikowski zal handelen en die „Es war een rauschender Bail- nacht" moet heeten. Karl Ritter zal een tooneelcomedie „Glas Wasser" fil men, zoodat blijkbaar zijn eerste ex periment op vroolyk terrein in „Cap- prico" goed voldaan heeft. De uitvinding van het horloge, van het „Nürnbergisch Ei" staat eveneens op de nominatie om voor de camera 'ta Garbo, die in een film van denzelf- de<{ nuaiy haar roemruchte carrière begon. Dan vindt men titels als „Lau- ter Lügen", „Liebelei und Liebe", „Schatten liber St. Paul", „Fracht nach Baltimore" en „Ziel in den Wol ken" en verder „Die Stimme aus dem Aether", .^wischen Strom und Step pe". De UFA annonceert „Blaufuchs", "waarin Zarah Leander 'n hoofdrol zal spelen en als bizonderheid kunnen we daar bij vertellen, dat dit de eerste maal zal zijn, dat deze actrice in een comedie zal optreden. Wie zich haar eerste UFA-films herinnert: „Zu neuen Ufern" en „La Habanera" weet dat haar tragische kwaliteiten meer in haar stem en in de handige foto grafie van de cameralieden school dan in haar spel. In enkele scènes echter hebben we bij herhaling kunnen vast stellen, dat haar spel aan levendigheid won, wanneer ze meer in een blijspel thuis hoorde. Het is heelemaal niet onmogelijk, dat deze eerste comedie van haar een verras sing inhoudt, al lijkt het ook niet uit gesloten, dat haar reputatie in het melodramatische genre al geen wijzi gingen van stijl meer toelaat. „Der Fall Deruga" zal een misdadi- gersfilm worden, een genre, dat in Duitschland vaak op een knappe wy ze gefilmd werd, men denke maar eens aan „M" of „Der Mann, der semen MJörder sucht". „Ultimo wordt een soort huwelijkscomedie. En via „Ho tel Sacher", „Was tun S bille", „Edc!- weisskönig", komen we by Tobis, die „Sylvesternacht am Alexanderplatz" aankondigt, een orginieel filmscena rio, dat epische mogelijkheden biedt en opgebouwd is op het samenbren gen van de lotgevallen van vele men schen in één handeling. „Strassen der Weltstadt" doet een soortgelijk onder werp vermoeden en dan komen er mo derne problemen (volgens de aankon diging) in „De Hampelman" en „Zwei Frauen"- De Duitsche belangstelling voor Spanje behoeft geen verbazing te wekken en een titel als „Helden in iets speelde, dat te komen en dan zijn er nog onder werpen als „Preussische Liebesge- schichte" en „Der Spieier", die ook historische grondslagen hebben. „Der letzte Appell" zal verhalen van de op offering van de bezetting van een Duitsch oorlogsschip. „Pour le mé rite" is ook een militair onderwerp. „13 Mann und ein Kanone", „Aufruhr in Damaskus" en „Eine Frau zwi- schen zwei Fronten" in welk laatste werk Paula Wessely de hoofdrol ver vult, hooren tot hetzelfde genre. Voor een avonturenfilm, die de be levenissen van Robinson Crusoe zal behandelen is een speciale expeditie naar Zuid-Amerika gestuurd, onder leiding van dr. Franck. De aloude Ro- binsongeschiedenis zal overigens naar het zich laat aanzien een modern tint je krijgen en begint met het vergaan van een oorlogsschip. „Die Pfingstorgel" zal een volks stuk worden evenals „Skandal um dei Hahn" (wie denkt niet aan Spektakel um Jolanthe?). „Manner müssen so sein" vertegenwoordigt het variété milieu en dan volgt er nog een lange ry van comedies die, wanneer men ze telt, een overheerschende plaats in de Duitsche filmproductie innemen. I PETER QE GROOTE. Thalla-Theater. I Het Is 17U0. Rusland is in oorlog met Zweden om de heerschappij over de Oost zee. Zijn ongeoefende, tuecht gewapende troepen hebben bij Narwa het onderspit moeten delven tegen het sterke leger van Karei XII. Reeds trekken de Zweden op naar Nowgorod. Voor Peter I is de strijd pas begonnen. Hij heeft echter gebrek aan geld en wa penen. Adel en geestelijkheid zijn onge zind hem te hulp te komen. Zijn bevel om 'n deel van de kerkklokken te smelten om nieuwe kanonnen te kunnen gieten, verwekt groote verontwaardiging, welke Alexej, de zoon en troonopvolger van Peter, deelt. De edelen weigeren hem het noodige geld. j Om den adel te trotseeren, doet Peter, op raad van zijn adjudant Mensjikow, zelf een man van geringe komaf, gelijk zoovelen uit zijn omgeving, een beroep op den koopmansstand. Onder het drei gement, dat Peter anders het geheele land aan het buitenland moet verpach ten, leenen de kooplieden hem het geld om ln het land zelf nieuwe industrieën in het leven te t roepen en jonge Russen naar Holland én Engeland te sturen, om daar techniek en krijgskunde te stu- deeren, gelijk hij zeil ook had gedaan. In alle opzichten liet de hervormings- ijver van Peter zich gelden. Zijn onder- nemingsgeest en persoonlijke moed. zegc- vierden meer dan eens over behoud- zucht en aarzeling van zijn deskundigen. Streng voor zijn tegenstanders, kon hij dengenen, wier verdiensten hij hoog schatte, ernstige gebreken licht vergeven. Hoewel de oorlog met Zweden den I Russen niet meeviel, slaagden zij er toch weidia in tot aan de Oostzee door te 1 dringen, waar Peter aan den mond van i de Newa een stad besloot te stichten, die I vervolgens naar hem Petersburg gedoopt I werd en hoewel ook deze onderneming met vele moeilijkheden en offers ge- paard ging, konden de eerste buitenland- sche koopvaardijschepen, een Hollander vooraan, er na eenige maanden handel j komen drijven. j ONVERBREEKBARE BANDEN. Ufa-film met Zarah Leander. Schouwburg-Bioscoop. Magda is de artistiek zeer begaafde doch ter van overste i. b. d. Leopold v. Schwartze, een oud gepensionneerd militair met ouder- wetsche en zeer strenge levensopvattingen. Zij heeft indertijd het ouderlijk huis verlaten en heeft in Amerika een groote carrière als zangeres gemaakt en treedt daar op onder den naam Maddalena dall'Orto. Bij een groot feest in haar geboortestad noodigt men de beroemde Amerikaansche zangeres Maddalena dall'Orto uit op te treden. Ze wordt met veel luister ontvangen en herkend als Magda, de dochter van Von Schwartze en wordt ook in het ouderlijk huis hartelijk ontvangen. Von Schwartze is kinderlijk ge lukkig, zijn beide dochters weer in zijn huis vereenigd te zien. Aanvankelijk is hy' nog teleurgesteld als hy verneemt dat zyn doch ter de geliefde is geweest van een bankier die haar bedroog, maar als 's avonds Magda in de groote domkerk een gedeelte uit de Matthauspassion zingt, verschijnt ook de vader in de kerk, waar ook de kleine Poldi, het dochtertje van Magda, is. iMagda's prachtige, donkere altstem weerklink in het hooge gebouw, waar vrede, begrip en ver geving heerschen, waar haar vader zyn kleindochter over het hoofdje strykt en glimlachend-tevreden naar zyn dochter blikt. De rol van Magda wordt in deze nieuwe Ufa-film gespeeld door de Zweedsche film ster Zarah Leander, naar wie velen zeker Zondagavond geluisterd zullen hebben toen zy voor de radio eenige filmschlagers heeft gezongen en van haar werk heeft verteld. Leopold von Schwartze is iHeinrich George, een van de beste Duitsche filmacteurs. Paul Hlörbiger, die men den laatsten tyd niet vaak meer op het witte doek ziet, treedt in deze film op als de Domorganist Franz Heffterdingh. Het Rioleeringsvraagstuk. in Boskoop. De gemeenteraad heeft destijds een com missie ad hoe ingesteld, welke tot taak had het loozingsvraagstuk nader onder de loupe De zaak stond zoo. Van de zijde van de bewoners van de Nieuwstraat waren veel vuldig klachten binnengekomen over de ver- I vuiling van de achter de huizen loopende sloot. Er was geen behoorlijke spuiing, ter- wijl op de sloot tientallen privaten hun uit monding hadden. Verffchillende bewoners waren voor sloot- dempiag en rioleering. De belanghebbende eigenakn zouden dan een deel der kosten voor hifi rekening behooren nemen. Maar de noodige samenwerking kon op I dit punt niet worden verkregen.-" Toen dit punt in den gemeenteraad ter sprake kwam, wist men evenmin uit de moeilijkheden te geraken. Vandaar dat tot instelling van een commissie ad hoe werd besloten. Inmiddels is het rapport der commissie ad hoe verschenen. Ten aanzien van enkele slooten adviseert zy tot demping en riolee ring, ten aanzien van weer anderen tot uit baggering. By wyze van proef wenscht zij reeds nu enkele slootgedeelten te dempen en riolee- ren. Het College van B. en W. heeft den Ge meente-opzichter opgedragen omtrent dit vraagstuk een rapport uit te brengen, zulks naar aanleiding van het ingezonden advies der Commissie ad hoe. Deze titularis heeft een opvatting tegen overgesteld aan die commissie. Naar zyn meening bestaan tegen rioleering groote technische bezwaren. Een algemeene riolee ring der gemeente zal naast deze bezwaren voorts tonnen gelds kosten. Ook partieele rioleering geeft geen op lossing. In dit geval wordt het vuil niet af gevoerd, doch slechts verplaatst. Zyn con clusie is dan ook, dat partieele rioleering niet juist moet worden geacht. Naar de meening van den Gemeente-op zichter zal er reeds veel verbetering ko men, wanneer alle particuliere riolen niet rechtstreeks, doch via een deugdelijke septic - tank loozen op de slooten en de slooten zelf zoo goed mogelyk baggervry worden ge houden. Dit baggeren behoeft niet veel te kosten, wanneer de aanwonenden dit collectief doen. Hy wijst hierby op een geval uit de prac- tijk, waarbij het op diepte houden van een sloot de aanwonenden op 15 cent per M. per jaar komt. B.en W. hebben zich geheel op het stand punt van den Gemeente-opzichter geplaatst. Zy stellen voor het rapport der commissie ad hoe voor kennisgeving aan te nemen en de tot dusver gebruikelyke gemeentelijke bijdrage ad 7.50 per strekkende meter voor door particulieren aangelegde rioleering voortaan niet meer te i In aansluiting hierop iB van B. en W. aan den Gemeenteraad van beteekenis, dat by beschikking van den Mi nister van Sociale Zaken van 26 September 1.1. werd goedgevonden, dat in werkverschaf fing wordt uitgevoerd het uitbaggeren van 4325 M. vervuilde slooten. Voor dit werk zal in een loonbedrag van ten hoogste 10.000.-— de gewone bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds worden verleend. De kosten van dit werk zyn reeds op de begrooting 1938 geraamd. Aangezien slechts een gering gedeelte in het kalenderjaar 1938 tot uitvoering kan komen, zal in de begrooting voor het jaar 1939 het niet-ver- werkt bedrag worden opgenomen. In den gemeenteraad zal over dit vraag stuk nog wel nader van gedachten worden gewisseld. Dat bij sommige ingezetenen reeds de vrees bestaat, dat by partieele rioleering het slootvuil zich zal verplaatsen en der halve niet gesproken kan worden van een oplossing, blijkt wel uit een aan den Ge meenteraad ingezonden adres van den heer M. Oppelaar, houdende verzoek maatregelen te treffen tegen vervuiling van de Biezen- wetering, indien tot rioleering van de sloot ten Oosten en/of ten Westen van de Nieuw straat mocht worden overgegaan. Revue scène Busby Berkeley „GoVddiggere in Parijs", de nieuwste Warner Bross show- film met Rudy Vallee en de Schnickel Fritzband op zijn best. Réunie-Bioscoop.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 4