„Moeder dat begrijp je niet."
Schouder-schoonheidsproblemen.
Booze tongen brengen nameloos leed.
Kaarsenwijsheid.
RECEPTEN.
Filmnieuws.
De Duitsche plannen voor het komende seizoen.
Voert het leven moeder en zoons uit elkander f
Men hoort moeders meermalen min
oi meer teleurgesteld spreken over de
verhouding tusschen haar en de vol
wassen zoons. Zy vergeten echter, dat
de jongere generatie niet alleen an
ders tegenover het leven staat, doch
ook het volste recht heelt zich los te
maken en haar eigen ihzichten te heb
ben. Wy ouderen verplaatsen ons me
nigmaal te weinig m de gedachten-
gang der jeugd, vinden dat wy met
onze rijpe ervaring tevens het recht
hebben onze kinderen leiding te blij
ven geven. Hierdoor ontstaan botsin
gen, diq,wy liadden kunnen voorko
men en die verwijdering brengen tus
schen moeder of vader en zoons.
Maar, hoe kan men dit voorkomen
Kan de jonge moeder, die zoo'n ïnm-
gen band weet tusschen haar en haar
zoontje, zich wel iftdenken, dat een
maal de tijd zal komen, dat zij zich
moet losmaken van haar kind, dat,
volwassén zijnde, door het leven
wordt opgeeischt
Veel teleurstellingen worden voor
komen, indien men duidelijk en klaar
inziet, dat kinderen niet alleen voor
ons genoegen op de wereld zijn, doch
dat wij hen slechts moeten opvoeden
om hen te vormen tot menschen, die
in staat zijn een zelfstandige plaats in I
het leven in te nemen.
Keeds wanneer het kind naar school j
gaat opent zich voor hem een nieuwe
wereld en de omgang met zijn klasse-
genootjes is voor hem van groote be- 1
teekenis. Verschillende ervaringen
worden door hem opgedaan en hij I
vindt het interessant om deel te ne- 1
men aan allerlei dingen, die z'n vrien-
den interesseeren.
kens op het juiste oogenblik moeten
weten te wijzigen en hun die vrijheid
geven, die met hun leeftijd overeen
komt. Het zal dan niet noodig zijn,
dat op een vraag, waar de kinderen
heengaan, een antwoord gegeven
wordt, dat zooveel beteekent als
„Waar bemoei je je mee?" Evenmin
zal een getoonde belangstelling dan
beloond worden met een onvriende
lijk: „Daar heb je geen verstand
ren gaat vóór alles. Slechts door zelf
opvoeding blijven de moeders op de
hoogte van den nieuwen tijd, waar
door zij zich in lffter jaren ook nim
mer achtergesteld zullen voelen bij de
behandeling van verschillende onder
werpen door vader en zoons, doch deel
kunnen nemen aan hun gesprekken.
Veelal maken moeders het zich on-
noodig moeilijk, winden zich op als de
opgroeiende zoons in hun vlegeljaren
zijn en dingen zeggen, die niet door
den beugel kunnen. Een enkele humo
ristische opmerking doet wonderen,
van!" Dergelijke uitingen zijn slechts j want ze hebben hun doel niet bereikt:
te verwachten indien de moeder zich
te weinig, ook in geestelijken zin, met
haar kinderen heeft bezig gehouden
en de huishouding als nummer één be
schouwde. Indien men dan op een ge
geven oogenblik bemerkt, dat een of
ander niet gaat zooals het moet, kan
smen geen vertrouwelijke verhouding
mêer krijgen, want deze moet groeien
en kan niet op kunstmatige wijze ge
forceerd worden/
Ook ouders moeten met den tijd
meegaan.
Wij leven in een anderen tijd met
geheel andere begrippen dan die, wel
ke in onze jeugd bestonden en daarom
moeten wij ons op de hoogte stellen
van de moderne lectuur en de nieuwe
denkbeelden trachten te begrijpen.
Dit geldt voor alles, waar de ouder
wordende kinderen belang in stellen.
Iedere moeder moet en kan den tijd
vinden om zich met dit alles bezig te
houden; immers, waar een wil is, is
een weg en het belang van de kinde
moeder heeft zich niet boos gemaakt
We geven toe, dat jongens in hun
ontwikkelingsjaren vaak héél moeilijk
en onhebbelijk zijn, doch al deze uitin
gen zijn slechts van voorbij gaanden
aard. Zoodra zij den Sturm-und-
Drang-tijd achter den rug hebben,
veranderen zij weer, al ontwikkelen
de volgzame zoontjes zich tot zelfstan
dige jonge mannen.
^lechts verstandige en begrijpende
moeders zullen weten te voorkomen,
dat eei! verwijdering ontstaat, die hoe
langer hoe moeilijker te overbruggen
is. De onderlinge band moet hecht en
sterk genoeg blijken te zijn om even-
tueele stormen te weerstaan.
De man, die in het volle leven staat
en zich tegenover zijn moeder de rid
derlijke zoon toont, haar zijn vertrou
wen schenkt in lief en leed, geeft haar
den grootsten schat en om dien te
verwerven mag geen offer te groot
zijn!
overbodig zijn, indien men over eeni-
ge kaarsen wijsheid beschikt en die in
praktijk weet te brengen evenals ge
neraties vóór ons dit plachten te doen.
Men zal reeds eenige weken vóór
dat men kaarsen denkt te gebruiken
een aantal pakken in moeten slaan,
die men in een blik bewaart, waar
door de stearine harder wordt en lan
ger zal branden.
Eindjes kaars, die slechts tot de
opening van den kandelaar reiken,
worden op een blikken dekseltje vast
gezet met enkele druppels kaarsvet en
kunnen tot het laatst toe opbranden.
Een kaars brandt veel zuiniger in
dien men om de pit 'n randje fijn zout
strooit, waardoor de vlam rustiger
is. Kaarsen, die lang bewaard zijn,
worden soms geel, doch door afwrij-
ven met spiritus herkr^^T,
oorspronkelijke kleur. Men kan i!
verkleuren voorkomen indien men i
kaarsen ook die in luchters en k„!
delaars staan, bestrijkt met een d»„'
laagje vernis.
Krom jretrokken kaarsen
weer recH*r*dien men se warm
worden en daarna op een gladde?'
pervlakte met de hand heen en w„,
rolt. Gebroken kaarsen waarvan T
pit onbeschadigd is, worden on l
breuk verwarmd, waarna men I
zachte was aaneendrukt.
Een kaars, die te dik is voor
•kandelaar wordt met het uiteinde
heet water gedompeld, waardoor n.
was week wordt en zich gemakkelijk
laat vervormen.
Oefeningen en massage kunnen de schouderlijn verbeteren.
De tong is een onmisbaar onder-
Naarmate de jongen ouder wordt, I deel van het n>enschelijke organisme,
wijzigen zich ook zijn liefhebberijen
en heeft hij behoefte zich te ontspan
nen; hij beoefent een of andere Hik
van sport en vindt veel meer aflei
ding buitenshuis, dan in den kring zij
ner familie. De steeds terugkeerende
vraag der moeder waar hij heen gaat,
irriteert hem, evenals de belangstel
ling die zij op schuchtere wijze toont
voor alles, waarmede hij zich bezig
houdt. Pijnlijk doet het dan aan, het
antwoord te krijgen: „Och, moeder,
dat begrijp je toch niet!"
Laat den band met Uw kinderen
niet verslappen.
Meestal hebben moeders haar zoons
te lang hun eigen weg laten volgen en
komen de vragen, hoe goed ook be
doeld, te laat. Heeft een kind enkele
malen ervaren, dat moeder geen be
langstelling toonde voor zijn liefheb
berijen „omdat ze nooit tijd had" of
zich niet aanpaste aan zijn "gedachten
en ontwikkelingsgang, dan reeds is
een kleine, onmerkbare verwijdering
ontstaan en het kind wordt minder
mededeelzaam. Iedere moeder heeft
het in haar macht dit te voorkomen,
indien zij zelfs voor de kleinste din
gen die de kinderen haar toevertrou
wen, een open oor en oog heeft, zich
tevens weet aan te passen aan de
eischen die de oudere jeugd stelt en
zich de vriendin van haar ouder wor
dende zoons toont. Ongetwijfeld is
deze taak niet gemakkelijk, want wij
vrouwen zijn niet alleen moeder, doch
ook echtgenoote en huisvrouw, twee
woorden, die een groot aantal plichten
omvatten.
Den ganschen dag wordt er héél
veel van de huisvrouw geëischt en het
zijn niet alleen de groote dingen,-ttte
haar zoozeer in beslag nemen, doch de
dagelijks terugkeerende, ongeziene
plichten wegen het zwaarst. Toch
moet de tijd gevonden worden om
zich met de kinderen bezig te houden
en onder dit laatste verstaan wij niet
alleen,
gang moet gadeslaan, doch ook, dat
men moet weten met wie zij omgaan
en bij wie zij aan huis komen.
Leef met uw kinderen mede
Slechts als wij met onze kinderen
meeleven, hun vertrouwen hebben en
dit in hen stellen is het mogelijk, dat
wij hen beter leeren kennen. Wij zul
len onze verhouding tot hen dan tel-
t dat onschatbare diensten bewijst doch
1 aan den anderen kant zoo ontzagge-
lijk veel kwaad in cïë wereld kan aan
richten. Een gevaarlijk wapen, dat
scherper zal steken dan de angel van
een wesp. Hoeveel haat en tweedracht
in overigens bevriende families heeft
de booze tong niet teweeg gébracht.
Wellicht wordt er door niets ter we
reld zooveel onheil gesticht als door
de tong.
Stemt dit niet tot nadenken? Moet
ons dat niet tot grooter voorzichtig
heid manen in- verband met alles wat
wij van dag tot dag en van uur tot
uur spreken?
Gedachteloos gepraat! Hierover
zou meer te zeggen zijn, dan menig
mensch lief is en toch willen wij niet
nalaten te wijzen op de verkeerde ge
woonte om maar te willen praten.
Waarom is het noodig, dat velen
zoo vaak dingen zeggen, die ande
ren verdriet doen of wel om datgene
wat ons toevertrouwd werd, aan der
den over te brengen?
Waarom is het noodig, dat velen
steeds, op onverantwoordelijke wijze
kwaad van anderen spreken, liefst als
dezen niet aanwezig zijn om zich to
verantwoorden?
„Men zegt..." is dikwijls een inlei
ding om grif verder te vertellen wat
men van anderen gehoord heeft en
dit gaat van tong tot tonjj verder, tot
het geheele verhaal hoe langer hoe
meer uit zijn verband gerukt wordt.
Het getuigt van zoo weinig gevoel en
tact om zonder noodzaak over ande
ren te spreken en getuigt menigmaal
van gebrek aan conversatie en van
leeghoofdigheid
„Heb je al gehoord, dat.. Een
vraag, die helaas heel wat meer door
vrouwen dan door mannen gesteld i
wordt en waarop een vloed van
„Wahrheit und Dichtung" volgt over
een of anderen kennis.
Menige vrouw voelt zich, wanneer
wien^. levensgeluk door dom gepraat
wellicht verwoest wordt.
„Waarom zou ik dit of dat verder
vertellen?" Indien ieder zich deze
vraag stelt voor en aleer hij iets ver
der uitdraagt, wordt heel wat leed
voorkomen. Wanneer wij onze tong
meer in bedwang houden en ons wel
tweemaal Menken vóór wij iet3 van
anderen zeggen, zal het er in de we
reld heel anders uitzien, zullen de
menschen onderling heel wat minder
strijd hebben.
Laten wij daarom een wachter voor
onzen mond plaatsen en ons bezinnen
eer we beginnen met iets van ande
ren te zeggen.
dat men hun ontwikkelings- op ^aar praatstoel zit, het interes
sante middelpunt waarop aller oog en
oor gevestigd is en dan komt het op
een beetje franje meer of minder niet
aan, het verhaal wordt des te belang
wekkender, nietwaar? Getuigen hier
van niet de verbaasde uitroepen op
menig dameskransje? De uitwerking
van deze praatzucht kan fataal zijn
voor hem of haar, die het betreft,
wiens naam op het spel kan staan,
Nu de avonden weer langer en lan
ger worden duikt de kaars weer op,
want de eigenaardige werking, die
van kaarslicht uitgaat, heeft een
groote bekoring. De mensch heeft
soms behoefte aan iets anders dan het
helle en koude schijnsel van de elec-
trische lampen, hoe dankzaar wy ove
rigens voor deze verlichting zijn.
Is er voor het schemeruurtje wel
iets intiemers te bedenken, dan dat
wij ons een enkele maal eens afwen
den van onze schemerlampen en de
luchters met kaarsen aansteken?
Het komt zoo héél weinig meer
voor, dat wij gebruik van kaarsen
maken voor verlichting en dat is be
grijpelijk, daar immers de moderne
verlichting zoovele voordeelen biedt!
Maar toch, wanneer wij ons in het
schemeruur rustig weggedoken in on
zen fauteuil, eens aan stille overpein
zing willen overgeven, dan werkt het
schijnsel van enkele kaarsen zoo wel
dadig op ons in...
Decoratief werken de luchters met
kaarsen, die aan den muur bevestigd
2Ü'n of op den schoorsteenmantel
staan en bij feestelijke gelegenheden
een andere lichtbron geven, dan men
in het dagelyksche leven gewend is.
Hoe intiem is kaarslicht aan 'n feest
maaltijd!
Luchters behoeven niet slechts van
antiek tin of koper te zijn om te im-
poneeren, want wij zien ook mooie
uitvoeringen van hout in ouden en
modernen stijl, zoodat zü in ieder mi
lieu passen.
Voor de viering der winterfeesten
eigent de kaars zich zeer en aange
zien deze binnen afzienbaren tijd
weer daar zijn, zal het wellicht niet
Sarah Bernhardt betooverde eens
het publiek, toen zy als l'Aiglon een
zeer dramatische scène speelde, met
haar rug naar het voetlicht gekeerd.
Was het een gabaar, was het haar
voordracht, de intonatie van haar
stem? Neen, meer dan woorden of ge
baren, beeldden haar fijn gevormde
schouders de persoonlijkheid van den
„Jongen Arend" uit.
Schouders kunnen evenveel uit
drukken als de oogen of de buiging
van de stem!
Kyk eens naar uzelf in een langen
spiegel, en profile.
Als uw schouders slap, opgetrokken
of te ver naar achteren zijn gebogen,
kunt u ze in geen geval „mooi" noe
men.
Om een correcte houding van de
schouders te verkrijgen, moet ge uw
armen snel naar voren en boven uw
hoofd brengen en ze dan rondzwaaien
als de wieken van een molen.
Deze oefening brengt de borst naar
voren en behoedt de schouders voor
inzakken.
Een juiste stand van de schouders
beteekent, dat uw borst even naar bo
ven welft en dat uw schouders strak
staan, zonder spanning der spieren en
zonder dat ge een gevoel van stijfheid
hebt.
Door oefening kunt ge de schoon
heid van uw schouders verhoogen. De
volgende oefening heeft ongetwijfeld
succes:
Strek uw armen in horizontale
richting recht vooruit. Houd 't hoofd
rechtop met de kin iets naar boven.
Vervolgens maakt ge een zywaart-
sche beweging en weer terug, zóó, dat
ge een zekere spanning in de schou
derbladen voelt. Tenslotte laat ge de
armen langzaam zakken. Deze oefe
ning moet vijfmaal worden herhaald.
Massage en een aantrekkelijke
schouder-make-up zijn ook van veel
belang. Behalve een dagelyksche af-
wassching moeten de schouders één
maal per week worden gemasseerd,
waarbij ge een goede crème of olie
gebruikt. In het bad worden de schou
ders flink met een borstel gewreven.
Wanneer u zich kleedt voor een
gala-diner of bal, wrijf dan uw schou
ders, rug en armen in met een goede
HOE ENGELAND ZUIVEL EN
ROOMIJS EXPOSEERT.
De Naionale Zuivel- en Roomy sten
toonstelling welke in de enorme hal
len van het Olympia Gebouw te Lon
den is ondergebracht, telt haar be
zoekers bij tienduizenden. Al wat in
Engeland op zuivelgebied wat in de
melk te brokken heeft, stroomt in de
maand October naar Olympia Hall,
waar de besten van de besten dingen
naar de hoogste onderscheiding by de
vele vak wedstrijden, welke hier wor
den gehouden. Daarnaast exposeeren
de'meest vooraanstaande fabrikanten,
ruim 200 in getal, steeds meer geper
fectioneerde machines, installaties
voor de in Londen zoo populaire Milk-
bar, apparaten voor melkinrichtingen
en nieuwe snufjes.
Het publiek kan zich van de smake
lijkheid van enkele nieuwe typen „ijs
jes" overtuigen en men kan niet zeg
gen dat daarvan geen gretig gebruik
wordt gemaakt.
crème qf lotion. En gebruik dan uw
poederdons. Neem flink wat poeder
maar zorg ervoor, dat tenslotte de be-
poedering van de schouders in over
eenstemming is met uw gelaat. Laat
de poeder er een paar minuten op
zitten. Pan borstelt ge het surplus ei
af met een zijden doekje of zacht bor
steltje.
Op deze manier zal er geenjjoeder
komen op de avondkleeding van ut
partner... een veel voorkomende er
gernis voor menigen heer.
Irish Stew.
1 K.G. lamsvleesch, 14 K.G. Mrdippefc»
2 groote uien, 50 gram boter, pl.ra. 4 L
water, zout, peper, gehakte peterwfe
Boter smelten en het aan dobWitwntjes
verdeelde vleesch, bruin braden, stadi om-
keeren, daarna ongeveer een halve liter w»-
ter bijvoegen en een half uur zachtjes l»to
stoven. Aardappelen en uien schillen en m
plakken verdeelen en alles laag om laag
ook het vleesch in een pan doen, eventueel
nog wat water toevoegen en alles aan de
kook brengen en pl.m. 1 uur op lage
der laten koken, zonder dat de massa te pap
perig wordt. Opdienen op verwarmden scho
tel bestrooid met peterselie.
Boshisch eiergerecht Oeufs cocotti
Hendayais
(3 personen.)
3 eieren, 1 afgestr. eetlepel bloem, 7 i 8
eetlepels melk, een volle eetlepel tomates-
purée, verdund met een eetlepel water, 108
gram champignons, 45 gram boter, peper
en zout, 4 eetlepels geraspte Gruyère kan
Champignons schoonmaken, wasschen m
fijnhakken, daarna in pannetje dpen met 2»
gram boter en even op zeer kleine pit latea
smoren, vermengen met bloem, peper
zout, melk toevoegen en gedurende 2 3 mi
nuten roerende koken.
In drie soufflépotjes, die ingevet i|h
wordt een laagje van dit mengsel gedia
hierop wordt een ei gebroken, waaral*
potjes in den oven worden gezet of op!
kleinen pit op een asbestplaatje, zoodti
wit kan stollen. De eieren bedekken ad
tomatenpuree, hierover de kaas strooien»
het laatste de rest van de boter (20 gram)-
Gedurende 46 minuten in den 0*»
plaatsen en warm opdienen.
Gebraden karbonade met apptl*.
Per persoon: 1 varkenskarbonade, boter
of vet om te bakken, 1 appel, zout en peper,
1 ons spek.
Boter of vet of half om half tmelten en
warm laten worden. Karbonade wanschen
goed afdrogen, daarna licht zouten en met
een weinig peper bestrooien en vlug W
beide kanten bruin laten worden.
Appels schillen en met de boer de klok
huizen uitsteken, daarna aan plakken ver-
deelen. Dobbelsteentjes vet uitbraden, zóo,
dat ze mooi glazig, doch niet te bruin wo£
den, uitscheppen, warm houden, evenal»
karbonade en in het vet de appels aan bei e
kanten lichtbruin bakken. Karbonade op ver
warmde schaal opdienen met een rand vtf
appel en spek.
Broodpudding met citroensaus.
120 gram oud brood zonder kor8,>
gram margarine, l ei, ruim 1^4 kopje»'
120 gram zelfr. bakmeel, 120 gram
2 citroenen.
Het brood moet oud zij" en w0^°
kruimels verdeeld en in een kom
waarbij de overige droge ingrediënten
den gevoegd evenals de geraspte sc 1
2 citroenen (vooraf afborstelen),
ei kloppen en met de rest vermengen.
me puddingvorm boteren «f panne
met perkamentpapier afgesloten kan
den, daarna vullen met dit meng»® 1
een pan kokend water plaatsen en P
uur laten koken. Voorkomen, dat he
verkookt en eventueel met kokend w»
vullen.
ge activiteit in de Duitsche stu
dio's gaat, wanneer men 't aan-
tó] films bekijkt, dat in het ko
mende seizoen zal worden uitge
bracht, in een stijgende lyn, al
kan men aan de namen van de
fjlms, die op stapel staan of die
men denkte te maken, natuurlijk
nog in geen enkel opzicht vast
stellen of die toenemende activi
teit er nu ook toe zal leiden, dal
het kwaliteitspeil van de Duit-
sche werken, dat de laatste ja
ren verre van geweldig was, ook
wat verbetering te zien zal ge-
Zoo'n productieschema is
trouwens toch altijd van een
zeer betrekkelijke, waarde, want
het gebeurt regelmatig dat films
die men aankondigt, heelemaal
niet gemaakt worden, of dat er
een zoodanige wijziging in de
rolbezetting wordt gebracht dat
het werk daardoor in een geheel
andere klasse thuis gaat hooren.
Wanneer de gezamenlijke Duit-
sche studio's dan ook 110 films
aankondigen, zegt dat nog niet
zoo erg veel. Merkwaardig is
overigens, dat er by vermeid
wordt, dat het aantal films van
andere verhuurkantoren, waar
onder de buitenlandsche, niet
meer dw 70 zal bedragen, zoo
dat de Duitsche bioscoopexpltji'-
tinten op een aantal van 180
films voor het komende seizoen
kunnen rekenen.
Dertig van de 110 Duitsche
films zullen, naar het zich laat
aanzien, een onderwerp behan
delen, dat in dezen tijd stamt.
Het aantal films, dat de tegen
woordige Duitsche weermacht
behandelt, wordt grooter, ter
wijl daarentegen de belangstel
ling voor oorlogsfilms aan het afne-
men is. C'ostuumfilms staan er 12 op
iet programma- Het aantal avontu
renfilms beloopt tien en aan crimi-
seele onderwerpen zal in acht films
aandacht worden besteed.
Origineele filmonderwerpen schij
nen toch altijd nog moeilijk te krij
gen te zijn, want als men de aange
kondigde titels nagaat, is het meeren-
deel ontleend aan boeken of tooneel-
en kan men er slechts 27 vin
den ,die een eigen stof behandelen...
Bavaria, Terra, Tobis en UFA zyn
de vier maatschappijen, die deze Duit-
le productie zullen leveren en onder
films ,die een modern onderwerp
indelen, valt in de eerste plaats
„Der weite Weg", een uit twee
deelen bestaand werk van Emil Jan-
tings, dat, zooals het heet, een stuk
Duitsche geschiedenis van den laat-
sten tijd in beeld zal moeten brengen
fo waarvan men voorspelt dat het
iets in den trant van ^Cavalcade"" zal
worden.
Meer romantische onderwerpen
worden verwerkt in „Du und ich",
&*ar den roman „Du selber bist das
I", en verder in „Am seidenem Fa-
•fea", waarin Kathe von Nagy zal
'pelen. Deze actrice vertoefde de laat-
jaren niet meer in Duitschland,
®wr op een gegeven oogenblik kreeg
*e in Parijs een zeer officieele uitnoo-
om weer te komen filmen. De
•"tooodiging zoo wordt verteld, was
tfkomstig van niemand minder dan
'bels, wiens groote belangstelling
,r de filmkunst bekend is en die
op het oogenblik veel moeite
ft spelers en vooral speelsters te
anden, die de tanende Duitsche film-
'aduatrie weer de aandacht kunyen
trekken.
Heeds eenigen tijd werd aange
sp! ,dat Brigite Horeny zou op-
'reden in een werk dat „Radium" zou
en thans nemen die aankondi
gen vasteren vorm aan. „Der
dnift vom Wege" is een titel, waar
"j? weinig van maken kan, maar
"^sta Berling" zegt ons meer en on-
«keurig denkt men even aan Gre-
"O in eiffen land Raakte aims. Codies voeren den boventoon.
De tegenwoordige Duitsche tveermacht heeft belangstelling.
Een aantal costmimfilms.
Aufn Uto
INGRID BERGMAN, een der jongste aanwinsten van de Duitsche filmindustrie.
Spaniën" spreekt dan ook een duide
lijke taal.
Van de costuumftlms hebben we
Zarah Leander in „MaHa, Korligfn in
Schottland" al aangekondigd. De film
zal niet op Schiller gebaseerd worden,
zooals al beweerd werd, maar naar
historische gegevens worden opge
bouwd. Waarschijnlijk in denzellden
trant als het geval was met de film,
waarin Katharia Hepburn de hoofd
rol speelde.
Zarah Leander zal verder de hoofd
rol spelen in een film, die over den
componist Tschaikowski zal handelen
en die „Es war een rauschender Bail-
nacht" moet heeten. Karl Ritter zal
een tooneelcomedie „Glas Wasser" fil
men, zoodat blijkbaar zijn eerste ex
periment op vroolyk terrein in „Cap-
prico" goed voldaan heeft.
De uitvinding van het horloge, van
het „Nürnbergisch Ei" staat eveneens
op de nominatie om voor de camera
'ta Garbo, die in een film van denzelf-
de<{ nuaiy haar roemruchte carrière
begon. Dan vindt men titels als „Lau-
ter Lügen", „Liebelei und Liebe",
„Schatten liber St. Paul", „Fracht
nach Baltimore" en „Ziel in den Wol
ken" en verder „Die Stimme aus dem
Aether", .^wischen Strom und Step
pe".
De UFA annonceert „Blaufuchs",
"waarin Zarah Leander 'n hoofdrol zal
spelen en als bizonderheid kunnen we
daar bij vertellen, dat dit de eerste
maal zal zijn, dat deze actrice in een
comedie zal optreden. Wie zich haar
eerste UFA-films herinnert: „Zu
neuen Ufern" en „La Habanera" weet
dat haar tragische kwaliteiten meer
in haar stem en in de handige foto
grafie van de cameralieden school dan
in haar spel. In enkele scènes echter
hebben we bij herhaling kunnen vast
stellen, dat haar spel aan levendigheid
won, wanneer ze
meer in een blijspel thuis hoorde. Het
is heelemaal niet onmogelijk, dat deze
eerste comedie van haar een verras
sing inhoudt, al lijkt het ook niet uit
gesloten, dat haar reputatie in het
melodramatische genre al geen wijzi
gingen van stijl meer toelaat.
„Der Fall Deruga" zal een misdadi-
gersfilm worden, een genre, dat in
Duitschland vaak op een knappe wy ze
gefilmd werd, men denke maar eens
aan „M" of „Der Mann, der semen
MJörder sucht". „Ultimo wordt een
soort huwelijkscomedie. En via „Ho
tel Sacher", „Was tun S bille", „Edc!-
weisskönig", komen we by Tobis, die
„Sylvesternacht am Alexanderplatz"
aankondigt, een orginieel filmscena
rio, dat epische mogelijkheden biedt
en opgebouwd is op het samenbren
gen van de lotgevallen van vele men
schen in één handeling. „Strassen der
Weltstadt" doet een soortgelijk onder
werp vermoeden en dan komen er mo
derne problemen (volgens de aankon
diging) in „De Hampelman" en „Zwei
Frauen"-
De Duitsche belangstelling voor
Spanje behoeft geen verbazing te
wekken en een titel als „Helden in
iets speelde, dat te komen en dan zijn er nog onder
werpen als „Preussische Liebesge-
schichte" en „Der Spieier", die ook
historische grondslagen hebben. „Der
letzte Appell" zal verhalen van de op
offering van de bezetting van een
Duitsch oorlogsschip. „Pour le mé
rite" is ook een militair onderwerp.
„13 Mann und ein Kanone", „Aufruhr
in Damaskus" en „Eine Frau zwi-
schen zwei Fronten" in welk laatste
werk Paula Wessely de hoofdrol ver
vult, hooren tot hetzelfde genre.
Voor een avonturenfilm, die de be
levenissen van Robinson Crusoe zal
behandelen is een speciale expeditie
naar Zuid-Amerika gestuurd, onder
leiding van dr. Franck. De aloude Ro-
binsongeschiedenis zal overigens naar
het zich laat aanzien een modern tint
je krijgen en begint met het vergaan
van een oorlogsschip.
„Die Pfingstorgel" zal een volks
stuk worden evenals „Skandal um dei
Hahn" (wie denkt niet aan Spektakel
um Jolanthe?). „Manner müssen so
sein" vertegenwoordigt het variété
milieu en dan volgt er nog een lange
ry van comedies die, wanneer men ze
telt, een overheerschende plaats in de
Duitsche filmproductie innemen.
I PETER QE GROOTE.
Thalla-Theater.
I Het Is 17U0. Rusland is in oorlog met
Zweden om de heerschappij over de Oost
zee. Zijn ongeoefende, tuecht gewapende
troepen hebben bij Narwa het onderspit
moeten delven tegen het sterke leger
van Karei XII. Reeds trekken de Zweden
op naar Nowgorod.
Voor Peter I is de strijd pas begonnen.
Hij heeft echter gebrek aan geld en wa
penen. Adel en geestelijkheid zijn onge
zind hem te hulp te komen. Zijn bevel
om 'n deel van de kerkklokken te smelten
om nieuwe kanonnen te kunnen gieten,
verwekt groote verontwaardiging, welke
Alexej, de zoon en troonopvolger van
Peter, deelt. De edelen weigeren hem het
noodige geld.
j Om den adel te trotseeren, doet Peter,
op raad van zijn adjudant Mensjikow,
zelf een man van geringe komaf, gelijk
zoovelen uit zijn omgeving, een beroep
op den koopmansstand. Onder het drei
gement, dat Peter anders het geheele
land aan het buitenland moet verpach
ten, leenen de kooplieden hem het geld
om ln het land zelf nieuwe industrieën
in het leven te t roepen en jonge Russen
naar Holland én Engeland te sturen,
om daar techniek en krijgskunde te stu-
deeren, gelijk hij zeil ook had gedaan.
In alle opzichten liet de hervormings-
ijver van Peter zich gelden. Zijn onder-
nemingsgeest en persoonlijke moed. zegc-
vierden meer dan eens over behoud-
zucht en aarzeling van zijn deskundigen.
Streng voor zijn tegenstanders, kon hij
dengenen, wier verdiensten hij hoog
schatte, ernstige gebreken licht vergeven.
Hoewel de oorlog met Zweden den
I Russen niet meeviel, slaagden zij er toch
weidia in tot aan de Oostzee door te
1 dringen, waar Peter aan den mond van
i de Newa een stad besloot te stichten, die
I vervolgens naar hem Petersburg gedoopt
I werd en hoewel ook deze onderneming
met vele moeilijkheden en offers ge-
paard ging, konden de eerste buitenland-
sche koopvaardijschepen, een Hollander
vooraan, er na eenige maanden handel
j komen drijven. j
ONVERBREEKBARE BANDEN.
Ufa-film met Zarah Leander.
Schouwburg-Bioscoop.
Magda is de artistiek zeer begaafde doch
ter van overste i. b. d. Leopold v. Schwartze,
een oud gepensionneerd militair met ouder-
wetsche en zeer strenge levensopvattingen.
Zij heeft indertijd het ouderlijk huis verlaten
en heeft in Amerika een groote carrière als
zangeres gemaakt en treedt daar op onder
den naam Maddalena dall'Orto. Bij een
groot feest in haar geboortestad noodigt
men de beroemde Amerikaansche zangeres
Maddalena dall'Orto uit op te treden. Ze
wordt met veel luister ontvangen en herkend
als Magda, de dochter van Von Schwartze
en wordt ook in het ouderlijk huis hartelijk
ontvangen. Von Schwartze is kinderlijk ge
lukkig, zijn beide dochters weer in zijn huis
vereenigd te zien. Aanvankelijk is hy' nog
teleurgesteld als hy verneemt dat zyn doch
ter de geliefde is geweest van een bankier
die haar bedroog, maar als 's avonds Magda
in de groote domkerk een gedeelte uit de
Matthauspassion zingt, verschijnt ook de
vader in de kerk, waar ook de kleine Poldi,
het dochtertje van Magda, is. iMagda's
prachtige, donkere altstem weerklink in het
hooge gebouw, waar vrede, begrip en ver
geving heerschen, waar haar vader zyn
kleindochter over het hoofdje strykt en
glimlachend-tevreden naar zyn dochter
blikt.
De rol van Magda wordt in deze nieuwe
Ufa-film gespeeld door de Zweedsche film
ster Zarah Leander, naar wie velen zeker
Zondagavond geluisterd zullen hebben toen
zy voor de radio eenige filmschlagers heeft
gezongen en van haar werk heeft verteld.
Leopold von Schwartze is iHeinrich George,
een van de beste Duitsche filmacteurs. Paul
Hlörbiger, die men den laatsten tyd niet
vaak meer op het witte doek ziet, treedt in
deze film op als de Domorganist Franz
Heffterdingh.
Het Rioleeringsvraagstuk.
in Boskoop.
De gemeenteraad heeft destijds een com
missie ad hoe ingesteld, welke tot taak had
het loozingsvraagstuk nader onder de loupe
De zaak stond zoo. Van de zijde van de
bewoners van de Nieuwstraat waren veel
vuldig klachten binnengekomen over de ver-
I vuiling van de achter de huizen loopende
sloot. Er was geen behoorlijke spuiing, ter-
wijl op de sloot tientallen privaten hun uit
monding hadden.
Verffchillende bewoners waren voor sloot-
dempiag en rioleering. De belanghebbende
eigenakn zouden dan een deel der kosten
voor hifi rekening behooren nemen.
Maar de noodige samenwerking kon op
I dit punt niet worden verkregen.-"
Toen dit punt in den gemeenteraad ter
sprake kwam, wist men evenmin uit de
moeilijkheden te geraken. Vandaar dat tot
instelling van een commissie ad hoe werd
besloten.
Inmiddels is het rapport der commissie
ad hoe verschenen. Ten aanzien van enkele
slooten adviseert zy tot demping en riolee
ring, ten aanzien van weer anderen tot uit
baggering.
By wyze van proef wenscht zij reeds nu
enkele slootgedeelten te dempen en riolee-
ren.
Het College van B. en W. heeft den Ge
meente-opzichter opgedragen omtrent dit
vraagstuk een rapport uit te brengen, zulks
naar aanleiding van het ingezonden advies
der Commissie ad hoe.
Deze titularis heeft een opvatting tegen
overgesteld aan die commissie. Naar zyn
meening bestaan tegen rioleering groote
technische bezwaren. Een algemeene riolee
ring der gemeente zal naast deze bezwaren
voorts tonnen gelds kosten.
Ook partieele rioleering geeft geen op
lossing. In dit geval wordt het vuil niet af
gevoerd, doch slechts verplaatst. Zyn con
clusie is dan ook, dat partieele rioleering
niet juist moet worden geacht.
Naar de meening van den Gemeente-op
zichter zal er reeds veel verbetering ko
men, wanneer alle particuliere riolen niet
rechtstreeks, doch via een deugdelijke septic -
tank loozen op de slooten en de slooten zelf
zoo goed mogelyk baggervry worden ge
houden.
Dit baggeren behoeft niet veel te kosten,
wanneer de aanwonenden dit collectief doen.
Hy wijst hierby op een geval uit de prac-
tijk, waarbij het op diepte houden van een
sloot de aanwonenden op 15 cent per M. per
jaar komt.
B.en W. hebben zich geheel op het stand
punt van den Gemeente-opzichter geplaatst.
Zy stellen voor het rapport der commissie
ad hoe voor kennisgeving aan te nemen en
de tot dusver gebruikelyke gemeentelijke
bijdrage ad 7.50 per strekkende meter voor
door particulieren aangelegde rioleering
voortaan niet meer te i
In aansluiting hierop iB
van B. en W. aan den Gemeenteraad van
beteekenis, dat by beschikking van den Mi
nister van Sociale Zaken van 26 September
1.1. werd goedgevonden, dat in werkverschaf
fing wordt uitgevoerd het uitbaggeren van
4325 M. vervuilde slooten.
Voor dit werk zal in een loonbedrag van
ten hoogste 10.000.-— de gewone bijdrage
uit het werkloosheidssubsidiefonds worden
verleend.
De kosten van dit werk zyn reeds op de
begrooting 1938 geraamd. Aangezien slechts
een gering gedeelte in het kalenderjaar
1938 tot uitvoering kan komen, zal in de
begrooting voor het jaar 1939 het niet-ver-
werkt bedrag worden opgenomen.
In den gemeenteraad zal over dit vraag
stuk nog wel nader van gedachten worden
gewisseld.
Dat bij sommige ingezetenen reeds de
vrees bestaat, dat by partieele rioleering
het slootvuil zich zal verplaatsen en der
halve niet gesproken kan worden van een
oplossing, blijkt wel uit een aan den Ge
meenteraad ingezonden adres van den heer
M. Oppelaar, houdende verzoek maatregelen
te treffen tegen vervuiling van de Biezen-
wetering, indien tot rioleering van de sloot
ten Oosten en/of ten Westen van de Nieuw
straat mocht worden overgegaan.
Revue scène Busby Berkeley „GoVddiggere in Parijs", de nieuwste Warner Bross show-
film met Rudy Vallee en de Schnickel Fritzband op zijn best. Réunie-Bioscoop.