lio STATION TE UTRECHT IN VLAMMEN Oude bovenbouw over volle breedte door vuur verwoest. ermesjes prijsklasse ARTS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 77e Jaargang NIEUWERKERK, ouderkerk, oudewater, reeuwijk, schoonhoven, stolwijk waddinxveen, zevenhuizen, Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen Aan het nieuwe gedeelte groote schade aangericht. 'W portret d De treinenloop slechts ten deéle gestagneerd. No. 19910 Maandag 19 December 1938 BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAf*ELLE, jlUjlVVI^>.1»*■*-»■** v a vUL/lJ, Vz L7 Vxi. V A'l1IJ‘ ‘öl\\7vl ITv/l^ 17LjIVxAIv, linnkJl Tr f- Moeilijk werk voor de brandweer. X' Voor behang alleen fa de Be- 25. Behangen 20 ct. per rd. d. Heijdenetr. I n vooraan- at Uw Jaargangen en Tijdschriften in binden hi Bedden, 6 id ik dat eerder geweten! had geen week meer over slagen. Iaden is >ADHUIS de loketten voor de reizigers nog met één of twee worden vermeerderd. Ook het nieuwe gedeelte niet te herstellen. Nader meldt men ons dat een der uitvoer ders van den nieuwbouw van meening is dat ook het geheele nieuwe gedeelte als verlo ren moet worden beschouwd. De verwoestingen door den brand ook in dit gedeelte zijn funest gebleken. De geheele bovenbouw zal gesloopt moe ten worden. Omtrent de oorzaak tast men geheel in het duister. De recherche zet haar onderzoek nog steeds voort. ^JEZOND mingscampagne werd begonnen. Een ander bcsluit betreft de voorstellen van een aantal hydro-electrische installa ties en papierfabrieken tot verhooging van ’t kapitaal. Voorts heeft de regeering de Crediet-instelling voor openbare werken opdracht gegeven een leening van ongeveer 4.5 mill, op te nemen ter financiering van het gebouw voor de wereldtentoonstelling, die in 1942 te Rome zal worden gehouden Oorzaak onbekend. Wat de oorzaak van dezen brand betreft staan de autoriteiten volkomen voor een raadsel. Men mag van geluk spreken, dat men et in geslaagd is de overkapping van de per. rons met uitzondering van enkele kiene plekken voor het vuur te vrijwaren. Hier door werd het stroomnet niet aan ge tas waardoor de stagnatie van den dienst tot een minimum kon worden beperkt. Uw costuum ontylekken en idelpersen voor 1-— 3. Roelofs, Walestraat j Pianoles, degelijk onderwijl •r billijk® conditie. Me). Ver I, Oosthaven 68. Bovenhuis huur, Jan v. - iur 5. Te koop een 1 K. Electromotor. Te bevr» Boelekade 17. Prompt 6.42 vertrok Zondagmorgen de eerste trein uit Utrecht in de richting Hil versum. Met het goed werkende apparaat waarover de Spoorwegen beschikken, was alles zoo geordend, dat zich voor de passa- HET BEZOEK VAN SCHACHT AAN LONDEN. Hoe hii over transfer van kapitaal der emigreerende Duitsche Joden denkt. Volgens de Financial News heeft dr Schacht, de president van de Duitsche Rijksbank, die de gast is van den gouver neur van de Bank van Engeland, aan de int-r-gouvemementeele commissie voor de vluchtelingenkwestie een plan doen toeko men. Het Duitsche plan zou het volgende inhouden: De deelnemende regeeringen zullen haar aankoopen van Duitsche goederen uitbrei den. Deze aankoopen zouden dan als een aanvullende export beschouwd moeten worden en dientengevolge buiten het me- 1 chanisme vallen van de bestaande clearing- overeenkomsten en in vrije deviezen be taald worden. Een bepaald percentage naar men meent niet meer dan 30 pct. van deze deviezen zou worden toegewezen voor de transfer van Joodsch kapitaal, dat de emigranten met zich mee mogen nemen, tiet resteerende bedrag van 70 pet. der vrüe deviezen zou ten bate van Duitsch- land komen en derhalve dienovereenkom stig de Duitsche buitenlandsche reserves versterken. Het plan, dat natuurlijk alleen door de betrokken regeeringen verworpen of aan vaard kan worden is gisteren door de inter- gouvernementeele commissie aan de regee ringen der Vereenigde Staten, Frankrjjk en Engeland toegezonden. Het blad schrijft, dat er omtrent de offi- cieele houding ten opzichte van het schema geen aanwijzingen voorhanden zijn. Vol gens de niet-officieelp opinie van goed in- g"lichte kringen echter is het plan absoluut onaannemelijk. Men acht het onredelijk, dat Duitschland in staat zou zijn, de ver volging van de Joden te gebruiken om zijn deviezenpositie te versterken. Het uiterste, waartoe men redelijkerwijs zou kunnen gaan, zoo meent men, is, dat Duitschland alle?n vrije deviezen krijgt tot een bedrag, gelijk aan het getransfeerde kapitaal. Ook in dit geval zou Duitschland het voordeel hebben van een extra-uitvoer. De omvang van de schade. Iedereen wil natuurlijk weten, wat de omvang van de schade is. Het spreekt ech ter ook vanzelf, dat deze schadê nog niet met eenige nauwkeurigheid is te overzier. Het bovengedeelte van het oude gebouw fa voor tweederde verwoest; het inwendige hiervan totaal (met enkele belangrijke ar chieven!) van de gevels staan slechts brok stukken overeind. Éénderde.van het oude gebouw, namelijk de zuidelijke vleugel, Is geheel intact gebleven. Van het nieuwe gebouw bleef vrijwel alles wat de constructieve deelen betreft, ongerept. Er zijn hier en daar, speciaal In de keukens van de restauratie plafonds naar beneden gekomen, er is een enonie waterschade, maar technisch is het nieuw gedeelte nog volkomen gezond. bill MIE COURANT. - - - -- rrrxirT^TTXTTTrJT^XT enz Zaterdagavond pl.m. elf uur is in een der bureaux van weg en werken in het Centraal Station te Utrecht een brand’out- itaan, welke zich snel uitbreidde in verbana met den krachtigen wind. Een groot deel van het kort geleden ge restaureerde stationsgebouw zooals men weet moest dp bovengevel nog gerestau reerd worden, is door het vuur verwoest. Door den vonkenregen konden het eerste en een gedeelte van het tweede perron niet worden gebruikt voor het reizigersverkeer, waardoor het treinverkeer een vertraging tot een half uur ondervond. De stroom van belangstellenden was he' grootst, nadat door de radio melding was gemaakt van het bijna historisch gebeuren, dat zich in de onmiddellijke omgeving af speelde en waarvan iedereen natuurlijk per soonlijk getuige wenschte te zijn. De Utrechtsche brandweer heeft zich kranig geweerd. Met de uiterste krachtsinspannin is het gelukt een gedeelte van het stations gebouw, alsmede de overkapping te behou den. V Zondagmiddag omstreeks twee uur waren nog vele manschappen aan het werk om de steeds opnieuw opduikende vlammen in het totaal ontredderde gedeelte van het gebouw te dooven. De getroffen maatregelen. Daar het grootste gedeelte van het sta tionsgebouw thans voorloopig buiten dienst is gesteld werden terstond maatregelen ge troffen om den dienst bij het aanbreken van den nieuwen dag met zoo weinig mogelijk** stagnatie te laten verloopen. Het bagag* depot, links van den uitgang is in allerijl ingericht als plaatskaartenbureau, terwijl ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 15 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag on den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 50 hooger. Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceorden prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. ITALIAANSCHE BANKEN MOETEN KAPITAAL AFSTAAN. Tm behoeve van de autarkische po litiek. Honderd bankfilialen moeten verdwenen. Naar aan de „Daily Telegraph” uit Rome wordt gemeld, heeft de ftaliaansche regee ring Vrijdag besloteft, drastische nieuwe tnaatregelen te nemen ten behoeve van de zelfvoorziening. De eerste daarvan is een decreet voor alle banken, financieele instellingen en verzeke ringsmaatschappyen, groote en kleine, eer deel van haar kapitaal ter beschikking var de regeering te stellen ter voorziening In de financieele behoeften van autarkische ondernemingen. Het bedrag dat elke onderneming ze. moeten afstaan, zal worden vastgesteld na overleg met het controle-bureau voor he* spaarwezen, dat eenigen tyd geleden is gesticht. Voorts heeft de regeering Vrijdag beslo ten 100 filialen van de groote banken te doen sluiten. De banken hebben reeds 700 filialen minder sedert met de bankhervor langstelling. De politie zorgde voor een ruime afzetting, waardoor ook de Zeister. tram niet meer op het Stationsplein kon den komen. Zy kregen nu hun eindpunt op het Vredenburg en zoo goed en zoo kwaari als het ging, werd de dienst voortgezet. Ook elders had de politie druk werk met de regeling van het verkeer. Vóór het slui tingsuur hadden velen een plaatsje ver overd in de hotels en restaurants, die zich op het Stationsplein bevinden. Talrijke kubieke meters water werden in het vuur geworpen. Het water stroom de in breede golven naar beneden waar het door zanddammetjes in de gewenschte richtingen werd weggeleid, om op straal een overstrooming te voorkomen, die by deze felle koude onmiddellyk een ijsvlakte tot gevolg zou hebben. Voor zoover er toen water op het Stationsplein kwam te staan, werd er dadelijk zand over gestrooid om gladheid te voorkomen. De brandweerlieden, die bij de straalpijpen stonden, waren in yspoppen veranderd. Zij moesten telkens worden afgelost, doch smaakten met hun werk de voldoening het vuur langzaam te zien verminderen. Veertien uur na het uitbreken van den brand was de Utrechtsche brandweer nog steeds bezig om het vuur volkomen te over meesteren doch de strijd was zwaar, daar de weersomstandigheden de werkzaamhe den der brandwe°rlieden ten zeerste be lemmerden. Telkens opnieuw laaiden de vlammen wederom op in de nog overeind- staande resten, waardoor de duizenden be langstellenden, die gedurende den nacht hun nieuwsgierigheid wisten te bedwingen en Zondagmorgen een bezoek aan het ter rein van dezen voor Utrecht zoo unieken brand brachten. De spoorwegbeambten op het centraal station hadden Zaterdagavond al een zeer zware taak. Toevallig brak de brand uit op een tydstip, dat men reeds zyn handen, vol had om het treinverkeer tusschen Utrecht en het Westen van het land zonder eenig»1 stagnatie te doen verloopen. In de omgeving van het stationsemplacement te Vleuten was namelijk omstreeks tien uur de voe- dingskabel van het electrische net gebro ken, waardoor het treinverkeer tydelyh over één spoor moest worden geleid. Toen dan ook kort daarop de uitslaande brand m het Centraalstation opnieuw moeilijkheden opleverde, was van een normalen treinen loop absoluut geen sprake meer. Het gelukte de treinen op een veilige plaats, alhoewel met groote vertraging, in- en uit te laten gaan, terwijl zooveel mogo- lyk dg elecrische treinen werden vervangen door diesel- en stoomtreinen. Hoe ongunstig de weersomstandigheden ook waren, moet ten opzichte hiervan wor den opgemerkt, dat men van geluk mag spreken, dat de brand in het Noordelijke gedeelte van het station is uitgebroken waardoor het later, toen voldoende water op den vuurhaard kon worden gespoten, mogelijk bleek, den brand te beperken tot d® bureaux van de afdeelingen weg en wer ken en van vervoer. Hierdoor gelukte het de afdeelin>’ tractie, behoudens aanzienlijke water schade, onaangetast te behouden, waar door de daaronder gelegen vestibule mot het plaatskaarten bureau en toegangen tot de perrons eveneens aan den greep van het vuur kon worden ontrukt. Dit gedeelte van het station verkeert mo menteel evenwel in een dusdanigen deplo- rabelen toestand, dat het vermoedelyk nog wel eenigen tyd zal duren alvorens het wederom in dienst zal kunnen worden geno men HIA ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de Iworging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA. - bfl onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef Interc 2745. Postrekening 48400. Wollen dekens. Betalingen vanaf 50 cent, idio, Meubelen, Haarden, aschm., Wringers, E— z. Boelekade 41, tos®*® 10 uur ’s avonds. Een uitdraaihaard Te^bevr. Boelekade Uö- Zwarte Leidsche SajH nu 25 et olbaal _Hoogü^. u Reformhui» Wt op gebied v.» Ata* je dranken voor de «o®» ntdagen - een ruime ®>rte«W Reformhum, Eet ons Roggebrood,’^ ra| erd, altijd begwta J kje 8 et., 1 P-.PA R B2. Reformhms, Voor goed en WT J. C. de Bmta buurt 17, BouWm^. Hitler wenscht goede betrekkingen met Nederland. Rykskanselier Hitler heeft Zaterdag met het gebruikelijk ceremonieel den nieuwen Nederlandschen gezant te Berlyn, jhr. mr. H. M. van Haersma de With, ontvangen. By de overhandiging van zyn geloofs brieven heeft jhr. Van Haersma de With een toespraak gehouden, waarin hy uitdruk king gaf aan den wensch van zijn regee ring, de hechte vriendschaps. en buurbe trekkingen, welke van oudsher bestaan tus- schen Nederland en Duitschland, ook verdei te onderhouden en uit te breiden. Rykskanselier Hitler herdacht in zijn antwoord den tragischen dood van den vo- rigen gezant en besprak vervolgens de vriendschappelijke betrekkingen tusschen de twee landen. Het Duitsche ry'k hecht ook groot gewicht aan de handhavfhg cn verinniging van deze b°trekkingen. Na de ontvangst heeft de Führer zich nog eenigen tyd met den gezant onderhol - den. Omstreeks half elf constateerden voorbij- gangers een vuurgloed boven het dak. Zij waarschuwden de brandweer, die spoedig met groot materiaal uitrukte en den strijd tegen het vuur aan bond. De vlammen slot en uit het dak en al spoedig werd duide lijk, dat het een brand van grooten omvang rou worden. Het vuur werd aangewakkerd door den krachtigen oostenwind, zoodat tonen een half uur het geheele dak van iet stationsgebouw door het vuur was aan», getast. Om half twee brandde de bovenverdie ping van het Centraalstation nog flink. Men concentreerde de blussching hoofdza- I nendul op ^et middengedeelte, om verdere Uitbreiding te voorkomen. Dit is dan ook wel gelukt. Om dezen tyd kon men zeggen dat het vuur was gelocaliseerd. De geheele noordelijke helft van de bo- A. Broer, Nieuwehaven 326 wnverdieping is echter een prooi der vlam- - 1 men geworden. Het felst brandde het vuur w... - op den noordelijken hork, waar het ook was ngselbeurs, Zeugestr. 86, Tel uitgebroken. Daar sloegen de vlammen nog -3. -n-* langentyd naar buiten, zoodat het in den avond een fantastisch schouwspel was. Een gedeelte van den muur was ingestort en de brandweer zou de rest nog omverwerpen. Dit gedeelte van de bovenverdieping is vol maakt in een ruïne herschapen. Het blusschingswerk. De blussching geschiedde aanvankelijk weinig vlot, doordat de standpijpen op de waterleiding bevroren waren. Later werd dat euvel verholpen. De brandweer kwam op het eerste alarm aanvankelijk met een betrekkelyk kiemen spuit, doch spoedig werd het bevel gegeven om grooter mate riaal te doen aanrukken. Na korten tijd kon het viur met al het beschikbare materiaal uit Utrecht worden aangetast. Hulp uit Amsterdam. Omstreeks half één is een motorspuit van de Amsterdamsche brandweer met vol ledigs liezetting naar Utrecht vertrokken °m hulp te verleenen bij den brand, maar behoefde geen dienst te doen. Het spoorwegverkeer. Tijdens den brand is de dienst op het station zooveel mogelijk voortgezet. Het dectrische net was gedeeltelijk uitgescha keld waarvoor enkele dieseltreinen en stoomtreinen werden ingelegd. Omstreek*» 11 uur zyn er nog geheel buiten de dienst- ^geüng om treinen naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en den Bosch vertrok ken. Het electrische net op de spoorbanen langs het derde perron bleef ingeschakeid Het tweede perron was door de politie ont- -ld, doch men had t Ikens weer moeite om de reizigers daar vandaan te houden en naar de uitgangen te dirigeeren, daar zij van hier uit een uitstekend gezicht hadd *n ®P den brand die aan het eerste perron hoedde. Ondanks herhaalde aanmaningen ^n de politie bewogen zich stroomen rei- rigers slechts op trage wijze naar den ritgang. Terwijl de noordelijke helft van het sta tion fel brandde en er elk oogenblik gevaar “stond dat een gedeelte van de groote hal instorten, bleven de controle-beambten “b de toegang naar de perrons trouw hun 'Henit vervullen. Gok buiten het station giers geen moeilijkheden voordeden! In den loop van den nacht waren de bekende kaartjes-afgifte-toestellen uit de loketten- ruimte overgebracht naar het bagagedepoi onmiddellyk ten Zuiden van den uitgang, terwijl in dit kleine vertrek provisorisch, maar toch doeltreffend, vier nieuwe loket ten waren ingericht met gebruikmaking van de bestaande toonbank, waarop een afscheiding van gevlochten ijzergaas wa-> getimmerd. Natuurlijk gaf de kleine ruimte by den overgrooten toeloop, speciaal tegen de heele uren, wel eens stagnatie, maar voor een serie stations konden kaartjes ge kocht worden in een der glazen huisjes var. de uitgangscontrole Met het oog op de Kerstdrukte zullen "^dramatische-wending in ZWENDEL-AFFAIRE TE NEW-YORK. Hoofdverdachte Philip Musica, alias Donald Coster, pleegt zelfmoord. Donald Coster, de president van os MacKesson and Robbins Drug Corporation, die, zooals gemeld, er van wordt verdach' de boeken van zijp firma te Hebben ver- valscht en onjuiste inlichtingen aan d. Securities and Exchange Commission" tt hebben gegeven, heeft in zijn villa in de buurt van Fairfields in Connecticut zelf moord gepleegd. Coster heeft zich een kogel door het hoofd geschoten op het moment, dat de po litie bij de villa arriveerde om hem te ar- resteeren. Zijn vrouw kreeg een aanval van hysterie toen zij het schot hoorde. Reuter meldt nader, dat uit de vinger afdrukken van Coster gebleken is, dat hij inderdaad Philip Musica, die 25 jaar gele den wegens oplichting en zwendel tot dén bedrag van ruim 1.000.000 werd veroor deeld. In de zwendel-affaire MacKesson er Robbins zijn behalve Coster nog twee andc ren. Vernard en Dietrich geheeten, bstrok- ken. De politie heeft aan de hand van vin gerafdrukken geconstateerd, dat Vernard Musica’s, alias Costers, broeder is. Zoowe» laatstgenoemde als Coster zelf hadden hun verleden zeer goed verborgen weten te hou den. De ontdekking van hun werkelijke identiteit beteekende een groote verrassing voor Wallstreet. Coster was lid van verscheidene exclusie ve Amerikaansche clubs, o.m. de New Yoik Yacht Club. De politie stelt thans een on derzoek in naar het verleden van Dietrich, den tweeden kassier van MacKesson en Robbins. Reuter meldt nader, dat opnieuw sensa tie is gewekt door een verklaring van dc politie-autoriteiten, dat Dietrich eveneers een broeder van Coster is. De politie gelooft, dat Coster behalve bij de reeds geroemde zwendel-affaire ook be trokken was bij een uitgebreiden clan- destienen wapenhandel aan een land, dat op het oogenblik oorlog voert. De wapens wei den verstuurd in kisten, waarvan de inhoud in de connossementen werd opgegeven als „magnesium”. De assistent-aflorney general van den staat New York heeft verklaard, dat hij door de affaire-Coster een wijdvertakte bende wapensmokkelaars op het spoor is gekomen, waarbij verscheidene staande personen betrokken zijn. de helft van den uitgang thans ingang is geworden. Men had gehoopt, dat de schade, toegebracht aan de nieuwe hal en ingang, alsmede de toegangen tot de perrons min. der groot zou zyn geweest, waardoor het mogelyk zou blyken te zijn dit gedeelte voorloopig te gebruiken als uitgang. Het water lag in de hal Zondagmiddag nog een decimeter hoog, zoodat hiervan geen sprake kon zyn. Ook het plaatskaartenbureau bleek in dezelfde omstandigheden te verkeeren, zoodat men van het oorspronkelijke plan om dit gedeelte van het station ttfdelyk te doen fungeeren als uitgang af moest zien. Dat het een en ander natuurlijk ook eenige stagnatie in den dienst teweeg heeft ge bracht, valt gemakkelyk te begtypen. De reizigers worden dan ook in hun eigen be lang aangeraden zich tijdig bij de geïmpro viseerde plaatskaartenloketten in het baga- gedepot te vervoegen om niet het gevaar te loopen den. trein vlak voor hun neus te zien wegryden. Alleen in de ochtenduren to‘ des middags één uur kon men tenslotte niet voorkomen, dat de verschillende treinen met maximaal tien minuten vertraging bin nenkwamen en vertrokken. De beide spo ren, gelegen tusschen hef eerste en tweede perron waren den geheelen morgen buiten gebruik gesteld, zoodat verschillende omzet tingen van treinen moesten, plaatsvinden waardoor op sommige ©ogenblikken enkele treinen dienden te worden opgehouden, daar de beschikbare ruimte te klein was om alle tegelijk binnen te loodsen. Om één uur werdén deze beide sporen evenwel wederom vrijgegeven en kon d° dienst verder zonder noemenswaardige stagnatie verloopen. In verband met een rustige afwikkeling van het treinverkeer werden geen perron, kaartjes verkocht, zoodat uitsluitend reizi gers toegang verkregen tot de perrons. De politie hield gedurende den geheelen Zondag het Stationsplein voor het grootste gedeelte af gezet.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 1