lio
STATION TE UTRECHT IN VLAMMEN
Oude bovenbouw over volle breedte door vuur verwoest.
ermesjes
prijsklasse
ARTS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
77e Jaargang
NIEUWERKERK, ouderkerk, oudewater, reeuwijk, schoonhoven, stolwijk waddinxveen, zevenhuizen,
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
Aan het nieuwe gedeelte groote schade aangericht.
'W portret
d
De treinenloop slechts ten
deéle gestagneerd.
No. 19910 Maandag 19 December 1938
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAf*ELLE,
jlUjlVVI^>.1»*■*-»■** v a vUL/lJ, Vz L7 Vxi. V A'l1IJ‘ ‘öl\\7vl ITv/l^ 17LjIVxAIv, linnkJl
Tr
f-
Moeilijk werk voor de brandweer.
X'
Voor behang alleen fa de Be-
25. Behangen 20 ct. per rd.
d. Heijdenetr. I
n
vooraan-
at Uw Jaargangen en
Tijdschriften in binden hi
Bedden,
6
id ik dat eerder geweten!
had geen week meer over
slagen.
Iaden is
>ADHUIS
de loketten voor de reizigers nog met één
of twee worden vermeerderd.
Ook het nieuwe gedeelte niet te
herstellen.
Nader meldt men ons dat een der uitvoer
ders van den nieuwbouw van meening is dat
ook het geheele nieuwe gedeelte als verlo
ren moet worden beschouwd.
De verwoestingen door den brand ook in
dit gedeelte zijn funest gebleken.
De geheele bovenbouw zal gesloopt moe
ten worden.
Omtrent de oorzaak tast men geheel in
het duister.
De recherche zet haar onderzoek nog
steeds voort.
^JEZOND
mingscampagne werd begonnen.
Een ander bcsluit betreft de voorstellen
van een aantal hydro-electrische installa
ties en papierfabrieken tot verhooging van
’t kapitaal. Voorts heeft de regeering de
Crediet-instelling voor openbare werken
opdracht gegeven een leening van ongeveer
4.5 mill, op te nemen ter financiering van
het gebouw voor de wereldtentoonstelling,
die in 1942 te Rome zal worden gehouden
Oorzaak onbekend.
Wat de oorzaak van dezen brand betreft
staan de autoriteiten volkomen voor een
raadsel.
Men mag van geluk spreken, dat men et
in geslaagd is de overkapping van de per.
rons met uitzondering van enkele kiene
plekken voor het vuur te vrijwaren. Hier
door werd het stroomnet niet aan ge tas
waardoor de stagnatie van den dienst tot
een minimum kon worden beperkt.
Uw costuum ontylekken en
idelpersen voor 1-—
3. Roelofs, Walestraat j
Pianoles, degelijk onderwijl
•r billijk® conditie. Me). Ver
I, Oosthaven 68.
Bovenhuis
huur, Jan v. -
iur 5.
Te koop een 1
K. Electromotor. Te bevr»
Boelekade 17.
Prompt 6.42 vertrok Zondagmorgen de
eerste trein uit Utrecht in de richting Hil
versum. Met het goed werkende apparaat
waarover de Spoorwegen beschikken, was
alles zoo geordend, dat zich voor de passa-
HET BEZOEK VAN SCHACHT
AAN LONDEN.
Hoe hii over transfer van kapitaal
der emigreerende Duitsche Joden
denkt.
Volgens de Financial News heeft dr
Schacht, de president van de Duitsche
Rijksbank, die de gast is van den gouver
neur van de Bank van Engeland, aan de
int-r-gouvemementeele commissie voor de
vluchtelingenkwestie een plan doen toeko
men. Het Duitsche plan zou het volgende
inhouden:
De deelnemende regeeringen zullen haar
aankoopen van Duitsche goederen uitbrei
den. Deze aankoopen zouden dan als een
aanvullende export beschouwd moeten
worden en dientengevolge buiten het me-
1 chanisme vallen van de bestaande clearing-
overeenkomsten en in vrije deviezen be
taald worden. Een bepaald percentage
naar men meent niet meer dan 30 pct. van
deze deviezen zou worden toegewezen
voor de transfer van Joodsch kapitaal, dat
de emigranten met zich mee mogen nemen,
tiet resteerende bedrag van 70 pet. der
vrüe deviezen zou ten bate van Duitsch-
land komen en derhalve dienovereenkom
stig de Duitsche buitenlandsche reserves
versterken.
Het plan, dat natuurlijk alleen door de
betrokken regeeringen verworpen of aan
vaard kan worden is gisteren door de inter-
gouvernementeele commissie aan de regee
ringen der Vereenigde Staten, Frankrjjk en
Engeland toegezonden.
Het blad schrijft, dat er omtrent de offi-
cieele houding ten opzichte van het schema
geen aanwijzingen voorhanden zijn. Vol
gens de niet-officieelp opinie van goed in-
g"lichte kringen echter is het plan absoluut
onaannemelijk. Men acht het onredelijk,
dat Duitschland in staat zou zijn, de ver
volging van de Joden te gebruiken om zijn
deviezenpositie te versterken. Het uiterste,
waartoe men redelijkerwijs zou kunnen
gaan, zoo meent men, is, dat Duitschland
alle?n vrije deviezen krijgt tot een bedrag,
gelijk aan het getransfeerde kapitaal. Ook
in dit geval zou Duitschland het voordeel
hebben van een extra-uitvoer.
De omvang van de schade.
Iedereen wil natuurlijk weten, wat de
omvang van de schade is. Het spreekt ech
ter ook vanzelf, dat deze schadê nog niet
met eenige nauwkeurigheid is te overzier.
Het bovengedeelte van het oude gebouw fa
voor tweederde verwoest; het inwendige
hiervan totaal (met enkele belangrijke ar
chieven!) van de gevels staan slechts brok
stukken overeind. Éénderde.van het oude
gebouw, namelijk de zuidelijke vleugel, Is
geheel intact gebleven.
Van het nieuwe gebouw bleef vrijwel
alles wat de constructieve deelen betreft,
ongerept. Er zijn hier en daar, speciaal In
de keukens van de restauratie plafonds
naar beneden gekomen, er is een enonie
waterschade, maar technisch is het nieuw
gedeelte nog volkomen gezond.
bill MIE COURANT.
- - - -- rrrxirT^TTXTTTrJT^XT enz
Zaterdagavond pl.m. elf uur is in een der
bureaux van weg en werken in het
Centraal Station te Utrecht een brand’out-
itaan, welke zich snel uitbreidde in verbana
met den krachtigen wind.
Een groot deel van het kort geleden ge
restaureerde stationsgebouw zooals men
weet moest dp bovengevel nog gerestau
reerd worden, is door het vuur verwoest.
Door den vonkenregen konden het eerste
en een gedeelte van het tweede perron niet
worden gebruikt voor het reizigersverkeer,
waardoor het treinverkeer een vertraging
tot een half uur ondervond.
De stroom van belangstellenden was he'
grootst, nadat door de radio melding was
gemaakt van het bijna historisch gebeuren,
dat zich in de onmiddellijke omgeving af
speelde en waarvan iedereen natuurlijk per
soonlijk getuige wenschte te zijn. De
Utrechtsche brandweer heeft zich kranig
geweerd. Met de uiterste krachtsinspannin
is het gelukt een gedeelte van het stations
gebouw, alsmede de overkapping te behou
den. V
Zondagmiddag omstreeks twee uur waren
nog vele manschappen aan het werk om de
steeds opnieuw opduikende vlammen in het
totaal ontredderde gedeelte van het gebouw
te dooven.
De getroffen maatregelen.
Daar het grootste gedeelte van het sta
tionsgebouw thans voorloopig buiten dienst
is gesteld werden terstond maatregelen ge
troffen om den dienst bij het aanbreken van
den nieuwen dag met zoo weinig mogelijk**
stagnatie te laten verloopen. Het bagag*
depot, links van den uitgang is in allerijl
ingericht als plaatskaartenbureau, terwijl
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring):
15 regels 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring:
1—5 regels 1.55. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bijslag on den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prijs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zjjn.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen bij contract tot zeer gereduceorden
prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
ITALIAANSCHE BANKEN
MOETEN KAPITAAL AFSTAAN.
Tm behoeve van de autarkische po
litiek. Honderd bankfilialen moeten
verdwenen.
Naar aan de „Daily Telegraph” uit Rome
wordt gemeld, heeft de ftaliaansche regee
ring Vrijdag besloteft, drastische nieuwe
tnaatregelen te nemen ten behoeve van de
zelfvoorziening.
De eerste daarvan is een decreet voor alle
banken, financieele instellingen en verzeke
ringsmaatschappyen, groote en kleine, eer
deel van haar kapitaal ter beschikking var
de regeering te stellen ter voorziening In
de financieele behoeften van autarkische
ondernemingen.
Het bedrag dat elke onderneming ze.
moeten afstaan, zal worden vastgesteld na
overleg met het controle-bureau voor he*
spaarwezen, dat eenigen tyd geleden is
gesticht.
Voorts heeft de regeering Vrijdag beslo
ten 100 filialen van de groote banken te
doen sluiten. De banken hebben reeds 700
filialen minder sedert met de bankhervor
langstelling. De politie zorgde voor een
ruime afzetting, waardoor ook de Zeister.
tram niet meer op het Stationsplein kon
den komen. Zy kregen nu hun eindpunt op
het Vredenburg en zoo goed en zoo kwaari
als het ging, werd de dienst voortgezet.
Ook elders had de politie druk werk met de
regeling van het verkeer. Vóór het slui
tingsuur hadden velen een plaatsje ver
overd in de hotels en restaurants, die zich
op het Stationsplein bevinden.
Talrijke kubieke meters water werden
in het vuur geworpen. Het water stroom
de in breede golven naar beneden waar
het door zanddammetjes in de gewenschte
richtingen werd weggeleid, om op straal
een overstrooming te voorkomen, die by
deze felle koude onmiddellyk een ijsvlakte
tot gevolg zou hebben. Voor zoover er toen
water op het Stationsplein kwam te staan,
werd er dadelijk zand over gestrooid om
gladheid te voorkomen. De brandweerlieden,
die bij de straalpijpen stonden, waren in
yspoppen veranderd. Zij moesten telkens
worden afgelost, doch smaakten met hun
werk de voldoening het vuur langzaam te
zien verminderen.
Veertien uur na het uitbreken van den
brand was de Utrechtsche brandweer nog
steeds bezig om het vuur volkomen te over
meesteren doch de strijd was zwaar, daar
de weersomstandigheden de werkzaamhe
den der brandwe°rlieden ten zeerste be
lemmerden. Telkens opnieuw laaiden de
vlammen wederom op in de nog overeind-
staande resten, waardoor de duizenden be
langstellenden, die gedurende den nacht
hun nieuwsgierigheid wisten te bedwingen
en Zondagmorgen een bezoek aan het ter
rein van dezen voor Utrecht zoo unieken
brand brachten.
De spoorwegbeambten op het centraal
station hadden Zaterdagavond al een zeer
zware taak. Toevallig brak de brand uit op
een tydstip, dat men reeds zyn handen, vol
had om het treinverkeer tusschen Utrecht
en het Westen van het land zonder eenig»1
stagnatie te doen verloopen. In de omgeving
van het stationsemplacement te Vleuten
was namelijk omstreeks tien uur de voe-
dingskabel van het electrische net gebro
ken, waardoor het treinverkeer tydelyh
over één spoor moest worden geleid. Toen
dan ook kort daarop de uitslaande brand m
het Centraalstation opnieuw moeilijkheden
opleverde, was van een normalen treinen
loop absoluut geen sprake meer.
Het gelukte de treinen op een veilige
plaats, alhoewel met groote vertraging, in-
en uit te laten gaan, terwijl zooveel mogo-
lyk dg elecrische treinen werden vervangen
door diesel- en stoomtreinen.
Hoe ongunstig de weersomstandigheden
ook waren, moet ten opzichte hiervan wor
den opgemerkt, dat men van geluk mag
spreken, dat de brand in het Noordelijke
gedeelte van het station is uitgebroken
waardoor het later, toen voldoende water
op den vuurhaard kon worden gespoten,
mogelijk bleek, den brand te beperken tot
d® bureaux van de afdeelingen weg en wer
ken en van vervoer.
Hierdoor gelukte het de afdeelin>’
tractie, behoudens aanzienlijke water
schade, onaangetast te behouden, waar
door de daaronder gelegen vestibule mot
het plaatskaarten bureau en toegangen
tot de perrons eveneens aan den greep
van het vuur kon worden ontrukt.
Dit gedeelte van het station verkeert mo
menteel evenwel in een dusdanigen deplo-
rabelen toestand, dat het vermoedelyk nog
wel eenigen tyd zal duren alvorens het
wederom in dienst zal kunnen worden geno
men
HIA
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
Iworging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.15.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA. -
bfl onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
Interc 2745. Postrekening 48400.
Wollen dekens.
Betalingen vanaf 50 cent,
idio, Meubelen, Haarden,
aschm., Wringers, E—
z. Boelekade 41, tos®*®
10 uur ’s avonds.
Een uitdraaihaard
Te^bevr. Boelekade Uö-
Zwarte Leidsche SajH
nu 25 et
olbaal _Hoogü^.
u Reformhui»
Wt op gebied v.» Ata*
je dranken voor de «o®»
ntdagen -
een ruime ®>rte«W
Reformhum,
Eet ons Roggebrood,’^ ra|
erd, altijd begwta J
kje 8 et., 1 P-.PA R
B2. Reformhms,
Voor goed en
WT J. C. de Bmta
buurt 17, BouWm^.
Hitler wenscht goede betrekkingen
met Nederland.
Rykskanselier Hitler heeft Zaterdag met
het gebruikelijk ceremonieel den nieuwen
Nederlandschen gezant te Berlyn, jhr. mr.
H. M. van Haersma de With, ontvangen.
By de overhandiging van zyn geloofs
brieven heeft jhr. Van Haersma de With
een toespraak gehouden, waarin hy uitdruk
king gaf aan den wensch van zijn regee
ring, de hechte vriendschaps. en buurbe
trekkingen, welke van oudsher bestaan tus-
schen Nederland en Duitschland, ook verdei
te onderhouden en uit te breiden.
Rykskanselier Hitler herdacht in zijn
antwoord den tragischen dood van den vo-
rigen gezant en besprak vervolgens de
vriendschappelijke betrekkingen tusschen
de twee landen. Het Duitsche ry'k hecht
ook groot gewicht aan de handhavfhg cn
verinniging van deze b°trekkingen.
Na de ontvangst heeft de Führer zich
nog eenigen tyd met den gezant onderhol -
den.
Omstreeks half elf constateerden voorbij-
gangers een vuurgloed boven het dak. Zij
waarschuwden de brandweer, die spoedig
met groot materiaal uitrukte en den strijd
tegen het vuur aan bond. De vlammen slot
en uit het dak en al spoedig werd duide
lijk, dat het een brand van grooten omvang
rou worden. Het vuur werd aangewakkerd
door den krachtigen oostenwind, zoodat
tonen een half uur het geheele dak van
iet stationsgebouw door het vuur was aan»,
getast.
Om half twee brandde de bovenverdie
ping van het Centraalstation nog flink.
Men concentreerde de blussching hoofdza-
I nendul op ^et middengedeelte, om verdere
Uitbreiding te voorkomen. Dit is dan ook
wel gelukt. Om dezen tyd kon men zeggen
dat het vuur was gelocaliseerd.
De geheele noordelijke helft van de bo-
A. Broer, Nieuwehaven 326 wnverdieping is echter een prooi der vlam-
- 1 men geworden. Het felst brandde het vuur
w... - op den noordelijken hork, waar het ook was
ngselbeurs, Zeugestr. 86, Tel uitgebroken. Daar sloegen de vlammen nog
-3. -n-* langentyd naar buiten, zoodat het in den
avond een fantastisch schouwspel was. Een
gedeelte van den muur was ingestort en de
brandweer zou de rest nog omverwerpen.
Dit gedeelte van de bovenverdieping is vol
maakt in een ruïne herschapen.
Het blusschingswerk.
De blussching geschiedde aanvankelijk
weinig vlot, doordat de standpijpen op de
waterleiding bevroren waren. Later
werd dat euvel verholpen. De brandweer
kwam op het eerste alarm aanvankelijk met
een betrekkelyk kiemen spuit, doch spoedig
werd het bevel gegeven om grooter mate
riaal te doen aanrukken. Na korten tijd kon
het viur met al het beschikbare materiaal
uit Utrecht worden aangetast.
Hulp uit Amsterdam.
Omstreeks half één is een motorspuit
van de Amsterdamsche brandweer met vol
ledigs liezetting naar Utrecht vertrokken
°m hulp te verleenen bij den brand, maar
behoefde geen dienst te doen.
Het spoorwegverkeer.
Tijdens den brand is de dienst op het
station zooveel mogelijk voortgezet. Het
dectrische net was gedeeltelijk uitgescha
keld waarvoor enkele dieseltreinen en
stoomtreinen werden ingelegd. Omstreek*»
11 uur zyn er nog geheel buiten de dienst-
^geüng om treinen naar Amsterdam, Den
Haag en Rotterdam en den Bosch vertrok
ken. Het electrische net op de spoorbanen
langs het derde perron bleef ingeschakeid
Het tweede perron was door de politie ont-
-ld, doch men had t Ikens weer moeite
om de reizigers daar vandaan te houden en
naar de uitgangen te dirigeeren, daar zij
van hier uit een uitstekend gezicht hadd *n
®P den brand die aan het eerste perron
hoedde. Ondanks herhaalde aanmaningen
^n de politie bewogen zich stroomen rei-
rigers slechts op trage wijze naar den
ritgang.
Terwijl de noordelijke helft van het sta
tion fel brandde en er elk oogenblik gevaar
“stond dat een gedeelte van de groote hal
instorten, bleven de controle-beambten
“b de toegang naar de perrons trouw hun
'Henit vervullen.
Gok buiten het station
giers geen moeilijkheden voordeden! In den
loop van den nacht waren de bekende
kaartjes-afgifte-toestellen uit de loketten-
ruimte overgebracht naar het bagagedepoi
onmiddellyk ten Zuiden van den uitgang,
terwijl in dit kleine vertrek provisorisch,
maar toch doeltreffend, vier nieuwe loket
ten waren ingericht met gebruikmaking
van de bestaande toonbank, waarop een
afscheiding van gevlochten ijzergaas wa->
getimmerd. Natuurlijk gaf de kleine ruimte
by den overgrooten toeloop, speciaal tegen
de heele uren, wel eens stagnatie, maar
voor een serie stations konden kaartjes ge
kocht worden in een der glazen huisjes var.
de uitgangscontrole
Met het oog op de Kerstdrukte zullen
"^dramatische-wending in
ZWENDEL-AFFAIRE TE
NEW-YORK.
Hoofdverdachte Philip Musica, alias
Donald Coster, pleegt zelfmoord.
Donald Coster, de president van os
MacKesson and Robbins Drug Corporation,
die, zooals gemeld, er van wordt verdach'
de boeken van zijp firma te Hebben ver-
valscht en onjuiste inlichtingen aan d.
Securities and Exchange Commission" tt
hebben gegeven, heeft in zijn villa in de
buurt van Fairfields in Connecticut zelf
moord gepleegd.
Coster heeft zich een kogel door het
hoofd geschoten op het moment, dat de po
litie bij de villa arriveerde om hem te ar-
resteeren. Zijn vrouw kreeg een aanval van
hysterie toen zij het schot hoorde.
Reuter meldt nader, dat uit de vinger
afdrukken van Coster gebleken is, dat hij
inderdaad Philip Musica, die 25 jaar gele
den wegens oplichting en zwendel tot dén
bedrag van ruim 1.000.000 werd veroor
deeld.
In de zwendel-affaire MacKesson er
Robbins zijn behalve Coster nog twee andc
ren. Vernard en Dietrich geheeten, bstrok-
ken. De politie heeft aan de hand van vin
gerafdrukken geconstateerd, dat Vernard
Musica’s, alias Costers, broeder is. Zoowe»
laatstgenoemde als Coster zelf hadden hun
verleden zeer goed verborgen weten te hou
den. De ontdekking van hun werkelijke
identiteit beteekende een groote verrassing
voor Wallstreet.
Coster was lid van verscheidene exclusie
ve Amerikaansche clubs, o.m. de New Yoik
Yacht Club. De politie stelt thans een on
derzoek in naar het verleden van Dietrich,
den tweeden kassier van MacKesson en
Robbins.
Reuter meldt nader, dat opnieuw sensa
tie is gewekt door een verklaring van dc
politie-autoriteiten, dat Dietrich eveneers
een broeder van Coster is.
De politie gelooft, dat Coster behalve bij
de reeds geroemde zwendel-affaire ook be
trokken was bij een uitgebreiden clan-
destienen wapenhandel aan een land, dat op
het oogenblik oorlog voert. De wapens wei
den verstuurd in kisten, waarvan de inhoud
in de connossementen werd opgegeven als
„magnesium”.
De assistent-aflorney general van den
staat New York heeft verklaard, dat hij
door de affaire-Coster een wijdvertakte
bende wapensmokkelaars op het spoor is
gekomen, waarbij verscheidene
staande personen betrokken zijn.
de helft van den uitgang thans ingang is
geworden. Men had gehoopt, dat de schade,
toegebracht aan de nieuwe hal en ingang,
alsmede de toegangen tot de perrons min.
der groot zou zyn geweest, waardoor het
mogelyk zou blyken te zijn dit gedeelte
voorloopig te gebruiken als uitgang. Het
water lag in de hal Zondagmiddag nog een
decimeter hoog, zoodat hiervan geen sprake
kon zyn. Ook het plaatskaartenbureau bleek
in dezelfde omstandigheden te verkeeren,
zoodat men van het oorspronkelijke plan
om dit gedeelte van het station ttfdelyk te
doen fungeeren als uitgang af moest zien.
Dat het een en ander natuurlijk ook eenige
stagnatie in den dienst teweeg heeft ge
bracht, valt gemakkelyk te begtypen. De
reizigers worden dan ook in hun eigen be
lang aangeraden zich tijdig bij de geïmpro
viseerde plaatskaartenloketten in het baga-
gedepot te vervoegen om niet het gevaar
te loopen den. trein vlak voor hun neus te
zien wegryden. Alleen in de ochtenduren to‘
des middags één uur kon men tenslotte niet
voorkomen, dat de verschillende treinen
met maximaal tien minuten vertraging bin
nenkwamen en vertrokken. De beide spo
ren, gelegen tusschen hef eerste en tweede
perron waren den geheelen morgen buiten
gebruik gesteld, zoodat verschillende omzet
tingen van treinen moesten, plaatsvinden
waardoor op sommige ©ogenblikken enkele
treinen dienden te worden opgehouden, daar
de beschikbare ruimte te klein was om alle
tegelijk binnen te loodsen.
Om één uur werdén deze beide sporen
evenwel wederom vrijgegeven en kon d°
dienst verder zonder noemenswaardige
stagnatie verloopen.
In verband met een rustige afwikkeling
van het treinverkeer werden geen perron,
kaartjes verkocht, zoodat uitsluitend reizi
gers toegang verkregen tot de perrons.
De politie hield gedurende den geheelen
Zondag het Stationsplein voor het grootste
gedeelte af gezet.