koude I s isimus 3 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN 77e Jaargang EKENS 59 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen 59 5® AWe handen IEDEKENS GUMMI JIKEN kwaliteit, op i) AND le soorten, ig 3.60 M.g BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE, JOEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. ONTEVREDENHEID OVER TEMPO DER BRITSCHE BEWAPENING. Stap van twee ministers bij Chamberlain. No. 19912 Woensdag 21 December 1938 BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP. GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, EO™--—T. Dreigende Japansch- Russische wrijving. Wat zal de Kamer beslissen Bodegraven, Leiderdorp, Overschie, Schiphol of Woerden De verbinding Alphen a. d. RijnAmsterdam. rationalisatie der DUITSCHE PRODUCTIE. 1.55 den afstand, van Rotterdam—Schiphol j tegen spr uitgespeeld, doch zulke af- «MWKM .Ll/OL/V r IJ ■DmSO-Md.BijAfdhwOn^» Debatten over Centraal vliegveld begonnen. Oppositie tegen Schiphol. heid zal dragen voor verwikkelingen, die verwerping der Japansche voorstellen bewaart men het aard dezer „ver- PUETTIQE KERSTDAGEN VET BLOEMEN VAN „THIA" KEURIG en VOORDEELIG TELEF. 2659 WIJDSTRAAT 7. worpen opmarsch met het doel den weg der Russische leveranties aan China af te snijden, niet ten uityoer is gelegd. standen beteekenen elders een rit door bebouwde kommen. Hier kan op auto snelwegen een groote snelheid worden ontwikkeld. Rotterdam heeft al een vliegveld met goede verbindingen: de regeering wil die haar niet ontnemen. Wel wil ze centra lisatie, doch daaruit volgt niet dat Rot terdam geen vliegveld zal hebben. Dat standpunt heeft spreker altijd ingeno men en Rotterdam had een secundair vliegveld ook aanvaard. De heer Van der Waerden (s.d.) dient een motie in waarin de Kamer, erken nende dat regeeringsbemoeiing met het luchtverkeer van Nederland op het bui tenland noodzakeijk is, en van oordeel dat naast Amsterdam ook Rotterdam behoefte heeft aan een vliegveld in het internationaal luchtverkeer, het vertrou wen uitspreekt dat bij de luchtvaartpoli- tiek van de regeering ten volle rekening wordt gehouden met de internationale economische beteekenls der beide groote Nederlandsche havens. echtscheiding en ontbinding des huwe lijks na de scheiding van tafel en bed. Aan de memorie van toelichting wordt het volgende ontleend: Met betrekking tot de trilogie bekente- WW -rz VLKbtrcxiNwu gelijk te verzekeren. Te dien einde is allereerst aan den pre sident van de rechtbank een belangrijke taak toebedeeld. Ook thans is die taak belangrijk, maar de bestaande wettelijke i waar- doeleinden k 200 laten, anaf tijen in persoon beter is verzekerd. I Als sluitstuk van de voorzieningen op het gebied van het procesrecht, wordt voorgesteld in het Burgerlijk Wetboek in te voegen een nieuw artikel 270a. Deze De Minister deelt mede dat in Schip hol nog wel eenige mlllioenen noodig zullen zijn voor een doeltreffende inrich ting. Voor Waalhaven heeft Rotterdam kostbare plannen gehad, vermoedelijk echter is het met weinig kosten te ma ken tot een luchthaven als de meeste buitenlandsche. Leiderdorp zou 12 mll- lloen kosten, doch later bleek dat daar nog wel eenige mlllioenen bijkomen. Men denke ook aan de elschen der defensle- doeleinden. Defensie heeft uit ernstige overwegingen Schiphol boven Leiderdorp verkozen. De strekking van het tweede deel der motie is spreker niet volkomen duidelijk. De heer Van der Waerden licht dit deel nader toe. „Van oordeel dat naast Am sterdam ook Rotterdam behoefte heeft aan een vliegveld, passend in het inter nationaal luchtverkeer” is toch duidelijk. De Kamer begrijpt wel, dat spreker voor Rotterdam meer dan een secundair vlieg veld wil. Deze motie gaat in tegen Schip hol alleen als centraal, nationaal vlieg veld. De Minister zegt dat hier andere dan stedelijke belangen in het geding zijn. Spreker kan de motie niet als juist aan vaarden. Over de motie zal worden gestemd a s. Donderdag bij de hervatting na de pauze. De begroeting van het verkeerfonds wordt z.h.st. aangenomen. vervuld. In het ontwerp is de functie van den president in het vóór-proces in verschillende onderdeden nader en beter geregeld, en zijn, in overeenstemming daarmede, ook de belangen en de rech ten van partijen beter gewaarborgd. Men kan in het algemeen zeggen, dat, behalve dat de reeds bestaande taak om partijen te vereenigen is gehandhaafd, aan het verleenen van verlof tot dagvaarden meer Inhoud is gegeven, doordat het vóórproces tevens dienstbaar is gemaakt aan een soort civielrechtelijk voorloopig onderzoek. De rechtbank wordt in verschillend op zicht in de voorgestelde regeling beter geoutilleerd. Allereerst kan hij uit het proces-verbaal van de comparities voor den president kennis nemen van diens voorloopige bevindingen. Vervolgens is hem, in overeenstemming met den faml- llerechtelljken aard van het geding, een minder lijdelijke, meer actieve rol toebe deeld, terwijl het contact met de par- absoluut onfeilbare uitkomst kan geen menschelijke rechtspraak geven. Dat ontheft echter den wetgever niet van den plicht om zoo hier als op andere terreinen den rechter door passende i ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal wa%r de bexorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.15. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31, GOUDA. Ml onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren. Ome bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef fnterc 2745. Postrekening 48400. JJeeds sinds lang heerscht in parlemen taire kringen in Engeland ernstig mis noegen over het tempo der herbewapening. Een groot deel ook der conservatieven, overigens getrouwe aanhangers van Cham berlain, i^de meening der dissidente volge lingen van Churchill toegedaan, dat liet al het mogelijke wordt gedaan voor de defensie. De critiek keert zich voornamelijk tegen Sir Thomas Inskip, de leider van het enkele jaren geleden g?scha- pen departement voor de coördinatie der Britsche defensie. Naar thans is bekend geworden, zijn de «ver de bewapening ongeruste aanhangers vrn Chamberlain overgegaan tot actief op beden. Twee leiders van deze groep, de parlementaire secretaris van het departe ment voor den overzeeschen handel, R. S. Hudson, en de onder-staatssecretaris voor koloniën de markies Dufferin and Ava, hebben zich persoonlijk tot Chamberlain gewend. Zij hebben den premier voorgelegd hoe ontevreden een groot aantal regee- ringsaanhangers is over het tempo der her bewapening, over het beleid aan sommige regeerings-departementen en over de wijze, waarop deze in het Lagerhuis vertegen woordigd worden. Naar Reuter weet te be richten, hebben de twee afgevaardigden der ontevredenen verzekerd niet voorne mens te zijn zelf af te treden; zij hebben Hechts enkele zaken onder het oog van den sinister-president gebracht, en aan dezen ipeciale inlichtingen voorgelegd. Naar vernomen wordt, zou de ontvangst door den mjnister-president vriendeJyk zijn geweest en zou het verloop der besprekin gen uitzicht hebben geopend op vc ’betering in den toestand. Chamberlain zou d’ep on der den indruk zijn geweest van de feiten welke te zy'ner kennis zijn gebracht, en een wrgvuldig onderzoek met daaraan te ver binden consequenties hebben toe gezegd. Anderzijds kan niet over het hoofd wor den gezien dat Chamberlain’s positie door wetsvoorstel zijn vervat. terreinen aen reenter aoor passenae Ingediend is een wetsontwerp houden- middelen In staat tc stellen de naleving de aanvulling van de bepalingen in het van een wet en In casu nog wel van burgerlijk wetboek en in het wetboek van een, „die op de publieke orde en goede burgerlijke rechtsvordering, betreffende zeden betrekking heeft” zooveel mo- ontvangt méérl richijnende nurnmar»- voerde Kerstnummer ide auteurs en teke- van beroemdheden I J dit jaar nog geen' de AVRO-kalender, rendering wekt I doen, n Juweel van illderljenverzamelinfl EERT U NUI Iding is niet nodlf- Kalender volgt GIIIM1E (lil KAM. deze 'besprekingen ook is bemoeilijkt. Brengt hij thans wijzigingen aan in de sa menstelling van zijn kabinet, dan zat dit tot de conclusie kunnen leiden tot h»j voor druk is gezwicht. Dat ook overigens de verhouding binnen het kabinet in zijn hui dige samenstelling er niet beter op wordt spreekt vanzelf. Men verwacht thans dat tijdens het Kerstreces, waarschijnlijk in den loop var Januari, een of meer wijzigingen in het kabinet zullen worden gebracht. De huidi ge lord-kanselier, Lord Maugham, heeft reeds geruimen tijd den wensch te kennen gegeven te wHlen aftreden. Door een be noeming als zijn opvolger, zoo meent men thans te Londen, zou Sir Thomas Inskip uit zijn huidige functie met vol eerbetoon kun nen worden „weggepromoveerd”. Een nieu we. minister voor de coördinatie der Brit sche defensie zou dan worden benoemd, die verder strekkende bevoegdheden zou ver krijgen, al zou waarschijnlijk niet worden overgegaan tot instelling van een ministe rie voor oorlogsvoorraden. Volledigheidshalve vermelden wy nog dat ook Lord Strathcona and Mount Royal, onder-staatssecretaris van oorlog, bij de „opstandigen” zou behooren en met de bei de andere „junior ministers” zou hebben deelgenomen aan de besprekingen met Chamberlain. Dit gaf aanleiding tot het gerucht, dat de actie der ontevreden con servatieven ook is gericht tegen den mi nister van oorlog, Hore Belisha. Bevesti ging van dit laatste is echter niet ontvan gen. Zooals reeds eerder is medegedeeld, zal, zoo schrijft de A.N.W.B., binnenkort een aanvang worden gemaakt met de verdere verbetering van de verbinding Alphen aan den Rijn—Amsterdam. Het betreft hier den provincialen plan- weg RijnburgAlphenRijnsaterswoude Haarlemmermeerpolder, welke voorliet nls-verstek-bewljs ligt de ontworpen re- I bepalingen bieden onvoldoenden gellng zoowel in de lijn van het arrest borg, dat zij naar behooren kan worden van 1883, als in die van art. 251 van het ontwerp-1886. In het ontwerp wordt er niet van uitgegaan, dat Iedere beken tenis en leder verstek wijzen op „fraus legls” en dat de daaruit blijkende hou ding onder alle omstandigheden moet worden gewantrouwd. Wel wordt den president en de rechtbank op het hart gebonden toe te zien, dat niet, zonder dat er een wettelijke grond aanwezig is, door onderling goedvinden zonder meer 1 ontbinding van het huwelijk zal worden verkregen. Is er een wettelijke echtschei dingsgrond, dan verzet de ontworpen re geling zich er niet tegen, dat partijen af spreken, dat de gedaagde geen verweer zal voeren. Bewijs zal echter worden opgelegd, wanneer bekentenis of verstek met zoo danige omstandigheden gepaard gaan, dat bij den rechter vermoeden is gerezen, dat de bekentenis is af gelegd in strijd met de waarheid, of dat het verstek niet mag gelden als erkenning van de door den eischer gestelde feiten. De moeilijkheid in de practljk is na- tuurlijk gelegen in het onderkennen der gevallen, in de schifting en scheiding tusschen waarheid en verdichtsel. Een Havas meldt uit Tokio: Uit naam der Japansche regeering heeft de ambassaderaad Haroekisjo Nisji den 13den December aan Moskou een week den tijd gegeven om het Japansche voorstel be treffende de verlenging van het visscherij- verdrag te aanvaarden en deze termijn liep gisteren af. Van bevoegde Japansche zijde wordt rernomen, dat de instructies, die gisteroch tend aan Togo, den Japanschen ambassa deur te Moskou, getelegrafeerd zijn, hem voorschrijven, de Sovjetregeering te waar- whuwen, dat zij alleen de verantwoordelijk- van den bestaanden weg Rijnsaterswou de—Alphen vanaf eerstgenoemde plaats reeds een gedeelte verbeterd, terwijl voor het zuidelijke gedeelte van dezen weg de onteigening van de benoodigdc gronden, in voorbereiding is. Voor de vernieuwing van het gedeelte van de Rijnbrug tot dezen weg Is met den aankoop van grond een begin ge maakt, zooodat gerekend mag worden dat in den loop van het volgend jaar daarover kan worden beschikt. Voor den aanleg van het nieuwe weg- vak Rijnsaterswoude—Haarlemmermeer polder is een deel van de benoodigde ter- reinen reeds gekocht. Vermoedelijk zul len in het begin van 1939 alle terreinen I eingendom van de provincie zijn, waarna 1 onmiddellijk met de uitvoering van het werk zal kunnen worden begonnen. Zoo als reeds is vermeld zal de aanbesteding van de aardebaan en de opritten van de nieuw te bouwen brug over de Drecht in dezen weg 27 December a.s. geschieden. Dit nieuwe wegvak geeft aansluiting aan den nieuwen Rijksweg no. 4, ’s-Gra- venhageAmsterdam, vla een gedeelte van den Ringdijk van den Haarlemmer meerpolder en den daarin gelegen Ven- neperdwarsweg, welke weggedeelten be hooren tot een provincialen planweg van Noord-Holland, waarvan de verbete ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 15 regels f 1.30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.55. elke regel meer f 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 bijslag op den prijs. Ldefdadigheids-advertentiën de helft van den pry’s. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meer f 0.50. Op ^AdvertenH&i5 kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zyn. Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingen by contract tot zeer gereduceerden prfls Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. Goering delegeert bevoegdheid aan Rijksmlnister voor ecom. zaken. Uit Berlijn: De gevolmachtigde voor het vierjarenplan, generaal-veldmaarschalk Goering, heeft den rijksminister van econo mische zaken de volgende instructie ge geven: „De uitvoering van het vierjarenplan heeft tot volledige inschakeling van het Duitsche economische leven en van alle werkenden geleid. Een vergrootlng van de economische kracht van Duitschland kan nog geschieden door verbetering van de be- drijfsinstallaties, productiemiddelen en pro ductiemethoden, alsmede verhooging van het prestatievermogen’ van hen, die in het Duitsche economische leven werkzaam zijn. De tot dit doel te nemen maatregelen ma ken uniforme instructies noodzakelijk. Daarom draag ik u op. alle maatregelen te nemen, die noodig zijn om de capaciteit van het Duitsche economische leven op te voeren. U bent gemachtigd, de taken, die met deze doelstelling verband houden, over de voor de uitvoering geschikte organen te verdeelen bij gebruikmaking van dienst- organen van de partij, haar onderafdeel'n- gen en aangesloten bonden in overleg met den plaatsvervanger van den Führer en het arbeidsterrein van elk dezer organen af te bakenen. Voor de vervulling van deze taken zijn aan Uw instructies onderworpen alle organisaties en ondernemingen, die betrokken moeten worden bij het geheele plan.” Naar ten aanzien hiervan verklaard v wordt, is het resultaat van deze instruc tie, dat thans de rijksminister van ecbno- mlsche zaken alleen bevoegd is, instruc ties te geven voor de uitvoering der noodzakelijke maatregelen en de orga nen en middelen aan te wijzen, die hier voor moeten worden ingeschakeld. z In de avondbijeenkomst der Kamer kwam aan de orde de afd. luchtvaart van de begrooting van het verkeersfonds voor 1939. De heer Van Lldth de Jeude (11b.) wijst op de vele mogelijkheden welke de luchtvaart nog biedt, alsmede op de aan trekkelijkheid van één centraal, natio naal vliegveld. De minister stapt met zevenmijls laarzen over de afstands-be- zwaren heen. Deze bezwaren kunnen vooral gelden voor kortere trajecten, b.v. als men naar Londen wil vliegen, niet als men een Indië-vlucht onderneemt. Spr. verheugt zich er over, dat het zoo goed opgebouwd Schiphol behouden blijft het kan een nationaal doch nooit een centraal vliegveld worden. Dan ware de voorkeur te geven aan ook een vliegveld in den polder Zestienhoven-Schiebroek bij Overschie. De heer Bongaerts (r.k.) kan zich met centralisatie vereenigen. De elschen voor nationaal en internationaal verkeer zijn geheel verschillend. Zoowel Rotterdam en Amsterdam hebben zich tegen Lei derdorp verzet. De r.k.-fractie is vooreen luchthaven bij elk groot havencomplex. Het concentreeren op Schiphol is niet te vereenigen met het Nederlandsche nationale belang van één centrale vlieg- haven. Doch alles is nog .zoozeer in wor ding, dat spr. nu geen richtlijnen wil vaststellen voor een verre toekomst. De heer Van der Waerden (s.d.) be wondert het beleid van de regeering in zake liet vliegverkeer niet. Het centrale vliegveld zou de meest ideale oplossing zijn. Amsterdam -heeft pionierswerk ver richt en Schiphol een internationale re putatie gegeven. De regeering heeft de ontwikkeling van een tweede vliegveld tegengegaan. Hoe kan Schiphol een be vredigende oplossing geven ook voor Rot terdam? Rotterdam zal 62 km. van Schip hol komen. Spr. schetst de bezwaren tegen dezen afstand. Schiphol zonder meer acht spr. onaanvaardbaar. Kunnen de vliegvelden te Amsterdam en Rotter dam zich niet rustig ontwikkelen? De fensie kan dan het haar meest geschikte punt kiezen. Met de overgroote meerderheid zijner fractie overweegt spr. een uitspraak van de Kamer, dat het Nederlandsche vlieg verkeer als deel van het internationaal verkeer wordt gezien, onder rijksleldlng, met één directie over de vliegvelden der twee centra. De heer Krijger (c.h.) geeft de voor keur aan één centraal vliegveld, en de beste ligging biedt dan Leiderdorp. De financieele bezwaren zijn voor spr. niet overheerschend. Het afstandsbezwaar van Rotterdam naar Schiphol Is te groot. Is die afstand niet te groot, dan is de helft daarvan: Amsterdam«-Leiderdorp, het zeker niet. Aan onze eerste havenstad, die te strij den heeft tegen Antwerpen en Hamburg, mag de regeering niet onthouden, wat het noodig heeft. De heer Schllthuis (v.d.) is er over ver heugd, dat Leiderdorp weer van de baan is. Spr. hoopt dat de regeering terug zal komen op haar voornemen en dat we behalve Schiphol een tweede luchthaven zullen hebben bij Rotterdam. De heer Diepenhorst (a.r.) heeft wei nig bewondering voor het beleid der re geering. Waarom heeft ze niet eerder de leiding genomen? Ir. Vos (s.d.) heeft geen bezwaar tegen twee vliegvelden. Twee trekken er meer verkeer dan één. Worden twee luchtha vens niet aanvaard, dan moet de eenige gelegen zijn bij de grootste der steden. De minister van Waterstaat, de heer Van Buuren zegt om.: Vllegveldconcen- tratle is een vraagstuk dat in alle lan den de aandacht heeft. Groote buiten landsche lijnen bevelen ook voor ons land centralisatie aan Die Is noodig, wil Ne derland zijn plaats behouden. Waar die centralisatie moet zijn? Oorspronkelijk koos de regeering Leiderdorp. Andere punten, Bodegraven b.v. hebben veel on gunstiger bodemgesteldheid. In de stuk ken is uiteengezet, waarom op Leider dorp werd teruggekomen, en Schiphol gekozen werd. Het heeft als centraal vliegveld nadeelen t.o.v. Leiderdorp, on getwijfeld. Den Haag is op uitstekende wijze met Schiphol verbonden. Men heeft midden der provincie Zuld-Holland de kortste verbinding vormt met Amster dam en dus voor deze streek van groot belang is. Volgens het Wegwiverslag der proyln- van Koora.„ouwla, waar cie Zuld-Holland van 9 November J.l. is ring in voorbereiding Is. REGELEN BETREFFENDE DE ECHTSCHEIDING. Voorzieningen ontworpen, die in een wetsvoorstel zijn vervat. ^talingen", doch Ts mag gclooven, zou Tokio vastbesloten zoo noodig de „vrijheid van vissche- te handhaven door den Japanschen nsschers aan de Siberische kusten bzscher- ®">g van oorlogsschepen te verleenen. In geval moet gevreesd worden voor ern. spanning. Uit Peiping: Op den spoorweg Peiping '-Moekden heeft zich een nieuwe ver breking van het verkeer voorgedaan ten gevolge van de omvangrijke troepenbe wegingen, naar uit betrouwbare bron gemeld wordt. Ur wordt verklaard, dat kort geleden ‘vÜf Japansche divisies uit Noord-China Min vertrokken naar Mantsioekwo op gfond van de algemeen» nervositeit over den Russisch-Japanschen toestand. Deze divisiei z|jn onttrokken aan Sjantoeng, ’uid Hopei en Sjansi, aangezien de ont- mt wuden voortvloeien. In officieele kringen J®Mgen omtrent den a als men de Japansche O O-Z.VU 1UK1O JJJ zoo noodig de „vrijheid

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1938 | | pagina 1