DE KWARTJES RUBRIEK 10 Sn A EIGENHEIMERS v. WIJK De Gruyter's nap°l'!ai &n 10 jp UITSLAG DIPLOMA te De Goudsche FruithancU GOUDSCHE COURANT Zaterdag 21 Januari 1939 Tweede blad 19 3! Voor de omgeving van Gouda Doe net als iedereen, haal voor 40 cent. Naaierstraat 5. ANTON COOPS Middenstands- J. v. d. DOOL, 3 doozen samen van fjl vXLO/t Firma Wed. A. RIETVELD, WAT IS DE RALLYE VAN MONTE CARLO Zes en negentig uur van spanning en strijd tegen de elementen. Noch in rijkwaliteiten, zuinigheid, licht gewicht, ruimte, met daar tegenover de prijs NIET TE EVENAREN. EEN RUIME 4-DEURS SEDAN1625.- Agent voor Gouda en Omstreken N. NOORDEGRAAF Kleiweg 12 Telef. 3016 ELKEN ZATERDAG KWARTJES-RUBRIEK ENGELS. Als Uw kind hoest... Vetst&ikte De Duce en zqn stokpaardjes. Brieven uit de Hofstad. (klare bloem) NATUURLIJK bij Ga naar en haal een tube DARODERM ZALF voor 35 cent. U zal versteld staan! SUCCES GEGARANDEERD! Succesvolle opleiding in korten tijd door Instituut v. Schriftel. Middenstandsonderwijs „MINERVA", den Haag v. Lansbergestraat 116 Voor GOUDA en omstreken alle inliohtiixgen en gratis prospectus bij den Heer BOTHASTRAAT 16, GOUDA 45 voor nderd SuAer u.tqero DoihG""9 00 aankoop DU 1 1 py r\X** BLAUWE DRUIVEN TOMATEN TAFELAPPELBN GRAPE FRUIT TAFELPEREN DOFFE KASTANJES SINAASAPPELEN NIEUWE VIJGEN MANDARIJNEN DOOSJES TUNISDADELS CITROENEN VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS BANANEN DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voer OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. BLIKGROENTEN van prima kwaliteit tegen scherp concurreerende p LANGE TIENDEWEG 27 TELEFOON 1 Koud, nat, vuil, bemodderd, maar... bekroond met den Eereprijs! (Van onzen VP3-correspondent). Ook al interesseert men zich slechts zijdelings voor automobilisme toch O O Daar de tijd nadert dat men over aanschaffing van een nieuwe wagen gaat denken, raden wiji U zonder de minste verplichting een demonstratie aan bij den met gerechtigden nationalen trots het roemrijke feit herinneren dat onze land- ttesioot Bakker Schut er vorig jaar in slaagde, om de eerste plaats in het alge meen klassement in de Rallye van Monte Cai'lo te bezetten. Vandaar dan ook dat de belangstelling van het Nederlandsche publiek voor dit belangrijke sportevene ment zeer verklaarbaar ls. Momenteel wordt de „Rallye de Monte Carlo" voor de 18e maal gehouden; en met meer spanning dan ooit wordt de uitslag tegemoet gezien van dezen ster- rit die langzamerhand ls gegroeid tot de' Interessantste en grootste automo bielwedstrijd met toeristischen inslag. Toch zullen velen zich afvragen, wat nu eigenlijk de beteekenis van deze Rallye ls, hoe de wedstrijd ls gerbgeld en welke sportieve waarde er aan, moet worden gegeven. Laten wij beginnen met te zeggen, dat het hier In den grond een sportlef avon tuur betreft, waarin het uiterste wordt gevergd zoowel van den deelnemer als van zijn wagen en dat de kosten niet gering zijn. In elk geval: zij, die besmet zijn met de Rallye-bacil, schijnen heel wat geld en moeite over te hebben voor de 4 dagen en 4 nachten spanning achter het «tuur. Strijd tegen plaatsen wij in de kleine advertenties tegen een tarief van 18 smalle tekst regels f 0.25, elke regel meer 10 cent bij vooruitbetaling. Voor advertenties onder nummer aan het Bureau 10 ct. verhooging. Inzending dezer advertenties tot Vrijdagmiddag 12 uur. Brieven kunnen ALLEEN worden afgehaald eiken dag van 96 uur, Zaterdags van 91 uur. HYAONTHEN op^^laT Fa. G. L. Wegens huwelijk der tegen- Croquetten wobrdige flinke Dagdienstbode I °«hakt gevraagd. Niet ben. 17 j. v. g. mond. g. v. Mevrouw van Bemmei, Crabethstraat ob de stoofsteeg AUTOMATIEK Patat a Frites Salades Knakworst enz. C#nt j Dag en nacht tot Uw dienst. Overwin nn eens alle bezwaren Het zal ook U meevallen I Baden /gezond ADHUIS vU roenendaal B. z. a. Gedipl. Costumière, voor het maken van Japonnen en Mantels, v. d. Palmstr. 61. Incasseerder heeft halve d. vrij, in Gouda en de geheele Krimpenerwaard goed bekend. Br. no. 1280 bur. v. d. blad. Gevr. Zitslaapk. m. gebr. v. keuken door dame. Br. no. 1216 bur. v. d. blad. N«tte Dienstbode gevraagd, boven 18 jaar, van 7h»—4 uur. Fluweelensingel 90. iB. z. a. Jongeman in "bezit rijbewijs A en B. Br. no. 2007 bur. v. d. blad B. z. a. net Burg. Meisje, 18 j. v. h. i. d. huish. liefst halve d. Br. no. 1210 bur., v. d. blad. Slagersleerling gevraagd bij P. van Vliet, N. Haven 159. Er biedt zich aan een Huis houdster, in of omtrek Gouda, middelbare leeftijd, geruirnen tijd als zoodanig werkz. ge- weest, maar wegens huwelijk. Goede getuigen ten dienste. iBr. no. 1211 bur. v. d. blad. Net meisje, 18 jaar, zoekt nette Vriendin met fiets. Br .no. 1212 bur. v. d. blad. B. z. a. net Meisje voor ge- zelsch. of andere lichte 'werkz. Br. no. 1213 bur. v. d. blad. B. z. a. net Meisje, 15 jaar, voor halve dagen. Br. no. 2008 bur. v. d. blad. Net Dagmeisje gevraagd bo ven de 16 jaar, P.G. v. Strtfenstraat 11. Dagmeisje gevraagd. P.G., niet beneden de 17 jaar. Gouwe 114. Flinke Dagdienstbode gevr., boven 20 jaar. Aanmelden Fluw. Singel 50. Jongen gevraagd. Garage van Hoorn, Jeruza- lemstraat 8, Gouda. Net meisje, 18 jaar, P.G. zoekt dito Vriendin met fiets. Br. no. 1215 bur. v. d. blad. EEN NET MEISJE gevraagd, niet onder de 18 j., voor alle voorkomende werk zaamheden. Niet als dienst bode. Groenendaal 79. Meisje gevr. voor halve da gen, Vrijd. den geh. dag. Aanm. 7g u. Fl. singel 74. Net Dagmeisje gevr. van 0%-—5 uur daags. Zond. vrij. Aanm. Krugerlaan 20. Een Dagmeisje gevraagd wegens ziekte van het tegen woordige. •Burg. Martenssingel" 19. Gevraagd nette Dienstbode, P.G. W. Backer, Gouwe 101. Biedt zich aan jonge Werkster. Adres: B 191, Gouderak. Gevraagd flinke Dienstbode, voor dag en nacht. Emeis, Bleekerssingel 71. B. z. a. net Buitenmeisje voor een paar dagen per week. Adres: J. Brusik, Kooidijk G 23, Reeuwjjk. Net alleenstaand meisje, 18 jaar zoekt gezellig Tehuis, liefst in Gouda, natuurlijk ge negen al het werk te doen of in dagbetrekking te gaan. Br. no. 1217 bur. v. d. blad. Bent U volbloed Nederlander? R.K. Jongeman zoekt net Kosthuis. Br. met prijsopgaaf no. 1234 Bur. v. d. blad. Homoeop. ayts vraagt Kamer te Gouda voor het houden van spreekuur, éénmaal per week. Brieven met prijsopgaaf no. 2006 bur. v. d. blad. Te huur Winkelhuis, Doele- straat 1 5 p. w.; een pracht- woning 6 p. w. C. Noordegfcaaf. Te huur h 5.50 Winkel, Wooidi. en Werkplaats, opn. gerem. Keizerstraat 53. Te bevr. Kleiweg 87. Zwam bach's Meubileer ing vindt overal waardeering. Naaimachinemonteur P. G. WIEZER, Wachtelstraat 27 Gouda. Te koop of te huur een Winkel- en Woonhuis op goeden stand. Te bevr. Kru- gerl. 191 en Gouwe 13, Gouda. Te koop een Tafelbiljart, zoo goed als nieuw, 70 x 120. Raam 106. Te koop prima Remmington Schrijfmachine 55. Br. no. '1265 bur. v. d. blad. Te koop gevraagd gebruikt doch goed werkend Radio toestel wisselstroom, even tueel zonder luidspreker. Brie ven met prijsopgave en om schrijving no. 1290 bur. blad Aangeboden: Een Motorcarrier met gesloten bak, bijzonder ge schikt voor bakker, kruidenier of dergelijke, geheel in beste staat. N. Noordegraaf, Kleiweg 12, Tel. 3016. PIRASTRO SNAREN JAGER, Westhaven 20. Te koop blauwleren Dames mantel (maatw.) z.g.a.n. 25. Bs, no. 1209 bur. v. d. blad. Woning te koop gevraagd centrum of bouwgrond. Br. no. 1214 bur. v. d. blad. CONCERT A.O.V. Woensdag 25 Januari a.s. 8.30 Cursus Muziekschool DE BEUN. VEEMARKT-RESTAURANT billijk te huur voor bruiloften en partijen, vergroot tooneel. v. Middeilantstraat 19. Nieuwe Markt 38-39. Tel. 2625. Solide meubelen, en niet duur. Stoffeerdery Zwambach, Wach- telstr. 28, Pr. Hendnkstr. 92. Rijdt dan EYSINK en geen ander. Te koop: Eiectr. Pathéfoon. Lethmaetstraat 52. Onderl. Brandverz. Mij. „GOUDA". Premie 1ste klasse VERLAAGD tot 0.60 per duizend. Bureau GOUWE 152. Te koop: Wit emaille for nuis, groen haardkacheltje, theekastje en 2 armstoelen. Da Costakade 30. Gevraagd een Meisje, voor halve dagen. Fluweelensingel 53. Gevraagd: Naaisters en aan- koménde naaisters, leerlingen om opgeleid te worden tot naai ster. Fa. S. L. Cats, Zeuge straat 2. Pracht huis, modern, inge richt, te huur met tuin. Te zien Huygensstr. 55. Te bevr. Burg. Martensstoraat 4. Gedeelte Bovenwoning te huur voor Dame-alleen. Adres: L. Tiendeweg 31. Gevraagd: Meisje voor halve dagen. Maandags den geheelen dag. Alleen voor ihet Gebouw Daniël, Groenendaal. Gevraagd net Meisje voor halve dagen. Mevr. Bicknese, Crabethstraat 4. Biedt zich aan net Buitenmeisje, PXJ. R. ^v. Catsweg 216. B. z. a. gedipl. Costumière voor het maken van Japonnen en Mantels, Heerenstraat 125. Net meisje, 20 jaar, zoekt Vriendin. Br. no. 1218 l?ur. v d. blad. Te huur Woonhuis a. d. Vos8iu8str. 57 5.75 per week Bevr. Kuiperstr. 27, Gouda Nieuwe Woning te huur, bea. ben. 2 gr. k. en k., boven 3 of 4 sl.k. en zolder, wascht. en warm w. res. aanw. heel g. st Inl. Boelekade 15a. Philips Radio met zender- namenschaal, z.g.a.n. met gar. Wèth. Venteweg H 85. Te huur: Bovenhuis en bene denhuis. Pracht voor- en ach- teruitzidht. Te bevr. Groeneweg 70, Lazaruskade 8. Goedk. huur Ter overneming gevraagd: Ski-uitrusting v. heer. Aanb. Tel. 3507, Gouda. 'e koop wegens aansch. nieuwe, in prima staat zijnde D.K.W. Auto met nieuwe banden 425. W. Backer, Gouwe 101. Te koop aangeboden 2 Fm- teuils, zoo goed als nieuw, veerend. Gr. van Bloisstraat 23. Te koop een goed onderhou den Vulkachel. Bevr. Weth. Venteweg 133.. Eiken dag versch verkrijgbaar onze heerlijke SIROOPWAFELEN 2 en 3 ct. per stuk. Aaltje Bakstraat 9. 12 Liga koeken voor 10 ct. gemaakt volgens oud-Hollands recept. Reformhuis. Uw adres voor Viterna, Renovate en Sanovite is Re formhuis „Natura". Zie etalage 25 K.G. gewichten, geijkt, te koop, 15 stuks, ook bij gedeel ten. Bevragen Turfmarkt 116. Auto's met of zor.der chauffeur p. dag en p. K.M. Lage prijzen EMTAX, Tel. 2500, Zeuge»tr. 4 Uit voorraad leveren wij: Asbest Gevelletters, Buizen van 640 c.m. wijd, bochten, kap pen enz. Golfplaten, vlakke pla ten, grys en rood. Eternit, Emaille, Granité platen. Schit terend voor wand bekleeding. Vraagt eens prijs by A. Her- menet, 4e Kade 77, Tel. 2439. Gymnastieklessen van den heer J. Hazelhorst worden van af volgende week weer gege ven op Donderdag: in de Pr. Julianaschool. Meisjes 7.15 8.30 u. Dames 8,80—10 u. Hee- ren 10—11.15 u. Het laatste „WESTMINSTER- NIEUWS" in 3 circulaires. Aan de zaak gratis verkryg- ;lZüiN| Üa den 1» ADilUio Kuipbaden öproexbaden .baddoek en zeep j omsuagsavonds van i Woensdags van 25 a v Sproeibaden a 10 CEh'l RIJWIELEN Speciale prijzen L. v. Oei, Gouwe 81, Tel. Heeft U last van pjjnl voeten, eksteroogen, eelt kalknagels Het wordt pjji verwyüerd door Zr. Gouwe 138, Tel. 3281. Uw costuum ontvlekkd modelpersen voor 1.- G. Roelofs, Walestraat 1 Wijdstraat 22. Rijw.- en Motorhuia „Gouwe", L. van Oei - Gouwe 81. Telef. 3630. Luxe autoverhuur- en repa ratie-inrichting. Garage van 'Hoorn, Telef. 2673, Gouda. Singing Lamp, een nieuw artikel, alleen bü Westminster- Itadio, Wydstraat 22. Spaar bonnen van Maatsch. Hulpbetoon wordtn gaarne door ons als betaling aangeno men. Ook voor schoenen uit de opruiming. Jan van Dam, Keizerstraat 62 Voor prima werk naar W. T. Hoekstra, Rijks gedipl. Horloger, Gouwe 51, Tel. 3761. AUTORIJLES 1.50 per uur EMTAX, Zeugestr. 4, Tel. 2500 'n Reuze succes hadden wij met onze prima eigenheimers 10 pond 10 ct., 2.50 per mud. Koken niet af en enkel bloem. U vindt ze nergens -beter. Blok, Kleiweg straat 14, Wilhelrainastraat, h. Cappenerst., Keizerstraat 39a. keu- en eikenhout, Jan Postmus, Raam 142 J. WEMPE, Leraar M Joubertstraat 142. Voor goedkoop e Bindwerk is je adres toch maar Cor Sevenhovep, Gedipl. boek binder, Snoystraat "27. Laat Uw Jaargangen en Tijdschriften inbind* J. A. Broer, Nieuwehaven Timmerwerk goed en gt koop, J. Hoeksel, timmern Heusdestraat Te koop: Modern vouwwu gentje, leren Heerenmotorjas, maat 52. Gr. Jacobastraat 56. Verlor ent Een boekje met spaarzegels. Tegen bel. terug te bez. Hyr. v. Alphenstr. 35. HOOFDPRIJS 100 prijzen van 2.50. Koopt loten voor Jeugdleeszaal. Verkrijgbaar o.a. bij Mevr. de Vooys, Markt 8 en Leeszaal- gebouw Oosthaven 54. Voor HOUT. TRIPLEX en BOARD is Uw adres by N. VERDOUW, Fluweelensingel 9 - Tol 2961. Groote voorraad, lage prijzen. Bij ons voord eel ie voor zelf- roparatie. Bekleeding stoffen, leerdoek, nagels, erin, kapok, ltfrn, beits enz. enz., alsmede alle soorten stoel-, fauteuil- en clubrompen. Meubelmakerij A. Zwambach. Rolfilms ontwikkelen 10 ct. Afdrukken 6x9 4 ct. Briefkaart vergrooting 15 ct. 13 x 18 25 ct. 18 x 24 40 ct. Boekh. Bovenkamp. Walestr. 4. Modevakschool „EUREKA" Naai- en kniplessen voor Vak opleiding en eigen gebruik. Mej. J. W. VUYK, Coupeuse- Leerares, IJssellaan 136. Marmotten, konijnen, kippen, duiven en vellen te koop gevr. v. Vliet, Tollenstraat 56. Scharen, Messen slijpen 10 ct. Bart van Maaren, Middelantstraat 10. Slecht licht? Lakt dan Uw rijwieldynamo opgterken 35 ct. Bart van Maaren, Middelantstr. 10. Ter overname aangeboden een driepits Gasstel, met ver chroomde buizen, koperen branders en onderplaat, zoo goed als nieuw. Prijs 10. Bodegr. Straatweg 83. Reparatie aan alle meubelen, opnieuw bekleeden enz. Meubelmakerij Zwambach. Kunststoppage. Inrichting Gouwe 130, in Kleeding, Gor dijnen, Tapijten enz. billijk. Dekens overtrekken, mach. doorgestikt vanaf 2.25. Dekemfabr., Gouwe 130, Gouda. Dames! Laat uw bontwerken maken en vermaken Gouwe 130 Se huis vanaf Groenendaal. Prima Werkschoenen (ook op Spaarbonnen) bij van Maaren's Schoenhandel Vijverstraat. RADIODOKTER, Reparaties vlug en billjj V. Tombergstraat 39, Gd Het begint al bij de keuze der start plaats. Het reglement schrijft n.l. voor dat de deelnemers, vergezeld van een of twee medebestuurders uit een der acht startplaatsen, Amsterdam, Boekarest, John O'Groats, Palermo, Tallinn of Umea moeten starten, welke startplaat sen alle een bepaald aantal punten voor den rijder opleveren. Zoo wordt aan het Athene-parcours het hoogste punten- cijfer toegekend (500), waartegenover staat, dat deze route ook de grootste sneuvelrlsico's meebrengt. Boekarest en Tallinn volgden als iets minder met moeilijkheden bezaaide wegen die naar Monte Carlo leiden, beide met 498 pun ten, terwijl de overige routes een kleiner aantal winstpunten opleveren, dat vari eert van 49 tot 486 (A'dam). Of het nu komt, dat al deze routes hun eindpunt in Monte Carlo hebben, een feit is, dat steeds de keuze van de startplaats een probleem vormt, dat meestal in vol ver- ie gelukkige greep wordt zoo wordt dan de strijd aanvaard tegen regen, sneeuw, hagel, Uw adres voor yureo-. I mlst, Uzel, modder en andere wintersche geneugten. Vroeger konden de Rallye rijders hun wagens wel zoo veranderen, dat zij veel minder last van sneeuw en moddermoeilijkheden ondervonden. Zij bouwden dan op een of ander sterk on derstel een houten koetsje met veel doek en ander licht materiaal, dat nog slechts heel ln de verte op een automobiel leek. De laatste twee jaar is dit echter ver boden en kunnen nog slechts serie-auto mobielen aan den rit deelnemen. Levensgevaarlijke snelheidsproef op moeilijk traject. In de verschillende plaatsen langs de routes wordt gecontroleerd of de deel nemers wel rijdeh met de vereischte ge middelde snelheid van minstens 40 km per uur. Kunnen zij dit gemiddelde niet halen, dan worden hiervoor strafpunten uitgedeeld, welke worden afgetrokken van het aantal punten dat de rijder uit hoofde van zijn startplaats werd toebe deeld. Een gemiddelde van 40 km ner uur moge voor onze begrippen niet al te hoog lijken, doch daarbij vergete men biet dat deze snelheid moet worden be reikt op wegen die vaak spotten met elk P van wegenaanleg <m -onderhoud, behoort dan ook tot de B.z.a. Colporteur voor (2 en omliggende gemeenten., Br. no. 1323 Bur. v. d. Is Uw loodgieter ook JAN SPEE? Ook voor electriciteit nog kooper Walestr. 12, Tel. Te huur: Bovenhuis. L. deweg 98. Te bevr. Ti 96 of makelaars. Vanaf 50 cent per Radio, Meubelen, kens, Waschmach., I Haarden, Naaimach. enz. 1 lekade 43. tusschen 6 en j Te huur: Fl. mooi 1 hoek E. v. C.w.-Gr. Fl.w. I id. Huis JBothstr. 7 4.61 Ketelstr. f 4.60. Bevr. laan 31. Het p u,™ 00K tot de gewone Rallye-verse hij nselen, da t aile deelne- 5"? een bePaalde route zooveel over «en controle aankomen, dat deze dmr jSi reeds 15 °Pi>eh(!ven, waai'- uuor ae rijders van verrior tijd bij een controle aankomen, dat deze is opgeheven, waar- --r uitgesloten! J"den WM- aii«a J?e,fri™<;he Plaats Grenoble, waar alle Rallye-routes samenkomen, wordt Te huur Gr. Heerenhui», f gelaan met overb. vrjje t 8.Bevr. Krugerlaanjl Flinke Jongen gevraagd voor magazijn" Boelekade 17. te huur. J. v. d. Heijdenstraat*J Uw jas verbrand? DanJ le Goudsch§ Kunststop van G. Leef lang, IJsselli Heefit U reparatie ««J merwerk of wilt U v*u Dan is het betrouww concurreerendste adres- W. v. d. LAAR, Walvisstraat No. Timmer- en Bouir1 Een goed stuk Kernleder koopt U by Joh. Muurling, Lange Groenendaal 75. zijn onze 5 weekbladen De Krimpenerwaard. De Zuidpias, Weekblad voor Reeuwijk, Weekblad Waddinxveen en De Boskooper het EENIGE AFDOENDE en GOEDKOOPSTE PUBLICITEITSr Zend Uw opdrachten aan het Bureau MARKT 31, GOUDA, Telef. 2745. ^"dddelde snelheid verhoogd tot 60 reer ïnUlf 7le het bergachtige, onge- E 3f.k® ta»ge traject tob Monaco bnvmm ®grtipen welk een welhaast mbbucri ke ^Panning dit ge- wel Het beste bewlJS hlervoor laar 1 ore™lsatoren het verleden aw ,?m vonden, dezen eisch te gedeeltEt daar de weg<!n op dit «Cdeclte toen zoo gevaarlijk waren door lukifprT °n dat de vrees voor onge- wnrS, ies b^ve denkbeeldig kon dp 6f^cht. Ook dit Jaar behouden de7p f' Satoren zich het irecht voor vurvaifl klassementsproef. te laten zulke v. -j 111(11611 de omstEöidigheden zulks noodzakelijk maken. Moeilijke prestatie bekroond door aware proef. einv ^grSk is 00k de reglementswijzi- j memil6 b®Paalt' dat de ^eede klasse- I en toru 4. een ueeeïeratie-xemproef riirif g wedstril(l over 300 meter j I iniï™ aankomst van de de-elnemers dus^e Carl° moet wor*® gereden, meer passaglers, bagage en. wat dies wat dit kT bOOT6- Mfm begrijpe goed I tocht i na een niooUijken S?in H011 km moet de bestuurder, ln de voorafgaande 4 dagen en nach- J iters achter het stuur heeft gezeten, een prestaüe leveren, die wellicht beslissend kan zijn voor den uitslag; en dat nog wel met een wagen, welke gedurende den gehee len rit ln geen enkel opzicht is gespaard en waarvan noch remmen; noch motor meer ln de allerbeste conditie verkee- ren. Overigens is deze zwaardere proef uit wedstrijd-technisch oogpunt beslist te verkiezen, omdat zij een duidelijk beeld geeft van de conditie waarin be stuurder en wagen na aankomst te Mon te Carlo verkeeren. En met deze klassementsproef eindigt dan het eerste bedrijf van de Rallye, dat tevens het zwaarste is. Veel schoons ls er aan de eens glanzende koetswerken der automobielen niet meer te zien om nog maar te zwijgen van de beman ningen! De vier dagen oude modder uit het land waar eens de Grieksche my thologie ontstond, de klei der Donau- vallei en het stof uit het hooge Noorden bedekken de gladde earrossierieën als een dikke, grijze, rimpelige huid; on toonbaar zijn ook de rijders, die met baarden van vier dagen en allerlei fan tastische kleedingstukken er uit zien als ontsnapten uit het Fransche bagno. Maar de Azuren kust van Fr ankrijks Middellandse he Zee-provincie verdrijft de vermoeidheid, de eerst niet^met-een- tang-aan-te-pakken rijders worden weer gewone menschen en een dampende schotel Rallye-verhalen wordt opge- discht, overgoten met een pikant sausje Rallye-humor en gekruid met de branie en levensvreugde van den rechtgeaarden Rallye-enthousiast. Ontdaan van modder en vuil zijn de wagens dan ook weer glanzende limou sines, die in gereedheid worden gebracht voor de derde en laatste klassements proef, welke dit jaar een nieuw element ln de Rallye vormt en die zal bestaan uit een heuvelklimwedstrijd over onge veer 20 km ln de omgeving van Monte Carlo Het einde van deze klassements- I#oef is het slot van het sportieve ge deelte van de Rallye. Na de laatste op zweeping gedurende de klimproeven, waarbij nog eens het uiterste van mensch en machine wordt gevergd, volgt de uit slag, welke den een het zoo vurig ver langde resultaat zal brengen en den ander de teleurstelling, dat hem de be looning ontgaat voor de maandenlange voorbereidingen en de ontberingen der afgeloopen dagen. Vele prijzen zijn in den loop der Jaren voor de Rallye uitgeloofd; zoo bestaat er voor de dameséquipes, die aan de Rallye deelnemen, een speciale prijs: de Cou pe des Dames, voor de kleine wagens zijn aparte prijzen beschikbaar, terwijl aan de hoogst geplaatsten uit de verschillen de startplaatsen ook nog enkele ijkers worden toegekend. A Commercieele belangen spelen bij de Rallye natuurlijk ook een rol; doefi vóór alles ls het een sportieve prestatie, waar aan zelfs de douanebeambten medewer ken, door de deelnemers met een mini mum van oponthoud de grenzen te laten passeeren. Alle chauvinisme is op den achtergrond gedrongen. Alleen reeds dit sportief samengaan van alle betrokken nationaliteiten maakt de Rallye van Monte Carlo tot een der opmerkelijkste automobielwedstrijden van het jaar; en het moge den deelne mers, wien het niet gelukt is op een der eerste plaatsen te eindigen, een troos tende gedachte zijn dat ook zij hebben meegewerkt om de volken weer iets na der tot elkaar te brengen! Melden wij ten slotte nog dat gister ochtend 24 deelnemers aan den sterrit uit Amsterdam zijn vertrokken. Gestart werd van het Amstel-Hotel. De totaal af te leggen afstand bedraagt voor hen 1452 km en liet aantal te be halen punten 468. De route loopt via Venlo, Brussel, Reims, Dyon, Lyon, Gre noble naar Monte Carlo. Nadruk verboden. loert altijd het gevaar van erger gevolgen en daarom mag een hoestje nooit verwaarloosd wor den. Als Uw kind hoest, geef 't dan dadelijk AKKBR's Abdijsiroop, bestaande uit extracten van oude kruiden, welke verzachtend, slljm- oplossend en genezend werken, benevens de krachtigste hoest- bedwingende stof „codeïne". Door deze veelzijdige werking noemt men Akker's verstèrkte Abdijsiroop ,,'s-Werelds beste Hoestsiroop". AKKERS tegen hoest, griep, bronchitis, asthma I^acon 90 ct., f 1.60, f 2.40. f 4.20. Alom verkrijgbaar Ook Napoleon was er niet vrij van MCDLXIl. De verkeersregels. Nog altyd blyft de. verkeersregeling in een stad als den Haag een groote moeilijk heid. Aangezien het verkeer nog gestadig toeneemt, wordt het vraagstuk steeds ne teliger. Tot nu toe gebezigde middelen blij ken telkens weer onvoldoende te zyn; nood zakelijk is het uitbreiding te geven aan het stelsel der automatische seinen. Deze tech nische kwestie is byna voortdurend in on derzoek en thans zyn weer spiksplinter nieuwe ideeën op dit punt aan den dag ge komen. Eén van de moeilijkheden is altyd, dat de seinen zóó duidelijk moeten zyn dat een vreemdeling, die. ze voor het eerst ziet, ze onmiddellijk begrijpt. Tekst en uitleg is voor de bewoners van de stad zelf gemak kelijk te geven, want de kranten zyn in dit opzicht uiterst gewillig in het verspreiden van deze kennis, maar het stelsel function- neert pas goed als iedereen zich er aan houdt en niet door onduidelijkheid een ver gissing by een vreemdeling kan ontstaan. De praktisch eischen die gesteld worden, zijn dientengevolge niet gering. Vooral in den aanvang der automatiseering van de verkeersregeling werden de malste fouten begaan. Wy herinneren ons bijvoorbeeld hoe in Tilburg het lichtsignaal zóó hoog in de lucht zweefde, dat men het in een lagere gebouwden auto niet kon waarnemen. Niet tegenstaande daarover steeds weer ge klaagd werd, baatte het niet, want de rech ter had voor deze klachten geen oor. Het stelsel van drie soorten licht, een rood, een groen en een overgangslicht is nooit goed begrepen. Wat moest dat derde licht er bij. Later heeft men de regeling zóó gemaakt dat telkens de beide roode lichten een moment tegelijk branden, zoo dat ontruiming van het kruispunt juist in dien tyd mogelijk is. Wy zyn thans weer benieuwd naar de nieuwe systemen. Eén der moeilijkheden is ook het groote verschil in drukte van het verkeer in de beide krui sende wegen. Wie wel eens in den jiaag op de Laan van Meerdervoort, begingedeelte, is geweest 's middags tusschen twaalf uur en half één, kan dat typische waarnemen. Wat zich beweegt in de as van die Laan is ettelijke malen meer dan in de loodrecht daarop staande as. Het gevolg daarvan is, dat in de eerste richting voortdurend op stopping bestaat en in de tweede telkens hiaten van geen verkeer zijn. De automa tische verkeersregeling past_ zich daarbij niet aan en dit zal altyd een bezwaar blij ven bij dit systeem. Buitengewoon moeilijk blyft de kwestie der parkeer-regeling. Het ontbreekt nu al zeer ernstig aan parkeerplaatsen in het J centrum der stad op bepaalde spitsuren zoo- als bijvoorbeeld Zaterdagmiddag en -avond. I Alle straten zijn dan volgepropt en nog is er altyd ruimte tekort. Het ergste iB wel, dat het met den dag slimmer wordt. Waar dit op (fen duur heen moet, is een raadsel. Het wordt bovendien voor de automobilis ten onaangenaam als ze eerst een eind moeten loopen vóór zy aan hun wagen zyn. Dan begint het op de tram te gelijken, die dit euvel in ernstige mate bezit en juist daardoor in discrediet is geraakt. Indien de vexkeers kwestie niet op yeel breeder schaal wordt opgelost, zal het al tijd sukkelen blijven. Het heffen van par- keergeld maakt de oplossing bovendien nog meer troebel. Het zal noodig zyn krach tiger in te grijpen en verder strekkend» maatregelen te nemen, want de tctekomst is ongetwijfeld voor groote uitbreiding van het autoverkeer, al belemmert mep dit op allerlei wijzen. Even moeilijk als het parkeeren van auto's is het vraagstuk van het opbergen van de jeugd, die langs de straat pleegt te slenteren. Vooral op Scheveningen waar de kroostrijke gezinnen nog altyd vele in aan tal zijn, is dit ook een puzzle waarvoor geen afdoende regeling is te treffen. Natuurlijk wordt hier aanstonds een beroep gedaan op de overheid, die maar weer die taak op zien neemt. Het verschil in baldadigheid tus schen de Haagsche en de Scheveningsche jeugd is inderdaad nogal groot. Voortdu rend wordt over de laatste aan alle kanten geklaagd en de politie schijnt er machte loos tegenover te staan. In hoeverre hier krachtiger optreden tegen de ouders mo gelijk zou zyn, ware te overwegen, omdat rechtstreeks tegen de boefjes niet veel valt uit te richten. Bovendien heerscht er een solidariteit onder de Scheveningsche bevol king, zoodat een agent, die het waagt eens krachtig op te treden, licht in groote moei lijkheden komt. Men heeft wel getracht door den aanleg van speelterreinen eenigermate tegemoet te komen aan het euvel, maar ihet baat o zoo weinigt*effect heeft voor de bestrijding der gepleegd wordt door een genre, dat al bo ven den leeftijd van spelen op een aand- hoop uit is gegroeid. Hier zullen dus an dere maatregelen noodig zijn. In den regel waagt dit genre zich niet ver van buis, want zij' weten wel dat zy dan de .bescher ming der ouders gaan missen. Hun terrein blijft dus beperkt en daarom is het mis schien niet onmogelijk krachtiger op te treden, ook tegen de ouders die te weinig toezicht houden. Terwijl er voor niets eenig gemeentegeld is los te krijgen, wordt voor uitbreiding van volkstuintjes weer wel geld aangevraagd. En men weet, dat dit heel weinig effest heeft voor de bestrijding der baldadigheid, omdat het baldadige genre voor deze liefhebberij weinig gevoelt. Het vraagstuk van de jeugd in de groote stad is ook nooit eens krachtig aangepakt, om dat men te weinig de verantwoordelijkheid der ouders in het geding bracht. Alleen in die richting zou een meer effectvol optre den mogelijk zijn. Opmerkelijk is wel hoe weinig effect van het onderwijs pleegt uit te gaan, al is het misschien juist, dat men op dit punt zyn verwachtingen ook wel eens te hoog pleegt te stellen. De groote ver snippering van de leerstof maakt een in tensieve bewerking van de jeugdige herse nen op vele punten niet goed mogelijk. Maar op dit stokpaardje zullen wij niet verder voortrijden. Er zijn diverse groote puzzles in «en groote stad op te lossen en wij mogen wel aannemen, dat verschillende daarvan on oplosbaar zyn! Er'is zelfis een niet te mis kennen verband tusschen de verkeersrege ling en de zorg voor de jeugd op de straat. De jeugd levert maar al te dikwijls een ge vaar voor het verkeer op en zy moet dus in dit opzicht rechtstreeks worden opge voed tot beter inzicht. De ouderen hebben dikwijls moeite zich bij de toeneming van het verkeer aan te passen; de jeugd is ech ter roekeioozer en dientengevolge altijd inin of meer gevaarlijk. In hoeverre de overheid op deze gebiede* haar bemoeiing steeds verder moet uitbrei den, zal de ervaring wel leeren. In Ame rika is de bemoeiing al over haar hoogste punt heen en draagt men de verantwoorde- lijkheid weer meer op de gebruikers van den weg over. Al te veel bemoeiing verslapt die verantwoordelijkheid, hetgeen zoowel by het verkeer als by de ouderlyke zorg voor de kinderen ook hier te lande ad li gebleken. KAOBX-AAIt, J

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 3