DE KWARTJES RUBRIEK
10
Sn
A
EIGENHEIMERS
v. WIJK
De Gruyter's
nap°l'!ai
&n 10 jp
UITSLAG
DIPLOMA
te
De Goudsche FruithancU
GOUDSCHE COURANT Zaterdag 21 Januari 1939
Tweede blad
19 3!
Voor de omgeving van Gouda
Doe net als iedereen, haal
voor 40 cent.
Naaierstraat 5.
ANTON COOPS
Middenstands-
J. v. d. DOOL,
3 doozen
samen van
fjl vXLO/t
Firma Wed. A. RIETVELD,
WAT IS DE RALLYE VAN MONTE CARLO
Zes en negentig uur van spanning en strijd
tegen de elementen.
Noch in rijkwaliteiten, zuinigheid, licht gewicht,
ruimte, met daar tegenover de prijs
NIET TE EVENAREN.
EEN RUIME 4-DEURS SEDAN1625.-
Agent voor Gouda en Omstreken
N. NOORDEGRAAF Kleiweg 12 Telef. 3016
ELKEN ZATERDAG
KWARTJES-RUBRIEK
ENGELS.
Als Uw kind
hoest...
Vetst&ikte
De Duce en zqn stokpaardjes.
Brieven uit de Hofstad.
(klare bloem)
NATUURLIJK bij
Ga naar
en haal een tube
DARODERM ZALF voor 35 cent.
U zal versteld staan!
SUCCES GEGARANDEERD!
Succesvolle opleiding
in korten tijd door
Instituut v. Schriftel.
Middenstandsonderwijs
„MINERVA", den Haag
v. Lansbergestraat 116
Voor GOUDA en omstreken
alle inliohtiixgen en gratis
prospectus bij den Heer
BOTHASTRAAT 16, GOUDA
45 voor
nderd SuAer
u.tqero
DoihG""9
00 aankoop
DU 1 1
py r\X**
BLAUWE DRUIVEN TOMATEN
TAFELAPPELBN GRAPE FRUIT
TAFELPEREN DOFFE KASTANJES
SINAASAPPELEN NIEUWE VIJGEN
MANDARIJNEN DOOSJES TUNISDADELS
CITROENEN VRUCHTEN IN BLIK EN GLAS
BANANEN DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES voer OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
BLIKGROENTEN van prima kwaliteit tegen scherp concurreerende p
LANGE TIENDEWEG 27 TELEFOON 1
Koud, nat, vuil, bemodderd, maar...
bekroond met den Eereprijs!
(Van onzen VP3-correspondent).
Ook al interesseert men zich slechts
zijdelings voor automobilisme toch
O O
Daar de tijd nadert dat men over aanschaffing van een nieuwe
wagen gaat denken, raden wiji U zonder de minste verplichting een
demonstratie aan bij den
met gerechtigden nationalen trots het
roemrijke feit herinneren dat onze land-
ttesioot Bakker Schut er vorig jaar in
slaagde, om de eerste plaats in het alge
meen klassement in de Rallye van Monte
Cai'lo te bezetten. Vandaar dan ook dat
de belangstelling van het Nederlandsche
publiek voor dit belangrijke sportevene
ment zeer verklaarbaar ls.
Momenteel wordt de „Rallye de Monte
Carlo" voor de 18e maal gehouden; en
met meer spanning dan ooit wordt de
uitslag tegemoet gezien van dezen ster-
rit die langzamerhand ls gegroeid tot
de' Interessantste en grootste automo
bielwedstrijd met toeristischen inslag.
Toch zullen velen zich afvragen, wat nu
eigenlijk de beteekenis van deze Rallye
ls, hoe de wedstrijd ls gerbgeld en welke
sportieve waarde er aan, moet worden
gegeven.
Laten wij beginnen met te zeggen, dat
het hier In den grond een sportlef avon
tuur betreft, waarin het uiterste wordt
gevergd zoowel van den deelnemer als
van zijn wagen en dat de kosten niet
gering zijn. In elk geval: zij, die besmet
zijn met de Rallye-bacil, schijnen heel
wat geld en moeite over te hebben voor
de 4 dagen en 4 nachten spanning achter
het «tuur.
Strijd tegen
plaatsen wij in de
kleine advertenties tegen een tarief van 18 smalle tekst
regels f 0.25, elke regel meer 10 cent bij vooruitbetaling. Voor
advertenties onder nummer aan het Bureau 10 ct. verhooging.
Inzending dezer advertenties tot Vrijdagmiddag 12 uur.
Brieven kunnen ALLEEN worden afgehaald eiken
dag van 96 uur, Zaterdags van 91 uur.
HYAONTHEN op^^laT
Fa. G. L.
Wegens huwelijk der tegen- Croquetten
wobrdige flinke Dagdienstbode I °«hakt
gevraagd. Niet ben. 17 j. v. g.
mond. g. v.
Mevrouw van Bemmei,
Crabethstraat ob
de stoofsteeg
AUTOMATIEK
Patat a Frites
Salades
Knakworst enz. C#nt
j Dag en nacht tot Uw dienst.
Overwin nn eens alle bezwaren
Het zal ook U meevallen I
Baden /gezond
ADHUIS vU roenendaal
B. z. a. Gedipl. Costumière,
voor het maken van Japonnen
en Mantels, v. d. Palmstr. 61.
Incasseerder heeft halve d.
vrij, in Gouda en de geheele
Krimpenerwaard goed bekend.
Br. no. 1280 bur. v. d. blad.
Gevr. Zitslaapk. m. gebr. v.
keuken door dame.
Br. no. 1216 bur. v. d. blad.
N«tte Dienstbode gevraagd,
boven 18 jaar, van 7h»—4 uur.
Fluweelensingel 90.
iB. z. a. Jongeman in "bezit
rijbewijs A en B.
Br. no. 2007 bur. v. d. blad
B. z. a. net Burg. Meisje, 18
j. v. h. i. d. huish. liefst halve
d. Br. no. 1210 bur., v. d. blad.
Slagersleerling
gevraagd bij P. van Vliet, N.
Haven 159.
Er biedt zich aan een Huis
houdster, in of omtrek Gouda,
middelbare leeftijd, geruirnen
tijd als zoodanig werkz. ge-
weest, maar wegens huwelijk.
Goede getuigen ten dienste.
iBr. no. 1211 bur. v. d. blad.
Net meisje, 18 jaar, zoekt
nette Vriendin met fiets.
Br .no. 1212 bur. v. d. blad.
B. z. a. net Meisje voor ge-
zelsch. of andere lichte 'werkz.
Br. no. 1213 bur. v. d. blad.
B. z. a. net Meisje, 15 jaar,
voor halve dagen.
Br. no. 2008 bur. v. d. blad.
Net Dagmeisje gevraagd bo
ven de 16 jaar, P.G.
v. Strtfenstraat 11.
Dagmeisje gevraagd.
P.G., niet beneden de 17 jaar.
Gouwe 114.
Flinke Dagdienstbode gevr.,
boven 20 jaar.
Aanmelden Fluw. Singel 50.
Jongen gevraagd.
Garage van Hoorn, Jeruza-
lemstraat 8, Gouda.
Net meisje, 18 jaar, P.G.
zoekt dito Vriendin met fiets.
Br. no. 1215 bur. v. d. blad.
EEN NET MEISJE
gevraagd, niet onder de 18 j.,
voor alle voorkomende werk
zaamheden. Niet als dienst
bode. Groenendaal 79.
Meisje gevr. voor halve da
gen, Vrijd. den geh. dag. Aanm.
7g u. Fl. singel 74.
Net Dagmeisje gevr. van
0%-—5 uur daags. Zond. vrij.
Aanm. Krugerlaan 20.
Een Dagmeisje gevraagd
wegens ziekte van het tegen
woordige.
•Burg. Martenssingel" 19.
Gevraagd
nette Dienstbode, P.G.
W. Backer, Gouwe 101.
Biedt zich aan
jonge Werkster.
Adres: B 191, Gouderak.
Gevraagd flinke Dienstbode,
voor dag en nacht.
Emeis, Bleekerssingel 71.
B. z. a. net Buitenmeisje
voor een paar dagen per week.
Adres: J. Brusik, Kooidijk
G 23, Reeuwjjk.
Net alleenstaand meisje,
18 jaar zoekt gezellig Tehuis,
liefst in Gouda, natuurlijk ge
negen al het werk te doen of
in dagbetrekking te gaan.
Br. no. 1217 bur. v. d. blad.
Bent U volbloed
Nederlander?
R.K. Jongeman zoekt net
Kosthuis. Br. met prijsopgaaf
no. 1234 Bur. v. d. blad.
Homoeop. ayts vraagt Kamer
te Gouda voor het houden van
spreekuur, éénmaal per week.
Brieven met prijsopgaaf no.
2006 bur. v. d. blad.
Te huur Winkelhuis, Doele-
straat 1 5 p. w.; een pracht-
woning 6 p. w.
C. Noordegfcaaf.
Te huur h 5.50 Winkel,
Wooidi. en Werkplaats, opn.
gerem. Keizerstraat 53.
Te bevr. Kleiweg 87.
Zwam bach's Meubileer ing
vindt overal waardeering.
Naaimachinemonteur
P. G. WIEZER,
Wachtelstraat 27 Gouda.
Te koop of te huur een
Winkel- en Woonhuis
op goeden stand. Te bevr. Kru-
gerl. 191 en Gouwe 13, Gouda.
Te koop een Tafelbiljart, zoo
goed als nieuw, 70 x 120.
Raam 106.
Te koop prima Remmington
Schrijfmachine 55.
Br. no. '1265 bur. v. d. blad.
Te koop gevraagd gebruikt
doch goed werkend Radio
toestel wisselstroom, even
tueel zonder luidspreker. Brie
ven met prijsopgave en om
schrijving no. 1290 bur. blad
Aangeboden:
Een Motorcarrier
met gesloten bak, bijzonder ge
schikt voor bakker, kruidenier
of dergelijke, geheel in beste
staat. N. Noordegraaf, Kleiweg
12, Tel. 3016.
PIRASTRO SNAREN
JAGER,
Westhaven 20.
Te koop blauwleren Dames
mantel (maatw.) z.g.a.n. 25.
Bs, no. 1209 bur. v. d. blad.
Woning te koop gevraagd
centrum of bouwgrond.
Br. no. 1214 bur. v. d. blad.
CONCERT A.O.V.
Woensdag 25 Januari a.s.
8.30 Cursus
Muziekschool DE BEUN.
VEEMARKT-RESTAURANT
billijk te huur voor bruiloften
en partijen, vergroot tooneel.
v. Middeilantstraat 19. Nieuwe
Markt 38-39. Tel. 2625.
Solide meubelen, en niet duur.
Stoffeerdery Zwambach, Wach-
telstr. 28, Pr. Hendnkstr. 92.
Rijdt dan EYSINK
en geen ander.
Te koop:
Eiectr. Pathéfoon.
Lethmaetstraat 52.
Onderl. Brandverz. Mij.
„GOUDA".
Premie 1ste klasse
VERLAAGD tot 0.60
per duizend.
Bureau GOUWE 152.
Te koop: Wit emaille for
nuis, groen haardkacheltje,
theekastje en 2 armstoelen.
Da Costakade 30.
Gevraagd een Meisje,
voor halve dagen.
Fluweelensingel 53.
Gevraagd: Naaisters en aan-
koménde naaisters, leerlingen
om opgeleid te worden tot naai
ster. Fa. S. L. Cats, Zeuge
straat 2.
Pracht huis, modern, inge
richt, te huur met tuin. Te zien
Huygensstr. 55. Te bevr. Burg.
Martensstoraat 4.
Gedeelte Bovenwoning
te huur voor Dame-alleen.
Adres: L. Tiendeweg 31.
Gevraagd: Meisje voor halve
dagen. Maandags den geheelen
dag. Alleen voor ihet Gebouw
Daniël, Groenendaal.
Gevraagd net Meisje voor
halve dagen. Mevr. Bicknese,
Crabethstraat 4.
Biedt zich aan
net Buitenmeisje, PXJ.
R. ^v. Catsweg 216.
B. z. a. gedipl. Costumière
voor het maken van Japonnen
en Mantels, Heerenstraat 125.
Net meisje, 20 jaar, zoekt
Vriendin.
Br. no. 1218 l?ur. v d. blad.
Te huur Woonhuis a. d.
Vos8iu8str. 57 5.75 per week
Bevr. Kuiperstr. 27, Gouda
Nieuwe Woning te huur, bea.
ben. 2 gr. k. en k., boven 3 of
4 sl.k. en zolder, wascht. en
warm w. res. aanw. heel g. st
Inl. Boelekade 15a.
Philips Radio met zender-
namenschaal, z.g.a.n. met gar.
Wèth. Venteweg H 85.
Te huur: Bovenhuis en bene
denhuis. Pracht voor- en ach-
teruitzidht. Te bevr. Groeneweg
70, Lazaruskade 8. Goedk. huur
Ter overneming gevraagd:
Ski-uitrusting v. heer.
Aanb. Tel. 3507, Gouda.
'e koop wegens aansch.
nieuwe, in prima staat zijnde
D.K.W. Auto
met nieuwe banden 425.
W. Backer, Gouwe 101.
Te koop aangeboden 2 Fm-
teuils, zoo goed als nieuw,
veerend. Gr. van Bloisstraat 23.
Te koop een goed onderhou
den Vulkachel.
Bevr. Weth. Venteweg 133..
Eiken dag versch verkrijgbaar
onze heerlijke
SIROOPWAFELEN
2 en 3 ct. per stuk.
Aaltje Bakstraat 9.
12 Liga koeken voor 10 ct.
gemaakt volgens oud-Hollands
recept. Reformhuis.
Uw adres voor Viterna,
Renovate en Sanovite is Re
formhuis „Natura". Zie etalage
25 K.G. gewichten, geijkt, te
koop, 15 stuks, ook bij gedeel
ten. Bevragen Turfmarkt 116.
Auto's met of zor.der chauffeur
p. dag en p. K.M. Lage prijzen
EMTAX, Tel. 2500, Zeuge»tr. 4
Uit voorraad leveren wij:
Asbest Gevelletters, Buizen van
640 c.m. wijd, bochten, kap
pen enz. Golfplaten, vlakke pla
ten, grys en rood. Eternit,
Emaille, Granité platen. Schit
terend voor wand bekleeding.
Vraagt eens prijs by A. Her-
menet, 4e Kade 77, Tel. 2439.
Gymnastieklessen van den
heer J. Hazelhorst worden van
af volgende week weer gege
ven op Donderdag: in de Pr.
Julianaschool. Meisjes 7.15
8.30 u. Dames 8,80—10 u. Hee-
ren 10—11.15 u.
Het laatste „WESTMINSTER-
NIEUWS" in 3 circulaires.
Aan de zaak gratis verkryg-
;lZüiN|
Üa den 1»
ADilUio
Kuipbaden
öproexbaden
.baddoek en zeep
j omsuagsavonds van i
Woensdags van 25 a
v Sproeibaden a 10 CEh'l
RIJWIELEN
Speciale prijzen
L. v. Oei, Gouwe 81, Tel.
Heeft U last van pjjnl
voeten, eksteroogen, eelt
kalknagels Het wordt pjji
verwyüerd door Zr.
Gouwe 138, Tel. 3281.
Uw costuum ontvlekkd
modelpersen voor 1.-
G. Roelofs, Walestraat 1
Wijdstraat 22.
Rijw.- en Motorhuia „Gouwe",
L. van Oei - Gouwe 81.
Telef. 3630.
Luxe autoverhuur- en repa
ratie-inrichting. Garage van
'Hoorn, Telef. 2673, Gouda.
Singing Lamp, een nieuw
artikel, alleen bü Westminster-
Itadio, Wydstraat 22.
Spaar bonnen van Maatsch.
Hulpbetoon wordtn gaarne
door ons als betaling aangeno
men. Ook voor schoenen uit de
opruiming.
Jan van Dam, Keizerstraat 62
Voor prima werk naar
W. T. Hoekstra, Rijks gedipl.
Horloger, Gouwe 51, Tel. 3761.
AUTORIJLES
1.50 per uur
EMTAX, Zeugestr. 4, Tel. 2500
'n Reuze succes
hadden wij met onze prima
eigenheimers 10 pond 10 ct.,
2.50 per mud. Koken niet af
en enkel bloem. U vindt ze
nergens -beter. Blok, Kleiweg
straat 14, Wilhelrainastraat, h.
Cappenerst., Keizerstraat 39a.
keu- en eikenhout,
Jan Postmus, Raam 142
J. WEMPE, Leraar M
Joubertstraat 142.
Voor goedkoop e
Bindwerk is je adres toch maar
Cor Sevenhovep, Gedipl. boek
binder, Snoystraat "27.
Laat Uw Jaargangen en
Tijdschriften inbind*
J. A. Broer, Nieuwehaven
Timmerwerk goed en gt
koop, J. Hoeksel, timmern
Heusdestraat
Te koop: Modern vouwwu
gentje, leren Heerenmotorjas,
maat 52. Gr. Jacobastraat 56.
Verlor ent Een boekje met
spaarzegels. Tegen bel. terug
te bez. Hyr. v. Alphenstr. 35.
HOOFDPRIJS
100 prijzen van 2.50.
Koopt loten voor Jeugdleeszaal.
Verkrijgbaar o.a. bij Mevr. de
Vooys, Markt 8 en Leeszaal-
gebouw Oosthaven 54.
Voor HOUT. TRIPLEX
en BOARD
is Uw adres by N. VERDOUW,
Fluweelensingel 9 - Tol 2961.
Groote voorraad, lage prijzen.
Bij ons voord eel ie voor zelf-
roparatie. Bekleeding stoffen,
leerdoek, nagels, erin, kapok,
ltfrn, beits enz. enz., alsmede
alle soorten stoel-, fauteuil- en
clubrompen.
Meubelmakerij A. Zwambach.
Rolfilms ontwikkelen 10 ct.
Afdrukken 6x9 4 ct.
Briefkaart vergrooting 15 ct.
13 x 18 25 ct. 18 x 24 40 ct.
Boekh. Bovenkamp. Walestr. 4.
Modevakschool „EUREKA"
Naai- en kniplessen voor Vak
opleiding en eigen gebruik.
Mej. J. W. VUYK, Coupeuse-
Leerares, IJssellaan 136.
Marmotten, konijnen, kippen,
duiven en vellen te koop gevr.
v. Vliet, Tollenstraat 56.
Scharen, Messen slijpen 10 ct.
Bart van Maaren,
Middelantstraat 10.
Slecht licht? Lakt dan Uw
rijwieldynamo opgterken 35 ct.
Bart van Maaren,
Middelantstr. 10.
Ter overname aangeboden
een driepits Gasstel, met ver
chroomde buizen, koperen
branders en onderplaat, zoo
goed als nieuw. Prijs 10.
Bodegr. Straatweg 83.
Reparatie aan alle meubelen,
opnieuw bekleeden enz.
Meubelmakerij Zwambach.
Kunststoppage. Inrichting
Gouwe 130, in Kleeding, Gor
dijnen, Tapijten enz. billijk.
Dekens overtrekken, mach.
doorgestikt vanaf 2.25.
Dekemfabr., Gouwe 130, Gouda.
Dames! Laat uw bontwerken
maken en vermaken Gouwe 130
Se huis vanaf Groenendaal.
Prima Werkschoenen (ook op
Spaarbonnen) bij
van Maaren's Schoenhandel
Vijverstraat.
RADIODOKTER,
Reparaties vlug en billjj
V. Tombergstraat 39, Gd
Het begint al bij de keuze der start
plaats. Het reglement schrijft n.l. voor
dat de deelnemers, vergezeld van een of
twee medebestuurders uit een der acht
startplaatsen, Amsterdam, Boekarest,
John O'Groats, Palermo, Tallinn of
Umea moeten starten, welke startplaat
sen alle een bepaald aantal punten voor
den rijder opleveren. Zoo wordt aan het
Athene-parcours het hoogste punten-
cijfer toegekend (500), waartegenover
staat, dat deze route ook de grootste
sneuvelrlsico's meebrengt. Boekarest en
Tallinn volgden als iets minder met
moeilijkheden bezaaide wegen die naar
Monte Carlo leiden, beide met 498 pun
ten, terwijl de overige routes een kleiner
aantal winstpunten opleveren, dat vari
eert van 49 tot 486 (A'dam). Of het nu
komt, dat al deze routes hun eindpunt
in Monte Carlo hebben, een feit is, dat
steeds de keuze van de startplaats een
probleem vormt, dat meestal in vol ver-
ie gelukkige greep wordt
zoo wordt dan de strijd
aanvaard tegen regen, sneeuw, hagel,
Uw adres voor yureo-. I mlst, Uzel, modder en andere wintersche
geneugten. Vroeger konden de Rallye
rijders hun wagens wel zoo veranderen,
dat zij veel minder last van sneeuw en
moddermoeilijkheden ondervonden. Zij
bouwden dan op een of ander sterk on
derstel een houten koetsje met veel doek
en ander licht materiaal, dat nog slechts
heel ln de verte op een automobiel leek.
De laatste twee jaar is dit echter ver
boden en kunnen nog slechts serie-auto
mobielen aan den rit deelnemen.
Levensgevaarlijke snelheidsproef
op moeilijk traject.
In de verschillende plaatsen langs de
routes wordt gecontroleerd of de deel
nemers wel rijdeh met de vereischte ge
middelde snelheid van minstens 40 km
per uur. Kunnen zij dit gemiddelde niet
halen, dan worden hiervoor strafpunten
uitgedeeld, welke worden afgetrokken
van het aantal punten dat de rijder uit
hoofde van zijn startplaats werd toebe
deeld. Een gemiddelde van 40 km ner
uur moge voor onze begrippen niet al te
hoog lijken, doch daarbij vergete men
biet dat deze snelheid moet worden be
reikt op wegen die vaak spotten met elk
P van wegenaanleg <m -onderhoud,
behoort dan ook tot de
B.z.a. Colporteur voor (2
en omliggende gemeenten.,
Br. no. 1323 Bur. v. d.
Is Uw loodgieter ook
JAN SPEE?
Ook voor electriciteit nog
kooper Walestr. 12, Tel.
Te huur: Bovenhuis. L.
deweg 98. Te bevr. Ti
96 of makelaars.
Vanaf 50 cent per
Radio, Meubelen,
kens, Waschmach., I
Haarden, Naaimach. enz. 1
lekade 43. tusschen 6 en j
Te huur: Fl. mooi 1
hoek E. v. C.w.-Gr. Fl.w. I
id. Huis JBothstr. 7 4.61
Ketelstr. f 4.60. Bevr.
laan 31.
Het
p u,™ 00K tot de gewone
Rallye-verse hij nselen, da t aile deelne-
5"? een bePaalde route zooveel over
«en controle aankomen, dat deze
dmr jSi reeds 15 °Pi>eh(!ven, waai'-
uuor ae rijders van verrior
tijd bij een controle aankomen, dat deze
is opgeheven, waar-
--r uitgesloten! J"den WM-
aii«a J?e,fri™<;he Plaats Grenoble, waar
alle Rallye-routes samenkomen, wordt
Te huur Gr. Heerenhui», f
gelaan met overb. vrjje t
8.Bevr. Krugerlaanjl
Flinke Jongen
gevraagd voor magazijn"
Boelekade 17.
te huur.
J. v. d. Heijdenstraat*J
Uw jas verbrand? DanJ
le Goudsch§ Kunststop
van G. Leef lang, IJsselli
Heefit U reparatie ««J
merwerk of wilt U v*u
Dan is het betrouww
concurreerendste adres-
W. v. d. LAAR,
Walvisstraat No.
Timmer- en Bouir1
Een goed stuk Kernleder
koopt U by Joh. Muurling,
Lange Groenendaal 75.
zijn onze 5 weekbladen De Krimpenerwaard. De Zuidpias, Weekblad voor Reeuwijk, Weekblad
Waddinxveen en De Boskooper het EENIGE AFDOENDE en GOEDKOOPSTE PUBLICITEITSr
Zend Uw opdrachten aan het Bureau MARKT 31, GOUDA, Telef. 2745.
^"dddelde snelheid verhoogd tot 60
reer ïnUlf 7le het bergachtige, onge-
E 3f.k® ta»ge traject tob Monaco
bnvmm ®grtipen welk een welhaast
mbbucri ke ^Panning dit ge-
wel Het beste bewlJS hlervoor
laar 1 ore™lsatoren het verleden
aw ,?m vonden, dezen eisch te
gedeeltEt daar de weg<!n op dit
«Cdeclte toen zoo gevaarlijk waren door
lukifprT °n dat de vrees voor onge-
wnrS, ies b^ve denkbeeldig kon
dp 6f^cht. Ook dit Jaar behouden
de7p f' Satoren zich het irecht voor
vurvaifl klassementsproef. te laten
zulke v. -j 111(11611 de omstEöidigheden
zulks noodzakelijk maken.
Moeilijke prestatie bekroond door
aware proef.
einv ^grSk is 00k de reglementswijzi- j
memil6 b®Paalt' dat de ^eede klasse- I
en toru 4. een ueeeïeratie-xemproef
riirif g wedstril(l over 300 meter j
I iniï™ aankomst van de de-elnemers
dus^e Carl° moet wor*® gereden,
meer passaglers, bagage en. wat dies
wat dit kT bOOT6- Mfm begrijpe goed I
tocht i na een niooUijken
S?in H011 km moet de bestuurder,
ln de voorafgaande 4 dagen en nach- J
iters achter
het stuur heeft gezeten, een prestaüe
leveren, die wellicht beslissend kan zijn
voor den uitslag; en dat nog wel met
een wagen, welke gedurende den gehee
len rit ln geen enkel opzicht is gespaard
en waarvan noch remmen; noch motor
meer ln de allerbeste conditie verkee-
ren. Overigens is deze zwaardere proef
uit wedstrijd-technisch oogpunt beslist
te verkiezen, omdat zij een duidelijk
beeld geeft van de conditie waarin be
stuurder en wagen na aankomst te Mon
te Carlo verkeeren.
En met deze klassementsproef eindigt
dan het eerste bedrijf van de Rallye, dat
tevens het zwaarste is. Veel schoons ls
er aan de eens glanzende koetswerken
der automobielen niet meer te zien
om nog maar te zwijgen van de beman
ningen! De vier dagen oude modder uit
het land waar eens de Grieksche my
thologie ontstond, de klei der Donau-
vallei en het stof uit het hooge Noorden
bedekken de gladde earrossierieën als
een dikke, grijze, rimpelige huid; on
toonbaar zijn ook de rijders, die met
baarden van vier dagen en allerlei fan
tastische kleedingstukken er uit zien als
ontsnapten uit het Fransche bagno.
Maar de Azuren kust van Fr ankrijks
Middellandse he Zee-provincie verdrijft
de vermoeidheid, de eerst niet^met-een-
tang-aan-te-pakken rijders worden weer
gewone menschen en een dampende
schotel Rallye-verhalen wordt opge-
discht, overgoten met een pikant sausje
Rallye-humor en gekruid met de branie
en levensvreugde van den rechtgeaarden
Rallye-enthousiast.
Ontdaan van modder en vuil zijn de
wagens dan ook weer glanzende limou
sines, die in gereedheid worden gebracht
voor de derde en laatste klassements
proef, welke dit jaar een nieuw element
ln de Rallye vormt en die zal bestaan
uit een heuvelklimwedstrijd over onge
veer 20 km ln de omgeving van Monte
Carlo Het einde van deze klassements-
I#oef is het slot van het sportieve ge
deelte van de Rallye. Na de laatste op
zweeping gedurende de klimproeven,
waarbij nog eens het uiterste van mensch
en machine wordt gevergd, volgt de uit
slag, welke den een het zoo vurig ver
langde resultaat zal brengen en den
ander de teleurstelling, dat hem de be
looning ontgaat voor de maandenlange
voorbereidingen en de ontberingen der
afgeloopen dagen.
Vele prijzen zijn in den loop der Jaren
voor de Rallye uitgeloofd; zoo bestaat er
voor de dameséquipes, die aan de Rallye
deelnemen, een speciale prijs: de Cou
pe des Dames, voor de kleine wagens zijn
aparte prijzen beschikbaar, terwijl aan
de hoogst geplaatsten uit de verschillen
de startplaatsen ook nog enkele ijkers
worden toegekend. A
Commercieele belangen spelen bij de
Rallye natuurlijk ook een rol; doefi vóór
alles ls het een sportieve prestatie, waar
aan zelfs de douanebeambten medewer
ken, door de deelnemers met een mini
mum van oponthoud de grenzen te laten
passeeren. Alle chauvinisme is op den
achtergrond gedrongen.
Alleen reeds dit sportief samengaan
van alle betrokken nationaliteiten maakt
de Rallye van Monte Carlo tot een der
opmerkelijkste automobielwedstrijden
van het jaar; en het moge den deelne
mers, wien het niet gelukt is op een der
eerste plaatsen te eindigen, een troos
tende gedachte zijn dat ook zij hebben
meegewerkt om de volken weer iets na
der tot elkaar te brengen!
Melden wij ten slotte nog dat gister
ochtend 24 deelnemers aan den sterrit
uit Amsterdam zijn vertrokken. Gestart
werd van het Amstel-Hotel.
De totaal af te leggen afstand bedraagt
voor hen 1452 km en liet aantal te be
halen punten 468. De route loopt via
Venlo, Brussel, Reims, Dyon, Lyon, Gre
noble naar Monte Carlo.
Nadruk verboden.
loert altijd het gevaar van erger
gevolgen en daarom mag een
hoestje nooit verwaarloosd wor
den. Als Uw kind hoest, geef 't dan
dadelijk AKKBR's Abdijsiroop,
bestaande uit extracten van oude
kruiden, welke verzachtend, slljm-
oplossend en genezend werken,
benevens de krachtigste hoest-
bedwingende stof „codeïne". Door
deze veelzijdige werking noemt
men Akker's verstèrkte Abdijsiroop
,,'s-Werelds beste Hoestsiroop".
AKKERS
tegen hoest, griep, bronchitis, asthma
I^acon 90 ct., f 1.60, f 2.40. f 4.20. Alom verkrijgbaar
Ook Napoleon was er niet vrij van
MCDLXIl.
De verkeersregels.
Nog altyd blyft de. verkeersregeling in
een stad als den Haag een groote moeilijk
heid. Aangezien het verkeer nog gestadig
toeneemt, wordt het vraagstuk steeds ne
teliger. Tot nu toe gebezigde middelen blij
ken telkens weer onvoldoende te zyn; nood
zakelijk is het uitbreiding te geven aan het
stelsel der automatische seinen. Deze tech
nische kwestie is byna voortdurend in on
derzoek en thans zyn weer spiksplinter
nieuwe ideeën op dit punt aan den dag ge
komen. Eén van de moeilijkheden is altyd,
dat de seinen zóó duidelijk moeten zyn dat
een vreemdeling, die. ze voor het eerst ziet,
ze onmiddellijk begrijpt. Tekst en uitleg is
voor de bewoners van de stad zelf gemak
kelijk te geven, want de kranten zyn in dit
opzicht uiterst gewillig in het verspreiden
van deze kennis, maar het stelsel function-
neert pas goed als iedereen zich er aan
houdt en niet door onduidelijkheid een ver
gissing by een vreemdeling kan ontstaan.
De praktisch eischen die gesteld worden,
zijn dientengevolge niet gering. Vooral in
den aanvang der automatiseering van de
verkeersregeling werden de malste fouten
begaan. Wy herinneren ons bijvoorbeeld
hoe in Tilburg het lichtsignaal zóó hoog in
de lucht zweefde, dat men het in een lagere
gebouwden auto niet kon waarnemen. Niet
tegenstaande daarover steeds weer ge
klaagd werd, baatte het niet, want de rech
ter had voor deze klachten geen oor.
Het stelsel van drie soorten licht, een
rood, een groen en een overgangslicht is
nooit goed begrepen. Wat moest dat derde
licht er bij. Later heeft men de regeling
zóó gemaakt dat telkens de beide roode
lichten een moment tegelijk branden, zoo
dat ontruiming van het kruispunt juist in
dien tyd mogelijk is. Wy zyn thans weer
benieuwd naar de nieuwe systemen. Eén
der moeilijkheden is ook het groote verschil
in drukte van het verkeer in de beide krui
sende wegen. Wie wel eens in den jiaag op
de Laan van Meerdervoort, begingedeelte,
is geweest 's middags tusschen twaalf uur
en half één, kan dat typische waarnemen.
Wat zich beweegt in de as van die Laan is
ettelijke malen meer dan in de loodrecht
daarop staande as. Het gevolg daarvan is,
dat in de eerste richting voortdurend op
stopping bestaat en in de tweede telkens
hiaten van geen verkeer zijn. De automa
tische verkeersregeling past_ zich daarbij
niet aan en dit zal altyd een bezwaar blij
ven bij dit systeem.
Buitengewoon moeilijk blyft de kwestie
der parkeer-regeling. Het ontbreekt nu al
zeer ernstig aan parkeerplaatsen in het
J centrum der stad op bepaalde spitsuren zoo-
als bijvoorbeeld Zaterdagmiddag en -avond.
I Alle straten zijn dan volgepropt en nog is
er altyd ruimte tekort. Het ergste iB wel,
dat het met den dag slimmer wordt. Waar
dit op (fen duur heen moet, is een raadsel.
Het wordt bovendien voor de automobilis
ten onaangenaam als ze eerst een eind
moeten loopen vóór zy aan hun wagen zyn.
Dan begint het op de tram te gelijken, die
dit euvel in ernstige mate bezit en juist
daardoor in discrediet is geraakt.
Indien de vexkeers kwestie niet op yeel
breeder schaal wordt opgelost, zal het al
tijd sukkelen blijven. Het heffen van par-
keergeld maakt de oplossing bovendien nog
meer troebel. Het zal noodig zyn krach
tiger in te grijpen en verder strekkend»
maatregelen te nemen, want de tctekomst
is ongetwijfeld voor groote uitbreiding van
het autoverkeer, al belemmert mep dit op
allerlei wijzen.
Even moeilijk als het parkeeren van
auto's is het vraagstuk van het opbergen
van de jeugd, die langs de straat pleegt te
slenteren. Vooral op Scheveningen waar de
kroostrijke gezinnen nog altyd vele in aan
tal zijn, is dit ook een puzzle waarvoor geen
afdoende regeling is te treffen. Natuurlijk
wordt hier aanstonds een beroep gedaan op
de overheid, die maar weer die taak op zien
neemt. Het verschil in baldadigheid tus
schen de Haagsche en de Scheveningsche
jeugd is inderdaad nogal groot. Voortdu
rend wordt over de laatste aan alle kanten
geklaagd en de politie schijnt er machte
loos tegenover te staan. In hoeverre hier
krachtiger optreden tegen de ouders mo
gelijk zou zyn, ware te overwegen, omdat
rechtstreeks tegen de boefjes niet veel valt
uit te richten. Bovendien heerscht er een
solidariteit onder de Scheveningsche bevol
king, zoodat een agent, die het waagt eens
krachtig op te treden, licht in groote moei
lijkheden komt.
Men heeft wel getracht door den aanleg
van speelterreinen eenigermate tegemoet te
komen aan het euvel, maar ihet baat o zoo
weinigt*effect heeft voor de bestrijding der
gepleegd wordt door een genre, dat al bo
ven den leeftijd van spelen op een aand-
hoop uit is gegroeid. Hier zullen dus an
dere maatregelen noodig zijn. In den regel
waagt dit genre zich niet ver van buis,
want zij' weten wel dat zy dan de .bescher
ming der ouders gaan missen. Hun terrein
blijft dus beperkt en daarom is het mis
schien niet onmogelijk krachtiger op te
treden, ook tegen de ouders die te weinig
toezicht houden. Terwijl er voor niets eenig
gemeentegeld is los te krijgen, wordt voor
uitbreiding van volkstuintjes weer wel geld
aangevraagd. En men weet, dat dit heel
weinig effest heeft voor de bestrijding der
baldadigheid, omdat het baldadige genre
voor deze liefhebberij weinig gevoelt. Het
vraagstuk van de jeugd in de groote stad
is ook nooit eens krachtig aangepakt, om
dat men te weinig de verantwoordelijkheid
der ouders in het geding bracht. Alleen in
die richting zou een meer effectvol optre
den mogelijk zijn. Opmerkelijk is wel hoe
weinig effect van het onderwijs pleegt uit
te gaan, al is het misschien juist, dat men
op dit punt zyn verwachtingen ook wel eens
te hoog pleegt te stellen. De groote ver
snippering van de leerstof maakt een in
tensieve bewerking van de jeugdige herse
nen op vele punten niet goed mogelijk.
Maar op dit stokpaardje zullen wij niet
verder voortrijden.
Er zijn diverse groote puzzles in «en
groote stad op te lossen en wij mogen wel
aannemen, dat verschillende daarvan on
oplosbaar zyn! Er'is zelfis een niet te mis
kennen verband tusschen de verkeersrege
ling en de zorg voor de jeugd op de straat.
De jeugd levert maar al te dikwijls een ge
vaar voor het verkeer op en zy moet dus
in dit opzicht rechtstreeks worden opge
voed tot beter inzicht. De ouderen hebben
dikwijls moeite zich bij de toeneming van
het verkeer aan te passen; de jeugd is ech
ter roekeioozer en dientengevolge altijd inin
of meer gevaarlijk.
In hoeverre de overheid op deze gebiede*
haar bemoeiing steeds verder moet uitbrei
den, zal de ervaring wel leeren. In Ame
rika is de bemoeiing al over haar hoogste
punt heen en draagt men de verantwoorde-
lijkheid weer meer op de gebruikers van
den weg over. Al te veel bemoeiing verslapt
die verantwoordelijkheid, hetgeen zoowel
by het verkeer als by de ouderlyke zorg
voor de kinderen ook hier te lande ad li
gebleken.
KAOBX-AAIt,
J