EERSTE TREIN UIT 1839 GAAT WEER RIJDEN.
In September wordt in Amsterdam de groote
spoorwegtentoonstelling gehouden.
Twee liter water per dag.
Waarom stotteren
FILMNIEUWS.
:V:
dl I iUA
Slaat Uw kinder
•en in hun omgang met anderen gade.
%\V
RECEPTEN.
1
Spiegeltje aan den wand.
Van trage darmwerkzaamheid.
Geconcentreerd voedsel oorzaak van verstopping.
Qp 20 September aanstaande zal het 100
jaar geleden zyn, dat de eerste spoor
wegverbinding in ons land het lyntje
van Amsterdam naar Haarlem tot stand
kwam en deze gedenkwaardige gebeurtenis
zal gevierd worden met een spoorwegten
toonstelling, welke op het terrein van Ihet
voormalige Paleis van Volksvlijt aan het
Frederiksplein te Amsterdam in September
gehouden zal worden.
Aanvankelijk scheen een tentoonstelling
af te stuiten op financieele bezwaren. In
Februari 1938 werd voor het eerst de mo
gelijkheid onder het oog gezien een ten
toonstelling te doen inrichten als werkob-
ject voor jongere werkloozen. In Mei 1938
verklaarde de directie van de Nederland-
t scbe Spoorwegen zich in principe bereid
'een .spoorwegtentoonstelling financieel te
steunen en nog in dezelfde maand werd de
by jeugdwerkobjecten gebruikelijke
rijksbijdrage der regeering aangevraagd.
Hierop werd door den minister van sociale
zaken geantwoord, dat hy bereid was de
subsidieering van dit werkobject nader te
overwegen, zoodra een meer uitgewerkte
begrooting zou zyn overgelegd.
Deze uitgewerkte begrooting, sluitende
op een bedrag van 125.000.— werd kort
daarna by het departement ingediend. In
deze begrooting van 125.000is begre
pen een bedrag van 51.215.— voor mate
rialen en 25.000.— jongensvergoeding. Er
is dus voor ruim 7000 „jongensweken" ar
beid aan dit object verbonden.
Wat geëxposeerd wordt.
De inrichting van de tentoonstelling en
de bouw van de daarvoor noodige construc
ties staan onder leiding van den architect
M. Stam. Iieeds op dit oogenblik wordt er
hard gewerkt aan het egaliseeren en het
in orde brengen van Ihet uitgestrekte ter
rein, waarop als expositiehal een loods ge
bouwd zal worden van 100 by 33 meter.
In deze loods zal het publiek een duide
lijk en overzichtelijk beeld worden gegeven
van het transport zooals dit zich in de thans
afgesloten periode van 100 jaar heeft ont
wikkeld. Het tentoongestelde wordt gerang-
schikt op een wyze waardoor de bezoekers
den ontwikkelingsgang als het ware geheel
meemaken.
By den ingang van de loods zal een beeld
Verstopping kan op velerlei wijze
ontstaan. Bovenaan de lijst van merk-
uwi 1115""6 vv..
worden gegeven van de transportmiddelen I waardige oorzaken, waardoor
het begin van de 19e eeuw, met name "de
trekschuit en de diligence en vervolgens een j
overzicht van de ontwikkeling van de rails
waarvan diverse modellen geëxposeerd zul
len worden. Evenals modellen van spoor-
wegwagons, locomotieve, sein installaties, 1
wissels, waarbij het alweer in de bedoeling
ligt een zoo duidelyk mogelijk beeld te ge-
ven van de ontwikkeling in de afgeloopen
100 jaar. Met maquettes, modellen en mi- j
niatuur-treintjes zal worden gedemon- j
streerd en zal de werking van veiligheids- I
installaties worden uiteengezet. Voorts zal j
in de loods een overzicht worden gegeven
van de beteekenis der spoorwegen als werk
gever, terwijl aan het einde van de loods,
waqrin uit den aard der zaak een eenrich
tingsverkeer wordt ingesteld, de resultaten
worden tentoongesteld van den fotowed
strijd welke ter gelegenheid van dit jubi
leum wordt gehouden.
Op een ander gedeelte van het terrein,
zal een perron worden gebouwd en hier zal
het modernste materiaal der spoorwegen,
de Diesel-electrische trein worden geëxpo
seerd. Voorts bevinden zich op het terrein
seininstallaties, seinhuisjes, wissels, enz.,
waarmede zal worden gedemonstreerd.
De voornaamste attractie is evenwel het
treintje waarmede in 1839 de lyn Amster
dam—'Haarlem werd geopend en dat gedu
rende de tentoonstelling rond het terrein
zal rijden, terwijl het publiek in de gele
genheid zal worden gesteld hiermede een
rondrit te maken.
Ook het personeel op dit treintje zal ge
kleed zyn in Ihet uniform dat hun collega's
van 1839 hebben gedragen.
Oorzaken en genezing van deze kwaal
Snelheid als struikelblok.
Een voorname factor: de vrees.
Tot dusverre is de wetenschap er
nog niet in geslaagd, een volkomen
afdoende verklaring voor de gewoon
te van het stotteren te vinden. Dit
neemt evenwel niet weg, dat zich in
by na alle gevallen van' stotteren
eigenaardigheden bij het spreken
voordoen, die het by zorgvuldige be
studeering mogelyk maken een me
thode te vinden om de kwaal te ge
nezen.
In verreweg de meeste gevallen van
stotteren kan men het volgende op
merken
1. De stem draagt niet en klinkt
fluisterend in plaats van vast en hel
der te zyn.
2. De longen bevinden zich dik
wijls in een toestand van collaps.
3. Het rhythme van het spreken
is hortend in plaats van gelijkmatig.
4. De gelaatsspieren zyn zicht
baar gespannen.
5. De stotteraar tracht te spre
ken met een snelheid waartoe hy niet
in staat is.
Hoe ontstaat de spraak
De trilling, die de adem voort
brengt, wanneer hy tusschen de te
gen elkaar gelegen randen van de
stembanden doorgaat, noemt men
stem. De stotteraar slaagt'er in het
gunstigste geval niet in, zyn stem
banden krachtig naar elkaar, toe te
brengen en daarom draagt de klank
van zijn stem niet en is deze fluiste
rend. In het ongunstigste geval staan
de stembanden open in plaats van ge
sloten, zoodat de adem ontwijkt zon
der een trilling te veroorzaken en de
longen in een volslagen toestand van
collaps blijven.
De stem wordt op haar weg door
den mond, waar zy door de bewegin
gen van de tong, van het zachte ge
hemelte, de lippen en de wangen al
lerlei invloeden ondergaat, in spraak
omgezet. Verder bestaat er een eigen
aardig evenwicht tusschen het uit-
stroomen van het geluid uit strot
tenhoofd en de bewegingen van den
mond, waardoor de vocalen en con
sonanten worden gevormd. Een vul
pen levert een goed voorbeeld om dit
aanschouwelijk voor te stellen: de be
wegingen van de hand vormen de let
ters en woorden, maar zonder een
permanenten toevoer van inkt bren
gen de bewegingen van de hand geen
worden op het papier.
De oorzaak van het stotteren.
Deze neiging, zich te zeer op hec
vormen en te weinig op het laten
klinken toe te leggen, is de oorzaak
van het typische hortende rhythme
van den stotteraar. Hy beheerseht
zyn stem voorraad niet voldoende, d.
w.z. hy is niet voldoende meester over
zyn stembanden. Nu is het hierbij
van belang, dat de stembanden niet
rechtstreeks aan den wil onderwor
pen zijn; hun werkzaamheid wordt
alleen door de geestelijke voorstelling
van den vereischten toon beheerseht.
Een nog duidelijker inzicht in dit
probleem verkrijgt men, wanneer
men de spraakeigenaardigheden van j
den stotteraar met die van kleine kin-
deren vergelijkt, die spreken leeren.
Men bemerkt by dezen dezelfde fluis
terende toon, het stootende rhythme,
gepaard aan vertrekken van het ge-
zicht. 99 van alle kinderen ont
groeien aan het stadium van stame
len; 1 blijft stamelen, wordt zich
van zijn achterlijkheid bewust, ziet
aankomen, dat dit zoo blijven zal en
zoo ontwikkelt zich een nerveus stot
teren.
t
Wat is nu de beslissende factor bij
het stotteren? Het antwoord moet
naar mijn meening luiden: de snel-
heid. De stotteraar tracht met een
snelheid te spreken, waartoe hy niet
bij machte is. Eén procent van de
kinderen is niet in staat, met de nor
male snelheid te spreken, maar daar
zy dit niet inzien en steeds maar weer
pogen met normale snelheid te spre
ken, faalt de samenwerking met na
me wat de beheersching der stem
banden betreft en zoo ontstaat de ge
woonte van het stotteren.
Hoe stotteren te genezen.
De beste methode om stotteren te
genezen, zyn stemvorming en spreek
oefeningen. Door oefeningen in
stemvorming en stembeheersching
wordt de kwaal aan den wortel aan
getast en zoo zal de stotteraar in ne
gen van de tien gevallen tot normale
beheersching van zyn stembanden ko
men. Men moet ook niet vergeten dat
de stotteraar volkomen vrijuit zingt,
omdat zyn aandacht tijdens het zin
gen op zijn stem is geconcentreerd en
verstopping krijgt, staat het feit, dat
de meeste menschen vergeten, dat zij
geen konijnen zijn, m.a.w. dat zij niet
kunnen leven zonder water te drin
ken. Men zegt, dat konijnen geen wa
ter drinken, maar men moet beden
ken, dat deze dieren van groene plan
ten leven, die een hoog watergehalte
bezitten. De mensch moet daarom
meer water drinken of meer groen.1
groenten eten.
Rooken uit betioefte aan 'vocht.
Ook ben ik van meening, dat per
manent sigaretten rooken in werke
lijkheid een ontaarde reactie op de
natuurlijke behoefte aan water is. Bij
eenige patiënten, die mijn raad, tel
kens wanneer zij meenden een siga
ret te moeten opsteken, in plaats
daarvan een hslf glas water te drin
ken, opvolgden, heb ik een zeer op
merkelijke verandering en verbete
ring kunnen constateeren. De patiën
ten zelf waren niet alleen verrast
over de goede uitwerking, die deze
gewoonte op hun darmfunctie en op
i hun algemeenen toestand had, maar
I vooral ook waren zij verbaasd over 't
I feit. dat het drinken van water het.
verlangen te rooken zoo volkomen kan
idoer. verdwijnen.
Men moet dagelijks minstens twee
liter vloeistof tot zich nemen. Deze
hoeveelheid kan over den heelen dag
verdeeld worden cn uit water, melk,
vruchtensap, slappe thee of koffie,
5 die voor de helft met melk verdund
is, bestaan. Wanneer men deze hoe-
veelheid vloeistof geregeld tot zien
neemt, heeft men althans één oorzaak
vaii verstopping vermeden, namelijk
de abnormale droogte van de spysres-
ten in den darm.
Wie voortdurend van geconcen
treerd voedsel leeft, zal zich met bij
na wiskundige zekerheid een verstop
ping op den hals halen. Wanneer zulk
geconcentreerd voedsel verteert en 't
water daaruit geabsorbeerd wordt,
blyft er zoo goed als geen rest over.
In den darm is dan niet voldoende
materiaal aanwezig, om de normale
samentrekkingen te veroorzaken, die
voor de lediging van den darm 1100-
dig zyn.
Hierin ligt de-voornaamste taak
van vele groenten, die veel onverteer
bare stoffen bevatten en daarom zyn
zij absoluut onmisbaar. In plaats van
wittebrood of luxe broodjes verdient
het aanbeveling volkorenbrood. Gra-
hambrood en broodmet zemelen te
gebruiken. En in plaats van 's mid
dags brood met boter en een glas meik
te gebruiken, zooals de meeste kan
toorbedienden doen, zou het veel be
ter zijn, een lunch te gebruiken, be
staande uit fruit en groente, zooals
b.v. boonen, bloemkool, worteltjes,
erwten of spinazie. Wanneer men
fruit eet, b.v. een sinaasappel, is het
veel beter de heele sinaasappel te
eten dan alleen het sap te drinken en
wel omdat het vruchtvleesch, ook al
heeft het geen voedingswaarde, toch
nuttig is, doordat het de hoeveelheid
voedselresten in den darm vergroot.
Om dezelfde reden moet men appeis
en peren met de schil eten.
In verreweg de meeste gevallen is
verstopping echter een verkeerd aan-
wendsel. Daarmede bedoel ik, dat het
't resultaat is van onregelmatigheden
in de gewoonten van eten. drinken en
slapen.
Geen verstandig mensch zal willen
ontkennen, dat regelmatige function-
neering van de darmen gewenscht is
en toch zyn er maar weinig men
schen, die zich de moeite getroosten,
van den noodzakelyken dagelykschen
gang naar het toilet een regelmatige
gewoonte te maken. Wanneer men
hiervoor een bepaalden tijd kiest en
nooit van dien tyd afwijkt, duurt het
maar 8 a 10 dagen en dikwijls llog
korter, eer de dikke darm er zich aan
heeft gewend, dat hij de voedaelres.
ten op dat irepaalde tijdstip voor de
ontlasting gereed moet houden. tyj|
men zich deze gewoonte 's morgens
aanwennen, dan neemt men 's avonds
tevoren een laxeermiddel in. Komt
het daarentegen beter uit, dat de be
wuste functie 's avonds wordt ver
richt, dan neemt men het afveermid.
del natuurlijk 's morgens in. Heeft
de darm de vaste gewoonte eetvmaa',
aangenomen, dan kan het hulpmiddel
achterwege blijven.
Andere oorzaken van verstop
ping.
Er is nog een groep van oorzaken,
waardoor verstopping kan pptèian'.
Typisch voor deze groep is het geve]
van een verwaarloosde inschurin»
van de anaalopening. Zelfs in lichte
gevallen is dit een zeer pijnlijke toe
stand en het ontlasten verergert de
pijn ten zeerste. Daardoor ontstaat
cm onbewuste vrees voor deze nood-
zakelijke functie, die leidt toi ouden
drukking van de normale behoefte,
als gevolg waarvan verstopping ont
slaat. Op gelijke wijze kan ieder au-
dei'e verwaarloosde darmttfetand
verstopping veroorzaken, waar geen
water drinken en fruit eten meer te
gen helpt.
„De loop der tijden", een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de beeldende
journalistiek. Draait vanaf heden in de Schouwburg-Bioscoop.
N
V
OOIIItfA
EX WEG!!
„KOES",
naar een novelle van Henry Bernsteyn.
Nieuwe Schouwburg.
Charles iBoyer en Michèle Morgan, twee
van de beste Fransche acteurs, spelen de
hoofdrollen in „Roes", een dramatisch ge-
dat concentratie op het vereischte ge -
luid het eenige middel is, waardoor
men macht krygt over zijn stemban
den.
Stotteraars krijgen veel verkeerde
raad en daarom is het geen wonder,
dat zij wel eens wantrouwend tegen
over een nuttig advies" staan. Ont
moet men by een stotteraar zulk ver
iet, dan moet de stemtraining met
een beetje practische psychologie ge
paard gaan, om den patient te over
reden, zijn manier van spreken te wij
zigen. Men moet hem ertoe krygen,
op vasten toon te spreken en vooral
langzaam en goed gearticuleerd. Hij
moet inzien, dat dit niet maar een
trucje is# maar de eenige juiste wyze
van spreken.
h* O'4
Indien moeders hun kinderen niel
buiten het enge kringetje van het ge
zin om. gade slaan, zullen zij hen
slechts weinig kennen. Immers, kin
deren zyn geheel anders wanneer zij
onder elkander zijn. Alle dwang valt
dan van hen weg, zy geven zich zoo
als zij zyn en zooals de stemming van
het oogenblik hun ingèeft.
Het zal daarom gewenscht zyn hen
ongemerkt gade te slaan, wanneer zij
zich vry wanen, zonder het waakzame
oog van volwassenen. Slechts dan zal
men een blik in hun zieleleven kun
nen slaan en tevens kleine karakter
fouten ontdekken, die zich in tegen
woordigheid der ouders niet openba
ren. Het grillige wispelturige meisje,
kan, indien zy by moeder thuis is,
lief en aardig zijn, omdat alles goed
gepraat en verzacht wordt, wat een
1 kopje" zou kunnen veroorzaken, Is
I zoo'n kind temidden van haar speel-
f genootj es, dan twist zy steeds op on-
j verkwikkelijke wyze, wil haar zinne-
j tjes doordrijven, huilt, dwingt en uit
zich op allesbehalve beminnelijke ma
nier en wordt door haar vriendinne
tjes gemeden. Is de moeder in staat
zulke tafereeltjes niet alleen bij te
wonen, doch ook onpartijdig en in de
juiste proporties té zien, dan zal zy
tevens begrijpen, waarom haar kind
zoo eenzaam wordt. Op verstandige
wyze zal zy haar houding weten te
bepalen en het daarbij zeker niet goed
trachten te praten, wanneer het kind
thuis een humeurtje toont.
Het heerschzuchtige, bedillerige
kind is evenmin by vriendjes of
vriendjes gezien als de jongen of hel
meisje, dat gauw op de teentjes ge
trapt is, als zyn zin niet doorgedre
ven kan worden. Wij zouden nog zoo
vele andere gevallen kunnen noemen
van kinderen, die zich niet weten aan
te passen aan speel- of klassegenoot-
jes, hetgeen in de meeste gevallen
aan moeder's al te beschermende lief*
de is te wijten. Wy bewijzen onze kin
deren geen dienst door alles te ver
goelijken en den weg steeds maai"
weer te effenen, want hierdoor wor
den het zwakkelingen, die niet tegen
het leven opkunnen.
jl Hoofdpl|n, Kl«spi|n, Z«nuwpl|n, IpW»
<neumatiek Kou on Maandbozwareit
•en MiJnhardtjs nemen.
Per stuk 5 ct. 12 stuks 50 et
Menigmaal zijn we ontsteld over
de ruwe en onhebbelijke wijze waar
op jongens* zich op straat gedragen,
we hooren hen woorden bezigen
waartoe hun moeder hen niet in staa
zou hebben geacht, omdat zij zie i
thuis weten te matigen.
Niet door groote zachtheid," maai
door rechtvaardige strengheid cn
open oog voor minder goede kara
tereigenschappen kan het verkeer e
in goede banen worden j
n man en vrouw en een
vrouw.
urn, André Pascaud, een bekend in-
b\j een groote scheepsbouwwerf in
Marseille, besluit voor de bespreking van
eenige technische veranderingen naar Pa
rijs te gaan. Vóór zyn vertrek vertelt zün
zwager Gilbert (de broer van zyn vrouw
Gisèle), hem, dat hy zich zeer ongerust
maakt over het uitblijven van eenige bericht
van zijn mede-studente Francoise, op wie
hy verliefd is en hy verzoekt André, haar
in Parys op te zoeken.
André heeft in Parys zijn zaken afge
wikkeld en gaat Franyoise opzoeken,
verrast staat hy tegenover haar; immers
de beschrijving van deze vrouw, hem door
Gilbert gedaan, klopt niet geheel met de
werkelykheid. Had Gilbert haar niet als
een fatale vrouw beschreven André -haalt
Fransoise over met hem mee naar Gilvert
te gaan, daar hy ervan overtuigd is, dat
ijjn zwager het ernstig meent. In den kor
ten tyd dat zy samen zyn, toont zy zich
van verschillende kanten en André kan haur
moeilyk doorgronden; de serieuse, harde
werker voelt zich voor het eerst in zyn le-
^en uit zyn evenwicht gebracht.
De trein vertrekt zonder André en Fran
Soise; ze gaan samen voor een week naar
buiten.
André kan 't met rattan, maar 't is hem
met mogelijk van haar te scheiden. En als
»yn vrouw, onrustig geworden over zyn
Unge wegblijven, een week later met Gil
bert naar Parys komt, verzwijgt hy haar
alles en gaat weer naar Fransoise terug.
Inplaats van Franyoise ontmoet hy «en
vriend van haar, die jüist uit den Soedan
is ruggekomen om met haar te trouwen.
Na een heftige scène besluit André weg te
gaan. Hy gaat met Gisèle een groote reis
maken om Franyoise te vergeten maar
vergeefs! Gisèle, die voelt, dat André
noch duur heeft zonder Franyoise en
e tenslotte zyn tegenwoordigheid als een
c^eediging ondervindt, brengt haar groot-
offer en biedt hem zyn vryheid aan.
Aiwre accepteert het, om toch later tot
*ön eerste liefde terug te keeren.
Het teeken des Kruises
daim, 8chouwburg-Bioscoop geeft Zon
film uen °en reprlse evan dc Paramout
Si n w,eken dcs Krulses". regie
a de Mille met Charles Laughton
_Ncro en Claudette Golbert als
- Poppaea
dlJ? LUde van Kelzer Neero beschul-
schpnhf1?11 de Christenen van men-
levenS en wegens hu" strenge
acht Ml.!, Wcrden zii gehaat en ver
ste Phn e eR^zer Nero staan de eer-
band Sf« un"VcrvolgIngen ln nauw ver-
iaarnii/i besteeg den tr<x>n toen hij 17
Van en stlerf op z^n 31ste Jaar
zich 2,®erste vrouw Octavia liet hy
tavi» terwiIle van PoPPaea Oc-
Vorst U?P bevel van den wreeden
van Ponn ste'd en aan het leven
Tot a™ Hea^maakte hlj zelf een einde
door hei d van Rome werd Nero
net Romeinsche gepeupel aange-
beden, omdat hij met kwistige hand geld
en goed uitdeden Het en bijna dagelijks
zonder weerga schitterende spelen ein.
voorstellingen liet organlseeren?
Later werd deze man, die grenzeloos
ijdel was en aan hoogmoedswaanzin leed
door een slaaf, gedood. Nero was de laat
ste van het geslacht van Augustus, de
Caesaes van het Juliaansche huis
MANNEQUIN.
Thalia-Theater.
De Metro Goldwyn Mayer film „Manne
quin" vereenigt tal van eerste klas krach
ten uit de filmwereld in een poging om op
grond van een oorspronkelyk eenvoudig en
voor iedereen bevattelijk thema werkelijk
het beste van het beste te geven.
Voor het onderwerp heeft men de figuur
van een mannequin gekozen: een eenvoudig
meisje uit de heffe des volks, snakkend
naar de weelde, waarvan zij slechts de
uiterlijke zijde kent door de japonnen, die
zij éénmaal mag dragen. Een meisje uit een
liefdeloos gezin, opgegroeid te midden der
guedkoope vieieryen van de op haar schoon
heid afkomende werkeloos rondhangende
jongens van de buurt, zelf in zich hoog
houdend de vlam van een zuiver gevoel, in
de eindelooze ellendige herhaling harer da
gen smachtend naar wat echt geluk, waar
voor zy bereid is den prys te betalen, dien
dat geluk vraagt.
Wie anders dan Joan Crawford zou beter
geschikt zyn om de rol van deze Jessie
Cassidy te spelen En tegenover haar staat
dit keer voor de eerste maal Spencer Tracy
de man op wiens ruw hartelijk gèzicht elke
flits van een emotie de diepte zyner inner
lijke ontroering draagt: de beste acteur van
het jaar volgens den prijs hem zoo terecht
j namens de geheele filmkolonie van Holiy-
woord toegekend door de Academy of Mo
tion Pictures voor zyn Manuel in „Storm-
duivels". Hij is de ryke, maar in zyn hart
even eenvoudige volksjongen gebleven, ree-
der John L. Hennesey. En n&ast beiden
doemt een nieuw gezicht op: dé markante
figuur van den jongen slappen minnaar uit
haar jeugd, Alan Curtis, die zich met deze
rol terstond een plaats in de rijen der eer
sten verwierf.
Frank Borzage, de r«gi9seur van Remar
que's „Drie kameraden", maakte van deze
film tot dusverre een der schoonste liefdes
geschiedenissen die ooit verfilmd werden:
het verhaal van twee eenvoudige menschen.
1
GRACIE FIELDS ZINGT F.N
WORDT RIJK
Daar waar mijn Sarie woon, een levendig
en genoegelijk amusement in de
Reu» ie-Bioscoop
Oracle Fields is In, de Engelsche variété
wereld een ongewone verschUning. die
een ongewone populairiteit geniet Ze
heeft in een zeer korten tijd carrière ge
maakt en Is van het dochtertje van een
stoker tot een van de rykste vrouwen
ter wereld geworden en zelfs viel haar
een Konlnkiyke onderscheiding te beurt.
Met geheim van haar succbs ligt in den.
ongecompliceerdcn. gullen en sappigen
volkshumor, welke ze ten beste kan geven
en in het feit. dat ze zoon spontane,
vrouwelijke figuur ls. wie alle sterren-
aanstellerij en hooghartigheid vreemd ls.
Zij is geen diva en speelt geen rol. ze is
Gracie Fields zonder meer. ze verbergt
zelfs lets van een Engelsche verlegen
heid en ls even argeloos als vitaal.
Precies eender is deze eenvoudige maar
alleraardigste Engelsche film, die oor
spronkelijk ..We're going to be rich"
heette en voornamelijk In het Zuid-
Afrlka van, ongeveer 1880 speelt, dat wil
dus zeggen: voortrekkers bekende lied
jes, romantische kroegjes en een gold-
rush. De geschiedenis ls eenvoudig-ge
noeg en do menschen zijn met een enke
len karaktertrek geteekend. maar ze ls
juist niet sentimenteel en niet grof.
..Weo're going to be richt"., dat ls de
schoonste leuze, die ooit werd aange
heven: Later, later komt alles yoor
elkaar!
Die titel slaat op .het welbekende lied,
dat door Grade Fields wordt aange
heven. maar tevens ls het een feit. dat
..daar waar mijn Sarie woon", dat dus
ln Zuid-Afrika in den goeden tijd de
kans om rijk te worden grooter was dan
ergens anders.
Wy willen hier over de film niet al te
veel neerschrijven. Men. ga haar ziem. ze
moet maar voor zichzelf spreken. Maar
Holland of Zuid-Afrika goede tijd of
slechte tijd, elk van ons kan later rijk
worden. En. het ls een betooverend spel
letje. om dan eens uit te piekeren wat
I we allemaal zullen doen. wanneer we
1 straks ryk zullen zijn. een open auto
I of een dichte? Of allebei? Waarom niet?
U hoeft het nu nog niet te betalen en
later bent u immers rijk? Dan rijdt u in
een open wagen als de zon schijnt on als
het regent neemt u dein dichten wel
te verstaan later, want op 't oogenblik
zou zelfs een taxi verkwisting zijn. Maar
dat hindert niet. Op dit moment kunnen
wy ons best schikken, wij willen gaarne
nog een poosje zuinigjes aan doen, want
later, nietwaar, later ja later, ach
later
Gracie Fields zingt verscheidene lied
jes we keftnen ze al door de radio
en verrast dan ineens door een Zuid-
Afrikaansch trekkersliedje: „Vat je hoed
en trek", dat gepresenteerd wordt als
het origlneele lied. waarvan het zoo lang
CHARLIE CHAN IN MONTE CARLO
Dit Is nog een van de werken, waarin
de onlangs overleden acteur Charlie
Chan, alias Warner Oland. .dc hoofdrol
vervulde en dat tot nu toe weinig
bleef. Hij verschijnt ditmaal ln de speel
zaal van Monte Carlo en in de dingen,
die daar mee annex zijn: luxueuse hotels
en villam. Er ls een hoogst geheimzinnig-
moord gepleegd en Charlie zal dear een
oplossing voor moeten vinden, hetgeen
hij op zijn onweerstaanbare rustige ma
nier doet. Schijnbaar zoo langs zijn neus
weg n nvt altijd nog even gelegenheid
voor een grapje, of nog liever voor en
van zijn ln bloemrijke taal uitgedrukte
wijsgeerige bespiegelingen, ontleend aan
de oude Chineesche beschaving. Juist
dat mengsel van nucht ren politieman
en bespiegelenden menschenkenner ma
ken zijn figuur aantrekkelijk
WALT DISNEY'k GRAPPIGE
KLEURENFILM.
V I schilderachtige tjfereeltjes is de in
Zuid Afrika spelende Gracie Fields film
DAAR WAAR MIJN SARIE WOON
(„We 're going to be rich")
uitgebracht door 20th Centurv Fox.
zamerhand al te zeer bekende „Sarie
Mareis" het refrein is. Het is een aan
gename verrassing een Engelsche zan
geres de merkwaardige en voor ons heel
vertrouwd klinkende Zuid-Afrikaansche
woorden te hooren zingen
Zondagoch tend-voorstelling.
„Het leven van Emile Z<>la".
Alsnog biedt do Reünie de gelegenheid
..Hat. leven van Emile Zola" te zien door
de sublieme film nog eens op Zondag
morgen te draalen Subliem ls deze film,
bovenal door de indrukwekkende creatie
van Paul Muni, die zijn groot talent uit
leefde in de voor hem op het lijf ge
schreven titelrol.
Pluto, de papagaai, Mickey Mouse,
in Mickey's Parrot.
~Een scène uit de 20th Century-Fox filn
..CHARLIE CHAN IN MONTE CARLO
Donald Duch, Mickey Mouse
in „The Whalers".
Walt Disney's grappige kleine Mickey
Mouse is veel meer werkelijkheid voor de
kinderen van de landen waar zijn films ver
toond worden, dan Sinterklaas of het Kerst
mannetje. Zelfs volwassenen twijfelen niet.
in tegenstelling tot die symbolische figuren
uit hun jeugd, aan het bestaan van den ech
ten Mickey Mouse, om van zijn toegewyde
Minnie nog niet eens te spreken. Disney's
Silly Symphonies, die kleurrijke stukjes le
de en sprekende fantasie, zijn dan ook
Amerika's fijnste bijdrage aan de wereld
van de fabel.
In „Sneeuwwitje en de zeven dwergen"
bereikte deze kunstenaar iets zoo bijzon
ders, dat men niet spoedig zal vergeten.
De Schouwburg-Bioscoop verwierf voor
Gouda het alleen vertoon!ngsrecht van de
jwste gekleurde KRO teekenfilm van
Walt Disney, waarvan hierbij een tweetal
plaatjes.
óM
'"op CiMidy met haar vader in de film ^Mannequin". Thalia-Theater.
.4 (i rda ppel koekjes.
400 gram gekookte aardappelen, 80 gram
boter, 75 gram suiker, 3 eieren, geraspte
citroenschil, boter om te bakken.
We beginnen met «i® aardappelen tot pu
ree fyn te maken en roeren de boter en de
suiker tot room, voegen één voor één de
looiers er by (het volgende niet voordat
Kt eerste geheel en al met boter en suiker
•is vermengd) en daarna worden de geraspte
citroenschil en de fijne aardappelen erbij
gevoegd en tenslotte het zeer stijf geklopte
eiwit, zoodat we een mooi, luchtig aard
appeldeeg hebben gekregen, waarvan we
I kleine koekjts vormen, die aan beide zyden
I in boter in de koekepan lichtbruin worden
j gebakken.
J We plaatsen de koekjes na het bakken op
j een verwarmden schotel en dienen ze be-
strooid met poedersuiker op, desgewenscht
met jam bestrijken.
Citroencrème.
2 citroenen, 2 eieren, 7 blaadjes gelatine,
'a I* water, 200 gram witte suiker, twee of
drie klontjes suiker.
I We borstelen de citroenen met koud wa-
ter af en raspen met de klontjes de buiten-
j ste schil af, waardoor de suiker het fync
citroenaroma aanneemt. De citroej^n wor
den daarna geperst en met de suiker en de
klontjes met de halve liter water aan de
kook gebracht; men kookt dit laatste, dan
wordt de geweekte gelatine er in opgelest
en de vloeistof gezeefd. De eierdooiers wor
den schuimig geklopt en de witten^per stijf
daarna met elkander vermengd en hierbij
gieten we, in den beginne druppelsgewijze,
de vloeistof, die »og warm moet zjj». We
laten alles afkoelen, kloppen van tyd tot
tyd en gieten de massa over in een glazen j
schaal. 1
Kleine puddinkjes met jamsaus.
2 eieren, het gewicht hiervan aan boter,
bloem en lichte basterdsuiker, 1 dessert- j
lepel gehakte sucade, geraspte citroenschil. I
2 theelepels sago, aardbeien- of frambozen- j
jam.
We kloppen de boter en de suiker zoo
lang, tot we een roomachtige massa heb
ben verkregen, waarbij een voor een dj
eieren gevoegd worden en daarna lepelsge-
wjjze de gezeefde bloem. Kleine cake-vorm
pjes of rechte kopjes worden ingevet en
voor driekwart gevuld met dit mengsel,
daarna bedekt mi-t papier, liefst boterham
papier, en in een platte pan of braadslede
met kokend water geplaatst. Na ongeveer
40 min. zijn de puddingkjes gereed, worden
op een platte schaa! geserveerd en over
goten met de saus, die gemaakt is van
eenige lepels jam, een weinig heet water
en twee theelepels cago.
Rijsl met caramehsaus.
150 gram rijst, 0 d.G melk, 50 gram sui
ker, 100 gram suiker, 25 gram custardpoe-
der (1 volle eetlepel), water, zout.
We koken de rijst op de gebruikelijk.-
wijze met 3 maal zooveel water en zout,
wanneer we hooikist of kranten gebruiken
2 maal zooveel water.
Voor de saus zetten we de melk op met
50 gram suiker, als deze kookt, binden wc
deze saus met custardpoeder. We branden
de overige 100 gram tot caramel.
We doep de suiker hiertoe in een yzeren
pannetje, omdat we bij email de kans heb
ben dat het afsplintert, en 'aten ze al roe
rende tot een niet te bruine massa branden.
Zien we, dat de suiker gaat schuimen, dan
dan men rekenen, dat de caramel goed is,
en nemen dan vervolgens dc pan van het
vuur, waarna we lepelsgewijze de custard
er doorheen roeren.
Alles nog even doorkoken én warm bij
de rijst opdienen.
WETENSWAARDIGHEDEN.
Runderlever.
Runderlever moet zacht gebraden
en eenige uren in melk gelegd wor
den.
Saucijsjes.
Saucijsjes en versche worst gaan
niet stuk door het graden, indien men
ze vooraf in het water legt.
Groente.
Groente verliest de groene kleur
niet, indien men een snufje borax
aan het kookwater toevoegt.
Het gewicht.
Een al te slanke, m. a. w. magere
.vrouw zal zich evenmin met het ge-
wenschte succes kunnen kleeden als
haar meer, of te gezette sexegenoote.
Toch zullen beide typen, mede uit een
oogpunt van gezondheid, den gulden
middenweg moeten trachten te vin
den. Een vrouw, die op alle onge-
wenschte plaatsen vetlaagjes heeft
zal zich nooit volkomen fit voelen,
aangezien zij minder lichaamsbewe
ging gaat nemen, soms zelfs vadzig
wordt, hetgeen allerlei physieke on
gemakken geeft. Vermindering van
voedselopname en in bepaalde geval
len een door den huisarts voorge
schreven dieet, lichaamsbeweging en
een krachtige wil om weerstand te
bieden aan allerlei verleidingen op
culinair gebied, zullen het gewenschte
resultaat doen bereiken.
Al te magere vrouwen zullen reeds
moeten beginnen met een flink* ont
bijt. dat uit melk en goedgesmeerde
boterhammen Bestaat of wel uit ha
vermout of andere pap. Liefst om dc-
twee uren een of ander gebruiken,
b.v. een beker melk of melkchocolade
tusschen de maaltijden door. voorts
erwten, boonen, gebonden soepen, ma
caroni, vijgen, bananen, dadels e.d.
eten. Veel rusten en vroeg naar bed
gaan.
regelen
Meer
"lelden
van de
"de wet,
fegelen