EERSTE TREIN UIT 1839 GAAT WEER RIJDEN. In September wordt in Amsterdam de groote spoorwegtentoonstelling gehouden. Twee liter water per dag. Waarom stotteren FILMNIEUWS. :V: dl I iUA Slaat Uw kinder •en in hun omgang met anderen gade. %\V RECEPTEN. 1 Spiegeltje aan den wand. Van trage darmwerkzaamheid. Geconcentreerd voedsel oorzaak van verstopping. Qp 20 September aanstaande zal het 100 jaar geleden zyn, dat de eerste spoor wegverbinding in ons land het lyntje van Amsterdam naar Haarlem tot stand kwam en deze gedenkwaardige gebeurtenis zal gevierd worden met een spoorwegten toonstelling, welke op het terrein van Ihet voormalige Paleis van Volksvlijt aan het Frederiksplein te Amsterdam in September gehouden zal worden. Aanvankelijk scheen een tentoonstelling af te stuiten op financieele bezwaren. In Februari 1938 werd voor het eerst de mo gelijkheid onder het oog gezien een ten toonstelling te doen inrichten als werkob- ject voor jongere werkloozen. In Mei 1938 verklaarde de directie van de Nederland- t scbe Spoorwegen zich in principe bereid 'een .spoorwegtentoonstelling financieel te steunen en nog in dezelfde maand werd de by jeugdwerkobjecten gebruikelijke rijksbijdrage der regeering aangevraagd. Hierop werd door den minister van sociale zaken geantwoord, dat hy bereid was de subsidieering van dit werkobject nader te overwegen, zoodra een meer uitgewerkte begrooting zou zyn overgelegd. Deze uitgewerkte begrooting, sluitende op een bedrag van 125.000.— werd kort daarna by het departement ingediend. In deze begrooting van 125.000is begre pen een bedrag van 51.215.— voor mate rialen en 25.000.— jongensvergoeding. Er is dus voor ruim 7000 „jongensweken" ar beid aan dit object verbonden. Wat geëxposeerd wordt. De inrichting van de tentoonstelling en de bouw van de daarvoor noodige construc ties staan onder leiding van den architect M. Stam. Iieeds op dit oogenblik wordt er hard gewerkt aan het egaliseeren en het in orde brengen van Ihet uitgestrekte ter rein, waarop als expositiehal een loods ge bouwd zal worden van 100 by 33 meter. In deze loods zal het publiek een duide lijk en overzichtelijk beeld worden gegeven van het transport zooals dit zich in de thans afgesloten periode van 100 jaar heeft ont wikkeld. Het tentoongestelde wordt gerang- schikt op een wyze waardoor de bezoekers den ontwikkelingsgang als het ware geheel meemaken. By den ingang van de loods zal een beeld Verstopping kan op velerlei wijze ontstaan. Bovenaan de lijst van merk- uwi 1115""6 vv.. worden gegeven van de transportmiddelen I waardige oorzaken, waardoor het begin van de 19e eeuw, met name "de trekschuit en de diligence en vervolgens een j overzicht van de ontwikkeling van de rails waarvan diverse modellen geëxposeerd zul len worden. Evenals modellen van spoor- wegwagons, locomotieve, sein installaties, 1 wissels, waarbij het alweer in de bedoeling ligt een zoo duidelyk mogelijk beeld te ge- ven van de ontwikkeling in de afgeloopen 100 jaar. Met maquettes, modellen en mi- j niatuur-treintjes zal worden gedemon- j streerd en zal de werking van veiligheids- I installaties worden uiteengezet. Voorts zal j in de loods een overzicht worden gegeven van de beteekenis der spoorwegen als werk gever, terwijl aan het einde van de loods, waqrin uit den aard der zaak een eenrich tingsverkeer wordt ingesteld, de resultaten worden tentoongesteld van den fotowed strijd welke ter gelegenheid van dit jubi leum wordt gehouden. Op een ander gedeelte van het terrein, zal een perron worden gebouwd en hier zal het modernste materiaal der spoorwegen, de Diesel-electrische trein worden geëxpo seerd. Voorts bevinden zich op het terrein seininstallaties, seinhuisjes, wissels, enz., waarmede zal worden gedemonstreerd. De voornaamste attractie is evenwel het treintje waarmede in 1839 de lyn Amster dam—'Haarlem werd geopend en dat gedu rende de tentoonstelling rond het terrein zal rijden, terwijl het publiek in de gele genheid zal worden gesteld hiermede een rondrit te maken. Ook het personeel op dit treintje zal ge kleed zyn in Ihet uniform dat hun collega's van 1839 hebben gedragen. Oorzaken en genezing van deze kwaal Snelheid als struikelblok. Een voorname factor: de vrees. Tot dusverre is de wetenschap er nog niet in geslaagd, een volkomen afdoende verklaring voor de gewoon te van het stotteren te vinden. Dit neemt evenwel niet weg, dat zich in by na alle gevallen van' stotteren eigenaardigheden bij het spreken voordoen, die het by zorgvuldige be studeering mogelyk maken een me thode te vinden om de kwaal te ge nezen. In verreweg de meeste gevallen van stotteren kan men het volgende op merken 1. De stem draagt niet en klinkt fluisterend in plaats van vast en hel der te zyn. 2. De longen bevinden zich dik wijls in een toestand van collaps. 3. Het rhythme van het spreken is hortend in plaats van gelijkmatig. 4. De gelaatsspieren zyn zicht baar gespannen. 5. De stotteraar tracht te spre ken met een snelheid waartoe hy niet in staat is. Hoe ontstaat de spraak De trilling, die de adem voort brengt, wanneer hy tusschen de te gen elkaar gelegen randen van de stembanden doorgaat, noemt men stem. De stotteraar slaagt'er in het gunstigste geval niet in, zyn stem banden krachtig naar elkaar, toe te brengen en daarom draagt de klank van zijn stem niet en is deze fluiste rend. In het ongunstigste geval staan de stembanden open in plaats van ge sloten, zoodat de adem ontwijkt zon der een trilling te veroorzaken en de longen in een volslagen toestand van collaps blijven. De stem wordt op haar weg door den mond, waar zy door de bewegin gen van de tong, van het zachte ge hemelte, de lippen en de wangen al lerlei invloeden ondergaat, in spraak omgezet. Verder bestaat er een eigen aardig evenwicht tusschen het uit- stroomen van het geluid uit strot tenhoofd en de bewegingen van den mond, waardoor de vocalen en con sonanten worden gevormd. Een vul pen levert een goed voorbeeld om dit aanschouwelijk voor te stellen: de be wegingen van de hand vormen de let ters en woorden, maar zonder een permanenten toevoer van inkt bren gen de bewegingen van de hand geen worden op het papier. De oorzaak van het stotteren. Deze neiging, zich te zeer op hec vormen en te weinig op het laten klinken toe te leggen, is de oorzaak van het typische hortende rhythme van den stotteraar. Hy beheerseht zyn stem voorraad niet voldoende, d. w.z. hy is niet voldoende meester over zyn stembanden. Nu is het hierbij van belang, dat de stembanden niet rechtstreeks aan den wil onderwor pen zijn; hun werkzaamheid wordt alleen door de geestelijke voorstelling van den vereischten toon beheerseht. Een nog duidelijker inzicht in dit probleem verkrijgt men, wanneer men de spraakeigenaardigheden van j den stotteraar met die van kleine kin- deren vergelijkt, die spreken leeren. Men bemerkt by dezen dezelfde fluis terende toon, het stootende rhythme, gepaard aan vertrekken van het ge- zicht. 99 van alle kinderen ont groeien aan het stadium van stame len; 1 blijft stamelen, wordt zich van zijn achterlijkheid bewust, ziet aankomen, dat dit zoo blijven zal en zoo ontwikkelt zich een nerveus stot teren. t Wat is nu de beslissende factor bij het stotteren? Het antwoord moet naar mijn meening luiden: de snel- heid. De stotteraar tracht met een snelheid te spreken, waartoe hy niet bij machte is. Eén procent van de kinderen is niet in staat, met de nor male snelheid te spreken, maar daar zy dit niet inzien en steeds maar weer pogen met normale snelheid te spre ken, faalt de samenwerking met na me wat de beheersching der stem banden betreft en zoo ontstaat de ge woonte van het stotteren. Hoe stotteren te genezen. De beste methode om stotteren te genezen, zyn stemvorming en spreek oefeningen. Door oefeningen in stemvorming en stembeheersching wordt de kwaal aan den wortel aan getast en zoo zal de stotteraar in ne gen van de tien gevallen tot normale beheersching van zyn stembanden ko men. Men moet ook niet vergeten dat de stotteraar volkomen vrijuit zingt, omdat zyn aandacht tijdens het zin gen op zijn stem is geconcentreerd en verstopping krijgt, staat het feit, dat de meeste menschen vergeten, dat zij geen konijnen zijn, m.a.w. dat zij niet kunnen leven zonder water te drin ken. Men zegt, dat konijnen geen wa ter drinken, maar men moet beden ken, dat deze dieren van groene plan ten leven, die een hoog watergehalte bezitten. De mensch moet daarom meer water drinken of meer groen.1 groenten eten. Rooken uit betioefte aan 'vocht. Ook ben ik van meening, dat per manent sigaretten rooken in werke lijkheid een ontaarde reactie op de natuurlijke behoefte aan water is. Bij eenige patiënten, die mijn raad, tel kens wanneer zij meenden een siga ret te moeten opsteken, in plaats daarvan een hslf glas water te drin ken, opvolgden, heb ik een zeer op merkelijke verandering en verbete ring kunnen constateeren. De patiën ten zelf waren niet alleen verrast over de goede uitwerking, die deze gewoonte op hun darmfunctie en op i hun algemeenen toestand had, maar I vooral ook waren zij verbaasd over 't I feit. dat het drinken van water het. verlangen te rooken zoo volkomen kan idoer. verdwijnen. Men moet dagelijks minstens twee liter vloeistof tot zich nemen. Deze hoeveelheid kan over den heelen dag verdeeld worden cn uit water, melk, vruchtensap, slappe thee of koffie, 5 die voor de helft met melk verdund is, bestaan. Wanneer men deze hoe- veelheid vloeistof geregeld tot zien neemt, heeft men althans één oorzaak vaii verstopping vermeden, namelijk de abnormale droogte van de spysres- ten in den darm. Wie voortdurend van geconcen treerd voedsel leeft, zal zich met bij na wiskundige zekerheid een verstop ping op den hals halen. Wanneer zulk geconcentreerd voedsel verteert en 't water daaruit geabsorbeerd wordt, blyft er zoo goed als geen rest over. In den darm is dan niet voldoende materiaal aanwezig, om de normale samentrekkingen te veroorzaken, die voor de lediging van den darm 1100- dig zyn. Hierin ligt de-voornaamste taak van vele groenten, die veel onverteer bare stoffen bevatten en daarom zyn zij absoluut onmisbaar. In plaats van wittebrood of luxe broodjes verdient het aanbeveling volkorenbrood. Gra- hambrood en broodmet zemelen te gebruiken. En in plaats van 's mid dags brood met boter en een glas meik te gebruiken, zooals de meeste kan toorbedienden doen, zou het veel be ter zijn, een lunch te gebruiken, be staande uit fruit en groente, zooals b.v. boonen, bloemkool, worteltjes, erwten of spinazie. Wanneer men fruit eet, b.v. een sinaasappel, is het veel beter de heele sinaasappel te eten dan alleen het sap te drinken en wel omdat het vruchtvleesch, ook al heeft het geen voedingswaarde, toch nuttig is, doordat het de hoeveelheid voedselresten in den darm vergroot. Om dezelfde reden moet men appeis en peren met de schil eten. In verreweg de meeste gevallen is verstopping echter een verkeerd aan- wendsel. Daarmede bedoel ik, dat het 't resultaat is van onregelmatigheden in de gewoonten van eten. drinken en slapen. Geen verstandig mensch zal willen ontkennen, dat regelmatige function- neering van de darmen gewenscht is en toch zyn er maar weinig men schen, die zich de moeite getroosten, van den noodzakelyken dagelykschen gang naar het toilet een regelmatige gewoonte te maken. Wanneer men hiervoor een bepaalden tijd kiest en nooit van dien tyd afwijkt, duurt het maar 8 a 10 dagen en dikwijls llog korter, eer de dikke darm er zich aan heeft gewend, dat hij de voedaelres. ten op dat irepaalde tijdstip voor de ontlasting gereed moet houden. tyj| men zich deze gewoonte 's morgens aanwennen, dan neemt men 's avonds tevoren een laxeermiddel in. Komt het daarentegen beter uit, dat de be wuste functie 's avonds wordt ver richt, dan neemt men het afveermid. del natuurlijk 's morgens in. Heeft de darm de vaste gewoonte eetvmaa', aangenomen, dan kan het hulpmiddel achterwege blijven. Andere oorzaken van verstop ping. Er is nog een groep van oorzaken, waardoor verstopping kan pptèian'. Typisch voor deze groep is het geve] van een verwaarloosde inschurin» van de anaalopening. Zelfs in lichte gevallen is dit een zeer pijnlijke toe stand en het ontlasten verergert de pijn ten zeerste. Daardoor ontstaat cm onbewuste vrees voor deze nood- zakelijke functie, die leidt toi ouden drukking van de normale behoefte, als gevolg waarvan verstopping ont slaat. Op gelijke wijze kan ieder au- dei'e verwaarloosde darmttfetand verstopping veroorzaken, waar geen water drinken en fruit eten meer te gen helpt. „De loop der tijden", een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de beeldende journalistiek. Draait vanaf heden in de Schouwburg-Bioscoop. N V OOIIItfA EX WEG!! „KOES", naar een novelle van Henry Bernsteyn. Nieuwe Schouwburg. Charles iBoyer en Michèle Morgan, twee van de beste Fransche acteurs, spelen de hoofdrollen in „Roes", een dramatisch ge- dat concentratie op het vereischte ge - luid het eenige middel is, waardoor men macht krygt over zijn stemban den. Stotteraars krijgen veel verkeerde raad en daarom is het geen wonder, dat zij wel eens wantrouwend tegen over een nuttig advies" staan. Ont moet men by een stotteraar zulk ver iet, dan moet de stemtraining met een beetje practische psychologie ge paard gaan, om den patient te over reden, zijn manier van spreken te wij zigen. Men moet hem ertoe krygen, op vasten toon te spreken en vooral langzaam en goed gearticuleerd. Hij moet inzien, dat dit niet maar een trucje is# maar de eenige juiste wyze van spreken. h* O'4 Indien moeders hun kinderen niel buiten het enge kringetje van het ge zin om. gade slaan, zullen zij hen slechts weinig kennen. Immers, kin deren zyn geheel anders wanneer zij onder elkander zijn. Alle dwang valt dan van hen weg, zy geven zich zoo als zij zyn en zooals de stemming van het oogenblik hun ingèeft. Het zal daarom gewenscht zyn hen ongemerkt gade te slaan, wanneer zij zich vry wanen, zonder het waakzame oog van volwassenen. Slechts dan zal men een blik in hun zieleleven kun nen slaan en tevens kleine karakter fouten ontdekken, die zich in tegen woordigheid der ouders niet openba ren. Het grillige wispelturige meisje, kan, indien zy by moeder thuis is, lief en aardig zijn, omdat alles goed gepraat en verzacht wordt, wat een 1 kopje" zou kunnen veroorzaken, Is I zoo'n kind temidden van haar speel- f genootj es, dan twist zy steeds op on- j verkwikkelijke wyze, wil haar zinne- j tjes doordrijven, huilt, dwingt en uit zich op allesbehalve beminnelijke ma nier en wordt door haar vriendinne tjes gemeden. Is de moeder in staat zulke tafereeltjes niet alleen bij te wonen, doch ook onpartijdig en in de juiste proporties té zien, dan zal zy tevens begrijpen, waarom haar kind zoo eenzaam wordt. Op verstandige wyze zal zy haar houding weten te bepalen en het daarbij zeker niet goed trachten te praten, wanneer het kind thuis een humeurtje toont. Het heerschzuchtige, bedillerige kind is evenmin by vriendjes of vriendjes gezien als de jongen of hel meisje, dat gauw op de teentjes ge trapt is, als zyn zin niet doorgedre ven kan worden. Wij zouden nog zoo vele andere gevallen kunnen noemen van kinderen, die zich niet weten aan te passen aan speel- of klassegenoot- jes, hetgeen in de meeste gevallen aan moeder's al te beschermende lief* de is te wijten. Wy bewijzen onze kin deren geen dienst door alles te ver goelijken en den weg steeds maai" weer te effenen, want hierdoor wor den het zwakkelingen, die niet tegen het leven opkunnen. jl Hoofdpl|n, Kl«spi|n, Z«nuwpl|n, IpW» <neumatiek Kou on Maandbozwareit •en MiJnhardtjs nemen. Per stuk 5 ct. 12 stuks 50 et Menigmaal zijn we ontsteld over de ruwe en onhebbelijke wijze waar op jongens* zich op straat gedragen, we hooren hen woorden bezigen waartoe hun moeder hen niet in staa zou hebben geacht, omdat zij zie i thuis weten te matigen. Niet door groote zachtheid," maai door rechtvaardige strengheid cn open oog voor minder goede kara tereigenschappen kan het verkeer e in goede banen worden j n man en vrouw en een vrouw. urn, André Pascaud, een bekend in- b\j een groote scheepsbouwwerf in Marseille, besluit voor de bespreking van eenige technische veranderingen naar Pa rijs te gaan. Vóór zyn vertrek vertelt zün zwager Gilbert (de broer van zyn vrouw Gisèle), hem, dat hy zich zeer ongerust maakt over het uitblijven van eenige bericht van zijn mede-studente Francoise, op wie hy verliefd is en hy verzoekt André, haar in Parys op te zoeken. André heeft in Parys zijn zaken afge wikkeld en gaat Franyoise opzoeken, verrast staat hy tegenover haar; immers de beschrijving van deze vrouw, hem door Gilbert gedaan, klopt niet geheel met de werkelykheid. Had Gilbert haar niet als een fatale vrouw beschreven André -haalt Fransoise over met hem mee naar Gilvert te gaan, daar hy ervan overtuigd is, dat ijjn zwager het ernstig meent. In den kor ten tyd dat zy samen zyn, toont zy zich van verschillende kanten en André kan haur moeilyk doorgronden; de serieuse, harde werker voelt zich voor het eerst in zyn le- ^en uit zyn evenwicht gebracht. De trein vertrekt zonder André en Fran Soise; ze gaan samen voor een week naar buiten. André kan 't met rattan, maar 't is hem met mogelijk van haar te scheiden. En als »yn vrouw, onrustig geworden over zyn Unge wegblijven, een week later met Gil bert naar Parys komt, verzwijgt hy haar alles en gaat weer naar Fransoise terug. Inplaats van Franyoise ontmoet hy «en vriend van haar, die jüist uit den Soedan is ruggekomen om met haar te trouwen. Na een heftige scène besluit André weg te gaan. Hy gaat met Gisèle een groote reis maken om Franyoise te vergeten maar vergeefs! Gisèle, die voelt, dat André noch duur heeft zonder Franyoise en e tenslotte zyn tegenwoordigheid als een c^eediging ondervindt, brengt haar groot- offer en biedt hem zyn vryheid aan. Aiwre accepteert het, om toch later tot *ön eerste liefde terug te keeren. Het teeken des Kruises daim, 8chouwburg-Bioscoop geeft Zon film uen °en reprlse evan dc Paramout Si n w,eken dcs Krulses". regie a de Mille met Charles Laughton _Ncro en Claudette Golbert als - Poppaea dlJ? LUde van Kelzer Neero beschul- schpnhf1?11 de Christenen van men- levenS en wegens hu" strenge acht Ml.!, Wcrden zii gehaat en ver ste Phn e eR^zer Nero staan de eer- band Sf« un"VcrvolgIngen ln nauw ver- iaarnii/i besteeg den tr<x>n toen hij 17 Van en stlerf op z^n 31ste Jaar zich 2,®erste vrouw Octavia liet hy tavi» terwiIle van PoPPaea Oc- Vorst U?P bevel van den wreeden van Ponn ste'd en aan het leven Tot a™ Hea^maakte hlj zelf een einde door hei d van Rome werd Nero net Romeinsche gepeupel aange- beden, omdat hij met kwistige hand geld en goed uitdeden Het en bijna dagelijks zonder weerga schitterende spelen ein. voorstellingen liet organlseeren? Later werd deze man, die grenzeloos ijdel was en aan hoogmoedswaanzin leed door een slaaf, gedood. Nero was de laat ste van het geslacht van Augustus, de Caesaes van het Juliaansche huis MANNEQUIN. Thalia-Theater. De Metro Goldwyn Mayer film „Manne quin" vereenigt tal van eerste klas krach ten uit de filmwereld in een poging om op grond van een oorspronkelyk eenvoudig en voor iedereen bevattelijk thema werkelijk het beste van het beste te geven. Voor het onderwerp heeft men de figuur van een mannequin gekozen: een eenvoudig meisje uit de heffe des volks, snakkend naar de weelde, waarvan zij slechts de uiterlijke zijde kent door de japonnen, die zij éénmaal mag dragen. Een meisje uit een liefdeloos gezin, opgegroeid te midden der guedkoope vieieryen van de op haar schoon heid afkomende werkeloos rondhangende jongens van de buurt, zelf in zich hoog houdend de vlam van een zuiver gevoel, in de eindelooze ellendige herhaling harer da gen smachtend naar wat echt geluk, waar voor zy bereid is den prys te betalen, dien dat geluk vraagt. Wie anders dan Joan Crawford zou beter geschikt zyn om de rol van deze Jessie Cassidy te spelen En tegenover haar staat dit keer voor de eerste maal Spencer Tracy de man op wiens ruw hartelijk gèzicht elke flits van een emotie de diepte zyner inner lijke ontroering draagt: de beste acteur van het jaar volgens den prijs hem zoo terecht j namens de geheele filmkolonie van Holiy- woord toegekend door de Academy of Mo tion Pictures voor zyn Manuel in „Storm- duivels". Hij is de ryke, maar in zyn hart even eenvoudige volksjongen gebleven, ree- der John L. Hennesey. En n&ast beiden doemt een nieuw gezicht op: dé markante figuur van den jongen slappen minnaar uit haar jeugd, Alan Curtis, die zich met deze rol terstond een plaats in de rijen der eer sten verwierf. Frank Borzage, de r«gi9seur van Remar que's „Drie kameraden", maakte van deze film tot dusverre een der schoonste liefdes geschiedenissen die ooit verfilmd werden: het verhaal van twee eenvoudige menschen. 1 GRACIE FIELDS ZINGT F.N WORDT RIJK Daar waar mijn Sarie woon, een levendig en genoegelijk amusement in de Reu» ie-Bioscoop Oracle Fields is In, de Engelsche variété wereld een ongewone verschUning. die een ongewone populairiteit geniet Ze heeft in een zeer korten tijd carrière ge maakt en Is van het dochtertje van een stoker tot een van de rykste vrouwen ter wereld geworden en zelfs viel haar een Konlnkiyke onderscheiding te beurt. Met geheim van haar succbs ligt in den. ongecompliceerdcn. gullen en sappigen volkshumor, welke ze ten beste kan geven en in het feit. dat ze zoon spontane, vrouwelijke figuur ls. wie alle sterren- aanstellerij en hooghartigheid vreemd ls. Zij is geen diva en speelt geen rol. ze is Gracie Fields zonder meer. ze verbergt zelfs lets van een Engelsche verlegen heid en ls even argeloos als vitaal. Precies eender is deze eenvoudige maar alleraardigste Engelsche film, die oor spronkelijk ..We're going to be rich" heette en voornamelijk In het Zuid- Afrlka van, ongeveer 1880 speelt, dat wil dus zeggen: voortrekkers bekende lied jes, romantische kroegjes en een gold- rush. De geschiedenis ls eenvoudig-ge noeg en do menschen zijn met een enke len karaktertrek geteekend. maar ze ls juist niet sentimenteel en niet grof. ..Weo're going to be richt"., dat ls de schoonste leuze, die ooit werd aange heven: Later, later komt alles yoor elkaar! Die titel slaat op .het welbekende lied, dat door Grade Fields wordt aange heven. maar tevens ls het een feit. dat ..daar waar mijn Sarie woon", dat dus ln Zuid-Afrika in den goeden tijd de kans om rijk te worden grooter was dan ergens anders. Wy willen hier over de film niet al te veel neerschrijven. Men. ga haar ziem. ze moet maar voor zichzelf spreken. Maar Holland of Zuid-Afrika goede tijd of slechte tijd, elk van ons kan later rijk worden. En. het ls een betooverend spel letje. om dan eens uit te piekeren wat I we allemaal zullen doen. wanneer we 1 straks ryk zullen zijn. een open auto I of een dichte? Of allebei? Waarom niet? U hoeft het nu nog niet te betalen en later bent u immers rijk? Dan rijdt u in een open wagen als de zon schijnt on als het regent neemt u dein dichten wel te verstaan later, want op 't oogenblik zou zelfs een taxi verkwisting zijn. Maar dat hindert niet. Op dit moment kunnen wy ons best schikken, wij willen gaarne nog een poosje zuinigjes aan doen, want later, nietwaar, later ja later, ach later Gracie Fields zingt verscheidene lied jes we keftnen ze al door de radio en verrast dan ineens door een Zuid- Afrikaansch trekkersliedje: „Vat je hoed en trek", dat gepresenteerd wordt als het origlneele lied. waarvan het zoo lang CHARLIE CHAN IN MONTE CARLO Dit Is nog een van de werken, waarin de onlangs overleden acteur Charlie Chan, alias Warner Oland. .dc hoofdrol vervulde en dat tot nu toe weinig bleef. Hij verschijnt ditmaal ln de speel zaal van Monte Carlo en in de dingen, die daar mee annex zijn: luxueuse hotels en villam. Er ls een hoogst geheimzinnig- moord gepleegd en Charlie zal dear een oplossing voor moeten vinden, hetgeen hij op zijn onweerstaanbare rustige ma nier doet. Schijnbaar zoo langs zijn neus weg n nvt altijd nog even gelegenheid voor een grapje, of nog liever voor en van zijn ln bloemrijke taal uitgedrukte wijsgeerige bespiegelingen, ontleend aan de oude Chineesche beschaving. Juist dat mengsel van nucht ren politieman en bespiegelenden menschenkenner ma ken zijn figuur aantrekkelijk WALT DISNEY'k GRAPPIGE KLEURENFILM. V I schilderachtige tjfereeltjes is de in Zuid Afrika spelende Gracie Fields film DAAR WAAR MIJN SARIE WOON („We 're going to be rich") uitgebracht door 20th Centurv Fox. zamerhand al te zeer bekende „Sarie Mareis" het refrein is. Het is een aan gename verrassing een Engelsche zan geres de merkwaardige en voor ons heel vertrouwd klinkende Zuid-Afrikaansche woorden te hooren zingen Zondagoch tend-voorstelling. „Het leven van Emile Z<>la". Alsnog biedt do Reünie de gelegenheid ..Hat. leven van Emile Zola" te zien door de sublieme film nog eens op Zondag morgen te draalen Subliem ls deze film, bovenal door de indrukwekkende creatie van Paul Muni, die zijn groot talent uit leefde in de voor hem op het lijf ge schreven titelrol. Pluto, de papagaai, Mickey Mouse, in Mickey's Parrot. ~Een scène uit de 20th Century-Fox filn ..CHARLIE CHAN IN MONTE CARLO Donald Duch, Mickey Mouse in „The Whalers". Walt Disney's grappige kleine Mickey Mouse is veel meer werkelijkheid voor de kinderen van de landen waar zijn films ver toond worden, dan Sinterklaas of het Kerst mannetje. Zelfs volwassenen twijfelen niet. in tegenstelling tot die symbolische figuren uit hun jeugd, aan het bestaan van den ech ten Mickey Mouse, om van zijn toegewyde Minnie nog niet eens te spreken. Disney's Silly Symphonies, die kleurrijke stukjes le de en sprekende fantasie, zijn dan ook Amerika's fijnste bijdrage aan de wereld van de fabel. In „Sneeuwwitje en de zeven dwergen" bereikte deze kunstenaar iets zoo bijzon ders, dat men niet spoedig zal vergeten. De Schouwburg-Bioscoop verwierf voor Gouda het alleen vertoon!ngsrecht van de jwste gekleurde KRO teekenfilm van Walt Disney, waarvan hierbij een tweetal plaatjes. óM '"op CiMidy met haar vader in de film ^Mannequin". Thalia-Theater. .4 (i rda ppel koekjes. 400 gram gekookte aardappelen, 80 gram boter, 75 gram suiker, 3 eieren, geraspte citroenschil, boter om te bakken. We beginnen met «i® aardappelen tot pu ree fyn te maken en roeren de boter en de suiker tot room, voegen één voor één de looiers er by (het volgende niet voordat Kt eerste geheel en al met boter en suiker •is vermengd) en daarna worden de geraspte citroenschil en de fijne aardappelen erbij gevoegd en tenslotte het zeer stijf geklopte eiwit, zoodat we een mooi, luchtig aard appeldeeg hebben gekregen, waarvan we I kleine koekjts vormen, die aan beide zyden I in boter in de koekepan lichtbruin worden j gebakken. J We plaatsen de koekjes na het bakken op j een verwarmden schotel en dienen ze be- strooid met poedersuiker op, desgewenscht met jam bestrijken. Citroencrème. 2 citroenen, 2 eieren, 7 blaadjes gelatine, 'a I* water, 200 gram witte suiker, twee of drie klontjes suiker. I We borstelen de citroenen met koud wa- ter af en raspen met de klontjes de buiten- j ste schil af, waardoor de suiker het fync citroenaroma aanneemt. De citroej^n wor den daarna geperst en met de suiker en de klontjes met de halve liter water aan de kook gebracht; men kookt dit laatste, dan wordt de geweekte gelatine er in opgelest en de vloeistof gezeefd. De eierdooiers wor den schuimig geklopt en de witten^per stijf daarna met elkander vermengd en hierbij gieten we, in den beginne druppelsgewijze, de vloeistof, die »og warm moet zjj». We laten alles afkoelen, kloppen van tyd tot tyd en gieten de massa over in een glazen j schaal. 1 Kleine puddinkjes met jamsaus. 2 eieren, het gewicht hiervan aan boter, bloem en lichte basterdsuiker, 1 dessert- j lepel gehakte sucade, geraspte citroenschil. I 2 theelepels sago, aardbeien- of frambozen- j jam. We kloppen de boter en de suiker zoo lang, tot we een roomachtige massa heb ben verkregen, waarbij een voor een dj eieren gevoegd worden en daarna lepelsge- wjjze de gezeefde bloem. Kleine cake-vorm pjes of rechte kopjes worden ingevet en voor driekwart gevuld met dit mengsel, daarna bedekt mi-t papier, liefst boterham papier, en in een platte pan of braadslede met kokend water geplaatst. Na ongeveer 40 min. zijn de puddingkjes gereed, worden op een platte schaa! geserveerd en over goten met de saus, die gemaakt is van eenige lepels jam, een weinig heet water en twee theelepels cago. Rijsl met caramehsaus. 150 gram rijst, 0 d.G melk, 50 gram sui ker, 100 gram suiker, 25 gram custardpoe- der (1 volle eetlepel), water, zout. We koken de rijst op de gebruikelijk.- wijze met 3 maal zooveel water en zout, wanneer we hooikist of kranten gebruiken 2 maal zooveel water. Voor de saus zetten we de melk op met 50 gram suiker, als deze kookt, binden wc deze saus met custardpoeder. We branden de overige 100 gram tot caramel. We doep de suiker hiertoe in een yzeren pannetje, omdat we bij email de kans heb ben dat het afsplintert, en 'aten ze al roe rende tot een niet te bruine massa branden. Zien we, dat de suiker gaat schuimen, dan dan men rekenen, dat de caramel goed is, en nemen dan vervolgens dc pan van het vuur, waarna we lepelsgewijze de custard er doorheen roeren. Alles nog even doorkoken én warm bij de rijst opdienen. WETENSWAARDIGHEDEN. Runderlever. Runderlever moet zacht gebraden en eenige uren in melk gelegd wor den. Saucijsjes. Saucijsjes en versche worst gaan niet stuk door het graden, indien men ze vooraf in het water legt. Groente. Groente verliest de groene kleur niet, indien men een snufje borax aan het kookwater toevoegt. Het gewicht. Een al te slanke, m. a. w. magere .vrouw zal zich evenmin met het ge- wenschte succes kunnen kleeden als haar meer, of te gezette sexegenoote. Toch zullen beide typen, mede uit een oogpunt van gezondheid, den gulden middenweg moeten trachten te vin den. Een vrouw, die op alle onge- wenschte plaatsen vetlaagjes heeft zal zich nooit volkomen fit voelen, aangezien zij minder lichaamsbewe ging gaat nemen, soms zelfs vadzig wordt, hetgeen allerlei physieke on gemakken geeft. Vermindering van voedselopname en in bepaalde geval len een door den huisarts voorge schreven dieet, lichaamsbeweging en een krachtige wil om weerstand te bieden aan allerlei verleidingen op culinair gebied, zullen het gewenschte resultaat doen bereiken. Al te magere vrouwen zullen reeds moeten beginnen met een flink* ont bijt. dat uit melk en goedgesmeerde boterhammen Bestaat of wel uit ha vermout of andere pap. Liefst om dc- twee uren een of ander gebruiken, b.v. een beker melk of melkchocolade tusschen de maaltijden door. voorts erwten, boonen, gebonden soepen, ma caroni, vijgen, bananen, dadels e.d. eten. Veel rusten en vroeg naar bed gaan. regelen Meer "lelden van de "de wet, fegelen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 4