rfr^^
Azijn en hoe het
gemaakt wordt.
De slaapkamer moet
l licht zijn
Fred Astaire en Ginger Rogers.
tt
Laat kinderen van hun spel genieten
I
FILMNIEUWS.
RECEPTEN.
,4c
Dieren-opera van Disne.
ley.
Hoe wordt azijn gemaakt?
Dit 'is een vraag die elke huisvrouw
wel eens gesteld heeft, maar waarop
zij geen antwoord ontving. Wij willen
er hier wat van vertellen.
In de oudheid verzamelde men in
de iwijnverbouwende landen, zooals
Italië, Spanje, Zuid-Frankrijk en
Zuid-Duitschland, den wijn of
meestal restjes hiervan in een open
pot van aardewerk en men zette deze
pot op eeh warme plaats, zoo noodig
bij den haard. Dit gebeurt thans nog
by vele boeren. De wijn verzuurde
dan na een paar maanden. Men wist
wel, dat het gebeurde, maar men be
greep niet, hoe het in zijn werk ging.
Eerst Pasteur zou ons in 1850 lee-
ren, dat de verzuring van den wijn
tot stand komt door azijnbacteriën,
die uit de lucht op den wijn komen en
hem daarna verzuren. Het verzu-
ringsproces gaat bij koud weer niet
snel; sluit men de pot af, dan ver
langzaamt dit het proces, maar geeft
men veel lucht en warmte dan werd
de wijn spoedig zuur.
In de Noordelijke landen, zooals
België, Noord-Duitschland, Neder
land en Skandinavië ging het weer
anders. In deze landen groeien geen
druiven en de Germanen kenden dus
geen wijn. Zij maakten uit honing een
sterke alcoholhoudende drank „Mee"
genaamd, en ze kenden ook gerstenat.
Evenals in ^de Zuidelijke landen de
wijn vanzelf verzuurde, zoo verzuur
de in de Noordelijke landen vanzelf
het bier en de Mee.
De grondstof was dus in de Noor
delijke landen anders, maar azijn
kregen ze beiden; het was slechts
verzuurde wijn, verzuurd bier, of
verzuurde Mee. Van azijn maken in
fabrieken was geen sprake. Azijnfa-
brieken bestonden er niet, totdat na
de middeleeuwen, toen de bevolking
begon te groeien en Holland in de we
reld zoo'n groote macht zou gaan krij
gen, de eerste azijnfabriek in 1564
werd opgericht.
Australië was nog lang niet ont
dekt, van de Europeesche staten
telden toen Rusland, Skandinavië en
Italië niet erg mee. De zeewegen wer
den voor een groot deel beheerscht
door Spanje, Portugal, Engeland en
Holland, maar Holland zou de mach
tigste bljjken.
De in 1564 in Nederland opgerichte
azijnfabriek, de eerste azijnfabriek
van de wereld, of althans één dei-
eersten was de Azynmakery „De
Boog", die te Haarlem in 1564
aan de Oudegracht werd opgericht en
die later door de Haas' Azijnfabrie
ken werd overgenomen.
Wat de fabricatie by „de Boog"
beter dan bij de particulieren? Neen,
in geen enkele opzicht. Ook de Azyn-
makerij „De Boog" moest de fabri
catie aan het toeval overlaten. Even
als de boeren, die hun azijn zelf maak
ten in open aarden potten en waar
dan in den wijn of het bjer millioe-
nen en millioenen verschillende bac
teriën zich ontwikkelden, waardoor
men eens azyn kreeg, dan weer den
wijn of het bier moest weggooien,
omdat de schimmel-bacteriën de over
hand kregen en alles met een dikke
laag schimmel bedek'ten, zoo had de
Azijnmakerij „De Boog" met deze
zelfde euvels te kampen en vaak
moest men heele kuipen met beschim
meld bier laten wegloopen.
Dat er een groot verschil was tus-
schen de azijn van „De Boog" Van
toen en Ëoogazjjn van heden, is dui
delijk. De bierazyn iwerd spoedig
troebel, maar goede filters waren er
niet. De toenmalige eigenaars wisten
zich echter te behelpen. Men ver
zamelde het vuil van de straat en
dat gooide men in de, bierazyn
om hem Jielder te maken. Dit
moet inderdaad vaak gelukt zyn, de
vellen in de azijn sloeg^j jjeer, maar
wy wagen niet te veronderstellen hoe
die azyn wel gesmaakt zal hebben aan
degenen, die hem bereid hadden. De
verbruikster wist hier natuurlijk
niets wan en zoo was het ook toen
Wat niet weet, wat niet deert.
In azynfabrieken vindt men thans
nergens meer dergelijke wantoestan-*
den, al moeten er wat tafelzuur be
treft nog vele misstanden zijn.
De handel van Holland met an
dere landen breidt zich hoe lan
ger hoe meer uit en het was voor
Boog een gelukkige samenloop van
omstandigheden, dat de handel in
zuidvruchten op de Levant juist
zoo groot was ten tijde van Dr.
Hermanus Boerhave, die in 1668 ge
boren (werd te Voorhout bij Leiden.
Rozijn-azijn. j
Op 25-jarigen leeftijd heeft de in de
geheele wereld beroemde Boerhave
op de Azijnfabriek „De Boog" ge-
werkt en onderzoekingen gedaan. Hij
heeft er een methode verbeterd, de
Boerhave-methode, om n.l. van rozij-
nen azijn te maken. Deze rozyn-azyn j
was veel fijner en beter van smaak
dan bier-azyn en hoewel hij duurder
was, had men niet zooveel kansen op
bederf en schimmel. I
Veel later pas heeft de wetenschap j
aangetoond, dat azyn gemaakt wordt
doordat de azynbacteriën de alcoho-
lische vloeistof, wijn, bier, moutwijn
onder opname van zuurstof uit de i
lucht tot azijn omzetten. Boerhave j
heeft het als bij intuïtie begrepen, I
want bij zijn methode laat hij zooveel
mogelijk lucht, dus zuurstof toetre-
den.
De verschillende soorten bacteriën j
bleven ook in de rozynazyn volgens j
de Boerhave-methodé en de azyn we-
melde vaak van azynaaltjest
In dit verband moet men Anthony
van Leeuwenhoek (van 16321723)
vermelden, die de eerste was, die
azij naaltjes onderzocht.
Na 1900 is men in de Haas'- en
Boogazynfabrieken doodgegaan alle
mogelijke wetenschappelijke ontdek
kingen op het gebied van azynfabri-
catie in toepassing te brengen. De fa
bricatie werd ingericht volgens de
reincultuur-methode, d.w.z. die bac
teriën, welke het beste zyn voor de
Haas' azijn, worden in het laborato
rium gekweekt in rein-cultuur en deze
bacteriën brengt men op vernuftige
wijze in de apparaten, die de Haas'
azijn moeten leveren. Deze methode
was zoo opzienbarend, dat uit ver
schillende deelen van het land geleer
den de Haas'- en Boogazijnfabrieken
kwamen bezoeken, om kennis te ne
men van deze reincultuur-methode.
Geen enkele azijnfabriek past deze
reincultuur-methode toe en dit ver
klaart dan ook, waarom Haas' azyn
naar alle deelen van de wereld iwordt
gezonden.
Het is een opvallend verschijnsel,
dat in zeer vele woningen de slaap
kamer stiefmoederlijk behandelt, en
hiervoor dikwyls de meest ongiuisfti-
gekamer bestemd wordt.
Met zorg worden woon- en zitka
mer uitgezocht en niet gaarne zou
men een zitkamer of, zooals men het
vroeger wat deftiger noemde, een sa
lon, inrichten in een kamer, waarin
de „mooiej meubels minder gunstig
uitkomen, j Wat zou „men" daarvan
zeggen
A De ligging van de slaapkamer stelt
ten opzichte dep gezondheid groote
eischen, waaraan niet ieder vertrek
kan voldoen. Het dagelij ksch luchten
om stof en slechte lucht te verwijde
ren, het regelmatige borstelen der
bedden, luchten der dekens en het
doen binnentreden van een flinke
luchtstroom kan alles niet geschieden
indien men een kamer met kleine ra
men of een tusschenkamer als slaap
kamer heeft.
Het is niet goed te praten, indien
men zegt „overal" te kunnen slapen
of dat men irt een slaapkamer „alleen
maar slaapt en zich evei^aankleedt".
Ieder mensch heeft behoefte aan
rust en ontspanning na de veelal ver
moeiende uren van den dag en li
chaam en geest moeten in evenwicht
Hoe zijn Fred Astaire en Ginger
Rogers, erkend als het beste dans-
team van de film, die thans wederom
samen optreden in de nieuwe RKO
musical „Carefree", by elkaar ge
komen? Was het toeval of opzet?
Eigenlijk beide en bovendien geluk.
Astaire had samen met zyn talent
volle zuster Adele zyn geboorteplaats
Omaha verlaten met het doel in de
amusementswereld fortuin te zoeken.
Ginger Rogers ving haar carrière aan
als winnares van een Charleston-
danswedstrijd te Fort Worth, Texas.
Ieder danste zijn eigen weg door de
jaren heen en na elkaar op Broadway
misgeloopen te zyn, kwamen zij heel
toevallig op hetzelfde tijdstip te Hol
lywood aan.
Astaire was Ginger natuurlijk een
tiental jaren voor. Zijn zuster en hij
oogstten zoowel in Amerika als in
Europa reeds succes in cabarets en
revues ten tijde dat de vijftienjarige
Ginger den Charleston-prys won.
Toen Adele Astaire afscheid van het
tooneel nam om in het huwelijk te
treden met Lord Cavendish, besloot
Fred Astaire het bij de film te pro-
beeren en begaf zich naar Hollywood.
RKO Radio was bezig met de voor
bereidingen van een muzikale film
productie, welke grootsch gemonteerd
werd, getiteld „Flying Down to Rio"
met Dolores Del Rio en Gene Ray-
Raymond in de hoofdrollen.
Niet veel kans in zoo'n milieu, zou
men kunnen zeggen, voor twee on
bekende filmspelers die later het po
pulairste filmdiio zouden worden.
Astaire was nog een nieuweling by
de film en alhoewel hij een interna
tionale reputatie als danser genoot,
had zijn talent als filmacteur zich nog
niet geopenbaard. Ginger Rogers was
reeds eenigen tijd in Hollywood, waar
zij aardige .filmsuccessen had behaald
zonder het echter reeds tot ster ge
bracht te hebben.
Astaire's danyen zou aardig inge-
lascht gunnen ^worden in de film
„Rio". De dynamische Ginger met
haar flair voor het komische was voor
iedere productie 'n bruikbare kracht
Tot zooverre had men weinig nadruk
op haar bedrevenheid in den dans ge
legd, alhoewel zij zich juist door haar
dansen een plaats in de filmindustrie
veroverd had. Om kort te gaan, As
taire en Rogers werden aan de rol
bezetting van „Flying Down to Rio'*
toegevoegd als een bijkomstige attrac
tie, waarbij zij de rollen van een ko
misch verliefd paartje te spelen kre
gen.
Nauwelijks was de film in produc
tie of de studioleiders ontdekten dat
men met de combinatie Astaire-Ro-
gers een unieke „vondst" gedaan had.
Het begaafde dansduo paste bij el
kaar alsof zij in den dans met elkaar
opgegroeid waren. Bovendien vulden
hun persoonlijkheden elkaar even vol
maakt aan. De „Carioca" maakte over
de heele twereld de voeten los en een
nieuw team was geboren.
Hun daarop volgende film „The
Gay Divorce" is in de geschiedenis treden speelde Ginger Rogers hoofd-
van de dansfilm een mylpaal gewor- rollen in drie Speelfilms: „Stage
den. Hun presentatie van de „Conti- Door»f „vicious Lady" en „Having
nental", de dans die op de „Carioca" Wunderful Time". Astaire trad op in
volgde, verwekte een sensatie en de Gershwin's filmmusical „Damsel in
grondslag voor een nieuw type musi- Distress",
cal was gelegd.
Sindsdien heeft het snelvoetige
tweetal de hoofdrollen vervuld ach
tereenvolgens in „Roberta"„T0p
Hat", „Follow the Fleet", ,^ng.
time" en „Shall we Dance", En thans
treden Fred Astaire en Ginger Ho
gers op in de nieuwe RKO film „ca.
refree". Met uitzondering van Ro-
berta", waarin zij de eer met Irene
Dunne deelden, worden alle Astaire-
Rogers films uitsluitend door het be
faamde tweetal gedragen.
„Carefree" is de derde Astaire-
Rogers productie met muziek, w,0,
talrijke songs, van Irving Berlin, die
ook de mejodieën schreef voor de
films „Top Hat" en „Follow the
Fleet".
Twee films per jaar was aanvan
kelijk het vastgestelde aantal waarin
het dansduo zou optreden. Doch sinds
geruimen tijd is men hiervan afge
weken. Tijdens hun afzonderlijk op-
•ti Ginger Rogers, het bekende danspaar in hun
nieuwste film „Carefree".
gebracht worden, hetgeen slechts mo
gelijk is na een verkwikkende slaap.
Menigmaal is men zich niet bewust
dat onverkwikkelijk wakker worden,
de oorzaak is van eert ongeschikte
slaapkamer.
Waarom besteden vele meiïschen
zoo weinig zorg aan de inrichting
hiervan Zonder kostbaar of luxueus
te zijn, moet deze aangenaam aandoen
en evenzeer moet van het slaapver
trek een sfeer uitgaan, die niet min
der prettig werkt, als die van de ove
rig* kamers.
Vóór alles dient de zonnigste ka
mer \&n het huis uitgekozen te wor
den om te slapen en moeten overtol
lige meubels en stofnesten vermeden
worden.
De vloerbedekking moe£ gemakke
lijk onderhouden kunnen worden en
hoogstens komen er voor de bedden
enkele kleedjes.
De spiegelkast en toilettafel,, een
tafel en een paar stoeltjes en even
tueel een paar nachtkastjes maken
het geheele meubilair uit.
Het gezellige aanzien moet aange
bracht worden door gordijnen en
spreien, die een harmonisch kleuren
spel moeten bieden.
Vele soorten cretonnen en andere
waschbare weefsels leenen zich voor
slaapkanjar, waar pluche en wollen
gordy nen* misplaatst zy n.
Heeft ,©ien behoefte om in een don
kere kamer te slapen, hetgeen voor
velen rustiger aandoet, dan kan men
eea donker rolgordijn laten aanbren
gen.
Inderdaad komt een goed gekozen
en prettig ingerichte slaapkamer de
nachtrust en hiermede de gez^dheid
ten goede.
Het spel vormt den leertijd den hinderen.
Ieder, die een of ander beroep uit- eerste passen te maken. Alles draaft
oefent, onverschilligvjvelk, zal een
leeftijd moeten doormaken, voor en
aïeer hij. in staat is, ielfstandig te
werken. Naarrrkte hij meer in de ge
legenheid is vans ervaren vakgenoo-
ten te leeren, zal hij zijn kennis kun
nen vergrooten, waarmede hij zijn
voordeel kan doen.
Wat voor den opgroeienden jongen
mensch een leertijd beteeRent, is voor
het kind evenzeer het spel, dat ook op
lateren leeftijd zijir invloed menig
maal doen gelden.
Wanneer wy jonge katjes gade
slaan in hun dartel spel, merken wij
.tevens op, dat zij hiermede ophouden
wanneer zy groot genoeg zijn om op
de muizenjacht te gaan.
Zij zouden hiertoe niet in staat zijn
indien hun natuurlijk instinct hen
niet geleid had tot de dolste spron
gen, waar zy een bal of kluwen wol
trachten meester te worden.
Verstand en spieren wefden al spe
lenderwijze tot ontwikkeling ge
bracht en wel op de namuVlijkste ma
nier.
Zoo is het ook in het leven van het
kind, dat reeds in de wieg begint om
zich met alles bezig te houden.
Het kleintje bekijkt vof aandacht
zijn vingertjes, grijpt ernaar, tracht
dit althans, te doen, want in het be
gin grijpt heLmenigmaal mis, totdat
zijn .blik zich Tfeter leer^ richten.
Deze speelsche bewegingen van
handen én voeten oefenen zijn spie-
rfen en hy kraait het uit van pret in
de vreugde om zyn spel, dat in wer
kelijkheid reeds onbewuste arbeid is.
Ietfe ouder geworden, gaat baby
kruipen, trekt zich op, begint met
groote inspanning van krachten zijn
*r toe bij om de spieren meer te ont
wikkelen en krachtiger te doen wor
den.
Een kindje leert in de eerste jaren
van zijn leven naar verhouding meer
dan in al de komende jaren, die hem
wachten. Dë verbeeldingskracht van
het kind is bijzonder groot en uit
zich eveneens in zijn spel.
We zien hoe voor een jongen eeli
omgekeerde stoel, een paar laarzen,
een stok en een band leven, en niet
minder beteekenen dan een wagen
met paarden, leidsels en zweep.
We hooren, hoe hij ^e paarden aan
zet tot spoed en we zien hoe hij z»cfi
geheel in zijn spel inleeft.
Het poppenmoedertje buigt zich
vol zorg over de wieg van haar liefst®
pop, die ziek is, spreekt ha6r toêT^00*
als ze het haar moedef tegen zusjes
en broertjes hoort do$n en haar
is" heilige ernst.
Laten de kinderen genieten van hun
spel, ook al leven zy Baarbij in een
droomwereldje. All*Km\wanneer het
noodig blijkt, zal mén mbrten trach
ten het in ander^banen V leiden,
doch nimjner moet belet wordeh,4«^
zij zich onthouden van spelen.
Het spel doet op harmonische
wyze de ontwikkeling van ^c^aanlJ!|i
geest samengaan en is daarom ree(ff
noodig enmuttig.
De toetsen van een vleugel
Om de geel geworden toetsen v*®
een vleugel wat op te knappen,
men deze eerst afwrijveri met ee^
doekje, dat gedrenkt is-in tetra, a
met een in waterstofperoxyde b
tigd lapje.
Wayne Morris en Claire Trevor in ,.[>e vallei der Reuzen".
DE VALLEI DER REUZEN,
j Reünie-Bioscoop-
I Wayne Morris en Claire Trevor vertol
ken de hoofdrollen in dit geheel in kleu-
ren opgenomen filmwerk van Warner
Bros.
j Howard Fallon, een miliionnair uit de
j Oostelijke Staten, ontdekt, dat hij, dank
v zij een hiaat Ln de Hout-Wet, zich op
f een slinksche wijze in het bezit van dui j
j zenden acres pijnboombosschen kan stel-
j len, bosschen die sedert lang eigendom i
I van kolonisten waren. Hij weet Lee Ro-
1 berts, eigenares van een speelzaal te Mil- i
I waukee en haar helper Ed voor 1
zijn plannen te winnen.
1' Fallon stuurt hen in gezelschap van
J 7U0 door hem gehuurde mannen naar
San Hedrin Cal, met de opdracht claims I
te laten registreeren, welke hij dan later
weer van hen terug koopt.
I Daar Bickford er alles aan gelegen is
de Vallei der Reuzen, eigendom van Bill
Cardigan, in zijn bezit te krijgen, weet
hij Lee Roberts over te halen vriend- 1
schap mot Bill te sluiten, teneinde ach- J
I ter diens financieelen toestand te komen.
1 Zonder eenig wantrouwen veVtrouwt Bill
i aan Lee toe, dat hij een leening ter I
grootte yan 50.000, met de Vallei der
f Reuzen als onderpand, bij de bank heeft
gesloten. De vervaldatum van deze wissel
I is nabij. Lee brengt dit nieuws aan Bick-
lord over.
j Dank zij een hiaat in de „Delfstoffen-
I wet" laten Bickford's mannen de claims
opnieuw registreeren en verjagen de
rechtmatige eigenaars met geweld. Ox
Smith, een van Bickford's mannen komt
tegen dit onrecht in opstand en kiest de
partij van Bill
Bij een gevecht met de landroovers
wordt Bill zwaar verwond, waarop Ox
uit wraak het kadaster, waarin de claims
Mieha Auer en Dorothea Kent in „De vlucht naar Budapest".
KINDEREN UIT HET VOLK.
Schouwburg-Bioscoop, j
Jerry Donovan Marty Malone I
Mike cn Joe O'Mara en Helen Mc Coy,
schooiertjes uit New York's berucht,
rauw „Hellekeukendistrlct", vormen een
onafscheidelijk troepje, dat wegens dief
stallen en vandalisme reeds herhaalde
lijk met de politie in aanraking is ge
komen. Als de boefjes op zekeren dag
een frultpakhuis plunderen veroorzaken
zij brand en Marty wordt gegrepen. Hij
neemt alle schuld op zich. weigert zijn
medeplichtigen te noemen en hoort zich
veroordcelen tot langdurig tuchtschool-
verblijf. J
Jaren later:
De leden van de „gang" zijn opgegroeid
tot volwassen mannen en vrouwen Jerry
heeft het beroep van geestelijke gekozen,
terwijl Mike en Joe de blauwe uniform
van de Metropolitan politie hebben aan
getrokken Marty Is eigenaar varj- de
..Cigarette"-nachtclub, alwaar Hele#ais
zangeres haar brood verdient. Zoowel
Marty als Mike zijn op haar verliefd.
Het noodlot treft hen allen tij^ins den
avond van hun jaarlijksche reünie Een
gevecht ontstaat waarbij Marty zijn
leven geeft om zijn ouden kameraad te
redden.
VERLAMDE VLEUGELS
Schouwburg-Bioscoop.
De film ..Verlamde Vleugels" behandelt
een der vele aangrijpende episodes uit
den grooten oorlog. Het is in het voor
jaar 1918. Duitsche vliegtuigen openen
een bombardement op de stellingen der
Franschen. Het afweergeschut haalt een
dezer machines naar beneden De luite
nant-vlieger Peter Thomann kruipt
zwaar gewond uit de resten van de ma
chine. Hij vlucht weg, doch op een.
oogenblik begeven zijn krachten hem.
Bewusteloos wordt hij door een rond
trekkend revucgezelschap aangetroffen.
Thérèse. een van de vrouwelijke leden
van het troepje, ontfermt zich over hem.
Van de anderen Is er eerst tegenkanting,
dat hij met, den frpep meo zal gaan.
Thérèse houdt echter vol Niemand weet,
dat Peter een Dultscher is. De tenor van
liet gezelschap is jaloersch, want er is
een liefdesidylle ontstaan tusschen Peter
en Thérèse. Door oen toeval ko*nt de
tenor te weten, dat Peter een Dultscher
is. Hij beschuldigt hem Van spionnage.
Zoo komt Peter vóór den Krijgsraad, die
hem van spionnage vrij spreekt, doch
feealen hel feit, dat liij een Duttsch vlie
genier Is. tot eenzame opsluiting veroor
deelt. Een boeiende iilm, welke uitste
kend geregisseerd werd door Karl Ritter
Mathias Wieman en Llda Baarove spelen
resp. als Peter en Thérèse.
DE PILOpT VAN DE AMBULANCE
DIENST.
Réunie-Bioscoop.
Van het oogenblik af dat John Beal als
een kalme, gereserveerde jongeman in Hol
lywood kwam om voor de film te spelen,
heeft hy de productieleiders vreugdevolle,
maar tevens wanhopige oogenblikken be
zorgd. Beal trad namelijk afwisselend by
de film en voor het voetlicht op. En zoo
gebeurde het herhaaldelijk dat wanneer hij
noodig was voor de film, hij op Broadway
.V.nu.uil„ U.C tlclllliz? IJ I
van de landrfeovers bewaard worden, in 'pel'l,le »™^keer<i
K..„ v>,l „„I.-
brand steeks.
Deze film werd eenige weken geleden
vertoond in do filmstudio van het paleis
te Soestdijk.
Joan Fontaine, de bekende RKO filmster.
Zuurkoolrolletjes met ham en
aardappelpurée (1* personen).
500 gram zuurkool, 200 gram gesneden
Ham, 20 gram boter, 2 d.L„ kokend water
met l Maggi's bouillonblokje.
Voor de puree; l K.G. aardappelen, L.
me 40 gram boter, wat zout en nootmus
kaat.
Zet de gewasschen zuurkool op met het
net kokende water opgeloste Maggi's
honiUonblokje cn de„ lepel boter; laat ze
op een zacht vuur gaar smoren en droog
n (ongeveer Va uur).
Zet intusschen ook de aardazen op met
*n bodempje water en wat zout; laat 2e in
d n UUF. ^roog en Saar koken, giet er
stom 'aat die aan de kook komen,
erülfiTa de aan*aPPf'en in fün en meng
qoter en de nocitmuskaat door.
de pIakkftn uit, verdeel de
'kool in evenveel porties er pTakken
>fiphii,Z Cn r<\)le ham om de zuurkool op.
Jg* de gevul^ hamrolletjes in een vuur-
n 8Cnotel, spreid er de aardappelpuree
dl», w dikk6 laa«ioverheen, leg hier en
tel j 06 klontjejSfooter en zet den scho-
zmoth f',! ,°Ven' tot z'ch °P de purée t&i
«min korstje heeft gevormd.
Rijstkoekjes.
MwtTfiif 1 k°Pie riist'• 2 eiercn' 60 Bram
iam i Bram suiker, t theelepel kaneel,
J«m, boter
door'IIfik»0kt dC r^at op de gewone maniej/
tout bü zooveel water en een trJ'e
Plt- l8 de r»T 6n d® Pa" °P e^e
wWodu i gaar' dan mengt er de
doorken eierdo°iers, bloem, suiker, kaneel
én tenslotte
Stamppot van zuurkool (modern
bereid).
I's K.G. aardappelen, 500 gram zuurkool,
KO gram-boter of melange, ongeveer 4 thee
lepels Maggi's aroma, wat zout.
Zet de aardappelen op met zooveel ko
kend water, dat zé- halverwege onder staan,
laat ze ongeveer 20 minuten zachtjes kóken
en stamp ze dan in het nog overgebleven
van het vuur genome^ melk geroerd.,
2 Eierdooiers klonen met het gezeefde
citroensap en hie^fcTij voorzichtig met een
dun straaltje de warme melk gieten. Doen
we dit te vlug, dan zullen de eieren schif
ten en nrt geheel er veel minder smakeiyk
uitzien. Af en toe roeren om te voorkomen
dat de gelatine zakt. We laten de pudding
afkoelen en begint hij drillerig te worden
water fyn (desverkiezemle met een flink dan wordt het zéér styf' geklopte eiwit er
scheutje kokende melk er'door). Roer er de j door geroerd en de massa in een met koud
intusschen gewasschen en fijn gesneden (of I water omgespoelde vorm overgebracht om
grof gemalen) zuurkoiM door met de boter volkomen styf te worden,
en laat alles samen ndg even door en door
heet worden, zonder liet echter te laten ko- j
kenmaak ten slfttB(l$et_gerecht op smaak j Abiikozensehoteltje met slagroom.
f "!et Up.aggi'S a^V^e,z°ut als 15 gram boudoir-biscuits," 150 gram ge
droogde abrikozen, 100 gram suiker, 1V2
d.L. slagroom.
noodig blykt te zymy
Ana nassurpgjê».
1 blikje ahanas, een halve liter melk, 2
eieren, 40 gram custardpoederWvanille, 100
gram suiker.
De ananas wordt op een zeef\ gelegd om
het uvertpllige vocht te laten Wegvloeien.
(Dit kan met citroensauf voor een pudding-
ui» rv 7 ;aat ze daarna goed uitlekken. Leg in een
sausje gebruikt worden.) I^garna wordt de j us-..:*-
Wasch de abrikozen en zet ze een nacht
met ruim water te weeken. Kook ze met
het weekwater gaar en vermeng ze met de
suiker. (Bind zoo noodig het vocht met wat
aangemengd aardappelmeel.) Week dé bou-
doirbiscuits heel even in warme melk en
ananas aan kleine 'stukjes gesneden. Ver
volgens brengen we
kook en lossen hierin
vfaschaal laag om laag biscuits en abri-
4/d.
het stijfgeklopte ei-
nu stevig zijn, zoodat
Wit
Het beslag moet
nog een
de bo-
lepe] bW 46 f,p' da" doet m,m 1
t,, 1,7'' J°°1- Men smelt
van de rb kepan' vormt r01"16 koekjes
lichtbrui h ,"a'Ssa' d'e nien aan beide zy'den
4 W«Pm opdienen6" daarna met jam bestrÜkt.
'kozen. Garneer den bovenkanl (die uit abri-
i n-!"6 a,a" 6 I k°zen bestaat) met den stijfgeklopten, met
helft van de sui-
suiker vermengden slagroom,
ker op. De melk en de eierdooiers worden
geklopt en met de custardpoeder vermengd,
hierby wordt de kokende melk gevoegd, (Sf Flesschen en glazen.
waarna alles teruggaat in de pan om nog I Flesschen en glazen, waarin melk
even door te koken, waarbij wy vooral met 1 geweest is, moet men eerst met koud
een houten lepel blijven roeren. In een vuur- I water 0I^j^scllen, d3*rna, wanneer
j Thans heeft hij hierin wijziging gebrach^
t door zijn "tijd voor de beide kunstuitingen
te reserveeren, waardoor hij" een gedeelte
j van het jaar in Hollywood en de rest van
den tijd in New-York woont.
In de nieuwe RKO Radio film „De man
;lie zichkelf vond" geeft hij een strakke,
sterke creatie van een chirurg, die "ïia een
vergooide carrière de kracht vindt zich als
m?dicus te rehabiliteeren, hierin gesterkt
door een jonge verpleegster, gespeeld door
Joan Fontaine. Beal be2it de gave de ka
rakters die hij uitbeeldt overtuigend en
gaaf te herscheppen. Hij is nauwelijks 20
jaar, maar heeft zich reeds een goede naam
verworven.
N ACHTC AFé.
Réunie-Bioscoop.
In „Nachtcafé in San Francisco" doei
een nieuwe stér in Hollywood' haar intrede
op het,witte doek. Het is Margot Grahame,
aij speelt in deze film de rol van kellnerin
en wordt betrokken in een revolverdrama
op den dag dat twee benden er met elkaar
zullen afrekenen.
•Haar tooneelloopbaan begon ze in Kaap
stad. Vandaar trok ze naar Londen om in
deze stad op de planken haar geluk te be
proeven. Na een leertydwmet reizende ge
zelschappen begon ze naam te maken,
waarop haar direct een filmcontract werd
aangeboden. In Engeland maakte ze dertig
films. Toen vertrok ze met haar acteur
echtgenoot, Frances I.ister, naar Hollywood
waar hij in „Clive of India" en „Richelieu"
moest optreden.
Zij heeft thans een langdurig contract
hij de RKO.
'T BEGON IN CHINA
met Clark Gable en Myrna Loy.
Thalia-Theater.
't Begon in China, toen do camera
man Chris Hunter van den zenuwach-
tigen president van het Utyion Wereld
nieuws, ..Gabby" MacArthur, telefoon na
telefoon kreeg- ..Waar blijven pakkende
npriamen van bombardement in Shang
hai?" En in China zit Chris Hunter
scéfcetjes in elkaar te zetten om er nog
wat van te maken. En in Amerika wordt
Gabby MacArthur wat kalmer, als hij
hoort, dat de concurreerende firma ook
niet veel beters aan de markt brengt.
In China zendt Chris Hunter z.ijn coL
lega de gefingeerde scènes, maar 'die col
lega heeft dat spoedig In de gaten en
dan komt het oogenblik, waarop de
wraak zoet is, althans schijnt. Came^a-
I men In China zijn geen lieve kinderen!
De andere cameramen arrang-eeren een
prachtige stunt: eeh toevallig in het
Oosten vertoevende wereldrecord-jvlieg-
ster zal cholera-serurn'pw^vltegmachirie
naar China brengen. Maar Htsater ko"mt
achter deze kleine samenzwering, foto
grafeert de landing en, als het vliegtuig
bij de landing mede door Hunter's schuld
verkeerd terecht komt en vlam vat, is
het Chris Hunter, die de jonge avlatrice
Alma Harding het leven redt.
De geluidsband bij een actueele op
name is echter genadeloos: in de emotie
van het oogenblik van landing heeft
Alma zich de woorden laten ontglippen,
dat haar zending slechts gefingeerd was.
Hunter voegt aan zijn journaal een stuk
geluidsband toe. waarin hij het Union
Wereldnieuws opdracht geeft om die
woorden eruit te halen, ep hij eindigt
met een boodschap voor zijn Directeur,
waarin hij zijh nog al ongezouten over
Alma uitlaat, maar er toch aai toevoegd.
dat Gabby haar maar moest engageeren,
omdat een^ dergelijke ondernemende
vrouw goede publiciteit waard wordt
Victor McLagten in ..Kinderen'uit het Volk". Schouwbnrg-Bio.coop.
b'ast schoteltje wordt de vla gedaan, hierop
konjt de fijngesneden ananas, en vervolgens
het eiwit, dat met de rest vpn de suiker
zeer stijf geklopt \yordt. I^et schoteltje
wordt nu een half uur of drie kwartier in
een niet te warmen oven geplaatst om het
eiwit-schuim ^jwquant en heel licht bruin
te krygen. Warm of koud opdiene%
C itroenpuddin g.
1
Vt L. melk, 5 blaadjes \yitte gelatine,
schil en sap van 1 citroen, 2 eieren, 4 op
gehoopte lepels suiker.
De gelatine wordt 10 minuten in koud
water geweekt, daarna in een klein zeefje
gedaan om uit te lekken. Melk aan de kook
brengen met de dun afgesneden citroen
schil ,die er later uitgenomen wordt, suiker
er in strooien en wanneer deze is opgelost,
wordt de gelatine door de kokende, doch
de melk verwijderd is, wascht men ze
in warm water.
Geen tuin zonder regenton!
Regenwater, een de)- kostbaarste
gaven des hemels, b^vat in den vorm
van salpeterhoudende zuren een over
vloed van 'stikstof. Het bevat geen
kalk en is daardoor b^zonder zacht.
Regenwater verzamelen moest dan
ook eigenlijk een ongeschreven welf
zijn. Geen tuin zonder regenton, geen
goot zonder vergaarbak! Wie zijn
bedden in' den tnin met regenwater
begiet, bemest ze tegelijk. ElkeTegen-
druppel kome dus onzen planten ten
goede.
Met niet minder dan vjjf en twintig
uittreksels van bekende opera's ter
illustratie, ontpopt Walt Disney's
korte film „Farmyard Symphony"
zich als een amusante parodie op po
pulaire opera-fragmenten. A
Zoo zijn bijvoorbeeld verschillende
beroemde duetten gecombineerd om
een haan en z'n hennetje gelegenheid
te geven elkaar hun hartsgeheimen te
verklappen, waarbij als in een echte
opera de andere viervoetige en ge
vleugelde bewoner^ van de boerderij
de plaats van het koor innemen.
Het is wel aardig te dat
toen deze Silly Symphony gemaakt
zou worden, talrijke teekenr&ars van
de Ijïisney studio's gezamenlijk er op
uittrekken omheen bekende veeten
toonstelling. die in dé buurt van-Hol
lywood werd gehouden, te bezoeken.
De autoriteiten stonden toe dat
Disney's artisten er vrijelijk- de le
vende h^*e teekehden en filmden.
„Farmyard Symphony|'\racht till -
rijke problemen met zich mee wat de
synchronisatie betrof, daar bleek hoe
moeilijk het'was imitators te vinden
die in staat wen bij het zingen de
karakters van Ie stemmen der dieren
te handhaven, 'kii slotte bleelf slechts
.één man hiertofe 'capabel, zoodat een
gecompliceerde geluidsopname-nKF
thode gevolgd moest worden, waarbij
de imitator bü iedere opname één
stem imiteerde en naderhand de di
verse stehimen, b.v. die van den stier.
de gans, het varken, den ezel, enz. ge
mengd moesten worden tot een har
monisch gezang.
„Farmyard Symphony"/is evenals
„Sneeuwwitje" volgens het Techni
color Multiplane-systeërh opgenomen,
dat de film een diepte-effect verleent.