rfr^^ Azijn en hoe het gemaakt wordt. De slaapkamer moet l licht zijn Fred Astaire en Ginger Rogers. tt Laat kinderen van hun spel genieten I FILMNIEUWS. RECEPTEN. ,4c Dieren-opera van Disne. ley. Hoe wordt azijn gemaakt? Dit 'is een vraag die elke huisvrouw wel eens gesteld heeft, maar waarop zij geen antwoord ontving. Wij willen er hier wat van vertellen. In de oudheid verzamelde men in de iwijnverbouwende landen, zooals Italië, Spanje, Zuid-Frankrijk en Zuid-Duitschland, den wijn of meestal restjes hiervan in een open pot van aardewerk en men zette deze pot op eeh warme plaats, zoo noodig bij den haard. Dit gebeurt thans nog by vele boeren. De wijn verzuurde dan na een paar maanden. Men wist wel, dat het gebeurde, maar men be greep niet, hoe het in zijn werk ging. Eerst Pasteur zou ons in 1850 lee- ren, dat de verzuring van den wijn tot stand komt door azijnbacteriën, die uit de lucht op den wijn komen en hem daarna verzuren. Het verzu- ringsproces gaat bij koud weer niet snel; sluit men de pot af, dan ver langzaamt dit het proces, maar geeft men veel lucht en warmte dan werd de wijn spoedig zuur. In de Noordelijke landen, zooals België, Noord-Duitschland, Neder land en Skandinavië ging het weer anders. In deze landen groeien geen druiven en de Germanen kenden dus geen wijn. Zij maakten uit honing een sterke alcoholhoudende drank „Mee" genaamd, en ze kenden ook gerstenat. Evenals in ^de Zuidelijke landen de wijn vanzelf verzuurde, zoo verzuur de in de Noordelijke landen vanzelf het bier en de Mee. De grondstof was dus in de Noor delijke landen anders, maar azijn kregen ze beiden; het was slechts verzuurde wijn, verzuurd bier, of verzuurde Mee. Van azijn maken in fabrieken was geen sprake. Azijnfa- brieken bestonden er niet, totdat na de middeleeuwen, toen de bevolking begon te groeien en Holland in de we reld zoo'n groote macht zou gaan krij gen, de eerste azijnfabriek in 1564 werd opgericht. Australië was nog lang niet ont dekt, van de Europeesche staten telden toen Rusland, Skandinavië en Italië niet erg mee. De zeewegen wer den voor een groot deel beheerscht door Spanje, Portugal, Engeland en Holland, maar Holland zou de mach tigste bljjken. De in 1564 in Nederland opgerichte azijnfabriek, de eerste azijnfabriek van de wereld, of althans één dei- eersten was de Azynmakery „De Boog", die te Haarlem in 1564 aan de Oudegracht werd opgericht en die later door de Haas' Azijnfabrie ken werd overgenomen. Wat de fabricatie by „de Boog" beter dan bij de particulieren? Neen, in geen enkele opzicht. Ook de Azyn- makerij „De Boog" moest de fabri catie aan het toeval overlaten. Even als de boeren, die hun azijn zelf maak ten in open aarden potten en waar dan in den wijn of het bjer millioe- nen en millioenen verschillende bac teriën zich ontwikkelden, waardoor men eens azyn kreeg, dan weer den wijn of het bier moest weggooien, omdat de schimmel-bacteriën de over hand kregen en alles met een dikke laag schimmel bedek'ten, zoo had de Azijnmakerij „De Boog" met deze zelfde euvels te kampen en vaak moest men heele kuipen met beschim meld bier laten wegloopen. Dat er een groot verschil was tus- schen de azijn van „De Boog" Van toen en Ëoogazjjn van heden, is dui delijk. De bierazyn iwerd spoedig troebel, maar goede filters waren er niet. De toenmalige eigenaars wisten zich echter te behelpen. Men ver zamelde het vuil van de straat en dat gooide men in de, bierazyn om hem Jielder te maken. Dit moet inderdaad vaak gelukt zyn, de vellen in de azijn sloeg^j jjeer, maar wy wagen niet te veronderstellen hoe die azyn wel gesmaakt zal hebben aan degenen, die hem bereid hadden. De verbruikster wist hier natuurlijk niets wan en zoo was het ook toen Wat niet weet, wat niet deert. In azynfabrieken vindt men thans nergens meer dergelijke wantoestan-* den, al moeten er wat tafelzuur be treft nog vele misstanden zijn. De handel van Holland met an dere landen breidt zich hoe lan ger hoe meer uit en het was voor Boog een gelukkige samenloop van omstandigheden, dat de handel in zuidvruchten op de Levant juist zoo groot was ten tijde van Dr. Hermanus Boerhave, die in 1668 ge boren (werd te Voorhout bij Leiden. Rozijn-azijn. j Op 25-jarigen leeftijd heeft de in de geheele wereld beroemde Boerhave op de Azijnfabriek „De Boog" ge- werkt en onderzoekingen gedaan. Hij heeft er een methode verbeterd, de Boerhave-methode, om n.l. van rozij- nen azijn te maken. Deze rozyn-azyn j was veel fijner en beter van smaak dan bier-azyn en hoewel hij duurder was, had men niet zooveel kansen op bederf en schimmel. I Veel later pas heeft de wetenschap j aangetoond, dat azyn gemaakt wordt doordat de azynbacteriën de alcoho- lische vloeistof, wijn, bier, moutwijn onder opname van zuurstof uit de i lucht tot azijn omzetten. Boerhave j heeft het als bij intuïtie begrepen, I want bij zijn methode laat hij zooveel mogelijk lucht, dus zuurstof toetre- den. De verschillende soorten bacteriën j bleven ook in de rozynazyn volgens j de Boerhave-methodé en de azyn we- melde vaak van azynaaltjest In dit verband moet men Anthony van Leeuwenhoek (van 16321723) vermelden, die de eerste was, die azij naaltjes onderzocht. Na 1900 is men in de Haas'- en Boogazynfabrieken doodgegaan alle mogelijke wetenschappelijke ontdek kingen op het gebied van azynfabri- catie in toepassing te brengen. De fa bricatie werd ingericht volgens de reincultuur-methode, d.w.z. die bac teriën, welke het beste zyn voor de Haas' azijn, worden in het laborato rium gekweekt in rein-cultuur en deze bacteriën brengt men op vernuftige wijze in de apparaten, die de Haas' azijn moeten leveren. Deze methode was zoo opzienbarend, dat uit ver schillende deelen van het land geleer den de Haas'- en Boogazijnfabrieken kwamen bezoeken, om kennis te ne men van deze reincultuur-methode. Geen enkele azijnfabriek past deze reincultuur-methode toe en dit ver klaart dan ook, waarom Haas' azyn naar alle deelen van de wereld iwordt gezonden. Het is een opvallend verschijnsel, dat in zeer vele woningen de slaap kamer stiefmoederlijk behandelt, en hiervoor dikwyls de meest ongiuisfti- gekamer bestemd wordt. Met zorg worden woon- en zitka mer uitgezocht en niet gaarne zou men een zitkamer of, zooals men het vroeger wat deftiger noemde, een sa lon, inrichten in een kamer, waarin de „mooiej meubels minder gunstig uitkomen, j Wat zou „men" daarvan zeggen A De ligging van de slaapkamer stelt ten opzichte dep gezondheid groote eischen, waaraan niet ieder vertrek kan voldoen. Het dagelij ksch luchten om stof en slechte lucht te verwijde ren, het regelmatige borstelen der bedden, luchten der dekens en het doen binnentreden van een flinke luchtstroom kan alles niet geschieden indien men een kamer met kleine ra men of een tusschenkamer als slaap kamer heeft. Het is niet goed te praten, indien men zegt „overal" te kunnen slapen of dat men irt een slaapkamer „alleen maar slaapt en zich evei^aankleedt". Ieder mensch heeft behoefte aan rust en ontspanning na de veelal ver moeiende uren van den dag en li chaam en geest moeten in evenwicht Hoe zijn Fred Astaire en Ginger Rogers, erkend als het beste dans- team van de film, die thans wederom samen optreden in de nieuwe RKO musical „Carefree", by elkaar ge komen? Was het toeval of opzet? Eigenlijk beide en bovendien geluk. Astaire had samen met zyn talent volle zuster Adele zyn geboorteplaats Omaha verlaten met het doel in de amusementswereld fortuin te zoeken. Ginger Rogers ving haar carrière aan als winnares van een Charleston- danswedstrijd te Fort Worth, Texas. Ieder danste zijn eigen weg door de jaren heen en na elkaar op Broadway misgeloopen te zyn, kwamen zij heel toevallig op hetzelfde tijdstip te Hol lywood aan. Astaire was Ginger natuurlijk een tiental jaren voor. Zijn zuster en hij oogstten zoowel in Amerika als in Europa reeds succes in cabarets en revues ten tijde dat de vijftienjarige Ginger den Charleston-prys won. Toen Adele Astaire afscheid van het tooneel nam om in het huwelijk te treden met Lord Cavendish, besloot Fred Astaire het bij de film te pro- beeren en begaf zich naar Hollywood. RKO Radio was bezig met de voor bereidingen van een muzikale film productie, welke grootsch gemonteerd werd, getiteld „Flying Down to Rio" met Dolores Del Rio en Gene Ray- Raymond in de hoofdrollen. Niet veel kans in zoo'n milieu, zou men kunnen zeggen, voor twee on bekende filmspelers die later het po pulairste filmdiio zouden worden. Astaire was nog een nieuweling by de film en alhoewel hij een interna tionale reputatie als danser genoot, had zijn talent als filmacteur zich nog niet geopenbaard. Ginger Rogers was reeds eenigen tijd in Hollywood, waar zij aardige .filmsuccessen had behaald zonder het echter reeds tot ster ge bracht te hebben. Astaire's danyen zou aardig inge- lascht gunnen ^worden in de film „Rio". De dynamische Ginger met haar flair voor het komische was voor iedere productie 'n bruikbare kracht Tot zooverre had men weinig nadruk op haar bedrevenheid in den dans ge legd, alhoewel zij zich juist door haar dansen een plaats in de filmindustrie veroverd had. Om kort te gaan, As taire en Rogers werden aan de rol bezetting van „Flying Down to Rio'* toegevoegd als een bijkomstige attrac tie, waarbij zij de rollen van een ko misch verliefd paartje te spelen kre gen. Nauwelijks was de film in produc tie of de studioleiders ontdekten dat men met de combinatie Astaire-Ro- gers een unieke „vondst" gedaan had. Het begaafde dansduo paste bij el kaar alsof zij in den dans met elkaar opgegroeid waren. Bovendien vulden hun persoonlijkheden elkaar even vol maakt aan. De „Carioca" maakte over de heele twereld de voeten los en een nieuw team was geboren. Hun daarop volgende film „The Gay Divorce" is in de geschiedenis treden speelde Ginger Rogers hoofd- van de dansfilm een mylpaal gewor- rollen in drie Speelfilms: „Stage den. Hun presentatie van de „Conti- Door»f „vicious Lady" en „Having nental", de dans die op de „Carioca" Wunderful Time". Astaire trad op in volgde, verwekte een sensatie en de Gershwin's filmmusical „Damsel in grondslag voor een nieuw type musi- Distress", cal was gelegd. Sindsdien heeft het snelvoetige tweetal de hoofdrollen vervuld ach tereenvolgens in „Roberta"„T0p Hat", „Follow the Fleet", ,^ng. time" en „Shall we Dance", En thans treden Fred Astaire en Ginger Ho gers op in de nieuwe RKO film „ca. refree". Met uitzondering van Ro- berta", waarin zij de eer met Irene Dunne deelden, worden alle Astaire- Rogers films uitsluitend door het be faamde tweetal gedragen. „Carefree" is de derde Astaire- Rogers productie met muziek, w,0, talrijke songs, van Irving Berlin, die ook de mejodieën schreef voor de films „Top Hat" en „Follow the Fleet". Twee films per jaar was aanvan kelijk het vastgestelde aantal waarin het dansduo zou optreden. Doch sinds geruimen tijd is men hiervan afge weken. Tijdens hun afzonderlijk op- •ti Ginger Rogers, het bekende danspaar in hun nieuwste film „Carefree". gebracht worden, hetgeen slechts mo gelijk is na een verkwikkende slaap. Menigmaal is men zich niet bewust dat onverkwikkelijk wakker worden, de oorzaak is van eert ongeschikte slaapkamer. Waarom besteden vele meiïschen zoo weinig zorg aan de inrichting hiervan Zonder kostbaar of luxueus te zijn, moet deze aangenaam aandoen en evenzeer moet van het slaapver trek een sfeer uitgaan, die niet min der prettig werkt, als die van de ove rig* kamers. Vóór alles dient de zonnigste ka mer \&n het huis uitgekozen te wor den om te slapen en moeten overtol lige meubels en stofnesten vermeden worden. De vloerbedekking moe£ gemakke lijk onderhouden kunnen worden en hoogstens komen er voor de bedden enkele kleedjes. De spiegelkast en toilettafel,, een tafel en een paar stoeltjes en even tueel een paar nachtkastjes maken het geheele meubilair uit. Het gezellige aanzien moet aange bracht worden door gordijnen en spreien, die een harmonisch kleuren spel moeten bieden. Vele soorten cretonnen en andere waschbare weefsels leenen zich voor slaapkanjar, waar pluche en wollen gordy nen* misplaatst zy n. Heeft ,©ien behoefte om in een don kere kamer te slapen, hetgeen voor velen rustiger aandoet, dan kan men eea donker rolgordijn laten aanbren gen. Inderdaad komt een goed gekozen en prettig ingerichte slaapkamer de nachtrust en hiermede de gez^dheid ten goede. Het spel vormt den leertijd den hinderen. Ieder, die een of ander beroep uit- eerste passen te maken. Alles draaft oefent, onverschilligvjvelk, zal een leeftijd moeten doormaken, voor en aïeer hij. in staat is, ielfstandig te werken. Naarrrkte hij meer in de ge legenheid is vans ervaren vakgenoo- ten te leeren, zal hij zijn kennis kun nen vergrooten, waarmede hij zijn voordeel kan doen. Wat voor den opgroeienden jongen mensch een leertijd beteeRent, is voor het kind evenzeer het spel, dat ook op lateren leeftijd zijir invloed menig maal doen gelden. Wanneer wy jonge katjes gade slaan in hun dartel spel, merken wij .tevens op, dat zij hiermede ophouden wanneer zy groot genoeg zijn om op de muizenjacht te gaan. Zij zouden hiertoe niet in staat zijn indien hun natuurlijk instinct hen niet geleid had tot de dolste spron gen, waar zy een bal of kluwen wol trachten meester te worden. Verstand en spieren wefden al spe lenderwijze tot ontwikkeling ge bracht en wel op de namuVlijkste ma nier. Zoo is het ook in het leven van het kind, dat reeds in de wieg begint om zich met alles bezig te houden. Het kleintje bekijkt vof aandacht zijn vingertjes, grijpt ernaar, tracht dit althans, te doen, want in het be gin grijpt heLmenigmaal mis, totdat zijn .blik zich Tfeter leer^ richten. Deze speelsche bewegingen van handen én voeten oefenen zijn spie- rfen en hy kraait het uit van pret in de vreugde om zyn spel, dat in wer kelijkheid reeds onbewuste arbeid is. Ietfe ouder geworden, gaat baby kruipen, trekt zich op, begint met groote inspanning van krachten zijn *r toe bij om de spieren meer te ont wikkelen en krachtiger te doen wor den. Een kindje leert in de eerste jaren van zijn leven naar verhouding meer dan in al de komende jaren, die hem wachten. Dë verbeeldingskracht van het kind is bijzonder groot en uit zich eveneens in zijn spel. We zien hoe voor een jongen eeli omgekeerde stoel, een paar laarzen, een stok en een band leven, en niet minder beteekenen dan een wagen met paarden, leidsels en zweep. We hooren, hoe hij ^e paarden aan zet tot spoed en we zien hoe hij z»cfi geheel in zijn spel inleeft. Het poppenmoedertje buigt zich vol zorg over de wieg van haar liefst® pop, die ziek is, spreekt ha6r toêT^00* als ze het haar moedef tegen zusjes en broertjes hoort do$n en haar is" heilige ernst. Laten de kinderen genieten van hun spel, ook al leven zy Baarbij in een droomwereldje. All*Km\wanneer het noodig blijkt, zal mén mbrten trach ten het in ander^banen V leiden, doch nimjner moet belet wordeh,4«^ zij zich onthouden van spelen. Het spel doet op harmonische wyze de ontwikkeling van ^c^aanlJ!|i geest samengaan en is daarom ree(ff noodig enmuttig. De toetsen van een vleugel Om de geel geworden toetsen v*® een vleugel wat op te knappen, men deze eerst afwrijveri met ee^ doekje, dat gedrenkt is-in tetra, a met een in waterstofperoxyde b tigd lapje. Wayne Morris en Claire Trevor in ,.[>e vallei der Reuzen". DE VALLEI DER REUZEN, j Reünie-Bioscoop- I Wayne Morris en Claire Trevor vertol ken de hoofdrollen in dit geheel in kleu- ren opgenomen filmwerk van Warner Bros. j Howard Fallon, een miliionnair uit de j Oostelijke Staten, ontdekt, dat hij, dank v zij een hiaat Ln de Hout-Wet, zich op f een slinksche wijze in het bezit van dui j j zenden acres pijnboombosschen kan stel- j len, bosschen die sedert lang eigendom i I van kolonisten waren. Hij weet Lee Ro- 1 berts, eigenares van een speelzaal te Mil- i I waukee en haar helper Ed voor 1 zijn plannen te winnen. 1' Fallon stuurt hen in gezelschap van J 7U0 door hem gehuurde mannen naar San Hedrin Cal, met de opdracht claims I te laten registreeren, welke hij dan later weer van hen terug koopt. I Daar Bickford er alles aan gelegen is de Vallei der Reuzen, eigendom van Bill Cardigan, in zijn bezit te krijgen, weet hij Lee Roberts over te halen vriend- 1 schap mot Bill te sluiten, teneinde ach- J I ter diens financieelen toestand te komen. 1 Zonder eenig wantrouwen veVtrouwt Bill i aan Lee toe, dat hij een leening ter I grootte yan 50.000, met de Vallei der f Reuzen als onderpand, bij de bank heeft gesloten. De vervaldatum van deze wissel I is nabij. Lee brengt dit nieuws aan Bick- lord over. j Dank zij een hiaat in de „Delfstoffen- I wet" laten Bickford's mannen de claims opnieuw registreeren en verjagen de rechtmatige eigenaars met geweld. Ox Smith, een van Bickford's mannen komt tegen dit onrecht in opstand en kiest de partij van Bill Bij een gevecht met de landroovers wordt Bill zwaar verwond, waarop Ox uit wraak het kadaster, waarin de claims Mieha Auer en Dorothea Kent in „De vlucht naar Budapest". KINDEREN UIT HET VOLK. Schouwburg-Bioscoop, j Jerry Donovan Marty Malone I Mike cn Joe O'Mara en Helen Mc Coy, schooiertjes uit New York's berucht, rauw „Hellekeukendistrlct", vormen een onafscheidelijk troepje, dat wegens dief stallen en vandalisme reeds herhaalde lijk met de politie in aanraking is ge komen. Als de boefjes op zekeren dag een frultpakhuis plunderen veroorzaken zij brand en Marty wordt gegrepen. Hij neemt alle schuld op zich. weigert zijn medeplichtigen te noemen en hoort zich veroordcelen tot langdurig tuchtschool- verblijf. J Jaren later: De leden van de „gang" zijn opgegroeid tot volwassen mannen en vrouwen Jerry heeft het beroep van geestelijke gekozen, terwijl Mike en Joe de blauwe uniform van de Metropolitan politie hebben aan getrokken Marty Is eigenaar varj- de ..Cigarette"-nachtclub, alwaar Hele#ais zangeres haar brood verdient. Zoowel Marty als Mike zijn op haar verliefd. Het noodlot treft hen allen tij^ins den avond van hun jaarlijksche reünie Een gevecht ontstaat waarbij Marty zijn leven geeft om zijn ouden kameraad te redden. VERLAMDE VLEUGELS Schouwburg-Bioscoop. De film ..Verlamde Vleugels" behandelt een der vele aangrijpende episodes uit den grooten oorlog. Het is in het voor jaar 1918. Duitsche vliegtuigen openen een bombardement op de stellingen der Franschen. Het afweergeschut haalt een dezer machines naar beneden De luite nant-vlieger Peter Thomann kruipt zwaar gewond uit de resten van de ma chine. Hij vlucht weg, doch op een. oogenblik begeven zijn krachten hem. Bewusteloos wordt hij door een rond trekkend revucgezelschap aangetroffen. Thérèse. een van de vrouwelijke leden van het troepje, ontfermt zich over hem. Van de anderen Is er eerst tegenkanting, dat hij met, den frpep meo zal gaan. Thérèse houdt echter vol Niemand weet, dat Peter een Dultscher is. De tenor van liet gezelschap is jaloersch, want er is een liefdesidylle ontstaan tusschen Peter en Thérèse. Door oen toeval ko*nt de tenor te weten, dat Peter een Dultscher is. Hij beschuldigt hem Van spionnage. Zoo komt Peter vóór den Krijgsraad, die hem van spionnage vrij spreekt, doch feealen hel feit, dat liij een Duttsch vlie genier Is. tot eenzame opsluiting veroor deelt. Een boeiende iilm, welke uitste kend geregisseerd werd door Karl Ritter Mathias Wieman en Llda Baarove spelen resp. als Peter en Thérèse. DE PILOpT VAN DE AMBULANCE DIENST. Réunie-Bioscoop. Van het oogenblik af dat John Beal als een kalme, gereserveerde jongeman in Hol lywood kwam om voor de film te spelen, heeft hy de productieleiders vreugdevolle, maar tevens wanhopige oogenblikken be zorgd. Beal trad namelijk afwisselend by de film en voor het voetlicht op. En zoo gebeurde het herhaaldelijk dat wanneer hij noodig was voor de film, hij op Broadway .V.nu.uil„ U.C tlclllliz? IJ I van de landrfeovers bewaard worden, in 'pel'l,le »™^keer<i K..„ v>,l „„I.- brand steeks. Deze film werd eenige weken geleden vertoond in do filmstudio van het paleis te Soestdijk. Joan Fontaine, de bekende RKO filmster. Zuurkoolrolletjes met ham en aardappelpurée (1* personen). 500 gram zuurkool, 200 gram gesneden Ham, 20 gram boter, 2 d.L„ kokend water met l Maggi's bouillonblokje. Voor de puree; l K.G. aardappelen, L. me 40 gram boter, wat zout en nootmus kaat. Zet de gewasschen zuurkool op met het net kokende water opgeloste Maggi's honiUonblokje cn de„ lepel boter; laat ze op een zacht vuur gaar smoren en droog n (ongeveer Va uur). Zet intusschen ook de aardazen op met *n bodempje water en wat zout; laat 2e in d n UUF. ^roog en Saar koken, giet er stom 'aat die aan de kook komen, erülfiTa de aan*aPPf'en in fün en meng qoter en de nocitmuskaat door. de pIakkftn uit, verdeel de 'kool in evenveel porties er pTakken >fiphii,Z Cn r<\)le ham om de zuurkool op. Jg* de gevul^ hamrolletjes in een vuur- n 8Cnotel, spreid er de aardappelpuree dl», w dikk6 laa«ioverheen, leg hier en tel j 06 klontjejSfooter en zet den scho- zmoth f',! ,°Ven' tot z'ch °P de purée t&i «min korstje heeft gevormd. Rijstkoekjes. MwtTfiif 1 k°Pie riist'• 2 eiercn' 60 Bram iam i Bram suiker, t theelepel kaneel, J«m, boter door'IIfik»0kt dC r^at op de gewone maniej/ tout bü zooveel water en een trJ'e Plt- l8 de r»T 6n d® Pa" °P e^e wWodu i gaar' dan mengt er de doorken eierdo°iers, bloem, suiker, kaneel én tenslotte Stamppot van zuurkool (modern bereid). I's K.G. aardappelen, 500 gram zuurkool, KO gram-boter of melange, ongeveer 4 thee lepels Maggi's aroma, wat zout. Zet de aardappelen op met zooveel ko kend water, dat zé- halverwege onder staan, laat ze ongeveer 20 minuten zachtjes kóken en stamp ze dan in het nog overgebleven van het vuur genome^ melk geroerd., 2 Eierdooiers klonen met het gezeefde citroensap en hie^fcTij voorzichtig met een dun straaltje de warme melk gieten. Doen we dit te vlug, dan zullen de eieren schif ten en nrt geheel er veel minder smakeiyk uitzien. Af en toe roeren om te voorkomen dat de gelatine zakt. We laten de pudding afkoelen en begint hij drillerig te worden water fyn (desverkiezemle met een flink dan wordt het zéér styf' geklopte eiwit er scheutje kokende melk er'door). Roer er de j door geroerd en de massa in een met koud intusschen gewasschen en fijn gesneden (of I water omgespoelde vorm overgebracht om grof gemalen) zuurkoiM door met de boter volkomen styf te worden, en laat alles samen ndg even door en door heet worden, zonder liet echter te laten ko- j kenmaak ten slfttB(l$et_gerecht op smaak j Abiikozensehoteltje met slagroom. f "!et Up.aggi'S a^V^e,z°ut als 15 gram boudoir-biscuits," 150 gram ge droogde abrikozen, 100 gram suiker, 1V2 d.L. slagroom. noodig blykt te zymy Ana nassurpgjê». 1 blikje ahanas, een halve liter melk, 2 eieren, 40 gram custardpoederWvanille, 100 gram suiker. De ananas wordt op een zeef\ gelegd om het uvertpllige vocht te laten Wegvloeien. (Dit kan met citroensauf voor een pudding- ui» rv 7 ;aat ze daarna goed uitlekken. Leg in een sausje gebruikt worden.) I^garna wordt de j us-..:*- Wasch de abrikozen en zet ze een nacht met ruim water te weeken. Kook ze met het weekwater gaar en vermeng ze met de suiker. (Bind zoo noodig het vocht met wat aangemengd aardappelmeel.) Week dé bou- doirbiscuits heel even in warme melk en ananas aan kleine 'stukjes gesneden. Ver volgens brengen we kook en lossen hierin vfaschaal laag om laag biscuits en abri- 4/d. het stijfgeklopte ei- nu stevig zijn, zoodat Wit Het beslag moet nog een de bo- lepe] bW 46 f,p' da" doet m,m 1 t,, 1,7'' J°°1- Men smelt van de rb kepan' vormt r01"16 koekjes lichtbrui h ,"a'Ssa' d'e nien aan beide zy'den 4 W«Pm opdienen6" daarna met jam bestrÜkt. 'kozen. Garneer den bovenkanl (die uit abri- i n-!"6 a,a" 6 I k°zen bestaat) met den stijfgeklopten, met helft van de sui- suiker vermengden slagroom, ker op. De melk en de eierdooiers worden geklopt en met de custardpoeder vermengd, hierby wordt de kokende melk gevoegd, (Sf Flesschen en glazen. waarna alles teruggaat in de pan om nog I Flesschen en glazen, waarin melk even door te koken, waarbij wy vooral met 1 geweest is, moet men eerst met koud een houten lepel blijven roeren. In een vuur- I water 0I^j^scllen, d3*rna, wanneer j Thans heeft hij hierin wijziging gebrach^ t door zijn "tijd voor de beide kunstuitingen te reserveeren, waardoor hij" een gedeelte j van het jaar in Hollywood en de rest van den tijd in New-York woont. In de nieuwe RKO Radio film „De man ;lie zichkelf vond" geeft hij een strakke, sterke creatie van een chirurg, die "ïia een vergooide carrière de kracht vindt zich als m?dicus te rehabiliteeren, hierin gesterkt door een jonge verpleegster, gespeeld door Joan Fontaine. Beal be2it de gave de ka rakters die hij uitbeeldt overtuigend en gaaf te herscheppen. Hij is nauwelijks 20 jaar, maar heeft zich reeds een goede naam verworven. N ACHTC AFé. Réunie-Bioscoop. In „Nachtcafé in San Francisco" doei een nieuwe stér in Hollywood' haar intrede op het,witte doek. Het is Margot Grahame, aij speelt in deze film de rol van kellnerin en wordt betrokken in een revolverdrama op den dag dat twee benden er met elkaar zullen afrekenen. •Haar tooneelloopbaan begon ze in Kaap stad. Vandaar trok ze naar Londen om in deze stad op de planken haar geluk te be proeven. Na een leertydwmet reizende ge zelschappen begon ze naam te maken, waarop haar direct een filmcontract werd aangeboden. In Engeland maakte ze dertig films. Toen vertrok ze met haar acteur echtgenoot, Frances I.ister, naar Hollywood waar hij in „Clive of India" en „Richelieu" moest optreden. Zij heeft thans een langdurig contract hij de RKO. 'T BEGON IN CHINA met Clark Gable en Myrna Loy. Thalia-Theater. 't Begon in China, toen do camera man Chris Hunter van den zenuwach- tigen president van het Utyion Wereld nieuws, ..Gabby" MacArthur, telefoon na telefoon kreeg- ..Waar blijven pakkende npriamen van bombardement in Shang hai?" En in China zit Chris Hunter scéfcetjes in elkaar te zetten om er nog wat van te maken. En in Amerika wordt Gabby MacArthur wat kalmer, als hij hoort, dat de concurreerende firma ook niet veel beters aan de markt brengt. In China zendt Chris Hunter z.ijn coL lega de gefingeerde scènes, maar 'die col lega heeft dat spoedig In de gaten en dan komt het oogenblik, waarop de wraak zoet is, althans schijnt. Came^a- I men In China zijn geen lieve kinderen! De andere cameramen arrang-eeren een prachtige stunt: eeh toevallig in het Oosten vertoevende wereldrecord-jvlieg- ster zal cholera-serurn'pw^vltegmachirie naar China brengen. Maar Htsater ko"mt achter deze kleine samenzwering, foto grafeert de landing en, als het vliegtuig bij de landing mede door Hunter's schuld verkeerd terecht komt en vlam vat, is het Chris Hunter, die de jonge avlatrice Alma Harding het leven redt. De geluidsband bij een actueele op name is echter genadeloos: in de emotie van het oogenblik van landing heeft Alma zich de woorden laten ontglippen, dat haar zending slechts gefingeerd was. Hunter voegt aan zijn journaal een stuk geluidsband toe. waarin hij het Union Wereldnieuws opdracht geeft om die woorden eruit te halen, ep hij eindigt met een boodschap voor zijn Directeur, waarin hij zijh nog al ongezouten over Alma uitlaat, maar er toch aai toevoegd. dat Gabby haar maar moest engageeren, omdat een^ dergelijke ondernemende vrouw goede publiciteit waard wordt Victor McLagten in ..Kinderen'uit het Volk". Schouwbnrg-Bio.coop. b'ast schoteltje wordt de vla gedaan, hierop konjt de fijngesneden ananas, en vervolgens het eiwit, dat met de rest vpn de suiker zeer stijf geklopt \yordt. I^et schoteltje wordt nu een half uur of drie kwartier in een niet te warmen oven geplaatst om het eiwit-schuim ^jwquant en heel licht bruin te krygen. Warm of koud opdiene% C itroenpuddin g. 1 Vt L. melk, 5 blaadjes \yitte gelatine, schil en sap van 1 citroen, 2 eieren, 4 op gehoopte lepels suiker. De gelatine wordt 10 minuten in koud water geweekt, daarna in een klein zeefje gedaan om uit te lekken. Melk aan de kook brengen met de dun afgesneden citroen schil ,die er later uitgenomen wordt, suiker er in strooien en wanneer deze is opgelost, wordt de gelatine door de kokende, doch de melk verwijderd is, wascht men ze in warm water. Geen tuin zonder regenton! Regenwater, een de)- kostbaarste gaven des hemels, b^vat in den vorm van salpeterhoudende zuren een over vloed van 'stikstof. Het bevat geen kalk en is daardoor b^zonder zacht. Regenwater verzamelen moest dan ook eigenlijk een ongeschreven welf zijn. Geen tuin zonder regenton, geen goot zonder vergaarbak! Wie zijn bedden in' den tnin met regenwater begiet, bemest ze tegelijk. ElkeTegen- druppel kome dus onzen planten ten goede. Met niet minder dan vjjf en twintig uittreksels van bekende opera's ter illustratie, ontpopt Walt Disney's korte film „Farmyard Symphony" zich als een amusante parodie op po pulaire opera-fragmenten. A Zoo zijn bijvoorbeeld verschillende beroemde duetten gecombineerd om een haan en z'n hennetje gelegenheid te geven elkaar hun hartsgeheimen te verklappen, waarbij als in een echte opera de andere viervoetige en ge vleugelde bewoner^ van de boerderij de plaats van het koor innemen. Het is wel aardig te dat toen deze Silly Symphony gemaakt zou worden, talrijke teekenr&ars van de Ijïisney studio's gezamenlijk er op uittrekken omheen bekende veeten toonstelling. die in dé buurt van-Hol lywood werd gehouden, te bezoeken. De autoriteiten stonden toe dat Disney's artisten er vrijelijk- de le vende h^*e teekehden en filmden. „Farmyard Symphony|'\racht till - rijke problemen met zich mee wat de synchronisatie betrof, daar bleek hoe moeilijk het'was imitators te vinden die in staat wen bij het zingen de karakters van Ie stemmen der dieren te handhaven, 'kii slotte bleelf slechts .één man hiertofe 'capabel, zoodat een gecompliceerde geluidsopname-nKF thode gevolgd moest worden, waarbij de imitator bü iedere opname één stem imiteerde en naderhand de di verse stehimen, b.v. die van den stier. de gans, het varken, den ezel, enz. ge mengd moesten worden tot een har monisch gezang. „Farmyard Symphony"/is evenals „Sneeuwwitje" volgens het Techni color Multiplane-systeërh opgenomen, dat de film een diepte-effect verleent.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 4