cfaleerL i a 27.50 en hooger FILMNIEUWS. RECEPTEN. ■•De nieuwe vooijaarshoedjes 1 smakelijk Waarom zij niet bloeien. Rozen planten in het voorjaar. Nieuwe modellen! Nieuwe stoffen! Nieuwe voordeden! Het huwelijk van Marie Antoinette, de Oostenrtfksche hertogin met den Dauphin van Frankrijk, de latere Koning Lodewijk XVI. MARIE ANTOINETTE". Thalia-Theater. De Metro Goldwyn Mayer filmmaat schappij Weft haar 15-jarig bestaan wil len vieren met een film, die niet alleen door haar inhoud en opzet, maar ook door den stijl van een harer beste regis seurs, W. S. van Dyke, de verbeelding zou treffen en een millioenenpubliek zou kunnen boeien. De keus is gévallen op een scenario, dat gedeeltelijk isAba- seerd op Stefan Zweig's „Maria Ifntoi- nette", Frankrijk#, koningin, die na haar gemaal Lodewijk XVI, op het schavot stierf. De levensgeschiedenis van Marie An toinette en het groote historische beeld der Fransche revolutie heeft Metro Gold wyn Mayer welhaast neutraal en. vooral „totaal" in beeld gebracht. Het scherm gaat op, daar waar Maria Theresia haar dochter mededeeling doet van het hu welijk. dat zij met den Dauphin zal aan gaan. En dan ontrolt deze aan harmonie en, vriendschap, maar ook aan intrige en wreedheid zoo rijke geschiedenis zich af in voortreffelijke schildering, in rijk ge, monteerde beelden èn met behoud van de individueele karaktereigenschappen, den leidenden figuren eigen. De monu mentale opzet van deze door W. S van Dyke geregisseerde film sluit geenszins uit. dat deze historisch overzichtelijke film tevens een speelfilm van voorname qualiteit is gewbrden. De regisseur bevestigt in dit werk zijn liefde en vakmanschap in het enscenee- ien van boeiende groote taferelen en massascènes, van praal en luister, maar ook van wilden en ongeremden hartsr tocht, hij toont echter niet minder over tuigend een man te zijn, die in de kleine speelscène- voortreffelijk leiding weet te geven en daarin^ juist die" waarden en beelden naar voren weet te brengen, dïe het groote en monumentale diepere beteekenis geven en omgekeerd. In deze tiim ic ruKut.rr. ambassade te Parijs, juweelen en pre- ciosa uit particuliere bezittingen, ja cos- tuums uit den tijd zelf van Marie An toinette hebben deze film opgeluisterd. De echte balzaal van Versailles, die de grootste ter wereld is. is voor deze film op nog grooteren schaal in de studio's van Culver City verrezen om de moderne lera gelegenheid te geven oven deze fde van Rococo costuums, zwierige en en jabots heen te zwerven Norma Shearer, die na den dood van haar echtgenoot Iring Thalberg voor het eerst weer in de studio verscheen word ^uitverkoren de rol van Marie Antoinette Tfe spelen. Tyrone Power was de acteur die als tegenspeler van deze talentvolle actrice werd gekozen. Het is niet doenlijk dit machtige stuk geschiedenis hier opnieuw te gaan be schrijven, temeer daar het bekend mag worden verondersteld. Antoinette haar jeugdige zoon, die bij I een wreeden schoenmaker een ellendigen j dood zal sterven, in haar laatste gevan- genis, de Conciergerie, wacht Marie An- I toinette haar einde MEISJES ACHTER TRALIES. Nieuwe Schouwburg. J De toestand in de particuliere tuchtschool j voor meisjes, Waar Madame Appel direc trice is, is dusdanig, dat de dienstdoende I dokter Gu, Marechal zich genoodzaakt ziet een uitgebreid rapport aan den Minister te Isturen. Deze laat een onderzoek instellen 1 -en het gevolg is dat de tuchtschool wordt I overgenomen door de Fransche staat, ter- wijl een jong meisje, Yvonne, met de lei- ding belast wordt, om de nieuwe staats- I voorschriften voor opvoedingsgestichten door te voeren. De begroeting tusschen Guy en Yvonne is zeer hartely'R, daar zy reeds langen tyd verloofd zyn en Yvonjje voornamelyk door Guy's tusschenkomst aan de school is be noemd. Hun oorspronkelijk plan is dat zy zullen trouwen en naar Pondichery in Co- chin-China zullen vertrekkert, zoodra de di recteur van een ziekenhuis aldaar zyn ont- j slag zal nemen, waarna Guy benoemd zal worden. I Yvonne ziet zich voor een byna onmoge lijke taak gesteld aan de school. De wijze waarop onder leiding van Madame Appel een soort schrikbewind was ingesteld onder de jonge meisjes, heeft deze jeugdige „pen- sionnaires" met een dergelijke afschrik voor alles wat directrice en bewaakster is vervuld,^dat een reorganisatie groote moei lijkheden -met zich meebrengt, waarbij de j persoonlijk afgunst en tegenwerking van j Madame Appel, die onder Yvonne geplaatst i is, niet weinig bijdraagt. Enkele dagen nadat Yvonne haar nieuwe taak aanvaard heeft, wordt een jong meis je, Nelly, naar de school terug-gebracht, f vanwaar zy kort tevoren ontsnapt was. Weer enkele dagen later ontstaat er tydens het kolenscheppen, dat op bevel van Mada- I me Appel door de meisjes gedaan wordt, een veahtparty tusschen de pensionnaires. Wanneer Nelly dan door één der bewaak sters met de vuisten wordt bewerkt, ont staat een heftige woordenwisseling tus schen de oude en de nieuwe directrice, met het gevolg dat Yvonne besluit de geheele school te modemiseeren en de meisjes te bewijzen dat het recht niet alleen straft, maar ook beloont. ALEXANDERS RAGTIME BAND. Dit is de liefdesgeschiedenis van drie jon ge menschen, die zich een weg door het le- •ven sloegen en die na harden stryd tot roem kwamen. Zij droegen by tot de muzikale evolutie, die gegaan is van „Rag time" tot „Swing". Alexander bemint Stella en Stella bemint Alexander, maar de dirigent vliegt op by het minste of geringste, en de zangeres is een -van die Amerikaansche meisjes, die Alexander en Stella koeren niet f"""1 'S dienen elkaar van repliek m». Ui,en' tigheid van hun temperamen? he,-V achynen hen prikkelbaar te 'JSl de liefde is er, en op een balcon j ma" uitziet, sluiten Alexander en °p i i\be,dan!;eanen dat kibbeld hebben, omdat Amw j Se* l bare, altijd aan de touwtjes 'trok To'' dat de gelieven zich daar rekent gaven, en als Alexander en St.ll. j P alttfd gelukkig met elkaar ,„1* d™'M' bleven, zou de film uit zy„ f zou iedereen hebben gespeten w,! "4'1 anders Ragtime Band" is een product vol revue-nummers, zonder een „v® te zyn, en zoo vol muziek zonder ziek-film te kunnen wordin ge„«md de liefhebbers van het genre er niet U, hun bekomst van krijgen. g Tyrone Power dirigeert en Ethel Merman zingt in Irving Berlin's ALEXANDER'S RAGTIME BAND, de nieuwe, groote 20th Century-Foxfilm. 5>- 'an film is het «schitterende oogenschijnlijke uiterlhk wiet voldoende overtuiging Weer- gegevfo. om zijn invloed op het individu te doen gevoelen, ook is de genadeloqze schildering van de woede der volksmas sa's met zooveel eerlijk'relief uitgewerkt, dat ook aan die zijde inzichten en ge voelens gerechtvaardigd of verklaarbaar worden. Voor iet kiezen der 152 acteur? en actrices, die de min of meer groote indi vidueele rollen in.deze film moesten spe len, hatf M.G.M. een Vol-jaar noodig. Vier en een half jaar later vond de pre mière plaats. Van heinde en ver-re werden kunst voorwerpen voor deze film bijeenge bracht. Luchters uit Versafiles, kostbaar heden uit de vroegere Oosterfrijksche ..Ik zal Koningin van Frankrijk wor den!". was de Juichkreet van een opge togen kind. de veertienjarige dochter va de Oostenrijksche Keizerin Maria Thj' resia. toen men haar mededeelde dat zou huwen met den Dauphin vaü Frankrijk, die later als de Zestiende Lo dewfik tot den troon van Frankrijk ge roepen zou worden. Hoe bitter zijn de .teleurstellingen die het prinsesje op haar levensweg ontmoet, wel wordt het huwelijk van Lqdewijk en Marie Antoinette met de geboorte van oen zoon en een dochter gezegend. Maar inmiddéls zijn de donkere wolken eener naderende catastrofe samengetrokken en reeds rommelt de eerste donder van de naderende Fransche revolutie. Het uit gehongerde volk van Parijs, mede opge stookt door den perfiden Orleans, die later als Philippe Egalité zulk cerr droe vige rol zou spelen, wordt dagelijks op gehitst door de feestelijk verliqhte ramen van de paleizen in Versailles en de ge neugten van. Trianon. Orleans' list geeft het volk zélfs reden qm te gelooven, dat* de Koningin een fabelachtig duur collier gekocht heeft, terwijl in de straten van Parjjs kinderen sterven van den honger. En hoewel de Koningin in ddt geval slechts -het slachtoffer is van geweten- looze oplichters, zijn Orleans' jannen zoo duivels gesmeed, dat de arme Vorstin met in staat is haar onschuld te bewij zen En jtis de furie der revolutie laaiend uitbreekt, richt zich de haat des volks d£Cn ook in de eerste plaats tegen de Oostenrijksche. Met den Koning en met haar kinderen wordt zij in de Temple opgesloten, u ee? somberen dag in Januari valt het hoofd van den beklagenswaardigen, zwakken doch goedmoedigen Lodewijk! Op denzelfden dag ontrukt men Marie ai' Speelscène in „Mapjes achter trabes'» SchouwbuVg-Bioscoop Abn Satlhern en Gene Raymond in „Een avontuurlijk meisje", de tweede hoofdfilm in de Reünie-Bioscoop. Het is de roman van een mannequin, die een rijk huwelijk zocht, maar die uit liefde een millionnair trouwde. ••De ONGESCHREVEN WET". Zondagmorgen zal in de Schouwburg- Bioscoop een reprise worden gegeven van do Paramountfilm „De ongeschreven wet" de film die aanvankelijk in zwart en wit reeds triomfen yitode, nadien in kleuren is opgenomen. De hoofdrollen werden ge speeld door Sylvia Sidney, Fred Mae- Murray, Henry Fonda en de klgine Span- ky MacFarland. De film is geregisseerd door Henry Hathaway. „De SPION DEB LANCIERS". In de Reunle-Bioscoop draait Zondag morgen „De spion der Lanciers" met Peter Lorre en Dolores del Rio. Er zijn .veel niguwe, flatteuze mo dellen dit seizoen, voor elck wat wils. Maar het is daarom nog niet gemak kelijk deifjuisten hoed voor ons type te kiezen. Hoe dikwyls zyn we in het begiij niet ons schik met een nieuw hoedje, ëat ^phter o zoo gauw ver veelt. Teveel vergeet men gewoonlijk, dat ieder gezicht een bepaalden hoed vraagt. Ook letten we niet altijd er op, of het nieuwe hoedje bij een bont jasje, een sportmantel of een meer gekleed model moet worden gedragen. De onderlinge kleurharmonie mag evenmin uit het oog worden verloren, j Met hét oog op dit alles moet de vol gende raad worden gegeven: Pas al tijd voor een grooten spiegel, waarin ge u geheel kunt zien. Wie in'het b.ezit is van een rond dik gezicht, moet nooit een hoed kle zen met een ronden bol en een klöïxu^ randje, die de rondheid van het ge laat nog meer accentueeren. Beter is het, dan een hoed te nemen met een breedefl rand'en garneeringen, welke den bol hooger doen lijken. Wie gezegend is met een neus vai\ meer dan gewone afmetingen, drage nooit een randloozen hoed of een randje dat scherp van het gezicht af staat. Voor.smalle gezichtjes kunnen Deter hoedjes worden gekozen met een asymmetrischen rand of een smal randje met een breede strikgarnee- ring of veertoef opzij. Zoete rijstsoep. 2 L. water, 175 gram ryst, 175 gram sui- I ker (lichte basterd), 200 gram rozynen of 100 gram rozijnen en 100 gram abrikozen, stukje pijpkaneel, 14 flesch bes*'nsap Wy brengen het water aan de kook, doen hierbij de goed gewasschen ryst en het stukje pifpkaneel, laten het geheel daarna I drie kwartier koken, voegen rozynen (even- tueel abrikozen) en suiker bij en laten de j soep nog 20 min. nakoken, nemen de pan van het vuur en gieten het bessensap erbij, *j dat er doorheen roeren, waarna deze 1 frissch'e toespijs koud of warm wordt opge- diettd. Gestoofde tarbot. i mooten tarbot, 125 gram boter, 1 ci troen, 5 d.L. water, zout, paneermeel, bloem. We wasschen de mooten visch onder de stroomende kraan goed, zoodat bloed en velletjes verwijderd worden, zouten ze en leggen de mooten b.v. in een braadslee of i» een langwerpige vuurvaste schotel. Wij voegen hierbij water, citroensap, de m stukjes verdeelde bbter en bedekken de bovenkant met paneermeel. De schotel wordt met een deksel nu 30 a 40 minuten in den oven geplaatst, totdat de visch gaar is, dc laatste tien minuten wordt de deksel weggenomen, waardoor de visch lichtbruin wordt. Naar verkiezing kan men het vocht voor het opdienen een weinig binden en mpakt dan op de bekende manier boter en bloem aan, waarna het vischnat er lang zaam en steeds roerende wdrdt bijgevoegd. 5 minuten nakoken. wryven, waardoor de aromatische geur en de smaak in de suikej» komt, daarna worden boter -en suiker gesmolten en het sinaas appel- en citroensap toegevoegd, evenals de goed geklopte eieren. Bereiding als vorig recept. Mutzen. 625 gram bloem, 1 heel ei, 3 eierdooiers, 60 gram gesmolten boter, 90 gram suiker, liter melk of room, snuifje zout, wat vanillemerg of geraspte citroenschil, een met frituur Doe de bloem in een kom, maak in hei midden een diepen kuil tot op den bodem, üoe daarin de eieren, de gesmolten boter, het zout, de suiker, de melk of den room en de vanille of de citroenschil. Roer van het kuiltje uit de droge bloem fcleidelyk door het vloeibare mengsel, tot ten slotte alles samen een gelyk, stevig deeg vormt. Laat dit op een koele plaats een paar uur liggen; rol het dan op een met bloem be stoven tafel papierdun uit (by kleine ge deelten tegelijk; byv. telkens een vijfde deel) en snijd den uitgerolden lap in schui ne ruiten. Maak de frituur dampend heet, laat er eenige ruiten in glyden, bak die goudbruin (vooral niet te donker), laat ze op poreus papier uitlekken en bestuif ze dik met een mangsel van poedersuiker en kaneel. MutzenmancCeln. Citroenrijst met vanillesaus. 200 gram ryst, 3 citroenen, 150 gram suiker. Voor de saus hebbe» we noodig: 5 d.L. melk, 1 eierdooier, 1 flinke lepel maïzena, 50 gram suiker en 1 pakje vanillesuiker. De rjjst wordt op de gewone wijze gaar gekookt, jmet driemaal zooveel water rijst en Jtheelepel zout, even voor het op dienen Jordt het sap der 3 citroenen er door gerlerd, alsmede de suiker, waarna al les in l»n glazen schaal wordt overge- I bracht. Voor de saus koken we de melk, de suiH ker en vanillesuiker en maken een papje van eierdooiers, maïzena en een weinigje melk, dat wij b« de kokende melk voegen en nog even door laten koken, daarna wordt de saus overgegoten, in een sauskom. Lemon cheese. Len voedzad/nu-en smakelijk smeer- sel voox de boterham. Sap en schil van 2 groote of drie kleine citroenen, drie eieren, 225 gram suiker, 100 k gram boter. We smelten de boter met de suiker, het citroensap en de geraspte schil en voqgen e zeer schuimig geklopte eieren erbij, waarna we steeds blyven iteren, totdat de massa mooi dik gebonden is. Om schiften oerdieren te voorkomen is het noodig, Mat we een lage gaspit gebruiken. Voor Oranje Ctaese hebban we noodig: 1 groote sinaasappel, 2 eieren, 25 gram bo- r, gram suiker, waarby eenige klont- jes, 1 theelepel citroensap. Dl!"ikerkl°ntjes Z^n noo<% om langs gewasschen sinaasappelschil te j 500 gram bloem, 150 gram suiker, 2 heele «eren, 4 eierdooiers', 6d gram gemalen amandelen, 60 gram gesmolten bdfcr, 1 af gestreken theelepel speculaaskruiden, 1 theelepel bakpoeder, frituur. KJ op of roer de eieren met de suiker tot een luchtige massa, meng er dan de verdere* bestanddeelen door. Rol het deeg op êen met bloem bestoven tafel vingwdjk uit en steek er met een voor dit doel vervaardigd uitsteekvormpje „amandelen" vort. Snyd, tij gebrek aan een dergelyk instAmentje„ het uitgerolde deeg in smalle reepen, verdeel die in driehoekjes en vorm ze met de hand tot „amandelen". Maak de frituur heet, bak de „amande len" gaar en lichtbruin, laat ze even op po reus papier uitlekken (bijv. op een papieren servetje) en bestrooi ze met een mengsel van poedersuiker en kaneel. Appeltaart. Maak «en deeg van 300 gram zelfrijzend bakmeel, 250 gram suiker en 250 gram bo ter.' Deze ingrediënten kneedt men flink ^iooreen tot een bal. Men voegt er het geel van een ei aan toe en een, snufje zout. Nu verdeelt men het deeg in tweeën en bedekt met één helft den bo^em van de pan. Leg er een laag goed schoongemaakte appelschijfjes op. Strooi hierover 1 ons krenten en 1 ons gesnipperde sucade. de tweede helft van het deeg legt men nu ruiten over heen. Laat de taart in oven bakken, tot ze goudbruin van l Met hier de Sommige boomen dragen eerst na 80 jaren bloesem! Bloeien agaven eerst na 100 jaar Ieder kind heeft wel eens pitten van sinaasappels, van citroenen of dadels «■stopt in een bloempot, in de hoop, dat daaruit later groote boomen zou den groeien. Een enkeling heeft het wellicht zelfs geprobeerd met een ge- heele cocosnoot, zonder het resultaat, dat zij zoozeer van de met. zorg ge koesterde pitten verwachten. Geen bloemen en evenmin vruchten! En wal is een betere medicijn bij een der- gelijke teleurstelling, dan een beetje humor? Wie het niet met den humor houdt, probeert hef mislukken van zijn kweeksels te verklaren door ingewik kelde biologische theorieën, door een tekort aan licht en warmte, maar met 'dat a' ï33' een onwillige plant niet bloeien. Er zijn nog wel heel andere redenen, welke mede schuldig zijn aan 0luf feit, dat wij vaak het bloeien van 'een plant laat of heelemaal niet be- leven. Niet het tijdelijke, doch het eeuwige. En daarmede zijn wy gekomen aan het thema van ons betoog. Wij doe len op de planten, die eerst na zoovele jaren gloeien, dat *wij niet meer van het tijdelijke, doch van het eeuwige spreken. Hoe roekeloos hebben de kooplieden van de middeleeuwen de bosschen laten neervellen; van het hout moesten schepen gebouwd wor den. En hoe ijverig is nu de houtves ter in de weer om zyn jonge planten te verzorgen, hy werkt alsof hij daar mede een koninkrijk zou kunnen ver dienen. En toch weet hij dat het slechts zelden gebeurt, dat hy den bloei van zijn gewassen zal kunnen beleven, om nog niet te spceken van de houtop- brengst, welke voor hem van de grootste beteekenis is. De plant zorgt er door haar bloei voor zich voort te planten, de soort blijftdaardoor in stand. Maar de mensch zorgt er over het algemeen voor, dat de verschillende soorten da nig uitgeroeid worden. De groote overvloed maakt velen lichtzinnig; zoo ook hier. Zoolang men de beschik king. heeft over uitgestrekte, ondoor dringbare wouden, wordt er roekeloos op los gehakt, totdat men tot het in zicht komt, dat het beter is met over leg hout te hakken. Het gevolg is, dat vele tientallen jaren noodig «ijn om een dergelijke boomsoort er weer bo venop te brengen. Het streven, dat tegenwoordig in vele landen bestaat, om tegen het gevaar der industriali satie in, te trachten het natuurschoon 'te behouden, heeft voor ons, moder nen, een dubbele beteekeniseen wer kelijke en een ideëel. Vrucht of dier Daar ligt voor de afgehakte kruin van een palmboom een vrucht, die het uiterlijk heeft van een dier, dat zich heeft ineengerold; de rimpelige huid doet denken aan die vstn een olifalit. Een wonder van de gezegende tro pen Is het wonder, dat dit groote ge vaarte, dat op do golven van de Zuid zee kwam aanspoelen en zijn her komst niet ^vefraden wil, geruimen tijd werd .beschouwd als een onheil spellend geval. Het raadsel werd opgelost, toen wen veel later, op een eenzaam eiland een boom vond, die dergelijke vruch ten droeg. Het was een reuzen palm, En men nomde den boomd&paI4Mer Seychellen, naar de eilandengroep, waar de plant werd! gevonden*. Eens had de verzamelaarswoede zich ge worpen op dergelijke vruchten, die eigenlijk bestemd waren om de soort in sttpid te houden; destijds werden voor deze vruchten aanzienlijke som wen betaald door curiositeiten-ver zamelaars. Zoo ging het ook met het hout. Heele boomen werden geroofd, totdat men daartegen wettelijke voor schriften uitvaardigde en zorgde voor nieuwen aanplant. Dat was werkelijk een onbaatzuchtige daad. Want om geheel en al tot ontplooiing te komen heeft deze reuzenpalm tenminste een eeuw noodig. Weliswaar begint hy reeds na der tig jaar te bloeien, maar de bloesem heeft tien jaren noodig om geheel te ontwikkelen en vrucht te zetten, wan neer men bedenkt, dat het rijpings proces van de vrucht dan ook nog tien jaar vordert, kan men zich indenken, dat geen mensch dergelijke boomen zal planten in de hoop daarvan zelf riog eens plezier te hebben. Bloeien agaven eerst na een eeuw Uit verre streken worden soms planten ingevoerd, welke zelfs in ons koude klimaat goed gedijen, alleen hapert er soms iets bij het bloeien. Die blijft dan wel niet geheel uit, maar vaak wordt deze toch sterk ver traagd. Zoo beweert men b.v. van de ook by ons welbekende, prachtige, vleezige agaven, dat zij eeijjit na een eeuw bloeien. Dat is wel wat ^rg met een groote maat gemetenhet is waar dat vele menschen, die hier te lande stekken van agaven in den grond ste- keff den bloei niet meer beleven. Maar eigenlijk is dat jammer, want dit mooie plantengewas - behoort tot de soorten, die in hun volle glorie sterven, dat wil zeggen bij hun eer sten bloei. Want de bloesempluim, die verscheidene meters hoog is, kun nen zy slechts opbouwen ten koste van hun eigen levende substantie. Het is een waarlijk opwindende waar neming de bloem in den waren zin des woords „te zien groeien". Maar tegelijk te moeten vaststellen, dat al die prachtige bladeren een voor een worden opgeofferd om den bloei mo gelijk te maken. Geen wonder, dat vele menschen voor het bloeien "niet een dergeljjken prijs willen betalen en eenvoudig den bloemknop, in het beginstadium wegsnyden. Ook onder de andere „vetplanten", en wel de geliefde cactussen, zijn er vele, waarvan het ons niet beschoren is de bloemen te aanschouwen, wan neer wij de planten van kleine stek jes hebben opgekweekt. Dat weten wij van de „Koningin van den nacht" waarvan men ook, niet geheel terecht, beweert, dat" ze „oeroud" moet wor den, wil ze bloeien. Deze planten en nog vele andare soorten behooren tot de groep, welke hoogst zelden of in het geheel niet bloeien. Alleen omdat wy zoo vürig verlangen, dat de döor ons gekweekte planten zullen ibloeien, worden we niet moe alle middelen in het werk te stellen om de onwillige bloeiers zoover te krijgen, maar na tuurlijk zonder resultaat 1 Rozen, die in het najaar zijn plant, overleven een Strengen wintel dikwyls .«jet, )yant zelfs de meest winterharde rotfcen zijn gevoelig wan neer ze nog niet goed geworteld staart. De teere theerozen en thee hybriden kunnen dan ook veel beter in het voorjaar worden geplant. Tot eind April heeft men er den tijd mee, daarna worden, de omstandigheden voor het aanslaan der wortels min der gunstig, omdat de rozen dan al gaan uitloopen. Struikrozen worden dadelijk na het planten met aarde aangehoogd, hoog- stammen worden naar 4en gron^ ^oe omgebogen en de kroon met aarde be dekt. Daardoor voorkomt men, 4^ de pogen indrogen. Is het niet moge lijk de stammen om te buigen, dan verpakt men de tak ken in mos, dat geregeld vochtig moert worden gehou den. Op een betrokken of regenach- tigen dag in Mei wo-rden de rozen aan de stokken gebon den. Ook dan pas verwijdert men de aarde van de struik rozen. Bescherm U\ v keel /erzorg haar dag elijks - gol^Hroog met U, 45 ca «I eni mÊÊÊ GENÈVE. Vlotte swing coat van soepel kameelhaar, met royale rugplooi. De groote mode! GENERAL. Een echte mannenjas uit ruwe wollen tweed, -met breede ceintuur, gemak kelijke raglanmouwen en handige doorsteekzakken. MARSEILLE. n Elegante, gekleede gabardine mantel in alle moderne tinten EDWARD C. Een vlotte Engelsche jas uit wollen gabardine, royaal gesneden, met slip-on mouwen, doorsteekzakken en split, met of zonder ceintuur. DINANT. Een jeugdige, elegant gesneden swagger uit de fijnste wollen gabardine met modieuse garneering. Vóór U e«n ^nieuwe jas of mantel koopt, ga eerst langs de etalages, waar U de Falcon ziet. Falcon dankt zijn Europeesche vermaardheid aan zijn prach tige coupe, de kwaliteit van zijn stoffen tA zijn volmaakten, plezierigen pasvorm. Voor dames, heereü en kinderen is er geen prettiger jas. De Falcon geeft distinctie en getuigt van goeden smaak. Be Falcon wordt nagemaakt (geen wonder!). Let dus op het Falcon-merk en het Falcqn-certificaat! &a£cmt. WEATHERPROOF

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 4