cfaleerL
i
a
27.50 en hooger
FILMNIEUWS.
RECEPTEN.
■•De nieuwe vooijaarshoedjes
1
smakelijk
Waarom zij niet bloeien.
Rozen planten in het
voorjaar.
Nieuwe modellen!
Nieuwe stoffen!
Nieuwe voordeden!
Het huwelijk van Marie Antoinette, de Oostenrtfksche hertogin met
den Dauphin van Frankrijk, de latere Koning Lodewijk XVI.
MARIE ANTOINETTE".
Thalia-Theater.
De Metro Goldwyn Mayer filmmaat
schappij Weft haar 15-jarig bestaan wil
len vieren met een film, die niet alleen
door haar inhoud en opzet, maar ook
door den stijl van een harer beste regis
seurs, W. S. van Dyke, de verbeelding zou
treffen en een millioenenpubliek zou
kunnen boeien. De keus is gévallen op
een scenario, dat gedeeltelijk isAba-
seerd op Stefan Zweig's „Maria Ifntoi-
nette", Frankrijk#, koningin, die na haar
gemaal Lodewijk XVI, op het schavot
stierf.
De levensgeschiedenis van Marie An
toinette en het groote historische beeld
der Fransche revolutie heeft Metro Gold
wyn Mayer welhaast neutraal en. vooral
„totaal" in beeld gebracht. Het scherm
gaat op, daar waar Maria Theresia haar
dochter mededeeling doet van het hu
welijk. dat zij met den Dauphin zal aan
gaan. En dan ontrolt deze aan harmonie
en, vriendschap, maar ook aan intrige en
wreedheid zoo rijke geschiedenis zich af
in voortreffelijke schildering, in rijk ge,
monteerde beelden èn met behoud van
de individueele karaktereigenschappen,
den leidenden figuren eigen. De monu
mentale opzet van deze door W. S van
Dyke geregisseerde film sluit geenszins
uit. dat deze historisch overzichtelijke
film tevens een speelfilm van voorname
qualiteit is gewbrden.
De regisseur bevestigt in dit werk zijn
liefde en vakmanschap in het enscenee-
ien van boeiende groote taferelen en
massascènes, van praal en luister, maar
ook van wilden en ongeremden hartsr
tocht, hij toont echter niet minder over
tuigend een man te zijn, die in de kleine
speelscène- voortreffelijk leiding weet te
geven en daarin^ juist die" waarden en
beelden naar voren weet te brengen,
dïe het groote en monumentale diepere
beteekenis geven en omgekeerd. In deze
tiim ic ruKut.rr.
ambassade te Parijs, juweelen en pre-
ciosa uit particuliere bezittingen, ja cos-
tuums uit den tijd zelf van Marie An
toinette hebben deze film opgeluisterd.
De echte balzaal van Versailles, die de
grootste ter wereld is. is voor deze film
op nog grooteren schaal in de studio's
van Culver City verrezen om de moderne
lera gelegenheid te geven oven deze
fde van Rococo costuums, zwierige
en en jabots heen te zwerven
Norma Shearer, die na den dood van
haar echtgenoot Iring Thalberg voor het
eerst weer in de studio verscheen word
^uitverkoren de rol van Marie Antoinette
Tfe spelen. Tyrone Power was de acteur
die als tegenspeler van deze talentvolle
actrice werd gekozen.
Het is niet doenlijk dit machtige stuk
geschiedenis hier opnieuw te gaan be
schrijven, temeer daar het bekend mag
worden verondersteld.
Antoinette haar jeugdige zoon, die bij
I een wreeden schoenmaker een ellendigen
j dood zal sterven, in haar laatste gevan-
genis, de Conciergerie, wacht Marie An-
I toinette haar einde
MEISJES ACHTER TRALIES.
Nieuwe Schouwburg.
J De toestand in de particuliere tuchtschool
j voor meisjes, Waar Madame Appel direc
trice is, is dusdanig, dat de dienstdoende
I dokter Gu, Marechal zich genoodzaakt ziet
een uitgebreid rapport aan den Minister te
Isturen. Deze laat een onderzoek instellen
1 -en het gevolg is dat de tuchtschool wordt
I overgenomen door de Fransche staat, ter-
wijl een jong meisje, Yvonne, met de lei-
ding belast wordt, om de nieuwe staats-
I voorschriften voor opvoedingsgestichten
door te voeren.
De begroeting tusschen Guy en Yvonne
is zeer hartely'R, daar zy reeds langen tyd
verloofd zyn en Yvonjje voornamelyk door
Guy's tusschenkomst aan de school is be
noemd. Hun oorspronkelijk plan is dat zy
zullen trouwen en naar Pondichery in Co-
chin-China zullen vertrekkert, zoodra de di
recteur van een ziekenhuis aldaar zyn ont-
j slag zal nemen, waarna Guy benoemd zal
worden.
I Yvonne ziet zich voor een byna onmoge
lijke taak gesteld aan de school. De wijze
waarop onder leiding van Madame Appel
een soort schrikbewind was ingesteld onder
de jonge meisjes, heeft deze jeugdige „pen-
sionnaires" met een dergelijke afschrik
voor alles wat directrice en bewaakster is
vervuld,^dat een reorganisatie groote moei
lijkheden -met zich meebrengt, waarbij de j
persoonlijk afgunst en tegenwerking van j
Madame Appel, die onder Yvonne geplaatst i
is, niet weinig bijdraagt.
Enkele dagen nadat Yvonne haar nieuwe
taak aanvaard heeft, wordt een jong meis
je, Nelly, naar de school terug-gebracht, f
vanwaar zy kort tevoren ontsnapt was.
Weer enkele dagen later ontstaat er tydens
het kolenscheppen, dat op bevel van Mada- I
me Appel door de meisjes gedaan wordt,
een veahtparty tusschen de pensionnaires.
Wanneer Nelly dan door één der bewaak
sters met de vuisten wordt bewerkt, ont
staat een heftige woordenwisseling tus
schen de oude en de nieuwe directrice, met
het gevolg dat Yvonne besluit de geheele
school te modemiseeren en de meisjes te
bewijzen dat het recht niet alleen straft,
maar ook beloont.
ALEXANDERS RAGTIME BAND.
Dit is de liefdesgeschiedenis van drie jon
ge menschen, die zich een weg door het le-
•ven sloegen en die na harden stryd
tot roem kwamen. Zij droegen by tot de
muzikale evolutie, die gegaan is van „Rag
time" tot „Swing".
Alexander bemint Stella en Stella bemint
Alexander, maar de dirigent vliegt op by
het minste of geringste, en de zangeres is
een -van die Amerikaansche meisjes, die
Alexander en Stella koeren niet f"""1
'S dienen elkaar van repliek m». Ui,en'
tigheid van hun temperamen? he,-V
achynen hen prikkelbaar te 'JSl
de liefde is er, en op een balcon j ma"
uitziet, sluiten Alexander en °p
i i\be,dan!;eanen dat
kibbeld hebben, omdat Amw j Se*
l bare, altijd aan de touwtjes 'trok To''
dat de gelieven zich daar rekent
gaven, en als Alexander en St.ll. j P
alttfd gelukkig met elkaar ,„1* d™'M'
bleven, zou de film uit zy„ f
zou iedereen hebben gespeten w,! "4'1
anders Ragtime Band" is een product
vol revue-nummers, zonder een „v®
te zyn, en zoo vol muziek zonder
ziek-film te kunnen wordin ge„«md
de liefhebbers van het genre er niet U,
hun bekomst van krijgen. g
Tyrone Power dirigeert en Ethel Merman zingt in
Irving Berlin's
ALEXANDER'S RAGTIME BAND,
de nieuwe, groote 20th Century-Foxfilm.
5>-
'an
film is het «schitterende oogenschijnlijke
uiterlhk wiet voldoende overtuiging Weer-
gegevfo. om zijn invloed op het individu
te doen gevoelen, ook is de genadeloqze
schildering van de woede der volksmas
sa's met zooveel eerlijk'relief uitgewerkt,
dat ook aan die zijde inzichten en ge
voelens gerechtvaardigd of verklaarbaar
worden.
Voor iet kiezen der 152 acteur? en
actrices, die de min of meer groote indi
vidueele rollen in.deze film moesten spe
len, hatf M.G.M. een Vol-jaar noodig.
Vier en een half jaar later vond de pre
mière plaats.
Van heinde en ver-re werden kunst
voorwerpen voor deze film bijeenge
bracht. Luchters uit Versafiles, kostbaar
heden uit de vroegere Oosterfrijksche
..Ik zal Koningin van Frankrijk wor
den!". was de Juichkreet van een opge
togen kind. de veertienjarige dochter va
de Oostenrijksche Keizerin Maria Thj'
resia. toen men haar mededeelde dat
zou huwen met den Dauphin vaü
Frankrijk, die later als de Zestiende Lo
dewfik tot den troon van Frankrijk ge
roepen zou worden.
Hoe bitter zijn de .teleurstellingen die
het prinsesje op haar levensweg ontmoet,
wel wordt het huwelijk van Lqdewijk en
Marie Antoinette met de geboorte van
oen zoon en een dochter gezegend. Maar
inmiddéls zijn de donkere wolken eener
naderende catastrofe samengetrokken en
reeds rommelt de eerste donder van de
naderende Fransche revolutie. Het uit
gehongerde volk van Parijs, mede opge
stookt door den perfiden Orleans, die
later als Philippe Egalité zulk cerr droe
vige rol zou spelen, wordt dagelijks op
gehitst door de feestelijk verliqhte ramen
van de paleizen in Versailles en de ge
neugten van. Trianon. Orleans' list geeft
het volk zélfs reden qm te gelooven, dat*
de Koningin een fabelachtig duur collier
gekocht heeft, terwijl in de straten van
Parjjs kinderen sterven van den honger.
En hoewel de Koningin in ddt geval
slechts -het slachtoffer is van geweten-
looze oplichters, zijn Orleans' jannen
zoo duivels gesmeed, dat de arme Vorstin
met in staat is haar onschuld te bewij
zen En jtis de furie der revolutie laaiend
uitbreekt, richt zich de haat des volks
d£Cn ook in de eerste plaats tegen de
Oostenrijksche. Met den Koning en met
haar kinderen wordt zij in de Temple
opgesloten,
u ee? somberen dag in Januari valt
het hoofd van den beklagenswaardigen,
zwakken doch goedmoedigen Lodewijk!
Op denzelfden dag ontrukt men Marie
ai'
Speelscène in „Mapjes achter trabes'» SchouwbuVg-Bioscoop
Abn Satlhern en Gene Raymond
in „Een avontuurlijk meisje",
de tweede hoofdfilm in de Reünie-Bioscoop.
Het is de roman van een mannequin, die
een rijk huwelijk zocht, maar die uit liefde
een millionnair trouwde.
••De ONGESCHREVEN WET".
Zondagmorgen zal in de Schouwburg-
Bioscoop een reprise worden gegeven van
do Paramountfilm „De ongeschreven wet"
de film die aanvankelijk in zwart en wit
reeds triomfen yitode, nadien in kleuren
is opgenomen. De hoofdrollen werden ge
speeld door Sylvia Sidney, Fred Mae-
Murray, Henry Fonda en de klgine Span-
ky MacFarland. De film is geregisseerd
door Henry Hathaway.
„De SPION DEB LANCIERS".
In de Reunle-Bioscoop draait Zondag
morgen „De spion der Lanciers" met
Peter Lorre en Dolores del Rio.
Er zijn .veel niguwe, flatteuze mo
dellen dit seizoen, voor elck wat wils.
Maar het is daarom nog niet gemak
kelijk deifjuisten hoed voor ons type
te kiezen. Hoe dikwyls zyn we in het
begiij niet ons schik met een nieuw
hoedje, ëat ^phter o zoo gauw ver
veelt.
Teveel vergeet men gewoonlijk, dat
ieder gezicht een bepaalden hoed
vraagt. Ook letten we niet altijd er
op, of het nieuwe hoedje bij een bont
jasje, een sportmantel of een meer
gekleed model moet worden gedragen.
De onderlinge kleurharmonie mag
evenmin uit het oog worden verloren, j
Met hét oog op dit alles moet de vol
gende raad worden gegeven: Pas al
tijd voor een grooten spiegel, waarin
ge u geheel kunt zien.
Wie in'het b.ezit is van een rond
dik gezicht, moet nooit een hoed kle
zen met een ronden bol en een klöïxu^
randje, die de rondheid van het ge
laat nog meer accentueeren. Beter is
het, dan een hoed te nemen met een
breedefl rand'en garneeringen, welke
den bol hooger doen lijken.
Wie gezegend is met een neus vai\
meer dan gewone afmetingen, drage
nooit een randloozen hoed of een
randje dat scherp van het gezicht af
staat. Voor.smalle gezichtjes kunnen
Deter hoedjes worden gekozen met
een asymmetrischen rand of een smal
randje met een breede strikgarnee-
ring of veertoef opzij.
Zoete rijstsoep.
2 L. water, 175 gram ryst, 175 gram sui-
I ker (lichte basterd), 200 gram rozynen of
100 gram rozijnen en 100 gram abrikozen,
stukje pijpkaneel, 14 flesch bes*'nsap
Wy brengen het water aan de kook, doen
hierbij de goed gewasschen ryst en het
stukje pifpkaneel, laten het geheel daarna
I drie kwartier koken, voegen rozynen (even-
tueel abrikozen) en suiker bij en laten de
j soep nog 20 min. nakoken, nemen de pan
van het vuur en gieten het bessensap erbij,
*j dat er doorheen roeren, waarna deze
1 frissch'e toespijs koud of warm wordt opge-
diettd.
Gestoofde tarbot.
i mooten tarbot, 125 gram boter, 1 ci
troen, 5 d.L. water, zout, paneermeel, bloem.
We wasschen de mooten visch onder de
stroomende kraan goed, zoodat bloed en
velletjes verwijderd worden, zouten ze en
leggen de mooten b.v. in een braadslee of
i» een langwerpige vuurvaste schotel.
Wij voegen hierbij water, citroensap, de
m stukjes verdeelde bbter en bedekken de
bovenkant met paneermeel. De schotel
wordt met een deksel nu 30 a 40 minuten
in den oven geplaatst, totdat de visch gaar
is, dc laatste tien minuten wordt de deksel
weggenomen, waardoor de visch lichtbruin
wordt. Naar verkiezing kan men het vocht
voor het opdienen een weinig binden en
mpakt dan op de bekende manier boter en
bloem aan, waarna het vischnat er lang
zaam en steeds roerende wdrdt bijgevoegd.
5 minuten nakoken.
wryven, waardoor de aromatische geur en
de smaak in de suikej» komt, daarna worden
boter -en suiker gesmolten en het sinaas
appel- en citroensap toegevoegd, evenals
de goed geklopte eieren.
Bereiding als vorig recept.
Mutzen.
625 gram bloem, 1 heel ei, 3 eierdooiers,
60 gram gesmolten boter, 90 gram suiker,
liter melk of room, snuifje zout, wat
vanillemerg of geraspte citroenschil, een
met frituur
Doe de bloem in een kom, maak in hei
midden een diepen kuil tot op den bodem,
üoe daarin de eieren, de gesmolten boter,
het zout, de suiker, de melk of den room
en de vanille of de citroenschil. Roer van
het kuiltje uit de droge bloem fcleidelyk
door het vloeibare mengsel, tot ten slotte
alles samen een gelyk, stevig deeg vormt.
Laat dit op een koele plaats een paar uur
liggen; rol het dan op een met bloem be
stoven tafel papierdun uit (by kleine ge
deelten tegelijk; byv. telkens een vijfde
deel) en snijd den uitgerolden lap in schui
ne ruiten.
Maak de frituur dampend heet, laat er
eenige ruiten in glyden, bak die goudbruin
(vooral niet te donker), laat ze op poreus
papier uitlekken en bestuif ze dik met een
mangsel van poedersuiker en kaneel.
MutzenmancCeln.
Citroenrijst met vanillesaus.
200 gram ryst, 3 citroenen, 150 gram
suiker.
Voor de saus hebbe» we noodig: 5 d.L.
melk, 1 eierdooier, 1 flinke lepel maïzena,
50 gram suiker en 1 pakje vanillesuiker.
De rjjst wordt op de gewone wijze gaar
gekookt, jmet driemaal zooveel water
rijst en Jtheelepel zout, even voor het op
dienen Jordt het sap der 3 citroenen er
door gerlerd, alsmede de suiker, waarna al
les in l»n glazen schaal wordt overge- I
bracht.
Voor de saus koken we de melk, de suiH
ker en vanillesuiker en maken een papje
van eierdooiers, maïzena en een weinigje
melk, dat wij b« de kokende melk voegen
en nog even door laten koken, daarna wordt
de saus overgegoten, in een sauskom.
Lemon cheese.
Len voedzad/nu-en smakelijk smeer-
sel voox de boterham.
Sap en schil van 2 groote of drie kleine
citroenen, drie eieren, 225 gram suiker, 100
k gram boter.
We smelten de boter met de suiker, het
citroensap en de geraspte schil en voqgen
e zeer schuimig geklopte eieren erbij,
waarna we steeds blyven iteren, totdat de
massa mooi dik gebonden is. Om schiften
oerdieren te voorkomen is het noodig, Mat
we een lage gaspit gebruiken.
Voor Oranje Ctaese hebban we noodig:
1 groote sinaasappel, 2 eieren, 25 gram bo-
r, gram suiker, waarby eenige klont-
jes, 1 theelepel citroensap.
Dl!"ikerkl°ntjes Z^n noo<% om langs
gewasschen sinaasappelschil te j
500 gram bloem, 150 gram suiker, 2 heele
«eren, 4 eierdooiers', 6d gram gemalen
amandelen, 60 gram gesmolten bdfcr, 1 af
gestreken theelepel speculaaskruiden, 1
theelepel bakpoeder, frituur.
KJ op of roer de eieren met de suiker tot
een luchtige massa, meng er dan de verdere*
bestanddeelen door. Rol het deeg op êen
met bloem bestoven tafel vingwdjk uit en
steek er met een voor dit doel vervaardigd
uitsteekvormpje „amandelen" vort. Snyd, tij
gebrek aan een dergelyk instAmentje„ het
uitgerolde deeg in smalle reepen, verdeel
die in driehoekjes en vorm ze met de hand
tot „amandelen".
Maak de frituur heet, bak de „amande
len" gaar en lichtbruin, laat ze even op po
reus papier uitlekken (bijv. op een papieren
servetje) en bestrooi ze met een mengsel
van poedersuiker en kaneel.
Appeltaart.
Maak «en deeg van 300 gram zelfrijzend
bakmeel, 250 gram suiker en 250 gram bo
ter.' Deze ingrediënten kneedt men flink
^iooreen tot een bal. Men voegt er het geel
van een ei aan toe en een, snufje zout.
Nu verdeelt men het deeg in tweeën en
bedekt met één helft den bo^em van de
pan. Leg er een laag goed schoongemaakte
appelschijfjes op. Strooi hierover 1 ons
krenten en 1 ons gesnipperde sucade.
de tweede helft van het deeg legt men
nu ruiten over heen. Laat de taart in
oven bakken, tot ze goudbruin van l
Met
hier
de
Sommige boomen dragen eerst na 80 jaren bloesem!
Bloeien agaven eerst na 100 jaar
Ieder kind heeft wel eens pitten van
sinaasappels, van citroenen of dadels
«■stopt in een bloempot, in de hoop,
dat daaruit later groote boomen zou
den groeien. Een enkeling heeft het
wellicht zelfs geprobeerd met een ge-
heele cocosnoot, zonder het resultaat,
dat zij zoozeer van de met. zorg ge
koesterde pitten verwachten. Geen
bloemen en evenmin vruchten! En
wal is een betere medicijn bij een der-
gelijke teleurstelling, dan een beetje
humor?
Wie het niet met den humor houdt,
probeert hef mislukken van zijn
kweeksels te verklaren door ingewik
kelde biologische theorieën, door een
tekort aan licht en warmte, maar met
'dat a' ï33' een onwillige plant niet
bloeien. Er zijn nog wel heel andere
redenen, welke mede schuldig zijn aan
0luf feit, dat wij vaak het bloeien van
'een plant laat of heelemaal niet be-
leven.
Niet het tijdelijke, doch het
eeuwige.
En daarmede zijn wy gekomen aan
het thema van ons betoog. Wij doe
len op de planten, die eerst na zoovele
jaren gloeien, dat *wij niet meer van
het tijdelijke, doch van het eeuwige
spreken. Hoe roekeloos hebben de
kooplieden van de middeleeuwen de
bosschen laten neervellen; van het
hout moesten schepen gebouwd wor
den. En hoe ijverig is nu de houtves
ter in de weer om zyn jonge planten
te verzorgen, hy werkt alsof hij daar
mede een koninkrijk zou kunnen ver
dienen.
En toch weet hij dat het slechts
zelden gebeurt, dat hy den bloei van
zijn gewassen zal kunnen beleven, om
nog niet te spceken van de houtop-
brengst, welke voor hem van de
grootste beteekenis is.
De plant zorgt er door haar bloei
voor zich voort te planten, de soort
blijftdaardoor in stand. Maar de
mensch zorgt er over het algemeen
voor, dat de verschillende soorten da
nig uitgeroeid worden. De groote
overvloed maakt velen lichtzinnig;
zoo ook hier. Zoolang men de beschik
king. heeft over uitgestrekte, ondoor
dringbare wouden, wordt er roekeloos
op los gehakt, totdat men tot het in
zicht komt, dat het beter is met over
leg hout te hakken. Het gevolg is, dat
vele tientallen jaren noodig «ijn om
een dergelijke boomsoort er weer bo
venop te brengen. Het streven, dat
tegenwoordig in vele landen bestaat,
om tegen het gevaar der industriali
satie in, te trachten het natuurschoon
'te behouden, heeft voor ons, moder
nen, een dubbele beteekeniseen wer
kelijke en een ideëel.
Vrucht of dier
Daar ligt voor de afgehakte kruin
van een palmboom een vrucht, die het
uiterlijk heeft van een dier, dat zich
heeft ineengerold; de rimpelige huid
doet denken aan die vstn een olifalit.
Een wonder van de gezegende tro
pen Is het wonder, dat dit groote ge
vaarte, dat op do golven van de Zuid
zee kwam aanspoelen en zijn her
komst niet ^vefraden wil, geruimen
tijd werd .beschouwd als een onheil
spellend geval.
Het raadsel werd opgelost, toen
wen veel later, op een eenzaam eiland
een boom vond, die dergelijke vruch
ten droeg. Het was een reuzen palm,
En men nomde den boomd&paI4Mer
Seychellen, naar de eilandengroep,
waar de plant werd! gevonden*. Eens
had de verzamelaarswoede zich ge
worpen op dergelijke vruchten, die
eigenlijk bestemd waren om de soort
in sttpid te houden; destijds werden
voor deze vruchten aanzienlijke som
wen betaald door curiositeiten-ver
zamelaars. Zoo ging het ook met het
hout. Heele boomen werden geroofd,
totdat men daartegen wettelijke voor
schriften uitvaardigde en zorgde voor
nieuwen aanplant. Dat was werkelijk
een onbaatzuchtige daad. Want om
geheel en al tot ontplooiing te komen
heeft deze reuzenpalm tenminste een
eeuw noodig.
Weliswaar begint hy reeds na der
tig jaar te bloeien, maar de bloesem
heeft tien jaren noodig om geheel te
ontwikkelen en vrucht te zetten, wan
neer men bedenkt, dat het rijpings
proces van de vrucht dan ook nog tien
jaar vordert, kan men zich indenken,
dat geen mensch dergelijke boomen
zal planten in de hoop daarvan zelf
riog eens plezier te hebben.
Bloeien agaven eerst na een
eeuw
Uit verre streken worden soms
planten ingevoerd, welke zelfs in ons
koude klimaat goed gedijen, alleen
hapert er soms iets bij het bloeien.
Die blijft dan wel niet geheel uit,
maar vaak wordt deze toch sterk ver
traagd. Zoo beweert men b.v. van de
ook by ons welbekende, prachtige,
vleezige agaven, dat zij eeijjit na een
eeuw bloeien. Dat is wel wat ^rg met
een groote maat gemetenhet is waar
dat vele menschen, die hier te lande
stekken van agaven in den grond ste-
keff den bloei niet meer beleven.
Maar eigenlijk is dat jammer, want
dit mooie plantengewas - behoort tot
de soorten, die in hun volle glorie
sterven, dat wil zeggen bij hun eer
sten bloei. Want de bloesempluim,
die verscheidene meters hoog is, kun
nen zy slechts opbouwen ten koste
van hun eigen levende substantie.
Het is een waarlijk opwindende waar
neming de bloem in den waren zin
des woords „te zien groeien". Maar
tegelijk te moeten vaststellen, dat al
die prachtige bladeren een voor een
worden opgeofferd om den bloei mo
gelijk te maken. Geen wonder, dat
vele menschen voor het bloeien "niet
een dergeljjken prijs willen betalen
en eenvoudig den bloemknop, in het
beginstadium wegsnyden.
Ook onder de andere „vetplanten",
en wel de geliefde cactussen, zijn er
vele, waarvan het ons niet beschoren
is de bloemen te aanschouwen, wan
neer wij de planten van kleine stek
jes hebben opgekweekt. Dat weten
wij van de „Koningin van den nacht"
waarvan men ook, niet geheel terecht,
beweert, dat" ze „oeroud" moet wor
den, wil ze bloeien. Deze planten en
nog vele andare soorten behooren tot
de groep, welke hoogst zelden of in
het geheel niet bloeien. Alleen omdat
wy zoo vürig verlangen, dat de döor
ons gekweekte planten zullen ibloeien,
worden we niet moe alle middelen in
het werk te stellen om de onwillige
bloeiers zoover te krijgen, maar na
tuurlijk zonder resultaat 1
Rozen, die in het najaar zijn
plant, overleven een Strengen wintel
dikwyls .«jet, )yant zelfs de meest
winterharde rotfcen zijn gevoelig wan
neer ze nog niet goed geworteld
staart. De teere theerozen en thee
hybriden kunnen dan ook veel beter
in het voorjaar worden geplant. Tot
eind April heeft men er den tijd mee,
daarna worden, de omstandigheden
voor het aanslaan der wortels min
der gunstig, omdat de rozen dan al
gaan uitloopen.
Struikrozen worden dadelijk na het
planten met aarde aangehoogd, hoog-
stammen worden naar 4en gron^ ^oe
omgebogen en de kroon met aarde be
dekt. Daardoor voorkomt men, 4^
de pogen indrogen. Is het niet moge
lijk de stammen om te buigen, dan
verpakt men de tak ken in mos, dat
geregeld vochtig moert worden gehou
den. Op een betrokken of regenach-
tigen dag in Mei wo-rden de rozen aan
de stokken gebon den. Ook dan pas
verwijdert men de aarde van de
struik rozen.
Bescherm U\ v keel
/erzorg haar dag elijks -
gol^Hroog met
U, 45 ca «I eni mÊÊÊ
GENÈVE.
Vlotte swing coat van soepel
kameelhaar, met royale rugplooi.
De groote mode!
GENERAL.
Een echte mannenjas uit ruwe wollen
tweed, -met breede ceintuur, gemak
kelijke raglanmouwen en handige
doorsteekzakken.
MARSEILLE.
n Elegante, gekleede gabardine mantel
in alle moderne tinten
EDWARD C.
Een vlotte Engelsche jas uit wollen
gabardine, royaal gesneden, met
slip-on mouwen, doorsteekzakken en
split, met of zonder ceintuur.
DINANT.
Een jeugdige, elegant gesneden
swagger uit de fijnste wollen gabardine
met modieuse garneering.
Vóór U e«n ^nieuwe jas of mantel koopt, ga eerst langs de
etalages, waar U de Falcon ziet.
Falcon dankt zijn Europeesche vermaardheid aan zijn prach
tige coupe, de kwaliteit van zijn stoffen tA zijn volmaakten,
plezierigen pasvorm. Voor dames, heereü en kinderen is er
geen prettiger jas.
De Falcon geeft distinctie en getuigt van goeden smaak.
Be Falcon wordt nagemaakt (geen wonder!). Let dus op
het Falcon-merk en het Falcqn-certificaat!
&a£cmt.
WEATHERPROOF