DE KLERKeZN! A ca (rfteel Pxovüiekaót KOOPMANS' ft- VOORRAAD TROMMEL Het cactussenvenster. Rotterdam: Hoogstr. 208, 8eijerl.schelaan 72 IJAIEIT Film nieuws. volkskinderen bezigheid en afleiding in de vacantie te brengen, deed voor die categorie veel goeds. Maar even sterk behoeven de ouderen en mfeer ontwikkelden steun en lei ding in die vele weken van nietsdoen, die nu dikwijls lang nawerken als de tijd van werken al weer is aangebroken. Rust be hoeven zij in den regel niet, gelijk dit wel voor de veel ouderen het geval is; zij be hoeven ontspanning en ander# bezigheid en daarom is de gedachte eens na te gaan wat hun liefhebberijen zijn, gelukkig te noemen. Het voorbeeld verdient navolging ook voor de jongelui zelf. HAGENAAR. „Macaroni" het volksvoedsel der Italianen. „Fabbricche di pasta" voorzien in de behoeften, J^ven onmisbaar als aardappelen in ons land en ook elders zijn, is dit het geval met macaroni-pasta in Italië. Aardappelen completeeren bij ons in meerdere of mindere mate een war men maaltijd, doch in Italië worden zij veel minder gegeten en op een schotel met groenten en vleesch prij ken slechts enkele aardappelen, die trouwens »veel minder smakelijk zijn dan in ons land. De Italiaansche aard appel is veranderd in een „patata". Eenige eeuwen geleden, toen de aardappel in Europa meer en meer op den disch verscheen, kon men met den besten wil deze aardknol in Ita lië niet populair maken. Meelspijzen namen en nemen nog steeds een groo- te plaats in en een bord pasta met tomaten- of andere saus en bestrooid met Parmezaansehe kaas vormt in 't middaguur een alleszins voodzamen Hoofdschotel. Hierop volgen groenten en vleesph, meermalen sla en vruch ten, alles echter op geheel andere wijze gerekt gemaakt dan wij gewoon zyn. De Italiaansche keuken is zeer bewerkelijk en vraagt veel tijd van de huisvrouw of haar gedienstige. Olijfolie wordt bij voorkeur bij de I reiding van groenten en andere spij zen ook .van sla aangewend; zij bevordert in hooge mate de spijsver tering. Interessante studies kan men ma ken indien men in een of andere „trattoria" gaat middagmalen en de eet-acrobatiek kan gadeslaan. Ongetwijfeld behoort er een aange boren handigheid toe „om de lange slierten pasta om de vorkte wikke len en naar binnen te werken, het geen meestal zeer hoorbaar geschiedt. Niemand ergert zicl\ hieraanhet be hoort blijkbaar bij het pasta eten en verhindert de Italianen niet op de hun eigen* levendige wijze, druk ge barende, te converseeren. Kostelijk is het om in de meer Zui delijke steden door nauwe steegjes te loopen, vfoar men op den drempel der straatdeuS dikwijls kleine jongens ziet zitten \et een diepe schaal maca roni op de knieën. Met hun natuur lijke vijfvingerige vork, die lang niet altijd even schoon is, brengen zij de lange slierten pasta naar den mond, het hoofd eenigszins naar achter ge bogen en den mond wijd open. Meest al lukt deze manoeuvre, valt er wat terug op het bord, dan komt dit bij een wflgende greef) wel op de plaats vanrbestemming Macaroni in rijke verscheiden heid. In Hollhnd kent men slechts enkele soorten macaroni en wordt de pijp- s vormfge zeer veel gebruikt, hetzij' voor een hartig vóór- dan "wel voor een zoet" nagerecht. In Italië heeft men echter een uitgebreidet keuze .van pasta.- (macaroni) en teveiis van vermicelli. Meestal wordt de pasta permanente (met golvende kanten), of wel de platte pasta gebruikt. Het koken, dat vlug in bruisend water moet geschieden, vereischt eeniga aandacht, wil men een goede, drogF en niet kleffe massa krijgen. De bui tenlander, die geen Italiaanse}/kent, \zal op' de spijs! ijst tevergeefs den haam „macaroni" zoeken, doch vindt deze aangeduid als^pasta" of spag hetti met een of andere salsa (saus). „Pasta col sugo" is b.v. een of andere platte macaroni soort of «spaghetti^ met een saus, waaraan o.a. tomaten of tomatenpuree toegevoegd is. Een saus, die echter weer^eheel anders w^rdt toebereid dan de dikke, gebon den tomatensaus, die men in Holland pleegt te gebruiken en die zeer sma kelijk is. Vroeger werd de pasta in huis ge maakt van fyne bloemsoorten met l eieren eji een weinigje water, waar na men deze ingrediënten tot een soe pele bal kneedde, die herhaalde ma len uitgerold werd, tot een deeglap was gevormd Aan slechts enkele mil limeters dikte. Men liet dezen over een lijn in de zon drogen en verdeelde hem daarna in smalle of breedere reepjes met een mes of radertjes. Als toevoeging aan bouillon werden zeer fijne reepjes gebruiktdid welke aan merkelijk breeder waren, dienden voor „pasta col sugo" ojf voor^J|ioli. Dfze laatsten bestaan uit deeglapjes, rond of driehoekig, die ge\Tuld wor den met een mengsel van vleesch of van groente, b.v. met spinazie, waar den toegevoegd. Inplaats-van versch water werd bij het maken van de pas ta meermalen spinaziewater gebezigd waardoor het product een groene kleur aanneemt. Maar huisvrouwen, die pasta aan huis maken, vindt men niet meerhoogstens doen zij het een enkele maal meer uit liefde voor de kookkunst. De charmé der Italiaansche meisiep. De Italiaansche pasta-fabricatie heeft zich sterk ontwikkeld en is een belangrijke industrie geworden, die over de nieuwste machines beschikt. Niet alleen wordt voorzien in de be hoeften der bevolking, doch verschil lende soorten pasta en vermicelli wor den ook naar het buitenland geëxpor teerd. Thans mengen en kneden geen vrouwenhanden de pasta, doch snel werkende machines, terwijl jonge meisjes het ondergeschikte werk ver richten. Aardig is het, om in het mid daguur een groote schare druk pra tende en lachende zwartgelokte, met meel bestoven meisjes huiswaarts te zien keeren. Ongetwijfeld gaat er een groote charme van de Italiaansche meisjes uit, die klein en frêle als zij zijn, zoo'n bijzondere gratie by het loopen en in haar gebaren aan den dag leggen. Groot is het verschil van type tusschen de Nootd- en Zuid-Ita- liaanschen; de eersten zijn vaak lang en blond en vormen een sterke tegen stelling met haar Zuidelijke zusters, ook wat haar psyche betreft. In het Noorden van Italië heeft men vele „fabricche di pasta", o.a. in de industrie-centra Livorno, Genua en Turijn. In het Zuiden is het Ita liaansche leven nog rustig gebleven, zóó dat machinegedreun de harmonie zou verbreken. Alleen vindt men in de dorpen rondom Napels enkele pas ta-fabrieken. En de fabrieksmeisjes? Dezen wer ken 's avonds na thuiskomst met een gevoel van onrust haar» pasta naar binnen, want ze haken naar de afwis seling, die de biscoop haar straks zal brengen en welke voor haar levens-, vreugde beteekent. lederen morgens vroeg beginnen zij reeds met haar eentonig werk, doch voelen zich zor geloos en gelukkig omdat zij met el kander kunnen lachen en zingen. aaien en planten op het balcon. Een bron van voortdurend genot. Sterke planten geivenscht. Wie in de stad woont en geen tuin tje heeft, is al gelukkig, wanneer hy zich eigenaar van een balcon kan noe men, dat hem gelegenheid geeft zyri kweokerslusten bot te vieren. Maar dat(jdeine stukje tuin moet dan ook zoo wórden aangelegd, dat men er zooveel mogelijk plezier van heeft. Daartoe is het allereerst noodig by het kiezen der beplanting rekening te 'houden met de eischen die de plan- te^ stellen. De ligging van het balcon zal hierbij hoofdzakelijk den doorslag geven. Hoe meer het op het Noorden ligt, des te beperkter zijn wy in onze- kenze. Doch ook de Zuidkant heeft zijh nadeelen. Hier staat de zon den gaiischen dag op de planten te bran- deli en noodzaakt hen veel water te verbruiken. Van veel belang is in dat geval, dat de wSflen om het balcon de warmte ten minste wat slecht ge leiden, opdat de grond in de bakken althans «enigermate frisch blijft tus schen de tyden dat er gegoten wordt. Voor balèons op de volle zon. (Zui den en Zuidwesten) zijn pelargo niums, meer algemeen bekend onder den onjuisten naam van geraniums, de beste beplanting. De tallooze varië teiten van pelargoniums zonale ont plooien er hun kleuren in volle pracht. Voor begroeiing van hekjes is de grootbloemige winde heel geschikt. In niet te droge lucht in de volle zon doen knolbegonia's het uitstekend. Ook hierin bestaan tal van variëtei ten, die alle zonder uitzondering zich kenmerken door hun langdurigen bloei. Dan zijn er de eenjarige zaaibloe men, die onze balcons kunnen ver fraaien. De helderroode salie, de zin nia's, dwergleeuwenbekje, balsamine, enz. Van de klimplanten willen we nog noemen de cobaea, de ruikende lathyrus en niet te vergeten de Oost- Indische kers. Morgen- en avondzon op het Oosten en Westen zyn nog voldoende voor de hièrboven genoemde planten, doch voor het oog zijn. Behalve cabaea verdient als klim plant ook de grootbloemige clematis aanbeveling, die het best in een groo te kuip kan worden geplant. Even wel moet men er rekening mee hou den, dat de^e plant pas na een paar jaar tot vólle ontwikkeling van .al 'haar pracht komt. Op balcons die op het Noorden zijn gelegen, kammen nog heel veel bereiken met knolbego nia's, fuchsia's, hortensia en lobelia. Wie tevreden is met een groene be planting, kan klimop of ook kamper foelie nemen. De meeste balconplan- ten groeien het bjest in lichten, doch voedzamen tuingrond. Hoe breeder de bakken zijn hoe beter, want dan kunnen de wortels zich des te beter ontplooien. Bloempotten zyn op bal cons onpractisch, omdat ze te snel uitdrogen. in he' me<Jie Het wasschen van een donzen deken. Donzen riekens kdn men gemakke lijk zelf wasschen. Gebruik hiervoor he veiligste waschmiddel Lux, Maak d/ deken eerst goed nat in lauwwarm water, desnoods een kwartier hierin laten staan, daar het lang duurt eer de deken door en door nat is. Zij ziet er dan zoo dun uit#ls een laken maar daarvoor behoeft menigeen vkees te hebben. Maak vervolgens eeiv-^uim Lux-sop (een flinke eetlepel voor elke Liter water) en wasch daarin de de ken door het sop er met de handen goed doorheen te persen. Wring niet, daar de veren dan in elkaar gaan zit ten. Spoel de deken enkele malen grondig in lauwwarm water uit en knijp Eet overtollige water er luchtig uit. Rol (ïan (je deken in een laken of enkele badhanddoeken en kneed de rol flink met de handen om zooveel mogelijk water er uit te verwijderen. Verder de deken zgp snel mogelijk laten drogen, liéfst buiten in den wind, maar niet in de zon of te sterk daglicht, daar zy dan kan verschie ten. Het verdient aanbeveling de de- et bijzonder voor fuchsia's,. Hier- Ie kan men een bijzonder mooi ge- t kerf tijdens het drogen nu en dan te hee) krijgen. Half in de schaduw ge- I schudden om de veren los te m|ken. legen balcons zyn nog geschikt voor Wanneer dQ*deken dyoog Is, kan men petunia's, die, vooral als men ze in I haar voorzichtig met een matig warm gemengde kleuren neemt, een lust ijzer strijken. op de JUISTE WIJZE in Uw Wij hebben voor dit doel 'n speciale VOORRAADTROMkEL (geel gelakt, zonder reclame) vervaardigd, gevuld met Koopmans' graanproducten, -n.l 3 pak P/Sfent Bloem 2 pak Rijst 1 pak Custard powder 2 pak Maizena 3 pak Havermout 2 pak Gort 2 pak Patent Bakmeel De pakken Staan rechtop, kunnen er dus gemakkelijk één voor één worden uit genomen, geopend en weer opgeborgen. In iedere trommel bevindt zich het recepten- boekje voor smakelijk^ meelspijzen en gebak. Bestelt Uw kruidenier een De prijs, gevuld, is f. 2.50. I KOOPMANS' MEELFABRIEKEN N V. LEEUWARDEN Hoe eigenaardig het ook moge klin ken, het is een feit, dat bloem^l ook aan mode onderhevig zyn. Onze grootmoeders gaven de voorkeur aan verbena's .fuchsia's, gloxinia's, petu nia's en aan groene planten als han gers met bonte blaadjes, azalea's, fi cus, aspidistra's e.a. Wy willen geens zins zeggen, dat men deze planten niet meer in kamers ziet, doch een aantal jaren geleden hebben veleif zich zeer aangetrokken tot vetplanten en cac tussen. Niet ieder gelukt het echter om deze planten in bloei te krygen en ongetwijfeld hebben zy meer zorg noodig, dan af en toe een paar drup pels water, zooals wel eens beweerd wordt. Men moet over veel geduld be schikken, wil men eenig resultaat hebben met cactussen. Is er echter eenmaal het begin van een knop, dan zal men deze dagelijks grooter zien worden en staan de stekelige planten in het middelpunt der belangstelling. „Cactussen hebben zon noodig, want zy komen uit zonnige landen". Een meening, die de'meeste leeken toegedaan zyn, doch deze planten verschrompelen integendeel indien zy aan de felle zon blootgesteld worden, vooral midden in den zomer. Wy moeten niet vergeten, dat cac- tuss^i exotische gasten zyn, die zich vaaijf heel moeilyk aan ona klimaat aanpassen, vooral door het wisselval lige weer. Wanneer onze cactussen op den Vonnekant staan, is het noodig, dat zy beschermd worden tegen dc inwerking der stralen, en dan zullen zij zekei* gedijen. Zoodra men plan ten ziet, die geelachtige roode vlekken en rimpelig vleesch hebben, is dit e bewijs van zonnebrand, hetgeen voor hen even pijnlijk is als voor men- schen. Menigmaal begaan we dë fout om aan cactussen te weinig water te ge ven ook dit is verkeerd en het is noo dig, dat de aarde vochtig doch niet bepaald nat blyft, terwyl al te droge lucht niet goed is.< Men kan eenmaal per dag wat water verstuiven dicht bij de plaats, waar de planten zich bevinden. Jonge planten hebben meer water noodig dan oude, vrijwel even veel als men aan iedere plant pleegt te geven. Zeer goed gedijen de meeste cac tussen in broeikassen, die men in het klein of voor in huis kan koopen of laten maken. De temperatuur is ge makkelijk te regelen en de lucht blijft steeds vochtig. Menige huis vrouw meent cactussen goed te doen, indien zij hun kustmest geeft, doch deze planten verdragen geen vette „bijvoeding". Zij zijn gewoon aan ai- men grond en de aarde die zy behoe ven kan men het best deskundig latei mengen. Zarah Leander en Willy Birgel in de Ufafilm „De vrouw met den Blauwvos". Schouwburg-tBioscoop. Een scène uil de nieuwste Sonia Henie film MAHONIE SLAAPKAMER „CARMEN" Bijzonder mooi warm getint hout. Bestaande uitgroote 3 deurs-kast, ledikant met 2 aangebouwde nachtkastjes, tafel, 2 stoelen. X 1QC Zeer speciale aanbieding, compleet I luui" Met lits-iumeaux. extra 15.- Bijpassend toilet f 27.50 LUXUEUS BAN KGARNITUUR Uitgevoerd in Mahonie^Sapelli. Bestaande uit: royale MODERNE MAHONIE EETKAMER Bestaande uit: dressoir met theevitrine, 16Ö cM. breed, royale uitschuiftafel, 4 stoelen, jnr 2 armfauteuils, prima bekleeding naar keuze bank met aangebouwde bar en boekenmeubef, 2 ruime fauteuils. Keuze uit een collectie prachtige X 4GC bekleedingstolien. Compleet met tafel I IU3 fSSïgi' I hora" r0°ÜÜ— A punt (rood* rand, faaa Vb ta#kening arin) wil iag- djj gany,"pa* op, g4 nadart mm Yaarromgawag". 'm Vlarkcmt op pfcnt («ranja mat Wft- j\ tan rand) vindt U langa t da Taorrangawafan, waar voort* da o4- atandapaottjaa oranje koppen hebban, lige water weg te laten druipen. We vetten een vuurvasten schotel in en bestrooien dien met paneermeel. De macaroni wordt weer in de pan gedaan, vermengd met de goed gewasschen rozynen en aan reepjes gesne den geblanceerde amandelen, de suiker en gesmolten boter, goed om en om geschud en dn bet schoteltje gedaan, bedekt inet een laagje paneermeel en stukjes boter, daarna dertig minuten in een middelmatig warmen oven plaatsen. Aardappelommelet. 6 koude aardappelen, 5 a 4 eieren, 30 gr. boter, Va theelepel citroensap, nootmuskaat, zout, peper, peterselie, geraspte kaas. We raspen de koude aardappelen en ver mengen deze met de geklopte eierdooiers, citroensap, zout en peper. De eiwitten wor den zeer styf geklopt en by" het aardappel mengsel gedaan, waarna wy de boter dn de koekepan goed warm laten worden en het beslag erin doen, de ommelet met een dek sel op de pan zachtjes aan één zyde bruin laten bakken. De bovenkant, die droog ge worden is, wordt niet gebakken. De ommelet bestrooien met peterselie en geraspte kaas op een verwarmden schotel opdienen. Caramelvla. 126 gram suiker, 2 eetlepels water, L- melk, 60 gram suiker, tikje zout, 60 grgm custard poeder, 25 gram boter. Water en suiker in yzer of aluminiym pannetje doen en zoolang verwarmen, totdat de massa schuimig, doch niet te bruin is ge worden. Melk roerende toevoegen en massa zachtjes door laten koken, daarna restee- rende 60 gram suiker in de heete vloeistof oplossen, tikje zout toevoegen. Custardpoe- der met enkele lepels water aanmengen en by de melk voegen. Massa roerende enkele minuten door laten koken, daarna pan vgn het vuur nemen en er de boter door klop pen. Alles overgieten in glazen pudding- sohaal en presenteeren met biscuits. MARKTBBRICHTKN. De boterheffing.. De heffing en steunuitkeering op boter is, behoudens tusschentijdsche wijziging, voor de week van 4 tot 11 Mei vastge steld op 55 cent per kg (onveranderd). De Nederlandsche boternoteering. De commissienoteering voor Neder landsche boterw erd heden vastgesteld op 73 ct. (v. w 75 ct.) per kg. RECEPTEN. Chocolade-vanillepudding. 1 L. melk, >150 gram suiker, 1 stukje boter, 1 pakje chocolade-custardpudding, 1 pakje vanille-custardpudding. Deze toespijs is heel gauw te maken en tevens zeer voordeelig, een factor, die te genwoordig van zeer groot belang is. We koken in twee pannetjes de melk, in elk ongeveer vier kleine theekopjes, de rest blijft ,om in 2 kommetjes de chocolade- en vaniilecustardpudding aan te maken. Is er reeds suiker by de custard, dan verdient •het toch aanbeveling om nog één flinke eet lepel by de kokende melk te voegen. Inge val er geen suiker in het puddingpoeder is, doen we by de vahille ons en by de cho colade ruim Vu kopje. We maken eerst de vanillevla, door de aangemengde custard by de kokende melk te voegen en alles roerends even door te laten koken, pan van het vuur. helft van de boter byvoegen en daarna flink gedurende eenige minuten opkloppen. Hel andere custardpoeder op dfzelfde maniei klaar makea, daarna een glazen schaal, laag om laag met witte en bruine pudding vullen. Het kloppen mag niet vergeten wor den, daar de pudding hierdoor, alhoewel geen eieren gebruikt zyn, veel luchtiger wordt. Kabeljauwstaart met groene kruv densaus. 1 middelmatig groote kabeljauwstaart, L. water, 100 gram boter, 40 gram bloem, 2 lepels zeer fijn gehakte kruiden, peter selie, kervel, seldery, dragon. Voor de bereiding snyden we de graat uit de visch, wasschen deze, geven daarna op afstanden kerven en zouten hem. In een vuurvasten schotel, liefst langwerpig, komt de visch met de helft van het water en de boter, die wy" (met een deksel) in den oven plaatsen en gaar laten worden, hetgeen on geveer 20 25 minuten duurt; af en toa met het vocht bedruipen. De boter en de bloem worden tezamen verwarmd en ver mengd, terwijl het vocht van de visch voor zichtig wordt afgegoten en bij de bloem en de boter komt. De saus door laten koken, totdat ze mooi gebonden is. De pan van het vuur nemen en de gehakte kruiden door de saus roeren. De visch wordt op een ver warmden schotel gelegd en de saus wordt er overheen gegoten, eventueel nog wat fijn gehakte peterselie over de bovenkant. DE VROUW MET DEN BLAUWVOS. Schouwburg-Bioscoop. Het is niet de eerste maal, dat Geza Here- leg's tooneelspel „Der Blaufuchs' als thema voor een film wordt gebruikt. Nog in den tyd van de zwygende film is er de roem ruchtige comedie „Erotikon" van gemaakt en thans, an een tijd, die als het ware voor bestemd scheen voor „remakes" en „Neuge- dcr '2Qth Centuty-Fox MY LUCKY STAR Macaronischotel. 200 gram macaroni, 1 L. water, zout, 100 gram rozijnen, 50 gram amandelen, 2 eieren, 65 gram boter, 100 gram suiker, paneer meel. De macaroni wordt in kleine stukjes ge broken en gaar gekookt in water en zout, daarna op een zeef gedaan om het overtol- Zondagmorgen draait in de Schouwburg- Bioscoop „Pareh de macht van de kris", spelend in een kleine dess^temidden van de rijstvelden op Java. dien lichten trant gehouden, waarin de rol van Zarah Leander is geschreven. Zooals het een goed regisseur betaamt heeft hij dien lichten geest ook geënt op de andere spelers: zelfs Willy Birgel, grotf en ernstig acteur als hij is, blykt dien minder drama- tischen toon, dat lichte bltfspel-accent, uit stekend te kunnen treffen, iets dat van Paul Hörbiger, die als „dritte im Bunde" den kern van de film vormt, al hiet eens meer gezegd behoeft te worden. Franz Weihmayr, die achter de camera stond, heeft het Hongaarsche landschap, dat een dankbaren achtergrond voor de film vormt, byzonder fraai gefotografeerd, het wynfeest is ook in rhythmisch opzicht een stuk film geworden, dat behoort tot het bes te wat hy ooit heeft gefilmd. acnmerenae balletten zyn te bewonderen in de nieuwe Sonja Henie film der 20th Centurv-Fox MY LUCKY STAR Y SONJA IN HOLLYWOOD. Reünie-Bioscoop. Toen Sonja Henie, Olympisch en we reldkampioene schaats, die niet alleen de glorie proefde van dit dan toch in elk geval allerplezierigst amateurisme, maar die bovendien een schitterend con tract kreeg bij de 20th Century-Foxfilm Corp. naar Hollywood toog, ging het ge rucht, dat zij daar in het minst geen zin in had en toen Sonja Henie daarop be richtte, dat zij haar woonoord en haar werk heerlijk vond, zei iedereen: „Dat blijft niet!" Maar het blijft wèl. Sonja ls daar nu alweer twee Jaar en zij ls nog steeds vol verrukking over alles en nog wat Haar opgetogen brieven aan haar familie in Noorwegen, haar enthousiaste uitingen tegen de pers, die haar telkens weer in terviewt het is allemaal eender: zij ls Volgens hen, die het leven mennen te is dit te véél. Naar hun opinie zij Juist ongelukkig te zijn, on danks haar interessanten werkkring, haar heerlijk huis, haar goede vrienden, haar vorstelijk inkomen, haar uitmun tende gezondheid, kort en goed: on danks alles, wat voor een Jong, eenvou dig menschenkind zalig is Er bestaan echter gelukskinderen, die Inderdaad een leven krijgen van louter zonneschijn En Sonja, die thans weel een film voltooid heeft, waarin zij haar fenomenale schaatskunst combineert met haar frisch speeltalent, Sonja, wier nieuwe film „Lucky Star" overal uit muntend werd ontvangen, is gelukkig Is het alleen maar toeval, dat die film naar haar geluksster is gedoopt?... Als tweede hoofdfilm draalt „Spoor- wegduivels", een sensationeele spoorweg- film. Zondagmorgen zal men nog eens Paula Weasely kunnen bewonderen in „Maske rade". staltungen", omdat de regisseurs onder toe passing van een meer geperfectionnéerde filmtedhniek opnieuw hun krachten kunnen meten aan onderwerpen, die jaren her reeds een doorslaand succes waren, in dezen tyd dan, waarin men in alle filmcentra terug grijpt op groote evenementen uit het ver leden, is ook „Der Blaufuchs" nogmaals voor de camera gekomen. En hoe? Viktor Tourjansky, regisseur met licht- Franschen inslag, wat behaagziek en daar door vooral sterk in het suggereeren van de sfeer van het Kammerspiel met zyn merkwaardige doseering van drama en hu mor heeft de film ditmaal geregisseerd en Zarah Leander, de Zweedsche actrice, heeft er de voornaamste rol in gekregen, een rol, die haar voor de eerste maal in de gelegenheid stelt ook den blijspelkarit van haar talent eens naar voren te doen Komen. Het kon niet anders of de film moest daar door een verrassing worden, als was het al leen maar omdat zy als het ware een weg- I bereidster is geworden voör een nog groo- tere spelontplooing van die fascineerende verschijning, die Zarab Leander is en blyft. Juist nu, met de groote Tsjaikofski-film ,J3s war eine rauschende Ballnacht" (die Zarah Leander thans onder leiding van den bekenden prof. Carl Froelich maakt) in het verschiet, is „De vrouw met den blauwvos"- een even welkom als geestig allegro-inter mezzo. Tourjansky heeft de film voluit in DE STILLE VERKLIKKER VAN SCOTLAND YARD. Thalia-Theater- Niet alleen Scotland Yard, maar heel Londen houdt zich bezig met het geval van „den Verklikker". Het aantal dia mantdiefstallen in de hoofdstad van En geland stijgt onrustbarend en men weet, dat een mysterieuze man steeds bereid is om als ljeler op te treden. Maar als de dieven Jlem hun .buit niet verkoopen willen, verraadt hij hen zonder pardon aan Scotland Yard. Dientengevolge zijn er tal van juweelendieven gevat, maar de Verklikker zelf is nog een groote on- bekendé. Bij een aantal mannen, die worden opgepikt door de politie, omdat zij wel licht iets met een der laatste diefstallen te maken hebben, bevindt zich ook de ex-inspecteur van Scotland Yard Bar- rabal, vroeger een der beste speurders van het corps, maar door drankmisbruik aan lager wal geraakt Barrabal wil graag bij de politie terugkomen en de hoofdcommissaris stelt hem, na een ern stig gesprek voor, om opnieuw bij Scot land Yard te komen mits hij het drin ken wil laten en... den Verklikker aan de politie overleveren. Barrabal gaat energiek aan 't werk en het gelukt hem inderdaad. Wie de man is, na een .reeks opwindende avonturen zult ge het pas weten. Eva en Co., de tweede hoofdfilm in Thalia-Theater, is gemaakt naar een verhaal van Lynn Root en Frank Fen- ton voor de film bewerkt door Joseph Anthony, Mannie Seff en David Hertz.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 5