DE KLERKeZN!
A
ca (rfteel
Pxovüiekaót
KOOPMANS'
ft-
VOORRAAD TROMMEL
Het cactussenvenster.
Rotterdam: Hoogstr. 208, 8eijerl.schelaan 72
IJAIEIT
Film nieuws.
volkskinderen bezigheid en afleiding in de
vacantie te brengen, deed voor die categorie
veel goeds. Maar even sterk behoeven de
ouderen en mfeer ontwikkelden steun en lei
ding in die vele weken van nietsdoen, die
nu dikwijls lang nawerken als de tijd van
werken al weer is aangebroken. Rust be
hoeven zij in den regel niet, gelijk dit wel
voor de veel ouderen het geval is; zij be
hoeven ontspanning en ander# bezigheid en
daarom is de gedachte eens na te gaan wat
hun liefhebberijen zijn, gelukkig te noemen.
Het voorbeeld verdient navolging ook voor
de jongelui zelf.
HAGENAAR.
„Macaroni" het volksvoedsel der Italianen.
„Fabbricche di pasta" voorzien in de
behoeften,
J^ven onmisbaar als aardappelen in
ons land en ook elders zijn, is dit het
geval met macaroni-pasta in Italië.
Aardappelen completeeren bij ons in
meerdere of mindere mate een war
men maaltijd, doch in Italië worden
zij veel minder gegeten en op een
schotel met groenten en vleesch prij
ken slechts enkele aardappelen, die
trouwens »veel minder smakelijk zijn
dan in ons land. De Italiaansche aard
appel is veranderd in een „patata".
Eenige eeuwen geleden, toen de
aardappel in Europa meer en meer
op den disch verscheen, kon men met
den besten wil deze aardknol in Ita
lië niet populair maken. Meelspijzen
namen en nemen nog steeds een groo-
te plaats in en een bord pasta met
tomaten- of andere saus en bestrooid
met Parmezaansehe kaas vormt in 't
middaguur een alleszins voodzamen
Hoofdschotel. Hierop volgen groenten
en vleesph, meermalen sla en vruch
ten, alles echter op geheel andere
wijze gerekt gemaakt dan wij gewoon
zyn. De Italiaansche keuken is zeer
bewerkelijk en vraagt veel tijd van
de huisvrouw of haar gedienstige.
Olijfolie wordt bij voorkeur bij de
I reiding van groenten en andere spij
zen ook .van sla aangewend; zij
bevordert in hooge mate de spijsver
tering.
Interessante studies kan men ma
ken indien men in een of andere
„trattoria" gaat middagmalen en de
eet-acrobatiek kan gadeslaan.
Ongetwijfeld behoort er een aange
boren handigheid toe „om de lange
slierten pasta om de vorkte wikke
len en naar binnen te werken, het
geen meestal zeer hoorbaar geschiedt.
Niemand ergert zicl\ hieraanhet be
hoort blijkbaar bij het pasta eten en
verhindert de Italianen niet op de
hun eigen* levendige wijze, druk ge
barende, te converseeren.
Kostelijk is het om in de meer Zui
delijke steden door nauwe steegjes te
loopen, vfoar men op den drempel der
straatdeuS dikwijls kleine jongens
ziet zitten \et een diepe schaal maca
roni op de knieën. Met hun natuur
lijke vijfvingerige vork, die lang niet
altijd even schoon is, brengen zij de
lange slierten pasta naar den mond,
het hoofd eenigszins naar achter ge
bogen en den mond wijd open. Meest
al lukt deze manoeuvre, valt er wat
terug op het bord, dan komt dit bij
een wflgende greef) wel op de plaats
vanrbestemming
Macaroni in rijke verscheiden
heid.
In Hollhnd kent men slechts enkele
soorten macaroni en wordt de pijp-
s vormfge zeer veel gebruikt, hetzij'
voor een hartig vóór- dan "wel voor
een zoet" nagerecht. In Italië heeft
men echter een uitgebreidet keuze
.van pasta.- (macaroni) en teveiis van
vermicelli. Meestal wordt de pasta
permanente (met golvende kanten),
of wel de platte pasta gebruikt. Het
koken, dat vlug in bruisend water
moet geschieden, vereischt eeniga
aandacht, wil men een goede, drogF
en niet kleffe massa krijgen. De bui
tenlander, die geen Italiaanse}/kent,
\zal op' de spijs! ijst tevergeefs den
haam „macaroni" zoeken, doch vindt
deze aangeduid als^pasta" of spag
hetti met een of andere salsa (saus).
„Pasta col sugo" is b.v. een of andere
platte macaroni soort of «spaghetti^
met een saus, waaraan o.a. tomaten
of tomatenpuree toegevoegd is. Een
saus, die echter weer^eheel anders
w^rdt toebereid dan de dikke, gebon
den tomatensaus, die men in Holland
pleegt te gebruiken en die zeer sma
kelijk is.
Vroeger werd de pasta in huis ge
maakt van fyne bloemsoorten met
l
eieren eji een weinigje water, waar
na men deze ingrediënten tot een soe
pele bal kneedde, die herhaalde ma
len uitgerold werd, tot een deeglap
was gevormd Aan slechts enkele mil
limeters dikte. Men liet dezen over
een lijn in de zon drogen en verdeelde
hem daarna in smalle of breedere
reepjes met een mes of radertjes. Als
toevoeging aan bouillon werden zeer
fijne reepjes gebruiktdid welke aan
merkelijk breeder waren, dienden
voor „pasta col sugo" ojf voor^J|ioli.
Dfze laatsten bestaan uit deeglapjes,
rond of driehoekig, die ge\Tuld wor
den met een mengsel van vleesch of
van groente, b.v. met spinazie, waar
den toegevoegd. Inplaats-van versch
water werd bij het maken van de pas
ta meermalen spinaziewater gebezigd
waardoor het product een groene
kleur aanneemt. Maar huisvrouwen,
die pasta aan huis maken, vindt men
niet meerhoogstens doen zij het een
enkele maal meer uit liefde voor de
kookkunst.
De charmé der Italiaansche
meisiep.
De Italiaansche pasta-fabricatie
heeft zich sterk ontwikkeld en is een
belangrijke industrie geworden, die
over de nieuwste machines beschikt.
Niet alleen wordt voorzien in de be
hoeften der bevolking, doch verschil
lende soorten pasta en vermicelli wor
den ook naar het buitenland geëxpor
teerd.
Thans mengen en kneden geen
vrouwenhanden de pasta, doch snel
werkende machines, terwijl jonge
meisjes het ondergeschikte werk ver
richten. Aardig is het, om in het mid
daguur een groote schare druk pra
tende en lachende zwartgelokte, met
meel bestoven meisjes huiswaarts te
zien keeren. Ongetwijfeld gaat er een
groote charme van de Italiaansche
meisjes uit, die klein en frêle als zij
zijn, zoo'n bijzondere gratie by het
loopen en in haar gebaren aan den
dag leggen. Groot is het verschil van
type tusschen de Nootd- en Zuid-Ita-
liaanschen; de eersten zijn vaak lang
en blond en vormen een sterke tegen
stelling met haar Zuidelijke zusters,
ook wat haar psyche betreft.
In het Noorden van Italië heeft
men vele „fabricche di pasta", o.a. in
de industrie-centra Livorno, Genua
en Turijn. In het Zuiden is het Ita
liaansche leven nog rustig gebleven,
zóó dat machinegedreun de harmonie
zou verbreken. Alleen vindt men in
de dorpen rondom Napels enkele pas
ta-fabrieken.
En de fabrieksmeisjes? Dezen wer
ken 's avonds na thuiskomst met een
gevoel van onrust haar» pasta naar
binnen, want ze haken naar de afwis
seling, die de biscoop haar straks zal
brengen en welke voor haar levens-,
vreugde beteekent. lederen morgens
vroeg beginnen zij reeds met haar
eentonig werk, doch voelen zich zor
geloos en gelukkig omdat zij met el
kander kunnen lachen en zingen.
aaien en planten op het balcon.
Een bron van voortdurend genot.
Sterke planten geivenscht.
Wie in de stad woont en geen tuin
tje heeft, is al gelukkig, wanneer hy
zich eigenaar van een balcon kan noe
men, dat hem gelegenheid geeft zyri
kweokerslusten bot te vieren. Maar
dat(jdeine stukje tuin moet dan ook
zoo wórden aangelegd, dat men er
zooveel mogelijk plezier van heeft.
Daartoe is het allereerst noodig by
het kiezen der beplanting rekening
te 'houden met de eischen die de plan-
te^ stellen. De ligging van het balcon
zal hierbij hoofdzakelijk den doorslag
geven. Hoe meer het op het Noorden
ligt, des te beperkter zijn wy in onze-
kenze. Doch ook de Zuidkant heeft
zijh nadeelen. Hier staat de zon den
gaiischen dag op de planten te bran-
deli en noodzaakt hen veel water te
verbruiken. Van veel belang is in dat
geval, dat de wSflen om het balcon
de warmte ten minste wat slecht ge
leiden, opdat de grond in de bakken
althans «enigermate frisch blijft tus
schen de tyden dat er gegoten wordt.
Voor balèons op de volle zon. (Zui
den en Zuidwesten) zijn pelargo
niums, meer algemeen bekend onder
den onjuisten naam van geraniums,
de beste beplanting. De tallooze varië
teiten van pelargoniums zonale ont
plooien er hun kleuren in volle pracht.
Voor begroeiing van hekjes is de
grootbloemige winde heel geschikt.
In niet te droge lucht in de volle zon
doen knolbegonia's het uitstekend.
Ook hierin bestaan tal van variëtei
ten, die alle zonder uitzondering zich
kenmerken door hun langdurigen
bloei.
Dan zijn er de eenjarige zaaibloe
men, die onze balcons kunnen ver
fraaien. De helderroode salie, de zin
nia's, dwergleeuwenbekje, balsamine,
enz. Van de klimplanten willen we
nog noemen de cobaea, de ruikende
lathyrus en niet te vergeten de Oost-
Indische kers.
Morgen- en avondzon op het Oosten
en Westen zyn nog voldoende voor
de hièrboven genoemde planten, doch
voor het oog zijn.
Behalve cabaea verdient als klim
plant ook de grootbloemige clematis
aanbeveling, die het best in een groo
te kuip kan worden geplant. Even
wel moet men er rekening mee hou
den, dat de^e plant pas na een paar
jaar tot vólle ontwikkeling van .al
'haar pracht komt. Op balcons die op
het Noorden zijn gelegen, kammen
nog heel veel bereiken met knolbego
nia's, fuchsia's, hortensia en lobelia.
Wie tevreden is met een groene be
planting, kan klimop of ook kamper
foelie nemen. De meeste balconplan-
ten groeien het bjest in lichten, doch
voedzamen tuingrond. Hoe breeder
de bakken zijn hoe beter, want dan
kunnen de wortels zich des te beter
ontplooien. Bloempotten zyn op bal
cons onpractisch, omdat ze te snel
uitdrogen.
in he'
me<Jie
Het wasschen van een
donzen deken.
Donzen riekens kdn men gemakke
lijk zelf wasschen. Gebruik hiervoor
he veiligste waschmiddel Lux, Maak
d/ deken eerst goed nat in lauwwarm
water, desnoods een kwartier hierin
laten staan, daar het lang duurt eer
de deken door en door nat is. Zij ziet
er dan zoo dun uit#ls een laken maar
daarvoor behoeft menigeen vkees te
hebben. Maak vervolgens eeiv-^uim
Lux-sop (een flinke eetlepel voor elke
Liter water) en wasch daarin de de
ken door het sop er met de handen
goed doorheen te persen. Wring niet,
daar de veren dan in elkaar gaan zit
ten. Spoel de deken enkele malen
grondig in lauwwarm water uit en
knijp Eet overtollige water er luchtig
uit. Rol (ïan (je deken in een laken of
enkele badhanddoeken en kneed de
rol flink met de handen om zooveel
mogelijk water er uit te verwijderen.
Verder de deken zgp snel mogelijk
laten drogen, liéfst buiten in den
wind, maar niet in de zon of te sterk
daglicht, daar zy dan kan verschie
ten. Het verdient aanbeveling de de-
et bijzonder voor fuchsia's,. Hier-
Ie kan men een bijzonder mooi ge- t kerf tijdens het drogen nu en dan te
hee) krijgen. Half in de schaduw ge- I schudden om de veren los te m|ken.
legen balcons zyn nog geschikt voor Wanneer dQ*deken dyoog Is, kan men
petunia's, die, vooral als men ze in I haar voorzichtig met een matig warm
gemengde kleuren neemt, een lust ijzer strijken.
op de JUISTE WIJZE in Uw
Wij hebben voor dit doel 'n speciale
VOORRAADTROMkEL (geel gelakt,
zonder reclame) vervaardigd, gevuld met
Koopmans' graanproducten, -n.l
3 pak P/Sfent Bloem 2 pak Rijst
1 pak Custard powder 2 pak Maizena
3 pak Havermout 2 pak Gort
2 pak Patent Bakmeel
De pakken Staan rechtop, kunnen er
dus gemakkelijk één voor één worden uit
genomen, geopend en weer opgeborgen.
In iedere trommel bevindt zich het recepten-
boekje voor smakelijk^ meelspijzen en gebak.
Bestelt Uw kruidenier een
De prijs, gevuld, is f. 2.50.
I KOOPMANS' MEELFABRIEKEN N V. LEEUWARDEN
Hoe eigenaardig het ook moge klin
ken, het is een feit, dat bloem^l ook
aan mode onderhevig zyn. Onze
grootmoeders gaven de voorkeur aan
verbena's .fuchsia's, gloxinia's, petu
nia's en aan groene planten als han
gers met bonte blaadjes, azalea's, fi
cus, aspidistra's e.a. Wy willen geens
zins zeggen, dat men deze planten niet
meer in kamers ziet, doch een aantal
jaren geleden hebben veleif zich zeer
aangetrokken tot vetplanten en cac
tussen. Niet ieder gelukt het echter
om deze planten in bloei te krygen
en ongetwijfeld hebben zy meer zorg
noodig, dan af en toe een paar drup
pels water, zooals wel eens beweerd
wordt. Men moet over veel geduld be
schikken, wil men eenig resultaat
hebben met cactussen. Is er echter
eenmaal het begin van een knop, dan
zal men deze dagelijks grooter zien
worden en staan de stekelige planten
in het middelpunt der belangstelling.
„Cactussen hebben zon noodig,
want zy komen uit zonnige landen".
Een meening, die de'meeste leeken
toegedaan zyn, doch deze planten
verschrompelen integendeel indien zy
aan de felle zon blootgesteld worden,
vooral midden in den zomer.
Wy moeten niet vergeten, dat cac-
tuss^i exotische gasten zyn, die zich
vaaijf heel moeilyk aan ona klimaat
aanpassen, vooral door het wisselval
lige weer. Wanneer onze cactussen op
den Vonnekant staan, is het noodig,
dat zy beschermd worden tegen dc
inwerking der stralen, en dan zullen
zij zekei* gedijen. Zoodra men plan
ten ziet, die geelachtige roode vlekken
en rimpelig vleesch hebben, is dit e
bewijs van zonnebrand, hetgeen voor
hen even pijnlijk is als voor men-
schen.
Menigmaal begaan we dë fout om
aan cactussen te weinig water te ge
ven ook dit is verkeerd en het is noo
dig, dat de aarde vochtig doch niet
bepaald nat blyft, terwyl al te droge
lucht niet goed is.< Men kan eenmaal
per dag wat water verstuiven dicht
bij de plaats, waar de planten zich
bevinden. Jonge planten hebben meer
water noodig dan oude, vrijwel even
veel als men aan iedere plant pleegt
te geven.
Zeer goed gedijen de meeste cac
tussen in broeikassen, die men in het
klein of voor in huis kan koopen of
laten maken. De temperatuur is ge
makkelijk te regelen en de lucht
blijft steeds vochtig. Menige huis
vrouw meent cactussen goed te doen,
indien zij hun kustmest geeft, doch
deze planten verdragen geen vette
„bijvoeding". Zij zijn gewoon aan ai-
men grond en de aarde die zy behoe
ven kan men het best deskundig latei
mengen.
Zarah Leander en Willy Birgel in de Ufafilm „De vrouw met
den Blauwvos". Schouwburg-tBioscoop.
Een scène uil de nieuwste Sonia Henie film
MAHONIE SLAAPKAMER „CARMEN"
Bijzonder mooi warm getint hout. Bestaande uitgroote
3 deurs-kast, ledikant met 2 aangebouwde nachtkastjes,
tafel, 2 stoelen. X 1QC
Zeer speciale aanbieding, compleet I luui"
Met lits-iumeaux. extra 15.- Bijpassend toilet f 27.50
LUXUEUS BAN KGARNITUUR
Uitgevoerd in Mahonie^Sapelli. Bestaande uit: royale
MODERNE MAHONIE EETKAMER
Bestaande uit: dressoir met theevitrine, 16Ö cM. breed,
royale uitschuiftafel, 4 stoelen, jnr
2 armfauteuils, prima bekleeding naar keuze
bank met aangebouwde bar en boekenmeubef, 2 ruime
fauteuils. Keuze uit een collectie prachtige X 4GC
bekleedingstolien. Compleet met tafel I IU3
fSSïgi'
I hora" r0°ÜÜ—
A punt (rood* rand, faaa
Vb ta#kening arin) wil iag-
djj gany,"pa* op, g4 nadart
mm Yaarromgawag".
'm Vlarkcmt op
pfcnt («ranja mat Wft-
j\ tan rand) vindt U langa
t da Taorrangawafan,
waar voort* da o4-
atandapaottjaa oranje
koppen hebban,
lige water weg te laten druipen. We vetten
een vuurvasten schotel in en bestrooien dien
met paneermeel. De macaroni wordt weer
in de pan gedaan, vermengd met de goed
gewasschen rozynen en aan reepjes gesne
den geblanceerde amandelen, de suiker en
gesmolten boter, goed om en om geschud
en dn bet schoteltje gedaan, bedekt inet een
laagje paneermeel en stukjes boter, daarna
dertig minuten in een middelmatig warmen
oven plaatsen.
Aardappelommelet.
6 koude aardappelen, 5 a 4 eieren, 30 gr.
boter, Va theelepel citroensap, nootmuskaat,
zout, peper, peterselie, geraspte kaas.
We raspen de koude aardappelen en ver
mengen deze met de geklopte eierdooiers,
citroensap, zout en peper. De eiwitten wor
den zeer styf geklopt en by" het aardappel
mengsel gedaan, waarna wy de boter dn de
koekepan goed warm laten worden en het
beslag erin doen, de ommelet met een dek
sel op de pan zachtjes aan één zyde bruin
laten bakken. De bovenkant, die droog ge
worden is, wordt niet gebakken.
De ommelet bestrooien met peterselie en
geraspte kaas op een verwarmden schotel
opdienen.
Caramelvla.
126 gram suiker, 2 eetlepels water, L-
melk, 60 gram suiker, tikje zout, 60 grgm
custard poeder, 25 gram boter.
Water en suiker in yzer of aluminiym
pannetje doen en zoolang verwarmen, totdat
de massa schuimig, doch niet te bruin is ge
worden. Melk roerende toevoegen en massa
zachtjes door laten koken, daarna restee-
rende 60 gram suiker in de heete vloeistof
oplossen, tikje zout toevoegen. Custardpoe-
der met enkele lepels water aanmengen en
by de melk voegen. Massa roerende enkele
minuten door laten koken, daarna pan vgn
het vuur nemen en er de boter door klop
pen. Alles overgieten in glazen pudding-
sohaal en presenteeren met biscuits.
MARKTBBRICHTKN.
De boterheffing..
De heffing en steunuitkeering op boter
is, behoudens tusschentijdsche wijziging,
voor de week van 4 tot 11 Mei vastge
steld op 55 cent per kg (onveranderd).
De Nederlandsche boternoteering.
De commissienoteering voor Neder
landsche boterw erd heden vastgesteld
op 73 ct. (v. w 75 ct.) per kg.
RECEPTEN.
Chocolade-vanillepudding.
1 L. melk, >150 gram suiker, 1 stukje
boter, 1 pakje chocolade-custardpudding, 1
pakje vanille-custardpudding.
Deze toespijs is heel gauw te maken en
tevens zeer voordeelig, een factor, die te
genwoordig van zeer groot belang is. We
koken in twee pannetjes de melk, in elk
ongeveer vier kleine theekopjes, de rest
blijft ,om in 2 kommetjes de chocolade- en
vaniilecustardpudding aan te maken. Is er
reeds suiker by de custard, dan verdient
•het toch aanbeveling om nog één flinke eet
lepel by de kokende melk te voegen. Inge
val er geen suiker in het puddingpoeder is,
doen we by de vahille ons en by de cho
colade ruim Vu kopje. We maken eerst de
vanillevla, door de aangemengde custard by
de kokende melk te voegen en alles roerends
even door te laten koken, pan van het vuur.
helft van de boter byvoegen en daarna flink
gedurende eenige minuten opkloppen. Hel
andere custardpoeder op dfzelfde maniei
klaar makea, daarna een glazen schaal,
laag om laag met witte en bruine pudding
vullen. Het kloppen mag niet vergeten wor
den, daar de pudding hierdoor, alhoewel
geen eieren gebruikt zyn, veel luchtiger
wordt.
Kabeljauwstaart met groene kruv
densaus.
1 middelmatig groote kabeljauwstaart,
L. water, 100 gram boter, 40 gram bloem,
2 lepels zeer fijn gehakte kruiden, peter
selie, kervel, seldery, dragon.
Voor de bereiding snyden we de graat
uit de visch, wasschen deze, geven daarna
op afstanden kerven en zouten hem. In een
vuurvasten schotel, liefst langwerpig, komt
de visch met de helft van het water en de
boter, die wy" (met een deksel) in den oven
plaatsen en gaar laten worden, hetgeen on
geveer 20 25 minuten duurt; af en toa
met het vocht bedruipen. De boter en de
bloem worden tezamen verwarmd en ver
mengd, terwijl het vocht van de visch voor
zichtig wordt afgegoten en bij de bloem en
de boter komt. De saus door laten koken,
totdat ze mooi gebonden is. De pan van het
vuur nemen en de gehakte kruiden door de
saus roeren. De visch wordt op een ver
warmden schotel gelegd en de saus wordt
er overheen gegoten, eventueel nog wat fijn
gehakte peterselie over de bovenkant.
DE VROUW MET DEN BLAUWVOS.
Schouwburg-Bioscoop.
Het is niet de eerste maal, dat Geza Here-
leg's tooneelspel „Der Blaufuchs' als thema
voor een film wordt gebruikt. Nog in den
tyd van de zwygende film is er de roem
ruchtige comedie „Erotikon" van gemaakt
en thans, an een tijd, die als het ware voor
bestemd scheen voor „remakes" en „Neuge-
dcr '2Qth Centuty-Fox
MY LUCKY STAR
Macaronischotel.
200 gram macaroni, 1 L. water, zout, 100
gram rozijnen, 50 gram amandelen, 2 eieren,
65 gram boter, 100 gram suiker, paneer
meel.
De macaroni wordt in kleine stukjes ge
broken en gaar gekookt in water en zout,
daarna op een zeef gedaan om het overtol-
Zondagmorgen draait in de Schouwburg-
Bioscoop „Pareh de macht van de kris",
spelend in een kleine dess^temidden van de
rijstvelden op Java.
dien lichten trant gehouden, waarin de rol
van Zarah Leander is geschreven. Zooals
het een goed regisseur betaamt heeft hij
dien lichten geest ook geënt op de andere
spelers: zelfs Willy Birgel, grotf en ernstig
acteur als hij is, blykt dien minder drama-
tischen toon, dat lichte bltfspel-accent, uit
stekend te kunnen treffen, iets dat van Paul
Hörbiger, die als „dritte im Bunde" den
kern van de film vormt, al hiet eens meer
gezegd behoeft te worden.
Franz Weihmayr, die achter de camera
stond, heeft het Hongaarsche landschap,
dat een dankbaren achtergrond voor de film
vormt, byzonder fraai gefotografeerd, het
wynfeest is ook in rhythmisch opzicht een
stuk film geworden, dat behoort tot het bes
te wat hy ooit heeft gefilmd.
acnmerenae balletten zyn te bewonderen in de
nieuwe Sonja Henie film der 20th Centurv-Fox
MY LUCKY STAR Y
SONJA IN HOLLYWOOD.
Reünie-Bioscoop.
Toen Sonja Henie, Olympisch en we
reldkampioene schaats, die niet alleen
de glorie proefde van dit dan toch in
elk geval allerplezierigst amateurisme,
maar die bovendien een schitterend con
tract kreeg bij de 20th Century-Foxfilm
Corp. naar Hollywood toog, ging het ge
rucht, dat zij daar in het minst geen zin
in had en toen Sonja Henie daarop be
richtte, dat zij haar woonoord en haar
werk heerlijk vond, zei iedereen: „Dat
blijft niet!"
Maar het blijft wèl. Sonja ls daar nu
alweer twee Jaar en zij ls nog steeds vol
verrukking over alles en nog wat Haar
opgetogen brieven aan haar familie in
Noorwegen, haar enthousiaste uitingen
tegen de pers, die haar telkens weer in
terviewt het is allemaal eender: zij ls
Volgens hen, die het leven mennen te
is dit te véél. Naar hun opinie
zij Juist ongelukkig te zijn, on
danks haar interessanten werkkring,
haar heerlijk huis, haar goede vrienden,
haar vorstelijk inkomen, haar uitmun
tende gezondheid, kort en goed: on
danks alles, wat voor een Jong, eenvou
dig menschenkind zalig is
Er bestaan echter gelukskinderen, die
Inderdaad een leven krijgen van louter
zonneschijn En Sonja, die thans weel
een film voltooid heeft, waarin zij haar
fenomenale schaatskunst combineert
met haar frisch speeltalent, Sonja, wier
nieuwe film „Lucky Star" overal uit
muntend werd ontvangen, is gelukkig
Is het alleen maar toeval, dat die film
naar haar geluksster is gedoopt?...
Als tweede hoofdfilm draalt „Spoor-
wegduivels", een sensationeele spoorweg-
film.
Zondagmorgen zal men nog eens Paula
Weasely kunnen bewonderen in „Maske
rade".
staltungen", omdat de regisseurs onder toe
passing van een meer geperfectionnéerde
filmtedhniek opnieuw hun krachten kunnen
meten aan onderwerpen, die jaren her reeds
een doorslaand succes waren, in dezen tyd
dan, waarin men in alle filmcentra terug
grijpt op groote evenementen uit het ver
leden, is ook „Der Blaufuchs" nogmaals voor
de camera gekomen. En hoe?
Viktor Tourjansky, regisseur met licht-
Franschen inslag, wat behaagziek en daar
door vooral sterk in het suggereeren van
de sfeer van het Kammerspiel met zyn
merkwaardige doseering van drama en hu
mor heeft de film ditmaal geregisseerd en
Zarah Leander, de Zweedsche actrice,
heeft er de voornaamste rol in gekregen,
een rol, die haar voor de eerste maal in de
gelegenheid stelt ook den blijspelkarit van
haar talent eens naar voren te doen Komen.
Het kon niet anders of de film moest daar
door een verrassing worden, als was het al
leen maar omdat zy als het ware een weg-
I bereidster is geworden voör een nog groo-
tere spelontplooing van die fascineerende
verschijning, die Zarab Leander is en blyft.
Juist nu, met de groote Tsjaikofski-film
,J3s war eine rauschende Ballnacht" (die
Zarah Leander thans onder leiding van den
bekenden prof. Carl Froelich maakt) in het
verschiet, is „De vrouw met den blauwvos"-
een even welkom als geestig allegro-inter
mezzo. Tourjansky heeft de film voluit in
DE STILLE VERKLIKKER VAN
SCOTLAND YARD.
Thalia-Theater-
Niet alleen Scotland Yard, maar heel
Londen houdt zich bezig met het geval
van „den Verklikker". Het aantal dia
mantdiefstallen in de hoofdstad van En
geland stijgt onrustbarend en men weet,
dat een mysterieuze man steeds bereid
is om als ljeler op te treden. Maar als
de dieven Jlem hun .buit niet verkoopen
willen, verraadt hij hen zonder pardon
aan Scotland Yard. Dientengevolge zijn
er tal van juweelendieven gevat, maar
de Verklikker zelf is nog een groote on-
bekendé.
Bij een aantal mannen, die worden
opgepikt door de politie, omdat zij wel
licht iets met een der laatste diefstallen
te maken hebben, bevindt zich ook de
ex-inspecteur van Scotland Yard Bar-
rabal, vroeger een der beste speurders
van het corps, maar door drankmisbruik
aan lager wal geraakt Barrabal wil
graag bij de politie terugkomen en de
hoofdcommissaris stelt hem, na een ern
stig gesprek voor, om opnieuw bij Scot
land Yard te komen mits hij het drin
ken wil laten en... den Verklikker aan
de politie overleveren. Barrabal gaat
energiek aan 't werk en het gelukt hem
inderdaad. Wie de man is, na een .reeks
opwindende avonturen zult ge het pas
weten.
Eva en Co., de tweede hoofdfilm in
Thalia-Theater, is gemaakt naar een
verhaal van Lynn Root en Frank Fen-
ton voor de film bewerkt door Joseph
Anthony, Mannie Seff en David Hertz.