GOUDSCIIE COURANT Tweede blad Vrijdag 16 Juni 1939 Deze C< No. 20060 FILMNIEUWS. Dit blad verach VACï V Hans Memlinc. I Würzburg en zijn Mozart- f eesten. Rare beroepen in de studio. De N< --- Dick rowel en Anita Louise in ,,Kom je ook op de races”. „Würzburg”Het residentiepaleis gezien van den slottuin uit. dj^yonder- j kamermuziekavonden in de keizerzaal kestmuziek met koor; op een gras- sclivrl-M» componist tegelijk zoo aangrijpend en zoo lieflijk zijn vreugde en. zijn leed weet uit te zingen. De pauze breekt aan. Alles verlaat de zaal en stroomt naar het balcon of naar het trappenhuis. Onderwijl wor den de kaarsen aangestoken. Tot dan toe was er slechts kaarsenlicht op 't podium, nu echter wordt heel de kei zerzaal verlicht en deze stelt eerst in De residentie biedt absoluut uit zonderlijke mogelijkheden voor fees telijke muziek. De bezoekers stroo- men dan ook van overal naar Würz burg en de landsletters in het auto park geven een indruk van de belang stelling, welke er ook in het buiten- Mozartfeesten bestaat, licht der ondergaande men 1 gier van der Weydeh, op wiens ate lier inderdaad een „Hans” gewerkt heeft, wellicht ook Simon Harmion en niet te vergeten Dirk Bouts). En Memlinc’s tijd duidt Haesaerts uit wij allen in dezen woeligen tijd een beetje rust en vrede van noode hebben. Het zien van de schoone re producties is, aan de hand van onzen Belg’ischen cicerone, een extra genot, en het zal iedereen doen verlangen naar nóg meer; een reisje naar Brug ge, om weer eens van aangezicht tot aangezicht tegenover dezen edelen kunstenaar te staan Kraakdetectives, groentenboeren, kwakers en ijspegelbakkers. oi een wonderlijk geheel, bij de - „Nachtmuziek in den Slottuin” biedt tot -één geheel °°k de natuur nog haar medewerking. In den tuin van het residentiepaleis vindt men terrassen, rondeelen, bal- cons, een groot, schilderachtig temid den van bosschages gelegen rosarium en van alle kartten klinkt er muziek. Op het eene terras speelt een blaas- orkest, op het andere weerklinkt or- land voor 4 In het goudio zon betreedt^men het sprookjesach- den Brugschen schilder te tige trappenhuis'Van het paleis. Hier kan men slechts plechtig schrijden en op die wijze komt men reeds in de juiste stemming, nog vóór men de mooiste -concertzaal ter wereld be treedt. In de keizerzaal ontkomt nie mand aan de feëerie van kleurenspel en lichtglans, welke de scheidende om een poëtische fi de instrumenten worden gestemd, guur als Memlinc te benaderen, „dien maar buiten de groote, openstaande vensters wordt ook gestemd: het zijn de merels, de vinken en de nachte galen, wier fluiten en slaan het con cert zal vergezellen, echter zonder de muziek te storenhet hoort er bij. heeft de onaardige gewoonte om der- gelijke bijgeluiden altijd extra duide- lijk op te vangen. Daarom gaat Ba- ker voor een décor in gebruik geno men wordt, nog eens rond met zijn aan. De losjes in elkaar gezette de cors en de snel samengetimmerde filmmeubels, willen nog wel eens on deugdelijk van constructie zijn en er door den flakkerenden glans de<- kaarsen... Vormen zoo bij de concerten en de Vreemdsoortig^ beroepen zijn er in de filmstudio’s b|j dozijnen te vinden Is het spelen voor een doode film camera al een raar werkje voor wie het goed bekijkt, de tot in het uiterste doorgevoerde arbeidsverdeeling en specialisatie, waai- de Amerikanen zulke vrienden van zijn, leidt tot al heel ongewone dingen. Wanneer er in een studio een vloer geboend meet worden verschijnt daar een speciale werkman voor. Maar als er op de muur van hetzelfde décor een spatje zit en de regisseur zou den man vragen of hij dat er en passant even af wilde vegen, zou de vloeren- poetser een verbaasd gezicht trekken. Want spatten van muren afvegen be hoort niet tot zijn taak. Daar zijn weer aparte lieden voor en het zou officieel in strijd zijn met de codes van de vakvereenigingen der vloeren- 'poetsers en der murenschilders wan neer de een het werk van den ander overnam. De stem van Donald Duck. Hollywood wemelt van imitators, die dierengeluiden en zoo namaken: de menschen, die de stemmen van Popeye, Bette Boop, Olive Oyl en an dere beroemde „sterren” creëerden, zijn* grootheden in hun soort. Een van JN den vacantietyd t 1 korter of langer op dam voor beschikbaar \eroorlooft, om in een lyksche omgeving ver voor lichaam en geest, tie gaan vroeger een de heter gesitueerden loven, in de latere jar worden. De gelegenhei in door de moderne ve de organisatie van het genomen, dat het dooi tiedagen elders gemec waarvan ieder kan pr< De Nederlander trek nu de grenzen hem ge den, trekt hy ook naa al is hij de taal van elechts ten deele mach gingen en de reisbu overal waar hij wezer gtandige toerist is dat geleider de grenzen ov meer vertrouwd wezen land dat hy bezoekt. 1 Hederlanders, die de t trek naar het buitei VMgntietijd door te br Is het in het algem«< ae Nederlander de gn indrukken op te doen v om daarmede zijn kern te verrijken, het is niet de zucht om naar het gegrond is op de mee de grenzen te geniet andere landen natu kunstgenot bieden kun buitenland trekt om ei moet zeker zijn eigf keren kennen. Er zij zoo tallooze mooie sti nieten kan van bosch strand, er is in onze s1 wekkends, dat men in geefs zal zoeken dat gen dat ons eigen lan van natuur en kunst, koort. Het Hotel- en Rei De omstandigheid d het bezoek van buitei land In sterke mate i- het over de grens trek' ders aanzienlijk is tot hotel en restaurants breeden zin in een ze gebracht, waardoor vc het hebben moeten opp Tn een persconferen „De Witte Brug” m heeft de voorzitter vi gewezen dat het hotel in de latere jaren èn beioek èn door de er onder die bedrijven g was ten onder te gaan 1935 onder leiding van In samenwerking me van Werkgevers, de •landsbond en de A voor Vreemdelingenv daarin eenige verbeter Rfcgeering het inzicht lichting van lasten no den noodtoestand een weg daartoe is betrede bescherming van den wording, aan de vestl fide bedrijven zal dooi borden gesteld, om t< goede bedrijf in discri Drankwet, die zoo ti bepalingen bevat woi ringscommlssie gnder °*n verruiming te krijt gunnings- en verlofste lende bepalingen, die I bevat. De Zondagswet Mar nieuw leven moei nieuw gevaar opl kleur en steen schijnen te gaan bewe- gen,’ deel te willen nemen aan het feest. Het laatste deel van het concert ABONNEMENT SPI b«orging per looper Abonnementen werd ty oase agenten en lo Onze bureaux zijta c latere. 2745 Poetrelce nieuw bergambac NIEUWERKE „KOM JE OOK OP DE RACES". Werner Bross-film. Reunie-Bioscoop. Peter Mason, die voorwendt de beroemd» heer-ryder Peter 'Randall te zyn en in één der grootste races van het seizoen, de Mary- land-steeple-chaae mee zal rijden, is daar in werkelijkheid om de sportartikelen, ryklee- ding enz. van de zaak, waar hij werkzaam is, Fromai| Detridge, te demonstreeren. Hy heeft daartoe met zijn bediende Franklin Dexter zyn intrek in een groot hotel geno men en bereidt zich z.g. voor op de groote race. Peter Mason wordt op een fuif ge vraagd by een zekeren Kolonel Withering, eigenaar van Jeepers Creepers, een prach tig, maar wild paard. De’nicht van den Kolonel, Ellen Parker, aanbidt Peter als een held en denkt, dat hij op Jeepers Creepers haar kleuren zal ver dedigen in den grooten wedstryd. Terwyl zy Peter de stallen laat zien, breekt Jeepers plotseling los en Peter, door schrik bevangen, valt vanaf het dak op den rug van het paard. Het wordt een dolle rit, Cabe, de oppasser van Jeepers zet hem op een motorrijwiel na en weet door een trompet-soló het paard te kalmeeren. Peter is door dit voorval de held van den dag geworden. Hy is nu wel ge noodzaakt Jeepers Creepers in de Steeple chase te rijden. Vóór den wedstryd biecht Peter Ellen zoowel zyn ware identiteit als zijn liedfe voor haar op. De wedstryd neemt een aanvang. Peter heeft met Cabe afgesproken, dat deze hem met een band gezeten in een vrachtauto zal begeleiden langs een weg, welke parallel met het af te leggen traject loopt. Dit alles verloopt schitterend, Cabe en zyn band spe len Jeepers Creepers, de lievelings-song van het paard en Jeepers zelf loopt als de beste en ligt reeds vry spoedig aan den kop. Het is een dolle klucht en Dick Powell en Anta Louise spelen beter dajkooit. veld hoort men a capella zingen, ter wijl op het groote balcon kamermu ziek ten gehoore wordt gebracht; zangers en zangeressen treden op en vrijwel alle bekende instrumenten la- 1 ten zich hooren. Het massief van het paleis werkt als eèn reusachtig klank bord. Twee of drie instrumenten, die op het groote balcon bespeeld worden zijn voldoende om heel den tuin te 1 vullen, die dikwijls door vijf- tot zes duizend ademloos luisterende toehoor ders bevolkt wordt. „VERDACHTE STA OP". Thalia-Theater. „Verdachte sta op" met Dolores del Rio en Douglas Fairbanks Jr. die vanaf heden in het Thalia-Theater draait is een spannend verhaal met tal van on verwachte situaties. Op een avond in April kijkt Morel, de impresario van het Alhambra Theater in Parijs, dat bekend staat om zijn prach tige revue’s, naar de repetitie van een nieuwe revue. Naast Morel zit zijn vrien din, Yvette Delange, de ster van het ge zelschap. Nadat de dansgirls van het tooneel verdwenen zijn, verschijnt ’njong dans paar: Tony en Gaby Seymour om een zigeunerdans uit te voeren. Yvette ziet met belangstelling toe en vooral Tony, i met zijn knap uiterlijk en zijn lenig I lichaam, wekt haar bewondering. De I dans eindigt mot het werpen van een I mes, waarmee Gaby haai echtgenoot I zoogenaamd doodt. Yvette stuurt Tony na het beëindigen van den dans een uit- noodiging om haar dien avond te komen Opzoeken, maar Tony weigert. Daardoor geprikkeld maakt zij bij de generale re petitie zulke hatelijke opmerkingen, spe ciaal over Gaby, dat deze weigert verder te dansen. Een hevige ruzie ontstaat tusschen de beide jaloersche vrouwen en Yvette dreigt, dat zij niet op zal treden, als de Seymour’s niet ontslagen worden. Morel haalt Tony na veel gepraat over dm 's avonds naar Yvette’s woning te gaan om do zaak te sussen, want Morel wil graag het danspaar behouden. Gaby ontdekt, dat Tony naar Yvette zal gaan cn maakt een scène Boos gaan zij uit elkaar Tony ontmoet bij het verlaten van het theater een armoedig gekleed man, die hem den weg vraagt naar Yvette's kleedkamer Yvette komt niet thuis en na een poos gewacht te hebben, gaat Tony naar zijn eigen huis. Gaby heeft na de ruzie met Tony door de stra ten gezworven, maar bij haar thuiskomst verzoent zij zich weer met haar man. Zij worden gestoord door de politie, die Gaby komt arresteeren. Yvette Delange is dood in haar kleedkamer gevonden met het mes van Gaby in haar borst. Tony stiet alles in het werk om het bewijs van zijn vrouw’s onschuld te leveren. Of het hem gelukt, do film zal het u vertellen. „KUNSTZIJDE'* met Willy Fritsch en Kathe von Nagy. Schouwburg-Bioscoop. „Kunstzijde”, een nieuwe Ufa-fllm, brengt na langen tijd weer eens Willy Fritsch en Kathe von Nagy te zamen in een rolprent. De film stelt de uitwassen van hot bedrijfsleven en de verwording van de maatschappij na den grooten oorlog voor. De twee personen, die elkander in dit draaiboek bevechten, een O.W.’er en een groot-kapitalist van de ergste soort en een man met nationale en sociale visie, strijden hun strijd zonder een enkele complicatie. In zooverre onderscheidt zich deze film niet van een willekeurig product voor een vollastheater waarin de witte deugd de zwarte ondeugd overwint. Er zijn ech ter andere elementen, die deze Ufa-fllm zeer aantrekkelijk maken, boven een zeer goede, strakke dialoog en een wegle, die van typeeren weet. elke scène de scheurtjes in het ijs vol giet met warm water. En als er ge huild moet worden staat er naast de camera een „tranendokter”, die door een fijn buisje mentholdamp in het gezicht van de bedroefde speelster blaast en onweerstaanbaar waterlan- i ders oproept. Phot. UU-HImmercrt Willy Fritsch ‘M w die met Kathe von Nagy de hoofdrol» speelt in de Ufa-fllm „Kunstzijde". Schouwburg-Bioscoop. hamer en spijkers en controleert alles wat in zijn voegen kraken kan. Egbert Barker, een electricien uit ’de Paramountstudio’s, heeft een zeer interessant nevenberoep: hij is spin- newebbenmaker. Hij fabriceert een soort rubber-sblutie, die met behulp van een luchtspuit, die veel van een stofzuiger weg heeft, tot draden wordt. Bob Martin is zijn collega en de draden, die zij trekken zijn zoo realistisch dat ze niet van echte te deskundigen. En als een acteur zijn weergalooze handigheid in het schei p- schieten ten toon spreidt moeten de is. toeschouwers heusch niet denken, dat hij dat allemaal zelf doet, want naast de camera zit een scherpschutter met een windbuks, die tegelijk met het ontploffen van den „lossen floddei Onder’de leiding van dr. Hermann Zilcher vindt in de keizerzaal en de slottuin der Würzburger residentie van 17 tot 22 Juni het XVIIIde Mo- zartfeest plaats. Den 17den Juni wordt er nachtmuziek ton belmore ge bracht in den slottuin en den 20sten in de keizerzaal. Op 18 en 22 Juni worden er Mozartconcerten gegeven, terwijl den 19den Juni de Groote Mi in C-mol wordt uitgevoerd in de hoi- kerk. In het jaar 1020 «werd ik directed zoo vertelde prof. dr. Herm. Zilcher, van het staatsconservatorium t< Würzburg en al spoedig dirigeerde il ogn concert in het monumentale bouw werk van Balthasar Neumann, het residentiepaleis van Würzburg. Ook Mozart stond op het program en daar- bij had ik het gevoel, dat ik dé W- rukkelijke ornamenten en d^ronder- kamermuziekavonden in de keizerzaal lyke lijnen dezer heerlijke architec- wandschilderingen, muziek en archi- tuur slechts-,met den dirige^ktok be-, i 'tectuur hoefde na te trekken. Muziek en om geving smolten samen t en van dit oogenblik af stond het voor ‘my vast, dat hier Mozart-feeSten ont staan moesten. Zoo werden er in 1921 voor het eerst te Würzburg Mozart- feesten gehouden, die voortaan jaar lijks plaats gevonden hebben en die vdn heinde en verre bezoekers trek ken. Zooals dat ook elders het geval is geweest, heb ik in tien loop der ja ren het plan der feesten eenigszins verruimd en sindsdien worden er re gelmatig werken ten gehoore ge bracht van voorgangers, tijdgenooten en navolgers van Mozart. Mits zij slechts pasten bij de kleur en den vorm dezer omgeving! Zoo kon het gebeuren, dat hier menig modern werk voor het eerst werd uitgeveerd. zwijgenden Memlinc heenruischen. dan ook onnavolgbaar. Bake Baker is „kraakdetectives’. Dat beteekent niet, dat hy zich spe- I onrustige droomen. Doch gauw vindt nen deze twee menschelyke spinnen Rraken en piepen. En de microfoon hij den weg terug naar zijn gewone i het werk vlugger dan hun achtpooti- 1 --J-J1-- begint. Zachte, rustige tonen zweven 1 sereniteit, deze eeuwenoude sereni- ge dierlijke collega’s. J tiet, waarvan hij de jongste erfge- Als Sonja Henie aan een ijsfilm naam is.” j bezig is, staat er achter de schermeh En voegen wij er aan toe: waar- een man met een fijn gietertje, die na I Als Sonja Henie aan een ijsfilm i bezig is, staat er achter de schermeh Voor wapens zijn er natuurlijk ook maar langs het fluweel-fijne atelier van den stem van Donald Duck kwaakt Hij is duidt meer technische hoedanigheden zerzaai veriicnv en uvze m neemmovuvn. den gouden gloed der kaarsen haar Dan staat de laatste gotische schil- volle pracht ten toon. De figuren uit der verstrooid door wat weet hij kleur en steen schijnen te gaan bewe- niet en verrast ziet hij zijn eigen onderscheiden zijn en bovendien kun- Paul Haesaerts over den Brugschen Meester'-in een aflevering van „Beeldende Kunst”. „Men zou haast zeggen, dat Mem linc heel zijn werk aan de H. Maagd heeft opgedragen. Zij is zoowel het geestelijke als decoratieve en archi tecturale middelpunt van bijna alle werken van den meester” Aldus schrijft Paul Haesaerts in ’t jongste, geheel aan Memlinc gewijde nummer van het maandblad „Beel dende Kunst” onder redactie van A. M. Hammacher en Paul Haesaerts, met medewerking van dr. J. G. van Gelder (Uitgeversbedrijf „De Spie- ghel’.’ te Amsterdam). In een voor ieder verstaanbare taal weet de schrijver veel schoons over zeggen, wiens werk men binnenkort in zijn oude woonplaats in een ongehoord aantal bijeen zal vinden. Men zal daar weer kunnen zien „hoe feeder hij is, hoe overvloeiend van zacht moedigheid”. j Paul Haesaerts is in zijn schrijven een dichter, en» men mag zeker wei avondzon daar te voorschijn toovert; een dichter zijn de instrumenten worden westemd. o-nur als Momlin droomer, voor wien droomen een toe stand werd”. De schrijver houdt overigens al te uitbundige lyriek met gelukkige re serve in; en na Memlinc in zijn leven --t"en... legende te hebben laten zien, Gewoonlijk begin ik met plechtige geeft hij ook zijn leertijd en invloe- klanken. Ik blijf in overeenstemming I den aan (Lochner, maar vooral Ro- met het Jicht en zoodra de figuren der ornamenten en wandschilderin- gen geheimzinnig beginnen te sche meren in violette schaduwen, geef ik de zware muziek van den tragischen Mozart, die als vrijwel geen andere o.m> aldus aan: „Een wereld sterft: de wereld der middeleeuwen en der gothische kunst een nieuwe wereld wordt geborende wereld der barok en opbruisende Re naisance. Een nieuwe levensadem waait over de wereld die Brugge niet beroert, maar koers zet naar Antwer- 1 de weinige echter, die een vast con- pen. Een enkele maal toch zal hij tract heeft is Clarence Nash, jie de ciaal met inbraken bezig houdt,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 4