GOUDSCIIE COURANT
Tweede blad
Vrijdag 16 Juni 1939
Deze C<
No. 20060
FILMNIEUWS.
Dit blad verach
VACï
V
Hans Memlinc.
I
Würzburg en zijn Mozart-
f eesten.
Rare beroepen in de studio.
De N<
---
Dick rowel en Anita Louise in ,,Kom je ook op de races”.
„Würzburg”Het residentiepaleis gezien van den slottuin uit.
dj^yonder- j kamermuziekavonden in de keizerzaal
kestmuziek met koor; op een gras-
sclivrl-M»
componist tegelijk zoo aangrijpend en
zoo lieflijk zijn vreugde en. zijn leed
weet uit te zingen.
De pauze breekt aan. Alles verlaat
de zaal en stroomt naar het balcon of
naar het trappenhuis. Onderwijl wor
den de kaarsen aangestoken. Tot dan
toe was er slechts kaarsenlicht op 't
podium, nu echter wordt heel de kei
zerzaal verlicht en deze stelt eerst in
De residentie biedt absoluut uit
zonderlijke mogelijkheden voor fees
telijke muziek. De bezoekers stroo-
men dan ook van overal naar Würz
burg en de landsletters in het auto
park geven een indruk van de belang
stelling, welke er ook in het buiten-
Mozartfeesten bestaat,
licht der ondergaande
men 1
gier van der Weydeh, op wiens ate
lier inderdaad een „Hans” gewerkt
heeft, wellicht ook Simon Harmion
en niet te vergeten Dirk Bouts).
En Memlinc’s tijd duidt Haesaerts
uit wij allen in dezen woeligen tijd
een beetje rust en vrede van noode
hebben. Het zien van de schoone re
producties is, aan de hand van onzen
Belg’ischen cicerone, een extra genot,
en het zal iedereen doen verlangen
naar nóg meer; een reisje naar Brug
ge, om weer eens van aangezicht tot
aangezicht tegenover dezen edelen
kunstenaar te staan
Kraakdetectives, groentenboeren,
kwakers en ijspegelbakkers.
oi
een wonderlijk geheel, bij de
- „Nachtmuziek in den Slottuin” biedt
tot -één geheel °°k de natuur nog haar medewerking.
In den tuin van het residentiepaleis
vindt men terrassen, rondeelen, bal-
cons, een groot, schilderachtig temid
den van bosschages gelegen rosarium
en van alle kartten klinkt er muziek.
Op het eene terras speelt een blaas-
orkest, op het andere weerklinkt or-
land voor 4
In het goudio
zon betreedt^men het sprookjesach- den Brugschen schilder te
tige trappenhuis'Van het paleis. Hier
kan men slechts plechtig schrijden en
op die wijze komt men reeds in de
juiste stemming, nog vóór men de
mooiste -concertzaal ter wereld be
treedt. In de keizerzaal ontkomt nie
mand aan de feëerie van kleurenspel
en lichtglans, welke de scheidende
om een poëtische fi
de instrumenten worden gestemd, guur als Memlinc te benaderen, „dien
maar buiten de groote, openstaande
vensters wordt ook gestemd: het zijn
de merels, de vinken en de nachte
galen, wier fluiten en slaan het con
cert zal vergezellen, echter zonder de
muziek te storenhet hoort er bij.
heeft de onaardige gewoonte om der-
gelijke bijgeluiden altijd extra duide-
lijk op te vangen. Daarom gaat Ba-
ker voor een décor in gebruik geno
men wordt, nog eens rond met zijn
aan. De losjes in elkaar gezette de
cors en de snel samengetimmerde
filmmeubels, willen nog wel eens on
deugdelijk van constructie zijn en
er door den flakkerenden glans de<-
kaarsen...
Vormen zoo bij de concerten en de
Vreemdsoortig^ beroepen zijn er in
de filmstudio’s b|j dozijnen te vinden
Is het spelen voor een doode film
camera al een raar werkje voor wie
het goed bekijkt, de tot in het uiterste
doorgevoerde arbeidsverdeeling en
specialisatie, waai- de Amerikanen
zulke vrienden van zijn, leidt tot al
heel ongewone dingen.
Wanneer er in een studio een vloer
geboend meet worden verschijnt daar
een speciale werkman voor. Maar als
er op de muur van hetzelfde décor
een spatje zit en de regisseur zou den
man vragen of hij dat er en passant
even af wilde vegen, zou de vloeren-
poetser een verbaasd gezicht trekken.
Want spatten van muren afvegen be
hoort niet tot zijn taak. Daar zijn
weer aparte lieden voor en het zou
officieel in strijd zijn met de codes
van de vakvereenigingen der vloeren-
'poetsers en der murenschilders wan
neer de een het werk van den ander
overnam.
De stem van Donald Duck.
Hollywood wemelt van imitators,
die dierengeluiden en zoo namaken:
de menschen, die de stemmen van
Popeye, Bette Boop, Olive Oyl en an
dere beroemde „sterren” creëerden,
zijn* grootheden in hun soort. Een van
JN den vacantietyd t
1 korter of langer op
dam voor beschikbaar
\eroorlooft, om in een
lyksche omgeving ver
voor lichaam en geest,
tie gaan vroeger een
de heter gesitueerden
loven, in de latere jar
worden. De gelegenhei
in door de moderne ve
de organisatie van het
genomen, dat het dooi
tiedagen elders gemec
waarvan ieder kan pr<
De Nederlander trek
nu de grenzen hem ge
den, trekt hy ook naa
al is hij de taal van
elechts ten deele mach
gingen en de reisbu
overal waar hij wezer
gtandige toerist is dat
geleider de grenzen ov
meer vertrouwd wezen
land dat hy bezoekt. 1
Hederlanders, die de t
trek naar het buitei
VMgntietijd door te br
Is het in het algem«<
ae Nederlander de gn
indrukken op te doen v
om daarmede zijn kern
te verrijken, het is niet
de zucht om naar het
gegrond is op de mee
de grenzen te geniet
andere landen natu
kunstgenot bieden kun
buitenland trekt om ei
moet zeker zijn eigf
keren kennen. Er zij
zoo tallooze mooie sti
nieten kan van bosch
strand, er is in onze s1
wekkends, dat men in
geefs zal zoeken dat
gen dat ons eigen lan
van natuur en kunst,
koort.
Het Hotel- en Rei
De omstandigheid d
het bezoek van buitei
land In sterke mate i-
het over de grens trek'
ders aanzienlijk is tot
hotel en restaurants
breeden zin in een ze
gebracht, waardoor vc
het hebben moeten opp
Tn een persconferen
„De Witte Brug” m
heeft de voorzitter vi
gewezen dat het hotel
in de latere jaren èn
beioek èn door de er
onder die bedrijven g
was ten onder te gaan
1935 onder leiding van
In samenwerking me
van Werkgevers, de
•landsbond en de A
voor Vreemdelingenv
daarin eenige verbeter
Rfcgeering het inzicht
lichting van lasten no
den noodtoestand een
weg daartoe is betrede
bescherming van den
wording, aan de vestl
fide bedrijven zal dooi
borden gesteld, om t<
goede bedrijf in discri
Drankwet, die zoo ti
bepalingen bevat woi
ringscommlssie gnder
°*n verruiming te krijt
gunnings- en verlofste
lende bepalingen, die
I bevat. De Zondagswet
Mar nieuw leven moei
nieuw gevaar opl
kleur en steen schijnen te gaan bewe-
gen,’ deel te willen nemen aan het
feest. Het laatste deel van het concert
ABONNEMENT SPI
b«orging per looper
Abonnementen werd
ty oase agenten en lo
Onze bureaux zijta c
latere. 2745 Poetrelce
nieuw
bergambac
NIEUWERKE
„KOM JE OOK OP DE RACES".
Werner Bross-film.
Reunie-Bioscoop.
Peter Mason, die voorwendt de beroemd»
heer-ryder Peter 'Randall te zyn en in één
der grootste races van het seizoen, de Mary-
land-steeple-chaae mee zal rijden, is daar in
werkelijkheid om de sportartikelen, ryklee-
ding enz. van de zaak, waar hij werkzaam
is, Fromai| Detridge, te demonstreeren.
Hy heeft daartoe met zijn bediende Franklin
Dexter zyn intrek in een groot hotel geno
men en bereidt zich z.g. voor op de groote
race. Peter Mason wordt op een fuif ge
vraagd by een zekeren Kolonel Withering,
eigenaar van Jeepers Creepers, een prach
tig, maar wild paard.
De’nicht van den Kolonel, Ellen Parker,
aanbidt Peter als een held en denkt, dat hij
op Jeepers Creepers haar kleuren zal ver
dedigen in den grooten wedstryd.
Terwyl zy Peter de stallen laat zien,
breekt Jeepers plotseling los en Peter, door
schrik bevangen, valt vanaf het dak op den
rug van het paard.
Het wordt een dolle rit, Cabe, de oppasser
van Jeepers zet hem op een motorrijwiel na
en weet door een trompet-soló het paard te
kalmeeren. Peter is door dit voorval de held
van den dag geworden. Hy is nu wel ge
noodzaakt Jeepers Creepers in de Steeple
chase te rijden. Vóór den wedstryd biecht
Peter Ellen zoowel zyn ware identiteit als
zijn liedfe voor haar op.
De wedstryd neemt een aanvang. Peter
heeft met Cabe afgesproken, dat deze hem
met een band gezeten in een vrachtauto zal
begeleiden langs een weg, welke parallel
met het af te leggen traject loopt. Dit alles
verloopt schitterend, Cabe en zyn band spe
len Jeepers Creepers, de lievelings-song van
het paard en Jeepers zelf loopt als de beste
en ligt reeds vry spoedig aan den kop.
Het is een dolle klucht en Dick Powell en
Anta Louise spelen beter dajkooit.
veld hoort men a capella zingen, ter
wijl op het groote balcon kamermu
ziek ten gehoore wordt gebracht;
zangers en zangeressen treden op en
vrijwel alle bekende instrumenten la- 1
ten zich hooren. Het massief van het
paleis werkt als eèn reusachtig klank
bord. Twee of drie instrumenten, die
op het groote balcon bespeeld worden
zijn voldoende om heel den tuin te 1
vullen, die dikwijls door vijf- tot zes
duizend ademloos luisterende toehoor
ders bevolkt wordt.
„VERDACHTE STA OP".
Thalia-Theater.
„Verdachte sta op" met Dolores del
Rio en Douglas Fairbanks Jr. die vanaf
heden in het Thalia-Theater draait is
een spannend verhaal met tal van on
verwachte situaties.
Op een avond in April kijkt Morel, de
impresario van het Alhambra Theater in
Parijs, dat bekend staat om zijn prach
tige revue’s, naar de repetitie van een
nieuwe revue. Naast Morel zit zijn vrien
din, Yvette Delange, de ster van het ge
zelschap.
Nadat de dansgirls van het tooneel
verdwenen zijn, verschijnt ’njong dans
paar: Tony en Gaby Seymour om een
zigeunerdans uit te voeren. Yvette ziet
met belangstelling toe en vooral Tony,
i met zijn knap uiterlijk en zijn lenig
I lichaam, wekt haar bewondering. De
I dans eindigt mot het werpen van een
I mes, waarmee Gaby haai echtgenoot
I zoogenaamd doodt. Yvette stuurt Tony
na het beëindigen van den dans een uit-
noodiging om haar dien avond te komen
Opzoeken, maar Tony weigert. Daardoor
geprikkeld maakt zij bij de generale re
petitie zulke hatelijke opmerkingen, spe
ciaal over Gaby, dat deze weigert verder
te dansen. Een hevige ruzie ontstaat
tusschen de beide jaloersche vrouwen en
Yvette dreigt, dat zij niet op zal treden,
als de Seymour’s niet ontslagen worden.
Morel haalt Tony na veel gepraat over
dm 's avonds naar Yvette’s woning te
gaan om do zaak te sussen, want Morel
wil graag het danspaar behouden. Gaby
ontdekt, dat Tony naar Yvette zal gaan
cn maakt een scène Boos gaan zij uit
elkaar Tony ontmoet bij het verlaten
van het theater een armoedig gekleed
man, die hem den weg vraagt naar
Yvette's kleedkamer Yvette komt niet
thuis en na een poos gewacht te hebben,
gaat Tony naar zijn eigen huis. Gaby
heeft na de ruzie met Tony door de stra
ten gezworven, maar bij haar thuiskomst
verzoent zij zich weer met haar man. Zij
worden gestoord door de politie, die Gaby
komt arresteeren. Yvette Delange is dood
in haar kleedkamer gevonden met het
mes van Gaby in haar borst. Tony stiet
alles in het werk om het bewijs van zijn
vrouw’s onschuld te leveren. Of het hem
gelukt, do film zal het u vertellen.
„KUNSTZIJDE'*
met Willy Fritsch en Kathe von Nagy.
Schouwburg-Bioscoop.
„Kunstzijde”, een nieuwe Ufa-fllm,
brengt na langen tijd weer eens Willy
Fritsch en Kathe von Nagy te zamen in
een rolprent. De film stelt de uitwassen
van hot bedrijfsleven en de verwording
van de maatschappij na den grooten
oorlog voor.
De twee personen, die elkander in dit
draaiboek bevechten, een O.W.’er en een
groot-kapitalist van de ergste soort en
een man met nationale en sociale visie,
strijden hun strijd zonder een enkele
complicatie.
In zooverre onderscheidt zich deze film
niet van een willekeurig product voor
een vollastheater waarin de witte deugd
de zwarte ondeugd overwint. Er zijn ech
ter andere elementen, die deze Ufa-fllm
zeer aantrekkelijk maken, boven een zeer
goede, strakke dialoog en een wegle, die
van typeeren weet.
elke scène de scheurtjes in het ijs vol
giet met warm water. En als er ge
huild moet worden staat er naast de
camera een „tranendokter”, die door
een fijn buisje mentholdamp in het
gezicht van de bedroefde speelster
blaast en onweerstaanbaar waterlan-
i ders oproept.
Phot. UU-HImmercrt
Willy Fritsch ‘M w
die met Kathe von Nagy de hoofdrol» speelt
in de Ufa-fllm „Kunstzijde".
Schouwburg-Bioscoop.
hamer en spijkers en controleert alles
wat in zijn voegen kraken kan.
Egbert Barker, een electricien uit
’de Paramountstudio’s, heeft een zeer
interessant nevenberoep: hij is spin-
newebbenmaker. Hij fabriceert een
soort rubber-sblutie, die met behulp
van een luchtspuit, die veel van een
stofzuiger weg heeft, tot draden
wordt. Bob Martin is zijn collega en
de draden, die zij trekken zijn zoo
realistisch dat ze niet van echte te
deskundigen. En als een acteur zijn
weergalooze handigheid in het schei p-
schieten ten toon spreidt moeten de
is.
toeschouwers heusch niet denken, dat
hij dat allemaal zelf doet, want naast
de camera zit een scherpschutter met
een windbuks, die tegelijk met het
ontploffen van den „lossen floddei
Onder’de leiding van dr. Hermann
Zilcher vindt in de keizerzaal en de
slottuin der Würzburger residentie
van 17 tot 22 Juni het XVIIIde Mo-
zartfeest plaats. Den 17den Juni
wordt er nachtmuziek ton belmore ge
bracht in den slottuin en den 20sten
in de keizerzaal. Op 18 en 22 Juni
worden er Mozartconcerten gegeven,
terwijl den 19den Juni de Groote Mi
in C-mol wordt uitgevoerd in de hoi-
kerk.
In het jaar 1020 «werd ik directed
zoo vertelde prof. dr. Herm. Zilcher,
van het staatsconservatorium t<
Würzburg en al spoedig dirigeerde il
ogn concert in het monumentale bouw
werk van Balthasar Neumann, het
residentiepaleis van Würzburg. Ook
Mozart stond op het program en daar-
bij had ik het gevoel, dat ik dé W-
rukkelijke ornamenten en d^ronder- kamermuziekavonden in de keizerzaal
lyke lijnen dezer heerlijke architec- wandschilderingen, muziek en archi-
tuur slechts-,met den dirige^ktok be-, i 'tectuur
hoefde na te trekken. Muziek en om
geving smolten samen t
en van dit oogenblik af stond het voor
‘my vast, dat hier Mozart-feeSten ont
staan moesten. Zoo werden er in 1921
voor het eerst te Würzburg Mozart-
feesten gehouden, die voortaan jaar
lijks plaats gevonden hebben en die
vdn heinde en verre bezoekers trek
ken. Zooals dat ook elders het geval
is geweest, heb ik in tien loop der ja
ren het plan der feesten eenigszins
verruimd en sindsdien worden er re
gelmatig werken ten gehoore ge
bracht van voorgangers, tijdgenooten
en navolgers van Mozart. Mits zij
slechts pasten bij de kleur en den
vorm dezer omgeving! Zoo kon het
gebeuren, dat hier menig modern
werk voor het eerst werd uitgeveerd.
zwijgenden Memlinc heenruischen. dan ook onnavolgbaar.
Bake Baker is „kraakdetectives’.
Dat beteekent niet, dat hy zich spe-
I onrustige droomen. Doch gauw vindt nen deze twee menschelyke spinnen Rraken en piepen. En de microfoon
hij den weg terug naar zijn gewone i het werk vlugger dan hun achtpooti- 1 --J-J1--
begint. Zachte, rustige tonen zweven 1 sereniteit, deze eeuwenoude sereni- ge dierlijke collega’s.
J tiet, waarvan hij de jongste erfge- Als Sonja Henie aan een ijsfilm
naam is.” j bezig is, staat er achter de schermeh
En voegen wij er aan toe: waar- een man met een fijn gietertje, die na
I Als Sonja Henie aan een ijsfilm i
bezig is, staat er achter de schermeh
Voor wapens zijn er natuurlijk ook
maar
langs het fluweel-fijne atelier van den stem van Donald Duck kwaakt Hij is duidt meer technische hoedanigheden
zerzaai veriicnv en uvze m neemmovuvn.
den gouden gloed der kaarsen haar Dan staat de laatste gotische schil-
volle pracht ten toon. De figuren uit der verstrooid door wat weet hij
kleur en steen schijnen te gaan bewe- niet en verrast ziet hij zijn eigen onderscheiden zijn en bovendien kun-
Paul Haesaerts over den Brugschen Meester'-in een aflevering van
„Beeldende Kunst”.
„Men zou haast zeggen, dat Mem
linc heel zijn werk aan de H. Maagd
heeft opgedragen. Zij is zoowel het
geestelijke als decoratieve en archi
tecturale middelpunt van bijna alle
werken van den meester”
Aldus schrijft Paul Haesaerts in ’t
jongste, geheel aan Memlinc gewijde
nummer van het maandblad „Beel
dende Kunst” onder redactie van A.
M. Hammacher en Paul Haesaerts,
met medewerking van dr. J. G. van
Gelder (Uitgeversbedrijf „De Spie-
ghel’.’ te Amsterdam).
In een voor ieder verstaanbare taal
weet de schrijver veel schoons over
zeggen,
wiens werk men binnenkort in zijn
oude woonplaats in een ongehoord
aantal bijeen zal vinden. Men zal
daar weer kunnen zien „hoe feeder
hij is, hoe overvloeiend van zacht
moedigheid”.
j Paul Haesaerts is in zijn schrijven
een dichter, en» men mag zeker wei
avondzon daar te voorschijn toovert; een dichter zijn
de instrumenten worden westemd. o-nur als Momlin
droomer, voor wien droomen een toe
stand werd”.
De schrijver houdt overigens al te
uitbundige lyriek met gelukkige re
serve in; en na Memlinc in zijn leven
--t"en... legende te hebben laten zien,
Gewoonlijk begin ik met plechtige geeft hij ook zijn leertijd en invloe-
klanken. Ik blijf in overeenstemming I den aan (Lochner, maar vooral Ro-
met het Jicht en zoodra de figuren
der ornamenten en wandschilderin-
gen geheimzinnig beginnen te sche
meren in violette schaduwen, geef ik
de zware muziek van den tragischen
Mozart, die als vrijwel geen andere o.m> aldus aan:
„Een wereld sterft: de wereld der
middeleeuwen en der gothische kunst
een nieuwe wereld wordt geborende
wereld der barok en opbruisende Re
naisance. Een nieuwe levensadem
waait over de wereld die Brugge niet
beroert, maar koers zet naar Antwer- 1 de weinige echter, die een vast con-
pen. Een enkele maal toch zal hij tract heeft is Clarence Nash, jie de ciaal met inbraken bezig houdt,