DRINKT
Schuttelaar's
Servieskoffie
H0B STAAT
DCVAIIA BESCHERMT U TEGEN
Kt JvUNA BODY ODOUR (B.O.)
HINDERT U UW KENNISSEN MET
BODY 0D0UR (B.0.)?
Foto Studio
WEK UW LEVER-GALOP
KNIGGE'» rijwielhuis
d. POOL
H. v.
DE MAN met
de twee geheugens..
De Ribalto Sigaar
J. DE GROOT
Het verkeersplein bp vliegveld Ypenburg.
JWSffï'isr*1-»'S-ös
N LICHTINGEN
N ONZE WINKELS
Markt
Zoutmansstraat
Walvisstraat
Ik hèb gekozenArkadi.
*aoVo°P.
5O cen \\0ob\o^e'
Qetueng'
Voor prima kwaliteit Rijwielen
en Onderdeelen het
voordeeligst adres
VACANTIE
Het Tandheelk. Instituiil
HOLLAND1A
VERPLAATST
naar Markt, Café De Beurs.
NOTARISE. ZEEVAT
publiek verkoopen
WOONHUIS,
WINKELHUIS,
WOONHUIS,
DE WOONHUIZEN
ALS DE ZAAK RUST
WERKT DE ADVERTENTIE.
STOOMZUIVELFABRIEK „ZUID-HOLLAND
is van zessen klaar,
Hij is pittig en geurig,
in één woord, hij is keurig.
Wachtelstraat.
Transpireerende voeten
en Eeltvorming
BADZOUT.
LANGERAAR's Drogisterij
1 iiiÉP O
co
Giel van Waas, Gouwe 188
het een slecht seizoen zal worden, vermoe
delijk omdat er zoo heel weinig reeds
vroegtijdig is afgesproken. Men moet het
dan van de plotseling-verschynende reizi
gers hebben en die zijn er in den regiel niet
zoo heel veel. Het ziet er dus niet al te
rooskleurig uit, maar het kan nog meeval,
len als de algemeene toestand althans niet
achteruit gaat. Vreemdelingen-Verkeer
heeft dit jaar wel zyn uiterste best gedaan
om voor onze stad reclame te maken; aller
lei faciliteiten zyn bedacht en men hoopt
daardoor vooral uit eigen land heel wat te
trekken. Ook hiervan kan de invloed pas na
afloop worden nagegaan. Vast staat al dat
in de eerste helft van dit jaar het verkeer
in hotels eer achter- dan vooruit is gegaan,
wat natuurlyk ook al aan den internationa- I
len toestand is te wijten. De groote drom
men Engelschen en Amerikanen zijn nog
niet verschenen en aankondiging ervan is
er ook nog niet, dat zij komen. Het is alles
wel heel onguurs en men kan niet zonder
bezorgdheid dit alles aanzien.
Iets extra bizonders heeft Den Haag ook
al niet aan te bieden. De ondernemings
geest wordt ook dbor het minder gunstige
perspectief gehandicapt en men moet het
alles maar gelaten over zich laten komen.
Misschien valt het straks nog iets mee. Het
seizoenbedryf is een uiterst gevoelig bedrijf
dat plotseling kan inzinken maar ook weer
plotseling kan opleven.
Hopen wij er het beste van.
HAGENAAR
SCHEMA
VERKEERSPLEIN
BIJ YPENBURG
De K.N.A.C. schrijft:
Automobilisten op den weg VGraven-
hage—Rotterdam zullen nabij het Vliegveld
Ypenburg wel hebben bemerkt, dat er h ts
aan de hand is. Groote steenhopen duiden
op voorbereidingen voor omvangrijke wer
ken. En dat is de aanleg van het verkeeis-
plein zeker te noemen; want eenerzyds
vormt het het beginpunt van de nieuw aan
te leggen rijksweg no. 4a, welke beoosten
Leiden voert en nabij Burgerveen in der
Haarlemmermeerpolder zal aansluiten op
den autoweg van Amsterdam en anderzijds
zal het vliegveld daardoor de zoo dringend
noodige veilige toegang krijgen. Het bezoek
immers is vooral bjj demonstratietochter.
e.d. zoo giroot, dat de tegenwoordige toe
stand zeer veel gevaar oplevert voor het
verkeer op den Rijksweg 's-Gravenhage
Rotterdam en niet langer toelaatbaar is.
Een derde functie zal in de toekomst zyn
de aansluiting aan het bebouwingsplan van
Rijswijk en aan het wegennet van het West-
land. '"""Tr"1
5 aan deze eischen te kunnen vol
doen en daarbij tevens het motorsnelverkeer
te scheiden van het plaatselijke en lang
zame verkeer, wordt een hooggelegen ver
keersplein aangelegd, waarop uitsluitend
de autowegen naar 's-Gravenhage, Rotter
dam, Amsterdam en eventueel later ook het
Westland uitkomen, terwijl een laaggelegen
ringbaan het overige verkeer bedient. De
vrije hoogte van de onderdoorgangen in
deze ringbaan onder het verkeersplein be
draagt B M. De verbinding met het straten
plan zak tot op het wegvak tusschen het
plein en de Hoornbrug tot stand komen.
Daarnaast is de verbinding met Ypenburg
zoodanig ontworpen, dat geen verkeer wordt
gekruist. Auto's komende uit de richting
Delft en auto's gaande in de richting Voor
burg hebben in verband met de situatie
aparten toegang, resp. uitrit. Voor hit
overige snelverkeer leidt de weg steeds via
het plein.
Voetgangers en wielrijders hebben op
drukke dagen een eigen controlehek op het
vliegveld, op andere tijden zullen zij ge
bruik maken van dat voor auto's.
TJit het voorgaande blijkt wel, dat het
hooggielegen verkeersplein zeer druk kan
worden en dat de verschillende verkeers-
richtingen elkaar dan snijden, hetgeen on
der omstandigheden gevaar kan opleveren.
Een in werkelijkheid kruisingsvry knoop
punt zou hier zeker niet misplaatst zijn
geweest. Het huidige verkeer is reeds aan
zienlijk en zal over reeds luttele jaren nog
aanmerkelijk toenemen, wanneer de traver
se door Rotterdam is voltooid en de weg
naar Burgerveen kan worden bereden.
Het geheele werk, dat 16 Mei 1.1. werd
aanbesteed, zal 70 weken na den datum van
aanvang moeten zyn voltooid, dus najaar
1940.
In dien tusschentyd zal het -verkeer ter
plaatse tijdelijk worden omgelegd. Deze om
legging voorziet in een rywegbreedte van
12 M. en in 2 parallelwegen voor wielrij
ders, voetgangers, enz,
Een uitstekende maatregel, welke is ge
nomen in het belang van de verkeersveilig-
heid, is de bepaling, dat de vrachtauto's,
welke de materialen voor de werken aan
voeren, den rijksweg in de omlegging op
straffe van boete niet mogen kruisen, noch
hierop linksafrijden of van de linker zijde
oprijden; niettegenstaande auto's uit de
richting Hoornbrug daartoe een omweg
moeten maken over Delft, zal dit naar de
meening van de K.N.A.C. ruimschoots op
wegen tegen het feit, dat hierdoor vele on
gelukken zullen worden voorkomen.
Een regeling ter navolging!
Vroege aardappelen-misère.
Sinds Dinsdag is men bezig, de vroege
aardappelen te verkoopen, welke tijdens
de door de Groenten- en Fruit Centrale
getroffen garantieprijsregeling de vast
gestelde minimumprijzen niet konden
opbrengen en welke door de tuinb. u»»rs
weer mee naar huis werden genomen,
om te worden ingekuild. Dat er etr be
langrijke hoeveelheid vroege aarda. pelen
doorgedraaid is, komt nu wel tot uiring.
Naar men ons van welingelichte zijde
mededeelt, wordt de doorgedraaide )e-
veelheid geschat op pl.m. 2000 spoorwa
gons van 10.000 kg Bij de Langendijker
is het onverkocht gebleven kwantum
ongeveer 175 wagonladingen.
Dinsdag is men begonnen met den ver
koop; na afloop van de velling werden
te Noordscharwoude vrij belangrijke hoe
veelheden verkocht tegen den prijs van
3 per 100 kg Woensdag werd de mini
mumprijs vastgesteld op 2 per 100 kg.
voor het binnen- en buitenland. De ge
volgen hiervan voor de nog aangevoerde
versche aardappelen zijn van dien aard,
dat de prijzen, welke in de eerste dagen
van deze week aardig opliepen, thans
aanmerkelijk zijn gedaald.
De contingenteeringspolitiek en haar
gevolgen.
Nota van minister aan Staten-Generaal
De Minister van Economische Zaken
heeft aan de Staten-Generaal een nota
aangeboden over de gevoerde contlngen-
teeringspolitiek en haar gevolgen. Deze
nota geeft een overzicht van de toepas
sing der Crisisinvoerwet en sluit aan op
den inhoud der drie voorgaande nota's
over de contlngenteerlngspolitiek, welke
respectievelijk in November 1932, April
1934 en September 1936 aan de Staten-
Generaal werden aangeboden.
De nota bevat in de eerste plaats een
algemeen overzicht, waarin Mini
Steenberghe een uiteenzetting geeft van
de grondslagen der contlngenteerlngs
politiek en van de wijzigingen, welke
hierin in den loop der jaren zijn opge
treden.
Vervolgens wordt een beschouwing ge-
aan de verdere richtlijnen, welke
bij de uitvoering der Crisisinvoerwet
worden gevolgd. In het bijzonder wordt
daarbij aandacht gewijd aan de vast
stelling en uitgifte der contingenten.
In het derde gedeelte van de nota ko
men de resultaten der gevoerde contin
genteeringspolitiek aan de orde. Hierin
worden allereerst behandeld de omvang
van den gecontingenteerden invoer en
de bemoeienissen ten aanzien van den
rit!,ur; Daafna worden de verschillende
resultaten der contlngenteerlngspolitiek
meer in het bijzonder nagagaan ten aan-
dj> gesteunde bedrijfstakken.
Hierbij wordt vooral ook aandacht ge-
Swüüfj aan de werkgelegenheid, het
verloop der productie en de prijzen.
bestemming Oslo. richten ANP, Radiojournaal, medwUn
Omstreeks 1 uur toen de „Jan van Gent"gen; 8.20 Residentie-orkest en solistTo
"boven de Noordzee ten westen jan de "Jut-Interview; 9.80 AVRO-Musette-ork^
'l,™1', 'n';LS':nS "r" «prtag™.
gereed om bergen te verzetten.
ledfirptl Hnrr
o^otten om de lever-gal te doen vloeien
Tenslotte bevat de nota een viertal
bijlagen, waarvfn drie met statisch ma
teriaal. Deze geven een uitgebreid over
zicht van het verloop van de werkzaam
heid en de omzetten in de gsteunde be
drijfstakken en van het aandeel van de
Nederlandsche industrie in het binnen-
landsch verbruik, een en ander over de
jaren 1931 tot en met 1938.
De thans gepubliceerde nota ifi tevens
verschenen in de reeks „Verslagen en
mededeelingen van de directie van han
del en nijverheid van 't Departement
van Economiscvhe Zaken."
De groote kunst is zonnestralen op te i
vabgen en den geur der rozen te genie
ten. Wie in die kunst zich oefent, moet
met zwaarmoedigheid gebroken hebben.
Bemanning van Duitsch marine-
vliegtuig gered.
Gtt-ed door Hollandsche activiteit.
Naar wij vernemen is de uit vijf koppen
bestaande bemanning van het Duitsche ma-
rinevliegtüig, dat, zooals w(j reeds bericht
ten, op de Nrotdzee, cngeveer 100 k.m. i't
de Deensche kust in nood verkeerde, gered,
hetgeen mogelijk was door de aanwijzingen
van den Nederlandschen K.L.M,-vlieger den
heer G. J. C. te Roller.
In een onderhoud dat t Handelsblad met
den heer te Roller had, deelde deze omtrent
de redding hert; volgende mede: Om half
twaalf was te1 Roller met de Douglas D.C. 2
„Jan van Gent" van Schiphol gestart met
landsche kust vloog, ving de radiotelegra
fist van de Nederlandsche machine een be
richt op van de Deensche zenders, volgers
hetwelk een vliegtuig op ongeveer 50 mijl
buiten de Deensche kust in nood verkeerde.
In dit bericht werd teve-ns de positie van
het in nood verkeerende toestel opgegeven.
Onmiddellijk zette te Roller koers naar de
plaats welke was aangegeven als zy'nde de
plaats waar het wrak was terecht gekomen,
Toen men boven deze plaats aankwam,
bleek van het verongelukte toestel niets te
bekennen. Dit was voor te Roller echter
geen aanleiding om de onderzoekingen stop
te zetten Na vrij langen tyd zoeken vond
hü inderdaad op 100 km. buiten de Deen
sche kust d.w.z. precies 95 k.m buiten
Hantsholmer het wrak van de Duitsche ma
chine die daar blijkbaar een noodlanding
had gemaakt.
Het was een tweemotorig dryver-vlieg
tuig, waarschijnlijk voor lange afstand-ver
kenning, dat dwars op de ruwe zee lag. De
golven beukten herhaaldelijk de vleugels
zooals men van het K.L.M. vliegtuig uit
kon zien. De bemanning van het toestel zat
boven op de cockpit en zond lichtlcogels
naar boven, terwijl zy ook met lampen aan
te Roller berichten door wilden seinen. Het
was echter niet mogelijk aan boord van het
K.L.M. vliegtuig deze lichtseinen op te van
gen. Toen hy.eenmaal boven de plaats cir-
kelde waar de machine was neergekomen,
heeft te Roller aan de Deensche zenders
zyn positie gevraagd. Aan de hand hiervan
konden zy dus beschikken over de plaats
waarhet wrak lag. Het K.L.M. vliegtuig
kon natuurlijk verder niets doeh om de be
manning van het Duitsche vliegtuig naar
boven te halen, aangezien de K.L.M. slechts
met landmachines vliegt.
Toch echter gaven de Nederlanders hun
pogingen niet op om de Duitsche beman
ning zoo spoedig mogelijk in veiligheid te
brengen.
ViBschere gewaarschuwd
Dertig kilometer verder passeerde Te
Roller een aantal Deensche visscherssche-
pen en toen hy eenmaal boven de plek was
gekomen waar de schepen lagen, heeft hij
een bericht in Fransch en Duitsch in een
zakje gedaan en dit zakje weer bevestigd
aan een zwemvest. Daarop is de „Jan van
Gent" naar beneden gedoken en heeft men
het zwemvest met het bericht er aan naast
een visschersboot laten vallen. Even duurde
spanning, doch toeh ontvingen zij eep
teeken van de bemanning van de visschers
boot, dat zy het bericht begrepen hadden
Van verschillende kanten waren inmiddels
reeds booten naar het wrak gestuurd, doch
laterbleek, dat de visschers die Te Roller
had gewaarschuwd, het eerst bij het vlieg
tuig waren en de bemanning konden over
nemen. Om 1 uur 's nachts werd hij opge
beld in zyn hotel te Oslo, dat de bemanning
in veiligheid was. De andere schepen die
naar het wrak waren gevaren om nog hulp
te bieden, kwamen te laat aan.
RADIO-PROGRAMMA'S.
Zondag 23 Juli.
Hilversum I, 1875 en 414.4 M. 8.55 VARA.
12.— AVRO, 5.— VARA. 6.30 VPRO, 8—
12 AVRO:
8.55 Gramofoon; 9.Berichten; 9.05
Tuinbouwhalfuur; 9.35 Gramofoon; 9.5!
Berichten; 10.Declamatie; 10.20 VARA-
orkest (opn.); 10.50 Gramofoon; 11.D<
Kilima Hawaiians, VARA-Kinderkoortjes
De Krekels" en „De Merels" en orgelspel;
12.AVRO-Amusementsorkest en solist;
12.50 Gramofoon met toelichting; 1.30 Cau
serie „Wat er in Indië gebeurt"; 1.50 Gra-
mofoon; 2.Boekbespreking; 2.30 Zwolsch
Mannenkoor; 3.AVRO-Dance-Band; 3.30
Omroeporkest en soliste; 4.15 Reportage;
5.— Gemengde Zangvereeniging „Sempre
Crescendo" en gramofoon; 5.30 Esmeralda
(opn.); 6.Sportpraatje; 6.15 Sportnieuws
ANP, gramofoon; 6.30 Reportage; 7.Ne-
derlandsch'Hervormde Kerkdienst; 8.Be-
caal duo en soliste; 10.30 Grarw„
Bericht™ ANP, grramofoon,
nova-septet. u «e-
Hilversum II, 301.5 M. 8.30 NCRV
KRO, 5.— NCRV, 7.45—11.15 KRO-
8.30 Morgenwijding; 9.30 Gezong<jn R
Mis; 10.45 Gramofoon; 12.15 Cm. 5
Naarde tapen»; 12,36
Literair* p»h«pp 1 on
6.05 Gereformeerde Kerkdienst, hien„0^
wpde muziek (gr.); 7.46 Gramofooj.
Berichten ANP, mededeelingen; 8.15 KRo
orkest en solisten (99.1B Gnmofa»,
9.46 Gramofoon; 10.- Bococo.octet en m
mofoon; 10.30 Berichten ANP; -10 40 EdL
loog; 1111,15 Esperantonieuw8.
Droitwich 1500 M.:
12.20 Uit Boedapest: Orkest van de Ka
ulnklyke Opera; 12.50 Bonnybridge o„
District-orkest en solist; 1 40 Alfredo Cam.
poli's salonorkest; 2.20 Voor tumliefheb.
bers; 2.35 BBC-orkest; 3.35 Michael's
orkest en „The Moldavian Singers"; 4.05
Causerie „leaves of memorv"; 4.20 Cauac.
rie over William Pitt; 4.50 Troise's Mando.
line-ensemble en solist; 5.20 Causerie „Re-
thinking religion. 3. The Church"; 5.40 Het
Maurice Cole-trio; 6.20 Berichten;. 6.30
Europeesch overzicht; 6.50 Eugène Pini en
zijn tango-orkest; 7.20'De Gerard-Zabg*rs;
7.408.10 Pianovoordracht; 8.15 Kerk!
dienst; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Be.
richten; 9.25 Uit Amerika: Causerie „Letter
from America"; 9.40 Radiotooneel; 10.50
Epiloog.
Radio-Paris 1648 M.:
9.— en 10.— Gramofoon; H.20 Ogelcon.
eert; 11.50 Zang; 12.05 Gramofoon; 12.85
Gewijd koorconcert; 1.20 V. Pascal's orkest:
2.05 Gramofoon; 3.20 en 3.50 Zang; 4.66
Vroolük programma; 5.20 Gramofoon; 5.35
Radiotooneel met muziek ;6.05 Gramofoon;
6.35 Radiotooneel; 7.20 Gramofoon; 8.35
Zang; 8.50 Symphonie-concert m.m.v. so
list; 10.50 Gramofoon; 11.20—12.60 Eddi
Foy's dansorkeBt.
Maandag 24 Juli.
Hilversum I, 1875 en 414.4 M. Algemeen
Programma, verzorgd door de AVRO:
Orgelspel; C.a. 8.15 Berichten, hier
na gramofoon; 10.— Morgenwijding; 10.15
Gramofoon; 10.30 Voor de vrouw; 10.35
Ensemble Jetty Cantor (C.a. 11.05 en 11.60
Declamatie en om 12.'15 Berichten); 12.30
AVRO-Amusementsorkest en solist; 1.16
Gramofoon; 1.45 Het Sylvestre tio; 2.30
Declamatie; 3.AVRO-Aeolianorkest
(opn.); 4.Pianovoordracht; 4.30 Disco
causerie; 5.30 Het Omroeporkest; 6.18 De
Twilight Serenaders (om 6.28 Berichten)
7.— Zang en piano; 7.30 Literaire cause
rie; 7.50—7.57 Gramofoon; 8.— Berichten
ANP, hierna gramofoon; 9.10 Radiotooneel;
9.45 Het Omroeporkest; 10.30 AVRO-Dance
Band; 11.Berichten ANP, hierna Ensem
ble Francis Keth; 11.45-12 Orgelspel (opn.).
Hilversum II, 301.5 M. NCRV-Uitzen.
ding:
8.Schriftlezing, meditatie; 8.15 Berich
ten, gramofoon (9.309.45 Gelukwensch°nl
10.30 Morgendienst; 11.Christ, lectuur;
11.30 Gramofoon; 12.— Berichten; 12.15
Amsterdamsch Salonorkest en gramofoon;
1.45 Zang met pianobegeleiding en gramo
foon; 2.30 Gramofoon; 2.45 Pianovoor
dracht, en gramofoon; 3.30 Gewijde muziek
(gr.); 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gramofoon;
5.15 Kinderuur; 6.15 Gramofoon, hierna Be
richten; 6.30 Vragenuurtje (7—7.15 Berich
ten); 7.35 Gramofoon; 7.40—7.55 Toespraak
ovèr het Generaal Appèl; 8.Berichten A
NP, herhaling SOS-Berichten8.15 Pro.
testantsche Gemengde Zangvereeniging
„Kerkkoor Excelsior" en gramofoon; 9.—
Causerie „De tentoonstelling „100 jaar
Fransche beeldhouwkunst" te Amsterdam";
9.30 Carillonbespeling; 10.Berichten AN
P, actueel halfuur; 10.30 Viool voordracht
met pianobegeleiding en gramofoon; 11.05
Gramofoon; C.a. 11.5012 Schriftlezing
FEUILLETON.
Een roman uit het hooge Noorden
door
AGATHE POGNER
Nadruk verboden.
55
Zij zweeg plotseling en keek verschrikt
naar den anderen kant van het vertrek,
waar Wadim's bejaarde moeder in de
deuropening stond en zich, als steun
zoekend, met een hand aan den knop,
met de ander§ aan de deurpost vast
hield. Voor haar kleindochter haar ter
hulp kon snellen, wankelde zij en het
volgende oogenblik zakte zij, een zwak
ken kreet slakend, bewusteloos ineen
Wij tilden haar op en legden haar op
bed. Bijna twee volle weken verkeerde zij
in levensgevaar. Al dien tijd stond ik het
zwaar beproefde meisje zoo goed moge
lijk terzijde.
Mijn eenige ontspanning bestond uit
het schrijven van brieven aan Maria,
intusschen ontving ik van haar slechts
zelden een paar regels, die dan meestal
nog in telegramstijl waren gehouden. Zij
begreep of wilde niet begrijpen, hoe ik
de dagen, welke mijn geluk nog in den
weg stonden, telde.
Het weerzien met mijn moeder ken
merkte zich door oprechte hartelijkheid.
Slechts met moeite maakte ik mij los van
9 deze gezellige omgeving om tijdig aan
boord van de boot te kunnen gaan, wel
ke mij, voorloopig voor een laatste be
zoek, naar de Krutsbaal zou brengen.
In mijn geboorteplaats gebruikte ik
het middagmaal weer bij mijn vrienden.
Tit wijdde daarbij een dronk aan mijn
spoedigen, behouden terugkeer.
Toen wij afscheid namen, hield ik Ma
ria's hand lang in de mijne en ikvroeg
haar, of ik haar na mijn terugkomst een
belangrijke vraag mocht stellen.
Maria trok haar hand terug en liep,
zonder mij een antwoord waardig te keu
ren, de kamer uit. Tlt echter klopte mij
bemoedigend ofp den schouder.
Alleen dwazen stellen nog vragen,
waar alles reeds lang beantwoord is, zei
hij lachend.
Ik spoedde mij nu naar huis, nam
mijn handkoffer en reed naar den aan
legsteiger. Mijn kart klopte onstuimig;
ik voelde mij zeer onrustig en Ik wist
niet waarom.
Toen wij reeds «en heel eind buiten
gaats waren, zag ik tot mijn groote ver
bazing Maria op het voordek zitten. Zij
wilde ook een krans op het graf van
Wadlm leggen, verklaarde ze haar ver
rassende aanwezigheid; dat kon ik toch
wel begrijpen!
Ik begreep er weliswaar niets van,
maar ik was buiten mijzelf van blijd
schap. Jammer genoeg, was deze vreugde
echter van korten duur. Weldra stak een
hevige wind op, die binnen zeer korten
tijd overging in een woedenden storm.
Maria bleef, als slachtoffer van de
zeeziekte in haar kooi en zij wilde niet,
dat lk haar bezocht. Zoo zat ik al dien
tijd alleen op het voordek, waar de wind
om mijn ooren gierde en de regen mij
doorweekte.
Na drie dagen arriveerden we in de
Walvischbaai. Bij onze aankomst bleek
de storm ook te zijn uitgeraasd, zoodat
we overal konden heen trekken. Ik liet
Maria de vroegere woningen van Rodion
en Wenjamln zien en ook de grot, waar
ik met Pelka „Koning en Koningin" had
gespeeld.
Men moet zoowel innerlijk als uiter
lijk heel sterk zijn om In deze ijzige
pracht te kunnen levenzei Maria.
Maar zij begreep de groote bekoring, die
dit eiland In z(\n ongerepte schoonheid
en droomende eenzaamheid op het mert-
schelijk hart uitoefende.
Wij hadden ons aan land moe geloo-
pen en toen de boot full speed verder
naar het Noorden stoomde, zocht Maria
weldra haar hut op. Ik volgde haar voor
beeld en viel onmiddellijk in slaap. Ik wist
niet, of ik lang of kort had geslapen,
maar toen ik mijn oogen opende, schrok
ik hevig. Onze boot lag stil en ook de
machines schenen tot rust te zijn geko
men.
Ik keek door de patrijspoort en een
kreet van blijdschap ontsnapte mijn
mond. Daar lag de Kruisbaai! Mijn
baai!...
In vijf minuten was ik geheel gekleed
en daarna stormde lk mijn hut uit om
Maria te gaan opzoeken. Een matroos
vertelde mij echter, dat de Juffrouw met
de lichtgrijze bontjas reeds met de eerste
boot aan land was gegaan.
Ik holde naar het middendek en liet
mij eveneens aan land brengen, waar
onze honden uitgelaten keffend tegen
mij opsprongen en Rodion en Wenjamln
mij m'n botten bijna fijn drukten.
Ik zoek een dame, zei ik, toen de
eerste spontane begroeting voorbij was,
een dame in een lichtgrijze Jas.
Die is allang boven bij de kruisen,
antwoordden beiden vrijwel gelijktijdig.
Nlkita en een matroos zijn met haar
meegegaan. Zij had zooveel te dragen en
Dobrez heefi^haar bijija omver geloopen
van blijdschap.
Met groote stappen snelde ik den wel
bekenden heuvel op.
Daar zag ik Maria voor Wadim's graf
staan. Zij hing een mooien, grooten krans
aan het kruis.
Ik moest toch eerst naar hem toe
gaan om hem te bedanken, dat hij Jou
het leven heeft gered, Arkadi. Als ik er
aan denk, dat jij hier ook had kunnen
liggen
Zou je dat heel erg hebben gevon
den?
Vraag Je dat nog?
Haar oogen verrieden echter meer dan
1 haar lippen.
I Maria, is het waar?
j Zij knikte. Dat deed de laatste phase
van mijn schroom verdwijnen. Ik breld-
j de mijn armen uit en zij aarzelde geen
oogenblik aan deze veelzeggende uitr
noodiglng gevolg te geven.
Maria... Hier heb lk twee Jaar lang
hartstochtelijk naar Je verlangd!
Zij keek mij aan met een lieven glim
lach en iets van den ouden spotlust ln
haar mooie, trouwe oogen.
En dat, terwijl ik mijn keus allang
bepaald had, Arkadi...!
Toen tilde lk haar op en hier, ln de
eenzaamheid van mijn geluksoord, droeg
ik haar juichend de zon tegemoet
EINDE.
"v7oeos<
hét met u
I„ TIENDEWEG 73 GOUD V.
stokvis Rijwielen op conditie tegen
contant prijs. Vakkundige reparaties
nadert. Laat voor dien tijd Uw
SCHOENEN HERSTELLEN bü
de SCHOENMAKERIJ van
Raam 107109.
is vanaf HEDEN
Spreekuren iederen Donderdag
ochtend van 9 Mr—12.
te HAASTRECHT,
zal op MAANDAG, 24 JULI 1939,
des avonds om 7 Vi uur in Hotel „DE
ZALM" aan de Markt te GOUDA, bij
opbod en afslag
de volgende perceelen te GOUDA:
Kuiperstraat 32, verhuurd voor 4.25
per week.
Kuiperstraat 11, vrij van huur.
Raam 151, verhuurd voor 3.per
week.
Bodegraafsche Straatweg 110 en 111,
gemeente WADDINXVEEN, met het
1 recht van erfpacht van bijbehoorende
perceeltjes grond, elk verhuurd voor
j 5.50 per weelk.
Betaaldag; 24 Augustus 1939.
Breeder bij Jiotitdes, welke ver
krijgbaar zijn ten kantore van voor
noemden Notaris.
Dat is geen „wondermensch" en geen
bezienswaardigheid of attractie, die
volle zalen trekt. Neen, de man met
de twee geheugens, dat bent Uzelf...
.T.als U een Ciné Kodak hebt!
Wat U na Uw vacantie zoudt ver
geten, helpt ZIJ U herinneren, en
jaren later zullen de scherpe, natuur
getrouwe films, die met Uw Ciné
Kodak gemaakt hebt, U herinneren
aan de mooiste oogenblikken van
DEZE vacantie.
DEZE vacantie koop dus NU een
Ciné Kodak bjj den vertrouwden foto-
handel van
Het zou U zeker pijnlijk getroffen hebben, niet waar, als U ver
nam, dat U aanstoot had gegeven door B.O. Maar is U wel ge
heel zeker van Uw lichaamsfrisheid?
B. O. wordt veroorzaakt door veronachtzaamde transpiratie
daar we allen transpireren, is niemand vrij van B.O. Als U
er volkomen vrij van wil zijn, was en baad U dan
met Rexona-zeep. Het antiseptische Rexona-schuim, met zijn
speciale gezondheidsbestanddelen, dringt diepjn de poriën
van de huid en bevrijdt U van de werkelijke oorzaak
van B.O. Alleen Rexona-gezondheidszeep is een waarborg
voor absolute lichaamsfrisheid.
FILIAAL GOUWE 34.
Probeert"' onze .HEERLIJKE KOFFIEMELK. Zeer voordeehg m
gebruik.
In klein busje 17 cent Groote bus 25 cent.
Ter kennismaking heden 3 FLESSCHEN PAP'voor een kwartje.
Volvette kaas vanaf 25 ct. p. pond. Leidscfae kaas vanaf 16 ct. p. pomn
In GOUDA verkrijgbaar- bij
SIGARENMAGAZIJN
voorkomt men met ons
8 afz. verpakte voetbaden 25 CENT.
Q- --*** O
Wat een hondenweer, maar eveim
een wagon opbellen van
BIK-HOOIMEYER.
met een Rijwiel van
Bijenvolk, werkt hard! leder van U
moet 45000 bloemen van
ontdoen om voor een 10 cents
b.ijtkoek van Hille de 60 °/o boning
té leveren die haar zoo heerlijk
geurig, smakelijk en gezond maakt!