DRINKT Schuttelaar's Servieskoffie H0B STAAT DCVAIIA BESCHERMT U TEGEN Kt JvUNA BODY ODOUR (B.O.) HINDERT U UW KENNISSEN MET BODY 0D0UR (B.0.)? Foto Studio WEK UW LEVER-GALOP KNIGGE'» rijwielhuis d. POOL H. v. DE MAN met de twee geheugens.. De Ribalto Sigaar J. DE GROOT Het verkeersplein bp vliegveld Ypenburg. JWSffï'isr*1-»'S-ös N LICHTINGEN N ONZE WINKELS Markt Zoutmansstraat Walvisstraat Ik hèb gekozenArkadi. *aoVo°P. 5O cen \\0ob\o^e' Qetueng' Voor prima kwaliteit Rijwielen en Onderdeelen het voordeeligst adres VACANTIE Het Tandheelk. Instituiil HOLLAND1A VERPLAATST naar Markt, Café De Beurs. NOTARISE. ZEEVAT publiek verkoopen WOONHUIS, WINKELHUIS, WOONHUIS, DE WOONHUIZEN ALS DE ZAAK RUST WERKT DE ADVERTENTIE. STOOMZUIVELFABRIEK „ZUID-HOLLAND is van zessen klaar, Hij is pittig en geurig, in één woord, hij is keurig. Wachtelstraat. Transpireerende voeten en Eeltvorming BADZOUT. LANGERAAR's Drogisterij 1 iiiÉP O co Giel van Waas, Gouwe 188 het een slecht seizoen zal worden, vermoe delijk omdat er zoo heel weinig reeds vroegtijdig is afgesproken. Men moet het dan van de plotseling-verschynende reizi gers hebben en die zijn er in den regiel niet zoo heel veel. Het ziet er dus niet al te rooskleurig uit, maar het kan nog meeval, len als de algemeene toestand althans niet achteruit gaat. Vreemdelingen-Verkeer heeft dit jaar wel zyn uiterste best gedaan om voor onze stad reclame te maken; aller lei faciliteiten zyn bedacht en men hoopt daardoor vooral uit eigen land heel wat te trekken. Ook hiervan kan de invloed pas na afloop worden nagegaan. Vast staat al dat in de eerste helft van dit jaar het verkeer in hotels eer achter- dan vooruit is gegaan, wat natuurlyk ook al aan den internationa- I len toestand is te wijten. De groote drom men Engelschen en Amerikanen zijn nog niet verschenen en aankondiging ervan is er ook nog niet, dat zij komen. Het is alles wel heel onguurs en men kan niet zonder bezorgdheid dit alles aanzien. Iets extra bizonders heeft Den Haag ook al niet aan te bieden. De ondernemings geest wordt ook dbor het minder gunstige perspectief gehandicapt en men moet het alles maar gelaten over zich laten komen. Misschien valt het straks nog iets mee. Het seizoenbedryf is een uiterst gevoelig bedrijf dat plotseling kan inzinken maar ook weer plotseling kan opleven. Hopen wij er het beste van. HAGENAAR SCHEMA VERKEERSPLEIN BIJ YPENBURG De K.N.A.C. schrijft: Automobilisten op den weg VGraven- hage—Rotterdam zullen nabij het Vliegveld Ypenburg wel hebben bemerkt, dat er h ts aan de hand is. Groote steenhopen duiden op voorbereidingen voor omvangrijke wer ken. En dat is de aanleg van het verkeeis- plein zeker te noemen; want eenerzyds vormt het het beginpunt van de nieuw aan te leggen rijksweg no. 4a, welke beoosten Leiden voert en nabij Burgerveen in der Haarlemmermeerpolder zal aansluiten op den autoweg van Amsterdam en anderzijds zal het vliegveld daardoor de zoo dringend noodige veilige toegang krijgen. Het bezoek immers is vooral bjj demonstratietochter. e.d. zoo giroot, dat de tegenwoordige toe stand zeer veel gevaar oplevert voor het verkeer op den Rijksweg 's-Gravenhage Rotterdam en niet langer toelaatbaar is. Een derde functie zal in de toekomst zyn de aansluiting aan het bebouwingsplan van Rijswijk en aan het wegennet van het West- land. '"""Tr"1 5 aan deze eischen te kunnen vol doen en daarbij tevens het motorsnelverkeer te scheiden van het plaatselijke en lang zame verkeer, wordt een hooggelegen ver keersplein aangelegd, waarop uitsluitend de autowegen naar 's-Gravenhage, Rotter dam, Amsterdam en eventueel later ook het Westland uitkomen, terwijl een laaggelegen ringbaan het overige verkeer bedient. De vrije hoogte van de onderdoorgangen in deze ringbaan onder het verkeersplein be draagt B M. De verbinding met het straten plan zak tot op het wegvak tusschen het plein en de Hoornbrug tot stand komen. Daarnaast is de verbinding met Ypenburg zoodanig ontworpen, dat geen verkeer wordt gekruist. Auto's komende uit de richting Delft en auto's gaande in de richting Voor burg hebben in verband met de situatie aparten toegang, resp. uitrit. Voor hit overige snelverkeer leidt de weg steeds via het plein. Voetgangers en wielrijders hebben op drukke dagen een eigen controlehek op het vliegveld, op andere tijden zullen zij ge bruik maken van dat voor auto's. TJit het voorgaande blijkt wel, dat het hooggielegen verkeersplein zeer druk kan worden en dat de verschillende verkeers- richtingen elkaar dan snijden, hetgeen on der omstandigheden gevaar kan opleveren. Een in werkelijkheid kruisingsvry knoop punt zou hier zeker niet misplaatst zijn geweest. Het huidige verkeer is reeds aan zienlijk en zal over reeds luttele jaren nog aanmerkelijk toenemen, wanneer de traver se door Rotterdam is voltooid en de weg naar Burgerveen kan worden bereden. Het geheele werk, dat 16 Mei 1.1. werd aanbesteed, zal 70 weken na den datum van aanvang moeten zyn voltooid, dus najaar 1940. In dien tusschentyd zal het -verkeer ter plaatse tijdelijk worden omgelegd. Deze om legging voorziet in een rywegbreedte van 12 M. en in 2 parallelwegen voor wielrij ders, voetgangers, enz, Een uitstekende maatregel, welke is ge nomen in het belang van de verkeersveilig- heid, is de bepaling, dat de vrachtauto's, welke de materialen voor de werken aan voeren, den rijksweg in de omlegging op straffe van boete niet mogen kruisen, noch hierop linksafrijden of van de linker zijde oprijden; niettegenstaande auto's uit de richting Hoornbrug daartoe een omweg moeten maken over Delft, zal dit naar de meening van de K.N.A.C. ruimschoots op wegen tegen het feit, dat hierdoor vele on gelukken zullen worden voorkomen. Een regeling ter navolging! Vroege aardappelen-misère. Sinds Dinsdag is men bezig, de vroege aardappelen te verkoopen, welke tijdens de door de Groenten- en Fruit Centrale getroffen garantieprijsregeling de vast gestelde minimumprijzen niet konden opbrengen en welke door de tuinb. u»»rs weer mee naar huis werden genomen, om te worden ingekuild. Dat er etr be langrijke hoeveelheid vroege aarda. pelen doorgedraaid is, komt nu wel tot uiring. Naar men ons van welingelichte zijde mededeelt, wordt de doorgedraaide )e- veelheid geschat op pl.m. 2000 spoorwa gons van 10.000 kg Bij de Langendijker is het onverkocht gebleven kwantum ongeveer 175 wagonladingen. Dinsdag is men begonnen met den ver koop; na afloop van de velling werden te Noordscharwoude vrij belangrijke hoe veelheden verkocht tegen den prijs van 3 per 100 kg Woensdag werd de mini mumprijs vastgesteld op 2 per 100 kg. voor het binnen- en buitenland. De ge volgen hiervan voor de nog aangevoerde versche aardappelen zijn van dien aard, dat de prijzen, welke in de eerste dagen van deze week aardig opliepen, thans aanmerkelijk zijn gedaald. De contingenteeringspolitiek en haar gevolgen. Nota van minister aan Staten-Generaal De Minister van Economische Zaken heeft aan de Staten-Generaal een nota aangeboden over de gevoerde contlngen- teeringspolitiek en haar gevolgen. Deze nota geeft een overzicht van de toepas sing der Crisisinvoerwet en sluit aan op den inhoud der drie voorgaande nota's over de contlngenteerlngspolitiek, welke respectievelijk in November 1932, April 1934 en September 1936 aan de Staten- Generaal werden aangeboden. De nota bevat in de eerste plaats een algemeen overzicht, waarin Mini Steenberghe een uiteenzetting geeft van de grondslagen der contlngenteerlngs politiek en van de wijzigingen, welke hierin in den loop der jaren zijn opge treden. Vervolgens wordt een beschouwing ge- aan de verdere richtlijnen, welke bij de uitvoering der Crisisinvoerwet worden gevolgd. In het bijzonder wordt daarbij aandacht gewijd aan de vast stelling en uitgifte der contingenten. In het derde gedeelte van de nota ko men de resultaten der gevoerde contin genteeringspolitiek aan de orde. Hierin worden allereerst behandeld de omvang van den gecontingenteerden invoer en de bemoeienissen ten aanzien van den rit!,ur; Daafna worden de verschillende resultaten der contlngenteerlngspolitiek meer in het bijzonder nagagaan ten aan- dj> gesteunde bedrijfstakken. Hierbij wordt vooral ook aandacht ge- Swüüfj aan de werkgelegenheid, het verloop der productie en de prijzen. bestemming Oslo. richten ANP, Radiojournaal, medwUn Omstreeks 1 uur toen de „Jan van Gent"gen; 8.20 Residentie-orkest en solistTo "boven de Noordzee ten westen jan de "Jut-Interview; 9.80 AVRO-Musette-ork^ 'l,™1', 'n';LS':nS "r" «prtag™. gereed om bergen te verzetten. ledfirptl Hnrr o^otten om de lever-gal te doen vloeien Tenslotte bevat de nota een viertal bijlagen, waarvfn drie met statisch ma teriaal. Deze geven een uitgebreid over zicht van het verloop van de werkzaam heid en de omzetten in de gsteunde be drijfstakken en van het aandeel van de Nederlandsche industrie in het binnen- landsch verbruik, een en ander over de jaren 1931 tot en met 1938. De thans gepubliceerde nota ifi tevens verschenen in de reeks „Verslagen en mededeelingen van de directie van han del en nijverheid van 't Departement van Economiscvhe Zaken." De groote kunst is zonnestralen op te i vabgen en den geur der rozen te genie ten. Wie in die kunst zich oefent, moet met zwaarmoedigheid gebroken hebben. Bemanning van Duitsch marine- vliegtuig gered. Gtt-ed door Hollandsche activiteit. Naar wij vernemen is de uit vijf koppen bestaande bemanning van het Duitsche ma- rinevliegtüig, dat, zooals w(j reeds bericht ten, op de Nrotdzee, cngeveer 100 k.m. i't de Deensche kust in nood verkeerde, gered, hetgeen mogelijk was door de aanwijzingen van den Nederlandschen K.L.M,-vlieger den heer G. J. C. te Roller. In een onderhoud dat t Handelsblad met den heer te Roller had, deelde deze omtrent de redding hert; volgende mede: Om half twaalf was te1 Roller met de Douglas D.C. 2 „Jan van Gent" van Schiphol gestart met landsche kust vloog, ving de radiotelegra fist van de Nederlandsche machine een be richt op van de Deensche zenders, volgers hetwelk een vliegtuig op ongeveer 50 mijl buiten de Deensche kust in nood verkeerde. In dit bericht werd teve-ns de positie van het in nood verkeerende toestel opgegeven. Onmiddellijk zette te Roller koers naar de plaats welke was aangegeven als zy'nde de plaats waar het wrak was terecht gekomen, Toen men boven deze plaats aankwam, bleek van het verongelukte toestel niets te bekennen. Dit was voor te Roller echter geen aanleiding om de onderzoekingen stop te zetten Na vrij langen tyd zoeken vond hü inderdaad op 100 km. buiten de Deen sche kust d.w.z. precies 95 k.m buiten Hantsholmer het wrak van de Duitsche ma chine die daar blijkbaar een noodlanding had gemaakt. Het was een tweemotorig dryver-vlieg tuig, waarschijnlijk voor lange afstand-ver kenning, dat dwars op de ruwe zee lag. De golven beukten herhaaldelijk de vleugels zooals men van het K.L.M. vliegtuig uit kon zien. De bemanning van het toestel zat boven op de cockpit en zond lichtlcogels naar boven, terwijl zy ook met lampen aan te Roller berichten door wilden seinen. Het was echter niet mogelijk aan boord van het K.L.M. vliegtuig deze lichtseinen op te van gen. Toen hy.eenmaal boven de plaats cir- kelde waar de machine was neergekomen, heeft te Roller aan de Deensche zenders zyn positie gevraagd. Aan de hand hiervan konden zy dus beschikken over de plaats waarhet wrak lag. Het K.L.M. vliegtuig kon natuurlijk verder niets doeh om de be manning van het Duitsche vliegtuig naar boven te halen, aangezien de K.L.M. slechts met landmachines vliegt. Toch echter gaven de Nederlanders hun pogingen niet op om de Duitsche beman ning zoo spoedig mogelijk in veiligheid te brengen. ViBschere gewaarschuwd Dertig kilometer verder passeerde Te Roller een aantal Deensche visscherssche- pen en toen hy eenmaal boven de plek was gekomen waar de schepen lagen, heeft hij een bericht in Fransch en Duitsch in een zakje gedaan en dit zakje weer bevestigd aan een zwemvest. Daarop is de „Jan van Gent" naar beneden gedoken en heeft men het zwemvest met het bericht er aan naast een visschersboot laten vallen. Even duurde spanning, doch toeh ontvingen zij eep teeken van de bemanning van de visschers boot, dat zy het bericht begrepen hadden Van verschillende kanten waren inmiddels reeds booten naar het wrak gestuurd, doch laterbleek, dat de visschers die Te Roller had gewaarschuwd, het eerst bij het vlieg tuig waren en de bemanning konden over nemen. Om 1 uur 's nachts werd hij opge beld in zyn hotel te Oslo, dat de bemanning in veiligheid was. De andere schepen die naar het wrak waren gevaren om nog hulp te bieden, kwamen te laat aan. RADIO-PROGRAMMA'S. Zondag 23 Juli. Hilversum I, 1875 en 414.4 M. 8.55 VARA. 12.— AVRO, 5.— VARA. 6.30 VPRO, 8— 12 AVRO: 8.55 Gramofoon; 9.Berichten; 9.05 Tuinbouwhalfuur; 9.35 Gramofoon; 9.5! Berichten; 10.Declamatie; 10.20 VARA- orkest (opn.); 10.50 Gramofoon; 11.D< Kilima Hawaiians, VARA-Kinderkoortjes De Krekels" en „De Merels" en orgelspel; 12.AVRO-Amusementsorkest en solist; 12.50 Gramofoon met toelichting; 1.30 Cau serie „Wat er in Indië gebeurt"; 1.50 Gra- mofoon; 2.Boekbespreking; 2.30 Zwolsch Mannenkoor; 3.AVRO-Dance-Band; 3.30 Omroeporkest en soliste; 4.15 Reportage; 5.— Gemengde Zangvereeniging „Sempre Crescendo" en gramofoon; 5.30 Esmeralda (opn.); 6.Sportpraatje; 6.15 Sportnieuws ANP, gramofoon; 6.30 Reportage; 7.Ne- derlandsch'Hervormde Kerkdienst; 8.Be- caal duo en soliste; 10.30 Grarw„ Bericht™ ANP, grramofoon, nova-septet. u «e- Hilversum II, 301.5 M. 8.30 NCRV KRO, 5.— NCRV, 7.45—11.15 KRO- 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gezong<jn R Mis; 10.45 Gramofoon; 12.15 Cm. 5 Naarde tapen»; 12,36 Literair* p»h«pp 1 on 6.05 Gereformeerde Kerkdienst, hien„0^ wpde muziek (gr.); 7.46 Gramofooj. Berichten ANP, mededeelingen; 8.15 KRo orkest en solisten (99.1B Gnmofa», 9.46 Gramofoon; 10.- Bococo.octet en m mofoon; 10.30 Berichten ANP; -10 40 EdL loog; 1111,15 Esperantonieuw8. Droitwich 1500 M.: 12.20 Uit Boedapest: Orkest van de Ka ulnklyke Opera; 12.50 Bonnybridge o„ District-orkest en solist; 1 40 Alfredo Cam. poli's salonorkest; 2.20 Voor tumliefheb. bers; 2.35 BBC-orkest; 3.35 Michael's orkest en „The Moldavian Singers"; 4.05 Causerie „leaves of memorv"; 4.20 Cauac. rie over William Pitt; 4.50 Troise's Mando. line-ensemble en solist; 5.20 Causerie „Re- thinking religion. 3. The Church"; 5.40 Het Maurice Cole-trio; 6.20 Berichten;. 6.30 Europeesch overzicht; 6.50 Eugène Pini en zijn tango-orkest; 7.20'De Gerard-Zabg*rs; 7.408.10 Pianovoordracht; 8.15 Kerk! dienst; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Be. richten; 9.25 Uit Amerika: Causerie „Letter from America"; 9.40 Radiotooneel; 10.50 Epiloog. Radio-Paris 1648 M.: 9.— en 10.— Gramofoon; H.20 Ogelcon. eert; 11.50 Zang; 12.05 Gramofoon; 12.85 Gewijd koorconcert; 1.20 V. Pascal's orkest: 2.05 Gramofoon; 3.20 en 3.50 Zang; 4.66 Vroolük programma; 5.20 Gramofoon; 5.35 Radiotooneel met muziek ;6.05 Gramofoon; 6.35 Radiotooneel; 7.20 Gramofoon; 8.35 Zang; 8.50 Symphonie-concert m.m.v. so list; 10.50 Gramofoon; 11.20—12.60 Eddi Foy's dansorkeBt. Maandag 24 Juli. Hilversum I, 1875 en 414.4 M. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO: Orgelspel; C.a. 8.15 Berichten, hier na gramofoon; 10.— Morgenwijding; 10.15 Gramofoon; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Ensemble Jetty Cantor (C.a. 11.05 en 11.60 Declamatie en om 12.'15 Berichten); 12.30 AVRO-Amusementsorkest en solist; 1.16 Gramofoon; 1.45 Het Sylvestre tio; 2.30 Declamatie; 3.AVRO-Aeolianorkest (opn.); 4.Pianovoordracht; 4.30 Disco causerie; 5.30 Het Omroeporkest; 6.18 De Twilight Serenaders (om 6.28 Berichten) 7.— Zang en piano; 7.30 Literaire cause rie; 7.50—7.57 Gramofoon; 8.— Berichten ANP, hierna gramofoon; 9.10 Radiotooneel; 9.45 Het Omroeporkest; 10.30 AVRO-Dance Band; 11.Berichten ANP, hierna Ensem ble Francis Keth; 11.45-12 Orgelspel (opn.). Hilversum II, 301.5 M. NCRV-Uitzen. ding: 8.Schriftlezing, meditatie; 8.15 Berich ten, gramofoon (9.309.45 Gelukwensch°nl 10.30 Morgendienst; 11.Christ, lectuur; 11.30 Gramofoon; 12.— Berichten; 12.15 Amsterdamsch Salonorkest en gramofoon; 1.45 Zang met pianobegeleiding en gramo foon; 2.30 Gramofoon; 2.45 Pianovoor dracht, en gramofoon; 3.30 Gewijde muziek (gr.); 3.45 Bijbellezing; 4.45 Gramofoon; 5.15 Kinderuur; 6.15 Gramofoon, hierna Be richten; 6.30 Vragenuurtje (7—7.15 Berich ten); 7.35 Gramofoon; 7.40—7.55 Toespraak ovèr het Generaal Appèl; 8.Berichten A NP, herhaling SOS-Berichten8.15 Pro. testantsche Gemengde Zangvereeniging „Kerkkoor Excelsior" en gramofoon; 9.— Causerie „De tentoonstelling „100 jaar Fransche beeldhouwkunst" te Amsterdam"; 9.30 Carillonbespeling; 10.Berichten AN P, actueel halfuur; 10.30 Viool voordracht met pianobegeleiding en gramofoon; 11.05 Gramofoon; C.a. 11.5012 Schriftlezing FEUILLETON. Een roman uit het hooge Noorden door AGATHE POGNER Nadruk verboden. 55 Zij zweeg plotseling en keek verschrikt naar den anderen kant van het vertrek, waar Wadim's bejaarde moeder in de deuropening stond en zich, als steun zoekend, met een hand aan den knop, met de ander§ aan de deurpost vast hield. Voor haar kleindochter haar ter hulp kon snellen, wankelde zij en het volgende oogenblik zakte zij, een zwak ken kreet slakend, bewusteloos ineen Wij tilden haar op en legden haar op bed. Bijna twee volle weken verkeerde zij in levensgevaar. Al dien tijd stond ik het zwaar beproefde meisje zoo goed moge lijk terzijde. Mijn eenige ontspanning bestond uit het schrijven van brieven aan Maria, intusschen ontving ik van haar slechts zelden een paar regels, die dan meestal nog in telegramstijl waren gehouden. Zij begreep of wilde niet begrijpen, hoe ik de dagen, welke mijn geluk nog in den weg stonden, telde. Het weerzien met mijn moeder ken merkte zich door oprechte hartelijkheid. Slechts met moeite maakte ik mij los van 9 deze gezellige omgeving om tijdig aan boord van de boot te kunnen gaan, wel ke mij, voorloopig voor een laatste be zoek, naar de Krutsbaal zou brengen. In mijn geboorteplaats gebruikte ik het middagmaal weer bij mijn vrienden. Tit wijdde daarbij een dronk aan mijn spoedigen, behouden terugkeer. Toen wij afscheid namen, hield ik Ma ria's hand lang in de mijne en ikvroeg haar, of ik haar na mijn terugkomst een belangrijke vraag mocht stellen. Maria trok haar hand terug en liep, zonder mij een antwoord waardig te keu ren, de kamer uit. Tlt echter klopte mij bemoedigend ofp den schouder. Alleen dwazen stellen nog vragen, waar alles reeds lang beantwoord is, zei hij lachend. Ik spoedde mij nu naar huis, nam mijn handkoffer en reed naar den aan legsteiger. Mijn kart klopte onstuimig; ik voelde mij zeer onrustig en Ik wist niet waarom. Toen wij reeds «en heel eind buiten gaats waren, zag ik tot mijn groote ver bazing Maria op het voordek zitten. Zij wilde ook een krans op het graf van Wadlm leggen, verklaarde ze haar ver rassende aanwezigheid; dat kon ik toch wel begrijpen! Ik begreep er weliswaar niets van, maar ik was buiten mijzelf van blijd schap. Jammer genoeg, was deze vreugde echter van korten duur. Weldra stak een hevige wind op, die binnen zeer korten tijd overging in een woedenden storm. Maria bleef, als slachtoffer van de zeeziekte in haar kooi en zij wilde niet, dat lk haar bezocht. Zoo zat ik al dien tijd alleen op het voordek, waar de wind om mijn ooren gierde en de regen mij doorweekte. Na drie dagen arriveerden we in de Walvischbaai. Bij onze aankomst bleek de storm ook te zijn uitgeraasd, zoodat we overal konden heen trekken. Ik liet Maria de vroegere woningen van Rodion en Wenjamln zien en ook de grot, waar ik met Pelka „Koning en Koningin" had gespeeld. Men moet zoowel innerlijk als uiter lijk heel sterk zijn om In deze ijzige pracht te kunnen levenzei Maria. Maar zij begreep de groote bekoring, die dit eiland In z(\n ongerepte schoonheid en droomende eenzaamheid op het mert- schelijk hart uitoefende. Wij hadden ons aan land moe geloo- pen en toen de boot full speed verder naar het Noorden stoomde, zocht Maria weldra haar hut op. Ik volgde haar voor beeld en viel onmiddellijk in slaap. Ik wist niet, of ik lang of kort had geslapen, maar toen ik mijn oogen opende, schrok ik hevig. Onze boot lag stil en ook de machines schenen tot rust te zijn geko men. Ik keek door de patrijspoort en een kreet van blijdschap ontsnapte mijn mond. Daar lag de Kruisbaai! Mijn baai!... In vijf minuten was ik geheel gekleed en daarna stormde lk mijn hut uit om Maria te gaan opzoeken. Een matroos vertelde mij echter, dat de Juffrouw met de lichtgrijze bontjas reeds met de eerste boot aan land was gegaan. Ik holde naar het middendek en liet mij eveneens aan land brengen, waar onze honden uitgelaten keffend tegen mij opsprongen en Rodion en Wenjamln mij m'n botten bijna fijn drukten. Ik zoek een dame, zei ik, toen de eerste spontane begroeting voorbij was, een dame in een lichtgrijze Jas. Die is allang boven bij de kruisen, antwoordden beiden vrijwel gelijktijdig. Nlkita en een matroos zijn met haar meegegaan. Zij had zooveel te dragen en Dobrez heefi^haar bijija omver geloopen van blijdschap. Met groote stappen snelde ik den wel bekenden heuvel op. Daar zag ik Maria voor Wadim's graf staan. Zij hing een mooien, grooten krans aan het kruis. Ik moest toch eerst naar hem toe gaan om hem te bedanken, dat hij Jou het leven heeft gered, Arkadi. Als ik er aan denk, dat jij hier ook had kunnen liggen Zou je dat heel erg hebben gevon den? Vraag Je dat nog? Haar oogen verrieden echter meer dan 1 haar lippen. I Maria, is het waar? j Zij knikte. Dat deed de laatste phase van mijn schroom verdwijnen. Ik breld- j de mijn armen uit en zij aarzelde geen oogenblik aan deze veelzeggende uitr noodiglng gevolg te geven. Maria... Hier heb lk twee Jaar lang hartstochtelijk naar Je verlangd! Zij keek mij aan met een lieven glim lach en iets van den ouden spotlust ln haar mooie, trouwe oogen. En dat, terwijl ik mijn keus allang bepaald had, Arkadi...! Toen tilde lk haar op en hier, ln de eenzaamheid van mijn geluksoord, droeg ik haar juichend de zon tegemoet EINDE. "v7oeos< hét met u I„ TIENDEWEG 73 GOUD V. stokvis Rijwielen op conditie tegen contant prijs. Vakkundige reparaties nadert. Laat voor dien tijd Uw SCHOENEN HERSTELLEN bü de SCHOENMAKERIJ van Raam 107109. is vanaf HEDEN Spreekuren iederen Donderdag ochtend van 9 Mr—12. te HAASTRECHT, zal op MAANDAG, 24 JULI 1939, des avonds om 7 Vi uur in Hotel „DE ZALM" aan de Markt te GOUDA, bij opbod en afslag de volgende perceelen te GOUDA: Kuiperstraat 32, verhuurd voor 4.25 per week. Kuiperstraat 11, vrij van huur. Raam 151, verhuurd voor 3.per week. Bodegraafsche Straatweg 110 en 111, gemeente WADDINXVEEN, met het 1 recht van erfpacht van bijbehoorende perceeltjes grond, elk verhuurd voor j 5.50 per weelk. Betaaldag; 24 Augustus 1939. Breeder bij Jiotitdes, welke ver krijgbaar zijn ten kantore van voor noemden Notaris. Dat is geen „wondermensch" en geen bezienswaardigheid of attractie, die volle zalen trekt. Neen, de man met de twee geheugens, dat bent Uzelf... .T.als U een Ciné Kodak hebt! Wat U na Uw vacantie zoudt ver geten, helpt ZIJ U herinneren, en jaren later zullen de scherpe, natuur getrouwe films, die met Uw Ciné Kodak gemaakt hebt, U herinneren aan de mooiste oogenblikken van DEZE vacantie. DEZE vacantie koop dus NU een Ciné Kodak bjj den vertrouwden foto- handel van Het zou U zeker pijnlijk getroffen hebben, niet waar, als U ver nam, dat U aanstoot had gegeven door B.O. Maar is U wel ge heel zeker van Uw lichaamsfrisheid? B. O. wordt veroorzaakt door veronachtzaamde transpiratie daar we allen transpireren, is niemand vrij van B.O. Als U er volkomen vrij van wil zijn, was en baad U dan met Rexona-zeep. Het antiseptische Rexona-schuim, met zijn speciale gezondheidsbestanddelen, dringt diepjn de poriën van de huid en bevrijdt U van de werkelijke oorzaak van B.O. Alleen Rexona-gezondheidszeep is een waarborg voor absolute lichaamsfrisheid. FILIAAL GOUWE 34. Probeert"' onze .HEERLIJKE KOFFIEMELK. Zeer voordeehg m gebruik. In klein busje 17 cent Groote bus 25 cent. Ter kennismaking heden 3 FLESSCHEN PAP'voor een kwartje. Volvette kaas vanaf 25 ct. p. pond. Leidscfae kaas vanaf 16 ct. p. pomn In GOUDA verkrijgbaar- bij SIGARENMAGAZIJN voorkomt men met ons 8 afz. verpakte voetbaden 25 CENT. Q- --*** O Wat een hondenweer, maar eveim een wagon opbellen van BIK-HOOIMEYER. met een Rijwiel van Bijenvolk, werkt hard! leder van U moet 45000 bloemen van ontdoen om voor een 10 cents b.ijtkoek van Hille de 60 °/o boning té leveren die haar zoo heerlijk geurig, smakelijk en gezond maakt!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 2