7Zl
urant
reek!
:ld
1NDEL
ÏLMES
IOS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, berkenwüude, bodegraven, boskoop, gouderak, haastrecht, moordrecht, moercapelle.
nieuwerkerk, ouderkerk, oudewater, reeuwijk, schoonhoven, stolwuk waddinxveen, zevenhuizen,
FEGE
B.O.
2
enz.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen
JAPANSCH GOUD NAAR DE VER. STATEN.
1
t
ELFSUW
PREKEN
R STEEN
ESTRAAT 20 I
Spoorweg-service ook in de restauraties.
Roosevelt en Huil verschaften zich politieke pasmunt
voor eventueele besprekingen met Japan.
No- 2W82 Donderdag 3 Augustus 193978e Jaargang.
Vrachtauto op autobus
ingereden.
)d
IEOPEHO
volg van. dezen regel brengen de Spoor-
in
heeft gekregen opnieuw krachtig
Noord-China.
I
B
|l EN DEPÓTS
1
-
Koning Victor-Emmanuel
bii de manoeuvres.
Mussolini arriveert per vliegtuig.
inz
medegedeeld, dat de Britsche
kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
Franco per post per kwataal 3.15.
duidelijk, dat ook bij de Nederlandsche
Spoorwegen de klant, in casu de reiziger,
koning is, en dat de eerlang honderd
jarige alles in het werk stelt om het den
reiziger zoo aangenaam mogelijk te ma
ken.
J in beschaafde
IN.
R.
KERSSINGEL 1.
EEN BRITSCH MARINE-
GEHEIM.
In het Engelsche Hoogerhuis is een mot’e
ingediend, waarin aangedrongen werd op
afschaffing van dnikbooten door alle naties.
Be minister van marine, lord Stanhope,
bestreed de motie en wees er op, dat sedert
den wereldoorlog de bestrijdingsmiddelen
van de dnikbooten aanzienlijk verbeterd zijn.
Wij kunnen thans, aldus zeide lord Stan
hope, duikbooten opsporen en onschadelijk
maken, omdat wij over een geheim appa
raat beschikken, dat ons in staat stelt, de
aanwezigheid van een duikboot vast te stel
len. Lord Stanhope gelooft niet, dat andere
landen in het bezit van dit apparaat zijn.
De Engelsche regeering heeft by vroegere
'gelegenheden alles in het werk gesteld om
de duikbooten af te schaffen, maar zij is
hierin niet geslaagd en met het oog daarop
verzette de minister zich tegen -de motie,
die hierop werd ingetrokken.
nde
Jaske).
Standaard-artikelen met vaste
prijzen.
Tal van stations-restauraties zullen
worden gemoderniseerd en verbouwd.
Naar wij vernemen is men bij de Ne-
derlandsche Spoorwegen op het oogen-
blik druk doende met een reorganisatie
van het restauratiebedrijf, welke veran
dering ten doel heeft ook dit en dik
wijls zeer belangrijke onderdeel van
’t Spoorwegbedrijf zich te doen aanpas
sen aan den modernen tijd. De Spoor
wegdirectie toch stelt zich op het vol
komen juiste standpunt, dat de reiziger,
als klant van het bedrijf, recht heeft op
Hedenavond zullen de vijandelijkheden be
ginnen.
De „Giornale d’Italia” wijst er nogmaals
op dat de manoeuvres ten onrechte in het
buitenland worden beschouwd als een mani
festatie tegien de „omsingel ingspolitiek”.
Zy zyn een manifestatie van de kracht der
Italiaansche weermacht.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA,
bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef
latere 2745. Postrekening 48400.
Abonnementsprijs: Per
bezorging per looper geschiedt.
Mussolini heeft zich aan boord van een
door hem zelf bestuurd driemotorig vlieg
tuig gistermiddag uit Rimini in gezelschap
yan generaal Pariani en generaal Valle
naar het terrein der manoeuvres begeven.
Op* het vliegveld Novara, waar de Duce
landde, kwam kort daarop ook de ^oning
aan, met wien Musdblini een onderhoud
van byna een uur had. Daarna bezichtigde
de Koning verder het terrein der manoeu
vres, terwijl Mussolini weer opsteeg en bo
ven het terrein rondvloog, waana hij naar
Rimini terugkeerde.
Het Ag. Stefani meldt dat divisies van
het Po-leger, de „blauwe” party, in den loop
yan den dag van Woensdag haar snellen op-
marsch van de vlakte van Lombardijs naar
het gebied tusschen Asttt en Casal Monfer-
rato in Piemont hebben voortgQzet teneinde
het hoofd te bieden aan het onverwachte
offensief der „roode” partij. Ongeveer
12.000 vrachtauto’s zyn in beweging. In
den loop van één nacht heeft de genie over
twee rivieren pontonbruggen geslagen ter
vervanging van de bruggen, die veronder
steld worden door de vliegtuigen te zyn vex’-
bnield.
Amerikaansche belangen in China tégenover
den Japanschen expansie-drang te bescher
men
Reeds eerder hebben wij te dezer plaatse
uiteengezet, hoe Washington dezen
tegen Japan gerichten maatregel onver
wachts heeft genomen op grond van bui-
nenlandsch-politieke overwegingen. Het de
mocratische bewind wilde aan den republi-
keinschen senator Vandenberg, een mogf-
lyke candidaat by de presidentsverkiezingen
in 1940, de eer niet gunrten van een-maat
regel, welke als tegen Japan gericht in de
Vereenigde Staten algemeene instemming
zou vinden. Immers, even sterk als de pu
blieke opinie in de Ver. Staten gekant is
tegen „foreign entanglements” en actieve
buitenlandsche politiek voor zoover het
Europa betreft, juicht zij tegen Japan ge-
richte maatregelen toe. Ofschoon Vanden
berg en zijn republikeinsche medestanders
isolationisten van het zuiverste water zyn,
bleken zy er niet afkeering van uit de ver
ontrusting en verontwaardiging der publie
ke opinie over de Japansche activiteit po
litieke (en verkiezings-)munt te slaan.
Roosevelt en Huil zyn hen daarbij echter
vóór geweest.
Zonder twy'fel zou de president niet tot
deze stap hebben besloten, wanneer de op
zegging van het Japansch-Amerikaansche
handelsverdrag niet uitstekend zou hebber
gepast in het kader van zijn buitenlandsche
politiek, en op een uitgezocht oogenblik (de
Britsch-Japansche besprekingen te Tokio)
een bres had kunnen slaan in het isolatio
nisme, op een door de isolationistische re
publikeinen zelf aangegeven zwakke plek in
hun verdediging. Roosevelt en Huil hebben
daarmede de instemming der publieke opinie
r an een besluit van henzelf weten te verbin
den,de Amerikaansche positie in China ver
sterkt en eenige politieke pasmunt gereed
gelegd voor eventueele besprekingen met
Japan over de toekomstige politieke er.
economische ordening in het Verre Oosten.
Britsch koninklijk bezoek
aan België.
Eind October.
Officieel wordt medegedeeld, dat het En
gelsche vorstenpaar by hun bezoek aan Bel
gië zich op 24 October a.s. te Ostende zal
ontschepen.
Een bijzondere trein zal de hooge gasten
vervolgers naar Brussel brengen, waar zy
zullen worden opgewacht door den koning,
de ministers en andere autoriteiten. Den
volgenden dag zullen de vorsten op het stad
huis worden ontvangen en ’s avonds zal te
Brussel een banket worden aangeboden.
Donderdag 26 October zullen de vorsten
zich naar Antwerpen en Brugge begeven.
Kingsford Smith is nog niet
vergeten.
Nieuwe nasporingen beraamd.
Kingsford Smith is nog niet vergeten.
Opnieuw zullen pogingen in het werk wor
den gesteld de plaats op te sporen, waar de
beroemdste vlieger van Australië in 1935,
ergens aan de kust van Burma, het onder-
spit heeft moeten delven.
De Australische minister voor de civiele
luchtvaart. Fairbairn, heeft in een inter
view medegedee|d, dat hy zich in verbin
ding heeft gepteld met den minister van
Defensie, Street, met het voorstel een der
nieuwe „vliegende forten” van de Royal
Australian Air Force, welke binnenkort
zullen worden afgeleverd, met het opspo
ringswerk te belasten.
Minister Fairbairn zeide, dat het feit, dat
men in Juni 1937-een wiel van Smith’s ma
chine aan de Zuidwestkust van Burma heeft
gevonden, het bewys levert, dat zyn vlieg
tuig ergens in de buurt moet zyn neerge
stort.
By nasporingen, welke hier in Februari
van het vorige jaar zijn gedaan, heeft men
op enkele boomen, welke vlak bij een steile
rots stonden, spoien van een voorbij scherend
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
15 regels 1.80, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den beznrgkring:
l5 regels 1.55. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20
bjjslag op den prjjs. Liefdadigheids-ad verten tien de helft van den prils.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.05, elke regel meer 0.50, Op
de voorpagina 50 hooger.
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zjjn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Gewone advertentiën en ingezonden mededeelingex by contract tot zeer gereduceerden
prfls Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
NIEUW KRACHTIG PROTEST
TEGEN ANTI-BRITSCHE
AGITATIE.
Verklaring van Chamberlain
Lagerhuis.
Minister-president Chamberlain heeft
het Lagerhuis r..:2.n_ï
ambassadeur te Tokio, Crkigle, opdrëdit
heeft gekregen opnieuw krachtig te pro-
testeeren tegen de anti-Britsche agitatie in
elk chocolade^
60CD8CHE ÜHllAVL
I door een warmen dronk, of de warmte
door een welkome verfrlssching.
Verschillende restaurateurs op de groo
te stations, en vooral op de knooppunt-
stations, hadden deze perron-bedlemng
reeds lang ingevoerd, doch anderen, op
stations die er toch heusch wel voor In
aanmerking kwamen, deden daar niets
aan. Men kan er nu op rekenen, dat men
op vrijwel alle belangrijke stations per-
ronbedlening heeft.
Een ten slotte heeft de Spoorwegdirec
tie zich eveneens bezig gehouden met
het uiterlijk van de stationsrestauraties,
waarbij zij moest ervaren, dat die lang
niet allemaal aan redelijk te stellen
een zoo groot mogelijke service. Als ge-
volg van dezen regel brengen de Spoor-
wegen hun klanten zoo snel, zoo veilig
on zoo goedkoop mogelijk naar hun j
plaats van bestemming, doch zij hebben
er thans ook voor gezorgd, dat de spoor-
reizlger, als hij onderweg Iets wil eten
‘of drinken, dat kan doen tegen prijzen i
en. kwaliteiten, die overal in den lande
op alle restauraties dezelfde zijn.
Goedkoop en goed.
Het is namelijk zoo dat de Spoorweg
directie de stastlonsrestaurateurs heeft
verplicht, en zij kan dat door middel v^n
de pachtcolntracten welke zij met de
restaurateurs heeft gesloten, standaard
artikelen verkrijgbaar to stellen, en wel
tegen standaardprijzen. Tot nog toe was
het zoo, dat in de eene restauratie voor
treffelijke spijzen en dranken werden
verkocht aan het reizend publiek tegen
vrij goedkoope prijzen, terwijl het elders
slecht of middelmatig was, tegen veel
hoogeren prijs. Aan dezen toestand is nu
een einde gekomen.
De restauraties op de stations leveren
nu den reizigers een serie standaardarti-
kelcn, zooals koffie, thee, melk, broodjes
in diverse sorteerlng, tegen prijzen, die
door de spoorwegdirectie zijn vastgesteld,
en dus overal in den lande, wstar men
ook komt, dezelfde zijn, terwijl de arti
kelen ook overal van dezelfde kwaliteit
zijn. In het algemeen is de richtlijn ten
deze geweest: wat men aan de stations
restauraties koopt, moet goed en goed
koop zijn. En dat hierin nu eenheid is
gekomen, zal zeker door het reizend pu
bliek gewaardeerd worden
In de tweede plaats is voor verschil
lende stations, die daarvoor in aanmer
king komen, aan de betrokken restau
rateurs voorgeschreven, dat zij perron-
bedienlng moesten invoeren, dus perso
neel met eet- en drinkwaren langs de
stilstaande treinen moesten laten loo-
pen, opdat de doorgaande reiziger zich,
terwijl hij in den trein blijft zitten, zich
het noodlge kan aanschaffen om de
eventueel kriebelende maag tot zwijgen
te brengen, hetzij de koude te verdrijven
vliegtuig gevonden. De groote actie-radius
van het „vliegende fort”, aldus minister
Fairbairn, maakt het mogelyk, dat enkele
dagien aan een grondig onderzoek worden
besteed.
„Ik weet, dat de kans gering is, dat men
liets van sir Charles of zyn machine zal
vinden, doch de gelegenheid, welke zich
hier biedt, is m.i. te gunstig.”
Naar uit Londen wordt vernomen, is nog
geen datum voor aflevering der nieuwe ma.
chines vastgesteld. (Reuter).
Drie meisjes gedood.
Twee levensgevaarlijk gewond.
Door oververmoeidheid van een vracht-
autobestuurder, die 36 uur zonder slaap is
geweest, waarvan hy er ruim 24 achter het
stuur heeft gezeten, is vanmorgen op den
rijksweg Prinoenhage—Etten by Breda een
ongeluk gebeurd, waarby drie meisjes op
slag zyn gedood en twee zeer zwaar wer
den gewond.
Een autobus met vijftien meisjes uit het
westen van Brabant, die naar de Hero-fa-
briek te Breda werdén vervoerd, is by een
aanryding door een vrachtauto aan de lin
kerzijde geheel opengescheurd.
Een autobus van de B.B.A. vervoerde
vyftien meisjes uit Hoeven, Oudenbosch en
Oiudgastel naar de Hero-fabriek te Breda,
waar zy tijdens de seizoendrukte werkten.
Tusschen Etten en Princenhage, ter hoogte
van de steenfabriek De Bremberg, naderde
een vrachtauto, bestuurd door den expedi
teur H. van E. uit Bosschehoofd. De auto
bus reed langzaam, daar de meisjes eerst
om zes uur op de fabriek moesten zyn en
het nog pas ruim halfzes was.
Tot gfooten schrik van den chauffeur,
den dertigjarigen J. A. van Hooff uit Roo
sendaal, zwaaide de vrachtauto plotseling
naar links. Een aanrijding was onvermijde
lijk, daar de vrachtauto een betrekkelijk
groote snelheid had. De laadbak drong aan
de linkerzijde in de autobus, die aan dien
kant van voor tot achter werd openge
scheurd.
Hoewel de glasscherven den autobus
chauffeur om het hoofd vlogen en hy ver
wondingen aan het gelaat opliep, wist hy
den wagen in bedwang te houden en het
portier te openen. Luid- gillend zochten de
meisjes een goed heenkomen.
Drie dooden jen twee gewonden.
Toen de eerste opwinding wat bedaard
was, traden de ontzettende gevolgen van de
botsing aan het licht. Het bleek, dat drie
meisjes op slag waren gedood en dat twee
meisjes zware verwondingen hadden opge-
loopen.
Op den vloer van de autobus lagen de
lijken van de 21-jarige Johanna van Vught
uit Hoeven en van de 17-jarige Cornelia
van Toorn uit Oudenbosch. Op den weg lag
het lijk van de 17-jarige Johanna van Ry's-
wyk uit Oudgastel, die door haar zuster by
de overhaaste vlucht uit de autobus was
gesleurd. Het overlevende meisje kreeg een
zenuwtoeval, toen zy zag dat haar zuster
dood was.
De 19-jarige Cornelia Timmermans en de
20-jarige Johanna de Rooy hadden zware
verwondingen en beenbreuken opgeloopen.
Zy zyn in het St. Ignatiusziekenhuis te
Breda opgenomen.
Kort na het ongeluk waren de dokters
Mol en Hoek uit Etten aanwezig. De ma
rechaussee en de gemeentepolitie stelden
een onderzoek in en namen den expediteur
een verhoor af. Ook de burgemeester van
Etten, de heer H. A. Hamilton, en de of
ficier van Justitie te Breda, r/r. F. A. J.
Deelen, bevonden zich weldra ter plaatse.
Oververmoeidheid de oorzaak.
De man gaf toe, dat oververmoeidheid de
oorzaak van het ongeluk was. Aanvankelijk
kon hy zich niets herinneren, maar na
eenigen tyd vertelde hy, dat hy Dinsdag
avond uit zijn woonplaats Oudenbosch met
een lading boonen naar een fabriek te Die
penveen in Overysel was gereden. Nadat
hy de boonen had afgeleverd, was hy naar
Oudenbosch teruggekeerd. Daar had hij een
paar uur gerust, zonder evenwel te slaperi.
Vervolgens was hy weer op pad gegaan,
nogmaals met een lading boonen naar Die
penveen. Zyn echtgenoote vergezelde hem
•op dien tocht. Weer werd onmiddellyk na
dat de bqonen gelost waren, de terugreik
aanvaard. De expediteur en, zyn echtge
noote zyn ongedeerd gebleven.
Hoe hevig de botsing is geweest, blijkt
wel uit het feit, dat een ijzeren strip van
den laadbak in de zoldering van de autobus
is gedrongen. De autobus is volkomen ver-
gEDEIRT Roosevelt en Huil aan het be
wind zyn, dus sedert 1933, voeren de
Vereenigde Staten een handelspolitiek, wel
ke volgens hen ten doel heeft de wereld te
bevrijden van belemmeringen op den weg
naar vrijhandel en welvaart. Op hare wijze
heeft de Amerikaansche regeering getracht
het economische en handels-systeem, waar
in zij gelooft, te verdedigen tegenover het
Britsche Empire-protectionisme evenzeer
als tegenover de economische en handels-
gystemen der totalitaire mogendheden.
Washington heeft daarmede wel belangrij
ke resultaten, maar geen algeheel succes
kunnen boeken, en het heeft zelfs in Zuid-
Amerika, dus aan de grenzen van het eigen
gebied, de grootste moeite om zijn handels
belangen te verdedigen. Het Engelsc’i-
Amerikaansche handelsverdrag, vorig jaar
•tot stand gekomen, was echter een belang
rijk succes voor Huil, omdat daarmede een
zekere mate van harmonie werd bereikt
tusschen de Amerikaansche en de Britsche
economische en handels-politiek.
Duitschland staat reeds sinds lang op de
„zwarte lyst” van Washington, en de extra
rechten op den Duitschen export naar de
Vereesigde Staten zyn na de inlijving van
Boheinen en Moravië als strafmaatregel
nog verzwaard. Ook tegen Italië keert zich
het staatsdepartement te Washington: on
langs werd de invoer van zyde-producten
uit Italië met overeenkomstige extra-rech-
ten belast als reeds op alle Duitsche pre-’
ducten rustten. Overigens is er een nuance?*
ring te bespeuren in de houding van Was
hington jegens de as-mogendheden; tegen
over Italië treedt het staatsdepartement
coulanter en zachtmoediger op dan tegen
over het Derde Rijk. Tenslotte heeft Was
hington zyn handels-politiek (waarbij de
nadruk valt op politiek) nog verder ge
activeerd door op 24 Juli het handelsver
drag van 1911 met Japan op te zeggen,
waarmede het een druk op Japan hoopt te
kunnen uitoefenen, voldoende sterk om de
eischen voldoen, iemand, die op een sta
tion zijn twaalfuurtje gebruikt of een
kopje koffie of thee drinkt, zal het toch
wel op prijs stellen als hij dat kan doen
in een plezierig en gezellig aandoende
omgeving, aan een gedekt tafeltje met
j een aardig lampje erop, en zal er minder
toe komen als hij moet zitten in een
holle en leege ruimte zonder meer, zooals
er helaas nog zooveel restauraties zijn te
vinden.
Vandaar, dat het besluit 4s genomen
om alle stationsrestauraties, die daar
voor in aanmerking komen, in een gelei
delijk temno on te knappen en een mejr
modern en gezelliger aanzien te geven.
Op kleinere stations zal die modernisee-
ring natuurlijk een eenvoudiger karak
ter dragen, dan op de grootere, doch zij
krijgen successievelijk allemaal een beurt
in den loop van de komende jaren.
Zij zullen, als dat noodig is, worden
verbouwd, van een prettiger aankleeding
worden voorzien, een vloerbedekking
krijgen, moderne verlichting, kortom
alles, wat een eetgelegenheid meer in
overèenstemming kan brengen met de
eischen, welke de reiziger van heden
stelt aan de lokaliteit waarin hij eenigen
tijd moet verblijven om iets te gebruiken.
Het spreekt vanzelf, dat deze serie ver
bouwingen niet in, eens tot stand kan
worden gebracht, doch dat daarmee
eenigen tijd gemoeid Is. De Spoorwegen
hebben op dit punt echter een program
ma opgesteld, dat successievelijk wordt
afgewerkt, zoodat binnen enkele jaren
alle stationsrestauraties ook wat uiter
lijk betreft, een aanmerkelijke verbete
ring zullen hebben ondergaan.
Ook uit deze maatregelen blijkt alweer
nield; de vrachtauto is slechts licht bescha
digd.
j De voertuigen en de lyken der meisjes
I zijn in beslag genomen. De lijken zijn naar
het St. Elisabethsziekenhuis te Etten over
gebracht, waar sectie zal worden verricht.
Groote consternatie.
Het ongeluk wekte in de Hero-fabriek
groote consternatie. Onmiddellyk begaf de
directeur zich naar de plaats des onheils.
Het Britsche Parlement
tot 3 October op reces.
De oppositie heeft een amendement op de
regeeringsmotie ingediend, dat beoogt o-n
het parlement, dat volgens bet besluit van
de regeering van 4 Aug. tot 3 October op
reces zou gaan, reeds op 21 Augustus weer
bijeen te doen roepen. Dit amendement Is
met 250 tegen 132 stemmen verworpen.
Chamberlain heeft bij de indienin|t d„
rcgeerlngsmotie verklaard, dat het Hui. er
ten stelligste verzekerd van kan zjjn, dal
het land thans gereed is voor iederen nood-
ge'’“' van n°°d
echter vóór den vastgestelden datum bij
eengeroepen kunnen worden. Bovendien her
haalde Chamberlain de onlangs door hem
gegeven verzekering, dat indien de regee
ring een belangrijke afwijking zou overwe
ren van haar erkende politiek, het parle
ment in de gelegenheid gesteld zou worden
zich daarover uit te spreken zonder op het
e:m.a van het reces te moeten wachten.
™or Labour en Sinclair voor
voorstel
'einde i
Greenwood
de liberalen bestreden beide het
regeering op grond van de gevaren van
den internationalen toestand.
In rün antwoord verklaarde Chamberlain,
1 ahGen a^nnemen van het amendement van
wn„4Ur ”et aannernen van een motie van
"’trouwen in pen anderen vorm zou bete.--
«en, reden waarom hy het Huis vroeg
amendement te verwerpen. Hetgeen ge-
pcniedde.
OOI