marktberichten! I lüchtvaabtT Het ongeluk met de „Ekster". Achter de Bosschen. V y dit^jrsr1»gehad£en expo_ Duitsche bezetting van Bratislawa Beurs van Amsterdam.* Anti-Joodsche relletjes in BrUnn. Cafébezoekers mishandeld. In Brünn, de hoofdstad van Moravië, is het in de afgeloopen 24 uur tot ernstige anti-Joodsche excessen gekomen. Ohechisehe studenten en andere aanhangers van de extreem-nationalistische beweging trokken onder het roepen van antisemietiache leuzen door de straten en verdreven overal de Jo den uit café's en restaurants, waarby ver scheiden Joden ernstig werden mishandeld De demonstraties vonden haar hoogte punt in de bestorming van het voornaam ste café van Brünn, „Esplanada". De ge heels café-inventaris werd op straat gewor pen en de Joden werden uit het café ge jaagd. Naar oficieus wordt medegedeeld, is een der Joden ten gevolge van de demonstraties aan een hartaanval overleden (IReuter). Hun kinderen behoed vooi het Weeshuis. oudere spraken elf jaar geleden af: „Nooit samen in eest vliegtuig". Elf jaar geleden maakte het Engelsche parlementslid Anthony C. Crossley met zyn vrouw de afspraak, dat zij nimmer samen in één vliegtuig zouden reizen. Dat was kort na de geboorte van hun eerste baby en deze overeenkomst, aldus bericjit de Tel., die z(j ter wille van hun kind aangingen, heeft me vrouw Crossley het leven gered. Haar man vertrok eergisteren met het vliegtuig van de British Airways, dat, naar w(j gisteren hebben gemeld, onderweg ver ongelukt is, naar Zweden, waar hij zijn vader zou gaan opzoeken, die er zyn vacan- tie doorbrengt. „Tot Donderdag", zei hy tot zyn vrouw by het afscheid op het vlieg veld. Volgens afspraak reisde hy alleen per vliegmachine; zyn vrouw bleef achter. iCrossley kwam bij het ongeluk om het leven, doch het besluit, dat het echtpaar elf jaar geleden nam, heeft drie kinderen ten minste hun moeder doen behouden. BINNENLAND. Het hoofd van den Rijksgebouwen dienst hervat zijn werkzaamheden. J. C. E. baron van Lynden op har telijke wijze door zijn personeel be groet. Na een afwezigheid van ongeveer een half jaar is het hoofd van den Rijksge bouwendienst, J. C. E. baron van Lyn den, vanochtend op zijn post terugge keerd. Zooals men zich herinneren zal is barotti Van Lynden indertijd tezamen, met oud-minister De Wilde een auto- ongeluk overkomen, tengevolge waarvan hij langen tijd zijn betrekking niet heeft kunnen waarnemen. Tegen half tien verzamelde zich in de kamer van baron Van Lynden een groot deel van het personeel van zijn dienst, terwijl in de gang naar zijn kantoor een eerehaag werd gevormd door het dames- personeel. Bij zijn aankomst bood een der dames den heer Van Lynden bloe- men aan. In zijn werkkamer is baron Van Lyn den vervolgeris toegesproken door het waarnemende hoofd van zijn dienst, den heer C. H. Verbeek. Deze wees er op, dat het bericht van het ongeluk, baron Van 1 Lynden overkomen, voor het geheele j personeel een groote slag was geweest. Het werk is echter zoo goed mogelijk voortgezet in den geest van den afwezi ge. Spr. wenschte baron Van Lynden ge- luk met zijn herstel. Baron Van Lynden verklaarde daarop verheugd te zijn, weer op Mjn plaats 1 terug te keeren. Het was voor hem een groote steun geweest, dat hij tijdens zijn ziekte wist, welke menschen hij in den dienst had achtergelaten. Hij wist op hen te kunnen rekenen, alsof hij er zelf bij ware geweest en stelde in hen dan ook het volste vertrouwen. In het halve jaar van zijn afwezigheid heeft hij zeer veel sympathie en medeleven ondervon den van zijn personeel. Als dank daarvoor heeft hij besloten, ieder jaar enkele leden van zijn personeel op zijn kosten een reis naar Frankrijk te laten maken, om daar de kasteelen langs de Loire te bezichtigen; dat is n.l. de plaats waar hij zelf de laatste weken voor herstel van zijn gezondheid heeft doorgebracht. In het kantoor van baron Van Lynden stond een groote mand met bloemen van het Staatsbedrijf der P.T.T. en voorts waren er ontelbare schriftelijke en tele grafische gelukwenschen. Ook aan zijn woning zijn tal van bloemstukken op ge lukwenschen bezorgd. Henry Asselin commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Gistermorgen heeft de minister van Bultenlandsche Zaken, rar. E. N. van Kleffens, in zijn kabinet den heer Henry Asselin, persattaché en „delègue univer sitaire" van de Fransche legatie te dezer stede, mededeeling gedaan van diens be noeming, bij bevordering tot comman deur in de orde van Oranje-Nassau en den heer Asselin de versierselen dier orde overhandigd. De heer Asselin heeft zeer veel bijge dragen tot de Nederlandsch—Fransche cultureele toenadering door zijn bemoei ingen inzake de totstandkoming van het Maison Descartes te Amsterdam, waar van zeer onlangs het eerste lustrum werd gevierd. Deze bemoeiingen legden op nieuw getuigenis af van de werkzaam heid, die de heer Asselin gedurende vele jaren heeft ontplooid op het terrein der cultureele relaties tusschen Nederland en Frankrijk. Groote verdiensten heeft tie heer Asselin zich jegens ons land ver worven door de uitnemende wijze, waar op hij in woord en geschrift ons vader land, dat in hem een groot vriend bezit, in ien vreemde heeft bekend gemaakt. Asselin heeft ons volkskarakter begrepen. hij heeft onze staatkundige en economi sche problemen in den breede bestu deerd, hij kent onze staatsinstellingen, onze kunst, onze steden en ons land- schap. In nerinnering brengen wij voorts, dat de heer Asselin gedurende vele jaren op voortreffelijke wijze het presidium der bultenlandsche persvereeniging heeft be kleed, welk presidium hij onlangs heeft neergelegd. De geboorte van Prinses Irene. De heer A. B. de Zeeuw vertolkt gevoelens van den Rotterdam- In de vergadering van den gemeente raad van Rotterdam heeft de voorzitter, de wnd. burgemeester, de heer A. B. de Zeeuw, zich tot tolk gemaakt van de ge voelens van den gemeenteraad bij de ge boorte van Prinses Irene. Door de ge boorte van een Prinses aldus spreker, wiens toespraak staande werd aange hoord ,is de band tusschen Oranje en Nederland wederom bestendigd. Die band is In onze constitutioneele monarchie een essentieel onderdeel van ons staatkundig bestel, waardoor de vrijheid van con sciëntie is verzekerd en waarin onze de mocratische vrijheden liggen verankerd. Terwijl uiting werd gegeven aan de j vreugde, die het volk met zijn Vorsten- Ihuis beleefde, hadden op staatkundig terrein ernstige veranderingen plaats, waarin de eene Nederlander een vooruit- gang ziet, die de ander als onafwendbaar aanvaart, en die de derde in zorgen voor j de toekomst ontraadt en betreurt. I Het Nederlandsche volk heeft het voorrecht, dat de Kroon aan zulk een verandering haar medewerking geeft en geven kan zonder zeil in den politleken strijd betrokken te worden. Onze geluk wenschen gaan niet alleen uit naar de ouders van de jonge Prinses, maar ook naar H. M. de Koningin. De jonge Prin ses is Irene, „Vrede", genaamd. Moge de bede, die daarin ligt, worden verhoord, j en moge het H. M. toegedacht zijn, met ons volk nog vele jaren den geboortedag van de Prinses te vieren. Mogte vot ons volk de vrede naar buiten niet verstoord worden en naar binnen gehandhaafd blijven. Kasteel Hooge Vuursche wordt hotel. Naar wij vernemen zal het kasteel Hooge Vuursche in December a*.s. als hotel In gebruik worden gesteld en deel uitmaken van dezelfde hotelcombinatie die ook reeds hotel Stameren te Maarn, Beekhuizen te Velp en „Zilven" te Loe- nen op de Veluwe, exploiteert. Reeds over eenige weken zal men met de nood- I zakelijke veranderingen in het gebouw een begin maken. I GEMENGDE BERICKTEN. Zigeuners aan de Zuidelijke grens. Pogingen om Nederland binnen t» dringen. Nu de tijd van de kermissen in Bra bant ls gangebroken, is tevens de tijd gekomen, dat de zigeuners hun jaarlijk- schen of halfjaarlijkschen aanval op de Nederlandsche grens doen. Sinds eenige dagen zwerven aan de Belgische zijde van de grens dan ook weer verschillende wagens met zigeuners, met het begrijpelijk gevolg, dat do grens bewaking een extra-oogje in het zeil houdt en dat zelfs de grenstroepen mede werken a&n het weren van deze „vreem de indringers". Want wel verzekeren de zigeuners zelf bij hoog en bij laag, dat zij geenszins het voornemen hebben naar Nederland te komen, waar het naar zij gehoord heb ben nog slechter ls dan in België, doch wat deze verzekeringen waard zijn, bleek toen Dinsdag drie wagens met zigeuners een poging waagden om over den Gra- zenschen weg tusschen Meerle en Chaam Nederland binnen te dringen. De Gra- zensche weg ls een van die wegen, welke i Indertijd ter bestrijding van de gemoto riseerde smokkelarij zijn afgezet met ijzeren paaltjes van 60 c.M. hoogte in be tonnen voetstukken. De zigeunerwagens zijn echter vrij hoog van as en zoo meen de men juist tusschen en over de paal tjes heen te kunnen komen. Dit gelukte echter niet en had tot gevolg dat van een wagen de as brak. Onverrichterzake ls men daarop naar Meerle teruggekeerd, waar de wagens thans op ongeveer twee km van de grens staan, tot zij door de Belgische gendarmerie verder opgejaagd worden en de strijd op een ander front begint Wellicht duurt dat echter nog eenige dagen, want met de reparatie van de gebroken as wordt niet teveel haast gemaakt. En waren deze drie wagens nu maar de eenige welke op het oogenblik in het grensgebied rondzwerven, dan was het nog zoo erg niet. Twee van deze wagens immers worden bewoond door leden van den Nederlandschen zigeunerstam der Peterlows de élite onder de rondtrek kende zigeuners en Hunnen derhalve r^iet geweerd worden. De derde wagen daarentegen behoort aan leden van een Noorschen zigeunerstam welke wel een verblijfsvergunning voor België heeft, doch niet voor Nederland. De Belgische verblijfsvergunning houdt bovendien 1 September op van kracht te zijn. Behalve deze drie wagens zijn er ech ter enkele tientallen andere en zoo ston den er b.v. gisteren te Dlest, achter Turnhout niet minder dan 30. Merkwaardig is het, dat de leden der verschillende zigeunerstammen volkomen met eikaars doen en laten op de hoogte zijn en dat b.v. de drie te Meerle verblij vende families op gezette tijden telefo nisch worden opgeroepen om mededee ling te ontvangen over de richting waar in de anderen (rekken. Dit alles wijst er echter op, dat de groote trek weer begonnen ls en dat wel- j licht reeds binnen enkele dagen langs de I grens op verschillende fronten weer een vreedzame strijd zal worden gestreden tusschen de Nederlandsche grensbewa kers en het slimme zigeunervolkje. Bierdrinkend Nederland. Een half glas per dag voor den bierdrinker, 's Zomers meer dorst- Niet minder dan 576 duizend hectoliet Pilsener en Munchener bier werd in 1938 in het binnenland afgezet, dus gedron ken. Voeg daarbij 571 duizend hectoliter gewoon lager bier ,een 11 duizend liter Bockbier en Stout dan komen we tot het resultaat, dat In 1938 1158 duizend hecto liter bier genuttigd ls. Stellen we het aantal inwoners van Nederland op rond 8 millioen, dan zou dit daarop neerko men, dat Iedere Nederlander gemiddeld per jaar ruim 14 liter bier drinkt, en dat is per dag bijna 4 centiliter. Zoo is de werkelijkheid natuurlijk niet. Laten we aannemen, dat de dames geen bier drinken en dat ruim de helft van de Inwoners vrouwen zijn, dan is het resul taat, dat Iedere manlijke Inwoner van Nederland gemiddeld bijna één deciliter bier pqr dag drinkt. Natuurlijk drinkt niet iedere mahlijke inwoner bier; de jongeren niet en van de ouderen een ge leder wil gezond zijn, de meesten wil len er niets voor doen en slechts enkelen willen er iets voor laten. deel te nletr Nemén we in verband hlër- mee aan, dat slechts de helft van de mannen bier drinkt, dan is het resultaat van deze „berekeningen", dat de gemid delde bierdrinker 2 deciliter, dus onge veer een half glas per dag drinkt, d.i. ongeveer drie in een week. Het Centraal Bureau voor de Statistiek deelt nog de volgende cijfers mede om trent den afzet met binnenlandsche be stemming van 26 groote en middelmatige bierbrouwerijen hier te lande: In het eerste kwartaal van dit jaar 217 duizend hectoliter, ln het tweede kwartaal 362. In den zomer wordt dus meer gedronken. We wisten dit al, maar de statistiek be- I vestigt het ons. Het drama in de Pijnackerstraat te Amsterdam. De verdachte was 24 Juni te Amersfoort. Men rpeldt ons uit Amersfoort: De verdachte K., die kort voor zijn ver trek naar Indië het lijk van zijn vrouw in een koffer nabij Terschuur zou heb ben verstopt, heeft op Zaterdag 24 Juni, I toen hij op weg was van Amsterdam naar Deventer, een bezoek gebracht aan een groot hotel te Amersfoort. Hij parkeerde de auto voor het hotel en ging zelf op het terras aan den straatweg zitten. Hij deed zeer zenuwachtig en bestelde een glas bier en een borrel tegelijk. Hij ver telde, dat hij bij Baarn bijna een aan rijding had gehad met een zwaren zes- wielerdaarvan was hij ontdaan. Toen K. wat kalmer was geworden, knoopte hij ook nog een gesprek aan met den hotelhouder zelf. Hij vertelde van de op handen zijnde proefvaart van de Oranje Hij beloofde daarna nog eens terug te komen en inderdaad deed hij dat. Hij bracht een boekje mede voor den hotelhouder, waarin o.m de namen stonden van de genoodigden voor den proeftocht. Het boekje is door de Amers- foortsche politie in beSlag genomen en ter beschikking gesteld van de justitie te Amsterdam. Op denzelfden Zaterdag heeft K. een hotel in de Langestraat bezocht. Hij wil de vandaar naar het telegraafkantoor gaan om een telegram naar Deventer te verzenden, doch het kantoor was geslo ten, waaruit Volgt, dat het na negenen was. K. is ln Amersfoort geen onbeken de, want hij begon zijn kellnersloopbaan in een hotel nabij het station. De onbewaakte overweg. j Een doode bij Barneveld. Gistermorgen omstreeks kwart over 9 is de 73-jarige W. van Maanen uit Ter- schuur, die per rijwiel den onbewaakten overweg overstak, bij blokpost 54 onder j de gemeente Barneveld door den snel trein Apeldoorn—Amersfoort gegrepen en een eindweegs meegesleurd. De machinist wist den trein zeer spoedig tot stilstand te brengen. Het slachtoffer, dat aan den kant van de baan lag, moet op slag dood zijn geweest, want de man was onher kenbaar verminkt. De politie alsmede de burgemeester van Barneveld, de heer J. Westrik en dr Mettrop uit Voorthulzen waren spoedig ter plaatse. De arts kon slechts den dood constateeren. De oude man, die stokdoof was, stond als zeer voorzichtig bekend. Waarschijnlijk heelt nu door de verblindende zon den trein niet zien aankomen. Het uitzicht ter plaatse is betrekkelijk goed. De trein had enkele minuten vertraging. Het stoffelijk overschot is naar het lijkenhuisje te Voorthuizen overgebracht. Een merkwaardig opschrift. In éen der Veluwsche dagbladen wa ren de berichten over de geboorte van prinses Irene voorzien van het volgende Shrm "K te verantwoorden op schrift: Een Prinses ziet voor den twee- den keer het levenslicht. Boternoteering. De commissienoteering voor Nederland- sche boter is gisteren vastgesteld op 70 cent per k.g. (onveranderd). De boterheffing. Het bedrag- van de heffing en steunuit- i keering op boter, is behoudens tusschentijd. I sche wijziging, voor de week van 17 tot 24 Augustus vastgesteld op 55 cent per k.g. (onveranderd). Behandeling voor den Raad van de Luchtvaart. Uitspraak in de zaak van de „IJsvoni. Gistermiddag ls door den Raad Zt' Luchtvaart een zitting gehouden 1„ i,, band met hel ongeluk, dat ln den «.1 lend van 9 December i.l. nabij BchS ls overkomen aan het vliegtuig PH-S („Ekster") van de K.L.M. Men was met dit toestel, een Lockheed aan het oefenen, waarbij een motor 2 stond direct na den start. Het vUeatuT dat vol belast was, ls toen algegledeVen in brand geraakt. e" el» Daarbij zijn omgekomen de gezagvoer der, 1 eeraar met de Lockheeds van d! K.L.M., A. van der Sijde, de gezagvoenS der K.L.M., die instructie kreeg c m Schrey, de radlo-telegralist A. Beckinz en de boordwerktuigkundige H I u Jaedicke. M' De zitting van den Raad van de Lucht vaart werd gehouden ln de Oude staten zaal (vroeger vergaderden hier de Staten van Holland) van het gebouw van het departement van Waterstaat te 's-Gra venhage. Eerst werd uitspraak gedaan in de zaak van het ongeluk van de „Ijsvogel" 15 November jl., waarbij vier leden der 'be manning en twee vrouwelijke passagiers werden gedood en verschillende anderen gewond. Men"herinnert zich het verslat- van de desbetreffende zittingen van den Raad van de Luchtvaart. Gebleken is, dat er reden was om aan te nemen, dat de bemanning overver moeid was door voorafgaande diensten Het vliegtuig en do belasting hebben vol daan aan de eischen. De radio-verbin ding ls goed geweest en op normale wijz» gevoerd. Do vlucht van Berlijn naar Am sterdam had een normaal verloop. Bij de daling hebben de bestuurders geweten waar ze zich bevonden. De weersomstan digheden echter wareji ongunstig, doch niet zoo, dat er reden voor een ervaren gezagvoerder als Duimelaar was, om niet te landen. Alle vervormingen en breuken, waren een gevolg van de botsing. De mo toren hebben normaaL gedraaid. Storing der schroeven moet uitgesloten worden geacht. De navlgatielichten brandden normaal. De vliegsnelheid bij de botsing wordt geschat op 230 km per uur. De oorzaak van het ongeluk is niet met zekerheid vast te stellen Geen storingen van technischen aard of weersomstan digheden zijn de oorzaken. De raad neemt aan dat een viiegfout het ongeluk heeft veroorzaakt. Onwaarschijnlijk is, dat de gezagvoerder plotseling ongestell is geworden. De raad acht aannemelijk dat bij de botsing kapitein Van Gemeren en niet Duimelaar het vliegtuig heeft be stuurd. Hoe ervaren vlieger, was hij daar toe niet geroepen op dit vliegtuig en ln deze omstandigheden. De raad verwacht dat in zulke geval len start en landing zullen geschieden door den bevoegden gezagvoerder. Het ongeluk met de Ekster. Bij de behandeling van het ongeluk met de Ekster wordt dr. ir. H. J. van der Maas, hoofdingenieur-vlieger bij het Nat. Luchtvaartlaboratorium, als getuige deskundige gehoord. Achtte u dit vliegtuig, dat een lijn- toestel was, geschikt als lesvliegtulg? vraagt de voorzitter. In het algemeen niet, antwoordt ge tuige. Worden er van rijkswege voorschrif ten aan lesvliegtuigen gesteld? Aan primaire lesvliegtuigen, waarin de allereerste lessen worden gegeven zeker wel. Maar aan secondaire lestoe- stellen zooals het onderhavige niet. Mis schien door de K.L.M., dat weet getuige echter niet. Getuige vindt de Lockheed onder nor male omstandigheden niet moeilijk be stuurbaar. Een oefening als het afzetten van een motor op geringe hoogte 'zou getuige zelf nimmer willen uitvoeren. Hoe groot ls de snelheid waarmede men aan den grond komt? Getuige meent 160 170 K.M. De volgende getuige-deskundige, dien de Raad hoort, is G. J. Geyssendorffer, gezagvoerder bij de K.L.M. Deze verklaart, meerdere malen met FEUILLETON. Een roman uit Siberië, door Fr. ENSKAT. (Nadruk verboden). 25 XVII. Met Kare's kinderlijke onbevangenheid was het gedaan. Lansky had het meisje uit de gedachtenwereld, waarin zij tot dusver geleefd had, weggerukt. Nooit zou Kare den begeerigen blik vergeten, waarmee Lansky haar dien middag had opgenomen. Zij huiverde nog als zij er aan dacht. Haar vrouwelijk- instinct waarschuwde haar, dat zij zich voor de zen man in acht moest nemen. Haar gedachten dwaalden naar Frans Mertens. Ook hij was een man, maar het kwam geen moment in haar op een pa rallel te trekken tusschen hem en den Rus, die het haar lastig maakte. Mertens beviel haar. Reeds bij hun eerste ont moeting, had zij zich tot hem aangetrok ken gevoeld. Zijn verschijning had iets ln haar wakker geroepen, waarvoor zij zelf geen verklaring wist te geven. Met de andere mannen ln het dal had zij steeds op vriendschappelijken voet ge staan, maar geen hunner had ooit die warme sympathie vermogen op te wek ken, welke zij Hal Lörne van den eersten dag af toedroeg. Aanvankelijk had zij ge dacht, dat het een diepere genegenheid was, die uit hun verwantschap voort kwam. Zij trachtte zichzelf daarmee ge rust te stellen, maar de stem van het bloed liet zich tenslotte niet dwingen en toen er oogenblikken kwamen, waarin zij Hal begon te missen, wanneer hij niet In haar gezichtskring was, begreep ze, dat het sterkere gevoelens dan die van vriendschap en toegenegenheid waren, die zich aan haar opdrongen. En ln haar kinderlijke onschuld schaamde zij zich daarvoor. De oude Bessin en Hal waren de kudde rendieren genaderd en hielden nun paarden in Toen ik laatst hier met je voorbij reed, Frans, sprak ik over een plan. Je zult je het nog wel herinneren. In het kort kwam de zaak hierop neer: De die ren vinden hier maar weinig voedsel. 's Zomers gaat het nog, maar heiaas duurt de zomer bij ons maar heel kort. Het gevolg ls, dat wij 's winters altijd moeten bijvoeren met hooi en zoo. Ik be hoef Je wel niet te vertellen, wat dat voor zorg vereischt en desondanks gaan er eiken winter nog heel wat dieren dood. Misschien ook, omdat zij bij slecht weer eigenlijk geen behborlijke schuil plaats hebben. Nu heb Ik er al eens over gedacht, of het niet mogelijk zou zijn de geheele kildde het Elbirgebergte ln te drijven. Maar daar ls Immers nog minder voedsel, bracht Hal er tegen in. Boven dien hebben de dieren een vlakte noodlg een behoorlijken uitloop. Natuurlijk maar dat is daar ook allemaal, mijn jongen. Jij kent het berg land nog maar voor een klein deel. Ik heb mijn plan rijpelijk overlegd. Het lag ook niet ln mijn bedoeling de dieren door het veld te drijven, zooals je misschien denkt, want dan zouden wij twee maal de Irbytsch moeten oversteken, nog af gezien van het feit, dat het land van alle boeren hier er danig van te lijden zou hebben. Neen - het lijkt mij het beste, dat wij zooveel mogelijk Oostwaarts buiten om gaan. Dan passeeren we de Irbytsch daar, waar zij het dal verlaat. Er is daar een ondiepe plaats, die zeer wel door waadbaar is. En van daar af trekken we dan naar den voet van het Elbirgeberg te. Zoo zal het wel gaan. Het is alleen maar de vraag, wie er aan kunnen mee helpen. Het zal geen gemakkelijk werk zijn en waarschijnlijk zelfs niet geheel van gevaar ontbloot! Ik ben natuurlijk van de partil oom! Goed, Frans. Dat is waar ook: Bij de menschen, met wie ik hier ben gekomen, is ook nog een Aziaat Nanglu. Die zal dat werk misschien wel meer bij de hand hebben gehad. En dan is er nog een zekere Gre- gor, een bruikbare kerel, geloof lk. Prachtig! Dan zal lk den ouden Donald en zijn drie zoons nog vragen den tocht mee te maken We zijn dan met zijn achten. Dat lijkt mij voldoende Afgesproken dus. Morgen gaan we met een op stap. Toen zij op de hoeve terugkeerden, stelde Bessin de overige huisgenooten van zijn voornemen in kennis. Nauwe lijks had Kare van het plan gehoord of zij verzocht haar vader dringend den tocht te mogen meemaken. Maar meisje, dat is toch niet» voor jou! Ach ja, veder, toe! Hier kunnen ze mij gerust missen. Gura voelt zich ln de keuken volkomen thuis en voor het andere werk blijft Peter hier. Bovendien is Alexi er ook nog. Wat dat betreft, is er nu geen enkel bezwaar Hoewel de oude Bessin er aanvanke lijk niet van wilde hooren, hield Kare zoolang aan, dat hij tenslotte wel moest toegeven. Als je dan persé wilt, je moet het zelf weten. Als je maar niet denkt, dat het een rustig uitstapje wordt... Kare viel haar vader van louter dank baarheid om den hals. Den volgenden ochtend vroeg waren allen op de been; Bessin, Kare, Hal, Gre- gor, Nanglu en Donald met zijn drie zoons. Slechts Peter en Alexi bleven in de Bessin-hoeve achter De paarden trappelden van ongeduld en nadat Bessin zich had overtuigd, dat alles, wat men noodig kon hebben, aan wezig was, zette de troep zich in bewe- xvin. Niet ver van de Irbytsch hing boven de steppe een geweldige stofwolk. De groote kudde rendieren was onophoude lijk in beweging. Telkens weer trachtten eenige dieren, die zich aan den buiten kant bevonden, zijwaarts ln de vlakte uit te wijken. Er heerschtc een ongewone opwinding, waarvan de oorzaak niet ver 1 te zoeken was. I Op eenigen afstand stond een troep I ruiters, die gewoonlijk niet zoo dicht na derden en stellig niet in zoo groot aan- I tal. Ook de paarden gaven teekenen van onrust. Herhaaldelijk had meij reeds ge probeerd om de kudde in beweging te krijgen, maar de rendieren bleven zich op dezêlfde plaats verdringen en bet eenige resultaat was geweest, dat er van tijd tot tijd een uitbrak, waarvoor de paarden zich zoo bevreesd toonden, dat het de grootste moeite kostte den vluch teling weer op te vangen en bij de kudde terug te brengen. De zon stond hoog aan den hemel en wierp haar verzengende stralen op de ruiters, die in de dichte stofwolk naar adem snakten. Michel Bessin zag zijn plan mislukken. Ongeduldig wischte hij met zijn hemdsmouwen bet zweet van het voorhoofd. Verdraaid nog aan toe...! Niet te gelooven. Die dieren zijn stapel gek ge worden. Wij hebben ze met onze paarden wild gemaakt. En de paarden zijn, bang voor hen. Zij zijn niet aan elkaar ge wend. Is het niet om te hullen! Daar zijn we nu met acht man al een paar uren bezig en wij zijn nog geen streep tl! (Wordt vervolgd). hp^Lockheed te hebben gevlogen. Dei flUheed is volgens hem moeilijker te ÏSpMn dan een DC 2 of DC 3, althans In het begin. Als je het toestel eenmaal lende ging het heel goed. „Het ls een -naardje". Vooral bij de landing moet Ïa heel goed uitkijken. Met Van der Sijde heeft getuige nimmer veel contact ge had. Af en toe heeft hij zelf wat „gelest" nn deze toestellen. Vindt u het noodig, dat reeds bij de eerste vlucht bij voortgezette start een motor zou worden afgezet? vraagt de «dat zeer gevaarlijk. Ik zelf heb bil het lesgeven nimmer deze oefening vlak bij den grond gedaan Zelfs den derden keer zou Ik het niet doen. Getuige I. A. Aler, chef van den vlleg- dlenst der K.L.M., zegt, dat de oefenin een ln het afzetten van een der motoren 'houden moeten worden. Uiteindelijk behoort deze oefening ook op geringe hoogte te geschieden, omdat de vlieger haar geheel dient te kennen. Op den noodlottlgen dag (9 December 11) maakten de heeren Van der Sijde en Schrey hun tweede serie lesvluchten. Het "lesschema is na dit ongeval ge wijzigd to dezen zin, dat de leerling nu nimmer zijn les ®ag beginnen met de oefening van het afzetten van een motor op geringe hoogte. Tegen het afzetten van de hoogtegas- stopinrlchting bestond bezwaar. De heer Van der Sijde heeft getuige bij een be «preking op 28 Maart 1938 beloofd nim mer meer van dit middel gebruik te ma- ken. U weet, dat dit op 8 December toch Is "geschied" vraagt de voorzitter, ja, dat weet ik", antwoordt getuige. Getuige voegt hieraan toe, dat de heer Van der Sijde iemand van groote plichts betrachting was. Hij moge in dit geval ondisciplinair hebben gehandeld, toch meent getuige, dat Van der Sijde alleen zoo gehandeld heeft, omdat hij vast overtuigd was dit risico te kunnen en te mogen nemen, dat het zelfs gewenscht was dit risico te nemen bij het onder richt. Nimmer heeft getuige gehoord, dat de vliegers deze toestellen ongeschikt zou- den hebben gevonden. Klachten waren er natuurlijk wel zooals de stuurhut is wat nauw, het uitzicht bij regen Is niet goed, de ventilatie is niet voldoende. Princlpieele klachten zijn er niet en de andere klachten zijn door allerlei ver beteringen weggenomen. De heer H. Fuchs, gezagvoerder bij de K.L.M., is dê laatste getuige, dien de Raad hoort. Evenals* de heer Aler ls deze getuige doordrongen van de noodzakelijkheid, dat de oefening van het afzetten van een motor gehouden moet worden, al beseft getuige dat het risico bij een Lockheed grooter is dan bij een Douglas. De Raad zal later uitspraak doen. De „Lepelaar" aan de British Imperial Airways verkocht. De" eenige Lockheed van de Euro- peesche vloot der K.L.M. Om te voorzien ln het tekort aan vliegmaterlaal, veroorzaakt door eenige recente vliegongevallen, heben de British Imperial Airways, de Lockheed 14, Ph— ASL, „Lepelaar", van de Kon Lucht vaartmaatschappij overgenomen. De ma - chine zal waarschijnlijk dienst doen op de lijn Londen—Berlijn—Warschau of Londen—Boedapest. Het ls de eenige Lockheed, welke de K.L.M. voor het Europeesche verkeer ge bruikt. Wel vliegen er geregeld vier ma chines van dit type op de West-Indische lijnen. De „Lepelaar" werd verleden jaar door de K.L.M in gebruik genomen en na verschillende binnenlandsche vluch- ten deed zij geregeld dienst op de lijn Amsterdam—Manchester—Liverpool. Het ls een machine, die eenigszins buiten het gewone type der K.L.M. valt, doch niet temin zeer snel en bruikbaar ls. De voor den verkoop vereischte toe stemming der Regeering is verkregen en de aflevering zal heden plaats hebben., Rossi siaat wereldsnelheidsrecord. De Fransche vlieger majoor Rossi heeft het wereldsnelheidsrecord op de 10.000 km. geslagen met een uurgemiddelde van 311.621 km. Tot nu toe stond het record sedert 1 Aug. j i. op naam van een Italiaansch vliegtuig met een uurgemiddelde van 236.970 km. 6 Rossi maakte zijn schitterend record met een Amiot-vllegtuig 0p het traject Istres, Orly, Bordeaux, Toulouse, Istrcs, Lyon Istres, NImes Istres. Dinsdagmor gen 4 uur 51 min. was hij van Istres ver trokken. STADSNIEUWS RECHTZAKEN. Maximum-straf voor dronken chauffeur. Voor het kantongerecht te Delft heeft W M Loosduinen, die op 23 Juni op het woordeinde te Delft ln kennelijken siaat van dronkenschap een vrachtauto uurde Hij werd aangehouden door een agent, die constateerde, dat de cnauffeur zich nauwelijks staande kon ,Een caféhouder had zelfs ge eigerd hem bier te schenken. ,man was reeds tweemaal voor een tha«! felt veroordeeld. Hem werd ans de maximum straf, veertien dagen SÏÏÏÏPi bechtenis opgelegd plus in- van het rijbewijs voorden tijd van één jaar. i- I GGUDA, 18 Aug. 1939. Bleekerssirigel een maand afgesloten. Verkeer door de Boelekade. De commissaris van politie deelt mede, dat de Bleekerssingel in verband rnet werkzaamheden voor het aanbrengen van een bestrating van a.s. Maandag u" onge veer een maand voor alle rij verkeer geslo ten zal zyn. Het verkeer zal in beide rich tingen door de Boelekade worden geleid. Werkloosheid iets gedaald. Het aantal werkloozen is sinds de vorige opgave gedaald van 1725 tot 1717. Ingeschreven staan thans: aardewerk industrie 59, typografie 32, bouwbedrijven 356, chemische nyvérheid 30, houtbewer king 91, kledingindustrie 38, lederbewer- king 13. metaalnijverheid, scheeps- en ~tf- tuigbouw 107, papierfabricage 15, textiel nijverheid 47, bereiding voedings- en genot middelen 103, sigarenir.dustrie 95, land bouwbedrijven 69, handelsvertegenwoordi gers 55, pakhuis- en schippersknechts, koet- s:ers en chauffeurs 196, transportarbeiders 80, verzekeringswezen 1, vrije beroeren 10, kantoorbedienden 2,7, onderwijspersoneel 1, huiselijke diensten 12, ongeschoolde fa- brieks- en andere arbeiders 280. Macht over het stuur verloren. Wielrijdster breekt bee u Op den weg naar Rotterdam heeft gister middag een 47-jarige wielrijdster uit Rot terdam bij een val een been gebroken. Zij kwam van Gouda en moest na het viaduct even voorbij de Julianasluis, naar het rij wielpad aan den anderen kant oversteker. By het nemen var de bocht kwam zij naast het fietspad terecht. De wielrijdster verloor de macht over haar stuur en viel, waardoor zij haar rechterbeen brak. Op haar verzoek is zjj naar haar woonplaats vervoerd. Gevaarlijke gleuf op de Roode brug. -Ongeluk liep goe 1 af. Op de Roode brug heeft gistermiddag een S-jarige jongen met zijn fiets, toen Irfj voor een achter hem rijdenden auto uitweek, te veel naar rechts uitgehaald, waardoor -ijn rijwiel in de gleuf tusschen rydek en brug- trottoir geraakte. De jongen kwam hie •- door vlak voor den auto te vallen. Hij v.»?lf kwam er ongedeerd af, maar zyn rywiel geraakte onder de autowielen en werd vn- rtig beschadigd. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. Nieuwe aanwinsten. Onderstaande werken liggen van 15 Aug. tot 1 September op de leesz&al ter inzage en kunnen nu reeds besproken worden. Romans. W. Arondeusi Het uilenhuis. Joldn Földes; Kruis of munt. K. Gudmunds- son; De blauwe kust. W. C. J. Mooy: Heer zoekt positie. R. van Heest: Het verloren vaderland. M. Stoke; De revolutie van mijnheer Stalpers waard. J. Ubink: In de t ergulde ton. J. M. IJssel de Schepper- Becker: Martje Maters, geb. Vroom. J Buitenlandse Romans. L. Bromfield: i The rains came. H. Mann: Die kleine Stadt. H. de Monfreid: Le trésor du Pélerin. j Studiewerken. J. Waterink: De opvoeding tot het huwelijk. L. Weatherhead: 't Ge beurde in Palestina. S. Tas: Intellect en macht. E. Mallir.g-Pedersen: Jij klein men- schenking. B. Rosseland: Van sterrenhemel en sterrenwereld. P. M. C. Toepoel: Onze honden. Botticelli. Juynboll-van IJsselsteyn; Ons koninklijk huis van 1880 tot heden. ,T. G. Kuyt: De Holland iZaandyk—>New- York". Menschen in de schaduw. Wedvlucht postduiven. Zondag 13 Aug. hield „Het Westen" een wedvlucht met jongie duiven vanuit Ciney, afstand 201 K.M. In concours 146 duiven. Gelost 7.20. De aankomst luidt: Rapis en Versteeg 1, 2, 5, 8, 18, 21, f4, 26. 27, 36 37, 39, 44, 45; W. J. de Haan 3, 6 11, 16. 22, 23, 28, 47; C. P. J. Boer 4, 10, 14, 15, 20, 25, 38, 43; P. Broekhuizen 7, 34, 41; C. 1 A. v. Gils 9; W. Molenaar 12, 18, 31, 40; H. Goedhart 17; J. v. d. Meer 19, 85, 42, 48, 49; J. y, Roon 29, 83; W. J. Erberveiu 80; W. C. Laiinenburg 82; P. Tom 46. Aankomst eerste duif 10.22.22, laatste duif 10.45.09 uur. De uitslag met oude en jonge duiven van uit Dordrecht luidt: C. A. v. Gils 1; P. Broekhuizen 2, 8, 10, 11; J, Schouten 3, 28, 47, 49, 53; H. L. Lakerveld 4, 29, 30, 50, 52; I J. Keij 5; Sapis en Versteeg 6, 13, 15, 81, 44; J. v. Roon 7, 40; H. J. Buursma 9, 14, I 19,' 20, 26, 57 63; W. C. Luijnenburg 12, 21 39, 62; W. J. Erberveld 16; C. P. J. Boer 17 37, 38, 41, 42, 43 51, 66 56, 61; W. J de Haan 18, 24, 60; D. Kraaienbnnk 22, 36; P. Prevoo 23, 35; D. de Bruin 2o, 54; Herm. Tom 27, 34, 65; W. Molenaar 82; P. Tom 33, 46, 46, 58; H. Dernée 48; H.'Goedhart 59, 64. Los 7 ™r. to "ncourt 196 duiven. Aankomst eerste duif 7.22 27, laatste duif 7.33.14 uur. Schouwburg-Bioscoop: De reddende engel. Thalia-Theater: De kroegbaas. Réunie-Bioscoop: Het mysterie onts! ierd van den zwarten piraat en Waaghmzen van de renbaan. Zondag 10.30 uur: Die lieve domme mamma. Woensdag 2 uur matinée. 21 Aug. 7.30 uur De Zalm. Verkoop}ng no tarissen M. E. Versteeg en G. W Nagf- glas Boot 24 Aug., 101 uur Veemarkt Vee- en zui- veltentoonstelling; officieele opening 9.30 uur. 28 Aug. 7.30 uur De Zalm. Verkooping no taris J. van Kranenburg. 1 Sept. li uur R.K. Leesvereeniging. Aan besteding architect Jac. P. Dessing ver grooting fabrieksgebouw Kon. WasscheriJ Daalmans en Co. 2 Sept. 7.30 uur Nieuwe Schouwburg. Fe' ;t- avond voetbalvereniging O.N.A. telegrafisch weerb vookden (BERICHT. De Bilt seint: tm T^^g 8eldig van hedenavond morgenavond ongeveer 19 uur: „,r Half bewolkt, droog, warm weer. Plaatselijk ochtendmist, Zwakke tot htattgen oostelijken wind. UIT DEN OMTREK. Examens modevak. Te Utrecht zijn geslaagd voor leerares coupeuse mej. J..v. d. Linde eu vooi^costu- mière de dames B. v. d. Nieuweudpk en B. Scharleman alhier en B. Verstoep te Beller- sche. Voetbalvereniging O.N.A. 20 jaar. De voetbalverenigdng „O.N.A." zal op Zaterdag 2 September om half acht in den Nieuwen Schouwburg met een feestavond haar 20-jarig beBtaan herdenken. Er zal een non-stop variété-programma worden uitge voerd. Tot besluit van den avond volgt een feesthal. WADDINXVEEN. Berijden van de Zuidkade. Ter kennis van belanghebbenden wordt gebracht, dat door het gemeentebestuur be sloten is aan vergunningen voor het berij den van de Zuidkade en de Wilhelminakade de volgende voorwaarden te verbinden; 1. De wielbelasting mag maximum 2400 K.G. bedragen. 2. De breedte mag maximum 2.10 meter bedragen. 8. De snelheid mag maximum 18 K.M per uur bedragen. By overtreding zal de verleende vergun ning onmiddellyk worden ingetrokken, ter- w'jl aan den overtreder geen nieuwe toe stemming'" meer wordt afgegeven. Tut mnrechaussee benoemd. De heer J. Molenaar is benoemd tot ma rechaussee met als standplaats Apeldoorn. Gevonden en verloren voorwerpen. Gevonden: een zak aardappelen, te bevra gen bij J. de Heer, Dorpstraat 158; een wieldop van een auto V 8, by M. van Zeo- laud, Henegouwerweg 86; een rywielbelas- tingmerk, bij L. J. Hoogerbrugge, Onder weg 81; een ceintuur, by H. van Beek, Em- maslraat 3; een draadtang, bij J. H. van Straaten, Burgem. Trooststraat 93. Verloren: een verchroomde armband, een belüftingplaatje-étui, een vulpen, een bos sleutels, twee belastingplaatjes. Burgerlijke Stand. GEBOREN': Jan, z. van J. Krayesteyn en A. H. Lekkerkerker. Cornelia Adrianus, z. van H. M. Brabers en A. M. C. Voeten. Maria Anna, d. van C. J. Smit en J. van 't Wout. Wilhelmina, d. van M. G. van Eijk en J. Koopman. Greetje. d. van R. Smit en J. Oostrom. GEHUWD: H. Goudkade en J. J. Quist. A. Kempkes en G^ I^oogendoorn. KRIMPEN a. d. IJSSEL. Examen Fransch l.o. Mej. C. v. d. Tempel is te Utrecht ge slaagd voor het examen Fransch l.o. REEUWIJK. Gemeenteraad. Verbetering Steinsche dijk. Woensdagavond kwam de raad in voltal lige vergadering byeen onder voorzitter schap van burgemeester Lucasse. De voorzitter herinnerde in zijn openings, rede aan het heugelijk gebeuren in het Prinselijk gezin en hy wees er "op, dat ook Keeuwyk by het vernemen van de geboorte van Prinses Irene spontaan de vlaggen beeft uitgestoken. De burgemeester deelde mede, dat B. en W. een telegram aan H. M. de Koningin en aan het Prinselijk paar hebben gezonden, waarvoor een dankbetui ging is ingekomen. Moge het Vorstenkind in allen voorspoed voor de Koninklijke fami lie en voor land en volk opgroeien, besloot- burgemeester Lucasse zyn openingswoord. Er was een rapport van de politie inge komen over venten met een bootje in de plassen, zulks in verband met een vraag van den heer Van Roon, die meende, dat dit in strijd was met de bestaande verordening. Het rapport gaf aan, dat ook op Zondagen geringe eetwaren mogen worden verkocht en dat de gemeentelijke wetgever hierin geen verandering kan brengen, zoodat de zaak blijft als ze ls. De Kroon heeft goedgekeurd de verorde ning tot heffing van gelden voor het heb- 1 ben van een standplaats met een woonwa gen binnen de gemeente. De heer Ballering had in een vorige ver gadering inlichtingen gevraagd over een raadsbesluit waarbij afwijzend was beschikt op een verzoek van den heer C. Faase om afschrijving van een half jaar hondenbelas ting. De voorzitter deelde mede, dat een be sluit om ontheffing te verleenen, in strijd zou zö'n met de verordening, weshalve het besluit blijft gehandhaafd. Hierna ontspon zich een levendige dis cussie over het vaststellen van het salaris voor een te benoemen geldophaler van het waterleidingbedrijf. Het minderheidsvoorstel van de watsr- ieidingcommissie was om 't salaris te doen zijn; aanvang 1HHL- met vier éénjaar- iijksche verhoogingen van 50.— tot een maximum van f 1300.— per jaar, terwijl dr meerderheid der commissie een salaris voorstelde van: aanvang 1000.met zes éénjaarlijksche verhoogingen van 50.— tot een maximum van 1300.— per jaar. Het voorstel van de minderheid der com missi e werd met 6 tegen 5 stemmen ver worpen, terwijl voorstel van de meer derheid der commissie met 7 tegen 4 stem- men werd aangenomen. De Steinsche dyk, waaTover al zoo dik wyls in verband met den slechten toestand van den weg is gesproken, kwam opnieuw ter sprake. B. en W. deelden mede, dat deze weg als tertiaire weg verbeterd kan wor den, hetgeen aan de gemeente f 510.poi jaar zal kosten. B. en W. wilden gaarne van den raad vernemen of hy btereid was 510.— per jaar te voteeren gedurende 15 jaren. De tollen aan den dyk, alsmede de tol over de IJssel brug bij Haastrecht zul len verdwijnen zoodra Gouda, Haastrecht, Hekendorp, Stein en Reeuwyk het over deze zaak eens zyn geworden. By het slot van de gevoerde discussie stelde Weth. van Leeuwen voor om het ge deelte tertiaire weg loopende vanaf de Veerlaan tot Hekendorp over te nemen ert aan polder Stein te vragen om het gedeelte weg van den heer Van den Broeke over te nemen, in welk geval dan de gemeente tot het eerst bedoelde bereid is. Dit voorstel werd in stemming gebracht en met 6 tegen 5 stemmen aangenomen. By dev oorkomende zaken werd mededee ling gedaan dat de schoolkinderen alleen te Reeuwijk schoolgaande, getracteerd zullen worden. De schoolkinderen die te Haas trecht of elders school gaan, vallen hier buiten. De veehouder Hoogendoorn aan den Plal - teweg had klachten kenbaar gemaakt over het slechte leidingwater, wyl hy op het eindpunt is aans«esloten. De waterleiding commissie wil de hoofdbuis 100 meter ver lengen om hierin afdoende verbetering te brengen. De kosten daarvan bedragen 300. In de volgende vergadering zal hierover wonden heslist. Bij de rondvraag stelde de heer Van den Heuvel de vraag of het juist was dat het contract voor hulp bij brand met de Onder linge Brandverzekering te Reeuwijk was opgezegd. De voorzitter antwoordde dat dit het ge val was. De heer Groenendijk vroeg of het rap port tot koop van den grond voor het uit breidingsplan al of niet was ingekomen. Medegedeeld werd, dat het rapport reeds is ingekomen, maar dat de Inspecteur van de Volksgezondheid, aan wien het was doorge zonden, yog met vacantie is. Te zyner tyd zal deze aangelegenheid in behandeling ko men. Aan het slot van de vergadering, die, on voorziene omstandigheden voorbehouden, de laatste was in deze zittingsperiode, heeft de* voorzitter den raad dankgezegd voor hetgeen hy" in het belang van de gemeente heeft gedaan. SPORT EN WEDSTRIJDEN. WATERPOLO. Het IJ kampioen van Nederland. Voor den 25sten keer. De gisteravond te Amsterdam gespeelde tweede wedstrijd tusschen Het IJ en S.V.H. om het kampioenschap van Nederland ein digde in een 4—2 overwinning voor H«t IJ dat hiermede dep titel behaalde. De Am- sterdamsche club is thans voor de 25ste maal landskampioen. VOETBAL. Bekerwedstrijden van Olympia. De vereeniging „Olympia" organiseert op Zondag 27 Augustus haar jaarlyksche be kerwedstrijden. f Medische sportkeuring verplichtend voor nieuwe spelers. Het bestuur van den K.N.V.B. heeft be sloten met ;ngang van 1 September a.s. de medische sportkeuring voor nieuwe spelers verplichtend te stellen in die plaatsen, waar Medische Sportkeurings-bureaux zyn ge vestigd (o.a. te Gouda). Niet naleving van deze verplichting zal worden beboet. LAATSTE BERICHTEN. van Sudetenland voorafgegaan zijn. De diplomatieke bedrijvigheid gaat in versneld tempo voort. Een aantal belang rijke diplomatieke conferenties hebben elkaar zeer snel opgevolgd en men spreekt thans over de mogelijkheid van een nieuwe ontmoeting tusschen Ciano en Von Ribbentrop. Hoewel de twee hoofdsteden Rome en Berlijn voortdurend met elkaar in verbinding staan, gelooft men, dat een persoonlijk overleg zeer waarschijnlijk is. Voorts gelooft men, dat een bijeenroe ping van den Rijksdag te verwachten ls. Hitier zou dan een verklaring afleggen. Roemeensche petroleumlevering aan Duitschland gestaakt. De laatste twge dagen zijn geen tankboo ten meer uit Canstantza naar Duitschland vertrokken. Tot voor kort kocht Duitsch- land aanzienlyke hoeveelheden petroleum in Roemenië, welke blijkbaar bestemd was voor Tsjecho-Slowakye en via Bremen ver scheept werd. Naar vernomen wordt, is de reden voor de stopzetting der leveringen, dat Duitsch land geen contanten meer beschikbaar heeft om de orders te betalen. Bankdirecteur gearresteerd. AMSTERDAM, 18 Aug. De politie heeft heden in arrest gesteld dr. D. H. B., ver dacht van verduistering van een pak effecten ter waarde van 12.500. LONDEN, 18 Aug. (A.N.P.). De „Times" meldt uit Bratislawa: Uit niet-officieele, doch zeer betrouw bare bron wordt vernomen, dat binnen kort een Duitsche militaire commandant zich in Bratislawa, de hoofdstad van Slowakije, zal vestigen. Voorts doet het feit, dat de kazernes gedeeltelijk ont ruimd zijn om Duitsche troepen te kun nen legerén, vreezen, dat met, een offi cieele Duitsche bezetting van de Slo- waaksche hoofdstad rekening moet wor den gehouden. De steden langs het dal van de Waag alsmede Trencin en Zilina (Zlin) zijn nog drukker met troepen be zet dan gewoonlijk en alle wegen, welke naar Zilina leiden, het voornaamste knooppunt der Slowaaksche spoorwegen, zijn voor particulier vervoer verboden. De versterkingen in het dal van de Waag zijn volledig bezet en de in Slowakije wonende Hongaren, die ter gelegenheid van de feesten van St. Stefanus naar Boedapest willen reizen, vertellen, dat Jiet voor de Slowaken bijna niet mogelijk ls om naar Hongarije te komen. Militair verdrag tusschen Slowakije en Duitschland. Volgens een later bericht heeft Slowa kije een militair verdrag gesloten met Duitschland en zal Duitschland zich be lasten met de bescherming van het Slo waaksche gebied. Rijksdagzitting verwacht Kwestie-Danzig wordt dringend. De oplossing van de kwestle-Danzlg is, volgens nationaal-socialistische kringen te Berlijn, niet meer een kwestie van weken, doch van dagen, indien men de situatie van het oogenblik vergelijkt met de gebeurtenissen, die aan de bezetting RADIONIEUWS. Zaterdag 19 Augustus. Hilversum I, 1875 en 414.4 M. VARA- Uitzending, 19—10.20 v.m. en 7.30—8 VPRO: 8.— Gramofoon (Om 8.16 Berichten); 10.— Morgenwijding; 10.20 Voor arbeiders in de continubedrijven; 12.Gramofoon (Om 12.15 Berichten); 2.Causerie over Handschriftkunde; 2.20 Viool en piano; 2.45 Gramofoon; 3-Reportage; 3.30 VARA- orkest; 4.30 Esperanto-uitzending; 4.50 Gramofoon; 5.30 Filmland; 6— Orgelspel en zang; 6.28 Berichten; 6.306.55 Gramo foon; 7.— VARA^Kalender7.05 Felicita ties; 7.10 Politiek radiojournaal; 7.30 Cur sus „Langs steden en dorpen"; 8.Herha ling SOS-Berichten8.03 Berichten ANT, VARA-Varia; 8,20 Gramofoon; 8-30 Mando lineclub „Ons streven" en gramofoon; 9. Puzzle-uitzending; 9.15 Gramofoon; 10.— VARA-orkest; 10.30 Berichten AiNP; 10.40 Vervolg concert; 11.— Zang met pianobe geleiding; 11.15 Orgelspel; 11.40—12 Gra mofoon. Hilversum II, 301.5 M. KRO-Uitzendlng: 89.15 Gramofoon (C.a. 8.15 Berichten); 10.— Gramofoon; 11.30 Godsdienstig half uur; 12.— Berichten; 12.15 Gramofoon; 12.30 Paul WynappePs strijkensemble; 1.— Gramofoon (C.a. 1.15 Bericht;en); 1.20 Paul Wijnappel's strykensemble; 2.— Voor de i(jpere jeugd; 2.30 Gramofoon; 2.45 Kinder- aurtje; 4.— KRO-orkest; 4.45 KRO-Melo- disten en solist; 5.15 Filmpraatje; 5.30 Gra mofoon; 5.45 KRÖ-Nachtegaaltjes; 6.15 Gramofoon; 6.20 Journalistiek weekover zicht; C.a. 6.45 Berichten, gramofoon; 7.— Berichten; 7.15 Causerie „Altyd weer de H. Mis"; 7.35 Actueele aetherflitsen8^- Be richten ANP, mededeelingen; 8.15 Over peinzing met muzikale omlijsting; 8.35 Gra mofoon; 8.45 Gevarieerd programma; 10.30 Berichten ANP; 10.40 Causerie „Het onver gankelijke Rijk" (met muzikale omlysting) 11.1012 Gramofoon. WISSELKOERSEN. 17 Aug. 18 Aug. Londen Berlyn Parijs Brussel Kopenhagen Zwitserland Oslo Stockholm New-York Officieel. 8.72% 8.72% 4.94% 31.70 39.— 4.93% 31.67 88.97% 42.40 42.09% 43.90 43.85 45.02% 44.92 1.86% 1.867- BEURSOVERZICHT. Kalme handel. Gedrukte markt. Meerendeels lagere koersen. Amerikanen in reactie. Beleg- gingsmarkt weinig veranderd. Dezelfde factoren, waarmede de effecten beurs de laatste dagen rekening had te hou den, deden zich ook vandaag gelden, maar daar kwam nog bij, dat de reactie in Wall- stree't de noodige teleurstelling had ge wekt. Aan het Damrak bestond vandaag dïan ook een gedrukte stemming. Rekening houdende met de koersen, welke vanochtend voor het niet-officieele effectenverkeer wa ren vernomen, viel de markt niet tegen, maar byna algemeen moet toch met lagere noteeringen genoegen worden genomen en van een herstel onder beurstyd was geen sprake. De handel was door elkander geno men van bescheiden afmetingen. In enkele rubrieken ontwikkelde zich evenwel behoor lijke affaire. De aandeelen Nederlandsche Handel Maatschappij trokken wederom de aandacht en werden in een grooten open hoek ver- handeld. Het aanbod was nog niet opgehou den en bij de opening werd onmiddellijk eenige punten beneden het vorige slot ge handeld, waarna een daling intrad tot 104 pet. Weliswaar trad vervolgens een kleine verbetering in, maar tenslotte moest toch opnieuw_een verlies worden geboekt. In Koninklijken werd geregeld zaken ge daan. In de ochtenduren was vrij veel ma teriaal aan de markt gekomen, in verband waarmede een groote prèssie op de koersen werd uitgeoefend. Bij de officieele opening werd beneden het vorige slot afgedaan en daarna trad nog een kleine verzwakking in. Groote .fluctuaties werden onder beurstyd echter niet te zien gegeven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 2