marktberichten! I
lüchtvaabtT
Het ongeluk met de
„Ekster".
Achter de Bosschen.
V
y
dit^jrsr1»gehad£en expo_
Duitsche bezetting van
Bratislawa
Beurs van Amsterdam.*
Anti-Joodsche relletjes in BrUnn.
Cafébezoekers mishandeld.
In Brünn, de hoofdstad van Moravië, is
het in de afgeloopen 24 uur tot ernstige
anti-Joodsche excessen gekomen. Ohechisehe
studenten en andere aanhangers van de
extreem-nationalistische beweging trokken
onder het roepen van antisemietiache leuzen
door de straten en verdreven overal de Jo
den uit café's en restaurants, waarby ver
scheiden Joden ernstig werden mishandeld
De demonstraties vonden haar hoogte
punt in de bestorming van het voornaam
ste café van Brünn, „Esplanada". De ge
heels café-inventaris werd op straat gewor
pen en de Joden werden uit het café ge
jaagd.
Naar oficieus wordt medegedeeld, is een
der Joden ten gevolge van de demonstraties
aan een hartaanval overleden (IReuter).
Hun kinderen behoed vooi het
Weeshuis.
oudere spraken elf jaar geleden af:
„Nooit samen in eest vliegtuig".
Elf jaar geleden maakte het Engelsche
parlementslid Anthony C. Crossley met zyn
vrouw de afspraak, dat zij nimmer samen in
één vliegtuig zouden reizen. Dat was kort
na de geboorte van hun eerste baby en deze
overeenkomst, aldus bericjit de Tel., die z(j
ter wille van hun kind aangingen, heeft me
vrouw Crossley het leven gered.
Haar man vertrok eergisteren met het
vliegtuig van de British Airways, dat, naar
w(j gisteren hebben gemeld, onderweg ver
ongelukt is, naar Zweden, waar hij zijn
vader zou gaan opzoeken, die er zyn vacan-
tie doorbrengt. „Tot Donderdag", zei hy tot
zyn vrouw by het afscheid op het vlieg
veld. Volgens afspraak reisde hy alleen per
vliegmachine; zyn vrouw bleef achter.
iCrossley kwam bij het ongeluk om het
leven, doch het besluit, dat het echtpaar elf
jaar geleden nam, heeft drie kinderen ten
minste hun moeder doen behouden.
BINNENLAND.
Het hoofd van den Rijksgebouwen
dienst hervat zijn werkzaamheden.
J. C. E. baron van Lynden op har
telijke wijze door zijn personeel be
groet.
Na een afwezigheid van ongeveer een
half jaar is het hoofd van den Rijksge
bouwendienst, J. C. E. baron van Lyn
den, vanochtend op zijn post terugge
keerd. Zooals men zich herinneren zal is
barotti Van Lynden indertijd tezamen,
met oud-minister De Wilde een auto-
ongeluk overkomen, tengevolge waarvan
hij langen tijd zijn betrekking niet heeft
kunnen waarnemen.
Tegen half tien verzamelde zich in de
kamer van baron Van Lynden een groot
deel van het personeel van zijn dienst,
terwijl in de gang naar zijn kantoor een
eerehaag werd gevormd door het dames-
personeel. Bij zijn aankomst bood een
der dames den heer Van Lynden bloe-
men aan.
In zijn werkkamer is baron Van Lyn
den vervolgeris toegesproken door het
waarnemende hoofd van zijn dienst, den
heer C. H. Verbeek. Deze wees er op, dat
het bericht van het ongeluk, baron Van 1
Lynden overkomen, voor het geheele j
personeel een groote slag was geweest.
Het werk is echter zoo goed mogelijk
voortgezet in den geest van den afwezi
ge. Spr. wenschte baron Van Lynden ge-
luk met zijn herstel.
Baron Van Lynden verklaarde daarop
verheugd te zijn, weer op Mjn plaats 1
terug te keeren. Het was voor hem een
groote steun geweest, dat hij tijdens zijn
ziekte wist, welke menschen hij in den
dienst had achtergelaten. Hij wist op
hen te kunnen rekenen, alsof hij er zelf
bij ware geweest en stelde in hen dan
ook het volste vertrouwen. In het halve
jaar van zijn afwezigheid heeft hij zeer
veel sympathie en medeleven ondervon
den van zijn personeel.
Als dank daarvoor heeft hij besloten,
ieder jaar enkele leden van zijn personeel
op zijn kosten een reis naar Frankrijk te
laten maken, om daar de kasteelen langs
de Loire te bezichtigen; dat is n.l. de
plaats waar hij zelf de laatste weken
voor herstel van zijn gezondheid heeft
doorgebracht.
In het kantoor van baron Van Lynden
stond een groote mand met bloemen van
het Staatsbedrijf der P.T.T. en voorts
waren er ontelbare schriftelijke en tele
grafische gelukwenschen. Ook aan zijn
woning zijn tal van bloemstukken op ge
lukwenschen bezorgd.
Henry Asselin commandeur
in de Orde van Oranje Nassau.
Gistermorgen heeft de minister van
Bultenlandsche Zaken, rar. E. N. van
Kleffens, in zijn kabinet den heer Henry
Asselin, persattaché en „delègue univer
sitaire" van de Fransche legatie te dezer
stede, mededeeling gedaan van diens be
noeming, bij bevordering tot comman
deur in de orde van Oranje-Nassau en
den heer Asselin de versierselen dier
orde overhandigd.
De heer Asselin heeft zeer veel bijge
dragen tot de Nederlandsch—Fransche
cultureele toenadering door zijn bemoei
ingen inzake de totstandkoming van het
Maison Descartes te Amsterdam, waar
van zeer onlangs het eerste lustrum werd
gevierd. Deze bemoeiingen legden op
nieuw getuigenis af van de werkzaam
heid, die de heer Asselin gedurende vele
jaren heeft ontplooid op het terrein der
cultureele relaties tusschen Nederland en
Frankrijk. Groote verdiensten heeft tie
heer Asselin zich jegens ons land ver
worven door de uitnemende wijze, waar
op hij in woord en geschrift ons vader
land, dat in hem een groot vriend bezit,
in ien vreemde heeft bekend gemaakt.
Asselin heeft ons volkskarakter begrepen.
hij heeft onze staatkundige en economi
sche problemen in den breede bestu
deerd, hij kent onze staatsinstellingen,
onze kunst, onze steden en ons land-
schap.
In nerinnering brengen wij voorts, dat
de heer Asselin gedurende vele jaren op
voortreffelijke wijze het presidium der
bultenlandsche persvereeniging heeft be
kleed, welk presidium hij onlangs heeft
neergelegd.
De geboorte van Prinses Irene.
De heer A. B. de Zeeuw vertolkt
gevoelens van den Rotterdam-
In de vergadering van den gemeente
raad van Rotterdam heeft de voorzitter,
de wnd. burgemeester, de heer A. B. de
Zeeuw, zich tot tolk gemaakt van de ge
voelens van den gemeenteraad bij de ge
boorte van Prinses Irene. Door de ge
boorte van een Prinses aldus spreker,
wiens toespraak staande werd aange
hoord ,is de band tusschen Oranje en
Nederland wederom bestendigd. Die band
is In onze constitutioneele monarchie een
essentieel onderdeel van ons staatkundig
bestel, waardoor de vrijheid van con
sciëntie is verzekerd en waarin onze de
mocratische vrijheden liggen verankerd.
Terwijl uiting werd gegeven aan de
j vreugde, die het volk met zijn Vorsten-
Ihuis beleefde, hadden op staatkundig
terrein ernstige veranderingen plaats,
waarin de eene Nederlander een vooruit-
gang ziet, die de ander als onafwendbaar
aanvaart, en die de derde in zorgen voor
j de toekomst ontraadt en betreurt.
I Het Nederlandsche volk heeft het
voorrecht, dat de Kroon aan zulk een
verandering haar medewerking geeft en
geven kan zonder zeil in den politleken
strijd betrokken te worden. Onze geluk
wenschen gaan niet alleen uit naar de
ouders van de jonge Prinses, maar ook
naar H. M. de Koningin. De jonge Prin
ses is Irene, „Vrede", genaamd. Moge de
bede, die daarin ligt, worden verhoord, j
en moge het H. M. toegedacht zijn, met
ons volk nog vele jaren den geboortedag
van de Prinses te vieren. Mogte vot ons
volk de vrede naar buiten niet verstoord
worden en naar binnen gehandhaafd
blijven.
Kasteel Hooge Vuursche
wordt hotel.
Naar wij vernemen zal het kasteel
Hooge Vuursche in December a*.s. als
hotel In gebruik worden gesteld en deel
uitmaken van dezelfde hotelcombinatie
die ook reeds hotel Stameren te Maarn,
Beekhuizen te Velp en „Zilven" te Loe-
nen op de Veluwe, exploiteert. Reeds
over eenige weken zal men met de nood- I
zakelijke veranderingen in het gebouw
een begin maken. I
GEMENGDE BERICKTEN.
Zigeuners aan de Zuidelijke grens.
Pogingen om Nederland binnen t»
dringen.
Nu de tijd van de kermissen in Bra
bant ls gangebroken, is tevens de tijd
gekomen, dat de zigeuners hun jaarlijk-
schen of halfjaarlijkschen aanval op de
Nederlandsche grens doen.
Sinds eenige dagen zwerven aan de
Belgische zijde van de grens dan ook
weer verschillende wagens met zigeuners,
met het begrijpelijk gevolg, dat do grens
bewaking een extra-oogje in het zeil
houdt en dat zelfs de grenstroepen mede
werken a&n het weren van deze „vreem
de indringers".
Want wel verzekeren de zigeuners zelf
bij hoog en bij laag, dat zij geenszins het
voornemen hebben naar Nederland te
komen, waar het naar zij gehoord heb
ben nog slechter ls dan in België, doch
wat deze verzekeringen waard zijn, bleek
toen Dinsdag drie wagens met zigeuners
een poging waagden om over den Gra-
zenschen weg tusschen Meerle en Chaam
Nederland binnen te dringen. De Gra-
zensche weg ls een van die wegen, welke i
Indertijd ter bestrijding van de gemoto
riseerde smokkelarij zijn afgezet met
ijzeren paaltjes van 60 c.M. hoogte in be
tonnen voetstukken. De zigeunerwagens
zijn echter vrij hoog van as en zoo meen
de men juist tusschen en over de paal
tjes heen te kunnen komen. Dit gelukte
echter niet en had tot gevolg dat van
een wagen de as brak. Onverrichterzake
ls men daarop naar Meerle teruggekeerd,
waar de wagens thans op ongeveer twee
km van de grens staan, tot zij door de
Belgische gendarmerie verder opgejaagd
worden en de strijd op een ander front
begint Wellicht duurt dat echter nog
eenige dagen, want met de reparatie van
de gebroken as wordt niet teveel haast
gemaakt.
En waren deze drie wagens nu maar
de eenige welke op het oogenblik in het
grensgebied rondzwerven, dan was het
nog zoo erg niet. Twee van deze wagens
immers worden bewoond door leden van
den Nederlandschen zigeunerstam der
Peterlows de élite onder de rondtrek
kende zigeuners en Hunnen derhalve
r^iet geweerd worden. De derde wagen
daarentegen behoort aan leden van een
Noorschen zigeunerstam welke wel een
verblijfsvergunning voor België heeft,
doch niet voor Nederland. De Belgische
verblijfsvergunning houdt bovendien 1
September op van kracht te zijn.
Behalve deze drie wagens zijn er ech
ter enkele tientallen andere en zoo ston
den er b.v. gisteren te Dlest, achter
Turnhout niet minder dan 30.
Merkwaardig is het, dat de leden der
verschillende zigeunerstammen volkomen
met eikaars doen en laten op de hoogte
zijn en dat b.v. de drie te Meerle verblij
vende families op gezette tijden telefo
nisch worden opgeroepen om mededee
ling te ontvangen over de richting waar
in de anderen (rekken.
Dit alles wijst er echter op, dat de
groote trek weer begonnen ls en dat wel- j
licht reeds binnen enkele dagen langs de I
grens op verschillende fronten weer een
vreedzame strijd zal worden gestreden
tusschen de Nederlandsche grensbewa
kers en het slimme zigeunervolkje.
Bierdrinkend Nederland.
Een half glas per dag voor den
bierdrinker, 's Zomers meer dorst-
Niet minder dan 576 duizend hectoliet
Pilsener en Munchener bier werd in 1938
in het binnenland afgezet, dus gedron
ken. Voeg daarbij 571 duizend hectoliter
gewoon lager bier ,een 11 duizend liter
Bockbier en Stout dan komen we tot het
resultaat, dat In 1938 1158 duizend hecto
liter bier genuttigd ls. Stellen we het
aantal inwoners van Nederland op rond
8 millioen, dan zou dit daarop neerko
men, dat Iedere Nederlander gemiddeld
per jaar ruim 14 liter bier drinkt, en dat
is per dag bijna 4 centiliter.
Zoo is de werkelijkheid natuurlijk niet.
Laten we aannemen, dat de dames geen
bier drinken en dat ruim de helft van de
Inwoners vrouwen zijn, dan is het resul
taat, dat Iedere manlijke Inwoner van
Nederland gemiddeld bijna één deciliter
bier pqr dag drinkt. Natuurlijk drinkt
niet iedere mahlijke inwoner bier; de
jongeren niet en van de ouderen een ge
leder wil gezond zijn, de meesten wil
len er niets voor doen en slechts enkelen
willen er iets voor laten.
deel te nletr Nemén we in verband hlër-
mee aan, dat slechts de helft van de
mannen bier drinkt, dan is het resultaat
van deze „berekeningen", dat de gemid
delde bierdrinker 2 deciliter, dus onge
veer een half glas per dag drinkt, d.i.
ongeveer drie in een week.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
deelt nog de volgende cijfers mede om
trent den afzet met binnenlandsche be
stemming van 26 groote en middelmatige
bierbrouwerijen hier te lande: In het
eerste kwartaal van dit jaar 217 duizend
hectoliter, ln het tweede kwartaal 362. In
den zomer wordt dus meer gedronken.
We wisten dit al, maar de statistiek be- I
vestigt het ons.
Het drama in de Pijnackerstraat
te Amsterdam.
De verdachte was 24 Juni te
Amersfoort.
Men rpeldt ons uit Amersfoort:
De verdachte K., die kort voor zijn ver
trek naar Indië het lijk van zijn vrouw
in een koffer nabij Terschuur zou heb
ben verstopt, heeft op Zaterdag 24 Juni,
I toen hij op weg was van Amsterdam naar
Deventer, een bezoek gebracht aan een
groot hotel te Amersfoort. Hij parkeerde
de auto voor het hotel en ging zelf op
het terras aan den straatweg zitten. Hij
deed zeer zenuwachtig en bestelde een
glas bier en een borrel tegelijk. Hij ver
telde, dat hij bij Baarn bijna een aan
rijding had gehad met een zwaren zes-
wielerdaarvan was hij ontdaan.
Toen K. wat kalmer was geworden,
knoopte hij ook nog een gesprek aan
met den hotelhouder zelf. Hij vertelde
van de op handen zijnde proefvaart van
de Oranje Hij beloofde daarna nog eens
terug te komen en inderdaad deed hij
dat. Hij bracht een boekje mede voor den
hotelhouder, waarin o.m de namen
stonden van de genoodigden voor den
proeftocht. Het boekje is door de Amers-
foortsche politie in beSlag genomen en
ter beschikking gesteld van de justitie te
Amsterdam.
Op denzelfden Zaterdag heeft K. een
hotel in de Langestraat bezocht. Hij wil
de vandaar naar het telegraafkantoor
gaan om een telegram naar Deventer te
verzenden, doch het kantoor was geslo
ten, waaruit Volgt, dat het na negenen
was. K. is ln Amersfoort geen onbeken
de, want hij begon zijn kellnersloopbaan
in een hotel nabij het station.
De onbewaakte overweg. j
Een doode bij Barneveld.
Gistermorgen omstreeks kwart over 9 is
de 73-jarige W. van Maanen uit Ter-
schuur, die per rijwiel den onbewaakten
overweg overstak, bij blokpost 54 onder
j de gemeente Barneveld door den snel
trein Apeldoorn—Amersfoort gegrepen en
een eindweegs meegesleurd. De machinist
wist den trein zeer spoedig tot stilstand
te brengen. Het slachtoffer, dat aan den
kant van de baan lag, moet op slag dood
zijn geweest, want de man was onher
kenbaar verminkt. De politie alsmede de
burgemeester van Barneveld, de heer J.
Westrik en dr Mettrop uit Voorthulzen
waren spoedig ter plaatse. De arts kon
slechts den dood constateeren. De oude
man, die stokdoof was, stond als zeer
voorzichtig bekend. Waarschijnlijk heelt
nu door de verblindende zon den trein
niet zien aankomen. Het uitzicht ter
plaatse is betrekkelijk goed. De trein had
enkele minuten vertraging. Het stoffelijk
overschot is naar het lijkenhuisje te
Voorthuizen overgebracht.
Een merkwaardig opschrift.
In éen der Veluwsche dagbladen wa
ren de berichten over de geboorte van
prinses Irene voorzien van het volgende
Shrm "K te verantwoorden op
schrift: Een Prinses ziet voor den twee-
den keer het levenslicht.
Boternoteering.
De commissienoteering voor Nederland-
sche boter is gisteren vastgesteld op 70 cent
per k.g. (onveranderd).
De boterheffing.
Het bedrag- van de heffing en steunuit- i
keering op boter, is behoudens tusschentijd. I
sche wijziging, voor de week van 17 tot 24
Augustus vastgesteld op 55 cent per k.g.
(onveranderd).
Behandeling voor den Raad
van de Luchtvaart.
Uitspraak in de zaak van de „IJsvoni.
Gistermiddag ls door den Raad Zt'
Luchtvaart een zitting gehouden 1„ i,,
band met hel ongeluk, dat ln den «.1
lend van 9 December i.l. nabij BchS
ls overkomen aan het vliegtuig PH-S
(„Ekster") van de K.L.M.
Men was met dit toestel, een Lockheed
aan het oefenen, waarbij een motor 2
stond direct na den start. Het vUeatuT
dat vol belast was, ls toen algegledeVen
in brand geraakt. e" el»
Daarbij zijn omgekomen de gezagvoer
der, 1 eeraar met de Lockheeds van d!
K.L.M., A. van der Sijde, de gezagvoenS
der K.L.M., die instructie kreeg c m
Schrey, de radlo-telegralist A. Beckinz
en de boordwerktuigkundige H I u
Jaedicke. M'
De zitting van den Raad van de Lucht
vaart werd gehouden ln de Oude staten
zaal (vroeger vergaderden hier de Staten
van Holland) van het gebouw van het
departement van Waterstaat te 's-Gra
venhage.
Eerst werd uitspraak gedaan in de zaak
van het ongeluk van de „Ijsvogel" 15
November jl., waarbij vier leden der 'be
manning en twee vrouwelijke passagiers
werden gedood en verschillende anderen
gewond. Men"herinnert zich het verslat-
van de desbetreffende zittingen van den
Raad van de Luchtvaart.
Gebleken is, dat er reden was om aan
te nemen, dat de bemanning overver
moeid was door voorafgaande diensten
Het vliegtuig en do belasting hebben vol
daan aan de eischen. De radio-verbin
ding ls goed geweest en op normale wijz»
gevoerd. Do vlucht van Berlijn naar Am
sterdam had een normaal verloop. Bij de
daling hebben de bestuurders geweten
waar ze zich bevonden. De weersomstan
digheden echter wareji ongunstig, doch
niet zoo, dat er reden voor een ervaren
gezagvoerder als Duimelaar was, om niet
te landen. Alle vervormingen en breuken,
waren een gevolg van de botsing. De mo
toren hebben normaaL gedraaid. Storing
der schroeven moet uitgesloten worden
geacht. De navlgatielichten brandden
normaal. De vliegsnelheid bij de botsing
wordt geschat op 230 km per uur.
De oorzaak van het ongeluk is niet met
zekerheid vast te stellen Geen storingen
van technischen aard of weersomstan
digheden zijn de oorzaken. De raad
neemt aan dat een viiegfout het ongeluk
heeft veroorzaakt. Onwaarschijnlijk is,
dat de gezagvoerder plotseling ongestell
is geworden. De raad acht aannemelijk
dat bij de botsing kapitein Van Gemeren
en niet Duimelaar het vliegtuig heeft be
stuurd. Hoe ervaren vlieger, was hij daar
toe niet geroepen op dit vliegtuig en ln
deze omstandigheden.
De raad verwacht dat in zulke geval
len start en landing zullen geschieden
door den bevoegden gezagvoerder.
Het ongeluk met de Ekster.
Bij de behandeling van het ongeluk
met de Ekster wordt dr. ir. H. J. van der
Maas, hoofdingenieur-vlieger bij het
Nat. Luchtvaartlaboratorium, als getuige
deskundige gehoord.
Achtte u dit vliegtuig, dat een lijn-
toestel was, geschikt als lesvliegtulg?
vraagt de voorzitter.
In het algemeen niet, antwoordt ge
tuige.
Worden er van rijkswege voorschrif
ten aan lesvliegtuigen gesteld?
Aan primaire lesvliegtuigen, waarin
de allereerste lessen worden gegeven
zeker wel. Maar aan secondaire lestoe-
stellen zooals het onderhavige niet. Mis
schien door de K.L.M., dat weet getuige
echter niet.
Getuige vindt de Lockheed onder nor
male omstandigheden niet moeilijk be
stuurbaar. Een oefening als het afzetten
van een motor op geringe hoogte 'zou
getuige zelf nimmer willen uitvoeren.
Hoe groot ls de snelheid waarmede
men aan den grond komt?
Getuige meent 160 170 K.M.
De volgende getuige-deskundige, dien
de Raad hoort, is G. J. Geyssendorffer,
gezagvoerder bij de K.L.M.
Deze verklaart, meerdere malen met
FEUILLETON.
Een roman uit Siberië,
door Fr. ENSKAT.
(Nadruk verboden).
25
XVII.
Met Kare's kinderlijke onbevangenheid
was het gedaan. Lansky had het meisje
uit de gedachtenwereld, waarin zij tot
dusver geleefd had, weggerukt. Nooit zou
Kare den begeerigen blik vergeten,
waarmee Lansky haar dien middag had
opgenomen. Zij huiverde nog als zij er
aan dacht. Haar vrouwelijk- instinct
waarschuwde haar, dat zij zich voor de
zen man in acht moest nemen.
Haar gedachten dwaalden naar Frans
Mertens. Ook hij was een man, maar het
kwam geen moment in haar op een pa
rallel te trekken tusschen hem en den
Rus, die het haar lastig maakte. Mertens
beviel haar. Reeds bij hun eerste ont
moeting, had zij zich tot hem aangetrok
ken gevoeld. Zijn verschijning had iets
ln haar wakker geroepen, waarvoor zij
zelf geen verklaring wist te geven. Met
de andere mannen ln het dal had zij
steeds op vriendschappelijken voet ge
staan, maar geen hunner had ooit die
warme sympathie vermogen op te wek
ken, welke zij Hal Lörne van den eersten
dag af toedroeg. Aanvankelijk had zij ge
dacht, dat het een diepere genegenheid
was, die uit hun verwantschap voort
kwam. Zij trachtte zichzelf daarmee ge
rust te stellen, maar de stem van het
bloed liet zich tenslotte niet dwingen en
toen er oogenblikken kwamen, waarin
zij Hal begon te missen, wanneer hij niet
In haar gezichtskring was, begreep ze,
dat het sterkere gevoelens dan die van
vriendschap en toegenegenheid waren,
die zich aan haar opdrongen. En ln haar
kinderlijke onschuld schaamde zij zich
daarvoor.
De oude Bessin en Hal waren de kudde
rendieren genaderd en hielden nun
paarden in
Toen ik laatst hier met je voorbij
reed, Frans, sprak ik over een plan. Je
zult je het nog wel herinneren. In het
kort kwam de zaak hierop neer: De die
ren vinden hier maar weinig voedsel.
's Zomers gaat het nog, maar heiaas
duurt de zomer bij ons maar heel kort.
Het gevolg ls, dat wij 's winters altijd
moeten bijvoeren met hooi en zoo. Ik be
hoef Je wel niet te vertellen, wat dat
voor zorg vereischt en desondanks gaan
er eiken winter nog heel wat dieren
dood. Misschien ook, omdat zij bij slecht
weer eigenlijk geen behborlijke schuil
plaats hebben. Nu heb Ik er al eens over
gedacht, of het niet mogelijk zou zijn de
geheele kildde het Elbirgebergte ln te
drijven.
Maar daar ls Immers nog minder
voedsel, bracht Hal er tegen in. Boven
dien hebben de dieren een vlakte noodlg
een behoorlijken uitloop.
Natuurlijk maar dat is daar ook
allemaal, mijn jongen. Jij kent het berg
land nog maar voor een klein deel. Ik
heb mijn plan rijpelijk overlegd. Het lag
ook niet ln mijn bedoeling de dieren door
het veld te drijven, zooals je misschien
denkt, want dan zouden wij twee maal
de Irbytsch moeten oversteken, nog af
gezien van het feit, dat het land van
alle boeren hier er danig van te lijden
zou hebben.
Neen - het lijkt mij het beste, dat
wij zooveel mogelijk Oostwaarts buiten
om gaan. Dan passeeren we de Irbytsch
daar, waar zij het dal verlaat. Er is daar
een ondiepe plaats, die zeer wel door
waadbaar is. En van daar af trekken we
dan naar den voet van het Elbirgeberg
te. Zoo zal het wel gaan. Het is alleen
maar de vraag, wie er aan kunnen mee
helpen. Het zal geen gemakkelijk werk
zijn en waarschijnlijk zelfs niet geheel
van gevaar ontbloot!
Ik ben natuurlijk van de partil
oom!
Goed, Frans.
Dat is waar ook: Bij de menschen,
met wie ik hier ben gekomen, is ook nog
een Aziaat Nanglu. Die zal dat werk
misschien wel meer bij de hand hebben
gehad. En dan is er nog een zekere Gre-
gor, een bruikbare kerel, geloof lk.
Prachtig! Dan zal lk den ouden
Donald en zijn drie zoons nog vragen
den tocht mee te maken We zijn dan
met zijn achten. Dat lijkt mij voldoende
Afgesproken dus. Morgen gaan we met
een op stap.
Toen zij op de hoeve terugkeerden,
stelde Bessin de overige huisgenooten
van zijn voornemen in kennis. Nauwe
lijks had Kare van het plan gehoord of
zij verzocht haar vader dringend den
tocht te mogen meemaken.
Maar meisje, dat is toch niet» voor
jou!
Ach ja, veder, toe! Hier kunnen ze
mij gerust missen. Gura voelt zich ln
de keuken volkomen thuis en voor het
andere werk blijft Peter hier. Bovendien
is Alexi er ook nog. Wat dat betreft, is
er nu geen enkel bezwaar
Hoewel de oude Bessin er aanvanke
lijk niet van wilde hooren, hield Kare
zoolang aan, dat hij tenslotte wel moest
toegeven.
Als je dan persé wilt, je moet het
zelf weten. Als je maar niet denkt, dat
het een rustig uitstapje wordt...
Kare viel haar vader van louter dank
baarheid om den hals.
Den volgenden ochtend vroeg waren
allen op de been; Bessin, Kare, Hal, Gre-
gor, Nanglu en Donald met zijn drie
zoons. Slechts Peter en Alexi bleven in
de Bessin-hoeve achter
De paarden trappelden van ongeduld
en nadat Bessin zich had overtuigd, dat
alles, wat men noodig kon hebben, aan
wezig was, zette de troep zich in bewe-
xvin.
Niet ver van de Irbytsch hing boven
de steppe een geweldige stofwolk. De
groote kudde rendieren was onophoude
lijk in beweging. Telkens weer trachtten
eenige dieren, die zich aan den buiten
kant bevonden, zijwaarts ln de vlakte
uit te wijken. Er heerschtc een ongewone
opwinding, waarvan de oorzaak niet ver
1 te zoeken was.
I Op eenigen afstand stond een troep
I ruiters, die gewoonlijk niet zoo dicht na
derden en stellig niet in zoo groot aan-
I tal. Ook de paarden gaven teekenen van
onrust. Herhaaldelijk had meij reeds ge
probeerd om de kudde in beweging te
krijgen, maar de rendieren bleven zich
op dezêlfde plaats verdringen en bet
eenige resultaat was geweest, dat er van
tijd tot tijd een uitbrak, waarvoor de
paarden zich zoo bevreesd toonden, dat
het de grootste moeite kostte den vluch
teling weer op te vangen en bij de kudde
terug te brengen.
De zon stond hoog aan den hemel en
wierp haar verzengende stralen op de
ruiters, die in de dichte stofwolk naar
adem snakten. Michel Bessin zag zijn
plan mislukken. Ongeduldig wischte hij
met zijn hemdsmouwen bet zweet van
het voorhoofd.
Verdraaid nog aan toe...! Niet te
gelooven. Die dieren zijn stapel gek ge
worden. Wij hebben ze met onze paarden
wild gemaakt. En de paarden zijn, bang
voor hen. Zij zijn niet aan elkaar ge
wend. Is het niet om te hullen! Daar
zijn we nu met acht man al een paar
uren bezig en wij zijn nog geen streep
tl!
(Wordt vervolgd).
hp^Lockheed te hebben gevlogen. Dei
flUheed is volgens hem moeilijker te
ÏSpMn dan een DC 2 of DC 3, althans
In het begin. Als je het toestel eenmaal
lende ging het heel goed. „Het ls een
-naardje". Vooral bij de landing moet
Ïa heel goed uitkijken. Met Van der Sijde
heeft getuige nimmer veel contact ge
had. Af en toe heeft hij zelf wat „gelest"
nn deze toestellen.
Vindt u het noodig, dat reeds bij de
eerste vlucht bij voortgezette start een
motor zou worden afgezet? vraagt de
«dat zeer gevaarlijk. Ik zelf heb
bil het lesgeven nimmer deze oefening
vlak bij den grond gedaan Zelfs den
derden keer zou Ik het niet doen.
Getuige I. A. Aler, chef van den vlleg-
dlenst der K.L.M., zegt, dat de oefenin
een ln het afzetten van een der motoren
'houden moeten worden. Uiteindelijk
behoort deze oefening ook op geringe
hoogte te geschieden, omdat de vlieger
haar geheel dient te kennen.
Op den noodlottlgen dag (9 December
11) maakten de heeren Van der Sijde en
Schrey hun tweede serie lesvluchten.
Het "lesschema is na dit ongeval ge
wijzigd to dezen zin, dat de leerling nu
nimmer zijn les ®ag beginnen met de
oefening van het afzetten van een motor
op geringe hoogte.
Tegen het afzetten van de hoogtegas-
stopinrlchting bestond bezwaar. De heer
Van der Sijde heeft getuige bij een be
«preking op 28 Maart 1938 beloofd nim
mer meer van dit middel gebruik te ma-
ken.
U weet, dat dit op 8 December toch
Is "geschied" vraagt de voorzitter,
ja, dat weet ik", antwoordt getuige.
Getuige voegt hieraan toe, dat de heer
Van der Sijde iemand van groote plichts
betrachting was. Hij moge in dit geval
ondisciplinair hebben gehandeld, toch
meent getuige, dat Van der Sijde alleen
zoo gehandeld heeft, omdat hij vast
overtuigd was dit risico te kunnen en te
mogen nemen, dat het zelfs gewenscht
was dit risico te nemen bij het onder
richt.
Nimmer heeft getuige gehoord, dat de
vliegers deze toestellen ongeschikt zou-
den hebben gevonden. Klachten waren
er natuurlijk wel zooals de stuurhut is
wat nauw, het uitzicht bij regen Is niet
goed, de ventilatie is niet voldoende.
Princlpieele klachten zijn er niet en de
andere klachten zijn door allerlei ver
beteringen weggenomen.
De heer H. Fuchs, gezagvoerder bij de
K.L.M., is dê laatste getuige, dien de
Raad hoort.
Evenals* de heer Aler ls deze getuige
doordrongen van de noodzakelijkheid,
dat de oefening van het afzetten van
een motor gehouden moet worden, al
beseft getuige dat het risico bij een
Lockheed grooter is dan bij een Douglas.
De Raad zal later uitspraak doen.
De „Lepelaar" aan de British
Imperial Airways verkocht.
De" eenige Lockheed van de Euro-
peesche vloot der K.L.M.
Om te voorzien ln het tekort aan
vliegmaterlaal, veroorzaakt door eenige
recente vliegongevallen, heben de British
Imperial Airways, de Lockheed 14, Ph—
ASL, „Lepelaar", van de Kon Lucht
vaartmaatschappij overgenomen. De ma -
chine zal waarschijnlijk dienst doen op
de lijn Londen—Berlijn—Warschau of
Londen—Boedapest.
Het ls de eenige Lockheed, welke de
K.L.M. voor het Europeesche verkeer ge
bruikt. Wel vliegen er geregeld vier ma
chines van dit type op de West-Indische
lijnen. De „Lepelaar" werd verleden jaar
door de K.L.M in gebruik genomen en
na verschillende binnenlandsche vluch-
ten deed zij geregeld dienst op de lijn
Amsterdam—Manchester—Liverpool. Het
ls een machine, die eenigszins buiten het
gewone type der K.L.M. valt, doch niet
temin zeer snel en bruikbaar ls.
De voor den verkoop vereischte toe
stemming der Regeering is verkregen en
de aflevering zal heden plaats hebben.,
Rossi siaat wereldsnelheidsrecord.
De Fransche vlieger majoor Rossi heeft
het wereldsnelheidsrecord op de 10.000
km. geslagen met een uurgemiddelde van
311.621 km.
Tot nu toe stond het record sedert 1
Aug. j i. op naam van een Italiaansch
vliegtuig met een uurgemiddelde van
236.970 km. 6
Rossi maakte zijn schitterend record
met een Amiot-vllegtuig 0p het traject
Istres, Orly, Bordeaux, Toulouse, Istrcs,
Lyon Istres, NImes Istres. Dinsdagmor
gen 4 uur 51 min. was hij van Istres ver
trokken.
STADSNIEUWS
RECHTZAKEN.
Maximum-straf voor dronken
chauffeur.
Voor het kantongerecht te Delft heeft
W M Loosduinen, die op 23 Juni op
het woordeinde te Delft ln kennelijken
siaat van dronkenschap een vrachtauto
uurde Hij werd aangehouden door
een agent, die constateerde, dat de
cnauffeur zich nauwelijks staande kon
,Een caféhouder had zelfs ge
eigerd hem bier te schenken.
,man was reeds tweemaal voor een
tha«! felt veroordeeld. Hem werd
ans de maximum straf, veertien dagen
SÏÏÏÏPi bechtenis opgelegd plus in-
van het rijbewijs voorden tijd
van één jaar.
i- I
GGUDA, 18 Aug. 1939.
Bleekerssirigel een maand afgesloten.
Verkeer door de Boelekade.
De commissaris van politie deelt mede,
dat de Bleekerssingel in verband rnet
werkzaamheden voor het aanbrengen van
een bestrating van a.s. Maandag u" onge
veer een maand voor alle rij verkeer geslo
ten zal zyn. Het verkeer zal in beide rich
tingen door de Boelekade worden geleid.
Werkloosheid iets gedaald.
Het aantal werkloozen is sinds de vorige
opgave gedaald van 1725 tot 1717.
Ingeschreven staan thans: aardewerk
industrie 59, typografie 32, bouwbedrijven
356, chemische nyvérheid 30, houtbewer
king 91, kledingindustrie 38, lederbewer-
king 13. metaalnijverheid, scheeps- en ~tf-
tuigbouw 107, papierfabricage 15, textiel
nijverheid 47, bereiding voedings- en genot
middelen 103, sigarenir.dustrie 95, land
bouwbedrijven 69, handelsvertegenwoordi
gers 55, pakhuis- en schippersknechts, koet-
s:ers en chauffeurs 196, transportarbeiders
80, verzekeringswezen 1, vrije beroeren 10,
kantoorbedienden 2,7, onderwijspersoneel 1,
huiselijke diensten 12, ongeschoolde fa-
brieks- en andere arbeiders 280.
Macht over het stuur verloren.
Wielrijdster breekt bee u
Op den weg naar Rotterdam heeft gister
middag een 47-jarige wielrijdster uit Rot
terdam bij een val een been gebroken. Zij
kwam van Gouda en moest na het viaduct
even voorbij de Julianasluis, naar het rij
wielpad aan den anderen kant oversteker.
By het nemen var de bocht kwam zij naast
het fietspad terecht. De wielrijdster verloor
de macht over haar stuur en viel, waardoor
zij haar rechterbeen brak. Op haar verzoek
is zjj naar haar woonplaats vervoerd.
Gevaarlijke gleuf op de Roode brug.
-Ongeluk liep goe 1 af.
Op de Roode brug heeft gistermiddag een
S-jarige jongen met zijn fiets, toen Irfj voor
een achter hem rijdenden auto uitweek, te
veel naar rechts uitgehaald, waardoor -ijn
rijwiel in de gleuf tusschen rydek en brug-
trottoir geraakte. De jongen kwam hie •-
door vlak voor den auto te vallen. Hij v.»?lf
kwam er ongedeerd af, maar zyn rywiel
geraakte onder de autowielen en werd vn-
rtig beschadigd.
Openbare Leeszaal en Bibliotheek.
Nieuwe aanwinsten.
Onderstaande werken liggen van 15 Aug.
tot 1 September op de leesz&al ter inzage
en kunnen nu reeds besproken worden.
Romans. W. Arondeusi Het uilenhuis.
Joldn Földes; Kruis of munt. K. Gudmunds-
son; De blauwe kust. W. C. J. Mooy: Heer
zoekt positie. R. van Heest: Het verloren
vaderland. M. Stoke; De revolutie van
mijnheer Stalpers waard. J. Ubink: In de
t ergulde ton. J. M. IJssel de Schepper-
Becker: Martje Maters, geb. Vroom.
J Buitenlandse Romans. L. Bromfield:
i The rains came. H. Mann: Die kleine Stadt.
H. de Monfreid: Le trésor du Pélerin.
j Studiewerken. J. Waterink: De opvoeding
tot het huwelijk. L. Weatherhead: 't Ge
beurde in Palestina. S. Tas: Intellect en
macht. E. Mallir.g-Pedersen: Jij klein men-
schenking. B. Rosseland: Van sterrenhemel
en sterrenwereld. P. M. C. Toepoel: Onze
honden. Botticelli. Juynboll-van IJsselsteyn;
Ons koninklijk huis van 1880 tot heden. ,T.
G. Kuyt: De Holland iZaandyk—>New-
York". Menschen in de schaduw.
Wedvlucht postduiven.
Zondag 13 Aug. hield „Het Westen" een
wedvlucht met jongie duiven vanuit Ciney,
afstand 201 K.M. In concours 146 duiven.
Gelost 7.20. De aankomst luidt: Rapis en
Versteeg 1, 2, 5, 8, 18, 21, f4, 26. 27, 36
37, 39, 44, 45; W. J. de Haan 3, 6 11, 16.
22, 23, 28, 47; C. P. J. Boer 4, 10, 14, 15,
20, 25, 38, 43; P. Broekhuizen 7, 34, 41; C.
1 A. v. Gils 9; W. Molenaar 12, 18, 31, 40;
H. Goedhart 17; J. v. d. Meer 19, 85, 42,
48, 49; J. y, Roon 29, 83; W. J. Erberveiu
80; W. C. Laiinenburg 82; P. Tom 46.
Aankomst eerste duif 10.22.22, laatste
duif 10.45.09 uur.
De uitslag met oude en jonge duiven van
uit Dordrecht luidt: C. A. v. Gils 1; P.
Broekhuizen 2, 8, 10, 11; J, Schouten 3, 28,
47, 49, 53; H. L. Lakerveld 4, 29, 30, 50, 52;
I J. Keij 5; Sapis en Versteeg 6, 13, 15, 81,
44; J. v. Roon 7, 40; H. J. Buursma 9, 14,
I 19,' 20, 26, 57 63; W. C. Luijnenburg 12,
21 39, 62; W. J. Erberveld 16; C. P. J.
Boer 17 37, 38, 41, 42, 43 51, 66 56, 61;
W. J de Haan 18, 24, 60; D. Kraaienbnnk
22, 36; P. Prevoo 23, 35; D. de Bruin 2o,
54; Herm. Tom 27, 34, 65; W. Molenaar
82; P. Tom 33, 46, 46, 58; H. Dernée 48;
H.'Goedhart 59, 64. Los 7 ™r. to "ncourt
196 duiven. Aankomst eerste duif 7.22 27,
laatste duif 7.33.14 uur.
Schouwburg-Bioscoop: De reddende engel.
Thalia-Theater: De kroegbaas.
Réunie-Bioscoop: Het mysterie onts! ierd
van den zwarten piraat en Waaghmzen
van de renbaan. Zondag 10.30 uur: Die
lieve domme mamma. Woensdag 2 uur
matinée.
21 Aug. 7.30 uur De Zalm. Verkoop}ng no
tarissen M. E. Versteeg en G. W Nagf-
glas Boot
24 Aug., 101 uur Veemarkt Vee- en zui-
veltentoonstelling; officieele opening 9.30
uur.
28 Aug. 7.30 uur De Zalm. Verkooping no
taris J. van Kranenburg.
1 Sept. li uur R.K. Leesvereeniging. Aan
besteding architect Jac. P. Dessing ver
grooting fabrieksgebouw Kon. WasscheriJ
Daalmans en Co.
2 Sept. 7.30 uur Nieuwe Schouwburg. Fe' ;t-
avond voetbalvereniging O.N.A.
telegrafisch weerb
vookden
(BERICHT.
De Bilt seint:
tm T^^g 8eldig van hedenavond
morgenavond ongeveer 19 uur:
„,r Half bewolkt, droog, warm
weer. Plaatselijk ochtendmist, Zwakke tot
htattgen oostelijken wind.
UIT DEN OMTREK.
Examens modevak.
Te Utrecht zijn geslaagd voor leerares
coupeuse mej. J..v. d. Linde eu vooi^costu-
mière de dames B. v. d. Nieuweudpk en B.
Scharleman alhier en B. Verstoep te Beller-
sche.
Voetbalvereniging O.N.A. 20 jaar.
De voetbalverenigdng „O.N.A." zal op
Zaterdag 2 September om half acht in den
Nieuwen Schouwburg met een feestavond
haar 20-jarig beBtaan herdenken. Er zal een
non-stop variété-programma worden uitge
voerd. Tot besluit van den avond volgt een
feesthal.
WADDINXVEEN.
Berijden van de Zuidkade.
Ter kennis van belanghebbenden wordt
gebracht, dat door het gemeentebestuur be
sloten is aan vergunningen voor het berij
den van de Zuidkade en de Wilhelminakade
de volgende voorwaarden te verbinden;
1. De wielbelasting mag maximum 2400
K.G. bedragen.
2. De breedte mag maximum 2.10 meter
bedragen.
8. De snelheid mag maximum 18 K.M
per uur bedragen.
By overtreding zal de verleende vergun
ning onmiddellyk worden ingetrokken, ter-
w'jl aan den overtreder geen nieuwe toe
stemming'" meer wordt afgegeven.
Tut mnrechaussee benoemd.
De heer J. Molenaar is benoemd tot ma
rechaussee met als standplaats Apeldoorn.
Gevonden en verloren voorwerpen.
Gevonden: een zak aardappelen, te bevra
gen bij J. de Heer, Dorpstraat 158; een
wieldop van een auto V 8, by M. van Zeo-
laud, Henegouwerweg 86; een rywielbelas-
tingmerk, bij L. J. Hoogerbrugge, Onder
weg 81; een ceintuur, by H. van Beek, Em-
maslraat 3; een draadtang, bij J. H. van
Straaten, Burgem. Trooststraat 93.
Verloren: een verchroomde armband, een
belüftingplaatje-étui, een vulpen, een bos
sleutels, twee belastingplaatjes.
Burgerlijke Stand.
GEBOREN': Jan, z. van J. Krayesteyn en
A. H. Lekkerkerker. Cornelia Adrianus,
z. van H. M. Brabers en A. M. C. Voeten.
Maria Anna, d. van C. J. Smit en J. van
't Wout. Wilhelmina, d. van M. G. van
Eijk en J. Koopman. Greetje. d. van R.
Smit en J. Oostrom.
GEHUWD: H. Goudkade en J. J. Quist.
A. Kempkes en G^ I^oogendoorn.
KRIMPEN a. d. IJSSEL.
Examen Fransch l.o.
Mej. C. v. d. Tempel is te Utrecht ge
slaagd voor het examen Fransch l.o.
REEUWIJK.
Gemeenteraad.
Verbetering Steinsche dijk.
Woensdagavond kwam de raad in voltal
lige vergadering byeen onder voorzitter
schap van burgemeester Lucasse.
De voorzitter herinnerde in zijn openings,
rede aan het heugelijk gebeuren in het
Prinselijk gezin en hy wees er "op, dat ook
Keeuwyk by het vernemen van de geboorte
van Prinses Irene spontaan de vlaggen
beeft uitgestoken. De burgemeester deelde
mede, dat B. en W. een telegram aan H.
M. de Koningin en aan het Prinselijk paar
hebben gezonden, waarvoor een dankbetui
ging is ingekomen. Moge het Vorstenkind
in allen voorspoed voor de Koninklijke fami
lie en voor land en volk opgroeien, besloot-
burgemeester Lucasse zyn openingswoord.
Er was een rapport van de politie inge
komen over venten met een bootje in de
plassen, zulks in verband met een vraag
van den heer Van Roon, die meende, dat dit
in strijd was met de bestaande verordening.
Het rapport gaf aan, dat ook op Zondagen
geringe eetwaren mogen worden verkocht
en dat de gemeentelijke wetgever hierin
geen verandering kan brengen, zoodat de
zaak blijft als ze ls.
De Kroon heeft goedgekeurd de verorde
ning tot heffing van gelden voor het heb-
1 ben van een standplaats met een woonwa
gen binnen de gemeente.
De heer Ballering had in een vorige ver
gadering inlichtingen gevraagd over een
raadsbesluit waarbij afwijzend was beschikt
op een verzoek van den heer C. Faase om
afschrijving van een half jaar hondenbelas
ting.
De voorzitter deelde mede, dat een be
sluit om ontheffing te verleenen, in strijd
zou zö'n met de verordening, weshalve het
besluit blijft gehandhaafd.
Hierna ontspon zich een levendige dis
cussie over het vaststellen van het salaris
voor een te benoemen geldophaler van het
waterleidingbedrijf.
Het minderheidsvoorstel van de watsr-
ieidingcommissie was om 't salaris te doen
zijn; aanvang 1HHL- met vier éénjaar-
iijksche verhoogingen van 50.— tot een
maximum van f 1300.— per jaar, terwijl dr
meerderheid der commissie een salaris
voorstelde van: aanvang 1000.met zes
éénjaarlijksche verhoogingen van 50.—
tot een maximum van 1300.— per jaar.
Het voorstel van de minderheid der com
missi e werd met 6 tegen 5 stemmen ver
worpen, terwijl voorstel van de meer
derheid der commissie met 7 tegen 4 stem-
men werd aangenomen.
De Steinsche dyk, waaTover al zoo dik
wyls in verband met den slechten toestand
van den weg is gesproken, kwam opnieuw
ter sprake. B. en W. deelden mede, dat deze
weg als tertiaire weg verbeterd kan wor
den, hetgeen aan de gemeente f 510.poi
jaar zal kosten. B. en W. wilden gaarne
van den raad vernemen of hy btereid was
510.— per jaar te voteeren gedurende 15
jaren. De tollen aan den dyk, alsmede de
tol over de IJssel brug bij Haastrecht zul
len verdwijnen zoodra Gouda, Haastrecht,
Hekendorp, Stein en Reeuwyk het over deze
zaak eens zyn geworden.
By het slot van de gevoerde discussie
stelde Weth. van Leeuwen voor om het ge
deelte tertiaire weg loopende vanaf de
Veerlaan tot Hekendorp over te nemen ert
aan polder Stein te vragen om het gedeelte
weg van den heer Van den Broeke over te
nemen, in welk geval dan de gemeente tot
het eerst bedoelde bereid is.
Dit voorstel werd in stemming gebracht
en met 6 tegen 5 stemmen aangenomen.
By dev oorkomende zaken werd mededee
ling gedaan dat de schoolkinderen alleen te
Reeuwijk schoolgaande, getracteerd zullen
worden. De schoolkinderen die te Haas
trecht of elders school gaan, vallen hier
buiten.
De veehouder Hoogendoorn aan den Plal -
teweg had klachten kenbaar gemaakt over
het slechte leidingwater, wyl hy op het
eindpunt is aans«esloten. De waterleiding
commissie wil de hoofdbuis 100 meter ver
lengen om hierin afdoende verbetering te
brengen. De kosten daarvan bedragen 300.
In de volgende vergadering zal hierover
wonden heslist.
Bij de rondvraag stelde de heer Van den
Heuvel de vraag of het juist was dat het
contract voor hulp bij brand met de Onder
linge Brandverzekering te Reeuwijk was
opgezegd.
De voorzitter antwoordde dat dit het ge
val was.
De heer Groenendijk vroeg of het rap
port tot koop van den grond voor het uit
breidingsplan al of niet was ingekomen.
Medegedeeld werd, dat het rapport reeds is
ingekomen, maar dat de Inspecteur van de
Volksgezondheid, aan wien het was doorge
zonden, yog met vacantie is. Te zyner tyd
zal deze aangelegenheid in behandeling ko
men.
Aan het slot van de vergadering, die, on
voorziene omstandigheden voorbehouden, de
laatste was in deze zittingsperiode, heeft
de* voorzitter den raad dankgezegd voor
hetgeen hy" in het belang van de gemeente
heeft gedaan.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
WATERPOLO.
Het IJ kampioen van Nederland.
Voor den 25sten keer.
De gisteravond te Amsterdam gespeelde
tweede wedstrijd tusschen Het IJ en S.V.H.
om het kampioenschap van Nederland ein
digde in een 4—2 overwinning voor H«t IJ
dat hiermede dep titel behaalde. De Am-
sterdamsche club is thans voor de 25ste
maal landskampioen.
VOETBAL.
Bekerwedstrijden van Olympia.
De vereeniging „Olympia" organiseert op
Zondag 27 Augustus haar jaarlyksche be
kerwedstrijden. f
Medische sportkeuring verplichtend
voor nieuwe spelers.
Het bestuur van den K.N.V.B. heeft be
sloten met ;ngang van 1 September a.s. de
medische sportkeuring voor nieuwe spelers
verplichtend te stellen in die plaatsen, waar
Medische Sportkeurings-bureaux zyn ge
vestigd (o.a. te Gouda). Niet naleving van
deze verplichting zal worden beboet.
LAATSTE BERICHTEN.
van Sudetenland voorafgegaan zijn.
De diplomatieke bedrijvigheid gaat in
versneld tempo voort. Een aantal belang
rijke diplomatieke conferenties hebben
elkaar zeer snel opgevolgd en men
spreekt thans over de mogelijkheid van
een nieuwe ontmoeting tusschen Ciano
en Von Ribbentrop.
Hoewel de twee hoofdsteden Rome
en Berlijn voortdurend met elkaar in
verbinding staan, gelooft men, dat een
persoonlijk overleg zeer waarschijnlijk is.
Voorts gelooft men, dat een bijeenroe
ping van den Rijksdag te verwachten ls.
Hitier zou dan een verklaring afleggen.
Roemeensche petroleumlevering aan
Duitschland gestaakt.
De laatste twge dagen zijn geen tankboo
ten meer uit Canstantza naar Duitschland
vertrokken. Tot voor kort kocht Duitsch-
land aanzienlyke hoeveelheden petroleum in
Roemenië, welke blijkbaar bestemd was
voor Tsjecho-Slowakye en via Bremen ver
scheept werd.
Naar vernomen wordt, is de reden voor
de stopzetting der leveringen, dat Duitsch
land geen contanten meer beschikbaar heeft
om de orders te betalen.
Bankdirecteur gearresteerd.
AMSTERDAM, 18 Aug. De politie heeft
heden in arrest gesteld dr. D. H. B., ver
dacht van verduistering van een pak
effecten ter waarde van 12.500.
LONDEN, 18 Aug. (A.N.P.). De „Times"
meldt uit Bratislawa:
Uit niet-officieele, doch zeer betrouw
bare bron wordt vernomen, dat binnen
kort een Duitsche militaire commandant
zich in Bratislawa, de hoofdstad van
Slowakije, zal vestigen. Voorts doet het
feit, dat de kazernes gedeeltelijk ont
ruimd zijn om Duitsche troepen te kun
nen legerén, vreezen, dat met, een offi
cieele Duitsche bezetting van de Slo-
waaksche hoofdstad rekening moet wor
den gehouden. De steden langs het dal
van de Waag alsmede Trencin en Zilina
(Zlin) zijn nog drukker met troepen be
zet dan gewoonlijk en alle wegen, welke
naar Zilina leiden, het voornaamste
knooppunt der Slowaaksche spoorwegen,
zijn voor particulier vervoer verboden.
De versterkingen in het dal van de Waag
zijn volledig bezet en de in Slowakije
wonende Hongaren, die ter gelegenheid
van de feesten van St. Stefanus naar
Boedapest willen reizen, vertellen, dat
Jiet voor de Slowaken bijna niet mogelijk
ls om naar Hongarije te komen.
Militair verdrag tusschen Slowakije
en Duitschland.
Volgens een later bericht heeft Slowa
kije een militair verdrag gesloten met
Duitschland en zal Duitschland zich be
lasten met de bescherming van het Slo
waaksche gebied.
Rijksdagzitting verwacht
Kwestie-Danzig wordt dringend.
De oplossing van de kwestle-Danzlg is,
volgens nationaal-socialistische kringen
te Berlijn, niet meer een kwestie van
weken, doch van dagen, indien men de
situatie van het oogenblik vergelijkt met
de gebeurtenissen, die aan de bezetting
RADIONIEUWS.
Zaterdag 19 Augustus.
Hilversum I, 1875 en 414.4 M. VARA-
Uitzending, 19—10.20 v.m. en 7.30—8
VPRO:
8.— Gramofoon (Om 8.16 Berichten);
10.— Morgenwijding; 10.20 Voor arbeiders
in de continubedrijven; 12.Gramofoon
(Om 12.15 Berichten); 2.Causerie over
Handschriftkunde; 2.20 Viool en piano; 2.45
Gramofoon; 3-Reportage; 3.30 VARA-
orkest; 4.30 Esperanto-uitzending; 4.50
Gramofoon; 5.30 Filmland; 6— Orgelspel
en zang; 6.28 Berichten; 6.306.55 Gramo
foon; 7.— VARA^Kalender7.05 Felicita
ties; 7.10 Politiek radiojournaal; 7.30 Cur
sus „Langs steden en dorpen"; 8.Herha
ling SOS-Berichten8.03 Berichten ANT,
VARA-Varia; 8,20 Gramofoon; 8-30 Mando
lineclub „Ons streven" en gramofoon; 9.
Puzzle-uitzending; 9.15 Gramofoon; 10.—
VARA-orkest; 10.30 Berichten AiNP; 10.40
Vervolg concert; 11.— Zang met pianobe
geleiding; 11.15 Orgelspel; 11.40—12 Gra
mofoon.
Hilversum II, 301.5 M. KRO-Uitzendlng:
89.15 Gramofoon (C.a. 8.15 Berichten);
10.— Gramofoon; 11.30 Godsdienstig half
uur; 12.— Berichten; 12.15 Gramofoon;
12.30 Paul WynappePs strijkensemble; 1.—
Gramofoon (C.a. 1.15 Bericht;en); 1.20 Paul
Wijnappel's strykensemble; 2.— Voor de
i(jpere jeugd; 2.30 Gramofoon; 2.45 Kinder-
aurtje; 4.— KRO-orkest; 4.45 KRO-Melo-
disten en solist; 5.15 Filmpraatje; 5.30 Gra
mofoon; 5.45 KRÖ-Nachtegaaltjes; 6.15
Gramofoon; 6.20 Journalistiek weekover
zicht; C.a. 6.45 Berichten, gramofoon; 7.—
Berichten; 7.15 Causerie „Altyd weer de H.
Mis"; 7.35 Actueele aetherflitsen8^- Be
richten ANP, mededeelingen; 8.15 Over
peinzing met muzikale omlijsting; 8.35 Gra
mofoon; 8.45 Gevarieerd programma; 10.30
Berichten ANP; 10.40 Causerie „Het onver
gankelijke Rijk" (met muzikale omlysting)
11.1012 Gramofoon.
WISSELKOERSEN.
17 Aug. 18 Aug.
Londen
Berlyn
Parijs
Brussel
Kopenhagen
Zwitserland
Oslo
Stockholm
New-York
Officieel.
8.72%
8.72%
4.94%
31.70
39.—
4.93%
31.67
88.97%
42.40 42.09%
43.90 43.85
45.02% 44.92
1.86% 1.867-
BEURSOVERZICHT.
Kalme handel. Gedrukte markt.
Meerendeels lagere koersen.
Amerikanen in reactie. Beleg-
gingsmarkt weinig veranderd.
Dezelfde factoren, waarmede de effecten
beurs de laatste dagen rekening had te hou
den, deden zich ook vandaag gelden, maar
daar kwam nog bij, dat de reactie in Wall-
stree't de noodige teleurstelling had ge
wekt. Aan het Damrak bestond vandaag
dïan ook een gedrukte stemming. Rekening
houdende met de koersen, welke vanochtend
voor het niet-officieele effectenverkeer wa
ren vernomen, viel de markt niet tegen,
maar byna algemeen moet toch met lagere
noteeringen genoegen worden genomen en
van een herstel onder beurstyd was geen
sprake. De handel was door elkander geno
men van bescheiden afmetingen. In enkele
rubrieken ontwikkelde zich evenwel behoor
lijke affaire.
De aandeelen Nederlandsche Handel
Maatschappij trokken wederom de aandacht
en werden in een grooten open hoek ver-
handeld. Het aanbod was nog niet opgehou
den en bij de opening werd onmiddellijk
eenige punten beneden het vorige slot ge
handeld, waarna een daling intrad tot 104
pet. Weliswaar trad vervolgens een kleine
verbetering in, maar tenslotte moest toch
opnieuw_een verlies worden geboekt.
In Koninklijken werd geregeld zaken ge
daan. In de ochtenduren was vrij veel ma
teriaal aan de markt gekomen, in verband
waarmede een groote prèssie op de koersen
werd uitgeoefend. Bij de officieele opening
werd beneden het vorige slot afgedaan en
daarna trad nog een kleine verzwakking in.
Groote .fluctuaties werden onder beurstyd
echter niet te zien gegeven.