Wollen
TWEE NIEUWE STATIONS IN AMSTERDAM.
'Het Muiderpoortstation en het groote Amstelstation.
Het Weesperpoortstation wordt opgeheven.
Alle treinen uit de richting Utrecht en Hilversum
rpden thans door tot het Centraal Station.
Parüsche trein botst tegen
vrachtauto.
Schoten in Mandsjoerge.
Beurs van Amsterdam.
marktberichten.
Verklaring van Minister
Uhamberlain in het
Lagerhuis.
advertentien.
't !s nu tijd voor
LOEVE
Met tnkele dagen komt een zeer be
langrijke verbetering tot stand in het
spoorwegverkeer met Amsterdam vanuit
ae richtingen Utrecht en Hilversum. Bij
den bestaanden toestand komen de uit
de richting Utrecht komende treinen
vrijwel alle aan het Weesperpoortstation
in Amsterdam binnen. Meerdere treinen
vinden daar hun eindpunt, andere gaan
vandaar via de eentuurbaan naar het
Centraal Station. Dat W. P.-station vol
deed sinds lang niet meer aan de eischen
van het verkeer, bovendien vormen de
gebouwen en emplacementen daar een
obstakel in dat stadsdeel van de hoofd
stad. Ook Jiet Muiderpoortstation was
geheel verouderd, terwijl de talrijke
overwegen in de hoofdstad een zeer
groote belemmering beteekenen voor het
stadsverkeer. Daaraan komt nu een eind.
De Nederlandsche Spoorwegen, de ge
meente Amsterdam en het Rijk hebben
in samenwerking de zoo dringend noo-
dige verbeteringen tot stand weten te
brengen, die èn aan de Ned. Spoprwegen
en het reizigersverkeer, èn aan de ge
meente. Amsterdam ten goede zullen ko
men. Het Weesperpoortstation komt te
vervallen. In de plaats daarvan komt
het nieuwe groote Amstel station, ge
legen aan de Weesperzijde nabij de Ber-
lage-brug over den Amstel, terwijl het
verouderde Muiderpbortstation door een
geheel nieuw modern stationsgebouw
wordt vervangen. De overwegen worden
opgeheven daar de nieuwe spoorbaan op
een niveau van 5 M. hooger dan de be-
staande is aangelegd, zoodat viaducten
daarvoor zijn gekomen. Het haven
kwartier is hiervan nog uitgezonderd.
Zaterdag a.è. zullen de treinen uit de
richting Utrecht nog in het W. P.-station
blnnenloopen, maar Zondagmorgen is
het buiten dienst en zullen alle treinen
het Amstelstation bereiken en via het
Muiderpoortstation het Centraal Station
bereiken. In den nacht van Zaterdag op
Zondag zullen alle daarvoor noodige
werkzaamheden op de stations en de
spoorbanen plaats hebben. De goederen
emplacementen worden overgebracht
naar Watergraafsmeer en naar de Riet
landen.
In een bijeenkomst met de pers heeft
de stadsingenieur van Amsterdam, Jhr.
Ir. J. E. van Heemskerk van Beest een
en ander omtrent de geschiedenis en de
totstandkoming van deze geweldige
spoorwegwerken van Amsterdam-Oost,
waarin de gemeente Amsterdam zulk een
groot aandeel heeft, verteld.
Reeds verscheidene tientallen jaren
geleden werden pogingen ondernomen
om de spoorbanen in Oostelijk Amster
dam, die toen hinderpalen voor het ste
delijk verkeer vormden, zoodanig gevfij-
zigd te krijgen, dat de verkeersbelepi-
meringen geheel of gedeeltelijk zouden
worden opgeheven.
Eerst na 1926 is het mogen gelukken
door direct contact tusschen de techni
sche diensten van de Ned. Spoorwegen
en de gemeente Amsterdam een plan te
ontwikkelen dat de grondslag heeft ge
vormd waarop in 1934 de samenwerking
tusschen de Ned. Spoorwegen, de ge
meente Amsterdam en het Rijk is tot
stand gekomen.
De totale kostenraming van 28 millioen
werd over de partijen als volgt verdeeld:
Nederlandsche Spoorwegen 10 millioen,
Rijk en Gemeente elk 9 millioen, terwijl
het Rijk voorts de uitgaven voor den
aanleg van een gedeelte ringbaan voor
zijn rekening nam.
Om moeilijkheden bij de verrekening
der werkelijke kosten te voorkomen,
werden reeds aanstonds bij het opstellen
der overeenkomst de uit te voeren wer
ken, enz. over de partijen verdeeld.
Door den bouw van het nieuwe Am
stelstation en de daarmee gepaard gaan
de opheffing van het oude Weesper
poortstation, verdwijnt ook de uit een
oogpunt van stedelijk verkeer wel zeer
hinderlijke barricade van de bij dit sta
tion behoorende emplacementen.
Binnen de grenzen van de gemeente
vervallep veertien overwegen met al hun
dagelijks terugkeerend ongerief en twin
tig onderdoorgangen nemen hun plaats
in of geven nieuwe verbindingen, die
tevoren niet bestonden.
Bieden de nieuwe onderdoorgangen en
stations de gemeente aldus een belang
rijken vooruitgang, ook in andere op
zichten plukt Amsterdam de vruchten
van de uitvoering van deze werken. Op
vele plaatsen kan van de omstandig
heden gebruik worden gemaakt om mis
standen op te ruimen en den stadsaan-
leg te verfraaien.
Het volle nut zal echter eerst uit deze
verbeteringen worden getrokken door de
uitvoering van de plannen, waarvoor
enkele maanden geleden door den Raad
een crediet van ruim drie millioen gul
den is gevoteerd. Tot die plannen be
hoort ook dat over de oude Weesper-
poortterreinen een breede en grootsch
opgezette verkeersweg zal worden aan
gelegd vanaf het Weesperplein naar het
Amstelstation.
Het is merkwaardig dat de in gebruik
neming van deze nieuwe stations, welke
morgen officieel door den Minister van
Waterstaat zal geschieden, plaats heeft
op een tijd waarop 50 jaar geleden het
Centraal Station te Amsterdam door Ed.
Cuypers werd gebouwd, welk station
heden ten dage nog, ondanks het enorm
toegenomen vervoer nog groot genoeg is
gebleken.
Ir. J. D. M. Barvet, afdeelingschef der
Ned. Spoorwegen, heeft in een interes
sante causerie een en ander over de oei-
de nieuwe stations verteld.
Er is een belangrijk verschil in den
opzet der stations, welke beide zijn ont
worpen door den architect der Neder
landsche Spoorwegen, Ir. H. G. J. Schel
ling. Het»plan van het Amstelstation,
gebouwd op een geheel vrij voorplein, gaf
aanleiding tot een vrij ruim gebouwen
complex. Het Muiderpoortstation daar
entegen was eng besloten tusschen de
onverbiddelijke spoordijkgrenzen cn den
ain het terrein rakenden Insulindeweg-
onderdoorgang. Geheel anders is het met
het Amstelstation'. Daar heerscht een
volkomen vrijheid van situatie en op
bouw.
Het nieuwe Muiderpoortstation-
Bij het nieuwe Muiderpoortstation is
een klein, intieme hal, met aan de lin
kerzijde de zes loketten. Rechts ligjen
een serie kiosken, waarin men zich van
tabak, sigaren, eetwaren, lekkernijen en
ten slotte van treinlectuur kan voorzien.
De pachter van twee dier kiosken haelt.
op ondernemende wijze een kleine.c^fe-
tafia tusschen persanep.- en bagage-
ingang ingericht, waar men zittend spij
zen en dranken kan nuttigen.
Door een drietal deuren komt meii in
de ingangs-personentunnel die naar de
perrons leidt, waar men de ruime wacht
kamers en de toiletten vindt op de bree
de, overdekte perrons
Een uitgangstunnel is onder, die in
gangstunnel geprojecteerd. Ook deze
heeit zijn trappen naar de perrons, en
brengt de reizigers langs de controlepost
naar den uitgang en op het voorplein.
Allerlei gerief is er voorts voor den rei
ziger. Bagage-behandeling met liften
voor het vervoer naar de perrons, rij
wielstalling vlak naast den uitgang, de
mogelijkheid om droog het station te be
reiken en droog uit het station naar de
wachtende taxi te komen.
Degelijke materialen en verzorgde
ruimten trachten den reiziger de rust
en het behaaglijke gevoel te verschaffen,
die zijn reis zullen moeten begeleiden.
Symbolisch is dit verbeeld in het groote
ronde venster in de hal, dat ieder bin
nenkomende moet opvallen: een door
professor Campendonk ontworpen glas-
in-lood-raam met veel vliegende en trek
kende vogels, die de reislust zullen hel
pen opwekken.
Het Amstelstation.
Het Amstelstation verdeelt het plein
in twee helften, die verkeerstechnisch
het aanbrengen en het wegvoeren van
de reizigers hebben te verzorgen. Het
gebouw ligt loodrecht voor den keer-
muur. De tramreiziger komt aan den
Oostkant van het plein aan, hij door
kruist de tramtunnel en komt langs een
groote monumentale trap in de plaats-
kaartenhal uit. Ongemerkt is hij onder
den drukken rijweg heengegaan.
De hal heeft ruime afmetingen en is
door zeer groote ramen overvloedig ver
licht. Ruime in- en uitgangen vindt men
aan de lange zijden, rechts de negen
loketten, links de verschillende inlich
tingen omtrent de dlenstregellhg.
Dan komt de dwarshal met zijn baga
ge-behandeling, zijn keurige wachtge-
legenheid voor degenen, die menschen
van den trein halen, de kapperssalons
en de toiletten. Hier vindt men de ver
koopkiosken voor couranten, bloemen,
spijzen eit dranken, sigaren en tabaks
waren. Ook de telefooncellen zijn hier
ondergebracht.
De ruime tunnel voert met breede
trappen naar de beide perrons.
Beschut door een eenvoudige overkap
ping met veel glas in de zijwanden en
flinke bovenlichten boven de perrons,
kan men zijn trein afwachten. Ruime,
goed verzorgde wachtkamers staan hiel
den reiziger weer ten dienste. Op allerlei
comfort is hierbij gerekend.
In het gebouw zijn muurschilderingen
van de hand van Peter Alma en eenig
beeldhouwwerk van den kunstenaar Theo
van Reyn.
Enkele cijfers en data.
Voor den aanvang van de werken is in
1933 een werkplan voor de uitvoering op
gemaakt, waarbij werd uitgegaan van
een periode van 96 maanden of' acht
jaar. Ais eerste maand 'van dit werkplan
wordt gerekend de maand Februari van
het jaar 1934. Behoudens enkele kleine
verschuivingen is dit plan in groote
trekken nog steeds aangehouden.
De grondwerken - voor het Amstelsta
tion zijn in dit tijdschema uitgevoerd
door de gemeente Amsterdam van Ja
nuari 1936 tot September 1937. Hierna
werden van October 1937 tot Mei 1938
22500 meters betonpaal geslagen voor de
fundeering van hét hoofdgebouw met de
aansluitende traplichamen, tunnels en
perronkap.
Met het gewapend betonwerk voor de
kelderverdieping van het hoofdgebouw
kon 1 April 1938 een begin worden ge
maakt, 16 October 1938 was dit werk ge
reed. Het staalskelet van het hoofdge
bouw, totaal 413 ton staal, was ondertus-
schen in een fabriek te Schiedam gereed
.gemaakt, zoodat de montage op de bouw
plaats van l September 1938 tot l Decem
ber 1938 een vlot verloop had.
Het afwerken van het hoofdgebouw,
waar nog een bedrag van pl.m. 400.000
mee gemoeid Was, was in Augustus 1938
aanbesteed, zoodat de aannemer voor <|it
veelomvattende werk ongeveer een jaar
den tijd heeft gehad. Ten slotte werd de
perronkap met een oppervlakte yan
rohd 10.000 M2 en een gewiq^t aap sfaal
van 580 ton van Februari l939"tot Juli
1939 gemonteerd:
In het geheelespoorwegplan Amster
dam-Oost en de thans gèfeèdgekoifien
ringbaanwerken komen 40 stuks bruggen
en onderdoorgangen. Hiervan zijn thans
31 stuks in gebruik, waardoor in de stad
de overwegmisère practisch is opgelost.
Alleen de toegangen naar het haven
gebied zijn nog niet
Chauffeur gedood.
Locomotief uit de rails geloopen.
Gistermiddag om tien minuten over drie
is op de onbewaakte spoorwegovergang van
den Kruisweg, in den spoorlijn Dordrecht-
Willemsdorp, de Parysche trein in. .botsing
gekomen met een vrachtauto, welke gela
den was met aardappelen. De schok was
zóó hevig, dat de locomotief met het heele
voorstel ontspoorde. Eerst na tweehonderd
meter stond de trein stil. Het ontspoorde
voorstel van de locomotief had over dezen
afstand de baan geheel vernield.
De vrachtauto werd versplinterd, de
chauffeur zwaar gewond.
Terstond werd het station Dordrecht van
het gebeurde op de hoogte gesteld, zoodat
men de uurdienst met Lage Zwaluwe over
enkel spoor leidde. Hierdoor werd de ver
traging in den treinenloop beperkt.
Trein was reeds te laat...
Omtrent het ongeluk vernemen wy nog.
dat (de bestuurder van de vrachtauto, de
40-jarige G. de Jong uit 's-Gravendeel is.
Hy' kwam met zyn wagen van een land
weg en wilde de spoorbaan oversteken, doch
bemerkte den trein te laat. Met een ver
brijzeld been en verwondingen aan hoofd
en ledematen is de ongelukkige in ernstigen
toestand naar het Gemeente Ziekenhuis te
Dordrecht vervoerd, waar hij spoedig na
aankomst is overleden.
Naast den bestuurder zat de 17-jarige
Mol, eveneens uit 's-Gravendeel in de ca
bine. Een seconde voor de aanrijding wist
de jongen uit den wagen te springen. -Hy
geraakte evenwel bekneld tusschen het hek
by' den overweg en de vrachtauto. Met lich
te kwetsuren is hy in het ziekenhuis te
Dordrecht opgenomen.
Nederlandsche* Invoer-Centrale
opgericht.
By Kon. besluit is 'met ingang van 12
October op verzoek van den minister van
Economische Zaken opgericht de Neder
landsche InvoerXentrale. Zy is gevestigd
aan de Laan van Meerdervoort 82 te 's-Gra-
venhage.
Deze Centrale zal de algeheelé invoer ra-
gelen als bedoeld in den zin der Noodwet.
De leiding van deze Centrale zal in handen
worden gelegd van een commissie uit het
Bedrijfsleven, aangevuld met een Interde
partementale commissie, welke zal bestaan
uit vertegenwoordigers van de hierbij be
trokken Departementen.
Regeling klein verlof.
Zakenverlof.
Bij legerorder is heden door de com
mandanten mededeeling gedaan van een
ministerieele beschikking waarbij klein
verlof (zakenverlof) in uitzicht wordt
gesteld.
Voor dit zakenverlof komen niet ln
aanmerking zij, die voor eerste oefening
in dienst zijn.
Zij die meenen voor zakenverlof ln
aanmerking te komen kunnen vanaf
heden hunne aanvragen Indienen.
Verzoeken die voor deze ministerieele
beschikking reeds werden ingediend ko
men niet ln aanmerking.
481e STAATSLOTERIJ.
5e klasse. Trekking van 12 Oct.
Hooge prij zen:
1500: 15506
f '1000: 16379 16412 17576 17781 20465
400: '5997 13767 14785 17987
200: 14537 16286 18247 19853
100: 1763 1815 3156 6466 7694 10416
10629 10665 11807 12199 13604 16348 20935
21182
Prezen van 70:
1364 1372 1631 1632 1638 1726 2009 2275
2335 2456 2525 2580 2583 2768 2793 27«8
2841 2845 2956 3063 3184 3218 3342 335C
3375 3583 3590 3698 3791 3795 3931 4033
4219 4305 4352 4405 4483 4499 4609 4856
4882 4916 5107 5295 5849 5359 5679 5705
5800 5820 5886 5927 6179 6210 6306 6345
6390 6646 6948 6955 7009 7028 7031 7055
'098 7151 7354 7380 7449 7540 7564 7729
7834 7865 7944 8002 8053 8082 8322 8342
8545 8612 8628 8746 8755 8793 8873 8893
8973 8983 9106 9196 9263 92C4 9275 9286
93.1 9473 9516 9649 9810 9«92 lOO-'ó 100C9
10J16 10129 10168 10216 10247 10433 10511
10638 10693 10701 10721 1<T22 10808 10813
10861 10934 1ÏD70 11152 11101 11190 11226
11316 11331 11466 11490 1153"! 115.38 11543
11599 11X3l 11744 11776 11858 11939 11953
19068 1212? 12362 12410 12440 12502 12597
12769 12804 12811 12935 12982 12086 13083
H?30 13273 13566 13626 13719 13736 i.*;806
13813 13908 13914 13915 14253 14344 1D35.
101 14687 14717 14727 14908 15024 150S6
15101 15139 15386 15402 15464 13524 15*61
15599 15772 15779 15859 15927 J5983 16000
16'21 16560 16627 16701 16778 16853 16399
Ï6920 16960 17022 17221 17264 17'76 17297
rc09 17602 17613 17641 17659 176M3
17626 18015 18113 18156 18189 18197 1>218
18397 18474 18495 18510 1863i 18680 13743
18802 18853 18876 18)24 18941 .3950 19284
19301 19527 19574 19o.,6 19824 i9P50 £0005
20124 20165 20199 20307 20431 20447 20448
20582 20646 20701 20729 20801 20847 20890
.20919 21066 21154 21363 21672 21750 21776
21820 21940
Nieten:
1001 1045 1046 1130 1317 1376 1384
1441 1442 1447 1473 1510 1511 15ls
1641 1703 1 715 1716 1794 1798 1894
1928 1929 1949 1953 1973 1986 2004
1410
2149 2183 2192 2215
1 2296 2300
2380 2405 2424 2567 2589
2620 2623 2625 2647 27*,
2596 2612
2717 2739 2740 2782 J
2905 2915
2647 2703 2708
11 2817 2849 2871
2974 2975 2978 2984
3013
I 3244 3305
3088 3126 '3132 3185 3192
3369 3439 3453 3503 3504 352~? 3552
3387 3597 3610 3612 3614 3651 3663
3707 3754 3768 3772 3790 3796 3810 5
S855 3910 4092 4117 4114 4159 427f
4802 4349 4429 4440 4563 4576 4585 46
4658 4660 4695 4707 4721 4793, 4829
4891 4959 4982 5030 5044 5121 6126
5193 5217 5274 5314 5370 5402 543fi
5491 5520 5525 5683
594S 5973 6001 6020
4835
5135
6471
5872 5895 5917
1 6063 6084 6IS4
63.15 6342 6352 6363 6362 6366 6377 «4«
6412 6433 6434 6462 6465 6469 6556
6655 6656 6663 6664
6717 6730 6739 677!
6949
6773 6825 6826 6849 6926
7006 7097 7126 7131 7164 7186 7271 7SU
T32C 7363 7369 7386 7394 7399 7418 747.
7600 7621 7723 7762 7766 7793 7852 7875
7901 7906 792J 7927 7928 7929 797» 7995
8017 8030 8042 8043 8063 8065 8106 8123
8168 8176 8244 8246 8273 8334 8336 air,
8890 8403 8417 8442 8520 8537 8606 8
8617 8667 8674 8695 8784 8796 8805 883.
864= 8883 8882-8894 8904 8981 8992 9029
9086 9094 9100 9173 9190 9194 9402 9414
9712 9776 9785
9546 9681 9601 9645
9837 9860 9890 9938 6976 IOOII1OO40" 10042
10245 10284 10294 10313 10341 10356 10373
10381 10401 10422 10455 10465 10470 1049!
lOtOO 1ÖS04 1 0531 10537 10539 10572 1058)
10693 10620 10633 10637 10650 10767 10789
108.14 10824 10837 10846 10858 10886 10899
10916 10933 10951 11014 11059 11071 mos
11115 11117 11138 11192 11203 11225 112)6
11253 11269 11290 11295 11326 11329 11359
11362 11387 11407 11421 11426 11431 11)38
11467 11486 11539 11579 11686 11588 11651
11704 11777 11812 11836 11845 11852 11872
11905 11999 12026 12027 12164 12177 12202
12243 12258 12289 12326 12382 12345 12859
12364 12391 12400 12402 12494 12517 1252)
12551 12662 12653 12563 12637 12666 12651
12664 12679 12735 12737 12773 12809 12875
12898 12925 129S7 12997 13002 13167 13260
13284 1 3313 1 3317 13414 13433 1344S 13446
13489 13511 13516 13537 13649 13591 13609
13690 13715 13764 13765 13788 13814 13819
13343 13854 13857 13860 13910 13911 13927
13939 13944 13945 13959 14018 14039 1410!
14160 14218 14219 1 4223 14273 14304 1430!
14333 14404 14408 14409 14420 14432 14452
14523 14524 14541 14591 14598 14615 14610
14657 14664 14673 14691 14699 14723 14729
14733 14775 14782 14812 14814 14819 14831
14874 14905 14930 15060 15055 16125 15199
15207 15211 16223 15232 15238 15247 15325
15456 15522 15525 15680 15587 15670 15681
16775 15785 15848 15880 16896 160BÖ 16109
16112 16113 1 6126 16183 16195 16198 162)6
10265 16319 16340 16860 16396 16411 16420
16469 16481 16576 16677 16595 16618 16623
16683 16775 16781 16792 16823 16856 16889
16927 16964 17005 17047, 17056 17080 1722!
17233 17256 17266 17337 17340 17435 17462
,17566 17668 17588 17683 17676 17681
7768 17774 17798 17834 17886 17869
.7883 17902 17931 17993 18008 18041
18054 18092 18098 18141 18149 18191 182U
18221 18234 18241 18278 18296 18315 18311
18330 18398 18407 18469 18488 18504 18629
1S550 18632 18667 18670 18715 18747 18766
18770 18794 18942 18943 18961 19019 19081
19093 19190 19207 19217 19227 19231 19251
19296 19313 19332 19368 19372 19471 19460
19498 19532 19541 19549 19552 19567 19581
19690 19609 19625 19688 19742 19704 1993Ï
19938 19941 19942 19943 19966 20010 20026
20030 20044 20069 20097 20134 20149 20271
20299 20315 20339 20353 20362 20407 20417
20420 20430 20450 20490 20617 20531 20537
20579 20587 20615 20626 20636 20639 20»
20719 20793 20808 20810 20816 20885 20886
20900 20935 20951 20985 20999 21043 21086
21089 21090 21145 21155 21163 21196 21215
21221 21237 21277 21323 21335 21465 21517
21625 21613 21715 21736 21757 21766 21772
21813 21817 2182 1 21853 21863 21867 21963
21982
AI het goede, dat niet met zedelijke
bedoeling wordt volbracht, is slechts
schijn.
FEUILLETON.
NORBERT GARAI.
Nadruk verboden.
't Is, zooals ik u zeg, mr. Glenister.
Een paar weken geleden hoorde ik een
en ander van een Deenschen ingenieur
Het schijnt een vrij groot meer te zijn
Meer dan acht kilometer breed. De olie
drijf e,r op. Reeds meer dan tien jaren
dingen verschillende maatschappijen bij
de Chineesch regeering naar een conces
sie, maar niemand kan veel bieden, om
dat om verschillende redenen het risico
te groot is. Naar ik hoor, moet er een
vulcaan in de buurt liggen. Maar ja, met
een beetje geluk schijnt er aan de ex
ploitatie toch een flinke stuiver verdiend
te kunnen worden.
Wanneer kan ik dat vliegtuig krij
gen? vraagt Glenister.
Eerst moet ik weten, of u gereid
bent voor kindermeisje te spelen en of
u die beide kinderep kunt meenemen.
Glenister bedenkt zich niet lang.
Hier met die twee! Het kindermeis
je zal de blagen meteen interviewen...
„Daily Mail".
Londen, t{ie 12 nd February...
Wij vliegen naar Welhaiwei!
door dr. Williams Glenister.
(Bijzondere correspondent van de
„Daily Mail").
Sjanghai, the 24 th Jan.
Het lijkt mij dienstig dezen brief te
beginnen met de, tot mijn lezeressen en
lezers gerichte vraag of zij niet een en
dezelfde meening zijn toegedaan ten
aanzien van dat hoogere, maar zeer on
sympathieke en buitengewoon veel-
eischende wezen, dat men „chef" noemt.
De chef...
Hij pleegt u dagelijks voor de inge
wikkeldste vraagstukken te zetten.
Gij slooft u uit efi doet al het moge
lijke onii de goedkeuring van uw chef
te verwerven. Hij echter haalt slechts de
schouders .op, kijkt u aan met een blik,
die het bloed ln uw aderen doet stollen
en wat hij u dan toevoegt, kan, zelfs de
beleefdste Japanner niet als een com
pliment opvatten.
Zoo gaat het, als men een chef heeft.
Maar twee millioen chefs? Twee mil
lioen chefs tevreden stellen. Twee mil
lioen chefs zoover te brengen, dat zij u
goedkeurend op den schouder kloppen!
Het lijkt heksenwerk, maar nochtans
zie lk mij voor die taak geplaatst.
E\ke lezeres en 'lezer van de „Daily
Mali" toch Is ln zekeren zin'mijn chef
Men leest, wat ik geschreven heb en
toont zich dan óf verveeld óf geërgerd.
Want dat een vriendelijk, welwillend
lachje over het ernstige gelaat van mijn
lezer zou kunnen glijden, wanneer hij
van den inhoud van mijn reisbrieven
kennis neemt, is iets, wat ik niet waag
te veronderstellen.
Wat dunkt gij, millioenen chefs, er
eigenlijk wel van, dat ik het geld, het
welk de ralactie voor mijn reisbrieven
beschikbaar stelt, onder ,meerook ge
bruik om een betrekking -als ^ouvermm-
tejjjj een Japansch meisje en haar nog
jonger broertje te kunnen vervullen?
Dit tweetal bezoekt namelijk de En-
gelsche missieschool in Sjanghai en moet
nu, om mij onbekende redenpn, zoo
spoedig mogelijk naar huls terug Hun
ouders wonen in een Japansche kolonie
op eenige honderden kilometers afstand
van Welhaiwei. Daar lk toch met het
plan rondliep naar Welhaiwei te gaan
en tot dit doel een vliegtuig gecharterd
heb, voldoe ik gaarne aan de wensch
van het hoofd der Engelsche missie
school om dit Japansche tweetal op de
plaats van bestemming te brengen.
Ik verzoek mijn lezers en lezeressen
minzaam mij te willen toestaan, dat lk
hun mijn beschermelingen voorstel.
De kleine Mizu San...
In behoorlijk Engelsch „juffrouw
Frisch Water". Zij Is zestien jaar. (Eeni
ge dagen ouder, naar zij mij met trotsch
verzekert). Zij is slank, niet bepaald
groot, maar van sierlijke lichaamsbouw.
Zij draagt een Chineesch jakje van witte
zijde, dat-Loog aan den hals gesloten is
en de daarbij gebruikelijke zijden pan-
Haar oogen zijn zwart met een pikan
te, bruine glans. Zeer levendige oogen
zijn het, die iemand verstandig en weet
gierig kunnen aanzien.
Haar neusje maar laat ik niet
j langer vermoeien met een uitvoerige be
schrijving van het uiterlijk schoon mij
ner kleine-beschermelinge, maar liever
volstaan met de mededeeling, dat haar
ovaal, lief gezichtje volmaakt symme
trisch gevormd is en, van linksbezien,
denzelfden bekoorlijken aanblik heeft
als van rechts.
Ik besluit deze 'juffrouw „Frisch wa
ter" te interviewen, trek derhalve mijn
.geiaft|s?l|||peen ambtelijke plooi en deel
haar rrtede, dat Ik iemand ben, wiens
taak het is de Engelsche pers het een
en ander van China en Japan te vertel
len. In dat verband zou ik haar graag
een paar vragen willen dqteA. *a"°
In een weliswaar ietwat gebfj
maar toch zeer goed vefstaaribi
gelsch, antwoordt juffrouw Mlzu met
een buiging, dat zij zich door mijn woor
den zeer gestreeld voelt, maar dat zij
vreest, dat de eerwaarde heeren vreem
delingen zich gekrenkt en beleedigd zul
len achten, wanneer zij in hun eerwaar
dig blad de domme
woorden van een zeker'
where" zouden lezen.
O, integendeel, haast ik mij haar
te verzekeren, onmiddellijk de strik van
het regelhonorarium, waarin al menig
een gevangen is, uitwerpend, integendeel,
de eerwaarde heeren buitenlanders zul
len alles, wat juffrouw Mizu zegt, zóó
interessant vinden, dat zijvoor eiken
regel graag een yen -betalen.
Mizu San lacht hartelijk.
Jammer, eeuwig jammer, dat ik dit
zachte, melodiueze lachen niet op eeri
gramofoonplaat kon vastleggen om het
zoo, ln geconserveerden vorm, mee naar
Europk te nemen. Op die manier zou it
na tientallen Jaren, wanneer mijn aar»
stram geworden en door Jicht geplaagde
leden mij geen wereldreizen meer ver
oorloven, opnieuw van dit verrukkelijk
lachje kunnen genieten.
Ik Informeer dan belangstellend naar
de leervakken, waarin Mlzu aan de Mis
sieschool onderwezen Is.
Zeer diplomatiek antwoordt zll
dat zij veel geleerd heeft, doch slechts
één ding niet, n.l. het geleerde te ont-
hoifden.
Ze heeft Engelsch geleerd, vertelt ze.
Vele uren lang. Het was moeilijk, zeer
moeilijk haar tong eraan te wennen orc
vreemde geluiden voort te brengen. En
geschiedenis heeft zij geleerd. <OP
vraag wie Caesar was, antwoordt zo
prompt: „Een rivier, waar een zekere
meneer Rubicon overheen is getrokken
(Wordt vervolgd
WISSELKOERS HN.
11 Oct. 12 Out
Officieel.
L-mden 7.59*
Perlün -75.50 75.60
Parijs 4.31
Brussel 31.47
Zwitserland 42.27
Kopenhagen 36.40
Stockholm 44.90
Osio 42.82
Ncw-Yorlt 1.88*
4.30*
31.50
42.31
36.42*
44.87*
1.88*
GOUDA, 12 October 1939.
Verbod om foto-kaken des Zondags
open te hebben.
Wijziging en aanvulling Algemeene
Politieverordening.
ne Commissie voor de Strafverordeiun-
heeft B. en W. geadviseerd, te bevorde
ren dat de Algemeene PolitieverolMening
worit gewijzigd en aangevuld.
Aanleiding tot haar advies vond de Com
missie in een brief van den minister van
Binnenlandsche Zaken, betreffende het hou
sen van voor hun omgeving gevaarlijke
.."wilde) dieren. De minister noemde het
'nachelijk dat ter voorkoming van el
ders ondervonden moeilijkheden, voorschrif
ten worden vastgesteld omtrent het houden
,an wilde" dieren en het geven van voor
stellingen met deze voor den mensch ge
vaariijke dieren.
Be Commissie is tot de conclusie geko
men dat vaststelling van voorschriften ook
in deze gemeente gewenscht moet worden
geacht. B. en W. kunnen zich met di( ad
vies vereenigen.
Een tweede in overweging gegeven wu
ziging van de politieverordening heeft ten
doel, een in de practijk geconstateerde on
duidelijkheid en onvolledigheid ln de bepa
lingen betreffende het vertoeven in café':
na sluitingstijd e.d. te verbeteren. De door
de Commissie in overweging gegeven wij
ziging heeft echter geen materieele betee-
kenis. B. en W. stellen den raad voor over
eenkomstig het advies te besluiten.
Ten Slotte heeft de Commissie advies uit
gebracht omtrent een door eenige houders
van fotografische ateliers gedaan verzoek
om te bevorderen, dat verboden wordt deze
ateliers op Zondag voor het publiek ge-
opend te hebben.
De commissaris van politie deelde naar
aanleiding van dit verzoek mede, dat by
onderzoek was gebleken, dat vier der vijf
eigenaren van alhier gevestigde fotografi
sche ateldefs voorstanders zyn van een der
gelijk verbod en dat de eenige tegenstan
der daarvan zonder personeel werkt.
De Commissie voor de Strafverordenin
gen beveelt, vaststelling van een zoodanig
Ook aan dit advies geven B. en W. ge
volg, omdat alleen door de vaststelling van
•deze verbodsbepaling kan worden bereikt,
dat alle ter plaatse gevestigde foto-atelier*
op Zondag gesloten blijven.
Aanstelling van tydelyk personeel
bij de politie.
Hulpagenten op arbeidsovereenkomst.
In de huidige buitengewone tijdsomstan
digheden worden aan de politie zeer zware
eischen gesteld. Naaf gelang meer rege
lingen worden ingevoerd en beschikkingen
worden getroffen fen aanzien van distribu
tie, vordering, gebruiksbeperkingen, enz.
zal de taak der politie nog moeilijker wor
den.
Terzelfder tyd doet zich het geval voor
dat het politiecorps tengevolge van de mo
bilisatie in de eerste plaats zijn chef en
daarnaast een viertal agenten moet missen
De burgemeester acht bet daarom nood
zakelijk de mogelijkheid te scheppen, dat
hy tydelyk hulppersoneel in dienst kan ne
men. De burgemeester wenscht dat in de
rechtspositie-verordening voor de politie
wordt opgenomen een bepaling, welke hem
de bevoegdheid geeft, indien buitengewone
omstandigheden, plotseling uitbreiding van
de politie eischen, op overeenkomst naar
burgerlijk recht ambtenaren van politie ih
tijdelyken dienst te nemen.
De burgemeester stelt zich voor, in
arbeidsovereenkomst te bepalen, dat de
diensturen gelyk zullen zyn aan die van
het overige politiepersoneel, terwijl hij zich
voorneemt daarbij het loon te bepalen op
21.60 per week (gelijk aan het minimum
loon van groep I van het Loonbesluit 1935)
voor de agenten zonder diploma, op 22.10
per week voor de agenten met het diploma
en op 22.60 per week voor de agenten met
het diploma met aarAeekening. Wellicht
zal hulppersoneel gevonden kunnen worden
onder gepensionneerde politie-ambtenaren
Aan hen denkt de burgemeester een loon
toe te kennen, dat, met inachtneming van
het pensioen, dat zij thans ontvangen, hen
weder in het genot der laatst verdiende
wedde zal stellen.
Het dienstverband zal steeds met een op
zeggingstermijn van eqn week moeten kun
nen worden verbroken.
B. en W. stellen den raad voor om de ge-
wenschte bevoegdheid aan den burgemees
ter te verleenen.
Gei
Intrekking 2% vaste korting op
n& 1 Januari 1936 verleende
wachtgelden.
Het hoofdbestuur van den Nederlandschen
Bond van Gemeente-ambtenarien heeft in
trekking verzocht van het z.g. Kortingsbe-
sluit 1936, voor zoover het een vaste'kor
ting legt op de wachtgelden.
•By" de per 1 April 1935 tot stand geko
men nieuwe salaris- en loonregelingen werd
de korting op de salarissen en loonen afge
schaft, doch bleef zij bestendigd voor dq
vóór dien datum verleende wachtgelden.
Per 1 Januari 1936 werd evenwel, by de
invoering van het kortingsbesluit 1936, op
salarissen opnieuw een korting van- 2
toegepast. Deze korting strekte zich
eveneens uit tot de na dien datum te ver
leenen wachtgelden en bleef derhalve niet
beperkt tot de vóór 1 Januari 1936 toege
kende wachtgelden.
Dat deze nieuwe storting zich niet alleen
uitstrekte tot de wachtgelden, welke vóór
1 Januari 1936 waren toegekend, maar ook
tot die, welke nog zouden worden verleend,
had tot gevolg, dat pen ambtenaar. wien3
salaris reeds met 2 verminderd was, ook
op het hem toegekende wachtgeld een kor
ting van 2 zag toegepast, met als gevolg
dat hy in feite tweemaal door deze korting
werd getroffen, n.l. ten eerste bij de ver
laging van zyn salaris, tevens grondslag
voor de bepaling van het wachtgeld en ten
tweede door de verlaging van het wachtgeld
zelf met 2
Tot het aanbrengen vankeen wyziging
hierin is te meer aanleiding, omdat tenge-
vol ge van de dubbele korting, de bepa.ing
der wachtgeldregeling, dat het wachtgeld
nimmer daalt onder het bedrag, waarop de
gewezen ambtenaar als uitgesteld pensioen
aanspraak zal kunnen maken, hierby ,'in
het gedrang kwam, aldus B. en W. in het
prae-advies, waarin zy voorstellen, met in
gang van 1 October 1939 de korting op de
na 1 Januari 1936 toegekende wachtgelden
te doen vervallen.
Wijziging Ambtenaren- en
W erkliedenreglement.
Door de Wijziging van de Dienstplichtwet
is het noodzakelijk geworden het Ambtena
renreglement 1935 en het Werkliedenreglv-
ment 1935 te wijzigen. B. en W. stellen den
raad voor de reglementen met den gewij-
zigden wetstekst in overeenstemming te
brengen.
Toestemming voor het hebben van
lichtramen.
De firma J. Slegt heeft namens de Glas
onderneming Gouda „G.O.G.", toestemming
gevraagd om in den oostelpen snfgevel van
de in aanbouw zijnde glasfabriek aan den
Hoogen Schielandsehen Zeedijk welke
gevel onmiddellijk grenst aan een open
poort, eigendom der gemeente venster",
te maken op een hoogte van 2 M. uit den
beganen grond gemeten.
Het ia tevens de bedoeling van belang
hebbende de vensters"te maken zonder (Jw
ren traliën, aangezien 'dit noch voor haar
noch voor de1 gemeente eenig nut heeft.
'B. en W. stellen den raad voor de ge
vraagde toestemming te verleenen tegen een
jaarlijksche recognitie van 1.—.
Tien jongens slalen in alle winkels
én zelfs in de kerk.
De politie heeft een tiental jongens in
den leeftijd van tien tot twaalf jaar aan
gehouden, die het stadsdeel De Korte Akke
ren onveilig maakten door het plegen van
kleine winkeldiefstallen. De jongens, me
allen in de Korte Akkeren wonen, vormden
een kleine rooversbende. Vrijwel alle win
keliers van het stadsdeel kregen van hen
bezoek, waarbij zü binnen kwamen om zoo
genaamd een leege doos te vragen. Terwijl
j de winkelier een doos zocht'om hen ter wil
le te zijn, zagen de knapen kans wat weg
te nemen. Hun buit bestond uit appels, pe
ren, chocolade, sigaretten, pepermunt,
kauwgum, drops, sigarenaanstekers, mond
harmonica's, bromtollen, tabletjes anijs, rij
wielreparatiedoosjes en nog heel veel meer.
Eenige jongens namen zelfs kleine gelds
bedragen van hun ouders weg. Een drietal
hunner maakten er-hun gewoonte van een
bezoek aan de R. K. kerk te brengen, waar
bij zü een tiental malen kleine geldsbedra
gen uit het kerkzakje of offerbus ont
vreemdden.' Ook bdHeofden zü regelmatig
auto's, die vruchten vervoerden. De etens
waren veroberden zü'de sigaretten rookten
zs op, het geld versnoepten zü
met de andere artikelen speelden ze
ze tenslotte in baldadigheid te vernieler..
Vi rkoopen deden zü niets.
Na verhoor .zün de jongens naar huis ge
zonden. Proces-verbaal zal worden opge-
maakt.
FILMNIEUWS.
Thalia-Theater
Thalia-Theater vertoont in haar nieu
we programma de veelbesproken film
„Jongensstad", een indrukwekkend werk,
waarin Spencer Tracy en Mickey Rooney
de hoofdrollen spelen. Deze bijzondere
rolprent heeft overal de grootste belang
stelling ondervonden door haar treffen-
den inhoud en het prachtige spei, van de
hoofdfiguren. De film werd 27 weken in
Amsterdam geprolongeerd, 8 weken in
Rotterdam, 7 weken in Den Haag enz.
Tengevolge van de vele prolongaties
elders, was het ondanks aangewende po
gingen, niet mogelijk het werk eerder in
Gouda te vertoonen.
Ook Zondagochtend is er voorstelling
met „Jongensstad".
«te-rekening 1938.
Batig saldo van 19.000.
Ter voldoening aan het bepaalde in de
Gemeentewet, hebben B. en W. den raad de
rekening dezer gemeente over het dienst
jaar 1938 aangeboden.
De rekening sluit, wat den gewonen
dienst betreft: met een totaal aan inkom
sten van 4.864.499.37 en een totaal aan
uitgaven van 4.845.290.68, dus met een j
voordeelig saldo van 19.208.69 en wat den j
kapitaaldienst betreft: met een totaal aan
uitgaven van 1.766.976.60 en.een totaal
aan inkomsten van 1.316.609.05, dus met
een nadeelig saldo van 450.367.55.
Geldleening 150.000.
B. en W. zyn er wederom in geslaagd een
aannemelijk bod te verkry'gen voor een
geldleening tot een bedrag van 150.000
pari en tegen/een rente van 4 per jaar.
De provisie beöTaagt van het nomi
naal bedrag der leening.
Het leeningsbedrag kan worden bestemd
tot dekking van kapitaalsuitgaven der ge-
meente-lichtfabrieken, afd. Electriciteit.
B. en W. stellen den raad voor te beslui-
ten tot het aangaan dezer leening.
Verhuur woning Gouwe 150.
De oud-directeur 'van den Gemeentelijken
Reinigings- en 'Ontsmettingsdiensten het
Marktwezen, de heer J. P. Anemaet, heeft
verzocht de gemeentewoning Gouwe 150
voorheen zijn ambtswoning te mogen hu
ren voor een huursom Van 500 per jaar.
B. en W. stellen den raad voor daartoe te
besluiten.
Verzoek om duurte-toeslag op
werkloozensteun.
In navolging van de Amgterdamsche en
Rotterdamsche afdeelingen, hebben de
Goudsche afdeelingen van de Ned. Vereeni-
ging van Fabrieksarbeiders, de Centrale
Bond van Transportarbeiders en de Moder
ne Werkloozenorgianisatie, een petitionne
ment georganiseerd, teneinde den minis ei
\an Sociale Zaken, in verband met de stij-
gii.g der prijzen van verscheidene artike
len, een duurte-toeslag op den werkloozen
steun te verzoeken.
Teraardebestelling van
dr. R. A. Reddingius.
Op de begraafplaats Oud Eik en Duinen
te 's-Gravenhage is gistermiddag in allen
eenvoud teraardebesteld het stoffelijk over
schot van dr. R. A. Reddingius, oogarts al
daar, die vroeger ook te dezer stede prak
tijk heeft uitgeoefend. Onder de aanwezigen
waren collega's, vrienden, paüënten en oad-
oatlënten, o.a. de heeren dr. G. Prins, U.
Th. Uilkens en E. J. Slichtenbree, directeur
van het bükantoor der Nutsspaarbank. Er
is aan het graf niet gesproken.
De geschiedenis van Vi
Irene Castle.
In de Schouwburg-Bioscopp treedt deze
week het befaamde danspaar Ginger
Rogers en Fred Astaire op in „De geschie
denis' van Vernon en Irene Castle. De
verfilming van liet leven van Amerika
beroemdste danspaar, is een boelend
verhaal met gracieuse dansen en vroo
lijke muziek, waarbij men o.a. de popu
laire songs uit de jaren 19141918 hoort.
Het is een prachtige film, in elk opzicht
zuiver en fijn.
In de Zondagocht&jdYoorstelllng gaat
.Mijn man Godfrey", een vroolljke ge
schiedenis met William Powell en Carole
Lombard.
Reunie-Bioecoop.
I Twee hoofdnummers.
In Reünie-Bioscoop gaan deze week twee
hoofdnummers, „Tarzan's gevaarlüke avon
turen", een spannende Tarzan-.film met
Herman Brix naar een der bekende romans
van Edgar Rice Burroughs en (Moderne
strüdkrachten in actie", een werk met een
actueelen inhoud.
Zondagochtend een reprise vaan Joe E.
Brown's lachsucces „Op de planken", welke
film ook in de matinée van Woensdag ver-
Voor vérdere bijzonderheden raadplege
men de advertenties.
Nederfandsche Vereenigiiyj voor
Het Blokbestuur van Blok no. 53 vah de
afd. Gouda van de Nederlandsche Vereeni-
nr voor Luchtbescherming heeft d?
functies als volgt verdeeld: H. Boot, voor
zitter, Mej. A. den Adei, Joh. de Haenstraat
5, secretaresse, A. van Duuren, penning
meester en N. J. Prinsenberg en G. Ver-
kerk, commissarissen.
Burgerlijke Stand.
GEBOREN: 7 Oct.: Franciscus Karei, i-
va-, W. J. Boot en A. C. de Gruyl, Groenen-
dfcai 34. w 4
8 Oct.: Jan Willem Maarten Wouter, z.
van A. Scheygrond en W. A. A. Ditmarseh,
Krugerlaan 47.
9 Oct.- Gerarda Albertina, d. van G. A.
var. der Kroef en P. M. Vermeulen, J. Plu-
lJpsweg 57.
10 Oct.: Petrus, z. van W. van Wanrooij
en J. de Kok, Wilh.straat 32.
GETROUWD: 11 Oct.: C. M. EerJ?n? en
M. M. den Hollander. J. van der D41»
G. Koudüs. G. Robijn en W. A. Hofstede.
C Vonk en B. S. van Loo. A. Vermeu
len en M. van der Weel. - P. J. C. Ernst
en L. C. G. Smitskamp, A. Stolk en I. B.
van der Dussen. - W. J. Tü'sterman en A.
Lange raar. F. Nuvelstyn en J. Stolk.
F. C. van der Post en E. M. Runhart, --
J C de Jong en N. G. A. Schouten. J.
Tom en H. W. Sloos. - L. A. Wiltenhurg
en J. ten Hove. - A. Vermeer en M. van
der Louw. - A. A. Nonner en J. Laurier.
G. Both en C. van Maaren. - W. M.
Grandia en M. C. van der Klis. J. Kruüs-
leer en J. C. M. Dikhooff.
OVERLEDEN: 7 Oct.; Paulina van Bz-
ver, weduwe M. Kepzer. 87 j. Elizabeth
Looü'aard, geh. met J. Veerman, 30 j.
9 Oct.; Aagje de Groot, geh. met J. Pol,
49 j. Willem Luünenburg, 89 j. Pieter
j Boer, 71 J.
10 Oct.: Adriana van der Horst, gieh. met
D. Vermy, 77 j. Elsje van Delft, wedu
we van H. Bos, 86 j.
agenda.
I 12 en 13 Oct. Collecte voor Neutrale Ver-
eeniging Kindervoeding.
12 Oct., 8 uur. Stadhuis. Vergadering van
den gemeenteraad.
17 Oct 8 uur: Interlapln Dames-cursus
Roode Kruis.
12 Oct. 8.15 uur, Réunie. Openingsavond
Volksuniversiteit. Voordracht Nel Oost
hout.
KANTONGERECHT GOUDA.
Zonder rybewijs op de motor.
De landbouwerszoon uit Reeuwyk had
zender rybewijs.' motor gereden, «ij was aan
het oefenen, urde hy, om het bravot \u>,
bekwaamheid te verkrijgen en hy nioes„
toch ergens leeren rijden. Dat motief vor.d
een ontvankelijk gehoor, want redei.otrde
de kantonrechter, als je wil oefenen, moet
er gelegenheid voor zijn.
De kansen stonden niet kwaad, toen de
jongeman vertelde, dat hy een spoedeischen-
de boodschap moest doen. Dat was ander*
halve kilometer verder en toen had hjf de
lotor genomen.
Met deze mededeeling sloeg hy z'n «togen
glazen in. Wat, zeide de ambtenaar, je] kan
nog niet rijden en dan waag je er hel pu
bliek maar aan. Had gaan loopen of| fiet
sen, aldus het O. M., dat 7.50 subs,
gen vorderde.
De kantonrechter verklaarde, dat,hij de
3 subs. 2 dagen, zooals het von
alleen oplegde omdat hy het veri
dat iemand, die de rijkunst nog i
tig is, de motpr maar pakt om
schap te doen.
-jmand uit Maartensdijk hadx
met «en auto, waarvan de voet
rem niet deugden. De remmei
goed, wierp hy tegen, maar de
ter constateerde de oude kwaal,
was te zwaar belast en daardoor
neerden de remmen niet goed.
Van tweeën een, zeide de ambtenaar, dc
wagen moet niet zoo zwaar beladen worden
of men moet de remmen laten bijstellen.
Dat kost weinig en als men dat nalaat,
waagt men er de menschen aan en dat is
een grof schandaal. De eisch luidde 40
subs. 16 dagen, jie uitspraak 20 subs, 10
dagen.
Leegstaande huizen als excuus.
Een timmerman uit Waddinxveen stond
terecht, omdat hy ïn zijn woonplaats met
zyn fietB e§n verboden weg had bereden.
Er staat toch een bord, informeerde de rech
ter en toen kwam het antwoord, dat het
bord rechts stond. In hoeverre dit een ex
cuus was, werd niet duidelijk en er was
trouwens nog meer duisters in het verweer,
want zeide de man, blijkbaar in een beroep
op clementie, ik ben werkloos en heb al
vee huizen leeg staan.
De ambtenaar was er blijkbaar niet door
bewogen, dat een werklooze er eigen hui
zen op na houdt, want hy eischte 2.50
lbs. 1 dag.
De kantonrechter was schappelijk
maakte er 1 subs. 1 dag van. Kan het niet
met een waarschuwing, vroeg de fietser en
toen dit niet lukte, probeerde hy" het met
twee kwartjes, maar ook dit bod werd niet
aanvaard, het bleëf een gulden.
Oude vriend ontmoet.
Kerel, jij hier, had de 70-jarige uit Oyde-
water gezegd toen hij van zijn woonplaats
naar Schoonhoven wandelde om een doch-
■ter te bezoeken en onderweg een ouden
vriend tegen kwam, die vele jaren in Indië
was geweest. Daar moest op gedronken
worden en dat was iets, waar de v^eve grijs
aard, die er niet tegen op zag van Oude
water naar Schoonhoven te loopen, niet
tegen kon. Bij het ophalen der oufle herin
neringen was hy boven z'n theewater ge
raakt.
't Waren twee glaasjes bier en toen een
slokje alcohol, vertelde hy en hy voegde er
het verzoek aan toe om het geval niet zwaar
aan te rekenen, want, zeide hij, ik heb in
twintig jaar geen bekeuring gehad en toen
was het nog voor luidruchtigheid.
Die koloniaal kan er beter tegen dan jij,
merkte de kantonrechter op, die overigen3
alle clementie betrachtte door den al bil
lijken eisch van 5 subs. 2 dagen op 3
subs. 1 dag terug te brengen.
Met iemand uit Gouda was het slimmer.
Die stond voor den zooveelsten keer wegens
dronkenschap terecht en hem werden hech
tenis en Veenhuizen in het vooruitzicht ge
steld. Probeer het nog een keer met een
ter. Goeboter 0.75-6.80^ Weiboter 0.70
—0.75 per pond. Handel vlug.
Coop. Zuid-Holl. Eierveiling G.A. (C.Z.H.E.)
te Gouda.
Veilingbericht van 13 Oct. Aanvoer
lOO.too kipeieren. Pryzen: 5860 K.G.
4^0—4.95; 60—62 K.G. 4.95—5.05; 62—
6S K.G. 5.055.40; Bruine 58—72 K.G-
.jko5.50; Kleine eieren 44.15.
Aanvoer 1000 eendeieren. Prijzen: 2.80
- 3.00; Heneieren 3.103.90, alles per
10ii stuks.
Nederlandsche lioternoteering.
De commissienoteering voor Nederland-
schfc boter is heden vastgesteld op 80 cei.t
per k.g.
LAATSTE BERICHTEN.
geldboete, verzocht hü, want het zal niet
nftv* gebeuren. Dat heb je al meer gezegd,
zeiidifc rechter, maar enfin laten we het
mJtiXs probeeren. Eisch en uitspraak luid
den '16 subs. 16 dagen en als stok achter
de deur drie dagen voorwaardelijke hech
tenis met een proeftüd van twee jaar.
UIT DEN OMTREK.
BERGAMBACHT
J. A. A. Uiltens. t
In den ouderdom van 73 jaar Is te Was
senaar overleden de heer J. A. A. Uilkens,
oud-burgemeester van Bergambacht en Am.
merstol, ridder in de orde van Oranje-Nhe-
"ll'e heer Uilkens werd geboren op 17
Augustus 1866 te Stitswerd. Hü is o-m.
ambtenaar ter gemeente-secretarie geweest
te 's-Gravendeel en Nieuwpoort. In 189b
werd h« benoemd tot burgemeester, tevens
secretaris van de gemeente Ammerstol. In
1907 wérd hy benoemd tot burgemeester
an Bergambacht, welke functie hy tot
1931 heeft bekleed.
De overledene stelde o.m. veel belang in
den arbeid van, de Ned. Herv. Kerk, voor
welke hy in Ammerstol veel werk heeft ver
richt. Ook heeft hy zitting gehad in hot
hoofdbestuur van de vereeniging het Groe
ne Kruis. n
De teraardebestelling van het stoffelyk
overschot zal geschieden op Zaterdag 14
October des middags te drie uur te Berg
ambacht.
Veemarkt Gouda.
12 Oct. Aangevoerd in totaal 848 stuks
waarvan 47 slacbtvarkens. Vette 31 ct. tot
33 ct. per pond levend met 2% korting; 300
magere varkens 25—50; 401 biggen 14-
18; Geldersche f 18—22; 2 runderen 160-
180; 47 nuchtere kalveren 6—11; 61 bok
ken en gelten 2-7, alles per stnk. Han-
1 del stug.
Kaasmarkt Gouda.
12 Oct. Aangevoerd 359 partyen kaas.
Prijzen: le hw. m. r.m. 33.5036; 2e kw.
in. r.m. 30-32. Crisisaftrek 8.9 cent.
Handel matig.
EIEREN. Aangeroerd 67.000 stuks.
Kipeieren 4.75-5.25; Eendeieren 8.25—
S.bO, per 100 stuks. Handel matig.
BOTER. Aangevoerd 183 ponden bo-
Geen vertrouwen in de Duitsche
regeering.
LONDEN, 12 Sept. De Engelsche
Minister-president verklaarde heden
middag in het Lagerhuis dat de voor-
Stellen van den. Duitschen Rijkskan
selier in zijn Rijksdagrede, vaag en
onzeker zyn. Zy bevatten geen aan
duidingen tot weder goedmaking van
het kwaad dat Tjsecno-Slowakye en
Rolen is aangedaan, noch door welke
practische middelen de Duitsche te-
geenng de wereld wil overtuigen dat
de aanval zal worden gestaakt en dat
zij de beloften zal nakomen.
Na hetgeen geschied is, kan geen
vertrouwen worden gehecht aan ver
zekeringen van de huidige Duitsche
Regeering. Alleen Duitschland kan
door daden toonen dat het vrede
wil. O f de Duitsche regeering moet
het overtuigend bewijs geven van dit
verlangen naar vrede, óf hranteryk
en Engeland moeten volharden tot
'het einde.
Aan Duitschland is de keuze.
Honderdduizend man in Finland
gemobiliseerd.
KOPENHAUEN, 12 Oct. Volgens ont
vangen berichten van de corresponden
ten van Deensche bladen, bereidt Fin
land thans zeer verschilt van die van
en zijn thans 100.000 man gemobiliseerd.
Gemeld wordt, dat 'de positie van Fin
land thans zeer versbhilt van die van
1914-1918, daar Finland thans vliegtuigen,
kanonnen, geweren en munitie heeft. De
Finnen richten versperringen o*p tegen
tanks.
Amerikaansche stap tot behoud
vrede in Oostzeegebied?
NEW-YORK, 12 Oct. Gemeld wordt,
dat officieele personen tc Washington
na een aandachtige bestudeering van de
telegrammen uit Moskou, over de Rus
sisch—Finsche onderhandelingen bereid
zijn zoo noodig het gewicht van de Vef-
eenigde Staten van Amerika te laten gel
den bij de pogingen den vrede in het
Oostzeegebied te bewaren. 1
j-.- --aÉlfc -U
De Indra binnengesleept.
Geen eigendom van den vinder.
De sleepbooten Utrecht van het bu
reau Wijsmuller en Stortemelk van de
firma Doeksen hebben gistermorgen het
Finsche s.s. Indra, dat fen noorden van
Terschelling op een mijn was geloopen
te IJmuiden binnengesleept. Het convooi
lag reeds in de vroegte voor IJmuiden,
doch vorderde slechts langzaam wegens
den mist. De sleepbooten Stentor en
Nestor van Wijsmuller voeren uit om
eventueel assistentie te verleenen. Om
elf uur brak de zon door en toen het
zicht weer normaal werd, is het convooi
binnengestoomd.
Het is nog niqt békend, of de Indra
dadelijk naar Amsterdam of Zaandam
voor welke laatste haven de lading
gezaagd hout bestemd is zal door
varen. Dit hangt af van de omstandig
heden, welke verband houden met diep-
|ang en slagzij. Daar de slagzij slechts
10 graden bedraagt, zal deze geeh be
zwaar opleveren. Men verwacht, dat wel
toestemming zal worden gegeven dade
lijk door te varen.
Geen abandon.
Van versch^lene zijden is de meening
geuit, dat dPlndra, door het verlaten
van de opvarenden, geabandonneerd zou
zijn, d.w.z. verlaten en opgegeven zou
zijn en eigendom zou zijn geworden van
hem, die het vindt en in bezit neemt. In.
dit geval zouden het dus de sleepbooten
zijn, die de Indra op sleeptouw hebben
genomen.
Deze zienswüze is echter niet juist. De
IndraGcan niet als geabandonneerd wor
den beschouwd, omdat het schip door de
opvarenden is verlaten toen het in nood
verkeerde en wel op Nederlandsch
rechtgebied.
Was de Indra in volle zee verlaten en
hadden de sleepbooten het schip daar
aangetroffen en op sleeptouw genomen,
dan zou sprake zijn geweest van aban-
donneeren en zou het schip prijs voor
den vinder zijn geweest.
Wij hebbei
Ndames kousen
Ikinder
SfORT
J SOKKEN
Wij hebben nog voorraad
Qouw* 14S
t.o. Turfmarkt