Wollen TWEE NIEUWE STATIONS IN AMSTERDAM. 'Het Muiderpoortstation en het groote Amstelstation. Het Weesperpoortstation wordt opgeheven. Alle treinen uit de richting Utrecht en Hilversum rpden thans door tot het Centraal Station. Parüsche trein botst tegen vrachtauto. Schoten in Mandsjoerge. Beurs van Amsterdam. marktberichten. Verklaring van Minister Uhamberlain in het Lagerhuis. advertentien. 't !s nu tijd voor LOEVE Met tnkele dagen komt een zeer be langrijke verbetering tot stand in het spoorwegverkeer met Amsterdam vanuit ae richtingen Utrecht en Hilversum. Bij den bestaanden toestand komen de uit de richting Utrecht komende treinen vrijwel alle aan het Weesperpoortstation in Amsterdam binnen. Meerdere treinen vinden daar hun eindpunt, andere gaan vandaar via de eentuurbaan naar het Centraal Station. Dat W. P.-station vol deed sinds lang niet meer aan de eischen van het verkeer, bovendien vormen de gebouwen en emplacementen daar een obstakel in dat stadsdeel van de hoofd stad. Ook Jiet Muiderpoortstation was geheel verouderd, terwijl de talrijke overwegen in de hoofdstad een zeer groote belemmering beteekenen voor het stadsverkeer. Daaraan komt nu een eind. De Nederlandsche Spoorwegen, de ge meente Amsterdam en het Rijk hebben in samenwerking de zoo dringend noo- dige verbeteringen tot stand weten te brengen, die èn aan de Ned. Spoprwegen en het reizigersverkeer, èn aan de ge meente. Amsterdam ten goede zullen ko men. Het Weesperpoortstation komt te vervallen. In de plaats daarvan komt het nieuwe groote Amstel station, ge legen aan de Weesperzijde nabij de Ber- lage-brug over den Amstel, terwijl het verouderde Muiderpbortstation door een geheel nieuw modern stationsgebouw wordt vervangen. De overwegen worden opgeheven daar de nieuwe spoorbaan op een niveau van 5 M. hooger dan de be- staande is aangelegd, zoodat viaducten daarvoor zijn gekomen. Het haven kwartier is hiervan nog uitgezonderd. Zaterdag a.è. zullen de treinen uit de richting Utrecht nog in het W. P.-station blnnenloopen, maar Zondagmorgen is het buiten dienst en zullen alle treinen het Amstelstation bereiken en via het Muiderpoortstation het Centraal Station bereiken. In den nacht van Zaterdag op Zondag zullen alle daarvoor noodige werkzaamheden op de stations en de spoorbanen plaats hebben. De goederen emplacementen worden overgebracht naar Watergraafsmeer en naar de Riet landen. In een bijeenkomst met de pers heeft de stadsingenieur van Amsterdam, Jhr. Ir. J. E. van Heemskerk van Beest een en ander omtrent de geschiedenis en de totstandkoming van deze geweldige spoorwegwerken van Amsterdam-Oost, waarin de gemeente Amsterdam zulk een groot aandeel heeft, verteld. Reeds verscheidene tientallen jaren geleden werden pogingen ondernomen om de spoorbanen in Oostelijk Amster dam, die toen hinderpalen voor het ste delijk verkeer vormden, zoodanig gevfij- zigd te krijgen, dat de verkeersbelepi- meringen geheel of gedeeltelijk zouden worden opgeheven. Eerst na 1926 is het mogen gelukken door direct contact tusschen de techni sche diensten van de Ned. Spoorwegen en de gemeente Amsterdam een plan te ontwikkelen dat de grondslag heeft ge vormd waarop in 1934 de samenwerking tusschen de Ned. Spoorwegen, de ge meente Amsterdam en het Rijk is tot stand gekomen. De totale kostenraming van 28 millioen werd over de partijen als volgt verdeeld: Nederlandsche Spoorwegen 10 millioen, Rijk en Gemeente elk 9 millioen, terwijl het Rijk voorts de uitgaven voor den aanleg van een gedeelte ringbaan voor zijn rekening nam. Om moeilijkheden bij de verrekening der werkelijke kosten te voorkomen, werden reeds aanstonds bij het opstellen der overeenkomst de uit te voeren wer ken, enz. over de partijen verdeeld. Door den bouw van het nieuwe Am stelstation en de daarmee gepaard gaan de opheffing van het oude Weesper poortstation, verdwijnt ook de uit een oogpunt van stedelijk verkeer wel zeer hinderlijke barricade van de bij dit sta tion behoorende emplacementen. Binnen de grenzen van de gemeente vervallep veertien overwegen met al hun dagelijks terugkeerend ongerief en twin tig onderdoorgangen nemen hun plaats in of geven nieuwe verbindingen, die tevoren niet bestonden. Bieden de nieuwe onderdoorgangen en stations de gemeente aldus een belang rijken vooruitgang, ook in andere op zichten plukt Amsterdam de vruchten van de uitvoering van deze werken. Op vele plaatsen kan van de omstandig heden gebruik worden gemaakt om mis standen op te ruimen en den stadsaan- leg te verfraaien. Het volle nut zal echter eerst uit deze verbeteringen worden getrokken door de uitvoering van de plannen, waarvoor enkele maanden geleden door den Raad een crediet van ruim drie millioen gul den is gevoteerd. Tot die plannen be hoort ook dat over de oude Weesper- poortterreinen een breede en grootsch opgezette verkeersweg zal worden aan gelegd vanaf het Weesperplein naar het Amstelstation. Het is merkwaardig dat de in gebruik neming van deze nieuwe stations, welke morgen officieel door den Minister van Waterstaat zal geschieden, plaats heeft op een tijd waarop 50 jaar geleden het Centraal Station te Amsterdam door Ed. Cuypers werd gebouwd, welk station heden ten dage nog, ondanks het enorm toegenomen vervoer nog groot genoeg is gebleken. Ir. J. D. M. Barvet, afdeelingschef der Ned. Spoorwegen, heeft in een interes sante causerie een en ander over de oei- de nieuwe stations verteld. Er is een belangrijk verschil in den opzet der stations, welke beide zijn ont worpen door den architect der Neder landsche Spoorwegen, Ir. H. G. J. Schel ling. Het»plan van het Amstelstation, gebouwd op een geheel vrij voorplein, gaf aanleiding tot een vrij ruim gebouwen complex. Het Muiderpoortstation daar entegen was eng besloten tusschen de onverbiddelijke spoordijkgrenzen cn den ain het terrein rakenden Insulindeweg- onderdoorgang. Geheel anders is het met het Amstelstation'. Daar heerscht een volkomen vrijheid van situatie en op bouw. Het nieuwe Muiderpoortstation- Bij het nieuwe Muiderpoortstation is een klein, intieme hal, met aan de lin kerzijde de zes loketten. Rechts ligjen een serie kiosken, waarin men zich van tabak, sigaren, eetwaren, lekkernijen en ten slotte van treinlectuur kan voorzien. De pachter van twee dier kiosken haelt. op ondernemende wijze een kleine.c^fe- tafia tusschen persanep.- en bagage- ingang ingericht, waar men zittend spij zen en dranken kan nuttigen. Door een drietal deuren komt meii in de ingangs-personentunnel die naar de perrons leidt, waar men de ruime wacht kamers en de toiletten vindt op de bree de, overdekte perrons Een uitgangstunnel is onder, die in gangstunnel geprojecteerd. Ook deze heeit zijn trappen naar de perrons, en brengt de reizigers langs de controlepost naar den uitgang en op het voorplein. Allerlei gerief is er voorts voor den rei ziger. Bagage-behandeling met liften voor het vervoer naar de perrons, rij wielstalling vlak naast den uitgang, de mogelijkheid om droog het station te be reiken en droog uit het station naar de wachtende taxi te komen. Degelijke materialen en verzorgde ruimten trachten den reiziger de rust en het behaaglijke gevoel te verschaffen, die zijn reis zullen moeten begeleiden. Symbolisch is dit verbeeld in het groote ronde venster in de hal, dat ieder bin nenkomende moet opvallen: een door professor Campendonk ontworpen glas- in-lood-raam met veel vliegende en trek kende vogels, die de reislust zullen hel pen opwekken. Het Amstelstation. Het Amstelstation verdeelt het plein in twee helften, die verkeerstechnisch het aanbrengen en het wegvoeren van de reizigers hebben te verzorgen. Het gebouw ligt loodrecht voor den keer- muur. De tramreiziger komt aan den Oostkant van het plein aan, hij door kruist de tramtunnel en komt langs een groote monumentale trap in de plaats- kaartenhal uit. Ongemerkt is hij onder den drukken rijweg heengegaan. De hal heeft ruime afmetingen en is door zeer groote ramen overvloedig ver licht. Ruime in- en uitgangen vindt men aan de lange zijden, rechts de negen loketten, links de verschillende inlich tingen omtrent de dlenstregellhg. Dan komt de dwarshal met zijn baga ge-behandeling, zijn keurige wachtge- legenheid voor degenen, die menschen van den trein halen, de kapperssalons en de toiletten. Hier vindt men de ver koopkiosken voor couranten, bloemen, spijzen eit dranken, sigaren en tabaks waren. Ook de telefooncellen zijn hier ondergebracht. De ruime tunnel voert met breede trappen naar de beide perrons. Beschut door een eenvoudige overkap ping met veel glas in de zijwanden en flinke bovenlichten boven de perrons, kan men zijn trein afwachten. Ruime, goed verzorgde wachtkamers staan hiel den reiziger weer ten dienste. Op allerlei comfort is hierbij gerekend. In het gebouw zijn muurschilderingen van de hand van Peter Alma en eenig beeldhouwwerk van den kunstenaar Theo van Reyn. Enkele cijfers en data. Voor den aanvang van de werken is in 1933 een werkplan voor de uitvoering op gemaakt, waarbij werd uitgegaan van een periode van 96 maanden of' acht jaar. Ais eerste maand 'van dit werkplan wordt gerekend de maand Februari van het jaar 1934. Behoudens enkele kleine verschuivingen is dit plan in groote trekken nog steeds aangehouden. De grondwerken - voor het Amstelsta tion zijn in dit tijdschema uitgevoerd door de gemeente Amsterdam van Ja nuari 1936 tot September 1937. Hierna werden van October 1937 tot Mei 1938 22500 meters betonpaal geslagen voor de fundeering van hét hoofdgebouw met de aansluitende traplichamen, tunnels en perronkap. Met het gewapend betonwerk voor de kelderverdieping van het hoofdgebouw kon 1 April 1938 een begin worden ge maakt, 16 October 1938 was dit werk ge reed. Het staalskelet van het hoofdge bouw, totaal 413 ton staal, was ondertus- schen in een fabriek te Schiedam gereed .gemaakt, zoodat de montage op de bouw plaats van l September 1938 tot l Decem ber 1938 een vlot verloop had. Het afwerken van het hoofdgebouw, waar nog een bedrag van pl.m. 400.000 mee gemoeid Was, was in Augustus 1938 aanbesteed, zoodat de aannemer voor <|it veelomvattende werk ongeveer een jaar den tijd heeft gehad. Ten slotte werd de perronkap met een oppervlakte yan rohd 10.000 M2 en een gewiq^t aap sfaal van 580 ton van Februari l939"tot Juli 1939 gemonteerd: In het geheelespoorwegplan Amster dam-Oost en de thans gèfeèdgekoifien ringbaanwerken komen 40 stuks bruggen en onderdoorgangen. Hiervan zijn thans 31 stuks in gebruik, waardoor in de stad de overwegmisère practisch is opgelost. Alleen de toegangen naar het haven gebied zijn nog niet Chauffeur gedood. Locomotief uit de rails geloopen. Gistermiddag om tien minuten over drie is op de onbewaakte spoorwegovergang van den Kruisweg, in den spoorlijn Dordrecht- Willemsdorp, de Parysche trein in. .botsing gekomen met een vrachtauto, welke gela den was met aardappelen. De schok was zóó hevig, dat de locomotief met het heele voorstel ontspoorde. Eerst na tweehonderd meter stond de trein stil. Het ontspoorde voorstel van de locomotief had over dezen afstand de baan geheel vernield. De vrachtauto werd versplinterd, de chauffeur zwaar gewond. Terstond werd het station Dordrecht van het gebeurde op de hoogte gesteld, zoodat men de uurdienst met Lage Zwaluwe over enkel spoor leidde. Hierdoor werd de ver traging in den treinenloop beperkt. Trein was reeds te laat... Omtrent het ongeluk vernemen wy nog. dat (de bestuurder van de vrachtauto, de 40-jarige G. de Jong uit 's-Gravendeel is. Hy' kwam met zyn wagen van een land weg en wilde de spoorbaan oversteken, doch bemerkte den trein te laat. Met een ver brijzeld been en verwondingen aan hoofd en ledematen is de ongelukkige in ernstigen toestand naar het Gemeente Ziekenhuis te Dordrecht vervoerd, waar hij spoedig na aankomst is overleden. Naast den bestuurder zat de 17-jarige Mol, eveneens uit 's-Gravendeel in de ca bine. Een seconde voor de aanrijding wist de jongen uit den wagen te springen. -Hy geraakte evenwel bekneld tusschen het hek by' den overweg en de vrachtauto. Met lich te kwetsuren is hy in het ziekenhuis te Dordrecht opgenomen. Nederlandsche* Invoer-Centrale opgericht. By Kon. besluit is 'met ingang van 12 October op verzoek van den minister van Economische Zaken opgericht de Neder landsche InvoerXentrale. Zy is gevestigd aan de Laan van Meerdervoort 82 te 's-Gra- venhage. Deze Centrale zal de algeheelé invoer ra- gelen als bedoeld in den zin der Noodwet. De leiding van deze Centrale zal in handen worden gelegd van een commissie uit het Bedrijfsleven, aangevuld met een Interde partementale commissie, welke zal bestaan uit vertegenwoordigers van de hierbij be trokken Departementen. Regeling klein verlof. Zakenverlof. Bij legerorder is heden door de com mandanten mededeeling gedaan van een ministerieele beschikking waarbij klein verlof (zakenverlof) in uitzicht wordt gesteld. Voor dit zakenverlof komen niet ln aanmerking zij, die voor eerste oefening in dienst zijn. Zij die meenen voor zakenverlof ln aanmerking te komen kunnen vanaf heden hunne aanvragen Indienen. Verzoeken die voor deze ministerieele beschikking reeds werden ingediend ko men niet ln aanmerking. 481e STAATSLOTERIJ. 5e klasse. Trekking van 12 Oct. Hooge prij zen: 1500: 15506 f '1000: 16379 16412 17576 17781 20465 400: '5997 13767 14785 17987 200: 14537 16286 18247 19853 100: 1763 1815 3156 6466 7694 10416 10629 10665 11807 12199 13604 16348 20935 21182 Prezen van 70: 1364 1372 1631 1632 1638 1726 2009 2275 2335 2456 2525 2580 2583 2768 2793 27«8 2841 2845 2956 3063 3184 3218 3342 335C 3375 3583 3590 3698 3791 3795 3931 4033 4219 4305 4352 4405 4483 4499 4609 4856 4882 4916 5107 5295 5849 5359 5679 5705 5800 5820 5886 5927 6179 6210 6306 6345 6390 6646 6948 6955 7009 7028 7031 7055 '098 7151 7354 7380 7449 7540 7564 7729 7834 7865 7944 8002 8053 8082 8322 8342 8545 8612 8628 8746 8755 8793 8873 8893 8973 8983 9106 9196 9263 92C4 9275 9286 93.1 9473 9516 9649 9810 9«92 lOO-'ó 100C9 10J16 10129 10168 10216 10247 10433 10511 10638 10693 10701 10721 1<T22 10808 10813 10861 10934 1ÏD70 11152 11101 11190 11226 11316 11331 11466 11490 1153"! 115.38 11543 11599 11X3l 11744 11776 11858 11939 11953 19068 1212? 12362 12410 12440 12502 12597 12769 12804 12811 12935 12982 12086 13083 H?30 13273 13566 13626 13719 13736 i.*;806 13813 13908 13914 13915 14253 14344 1D35. 101 14687 14717 14727 14908 15024 150S6 15101 15139 15386 15402 15464 13524 15*61 15599 15772 15779 15859 15927 J5983 16000 16'21 16560 16627 16701 16778 16853 16399 Ï6920 16960 17022 17221 17264 17'76 17297 rc09 17602 17613 17641 17659 176M3 17626 18015 18113 18156 18189 18197 1>218 18397 18474 18495 18510 1863i 18680 13743 18802 18853 18876 18)24 18941 .3950 19284 19301 19527 19574 19o.,6 19824 i9P50 £0005 20124 20165 20199 20307 20431 20447 20448 20582 20646 20701 20729 20801 20847 20890 .20919 21066 21154 21363 21672 21750 21776 21820 21940 Nieten: 1001 1045 1046 1130 1317 1376 1384 1441 1442 1447 1473 1510 1511 15ls 1641 1703 1 715 1716 1794 1798 1894 1928 1929 1949 1953 1973 1986 2004 1410 2149 2183 2192 2215 1 2296 2300 2380 2405 2424 2567 2589 2620 2623 2625 2647 27*, 2596 2612 2717 2739 2740 2782 J 2905 2915 2647 2703 2708 11 2817 2849 2871 2974 2975 2978 2984 3013 I 3244 3305 3088 3126 '3132 3185 3192 3369 3439 3453 3503 3504 352~? 3552 3387 3597 3610 3612 3614 3651 3663 3707 3754 3768 3772 3790 3796 3810 5 S855 3910 4092 4117 4114 4159 427f 4802 4349 4429 4440 4563 4576 4585 46 4658 4660 4695 4707 4721 4793, 4829 4891 4959 4982 5030 5044 5121 6126 5193 5217 5274 5314 5370 5402 543fi 5491 5520 5525 5683 594S 5973 6001 6020 4835 5135 6471 5872 5895 5917 1 6063 6084 6IS4 63.15 6342 6352 6363 6362 6366 6377 «4« 6412 6433 6434 6462 6465 6469 6556 6655 6656 6663 6664 6717 6730 6739 677! 6949 6773 6825 6826 6849 6926 7006 7097 7126 7131 7164 7186 7271 7SU T32C 7363 7369 7386 7394 7399 7418 747. 7600 7621 7723 7762 7766 7793 7852 7875 7901 7906 792J 7927 7928 7929 797» 7995 8017 8030 8042 8043 8063 8065 8106 8123 8168 8176 8244 8246 8273 8334 8336 air, 8890 8403 8417 8442 8520 8537 8606 8 8617 8667 8674 8695 8784 8796 8805 883. 864= 8883 8882-8894 8904 8981 8992 9029 9086 9094 9100 9173 9190 9194 9402 9414 9712 9776 9785 9546 9681 9601 9645 9837 9860 9890 9938 6976 IOOII1OO40" 10042 10245 10284 10294 10313 10341 10356 10373 10381 10401 10422 10455 10465 10470 1049! lOtOO 1ÖS04 1 0531 10537 10539 10572 1058) 10693 10620 10633 10637 10650 10767 10789 108.14 10824 10837 10846 10858 10886 10899 10916 10933 10951 11014 11059 11071 mos 11115 11117 11138 11192 11203 11225 112)6 11253 11269 11290 11295 11326 11329 11359 11362 11387 11407 11421 11426 11431 11)38 11467 11486 11539 11579 11686 11588 11651 11704 11777 11812 11836 11845 11852 11872 11905 11999 12026 12027 12164 12177 12202 12243 12258 12289 12326 12382 12345 12859 12364 12391 12400 12402 12494 12517 1252) 12551 12662 12653 12563 12637 12666 12651 12664 12679 12735 12737 12773 12809 12875 12898 12925 129S7 12997 13002 13167 13260 13284 1 3313 1 3317 13414 13433 1344S 13446 13489 13511 13516 13537 13649 13591 13609 13690 13715 13764 13765 13788 13814 13819 13343 13854 13857 13860 13910 13911 13927 13939 13944 13945 13959 14018 14039 1410! 14160 14218 14219 1 4223 14273 14304 1430! 14333 14404 14408 14409 14420 14432 14452 14523 14524 14541 14591 14598 14615 14610 14657 14664 14673 14691 14699 14723 14729 14733 14775 14782 14812 14814 14819 14831 14874 14905 14930 15060 15055 16125 15199 15207 15211 16223 15232 15238 15247 15325 15456 15522 15525 15680 15587 15670 15681 16775 15785 15848 15880 16896 160BÖ 16109 16112 16113 1 6126 16183 16195 16198 162)6 10265 16319 16340 16860 16396 16411 16420 16469 16481 16576 16677 16595 16618 16623 16683 16775 16781 16792 16823 16856 16889 16927 16964 17005 17047, 17056 17080 1722! 17233 17256 17266 17337 17340 17435 17462 ,17566 17668 17588 17683 17676 17681 7768 17774 17798 17834 17886 17869 .7883 17902 17931 17993 18008 18041 18054 18092 18098 18141 18149 18191 182U 18221 18234 18241 18278 18296 18315 18311 18330 18398 18407 18469 18488 18504 18629 1S550 18632 18667 18670 18715 18747 18766 18770 18794 18942 18943 18961 19019 19081 19093 19190 19207 19217 19227 19231 19251 19296 19313 19332 19368 19372 19471 19460 19498 19532 19541 19549 19552 19567 19581 19690 19609 19625 19688 19742 19704 1993Ï 19938 19941 19942 19943 19966 20010 20026 20030 20044 20069 20097 20134 20149 20271 20299 20315 20339 20353 20362 20407 20417 20420 20430 20450 20490 20617 20531 20537 20579 20587 20615 20626 20636 20639 20» 20719 20793 20808 20810 20816 20885 20886 20900 20935 20951 20985 20999 21043 21086 21089 21090 21145 21155 21163 21196 21215 21221 21237 21277 21323 21335 21465 21517 21625 21613 21715 21736 21757 21766 21772 21813 21817 2182 1 21853 21863 21867 21963 21982 AI het goede, dat niet met zedelijke bedoeling wordt volbracht, is slechts schijn. FEUILLETON. NORBERT GARAI. Nadruk verboden. 't Is, zooals ik u zeg, mr. Glenister. Een paar weken geleden hoorde ik een en ander van een Deenschen ingenieur Het schijnt een vrij groot meer te zijn Meer dan acht kilometer breed. De olie drijf e,r op. Reeds meer dan tien jaren dingen verschillende maatschappijen bij de Chineesch regeering naar een conces sie, maar niemand kan veel bieden, om dat om verschillende redenen het risico te groot is. Naar ik hoor, moet er een vulcaan in de buurt liggen. Maar ja, met een beetje geluk schijnt er aan de ex ploitatie toch een flinke stuiver verdiend te kunnen worden. Wanneer kan ik dat vliegtuig krij gen? vraagt Glenister. Eerst moet ik weten, of u gereid bent voor kindermeisje te spelen en of u die beide kinderep kunt meenemen. Glenister bedenkt zich niet lang. Hier met die twee! Het kindermeis je zal de blagen meteen interviewen... „Daily Mail". Londen, t{ie 12 nd February... Wij vliegen naar Welhaiwei! door dr. Williams Glenister. (Bijzondere correspondent van de „Daily Mail"). Sjanghai, the 24 th Jan. Het lijkt mij dienstig dezen brief te beginnen met de, tot mijn lezeressen en lezers gerichte vraag of zij niet een en dezelfde meening zijn toegedaan ten aanzien van dat hoogere, maar zeer on sympathieke en buitengewoon veel- eischende wezen, dat men „chef" noemt. De chef... Hij pleegt u dagelijks voor de inge wikkeldste vraagstukken te zetten. Gij slooft u uit efi doet al het moge lijke onii de goedkeuring van uw chef te verwerven. Hij echter haalt slechts de schouders .op, kijkt u aan met een blik, die het bloed ln uw aderen doet stollen en wat hij u dan toevoegt, kan, zelfs de beleefdste Japanner niet als een com pliment opvatten. Zoo gaat het, als men een chef heeft. Maar twee millioen chefs? Twee mil lioen chefs tevreden stellen. Twee mil lioen chefs zoover te brengen, dat zij u goedkeurend op den schouder kloppen! Het lijkt heksenwerk, maar nochtans zie lk mij voor die taak geplaatst. E\ke lezeres en 'lezer van de „Daily Mali" toch Is ln zekeren zin'mijn chef Men leest, wat ik geschreven heb en toont zich dan óf verveeld óf geërgerd. Want dat een vriendelijk, welwillend lachje over het ernstige gelaat van mijn lezer zou kunnen glijden, wanneer hij van den inhoud van mijn reisbrieven kennis neemt, is iets, wat ik niet waag te veronderstellen. Wat dunkt gij, millioenen chefs, er eigenlijk wel van, dat ik het geld, het welk de ralactie voor mijn reisbrieven beschikbaar stelt, onder ,meerook ge bruik om een betrekking -als ^ouvermm- tejjjj een Japansch meisje en haar nog jonger broertje te kunnen vervullen? Dit tweetal bezoekt namelijk de En- gelsche missieschool in Sjanghai en moet nu, om mij onbekende redenpn, zoo spoedig mogelijk naar huls terug Hun ouders wonen in een Japansche kolonie op eenige honderden kilometers afstand van Welhaiwei. Daar lk toch met het plan rondliep naar Welhaiwei te gaan en tot dit doel een vliegtuig gecharterd heb, voldoe ik gaarne aan de wensch van het hoofd der Engelsche missie school om dit Japansche tweetal op de plaats van bestemming te brengen. Ik verzoek mijn lezers en lezeressen minzaam mij te willen toestaan, dat lk hun mijn beschermelingen voorstel. De kleine Mizu San... In behoorlijk Engelsch „juffrouw Frisch Water". Zij Is zestien jaar. (Eeni ge dagen ouder, naar zij mij met trotsch verzekert). Zij is slank, niet bepaald groot, maar van sierlijke lichaamsbouw. Zij draagt een Chineesch jakje van witte zijde, dat-Loog aan den hals gesloten is en de daarbij gebruikelijke zijden pan- Haar oogen zijn zwart met een pikan te, bruine glans. Zeer levendige oogen zijn het, die iemand verstandig en weet gierig kunnen aanzien. Haar neusje maar laat ik niet j langer vermoeien met een uitvoerige be schrijving van het uiterlijk schoon mij ner kleine-beschermelinge, maar liever volstaan met de mededeeling, dat haar ovaal, lief gezichtje volmaakt symme trisch gevormd is en, van linksbezien, denzelfden bekoorlijken aanblik heeft als van rechts. Ik besluit deze 'juffrouw „Frisch wa ter" te interviewen, trek derhalve mijn .geiaft|s?l|||peen ambtelijke plooi en deel haar rrtede, dat Ik iemand ben, wiens taak het is de Engelsche pers het een en ander van China en Japan te vertel len. In dat verband zou ik haar graag een paar vragen willen dqteA. *a"° In een weliswaar ietwat gebfj maar toch zeer goed vefstaaribi gelsch, antwoordt juffrouw Mlzu met een buiging, dat zij zich door mijn woor den zeer gestreeld voelt, maar dat zij vreest, dat de eerwaarde heeren vreem delingen zich gekrenkt en beleedigd zul len achten, wanneer zij in hun eerwaar dig blad de domme woorden van een zeker' where" zouden lezen. O, integendeel, haast ik mij haar te verzekeren, onmiddellijk de strik van het regelhonorarium, waarin al menig een gevangen is, uitwerpend, integendeel, de eerwaarde heeren buitenlanders zul len alles, wat juffrouw Mizu zegt, zóó interessant vinden, dat zijvoor eiken regel graag een yen -betalen. Mizu San lacht hartelijk. Jammer, eeuwig jammer, dat ik dit zachte, melodiueze lachen niet op eeri gramofoonplaat kon vastleggen om het zoo, ln geconserveerden vorm, mee naar Europk te nemen. Op die manier zou it na tientallen Jaren, wanneer mijn aar» stram geworden en door Jicht geplaagde leden mij geen wereldreizen meer ver oorloven, opnieuw van dit verrukkelijk lachje kunnen genieten. Ik Informeer dan belangstellend naar de leervakken, waarin Mlzu aan de Mis sieschool onderwezen Is. Zeer diplomatiek antwoordt zll dat zij veel geleerd heeft, doch slechts één ding niet, n.l. het geleerde te ont- hoifden. Ze heeft Engelsch geleerd, vertelt ze. Vele uren lang. Het was moeilijk, zeer moeilijk haar tong eraan te wennen orc vreemde geluiden voort te brengen. En geschiedenis heeft zij geleerd. <OP vraag wie Caesar was, antwoordt zo prompt: „Een rivier, waar een zekere meneer Rubicon overheen is getrokken (Wordt vervolgd WISSELKOERS HN. 11 Oct. 12 Out Officieel. L-mden 7.59* Perlün -75.50 75.60 Parijs 4.31 Brussel 31.47 Zwitserland 42.27 Kopenhagen 36.40 Stockholm 44.90 Osio 42.82 Ncw-Yorlt 1.88* 4.30* 31.50 42.31 36.42* 44.87* 1.88* GOUDA, 12 October 1939. Verbod om foto-kaken des Zondags open te hebben. Wijziging en aanvulling Algemeene Politieverordening. ne Commissie voor de Strafverordeiun- heeft B. en W. geadviseerd, te bevorde ren dat de Algemeene PolitieverolMening worit gewijzigd en aangevuld. Aanleiding tot haar advies vond de Com missie in een brief van den minister van Binnenlandsche Zaken, betreffende het hou sen van voor hun omgeving gevaarlijke .."wilde) dieren. De minister noemde het 'nachelijk dat ter voorkoming van el ders ondervonden moeilijkheden, voorschrif ten worden vastgesteld omtrent het houden ,an wilde" dieren en het geven van voor stellingen met deze voor den mensch ge vaariijke dieren. Be Commissie is tot de conclusie geko men dat vaststelling van voorschriften ook in deze gemeente gewenscht moet worden geacht. B. en W. kunnen zich met di( ad vies vereenigen. Een tweede in overweging gegeven wu ziging van de politieverordening heeft ten doel, een in de practijk geconstateerde on duidelijkheid en onvolledigheid ln de bepa lingen betreffende het vertoeven in café': na sluitingstijd e.d. te verbeteren. De door de Commissie in overweging gegeven wij ziging heeft echter geen materieele betee- kenis. B. en W. stellen den raad voor over eenkomstig het advies te besluiten. Ten Slotte heeft de Commissie advies uit gebracht omtrent een door eenige houders van fotografische ateliers gedaan verzoek om te bevorderen, dat verboden wordt deze ateliers op Zondag voor het publiek ge- opend te hebben. De commissaris van politie deelde naar aanleiding van dit verzoek mede, dat by onderzoek was gebleken, dat vier der vijf eigenaren van alhier gevestigde fotografi sche ateldefs voorstanders zyn van een der gelijk verbod en dat de eenige tegenstan der daarvan zonder personeel werkt. De Commissie voor de Strafverordenin gen beveelt, vaststelling van een zoodanig Ook aan dit advies geven B. en W. ge volg, omdat alleen door de vaststelling van •deze verbodsbepaling kan worden bereikt, dat alle ter plaatse gevestigde foto-atelier* op Zondag gesloten blijven. Aanstelling van tydelyk personeel bij de politie. Hulpagenten op arbeidsovereenkomst. In de huidige buitengewone tijdsomstan digheden worden aan de politie zeer zware eischen gesteld. Naaf gelang meer rege lingen worden ingevoerd en beschikkingen worden getroffen fen aanzien van distribu tie, vordering, gebruiksbeperkingen, enz. zal de taak der politie nog moeilijker wor den. Terzelfder tyd doet zich het geval voor dat het politiecorps tengevolge van de mo bilisatie in de eerste plaats zijn chef en daarnaast een viertal agenten moet missen De burgemeester acht bet daarom nood zakelijk de mogelijkheid te scheppen, dat hy tydelyk hulppersoneel in dienst kan ne men. De burgemeester wenscht dat in de rechtspositie-verordening voor de politie wordt opgenomen een bepaling, welke hem de bevoegdheid geeft, indien buitengewone omstandigheden, plotseling uitbreiding van de politie eischen, op overeenkomst naar burgerlijk recht ambtenaren van politie ih tijdelyken dienst te nemen. De burgemeester stelt zich voor, in arbeidsovereenkomst te bepalen, dat de diensturen gelyk zullen zyn aan die van het overige politiepersoneel, terwijl hij zich voorneemt daarbij het loon te bepalen op 21.60 per week (gelijk aan het minimum loon van groep I van het Loonbesluit 1935) voor de agenten zonder diploma, op 22.10 per week voor de agenten met het diploma en op 22.60 per week voor de agenten met het diploma met aarAeekening. Wellicht zal hulppersoneel gevonden kunnen worden onder gepensionneerde politie-ambtenaren Aan hen denkt de burgemeester een loon toe te kennen, dat, met inachtneming van het pensioen, dat zij thans ontvangen, hen weder in het genot der laatst verdiende wedde zal stellen. Het dienstverband zal steeds met een op zeggingstermijn van eqn week moeten kun nen worden verbroken. B. en W. stellen den raad voor om de ge- wenschte bevoegdheid aan den burgemees ter te verleenen. Gei Intrekking 2% vaste korting op n& 1 Januari 1936 verleende wachtgelden. Het hoofdbestuur van den Nederlandschen Bond van Gemeente-ambtenarien heeft in trekking verzocht van het z.g. Kortingsbe- sluit 1936, voor zoover het een vaste'kor ting legt op de wachtgelden. •By" de per 1 April 1935 tot stand geko men nieuwe salaris- en loonregelingen werd de korting op de salarissen en loonen afge schaft, doch bleef zij bestendigd voor dq vóór dien datum verleende wachtgelden. Per 1 Januari 1936 werd evenwel, by de invoering van het kortingsbesluit 1936, op salarissen opnieuw een korting van- 2 toegepast. Deze korting strekte zich eveneens uit tot de na dien datum te ver leenen wachtgelden en bleef derhalve niet beperkt tot de vóór 1 Januari 1936 toege kende wachtgelden. Dat deze nieuwe storting zich niet alleen uitstrekte tot de wachtgelden, welke vóór 1 Januari 1936 waren toegekend, maar ook tot die, welke nog zouden worden verleend, had tot gevolg, dat pen ambtenaar. wien3 salaris reeds met 2 verminderd was, ook op het hem toegekende wachtgeld een kor ting van 2 zag toegepast, met als gevolg dat hy in feite tweemaal door deze korting werd getroffen, n.l. ten eerste bij de ver laging van zyn salaris, tevens grondslag voor de bepaling van het wachtgeld en ten tweede door de verlaging van het wachtgeld zelf met 2 Tot het aanbrengen vankeen wyziging hierin is te meer aanleiding, omdat tenge- vol ge van de dubbele korting, de bepa.ing der wachtgeldregeling, dat het wachtgeld nimmer daalt onder het bedrag, waarop de gewezen ambtenaar als uitgesteld pensioen aanspraak zal kunnen maken, hierby ,'in het gedrang kwam, aldus B. en W. in het prae-advies, waarin zy voorstellen, met in gang van 1 October 1939 de korting op de na 1 Januari 1936 toegekende wachtgelden te doen vervallen. Wijziging Ambtenaren- en W erkliedenreglement. Door de Wijziging van de Dienstplichtwet is het noodzakelijk geworden het Ambtena renreglement 1935 en het Werkliedenreglv- ment 1935 te wijzigen. B. en W. stellen den raad voor de reglementen met den gewij- zigden wetstekst in overeenstemming te brengen. Toestemming voor het hebben van lichtramen. De firma J. Slegt heeft namens de Glas onderneming Gouda „G.O.G.", toestemming gevraagd om in den oostelpen snfgevel van de in aanbouw zijnde glasfabriek aan den Hoogen Schielandsehen Zeedijk welke gevel onmiddellijk grenst aan een open poort, eigendom der gemeente venster", te maken op een hoogte van 2 M. uit den beganen grond gemeten. Het ia tevens de bedoeling van belang hebbende de vensters"te maken zonder (Jw ren traliën, aangezien 'dit noch voor haar noch voor de1 gemeente eenig nut heeft. 'B. en W. stellen den raad voor de ge vraagde toestemming te verleenen tegen een jaarlijksche recognitie van 1.—. Tien jongens slalen in alle winkels én zelfs in de kerk. De politie heeft een tiental jongens in den leeftijd van tien tot twaalf jaar aan gehouden, die het stadsdeel De Korte Akke ren onveilig maakten door het plegen van kleine winkeldiefstallen. De jongens, me allen in de Korte Akkeren wonen, vormden een kleine rooversbende. Vrijwel alle win keliers van het stadsdeel kregen van hen bezoek, waarbij zü binnen kwamen om zoo genaamd een leege doos te vragen. Terwijl j de winkelier een doos zocht'om hen ter wil le te zijn, zagen de knapen kans wat weg te nemen. Hun buit bestond uit appels, pe ren, chocolade, sigaretten, pepermunt, kauwgum, drops, sigarenaanstekers, mond harmonica's, bromtollen, tabletjes anijs, rij wielreparatiedoosjes en nog heel veel meer. Eenige jongens namen zelfs kleine gelds bedragen van hun ouders weg. Een drietal hunner maakten er-hun gewoonte van een bezoek aan de R. K. kerk te brengen, waar bij zü een tiental malen kleine geldsbedra gen uit het kerkzakje of offerbus ont vreemdden.' Ook bdHeofden zü regelmatig auto's, die vruchten vervoerden. De etens waren veroberden zü'de sigaretten rookten zs op, het geld versnoepten zü met de andere artikelen speelden ze ze tenslotte in baldadigheid te vernieler.. Vi rkoopen deden zü niets. Na verhoor .zün de jongens naar huis ge zonden. Proces-verbaal zal worden opge- maakt. FILMNIEUWS. Thalia-Theater Thalia-Theater vertoont in haar nieu we programma de veelbesproken film „Jongensstad", een indrukwekkend werk, waarin Spencer Tracy en Mickey Rooney de hoofdrollen spelen. Deze bijzondere rolprent heeft overal de grootste belang stelling ondervonden door haar treffen- den inhoud en het prachtige spei, van de hoofdfiguren. De film werd 27 weken in Amsterdam geprolongeerd, 8 weken in Rotterdam, 7 weken in Den Haag enz. Tengevolge van de vele prolongaties elders, was het ondanks aangewende po gingen, niet mogelijk het werk eerder in Gouda te vertoonen. Ook Zondagochtend is er voorstelling met „Jongensstad". «te-rekening 1938. Batig saldo van 19.000. Ter voldoening aan het bepaalde in de Gemeentewet, hebben B. en W. den raad de rekening dezer gemeente over het dienst jaar 1938 aangeboden. De rekening sluit, wat den gewonen dienst betreft: met een totaal aan inkom sten van 4.864.499.37 en een totaal aan uitgaven van 4.845.290.68, dus met een j voordeelig saldo van 19.208.69 en wat den j kapitaaldienst betreft: met een totaal aan uitgaven van 1.766.976.60 en.een totaal aan inkomsten van 1.316.609.05, dus met een nadeelig saldo van 450.367.55. Geldleening 150.000. B. en W. zyn er wederom in geslaagd een aannemelijk bod te verkry'gen voor een geldleening tot een bedrag van 150.000 pari en tegen/een rente van 4 per jaar. De provisie beöTaagt van het nomi naal bedrag der leening. Het leeningsbedrag kan worden bestemd tot dekking van kapitaalsuitgaven der ge- meente-lichtfabrieken, afd. Electriciteit. B. en W. stellen den raad voor te beslui- ten tot het aangaan dezer leening. Verhuur woning Gouwe 150. De oud-directeur 'van den Gemeentelijken Reinigings- en 'Ontsmettingsdiensten het Marktwezen, de heer J. P. Anemaet, heeft verzocht de gemeentewoning Gouwe 150 voorheen zijn ambtswoning te mogen hu ren voor een huursom Van 500 per jaar. B. en W. stellen den raad voor daartoe te besluiten. Verzoek om duurte-toeslag op werkloozensteun. In navolging van de Amgterdamsche en Rotterdamsche afdeelingen, hebben de Goudsche afdeelingen van de Ned. Vereeni- ging van Fabrieksarbeiders, de Centrale Bond van Transportarbeiders en de Moder ne Werkloozenorgianisatie, een petitionne ment georganiseerd, teneinde den minis ei \an Sociale Zaken, in verband met de stij- gii.g der prijzen van verscheidene artike len, een duurte-toeslag op den werkloozen steun te verzoeken. Teraardebestelling van dr. R. A. Reddingius. Op de begraafplaats Oud Eik en Duinen te 's-Gravenhage is gistermiddag in allen eenvoud teraardebesteld het stoffelijk over schot van dr. R. A. Reddingius, oogarts al daar, die vroeger ook te dezer stede prak tijk heeft uitgeoefend. Onder de aanwezigen waren collega's, vrienden, paüënten en oad- oatlënten, o.a. de heeren dr. G. Prins, U. Th. Uilkens en E. J. Slichtenbree, directeur van het bükantoor der Nutsspaarbank. Er is aan het graf niet gesproken. De geschiedenis van Vi Irene Castle. In de Schouwburg-Bioscopp treedt deze week het befaamde danspaar Ginger Rogers en Fred Astaire op in „De geschie denis' van Vernon en Irene Castle. De verfilming van liet leven van Amerika beroemdste danspaar, is een boelend verhaal met gracieuse dansen en vroo lijke muziek, waarbij men o.a. de popu laire songs uit de jaren 19141918 hoort. Het is een prachtige film, in elk opzicht zuiver en fijn. In de Zondagocht&jdYoorstelllng gaat .Mijn man Godfrey", een vroolljke ge schiedenis met William Powell en Carole Lombard. Reunie-Bioecoop. I Twee hoofdnummers. In Reünie-Bioscoop gaan deze week twee hoofdnummers, „Tarzan's gevaarlüke avon turen", een spannende Tarzan-.film met Herman Brix naar een der bekende romans van Edgar Rice Burroughs en (Moderne strüdkrachten in actie", een werk met een actueelen inhoud. Zondagochtend een reprise vaan Joe E. Brown's lachsucces „Op de planken", welke film ook in de matinée van Woensdag ver- Voor vérdere bijzonderheden raadplege men de advertenties. Nederfandsche Vereenigiiyj voor Het Blokbestuur van Blok no. 53 vah de afd. Gouda van de Nederlandsche Vereeni- nr voor Luchtbescherming heeft d? functies als volgt verdeeld: H. Boot, voor zitter, Mej. A. den Adei, Joh. de Haenstraat 5, secretaresse, A. van Duuren, penning meester en N. J. Prinsenberg en G. Ver- kerk, commissarissen. Burgerlijke Stand. GEBOREN: 7 Oct.: Franciscus Karei, i- va-, W. J. Boot en A. C. de Gruyl, Groenen- dfcai 34. w 4 8 Oct.: Jan Willem Maarten Wouter, z. van A. Scheygrond en W. A. A. Ditmarseh, Krugerlaan 47. 9 Oct.- Gerarda Albertina, d. van G. A. var. der Kroef en P. M. Vermeulen, J. Plu- lJpsweg 57. 10 Oct.: Petrus, z. van W. van Wanrooij en J. de Kok, Wilh.straat 32. GETROUWD: 11 Oct.: C. M. EerJ?n? en M. M. den Hollander. J. van der D41» G. Koudüs. G. Robijn en W. A. Hofstede. C Vonk en B. S. van Loo. A. Vermeu len en M. van der Weel. - P. J. C. Ernst en L. C. G. Smitskamp, A. Stolk en I. B. van der Dussen. - W. J. Tü'sterman en A. Lange raar. F. Nuvelstyn en J. Stolk. F. C. van der Post en E. M. Runhart, -- J C de Jong en N. G. A. Schouten. J. Tom en H. W. Sloos. - L. A. Wiltenhurg en J. ten Hove. - A. Vermeer en M. van der Louw. - A. A. Nonner en J. Laurier. G. Both en C. van Maaren. - W. M. Grandia en M. C. van der Klis. J. Kruüs- leer en J. C. M. Dikhooff. OVERLEDEN: 7 Oct.; Paulina van Bz- ver, weduwe M. Kepzer. 87 j. Elizabeth Looü'aard, geh. met J. Veerman, 30 j. 9 Oct.; Aagje de Groot, geh. met J. Pol, 49 j. Willem Luünenburg, 89 j. Pieter j Boer, 71 J. 10 Oct.: Adriana van der Horst, gieh. met D. Vermy, 77 j. Elsje van Delft, wedu we van H. Bos, 86 j. agenda. I 12 en 13 Oct. Collecte voor Neutrale Ver- eeniging Kindervoeding. 12 Oct., 8 uur. Stadhuis. Vergadering van den gemeenteraad. 17 Oct 8 uur: Interlapln Dames-cursus Roode Kruis. 12 Oct. 8.15 uur, Réunie. Openingsavond Volksuniversiteit. Voordracht Nel Oost hout. KANTONGERECHT GOUDA. Zonder rybewijs op de motor. De landbouwerszoon uit Reeuwyk had zender rybewijs.' motor gereden, «ij was aan het oefenen, urde hy, om het bravot \u>, bekwaamheid te verkrijgen en hy nioes„ toch ergens leeren rijden. Dat motief vor.d een ontvankelijk gehoor, want redei.otrde de kantonrechter, als je wil oefenen, moet er gelegenheid voor zijn. De kansen stonden niet kwaad, toen de jongeman vertelde, dat hy een spoedeischen- de boodschap moest doen. Dat was ander* halve kilometer verder en toen had hjf de lotor genomen. Met deze mededeeling sloeg hy z'n «togen glazen in. Wat, zeide de ambtenaar, je] kan nog niet rijden en dan waag je er hel pu bliek maar aan. Had gaan loopen of| fiet sen, aldus het O. M., dat 7.50 subs, gen vorderde. De kantonrechter verklaarde, dat,hij de 3 subs. 2 dagen, zooals het von alleen oplegde omdat hy het veri dat iemand, die de rijkunst nog i tig is, de motpr maar pakt om schap te doen. -jmand uit Maartensdijk hadx met «en auto, waarvan de voet rem niet deugden. De remmei goed, wierp hy tegen, maar de ter constateerde de oude kwaal, was te zwaar belast en daardoor neerden de remmen niet goed. Van tweeën een, zeide de ambtenaar, dc wagen moet niet zoo zwaar beladen worden of men moet de remmen laten bijstellen. Dat kost weinig en als men dat nalaat, waagt men er de menschen aan en dat is een grof schandaal. De eisch luidde 40 subs. 16 dagen, jie uitspraak 20 subs, 10 dagen. Leegstaande huizen als excuus. Een timmerman uit Waddinxveen stond terecht, omdat hy ïn zijn woonplaats met zyn fietB e§n verboden weg had bereden. Er staat toch een bord, informeerde de rech ter en toen kwam het antwoord, dat het bord rechts stond. In hoeverre dit een ex cuus was, werd niet duidelijk en er was trouwens nog meer duisters in het verweer, want zeide de man, blijkbaar in een beroep op clementie, ik ben werkloos en heb al vee huizen leeg staan. De ambtenaar was er blijkbaar niet door bewogen, dat een werklooze er eigen hui zen op na houdt, want hy eischte 2.50 lbs. 1 dag. De kantonrechter was schappelijk maakte er 1 subs. 1 dag van. Kan het niet met een waarschuwing, vroeg de fietser en toen dit niet lukte, probeerde hy" het met twee kwartjes, maar ook dit bod werd niet aanvaard, het bleëf een gulden. Oude vriend ontmoet. Kerel, jij hier, had de 70-jarige uit Oyde- water gezegd toen hij van zijn woonplaats naar Schoonhoven wandelde om een doch- ■ter te bezoeken en onderweg een ouden vriend tegen kwam, die vele jaren in Indië was geweest. Daar moest op gedronken worden en dat was iets, waar de v^eve grijs aard, die er niet tegen op zag van Oude water naar Schoonhoven te loopen, niet tegen kon. Bij het ophalen der oufle herin neringen was hy boven z'n theewater ge raakt. 't Waren twee glaasjes bier en toen een slokje alcohol, vertelde hy en hy voegde er het verzoek aan toe om het geval niet zwaar aan te rekenen, want, zeide hij, ik heb in twintig jaar geen bekeuring gehad en toen was het nog voor luidruchtigheid. Die koloniaal kan er beter tegen dan jij, merkte de kantonrechter op, die overigen3 alle clementie betrachtte door den al bil lijken eisch van 5 subs. 2 dagen op 3 subs. 1 dag terug te brengen. Met iemand uit Gouda was het slimmer. Die stond voor den zooveelsten keer wegens dronkenschap terecht en hem werden hech tenis en Veenhuizen in het vooruitzicht ge steld. Probeer het nog een keer met een ter. Goeboter 0.75-6.80^ Weiboter 0.70 —0.75 per pond. Handel vlug. Coop. Zuid-Holl. Eierveiling G.A. (C.Z.H.E.) te Gouda. Veilingbericht van 13 Oct. Aanvoer lOO.too kipeieren. Pryzen: 5860 K.G. 4^0—4.95; 60—62 K.G. 4.95—5.05; 62— 6S K.G. 5.055.40; Bruine 58—72 K.G- .jko5.50; Kleine eieren 44.15. Aanvoer 1000 eendeieren. Prijzen: 2.80 - 3.00; Heneieren 3.103.90, alles per 10ii stuks. Nederlandsche lioternoteering. De commissienoteering voor Nederland- schfc boter is heden vastgesteld op 80 cei.t per k.g. LAATSTE BERICHTEN. geldboete, verzocht hü, want het zal niet nftv* gebeuren. Dat heb je al meer gezegd, zeiidifc rechter, maar enfin laten we het mJtiXs probeeren. Eisch en uitspraak luid den '16 subs. 16 dagen en als stok achter de deur drie dagen voorwaardelijke hech tenis met een proeftüd van twee jaar. UIT DEN OMTREK. BERGAMBACHT J. A. A. Uiltens. t In den ouderdom van 73 jaar Is te Was senaar overleden de heer J. A. A. Uilkens, oud-burgemeester van Bergambacht en Am. merstol, ridder in de orde van Oranje-Nhe- "ll'e heer Uilkens werd geboren op 17 Augustus 1866 te Stitswerd. Hü is o-m. ambtenaar ter gemeente-secretarie geweest te 's-Gravendeel en Nieuwpoort. In 189b werd h« benoemd tot burgemeester, tevens secretaris van de gemeente Ammerstol. In 1907 wérd hy benoemd tot burgemeester an Bergambacht, welke functie hy tot 1931 heeft bekleed. De overledene stelde o.m. veel belang in den arbeid van, de Ned. Herv. Kerk, voor welke hy in Ammerstol veel werk heeft ver richt. Ook heeft hy zitting gehad in hot hoofdbestuur van de vereeniging het Groe ne Kruis. n De teraardebestelling van het stoffelyk overschot zal geschieden op Zaterdag 14 October des middags te drie uur te Berg ambacht. Veemarkt Gouda. 12 Oct. Aangevoerd in totaal 848 stuks waarvan 47 slacbtvarkens. Vette 31 ct. tot 33 ct. per pond levend met 2% korting; 300 magere varkens 25—50; 401 biggen 14- 18; Geldersche f 18—22; 2 runderen 160- 180; 47 nuchtere kalveren 6—11; 61 bok ken en gelten 2-7, alles per stnk. Han- 1 del stug. Kaasmarkt Gouda. 12 Oct. Aangevoerd 359 partyen kaas. Prijzen: le hw. m. r.m. 33.5036; 2e kw. in. r.m. 30-32. Crisisaftrek 8.9 cent. Handel matig. EIEREN. Aangeroerd 67.000 stuks. Kipeieren 4.75-5.25; Eendeieren 8.25— S.bO, per 100 stuks. Handel matig. BOTER. Aangevoerd 183 ponden bo- Geen vertrouwen in de Duitsche regeering. LONDEN, 12 Sept. De Engelsche Minister-president verklaarde heden middag in het Lagerhuis dat de voor- Stellen van den. Duitschen Rijkskan selier in zijn Rijksdagrede, vaag en onzeker zyn. Zy bevatten geen aan duidingen tot weder goedmaking van het kwaad dat Tjsecno-Slowakye en Rolen is aangedaan, noch door welke practische middelen de Duitsche te- geenng de wereld wil overtuigen dat de aanval zal worden gestaakt en dat zij de beloften zal nakomen. Na hetgeen geschied is, kan geen vertrouwen worden gehecht aan ver zekeringen van de huidige Duitsche Regeering. Alleen Duitschland kan door daden toonen dat het vrede wil. O f de Duitsche regeering moet het overtuigend bewijs geven van dit verlangen naar vrede, óf hranteryk en Engeland moeten volharden tot 'het einde. Aan Duitschland is de keuze. Honderdduizend man in Finland gemobiliseerd. KOPENHAUEN, 12 Oct. Volgens ont vangen berichten van de corresponden ten van Deensche bladen, bereidt Fin land thans zeer verschilt van die van en zijn thans 100.000 man gemobiliseerd. Gemeld wordt, dat 'de positie van Fin land thans zeer versbhilt van die van 1914-1918, daar Finland thans vliegtuigen, kanonnen, geweren en munitie heeft. De Finnen richten versperringen o*p tegen tanks. Amerikaansche stap tot behoud vrede in Oostzeegebied? NEW-YORK, 12 Oct. Gemeld wordt, dat officieele personen tc Washington na een aandachtige bestudeering van de telegrammen uit Moskou, over de Rus sisch—Finsche onderhandelingen bereid zijn zoo noodig het gewicht van de Vef- eenigde Staten van Amerika te laten gel den bij de pogingen den vrede in het Oostzeegebied te bewaren. 1 j-.- --aÉlfc -U De Indra binnengesleept. Geen eigendom van den vinder. De sleepbooten Utrecht van het bu reau Wijsmuller en Stortemelk van de firma Doeksen hebben gistermorgen het Finsche s.s. Indra, dat fen noorden van Terschelling op een mijn was geloopen te IJmuiden binnengesleept. Het convooi lag reeds in de vroegte voor IJmuiden, doch vorderde slechts langzaam wegens den mist. De sleepbooten Stentor en Nestor van Wijsmuller voeren uit om eventueel assistentie te verleenen. Om elf uur brak de zon door en toen het zicht weer normaal werd, is het convooi binnengestoomd. Het is nog niqt békend, of de Indra dadelijk naar Amsterdam of Zaandam voor welke laatste haven de lading gezaagd hout bestemd is zal door varen. Dit hangt af van de omstandig heden, welke verband houden met diep- |ang en slagzij. Daar de slagzij slechts 10 graden bedraagt, zal deze geeh be zwaar opleveren. Men verwacht, dat wel toestemming zal worden gegeven dade lijk door te varen. Geen abandon. Van versch^lene zijden is de meening geuit, dat dPlndra, door het verlaten van de opvarenden, geabandonneerd zou zijn, d.w.z. verlaten en opgegeven zou zijn en eigendom zou zijn geworden van hem, die het vindt en in bezit neemt. In. dit geval zouden het dus de sleepbooten zijn, die de Indra op sleeptouw hebben genomen. Deze zienswüze is echter niet juist. De IndraGcan niet als geabandonneerd wor den beschouwd, omdat het schip door de opvarenden is verlaten toen het in nood verkeerde en wel op Nederlandsch rechtgebied. Was de Indra in volle zee verlaten en hadden de sleepbooten het schip daar aangetroffen en op sleeptouw genomen, dan zou sprake zijn geweest van aban- donneeren en zou het schip prijs voor den vinder zijn geweest. Wij hebbei Ndames kousen Ikinder SfORT J SOKKEN Wij hebben nog voorraad Qouw* 14S t.o. Turfmarkt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 2