K.L.M. en Fokkerfabriek voeren besprekingen. Schoten in Mandsjoerjje. ïSS&Öi n£*«ïl£ Kingsley Wood aan het Westfront. Een nieuwe zeeslag Duitsch-Russische verklaring op komst. iieurs van Amsterdam. aan invloed winnen. Russische militaire delegatie in Tsjoengking? Naar uit Sjanghai gemeld wordt, is w teravond een delegatie Russische militaire adviseurs, onder wie generaals en talryke technici, in vijf militaire vliegtuigen te Tsjoengking aangekomen. Volgens inlich tingen uit buitenlandsche kringen te Sjang hai zou de delegatie onderhandelingen ope nen met de Chineesche regeering voor het aangaan van een militair verdrag. Volgens United Press ontkennen offi- cieele Russische kringen echter, dat,er een militaire missie te Tsjoengking aangekomen zou zyn. REACTIE IN VER. STATEN OP DUITSCHE DUIKBOOT-SUCCESSEN. In den Senaat heeft gisteren de republi kein Holland verklaard, dat wanneer de aanvallen der Duitsche duikbooten met succes voortgezet worderJ, het Congres op nieuw in een speciale zitting zou kunnen worden bijeengeroepen voor een nieuwe herziening van de neutraliteitswet, meldt het Fransche. persbureau Hayas. Deze verklaring is een teeken voor de d'c-pe getroffenheid, die aan den dag treedt in Amerikaansche vlootkringen tengevolge van den aanval op Scapa Flow. Men wijst er op, dat het Europeesche conflict volko- n en nieuwe elementen aan den dag brengt, die de techniek van het vlootgevecht zou den kunnen omverwerpen er, reacties zou den kunnen hebben op de defensie der Ver- eenigde Staten. Het feit, dat een Duitsche duikboot er in geslaagd is door te druiger tot in een Britsche havén en er weer uit te varen na 'torpedo's te hebben gelanceerd, v.ordt door dezelfde kringen beschouwd als e« n bewijs, dat de defensie van het Panama- l anaal het onderwerp moet uitmaken van een nieuw onderzoek, evenals de defensie 1 van de Amerikaansche vlootbases in den 5 tillen en den Atlantischen Oceaan. De ge legenheid voor de Vereenigde Staten om twee onderscheiden vloten te vormen voor den Atlantischen Oceaan en den Stillen Oceaan, welke mogelijkheid al verscheidene laren wordt besproken komt er door op den voorgrond der actualiteit. Engeland zonder Deensche bacon. Stopzetting van den uitvoer uit Ook voor Engeland is de handelsoorlog en de blokkade niet zonder directen invloed op het gewone leven. Reeds is gemeld, dat de schotel met bacon-schyfjes op meni ge Engelsche ontbijttafel ontbreekt. Van uit Denemarken ziet die zaak er als volgt uit (wy ontleenen het bericht aan den Vee- en Vlceschhandel) Do stopzetting van den uitvoer naar Groot-Brittannië, die op 3 dezer plants had. heeft den eeonotnischen toestand van Dene marken ernstig geschokt. De exportslachte rijen werkten nog een volle week door, doch moesten toen het slachten van baconvarkens si aken, omdat de voorraden te groot wer- dpn. Dit besluit werd genomen in een te Aarhuis gehouden vergadering van de coöperatieve en particuliere slachterij» met de Baconexportcommissie van het MI-»= ïifsterie van Landbouw. Zoodra de slach tingen hervat kunnen worden, wordt dit per radio bekend gemaakt. Zeugen, groote var kens, runderen en kalveren konden de boe ren bly'ven leveren, als zy daaromtrent vooraf overleg met de slachterijen pleegden. Hun werd aangeraden de aanwezige bacon- varkens op een zoo klein lyogelyk rantsoen in het leven te houden. Mochten zij dan toch nog te zwaar worden, dan zou het voorgeschreven maximale gewicht kunnen worden herzien. Het aantal varkenssl ach tingen bedroeg ■voor de stagnatie van den uitvoer rond 80 000 per week waarvan 65 k 70.000 voor Groot-Brittannië. Tegen een gemiddelden pry'f van 100 Kr. gerekend, beteekent deze stoornis voor Denemarken dus een derving van een millioen Kronen per dag voor de bacon, maar bovendien nog ongeveer even veel voor de boter en eieren samen. Vrn den totalen Britschen invoer leverde Dene marken van de bacon 50 pCt., van de eieren 33 pCt. en van de boter 25 pCt. Onder de groote Britsche Baconleveran- ciers komt Canada met 25 pCt. op de twee de plaats. Polen en Nederland samen, lever den den laatsten tyd de helft van de rest, n.l. 12% pCt. HET DOOR DE RUSSEN BEZETTE POOLSCIIE GEBIED. In sovjet-Galicië zyn Oekrainers en Jo den geplaatst aan het hoofd van alle plaat st Ijjke besturen, meldt Havas uit Czerno- v tz. Slechts in twee plaatsen hebben de Kussen het ondergeschikte Poolsche perso neel gehandhaafd. De verkiezingen, welke op 22 October in sovjet-Galicië gehouden zullen worden en ten doel hebben door de bevolking één af gevaardigde per 5000 inwoners te doen aan wijzen, zal door de Russische propaganda worden voorgesteld als een volksstemming. Vier kwesties treden daarbij op den voor grond: 1 V le. De inlijving van de vier Poolsche vojwodschappen Luck, Tarnopol, Stanisla wow en Lwow by de Oekrainische sovjet republiek. 2e. De nationalisatie der groote bezit tingen. Se. Dé nationalisatie der industrie. 4e. De nationalisatie der banken. De wijze, waarop de verkiezingen zullen v orden gehouden, laat geen twijfel over wat de uitslag betreft. De communistische autoriteiten van Lwow verspreiden het ge rucht, dat na de volksstemming de sovjet- ïx geering o'^Kieel bij de buitenlandsche re- geeringen de kwestie te berde zal brenger, van de .erkenning der Russische souvereini- teit over de bezette Poolsche gebieden. De bezetting van Stanislawow. Te Boekarest zyn bijzonderheder verno nen over de bezetting van Stanislawow ia Oost-Galicië, 'door de sovjet-Russische troe pen. Op 18 September werd in de gevang»- nis van Stanislawow bekend, dat de sovjet- Pussische troepen Polen waren binnenge drongen. In deze gevangenis boetten ver scheidend communisten een straf uit. Dezen kwamen in opstand, overmeesterden dc cipiers en forceerden de deuren. De aldug hevryde en gewapende gevangenen begaven zich naar de vrouwengevangenis, waar zij ook de gevangenen bevrijdden. Vervolgens ging men naar het stadhuis, waar de roode viag werd, geheschen en hierna werd het politiebureau bestormd. Hierbij werden twee personen gedood. Den geheelen dag werd gevochten, in het bijzonder by het station, vaar zich Oekrainers, die tot de rechtsche partijen behoorden, hadden verschanst. De arheidersgardc, welke gevormd werd, poog de het station te bestormen, dpch slaagde hierin eerst den volgenden dag, nadat dc Russische troepen, voorafgegaan door vechtwagens, de stad binnenrukten. Men v/eet niet, wat het lot is van de Oekrainers,' die tegenstand hebben geboden. MARKTBERICHTEN. 4r De boterheffing. Het bedrag van de heffing en steun- uitkeerlng op boter is, behoudens tus- schentijdsche wijziging, voor de week van 19 tot 26 October vastgesteld op 80 cent per kg. Deensche boternoteerlng. De Kopenhaagsche boternoteerlng is vastgesteld op 2.40 kr. of circa 87 cents. Minimumprijs van margarine met 8 cent verhoogd. De minister van Economische Zaken heeft bij beschikking van heden den minimumprijs van margarine met in gang van 23 October a.s. met 8 cent ver hoogd. Van 90 cent is deze prijs dus thans 98 cent geworden. BINNENLAND. WEERBERICHT. De Bilt seint: Verwachting geldig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur: Aahvankelijk betrokken tot zwaar be wolkt met nu en dan regen: later ge deeltelijk opklarend: weinig verandering j van temperatuur: meest matige noorde- lijke tot noordwestelijke wind. Thans eindelijk weer een groot Nedeiiandsch verkeersvliegtuig? Rijk zou garant staan voor een leening van 3.000.000 aan K.L.M. Gisteren werd op Schiphol een verga dering gehouden waaraan o.a. deelnamen de heei'en A. Plesman, directeur van de K.L.M., H. Veenendaal, technisch leider van de .maatschappijJ. E. van Tijen, directeur van de Nederlandsche Vlieg- tuigenfabriek Fokker, en lr. M. Beeling, hoofdconstructeur van deze fabriek, ter wijl voorts de heeren J. v. d. Heijden en P. de Winter, beiden inspecteur van den Luchtvaartdienst van het Departement van Waterstaat deze conferentie bij woonden. In luchtvaartkringen heeft deze con- ferentie.vrij veel opzien gebaard. Het was een bekend feit, dat sedert 1934 de be trekkingen tusschen de K.L.M. en de Fokker-fabrieken in zake den bouw van verkeersvliegtuigen door Fokker voor de K.L.M. niet zeer hecht waren. Bespre kingen tusschen beide directies van dezen omvang over zulk een aangelegen heid zijn dan ook sedert dien niet meer voorgekomen. De besprekingen hebben dan ook aan leiding gegeven tot verschillende gissin gen, .welke voornamelijk neerkomen op de veronderstelling, dat tusschen beide directies besprekingen worden gevoerd over den bouw van vliegtuigen door Fok ker, bestemd voor de vloot van de K.L.M. Noch van de zijde van de K.L.M., noch van Fokker werden gisteren nadere in lichtingen gegeven over den aard van deze besprekingen, doch algemeen wor den zij in verband gebracht, met de.ge ruchten welke er van spreken, dat de 1 regeering binnenkort een voorstel zou indienen volgens hetwelk het Rijk zich garant zou stellen voor een leening van 3.Q0Q.00Q, welke particuliere banken aan de K.L.M. zouden verstrekken voor de aanschaffing van. nieuw materieel. Reeds sedert enkele maanden doet het gerucht de ronde, dat Fokker verschil lende ontwerpen voor groote verkeers vliegtuigen gereed heeft liggen. Het laatste ontwerp zou een toestel be treffen, berustend op het door Fokker voor het eerst bij de GI toegepaste prin cipe, van een in den vleugel opgenomen romp, waarbij de staart door middel van z.g. staartgondels aan dezen vleugel is bevestigd. Deze vijf-motorigc machine zou geschikt zijn voor het vervoer over zéér groote afstanden en als Oceaan vliegtuig zou men er groote verwachtin gen van hebben. Voorts vestigt men er onze Aandacht op, dat het bedrag van 3.000.000 door de Fokkerfabriek gedacht moet zijn als het bedrag benoodigd voor de ontwikkeling van dit vliegtuig. Zooals men weet is de fabriek na den bouw van dc T 9 de bommenwerper bestemd voor de Indische Militaire Luchtvaart, welke een buitengewoon mooi product van metaalbouw is geheel ingericht voor metaalbouw. Echter zullen voor de ontwikkeling vjpi een groot vliegtuig als hierboven bedoeld nog zeer groote bedra gen voor inrichting van het bedrijf op den bouw van zulk een toestel benoo digd zijn. In hoeverre deze geruchten juist zijn moet worden afgewacht. K.L.M.-Stewardessen op wachtgeld. Naar wij vernemen heeft de directie van de K.L.M. aan een gedeelte van het personeel, waaronder de stewardessen, dat tegen 1 December ontslag was aan gezegd, toegezegd, dat aan hen die op dien datum nog niet in een andere be trekking zijn geplaatst, voorloopig ge durende drie maanden een wachtgeld zal Het gebrandschilderd raam in de Qroote Kerk te Apeldoorn. H. M. de Koningin zal dit geschenk van de studenten persoonlijk aan vaarden. H. M. de Koningin heeft hedenmiddag te Apeldoorn persoonlijk het geschenk in ontvangst genomen van de studenten- corpora uit Leiden, Utrecht, Groningen, Amsterdam en Delft, hetwelk werd aan geboden ter gelegenheid van het veertig- Jarig regeeringsjubileumDit geschenk bestaat uit een gebrandschilderd raam vervaardigd door Joep Nicolas, hetwelk ls geplaatst in de Groote Kerk in de Loo- laan to Apeldoorn, alwaar Hare Majes teit aanwezig was om het na aanvaar ding over te dragen aan de kerkvoogdij van de Ned. Hervormde gemeente. Verstrekking van boter aan de weermacht? Op 19 Mei j.l. hebben de Algemeene Ne derlandsche Zuivelbond en de drie centrale landbouworganisaties gezamenlijk tot den minister van oeconomische zaken net ver zoek gericht, dat aan de manschappen van leger en vloot boter in plaats van marga rine zal worden verstrekt, op deze wijs, dat aan Defensie de boter zal worden geleverd tegen den prys van margarine, en het meer dere zal worden bijgepast uit het landbouw, crisisfonds. Vaar het officieele orgaan van den Alg. Nederl. Zuivelbond meldt, heeft de minister van oeconomische zaken thans op het adres geantwoord, dat de huidige toestand in de zuivelwereld tengevolge van de heersohende buitcngêwone omstandigheden dermate on overzichtelijk is, dat het op het oogenbkk met mogelijk is, een beslissing inzake het vraagstuk van de verstrekking van boter aan de weermacht te nemen. Zoodra meer inzicht zal zijn verkregen, zal men een definitieve beslissing in dezen tagemoet kunnen zien. Nederlanders naar Zwitserland. Een protest tegen te strenge maat regelen, welke 't toerisme schaden. In cle „Neue Züricher Zeitung" lezen we een, kort en krachtig protest tegen de instructies, weike de Zwitsersche con suls in Nederland hebben ontvangen om voor zuiver plezierreizen geen visa naar Zwitserland tfe verstrekken. Dit artikel ls duidelijk geïnspireerd door Zwitser sche toeristieke kringen. We zien hier de hooidzaak er van volgen: Deze maatregel is in Nederland reeds algemeen bekend en de Nederland sche gast, die anders altijd gaarne een bezoek aan Zwitserland bracht, beklaagt er zich sterk over. En hij is verwonderd, dat juist Zwitserland, het ideale toeris- tenland dergelijk strenge maatregelen neemt, terwijl hij naar Italië zonder visum Kan reizen en voor Duitschland in korten tijd een reisvergunning kan ver krijgen. Men vraagt ^ich dan ook af, of zulke strenge maatregelen van de Zwitsersche vreemdelingenpolitie tegenover de Ne derlanders te rechtvaardigen zijn. Neder land is, evenals Zwitserland, een 'neu traal land. Wanneer tegenover oorlog voerende staten en emigranten strengel' opgetreden wordt, dan is dit begrijpelijk, niet echter tegenover bevriende neutrale staten. Het is te hopen, dat het hier gaat om tijdelijke maatregelen en dat ze tegen het winterseizoen in zooverre aigezwakt worden, dat Iedere Nederlander voor zijn wintervacantie naar Zwitserland kan "komen. De. tegenwoordige toestand be zorgt het Zwitsersche vreemdelingenver keer, dat toch reeds het zwaarste onder de tegenwoordige omstandigheden te lijden heelt, nog meer verlies. Men schrijft tegenwoordig veel over de instandhouding van het economische leven. Dan zou men toch kunnen ver wachten, dat aan het vreemdelingenver keer geen onnoodlge moeilijkheden in den weg gelegd worden, want zonder dat zijn groote gebieden van Zwitserland, zooals het Berner Oberland, Graubtin- den? het meer van Genève eh het kanton Tessin, reeds op zoodanige wijze aan de crisis overgeleverd, d£t het catastrophaal te Missie-zusters uit Finland teruggekeerd. Veertien Nederlandsche missie-zusters van de congregatie van het Heilig Hart en vier zusters van de congregatie van het Kostbaar Bloed, die in Finland ge werkt hadden, zijn uit dit land gevlucht en gisteren per K.L.M. te Amsterdam aangekomen. Zü hebben zich begeven naar het kW. ter van het Heilig Hart te Moerdijk Dc zusters hebben een moeilijk* L. gehad, welke a dagen heelt geduurd zï werkten te Vltporl (Vlborg) en Helsink, (Helslngfors) waar zij klndortetS en scholen leidden en hebben 2 voor de terugreis te Stockholm ver™ meld. De reis daarheen ging aoor Fin land noordwaarts en via goneel Zwedeê en duurde tweemaal zoo lang als men normaal voor zou noodlg hebben Volgens de moeder-overste van de groep ls de bevolking ln Finland kalm doch vastberaden Hot evacuatie®»* verloopt vlot doch zekere ongemakken waren niet te vermijden. Zoo moest de trein, welke hen n&ar het binnenland bracht, alleen op Finsch grondBeblen ongeveer 80 maal stoppen. De leerlingenschaal. Een adres van de onderwijzersorgani. saties aan den ministerraad. De commissie van samenwerking uit de hoofdbesturen van den Bond van Neder landsche onderwijzers, het Katholiek© On derwijzers Verbond in Nederland, het Na- derlandsoh Onderwyzers Genootschap, de Unie van christelijke onderwyzers en onder wijzeressen in Nederland en de Vereeniging van hoofden van scholen in Nederland, heeft tot den raad van ministers een adres ge licht, waarin teleurstelling wordt uitge sproken over het uitblyven van maatrege len ter verbetering van de leerlingenschaal, temeer daar nu door de afwezigheid van de vaders in de gezinnen van vele gemobili- poerden, de taak van de school als opvoed kundig milieu belangrijk is verzwaard. Nu de regeering maatregelen neemt tot krachtige bestryding der werkloosheid, mag niet over het hoofd gezien worden, dat iedere bezitter eener acte, die door schaal- verbetering een plaats als onderwijzer ver krijgt, een werklooze minder beteekent, al dus wordt in het adres gezegd. Hierdoor kan dus tegelijkertijd een eind gemaakt worden aan den hoogst onge- wenschten en met alle begrippen van so ciale rechtvaardigheid strijdenden toestand, die ontstaan is door het te werk stellen van zgn. „kweekelmgen met akte" tegen ge ringe, of zelfs in het geheel geen, beloo? nïng. De commissie verzoekt daarom alsnog gelden beschikbaar te stellen, waardoor het mogelyk zal zijn, ingjaande i Januari 1940 een verbetering der huidige schalen tot stand te brengen. Komt er verbetering in contrabande- controle? Invoering van het Navycert- Zooals reeds eerder ls aangekondigd, is de Engelsche regeering voornemens wijziging tc brengen in het systeem van contrabande-controle, waardoor de wachttijden van de neutrale schepen in de controle-havens Kirkwall, Weymouth en de Downs aanmerkelijk kunnen wor den bekort Ongetwijfeld zullen de Nederlandsche reederijen dit voornemens met een zucht van verlichting vernemen. Het lange op onthoud, waarbij wachttijden van 20 en meer dagen geen zeldzaamheden waren, veroorzaakten niet alleen groote schade posten voor de betrokken reederijen, maar dreigden ook moeilijkheden te doen ontstaan .in onze overzeesche ver* bindingen Afgewacht dient echter te worden, of het nieuwe systeem werkelijk het effect sorteert, dat men er zich van voorstelt. Het nieuwe stelsel, dat men op het oog heeft, zal den naam „Navycert" systeem dragen. Deze navycerts kan men beschouwen als een soort commercieele paspoorten. Zij worden uitgegeven voor het transport van góederen naar neu trale landen, indien ten genoege van het ministerie van Economische Oorlogvoe ring bewezen is, dat zij door den lmpof- teur in het andere land niet naar Duitschland uitgevoerd zullen worden. Zij dienen dus ter vergemakkelijking van den bona fide handel. Goederenverzen dingen, die hierdoor gedekt worden, zul len verzekerd zijn van een gunstige be handeling. Men is voornemens dit systeem zoo spoedig mogelijk ln te voeren,hoewel Het ontbreekt den menschen niet aan kracht, maar aan wil. VICTOR HUGO. FEUILLETON. Roman van NORBERT GARAI. Nadruk verboden. 2A Waarom mr. Glenister niet naar Weihaiwei 1 Mr. Glenister, de reizende reporter van de „Daily Mail", heeft een interessante ontmoeting gehad. Hij heeft kennis ge maakt met den Nederlandschen inge nieur Koen Brokman, die ln gezelschap van een Japanner, eveneens te Weihai wei is aangekomen. In de hall van het eenige Europeesche hotel, dat de stad rijk is, liepen zij elkaar, om zoo te zeg gen, tegen het lijf. De Japanner Okito had kort na hun aankomst vernomen, dat de Engelsch- man op kamer no. 17 met een vliegtuig ln Weihaiwei was geland. Daar de trein tengevolge van een staking weer eens niet reed en de modderwegen tusschen Weihaiwei en de Japanschc kolonie To kio voor een auto niet te berijden waren, verzocht de Japanner den journalist om een onderhoud, waarbij ook Brokman tegenwoordig zou zijn. En zoo ontmoeten zij elkaar nu in de hall van het hotel. Daar men zich door den piloot van de G. 77 heeft laten ver tellen, dat Glenister het vliegtuig voor veertien dagen heeft gehuurd, tracht men laatstgenoemde er toe over te halen hun de machine voor een tocht naar het petroleummeer ter beschikking te stellen en zoo komen zij al direct bij het begin van het gesprek tot de verrassende ont dekking, dat zij alle drie hetzelfde doel voor oogen hebben: het petroleummeer in de kolonie Tokio. Glenister is zichtbaar teleurgesteld. Ik dacht nog wel, zegt hij moppe rend, dat ik een geweldige sensatie op het spoor was, maar hgt schijnt, dat de heele wereld al van het bestaan van dat meer afweet. De heele wereld is wel wat overdre ven, antwoordt Brokman lachend, maar ln Japan en in Rusland is men toch wel eenigszins op de hoogte. Glenister luistert plotseling weer ge ïnteresseerd. Japan en Rusland? Wel, dan ls er misschien toch nog sprake van een sen satie... Okito tracht het gesprek een wending te geven, welke hem verkieselijker lijkt. Mag ik mr. Glenister vragen, of hij reeds besloten heeft wanneer hij uit Weihaiwei denkt te vertrekken? Glenister kauwt min of meer ontstemd op de punt van zijn sigaar. Eigenlijk niet. Ik dacht, dat hier een Amerikaansch eskader op bezoek zou komen, maar Ik hoorde vandaag op het Amerikaansche consulaat, dat dit bezoek eenige weken is uitgesteld. Ik denk er natuurlijk niet aan om zoolang te wafchten. Als u wilt, gen al vertrekken. In de cabine is plaats voor drie personen. Brokman wil zijn dank betuigen, maar Glenister valt hem in de rede: Spaart u zich die moeite, mr. Brok man. Ik interesseer me zelf bijzonder voor de geschiedenis van dat petroleum meer. Ik (J>en zelfs blij, dat er een vak man meegaat. Bovendien schijn ik steeds reisgezelschap te moeten hebben. Een vermakelijke geschiedenis! Op de heen reis vloog ik met twee kinderen van Sjanghai naar de Japansche kolonie Tokio, die in de onmiddellijke nabijheid van het meer ligt. Een zestienjarig meis je een alleraardigst kind moet Ik zeg gen! en haar broertje. Het tweetal was op de Engelsche Missieschool en moest naar huls worden gebracht. Hun vader scheen ook in Amerika te zijn ge weest, in Californië, naar het meisje mij vertelde.. Hij bladert in zijn portefeuille en haalt er een foto uit. Hier hebt u tevens een plaatje van het petroleummeer, mr. Brokman. Laat Ik u vooruit waarschuwen: bepaald aan trekkelijk is het niet. Want hier ziet u dat zwarte daar op het plateau dat is lava! Eigenaardig wat? Op vijf kilo meter afstand van een petroleummeer lava! Dicht bij het meer moet er nog een vulcaan zijn, zegt Brokman. Hebt u daar Iets van bemerkt? Natuurlijk. Ik zag zelfs de rook j boven den top opstijgen! Bovendien hoorde ik van die beide Japannertjes, dat er ln de omgeving vaak aardbevin gen voorkomen. Ik heb niet veel ver stand van boortorens, maar ik zou toch wel eens willen weten, wat u zich daar van voorstelt. Als de aarde niet stilstaat, mr. Brokman, hoe denkt u dan uw ma chines te verankeren? Ik heb daar al wat op bedacht, antwoordt Brokman peinzend. Bij ge legenheid zal Ik u dat wel eens vertpllen. Ik hoop, dat u woord houdt. Daar mee kunt u zich dan revancheeren voor uw gratis vliegtocht. Ik kan voor mijn, blad van alles gebruiken. Pioniers op het gebied der techniek en zoo... Ja en dit hier zijn de beide kinderen dat wil zeggen, kinderen zijn het eigenlijk niet. Het meisje is vrijwel volwasken. Ik houd van dat soort klein, geestig, bij de hand, slagvaardig... Ik kan u wel zeggen, als ik niet zoowat grootvader was, zou ik me met een stap over het rassenvraag stuk heenzetten! Goedmoedig glimlachend laat hij Brok man de foto van zijn beide reisgenooten zien. Mizu en Ischaro naast een verkool de den. Een beetje verlegen, maar toch nieuwsgierig schijnen zij den bewonde raar van de foto aan te zien. Als ook Okito het kiekje bekijkt, maakt hij zoo'n onhandig gebaar van verras sing, dat Brokman hem vraagt, of hij de beide kinderen misschien kent. Okito knikt. I Het zijn de kinderen van Nashigata, zegt hij zachtjes. Brokman werpt een zijdelingschen blik op den Japanner. Wat zou er in hem omgaan? Gewetenswroeging? Berouw? Misschien heeft hij ook geen reden om hem te wantrouwen. Mogelijk, dat hij niet de moordenaar van Nashigata is- Brokman heeft zijn pogingen om dit geheim te doorgronden, opgegeven. OkltQ is veel te sluw om zich zoo maar bloot te geven. In de blijkbaar onschuldigste vraag ontdekt hij onmiddellijk de val en een handig, nietszeggend antwoord is dan het eenige resultaat. Ja, het Oosten te doorgronden.... Maar wat gaat het Brokman tenslotte aan? Hij is Immers niet hierheen geko men om een moordzaak op te helderen. Er zijn andere problemen, die hem bezig houden. Wat Glenister zooeven zei, was volkomen Juist: als do aarde niet stil staat, hoe moet hij dan zijn machi nes verankeren? Ja, Ja, als hij behoorlijk werk wil leve ren, zal hij goed doen zich niet met on noodlge dingen bezig te houden Okito staat op en vraagt verlof zich te mogen terugtrekken. Als mr. Glenister zich daarmee vereenigen kan, wil hij maar liefst den piloot opzoeken om hem mee te deelen, dat het vliegtuig morgen vroeg gereed moet zijn voor de start. Zullen we samen nog een whiskey drinken? vraagt Glenister, ais de Japan ner dc hall verlaten heeft. Brokman stemt toe en als de kellner het bestelde heeft gebracht, zegt hij, zich tot den re porter wendend: Interesseert u zich voor crlmineele gevallen? (Wordt vervolgd.) aanvankelijk niet voor alle goederen en landen De functioneering van het stelsel 9*1 ongeveer aldus zijn, dat de exporteur zich in verbinding stelt met den Brit schen conaulairen vertegenwoordiger en hem bijzohderheden verstrekt omtrent den aard der goederen, land van bestem ming ontvanger, enz. Wanneer de aan vrage goedgekeurd wordt, wordt een navycert verstrekt. Bij aankomst van het schiD waarmee de zending wordt ver voerd',, aan de controlebasis, dient de navycert als paspoort. Overigens deelde men aan het minis terie van Economische Oorlogvoering te Londen mede, dat bij het oponthoud" voor neutrale schepen aan de controle bases een aanmerkelijk verbetering in getreden is. In de eerste plaats hangt dit natuurlijk af van den tijd, die noodig is om de vereischtc garantie van de neu trale regecring of den importeur te ver zijgen, en van den aard der lading van de schepen. Het spreekt vanzelf, dat voor buikladingen de procedure korter is dan bij gemengde ladingen. Voor de eerste soort; van ladingen behoeft, zoo zei men, de vertraging niet meel dan twee of drie dagen te bedragen. Voor gemengde ladingen ohgeveer vier. Indien de waar borgen van te voren verkregen zijn, be hoeft er zelfs ln het geheel geen vertra ging te zijn. H.M. de Koningin naai leger- oefeningen op de Veluwe. H. M. Jde Koningin Is vanochtend met deri gewonen trein van kwart voor acht van het Staatsspoorstation in Den Haag naar Het Loo vertrokken, om de leger- oefeningen op de Veluwe bij te wonen. Vijf minuten voor het vertrek van deze trein arriveerde H. M. per auto aan het station. H. M. was vergezeld van haar hofdame jkvr. A. baronesse Schimmel- penninck van der Oye en van haar ad- pudant, generaal-majoor titulair jhr. W. C. M. de Jonge vanEllemeet. Aan het station waren ter ontvangst aanwezig do directeur van de Nederlandsche Spoor wegen, prof. dr. ir. J Goudrlaan, de sta tionschef de heer H. Lutgert en de offi cier van de marechaussee luitenant A. J. F. M. Egter van Wissekerke, vroeger ordonnans-officier van H. M., die het gezelschap tot Apeldoorn begeleidde. H. M. was gekleed in een eenvoudige grijze reiscape. met grijs bont afgezet. Zij droeg een daarbijpassenden grijzen hoed. Na een korte begroeting in do wacht kamer stapte H. M. met haar gevolg in den gereedstaanden trein, waarin een rijtuig voor H. M. was gereserveerd. Het was geen salonrijtuig, öaar deze trein een dieseltrein was en het aanhaken van een salonrijtuig daarbij niet mogelijk ls. Precies kwart voor acht vertrok dc trein in de richting Utrecht. Om 9.25 uur arriveerde H. M. de Ko ningin ln Apeldoorn, vanwaar zij per auto naar Het Loo ging. In den loop van den ochtend heeft H. M. de Koningin eenlgo legerafdeeiingen geïnspecteerd, welke te Loenen op de Veluwe waren samengetrokken. De Prins bezichtigt hospitaalschepen. Prins Bernhard heeft vandaag namens H. M. de Koningin, vergezeld van zijn waarnemenden adjudant majoor H. J Phaff, eenige in aanbouw zijnde hospi- taalschepen bezichtigd, welke liggen bij de N.V Van de Giessen en Zonens Scheepswerven te Krimpen a. d. IJsscl. Algemeen Steuncomité 1939. Landelijke collecte voorbereid. Tot de onderscheidene maatregelen, welke het Algemeen Steuncomité 1939 beoogt te treffen, om zich de noodlgc middelen te verschaffen, behoort uit den aard der zaak een groote landelijke col lecte aan de hulzen en op straat. De minister van Binnenlandsche Zaken heeft reeds de burgemeester door tus- schenkomst van de commissarissen der Koningin uitgenoodigd, dïiartoe de noo- dige stappen te doen. Met het oog op de voorbereiding zal het echter vermoede lijk nog eenige weken duren, voordat de inzameling kan plaats hebben. De firma Begeer te Voorschoten heeft welwillend aangeboden de benoodigd< ontwerpen, modetien en stempels voor een penning of een speldje ter beschik king te stellen. STADSNIEUWS. gemengde berichten. Zevenduizend kg. spek in beslag genomen. Zevenduizend kilogram spek is in be slag genomen bij een firma met eenige filialen te Maastricht De politie heeft proces-verbaal opgemaakt terzake van overtreding der Prijsopdrijvingswet. niSïf ïrma verkocht ln haar filialen Geldersch spek tien tot veertien cent per kilogram duurder dan de prijs voor 28 «H*» was- In een koelcel ls een hoe- veeineid spek van ongeveer zevenduizend Kilogram in beslag" genomen, toebehoo- rende aan bovenbedoelde firma. Dit spek was sedert 8 Juni opgeslagen en werd mans tegen verhoogden prijs verkocht. Motorscheepje gestrand. Reddingboot Brandaris uitgevaren. vanmorgen is de motorreddingboot omstreeks 6 uur van Terschel- ng uitgevaren naar een op de gronden Kestrand motorscheepje de „Union". De de bemanning, be ende uit 7 koppen, gered en keert ug naar de haven van Terschelling. Brandweerman overleden. 4a"^ari«® brandweerman J. A. ttÏÏ118.01® blJ het ongeluk met de brand- to/? :,dat op 11 dezer °P den Vaart- WJ\ Hilversum plaats had, gewond <w' ï1 de Dlacones8eninrichting al- war overleden. GOUDA, 20 Oct. 1939. GASMASKERS VOOR DE BURGERIJ. Bestellingen moeten aan de postkantoren geschieden. Met Ingang van Maandag 23 October zullen aan dc verschillende postkanto ren, bij-postkantoren, hulpkantoren* en poststations bestellingen worden aange nomen van gasmaskers voor de burgerij. De prijzen varleeren van 3.50 tot 6.25. Er worden twee merken beschikbaar gesteld. Het goedkoopste, zonder draag- zak, zal 3.50 kosten; het betere merk kost zonder draagzak 5.50 en mot draagzak 6.25. Tegelijkertijd bij de be stelling moet het bedrag betaald worden. Degenen, die voornemens zijn, zich gasmaskers aan te schaffen, moeten zich eerst in het bezit stellen van een formu lier, onderteekend door den burgemees ter der gemeente, waar de gegadigden woonachtig zijn en waarop de ma^ nauwkeurig zal worden aangegeven. Voorshands komen voor levering ln aanmerking 1. Vcritex-gasmaskers, leverbaar in maten l, 2 en 3 en in kindermaten be stemd voor de leeftijden van 5—12 jaar; 2. „Duiker"-gasmaskers, leverbiar in maten 5 en 7. Deze gasmaskers worden voorloopig verkrijgbaar gesteld tegen de volgende prijzen: a. Veritex-gasmaskers, alleen tc leve ren zonder draagzak 3.50; b. „Duiker"-gasmaskcrs, zonder draag zak 5.50; c. „Duiker"-gasmaskers, met draagzak 6.25. Veritex-gasmaskers zijn bestemd voor personen, die in omstandigheden, dat van het gasmasker gebruik moet worden gemaakt, geen of weinig lichamelijken arbeid hebben te verrichten. „Duiker"- gasm^iskers zijn in het bijzonder voor do overige personen geschikt. Voor zoover de bestelde gasmaskers niet uit den aanwezigen voorraad lever baar 'zijn, zijn de prijzen vrijblijvend. Met het oog op eventueele stijging van de prijzen der grondstoffen, is het in het gelang van hen, die zich een gas masker willen aanschaffen, gcwenscht, zoo spoedig mogelijk tot bestelling over Tegelijk met de bestelling zal het ver schuldigde bedrag ten'postkantore moe ten wlorden betaald. Ten| einde de verzendkosten zooveel mogelijk te beperken, worden de inge- komeiji bestellingen door den directeur van het (hoofd-)postkantoor tweemaal per wéék, n.l. des Woensdags en des Za- terdags na afloop van den dienst ge plaatst Deze plaatsing geschiedt door tusschenkomst van den inspecteur voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen, die op deze wijze bij een tijdelijke opeenhooping van bestellingen kan zorgdragen voor een redelijke ver deeling van den onmiddellijk beschik baren voorraad over de d&ajrvoor in aanmerking komende gemeenten. De leveranciers zenden de gasmaskers toe aan de postkantoren, waar de bestellin gen zijn opgenomen. Deze kantoren zor gen voor de uitreiking aan belangheb benden. Paardenmarkt. Hooge prijzen, stugge handel. De heden gehouden paardenmarkt heeft zich gekenmerkt door matigen aanvoer, hooge prijzen en slechten han del Er werden 378 dieren ter markt aan gevoerd, waar door het miezerige weer een kille stemming heerschte. De aan voer was vrijwel gelijk aan die van vorig jaar, toen er 396 stuks waren. De prijzen waren in alle categorie aanmerkelijk hooger, en ln het bijzonder voor luxe paarden, werkpaarden en hitten golden stijve prijzen De animo om te koopen was echter niet groot. Het marktbericht kpreekt van stuggen handel en inder daad, talrijke dieren hebben den gehee len ochtend aan de lijn gestaan, om ten slotte door de eigenaars weer te worden, medegevoerd. De prijzen waren: luxe paarden 425— 500, werkpaarden 275—3.50, 2f-Jarigen 200350, 1|-jarigen 200-300, veulens f 100—125, hitten f 200—250, slachtpaar- den f 150—^00, Kolonel M. M. Eyssel. t Te Hilversum is, 68 Jaar oud, overleden onze oud-stadgenoot de gep. kolonel der infanterie M. M. Eyssell. 2 Januari 1871 in Den Haag geboren, werd hij 3 Aug 1391 tweede luitenant bij het 4e reg infanterie, waarbij hij 19 Febr. 1895 eerste luitenant en 17 Aug. 1897 adjudant werd. 13 Mei 1901 werd hij over geplaatst bij de Jagers, 1 Nov. 1902 ge detacheerd bij de Inspectie van het Mil. Onderwijs, en na 1 Nov. 1904 zijn studie aan de Hoogere Krijgsacademie te zijn aangevangen, l Mei 1906 bevorderd tot kapitein bij het 8e reg. infanterie, l Nov. 1907, toen de studie voltooid was, ging hij naar het 4e regiment, dat hij 21 Mei 1910 weer wisselde met de Jagers. 16 April bevorderd tot majoor werd hij Ingedeeld bij het 9e reg. Infanterie, van waar hij 9 Mei 1919 naar de Grenadiers ging. l Mei 1922 werd hij luit.-kolonel en commandant van het 9e regiment. 17 April 1926 kolonel en commandant van de ïVe brigade. 1 October 1927 verliet ko lonel Eyssell den dienst om op 1 Dec. to worden benoemd tot rcs.-kolonel, eerst bij zijn oude brigade, na 1 Maart 1928 bij den staf der infanterie tot hij 1 Dec. 1932 voorgoed den militairen dienst verliet. Kolonel Eyssell, die officier ln de orde van Oranje Nassau was, zal Zaterdag a.s. te 3 uur des middags op de Algemeene Begraafplaats ln Den Haag worden ter aarde besteld. Faillissement opgeheven. Het faillissement van Z. A. Duyven- bode, kweeker, is opgeheven. Dempen van de Nieoiwehaven. Aanbesteding oo 31 October. Naar wij vernemen, zullen B. en W. op 31 October a.s. het rioleeren en dempen van de Nieuwehaven van Vrouwesteeg tot Gouwe aanbesteden. Concert voor de militairen. •Het mannenkoor „Apollo" zal a.s. I n- dor dag in de Reunie-Bloscoop een - ub («ven voor do mttttalren» De hoofd-commissaris van politie te Amsterdam geeft in overweging, aL - rens eenigerlei functie te aanvaarden bij de ,Verbruiksartikelen Verkoop Centrale A.D.V.A." (Altijd Durend Verbruiks Ar tikel), gevestigd Keizersgracht 153 te Amsterdam, bij zijn administratie in lichtingen in te winnen Goudsche Mixed Hockeyclub G.M.H.C. Het bestuur van de Goüdsche Mixed Hockeyclub deelt ons mede, dat het be stuur voor het seizoen 1939—1940 als volgt is samengesteld: A. W. van Eyk, voorzitter; F. C. Hullcman, secretaresse., Kleiweg 20; R. M. Gallas, penningmees ter; A. Steensma, commissaris van ma teriaal; J. A. Dortland, bestuurslid. Rijwiel ontvreemd. Ten nadeele van een kweekeling te Nieuwerkerk a. d. IJssel is op den Groe- neweg een yijwlel ontvreemd. AGENDA. Schouwburg-BioscoopDrie handige meisjes worden groot. Zondag 10.30 uur: Het complot der 39 stappen. Thaüa-Theater: Jongensstad. Reünie-Bioscoop: De groote zeeslag en Verwaarloosde jeugd Zondag 10.30 uur: Een radio-mysterie. Woensdag 2 uur: Reiziger in tractors. 20 Oct. 8.15 uur Kunstmin. Voordracht C. A M. Spruyt voor militairen. 23 en 24 Oct. Collecte Comité tot leniging van stille armoede. 24 Oct. 8 uur: Interlapin Cursus trans portcolonne Roode Kruis. 24 Oct., 8.15 uur. Reünie. Eerste voordrach lèerga g prof. dr. H. J. Jordan voor Volksuniversiteit. 26 Oct. 10 uur Ons Genoegen. Inspectie- I Vergadering onderwijzend personeel. 28 Oct. 8.30 uur Kunstmin. Dansavond le- den sociëteit Ons Genoegen. UIT DEN OMTREK. BODEGRAVEN. Nutf-Departement. Vanwege het Nuts-Departement v;erd een filmvertooning gegeven in de groote zaat van Hotel Van Haaf ten alhier, op 1.1. V'c t nsdagavond. „Stormduivels" heeft de zeer talrijke aanwezigen zeer voldaan. Er waren naar schatti-g bijna 250 personen aanwezig, De weg Bodegraven—Gouda gereed. De weg BodegravenGouda, welke lan gen tijd in hérstelling en wijziging is ge weest, kwam) Woensdag j.l. gereed. Men rydt thans over den hoogen brug, van waa' Tien een mooi uitlicht heeft over de landc- ryen enz. SPORT EN WEDSTRIJDEN. 1 VOETBAL. Programma voor Zondag. Goudsche Voetbalbond. Ie klasse: GSV 3—ON A 4; Groene weg 1 IMoercapelle 1; Stolwijk l—Gouderak 2; Bergambacht l—Gouda 4. Overgangsklasse: Dilettant 2—Lekker- kerk 2; Haastrecht 2—Groot Ammers 1; Ouderkerk 1—Moordrecht 2. 2e klasse A: Bosk. Boys 2—Nieuwkoop 1 Overschotje- 1*—Gouda 6; Olympla 4 GSV 4, 11 uur; Woerden 2—Waddinx- veen 2. I 2e klasse B: ONA 6—Olympia 5, 11 uur; Nieuwerkerk 2—Woerden 3. 3e klasse A: Bodegraven 2—Moordrecht 3, 2.30 uur; Moercapelle 2—Zwervers 3. j 3e klasse B: Groot-Ammers 2—Am- merst. SV 3; Schoonhoven 3—Oudewater 2, 12 uur; GSV 5—Bergambacht 2, u-uur. KORFBAL. Programma voor Zondag. Kon. Ned. Ko'rfbalbond. Se klasse B: Die HagheD.K.C. 2; Hou Hand—Olympia; Ter Gouw—Trekvogels. LAATSTE BERICHTEN. Het verdrag tusschen Sovjet-Rusland en Litauen nog niet geteekend. KOWNO, 20 Oct. Volgens een officieele mededeeling zou vanmorgen het verdrag Sovjet-Rusland—Litauen worden onder teekend. De onderteekening heeft even wel nog niet plaats gevonden. Aardschokken in Amerika. In het grootste deel van Nieuw Enge-^ land en Quebec werden gisteren om 6.54 uur aardschokken waargenomen. Te Quebec bleven de groote uurwerken stil staan en vluchtten verscheiden inwo ners op straat. Te Montreal rinkelden de ruiten. De seismograaf van Harvard werd gedurende twintig minuten buiten wer king gesteld. De aardschokken vertoon den groote gelijkenis met die van 1921, welke de transatlantische kabels stoor den. Men gelooft, dat het centrum ln den Atlantische Oceaan moet worden gezocht. Een waarschuwing aan de neutrale landen. BERLIJN, 20 Oct. Het D.N.B. meldt. Naar men weet heeft de Engelsche regeo- rmg de neutrale landen aangebeden hm koopvaardijschepen ln convooi te laten va ren onder bescherming van Britsche oor- RSKhepen. De Duitsche regeerln* heeft thans de neutrale staten er op gewezen dat nien wel moet weten dat by ingaan op hït Britsche voorstel, volkenrechterlyk de neu- l'aliteit van die schepen niet meer wordt erkend en zy als een vijandelijk convooi zul len worden behandeld. Bedrijvigheid van de artillerie. Het Fransche legerbericht zegt: „Groote activiteit van patrouilles van weerskanten, vooral in het gebied ten oos ten van de Moezel. In deze streek was onze artillerie buitengewoon bedrijvig. De ont vangen inlichtingen bevestigen, dat de Duit- ?chers 16 October krachtig hebben aange vallen over een front van ongeveer zes kilometer oostelijk van de Moezel en 30 kilometer oostelijk van de Saar. Deze aan- va'ien waren tegen een ledige ruimte ge- t icht. De cavalerie-afdeelingen, die met enk-ile iiifauterie-detachementen gebleven waran nn het terugtrekken van het gros der divï- bies, welke voor offensieve doeleinden in begin September waren gebruikt, aanvaard- oen overeenkomstig de ontvangen orders den terugtocht by het inzetten van het oorbereidende artillerievuur. Over het geheele front had deze bewe ging, welke op zekere punten een diepte van bijna tien k.m. had, een geslaagd ver loop. De afdeelinigen konden zich legeren op een tevoren bereid terrein voor de per manente verdedigingswerken. Zij leden slechts zeer geringe verliezen. Niettemin werd een der detachement.jn, 1 estaande u-i een officier en vyftig onderofficieren en manschappen, door den vijand afgesneden. Het gevechtsfront strekt zich thans langs de tevoren vastgestelde lijn uit. Er werden op verschillende punten gevangenen ge. maakt." Volledige overeenstemming. De minister van luchtvaart van Frankrijk en Engeland hebben gisteren op Franschen bodem een samenkomst gehad. De confe rentie, die een vervolg was op de bijeen komsten van 12 September in Frankrijk en 22 September in Engeland, vormde een n euwe manifestatie der Fransch-Britsche samenwerking. De Britsche iminister. Kingsley Wood, was de gast van «ijn Fran schen collega Guy, Lachambre. Beide mi- n'sters wisselden uitvoerig van gedachten cn kwamen tot volledige overeenstemming. De speciale correspondent van Reuter by dc BriOsche luchtstrijdkrachten in FrankryK meldt: Na een bezoek van drie dagen aan Frank rijk is Kingsley Wood kort na den middag uil het hoofdkwartier naar Londen ver trokken. Dinsdag heeft Wood een bezoek gebracht aan het hoofdkwartier van het Engelsche expeditieleger. Conferenties over de vraag hoe en wanneer de Britsche lucht macht in actie zal treden aawn het westelijk front zijn eenigie dagen geleden dagelijks in et hoofdkwartier gehouden en het is ze ker, dat de minister tijdens zijn bezoek deze kwestie nauwkeurig heeft bestudeerd. De was van den Rijn. De plotselinge en hevige was van den Rijn heeft onverwachts in den Elzas een uit militair oogpunt zeer bijzondere situatie geschapen, aldus meldt Havas. In den Elzas vormt deze rivier namelijk over eon hon derdtal kilometers de scheiding tusschen de beide verdedigingsstélsela. De rivier is gerectificeerd en bij de ka nalisatie werden de dijken opgehoogd, zin- dat ze thans hooger zyn dar.i de vlakten aan beide zijden van de rivier. De meeste permanente versterkingswer- kon, Duitsche zoowel als Fransche, bestaan uit betonblokken en met het oog op het ovtrstroomingsgevaar niet uit diepliggend» kazematten. De meeste blokken zijn op den dijk gebouwd. Het algemeene niveau van de vlakte is in den Flzas iets hooger dan die in Baden en'indien de was van den Rijn de laatste dagen slijk aanvoert, waardoor de fortiraties aan weerszijden worden be dreigd, dan is de toestand der Duitsche ver- f-terkingswerken volgens het Fransche pers bureau hachelijker dan die der Fransche. Uit Essen wordt nog gemeld, dat te Ko- lenz bij de samenvloeiing van Rijn, Moezel en Lahr het water gisteren twee centimeter per uur steeg en een hoogte bereikte van 5.80 meter. Te Trier steeg de Moezel vlei cen'imeter per uur en te Dusseldorp be reikte de Rue een hoogte van 5.2 meter. De luchtaanvallen op Engeland. Uit Skagen en Noord Jutland wordt vcul- gt rs United Press gemeld, dat er gister middag en gisteravond ten wésten van Ska gen een zwaar kanonvuur is gehoord. In een schriftelijk antwoord op de vraap, boe op 16 October Duitsche vliegtuigen d» Firth of Forth konden bereiken alvorens zij werden opgemerkt, heeft minister Kingsley Wood gezegd, dat het vraagstuk van het opvangen van vijandelijke vliegtuigen, wel ke met een snelheid van vier mijl per mi nuut of meer op een hoogte van 20.000 voet of meer en met gebruikmaking van het wol kendek naderen; zeer moeilijk is. De regee ring acht haar verdedigingsetelsel zeer ef fectief, zooals de feiten ook hebben bewe zen, doch zij heeft nooit beweerd, dat niet nu en dan een vijandelijk toestel door de verdediging zal dringen. De patrouilles heb. ben Maandag den vijand met veel succm opgevangen en aangevallen. Sommige vijandelijke toestellen wérden neergescho ten, terwijl zij hun object aanvielen, andeVe. terwijl zij trachtten te ontkomen. j Weer een schip getroffen? Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: „Naar de Duitsche pers bericht, zijn, Dinsdagmorgen Duitsche gevechtsvliegers, die reeds den vorigen dag de Engelschen in de Firth of Forth met bommen hadden be stookt en oorlogsschepen met zware tref fers (hadden geteisterd, opnieuw opgestegen voor een vlucht naar de schuilhoeken van de Engelsche „homefleet". Volgens de pers berichten was het weer voor den aanval buitengewoon gunstig. In Scapa Flow lagen niet veel séheepseenheden. Op een slagschip werden de bommen zoo snel uitgeworpen, dat het Engelsche luchtdoelgeschut niet kon ingrijpen. Twee voltreffers op het schip en hoogt rook- en vuurzuilen werden Met militaire eer. Uit Londen wordt gemeld, dat twee Duit sche vliegers, die Maandag bij den lucht aanval op de Firth of Forth zijn gesneu veld, vandaag op het kerkhof Portohei lo met militaire eer worden begraven. Hun overschot stond vannacht opgebaard in de kerk van Portobello. Leden van de Rny&l Air Force hadden de doodenwacht betrok ken. De lijkkisten waren bedekt met haken- bruisvlaggen. Er zajii besprekingen gaande. De Duitsche gezant te Moskou, Von der Schulenburg, wordt in gewoonlijk betrouw bare Duitsche kringen vooi» het weekend te Berlijn verwacht. Hy zou Stalins antwoord op de boodschap van Hitier komen brengen, ln verband daarmede komen opnieuw in po litieke kringen berichten opduiken, dat Duitschland en Rusland gezamenlijk een soort verklarihg zullen afleggen. Reeds de vorige week werd een dergelii- ke verklaring verwacht, maar de Duitsch- Russische besprekingen na de afwijzing dei geallieerden van Hitiers vredesplannen ncDben een minder vlot verloop aan men aanvankelijk in Duitschland hoopte. Men verwacht in de verklaring een aankondiging van verdere samenwerking „op elk gebied" De verdere strategische plannen van Duitschland- zouden alhankelijk zyn van de Duitsch-Russische gedachtenwisseimg. Hitier heelt gisteren het 28 September onderteekende grens- en vriendschapsver drag tusschen Duitschland en Kusiana ge- raimceerd. Tegelijkertijd heelt hy ook het by dit verdrag benooreiiüe aanvullings-prx- tocol van 4 October geratificeerd, ln deze aanvulling wordt een nauwkeurige om schrijving gegeven van de belangengren» in het Toolscne gebied Tegelykertyd neen. net presidium van den oppersten sovjet het verdrag en het aanvullende protocol ondei- teekend. WISSELKOERSEN. 19 Oct. 20 Oct. Oficieel. Londen 7.54 7.54 Berlijn 75.25 75.25 Parijs 4.27% 4.27% Brussel 31-65 31.59 Zwitserland 42.27% 42.25 Kopenhagen 36.42%, 36.42% Stockholm 44.90 44.90 Oslo 42.82% 42.82 New-York 1.88'/» 1.88% BEURSOVERZICHT. Geringe affaire. Lustelooze markt. Onregelmatige koers beweging. Amerikanen la. ger. Beleggingen kalm. De onberekenbare politieke toestand maakt iedere gevolgtrekking ten opzichte van de effectenbeurs onmogelijk en men houdt zich dan ook geheel gereserveerd. Vandaag was de handel van zeer goringc afmetingen. De kleine koersinzinking in New-York riep voor Amerikaansche fondsen lagere noteeringen te voorschijn. De affaire in deze papieren was echte» verre van groot. De belangstelling concen treerde zich, zooals gebruikelijk, in hoofd zaak op Anaconda's en da staatsaandeelen, waarvan vooral Republic Steels eenigie be weging veroorzaakten. Onder beurst yd viel een kleine verbetering waar te nemen, doch «le aanvankelijke verliezen konden hiermede toch geenszins worden achterhaald. Voor Amerikaansche luchtvaartaandeelen bestond eenige belangstelling, waarbij zich yooral affaire ontwikkelde in North Ame rican Aviation. De locale, markt was zeer stil. Konmkhj- ke werden eenige procenten lager ingezet en zakten daarna nog een kleinigheid in en hiermede ging de gisteren behaalde koers winst weer geheel verloren. De belangstel ling voor scheepvaartfondsen was sterk ge luwd. In rubberaandeelen ging wtinig om. Air- at erdam Rubbers kwamen in de onmiddel- Like nabijheid van de 200-procents-grens. maar zakten later in den middag weer eer kleinigheid in. H.V.A.'s bewogen zich op het peil var gisteren. De industrieelen waren verlate? en vertoonden niets bijzonders. Op de beleggingsafdeeling was de stem ming voor Nederlandsche stautsoblivatiëi. uit de jongere emissies iets veiteterd zoo dat meerendeels iet% hoogere noteeringen tt voorschijn kwamen. De oude schuld was bijna onveranderd. Van de buitenlandsche fondsen ontmoetten de 4 pGt. en-de 3^ pCt. obligatiën Frankrijk wederom eenige kooplust. Duitsche waarden hadden een on-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 2