K.L.M. en Fokkerfabriek
voeren besprekingen.
Schoten in Mandsjoerjje.
ïSS&Öi n£*«ïl£
Kingsley Wood aan het
Westfront.
Een nieuwe zeeslag
Duitsch-Russische
verklaring op komst.
iieurs van Amsterdam.
aan invloed winnen.
Russische militaire delegatie in
Tsjoengking?
Naar uit Sjanghai gemeld wordt, is w
teravond een delegatie Russische militaire
adviseurs, onder wie generaals en talryke
technici, in vijf militaire vliegtuigen te
Tsjoengking aangekomen. Volgens inlich
tingen uit buitenlandsche kringen te Sjang
hai zou de delegatie onderhandelingen ope
nen met de Chineesche regeering voor het
aangaan van een militair verdrag.
Volgens United Press ontkennen offi-
cieele Russische kringen echter, dat,er een
militaire missie te Tsjoengking aangekomen
zou zyn.
REACTIE IN VER. STATEN
OP DUITSCHE
DUIKBOOT-SUCCESSEN.
In den Senaat heeft gisteren de republi
kein Holland verklaard, dat wanneer de
aanvallen der Duitsche duikbooten met
succes voortgezet worderJ, het Congres op
nieuw in een speciale zitting zou kunnen
worden bijeengeroepen voor een nieuwe
herziening van de neutraliteitswet, meldt
het Fransche. persbureau Hayas.
Deze verklaring is een teeken voor de
d'c-pe getroffenheid, die aan den dag treedt
in Amerikaansche vlootkringen tengevolge
van den aanval op Scapa Flow. Men wijst
er op, dat het Europeesche conflict volko-
n en nieuwe elementen aan den dag brengt,
die de techniek van het vlootgevecht zou
den kunnen omverwerpen er, reacties zou
den kunnen hebben op de defensie der Ver-
eenigde Staten. Het feit, dat een Duitsche
duikboot er in geslaagd is door te druiger
tot in een Britsche havén en er weer uit te
varen na 'torpedo's te hebben gelanceerd,
v.ordt door dezelfde kringen beschouwd als
e« n bewijs, dat de defensie van het Panama-
l anaal het onderwerp moet uitmaken van
een nieuw onderzoek, evenals de defensie 1
van de Amerikaansche vlootbases in den
5 tillen en den Atlantischen Oceaan. De ge
legenheid voor de Vereenigde Staten om
twee onderscheiden vloten te vormen voor
den Atlantischen Oceaan en den Stillen
Oceaan, welke mogelijkheid al verscheidene
laren wordt besproken komt er door op den
voorgrond der actualiteit.
Engeland zonder Deensche bacon.
Stopzetting van den uitvoer uit
Ook voor Engeland is de handelsoorlog
en de blokkade niet zonder directen invloed
op het gewone leven. Reeds is gemeld,
dat de schotel met bacon-schyfjes op meni
ge Engelsche ontbijttafel ontbreekt. Van uit
Denemarken ziet die zaak er als volgt uit
(wy ontleenen het bericht aan den Vee- en
Vlceschhandel)
Do stopzetting van den uitvoer naar
Groot-Brittannië, die op 3 dezer plants had.
heeft den eeonotnischen toestand van Dene
marken ernstig geschokt. De exportslachte
rijen werkten nog een volle week door, doch
moesten toen het slachten van baconvarkens
si aken, omdat de voorraden te groot wer-
dpn. Dit besluit werd genomen in een te
Aarhuis gehouden vergadering van de
coöperatieve en particuliere slachterij»
met de Baconexportcommissie van het MI-»=
ïifsterie van Landbouw. Zoodra de slach
tingen hervat kunnen worden, wordt dit per
radio bekend gemaakt. Zeugen, groote var
kens, runderen en kalveren konden de boe
ren bly'ven leveren, als zy daaromtrent
vooraf overleg met de slachterijen pleegden.
Hun werd aangeraden de aanwezige bacon-
varkens op een zoo klein lyogelyk rantsoen
in het leven te houden. Mochten zij dan
toch nog te zwaar worden, dan zou het
voorgeschreven maximale gewicht kunnen
worden herzien.
Het aantal varkenssl ach tingen bedroeg
■voor de stagnatie van den uitvoer rond
80 000 per week waarvan 65 k 70.000 voor
Groot-Brittannië. Tegen een gemiddelden
pry'f van 100 Kr. gerekend, beteekent deze
stoornis voor Denemarken dus een derving
van een millioen Kronen per dag voor de
bacon, maar bovendien nog ongeveer even
veel voor de boter en eieren samen. Vrn
den totalen Britschen invoer leverde Dene
marken van de bacon 50 pCt., van de eieren
33 pCt. en van de boter 25 pCt.
Onder de groote Britsche Baconleveran-
ciers komt Canada met 25 pCt. op de twee
de plaats. Polen en Nederland samen, lever
den den laatsten tyd de helft van de rest,
n.l. 12% pCt.
HET DOOR DE RUSSEN
BEZETTE POOLSCIIE GEBIED.
In sovjet-Galicië zyn Oekrainers en Jo
den geplaatst aan het hoofd van alle plaat
st Ijjke besturen, meldt Havas uit Czerno-
v tz. Slechts in twee plaatsen hebben de
Kussen het ondergeschikte Poolsche perso
neel gehandhaafd.
De verkiezingen, welke op 22 October in
sovjet-Galicië gehouden zullen worden en
ten doel hebben door de bevolking één af
gevaardigde per 5000 inwoners te doen aan
wijzen, zal door de Russische propaganda
worden voorgesteld als een volksstemming.
Vier kwesties treden daarbij op den voor
grond: 1 V
le. De inlijving van de vier Poolsche
vojwodschappen Luck, Tarnopol, Stanisla
wow en Lwow by de Oekrainische sovjet
republiek.
2e. De nationalisatie der groote bezit
tingen.
Se. Dé nationalisatie der industrie.
4e. De nationalisatie der banken.
De wijze, waarop de verkiezingen zullen
v orden gehouden, laat geen twijfel over
wat de uitslag betreft. De communistische
autoriteiten van Lwow verspreiden het ge
rucht, dat na de volksstemming de sovjet-
ïx geering o'^Kieel bij de buitenlandsche re-
geeringen de kwestie te berde zal brenger,
van de .erkenning der Russische souvereini-
teit over de bezette Poolsche gebieden.
De bezetting van Stanislawow.
Te Boekarest zyn bijzonderheder verno
nen over de bezetting van Stanislawow ia
Oost-Galicië, 'door de sovjet-Russische troe
pen. Op 18 September werd in de gevang»-
nis van Stanislawow bekend, dat de sovjet-
Pussische troepen Polen waren binnenge
drongen. In deze gevangenis boetten ver
scheidend communisten een straf uit. Dezen
kwamen in opstand, overmeesterden dc
cipiers en forceerden de deuren. De aldug
hevryde en gewapende gevangenen begaven
zich naar de vrouwengevangenis, waar zij
ook de gevangenen bevrijdden. Vervolgens
ging men naar het stadhuis, waar de roode
viag werd, geheschen en hierna werd het
politiebureau bestormd. Hierbij werden twee
personen gedood. Den geheelen dag werd
gevochten, in het bijzonder by het station,
vaar zich Oekrainers, die tot de rechtsche
partijen behoorden, hadden verschanst. De
arheidersgardc, welke gevormd werd, poog
de het station te bestormen, dpch slaagde
hierin eerst den volgenden dag, nadat dc
Russische troepen, voorafgegaan door
vechtwagens, de stad binnenrukten. Men
v/eet niet, wat het lot is van de Oekrainers,'
die tegenstand hebben geboden.
MARKTBERICHTEN.
4r
De boterheffing.
Het bedrag van de heffing en steun-
uitkeerlng op boter is, behoudens tus-
schentijdsche wijziging, voor de week
van 19 tot 26 October vastgesteld op 80
cent per kg.
Deensche boternoteerlng.
De Kopenhaagsche boternoteerlng is
vastgesteld op 2.40 kr. of circa 87 cents.
Minimumprijs van margarine met 8 cent
verhoogd.
De minister van Economische Zaken
heeft bij beschikking van heden den
minimumprijs van margarine met in
gang van 23 October a.s. met 8 cent ver
hoogd. Van 90 cent is deze prijs dus
thans 98 cent geworden.
BINNENLAND.
WEERBERICHT.
De Bilt seint:
Verwachting geldig van hedenavond
tot morgenavond ongeveer 19 uur:
Aahvankelijk betrokken tot zwaar be
wolkt met nu en dan regen: later ge
deeltelijk opklarend: weinig verandering j
van temperatuur: meest matige noorde-
lijke tot noordwestelijke wind.
Thans eindelijk weer een groot
Nedeiiandsch verkeersvliegtuig?
Rijk zou garant staan voor een
leening van 3.000.000 aan K.L.M.
Gisteren werd op Schiphol een verga
dering gehouden waaraan o.a. deelnamen
de heei'en A. Plesman, directeur van de
K.L.M., H. Veenendaal, technisch leider
van de .maatschappijJ. E. van Tijen,
directeur van de Nederlandsche Vlieg-
tuigenfabriek Fokker, en lr. M. Beeling,
hoofdconstructeur van deze fabriek, ter
wijl voorts de heeren J. v. d. Heijden en
P. de Winter, beiden inspecteur van den
Luchtvaartdienst van het Departement
van Waterstaat deze conferentie bij
woonden.
In luchtvaartkringen heeft deze con-
ferentie.vrij veel opzien gebaard. Het was
een bekend feit, dat sedert 1934 de be
trekkingen tusschen de K.L.M. en de
Fokker-fabrieken in zake den bouw van
verkeersvliegtuigen door Fokker voor de
K.L.M. niet zeer hecht waren. Bespre
kingen tusschen beide directies van
dezen omvang over zulk een aangelegen
heid zijn dan ook sedert dien niet meer
voorgekomen.
De besprekingen hebben dan ook aan
leiding gegeven tot verschillende gissin
gen, .welke voornamelijk neerkomen op
de veronderstelling, dat tusschen beide
directies besprekingen worden gevoerd
over den bouw van vliegtuigen door Fok
ker, bestemd voor de vloot van de K.L.M.
Noch van de zijde van de K.L.M., noch
van Fokker werden gisteren nadere in
lichtingen gegeven over den aard van
deze besprekingen, doch algemeen wor
den zij in verband gebracht, met de.ge
ruchten welke er van spreken, dat de
1 regeering binnenkort een voorstel zou
indienen volgens hetwelk het Rijk zich
garant zou stellen voor een leening van
3.Q0Q.00Q, welke particuliere banken aan
de K.L.M. zouden verstrekken voor de
aanschaffing van. nieuw materieel.
Reeds sedert enkele maanden doet het
gerucht de ronde, dat Fokker verschil
lende ontwerpen voor groote verkeers
vliegtuigen gereed heeft liggen.
Het laatste ontwerp zou een toestel be
treffen, berustend op het door Fokker
voor het eerst bij de GI toegepaste prin
cipe, van een in den vleugel opgenomen
romp, waarbij de staart door middel van
z.g. staartgondels aan dezen vleugel is
bevestigd. Deze vijf-motorigc machine
zou geschikt zijn voor het vervoer over
zéér groote afstanden en als Oceaan
vliegtuig zou men er groote verwachtin
gen van hebben. Voorts vestigt men er
onze Aandacht op, dat het bedrag van
3.000.000 door de Fokkerfabriek gedacht
moet zijn als het bedrag benoodigd voor
de ontwikkeling van dit vliegtuig. Zooals
men weet is de fabriek na den bouw van
dc T 9 de bommenwerper bestemd
voor de Indische Militaire Luchtvaart,
welke een buitengewoon mooi product
van metaalbouw is geheel ingericht
voor metaalbouw. Echter zullen voor de
ontwikkeling vjpi een groot vliegtuig als
hierboven bedoeld nog zeer groote bedra
gen voor inrichting van het bedrijf op
den bouw van zulk een toestel benoo
digd zijn.
In hoeverre deze geruchten juist zijn
moet worden afgewacht.
K.L.M.-Stewardessen op wachtgeld.
Naar wij vernemen heeft de directie
van de K.L.M. aan een gedeelte van het
personeel, waaronder de stewardessen,
dat tegen 1 December ontslag was aan
gezegd, toegezegd, dat aan hen die op
dien datum nog niet in een andere be
trekking zijn geplaatst, voorloopig ge
durende drie maanden een wachtgeld zal
Het gebrandschilderd raam in de
Qroote Kerk te Apeldoorn.
H. M. de Koningin zal dit geschenk
van de studenten persoonlijk aan
vaarden.
H. M. de Koningin heeft hedenmiddag
te Apeldoorn persoonlijk het geschenk in
ontvangst genomen van de studenten-
corpora uit Leiden, Utrecht, Groningen,
Amsterdam en Delft, hetwelk werd aan
geboden ter gelegenheid van het veertig-
Jarig regeeringsjubileumDit geschenk
bestaat uit een gebrandschilderd raam
vervaardigd door Joep Nicolas, hetwelk
ls geplaatst in de Groote Kerk in de Loo-
laan to Apeldoorn, alwaar Hare Majes
teit aanwezig was om het na aanvaar
ding over te dragen aan de kerkvoogdij
van de Ned. Hervormde gemeente.
Verstrekking van boter aan
de weermacht?
Op 19 Mei j.l. hebben de Algemeene Ne
derlandsche Zuivelbond en de drie centrale
landbouworganisaties gezamenlijk tot den
minister van oeconomische zaken net ver
zoek gericht, dat aan de manschappen van
leger en vloot boter in plaats van marga
rine zal worden verstrekt, op deze wijs, dat
aan Defensie de boter zal worden geleverd
tegen den prys van margarine, en het meer
dere zal worden bijgepast uit het landbouw,
crisisfonds.
Vaar het officieele orgaan van den Alg.
Nederl. Zuivelbond meldt, heeft de minister
van oeconomische zaken thans op het adres
geantwoord, dat de huidige toestand in de
zuivelwereld tengevolge van de heersohende
buitcngêwone omstandigheden dermate on
overzichtelijk is, dat het op het oogenbkk
met mogelijk is, een beslissing inzake het
vraagstuk van de verstrekking van boter
aan de weermacht te nemen.
Zoodra meer inzicht zal zijn verkregen,
zal men een definitieve beslissing in dezen
tagemoet kunnen zien.
Nederlanders naar Zwitserland.
Een protest tegen te strenge maat
regelen, welke 't toerisme schaden.
In cle „Neue Züricher Zeitung" lezen
we een, kort en krachtig protest tegen
de instructies, weike de Zwitsersche con
suls in Nederland hebben ontvangen om
voor zuiver plezierreizen geen visa naar
Zwitserland tfe verstrekken. Dit artikel
ls duidelijk geïnspireerd door Zwitser
sche toeristieke kringen. We zien hier
de hooidzaak er van volgen:
Deze maatregel is in Nederland
reeds algemeen bekend en de Nederland
sche gast, die anders altijd gaarne een
bezoek aan Zwitserland bracht, beklaagt
er zich sterk over. En hij is verwonderd,
dat juist Zwitserland, het ideale toeris-
tenland dergelijk strenge maatregelen
neemt, terwijl hij naar Italië zonder
visum Kan reizen en voor Duitschland in
korten tijd een reisvergunning kan ver
krijgen.
Men vraagt ^ich dan ook af, of zulke
strenge maatregelen van de Zwitsersche
vreemdelingenpolitie tegenover de Ne
derlanders te rechtvaardigen zijn. Neder
land is, evenals Zwitserland, een 'neu
traal land. Wanneer tegenover oorlog
voerende staten en emigranten strengel'
opgetreden wordt, dan is dit begrijpelijk,
niet echter tegenover bevriende neutrale
staten.
Het is te hopen, dat het hier gaat om
tijdelijke maatregelen en dat ze tegen
het winterseizoen in zooverre aigezwakt
worden, dat Iedere Nederlander voor zijn
wintervacantie naar Zwitserland kan
"komen. De. tegenwoordige toestand be
zorgt het Zwitsersche vreemdelingenver
keer, dat toch reeds het zwaarste onder
de tegenwoordige omstandigheden te
lijden heelt, nog meer verlies.
Men schrijft tegenwoordig veel over de
instandhouding van het economische
leven. Dan zou men toch kunnen ver
wachten, dat aan het vreemdelingenver
keer geen onnoodlge moeilijkheden in
den weg gelegd worden, want zonder dat
zijn groote gebieden van Zwitserland,
zooals het Berner Oberland, Graubtin-
den? het meer van Genève eh het kanton
Tessin, reeds op zoodanige wijze aan de
crisis overgeleverd, d£t het catastrophaal
te
Missie-zusters uit Finland
teruggekeerd.
Veertien Nederlandsche missie-zusters
van de congregatie van het Heilig Hart
en vier zusters van de congregatie van
het Kostbaar Bloed, die in Finland ge
werkt hadden, zijn uit dit land gevlucht
en gisteren per K.L.M. te Amsterdam
aangekomen.
Zü hebben zich begeven naar het kW.
ter van het Heilig Hart te Moerdijk
Dc zusters hebben een moeilijk* L.
gehad, welke a dagen heelt geduurd zï
werkten te Vltporl (Vlborg) en Helsink,
(Helslngfors) waar zij klndortetS
en scholen leidden en hebben 2
voor de terugreis te Stockholm ver™
meld. De reis daarheen ging aoor Fin
land noordwaarts en via goneel Zwedeê
en duurde tweemaal zoo lang als men
normaal voor zou noodlg hebben
Volgens de moeder-overste van de
groep ls de bevolking ln Finland kalm
doch vastberaden Hot evacuatie®»*
verloopt vlot doch zekere ongemakken
waren niet te vermijden. Zoo moest de
trein, welke hen n&ar het binnenland
bracht, alleen op Finsch grondBeblen
ongeveer 80 maal stoppen.
De leerlingenschaal.
Een adres van de onderwijzersorgani.
saties aan den ministerraad.
De commissie van samenwerking uit de
hoofdbesturen van den Bond van Neder
landsche onderwijzers, het Katholiek© On
derwijzers Verbond in Nederland, het Na-
derlandsoh Onderwyzers Genootschap, de
Unie van christelijke onderwyzers en onder
wijzeressen in Nederland en de Vereeniging
van hoofden van scholen in Nederland, heeft
tot den raad van ministers een adres ge
licht, waarin teleurstelling wordt uitge
sproken over het uitblyven van maatrege
len ter verbetering van de leerlingenschaal,
temeer daar nu door de afwezigheid van de
vaders in de gezinnen van vele gemobili-
poerden, de taak van de school als opvoed
kundig milieu belangrijk is verzwaard.
Nu de regeering maatregelen neemt tot
krachtige bestryding der werkloosheid,
mag niet over het hoofd gezien worden, dat
iedere bezitter eener acte, die door schaal-
verbetering een plaats als onderwijzer ver
krijgt, een werklooze minder beteekent, al
dus wordt in het adres gezegd.
Hierdoor kan dus tegelijkertijd een eind
gemaakt worden aan den hoogst onge-
wenschten en met alle begrippen van so
ciale rechtvaardigheid strijdenden toestand,
die ontstaan is door het te werk stellen van
zgn. „kweekelmgen met akte" tegen ge
ringe, of zelfs in het geheel geen, beloo?
nïng.
De commissie verzoekt daarom alsnog
gelden beschikbaar te stellen, waardoor het
mogelyk zal zijn, ingjaande i Januari 1940
een verbetering der huidige schalen tot
stand te brengen.
Komt er verbetering in contrabande-
controle?
Invoering van het Navycert-
Zooals reeds eerder ls aangekondigd,
is de Engelsche regeering voornemens
wijziging tc brengen in het systeem van
contrabande-controle, waardoor de
wachttijden van de neutrale schepen in
de controle-havens Kirkwall, Weymouth
en de Downs aanmerkelijk kunnen wor
den bekort
Ongetwijfeld zullen de Nederlandsche
reederijen dit voornemens met een zucht
van verlichting vernemen. Het lange op
onthoud, waarbij wachttijden van 20 en
meer dagen geen zeldzaamheden waren,
veroorzaakten niet alleen groote schade
posten voor de betrokken reederijen,
maar dreigden ook moeilijkheden te
doen ontstaan .in onze overzeesche ver*
bindingen Afgewacht dient echter te
worden, of het nieuwe systeem werkelijk
het effect sorteert, dat men er zich van
voorstelt.
Het nieuwe stelsel, dat men op het
oog heeft, zal den naam „Navycert"
systeem dragen. Deze navycerts kan men
beschouwen als een soort commercieele
paspoorten. Zij worden uitgegeven voor
het transport van góederen naar neu
trale landen, indien ten genoege van het
ministerie van Economische Oorlogvoe
ring bewezen is, dat zij door den lmpof-
teur in het andere land niet naar
Duitschland uitgevoerd zullen worden.
Zij dienen dus ter vergemakkelijking van
den bona fide handel. Goederenverzen
dingen, die hierdoor gedekt worden, zul
len verzekerd zijn van een gunstige be
handeling.
Men is voornemens dit systeem zoo
spoedig mogelijk ln te voeren,hoewel
Het ontbreekt den menschen niet aan
kracht, maar aan wil.
VICTOR HUGO.
FEUILLETON.
Roman van
NORBERT GARAI.
Nadruk verboden.
2A
Waarom mr. Glenister niet naar
Weihaiwei 1
Mr. Glenister, de reizende reporter van
de „Daily Mail", heeft een interessante
ontmoeting gehad. Hij heeft kennis ge
maakt met den Nederlandschen inge
nieur Koen Brokman, die ln gezelschap
van een Japanner, eveneens te Weihai
wei is aangekomen. In de hall van het
eenige Europeesche hotel, dat de stad
rijk is, liepen zij elkaar, om zoo te zeg
gen, tegen het lijf.
De Japanner Okito had kort na hun
aankomst vernomen, dat de Engelsch-
man op kamer no. 17 met een vliegtuig
ln Weihaiwei was geland. Daar de trein
tengevolge van een staking weer eens
niet reed en de modderwegen tusschen
Weihaiwei en de Japanschc kolonie To
kio voor een auto niet te berijden waren,
verzocht de Japanner den journalist om
een onderhoud, waarbij ook Brokman
tegenwoordig zou zijn.
En zoo ontmoeten zij elkaar nu in de
hall van het hotel. Daar men zich door
den piloot van de G. 77 heeft laten ver
tellen, dat Glenister het vliegtuig voor
veertien dagen heeft gehuurd, tracht
men laatstgenoemde er toe over te halen
hun de machine voor een tocht naar het
petroleummeer ter beschikking te stellen
en zoo komen zij al direct bij het begin
van het gesprek tot de verrassende ont
dekking, dat zij alle drie hetzelfde doel
voor oogen hebben: het petroleummeer
in de kolonie Tokio.
Glenister is zichtbaar teleurgesteld.
Ik dacht nog wel, zegt hij moppe
rend, dat ik een geweldige sensatie op
het spoor was, maar hgt schijnt, dat de
heele wereld al van het bestaan van dat
meer afweet.
De heele wereld is wel wat overdre
ven, antwoordt Brokman lachend, maar
ln Japan en in Rusland is men toch wel
eenigszins op de hoogte.
Glenister luistert plotseling weer ge
ïnteresseerd.
Japan en Rusland? Wel, dan ls er
misschien toch nog sprake van een sen
satie...
Okito tracht het gesprek een wending
te geven, welke hem verkieselijker lijkt.
Mag ik mr. Glenister vragen, of hij
reeds besloten heeft wanneer hij uit
Weihaiwei denkt te vertrekken?
Glenister kauwt min of meer ontstemd
op de punt van zijn sigaar.
Eigenlijk niet. Ik dacht, dat hier
een Amerikaansch eskader op bezoek
zou komen, maar Ik hoorde vandaag op
het Amerikaansche consulaat, dat dit
bezoek eenige weken is uitgesteld. Ik
denk er natuurlijk niet aan om zoolang
te wafchten. Als u wilt,
gen al vertrekken. In de cabine is plaats
voor drie personen.
Brokman wil zijn dank betuigen, maar
Glenister valt hem in de rede:
Spaart u zich die moeite, mr. Brok
man. Ik interesseer me zelf bijzonder
voor de geschiedenis van dat petroleum
meer. Ik (J>en zelfs blij, dat er een vak
man meegaat. Bovendien schijn ik steeds
reisgezelschap te moeten hebben. Een
vermakelijke geschiedenis! Op de heen
reis vloog ik met twee kinderen van
Sjanghai naar de Japansche kolonie
Tokio, die in de onmiddellijke nabijheid
van het meer ligt. Een zestienjarig meis
je een alleraardigst kind moet Ik zeg
gen! en haar broertje. Het tweetal
was op de Engelsche Missieschool en
moest naar huls worden gebracht. Hun
vader scheen ook in Amerika te zijn ge
weest, in Californië, naar het meisje mij
vertelde..
Hij bladert in zijn portefeuille en
haalt er een foto uit.
Hier hebt u tevens een plaatje van
het petroleummeer, mr. Brokman. Laat
Ik u vooruit waarschuwen: bepaald aan
trekkelijk is het niet. Want hier ziet
u dat zwarte daar op het plateau dat
is lava! Eigenaardig wat? Op vijf kilo
meter afstand van een petroleummeer
lava!
Dicht bij het meer moet er nog een
vulcaan zijn, zegt Brokman. Hebt u daar
Iets van bemerkt?
Natuurlijk. Ik zag zelfs de rook j
boven den top opstijgen! Bovendien
hoorde ik van die beide Japannertjes,
dat er ln de omgeving vaak aardbevin
gen voorkomen. Ik heb niet veel ver
stand van boortorens, maar ik zou toch
wel eens willen weten, wat u zich daar
van voorstelt. Als de aarde niet stilstaat,
mr. Brokman, hoe denkt u dan uw ma
chines te verankeren?
Ik heb daar al wat op bedacht,
antwoordt Brokman peinzend. Bij ge
legenheid zal Ik u dat wel eens vertpllen.
Ik hoop, dat u woord houdt. Daar
mee kunt u zich dan revancheeren voor
uw gratis vliegtocht. Ik kan voor mijn,
blad van alles gebruiken. Pioniers op het
gebied der techniek en zoo... Ja en
dit hier zijn de beide kinderen dat wil
zeggen, kinderen zijn het eigenlijk niet.
Het meisje is vrijwel volwasken. Ik houd
van dat soort klein, geestig, bij de
hand, slagvaardig... Ik kan u wel zeggen,
als ik niet zoowat grootvader was, zou ik
me met een stap over het rassenvraag
stuk heenzetten!
Goedmoedig glimlachend laat hij Brok
man de foto van zijn beide reisgenooten
zien. Mizu en Ischaro naast een verkool
de den. Een beetje verlegen, maar toch
nieuwsgierig schijnen zij den bewonde
raar van de foto aan te zien.
Als ook Okito het kiekje bekijkt, maakt
hij zoo'n onhandig gebaar van verras
sing, dat Brokman hem vraagt, of hij de
beide kinderen misschien kent.
Okito knikt. I
Het zijn de kinderen van Nashigata,
zegt hij zachtjes.
Brokman werpt een zijdelingschen blik
op den Japanner. Wat zou er in hem
omgaan? Gewetenswroeging? Berouw?
Misschien heeft hij ook geen reden om
hem te wantrouwen. Mogelijk, dat hij
niet de moordenaar van Nashigata is-
Brokman heeft zijn pogingen om dit
geheim te doorgronden, opgegeven. OkltQ
is veel te sluw om zich zoo maar bloot
te geven. In de blijkbaar onschuldigste
vraag ontdekt hij onmiddellijk de val en
een handig, nietszeggend antwoord is
dan het eenige resultaat.
Ja, het Oosten te doorgronden....
Maar wat gaat het Brokman tenslotte
aan? Hij is Immers niet hierheen geko
men om een moordzaak op te helderen.
Er zijn andere problemen, die hem
bezig houden. Wat Glenister zooeven zei,
was volkomen Juist: als do aarde niet
stil staat, hoe moet hij dan zijn machi
nes verankeren?
Ja, Ja, als hij behoorlijk werk wil leve
ren, zal hij goed doen zich niet met on
noodlge dingen bezig te houden
Okito staat op en vraagt verlof zich te
mogen terugtrekken. Als mr. Glenister
zich daarmee vereenigen kan, wil hij
maar liefst den piloot opzoeken om hem
mee te deelen, dat het vliegtuig morgen
vroeg gereed moet zijn voor de start.
Zullen we samen nog een whiskey
drinken? vraagt Glenister, ais de Japan
ner dc hall verlaten heeft. Brokman
stemt toe en als de kellner het bestelde
heeft gebracht, zegt hij, zich tot den re
porter wendend: Interesseert u zich
voor crlmineele gevallen?
(Wordt vervolgd.)
aanvankelijk niet voor alle goederen en
landen De functioneering van het stelsel
9*1 ongeveer aldus zijn, dat de exporteur
zich in verbinding stelt met den Brit
schen conaulairen vertegenwoordiger en
hem bijzohderheden verstrekt omtrent
den aard der goederen, land van bestem
ming ontvanger, enz. Wanneer de aan
vrage goedgekeurd wordt, wordt een
navycert verstrekt. Bij aankomst van het
schiD waarmee de zending wordt ver
voerd',, aan de controlebasis, dient de
navycert als paspoort.
Overigens deelde men aan het minis
terie van Economische Oorlogvoering te
Londen mede, dat bij het oponthoud"
voor neutrale schepen aan de controle
bases een aanmerkelijk verbetering in
getreden is. In de eerste plaats hangt dit
natuurlijk af van den tijd, die noodig is
om de vereischtc garantie van de neu
trale regecring of den importeur te ver
zijgen, en van den aard der lading van
de schepen. Het spreekt vanzelf, dat voor
buikladingen de procedure korter is dan
bij gemengde ladingen. Voor de eerste
soort; van ladingen behoeft, zoo zei men,
de vertraging niet meel dan twee of drie
dagen te bedragen. Voor gemengde
ladingen ohgeveer vier. Indien de waar
borgen van te voren verkregen zijn, be
hoeft er zelfs ln het geheel geen vertra
ging te zijn.
H.M. de Koningin naai leger-
oefeningen op de Veluwe.
H. M. Jde Koningin Is vanochtend met
deri gewonen trein van kwart voor acht
van het Staatsspoorstation in Den Haag
naar Het Loo vertrokken, om de leger-
oefeningen op de Veluwe bij te wonen.
Vijf minuten voor het vertrek van deze
trein arriveerde H. M. per auto aan het
station. H. M. was vergezeld van haar
hofdame jkvr. A. baronesse Schimmel-
penninck van der Oye en van haar ad-
pudant, generaal-majoor titulair jhr. W.
C. M. de Jonge vanEllemeet. Aan het
station waren ter ontvangst aanwezig do
directeur van de Nederlandsche Spoor
wegen, prof. dr. ir. J Goudrlaan, de sta
tionschef de heer H. Lutgert en de offi
cier van de marechaussee luitenant A.
J. F. M. Egter van Wissekerke, vroeger
ordonnans-officier van H. M., die het
gezelschap tot Apeldoorn begeleidde.
H. M. was gekleed in een eenvoudige
grijze reiscape. met grijs bont afgezet.
Zij droeg een daarbijpassenden grijzen
hoed.
Na een korte begroeting in do wacht
kamer stapte H. M. met haar gevolg in
den gereedstaanden trein, waarin een
rijtuig voor H. M. was gereserveerd. Het
was geen salonrijtuig, öaar deze trein
een dieseltrein was en het aanhaken van
een salonrijtuig daarbij niet mogelijk ls.
Precies kwart voor acht vertrok dc
trein in de richting Utrecht.
Om 9.25 uur arriveerde H. M. de Ko
ningin ln Apeldoorn, vanwaar zij per
auto naar Het Loo ging. In den loop van
den ochtend heeft H. M. de Koningin
eenlgo legerafdeeiingen geïnspecteerd,
welke te Loenen op de Veluwe waren
samengetrokken.
De Prins bezichtigt hospitaalschepen.
Prins Bernhard heeft vandaag namens
H. M. de Koningin, vergezeld van zijn
waarnemenden adjudant majoor H. J
Phaff, eenige in aanbouw zijnde hospi-
taalschepen bezichtigd, welke liggen bij
de N.V Van de Giessen en Zonens
Scheepswerven te Krimpen a. d. IJsscl.
Algemeen Steuncomité 1939.
Landelijke collecte voorbereid.
Tot de onderscheidene maatregelen,
welke het Algemeen Steuncomité 1939
beoogt te treffen, om zich de noodlgc
middelen te verschaffen, behoort uit den
aard der zaak een groote landelijke col
lecte aan de hulzen en op straat.
De minister van Binnenlandsche Zaken
heeft reeds de burgemeester door tus-
schenkomst van de commissarissen der
Koningin uitgenoodigd, dïiartoe de noo-
dige stappen te doen. Met het oog op de
voorbereiding zal het echter vermoede
lijk nog eenige weken duren, voordat de
inzameling kan plaats hebben.
De firma Begeer te Voorschoten heeft
welwillend aangeboden de benoodigd<
ontwerpen, modetien en stempels voor
een penning of een speldje ter beschik
king te stellen.
STADSNIEUWS.
gemengde berichten.
Zevenduizend kg. spek in beslag
genomen.
Zevenduizend kilogram spek is in be
slag genomen bij een firma met eenige
filialen te Maastricht De politie heeft
proces-verbaal opgemaakt terzake van
overtreding der Prijsopdrijvingswet.
niSïf ïrma verkocht ln haar filialen
Geldersch spek tien tot veertien cent per
kilogram duurder dan de prijs voor 28
«H*» was- In een koelcel ls een hoe-
veeineid spek van ongeveer zevenduizend
Kilogram in beslag" genomen, toebehoo-
rende aan bovenbedoelde firma. Dit spek
was sedert 8 Juni opgeslagen en werd
mans tegen verhoogden prijs verkocht.
Motorscheepje gestrand.
Reddingboot Brandaris uitgevaren.
vanmorgen is de motorreddingboot
omstreeks 6 uur van Terschel-
ng uitgevaren naar een op de gronden
Kestrand motorscheepje de „Union". De
de bemanning, be
ende uit 7 koppen, gered en keert
ug naar de haven van Terschelling.
Brandweerman overleden.
4a"^ari«® brandweerman J. A.
ttÏÏ118.01® blJ het ongeluk met de brand-
to/? :,dat op 11 dezer °P den Vaart-
WJ\ Hilversum plaats had, gewond
<w' ï1 de Dlacones8eninrichting al-
war overleden.
GOUDA, 20 Oct. 1939.
GASMASKERS VOOR DE
BURGERIJ.
Bestellingen moeten aan de
postkantoren geschieden.
Met Ingang van Maandag 23 October
zullen aan dc verschillende postkanto
ren, bij-postkantoren, hulpkantoren* en
poststations bestellingen worden aange
nomen van gasmaskers voor de burgerij.
De prijzen varleeren van 3.50 tot 6.25.
Er worden twee merken beschikbaar
gesteld. Het goedkoopste, zonder draag-
zak, zal 3.50 kosten; het betere merk
kost zonder draagzak 5.50 en mot
draagzak 6.25. Tegelijkertijd bij de be
stelling moet het bedrag betaald worden.
Degenen, die voornemens zijn, zich
gasmaskers aan te schaffen, moeten zich
eerst in het bezit stellen van een formu
lier, onderteekend door den burgemees
ter der gemeente, waar de gegadigden
woonachtig zijn en waarop de ma^
nauwkeurig zal worden aangegeven.
Voorshands komen voor levering ln
aanmerking
1. Vcritex-gasmaskers, leverbaar in
maten l, 2 en 3 en in kindermaten be
stemd voor de leeftijden van 5—12 jaar;
2. „Duiker"-gasmaskers, leverbiar in
maten 5 en 7.
Deze gasmaskers worden voorloopig
verkrijgbaar gesteld tegen de volgende
prijzen:
a. Veritex-gasmaskers, alleen tc leve
ren zonder draagzak 3.50;
b. „Duiker"-gasmaskcrs, zonder draag
zak 5.50;
c. „Duiker"-gasmaskers, met draagzak
6.25.
Veritex-gasmaskers zijn bestemd voor
personen, die in omstandigheden, dat
van het gasmasker gebruik moet worden
gemaakt, geen of weinig lichamelijken
arbeid hebben te verrichten. „Duiker"-
gasm^iskers zijn in het bijzonder voor
do overige personen geschikt.
Voor zoover de bestelde gasmaskers
niet uit den aanwezigen voorraad lever
baar 'zijn, zijn de prijzen vrijblijvend.
Met het oog op eventueele stijging van
de prijzen der grondstoffen, is het in
het gelang van hen, die zich een gas
masker willen aanschaffen, gcwenscht,
zoo spoedig mogelijk tot bestelling over
Tegelijk met de bestelling zal het ver
schuldigde bedrag ten'postkantore moe
ten wlorden betaald.
Ten| einde de verzendkosten zooveel
mogelijk te beperken, worden de inge-
komeiji bestellingen door den directeur
van het (hoofd-)postkantoor tweemaal
per wéék, n.l. des Woensdags en des Za-
terdags na afloop van den dienst ge
plaatst Deze plaatsing geschiedt door
tusschenkomst van den inspecteur voor
de bescherming van de bevolking tegen
luchtaanvallen, die op deze wijze bij een
tijdelijke opeenhooping van bestellingen
kan zorgdragen voor een redelijke ver
deeling van den onmiddellijk beschik
baren voorraad over de d&ajrvoor in
aanmerking komende gemeenten. De
leveranciers zenden de gasmaskers toe
aan de postkantoren, waar de bestellin
gen zijn opgenomen. Deze kantoren zor
gen voor de uitreiking aan belangheb
benden.
Paardenmarkt.
Hooge prijzen, stugge handel.
De heden gehouden paardenmarkt
heeft zich gekenmerkt door matigen
aanvoer, hooge prijzen en slechten han
del Er werden 378 dieren ter markt aan
gevoerd, waar door het miezerige weer
een kille stemming heerschte. De aan
voer was vrijwel gelijk aan die van vorig
jaar, toen er 396 stuks waren. De prijzen
waren in alle categorie aanmerkelijk
hooger, en ln het bijzonder voor luxe
paarden, werkpaarden en hitten golden
stijve prijzen De animo om te koopen
was echter niet groot. Het marktbericht
kpreekt van stuggen handel en inder
daad, talrijke dieren hebben den gehee
len ochtend aan de lijn gestaan, om ten
slotte door de eigenaars weer te worden,
medegevoerd.
De prijzen waren: luxe paarden 425—
500, werkpaarden 275—3.50, 2f-Jarigen
200350, 1|-jarigen 200-300, veulens
f 100—125, hitten f 200—250, slachtpaar-
den f 150—^00,
Kolonel M. M. Eyssel. t
Te Hilversum is, 68 Jaar oud, overleden
onze oud-stadgenoot de gep. kolonel der
infanterie M. M. Eyssell.
2 Januari 1871 in Den Haag geboren,
werd hij 3 Aug 1391 tweede luitenant bij
het 4e reg infanterie, waarbij hij 19
Febr. 1895 eerste luitenant en 17 Aug. 1897
adjudant werd. 13 Mei 1901 werd hij over
geplaatst bij de Jagers, 1 Nov. 1902 ge
detacheerd bij de Inspectie van het Mil.
Onderwijs, en na 1 Nov. 1904 zijn studie
aan de Hoogere Krijgsacademie te zijn
aangevangen, l Mei 1906 bevorderd tot
kapitein bij het 8e reg. infanterie, l Nov.
1907, toen de studie voltooid was, ging
hij naar het 4e regiment, dat hij 21 Mei
1910 weer wisselde met de Jagers.
16 April bevorderd tot majoor werd hij
Ingedeeld bij het 9e reg. Infanterie, van
waar hij 9 Mei 1919 naar de Grenadiers
ging. l Mei 1922 werd hij luit.-kolonel en
commandant van het 9e regiment. 17
April 1926 kolonel en commandant van
de ïVe brigade. 1 October 1927 verliet ko
lonel Eyssell den dienst om op 1 Dec. to
worden benoemd tot rcs.-kolonel, eerst
bij zijn oude brigade, na 1 Maart 1928 bij
den staf der infanterie tot hij 1 Dec. 1932
voorgoed den militairen dienst verliet.
Kolonel Eyssell, die officier ln de orde
van Oranje Nassau was, zal Zaterdag a.s.
te 3 uur des middags op de Algemeene
Begraafplaats ln Den Haag worden ter
aarde besteld.
Faillissement opgeheven.
Het faillissement van Z. A. Duyven-
bode, kweeker, is opgeheven.
Dempen van de Nieoiwehaven.
Aanbesteding oo 31 October.
Naar wij vernemen, zullen B. en W. op
31 October a.s. het rioleeren en dempen van
de Nieuwehaven van Vrouwesteeg tot
Gouwe aanbesteden.
Concert voor de militairen.
•Het mannenkoor „Apollo" zal a.s. I n-
dor dag in de Reunie-Bloscoop een -
ub («ven voor do mttttalren»
De hoofd-commissaris van politie te
Amsterdam geeft in overweging, aL -
rens eenigerlei functie te aanvaarden bij
de ,Verbruiksartikelen Verkoop Centrale
A.D.V.A." (Altijd Durend Verbruiks Ar
tikel), gevestigd Keizersgracht 153 te
Amsterdam, bij zijn administratie in
lichtingen in te winnen
Goudsche Mixed Hockeyclub G.M.H.C.
Het bestuur van de Goüdsche Mixed
Hockeyclub deelt ons mede, dat het be
stuur voor het seizoen 1939—1940 als
volgt is samengesteld: A. W. van Eyk,
voorzitter; F. C. Hullcman, secretaresse.,
Kleiweg 20; R. M. Gallas, penningmees
ter; A. Steensma, commissaris van ma
teriaal; J. A. Dortland, bestuurslid.
Rijwiel ontvreemd.
Ten nadeele van een kweekeling te
Nieuwerkerk a. d. IJssel is op den Groe-
neweg een yijwlel ontvreemd.
AGENDA.
Schouwburg-BioscoopDrie handige
meisjes worden groot.
Zondag 10.30 uur: Het complot der 39
stappen.
Thaüa-Theater: Jongensstad.
Reünie-Bioscoop: De groote zeeslag en
Verwaarloosde jeugd
Zondag 10.30 uur: Een radio-mysterie.
Woensdag 2 uur: Reiziger in tractors.
20 Oct. 8.15 uur Kunstmin. Voordracht C. A
M. Spruyt voor militairen.
23 en 24 Oct. Collecte Comité tot leniging
van stille armoede.
24 Oct. 8 uur: Interlapin Cursus trans
portcolonne Roode Kruis.
24 Oct., 8.15 uur. Reünie. Eerste voordrach
lèerga g prof. dr. H. J. Jordan voor
Volksuniversiteit.
26 Oct. 10 uur Ons Genoegen. Inspectie-
I Vergadering onderwijzend personeel.
28 Oct. 8.30 uur Kunstmin. Dansavond le-
den sociëteit Ons Genoegen.
UIT DEN OMTREK.
BODEGRAVEN.
Nutf-Departement.
Vanwege het Nuts-Departement v;erd
een filmvertooning gegeven in de groote
zaat van Hotel Van Haaf ten alhier, op 1.1.
V'c t nsdagavond. „Stormduivels" heeft de
zeer talrijke aanwezigen zeer voldaan. Er
waren naar schatti-g bijna 250 personen
aanwezig,
De weg Bodegraven—Gouda gereed.
De weg BodegravenGouda, welke lan
gen tijd in hérstelling en wijziging is ge
weest, kwam) Woensdag j.l. gereed. Men
rydt thans over den hoogen brug, van waa'
Tien een mooi uitlicht heeft over de landc-
ryen enz.
SPORT EN WEDSTRIJDEN.
1 VOETBAL.
Programma voor Zondag.
Goudsche Voetbalbond.
Ie klasse: GSV 3—ON A 4; Groene weg 1
IMoercapelle 1; Stolwijk l—Gouderak 2;
Bergambacht l—Gouda 4.
Overgangsklasse: Dilettant 2—Lekker-
kerk 2; Haastrecht 2—Groot Ammers 1;
Ouderkerk 1—Moordrecht 2.
2e klasse A: Bosk. Boys 2—Nieuwkoop 1
Overschotje- 1*—Gouda 6; Olympla 4
GSV 4, 11 uur; Woerden 2—Waddinx-
veen 2.
I 2e klasse B: ONA 6—Olympia 5, 11 uur;
Nieuwerkerk 2—Woerden 3.
3e klasse A: Bodegraven 2—Moordrecht
3, 2.30 uur; Moercapelle 2—Zwervers 3.
j 3e klasse B: Groot-Ammers 2—Am-
merst. SV 3; Schoonhoven 3—Oudewater
2, 12 uur; GSV 5—Bergambacht 2, u-uur.
KORFBAL.
Programma voor Zondag.
Kon. Ned. Ko'rfbalbond.
Se klasse B: Die HagheD.K.C. 2; Hou
Hand—Olympia; Ter Gouw—Trekvogels.
LAATSTE BERICHTEN.
Het verdrag tusschen Sovjet-Rusland
en Litauen nog niet geteekend.
KOWNO, 20 Oct. Volgens een officieele
mededeeling zou vanmorgen het verdrag
Sovjet-Rusland—Litauen worden onder
teekend. De onderteekening heeft even
wel nog niet plaats gevonden.
Aardschokken in Amerika.
In het grootste deel van Nieuw Enge-^
land en Quebec werden gisteren om 6.54
uur aardschokken waargenomen. Te
Quebec bleven de groote uurwerken stil
staan en vluchtten verscheiden inwo
ners op straat. Te Montreal rinkelden de
ruiten. De seismograaf van Harvard werd
gedurende twintig minuten buiten wer
king gesteld. De aardschokken vertoon
den groote gelijkenis met die van 1921,
welke de transatlantische kabels stoor
den. Men gelooft, dat het centrum ln
den Atlantische Oceaan moet worden
gezocht.
Een waarschuwing aan de
neutrale landen.
BERLIJN, 20 Oct. Het D.N.B. meldt.
Naar men weet heeft de Engelsche regeo-
rmg de neutrale landen aangebeden hm
koopvaardijschepen ln convooi te laten va
ren onder bescherming van Britsche oor-
RSKhepen. De Duitsche regeerln* heeft
thans de neutrale staten er op gewezen dat
nien wel moet weten dat by ingaan op hït
Britsche voorstel, volkenrechterlyk de neu-
l'aliteit van die schepen niet meer wordt
erkend en zy als een vijandelijk convooi zul
len worden behandeld.
Bedrijvigheid van de artillerie.
Het Fransche legerbericht zegt:
„Groote activiteit van patrouilles van
weerskanten, vooral in het gebied ten oos
ten van de Moezel. In deze streek was onze
artillerie buitengewoon bedrijvig. De ont
vangen inlichtingen bevestigen, dat de Duit-
?chers 16 October krachtig hebben aange
vallen over een front van ongeveer zes
kilometer oostelijk van de Moezel en 30
kilometer oostelijk van de Saar. Deze aan-
va'ien waren tegen een ledige ruimte ge-
t icht.
De cavalerie-afdeelingen, die met enk-ile
iiifauterie-detachementen gebleven waran
nn het terugtrekken van het gros der divï-
bies, welke voor offensieve doeleinden in
begin September waren gebruikt, aanvaard-
oen overeenkomstig de ontvangen orders
den terugtocht by het inzetten van het
oorbereidende artillerievuur.
Over het geheele front had deze bewe
ging, welke op zekere punten een diepte
van bijna tien k.m. had, een geslaagd ver
loop. De afdeelinigen konden zich legeren
op een tevoren bereid terrein voor de per
manente verdedigingswerken. Zij leden
slechts zeer geringe verliezen. Niettemin
werd een der detachement.jn, 1 estaande u-i
een officier en vyftig onderofficieren en
manschappen, door den vijand afgesneden.
Het gevechtsfront strekt zich thans langs
de tevoren vastgestelde lijn uit. Er werden
op verschillende punten gevangenen ge.
maakt."
Volledige overeenstemming.
De minister van luchtvaart van Frankrijk
en Engeland hebben gisteren op Franschen
bodem een samenkomst gehad. De confe
rentie, die een vervolg was op de bijeen
komsten van 12 September in Frankrijk en
22 September in Engeland, vormde een
n euwe manifestatie der Fransch-Britsche
samenwerking. De Britsche iminister.
Kingsley Wood, was de gast van «ijn Fran
schen collega Guy, Lachambre. Beide mi-
n'sters wisselden uitvoerig van gedachten
cn kwamen tot volledige overeenstemming.
De speciale correspondent van Reuter by
dc BriOsche luchtstrijdkrachten in FrankryK
meldt:
Na een bezoek van drie dagen aan Frank
rijk is Kingsley Wood kort na den middag
uil het hoofdkwartier naar Londen ver
trokken. Dinsdag heeft Wood een bezoek
gebracht aan het hoofdkwartier van het
Engelsche expeditieleger. Conferenties over
de vraag hoe en wanneer de Britsche lucht
macht in actie zal treden aawn het westelijk
front zijn eenigie dagen geleden dagelijks in
et hoofdkwartier gehouden en het is ze
ker, dat de minister tijdens zijn bezoek deze
kwestie nauwkeurig heeft bestudeerd.
De was van den Rijn.
De plotselinge en hevige was van den
Rijn heeft onverwachts in den Elzas een uit
militair oogpunt zeer bijzondere situatie
geschapen, aldus meldt Havas. In den Elzas
vormt deze rivier namelijk over eon hon
derdtal kilometers de scheiding tusschen de
beide verdedigingsstélsela.
De rivier is gerectificeerd en bij de ka
nalisatie werden de dijken opgehoogd, zin-
dat ze thans hooger zyn dar.i de vlakten
aan beide zijden van de rivier.
De meeste permanente versterkingswer-
kon, Duitsche zoowel als Fransche, bestaan
uit betonblokken en met het oog op het
ovtrstroomingsgevaar niet uit diepliggend»
kazematten. De meeste blokken zijn op den
dijk gebouwd. Het algemeene niveau van
de vlakte is in den Flzas iets hooger dan
die in Baden en'indien de was van den Rijn
de laatste dagen slijk aanvoert, waardoor
de fortiraties aan weerszijden worden be
dreigd, dan is de toestand der Duitsche ver-
f-terkingswerken volgens het Fransche pers
bureau hachelijker dan die der Fransche.
Uit Essen wordt nog gemeld, dat te Ko-
lenz bij de samenvloeiing van Rijn, Moezel
en Lahr het water gisteren twee centimeter
per uur steeg en een hoogte bereikte van
5.80 meter. Te Trier steeg de Moezel vlei
cen'imeter per uur en te Dusseldorp be
reikte de Rue een hoogte van 5.2 meter.
De luchtaanvallen op Engeland.
Uit Skagen en Noord Jutland wordt vcul-
gt rs United Press gemeld, dat er gister
middag en gisteravond ten wésten van Ska
gen een zwaar kanonvuur is gehoord.
In een schriftelijk antwoord op de vraap,
boe op 16 October Duitsche vliegtuigen d»
Firth of Forth konden bereiken alvorens zij
werden opgemerkt, heeft minister Kingsley
Wood gezegd, dat het vraagstuk van het
opvangen van vijandelijke vliegtuigen, wel
ke met een snelheid van vier mijl per mi
nuut of meer op een hoogte van 20.000 voet
of meer en met gebruikmaking van het wol
kendek naderen; zeer moeilijk is. De regee
ring acht haar verdedigingsetelsel zeer ef
fectief, zooals de feiten ook hebben bewe
zen, doch zij heeft nooit beweerd, dat niet
nu en dan een vijandelijk toestel door de
verdediging zal dringen. De patrouilles heb.
ben Maandag den vijand met veel succm
opgevangen en aangevallen. Sommige
vijandelijke toestellen wérden neergescho
ten, terwijl zij hun object aanvielen, andeVe.
terwijl zij trachtten te ontkomen. j
Weer een schip getroffen?
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt:
„Naar de Duitsche pers bericht, zijn,
Dinsdagmorgen Duitsche gevechtsvliegers,
die reeds den vorigen dag de Engelschen in
de Firth of Forth met bommen hadden be
stookt en oorlogsschepen met zware tref
fers (hadden geteisterd, opnieuw opgestegen
voor een vlucht naar de schuilhoeken van
de Engelsche „homefleet". Volgens de pers
berichten was het weer voor den aanval
buitengewoon gunstig. In Scapa Flow lagen
niet veel séheepseenheden. Op een slagschip
werden de bommen zoo snel uitgeworpen,
dat het Engelsche luchtdoelgeschut niet
kon ingrijpen. Twee voltreffers op het
schip en hoogt rook- en vuurzuilen werden
Met militaire eer.
Uit Londen wordt gemeld, dat twee Duit
sche vliegers, die Maandag bij den lucht
aanval op de Firth of Forth zijn gesneu
veld, vandaag op het kerkhof Portohei lo
met militaire eer worden begraven. Hun
overschot stond vannacht opgebaard in de
kerk van Portobello. Leden van de Rny&l
Air Force hadden de doodenwacht betrok
ken. De lijkkisten waren bedekt met haken-
bruisvlaggen.
Er zajii besprekingen gaande.
De Duitsche gezant te Moskou, Von der
Schulenburg, wordt in gewoonlijk betrouw
bare Duitsche kringen vooi» het weekend te
Berlijn verwacht. Hy zou Stalins antwoord
op de boodschap van Hitier komen brengen,
ln verband daarmede komen opnieuw in po
litieke kringen berichten opduiken, dat
Duitschland en Rusland gezamenlijk een
soort verklarihg zullen afleggen.
Reeds de vorige week werd een dergelii-
ke verklaring verwacht, maar de Duitsch-
Russische besprekingen na de afwijzing dei
geallieerden van Hitiers vredesplannen
ncDben een minder vlot verloop aan men
aanvankelijk in Duitschland hoopte. Men
verwacht in de verklaring een aankondiging
van verdere samenwerking „op elk gebied"
De verdere strategische plannen van
Duitschland- zouden alhankelijk zyn van de
Duitsch-Russische gedachtenwisseimg.
Hitier heelt gisteren het 28 September
onderteekende grens- en vriendschapsver
drag tusschen Duitschland en Kusiana ge-
raimceerd. Tegelijkertijd heelt hy ook het
by dit verdrag benooreiiüe aanvullings-prx-
tocol van 4 October geratificeerd, ln deze
aanvulling wordt een nauwkeurige om
schrijving gegeven van de belangengren»
in het Toolscne gebied Tegelykertyd neen.
net presidium van den oppersten sovjet het
verdrag en het aanvullende protocol ondei-
teekend.
WISSELKOERSEN.
19 Oct. 20 Oct.
Oficieel.
Londen 7.54 7.54
Berlijn 75.25 75.25
Parijs 4.27% 4.27%
Brussel 31-65 31.59
Zwitserland 42.27% 42.25
Kopenhagen 36.42%, 36.42%
Stockholm 44.90 44.90
Oslo 42.82% 42.82
New-York 1.88'/» 1.88%
BEURSOVERZICHT.
Geringe affaire.
Lustelooze markt. Onregelmatige
koers beweging. Amerikanen la.
ger. Beleggingen kalm.
De onberekenbare politieke toestand
maakt iedere gevolgtrekking ten opzichte
van de effectenbeurs onmogelijk en men
houdt zich dan ook geheel gereserveerd.
Vandaag was de handel van zeer goringc
afmetingen. De kleine koersinzinking in
New-York riep voor Amerikaansche fondsen
lagere noteeringen te voorschijn.
De affaire in deze papieren was echte»
verre van groot. De belangstelling concen
treerde zich, zooals gebruikelijk, in hoofd
zaak op Anaconda's en da staatsaandeelen,
waarvan vooral Republic Steels eenigie be
weging veroorzaakten. Onder beurst yd viel
een kleine verbetering waar te nemen, doch
«le aanvankelijke verliezen konden hiermede
toch geenszins worden achterhaald.
Voor Amerikaansche luchtvaartaandeelen
bestond eenige belangstelling, waarbij zich
yooral affaire ontwikkelde in North Ame
rican Aviation.
De locale, markt was zeer stil. Konmkhj-
ke werden eenige procenten lager ingezet
en zakten daarna nog een kleinigheid in en
hiermede ging de gisteren behaalde koers
winst weer geheel verloren. De belangstel
ling voor scheepvaartfondsen was sterk ge
luwd.
In rubberaandeelen ging wtinig om. Air-
at erdam Rubbers kwamen in de onmiddel-
Like nabijheid van de 200-procents-grens.
maar zakten later in den middag weer eer
kleinigheid in.
H.V.A.'s bewogen zich op het peil var
gisteren. De industrieelen waren verlate?
en vertoonden niets bijzonders.
Op de beleggingsafdeeling was de stem
ming voor Nederlandsche stautsoblivatiëi.
uit de jongere emissies iets veiteterd zoo
dat meerendeels iet% hoogere noteeringen tt
voorschijn kwamen. De oude schuld was
bijna onveranderd. Van de buitenlandsche
fondsen ontmoetten de 4 pGt. en-de 3^
pCt. obligatiën Frankrijk wederom eenige
kooplust. Duitsche waarden hadden een on-