J.L.BRUNS
SCHUTTELAAR
Anton Coops
een vader vanIO kinderen
DE LELIE, Hoogstraat I
KLAVER 4, B. Martenssingel 133
Voorat. Nicolaasgeschenken
goudsche courant
Grauwe Erwten 16 ct. per pond
F. STROEVE MARKT 17
WILLEM SCHULD
raincit
met één Rijksdaalder
met St. Mcolaas klaar I
Voedzaam, Smakelijk
en Goedkoop
De Goudsche Fruithandel
H. v. d. POOL
Zaterdag 18 November 1939
Tweede blad
rr vrSofr; nn^~ - t* *3
TURFMARKT - GOUDA
LEVENSMlDDELENBEDRIJF
Firma Wed. A. RIETVELD,
Luxe Artikelen, Glas-, Ontbijt-, Thee-
en Eetserviezen - Gero-Artikelen
SPEELGOEDEREN
ST. NICOLAAS
geeft dit jaar uitsluitend practische cadeaux.
PANTOFFELS en HUISSCHOENTJES
WIJDSTRAAT 23 -:- GOUDA.
Haast U HOLLAND HUIS LOTERIJ
Prl|s per Lot f 0.60
Notaris J. van Kranenburg
WINKELHUIS,
WINKELHUIS.
WINKELHUIS,
WOONHUIS,
WOONHUIS,
Notaris J. van Kranenburg
Onroerende goederen:
WINKEL- en WOONHUIS,
Woonhuis met bovenwoning
WOONHUIS,
WOONHUIS,
PAKHUIS,
PAKHUIS,
PAKHUIS,
Het Tandheelk. Instituut
HOLLANDIA
VERPLAATST
naar Markt, Café De Beurs.
Drogist - Wiidstraat 31
Levertraan
Jecovitol
Scott's Emulsion
Sanostol
LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek
r. IJZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda.
ATEP TOONBANK
ATEP TOONBANK het St. Nicolaaswonder.
Mej. v. d. HEUVEL.
DE RIJKSWEG VOOR SNELVERKEER
DEN HAAG-ROTTERDAM-UTRECHT.
Openstelling binnenkort.
De afstand Voorburg-Utrecht tot 50 K.M. verkort.
De totale kosten I8V2 millioen.
De A.N.W.B. een baken op den weg.
Water, bondgenoot van Nederland.
Bekendmaking van den
commandant der vesting
Holland.
De neutraliteit van
Nederland en België,
Nauwere Britsch-Fransche
samenwerking.
Spaalschorf
<*#r aardig mgdal, I
dtiiifi». maai 45
Kanten Klaad|a»
mooi* patronan, in rond
an ovaal 49
Fauteuil Kloadfas
handwork filet, z*tr
voordalig
Thiimutnn
vOOrg*t*k*nd m*t mo-
darn* daiiint 49
Overhanddoeken
voorgatakend mat bloyw
No<hUdkK»n
mat kindarmotfaven en
aardige tpreukan
Kinderschortjes
bleu en beige linnen
moot 55. voorgatakand'
Smyrna Kufsens
prima goaiilol, Pe'Jiicht
djsnin», 50 60 cm
Zo'n mooizelf bewerkt cadeau uit onze afdeling
Handwerken wordt altijd zeer op prijs gesteld.
N a a I - e u i
mot uitgebreid# Inhoud,7K
reedt voor
Ralsgarnituren
linnen voorgetekend 49
BLAUWE DRUIVEN BANANEN
TAFELPEREN NIEUWE VIJGEN
TAFELAPPELEN DOOSJES TUNISDADELS
SINAASAPPELEN VRUCHTEN CONSERVEN
CITROENEN DIVERSE SOORTEN NOTEN
OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN.
Prima kwaliteit Blikgroenten tegen scherp concurreerende prijzen.
I.ANGE TIENDEWEG 27 TELEFOON 331t
vindt U de GROOTSTE SORTEERING in
b«
flrgp' Speelgoed-, Aardewerk- en Glaswerkafdeeling le Etage.
Daarom hebben wjj thans een Keurcolectie
samengesteld, waarin ieder de juiste keus zal vinden.
Laat nu reeds Uw keuze reserveeren voor 5 December.
W(j bewaren 't voor U en bezorgen op den afgesproken tijd thuis.
SGHOENHANDEL,
Goedgek. b. besl. v. d. Min. v. Just. v. 26 April 19*39, 2e Afd. A. No. 1198
le PRIJS: NAAR KEUZE t. w. v. f 5000
2e PRIJS t. w. vf 2225 le PRIJS t. w. vi 1500
Voorts een groot aantal waardevolle prijzen.
Stort nog heden op postrek. 8005 v. A Ver. Holland Huizen, Wijde Kapelsteeg
1, Amsterdam-C, Tel. 35313, of zend postwissel.
Loten verkrygb. alle karat, v. d. Ned. Middenstandabank, Noord-Hollandscii
Landbouwcrediet, Ned. Landbouwbank, en bij LAFEUBER, Stoofsteeg 10 en vel''
andere agenten.
TREKKING 30 NOVEMBER A. S-
Het mooiste en doelmatigste
St. Nlcolaa cadeau
is een
U koopt NU nog voor dc
oude prijzen bij
J H. KICKEN
ZOUTMANSTRAAT 4 GOUDA
REPARATIE ONDERDEELEN.
ss
te GOUDA,
zal thans
op MAANDAG 20 NOVEMBER a.s„
des avonds 7'/j uur in Hotel „DE
ZALM" aldaar,
PUBLIEK VERKOOPEN:
Kleiweg 31. Vrij van huur.
Gouwe 13. Vrij van huur.
PAND met afz. BOVENHUIS,
Kleiwegstraat 34/34a. Met volgend
perceel verhuurd voor 12.p. w.
PAND
naast het vorige, no. 36.
Spieringstraat 59. In eigen gebruik.
IJssellaan 45. In eigen gebruik.
Const. Huygensstraat 68. Verhuurd
voor 5.75 p. w.
Bezichtiging als gewoonlijk. Be
taaldag 20 Dec. a.s.
te GOUDA,
zal op MAANDAG, 27 NOVEMBER
1939, des avonds 7'/j uur in Hotel
;,DE ZALM" aldaar, publiek verkoo-
pen de volgende alle te Gouda gelegen
Turfmarkt 107. Vrij van huur.
Turfmarkt '138. Beneden verhuurd
voor 5.65 per week en boven vrij
van huur.
Snoystraat 51. Vrij van huur.
Baanstraat 42. Verhuurd geweest
voor 3.per week.
Cappenersteeg 11. Vrij. van huur.
Vischsteeg 1/3. Vrij van huur.
Vischsteeg 8. Vrij van huur.
Bezichtigingde laatste 3 werk
dagen vóór en op den verkoopdag van
10 tot 12 en 2 tot 4. Aanvaarding op
den betaaldag 27 December a.s. Bree
der bij notities, gratis bij den notaris
verkrijgbaar.
Is vanaf HEDEN
Spreekuren lederen Donderdag
ochtend van 9 Vj12.
SCHOENMAKERIJ
RAAM 107-109
Verzorging en reparatie van Uw
wagen is ons toevertrouwd.
BIK-HOOIMEIJER.
Ook voor
over voor ST. NICOLAAS, werd dit een prettige tijd, want met dien
rijksdaalder kocht hij aan de
onderstaande artikelen a 10 CENT:
1 FLESCHJE PARFUM (paddenstoel),
1 VLIEGMACHINE MET KLEURKRIJT,
1 BROMTOL,
1 BAL,
1 ZAKJE KNIKKERS (210 stuks),
1 FLESCHJE KINDERPARFUM (bloempotje),
1 FLACON ODEUR IN DOOS,
1 HEEL MOOI SIGARETTENPIJPJE,
1 FLACON BRILLANTINE,
1 BORDUURDOOS, 20 x 28, 6-deelig,
1 DOOS KRALEN (gesorteerd),
1 SPRINGTOUW MET KLOSSEN, 180 e.M. lang,
2 AUTO's IN GARAGE,
1 KAART PENSEELEN (7 stuks),
1 TELEFOON,
1 RAMMELAAR,
1 ALPHABET EN CIJFERS, uitgevoerd in bruikbaar
vlakgummi op kaart, in cellophaan verpakt,
1 PUNTENSLIJPER,
1 VULPOTLOOD, in bakkeliet,
1 KINDERBEURSJE (imitatie leder).
EN TOEN had hij nog maar voor 2 GULDEN besteed en kon zjjn
vrouw nog verrassen met:
EEN HEERLIJKE FLESCH EAU DE COLOGNE OT
EEN LUXE DOOS MET 3 STUKKEN ZEEP.
Hieronder nog eealge KWARTJES-ARTIKELEN:
Mondorgel, Atepleesplank, Fluweelen bal, Weefdoos,
Keukengamituur, Borduurdoos, Telraam, Bromtol met
muziek, fraai Kindertaschje, Locomotief op rails. Gezel
schapsspelen (4 soorten) enz. enz.
Nog eenige 50 CENT ARTIKELEN:
Flacon Eau de Cologne (in doos), Borduurdoos (16 deelig),
Babygaraituur, Figuurzaagset, Handkappen, Regenkapjes
(gevoerd), Schilderijtjes, Scheerkwast, Dieseltrein, enz.
Nog honderden andere artikelen in de prijzen van 10 cent, 25 cent
en 50 cent hebben wij voorhanden op de
ATEP-AKTIKELEN ZIJN ZEER GESCHIKT VOOR
ST. NICOLAAS UITDEELINGEN.
Voor ATEP-ARTIKELEN
en tot ST. NICOLAAS ook in
NIEUWE WEG 's-GRAUENHAGE—UTRECHT
NAAR W
HIlWMïg
V
s
OHM«1/»
DENBOSCH
9
SCHAAl lüT KJ km
i i i i
Het is
groote
1
1
voor de weggebruikers van
beteekenis dat weldra de
openstelling kan, worden verwacht van
het gedeelte van den rijksweg no. 12, den
autosnelweg, die Rotterdam en Den Haag
yerbinden met Utrecht en het verdere
oostelijke deel van het land. De K.N.A.C.
heeft dezer dagen reeds de mededeeling
gedaan aan de hand van het boven
staand kaartje dat het gedeelte Bode
graven—Ouden Rijn van dezen weg hall'
November zou worden geopend, maar
zoover is het nog niet. Dat wordt wel iets
later. Door de bemoeiingen van de Kon.
Ned. Toeristenbond A.N.W.B. is de pers
in de gelegenheid gesteld zich door den
hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat
Ir. L. J. A. Ber'gausius en de ingenieurs
Ir. G. van der Krol, Ir.A. E. J. Nap en Ir.
H. A. C. Dibbits ter plaatje te doen voor
lichten omtrent den bouw van dezen
weg, de beteekenis daarvan voor het ver
keer van West nadr Oost, waarbij de be-
stuurderen van den A.N.W.B. hebben
doen zien en verklaard op welke wijze
zij den weggebruikers tot een veliigen
gids zijn op alle punten van den weg,
waar gevaar kan dreigen.
Nu deze snelweg weldra tot Utrecht
zal gereed komen, zuilen de weggebrui-
kers daarover zonder onderscheid en-
thoosiust zijn. De weg tot Gouda reeds
was een ontzaggelijke verbetering, maar
deze verlenging is van zeer vérstrekken-
de beteekenis, vooral wanneer in het
komende jaar ook de aansluitingen naar
Noord en Zuid tot stand komen.
De Rijkswaterstaat kan met trots op
de totstandkoming van dezen grooten
snelweg wijzen, die op voortreffelijke
wijze doet Zien dat onze waterstaatsman
nen, ondanks de meest bezwarende
bodemgesteldheid, den weg weten te con-
gtrueeren, en te doen uitvoeren, die men
niet beter zou kunnen wenschen.
De lengte van dezen weg bedraagt
vanaf het beginpunt te Voorburg tot het
Verkeersplein bij Utrecht 50 K.M. Voor
den weggebruiker beteekent dit dat zijn
vroegere route Den Haag—Utrecht via
Leiden thans vla Gouda 10 K.M. korter
ls geworden, terwijl over dezen nieuwen
weg met grooteree snelheid kan worden
gereden, dan dit op de vorige route mo
gelijk en geboden was.
De totstandkoming van dezen weg n»
een geweldig werk. In 1931 is men met
den aanleg van den weg begonnen, eerst
in 1936 kon aan het wegvak Bodegraven
—Utrecht worden begonnen. Met niet
minder dan 540 eigenaren moest worden
onderhandeld over den aankoop van
grond, terwijl daarnaast allerlei vergun
ningen moesten worden verkregen
Het grondwerk van dezen weg stelde
de Rijkswaterstaat voor niet geringe
moeilijkheden. Over het gedeelte Den
Haag tot op een afstand van 3 K.M. van
Gouda bestond de grondslag uit zwarte
klei, die voldoende draagkrachtig was.
Van Gouda tot nabij Woerden moest de
^eg worden aangelegd in een gebied met
een veenbodem, waaronder zich slappe
kleilagen bevonden, waarvan de dikte
varieerde van 11 tot ongeveer 5 meter.
Deze slappe lagen zijn door zandstortln-
gen weggeperst, waarna op den zand-
bodem de verhardingen zijn aangelegd.
In het gedeelte van Woerden tot Utrecht
was ook een veengebied, doch daar had
het veen een maximum dikte van 4 M.
Daarom werd hier de geheele veenlaag
weggebaggera, waardoor een kanaal ott-
stond van 25 M. breed met een diepte
van 3 i 4 meter. Dit kanaal werd met
zand volgestort, waardoor een vaste
zandlaag werd verkregen, waarop men
bouwen kon.
Om kruisingen, met bestaande wegen
te voorkomen moesten meerdere viaduc
ten worden gemaakt, ook voor de water
verbindingen bleken een groot aantal
kunstwerken noodig. In den eigenlijken
Ve& zijn dan ook c.a. 55 kunstwerken
gebouwd, waarvan twee beweegbare
bruggen, resp te Voorburg over den Vliet
MJ Gouda over de Gouwe. Ten be
hoeve van het landelijk verkeer zijn pa
rallelwegen aangelegd en c.a. 280 kleine
brugjes gebouwd. De hieTbij afgedrukte
teekenlng van den A.N.W.B. geeft een
idee van de vele en belangrijke kunst
werken welke bij den bouw van dezen
vcg noodig zijn gebleken. Voor het over
ste deel ia deze weg een betonweg.
Aueen daar waar nog zetting van de t
aarden baan te vreezen was werd een
Bodegraven over een lengte van 6 K.M.
werd voorzien van een asfaltverbinding
op gestabiliseerde klei.
Dat de kosten van dezen weg niet ge
ring zijn is duidelijk; tot nu toe bedra
gen deze totaal ongeveer 181 millioen
gulden of wel rond 370.000 per K.M.
Bij den aanleg van dezen weg ls er
ook aandacht aan geschonken om het
landschap niet te zeer aan te tasten, en
om deze wegen, waaraan geenorlei be
bouwing staat, niet eentonig te maken.
Zoo wei door het aanbrengen van beplan
tingen tusschen de rijbanen als door den
aanleg langs bestaande wegen, is het
eentonige hier weggenomen. Op meer
dere punten moeten nog benzinestations
verschijnen, waar de weggebruiker be
halve benzine ook hulp kan krijgen wan
neer hij die noodig mocht hebben. Voor-
looplg zal men het echter nog zonder
deze moeten doen.
De wegwijzers en borden zijn
veilige bakens.
Deze nieuwe weg is schitterend, maai*
deze weg stijgt in beteekenis door de
wijze waarop de A.N.W.B. voor den weg
gebruiker zorgt. Niet alleen de wegwij
zers, doch thans ook de richtingborden,
en vóórrichtingsborden, die den automo
bilist al tijdig waarschuwen dat hij ter
dege moet uitzien en snelheid moet ver
minderen bij punten waai- dit wordt ver-
elscht, toonen dat de A.N.W.B. oen goede
gids is op den weg, een beveiliger tegen
gevaren, die dreigen. Dat de plaatsing
dezer wegwijzers en borden en de aan
duiding van de afstanden veel arbeid
en zorg vereischt, kan men zich inden
ken. Daarvoor is een heele staf noodig,
want een kleine verandering in aistand
b.v. door wegverkorting, kan een zeei
groot aantal wijzigingen op borden nood
zakelijk maken, wat ook beduidende kos
ten met zich brengt. Wanneer men wee
dat de A.N.W.B. jaarlijks 75.000 uitgeeft
alleen aan de uitbreiding en instandhou
ding van de bewegwijzing, dan blijkt
daaruit dat het zeer noodig is dat ieder
weggebruiker, die telken male opnieuw
de zorg en de hulp van den A.N.W.B.
ervaart, lid van dezen bond moet zijn.
Maai* hét schijnt dat daaraan nog heel
wat ontbreekt. Dat moest niet zoo zijn.
Om zijn uitnemend werk naar behooren
te vervullen zijn meer, veel meer leden
noodig.
De totstandkoming van dezen nieuwen
weg, waarbij op de moeilijke verkeers
punten in Voorburg, bij Gouda en
Utrecht zelfs een verlichting is aange
bracht, moge er toe leiden dat de waar
deering van den weggebruiker in sterke*
mate tot biting zal mogen komen, ook
bij de A.N.W.B
In 1672 bewaarde de waterlinie ons
voor Fransdie overheersching.
HET Nederlandsche volk heeft veel aan
het water te danken Op het water
hebben de Nederlandsche zeelieden in de
Gouden Eeuw de successen weten te be
halen, waarvan ons land nu nog in hoo-
ge mate de vruchten plukt. Door het
water is en wordt nog steeds het lage
land aan de zee beschermd tegen vijan
delijke invallen. De waterlinie, die thans
in steeds grootere mate in dienst wordt
gesteld is een uitstekend bolwerk, waar
achter de Nederlanders zich betrekkelijk
veilig kunnen voelen. Het was dit reeds
in de zeventiende eeuw, toen cms land
zich moest verdedigen tegen den inval
van den Franschen koning Lodewijkden
Veertienden. Toen reeds bewees de wa
terlinie uitstekende diensten en bewaar
de Nederland voor een algeheele over
heersching.
De dooi bracht redding.
Het jaar 1672 staat in onze geschiede
nis bekend als het rampjaar. De Fran-
sche koning Lodewijk de Veertiende had
zich verbonden met den Engelschen ko
ning Karei den Tweeden en de bisschop
pen van Keulen en Munster, ten einde
aan de macht van het kleine Holland
een einde te maken. Het volk was rede
loos, de regeering radeloos en het land
reddeloos, zooals men het pleegt uit te
drukken. De staatkunde van den raads
pensionaris Johan de Witt was niet bij
machte geweest een dergelijke machtige
combinatie te verhinderen en de woede
van het volk keerde zich, geheel ten on
rechte, tegen hem en zijn broeder Cor
nells. Het riep weer om een Oranje, het
geslacht, dat zoo dikwijls in grooten
nood uitkomst had gebracht. De de Wit
ten werden op gruwelijke wijze in Den
Haag om het leven gebracht en de jeug
dige Willem III werd stadhouder. Hij
moest het land redden uit den welhaast
wanhopigen toestand En hij slaagde
daarin wonderwel. j
Lodewijk de Veertiende was ondertus-
schen ons' land binnen gevallen en was
bij het beroemde Tolhuis den Rijn over
gestoken. Willem was niet in staat hem,
niettegenstaande vele heldhaftige pogin
gen tegen te houden. Het scheen, dat de
kleine Republiek als slachtoffer moest
vallen van den Franschen veroverings
zucht. Tegelijkertijd viel de bisschop van
dan bedreigen kwam hij echter niet, *yn, evenmin voor hen, d.e een pei-
invallende dooi maakte echter aan deze
poging een einde.
Idtusschen was de politieke situatie
ook eenigszins opgeklaard. De Ei
schen begonnen hoe langer hoe minder
voor den oorlog te voelen, temeer daal
de Hollandsche vloot zich ter zee ge
ducht weerde. Ook de beipe bisschoppen
waren niet bizonder te spreken over de
voordeeien, die zij hadden weten te be
halen. Lodewijk, die inzag dat een spoe
dige beslissing op militair gebied niet te
bereiken scheer en wiens leger zich in
het vochtige klimaat onbehagelijk begon
te voelen trok ook terug, na het nutte
loozen van zijn pogingen te hebben in
gezien.
Zoo redde de waterlinie de Republiek
der Vereenigde Nederlanden in 1672.
Merkwaardig is, dat diezelfde waterlinie
het voornaamste verdedigingsmiddel
van het Koninkrijk der Nederlanden,
is zij dan ook in den loop der eeuwen
gemoderniseerd en geschikt gemaakt
voor den tegenwoordigen tijd en de mo
derne oorlogvoering. Mocht ooit het ge
vaar dreigend worden, dan zal het Ne
derlandsche volk ongetwijfeld kracht
putten uit hetgeen in 1672 gebeurde en
behalve op de grens^prsterklngen ver
trouwen op de waterlinie ter verdediging
van liet vaderland.
Verbod om zich op of binnen 300
'B« uumuue terreinen enz. te
De Lomnuuidant van de Vesting Holland
neeft een verordening ingesteld (.algemeen.
ueaencunaKing no. Z), üte in werioiig treeo.t
oumiüüeilyk na afkondiging door u© bui ge
nieesters der gemeenten, die in zyn ambts
gebied zijn gelegen.
Blykexis art. 1 van deze verordening
ban een ieder verboden zich op militaire
terreinen te bevinden of binnen een afstand
van 3UU m. van zoodanige terreinen,
wel van plaatsen, waar militaire werkzaam,
lieden worden verricht of militaire oefenin
gen worden gehouden, stil te staan, te zit
ten te liggen of zich aldaar op andere wijze
op te houden.
Dit verbod geldt blijkens art. 2
met voor hen die uit den aard van hun be-
Italië en Spanje hechten groote
waarde aan de onschendbaarheid
van Nederland en België.
In gezaghebbende kringen in Brussel
wordt het bericht bevestigd dat in Ber
lijn stappen zijn gedaan door de regee
ringen van Spanje en Italië bij de Duit-
sche regeering met betrekking tot de
neutraliteit van Nederland en België.
Beide staten zouden te kennen hebben
gegeven groote waarde te hechten aan
de onschendbaarheid van beide landen-
Coördinatie economische oorlog
voering.
Reuter meldt uit Londen:
De eerste munsters van Engeland en
Frankrijk hebben een gemeenschappe
lijke veikiarmg doen pubnoeoren, waarin
worat gezegd, dat de regelingen, welke
reeds door beide regeeringen in toepas
sing zijn gebracht, thans zijn versterkt
en voltooid, ter verzekering van het ge
meenschappelijk beleid op het gebied
van leger, luchtmacht, munitie, grond-
stollen, petroleum, voedselvoorziening,
scheepvaart en economischen oorlog.
De tenuitvoerlegging dezer werkzaam
heden is opgedragen aan een permanen-
Britscn—Fransche coördinatiecom
missie, die onverwijld zal worden inge
steld.
De bereikte .overeenstemming, welke
zoo noodig tot andere terreinen kan wor
den uitgebreid, biedt opnieuw het bewijs,
dat beide landen vastbesloten zijn hun
Krachtsinspanning voor den oorlog in
zoo groot mogelijken omvang te coör-
dineeren. Op deze wijze zijn de regelin
gen inzake de organisatie van het ge
meenschappelijk beleid, welke in den
vorig en oorlog pas na het derde Jaar tot
stand waren gekomen, thans twee maan
den na het uitbreken der vijandelijk
heden in toepassing gebracht.
TSJECHISCHE HOOGESCHOLEN
VOOR DK1E JAAR GESLOTEN.
Negen Tsjechen wegens het verstoren
der orde in het protectoraat dood
geschoten, twaalfhonderd
gearresteerd.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit
Praag:
Sinds eenigen tijd probeert een groep
Tsjechische intellectuecien, in samen
werking met den gevluchten ex-president
Benesj, door kleine of grootere daden
van tegenstand, rust en orde ln het pro
tectoraat Bohemen en Moravië te ver
storen.
n worden geconstateerd, dat
de raddraaiers van deze daden van te
genstand vooral ook aan de Tsjechische
Hoogescholen te vinden zijn.
Daar deze elementen zich op 28 Octo
ber en 15 November er toe hebben laten
verleiden tegen eenige Duitschers hand7
tastelijk op te treden, zijn dc Tsjechische
hoogescholen voor den duur van drie
Jaren gesloten, negen daders doodge
schoten en een vrij groot aantal betrok
kenen gearresteerd.
OP DEN OCEAAN OF VEILIG
THUIS?
Geruchten over de Duitsche
slagschepen.
Zijn er twee kleine Duitsche slagkruisers
op den Oceaan? Van officieele zyde in En
geland heeft men dat verklaard, maar thans
komt Reuter vertellen, dat het bureau van
een neutrale staat heeft vernomen, dat de
Deutachland en de Admiral Scheer veilig
in Duitsche havens liggen. De schepen, die
op den Oceaan zyn, zouden gecamoufleerde
als slagschepen vermomde schepen zijn, die
veel langzamer en minder goed bewapend
zyn dan de slagschepen.
De neutrale berichtgever van Reuter zei,
dat men in Duitschland de berichten over
de slagschepen gaarne hoort, want men
hoopt, dat de Engelsche en de Fransche re
geering hun beste oorlogsschepen zullen
uitzenden voor een jacht in verre wateren,
waardoor de echte Duitsche slagschepen de
verzwakte vloot zouden kunnen aanvallen.
Aldus Reuter: De beschieting van de
Africa Shell geeft ook al geen oplossing.
De berichten uit Lorenzo Marquez spreken
van een Duitschen kruiser zonder nadere
aanduiding.
Inmiddels vertelt hot Engelsche ministe
rie van de Voorlichting, volgens United
Press, dat de snelle moderne Fransche
slagschepen waarschijnlijk zullen samen
werken met de Britsche marine, ten einde
de Deutschland en de Admiral Scheer op
te sporen.
De Fransche marine heeft twee slagsche
pen, de Dunkerque en de Strassbourg, wel
ke snel genoeg zijn om deze Duitsche vest-
zakslagsohepen met succes te achtervolgen
en tevens sterk genoeg om ze tot zinken
te brengen. De Britsche marine beschikt
over drie slagkruisers, de Hood, de Renow
en de Repulse.
Men lette er op, dat het bericht van Uni
ted Press spreekt van „waarschijnlijk".
Wederom een doorgaande sneltrein
BerUjtt—Benthéim v.v.
Sinds eenige dagen bestaat er weer een
rechtstreeksche spoorwegverbinding tus
schen de Duitsche hoofdstad en het douane-
slation Bentheim aan de Nederlandsche
grens. D 112 vertrekt van Berlijn Friedrich-
strasse 13 uur 42 en arriveert te Bentheim
om 19 uur 8; D 111 vertrekt van Bentheim
om 11 uur 16 en arriveert te Berlijn Frie-
driohstrasse om 16 uur 41. Beide treinen
stoppen te Hannover en te Osnabrück.
want Rabenhaupt verdedigde de liem
toevertrouwde veste .zoo uitstekend, dal
I .Bommen-Berend" woldra moest atdetn-
I zen. Het gevaar van Franschen kant was
evenwel het grootst, daar dc Holland-
1 sche vloot onder De Ruyter, in staat ge-
1 acht moest worden en het ook inderdaad
was, de Engelschen voldoende weerstand
1 te bieden. Lodewijk verdiende dus het
1 meest dc aandacht. Zijn uitstekend leger
ln het veld te overwinnen scheen wel-
haast onmogelijk en daarom riepen de
I Hollanders het water te hulp. Al het land
1 tusschen de Zuiderzee en de groote rlvte-
I ren werd onder water gezet en dit had
1 tengevolge, dat dc Fransche opmarsch
gestuit werd bU Utrecht, welke stad hen
nog Juist ln handen viel. Achter hun
waterlinie zaten de Hollanders uitste-
1 kend verschanst en de Franschen moes-
onderbreken. Wel
ten hun veldtocht
waagden zij nog een poging dieper het
land binnen te dringen, toen een strenge
kdakerverharülng toegepast, terwijl de vorst het geïnundeerde gebied in een
noordwestelijke baan tusschen Gouda en ijsvlakte herschapen had. Een plotseling
soonlyk» geldende schriftelijke vergunning
nebben verkregen en ook niet voor de(nj
gebruiker(s) van bewoonde perceelen, afge
sloten tuinen en/of erven, yvelke met be
woonde perceelen één geheel vormen en
gelegieai zijn binnen een afstand van, 300 in.
van de terreinen of plaatsen, bedoeld üi
art. 1 van deze verordening.
Zulk een; vergunning moet bij den bur
gemeester van de woonplaats van den aan
vrager worden aangevraagd op nader om-
schreven wijze.
Deze verordening verbiedt -ook het maken -
van afbeeldingen van eenig militair ter- 1
rein, militair werk, militaire werkzaamheid
of oefening. Van dit verbod 'kan eveneenk
ontheffing worden verleend en wel door
den de8betreffenden frontcom mandant of
door den commandant der Vesting Holland.
Art. 9 bepaalt, dat een ieder verplicht is
op eerste aanmaning van hen, die met ue
naleving van deze verordening zijn belast,
door te loopen en zich terstond in de rich-
Rotterdam leent 6 millioen
tegen 4 Vi P«t. a pari.
Op de gemeenteraadsvergadering van
Donderdag te Rotterdam kwam ter sprake
een voorstel tot aanvaarding van de nadere
voorwaarden, waaronder de leening van 2
November jJ. in totaal groot 6.000.000,
n.l. 4.000.000 van de Rykspostspaarbank
en 2.000.000 van het Alemeen Burgerlijk
i ensioenfonds, zal worden verstrekt. B. en
vV. schrijven ter toelichting, dat de aanbie
ding van deze lichamen, nog nadere goea-
fjeurmg van den Centralen Beleggmgsraad
behoetüe. in zyn vergadering van den I4en
November j.l. heeft de Beleggmgsraad ge
meend slechts te mogen bewilligen in een
pet. leening a pari. B. en W. achten het
onder de huidige omstandigheden ge-
wenscht de offerte onder de gewijzigde
voorwaarden te accepteeren. Na een uit
voerig debat werd het voorstel zonder hoof
delijke stemming aangenomen.
Doodenrit van korporaal,
uranaatontploïïüvgen ta munitie
wagen.
Gistermorgen kwart voor tien reden,
eenige militaire munitiewagens, z.g. cais
sons, op de Beetslaan te Soestdijk, toen
in een der wagens door onopgehelderde
oorzaak een projectiel ontploite, spoedig
gevolgd door een tweede. De manscliap-
pen die bij dezen wagen benoorden
zagen geen kans de zes paarden af
spannen welke op hol sloegen en den
wagen die ln brand,was geraakt, mee
trokken in de richting Soest Zuid.
Op den Ossendamweg verrichtte een
korporaal een zeer moedige daad door
een der voorste paarden om den nek te
springen en zich zoo eenige honderden
meters te faten meesleuren zoodat bij
op de Bundvest de paarden tot stilstand
kon brengen. Twee burgers spanden hier
de paaiden uit, tot algemeene verbazing,
daar de wagen nog steeds in brand stond
en de projectielen nog steeds ontploften.
De brandweer die dezen senaaUoneelen.
rit had meegemaakt, bluschte den wa
gen verschanst achter een muur, terwijl
de geheele omgeving door de politie werd
De caisson was geladen met 7 cm ar
tillerie granaten, en het mag een won
der heeten dat tijdens dezen rit niemand
gewond werd. Op de verschillende wegen
lagen de granaten verspreid.
paarden is ernstig gewond.
STADSNIEUWS.
Een der
ting, welke hem wordt aangewezen, te ver
wijderen. i
Overtreding van deze vero rdening worm.
gestraft met een hechtenis van ten hoogste
een maand of een geldboete ■aan ten hoog
ste 300.
GOUDA, 18 November 1939.
Luchtbeschermingsoefening.
ln Gouda en Stolwijkerstuis.
De Burgemeester van Gouda èrengrt ;r
algemeene kennis:
1. dat ingevolge machtiging van den
Minister van Binnenlandsche Zakeq van ,19
October 1939 no. 23461, afd. BjB. in dezè
gemeente en in de by den Luchtbescher
mingsdienst dezer gemeente behoorende
Buurtschap Stolwijkersluis, met toepassing
van artikel 10 der Luchtbeschermingswet
verduisteringsoefeningen zullen worden ge
houden in de na te melden luchtbescher
mingskringen, op de daarbij aangegeven
dagen tusschen 20.30 en 22 uur.
a. op Vrijdag, 24 November 1939 in do
kringen III, IV en V, omvattende resp. het
Oostelijke en het Westelyke gedeelte der
gemeente Gouda en de Buurtschap Stolwy-
kersluis en begrensd door:
kring III, het water van de Breevaart,
van de Kamemelksloot, van den Fluweelen
singel, van den Hollandschen IJssel en de
Oostelijke en Noordelijke grens der ge
meente Gouda;
kring IV, het water van de Nieuwevaart,
van den Turfsingel, van den Hollandschen
losse 1 en de Westelyke grens der gemeente
Gouda;
kring V, het water van den Hollandschen
IJssel een lijn vanaf dat water 100 Meter
ten Oosten van de spoorlijn Gouda-Schoon-
hoven, loopende in Zuidelijke richting tot
'100 meter voorbij den Tiendeweg, daarna
ombuigend in Westelyke richting tot 100
meter voorhij de Stolwijksche Vliet, vervol
gens ombuigend in Noordwestelijke rich
ting, evenwijdig loopend aan de Stolwjjk-
sche Vliet op een afstand van 100 meter,
daarna ombuigend in Westelijke richting
bij een punt gelegen 100 meter ten Zuiden
van den Gouder^tschen D(jk en tenslotte in
Noordelijke richting ombuigend naar den
Hollandschen IJssel tot het punt, gelegen
tegenover den Bosehweg in de gemeente
Gouda
b. op Woensdag, 6 December 1939 in den
kring I, omvattende de binnenstad en be
grensd door: het water van den Holland
schen IJssel, den Fluweelensingel, van den
Bleekerssingel, van den Kattensingel en
van den Turfsingel.
c, op Donderdag, 1 December 1939 m
den kring II, omvattende het Noordelijke
gedeelte der gemeente en begrensd door:
het water van de Nieuwe Vaart, van den
Kattensingel, van den Bleekerssingel, van
de Kamemelksloot en van de Breevaart en
de noordelijke grens der gemeente Gouda,
alBmede omvattende den Bodegraafaclien
straatweg tot aan de grens der gemeente
ReeuwÖk.