J.L.BRUNS SCHUTTELAAR Anton Coops een vader vanIO kinderen DE LELIE, Hoogstraat I KLAVER 4, B. Martenssingel 133 Voorat. Nicolaasgeschenken goudsche courant Grauwe Erwten 16 ct. per pond F. STROEVE MARKT 17 WILLEM SCHULD raincit met één Rijksdaalder met St. Mcolaas klaar I Voedzaam, Smakelijk en Goedkoop De Goudsche Fruithandel H. v. d. POOL Zaterdag 18 November 1939 Tweede blad rr vrSofr; nn^~ - t* *3 TURFMARKT - GOUDA LEVENSMlDDELENBEDRIJF Firma Wed. A. RIETVELD, Luxe Artikelen, Glas-, Ontbijt-, Thee- en Eetserviezen - Gero-Artikelen SPEELGOEDEREN ST. NICOLAAS geeft dit jaar uitsluitend practische cadeaux. PANTOFFELS en HUISSCHOENTJES WIJDSTRAAT 23 -:- GOUDA. Haast U HOLLAND HUIS LOTERIJ Prl|s per Lot f 0.60 Notaris J. van Kranenburg WINKELHUIS, WINKELHUIS. WINKELHUIS, WOONHUIS, WOONHUIS, Notaris J. van Kranenburg Onroerende goederen: WINKEL- en WOONHUIS, Woonhuis met bovenwoning WOONHUIS, WOONHUIS, PAKHUIS, PAKHUIS, PAKHUIS, Het Tandheelk. Instituut HOLLANDIA VERPLAATST naar Markt, Café De Beurs. Drogist - Wiidstraat 31 Levertraan Jecovitol Scott's Emulsion Sanostol LIPS' Brandkasten en Slotenfabriek r. IJZERHANDEL P. ROND Pz. - Gouda. ATEP TOONBANK ATEP TOONBANK het St. Nicolaaswonder. Mej. v. d. HEUVEL. DE RIJKSWEG VOOR SNELVERKEER DEN HAAG-ROTTERDAM-UTRECHT. Openstelling binnenkort. De afstand Voorburg-Utrecht tot 50 K.M. verkort. De totale kosten I8V2 millioen. De A.N.W.B. een baken op den weg. Water, bondgenoot van Nederland. Bekendmaking van den commandant der vesting Holland. De neutraliteit van Nederland en België, Nauwere Britsch-Fransche samenwerking. Spaalschorf <*#r aardig mgdal, I dtiiifi». maai 45 Kanten Klaad|a» mooi* patronan, in rond an ovaal 49 Fauteuil Kloadfas handwork filet, z*tr voordalig Thiimutnn vOOrg*t*k*nd m*t mo- darn* daiiint 49 Overhanddoeken voorgatakend mat bloyw No<hUdkK»n mat kindarmotfaven en aardige tpreukan Kinderschortjes bleu en beige linnen moot 55. voorgatakand' Smyrna Kufsens prima goaiilol, Pe'Jiicht djsnin», 50 60 cm Zo'n mooizelf bewerkt cadeau uit onze afdeling Handwerken wordt altijd zeer op prijs gesteld. N a a I - e u i mot uitgebreid# Inhoud,7K reedt voor Ralsgarnituren linnen voorgetekend 49 BLAUWE DRUIVEN BANANEN TAFELPEREN NIEUWE VIJGEN TAFELAPPELEN DOOSJES TUNISDADELS SINAASAPPELEN VRUCHTEN CONSERVEN CITROENEN DIVERSE SOORTEN NOTEN OUDSTE ADRES voor OPGEMAAKTE FRUITMANDEN. Prima kwaliteit Blikgroenten tegen scherp concurreerende prijzen. I.ANGE TIENDEWEG 27 TELEFOON 331t vindt U de GROOTSTE SORTEERING in b« flrgp' Speelgoed-, Aardewerk- en Glaswerkafdeeling le Etage. Daarom hebben wjj thans een Keurcolectie samengesteld, waarin ieder de juiste keus zal vinden. Laat nu reeds Uw keuze reserveeren voor 5 December. W(j bewaren 't voor U en bezorgen op den afgesproken tijd thuis. SGHOENHANDEL, Goedgek. b. besl. v. d. Min. v. Just. v. 26 April 19*39, 2e Afd. A. No. 1198 le PRIJS: NAAR KEUZE t. w. v. f 5000 2e PRIJS t. w. vf 2225 le PRIJS t. w. vi 1500 Voorts een groot aantal waardevolle prijzen. Stort nog heden op postrek. 8005 v. A Ver. Holland Huizen, Wijde Kapelsteeg 1, Amsterdam-C, Tel. 35313, of zend postwissel. Loten verkrygb. alle karat, v. d. Ned. Middenstandabank, Noord-Hollandscii Landbouwcrediet, Ned. Landbouwbank, en bij LAFEUBER, Stoofsteeg 10 en vel'' andere agenten. TREKKING 30 NOVEMBER A. S- Het mooiste en doelmatigste St. Nlcolaa cadeau is een U koopt NU nog voor dc oude prijzen bij J H. KICKEN ZOUTMANSTRAAT 4 GOUDA REPARATIE ONDERDEELEN. ss te GOUDA, zal thans op MAANDAG 20 NOVEMBER a.s„ des avonds 7'/j uur in Hotel „DE ZALM" aldaar, PUBLIEK VERKOOPEN: Kleiweg 31. Vrij van huur. Gouwe 13. Vrij van huur. PAND met afz. BOVENHUIS, Kleiwegstraat 34/34a. Met volgend perceel verhuurd voor 12.p. w. PAND naast het vorige, no. 36. Spieringstraat 59. In eigen gebruik. IJssellaan 45. In eigen gebruik. Const. Huygensstraat 68. Verhuurd voor 5.75 p. w. Bezichtiging als gewoonlijk. Be taaldag 20 Dec. a.s. te GOUDA, zal op MAANDAG, 27 NOVEMBER 1939, des avonds 7'/j uur in Hotel ;,DE ZALM" aldaar, publiek verkoo- pen de volgende alle te Gouda gelegen Turfmarkt 107. Vrij van huur. Turfmarkt '138. Beneden verhuurd voor 5.65 per week en boven vrij van huur. Snoystraat 51. Vrij van huur. Baanstraat 42. Verhuurd geweest voor 3.per week. Cappenersteeg 11. Vrij. van huur. Vischsteeg 1/3. Vrij van huur. Vischsteeg 8. Vrij van huur. Bezichtigingde laatste 3 werk dagen vóór en op den verkoopdag van 10 tot 12 en 2 tot 4. Aanvaarding op den betaaldag 27 December a.s. Bree der bij notities, gratis bij den notaris verkrijgbaar. Is vanaf HEDEN Spreekuren lederen Donderdag ochtend van 9 Vj12. SCHOENMAKERIJ RAAM 107-109 Verzorging en reparatie van Uw wagen is ons toevertrouwd. BIK-HOOIMEIJER. Ook voor over voor ST. NICOLAAS, werd dit een prettige tijd, want met dien rijksdaalder kocht hij aan de onderstaande artikelen a 10 CENT: 1 FLESCHJE PARFUM (paddenstoel), 1 VLIEGMACHINE MET KLEURKRIJT, 1 BROMTOL, 1 BAL, 1 ZAKJE KNIKKERS (210 stuks), 1 FLESCHJE KINDERPARFUM (bloempotje), 1 FLACON ODEUR IN DOOS, 1 HEEL MOOI SIGARETTENPIJPJE, 1 FLACON BRILLANTINE, 1 BORDUURDOOS, 20 x 28, 6-deelig, 1 DOOS KRALEN (gesorteerd), 1 SPRINGTOUW MET KLOSSEN, 180 e.M. lang, 2 AUTO's IN GARAGE, 1 KAART PENSEELEN (7 stuks), 1 TELEFOON, 1 RAMMELAAR, 1 ALPHABET EN CIJFERS, uitgevoerd in bruikbaar vlakgummi op kaart, in cellophaan verpakt, 1 PUNTENSLIJPER, 1 VULPOTLOOD, in bakkeliet, 1 KINDERBEURSJE (imitatie leder). EN TOEN had hij nog maar voor 2 GULDEN besteed en kon zjjn vrouw nog verrassen met: EEN HEERLIJKE FLESCH EAU DE COLOGNE OT EEN LUXE DOOS MET 3 STUKKEN ZEEP. Hieronder nog eealge KWARTJES-ARTIKELEN: Mondorgel, Atepleesplank, Fluweelen bal, Weefdoos, Keukengamituur, Borduurdoos, Telraam, Bromtol met muziek, fraai Kindertaschje, Locomotief op rails. Gezel schapsspelen (4 soorten) enz. enz. Nog eenige 50 CENT ARTIKELEN: Flacon Eau de Cologne (in doos), Borduurdoos (16 deelig), Babygaraituur, Figuurzaagset, Handkappen, Regenkapjes (gevoerd), Schilderijtjes, Scheerkwast, Dieseltrein, enz. Nog honderden andere artikelen in de prijzen van 10 cent, 25 cent en 50 cent hebben wij voorhanden op de ATEP-AKTIKELEN ZIJN ZEER GESCHIKT VOOR ST. NICOLAAS UITDEELINGEN. Voor ATEP-ARTIKELEN en tot ST. NICOLAAS ook in NIEUWE WEG 's-GRAUENHAGE—UTRECHT NAAR W HIlWMïg V s OHM«1/» DENBOSCH 9 SCHAAl lüT KJ km i i i i Het is groote 1 1 voor de weggebruikers van beteekenis dat weldra de openstelling kan, worden verwacht van het gedeelte van den rijksweg no. 12, den autosnelweg, die Rotterdam en Den Haag yerbinden met Utrecht en het verdere oostelijke deel van het land. De K.N.A.C. heeft dezer dagen reeds de mededeeling gedaan aan de hand van het boven staand kaartje dat het gedeelte Bode graven—Ouden Rijn van dezen weg hall' November zou worden geopend, maar zoover is het nog niet. Dat wordt wel iets later. Door de bemoeiingen van de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. is de pers in de gelegenheid gesteld zich door den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat Ir. L. J. A. Ber'gausius en de ingenieurs Ir. G. van der Krol, Ir.A. E. J. Nap en Ir. H. A. C. Dibbits ter plaatje te doen voor lichten omtrent den bouw van dezen weg, de beteekenis daarvan voor het ver keer van West nadr Oost, waarbij de be- stuurderen van den A.N.W.B. hebben doen zien en verklaard op welke wijze zij den weggebruikers tot een veliigen gids zijn op alle punten van den weg, waar gevaar kan dreigen. Nu deze snelweg weldra tot Utrecht zal gereed komen, zuilen de weggebrui- kers daarover zonder onderscheid en- thoosiust zijn. De weg tot Gouda reeds was een ontzaggelijke verbetering, maar deze verlenging is van zeer vérstrekken- de beteekenis, vooral wanneer in het komende jaar ook de aansluitingen naar Noord en Zuid tot stand komen. De Rijkswaterstaat kan met trots op de totstandkoming van dezen grooten snelweg wijzen, die op voortreffelijke wijze doet Zien dat onze waterstaatsman nen, ondanks de meest bezwarende bodemgesteldheid, den weg weten te con- gtrueeren, en te doen uitvoeren, die men niet beter zou kunnen wenschen. De lengte van dezen weg bedraagt vanaf het beginpunt te Voorburg tot het Verkeersplein bij Utrecht 50 K.M. Voor den weggebruiker beteekent dit dat zijn vroegere route Den Haag—Utrecht via Leiden thans vla Gouda 10 K.M. korter ls geworden, terwijl over dezen nieuwen weg met grooteree snelheid kan worden gereden, dan dit op de vorige route mo gelijk en geboden was. De totstandkoming van dezen weg n» een geweldig werk. In 1931 is men met den aanleg van den weg begonnen, eerst in 1936 kon aan het wegvak Bodegraven —Utrecht worden begonnen. Met niet minder dan 540 eigenaren moest worden onderhandeld over den aankoop van grond, terwijl daarnaast allerlei vergun ningen moesten worden verkregen Het grondwerk van dezen weg stelde de Rijkswaterstaat voor niet geringe moeilijkheden. Over het gedeelte Den Haag tot op een afstand van 3 K.M. van Gouda bestond de grondslag uit zwarte klei, die voldoende draagkrachtig was. Van Gouda tot nabij Woerden moest de ^eg worden aangelegd in een gebied met een veenbodem, waaronder zich slappe kleilagen bevonden, waarvan de dikte varieerde van 11 tot ongeveer 5 meter. Deze slappe lagen zijn door zandstortln- gen weggeperst, waarna op den zand- bodem de verhardingen zijn aangelegd. In het gedeelte van Woerden tot Utrecht was ook een veengebied, doch daar had het veen een maximum dikte van 4 M. Daarom werd hier de geheele veenlaag weggebaggera, waardoor een kanaal ott- stond van 25 M. breed met een diepte van 3 i 4 meter. Dit kanaal werd met zand volgestort, waardoor een vaste zandlaag werd verkregen, waarop men bouwen kon. Om kruisingen, met bestaande wegen te voorkomen moesten meerdere viaduc ten worden gemaakt, ook voor de water verbindingen bleken een groot aantal kunstwerken noodig. In den eigenlijken Ve& zijn dan ook c.a. 55 kunstwerken gebouwd, waarvan twee beweegbare bruggen, resp te Voorburg over den Vliet MJ Gouda over de Gouwe. Ten be hoeve van het landelijk verkeer zijn pa rallelwegen aangelegd en c.a. 280 kleine brugjes gebouwd. De hieTbij afgedrukte teekenlng van den A.N.W.B. geeft een idee van de vele en belangrijke kunst werken welke bij den bouw van dezen vcg noodig zijn gebleken. Voor het over ste deel ia deze weg een betonweg. Aueen daar waar nog zetting van de t aarden baan te vreezen was werd een Bodegraven over een lengte van 6 K.M. werd voorzien van een asfaltverbinding op gestabiliseerde klei. Dat de kosten van dezen weg niet ge ring zijn is duidelijk; tot nu toe bedra gen deze totaal ongeveer 181 millioen gulden of wel rond 370.000 per K.M. Bij den aanleg van dezen weg ls er ook aandacht aan geschonken om het landschap niet te zeer aan te tasten, en om deze wegen, waaraan geenorlei be bouwing staat, niet eentonig te maken. Zoo wei door het aanbrengen van beplan tingen tusschen de rijbanen als door den aanleg langs bestaande wegen, is het eentonige hier weggenomen. Op meer dere punten moeten nog benzinestations verschijnen, waar de weggebruiker be halve benzine ook hulp kan krijgen wan neer hij die noodig mocht hebben. Voor- looplg zal men het echter nog zonder deze moeten doen. De wegwijzers en borden zijn veilige bakens. Deze nieuwe weg is schitterend, maai* deze weg stijgt in beteekenis door de wijze waarop de A.N.W.B. voor den weg gebruiker zorgt. Niet alleen de wegwij zers, doch thans ook de richtingborden, en vóórrichtingsborden, die den automo bilist al tijdig waarschuwen dat hij ter dege moet uitzien en snelheid moet ver minderen bij punten waai- dit wordt ver- elscht, toonen dat de A.N.W.B. oen goede gids is op den weg, een beveiliger tegen gevaren, die dreigen. Dat de plaatsing dezer wegwijzers en borden en de aan duiding van de afstanden veel arbeid en zorg vereischt, kan men zich inden ken. Daarvoor is een heele staf noodig, want een kleine verandering in aistand b.v. door wegverkorting, kan een zeei groot aantal wijzigingen op borden nood zakelijk maken, wat ook beduidende kos ten met zich brengt. Wanneer men wee dat de A.N.W.B. jaarlijks 75.000 uitgeeft alleen aan de uitbreiding en instandhou ding van de bewegwijzing, dan blijkt daaruit dat het zeer noodig is dat ieder weggebruiker, die telken male opnieuw de zorg en de hulp van den A.N.W.B. ervaart, lid van dezen bond moet zijn. Maai* hét schijnt dat daaraan nog heel wat ontbreekt. Dat moest niet zoo zijn. Om zijn uitnemend werk naar behooren te vervullen zijn meer, veel meer leden noodig. De totstandkoming van dezen nieuwen weg, waarbij op de moeilijke verkeers punten in Voorburg, bij Gouda en Utrecht zelfs een verlichting is aange bracht, moge er toe leiden dat de waar deering van den weggebruiker in sterke* mate tot biting zal mogen komen, ook bij de A.N.W.B In 1672 bewaarde de waterlinie ons voor Fransdie overheersching. HET Nederlandsche volk heeft veel aan het water te danken Op het water hebben de Nederlandsche zeelieden in de Gouden Eeuw de successen weten te be halen, waarvan ons land nu nog in hoo- ge mate de vruchten plukt. Door het water is en wordt nog steeds het lage land aan de zee beschermd tegen vijan delijke invallen. De waterlinie, die thans in steeds grootere mate in dienst wordt gesteld is een uitstekend bolwerk, waar achter de Nederlanders zich betrekkelijk veilig kunnen voelen. Het was dit reeds in de zeventiende eeuw, toen cms land zich moest verdedigen tegen den inval van den Franschen koning Lodewijkden Veertienden. Toen reeds bewees de wa terlinie uitstekende diensten en bewaar de Nederland voor een algeheele over heersching. De dooi bracht redding. Het jaar 1672 staat in onze geschiede nis bekend als het rampjaar. De Fran- sche koning Lodewijk de Veertiende had zich verbonden met den Engelschen ko ning Karei den Tweeden en de bisschop pen van Keulen en Munster, ten einde aan de macht van het kleine Holland een einde te maken. Het volk was rede loos, de regeering radeloos en het land reddeloos, zooals men het pleegt uit te drukken. De staatkunde van den raads pensionaris Johan de Witt was niet bij machte geweest een dergelijke machtige combinatie te verhinderen en de woede van het volk keerde zich, geheel ten on rechte, tegen hem en zijn broeder Cor nells. Het riep weer om een Oranje, het geslacht, dat zoo dikwijls in grooten nood uitkomst had gebracht. De de Wit ten werden op gruwelijke wijze in Den Haag om het leven gebracht en de jeug dige Willem III werd stadhouder. Hij moest het land redden uit den welhaast wanhopigen toestand En hij slaagde daarin wonderwel. j Lodewijk de Veertiende was ondertus- schen ons' land binnen gevallen en was bij het beroemde Tolhuis den Rijn over gestoken. Willem was niet in staat hem, niettegenstaande vele heldhaftige pogin gen tegen te houden. Het scheen, dat de kleine Republiek als slachtoffer moest vallen van den Franschen veroverings zucht. Tegelijkertijd viel de bisschop van dan bedreigen kwam hij echter niet, *yn, evenmin voor hen, d.e een pei- invallende dooi maakte echter aan deze poging een einde. Idtusschen was de politieke situatie ook eenigszins opgeklaard. De Ei schen begonnen hoe langer hoe minder voor den oorlog te voelen, temeer daal de Hollandsche vloot zich ter zee ge ducht weerde. Ook de beipe bisschoppen waren niet bizonder te spreken over de voordeeien, die zij hadden weten te be halen. Lodewijk, die inzag dat een spoe dige beslissing op militair gebied niet te bereiken scheer en wiens leger zich in het vochtige klimaat onbehagelijk begon te voelen trok ook terug, na het nutte loozen van zijn pogingen te hebben in gezien. Zoo redde de waterlinie de Republiek der Vereenigde Nederlanden in 1672. Merkwaardig is, dat diezelfde waterlinie het voornaamste verdedigingsmiddel van het Koninkrijk der Nederlanden, is zij dan ook in den loop der eeuwen gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor den tegenwoordigen tijd en de mo derne oorlogvoering. Mocht ooit het ge vaar dreigend worden, dan zal het Ne derlandsche volk ongetwijfeld kracht putten uit hetgeen in 1672 gebeurde en behalve op de grens^prsterklngen ver trouwen op de waterlinie ter verdediging van liet vaderland. Verbod om zich op of binnen 300 'B« uumuue terreinen enz. te De Lomnuuidant van de Vesting Holland neeft een verordening ingesteld (.algemeen. ueaencunaKing no. Z), üte in werioiig treeo.t oumiüüeilyk na afkondiging door u© bui ge nieesters der gemeenten, die in zyn ambts gebied zijn gelegen. Blykexis art. 1 van deze verordening ban een ieder verboden zich op militaire terreinen te bevinden of binnen een afstand van 3UU m. van zoodanige terreinen, wel van plaatsen, waar militaire werkzaam, lieden worden verricht of militaire oefenin gen worden gehouden, stil te staan, te zit ten te liggen of zich aldaar op andere wijze op te houden. Dit verbod geldt blijkens art. 2 met voor hen die uit den aard van hun be- Italië en Spanje hechten groote waarde aan de onschendbaarheid van Nederland en België. In gezaghebbende kringen in Brussel wordt het bericht bevestigd dat in Ber lijn stappen zijn gedaan door de regee ringen van Spanje en Italië bij de Duit- sche regeering met betrekking tot de neutraliteit van Nederland en België. Beide staten zouden te kennen hebben gegeven groote waarde te hechten aan de onschendbaarheid van beide landen- Coördinatie economische oorlog voering. Reuter meldt uit Londen: De eerste munsters van Engeland en Frankrijk hebben een gemeenschappe lijke veikiarmg doen pubnoeoren, waarin worat gezegd, dat de regelingen, welke reeds door beide regeeringen in toepas sing zijn gebracht, thans zijn versterkt en voltooid, ter verzekering van het ge meenschappelijk beleid op het gebied van leger, luchtmacht, munitie, grond- stollen, petroleum, voedselvoorziening, scheepvaart en economischen oorlog. De tenuitvoerlegging dezer werkzaam heden is opgedragen aan een permanen- Britscn—Fransche coördinatiecom missie, die onverwijld zal worden inge steld. De bereikte .overeenstemming, welke zoo noodig tot andere terreinen kan wor den uitgebreid, biedt opnieuw het bewijs, dat beide landen vastbesloten zijn hun Krachtsinspanning voor den oorlog in zoo groot mogelijken omvang te coör- dineeren. Op deze wijze zijn de regelin gen inzake de organisatie van het ge meenschappelijk beleid, welke in den vorig en oorlog pas na het derde Jaar tot stand waren gekomen, thans twee maan den na het uitbreken der vijandelijk heden in toepassing gebracht. TSJECHISCHE HOOGESCHOLEN VOOR DK1E JAAR GESLOTEN. Negen Tsjechen wegens het verstoren der orde in het protectoraat dood geschoten, twaalfhonderd gearresteerd. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Praag: Sinds eenigen tijd probeert een groep Tsjechische intellectuecien, in samen werking met den gevluchten ex-president Benesj, door kleine of grootere daden van tegenstand, rust en orde ln het pro tectoraat Bohemen en Moravië te ver storen. n worden geconstateerd, dat de raddraaiers van deze daden van te genstand vooral ook aan de Tsjechische Hoogescholen te vinden zijn. Daar deze elementen zich op 28 Octo ber en 15 November er toe hebben laten verleiden tegen eenige Duitschers hand7 tastelijk op te treden, zijn dc Tsjechische hoogescholen voor den duur van drie Jaren gesloten, negen daders doodge schoten en een vrij groot aantal betrok kenen gearresteerd. OP DEN OCEAAN OF VEILIG THUIS? Geruchten over de Duitsche slagschepen. Zijn er twee kleine Duitsche slagkruisers op den Oceaan? Van officieele zyde in En geland heeft men dat verklaard, maar thans komt Reuter vertellen, dat het bureau van een neutrale staat heeft vernomen, dat de Deutachland en de Admiral Scheer veilig in Duitsche havens liggen. De schepen, die op den Oceaan zyn, zouden gecamoufleerde als slagschepen vermomde schepen zijn, die veel langzamer en minder goed bewapend zyn dan de slagschepen. De neutrale berichtgever van Reuter zei, dat men in Duitschland de berichten over de slagschepen gaarne hoort, want men hoopt, dat de Engelsche en de Fransche re geering hun beste oorlogsschepen zullen uitzenden voor een jacht in verre wateren, waardoor de echte Duitsche slagschepen de verzwakte vloot zouden kunnen aanvallen. Aldus Reuter: De beschieting van de Africa Shell geeft ook al geen oplossing. De berichten uit Lorenzo Marquez spreken van een Duitschen kruiser zonder nadere aanduiding. Inmiddels vertelt hot Engelsche ministe rie van de Voorlichting, volgens United Press, dat de snelle moderne Fransche slagschepen waarschijnlijk zullen samen werken met de Britsche marine, ten einde de Deutschland en de Admiral Scheer op te sporen. De Fransche marine heeft twee slagsche pen, de Dunkerque en de Strassbourg, wel ke snel genoeg zijn om deze Duitsche vest- zakslagsohepen met succes te achtervolgen en tevens sterk genoeg om ze tot zinken te brengen. De Britsche marine beschikt over drie slagkruisers, de Hood, de Renow en de Repulse. Men lette er op, dat het bericht van Uni ted Press spreekt van „waarschijnlijk". Wederom een doorgaande sneltrein BerUjtt—Benthéim v.v. Sinds eenige dagen bestaat er weer een rechtstreeksche spoorwegverbinding tus schen de Duitsche hoofdstad en het douane- slation Bentheim aan de Nederlandsche grens. D 112 vertrekt van Berlijn Friedrich- strasse 13 uur 42 en arriveert te Bentheim om 19 uur 8; D 111 vertrekt van Bentheim om 11 uur 16 en arriveert te Berlijn Frie- driohstrasse om 16 uur 41. Beide treinen stoppen te Hannover en te Osnabrück. want Rabenhaupt verdedigde de liem toevertrouwde veste .zoo uitstekend, dal I .Bommen-Berend" woldra moest atdetn- I zen. Het gevaar van Franschen kant was evenwel het grootst, daar dc Holland- 1 sche vloot onder De Ruyter, in staat ge- 1 acht moest worden en het ook inderdaad was, de Engelschen voldoende weerstand 1 te bieden. Lodewijk verdiende dus het 1 meest dc aandacht. Zijn uitstekend leger ln het veld te overwinnen scheen wel- haast onmogelijk en daarom riepen de I Hollanders het water te hulp. Al het land 1 tusschen de Zuiderzee en de groote rlvte- I ren werd onder water gezet en dit had 1 tengevolge, dat dc Fransche opmarsch gestuit werd bU Utrecht, welke stad hen nog Juist ln handen viel. Achter hun waterlinie zaten de Hollanders uitste- 1 kend verschanst en de Franschen moes- onderbreken. Wel ten hun veldtocht waagden zij nog een poging dieper het land binnen te dringen, toen een strenge kdakerverharülng toegepast, terwijl de vorst het geïnundeerde gebied in een noordwestelijke baan tusschen Gouda en ijsvlakte herschapen had. Een plotseling soonlyk» geldende schriftelijke vergunning nebben verkregen en ook niet voor de(nj gebruiker(s) van bewoonde perceelen, afge sloten tuinen en/of erven, yvelke met be woonde perceelen één geheel vormen en gelegieai zijn binnen een afstand van, 300 in. van de terreinen of plaatsen, bedoeld üi art. 1 van deze verordening. Zulk een; vergunning moet bij den bur gemeester van de woonplaats van den aan vrager worden aangevraagd op nader om- schreven wijze. Deze verordening verbiedt -ook het maken - van afbeeldingen van eenig militair ter- 1 rein, militair werk, militaire werkzaamheid of oefening. Van dit verbod 'kan eveneenk ontheffing worden verleend en wel door den de8betreffenden frontcom mandant of door den commandant der Vesting Holland. Art. 9 bepaalt, dat een ieder verplicht is op eerste aanmaning van hen, die met ue naleving van deze verordening zijn belast, door te loopen en zich terstond in de rich- Rotterdam leent 6 millioen tegen 4 Vi P«t. a pari. Op de gemeenteraadsvergadering van Donderdag te Rotterdam kwam ter sprake een voorstel tot aanvaarding van de nadere voorwaarden, waaronder de leening van 2 November jJ. in totaal groot 6.000.000, n.l. 4.000.000 van de Rykspostspaarbank en 2.000.000 van het Alemeen Burgerlijk i ensioenfonds, zal worden verstrekt. B. en vV. schrijven ter toelichting, dat de aanbie ding van deze lichamen, nog nadere goea- fjeurmg van den Centralen Beleggmgsraad behoetüe. in zyn vergadering van den I4en November j.l. heeft de Beleggmgsraad ge meend slechts te mogen bewilligen in een pet. leening a pari. B. en W. achten het onder de huidige omstandigheden ge- wenscht de offerte onder de gewijzigde voorwaarden te accepteeren. Na een uit voerig debat werd het voorstel zonder hoof delijke stemming aangenomen. Doodenrit van korporaal, uranaatontploïïüvgen ta munitie wagen. Gistermorgen kwart voor tien reden, eenige militaire munitiewagens, z.g. cais sons, op de Beetslaan te Soestdijk, toen in een der wagens door onopgehelderde oorzaak een projectiel ontploite, spoedig gevolgd door een tweede. De manscliap- pen die bij dezen wagen benoorden zagen geen kans de zes paarden af spannen welke op hol sloegen en den wagen die ln brand,was geraakt, mee trokken in de richting Soest Zuid. Op den Ossendamweg verrichtte een korporaal een zeer moedige daad door een der voorste paarden om den nek te springen en zich zoo eenige honderden meters te faten meesleuren zoodat bij op de Bundvest de paarden tot stilstand kon brengen. Twee burgers spanden hier de paaiden uit, tot algemeene verbazing, daar de wagen nog steeds in brand stond en de projectielen nog steeds ontploften. De brandweer die dezen senaaUoneelen. rit had meegemaakt, bluschte den wa gen verschanst achter een muur, terwijl de geheele omgeving door de politie werd De caisson was geladen met 7 cm ar tillerie granaten, en het mag een won der heeten dat tijdens dezen rit niemand gewond werd. Op de verschillende wegen lagen de granaten verspreid. paarden is ernstig gewond. STADSNIEUWS. Een der ting, welke hem wordt aangewezen, te ver wijderen. i Overtreding van deze vero rdening worm. gestraft met een hechtenis van ten hoogste een maand of een geldboete ■aan ten hoog ste 300. GOUDA, 18 November 1939. Luchtbeschermingsoefening. ln Gouda en Stolwijkerstuis. De Burgemeester van Gouda èrengrt ;r algemeene kennis: 1. dat ingevolge machtiging van den Minister van Binnenlandsche Zakeq van ,19 October 1939 no. 23461, afd. BjB. in dezè gemeente en in de by den Luchtbescher mingsdienst dezer gemeente behoorende Buurtschap Stolwijkersluis, met toepassing van artikel 10 der Luchtbeschermingswet verduisteringsoefeningen zullen worden ge houden in de na te melden luchtbescher mingskringen, op de daarbij aangegeven dagen tusschen 20.30 en 22 uur. a. op Vrijdag, 24 November 1939 in do kringen III, IV en V, omvattende resp. het Oostelijke en het Westelyke gedeelte der gemeente Gouda en de Buurtschap Stolwy- kersluis en begrensd door: kring III, het water van de Breevaart, van de Kamemelksloot, van den Fluweelen singel, van den Hollandschen IJssel en de Oostelijke en Noordelijke grens der ge meente Gouda; kring IV, het water van de Nieuwevaart, van den Turfsingel, van den Hollandschen losse 1 en de Westelyke grens der gemeente Gouda; kring V, het water van den Hollandschen IJssel een lijn vanaf dat water 100 Meter ten Oosten van de spoorlijn Gouda-Schoon- hoven, loopende in Zuidelijke richting tot '100 meter voorbij den Tiendeweg, daarna ombuigend in Westelyke richting tot 100 meter voorhij de Stolwijksche Vliet, vervol gens ombuigend in Noordwestelijke rich ting, evenwijdig loopend aan de Stolwjjk- sche Vliet op een afstand van 100 meter, daarna ombuigend in Westelijke richting bij een punt gelegen 100 meter ten Zuiden van den Gouder^tschen D(jk en tenslotte in Noordelijke richting ombuigend naar den Hollandschen IJssel tot het punt, gelegen tegenover den Bosehweg in de gemeente Gouda b. op Woensdag, 6 December 1939 in den kring I, omvattende de binnenstad en be grensd door: het water van den Holland schen IJssel, den Fluweelensingel, van den Bleekerssingel, van den Kattensingel en van den Turfsingel. c, op Donderdag, 1 December 1939 m den kring II, omvattende het Noordelijke gedeelte der gemeente en begrensd door: het water van de Nieuwe Vaart, van den Kattensingel, van den Bleekerssingel, van de Kamemelksloot en van de Breevaart en de noordelijke grens der gemeente Gouda, alBmede omvattende den Bodegraafaclien straatweg tot aan de grens der gemeente ReeuwÖk.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 3