idio stofffn Simon Bolivar op mijn geloopen. een s.s. I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN. BOSKOOP. GOUDERAK. HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE. NIEUWERKERK, OUDERKERK OUDEWATER, REEUWIJK. SCHOONHOVEN. STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. No. 20175 I OP DE UITREIS ONDER DE ENGELSCHE KUST. I I RIJWIELEN 90 der opvarenden vermist. 310 geredden, waarvan 50 ernstig gewond. De militairen weer met verlof. Duitsche vliegbooten boven Vlieland. WDAteIEF:2734 Drie schepen op mijn geloopen. j Dit blad verschijnt dadelijks, behalve Zon-en Feestdag-en i De namen der geredden. Maandag 20 November 1939 78e Jaargang I t St. Nicolaas iren, Bi kalmte en stonden den vrouwen en kin- Geredden vertellen. De gezagvoerder, kapitein Voorspui omgekomen. ben aar. Passagiers helde over, hetgeen moeilijkheden, ver oorzaakte. Ecnigen tijd na de eerste ont- ADEN is ADHUIS Telephoon no, 3792, koop gevraagd een go&te Jongensstep. enendaal 62. ije ,gevr. voor de morgen- Unm. Maandag na 4 uur rlaan 145. Weekblad voor EÏTSMIDDEL (sterken 35 d Hants trant. Vier nonnen gered. Vier nonnen van Huize Bijdorp te ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda 15 regels 1.30, elke regel meer echt licht? Laat dan Uwj 'ieidynamo ops aaren, Middell Stedelijk Museum te Amsterdam. Diep tragisch was het verhaal, dat een groote West-Indiër deed. Zijn vrouw en twee kinderen worden vermist, maar hij zelf had een driejarig kind van ’n blanke gered. De man barstte in tranen uit toen een verpleger het kind uit zijn armen nam. ppels water is Sn precies op ecies, als Uw •p het portret, t maken by A DIO lefunken - Waldorp aagt demonstratie ERVLIET, Dorpstraat, iwerkerk a. d. IJssel- Het Ministerie van Buitenlandsche Zaken te ’s-Gravenhage heeft Zater dagavond van Hr. Ms. gezant te Londen telefonisch bericht ontvangen, dat het s.s. .„Simon Bolivar” van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij nabij de Engelsche kust op een myn is geloopen. Met ingang van 21 November. De Regeeringspersdienst meldt: Met ingang van morgen, Dinsdag 21 Noveniber, des n.m. 4 uur, zullen f weer periodieke verloven worden ver leend. ik nog leef.” Een der passagiers, een zekere Arm strong, die naar Britsch-Guyana terug keerde, zeide: „Ik bevond mij op het bovenste dek, toen de ontploffing zich voordeed. Ik werd tegen den grond ge slagen. In mijn nabijheid lagen twee in West-Indië geweest en had nu eenl- gen tijd in Nederland doorgebracht. Zij Volgens de eerste berichten waren er honderd gewonden te Harwich aan land i gebracht, daarvan zijn er vijftig zwaar gewond. Onze gezant heeft het Great f Eastern Hotel aldaar voor hen gereser veerd. Nader meldde Reuter, dat er om elf uur In den avond nog 90 personen wer den vermist In totaal waren 260 personen aan land gebracht. Om elf uur Zaterdagavond waren, al dus meldde Reuter nader, in totaal 310 opvarenden van de „Simon Bolivar” aan land gebracht, waarvan ongeveer 100 zijn gewond Er werden toen nog 90 opva renden vermist. Er bevonden zich aan boord van het schip, de Zaterdagavond uit Amsterdam is vertrokken, ruim 230 passagiers. GEZOND roenendaal Nederlandsch jachtvliegtuig nam de booten onder vuur, waarop zij vertrokken. De Regeeringspersdienst meldt: Gisterochtend is „nabij Vlieland op kor- ten afstand van de kust (zonder eenigen twijfel binnen de territoriale wateren) een Duitsche vliegboot ontdekt (type Blohm und Voss). Een Nederlandsch jachtvliegtuig nam de vliegboot onder vuur, waarop het Duitsche toestel de Nederlandsche territoriale wateren ver liet, doch daarbij met zijn achtermitrail- leur het vuur beantwoordde, voorzoover thans bekend zonder te treffen. Vervol gens ontmoette het Nederlandsche toe stel nbg twee Duitsche vliegbooten die eveneens, na te zijn beschoten, ons rechtsgebied hebben verlaten. De Nederlandsche Regeering heeft bij de Duitsche Regeering geprotesteerd tegen de hierboven vermelde neutrali- teitsschendingen, alsmede tegen de be antwoording van het vuur door een in overtreding zijnde vliegboot. Relaas van ooggetuige. De kapitein van een kleine Engelsche boot heeft, volgens de Crt., aan zijn ree- derij medegedeeld, dat hij getuige is ge weest vanjde ramp van de „Simon Boli var”. „Ik voer van de kust af”, zoo telegra feerde de kapitein, „toen ik zag, dat het Nederlandsche schip, dat ik eenigen tijd te voren gepasseerd was, plotseling van achteren een zwaren klap kreeg. Red- dingsbooten en ook menschen vlogen in een wijde bocht over de railing de tame- 1 lijk ruwe zee in. Eenware rookwolk steeg op. Het was duidelijk, dat ncf schip op een mijn ge loopen was. Het was voor mij en mijn mannen een waarschuwing te meer, om toch voorzichtig te zijn en uit te kijken. Onmiddellijk heb ik radiografisch hulp aangeboden, doch ik kreeg geen ant woord. Een sleepboot uit Harwich begaf zich direct na het bekend worden van het ongeluk naar de plaats van de ramp.” Geredden vertellen. nauaen Kieme vei wuimmgeu opgeioopco. Een der schipbreukelingen verklaarde: Anderen werden in een ziekenhuis ge reinigd van de olie, waarmee zij overdekt waren. In een Londensch hotel, waar den schipbreukelingen een maaltijd werd ver strekt, trachtte men de namen te ver zamelen. Dit was overigens nog al moei lijk, doordat verschillende talen werden gesproken. Men zag. hoe een man, die een groote hoofdwonde had opgeloopen, moeite deed om anderen bij te staan. Van de lading is vermoedelijk niets ge borgen kunnen worden. Aan boord bevond zich o.a. de kunst collectie van den vroegeren Dultschen metaalfabrikant Goeritz, wiens groote 1 voets en Kino, ue neer n. j. ivi. vinze- noort, mej. A. W. J. Onzenoort; de Eer waarde Zuster C. G. A. Preising; mevr. G. de Ries; mevr. S. de Roos; mevr. H. Slagter; mevr. A. de Sola; de heer J, M. Suurendonk; mej. V I. W. Telfer; de heer D. H Tucker en mevr. Tucker; de heer H. I Ucko; mevr. E. S. Unterbcr- ger; de heer J Velthuyzen, mevr Velt- huyzen en kind; de heer J. Velleman; de heer S. Velleman; de heer L Vcltipan, mevr. Veltman, mej. M. J. L Veltman, mej. T. M. J. Veltman en mej. M. E. T. Veltman; de heer I. E. de Verteuil is waarschijnlijk gered; van den heer en mevr. G. E. Wensing en hun vier kinde ren zijn alleen tot nu toe een kind van zes en een kind van een jaar gered; voorts de heer J. M. Wessels en mevr Wessels en de Eerwaarde Zuster E W. M. Willemse. Derde-klas-passagiers: G. A. Armstrong; J. L. van den Berg; G. J. Berghuis, beiden te Amsterdam; A. Bikker, Gorkum; W. I. Boeninger (11 jaar), Amsterdam; mevr. L Blumenthal, mevr. A. J. Bol-Raap, Schiedam; de heer L M. van Bruggen, Rotterdam; mej. R. C Brooms; de heer Wallice Busby en mevr. B. Busby; mevr. M. Furest de Cla- ramunt; C. de Cocq, Rotterdam; mevr, van Caktanyer, R. van den Ende, Am sterdam; mevr. P. Degarcia, Brussel; J. de Gelder, Schiedam; de heer J. Gold- ber, mevr. G. Goldberg en hun twee kin deren, J. Goldberg en J. Goldberg, resp. 11 en 9 jaar, allen te Amsterdam; mevr. van de Gonsett Iron Co. Emilia, de oudste zuster, was 25 jaar geregistreerd te New Castle en ten slotte een 1586 ton metend Zwpedsch stgomschip .waarvan de naam nog niet be kend is. Alle drie schepen zijn na een explosie ge zonken. Omtrent het lot van de bemannin gen was vannacht nog niets bekend. en omstreken (behoorende tot den bezorgkring) t-_D—0.25. Van buiten Gouda en den beznrgkring: 15 regels 1.56. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme- 20 bijslag op den prijs. Liefdadigheids-ad vertentien de helft van den Driïs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1-4 regels 2.06, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 60 hooger Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Gewone advertentiën en ingezonden modedeelingeu bjj contract tot zeer gereduceerden prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. (Diere 3745. Postrekoumg 48400. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA bQ onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren. van Engelsche en circa 50 van andere buitenlandsche nationaliteit, vooral uit Duitschland en andere Centraal-Europ- peesche landen. Er bevonden zich veel vrouwen en kinderen aan boord. Onder de Nederlandsche opvarenden waren verscheidene employées van de Bataaf- sche Petroleum Maatschappij en eenige religieuzen. Zaterdagmorgen om half twaalf is de Simon Bolivar” van de Kon. Ned. j Stoomboot Maatschappij nabij de Engel- sche kust op een mijn geloopen. Er weer- klonken plotseling twee explosies. Een hevige schok voer door het schip. Daarna begon het snel te zinken De gezagvoerder om het leven ge komen. De gezagvoerder van de „Simon Boli var”, de heer H. Voorspuy, is naar een hofmeester der eerste klasse aan Reuter mededeelde om het leven gekomen, terwijl hij zich op de brug bevond. Getroffen bij hulpverleening- De omstandigheden, waaronder de ramp zich afspeelde, zijn nog niet vol ledig opgehelderd. In de nabijheid van de plek, waar de „Simon Bolivar” zich bevond (dicht bij het lichtschip „Sunk”) werden twee kleine schepen door mijnen explosies getroffen. United Press meldt. dat de „Simon Bolivar” blijkbaar een poging wilde doen dezen schepen hulp te bieden. Daarbij liep het schip zelf ook op een mijn. De plaatsen, waar de drie schepen zijn getroffen lagen een kwart mijl uit elkaar De beide andere vaar, tuigen zijn er in geslaagd een haven te berêlken. Jongens gevraagd 1 tot 18 jaar. rleman, L. Tiendeweg tr. Kacheltje, driehoek- (prima) 4.50. if Florsiweg 34. In de Noordzee bij de Engelsche kust. Zondagmorgen zijn in de Noordzee by de Engelsche Oostkust weer drie schepen van verschillende nationaliteit op mijnen ge loopen. Het zijn: het Italiaansche schip „Grazia”, metend 5875 ton, toebehoorend aan de ree- derij Gavarone, geregistreerd te Genua, voorts het Britëche motorschip „Blackball”, groot 2494 ton, va geregistreerd een :oop aangtèboden ilamanderkachel en Damesrüwiel. Stam, yoorkade 5E b, P. koop prima spelend Plu- ladio, 22.50. erings, P. Hendrikstr. 79. huur: keurig Bovenhuis, mansgracht, pracht uitz-, leelige huurprijs. bevr. Makelaarskantoor de Beun. Goudsche Kuiutstoppaft ellaan 84, stopt alle adieu- n, mot- en brandgaten. en kind; mevr. H C B. van der Hoek; van de familie G. P. Jansen zijn de heer Jansen, mevr. Jansen en een kind van drie jaar gered; voorts de Eerwaarde Zuster W. C. M. Jenrissên; de heer K. de Jong en mevr, de Jong; de heer J. F. Knevel en mevr. Knevél; de heer J. H. Kouwenberg; mej. E. Kouwer; de heer L. Kwaake mevr. Kwaak, mej. A. L. G. Kwaak en mej. H. H. Kwaak; van den heer en mevr. Landenga en kind is een van de drie gezinsleden gered; de Eer waarde Zuster A. C. M. B. Lissone; de heer J. B. /Lockton; mevr. Neelman— i Voets en kind; de heer H. J. M. Onze- de Crt., alle vier gered Drie harer droe gen nog de witte nonnenklceren, doch de vierde zuster was uit dc reddingsboot over boord geslagen en had van kleeren moeten verwisselen. Zij had een gewo nen mantel aan en een doekje ojn het hoofd gewonden. Duidelijk waren nog dc sporen der vette olie aan haar te zien. De oudste der vier, Zuster Emilia, ver telde „Wij waren met ons vieren op weg naar West-Indië. De eerste ontploffing, die het schip trof, weerklonk om half- twaalf. Zij was zoo hevig, dat de geheele brug werd versplinterd. De kapitein werd tegen het plafond geslagen en was onl middellijk dood. Na deze ontploffing was ook de radlo-installatie direct in het on- 1 gereede geraakt. Er konden dus geen seinen worden gegeven. Onmiddellijk nadat bevel was gegeven om de reddingsgordels om te doen, zoo vertelde zuster Emilia verder, waren de jongste drie naar beneden gegaan en kwamen terug met vier gordels. Wij de den de zwemvesten om en wachtten onze beurt af om in de booten te kunnen plaats nemen. Inmiddels glofde het wa ter over het dek. De reddingsbooten wa ren heel snel uitgerust en hingen spoedig in de davits, kort daarna werden zij ge streken. Op het oogenblik van de tweede ont ploffing bevonden wij ons nog aan dek. Wij zagen hoe twee booten volkomen verplinterd werden en de passagiers er uit werden geslingerd. Het was een vree- i selijk gezicht. Een andere passagier, Tucker, die op weg was naar een suikerplantage in West-Indië, waar hij werkt, zeide: I „Het was een hel. Ik had met een paar 1 vripnrlpn rpti hnlsnpl on hot. riplr prpsnonlH j „Het was een hel. Ik had met een paar 1 vrienden een balspel op het dek gespeeld en maakte een wandeling, toen een ex plosie het schip deed schokken. Toen ik mij hersteld had, zag ik dicht bij mij een paar menschen dood op het dek lig gen Gelukkig had ik mijn vrouw en mijn dochter vrij spoedig gevonden. Toen kwam de tweede ontploffing. Mijn doch ter kon zich in een der sloepen redden, maar voor mij en mijn vrouw was er geen plaats meer. Wij lieten ons langs een touw in het water zakken Hoewel zij niet kan zwemmen, slaagde ik er in, haar boven water te houden, totdat wij een stuk wrakhout konden bereiken. Door dc bemanning van een treiler zijn wij aan boord genomen.” Een andere passagier vertelde, dat het op het oogenblik van de ramp mistte, zoodat men geen andere vaartuigen kon zien. Binnen de twintig minuten echter was de „Simon Bolivar” door schepen omringd. Het was opmerkelijk, hoe snel deze naar de plaats van de ramp waren gekomen. Zij deden prachtig werk bij het oppikken der overlevenden. Het lot van den gezagvoerder. Een hofmeester der eerste klasse ver- telde over het lot van den gezagvoerder het volgende: „Gezagvoerdr Voorspuy is onmiddellijk om het Leven gekomen, ter wijl hij zich op de brug bevond. Het leek, alsof de ontploffing zich vlak onder hem voordeed.” Naar schatting zijn te Londen 230 vol wassenen en 20 jonge kinderen aangeko men. 63 schipbreukelingen, onder wie zuigelingen, zijn in het St. Barthole- muus-hospitaal te Londen opgenomen, allen waren zeer overstuur en enkelen hadden kleine verwondingen opgeloopen. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de bexorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15. Onie bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef •page in Kleeding, Gordjj- Tapijten enz. Gouwe 130, lis vanaf Groenend&al. Messen slijpen 10 cl. (art van Maaren, Middell antstraat 10. Het stoomschip „Simon Bolivar”, dat kort geleden na een vrij lang oponthoud in de Engelsche wateren in de haven van Amsterdam was aangekomen, vertrok Vrijdag j.l. weer naar West-Indië. Het was zoo goed als volgeboekt Ofschoon er gisteravond nog geen nauwkeurige ge gevens waren te verkrijgen, mag worden aangenomen, dat er zich 400 personen aan boord bevonden Dat waren dan 130 passagiers in de eerste klasse, 45 in de tweede en 55 In de derde klasse, benevens een bemanning van ongeveer 17<> koppen Gezagvoerder van het schip was kapitein Voorspui. De „Slmoif Bolivar” behoort tot de drie groote passagiersschepen van de K.N.S. M. Deze reederij bezit ongeveer tachtig schepen, waarvan het motorschip „Co lombia”, metende 10.782 br. r. t., het grootste is. Dan volgt de „Costa Rica” met 8673 br. r t. En in de derde plaats de .Simon Bolivar”, die 7096 br. r. t. meet. Er zijn dan nog vier passagiersschepen van ongeveer 4000 en eenige van 3000 ton. De overige zijn vrachtschepen. Uit het oorspronkelijke vrij sobere be richt viel niet af te leiden of het schip als verloren moet worden beschouwd. Mocht dat zoo zijn, dan is daarmee een goed en nog’ lang niet verouderd passa giersschip van de Nederlandsche koop vaardijvloot teloor gegaan; een schip, dat tien jaar lang de vaderlandsche drle- kleur met eere over den Atlantischen Oceaan heeft gedragen. pe „Simon Bolivar” toch werd in 1927 gebouwd op de werf van dc Rotterdam- seiie Droogdokmaatschappij. Dat het ongeluk onder Harwich is ge- oeurd, is niet zoo vreemd als het lijkt, oe gebruikelijke route van IJmuiden naar het Engelsch Kanaal is n.l. niet hl»a?.rbaar- MIe scheepvaart, zoowel van net Noorden als van het Zuiden wordt oor net meerendeel tusschen de Engel- t GÏ1 de Goodwin Sands doorge- «m. in het Zuiden van de Noordzee zijn “Sneuvelden geweest to a»4 ^eze gevaarHjke gebiedep worden 4 verstrekt aan zeevarenden. Ook n!t a? u 10 Van de "8imon Bolivar” heeft k nauwkeurlg geweten welke n«t hu he<5ft moeten vermijden. mt1»? dIt inderdaad heeft gedaan blijkt het felt. dat hij dicht bij Harwich is ““Passeerd Hoe en waar het ongeluk is delijkrd 18 d£U1 °°k voorlooplg niet duI- dm!aai*Ünited Press no8 verneemt, ston- knet »en en an*bulance-auto’s aan de jusi te wachten, toen de eerste gered- vpIa aan land werden gebracht. Er waren Bf>WAVJ°Uwen cn klndercn onder. Vole ^enhXrrden met spoed naar de Onder de eea kindje i menschen, beiden dood. Ik had geen kans om in een der sloepen aan stuur boord te komen, want die waren weldra bezet en bij het strijken der booten aan bak boord ondervond men moeilijkheden. Ik liet mij langs een touw in zee zakken en zwom naar een stuk drijfhout, waar aan zich reeds twee mannen vasthiel den. Een hunner had een diepe arm- wonde, de andere een gebroken neus been. Zeer kort na de tweede ontplof fing zonk de „Simon Bolivar”. Het schip zakte in horizontale ligging en toen ik het voor het laatst zag, stak het boven- gedeelte der schoorsteenen nog boven water uit. Niet lang na het ongeluk kwa- men eenige treilers in de nabijheid. Een 1 dér treilers nam mij en mijn beide met- 1 gezellen aan boord.” Een jongeman, die wonden aan schou der en slaap had, vertelde: „Het zag er leejijk uit, na de ontplof fing. Massa’s menschen sprongen in zee, maar vele anderen bleven achter om naar hun vrienden te zoeken. Zij sche nen het gevaar niet te beseffen.” prima harde Brechcolw ingerling Kolenhandel, Stationsweg. was met de „Bolivar” thans weer op weg naar West-Indië en had drie jongere zusters bij zich: Columbarna, Aletta en Waltruda. Onder de geredden bevond zich ook een jong Duitsch meisje, een vluchtelin ge. Haar vader, haar moeder en haar broer waren bij de ramp omgekomen. Dof zat zij voor zich uit te staren en roerde het eten niet aan, dat men haai’ voorzette. Een kwartier, voordat de eerste ont ploffing gebeurde, had men nog de „Oranje Nassau” van de maatschappij Zeeland zien passeeren. 1 In totaal zijn van de geredden bij de ramp de namen van 272 passagiers be kend. Eerste-klas-DasSagiers De heer S. Adam; mej. I. Bauer; van het gezin Besson is de vader of een kind gered; de heer E. M. Chenery; mej. F. Cohen; mej. M R Dennis; mej. G. S Dos Santos; mevr Freudenthal en kind; mej. B. M. Gentilomo; de heer H. P. S. Gilette m. r’.; mevr. Goeritz: mevr. J. B. Gorssira; mevr. Gottselig; de heer R. G. Gourlay en mevr Gourlay; de heer P. L. Haseth; de heer N. Hazelhoff; de heer C. J. Keith; mevr. Lepelaars; dc heer F. Levide heer K. en mevr. I, Lewy, jon geheer E. Lewy; mevr. A. R. Marriott; mevr. Martin en kd, mej M. A. Masèlah; mej M. Orosovltz: dr..P. Roshauw; van het gezin Sandiford zijn mevr Sandiford en dochter gered, of de heer Sandiford tot de geredden behoort is nog dubieus; voorts de heer R. Schimon; de heer V. G. Spier; mevr. Steinhard; mej. L. M. Steinhardt; mej. R. Strong; de heer S L. F Vaz Dlas; de heer St. Y. de Ver teuil; dr. J. H. Westermann; mevr. Wes- 'termann en kind; mevr Wright-Nooth; mej D. A. Wright-Nooth; de heer B. Zomber; de heer G L F. Zomber en mej. J. E. M. Zomber. Tweede-klas-passagiers: De heer M. Aron, mevr. Aron en mej. B Aron; de heer M. Bjelke; de heer C. den Boef en mevr., den Boel; mej. I. Brandenstein; de heer A. van Dijk, mevr, van Dijk en twee kinderen; de heer J. E. Forero c.e de heer A. V Grace; de heer F. Heymann; mevr. E. M. F. van Heutsz (lOUkSUIE Mlffi. huur voor lage prijs Prachtwoning. Noordegraaf. huur: Winkelhuis zonder g en pakhuis, 4.— p. Noordegraaf. huur: Robaarsteeg 21, '0 P- w., gas, water, electr. vr. Keizerstraat 45. De stemming onder de passagiers bleef, gezien de omstandigheden, tamelijk kalm Er werd niet geduwd of gedrongen. Tot zoover zuster Emilia. Van de an- dere passagiers vernam ik echter nog hoe voorbeeldig de vier zusters zich hadden gedragen. Zij bewaarden volkomen haar kalmte en stonden den vrouwen cn kin- deren met raad en daad bij. Zoodra zij in Harwich waren aangekomen, belast ten zij zich met het uitdeelen van. droge kleeren aan de vrouwen en kinderen en dachten geen oogenblik aan zichzelf. Zij bleven op haar post om iedereen te hel pen. De andere passagiers konden geen woorden genoeg vinden om het bedrag der nonnen te prijzen. vele Sewondon *zen vervoerd. gewonden bevond zich ook j? van elf maanden. bevonden zich in totaal 400 perso- boord- waarvan ongeveer 260 -E.ers Hiervan waren ongeveer 90 nijverheidsproducten uit de Wiener Werkstatte voor zijn vertrek naar Chili 1 gedurende veertien dagen in. het begin vnn Aavri mnnn/1 ccrövnneonvrl „roe- In Viöl ploffing deed zich een tweede, even he vige explosie voor. Ik vermoed, dat de I eerste ontploffing werd veroorzaakt door een mijn en de tweede door een andere mijn, die op de een of andere manier aan de eerste was bevestigd. Even na de laatste ontploffing kapseisde het schip, Ik weet niet, hoeveel menschen er om het leven zijn gekomen, doch het moeten i er veel zijn. Ik weet nauwelijks nog, hoe ik ontkomen bon. Het is een. geluk, dat Voorschoten zijn, volgens een corr. van „Na dc ontploffing sprongen velen van ons in het water Wij hadden zelfs geen tijd om onze kleeren en onze bezittingen i bijeen te rapen. Het was verschrikke- 1 lijk.” Een hofmeester zeide: „De „Simon Bo- livar” bevond zich voor de Oostkust, 1 toen zich zonder ecnlg voorteeken een vreeselijke ontploffing deed hooren. Ieder begreep direct, dat de toestand ernstig was, doch er ontstond geen groote pa- I niek. De menschen haasttten zich naar de reddingsbooten. Sommigen ver- zamelden in allerijl nog wat van hetgeen hun toebehoorde. De sloepen aan stuur- iHeiuauiujruuuit urutuiua, wiens groove boordzijdc werden gestreken. Men verzameling kunstvoorwerpen en kunst- trachtte ook de booten aan bakboord- zijde te laten zakken, doch het schip i hnidn over bAtfxPAn mnAllükhecïfin. ver- 1 van deze maand geëxposeerd was in het

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 1