idio
stofffn
Simon Bolivar op
mijn geloopen.
een
s.s.
I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN
BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN. BOSKOOP. GOUDERAK. HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE.
NIEUWERKERK, OUDERKERK OUDEWATER, REEUWIJK. SCHOONHOVEN. STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz.
No. 20175
I
OP DE UITREIS ONDER DE ENGELSCHE KUST.
I
I
RIJWIELEN
90 der opvarenden vermist.
310 geredden, waarvan 50 ernstig gewond.
De militairen weer met
verlof.
Duitsche vliegbooten boven
Vlieland.
WDAteIEF:2734
Drie schepen op mijn
geloopen.
j Dit blad verschijnt dadelijks, behalve Zon-en Feestdag-en
i De namen der geredden.
Maandag 20 November 1939 78e Jaargang
I
t St. Nicolaas
iren,
Bi
kalmte en stonden den vrouwen en kin-
Geredden vertellen.
De gezagvoerder, kapitein Voorspui
omgekomen.
ben aar.
Passagiers
helde over, hetgeen moeilijkheden, ver
oorzaakte. Ecnigen tijd na de eerste ont-
ADEN is
ADHUIS
Telephoon no, 3792,
koop gevraagd een go&te
Jongensstep.
enendaal 62.
ije ,gevr. voor de morgen-
Unm. Maandag na 4 uur
rlaan 145.
Weekblad voor
EÏTSMIDDEL
(sterken 35 d
Hants trant.
Vier nonnen gered.
Vier nonnen van Huize Bijdorp te
ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda
15 regels 1.30, elke regel meer
echt licht? Laat dan Uwj
'ieidynamo ops
aaren, Middell
Stedelijk Museum te Amsterdam.
Diep tragisch was het verhaal, dat een
groote West-Indiër deed. Zijn vrouw en
twee kinderen worden vermist, maar hij
zelf had een driejarig kind van ’n blanke
gered. De man barstte in tranen uit toen
een verpleger het kind uit zijn armen
nam.
ppels water is
Sn precies op
ecies, als Uw
•p het portret,
t maken by
A DIO
lefunken - Waldorp
aagt demonstratie
ERVLIET, Dorpstraat,
iwerkerk a. d. IJssel-
Het Ministerie van Buitenlandsche Zaken te ’s-Gravenhage heeft Zater
dagavond van Hr. Ms. gezant te Londen telefonisch bericht ontvangen, dat
het s.s. .„Simon Bolivar” van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Maatschappij nabij de Engelsche kust op een myn is geloopen.
Met ingang van 21 November.
De Regeeringspersdienst meldt:
Met ingang van morgen, Dinsdag
21 Noveniber, des n.m. 4 uur, zullen
f weer periodieke verloven worden ver
leend.
ik nog leef.”
Een der passagiers, een zekere Arm
strong, die naar Britsch-Guyana terug
keerde, zeide: „Ik bevond mij op het
bovenste dek, toen de ontploffing zich
voordeed. Ik werd tegen den grond ge
slagen. In mijn nabijheid lagen twee
in West-Indië geweest en had nu eenl-
gen tijd in Nederland doorgebracht. Zij
Volgens de eerste berichten waren er
honderd gewonden te Harwich aan land
i gebracht, daarvan zijn er vijftig zwaar
gewond. Onze gezant heeft het Great
f Eastern Hotel aldaar voor hen gereser
veerd.
Nader meldde Reuter, dat er om elf
uur In den avond nog 90 personen wer
den vermist
In totaal waren 260 personen aan land
gebracht.
Om elf uur Zaterdagavond waren, al
dus meldde Reuter nader, in totaal 310
opvarenden van de „Simon Bolivar” aan
land gebracht, waarvan ongeveer 100 zijn
gewond Er werden toen nog 90 opva
renden vermist.
Er bevonden zich aan boord van het
schip, de Zaterdagavond uit Amsterdam
is vertrokken, ruim 230 passagiers.
GEZOND
roenendaal
Nederlandsch jachtvliegtuig nam de
booten onder vuur, waarop
zij vertrokken.
De Regeeringspersdienst meldt:
Gisterochtend is „nabij Vlieland op kor-
ten afstand van de kust (zonder eenigen
twijfel binnen de territoriale wateren)
een Duitsche vliegboot ontdekt (type
Blohm und Voss). Een Nederlandsch
jachtvliegtuig nam de vliegboot onder
vuur, waarop het Duitsche toestel de
Nederlandsche territoriale wateren ver
liet, doch daarbij met zijn achtermitrail-
leur het vuur beantwoordde, voorzoover
thans bekend zonder te treffen. Vervol
gens ontmoette het Nederlandsche toe
stel nbg twee Duitsche vliegbooten die
eveneens, na te zijn beschoten, ons
rechtsgebied hebben verlaten.
De Nederlandsche Regeering heeft bij
de Duitsche Regeering geprotesteerd
tegen de hierboven vermelde neutrali-
teitsschendingen, alsmede tegen de be
antwoording van het vuur door een in
overtreding zijnde vliegboot.
Relaas van ooggetuige.
De kapitein van een kleine Engelsche
boot heeft, volgens de Crt., aan zijn ree-
derij medegedeeld, dat hij getuige is ge
weest vanjde ramp van de „Simon Boli
var”.
„Ik voer van de kust af”, zoo telegra
feerde de kapitein, „toen ik zag, dat het
Nederlandsche schip, dat ik eenigen tijd
te voren gepasseerd was, plotseling van
achteren een zwaren klap kreeg. Red-
dingsbooten en ook menschen vlogen in
een wijde bocht over de railing de tame- 1
lijk ruwe zee in.
Eenware rookwolk steeg op. Het was
duidelijk, dat ncf schip op een mijn ge
loopen was. Het was voor mij en mijn
mannen een waarschuwing te meer, om
toch voorzichtig te zijn en uit te kijken.
Onmiddellijk heb ik radiografisch hulp
aangeboden, doch ik kreeg geen ant
woord. Een sleepboot uit Harwich begaf
zich direct na het bekend worden van
het ongeluk naar de plaats van de
ramp.”
Geredden vertellen. nauaen Kieme vei wuimmgeu opgeioopco.
Een der schipbreukelingen verklaarde: Anderen werden in een ziekenhuis ge
reinigd van de olie, waarmee zij overdekt
waren.
In een Londensch hotel, waar den
schipbreukelingen een maaltijd werd ver
strekt, trachtte men de namen te ver
zamelen. Dit was overigens nog al moei
lijk, doordat verschillende talen werden
gesproken. Men zag. hoe een man, die
een groote hoofdwonde had opgeloopen,
moeite deed om anderen bij te staan.
Van de lading is vermoedelijk niets ge
borgen kunnen worden.
Aan boord bevond zich o.a. de kunst
collectie van den vroegeren Dultschen
metaalfabrikant Goeritz, wiens groote
1 voets en Kino, ue neer n. j. ivi. vinze-
noort, mej. A. W. J. Onzenoort; de Eer
waarde Zuster C. G. A. Preising; mevr.
G. de Ries; mevr. S. de Roos; mevr. H.
Slagter; mevr. A. de Sola; de heer J, M.
Suurendonk; mej. V I. W. Telfer; de
heer D. H Tucker en mevr. Tucker; de
heer H. I Ucko; mevr. E. S. Unterbcr-
ger; de heer J Velthuyzen, mevr Velt-
huyzen en kind; de heer J. Velleman; de
heer S. Velleman; de heer L Vcltipan,
mevr. Veltman, mej. M. J. L Veltman,
mej. T. M. J. Veltman en mej. M. E. T.
Veltman; de heer I. E. de Verteuil is
waarschijnlijk gered; van den heer en
mevr. G. E. Wensing en hun vier kinde
ren zijn alleen tot nu toe een kind van
zes en een kind van een jaar gered;
voorts de heer J. M. Wessels en mevr
Wessels en de Eerwaarde Zuster E W.
M. Willemse.
Derde-klas-passagiers:
G. A. Armstrong; J. L. van den Berg;
G. J. Berghuis, beiden te Amsterdam; A.
Bikker, Gorkum; W. I. Boeninger (11
jaar), Amsterdam; mevr. L Blumenthal,
mevr. A. J. Bol-Raap, Schiedam; de heer
L M. van Bruggen, Rotterdam; mej. R.
C Brooms; de heer Wallice Busby en
mevr. B. Busby; mevr. M. Furest de Cla-
ramunt; C. de Cocq, Rotterdam; mevr,
van Caktanyer, R. van den Ende, Am
sterdam; mevr. P. Degarcia, Brussel; J.
de Gelder, Schiedam; de heer J. Gold-
ber, mevr. G. Goldberg en hun twee kin
deren, J. Goldberg en J. Goldberg, resp.
11 en 9 jaar, allen te Amsterdam; mevr.
van de Gonsett Iron Co.
Emilia, de oudste zuster, was 25 jaar geregistreerd te New Castle en ten
slotte een 1586 ton metend Zwpedsch
stgomschip .waarvan de naam nog niet be
kend is.
Alle drie schepen zijn na een explosie ge
zonken. Omtrent het lot van de bemannin
gen was vannacht nog niets bekend.
en omstreken (behoorende tot den bezorgkring)
t-_D—0.25. Van buiten Gouda en den beznrgkring:
15 regels 1.56. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme- 20
bijslag op den prijs. Liefdadigheids-ad vertentien de helft van den Driïs.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1-4 regels 2.06, elke regel meer 0.50. Op
de voorpagina 60 hooger
Advertentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek
handelaren, Advertentiebureaux en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing
aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn.
Gewone advertentiën en ingezonden modedeelingeu bjj contract tot zeer gereduceerden
prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte.
(Diere 3745. Postrekoumg 48400.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA
bQ onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantooren.
van Engelsche en circa 50 van andere
buitenlandsche nationaliteit, vooral uit
Duitschland en andere Centraal-Europ-
peesche landen. Er bevonden zich veel
vrouwen en kinderen aan boord. Onder
de Nederlandsche opvarenden waren
verscheidene employées van de Bataaf-
sche Petroleum Maatschappij en eenige
religieuzen.
Zaterdagmorgen om half twaalf is de
Simon Bolivar” van de Kon. Ned. j
Stoomboot Maatschappij nabij de Engel-
sche kust op een mijn geloopen. Er weer-
klonken plotseling twee explosies. Een
hevige schok voer door het schip. Daarna
begon het snel te zinken
De gezagvoerder om het leven ge
komen.
De gezagvoerder van de „Simon Boli
var”, de heer H. Voorspuy, is naar een
hofmeester der eerste klasse aan Reuter
mededeelde om het leven gekomen,
terwijl hij zich op de brug bevond.
Getroffen bij hulpverleening-
De omstandigheden, waaronder de
ramp zich afspeelde, zijn nog niet vol
ledig opgehelderd. In de nabijheid van
de plek, waar de „Simon Bolivar” zich
bevond (dicht bij het lichtschip „Sunk”)
werden twee kleine schepen door mijnen
explosies getroffen. United Press meldt.
dat de „Simon Bolivar” blijkbaar een
poging wilde doen dezen schepen hulp
te bieden. Daarbij liep het schip zelf ook
op een mijn. De plaatsen, waar de drie
schepen zijn getroffen lagen een kwart
mijl uit elkaar De beide andere vaar,
tuigen zijn er in geslaagd een haven te
berêlken.
Jongens gevraagd
1 tot 18 jaar.
rleman, L. Tiendeweg
tr. Kacheltje, driehoek-
(prima) 4.50.
if Florsiweg 34.
In de Noordzee bij de Engelsche
kust.
Zondagmorgen zijn in de Noordzee by de
Engelsche Oostkust weer drie schepen van
verschillende nationaliteit op mijnen ge
loopen.
Het zijn: het Italiaansche schip „Grazia”,
metend 5875 ton, toebehoorend aan de ree-
derij Gavarone, geregistreerd te Genua,
voorts het Britëche motorschip „Blackball”,
groot 2494 ton, va
geregistreerd
een
:oop aangtèboden
ilamanderkachel en
Damesrüwiel.
Stam, yoorkade 5E b,
P.
koop prima spelend Plu-
ladio, 22.50.
erings, P. Hendrikstr. 79.
huur: keurig Bovenhuis,
mansgracht, pracht uitz-,
leelige huurprijs.
bevr. Makelaarskantoor
de Beun.
Goudsche Kuiutstoppaft
ellaan 84, stopt alle adieu-
n, mot- en brandgaten.
en kind; mevr. H C B. van der Hoek;
van de familie G. P. Jansen zijn de heer
Jansen, mevr. Jansen en een kind van
drie jaar gered; voorts de Eerwaarde
Zuster W. C. M. Jenrissên; de heer K.
de Jong en mevr, de Jong; de heer J. F.
Knevel en mevr. Knevél; de heer J. H.
Kouwenberg; mej. E. Kouwer; de heer
L. Kwaake mevr. Kwaak, mej. A. L. G.
Kwaak en mej. H. H. Kwaak; van den
heer en mevr. Landenga en kind is een
van de drie gezinsleden gered; de Eer
waarde Zuster A. C. M. B. Lissone; de
heer J. B. /Lockton; mevr. Neelman—
i Voets en kind; de heer H. J. M. Onze-
de Crt., alle vier gered Drie harer droe
gen nog de witte nonnenklceren, doch de
vierde zuster was uit dc reddingsboot
over boord geslagen en had van kleeren
moeten verwisselen. Zij had een gewo
nen mantel aan en een doekje ojn het
hoofd gewonden. Duidelijk waren nog dc
sporen der vette olie aan haar te zien.
De oudste der vier, Zuster Emilia, ver
telde
„Wij waren met ons vieren op weg
naar West-Indië. De eerste ontploffing,
die het schip trof, weerklonk om half-
twaalf. Zij was zoo hevig, dat de geheele
brug werd versplinterd. De kapitein werd
tegen het plafond geslagen en was onl
middellijk dood. Na deze ontploffing was
ook de radlo-installatie direct in het on- 1
gereede geraakt. Er konden dus geen
seinen worden gegeven.
Onmiddellijk nadat bevel was gegeven
om de reddingsgordels om te doen, zoo
vertelde zuster Emilia verder, waren de
jongste drie naar beneden gegaan en
kwamen terug met vier gordels. Wij de
den de zwemvesten om en wachtten onze
beurt af om in de booten te kunnen
plaats nemen. Inmiddels glofde het wa
ter over het dek. De reddingsbooten wa
ren heel snel uitgerust en hingen spoedig
in de davits, kort daarna werden zij ge
streken.
Op het oogenblik van de tweede ont
ploffing bevonden wij ons nog aan dek.
Wij zagen hoe twee booten volkomen
verplinterd werden en de passagiers er
uit werden geslingerd. Het was een vree-
i selijk gezicht.
Een andere passagier, Tucker, die op
weg was naar een suikerplantage in
West-Indië, waar hij werkt, zeide:
I „Het was een hel. Ik had met een paar
1 vripnrlpn rpti hnlsnpl on hot. riplr prpsnonlH
j „Het was een hel. Ik had met een paar
1 vrienden een balspel op het dek gespeeld
en maakte een wandeling, toen een ex
plosie het schip deed schokken. Toen ik
mij hersteld had, zag ik dicht bij mij
een paar menschen dood op het dek lig
gen Gelukkig had ik mijn vrouw en
mijn dochter vrij spoedig gevonden. Toen
kwam de tweede ontploffing. Mijn doch
ter kon zich in een der sloepen redden,
maar voor mij en mijn vrouw was er
geen plaats meer. Wij lieten ons langs
een touw in het water zakken Hoewel
zij niet kan zwemmen, slaagde ik er in,
haar boven water te houden, totdat wij
een stuk wrakhout konden bereiken.
Door dc bemanning van een treiler zijn
wij aan boord genomen.”
Een andere passagier vertelde, dat het
op het oogenblik van de ramp mistte,
zoodat men geen andere vaartuigen kon
zien. Binnen de twintig minuten echter
was de „Simon Bolivar” door schepen
omringd. Het was opmerkelijk, hoe snel
deze naar de plaats van de ramp waren
gekomen. Zij deden prachtig werk bij het
oppikken der overlevenden.
Het lot van den gezagvoerder.
Een hofmeester der eerste klasse ver-
telde over het lot van den gezagvoerder
het volgende: „Gezagvoerdr Voorspuy is
onmiddellijk om het Leven gekomen, ter
wijl hij zich op de brug bevond. Het leek,
alsof de ontploffing zich vlak onder hem
voordeed.”
Naar schatting zijn te Londen 230 vol
wassenen en 20 jonge kinderen aangeko
men. 63 schipbreukelingen, onder wie
zuigelingen, zijn in het St. Barthole-
muus-hospitaal te Londen opgenomen,
allen waren zeer overstuur en enkelen
hadden kleine verwondingen opgeloopen.
ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de
bexorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15.
Onie bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef
•page in Kleeding, Gordjj-
Tapijten enz. Gouwe 130,
lis vanaf Groenend&al.
Messen slijpen 10 cl.
(art van Maaren,
Middell antstraat 10.
Het stoomschip „Simon Bolivar”, dat
kort geleden na een vrij lang oponthoud
in de Engelsche wateren in de haven van
Amsterdam was aangekomen, vertrok
Vrijdag j.l. weer naar West-Indië. Het
was zoo goed als volgeboekt Ofschoon er
gisteravond nog geen nauwkeurige ge
gevens waren te verkrijgen, mag worden
aangenomen, dat er zich 400 personen
aan boord bevonden
Dat waren dan 130 passagiers in de
eerste klasse, 45 in de tweede en 55 In de
derde klasse, benevens een bemanning
van ongeveer 17<> koppen Gezagvoerder
van het schip was kapitein Voorspui.
De „Slmoif Bolivar” behoort tot de drie
groote passagiersschepen van de K.N.S.
M. Deze reederij bezit ongeveer tachtig
schepen, waarvan het motorschip „Co
lombia”, metende 10.782 br. r. t., het
grootste is. Dan volgt de „Costa Rica”
met 8673 br. r t. En in de derde plaats de
.Simon Bolivar”, die 7096 br. r. t. meet.
Er zijn dan nog vier passagiersschepen
van ongeveer 4000 en eenige van 3000 ton.
De overige zijn vrachtschepen.
Uit het oorspronkelijke vrij sobere be
richt viel niet af te leiden of het schip
als verloren moet worden beschouwd.
Mocht dat zoo zijn, dan is daarmee een
goed en nog’ lang niet verouderd passa
giersschip van de Nederlandsche koop
vaardijvloot teloor gegaan; een schip,
dat tien jaar lang de vaderlandsche drle-
kleur met eere over den Atlantischen
Oceaan heeft gedragen.
pe „Simon Bolivar” toch werd in 1927
gebouwd op de werf van dc Rotterdam-
seiie Droogdokmaatschappij.
Dat het ongeluk onder Harwich is ge-
oeurd, is niet zoo vreemd als het lijkt,
oe gebruikelijke route van IJmuiden
naar het Engelsch Kanaal is n.l. niet
hl»a?.rbaar- MIe scheepvaart, zoowel van
net Noorden als van het Zuiden wordt
oor net meerendeel tusschen de Engel-
t GÏ1 de Goodwin Sands doorge-
«m. in het Zuiden van de Noordzee zijn
“Sneuvelden geweest
to a»4 ^eze gevaarHjke gebiedep worden
4 verstrekt aan zeevarenden. Ook
n!t a? u 10 Van de "8imon Bolivar” heeft
k nauwkeurlg geweten welke
n«t hu he<5ft moeten vermijden.
mt1»? dIt inderdaad heeft gedaan blijkt
het felt. dat hij dicht bij Harwich is
““Passeerd Hoe en waar het ongeluk is
delijkrd 18 d£U1 °°k voorlooplg niet duI-
dm!aai*Ünited Press no8 verneemt, ston-
knet »en en an*bulance-auto’s aan de
jusi te wachten, toen de eerste gered-
vpIa aan land werden gebracht. Er waren
Bf>WAVJ°Uwen cn klndercn onder. Vole
^enhXrrden met spoed naar de
Onder de
eea kindje i
menschen, beiden dood. Ik had geen
kans om in een der sloepen aan stuur
boord te komen, want die waren weldra
bezet en bij het strijken der booten aan
bak boord ondervond men moeilijkheden.
Ik liet mij langs een touw in zee zakken
en zwom naar een stuk drijfhout, waar
aan zich reeds twee mannen vasthiel
den. Een hunner had een diepe arm-
wonde, de andere een gebroken neus
been. Zeer kort na de tweede ontplof
fing zonk de „Simon Bolivar”. Het schip
zakte in horizontale ligging en toen ik
het voor het laatst zag, stak het boven-
gedeelte der schoorsteenen nog boven
water uit. Niet lang na het ongeluk kwa-
men eenige treilers in de nabijheid. Een 1
dér treilers nam mij en mijn beide met- 1
gezellen aan boord.”
Een jongeman, die wonden aan schou
der en slaap had, vertelde:
„Het zag er leejijk uit, na de ontplof
fing. Massa’s menschen sprongen in zee,
maar vele anderen bleven achter om
naar hun vrienden te zoeken. Zij sche
nen het gevaar niet te beseffen.”
prima harde Brechcolw
ingerling Kolenhandel,
Stationsweg.
was met de „Bolivar” thans weer op weg
naar West-Indië en had drie jongere
zusters bij zich: Columbarna, Aletta en
Waltruda.
Onder de geredden bevond zich ook
een jong Duitsch meisje, een vluchtelin
ge. Haar vader, haar moeder en haar
broer waren bij de ramp omgekomen.
Dof zat zij voor zich uit te staren en
roerde het eten niet aan, dat men haai’
voorzette.
Een kwartier, voordat de eerste ont
ploffing gebeurde, had men nog de
„Oranje Nassau” van de maatschappij
Zeeland zien passeeren.
1 In totaal zijn van de geredden bij de
ramp de namen van 272 passagiers be
kend.
Eerste-klas-DasSagiers
De heer S. Adam; mej. I. Bauer; van
het gezin Besson is de vader of een kind
gered; de heer E. M. Chenery; mej. F.
Cohen; mej. M R Dennis; mej. G. S
Dos Santos; mevr Freudenthal en kind;
mej. B. M. Gentilomo; de heer H. P. S.
Gilette m. r’.; mevr. Goeritz: mevr. J. B.
Gorssira; mevr. Gottselig; de heer R. G.
Gourlay en mevr Gourlay; de heer P. L.
Haseth; de heer N. Hazelhoff; de heer
C. J. Keith; mevr. Lepelaars; dc heer F.
Levide heer K. en mevr. I, Lewy, jon
geheer E. Lewy; mevr. A. R. Marriott;
mevr. Martin en kd, mej M. A. Masèlah;
mej M. Orosovltz: dr..P. Roshauw; van
het gezin Sandiford zijn mevr Sandiford
en dochter gered, of de heer Sandiford
tot de geredden behoort is nog dubieus;
voorts de heer R. Schimon; de heer V.
G. Spier; mevr. Steinhard; mej. L. M.
Steinhardt; mej. R. Strong; de heer S
L. F Vaz Dlas; de heer St. Y. de Ver
teuil; dr. J. H. Westermann; mevr. Wes-
'termann en kind; mevr Wright-Nooth;
mej D. A. Wright-Nooth; de heer B.
Zomber; de heer G L F. Zomber en
mej. J. E. M. Zomber.
Tweede-klas-passagiers:
De heer M. Aron, mevr. Aron en mej.
B Aron; de heer M. Bjelke; de heer C.
den Boef en mevr., den Boel; mej. I.
Brandenstein; de heer A. van Dijk, mevr,
van Dijk en twee kinderen; de heer J. E.
Forero c.e de heer A. V Grace; de heer
F. Heymann; mevr. E. M. F. van Heutsz
(lOUkSUIE Mlffi.
huur voor lage prijs
Prachtwoning.
Noordegraaf.
huur: Winkelhuis zonder
g en pakhuis, 4.— p.
Noordegraaf.
huur: Robaarsteeg 21,
'0 P- w., gas, water, electr.
vr. Keizerstraat 45.
De stemming onder de passagiers bleef,
gezien de omstandigheden, tamelijk kalm
Er werd niet geduwd of gedrongen.
Tot zoover zuster Emilia. Van de an-
dere passagiers vernam ik echter nog hoe
voorbeeldig de vier zusters zich hadden
gedragen. Zij bewaarden volkomen haar
kalmte en stonden den vrouwen cn kin-
deren met raad en daad bij. Zoodra zij
in Harwich waren aangekomen, belast
ten zij zich met het uitdeelen van. droge
kleeren aan de vrouwen en kinderen en
dachten geen oogenblik aan zichzelf. Zij
bleven op haar post om iedereen te hel
pen. De andere passagiers konden geen
woorden genoeg vinden om het bedrag
der nonnen te prijzen.
vele
Sewondon
*zen vervoerd.
gewonden bevond zich ook
j? van elf maanden.
bevonden zich in totaal 400 perso-
boord- waarvan ongeveer 260
-E.ers Hiervan waren ongeveer 90
nijverheidsproducten uit de Wiener
Werkstatte voor zijn vertrek naar Chili
1 gedurende veertien dagen in. het begin
vnn Aavri mnnn/1 ccrövnneonvrl „roe- In Viöl
ploffing deed zich een tweede, even he
vige explosie voor. Ik vermoed, dat de I
eerste ontploffing werd veroorzaakt door
een mijn en de tweede door een andere
mijn, die op de een of andere manier
aan de eerste was bevestigd. Even na de
laatste ontploffing kapseisde het schip,
Ik weet niet, hoeveel menschen er om
het leven zijn gekomen, doch het moeten i
er veel zijn. Ik weet nauwelijks nog, hoe
ik ontkomen bon. Het is een. geluk, dat Voorschoten zijn, volgens een corr. van
„Na dc ontploffing sprongen velen van
ons in het water Wij hadden zelfs geen
tijd om onze kleeren en onze bezittingen i
bijeen te rapen. Het was verschrikke- 1
lijk.”
Een hofmeester zeide: „De „Simon Bo-
livar” bevond zich voor de Oostkust, 1
toen zich zonder ecnlg voorteeken een
vreeselijke ontploffing deed hooren. Ieder
begreep direct, dat de toestand ernstig
was, doch er ontstond geen groote pa- I
niek. De menschen haasttten zich naar
de reddingsbooten. Sommigen ver-
zamelden in allerijl nog wat van hetgeen
hun toebehoorde. De sloepen aan stuur- iHeiuauiujruuuit urutuiua, wiens groove
boordzijdc werden gestreken. Men verzameling kunstvoorwerpen en kunst-
trachtte ook de booten aan bakboord-
zijde te laten zakken, doch het schip i
hnidn over bAtfxPAn mnAllükhecïfin. ver- 1
van deze maand geëxposeerd was in het