'HB LANDEN. jning 1940 1989, 1.000, NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN bergambacht, berkenwuude, bodegraven, boskoop, gouderak. haastrecht, moordrecht, moercapelle. NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN. STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. No. 20199 DE ONDERGANG VAN DE GRAF SPEE. M). Het Duitsche vestzakslagschip op bevel van Hitler dooi de bemanning tot zinken gebracht. OPULAIRE •dingen bijzonders I flacon PRIMa of ’n fleschjo 2080. Jt. 300.- en f 100 I939 De commandant, kapitein Langsdorff met zijn schip ten onder gegaan De strijd in Finland. Grieksch schip vergaan in Atlantischen Oceaan. Sovjet-aanval afgeslagen op Karelische landengte. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 2.25, per week 17 cent, overal waar de bMorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.15. Maandag 18 December 1939 78e Jaargang het Abonnements geld 1940 waardoor zij zich zelf Een gulden reductie bezorgden. De actie der „Graf Spee”. Nieuwe Abonné’s die zich met ingang van 1 Jan. 1940 op ons blad wil len abonneeren, kunnen ook gebruik maken van de gelegenheid tot vooruitbe taling van het jaarbedrag ad kruiser is op wog naar MOS Superieur .Clement” (5051 ton), (8186 ton), man’ terdam, Rotterdam Rvenhage. age. terdam, Rotterdam on terdam en Wratenhage. •rd a in en ’•-SraTonhaga. Op Hitler’s bevel. Nieuwsbureau meldt uit lesch werkelijk lousseux), m deze pracht- ’s-Oravcnhage. ihage. daarom ben ik thans hier. Door Finland te helpen, help ik mijn eigen land.” Hij zeide niet te kunnen mededeelen, naar welk front hü zal gaan. Graaf von Rosen te Helsinki. „Door Finland te helpen, help ik Zweden.” De 'bekende Zweedsche vlieger graaf von Rosen, die van zieh heeft doen spreken door ziin vlucht voor het Zweedsche Roode Kruis tijdens den oorlog in Abessinië en in dienst stond van de K.L.M., is, volgens U.P., te Helsinki aangekomen als vrijwilliger by de Finsche luchtmacht. Von Rosen deelde in een interview mede, dat hij dienst heeft genomen in het Finsche leger „om zjjn plicht als Zweedsch patriot te kunnen doen. Ik ben van gevoelen, dat mijn vaderland, Zweden, door den Russi- Echen inval in Finland' wordt bedreigd en 5 worden gegeven ter vol lasting I. Aangezien ito ite jaarlijksche aflossing nzieniyk wordt verkort. (inister van Staat, tor van JNnancitn, uur, us. E AMSTERDAM, kosteloos verkiijgkaar- wijzen meet geschiede Noorsch schip op mijn geloopen. Acht man vermist. Het Noorsche stoomschip Strindheim (460 ton) is bij de Schotsche kust op een mijn geloopen en gezonken. Gemeld wordt dat 8 leden der bemanning worden vermist. Twee opvarenden zijn in een haven aan de Noord-Oostkust aan wal gébranht door het Noorsche stoomschip Finse, evenals het lijk van den kapitein van de Strindheim. Russen lijden zware verliezen. Naar schatting tot dusver 25.000 man en 130 tank». Sinds het begin van den oorlog heeft, vol gens Havas, het Roode Leger in zeventien dagen ty’ds 130 strijdwagens verloren. Voor al in de herhaalde vergeefsche aanvallen tegen de eerste stellingen van de Manner heim-linie bij het optrekken over de met mijnen bezaaide terreinen hebben de ge mechaniseerde brigades der Russen zware verliezen geleden. In één gevecht bij het Ladogameer lieten zij vijftienhonderd dooden achter, tezamen met de gewonden en gevangenen werden 13.000 man buitten gevecht gesteld. Er zijn thans 77 slachtoffers geïdentificeerd van de bomaanvallen op Helsinki. Het uitstekende luchtdoelgeschut van de Finnen maakt het voor de Russische vliegtuigen zeer riskant dte stad opnieuw te bestoken. Het overgeble ven deel der bevolking yerricht normaal’zijn werk. Alle regeeringsibureaux zijn open. Gisteravond zijn tien leden der Finsche le gatie uit Moskou te Helsinki aangekomen, de gezant zelf bevindt zich te Stockholm. De meeste in Finland wonende Duitsdherd zjjn verontwaardigd over het Russische op treden en veroordeelen de houding, welke Duitschland aanneemt. De ingenieurs van de Finsche luchtmacht zijn er in geslaagd, drie Russische vliegtui gen. welke onlanrs in do Finsche linies ziin reergestort en beschadigd waren, zoodanig te, doen herstellen, dat deze toestellen bin nenkort met Finsche vliegers bemand tegen de Russen zelf kunnen worden gebruikt. Henry Mogrady Bell, de Britsche gezant in Finland in 1918, die namens de Britsche regeering de Finsche onafhankelijkheid er kende, heeft verklaard, dat de Finsche ver liezen zeer gering zijn, ongeveer duizend man. die der Russen bedragen stellig niet minder dan 25.000 man. De Finnen, zeide Bell, hebben bombarae- ments. en gevechtsvliegtuigen noodig en munitie. Zij kunnen het nog een poos vol houden maar er moet spoedig hulp komen. Veldmaarschalk Mannerheim en de leiders van leger en regeering zijn vol vertrouw m en hebben verklaard, dat Finland zou vol- houden. Het wrak. Uit Montevideo meldt Reuter: Er steekt niet veel van het wrak van de Graf Spee boven water uit, hoewel de zee ter plaatse slechts een meter of acht diep is. Het wrak zal een ernstige belemmering vor men voor het haver.verkec-iIn sommige kringen verwacht men dat Uruguay in ver band daarmede stappen zal doen, bij Duitschland. moesten in een ziekenhuis worden opgeno men. De twee schepen voeren slechts op enkele mjjlen van elkaar. Van „Inverlane” zijn 37 opvarenden gered. De reederjj van de „Inverlane”, een der tankschepen, waarvan wij reeds meldden, dat het gezonken was, deelt mede, dat 37 van de 40 opvarenden van het schip zijn gered, De meesten zijn reeds aan wal ge bracht. Nederlandsch schip „Pennland” heeft alle geredden aan boord. Het Nederlandsche schip „Pennland” heeft medegedeeld, dat het alle geredden vgn het Grieksche schip „Germaine", dat in den afgeloopen nacht in den Atlantischen Oceaan is gezonken, hetzij door een mijn, hetzij door een torpedo, aan boord heeft ge nomen. De „Germaine” mat 5,217 ton. Toen het schip werd getroffen, zond het SOS-sivna- ten uit, welke door verscheidene schepen werden beantwoord, o.a. door het Noder- landsche schip „Statendam”, dat deelnam aan het reddingswerk. Tien opvarenden vermist. Twee Noorsche schepen, de „Rapni” (1264 ton) en de „H. C. Flood” (1907 ton) zijn, volgens Reuter, gistermorgen voor de Noord-Oostkust van Engeland op mijnen geloopen en gezonken. Er worden zes opvarenden van da „Ragni” en vier van de „H. C. Flood” ver mist, onder wie de kapitein. Dertig opva renden zij» ,an<1 gezet. Zeven hunner Russen 50 K.M. van Kemijarvi. Het heden te Helsinki uitgegeven Finsche IcgePbericht luidt: Te land’: op de Karelische landengte zijn de Sovjet-Russische aanvallen voortgezet, verscheidene werden gesteund door artille rie. Alle zjjn afgeslagen. By de gevechten op 15 en 16 December zjjn in totaal 30 tanks van den vjjand vernield. De vjjand heeft pogingen gedaan om de Suvanto-rivier (d.w.z. het voorlaatste deel van de Vuoksi, waarvan het laatste deel te Taipale is) over te steken. Deze pogingen zjjn af geslagen. In het Westen van de Karelische land engte zijnplaatselijke aanvallen van de Rus sen afgeslagen. In dit gebied komt op het oogenblik nog slechts artillerievuur voor. Drie tanks van 30 ton zjjn door de Finnen vernield. Aan het Oostelijke front zjjn de vjjande- Ijjke aanvallen, die voortduren bjj het La dogameer, afslagen. In de richting van Loimala hebben twee Russische bataljons zware verliezen geleden. In de buurt van Tolvajarvi gaat de Finsche opmarsch lang zaam voort. Bij Aglajhrvi zijn den geheelen dag felle gevechten geleverd. Ter zee: de kus (batterij en van het La dogameer hebben drie machines vernield van een colonne Soviet-Russische gevechts wagens. Overigens slechts verkenning ter zee. In de lucht: in den loop van den dag is ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omstreken (behoorende tot den bezorgkring): 1—5 regels f 1 30, elke regel meer 0.25. Van buiten Gouda en den bezorgkring: t—5 regels 1.55. elke regel meer f 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnumme- 20 l'jjslag op den prijs. Liefdadigheids-advertentiën de helft van den prils. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN1—4 regels f 2.05, elke regel meer f 0.50. Op de voorpagina 50 hooger Adverientiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van «oliede Boek handelaren, Advertentiebureau* en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Gewone adverteatiën en ingezonden mededeelingen bjj contract tot zeer gereduceerden prijs Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. den gro''(bramsteng en op het achterschip Aan den horizon ontwaarde men de silhouet ten van twee oorlogsschepen, een Britst h en een Argentijnséh. De Graf Spee was vrjj spoedig uit het gietzicht verdwenen. Van ge vechtshandelingen is geen sprake geweest, vcrmoedeljjk waren de Britsche schepen op de hoogte van het voornemen van de Duit- schers om verder geen strjjd meer te lev->- ten en de Graf Spee te vernietigen. Toen de Graf Spee volgens sommige be richten 8 mijl, volgens andere telegrammen 5 mijl uit de kust was, ging zjj voor anker. Begrijpelijkerwijze was in de haven van Montevideo niet de geheele bemanning van boord gegaan, omdat natuurlijk een aantal manschappen benoodigd was om het schip naar buiten te brengen. Nadat het anker was uitgeworpen, werden zes reddingbooten gestreken en het oveiiblijvende deel van de bemanning begaf zich r.u aan boord van deze booten. De matrozen stieten snel af en roeiden van het schip weg. Om 11.27 Amsterdamsche tijd, deed de wrste ontploffing zich voor, daarna volgden de anderen .De sloepen met de officieren en manschappen, die zoojuist het schip had den verlaten, werden opgepikt door dte Ta coma. Gedurende de paar minuten, dat het slag schip drjjvende bleef, bevonden ziih de Ta coma en twee Argentjjnsche oorlogsbodems in de buurt. Zwarte rookwolken hingen bo ven de plaats waar de Graf Spee in de diepte verdween met al het geschut aan boord. Met zjjn schip is, volgens de Duitsche legatie te Montevideo, ook de commandant van de Graf Spee, kapitein Langsdorff, in de diepte verdwenen. Volgens een Reuterbericht uit Montevi deo echter heeft een boot van een Argen- Mjnschen kruiser den commandant en de of ficieren aan boord genomen. Een ander be richt zegt dat “de gezagv oerder de laatste man .vas, die de Graf Spee vertint, hoewel n*drukkelijk gemeld werd, dat hjj bij den ondergang van zjjn bodem met verschillen de officieren om het hven is gekomen. Naar uit Montevideo wordt gemeld, heb- Duitsche kruiser aan de mond van de Elbe tot zinken gebracht. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat de Britsche duikboot „Ursula” rapporteeit dat zjj op 14 Dec. j.l. een Duitsche kruisei aan de monding van de Elbe tot zinken is gebracht. De kruiser werd beschermd dooi zes Duitsche torpedojagers. Het Duitsche Berljjn: De voor het herstel van de zeewaardig heid van het pantserschip Admiral Graf Spee noodige tijd werd door de regeering van Uruguay geweigerd, in verband h'er- mede heeft de Rjjkskanselier en opperbevel hebber van leger en vloot, Hitler, den com mandant, kapitein Langsdorff, opdracht ge. geven het schip in de lucht te laten vlie gen. De wacht voor de La Plata-riv’er i Tot de schepen, welke volgens Engelsehe berichten, de Graf Spee voor Montevideo op wachtten behoorden de Renown (32.009-ton, met zes 15 duims kanons), het Fransche slagschip Dunkerque (26j5OO ton met acht 18 duims kanons), de kruiser Achilles (7000 ton met acht zes duims kanons), de Ajax (7090 ton met 8 zesduims kanons), het vliegkampschip Ark Royal (22.000 ton, met aan boord zestig vliegtuigen). De Ark Royal is het Britsche vliegkampschip, dat volgens berichten uit Duitsche bron tot zin ken zou zijn gebracht. (De Renown en de Ark Royal waren Zondag in de haven van leven zjjn gekomen en dat vijf werden ge- wond, van wie een ernstig, bjj den slag in het Zuideljjk deel van den Atlantischen Oceaan. Onze bureaux zjjn dagelijks geopend van 9—6 uur. Administratie en Redactie Telef (nterc 2745. Postrekening 48400. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA bjj onze agenten en loopers, den boekhandel en de postkantoor en. (illUkSLHE ÜHRANT. Vele getrouwe abonné’s betaalden reeds aan ons Bureau en op onze post rekening Daaruit blijkt dat van de gelegenheid door ons in vorige jaren aan onze abonné’s geboden om vóór den a a n v a n g van het Nieuwejaar het abon nementsgeld voor het ge- heele volgend jaar vooi- uit te betalen, waarvoor dan één gulden reductie wordt verleend, opnieuw door velen gebruik wordt gemaakt. De rij is geopend. Wie volgt nu? Wij wachten gaarne vóór Kerstmis de remises van ACHT GULDEN op postrekening 48400, of door storting aan ons Bureau: MARKT 31. Voor de post-abonné’s is het verminderde bedrag twaalf gulden (inplaats van 13. DE ADMINISTRATIE. Zestig Britsche gevangenen maakten zeeslag mee. Donderdagavond zijn 62 opvarenden van door do „Graf Spee” tot zinken gebrach te, schepen, van het Duitsche schip aan land gebracht. Er waren zes scheepskapi teins bij. Tot de Britsche schepen, welker overlevenden van de „Graf Spec” aan land zijn gebracht, behooren de „Newton Beach” (4651 ton), „Africa Shell” (706 ton), „Travenlon” (5350 ton), „Hunts man” (8186 ton), „Clement” (5051 ton), I „Doric Star” (10.093 ton) en „Asklea” (422 ton). Do vertegenwoordiger van het „Brit sche persbureau Reuter, heeft den kapi tein van het Brltsehe schip „Africa Shell”, die zich als gevangene aan boord van den Duitschen bodem bevond sinds zijn schip tot zinken was gebracht, ge ïnterviewd. De kapitein deelde mede, dat men aan boord van de „Graf Spee” I meende bij eenige koopvaardijschepen J te zijn, toen de „Exeter” verscheen. On- middellijk werd het bevel gegeven het schip strijdvaardig te maken, de gevan genen werden in de ^eetzaal opgesloten Do „Graf Spee” opende het vuur, dat onmiddellijk door de „Exeter” werd be antwoord Gedurende het gevecht speel den do Britsche gevangenen kaart. Een granaat is in de nabijheid van de eet zaal ontploft en de gevangenen hebben splinters hiervan als souvenir meegeno men. Toen het Duitsche schip te Mon tevideo aankwam, trad een Dultsch of ficier de eetzaal binnen on zeide: „Hee- ren, voor U is de oorlog uit”. De kapitein van de „Africa Shell” be- j schreef den commandant van de „Graf I Spee” kapitein ter zee Landsdorf, die ook in den slag bij Jutland heeft mee gestreden, als een „volmaakte heer”. Sprekende over het gevecht had Lans- dorff togen hem gezegd: „Jullie Engel- schen zijn hard”. Alle Engelschen waren het erover eens, dat de Britsche overwinning is toe te schrijven aan een uitstekende leiding op de kruisers, een goede vuurleiding en grooten moed. Ook zeiden zij, dat de Engelschen geen gasgranaten hebben gebruikt. Geen van de Engelsehe gevan genen had een gasmasker, wel droegen alle Dultschers maskers. In een interview met den correspon- I dent van Reuter heeft een der over levenden van een door de „Graf Spee” tot zinken gebracht Britsch schip ver- klaard, dat de gevangenen aan boord I van de „Graf Spee” goed werden gevoed, doch sedert den slag niet veel te eten hadden gekregen, aangezien de kombuis verwoest was. De Duitsche bemanning zou volgens deze zegsman gemiddeld on geveer 23 jaar oud zijn geweest Tijdens don slag zaten de gevangenen beneden- deks. Volgens hun berekening was de „Graf Spee” 16 maal getroffen. TE Montevideo heeft men gisteren den geheelen dag nog in twijfel vétkeerd dver het verdere lot van de Graf Spee en in het bijzonder over den tijdslimiet van het verblijf van het Duitsche oorlogsschip in de neu trale haven van Uruguay. Gistei- avond is de oplossing gekomen: het Duitsche vestzakslagschip is even voor zes uur plaatseljjken tijd 5 mijl buiten de kust door de bemanning tot zinken gebracht. Er deed zich een heftige ontplof fing voor, die werd gevolgd door een aantal andere zware en minder zware ontploffingen en toen zonk het groo te schip in de wateren van de T a Plata-monding. Voor het schip de haven van Montevideo had verlaten, waren ongeveer 700 leden ven de bemanning aan boord van het Duitsche stoomschip Tacoma gebracht, dat zich even eens in de haven van Montevideo bevond. Toen begonnen de toeschouwers, die 'i enorme hoeveelheden de kaden van de ha ven van Montevideo vulden, reeds te be grijpen, dat het lot van het oorlogsschip be leid was en dat d< Duitschers het schip vermoedelijk zelf tot zinken wilden bren gen. Om half vier plaatselijken tijd begon men aan boord van het schip alles in gereedheid te brengen voor hot vertrek. Even tevoren waren rog gereedschappen, die gebruikt waren voor de herstellingswerkzaamheden, aan boord gebracht van een Duitsch schio, dat langszij was gehaald. O.a. werden eeni ge laschapparaten. cvergebracht. Na haar vertrek uit de haven begaf d” Uruguay de Graf Spee had toegestaan var. om in de haven van Montevideo te blijven is nog steeds niets officieel bekend, doch uit New-York werd gisteren uit betrouwbare urOFi gvmeiu, unt ue a.uiuïiicivcn te Tuüiitc- video, den Duitschen autoriteiten hadden i la* ÊTT weten, dat de Graf Spee vóór acht uur des avonds (pl. t.) Montevideo moest ver laten, aangelzien arders tot intemeering van schip en bemanning zou worden over gegaan. Ook is gemeld, dat de autoriteiten vaii Uruguay te kennen hadden gegeven niet gaarne tot een dergelijken stap te besluiten, aangezien zij er niet veel voor gevoelden schip en bemanning voor den duur van den oorlog te hunnen laste te nemen. Von Therman, de Duitsche ambassadeur te Buenos Aires, die per vliegtuig te Mon tevideo is aangekomen, heeft in de Duitsche legatie een onderhoud met den Duitschen en den Italiaanschen gezant gehad. Vervol gens had de Duitsche gezant een bespreking niet den, minister van buitenlandsche zaken vau Urugay, over welk onderhoud hy zeide niets te kunnen mededeelen, aangezien het i een zaak betrof, welke de beide regeeringen interesseerde. De Duitsche gezant zag ei bezorgd uit, hetgeen deed veronderstellen, dat hy geen nieuw uitstel van den vertrek datum voor de Graf Spee gekregen had. De Engelsehe verliezen. De Britsche admiraliteit maakt bekend, dat aan boord van de Exeter gedurende het gevecht met de Graf Spee de volgende ver liezen zijn' geleden: dooden 5 officieren en 56 minderen; gewonden: 3 officieren en 20 minderen. Het hospitaalschip, dat de verzorging op zich zal nemen van de gewonden van de Exeter staat ondter leiding van dr. Petty, die de leiding heeft van het Britsche zieken huis-te Buenos Aires. Voorts bevinden zich aan boord drie doktoren, een radioloog en 12 verpleegsters .Ook een toestel voor x- stralen en andere chirurgische benoodighe- den zijn ter beschikking. Officieel wordt medegedeeld, dat zeven leden der bemanning van de Ajax om het ben de autoriteiten van Uruguay den kapi tein van het Duitsche rtoomschip ,,'l'acoma” arresteord, omdat hij zonder loods was uit- gevaren. Volgens dat bericht zijn de 700 op- varenden van de „G*,af Spe^’die zich aan boord bevonden, geïnterneerd. Eveneens wordt gemeld, dbt de kapitein van de „Graf Spee” Langsdorff en de offi cieren door een Argcutijnschen kruiser zyn opgenomen. De Buenos Aires ACHT GULDEN, waardoor zij zich een gul den bevoordeelen. Bovendien ontvangen zij de tot 1 Jan. a.s. verscho nende nummers GRATIS. Rio de Janeiro aangekomen). I Omtrent den tijd dien de regeering TïmOHIOV rlo Fil-nF Graf Spee zich met geringe snelheid in Zuidelijke richting, later wijzigde zij hna.* I koers en stoomde teen in Zuid-Oostel!jke ilcw_iUin weiu UJV «uuuwunre richting. De Duitsche vlag wapperde van 1 |,ron geme](j) ^at de autoriteiten te Monte-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1939 | | pagina 1