FILMNIEIJWS.
Aioae-problemen in dé studi
studia
A
f
Mado
Lucille Ball, Casey Joh/ison en Elisabeth Risdon in RKO's „V(jf kwamen terug".
„VIJF KWAMEN/ TERUG".
Schouwburg-Bioscoop.
„Vijf kwamen terug", de R.K.O.-film, dit
vanaf hedenavond in de Schouwburg-
Bioscoop wordt vertoond, is een vUegfilut,
die in elk opzicht afwijkt van het gewooB
genre. Een spannend verhaal, uitstekend
spel, een verrassende naloop. John Farrow
voerde op knappe wijze de regie.
Twaalf persoticn bevinden zich aan boord
van de „Silver Queen", een tweemotorig
passagiersvliegtuig, dat van de Vereeniede
Staten zijn vaste route volgt naar'Panuna
City via Tepic, Mexico. De bpimannin"- t'li
.1 koppen de rustige, zwijgzame piloot
Bill Larnlpan; de jeugdiger, jongensachtige
tweede piloot, Joe Brooks en de stewaru,
1-arry.
Er zijn 9 passagiers. Twee er van zii"
de rjjke Alice Melhorn en de eveneens g<v
fortuneerde, door-en-door verwende, Judscn
Ellis, dié in alle stilte deze reis orderno-
men hebben om te trouwen In Panama. Pan
is er een gold-digger, Pee-"v N"'*" d:"
overhaast heeft moeten vertrekken, omdat
haar vriend, een politicus, die in 't nauw
zit, niet wil, dat zij aanwezig is. zoodat
men haar zou kunnen ondervragen.
Voorts een bejaarde botanist met ziir
vrouw, Henry en Martha RpengW, die O]
weg zijn om een wetenschappelijk congres
bij te wonen; een gangster. Pete. H'"e Tom
my, het zoontje van z.ijn chef, buiten gevaar
brengt tijdens een benden-oorlog, en ten
slotte de anarchist, Vasquez, die door e r
onverbiildelijken dete-tive, Crimn. neer Pa
«mama gebracht wordt om d»-' voor «i>«
poiitieken moord tereebt te «-taan
De „Silver Oneen" 1«"<B vottio *»-'•
Peggy doodeliik verveeld .tracht tevergeefs
Bill's aandacht te trekken. Jo° „b-v.
aangetrokken tot Alice, die dnn- tndson
voorgesteld wordt als zijn se-reta-esse er
Crimp houdt nauwlettend '"''t-'B 'r'
't oog, voor wie nhij in Panama een Wou
rong van 5000 zal ontvangen.
Na uit Tepic vertrokken te zijn komt de
machine in een aren storm. Fet zkH is
aan alle •kanten, belemmerd °n hun eenig"
kans is door te vliegen. Maar de storm
neemt toe en de radio-ontvangst is zoo
slecht, dat het vliegtuig uit den koers raaKt
en na veel strijd een noodlanding mee
maken in de Jungle. Na de reparatie kun
nen slechts 5 van de 9 passagiers vervoerd
worden. Wie keeren in de bewoonde wereld
terug.
De tweede lioofdfflm vertelt hoe Tom
Fontaine met een melkboer 'r mvde mom
zy wist niet dat h(j een miliionrair wa-,
ene am in als hij wist dat zij iets anders deed
dan bellen poetsen.
In de Zondagochtendvoorstelling in de
Schouwburg-Bioscoop wordt vertoond ^.Ai-
scheid voor immer", een ernstige goed"
/ilm naar de roman van Ernest Henmng-
way. Franck Borrage was de regisseur.
Helen Hayes en Gary Cooper spel"n de
hoofdrollen- Op een manier, die hon-m allen
lof verheven
TANGO NOTTÜRNO.
Met Pola Negri.
Thalia-Theater.
Dc jonge Sol ton keert van de tropen
naar jsiigeianu terug, zou eerste gang is
naai' ue duo. negeeng naar lawaai en
leven pegruet no Zfjo ouue vrrenuen,
maar utze ontvangen nern mot tiuu ty-,,
piscn naigeiaciie lust. Overste Lin-
coin stelt nein voor aan. een nnai. Wiens
naam nein opvalt: jae oulara. seiton
I lieert ei' geen iuee van, wat ue ocioumufc
cunipoinst zoo oeoiust en ui geuaeiiten
doet zon. oil met ue oeuoenng, ue ver-
veiuig ai ne ciuo te oiiueioregeii, zet
Se»ton een granioioonpiaat op: „rango
Ixottuino uc-ze piaqt neeit ue naam üac
Oei ui u pupuiau gguiaast, en ue stem,
uie net neu zuigt, ia uu sum van Mauo
vouoet... V
rus ue eerste mateii weerklmkon, laat
Creiaru zon Klont zoKseir, en zon gc-
zicni Ki'ugt een geppingue unuiuKKuig.
riO spiuigt op en vermat ue cruo. moor
ïiaent eu'never zwem inj rusteioos ronu.
rango ixolturrro...
Lm nernuiemigen dringen zlcti naar
voren: f
Een arme musicus, Jae Gerard, die het
het leven verloren had. HIJ leed
en componeerde, maar overal
n hem af. Ook de beroemde
ucet Interesseerde zich niet voor
dat hij voor haar geschreven
een nietszeggende mededcellng
zU hem afgescheept. Maar n;
heelt Gerard haar verlaten
heeft er spijt van, lets ln het Ucd
haar toch gepakt, en toen zl) hen»
oen toeval 's nachts vanuit haar w;
ontdekte, noodlgt zij hem uit, naast
plaats te nemen En Jac Gerard si
1 ln de woning van Doucet dc „Tango
1 turno" 1
In vliegende-vaart verandert het leven
van den Jongen musicus. Hot succes is
met hem. Het lied maakt hem berooirid.
Met „Tango Notturno" verovert Gerard
de gevierde kunstenares. Om haar weer
te verliezen. Mado Doucet is als van denl
1 aardbodem verdwenen,
i Waar ls Mado Doucet?
Op deze vraag kan slechts één anti
'woorden: De film „Tango Notturno".
DEMONEN DER RENBAAN.
Reünie-Bioscoop.
Joe Uroer, een bcroemu uuU>-iueer, is
uXlumweg oni zou joiigcrcn Dto-sT isouie
Up Urt UJClLC'il, VfiCAift 'btUUiU UUil UC UiU-
VOitUteiC li IJ DCKObUgt.
bee iviasoii,' een toegewijde vrienain
vergezelt nein op zijn toeiit, bos Augems
is net euiauoei van naar reis.
Wanneer jue Dy buuie arriveert maakt
zij zicu'itwaaa ais uij uemerkt, uat buuie
zijn gem aan net Douwen van een race
wagen speiiuoert en uut ook. uczeii net
racen cn oenznio ui net oiocu zit.
Hu Desiuit num overtuigena in iju „Joe
Grcei s Hume Kace te Kioppeh, ten em-
ae neiu voor een» een ai ué iust tot net
auto-racen te uoen vergaan, c/it voor
nemen Kust Joe met ue minste ïn&pan-
nurg.
'tevredengesteld vervolgt Joe zijn reis
naur baiuomie, door bpuu, zun uouwe
mecnanicien vergezeld; zijn rust uuurt
ecntei' niet lang wanneer nu ziet noe
Euuie pil een zware raee-wagen uen uein
waarin nu zit, vooroij siieit en spoeuig
uit net gezrcirt v cru wenen is.
l>e voigcnue weusuou Kenmerkt zien
door een neiug uuei en opuu, ue trouwe
meciraiueien, uie tusscnen oeruc Oroels
ais vieue-stienter wn opueaen, 'Komt m
het geur ang, slaat over uen Kop en worut
geuoou. joe vermat ue race-Daan ais eeil
geoioaen man en veiuwijut spoeuig
uaarop, maai" later in een Buitengewoon
opwuiuenue i'aee worut ue naam ureer
weer gevestigu als are van aen inuiana-
punp rv-amproen.
Geen tap ja stol komt er voor de caméra, zonder
er aan uemritt tive/L
ir cUnde
costuiimmitwerper
]\'iet aiie films zijn costuumfilms,
maar toon worut er geen roiprent op
genomen, zonder dat tevoren de cos-
tuinier zij ii nat uitgesproken heeft
over ent lapje stof dat genruiKt wordt
om ue „uiake up" van de spelers te
voltooien. Vvant het werk van die
costumiers, dat over het algemeen
ïmnuer oeseiid is, dan dat van de gri
meurs, neemt een zeer voorname
plaats in in het voorbereidende werk
voor een film. Het is nu eenmaal zoo,
dat het menséhenmateriaal van een
filmmaatschappij haar duurste en
meest rendaoeie belegging is. En
daarom mogen er kosten noch moeite
gespaard worden om deze „beleg
gingen" op hun voordeeligst te ex-
ploiteeren. Dat heeft er toe geleid dat
de kundigheid der filmcostumiers
even geraffineerd en gecompliceerd
geworden is als die van de ïjhake-up
artisten. De costumes der filmartis-
ten van de vrouwelijke natuurlijk
in de eerste plaats zijn niet alleen
van belang voor de populariteit, maar
ze beïnvloeden ook den smaak van de
vrouwen in alle landen van de we
reld. (Mary Stuart-kraagjes, Garbo-
Patt O'Brien, Ann Sheridan en John Payne in Mtemonen der Renbaan".
sweaters!) De film creëert tegen
woordig de mode. De ontwerpers zit
ten met meer uitsluitend in r'arjjs,
j maar in Hollywood. Ze werken voor
een ontzaglijk puuüek, dat van snelle
I veranderingen houdten ze hebben
een ongekende „ètal" van „manne-
1 quins", die een weergaiooze virtuosi-,
i teit hebben om hun creaties op hun
voordeeligst te laten uitkomen.
Maar het bestaan vah een Holly-
woodschen mode-kunstenaar is niet
vrij v.an zorgen en problemen. Zijn
grootste moeilijkheid is, dat hy altijd
de mode een paar maanden tot een
half jaar voor moet zijn. Als hij zijn
costumes ontverp, weet hij, dat het
groote publiek ze pas over enkele
maanden zal zien en dat ze bij voort
beeld in Europa zullen arriveeren,
wanneer het publiek daar al min of
meer op de hoogte is van de snufjes,
die in zijn film gepresenteerd worden.
De mode-ontwerper moet dus niet al
leen genoeg fantasie bezitten om tel
kens nieuwe dingen te bedenken,
maar behoort eigelijk een soort hel
derziende te zijn, die voorspellen kan
in welke richting de mode zich verder
ontwikkelen zal.
Hollyivood dicteert de mode.
En als het daarmee klaar was, zou
den zijn zorgen nog- wel meevallen.
Maar do film is een ongemakkelijke
meesleresse en heeft veel scherpere
oogen, dan een cliënte, die een mode
show bezoekt. Het oog van de film
camera beperkt zich niet tot een al-
gemeenen indruk van het eostuurn,
maar als het zoo uitkomt, komt het
vlakbij en observeert allerindiscreetst
de details.
Het is de taak van den costumier
om in de eerste plaats, de actrice, die
hij aankleedt, zoo geflatteerd moge
lijk te doen zjjn. Doch even scherp
moet hij erop letten, dat zijn ontwer
pen volkomen in overeenstemming
zijn met 't karakter, dat de actrice te
spelen heeft. Sterker nog: zijn kleedij
moet de sfeer van bepaalde scènes
helpen versterken en zich aanpassen
•an den loop van de intrigue. Ook
Pola Negri en Vistor Sehamoni in de Lumina film
Thalia-Theater.
moeten de kleeren rekening houden
met het moment van den dag, waarop,
de handeling zich heet af te spelen en
met honderd en een bizónderheden,
die 't draaiboek voorschrift.
Een nadeel voor de meeste films is,
dat Ze in simpel zwart wit wordei
opgenomen en dat elke kleuren wer
king bij voorbaat uitgesloten is. De
kleurenfilm lijkt in dat ojizicht voor-
deeliger voor het effect, datf de cos
tumier bereikt, maar in werkelijkheid
moet hjj zich daar nog veel pterker
aanpassen aan de omgeving! en de
stemming, terwijl zijn costuipes er
bovendien zoo moeten zijn,, dat, hun
kleuren bij het wisselen van de scè
nes geen hinderlijke contrasten en
overgangen opleveren.
Het wegblijven van de kleuren
eischt een uiterste perfectie van de
lijnen der cQstumes en vergt, dat
alle kleeren van de kostbaarste en
mooiste stoffen zijn vervaardigd. Het
is met filmcostumes niet als met de
tooneelkleedij. Ze kunnen geen na
maak zijn, want de camera zou on
barmhartig elke tekortkoming der
imitatie onthullen (voor juweelen en
versieringen geldt dat ook), daarom
zijn de ver-halen over peperdure cos-
tunies voor bepaalde films en over
elndelooze speurtochten naar bijzon
dere sieraden niet allemaal overdre
ven bedenksels van reclamemanagers,
maar wel degelijk werkelijkheid.
Krijgt de costumier een historische
film onder handen, dan wordt zijn
taak nog veel gecompliceerder. Hij
moet dan niet alleen letten op de
charmes van 'zijn sterren en op de,
eischen, die de entourage en het
draaiboek stellen, maar staat boven
dien voor de noodzakelijkheid een
historisch verantwoordde kleeding te
Weren (er zijn altijd scherpzinniger
genoeg onder de bioscoopgangers en
hinderlijke onjuistheden in, détails
kunnen veel bederven) en hfj moet
er tevens voor zorgen, dat dieWisto-
rische nabootsingen aangepast', zijn
Notturno".
aan alle modSflie eischen, waarmee
hjj te maken heeft. \j
'iSpeciale ateliers.
Om dat allemaal.iij orde te krijgen
■js het gewoonte, dat van' de voor
naamste costumes eeret modellen ge-
j
maakt worden van een goedkoopc
stof. De bekende mode-artist Adrian
(die voor Metro Golüwyn Mayer
werkt) heeft een gebouW op het sth-
dio-terrein, dat speciaal\ ingericht is
om de effecten van zijn ontwerpen
na te gaan. De mode-studio is /in
licht-beige en bruine kleuren geschil
derd, de ramen hebben witte luiken
en zijn vaji speciale beige gekleurde
gordijnen voorzien, zoodat een zoo
neutraal mogelijke achtergrond ont
staat, Door middel van schijnwer
pers, die op een bijzondere manier
zijn opgesteld en met behulp van gla
zen schermen wordt een licht- en
schaduwwerking verkregen, die over
eenkomt met hetgeen het witte doek
later zal opleveren. In dit vreemd1
laboratorium worden' de filmsterren
Vof hun „stad-in" geroepen. Ze
krijgen een voorloopig costuum aan,
yan, mousseline gemaakt en houden
i.ên soort spelrepetitie, zoodat de cos-
tuinier gelegenheid krijgt te zien of
zijA/ ontwerp voor alle standen en
houdingen voldoet. Er wordt ver
knipt en verspeld, mouwen worden
anders gezet, sieraden verplaatst,
plooien gelegd en als alles^klaar is en
uit en ter na geprobeerd wordt pas
het echte model gemaakt van kost
bare stoffen. En ook als de heele staf
van in alle handigheden ervaren
kleermakers en naaisters met zijn
werk klaar! is, houdt de costumière
nog een nauwgezette inspectie over
het resultaat en vooral ook over de
bijpassende juweelen en wat dies
meer zij, zoodat de ster tot in de per
fectie gekleed in de studio-verschijnt.
Joan Fontaine in „Zty trouwda d«n