FILMNIEIJWS. Aioae-problemen in dé studi studia A f Mado Lucille Ball, Casey Joh/ison en Elisabeth Risdon in RKO's „V(jf kwamen terug". „VIJF KWAMEN/ TERUG". Schouwburg-Bioscoop. „Vijf kwamen terug", de R.K.O.-film, dit vanaf hedenavond in de Schouwburg- Bioscoop wordt vertoond, is een vUegfilut, die in elk opzicht afwijkt van het gewooB genre. Een spannend verhaal, uitstekend spel, een verrassende naloop. John Farrow voerde op knappe wijze de regie. Twaalf persoticn bevinden zich aan boord van de „Silver Queen", een tweemotorig passagiersvliegtuig, dat van de Vereeniede Staten zijn vaste route volgt naar'Panuna City via Tepic, Mexico. De bpimannin"- t'li .1 koppen de rustige, zwijgzame piloot Bill Larnlpan; de jeugdiger, jongensachtige tweede piloot, Joe Brooks en de stewaru, 1-arry. Er zijn 9 passagiers. Twee er van zii" de rjjke Alice Melhorn en de eveneens g<v fortuneerde, door-en-door verwende, Judscn Ellis, dié in alle stilte deze reis orderno- men hebben om te trouwen In Panama. Pan is er een gold-digger, Pee-"v N"'*" d:" overhaast heeft moeten vertrekken, omdat haar vriend, een politicus, die in 't nauw zit, niet wil, dat zij aanwezig is. zoodat men haar zou kunnen ondervragen. Voorts een bejaarde botanist met ziir vrouw, Henry en Martha RpengW, die O] weg zijn om een wetenschappelijk congres bij te wonen; een gangster. Pete. H'"e Tom my, het zoontje van z.ijn chef, buiten gevaar brengt tijdens een benden-oorlog, en ten slotte de anarchist, Vasquez, die door e r onverbiildelijken dete-tive, Crimn. neer Pa «mama gebracht wordt om d»-' voor «i>« poiitieken moord tereebt te «-taan De „Silver Oneen" 1«"<B vottio *»-'• Peggy doodeliik verveeld .tracht tevergeefs Bill's aandacht te trekken. Jo° „b-v. aangetrokken tot Alice, die dnn- tndson voorgesteld wordt als zijn se-reta-esse er Crimp houdt nauwlettend '"''t-'B 'r' 't oog, voor wie nhij in Panama een Wou rong van 5000 zal ontvangen. Na uit Tepic vertrokken te zijn komt de machine in een aren storm. Fet zkH is aan alle •kanten, belemmerd °n hun eenig" kans is door te vliegen. Maar de storm neemt toe en de radio-ontvangst is zoo slecht, dat het vliegtuig uit den koers raaKt en na veel strijd een noodlanding mee maken in de Jungle. Na de reparatie kun nen slechts 5 van de 9 passagiers vervoerd worden. Wie keeren in de bewoonde wereld terug. De tweede lioofdfflm vertelt hoe Tom Fontaine met een melkboer 'r mvde mom zy wist niet dat h(j een miliionrair wa-, ene am in als hij wist dat zij iets anders deed dan bellen poetsen. In de Zondagochtendvoorstelling in de Schouwburg-Bioscoop wordt vertoond ^.Ai- scheid voor immer", een ernstige goed" /ilm naar de roman van Ernest Henmng- way. Franck Borrage was de regisseur. Helen Hayes en Gary Cooper spel"n de hoofdrollen- Op een manier, die hon-m allen lof verheven TANGO NOTTÜRNO. Met Pola Negri. Thalia-Theater. Dc jonge Sol ton keert van de tropen naar jsiigeianu terug, zou eerste gang is naai' ue duo. negeeng naar lawaai en leven pegruet no Zfjo ouue vrrenuen, maar utze ontvangen nern mot tiuu ty-,, piscn naigeiaciie lust. Overste Lin- coin stelt nein voor aan. een nnai. Wiens naam nein opvalt: jae oulara. seiton I lieert ei' geen iuee van, wat ue ocioumufc cunipoinst zoo oeoiust en ui geuaeiiten doet zon. oil met ue oeuoenng, ue ver- veiuig ai ne ciuo te oiiueioregeii, zet Se»ton een granioioonpiaat op: „rango Ixottuino uc-ze piaqt neeit ue naam üac Oei ui u pupuiau gguiaast, en ue stem, uie net neu zuigt, ia uu sum van Mauo vouoet... V rus ue eerste mateii weerklmkon, laat Creiaru zon Klont zoKseir, en zon gc- zicni Ki'ugt een geppingue unuiuKKuig. riO spiuigt op en vermat ue cruo. moor ïiaent eu'never zwem inj rusteioos ronu. rango ixolturrro... Lm nernuiemigen dringen zlcti naar voren: f Een arme musicus, Jae Gerard, die het het leven verloren had. HIJ leed en componeerde, maar overal n hem af. Ook de beroemde ucet Interesseerde zich niet voor dat hij voor haar geschreven een nietszeggende mededcellng zU hem afgescheept. Maar n; heelt Gerard haar verlaten heeft er spijt van, lets ln het Ucd haar toch gepakt, en toen zl) hen» oen toeval 's nachts vanuit haar w; ontdekte, noodlgt zij hem uit, naast plaats te nemen En Jac Gerard si 1 ln de woning van Doucet dc „Tango 1 turno" 1 In vliegende-vaart verandert het leven van den Jongen musicus. Hot succes is met hem. Het lied maakt hem berooirid. Met „Tango Notturno" verovert Gerard de gevierde kunstenares. Om haar weer te verliezen. Mado Doucet is als van denl 1 aardbodem verdwenen, i Waar ls Mado Doucet? Op deze vraag kan slechts één anti 'woorden: De film „Tango Notturno". DEMONEN DER RENBAAN. Reünie-Bioscoop. Joe Uroer, een bcroemu uuU>-iueer, is uXlumweg oni zou joiigcrcn Dto-sT isouie Up Urt UJClLC'il, VfiCAift 'btUUiU UUil UC UiU- VOitUteiC li IJ DCKObUgt. bee iviasoii,' een toegewijde vrienain vergezelt nein op zijn toeiit, bos Augems is net euiauoei van naar reis. Wanneer jue Dy buuie arriveert maakt zij zicu'itwaaa ais uij uemerkt, uat buuie zijn gem aan net Douwen van een race wagen speiiuoert en uut ook. uczeii net racen cn oenznio ui net oiocu zit. Hu Desiuit num overtuigena in iju „Joe Grcei s Hume Kace te Kioppeh, ten em- ae neiu voor een» een ai ué iust tot net auto-racen te uoen vergaan, c/it voor nemen Kust Joe met ue minste ïn&pan- nurg. 'tevredengesteld vervolgt Joe zijn reis naur baiuomie, door bpuu, zun uouwe mecnanicien vergezeld; zijn rust uuurt ecntei' niet lang wanneer nu ziet noe Euuie pil een zware raee-wagen uen uein waarin nu zit, vooroij siieit en spoeuig uit net gezrcirt v cru wenen is. l>e voigcnue weusuou Kenmerkt zien door een neiug uuei en opuu, ue trouwe meciraiueien, uie tusscnen oeruc Oroels ais vieue-stienter wn opueaen, 'Komt m het geur ang, slaat over uen Kop en worut geuoou. joe vermat ue race-Daan ais eeil geoioaen man en veiuwijut spoeuig uaarop, maai" later in een Buitengewoon opwuiuenue i'aee worut ue naam ureer weer gevestigu als are van aen inuiana- punp rv-amproen. Geen tap ja stol komt er voor de caméra, zonder er aan uemritt tive/L ir cUnde costuiimmitwerper ]\'iet aiie films zijn costuumfilms, maar toon worut er geen roiprent op genomen, zonder dat tevoren de cos- tuinier zij ii nat uitgesproken heeft over ent lapje stof dat genruiKt wordt om ue „uiake up" van de spelers te voltooien. Vvant het werk van die costumiers, dat over het algemeen ïmnuer oeseiid is, dan dat van de gri meurs, neemt een zeer voorname plaats in in het voorbereidende werk voor een film. Het is nu eenmaal zoo, dat het menséhenmateriaal van een filmmaatschappij haar duurste en meest rendaoeie belegging is. En daarom mogen er kosten noch moeite gespaard worden om deze „beleg gingen" op hun voordeeligst te ex- ploiteeren. Dat heeft er toe geleid dat de kundigheid der filmcostumiers even geraffineerd en gecompliceerd geworden is als die van de ïjhake-up artisten. De costumes der filmartis- ten van de vrouwelijke natuurlijk in de eerste plaats zijn niet alleen van belang voor de populariteit, maar ze beïnvloeden ook den smaak van de vrouwen in alle landen van de we reld. (Mary Stuart-kraagjes, Garbo- Patt O'Brien, Ann Sheridan en John Payne in Mtemonen der Renbaan". sweaters!) De film creëert tegen woordig de mode. De ontwerpers zit ten met meer uitsluitend in r'arjjs, j maar in Hollywood. Ze werken voor een ontzaglijk puuüek, dat van snelle I veranderingen houdten ze hebben een ongekende „ètal" van „manne- 1 quins", die een weergaiooze virtuosi-, i teit hebben om hun creaties op hun voordeeligst te laten uitkomen. Maar het bestaan vah een Holly- woodschen mode-kunstenaar is niet vrij v.an zorgen en problemen. Zijn grootste moeilijkheid is, dat hy altijd de mode een paar maanden tot een half jaar voor moet zijn. Als hij zijn costumes ontverp, weet hij, dat het groote publiek ze pas over enkele maanden zal zien en dat ze bij voort beeld in Europa zullen arriveeren, wanneer het publiek daar al min of meer op de hoogte is van de snufjes, die in zijn film gepresenteerd worden. De mode-ontwerper moet dus niet al leen genoeg fantasie bezitten om tel kens nieuwe dingen te bedenken, maar behoort eigelijk een soort hel derziende te zijn, die voorspellen kan in welke richting de mode zich verder ontwikkelen zal. Hollyivood dicteert de mode. En als het daarmee klaar was, zou den zijn zorgen nog- wel meevallen. Maar do film is een ongemakkelijke meesleresse en heeft veel scherpere oogen, dan een cliënte, die een mode show bezoekt. Het oog van de film camera beperkt zich niet tot een al- gemeenen indruk van het eostuurn, maar als het zoo uitkomt, komt het vlakbij en observeert allerindiscreetst de details. Het is de taak van den costumier om in de eerste plaats, de actrice, die hij aankleedt, zoo geflatteerd moge lijk te doen zjjn. Doch even scherp moet hij erop letten, dat zijn ontwer pen volkomen in overeenstemming zijn met 't karakter, dat de actrice te spelen heeft. Sterker nog: zijn kleedij moet de sfeer van bepaalde scènes helpen versterken en zich aanpassen •an den loop van de intrigue. Ook Pola Negri en Vistor Sehamoni in de Lumina film Thalia-Theater. moeten de kleeren rekening houden met het moment van den dag, waarop, de handeling zich heet af te spelen en met honderd en een bizónderheden, die 't draaiboek voorschrift. Een nadeel voor de meeste films is, dat Ze in simpel zwart wit wordei opgenomen en dat elke kleuren wer king bij voorbaat uitgesloten is. De kleurenfilm lijkt in dat ojizicht voor- deeliger voor het effect, datf de cos tumier bereikt, maar in werkelijkheid moet hjj zich daar nog veel pterker aanpassen aan de omgeving! en de stemming, terwijl zijn costuipes er bovendien zoo moeten zijn,, dat, hun kleuren bij het wisselen van de scè nes geen hinderlijke contrasten en overgangen opleveren. Het wegblijven van de kleuren eischt een uiterste perfectie van de lijnen der cQstumes en vergt, dat alle kleeren van de kostbaarste en mooiste stoffen zijn vervaardigd. Het is met filmcostumes niet als met de tooneelkleedij. Ze kunnen geen na maak zijn, want de camera zou on barmhartig elke tekortkoming der imitatie onthullen (voor juweelen en versieringen geldt dat ook), daarom zijn de ver-halen over peperdure cos- tunies voor bepaalde films en over elndelooze speurtochten naar bijzon dere sieraden niet allemaal overdre ven bedenksels van reclamemanagers, maar wel degelijk werkelijkheid. Krijgt de costumier een historische film onder handen, dan wordt zijn taak nog veel gecompliceerder. Hij moet dan niet alleen letten op de charmes van 'zijn sterren en op de, eischen, die de entourage en het draaiboek stellen, maar staat boven dien voor de noodzakelijkheid een historisch verantwoordde kleeding te Weren (er zijn altijd scherpzinniger genoeg onder de bioscoopgangers en hinderlijke onjuistheden in, détails kunnen veel bederven) en hfj moet er tevens voor zorgen, dat dieWisto- rische nabootsingen aangepast', zijn Notturno". aan alle modSflie eischen, waarmee hjj te maken heeft. \j 'iSpeciale ateliers. Om dat allemaal.iij orde te krijgen ■js het gewoonte, dat van' de voor naamste costumes eeret modellen ge- j maakt worden van een goedkoopc stof. De bekende mode-artist Adrian (die voor Metro Golüwyn Mayer werkt) heeft een gebouW op het sth- dio-terrein, dat speciaal\ ingericht is om de effecten van zijn ontwerpen na te gaan. De mode-studio is /in licht-beige en bruine kleuren geschil derd, de ramen hebben witte luiken en zijn vaji speciale beige gekleurde gordijnen voorzien, zoodat een zoo neutraal mogelijke achtergrond ont staat, Door middel van schijnwer pers, die op een bijzondere manier zijn opgesteld en met behulp van gla zen schermen wordt een licht- en schaduwwerking verkregen, die over eenkomt met hetgeen het witte doek later zal opleveren. In dit vreemd1 laboratorium worden' de filmsterren Vof hun „stad-in" geroepen. Ze krijgen een voorloopig costuum aan, yan, mousseline gemaakt en houden i.ên soort spelrepetitie, zoodat de cos- tuinier gelegenheid krijgt te zien of zijA/ ontwerp voor alle standen en houdingen voldoet. Er wordt ver knipt en verspeld, mouwen worden anders gezet, sieraden verplaatst, plooien gelegd en als alles^klaar is en uit en ter na geprobeerd wordt pas het echte model gemaakt van kost bare stoffen. En ook als de heele staf van in alle handigheden ervaren kleermakers en naaisters met zijn werk klaar! is, houdt de costumière nog een nauwgezette inspectie over het resultaat en vooral ook over de bijpassende juweelen en wat dies meer zij, zoodat de ster tot in de per fectie gekleed in de studio-verschijnt. Joan Fontaine in „Zty trouwda d«n

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 6