Dr.DuShkind
"Treinontsporing bij oudewater.
STADSNIEUWS.
»**-
RADTO-PROGRAMMA'r.
Groote verkeersstagnatie.
De strenge forst de oorzaak van railbreuk.
Verbetering: van den weg
GoudaGouderak.
TiMtyin.-
r"
j MARKTBERICHTEN
LAATSTE BERICHTEN.
Herkeuring voor de lichtingen
van 1897—1918.
Beurs van Amsterdam.
valla «a dia dtt* vooral voor hen,
tijden» periodieke verloven hun xaken
ten bij te houden, teer gkmakkelgk en
'zijn.
tr
«ipv
*•-
d»
bt-
|trond,
<le#
eiken
twae
maar
•ede,
,aaa
f»g in
4«ch»,
ginut
aki.
in
i toch
jidacl
met
deren,
Keen
Ke-.n
met
felle
rheen,
zich
ttie na
egd-k
lei k
leiding
i deze
|ft on-
*Ieu-
er en
traan
be-
nati
in
tkten
et
dat
Ogene
est
eoort
terocn-
bo-
i hier
ge da-
acht
«org-
Stig
den
ken.
onen-
ten-
ilfs op
j doch
pezé abonnementen zullen de N.- S. met
jBging van heden vërkrggbaar stellen Voor
111 e gemobiliaeerden, onverschillig of zij
voor het in dientt treden al dan niet abon-
iementhouder» der N. S. zijn geweest.
'Pal zü dat wel waren gold tot nu toe nJ.
*lt "conditio sine gut non; alleen wordt hun,
die tijdens de mobilisatie geen abonnement
r" gi.Vverden, bij de eerste verstrekking, dc
gebruikelijke toeslag in rekening gebracht.
De spoorwegen zullen voorts een belang
rijke reductie verieenen als het gaat om be-
zoeken aan zieke militairen.1
Zij, die door de omstandigheden ver van
■'/.huis eg, haard verwijderd zijn, voelen het
gemis van den dagelgkscben omgang met
hun gezin des te sterker wanneer ze door
een ongesteldheid in het ziekenhuis moe
ten worden opgenomen en hun periodieke
vzriovsn niet kunnen worden benut. Omge
keerd woédt .dan de afwezigheid van vader,
zoop of man, ook bij hen, die thuis achter
bleven nóg sterker gevoeld,dan anders het
gevat zou zijn,
Aan de echtgenooten, ongehuwde kinde
ren en ouders van militairen, die in een
zieken in richting verpleegd worden, zal nu
voor het bezoeken van den patiënt eenmaal
per week een reductie van 50 op den
enkelen reisprgs worden verleend, hetgeen
een belangrijke besparing beteekent. Deze
goedkoop® plaatskaarten zijn aan de sta
tions verkrijgbaar op vertoon van een door
den geneesheer-directeur van de ziekenin-
richting, waar de patient verpleegd wordl,
afgegeven bewijs. Dei reductie wordt ver
leend, nadat de patiënt op z'n minst 14' da
gen in het ziekenhuis heeft doorgebracht
Ook voor de offcieren van land- en zee
macht en de Koninklijke marechaussee had
den de spoorwegen een belangrijke facili
teit in petto. Deze is thans van kracht ge-
Wonden
De officieren die in uniform voor eigen
rekening reizen, behoeven jn het vervolg
slechts 50 r/r van den enkelen reisprgs te
betalen.
j Tot nu toe gold deze regeling alleen „vooi
j militairen in uniform beneden den rang van
officier.
GEMENGD NIBïJWS.
Het geknoei met militaire watten.
Nog drie arrestaties.
Het aantal -verdachten in de opllch-
tingsaffalre met watten, bestemd voor
militaire Jassen, stijgt met den dag. Na
het eerste onderzoek werden acht kleer
makers en helers aangehouden, die reeds
in het huis van bewaring te Amsterdam
aijn opgesloten.
De Amstcrdamsche recherche heeft, in
samenwerking met de militaire autori
teiten, de nasporingen nauwgezet voort
gezet, daarbij in de overtuiging verkee-
rend, dat nog andere kleermakers en op-
koopers zich aan verduistering van wat
ten schuldig hebben gemaakt.
Dit voortgezet onderzoek heeft geleid
tot dMptanhouding van twee kleermakers
en edü opkooper, zoodat het aantal ar
restanten tot elf ls gestegen.
Nog is de zaak niet ten olnde. De mo
gelijkheid van meer aanhoudingen blijft
bestaan. De In beslaggenomen watten is
tot een enorme hoeveelheid aangegroeid.
Woensdag 21 Februari.
Hilversum I, 1875 en 414.4 M. VAPA-
Uitzending, 1010.20 v.m. en 7 308
VPRO:
8.— Berichten ANP; 8.10 Orgelspel; 8.43
Gramofoon; 9.30 Keukenpraatje: 10.Mor.
ge ri wij ding; 10.20 Voor arbeider® in de con
tinubedrijven; 11-30 Voor de vrouwen; 12.
Gramofoon; 12.46 Berichten ANP, grairo-
foon; 11.46 VARA-orkest; 2.Causerie
.Stukje inbreien"; 2.30 Res'dentie-orkest
®n soliste (opn.); 3.IS Voor de kinderen;
6.30 VARA-orkest; 6.30 Causerie „Komt
drankgebruik door scholieren nog voor?";
6.50 Zang met pianobegeleiding; 7,VARA
Kalender; 7.06 Felicitaties; 7.10 Volksliede
ren; 7.80 Bijbelvertellingen; 8.Herhaling
SOS-Beridhten; 8.03 Berichten ANP, VARA
Varia; 8.20 Rosian-orkest; 8.50 Rad'otoo-
iieei; 9.20 De Ramblers; 9.50 Caoserie
«Schuldig of onschuldig?" 10.— Residentie
orkest (opn.); 10.40 Medische vraagbaak;
11,Berichten ANP; 11.1012 Gevarieerd
Programma,
Hilversum li, 381.5 M. NCRV-Uitzending.
6.307 Onderwijsfonds voor de Scheep
vaart:
6-Berichten ANP; 8,06 Schriftlezing an
meditatie; 8.20 Gramofoon (9.30—9.46 Ge-
lUkwenschen); 10.30 Morgendienst; 11.
Gramofoon; 11.15 Cello, vlano en gramo
foon-; 12.— Berichten; 12.16 Gramofoon (om
12.30 Berichten ANP); 12.40 Orgelconcert-
1-60 Spaame-sextet en gramofoon; 3.
Friesche uitzending; 3.303.55 en 4.--
Gram of vin4.16 Kinderkoor met pianobe
geleiding en gramofoon; 4.45 Felicitaties:
6Voor de jeugd; 6.46 Gramofoon: 6
Causerie „De beteekenis van de industrie-Ie
ontwikkeling voor de werJcverruiminw in Ne
derland"; 6.16 Gramofoon; 6-30 Taalles en
technisch onderricht; 7.— Berichten; 7 15
Lezing „De wassende roode vloed en de
Vinsche geloofsstrijd"; 7.46 Gramofoon;
6— Berichten ANP, herhaaldelijk SOS-Be-
richten; 8.1S Evangelisatie-dienst; 9 45
Gramofoon; 10.Berichten ANP, actueel
halfuur; 10AO All Round-sextet; 11.40 Gra
mofoon; 11-50—12 Schriftlezing.
Hedenmorgen is trein 005 die te 623 van
Rottendam en om 6.16' van den Haag ver
trek om via Utrecht Eindhoven te béreiken
bti blotopost 8 tussahen de stations Oudewa.
ter en Woerden ontspoord. De electrische
trein die uit 8 wagens bestond, kwam ge
heel naast de rails £e staan, tengevolge
waarvan alle treinverkeer op het traject
Rotterdamden HaagUtrecht onmogelijk
werd. Geen trein kon passeeren.
Persoonlijke ongelukken hadden niet
plaats. t
Onmiddellijk zijn uit Utrecht en ,<?en
Haag materiaaltreinen gekomen om te
trachten de wagens weer jn het spoor te
krijgen. Deze werkzaamheden zuilen echter
wel den geheelen dag vorderen.
Het treinstel is niet beschadigdde spoor
baan is over een afstand van c.a. 200 M.
ontzet.
Aanvanikejijk meende men dat het moge
lijk zou ».gn den dienst over enkel spoor te
onderhouden. Daarom werd stoomtrein 103,
die van den Haag te 624, van Rotterdam té
622 vertroken welke te Gouda worden ge
combineerd om te 663 van Gouda naar
Utrecht te vertrekken, doorgezonden Aom te
trachten bij Oudewater over verkeerd spoor
te passecren. Dat Heek niet mogelëk P"'1
stoomtrein, die voor Groningen we? be
stemd, kon niet passeeren en moest dm
terug. Met, dezen trein gingen toen de pas
sagiers van den gederailleerden ttein groo-
tendeels'terug naar Gouda, terwijl enkelen
zich te voet naar boerden begaven cm var
daar verder te kunnen komen.
Deze stoomtrein wend van Gouda uit toon
via BoskoopAlphen naar Woerden gediri
geerd om vandaar Utrecht te bereiken. Dat
bleek e-hter ook niet mogelijk, de passagiers
%an dezen trein hadden wel pech Op de
Hjn AlphenWoerden was n 1. nabij het
station Woerden een machine gederailleerd,
waardoor het ni^t mogelijk was Weerden
tn dus ook Utrecht niet, te bereiken Toen
is deze trein, toen oezo te Alphen arriveer
de', met zgn passagiers voor het Noorden
maar doorgestoomu naar Leidenï om van
daar via Amsterdam naar het Noorden te
kunnen vertrekken. Koelaat deze frein, die
normaal te '10 uur ongeveer in Groningen
aankomt, thans de noordelijke hoofdstad
heeft bereikt, is ons niet bekend.
Groote verkeersstagnatie.
De verkeersstagnatie «ras door deze ver
sperring der lg'nen van Utrecht naar Leiden
en Gouda kolossaal. De voor Rotterdam en
den Haag bestemde passagiers werden van
Wit Utrecht via Amsterdam gedirigeerd,
terwijl die voor Gouda bestemd per autobus
wenden vervoeg. Ook omgekeerd werd een
stuurder zich stipt aan de» opdracht heeft
gehouden, is de trein, die hfl bestuurde, op
dit zwakke gedeelte uit die rails geloopen
Dank zij deze geringe snelheid is de trein
heel netjes Van de rails geschoven en rustig
blijven staan, zonder dat iemand eenig let
sel heeft gekregen of groote materieels
schade is aangericht.
Met man en macht zijn de werkploegen
aan den arbeid getogen om de wagens weer
op de raüs te krijgen. Het zal echter wel
Woensdagmorgen worden voor de diensten
weer normaal zullen rijden.
Voorloopig 5 K.M, snelheid.
Daar het bij den hard bevroren bodem
onmogelijk is den weg thans geheel te ver
nieuwen, zal deze gedurende de vorstperio
den Directeur, Ir. W. Huptoea, aanwezig
waren, merkten wjj o.a. op de heeren Ir.
Ch. H. J. Drieasen, chef van den Dienst Weg
tn Werken, Ir. H. Goedhardt, Hootdinge-
nieur van Tractie, Ir. J. A. H. Dkumans,
Chef van Tractie, Ir. H. L. J. Vink 'en Ir.
A, Hanlo, Ingenieur van Ttactie, Dr. Ph
Posthumus Meyjes, chef van de afd. Extra
Treinen, G. F. H. Giesbergen, chef van de
Dienstregeling, Mr. J. H, van der Meulen,
Inspecteur van den Plenst van het vervoer
en L. Henneveld, pl.v. ingenieur van'Weg
en Werken.
Karreatoep bij steenfabriek te Goude
rak wordt gevuld.
Door Dijkgraaf e& Hoogheemraden van
de Krimpenerwaard j'werd op 20 Februari
in Hotel „De Zalm"! te Gouda aanbesteed
het vullen van d^ kiirrestoep te Gouderak.
Het betreft hier de glooiing in den weg
GoudaGouderak bij de steenfabriek van
den heer W. van Vliet J.Czn. Deze karre-
stoep zal gevuld worden, zoodat de glooiing
nieuwen, zal oeze geaurenue <ie vora-pc-io- - -
de voorloopige herstellingen ondergaan. Ge. ^mt .te vervallen en de weg op drt punt op
durende dien tijd zullen alle treinen op dit hetwlfde »lveau wordt als elderS'
gedeelte met niet gfrooter snelheid dnr» 5
K.M. moppen rijden.
Omg-elüTcken als deze zijn bij d«ze strenge
koude niet te voorkomen; op alle lijnen wort
AMERICAN CIGARETTE
die:
met
autobussen ingesteld
Gouda—Utrecht, le op de trgin-Uren ver
trok. Via Woerden duurde de reis dan vijf
kwartier. Te Gouda tn ook te Boskoop zijn
deze bussen door den stationsche" van
Couda gecharterd. Werd aanvankelijk door
déze bussen van Utrecht naar Gouda v.v.
gereden, later -werd vieze busdienst gewij
zigd in GoudaBodegravenWojrden, daar,,
verder een pendeldienst door de treinen
werd onderhouden.
De storing op de Hjn Woedden -Aiphen
die door een rangeerende locomotief was
ontstaan, was hedenmorgen omstreeks half
twaalf weer opgeheven, zoodat het verkeer
langs dien weg weer voortgang kon hebben.
Op de lijn Utrecht —Gouda was dit aller
minst het geval. Met "een electrischen trein
werd vanmorgen heel voorzichtig gepro
beerd langs den gederailleerden trem te ko
men, opdat het verkeer tenminste over één
spoor zou kunnen worden geleid ITet bleek
na eenigen tijd mogelijk zooveel ruimte tus-
schen de gederailleerde wagens, die precies
naast de rails stonden, te krijgen dat de/e.
electrische met veel beleid kon passeeren.
Meer ruimte dan enkele centimeters was er
echter niet. Qeze was echter ook voldoende
om een diesgltrein door te iaten.y Ben
stoomtrein, die breeder is kon niet passee
ren, zoodat de treinen voor het Noorden
heden een anderen weg moeten voigep.
Heden een-uursdienst ingesteld.
Omstreeks 12 uur kon dan ook worden
overgegaan tot het installen van een uurs-
dienst den HaagRotterdamUtrecht,
waafbij dan van Oudewater tot Woerden
zeer langzaam over verkeerd spoor moest
worden gereden Op deze wijze is door d"
Ned. Spoorwegen getracht zoo goed more-
lijk het verkeer te leiden.
Railbreuk tengevolge van de strenge
koude.
De oorzaak van dit déraillement is, naar
de directeur dert'Ned, Spoorwegen, Ir. W.
Hupkcs, -die met een geheelen staf van
spoorwegautoriteiten ter plaatse was, ons
mededeelde, vermoedelijk te wiiten aan rad.
breuk, die in deze strenge koude-periode
vaker voorkomt, Toen de bestuurder van
trein 301die v^ór den gederailleerden trein
hedenmorgen dit baanvak bereed, dit ge
deelte bij Oudewater passeerde, kreeg hij
een be'vigen 6 schok, die hem danig deed
schrikken. Er gebeurde echter verder niets.
HÜ rapporteerde het gebeurde aan den chef
in Woerden, die daarvan onmiddellijk aar.
dc betrokken instanties kennis gaf. Dit had
tot gevolg dat aan den bestuurder van den
volgenden trein, trein 605, opdracht werd
gegeven om op het gedeelte Oudewater
Woerden met niet grootere snelheid drr.
5 K.M. te rijden. Niettegenstaande deze be
tweemaal daagtv een próefschouw gehouden
om mogelijke railbreukeu op te sporen.
Wat ir. Hupkes vertelde.
Het vermoeden van eep railbreuk sprak
ook uit ir. W. Hupkes, directeur vaii dc
Nederlandsche Spoorwegen, die op het af
gelegen punt tussohen de besneeuwde vel
den aanwezig was. Precies Is het nie: meer
na te gaaji, verteld» ir. Hupkes ons in een
onderhoud, omdat de rails door de ontspan
ning op het bewrusu- punt volkomen ver
nield' zijn, maar ik veronderstel, dat het
hier een di-r talrijk» railbreuker betreft,
waarmede de spoorwegen in aezen strengen
winter te kampen Hebbed
De weerstand van bergmateriaal is bij
strenge vorst veel mindfien de grond is
een meter diep harri bevroren, waardoor de
rails niet meer voldoende veeren en de tril
lingen niet geheil kunnen opvangen. Door
deze W-minderde soepelheid krijgen de rails
een groeten stoot aj te vanger en dit ver
oorzaakt de railbreuken, die de Spoorwegen
at voor zooveel ongelukken hdbbcn ge
plaatst. De Spoorwagen doen alles wa^ zjj
kundkn om dergelijke ongemakken te voor
komen, maar de vorst blijft een groote han
dicap.
Bleef het tot dusver bg railbreuken en
etzuge, stagnatie, ditmaal is het gevolg ern
stig geweest, gezien de totale ontwrichting
van het reizigersverkeer op een zoo druk
bereden baanvak. Materieel gesproken, val
len, vervolgde ir, Hupkes, de gevolgen zeer
mede. De spoorbaan is wel over een afstand
van 200 meter vernield, maar met voldoe
ning stelde ir. Hupkes vast, dat het trein-
ïrateriaal zoo sterk en zoo veilig is, dat de
passagiers volkomen' ongedeerd gebleven
zijn en de wagens dc ontsporing uitstekend
voorstaan hebben.
Trouwens dit laatste bleak duidelijk. Toen
liet .vooroprijdende tweewagenstel van den
ontspoorden trein omstreeks half één in d«
rails was gebracht, kon dit op eigen kracht
naar Utrecht rijden.
Met man en macht is het spoorwegperso
neel doende ook de overige treinstelen in-
het spoor te z»tten. Aan weerskanten trek
ken locomotieven aan stalen kabels de wa
gens uit het ballasbbed los. Dit werk zal
nog geruimen tijd duren en het is te ver-
waarmede een belangrijke verkeersverbete-
ring zal tot stand komen.
Er werd ingeschreven als vplgt;
L. Zoetemeijer, BrieRe f 10900
J. Fjjan, Nieuwerkerk a. d. IJssel 9370
C. v. Leeuwen, Nieuwerkerk a. d. IJ. 10397
J. Kasbergen, Moordrecht 9696
K. Markus, Berkenwoude 9861
S"P. de Kwaadsteniet, Gouderak 8980
Aann. Mg. v.h. W. Bokhoven, Gouda 8500
G. van Es, Heerjansdam 8995
P. Bokhoven, Gouda 8389
G. van Herk, Nieuwerkerk a. d. IJ. ?800
P. de Man Ammerstol 7686
G. van Harten, Ammerstol 7989
Gebrs. Kasbergen, Gouderak 8350
D. Gouwens, Krimpen a. d. IJssel 7300
M. van Nunen, Rotterdam 9050
W. L. Verwaal, Ovepschie 9060
J. Gouwens Jr., Krimpen a. d. IJssel 8300
W. Ooms Cz., Ammerstol 7997
P v. d. Dool, Ammerstel -8440
Joh. de Vos Ammerstol 9500
Gebr. Heuvelman, Krimpen a. d. IJ. 7875
H. '/anenBergambacht S400
H. J. Scholten Jac.z., Ammerstol 7900
P. Stigter, Ammerstol 79Ó0
Goudsche Aann. Mij., Gouda-9853
Cs- Vonk, Stolwijk I99§0
Th. A. Jansen, Haastrecht „12500
W. Razer.berg, Breda „11600
A. van Herk, Berkenwoude '7916
wachten, dat den geheelen dag er méde ge
moeid zal zijn. Daarna rest het herstel van
de zwaar beschadigde baan, waar op het
punt van de ontsporing de rails geheel weg
geslagen zijn. Het herstelwerk is door de
strenge vorst een moeilijk karwei.
Heden beperkte dienst.
Niettemin is vanmiddag a! een belang
rijke verbetering in de vervoerSgelegenheid
ontstaan, even voor half een één sooor
weer in gebruik kon worden genomen. Wel
iswaar is door de uursdienst *het aantal
treinen gehalveerd, maar men kan nu ten
minste weer van den Haag, Rotterdam en
Gouda naar Utrecht en omgekeerd reizen.
Welk een belangrijk traject dit is, is wti
gebleken door de ontwrichting die in het
verkeer door de stremming van zes uur is
ontstaan. De uursdienst loopt vrg regelma
tig. In dezen uursdienst rgden de naar
Utrecht vertrekkende treinen van 9 minuten
over half uur en dus niet die van 9 minute n
over heal uur. Onngekeerd uit Utrecht loo-
pen niet de treinen van 28 minuten over
heel uur en wel die van 58 minuten over
heel uur. Van en naar Rotterdam en den
Haag riiden dé aansluitende treinen.
Wii vernemen nog. dat de ontsnoerde
trein Blechts matig bezet was en een kleine
honderd passagiers vervoerde.
Onder de spoorwegautoriteitendie 'met
Afscheid 1. J. Verwei]
als agent van politie.
Gistermiddag heelt de heer J. J Ver-
weij na een dienstverband van 29 jaar
als polltie-agent te dezer stede wegens
het bereiken van den pensioengerechtig
den leeftijd afscheid genomen van zijn
superieuren en collega's.
Te half drie waren in het wachtlokaal
aanwezig de heeren C Hess, commissaris
van politie, W. Beekman, hoofdinspec
teur, W. C. Bijl de Vroe, inspecteur,
hoofdagenten, recherche en agenten.
De heer Hess heeft den heer Verweij
hartelijk toegesproken en gewezen op het
welbesteed leven van dezen politieman.
Namens het personeel bood de com
missaris den scheidenden agent een en
velop met inhoud aan
Voor deze vriendelijke woorden van
den commissaris en het geschenk heeft
de heer Verweij hartelijk dank gezegd.
Dbctoraal examen
Wis- én Natuurkunde.
Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht Is
geslaagd voor het doctoraal examen in de
Wis- en Natuurkunde hoofdvak Pbarmacie
en Levensmidde^enleer,.onze stadgenoot <i»
heer Joh. Rond. I
Burgerlijke Stand.
GEBOREN: 15 Febr.: Johannes Daniëi
Maria en Izaak Jacob Maria, zns. van J. 11
M. Doeleman en F. P. R. M. Verkerk, Gt.
Florisweg 8a.
16 Febr.: Koibielisje, d. van G. Bakker en
C. A. van Schalk, Zwaansgat 11. Corne
lia, d, van S .van Driel en J. C. Ouwenee!,
2c Kade 16.
17 Febr.: Cornelia Antonlus en Anna Eli
zabeth, z. en d. van S. C. de Knoop en Tb.
C. Nieuwenhuijen, J. van der Heijdenstr. 4
t Sylvia Maria, d. van F. C. Bierens en S-
H C. van Haarlem, Sophiastraat 46.
18 Febr.: Leny Jacoba, d. van J. J. Ham.
mer en N. J. van Loon, Karekietstraat 104.
Hendrika Francina, d. van F. A. B. Vis
sers en J. M. Flux, Pr. Hendrikstraat 11.
Willy, d. van W. S. Koolwijk en D. van
Buren, Pr. Hendrikstraat 12.
OVERLEDEN: 16 Febr.: Aartje La-
grouw, geh. met W. Verhei), 65 j. Daniël
Toen, 53 j.
17 Febr.: Fraficiscus Adrtanus de Weger
62 j. Cornelia Adriana Emeis, 66 j.
19 Febr.: Leenidert van der Meide, 66 j.
AGENDA.
Reünie-Bioscoop: De roos van Washington
Square en Valsch geld.
Woensdag 2 uur matinee: Een meisje l it
duizend.
Schouwburg-Bioscoop: Hallo Janine.
Thalia-Theater: De strijd om de ranch en
De dertien lanciers.
20 Febr. 720—10 uur. Vrije Evangelische
gemeente. Bazar.
20 Febr. 8 uur. Gebouw Interiapin. Dames
cursus Roode Kruis.
20 Febr.. 8.15 uur. Kunstmin. Finland-avond
spreker mr. J. J. R. Schmal, dansen, mu
ziek.
21 Febr., 72010 uur. Vrije Evangelische
gemeente. Bazar.
21 Febr., 8 uur. Reünie. Spreekbeurt ds. J.
Borger voor Logos-verband.
21 Febr., 8 uur. Chr. Geref. gemeonte
Bijbellezing d*. W. Heenna.
21 Febr. 720 pur Oud-Geref. gemeente.
Spreekbeurt ds. Joh. van Welzen.
21 Febr. 8.16 uur Nieuwe Schouwburg. Con
cert Amhemsche Orkeetvereeniguig.
Kaasmarkt Bodegraven.
20 Febr. Aanvoer 42 wagens„tezamen
I 1890 stuks. Prijzen: le srt. met r.m. *30
33, 2e srt. met r.m. 28:29. Handel matig.
Veemarkt. Rotterdam,
20 Febr. Aanvoer in totaal 4481 stuks,
zijnde 920 vette runderen, 730 magere run
deren, 40 vette kalveren, 91 graskalveren,
2134 nüchtere kalveren, 2 varkens, 1 bog,
2 veulens, 99 paarden, 408 schapen of lam
meren, 54 bokken of geiten.
De prijzen waren als valgt: vette koeien
le kw. 70—84, 2e kw. 58—68, 3e kw 48—58
eti per kg; vette ossen le kw. 7080, 2c
kw. 5868, 3e kw. 46—56 ct. per kg; stie
ren le kw. 74, 2e kw. 66, 3e kw. 54 ct. per
kg; vette kalveren le kw. 1.301.45, 2e kwf-
1.101.25, 3e kw. 0.951.05 per kg) gras
kalveren 2e kw. 63, 3e kw. 53 ct. per kg;
le kw. 58, 2e lew. 38, 3e kw. 28 gld. per
stuk; slacht nuchtere kalveren le kw. 40,
2e kw. 35, 3e kw. 30 ct. per kg; le kw. 10,
2e kw. 8, 3e kw. 6 gld. per stuk; slachtpaar-
den le kw. 64, 2e kw. 54', 3ekw. 44 ct. per
ikg; le ltw. 290, 2e kw. 200, 3e kw. 140 gld.
per stuk; werkpaarden le kw. 360, 2e kw.
240, 3e kw. 140 gld. per stuk; hitten le kw.
260, 2e kw. 210, 3e kvk 130 gld. per stuk;
schapen le kw. 58, 2e kw. 26, 3e kw. 21 gld.
per stuk; lammeren Le kw. 60, 2e kw. 55,
3e kw. 50 ct. per kg; le lew. 23, 2e kw. 19,
3e kw. 15 gld. - per stuk;kalfkoeien le kw.
290, 2e kw. 200, 3e kw. 140; melkkoeien le
kw. 285; 2e kw. 200, 3e kw. 140; vare koeien
le kw. 200, 2e kw. 145, 3e kw. 110; vaarzen
le kw. 145, 2e kw. 125, 3e kw. 93; pinken
le kw. 105, 2e kw. 85, 3e kw. 65; bokken en
geitèn le kw. 14, 2e kw. 9, 3e kw. 6 gld.
alles per stuk.
Vetjtfkoeien gn ossen: aanvoer gelijk aan
vorig^week; handel tamelijk; p rij zen ais
gisteren, primakoe 90 ct., prima os 86 cl.
Stieren: aanvoer iets korter, handel kalm,
prijzen iets lager.
Vette kajveren: aanvoer gelyk aan vorige
week; handel matig; prijzen ais gisteren)
prima'»,/ 1.65.
Graskalveren: aanvoer matig, handel
stroef, prjjien iets Jager.
Nuchtere slacht- en fokkalverenaanvoer
iets ruimer, handel flauw, prijzen dalende.
Paarden: aanvoer korter, handel vlot, prij
zen slaahtpaarden iets hooger, werkpaarden
en hitten prijshoudend.
Schapen en lammeren: aanvoer grooter,
handel willig, prjjzen als gisteren.
Kalf- en melkkoeienaanvoer iets kleiner,
handel lui, prijzen als vorige week.
Vare koeien: aanvoer iets grooter, han
del traag, prijzen onveranderd.
Vaarzen en pinken: aanvoer gewoon, han
del sieepend, prijzen van vorige week met
moeite te handhaven.
.Bokken of geiten: aanvoer korter, handel
vlug, prijzen iets hooger.
De Finsche regeering heeft bepaald
dat alle mannen van de lichtingen
tusschen 1918 en 1897, die om re
denen van gezondheid of om andere
redenen geen militaire opleiding heb
ben gehad, zich moeten aanmelden voor me
disch onderzoek .Degenen die geschikt wor
den geacht voor militaire opleiding zullen
1 naar oefenkampen worden gezonden.
Het verrichten van landbouw-
werkzaamheden in Finland.
Naar de radio van Helsinki mededeelde
zal Finland alle Jongelieden van negen
tot achttien jaar moblliseeren voor het
verrichten van landbouwwerkzaamheden.
Zij zullen te werk worden gesteld op dc
boerderijen, waai' thans als gevolg van
het onder de wapenen roepen van de
mannen slechts vrouwen en bejaarde
mannén werken.
WISSELKOF-wcen.
19 Febr.
20 Febr
Officieel.
Londen
1 7.44
7.431
Berlijn
75.65
75.57
Parijs
4.22
4.214
Brussel
31.671
31.69
Bazel
42.224
42.22
Kopenhagen
36.40
36.40
Stockholm
44.85
44.85
Oslo
42.80
42.80
New-York
L88A
1.88A
Beursoverzicht.
De wisselmarkt te Amsterdam, die
tegenwoordig al niet uitblinkt door groo
te affaire, had heden een bijzonder-stil
verloop. In de leidende deviezen waren
slechts kleine omzetten. Vergeleken met-
gisteren waren de koersen niet of niet
noemenswaardig veranderd en tijdens de
ochtenduren had de markt een onbe
wogen verlóóp. Er waren trouwens geen
nieuwe factoren en Indien er al aange
legenheden zijn, die op het gebied van
den deviezenhandel invloed kunnen uit
oefenen, staat het reguleeringsfonds on
middellijk klaar om ongewenschte afwij -
kingen te voorkorten.
De termijnmarkt gaf geen vermeldens
waardige afwijkingen te zien en was
trouwens bijna geheel verwaarloosd.
Op de beurs was in den effectenhandel
vrijwel niets te doen Voor de locale
waarden moest worden afgegaan op ad-
vleskoersen. die op oen vrijwel onver-
anderden toestand wezen. De Amerikaan-
sche waarden, die op zeer kleine schaal
werden verhandeld, waren eveneens zoo
goed als ongewijzigd.