Dr.DuShkind "Treinontsporing bij oudewater. STADSNIEUWS. »**- RADTO-PROGRAMMA'r. Groote verkeersstagnatie. De strenge forst de oorzaak van railbreuk. Verbetering: van den weg GoudaGouderak. TiMtyin.- r" j MARKTBERICHTEN LAATSTE BERICHTEN. Herkeuring voor de lichtingen van 1897—1918. Beurs van Amsterdam. valla «a dia dtt* vooral voor hen, tijden» periodieke verloven hun xaken ten bij te houden, teer gkmakkelgk en 'zijn. tr «ipv *•- d» bt- |trond, <le# eiken twae maar •ede, ,aaa f»g in 4«ch», ginut aki. in i toch jidacl met deren, Keen Ke-.n met felle rheen, zich ttie na egd-k lei k leiding i deze |ft on- *Ieu- er en traan be- nati in tkten et dat Ogene est eoort terocn- bo- i hier ge da- acht «org- Stig den ken. onen- ten- ilfs op j doch pezé abonnementen zullen de N.- S. met jBging van heden vërkrggbaar stellen Voor 111 e gemobiliaeerden, onverschillig of zij voor het in dientt treden al dan niet abon- iementhouder» der N. S. zijn geweest. 'Pal zü dat wel waren gold tot nu toe nJ. *lt "conditio sine gut non; alleen wordt hun, die tijdens de mobilisatie geen abonnement r" gi.Vverden, bij de eerste verstrekking, dc gebruikelijke toeslag in rekening gebracht. De spoorwegen zullen voorts een belang rijke reductie verieenen als het gaat om be- zoeken aan zieke militairen.1 Zij, die door de omstandigheden ver van ■'/.huis eg, haard verwijderd zijn, voelen het gemis van den dagelgkscben omgang met hun gezin des te sterker wanneer ze door een ongesteldheid in het ziekenhuis moe ten worden opgenomen en hun periodieke vzriovsn niet kunnen worden benut. Omge keerd woédt .dan de afwezigheid van vader, zoop of man, ook bij hen, die thuis achter bleven nóg sterker gevoeld,dan anders het gevat zou zijn, Aan de echtgenooten, ongehuwde kinde ren en ouders van militairen, die in een zieken in richting verpleegd worden, zal nu voor het bezoeken van den patiënt eenmaal per week een reductie van 50 op den enkelen reisprgs worden verleend, hetgeen een belangrijke besparing beteekent. Deze goedkoop® plaatskaarten zijn aan de sta tions verkrijgbaar op vertoon van een door den geneesheer-directeur van de ziekenin- richting, waar de patient verpleegd wordl, afgegeven bewijs. Dei reductie wordt ver leend, nadat de patiënt op z'n minst 14' da gen in het ziekenhuis heeft doorgebracht Ook voor de offcieren van land- en zee macht en de Koninklijke marechaussee had den de spoorwegen een belangrijke facili teit in petto. Deze is thans van kracht ge- Wonden De officieren die in uniform voor eigen rekening reizen, behoeven jn het vervolg slechts 50 r/r van den enkelen reisprgs te betalen. j Tot nu toe gold deze regeling alleen „vooi j militairen in uniform beneden den rang van officier. GEMENGD NIBïJWS. Het geknoei met militaire watten. Nog drie arrestaties. Het aantal -verdachten in de opllch- tingsaffalre met watten, bestemd voor militaire Jassen, stijgt met den dag. Na het eerste onderzoek werden acht kleer makers en helers aangehouden, die reeds in het huis van bewaring te Amsterdam aijn opgesloten. De Amstcrdamsche recherche heeft, in samenwerking met de militaire autori teiten, de nasporingen nauwgezet voort gezet, daarbij in de overtuiging verkee- rend, dat nog andere kleermakers en op- koopers zich aan verduistering van wat ten schuldig hebben gemaakt. Dit voortgezet onderzoek heeft geleid tot dMptanhouding van twee kleermakers en edü opkooper, zoodat het aantal ar restanten tot elf ls gestegen. Nog is de zaak niet ten olnde. De mo gelijkheid van meer aanhoudingen blijft bestaan. De In beslaggenomen watten is tot een enorme hoeveelheid aangegroeid. Woensdag 21 Februari. Hilversum I, 1875 en 414.4 M. VAPA- Uitzending, 1010.20 v.m. en 7 308 VPRO: 8.— Berichten ANP; 8.10 Orgelspel; 8.43 Gramofoon; 9.30 Keukenpraatje: 10.Mor. ge ri wij ding; 10.20 Voor arbeider® in de con tinubedrijven; 11-30 Voor de vrouwen; 12. Gramofoon; 12.46 Berichten ANP, grairo- foon; 11.46 VARA-orkest; 2.Causerie .Stukje inbreien"; 2.30 Res'dentie-orkest ®n soliste (opn.); 3.IS Voor de kinderen; 6.30 VARA-orkest; 6.30 Causerie „Komt drankgebruik door scholieren nog voor?"; 6.50 Zang met pianobegeleiding; 7,VARA Kalender; 7.06 Felicitaties; 7.10 Volksliede ren; 7.80 Bijbelvertellingen; 8.Herhaling SOS-Beridhten; 8.03 Berichten ANP, VARA Varia; 8.20 Rosian-orkest; 8.50 Rad'otoo- iieei; 9.20 De Ramblers; 9.50 Caoserie «Schuldig of onschuldig?" 10.— Residentie orkest (opn.); 10.40 Medische vraagbaak; 11,Berichten ANP; 11.1012 Gevarieerd Programma, Hilversum li, 381.5 M. NCRV-Uitzending. 6.307 Onderwijsfonds voor de Scheep vaart: 6-Berichten ANP; 8,06 Schriftlezing an meditatie; 8.20 Gramofoon (9.30—9.46 Ge- lUkwenschen); 10.30 Morgendienst; 11. Gramofoon; 11.15 Cello, vlano en gramo foon-; 12.— Berichten; 12.16 Gramofoon (om 12.30 Berichten ANP); 12.40 Orgelconcert- 1-60 Spaame-sextet en gramofoon; 3. Friesche uitzending; 3.303.55 en 4.-- Gram of vin4.16 Kinderkoor met pianobe geleiding en gramofoon; 4.45 Felicitaties: 6Voor de jeugd; 6.46 Gramofoon: 6 Causerie „De beteekenis van de industrie-Ie ontwikkeling voor de werJcverruiminw in Ne derland"; 6.16 Gramofoon; 6-30 Taalles en technisch onderricht; 7.— Berichten; 7 15 Lezing „De wassende roode vloed en de Vinsche geloofsstrijd"; 7.46 Gramofoon; 6— Berichten ANP, herhaaldelijk SOS-Be- richten; 8.1S Evangelisatie-dienst; 9 45 Gramofoon; 10.Berichten ANP, actueel halfuur; 10AO All Round-sextet; 11.40 Gra mofoon; 11-50—12 Schriftlezing. Hedenmorgen is trein 005 die te 623 van Rottendam en om 6.16' van den Haag ver trek om via Utrecht Eindhoven te béreiken bti blotopost 8 tussahen de stations Oudewa. ter en Woerden ontspoord. De electrische trein die uit 8 wagens bestond, kwam ge heel naast de rails £e staan, tengevolge waarvan alle treinverkeer op het traject Rotterdamden HaagUtrecht onmogelijk werd. Geen trein kon passeeren. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. t Onmiddellijk zijn uit Utrecht en ,<?en Haag materiaaltreinen gekomen om te trachten de wagens weer jn het spoor te krijgen. Deze werkzaamheden zuilen echter wel den geheelen dag vorderen. Het treinstel is niet beschadigdde spoor baan is over een afstand van c.a. 200 M. ontzet. Aanvanikejijk meende men dat het moge lijk zou ».gn den dienst over enkel spoor te onderhouden. Daarom werd stoomtrein 103, die van den Haag te 624, van Rotterdam té 622 vertroken welke te Gouda worden ge combineerd om te 663 van Gouda naar Utrecht te vertrekken, doorgezonden Aom te trachten bij Oudewater over verkeerd spoor te passecren. Dat Heek niet mogelëk P"'1 stoomtrein, die voor Groningen we? be stemd, kon niet passeeren en moest dm terug. Met, dezen trein gingen toen de pas sagiers van den gederailleerden ttein groo- tendeels'terug naar Gouda, terwijl enkelen zich te voet naar boerden begaven cm var daar verder te kunnen komen. Deze stoomtrein wend van Gouda uit toon via BoskoopAlphen naar Woerden gediri geerd om vandaar Utrecht te bereiken. Dat bleek e-hter ook niet mogelijk, de passagiers %an dezen trein hadden wel pech Op de Hjn AlphenWoerden was n 1. nabij het station Woerden een machine gederailleerd, waardoor het ni^t mogelijk was Weerden tn dus ook Utrecht niet, te bereiken Toen is deze trein, toen oezo te Alphen arriveer de', met zgn passagiers voor het Noorden maar doorgestoomu naar Leidenï om van daar via Amsterdam naar het Noorden te kunnen vertrekken. Koelaat deze frein, die normaal te '10 uur ongeveer in Groningen aankomt, thans de noordelijke hoofdstad heeft bereikt, is ons niet bekend. Groote verkeersstagnatie. De verkeersstagnatie «ras door deze ver sperring der lg'nen van Utrecht naar Leiden en Gouda kolossaal. De voor Rotterdam en den Haag bestemde passagiers werden van Wit Utrecht via Amsterdam gedirigeerd, terwijl die voor Gouda bestemd per autobus wenden vervoeg. Ook omgekeerd werd een stuurder zich stipt aan de» opdracht heeft gehouden, is de trein, die hfl bestuurde, op dit zwakke gedeelte uit die rails geloopen Dank zij deze geringe snelheid is de trein heel netjes Van de rails geschoven en rustig blijven staan, zonder dat iemand eenig let sel heeft gekregen of groote materieels schade is aangericht. Met man en macht zijn de werkploegen aan den arbeid getogen om de wagens weer op de raüs te krijgen. Het zal echter wel Woensdagmorgen worden voor de diensten weer normaal zullen rijden. Voorloopig 5 K.M, snelheid. Daar het bij den hard bevroren bodem onmogelijk is den weg thans geheel te ver nieuwen, zal deze gedurende de vorstperio den Directeur, Ir. W. Huptoea, aanwezig waren, merkten wjj o.a. op de heeren Ir. Ch. H. J. Drieasen, chef van den Dienst Weg tn Werken, Ir. H. Goedhardt, Hootdinge- nieur van Tractie, Ir. J. A. H. Dkumans, Chef van Tractie, Ir. H. L. J. Vink 'en Ir. A, Hanlo, Ingenieur van Ttactie, Dr. Ph Posthumus Meyjes, chef van de afd. Extra Treinen, G. F. H. Giesbergen, chef van de Dienstregeling, Mr. J. H, van der Meulen, Inspecteur van den Plenst van het vervoer en L. Henneveld, pl.v. ingenieur van'Weg en Werken. Karreatoep bij steenfabriek te Goude rak wordt gevuld. Door Dijkgraaf e& Hoogheemraden van de Krimpenerwaard j'werd op 20 Februari in Hotel „De Zalm"! te Gouda aanbesteed het vullen van d^ kiirrestoep te Gouderak. Het betreft hier de glooiing in den weg GoudaGouderak bij de steenfabriek van den heer W. van Vliet J.Czn. Deze karre- stoep zal gevuld worden, zoodat de glooiing nieuwen, zal oeze geaurenue <ie vora-pc-io- - - de voorloopige herstellingen ondergaan. Ge. ^mt .te vervallen en de weg op drt punt op durende dien tijd zullen alle treinen op dit hetwlfde »lveau wordt als elderS' gedeelte met niet gfrooter snelheid dnr» 5 K.M. moppen rijden. Omg-elüTcken als deze zijn bij d«ze strenge koude niet te voorkomen; op alle lijnen wort AMERICAN CIGARETTE die: met autobussen ingesteld Gouda—Utrecht, le op de trgin-Uren ver trok. Via Woerden duurde de reis dan vijf kwartier. Te Gouda tn ook te Boskoop zijn deze bussen door den stationsche" van Couda gecharterd. Werd aanvankelijk door déze bussen van Utrecht naar Gouda v.v. gereden, later -werd vieze busdienst gewij zigd in GoudaBodegravenWojrden, daar,, verder een pendeldienst door de treinen werd onderhouden. De storing op de Hjn Woedden -Aiphen die door een rangeerende locomotief was ontstaan, was hedenmorgen omstreeks half twaalf weer opgeheven, zoodat het verkeer langs dien weg weer voortgang kon hebben. Op de lijn Utrecht —Gouda was dit aller minst het geval. Met "een electrischen trein werd vanmorgen heel voorzichtig gepro beerd langs den gederailleerden trem te ko men, opdat het verkeer tenminste over één spoor zou kunnen worden geleid ITet bleek na eenigen tijd mogelijk zooveel ruimte tus- schen de gederailleerde wagens, die precies naast de rails stonden, te krijgen dat de/e. electrische met veel beleid kon passeeren. Meer ruimte dan enkele centimeters was er echter niet. Qeze was echter ook voldoende om een diesgltrein door te iaten.y Ben stoomtrein, die breeder is kon niet passee ren, zoodat de treinen voor het Noorden heden een anderen weg moeten voigep. Heden een-uursdienst ingesteld. Omstreeks 12 uur kon dan ook worden overgegaan tot het installen van een uurs- dienst den HaagRotterdamUtrecht, waafbij dan van Oudewater tot Woerden zeer langzaam over verkeerd spoor moest worden gereden Op deze wijze is door d" Ned. Spoorwegen getracht zoo goed more- lijk het verkeer te leiden. Railbreuk tengevolge van de strenge koude. De oorzaak van dit déraillement is, naar de directeur dert'Ned, Spoorwegen, Ir. W. Hupkcs, -die met een geheelen staf van spoorwegautoriteiten ter plaatse was, ons mededeelde, vermoedelijk te wiiten aan rad. breuk, die in deze strenge koude-periode vaker voorkomt, Toen de bestuurder van trein 301die v^ór den gederailleerden trein hedenmorgen dit baanvak bereed, dit ge deelte bij Oudewater passeerde, kreeg hij een be'vigen 6 schok, die hem danig deed schrikken. Er gebeurde echter verder niets. HÜ rapporteerde het gebeurde aan den chef in Woerden, die daarvan onmiddellijk aar. dc betrokken instanties kennis gaf. Dit had tot gevolg dat aan den bestuurder van den volgenden trein, trein 605, opdracht werd gegeven om op het gedeelte Oudewater Woerden met niet grootere snelheid drr. 5 K.M. te rijden. Niettegenstaande deze be tweemaal daagtv een próefschouw gehouden om mogelijke railbreukeu op te sporen. Wat ir. Hupkes vertelde. Het vermoeden van eep railbreuk sprak ook uit ir. W. Hupkes, directeur vaii dc Nederlandsche Spoorwegen, die op het af gelegen punt tussohen de besneeuwde vel den aanwezig was. Precies Is het nie: meer na te gaaji, verteld» ir. Hupkes ons in een onderhoud, omdat de rails door de ontspan ning op het bewrusu- punt volkomen ver nield' zijn, maar ik veronderstel, dat het hier een di-r talrijk» railbreuker betreft, waarmede de spoorwegen in aezen strengen winter te kampen Hebbed De weerstand van bergmateriaal is bij strenge vorst veel mindfien de grond is een meter diep harri bevroren, waardoor de rails niet meer voldoende veeren en de tril lingen niet geheil kunnen opvangen. Door deze W-minderde soepelheid krijgen de rails een groeten stoot aj te vanger en dit ver oorzaakt de railbreuken, die de Spoorwegen at voor zooveel ongelukken hdbbcn ge plaatst. De Spoorwagen doen alles wa^ zjj kundkn om dergelijke ongemakken te voor komen, maar de vorst blijft een groote han dicap. Bleef het tot dusver bg railbreuken en etzuge, stagnatie, ditmaal is het gevolg ern stig geweest, gezien de totale ontwrichting van het reizigersverkeer op een zoo druk bereden baanvak. Materieel gesproken, val len, vervolgde ir, Hupkes, de gevolgen zeer mede. De spoorbaan is wel over een afstand van 200 meter vernield, maar met voldoe ning stelde ir. Hupkes vast, dat het trein- ïrateriaal zoo sterk en zoo veilig is, dat de passagiers volkomen' ongedeerd gebleven zijn en de wagens dc ontsporing uitstekend voorstaan hebben. Trouwens dit laatste bleak duidelijk. Toen liet .vooroprijdende tweewagenstel van den ontspoorden trein omstreeks half één in d« rails was gebracht, kon dit op eigen kracht naar Utrecht rijden. Met man en macht is het spoorwegperso neel doende ook de overige treinstelen in- het spoor te z»tten. Aan weerskanten trek ken locomotieven aan stalen kabels de wa gens uit het ballasbbed los. Dit werk zal nog geruimen tijd duren en het is te ver- waarmede een belangrijke verkeersverbete- ring zal tot stand komen. Er werd ingeschreven als vplgt; L. Zoetemeijer, BrieRe f 10900 J. Fjjan, Nieuwerkerk a. d. IJssel 9370 C. v. Leeuwen, Nieuwerkerk a. d. IJ. 10397 J. Kasbergen, Moordrecht 9696 K. Markus, Berkenwoude 9861 S"P. de Kwaadsteniet, Gouderak 8980 Aann. Mg. v.h. W. Bokhoven, Gouda 8500 G. van Es, Heerjansdam 8995 P. Bokhoven, Gouda 8389 G. van Herk, Nieuwerkerk a. d. IJ. ?800 P. de Man Ammerstol 7686 G. van Harten, Ammerstol 7989 Gebrs. Kasbergen, Gouderak 8350 D. Gouwens, Krimpen a. d. IJssel 7300 M. van Nunen, Rotterdam 9050 W. L. Verwaal, Ovepschie 9060 J. Gouwens Jr., Krimpen a. d. IJssel 8300 W. Ooms Cz., Ammerstol 7997 P v. d. Dool, Ammerstel -8440 Joh. de Vos Ammerstol 9500 Gebr. Heuvelman, Krimpen a. d. IJ. 7875 H. '/anenBergambacht S400 H. J. Scholten Jac.z., Ammerstol 7900 P. Stigter, Ammerstol 79Ó0 Goudsche Aann. Mij., Gouda-9853 Cs- Vonk, Stolwijk I99§0 Th. A. Jansen, Haastrecht „12500 W. Razer.berg, Breda „11600 A. van Herk, Berkenwoude '7916 wachten, dat den geheelen dag er méde ge moeid zal zijn. Daarna rest het herstel van de zwaar beschadigde baan, waar op het punt van de ontsporing de rails geheel weg geslagen zijn. Het herstelwerk is door de strenge vorst een moeilijk karwei. Heden beperkte dienst. Niettemin is vanmiddag a! een belang rijke verbetering in de vervoerSgelegenheid ontstaan, even voor half een één sooor weer in gebruik kon worden genomen. Wel iswaar is door de uursdienst *het aantal treinen gehalveerd, maar men kan nu ten minste weer van den Haag, Rotterdam en Gouda naar Utrecht en omgekeerd reizen. Welk een belangrijk traject dit is, is wti gebleken door de ontwrichting die in het verkeer door de stremming van zes uur is ontstaan. De uursdienst loopt vrg regelma tig. In dezen uursdienst rgden de naar Utrecht vertrekkende treinen van 9 minuten over half uur en dus niet die van 9 minute n over heal uur. Onngekeerd uit Utrecht loo- pen niet de treinen van 28 minuten over heel uur en wel die van 58 minuten over heel uur. Van en naar Rotterdam en den Haag riiden dé aansluitende treinen. Wii vernemen nog. dat de ontsnoerde trein Blechts matig bezet was en een kleine honderd passagiers vervoerde. Onder de spoorwegautoriteitendie 'met Afscheid 1. J. Verwei] als agent van politie. Gistermiddag heelt de heer J. J Ver- weij na een dienstverband van 29 jaar als polltie-agent te dezer stede wegens het bereiken van den pensioengerechtig den leeftijd afscheid genomen van zijn superieuren en collega's. Te half drie waren in het wachtlokaal aanwezig de heeren C Hess, commissaris van politie, W. Beekman, hoofdinspec teur, W. C. Bijl de Vroe, inspecteur, hoofdagenten, recherche en agenten. De heer Hess heeft den heer Verweij hartelijk toegesproken en gewezen op het welbesteed leven van dezen politieman. Namens het personeel bood de com missaris den scheidenden agent een en velop met inhoud aan Voor deze vriendelijke woorden van den commissaris en het geschenk heeft de heer Verweij hartelijk dank gezegd. Dbctoraal examen Wis- én Natuurkunde. Aan de Rijksuniversiteit te Utrecht Is geslaagd voor het doctoraal examen in de Wis- en Natuurkunde hoofdvak Pbarmacie en Levensmidde^enleer,.onze stadgenoot <i» heer Joh. Rond. I Burgerlijke Stand. GEBOREN: 15 Febr.: Johannes Daniëi Maria en Izaak Jacob Maria, zns. van J. 11 M. Doeleman en F. P. R. M. Verkerk, Gt. Florisweg 8a. 16 Febr.: Koibielisje, d. van G. Bakker en C. A. van Schalk, Zwaansgat 11. Corne lia, d, van S .van Driel en J. C. Ouwenee!, 2c Kade 16. 17 Febr.: Cornelia Antonlus en Anna Eli zabeth, z. en d. van S. C. de Knoop en Tb. C. Nieuwenhuijen, J. van der Heijdenstr. 4 t Sylvia Maria, d. van F. C. Bierens en S- H C. van Haarlem, Sophiastraat 46. 18 Febr.: Leny Jacoba, d. van J. J. Ham. mer en N. J. van Loon, Karekietstraat 104. Hendrika Francina, d. van F. A. B. Vis sers en J. M. Flux, Pr. Hendrikstraat 11. Willy, d. van W. S. Koolwijk en D. van Buren, Pr. Hendrikstraat 12. OVERLEDEN: 16 Febr.: Aartje La- grouw, geh. met W. Verhei), 65 j. Daniël Toen, 53 j. 17 Febr.: Fraficiscus Adrtanus de Weger 62 j. Cornelia Adriana Emeis, 66 j. 19 Febr.: Leenidert van der Meide, 66 j. AGENDA. Reünie-Bioscoop: De roos van Washington Square en Valsch geld. Woensdag 2 uur matinee: Een meisje l it duizend. Schouwburg-Bioscoop: Hallo Janine. Thalia-Theater: De strijd om de ranch en De dertien lanciers. 20 Febr. 720—10 uur. Vrije Evangelische gemeente. Bazar. 20 Febr. 8 uur. Gebouw Interiapin. Dames cursus Roode Kruis. 20 Febr.. 8.15 uur. Kunstmin. Finland-avond spreker mr. J. J. R. Schmal, dansen, mu ziek. 21 Febr., 72010 uur. Vrije Evangelische gemeente. Bazar. 21 Febr., 8 uur. Reünie. Spreekbeurt ds. J. Borger voor Logos-verband. 21 Febr., 8 uur. Chr. Geref. gemeonte Bijbellezing d*. W. Heenna. 21 Febr. 720 pur Oud-Geref. gemeente. Spreekbeurt ds. Joh. van Welzen. 21 Febr. 8.16 uur Nieuwe Schouwburg. Con cert Amhemsche Orkeetvereeniguig. Kaasmarkt Bodegraven. 20 Febr. Aanvoer 42 wagens„tezamen I 1890 stuks. Prijzen: le srt. met r.m. *30 33, 2e srt. met r.m. 28:29. Handel matig. Veemarkt. Rotterdam, 20 Febr. Aanvoer in totaal 4481 stuks, zijnde 920 vette runderen, 730 magere run deren, 40 vette kalveren, 91 graskalveren, 2134 nüchtere kalveren, 2 varkens, 1 bog, 2 veulens, 99 paarden, 408 schapen of lam meren, 54 bokken of geiten. De prijzen waren als valgt: vette koeien le kw. 70—84, 2e kw. 58—68, 3e kw 48—58 eti per kg; vette ossen le kw. 7080, 2c kw. 5868, 3e kw. 46—56 ct. per kg; stie ren le kw. 74, 2e kw. 66, 3e kw. 54 ct. per kg; vette kalveren le kw. 1.301.45, 2e kwf- 1.101.25, 3e kw. 0.951.05 per kg) gras kalveren 2e kw. 63, 3e kw. 53 ct. per kg; le kw. 58, 2e lew. 38, 3e kw. 28 gld. per stuk; slacht nuchtere kalveren le kw. 40, 2e kw. 35, 3e kw. 30 ct. per kg; le kw. 10, 2e kw. 8, 3e kw. 6 gld. per stuk; slachtpaar- den le kw. 64, 2e kw. 54', 3ekw. 44 ct. per ikg; le ltw. 290, 2e kw. 200, 3e kw. 140 gld. per stuk; werkpaarden le kw. 360, 2e kw. 240, 3e kw. 140 gld. per stuk; hitten le kw. 260, 2e kw. 210, 3e kvk 130 gld. per stuk; schapen le kw. 58, 2e kw. 26, 3e kw. 21 gld. per stuk; lammeren Le kw. 60, 2e kw. 55, 3e kw. 50 ct. per kg; le lew. 23, 2e kw. 19, 3e kw. 15 gld. - per stuk;kalfkoeien le kw. 290, 2e kw. 200, 3e kw. 140; melkkoeien le kw. 285; 2e kw. 200, 3e kw. 140; vare koeien le kw. 200, 2e kw. 145, 3e kw. 110; vaarzen le kw. 145, 2e kw. 125, 3e kw. 93; pinken le kw. 105, 2e kw. 85, 3e kw. 65; bokken en geitèn le kw. 14, 2e kw. 9, 3e kw. 6 gld. alles per stuk. Vetjtfkoeien gn ossen: aanvoer gelijk aan vorig^week; handel tamelijk; p rij zen ais gisteren, primakoe 90 ct., prima os 86 cl. Stieren: aanvoer iets korter, handel kalm, prijzen iets lager. Vette kajveren: aanvoer gelyk aan vorige week; handel matig; prijzen ais gisteren) prima'»,/ 1.65. Graskalveren: aanvoer matig, handel stroef, prjjien iets Jager. Nuchtere slacht- en fokkalverenaanvoer iets ruimer, handel flauw, prijzen dalende. Paarden: aanvoer korter, handel vlot, prij zen slaahtpaarden iets hooger, werkpaarden en hitten prijshoudend. Schapen en lammeren: aanvoer grooter, handel willig, prjjzen als gisteren. Kalf- en melkkoeienaanvoer iets kleiner, handel lui, prijzen als vorige week. Vare koeien: aanvoer iets grooter, han del traag, prijzen onveranderd. Vaarzen en pinken: aanvoer gewoon, han del sieepend, prijzen van vorige week met moeite te handhaven. .Bokken of geiten: aanvoer korter, handel vlug, prijzen iets hooger. De Finsche regeering heeft bepaald dat alle mannen van de lichtingen tusschen 1918 en 1897, die om re denen van gezondheid of om andere redenen geen militaire opleiding heb ben gehad, zich moeten aanmelden voor me disch onderzoek .Degenen die geschikt wor den geacht voor militaire opleiding zullen 1 naar oefenkampen worden gezonden. Het verrichten van landbouw- werkzaamheden in Finland. Naar de radio van Helsinki mededeelde zal Finland alle Jongelieden van negen tot achttien jaar moblliseeren voor het verrichten van landbouwwerkzaamheden. Zij zullen te werk worden gesteld op dc boerderijen, waai' thans als gevolg van het onder de wapenen roepen van de mannen slechts vrouwen en bejaarde mannén werken. WISSELKOF-wcen. 19 Febr. 20 Febr Officieel. Londen 1 7.44 7.431 Berlijn 75.65 75.57 Parijs 4.22 4.214 Brussel 31.671 31.69 Bazel 42.224 42.22 Kopenhagen 36.40 36.40 Stockholm 44.85 44.85 Oslo 42.80 42.80 New-York L88A 1.88A Beursoverzicht. De wisselmarkt te Amsterdam, die tegenwoordig al niet uitblinkt door groo te affaire, had heden een bijzonder-stil verloop. In de leidende deviezen waren slechts kleine omzetten. Vergeleken met- gisteren waren de koersen niet of niet noemenswaardig veranderd en tijdens de ochtenduren had de markt een onbe wogen verlóóp. Er waren trouwens geen nieuwe factoren en Indien er al aange legenheden zijn, die op het gebied van den deviezenhandel invloed kunnen uit oefenen, staat het reguleeringsfonds on middellijk klaar om ongewenschte afwij - kingen te voorkorten. De termijnmarkt gaf geen vermeldens waardige afwijkingen te zien en was trouwens bijna geheel verwaarloosd. Op de beurs was in den effectenhandel vrijwel niets te doen Voor de locale waarden moest worden afgegaan op ad- vleskoersen. die op oen vrijwel onver- anderden toestand wezen. De Amerikaan- sche waarden, die op zeer kleine schaal werden verhandeld, waren eveneens zoo goed als ongewijzigd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 3