NIEUWS- EN AD VERTENT 1E1SJLAU VOOR GOUDA Rin OMSiREKEN So. 20253 Donderdag 22 Februari 1940 78e Jaargang BERGAMBACHT» BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE fOEUWERKERK, OUDERKERK OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen WEER EEN SLECHTE DAG VOOR ONZE SCHEEPVAART. Motortankschip „Den Haag" vergaan. Britsch eskader voor Noord-Finsche kust Positie der Finnen iets verbeterd. Moskou koopt veel oorloos- materieel in Ver. Staten. DurrscH schip Bereed tot tiOlMME ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda cn omstreken (behoorende tot den beaorgkrln*} regels 1-80, elke regel -neer f 0.28. Ven buiten Gou4a en den bemrgkring: Ct regels 1-68. elke regel rater 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 vT.. se den prijs. UeMsdirhe da-adeertentiCn de helft van den prifs. INGEZONDEN MEDEDEELI VGEN: 1-4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op k wrp*«dna 60 hooger jldrer.ent.ën kunnen worden ingesonden door tuaschenkomst van soliede Boek Mdtlaren, Advertentiebureaus en onze agenten en' moeten daags vóór de plaatsina het Bureau «iJn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. prone «dverteitiën en ingezonden mededeelingez. bü contract tot zeer ge reduceerden i Groote letters en randen worden berekend naar plaatsruimte. A Onze bureaus zijn dagelijks geopend van 9por. Administratie en Redactie Telet 'nterc 2746. Postrekening 48400. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT SE GOUDA bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de poetkantooren. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.16. Van 39 opvarenden zijn 13 gered; nog 26 worden vermist. Schip op 15 Februari door explosie getroffen en gezonken. pE Standard Amerikaansclje Petroleum- eompagnie deelt ons het volgende mede: Bfj de reederij was groote ongerustheid ontrent het Nedertandsche motortankschip J)en Haag" gerezen, eigendom van de N.V. Petroleum industriemaatschappij te 's-Gra- aehage, dat met een lading petroleumpro- Jjcten, bestemd1 voor de Standard Ameri- lumsehe Petroleamcompagnie N.V., onder en is i nn New-York naar Rotterdam. Hrt schip, dat een lading van 11.800 tons in heeft, had ongeveer 20 Februari te Rot- Indsni moeten aankomen; op 14 Februari heeft hrt het laatste contact met de reederij jehad Het bevond zich toen naar schatting aapveer vierhonderd mijlen ten Westen van Lizard. Daarna ontving de reederi? bericht, dat eta reddingboot itiet den naam „Den Haag" in de omgeving van Lizard was aange- ipoeld. Gisternamiddag om half vijf deelde de teederii ons mede. dat een slo<*n met dortle- «mremien, waaronder de kapitein, gered k Be Standard Amerikaansohe Petroleum Compagnie N.V. heeft gisteravond van «genten te Londen een telegram ontvangen, warin werd medegedeeld, dat het motor- tankschip „Den Haag" op 15 Februari des namiddags te 13.15 uur door een explosie midwhePTis aan stuurboord is getroffen. De plaats, waar het drama zich 'heeft afge speeld, vermeldt het telegram niet. De be-' naming ging in drie sloepen. Hiervan is Hn sloep, waarin 13 opvarenden, na 75 uur foor een Engelscfi schip waargenomen. Dit nuutuig heeft de 13 schipbreukelingen aan boord genomen en te Londen aan wal gezet. Het motortankschip „Den Haag" had een Male bemanning van 39 koppen. 26 opva renden wordne dus nog vermist. De namen der geredden zijn: C. Wyker, kapitein S. Verheek, eerste machinist; H. G. Schimmel, assistent-machinist; J. Ver- wer, magazijnmeester; W. Damen, boots- san; G. Assenberg, olieman; H. Johns, he tende; J. Kuiper, hofmeester; A. Visser, tveede kok; N. van der Wagt, p. Zevenber- !S en L Bredius, matrozen; J. van der Heer, logiesjongen. Donderdagnamiddag, dus een week gele- fon, verdween in volle zee binnen een half tjjds een Nederlandseh tankschip in de Ü«pte. Het was de „Den Haag" van de W.C., met 39 koppen aan boord, en 11.800 ton olie op weg van(New-York naar Am- Wam. 39 man spoedden zich dien Don- tedagmiddag om kwart over een naar de 'toden, nadat zij plotseling waren opge trokken door een explosie, toen zij zich WO zeemijlen ten Westen van Westsand be- «Wden. Een half uur later waren de 39 geschei- drie keer 13 man in drie booten, wei- te eft door het tij in verschillende richtïn- t*n werden voortgestuwd. Thans, bijna een *Wk later, weten zij niet wanneer, waar of ijj elkaar nog ooit zullen ontmoe st Set verhaal van het gebeurde kreeg men Itoteren laat in den middag te hooren van 'te groepje van 13 man, dat na een sensa- teneelen zwerftocht over de hooge zee door *4 Engelsch schip was opgepikt en ten «jotte in de veilige haven, belandde van het •'«terlandsche „schipbreukelingenihotel" in Wen. Kapitein Wijker, die tot de 13 geredden •hoort, vertelde aan de Hbld.-corr. te Lon- •t dat er geen gelegenheid meer bestond •to ook maar iets te seinen, hetgeen het uit- ■t»n van berichten van het sch(i ver- Eoart. „De 'geheele reis", aldus vertelde hij, ••«ren we al op het ergste voorbereid ge- "oost; het gevaar op zee schuilt thans over- 'Iffi op het oogenblik dat wij de ontplof te* hooiden, was het een kwestie van haastig de koppe ntellen eii met dgn grootst mogelijken spoed in de booten te gaan. Door de ontploffing, welke onder de water lijn geschiedde, werd gelukkig niemand ge wond of gedood. We verdeelden onze mannen in drie groe pen van 13 de kapitein streek even met de hand over zijn oogen. Wij begrijpen de rest. Even later zagen drie sloepen, toen nog op praai-afstand van elkaar op den oceaan de „Den Haag" in tweeën breken, en binnen het half uur was een kostbaar schip^met zijn waardevolle lading verdwe nen. Niet lang nadat de „Den Haag" ten onder ging, verloren de drie booten elkaar uit het cog... De eerste nacht reeds brak de mast van de sloep. In een andteren nacht werden in de vefte lichten zichtbaar van visschersschepcn. Even was er een vleugje hoop. Maar de sloep zelf kon geen signaal .geven, aange zien de signaalinstallatie aan den mast be vestigd was geweest... Eindelijk, eindelijk, na 75 uur op open zee te hebben doorgebracht werd bij da»- li'ht een schip zichtbaar, een groot schip van zeker wel 10.000 ton. Aanvankelijk nog had het er allen schijn van, dat het zou doorvaren. Tot groote vreugde van de der tien echter maakte het daarna .aanstalten om te stoppen. En een uur later waren de dertien aan boord van de gloednieuwe „Glenorchy", een nieuw schip van de „Blue Funnel Line'', dat rijn eersten reis van Hongkong naar Londen maakte. Scheepsraad aan bogfd. Eenmaal aan boord gekomen, ventamen de dtertien, dat het niet veel had gescheeld dat hun gedwongen verblijf op zee nog was verlengd. Het is thans immers voorschrift voor En-relsche handelsvaartuigen om in geen enkel geval te stoppen, wanneer open sloepen op zee worden waargenomen, aan gezien de nractiik heeft bewezen. d«>t het in vele gevallen lokmiddelen ziin. waarmede d« vijand probeert zijn prooi të lokken. Maar de kapitein van de ^Glenorchy" kon het niet over zijn hart verkrijgen de een zame sloep aan haar lot over te laf en; hij riep derhalve zijn officieren in een/scheeps- raad biieen en deze gentlemen of the se» eesloten het risico te nemen, te stoppen en de uitgteputte mannen aan boord te nemen. De dankbaarheid van de dertien Hollan ders, die zoodoende werden opgepikt, mo"t 1 en een vergoeding ziin geweest voor het risico dat zij gedurfd hadden te nemen. Laat in den namiddag arriveerden de der tien in het schipbreukelingenhotel van der heer Damman, zichtbaar onder den~indruk van hetgeen zij hadden moeten doorstaan doch in de eerste plaats verlangend om te weten, of er reeds 'berichten waren binnen, gekomen omtrent het lot van hun 26 ka meraden. gevestigd wordt, dat een Britsch eskader van van eep onbekend aantal schepen onder de Noord-Finsche kust kruist, voor Petsamo, dicht^ by de Noordsoh-Finsche grens. Berichten over een gevecht ontbreken echter tot nu toe. Het is niet bekend of de. Britscbe sche pen, die voor de Noorsche kust zijn gezien, op zoek zijn naar Duitsche schepen, ten einde te trachten de verscheping van ijzer erts uit hfervik te blokkeeren of dat hun verschijning verband houdt met een moge lijke actie voor Petsamo. Havas meldt nader uit Londen, dat het onmogelijk is in gezaghebbende kringen in de Britsche hoofdstad een bevestiging of ontkenning te krijgen van de berichten, dat zioh Britsche oorlogsbodems in de omgeving van Petsamo ophouden. In Britsche vlootkringen wordt gezegd, dat indien dit inderdaad het geval is, hier sprake is van eenheden, die contrabande controle op volle zee uitoefenen. Het wordt n.I. niet uitgegoten geacht, dat de Britsche oorlogsbodems eenige Duitsche schepen „schaduwen", die zich in de buurt van Pet samo in Noorsche wateren ophouden. De correspondent van U. P. te Londen deelt naar aanleiding hiervan nog mede, dat de aanwezigheid van Britsche vlooteen- heden ter hoogte van Petsamo ten doel zou kunnen hebben Duitsche schepen op te van gen, die uit den Atlantischen Oceaan, via de Noordelijke IJszee door de NoorscHb terri toriale wateren Duitschland trachten k».be reiken. Van deze route zal waarschijnlijk in de komende maanden meer gebruik wor den gemaakt, omdat de Poolnacht thans, langzamerhand korter wordt en .voor lange re dagen wijkt. Het is weliswaar problematisch of Rus land, tengevolge van den oorlog met Fin land thans goederen via de ijsvrije haven Moermansk naar Duitschland zou kunnen verschepen, doch met Duitsche schepen, die uit Amerika komen en de bovengenoemde route volgen is het een ander geval. Er doen eveneens geruchten de ronde aldus de Londensche correspondent van U. P. dat Duitsche onderzeeërs Moermansk als basis gebruiken en dat de Russen mo menteel bezig zyn een groot aantal duik- booten uit de Witte Zee naar Duitschland over te brengen. i Moermansk vormt het eindpunt van den Moermansspoorweg, welke door de Russen gedurende den Wereldoorlog werd aange legd met de bedoeling een betere verbinding van St. Petersburg met de Noordelijke IJs zee te krijgen dan de toen reeds beeta&ndë spoorlijn MoskouAchangelsk. De Moermansk-spoorweg is reeds dikwijls Net doel geweest van aanvallen Van Fin- sche vliegtuigen en ski-patrouilles. Herhaal de malen werd gemeld, dat de Finnen er in geslaagd waren, de lijn te beschadigen. 'Vnjfe'.L^^flJSBkiohg. Er zijn onder- *Feg '!^jÊrWun 7u spoorbruggen. stond Moermansk in het b"dd?ï)tW2s$Nr belangstelling, toen het er sa „City of Fint" er met ,j» prysbemanning aan boord bin nenliep ec ir, ondanks Amerikaansohe pro testen, etenige dagen bleef Liggen, zooge naamd omdat het schip machineschade hac opgeloopen. Na eenige dagen vertrok de „City 'of Flint" weer en na een avontuurlijke reis werd de Duitsche prysbemannmg te Hauge sund door de Noorsche autoriteiten van boord gehaald en geïnterneerd. De bemanning van de „City of Flint" vertelde destijds, dat zich tal van Duitsche schepen in de haven van Moermansk be vonden, die daar by het uitbreken van den oorlog een toevlucht hadden gezocht, gén er van, de Bremen", slaagde er naderhand in, dicht langs de Noorsche kust varende, Duitcshland te bereiken .waarbij de mail boot ternauwernood aan torpedeëring ont snapte. Petsamo ligt aan het einde van den auto- ifsweg, welke van Tornea, aan de Bothni- sche Golf, naar de Noordelijke IJszee loopt.- Vooiioopig zou geen tweed* Russisch offensief te duchten zün. Het schijnt, dat de toestand op de land engte van Karelië voor de Finnen niet zoo critiek is als de vorige week, niettegen staande de groote overmacht, waarover de ■Russen beschikken. Ten noorden van de Taipale zijn de Finnen er in geslaagd de Russen te verjagen uit de stellingen, welke zjj deze week hebben bezet en alle pogingen van de Russen om vasten voet te krijgen aan de overzijde van de lyn, welke wordt gevormd door de meren tusschen het Vuoksi- tr Suvantomeer zijn mislukt. Men verwacht, dat de druk van de Russen in de richting van Viborg voorfoopig nog niet zal worden hervat. Tot nu toe zijn de Russen nog niet in contact gekomen met dc tweede verdedigingslinie van de Finnen. Naar schatting hebben de Russen voor het hervatten van het offensief 15 tot 20 dui zend ton munitie noodig en het transport hiervan brengt ernstige moeilykhöïen mede voor den Russdschen generalen staf. Ten Noorden van het Ladogameer hebben dc Finnen een af deeling Russisch*, skitroe pen vernield in een gevecht, dat 48 uur duurde. De Russische af deeling bestond uit drie bataljons en twee verkenningsafdeeiin- gen, zij was goéd uitgerust en bestond blijk baar uit uitgezochte manschappen. H*t Finsche legerbericht. Te land: Op. de landengte van Karelië heeft de vijand gisteren aanvallen gedaan tusschen de Finsche Golf en het Muola- heeft de vijand gisteren aanvallen gedaan geslagsn. sommige gevecht, i duurden tot in den nacht. Een groot aantal tanks werd vernield. Bij de Taipale hefofo„n de Finnen een aan val, waaraan werd deelgenomen door twee Sovjet-Russische divisies, afgeslagen. De aanval werd' gesteund door zwaar artillerie vuur en door vliegtuigen. De strijd duurde iot laat in den nacht. Ten Noord-Oosten v„n het Ladogameer verliep de dag vrij Lalm; in de richting van KuJimo werden enkele punten*van t egen stand van den viiand uit den weg geruimd De Finnen hebben een poging van de Rus sen om hun troepen .welk: in dit gebied om singeld zyn* verstc.-king te zenden, ver ijdeld. Verder asm het fro'* activiteit van pa trouilles on artillerie. In de lucht: De Finsche luchtmacht heeft gisteren verkenni: g-vluchten uitgevoerd boven de achterhoede van den viiand. Ver scheiden.. kantopnemer.Un van «Ie Russen werden in den nacht, gebjmb''1 d^Cd, over dag werden bommen geworpen op marcheg- ■lende vijandelijke afdeeibigeu. De Fngelsvhe h lip aan Finland. Uit Lorden: Engeland heeft in totaal 144 vliegtuigen ter beschikking van Finland gesteld, t.w. 120 ge .echtsvL-gmigen en 24 bommenwerpers. Hiervan zijn er reeds 40 tot 60 in Finland aangek .r..en. Voorts worden door EngeDnó naar Fin land gezonden: 150 anti-tankkanennen met munitie, 10.000 anti-tanikgeweren, 50.000 handgranaten, 25 houwitsers, 100 machine geweren met munitie, een aanzienlijke hoe veelheid munitie voor kleine wapens, 24 luchtafweerkanonnen met munitie, 30 veld kanonnen, 4 zeston-tahks, 12 zesduims-ka- rormen met munitie en 10 dgleduimsmortie- ren met munitie. Voorts zijn aanzienlijke hoeveelheden niet-doodeljjke militaire uitrusting vrijgege ven, o.a. gasmaskers, gas-ontsmettipgs- installaties, tenten,'kldeding, telefoons, enz. Groote Amerikaansche export naar de Sovjet-Unie van grondstoffen en machinerieën voor bewapening. Minister Cordell Huil heeft op een vraag I van den democratischen afgevaardigde j Hook over den uitvoer van petroleumpro- ducten naar de Sovjet-Unie schriftelijk ge antwoord. Huil verklaart, dat gedurende het jaar 19^9 en Januari 1940 geen vliegtuigbenzine naar de Sovjet-Unie is uitgevoerd, met uit zondering van twee vaatjes voor proefne mingen. De uitvoer van gewone benzine'be droeg in 1939 883.530 vaten. Deze geheele hoeveelhteid ging in September, October en November naar Siberië. In December 1939 was er geen uitvoer naar Rusland, doch in Januari werden 75.000 vaten naar Oost- Siberië gezonden. De uitvoer van oliën naar Rusland was in 1939 onbeteekenend, die-van smeeroliën vertegenwoordigde een waarde van 94 dollar. Cordell Huil merkt op, dat de uitvoer van petroleum naar Rusland of eenig ander land niet door de wet verboden is. Hy" herinnert echter aan de verklaring der Amerikaan sche regeeringen, waarin den exporteurs verzocht werd niet te leveren aan landen, welker strijdkrachten de burgerbevolking bombardeeren. Het departement van handel heeft vol gens een telegram uit Washington aan het agentschap Dow Jones onthuld, dat 90 van de Russische aankoopen in de Ver. Staten sedert het uitbreken van den Euro- peeschen oorlog bestaan hebben uit stra tegische materialen en machinerieën, die van essentieel belang zyn voor de oorlogs industrieën. Een ontleding van de statis tieken, tot dit doel ingesteld, toont, dat van de exporten naar Rusland, in totaal 36.100.000 dollars gedurende de vyf maan den, die eindigden op 31 Januari j.l. onge veer 33 millioen dollar posten betroffen, die essentieel zyn voor een in oorlog zynd land. Practisch de geheele export van Januari naar Rusland, ter waarde van 11.313.000 dollars, bestond uit koper en machinerieën voor metaalbewerking. Deze export betee- kende een stijging, vergeleken met Januari 1939, met 9.556.000 dollars. OVERTOCHT UIT"AMERIKA. Vestzakslagschip in Atlantischen Oceaan zint op wraak. ^Volgens een bericht in de „New-York Times" uit Rio de Janeiro, is het Duitsche yrachtschip „Antonio Delfino" (13.589 ton) gereed om naar Bania te vertrekken met een belangryke lading. De kapitein van het schip zou hebben verklaard, dat hy niet zal toestaan, dut het schip wordt buitgemaakt. Volgens het te Montevideo verschijnende blad „El Pueblo" wordt van gezaghebbende zijde vernomen, dat een der twee vestzak- slagschepen vanwde Duitsche vloot, de „Liitzow" (vroeger „Deutschland") of de „Admiral Scheer" zich thans in het Zuide lijk deel van den Atlantischen Oceaan be vindt om koopvaardijschepen aan te vallen en aldus de „Admiral (Graf Spee" te wreken. Het blad verneemt verder, dat het Duit sche vrachtschip „Lahn" (8493 ton), op zal treden als hulpschip. Het vaartuig is, zon- als eerder gemeld, in November te Monte video aangekomen en heeft onlangs steen kool geladten. Het is vervolgens naar Bue nos Aires vertrokken. Tn scheepvaartkringen te Londen was van dit bericht uit den aard der zaak «reen bevestiging te verkrijgen. In welingelichte kringen wijst men er op, dat den laata'en tijd uit dat gebied van den Atlantischen Oceaan geen berichten over scheepsrampen zijn ontvangen, In Britsche scheepvaartkringen te Alexan-/ drie wordt, volgens een bericht van LTnited P-ess medegedeeld, dat beslag Is gelegd op een onbekend Duitsch vrachtschip, dat on der neutrale vlag van GrielcenlamNcwam Duitschland organiseert ^Donau-vervoert Beter betrekkingen tusschen Italië en Roemenië. In een onlangs gehouden conferentie tus- oohen vertegenwoordigers van de Duitsch- Hongaarsch-Siowaaksche scheepvaartpooi en Roemeensohe en Joego-Slavische parti culiere en staatsreederyen, zyn belangrijke besluiten genomen inzake de uitbreiding van het vervoer naar Duitschland. Men verwacht in het bijzonder uitbreiding van het vervoer over den beneden-Donau, waarover alleen reeds Roemenië 2 millioen ton Roemeensch en Russisch graan naar Duitschland verscheept. Verder verwacht men dat uit Z.-O. Europa voor een millioen ton aan grondstoffen zal worden verscheept. Bijzondere aandacht wordt geschonken aan de verscheping van olie naar Duitsch land door de Roemeensohe staatsmijnen en de Duitsoh-Hongaarsch-Slowaaksche pool. Alle gedelegeerden waren het erover eens, dat het noodzakelijk was, de vrachten te verhoogen in verband met de toeneming dei- kosten. De Time^merkt naar aanleiding hiervan nog op: Duitschland heeft een „pool" ge vormd, gesaamd de „Donau-Lloyd", met ft s doel om absolute controle over de scheep vaart op den Donau te krijgen. Ook andere Duitsche scheepvaartmaatschappijen zyn uitgenoodigd om met den „Donau-Lloyd" te gaan samenwerken. Hotel „Bar" te Grindelwald. geheel vernield. Gisternacht heeft een lawine het berg- fcotel „Bar", dat te Grindelwald onder den Grindelwaldgletscher ligt, vernield. De ge heele inventaris is verloren gegaan. Het hotel is 's winters gesloten, zoodat geen menschenlcvens te betreuren zyn. Ve.ieden jaar verbleven de Prinses en de Prins eeni ge' dagen in hotel „Bar", waar de oekende foto's van Prinses Beatrix werden gemaakt. Veertig dooden bü aardschokken in Turkije. Vier dorpen bijna geheel verwoest. Tengevolge van een aardschok in bot na bije Kayseri gelegen dorp Soysalli in Tur kije zyn veertig personen gedood en 20 ge wond. Het D.N.B. meldt nog, dat de aard beving bijna twee uur duurde en dat vier dorpen bijna geheel werden verwoest. Ook te Ankara en te Adana zijn lichte aard schokken gevoeld.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1