Goudsche Courant Zaterdag, 24 Februari 1940 Tweede Blad EERSTE KAMER NEEMT BEGROOTING AAN! Minister Steenberghe over inundatieschade. De verstrekking van boter aan het leger. Commissie bestudeert het vraagstuk terugkeer gemobiliseerden in burgerleven. GEEN ACCOORD TUSSCHEN NEDERLAND EN ENGELAND. Verklaring van minister Steenberghe ln de Eerste Kamer. Persberichten bulten verantwoor delijkheid van de Regeerlng. In antwoord op een vraag van den heer Heldring heeft minister Steenberghe ln de Eerste Kamer verklaard, dat het accoord met Engeland niet ls afgesloten. Hij kon Werpver verder niets mededee len, dan dat de optimistische persberlch ten, die den taatsten tijd sljn verschenen, nlat voor de verantwoordelijkheid van de regeering zijn. Nbgmaals het ontsla# van I dfen Opperbevelhebber. TWEEMAAL WEKELIJKSCHE VERBINDING NEDERLAND—PORTUGAL. ONDER DE WAPENEN. De burgarkleeéing gaat uit de kazerne verdwijnen. Een Nederlandseh vrijwilliger terug uit Finland. pe Eer»to Kamer heeft gisteren de be - -footing van Economische Zaken en het f^pdboawcrisisfonds aangenomen. jn de zitting die aan de stemming foorai ging, heeft de minister van Eco- joousche Zaken, de heer Steenberghe, jjjn dank uitgesproken voor de van vele jijden uitgesproken waardeering voor ajn beleid. ygat het toegepast natuurwetenschap- P^ljg onderzoek betreft, deze aange- i(genheld loopt goeder is overeenstem- „Ung bereikt met de nijverheidsproef- gtations. Voor de keuring van zaaizaden j, een commissie ingesteld, waarin ver tegenwoordigers van tuinbouw en han del zitting hebben; overleg ls gaande oeer de mogelijkheid eener wettelijke tegcllng. Aan het interdepartementaal overleg inzake natuurbescherming wordt de laatste hand gelegd. Wat de samen stelling van den economischen raad aan gaat, spr. waardeert het college ten zeer ste Spr. heeft getracht, er een organi sche samenstelling in te brengen. De landbouw ls er niet organisch vertegen woordigd, maar er zitten wel landbouw deskundigen ln den economischen raad. Spr. betreurt, dat het nog niet tot een advies-college ln den vorm van een landbouwraad ls kunnen komen. Spr. verdedigt de regeling voor het scheuren ?an grasland. De voedertoestanden zou den op de zandgronden slechter zijn dan op de weidegronden; spr. heeft geen Uachten vernomen ofschoon het zich kan voordoen op ontginningsgronden. De'vergoeding voor inundatleschade ls ter sprake gekomen. Er ls ten deze eenlg misverstand. Spr. wijst op de moeilijk heden; de boeren b.v. willen ultkeerlng In geld, terwijl etr bonnen worden ver- itrekt. Er wordt overleg gepleegd met Defensie. Besloten is, ln bepaalde geval len 60 pet. der gebruikswaarde als voor- scnot uit te keeren. Het landbouwele- ment wordt behoorlijk verzorgd, o.m ln de commissie-Ra ymakers Kpmcnde tot dje boter- en zuivelquaes- tle, merkt spr. ap, dat gezegd ls dat de boeren ln Friesland minder geld voor de melk krijgen. Hier blijkt, hoe voorzichtig men mqpt zijn piet niet gecontroleerde 'publicaties. Spr] stelt daar een andere reeks cijfers tegenover. De producenten moeten een behoorlijke belooning ont vangen en langs een omweg neemt apr. dit niet terug. Wat de verstrekking van boter aan het leger betreft, deze kwestie is een punt van nauw overleg tusschen den minister van Defensie en spr. Financieel is er ook een zijde aan; de meerdere kosten zijn 2 a 3 mlllioen per jaar, welke dan ten deele ten laste van Defensie en ten deeie van het iandbouwcriatefonds komen. Er zijn ook technische moeilijkheden bij de boterievering, vooral in de zomermaan den, en daarvooi ls geen oplossing nog verkregen. Zoo.eenvoudig is de fouragee- ring van het leger niet; de aanvoer zou moeten geschieden op de hoofdaanvoer- plaats te Rotterdam. De boter doet er, om in de kantonnementen te komen, drie dagen over. Transport moet op vrachtauto's soms in de zon plaats heb ben. Inmiddels hebban de minister van Defensie en spr. deskundigen benoemd om de zaak te onderzoeken. Van het achternaloopen der margarine-industrie is geen sprake. Evenzoo staat het met de kaasverstrekking binnenkort zal per legerorder de vaste afzet van 3j mlllioen kg. kaas worden vastgesteld voor net leger Het boterprobleem is niet zoo eenvou dig De kwestie van den export is moei lijk. Een groot deel van den zuiveisteun wordt betaald uit- heffingen op de mar garine. Inzake den steun aan den tuinbouw zegt spr., dat inperking van het Bollen- areaal aan den tuinbouw ten goede moet komen. Spr. zal voor dal tuinbouw zoo ver gaan- als het' kan; de 12 mlllioen van verleden jaar is reed» gebracht- op 20 mlllioen. Men moet het kunnen volhou den, anders worden de tuinders de dupe. Spr. is bereid te zorgen, dat het surplus- fonds voor. de bollen behoorlijk werkt. Ook ls spr. bereid, ter wille vooral van de kleine kweekers, nader te overwegen, hoe nog op andere wijze is te helpen; de actie ten deze acht spr. echter minder juist. Men Ls het vrijwel er over eens, dat er geen scheurpllcht moet zijn. 8pr ver dedigde de bestaande regeling. Geen verdere niotoriseering van leger. Opdracht aperb ïerste aanschaffing ">ns verstrekt. specialiseerden 'van dezen maatregel niet zouden kunnen proateeren. Dienstplichtigen, die ln het buitenland woonachtig zijn en hun vetlot thuis wen- schen door te brengen, krijgen de ver- sehuldigde visumkosten vergoed. In ver band met verschillende ondervonden be zwaren, o.a. hot verkrijgen van de be- noodigde visa, het toelaten in bepaalde gebieden, enz., ls een regeling getroffen, waarbij bedoelde dienstplichtigen voor zoover zij wonen in. een der oorlogvoe rende landen, met Ingang van l Maart 1940 ln het genot van groot verlol kun nen worden gesteld. De vervanging van de troepen, thans belast met de grens- en kustbeveiiiging, door andere troepen, heeft de aandacht van den opperbevelhebber Terugkeer gemobiliseerden. De minister kan mededeelen, dat ongeacht wat door verschillende Instan ties ter zake reeds ls verricht de regee- ring een commissie heeft amengesteld, waai in zijn opgenomen een vertegen woordiger van den minister van Finan ciën, Sociale Zaken, Economische Zaken cn Defensie, welke commissie opdracht heeft, der regeering te adviseeren om trent het vraagstuk van den terugkeer van de gemobiliseerden ln het burger leven, met Inbegrip van de eventueel te treffen wettelijke voorzieningen. Aangezien het vraagstuk in studie ls, moge hij er zich thans van onthouden hierop diep ln te gaan. Ten aanzien van de tegenwoordigheid van een Nederlandseh officier bij het be kende incident te Venlo, ln November 1.1., moge de minister verwijzen naar de des tijds ln de dagbladen openbaar gemaakte mcdedeelingen. Daaruit bleek, dat die officier van zijn chef opdracht had in het belang van onze onzijdigheid toe zicht te houden bij de bespreking, waar van ln die mcdedeelingen melding werd gemaakt. Meer valt omtrent deze zaak niet te zeggen. De bedoeling van de hier bedoelde on derhandelingen was, zooals de heer A. Th. Lamping het onlangs formuleerde, een regeling te treffen om; 1. den aan voer van de voor den Nederlandse hen handel met belligerenten en neutralen ln stand te houden.; 3. de moeilijkheden, die de Nederlandschc scheepvaart door de maatregelen van de oorlogvoerenden ln den weg worden gelegd, zooveel mo gelijk te verminderen. In de Memorie van Arftwoord aan de ïerste Kamer] betreffende» de Defensie- legrooting-19w zegt de minister ten aan- ilen van de motorlseering van ons leger tan oordcel té zijn, dat voorshands niet verder behoeft noch moet worden ge (aan dan aanhankelijk in het voornemen lag. Van den bouw van ondergrondsche hangars op dnzc militaire vliegvelden ls afgezien De mlnlstub zal er voor waken, dat mi - litalre maatregelen op zoodanige wijze •orden gendmen, dat ze filet den Indruk wekken van het bestaan van acuut ge - «aar indien! dit niet bestaat I Zee- Ai luchtmacht. Hoewel tij algemeenen zin wordt inge stemd met! de zienswijze van de leden, die van oordeel zijn, dat eenmaal 4c noodwendigheid van eenlgerlcl aanschaf- flng op defensiegebied toegegeven zijnde - spoedig] dient te worden gehandeld, too mag toch niet uit het oog worden «erloren, dat de versterking van de ma ritieme verdediging van Nederlandseh- ïndlë een| dermate gewichtige zaak be- Heit, datj de regeering eerst een beslis- ëng ter zake kon en mocht nemen, na pondlgc (bestudeering van de verschil lende mógelijkheden en na het advies »an de Indische regeering en van de des- hmdlgoni te hebben ingewonnen, waar mede uttieraard geruime tijd gemoeid ls Kweest. j I Medegedeeld kan thans worden, dat de regeerlng besloten heeft den aanbouw *sn een i drietal slagkruisers te bevorde - rtn. Ecnj wetsvoorstel ter zake zal, nadat 4e Volksraad zal zijn gehoord, aan het oordeel 'van het parlement worden on derworpen. Aan Verbetering en versterking van de flootbusls wordt in de plannen van de fegeertiig de noodige aandacht gewijd I De oorlogssterkte van de luchtstrijd krachten, zooals deze door zijn ambts- roerganger werd vastgesteld, acht de minister voorshands voldoende. HU stelt dies ln het werk om die sterkte binnen den kortst mogelijken tijd te bereiken, daarbij tevens verouderd materieel door modern vervangende De jaflfldlng tot vlieger vindt regel- matl^Voortgang; hierbij wordt rekening ©romen met het aankweek en van een ''froote reserve. —De minister deelde mede dat opdracht Ml een eerste aanschaffing van aperbal- ■«os Is verstrekt. Verloven. Aangezien het verleenen van verloven geen geval de paraatheid van de weer macht mag aantasten, kan voor het togen woord! ge bezwaarlijk aan de te ver-' «enen zakenvertoven uitbreiding worden In het jongste nummer van het Liberale Weekblad brengt het liberale Kamerlid Mr. Wendelaar opnieuw de kwestie van het.ozrt- nu de Regeering door een publicatie harer zijds heeft doen mededeelen dat de oorzaak van deze ontslagaanvrage niet heeft gele. gen in een der aangelegenheden, welke zjj tot dusverre in de organen der publieke opinie genoemd zag, in caau de kwestie der mobilisatieclubs. Mr. Wendelaar vestigt er thans de aan dacht op dat in geen enkel blad het butaan ven het versohil van meening over de mo bilisatieclubs tusschen de Regeering en den opperbevelhebber ontkend is. Hoe zit dat, vraagt Mr. Wendelaar? En hy geeft hierop dit antwoord: Dat komt om dat „het bestaan van dat meeningsverschil niet ontkend kan worden; dat was er; thans nader ontvangen inlichtingen brachten my opnieuw bevestiging daarvan. Had het be richt van 'het A.N.P. deze bewering trop- wens willen tegenspreken, dan had het kor ter en duidelijker kunnen zyfi. Wanneer men het thans nog eens aan dachtig overleest, dan zal men zien, dat het ■t bestaan van dit meeningsverschil inder daad niet ontkent, en dat het slechts hierop neerkomt, dat een quaeaüe over mobilisatie clubs niet het verschil van meening kan zyn, hetwelk tot de ontslagaanvrage leidde. Met andere woorden, dat de quaestie over de mobilisatieclubs niet het druppeltje ge vormd kan hebben, dat den emmer deea overloopen. Deze Kleine rectificatie van myn artikele aanvaard ik en mitsdien wijzig ik met handhaving van al het andere in myn artikeel het desbetreffend zinnetje in de volgende woorden: de quaestie van de Mo bilisatieclubs was de plens, die den emmer mede tot den rand toe gevuld had, voor de laatste druppel hem deed overloopen. De overige by na 200 regels van mijn ar tikel kan ik ongewijzigd handhaven met uit zondering slechts van den zin, waarin ik schreef, dat de quaeste van de Mobilisatie clubs voor het Kabinet den doorslag bjj het ontslag had gegeven. Wanneer men de zaak doordenkt, kan dit inderdaad niet juist zyn; voor het Kabinet kan de quaestie van de mobilisatieclubs nimmer een reden vormen om het ontslag te geven; deze quaestie had daarentegen wel voor den Generaal Reynders de directe aanleiding kunnen vor men om zyn ontslag te vragen. Intus- schen moet ik op gro/id van het voren staande aannemen, dat het juister ïs t schryven, dat de quaestie van de mobilisa tieclubs mede de situatie geschapen heeft, waarin een nieuw meeningsverschil den Generaal er toe kon brengen ontsiag te vragen. Jaarbeursverlof voor tie militairen. De minister van Defensie heeft be paald, dat voor de militairen, die uit hoofde vin hun zakelijke belangen de 42ste Nederlandse he Jaarbeurs wensehen te bezoeken, het aan hei ln dat tijdvak .toekomende periodiek vetlof, voor zoover de belangen van 4en dienst en de billijk heid ten aanzien van andere dienst plichtigen dit toelaten, zoodanig kan worden geregeld, dat zij ln de gelegen heid zijn, de Jaarbeurs te bezoeken. K.L.M. gaat dezen nieuwen dienst binnenkort vliegen. „Indien wy onder de huidige oorlogsom standigheden het traject AmsterdamLis sabon ongestoord kunnen bevliegen, zal reeds zeer binnenkort een tweemaal weke- lyksche verbinding Nederland—Port aga!, rechtstreeks, worden uitgevoerd ten dienste van het postvervoer,om aansluiting te ge ven op de lyn van Pan American Airways tusschen New-York en Lissabon. Juist on der de heerschende omstandigheden zy n aam het bevliegen van het traject Amtterdam Lissabon byzonderde moeilijkheden verbon den, zoodat dit een goede voorbereiding is voor de veel langere trajecten Lissabon Sal en Sal'Paramaribo." Deze woorden heeft de directeur van de K.LJf., de heer A. Plesman, gistermiddag gesproken in een rede voor de Afd. Rotter dam van de Ned. Maatschappij Voor Nij verheid en Handel. En hy vervolgde: „De afstand van Amsterdam naar Lissa bon bedraagt ongeveer 1900 km, van Lissa bon naar het eiland Sal van de Kaap Ver- dische eilanden 3000 km en van Sal naar Paramaribo 3600 km. De K.L.M. heeft in West-Indie een luchtnet opgebouwd dat op deze Oceaanlyn kan aansluiten, terwijl men het net in Zuid-Amerika langzamerhand kan uitbreiden om zooveel mogelijk den aan- en afvoer van post, passagiert en goederen voor dezen Oceaandienst te verzekeren. Wanneer de K.L.M. thans beschikte over vliegtuigen, bestemd voor het verkeer op langen afstand, dan zou de verbindingmet Paramaribo reeds groot nut kunnen afwer pen. De eerste proefvluchten zullen wjj met Douglas DC-3 vliegtuigen moeten uitvoeren; wy hopen echter, tegen het einde van 1941 over vliegtuigen te beschikkc», welke ge regeld voor dezen dienst zullen kunnen wor den gebruikt." Voor het eerst als soldaat de stad in! (Van een gemobiliseerden verslaggever). DENK er aan Maandag ls alle bur ger kleeding uit de school verdwe nen. Of je geeft het Zondag aan familie leden mee of je maakt er 'n postpakketje van en zendt het naar hüis.ot je geeft je spullen aan den lourier, die ze voor je bewaart, tot Je voor het eerst met verlof gaat. Er wordt dus na den dienst geen burger kleedlng meer gedragen, vanaf vandaag zijn we 24 uur peT date militair!" De luitenant spreekt en de sectie re- cruten luistert oplettend, want dit inte resseert hen allemaal. Overdag ln werk pak cn des avonds ln burger, dat beviel den. mecsten eigenlijk maar half, en nu ac grijze uitgaanskiceding compleet cn goedgekeurd is, vinden ze het, grasgroene nieuwelingen als ze zijn, maar wat aar dig in de avonduren ook als soldaat eens tc kunnen passagieren. „Fijn, nou mogen we tenminste voor half geld ln de bioscoop", zegt er een, die de zaak ln de eeiste plaats van den pracUschen kant bekijkt. Dqar gaat dus het colbertje en de win terjas de deur uit, do laatste band, die onze recruten nog aan de burgermaat schappij. bond, en netjes in de rij staan ze te wachten, tot dei kapitein zal komen om hun kleeding te keuren. Tot dusver hebben ze dienst gedaan in hun brons groene werkkieeding, de lange broek en uct meestal slobberige Jasje, dat ze na den dienst met dragen mogen. Maar nu staan ze er als eente soldaten op, met puttees, veldjas en broek-met-pol, de overjas over den arm, gereed voor de inspectie. Er wordt gelukkig den laatstcn tijd veel zorg besteed aan de klceding der recruten; de broeken hebben een keurige snit, er zit een niet te miskennen pol in, en een nette vouw in het midden, de jasjes sluiten pertect, al is het lioogc boord voor velen nog een inconvenient, en de overjassen bezitten eveneens een zekere coupe, zijn iet- of wat getailleerd, de kragen sluiten goed om de hals en de lengte is behoorlijk. Natuurlijk is het geen maatwerk, dat kan ook niemand verlangen, maar het streven zit toch vóór, eiken rccruut zoo goed mogelijk voor den dag te laten komen. Psychologisch is dat heel goed gezien, want een soldaat, die weet dat zijn pakje hem goed staat, dat zijn overjas niet slobbert en zijn kraag niet wijkt, zal on willekeurig een totaal andere houding aannemen dan de militair, wiens uniiorm het caricaturaie nabij komt. Dat er heiaas nog van die „vetlappen" zijn, zal niemand durven ontkennen, en de grond oorzaak daarvan schuilt in het feit, dat men zich in vroeger Jaren wei eens te weinig moeite heeft getroost, den soldaat behoorlijk aan te kleeden. Het moge waar zijn, dat van den nian zeil ook veel afhangt, maar een lourier die een reus aankleedt als klein duimpje, en aan een klein kereltje een jas van drie-wijd toe werpt, doet meer schade aan het aan zien van onze weermacht, dan men op pervlakkig denken zou. De veldmuis te klein? Er bestaat een bekend soidatengrapje over deze zaak. Een recruut knjgt een veel te kleine veldmuts, en beklaagt zich daarover bh den lourier: „Die muts past me met, hij i& veel te klein." Waarop de lourier, zonder zich verder te bedenken, antwoordt. „Onzin, dje muts is uitste kend, maar jouw kop is te groot!" Ge lukkig dat we dit tijdperk langzamer hand te. boven zyn, en men in het open - baar thans recruten ziet verscnynen, wien het uniiorm beslist flatteert, en die Tegen het naar huls zenden van vaders **11 groote gezinnen bestaan bezwaren. Onbillijkheden zouden nlat te vermijden "ta, om. omdat officieren, kader en ge- TELEGRAFISCH WEERBERICHT. Matige doei. De-weerverwhchting luidt: Zwakke tot I matige ZaddeUjke tot Westelijke wind, betrokken tot zwaar of half bewolkt, i tijdelijk regen, later wellicht opklarend; ma tig a dooi. omgefceerd dan ook gaarne bereid zij a aan hun uiterlijk alle zorg te besteden, hun uniform goed tc onderhouden, de kraag steeds gesloten te houden, en de i kleerborstel niet te sparen. Al idosofeerend hebben we totaal onze sectie recruten vejgeten, die voor het eerst gekleed ln hun „eerste grijs" voor den kapitein paradceren, opdat onze compagniescommandant inderdaad kan constateeren, dat ge zich zonder opzien te baren, op den openbaren weg verwo nen kunnen. En het blykt, dat onze tou rier de Jongens goed heelt aangekleed, de kapitein heeft geen aanmerkingen, ac Jongelui mogen dezen Zaterdagavond als soldaat gaan passagieren, de burgerpet verdwijnt, voor veie maanden uit hun gezichtskring. Maar niemand ls er, die daarover treurt, het nieuwe, het onbekende, heelt hen volkomen geglepen; de een denkt het, de ander zegt het: „hou, dat heelt lang geduurd, voor we eindelijk na oen dienst in uniiorm qe stad in mogen. Wat zuilen we een sjans hebben, vanavond!" 'Ie veel dienstijver. Er gebeurde dezer aagen in een uurp, ergens aan ue grens, waar oc kapitein- kanwnnementseoniiiianaant, zooais net trouwens Denoort, regelmatig anumoeie- nmgen iaat nouuenl een vermakelijke ge- bciueuems. Aiai'iuoeieningcn aes nuents zuil natuurlijk hein nuttig, maar net moet inuerouau een alarm zyn, uut wil zegen: ue uucp mag er tc voren mets van weten. Wanneer alles ln zalige rust vtrzonken ligt, ue inanscnapp^n uiep ui nun wune- tje gewikkeiu Vau v staven uioumcu, se alarmsignaal door tuk toetsen, oi zijn erioi en maurscnuut- lütiert pruisenng net net kantuimeuient, en nu kan do commandant aan ue piak- troep nrueruauu uen vereisenten graad van paraaineiu Dczit. Zunen ue secties pinnen een kwartier aangetreden staan, ol zal.net over een uur nog steeds een wanoruenjke bende zijn? Aan den anderen kant kan een derge lijk alarm met liepicmaat gelieun blij ven, ac Kapitein Stfeloe een aaium vast, de administrateur gal op ae karenuer een kruisje, Ue strgeant-schruvex hoor de iets momperen, de „oppasser vernaai wellicht van het dienstmeisje, aat ae commandant om' houtwee gewekt moest worden, ennn, een lekkage is gauw om staan, en dan is het een kicine moeite om tegen beloomngl van een salllaantje even ten goeie vrieind te waarsenuwen: „Denk er aan, vannacht om twee uur worat de troep gealarmeerd, maar... Je hebt het niet van mij, hoor!" Zoo kan het dus gebeuren, dat onze Kapitein om lialltwee moeizaam zyn warme legerstede verlaat, zich by dertien graden vorst naar den hoornblazer spoedt, met de boodschap; „Romp wat lucht in je longen vader, en alarmeer het kantonnement!" Op zijn gemak wandelt de comman dant vervolgens naar de verzamelplaats, voor het raadhuis, en slaat van verba zing schier steil achterover, want wie aanschouwt hu daar: de tirailleurs Wil/ lemsen en Vermeulen, volleuig gepakt en gezakt, gasmasker over den rug, uA deken keurig gerold op liet mooci gepak -) te ransel. Hoe is dat mogelyk, terwui dc hoornblazer met zun signalen de ment nog laat trillen? „Hoe komen jullie hier verzeild?", vraagt barsch de "ommandant. Vermeulen treedt naar voren. „De kwestie is, kapitein, dat wij nog al vér van dc verzamelplaats ingekwartierd zyn, en nu komen we eiken nacht, zoo tegen halltwee, even kijken oi er soms iets te doen is, kapitein..." De koude was niet te harden. De N. R. Crt had een onderhoud met een landgenoot, die ais vrijwilliger dienst genomen had in het Finsche leger, maar wegens een erutige verwonding van zijn hand naar het vaderland is teruggekeerd. „liet is afgeloopen voor mt mijnheer", reide hy. „Aan iemand met één hand heb ben ze niets. Een granaa'.siherf heeft de vingers van myn rechterhand afgesi„gen, de rest van myn hand is bevroren en zal ver- moedelyk wel geamputeerd moeten wor den..." „Hoe ben je er toe gekomen on. naar Finland te gaan?" vroegen we om het ge sprek van zyn verminkte hand af te lei den. „Ach, je moet toch wat doen", is bet nuchtere antwoord „er zyn nou eenmaal menschsn, die nergens rust hebben en het avontuur zoeken. Ik voel niets voor een kabn leventje, een huisje net een tuin er voor en er achter èn wat kippen en konij nen. Het avontuurlijke, het onzekere trekt me steeds weer. Gedurende den Spsanschen hoi gei oorlog heb ik in de -"paansehc loop graven gestaan en gevochten aan de zijde van de ^communisten. Ik ontsprong den dane, doordat ik nog net op tijd die hel wist te ontvluchten. Nu ben ik naar Finland ge gaan om tegen de communisten te strijden. Waarom niet..." „Hoe ben je daar gekomen?" „Met een Finsche houtboot. Zoo om streeks half December kwam het verlangen in me op om naar Finland te gaan als vrij williger. In Zaandam lag een houtboot op het punt naar Finland te vertrekken lien kapitein verteld# ik, wat ik van plan was. Deze stelde me in de gelegenheid aan te monsteren als tremmer. ln de eerste de besté havenplaats, Turku hdb ik afgenon- sterd cn toen ben ik dadedyk op zoek ge gaan naar een wervingsbureau. ledere,'«i, wien ik orn inlichtingen vroeg, stond me mendetyk te woord en deed wat hij kin om me te helpen. Zoo was ik gauw, waar ik wezen moest. Op het bureau onlmoettr ik Zweden, Noren en Denen, die zich ook beten inschrijven. Hoewel ik tamelyk gotd gekleed was zat ik gewoon te rillen van de keu. Hei vroor ook niet minder dan dertig graden. Lie anderen schenen er eenter heclemaal geen last van te hebben. Eindelyk was ik aan de beurt. Officieels papieren beaat ik niet, alleen een paar acten van den Burgerlijken Stand. Een pas of bewijs van Nederlanderschap had ik niet noodig gehad. Geen van de ambtenaren kou bovendien Nederlandseh of Duitsch lezen. Tenslotte vertelden ze me, dat mijn ge. al behandeld zou worden en dat ik over een paar dagen bericht zou krygen. Verder gaven ze me het adres van een hotelletje, waar ik voor weinig geld soi' kunnen wo men. De hotelhouder was een vriendelijk en behulpzaam man, echter even weinig spraakzaam als de meeste Finnen. Later ov ien dag arriveerden er nog meer vrüwilli- rers en allen werden even hartelijk beban- leld. We kwamen immers om zün lrnd te telj eik Spoedig waren we er dan ook «is lind in huis en van afrekenen wilde hij i iet weten. Maar hij deed nog meer. De kou was namelijk zoo erg. dat we het hjjna niet konden hanien. Van boord had ik tnl een paar klompen en een dikke broek ipeogenomen, maar dat nielp allemaai niets. Al zaten w* boven 041 dl kachsl dan rilden

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 5