NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN No. 20263 Dinsdag 5 Maart 1940 78e Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWU UDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWTJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalvf; Zon- en Feestdagen M.S. „ELZIENA" DOOR DUITSCH VLIEGTUIG GEBOMBARDEERD. Kapitein en machinist gedood. Drie overige opvarenden, na 36 uur op een vlot te hebben rondgedreven, door Deensch schip opgepikt. Reddingboot door bom vernield. Ook de Jonge Willem beschoten. Nog eenige Nederlandsche schepen bestookt. Duitsche duikboot tot zinken gebracht In nabijheid van wilhelmshaven. Gunstiger berichten 'voor Finnen. Het vliegincident^in België. Berlijn tot betaüfc van schadevergoeding bereid. Italië protesteert tegen Britsche blokkade van kolen. Britsch toestel bü vergissing neergeschoten. Britsch tankschip getorpedeerd. .Honderd vermisten van tie Domala, Myron Taylor bü den Paus. BINNENLAND. Jaarbeurs geopend. Alleszins bevredigende belangstelling. Stoomschip Rijnstroom - vergaan Maatregelen in overwegjng tegen ondermijnende politieke propaganda. 601 MM COIIMNT. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en ome breken (behoorende tot den bezorgkring)i 1—6 regels 1JIO, elke regel meer 0.26. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 1—5 regels 1.66. elke regel meer 0.30 Advertentiën in het Zaterdagnummer 20 i>piaar oa den prijs. Liefdadigheids-ad vertentiën de helft van den nrifs. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.60. Op d« voorpagina 60 hooger. .Advenentiën kunnen worden ingezonden door tusschenkomst van soliede Boek kandelaren. Advertentiebureaus en onze agenten en moeten daags vóór de plaatsing aan het Bureau ziju ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Gewone ad verten tiën en ingezonden mededeelingei, bij contract tot zeer ge reduceerden prijs Groote lettere en randen worden berekend naar plaatsruimte. A - Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 06 uur. Administratie en Redactie Telef latere 2746. Postrekening 48400. d. Abonnementen worden dageljjka aangenomen aan ons Bureau: HARKT 31. GOUDA bij onze agenten en loopers, den boekhandel en de poetkantooren. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwataal 8.15. ■piET Nederlandsche schip „Elziena", me tende 197 ton, is in de Noordzee, ta door een Duitsch vliegtuig te zijn gebom bardeerd, tot zinken gebracht. Het schip behoorde te Sapnemeer thuis en was eigendom van de reederij Patje. Bij de beschieting van het Nederlandsche m.s. „Elziena", z(jn de kapitein H. Eldviks cn de machinist Lou Molenbroek, om het leven gekomen. Drie leden der bemanning werden gered: de eerste stuurman Albert Einkelh, de kok Marinus de Jager en de matroos Hendrik Hendriks. Zij zijn te Blyth san land gebracht. Eldriks, die 22 jaar was, maakte zijn eerste reis als kapitein. De Deensdhe schoener „Sine" heeft de .geredden van de „Elziena", nadat zij F6 uur cp een vlot hadden rondlgezwalkt, opgepikt en ergens aan Engelands Oostkust aan wol gezet. Uit het verhaal dat een, der opvarenden van .de „Elziena", de stuurman A. Einkela, deed, blijkt, dat de ..Elziena" Zaterdag 24 Februari vertrokken was met een ladingi alen naar een van de Engelsche havens. Al spoedig bevond het sdhip zich langs de En gelsche kust. Wij waren verplicht, alduS de stuurman, naar Duins te gaan eri hoorden, dat we zoo spoedig mogelijk móesten op varen naar Southend, hetgeen den daarop volgenden Dinsdag dan ook geschiedde. Daarna werd' de reis in noordelijke richting voortgezet. Deze verliep echter zonder bij zondere gebeurtenissen. Zaterdag j.l. om ongeveer éénj uur, hoor den we geronk van een vliegtuig en even later naderde een Duitsche bommenwerper ons schip. Eenmaal cirkelde het toestel over ons heen en liet toen een hom vallen, welke vlak achter het roer terecht kwam, maar gelukkig geen schade aanrichtte. Kort daar op keerde de bommenwerper terug en begon ons met marhinegeweevuur te bestoken, dit ondanks helt feit, dat de weersomstan digheden voldoende gunstig waren, zoodat de inzittenden van den bommenwerper moeten1 hebben gezien dat op beide, wanden van ons schip een groote Neder landsche vlag was geschilderd. De bommen werper kwam keer op keer terug en wierp aehtorepTivnl<mns nog drie 'bommen, die de verschrikkelijkste gevolgen hadden. De kapitein had, na zich vergewist te heb ben, dat niemand door het machinegeweer- vuur was getroffen, onmiddelliik opdracht gegeven een der sloepen te laten strijken, maar terwijl wij, d.w.z. de kok Marinus ae Jager uit Capelle achter Goes, de matroos H. Enderik uit Groningen en ik zelf daai- lheo bezig waren, liet de Duitsciher vlak achter elkaar twee bommen vallen. De eer ste kwam terecht in het stuurhuis, waar heen de kapitein was gesneld, waarschijn lijk om te trachten iets van zijn papieren te redden. Als voorzorgsmaatregel had hij zich plat op den grond gelegd, maar door een voltreffer moet hij op slag gedood zijn. Door de splinters van het stuurhuis, die ten gevolge van de ontploft ing in het rond vlo gen, werd de kok De Jager flink aan het hoofd gewond; rijn toestand was echter zoodanig, dat hij ons kon blijven helpen de sloep over boord te zetten. We waren echter nauwelijks opnieuw be gonnen de handen aan de talies te steken, toen een tweedie bom in de machinekamer terecht kwam, waar <Je machinist nog aan het werk was. Hierdoor ontstond onmiddel lijk brand. We snelden allemaal naar de nieuwe plek des onhefls. Do machinist leefde nog, maar hij was ïeecte bewusteloos en spoedig daarop over leed hy. Zoo'n oogenblik, vervolgde onze zegsman, *ls je gezien hebt dat er toch niets meer te redden valt, is je eenige gedachte: maak dat je «r zelf levend afkomt. We probeer den dan ook met zijn drieën in de sloep te komen, maar opnieuw cirkelde de Duitscher boven ons en liet weer een bom vallen, die precies in de sloep terecht kwam. Daar ging onze laatste reddingspoging! i Ik zag, aldus vervolgde Einkela zijn ver haal, dat een paar balken van de sloep nog aan elkaar waren gebleven en toen zat er dus niets anders meer op dan overboord te springen. Het water was afschuwelijk koud en het was een troost te zien, dat de kok er de matroos mij oogenblikkelijk volgden. Met eenige moeite slaagden wij er God rij dank in, met zijn drieën eenig houvast op het vlot te krijgen, dat onze toevlucht ge durende nog 36 uur zou zijn. Nog langer tijd zagen wij ons schip branden voordat het eindelijk na tiwee uur zonk; de kou was zeer bevig en liet zich door onze kletsnatte kleeren zoo verschrikkelijk voélen, dat het eiekiige middel was om dicht tegen elkaar aan, te kruipen. Het zijn 36 uren van ontzetting gewor den; 36 uren, waarin wij geen land of schip zagen, geen voedsel te eten of water te drinken hadden en wij wanhoopten of er in deze wereld nog werkelijk vasten Wal onder de voeten te krijgen zou zijn. Toch kwam de redding; een kleine Dren- sohe schoener, de „Sine"„ pikte ons Zondag middag op en toen was het ergste leod ge leden. Een warme kooi deed wonderen en niemand blijder dan wij, toen we eindelijk den lang hegeerden vasten grond onder de voeten hadden, aldus besloot de geredde ziin verhaal. De Engelsche hladen berichten, dat het Nederlandsche motorschip Jonge Willem, van die Middellandsche Zeevaart Comp, te Rotterdam, dat vijftig overlevenden van hét gebombardeerde Engelsche passagiersschip Domala heteft gered, zelf heeft blootgestaan aan hommer, en machinegeweer, uur van Duitsche vliegtuigen. De bemanning van de Jonge Willem ver telde, dat een hom op slechts twintig voet van het schip in zee is gevallen en dat het vliegtuig een duikvlucht heeft 'kethaakt en de dekken met machinegeweerkogels wer den bezaaid. Persoonlijke ongelukken zijn niet v< komen. De Nederlandsche kustvaarders „Wasa", „Amazone" en „Boekelo" zijn tijdens de vaart op de Noordzee door onbekende vlieg, tuigen met mitrailleurvuur bestookt. De schenen waren Vrüdagavond om zeven uur uit New Castle on Tyne vertrokken, allen geladen met kolen voor België. Zij vierden aangevallen, nadat zij ongeveer een uur ge varen hadden. De „Wasa' en de „Boekelo" hebben in middels de haven van bestemming bereikt. Zij liepen geen schade op hij de beschieting. Men heeft niet gehoord, dat dit bij de „Amazone" wel het geval zou zijn. Een Engelsche boèt, die In de nabijheid van de Nederlandsche kustvaarders voer, werd gebombardeerd. Opvarenden van de „Boekelo" n.-pnen waar, dat van den Engelschen wal afneem vliegtuig werd neergeschoten, dat in zee stortte. Behalve de te Terneuzen binnengeloopen Nederlandsche schepen „Sint Annaland" en „Schieland", die, zooals gemeld, onder de Engelsche kust door vliegtuigen waren «tan- gevallen en mlet mitrailleurvuur zijn be stookt, zjjn nog 2 Nederl. schepen op de Noordzee door vliegtuigen aangevallen; het vrachtschip „Limburg" van de N.V. Scheep vaart Maatschappij Limburg te Terneuzen, met een lading steenkool op weg van New Castle naar Oostende en het Nederlandsche motorschip „De Ruyter", chuisbehoorende te Scheveningen, op weg van Engeland naar Antwerpen. In de huurt van de „De Ruyter" 'bevon den zich ook het'Nederlandsche motorschip „Nottingham" en het Nederlandsche motor schip „Frisco", eveneens op weg raar Ne derland. Bij al deze beschietingen werd gelukkig niemand gewond en geen schade aangericht. •oorge- - Te Londen is gisteren officieel medege deeld, dat ene Duitsche duikboot, naar men meent, tot zinken is gebracht. Het ministerie van Luchtvaart' heeft een communiqué gepubliceerd, waarin het vol gende wordt gezegd! „Een vijandelijke duikboot -is hedenmid dag op-de reede van Schillig door een vlieg tuig van de R.A.F. aangevallen en, naar men aanneemt, vernietigd. Het vliegtuig maakte een verkenningsvlucht toen het een duikboot in ondiep water opmerkte. $'et vliegtuigwierp vier bommen waarvan er een de duikboot tusSchen de commandotoren en den achtersteven raakte. Na den aam al zag de'vlieger dat de duikboot in een wolk van donkergrijze rópk was gehuld, terwijl nog slechts het bovenste gedeelte van de commandotoren zichtbaar was." - (Waarschijnlijk is met de reedej van Schillig bedoeld de wateren voor Schillig- hörn, in de monding van de Weser, niet ver van Wilhelmshaven.) Wiborg nog niet veroverd. De Russen zijn in weerwil van hun onaf gebroken aanvallen aan het front op de Ka- relische landengte niet verder opgerukt. De bezorgdheid te Helsinki in verband met den toestand te Wiborg en de situatie in het algemeen is gisteren verminderd door de ontvangst van drie berichten. Ie. Terugtocht der Russen by Nautsi aan 'het front van Petsamo; 2e. Finsche successen te Kollanjoki en elders; 3e. Eerste teekenen van het begin van den sneeuwval te Helsinki, waar de tempe ratuur even onder het vriespunt is. De stad Wiborg is nog niet gevallen. In een officieel Belgisch communiqué wordt medegedeeld: „De ambassad-ur van. Duitschland heeft vanochtend een bezoek gebracht aan mniister Spaak. De Duitsche règeering geeft van het incident van Zater dag de volgende lezing: Een Duitsch vlieg tuig was uit Frankrijk teruggekerd, waar het met een zeker aantal Engelsche jacht vliegtuigen slag had geleverd. De bestuur der gaf er zich geen rekenschap van, dat hij boven België vloog (St. Hubert ligt op ongeveer zes minuten vliegens van de grens). Toen hij eeen patrouille van drie vliegtuigen van Engelsch type opmerkte, meende hij te doen te hebben met vijanden en bond hy den strijd' aan. De Itijksregeering betuigt, der Belgische regeering wegens dit incident haar oprecht leedwezen en geeft de verzekering dat aan de beslaande instructies, waarbij het vlie gen boven neutraal gebied verboden is, met kracht zal worden herinnerd. De Rijksregee- ring is bereid ieder verzoek om schadever goeding dat haar vanwege de Belgische re geering zal worden gedaan, onverwijld te onderzoeken en te regelen." Aan de Britsche ambassade te Rome is gisteren een Italiaansche no,ta overhandigd, waarin wordt geprotesteerd tegen het blok- keeren vhn den Duitschen kolenuitvoer naar Italië. De algemeëne indruk in diplomatieke kringen te Rome is, dat het te sterk zou zijn om te zeggen dat de steenliolenaffaire tot een verwijdering tusschen Italië en En geland zou kunnen leiden. Men verwacht, dat het mogelijk zal blijken een schikking te treffen, waarbij Italië op den duur in zijn steenkoolbehoefte elders zou kunnen voor- zien, hetzij in Engeland of Frankrijk of in de Vereenigde Staten en dat in afwachting van deze regeling het transport van Duit sche steenkool nog gedurende eenigen tijd zal Worden toegestaan. Het ministerie van luchtvaart te Londen deelt volgens Reuter mede, dat een Britsche bommenwerper, doordat men zich in de identiteit er van vergiste gistermiddag in de nabijheid van Gravesend door drie Brit sche gevechtsvliegtuigen is neergeschoten. Het toestel ging in vlammen op. tn het Kanaal is gisteravond om half jugen het 10.516 ton metende Britsche lankschio „Charles F. Meyer getorpedeerd. Kort tj' Cil'en had de b»rrar 'j.g oms'reeks 50 kilometer ten Z.Z O. van Hastings een Duitschen onderzeeër waargenomen. Het schip liep volle kraclt voor de duikboot uit, doch de vlucht'-moct.i niet haten. Het werd vlak boven de waterlijn -door oen torpedo getroffen,1 en de geweldige explosie, die volgde, tilde het groote schip op en draaide liet een kwart slag om. Te Hastings werd slechts één noodsignaal gehoord, dot luidde; „Zijn getorpedeerd in de positie 50.36 graden N.B. en 00.55 gra den O.L," De Britsii'.e amiraliteit heeft een aantal torpedohootjagers naar de opgegeven positie gedirigeerd en hulpschepen uitge zonden. Ook vertrokken enkele der snelste bommenwerpers om den strijd tegen de U- boot aan te binden. Officieel wordt medegedeeld, dat 100 van de 296 opvarenden van de Domala worden vermist; hieronder bevinden zich 16 Euro- peesche officieren. Onder de vermisten be vinden zich ook de beiuc stewardessen, de eenige vrouwen, die aan boord waren. Duikboot bij West-Irulie Gisteravond om half tien is op Trinidad het noodsignaal opgehangen van een Britsch sahip, dat, naai l«'t mededeelde, door een Duitschen onderzeeër achtervolgd werd. Dit geschiedde op 600 mijlen ten oosten van de Antillen. De afstand tusschen het achtervolgde schip en de duikboot was klein genoeg voor een behoorlijke trefkans. Vlak naast het schip was al een eerste ex plosie geboord. Paus Pius Xll heeft gisteren den bijzon deren vertegenwoordiger van president Roo sevelt, Myron Taylor ontyangen. Een week vroeger dan in andere jaren is vanmorgen onder, de omstandigheden in aanmerking nemende, alleszins bevredigen de belangstelling de 42ste Koninklijke Ne derlandsche Jaarbeurs te Utrecht geopend. Dit is de tweede jaarbeurs in dezen oor logstijd. Toen in 1917, eveneens in oorlogstijd, de eerste jaarbeurs werd gehouden, bedroeg het aantal* deelnemers slechts 690. Vier ja ren heeft de jaarbeurs haar nationaal ka rakter gehandhaafd en op de laatste natio nale jaarbeurs in 1920 gehouden, was, het aantal deelnemers tot 1046 gestegen. Dn was echter, vergeleken bij "de ,)are» 1918 en 1919 met respectievelijk 1062 èn 1276 deel- nemerê, een achteruitgang. In het vijfde jaar van haar bestaan werd in het voorjaar geen beurs gehouden, doch werd zij verschoven naar het najaar. De toen (1921) eerste internationale jaarbeurs mocht zich verheugen in de deelneming van 1508 exposanten. Van het jaar 1922 af werden daarop zoo wel in het voorjaar als in het najaar beur zen gehouden. In het voorjaar van 1922 wa. ren er 909 deelnemers, in het voorjaar van 1939 was het aantal exposanten gestegen ,tot 2032. De najaarsjjeurs van 1922 had slechts een bezetting van 539 deelnemers, welk aantal geleidelijk steeg tot 1938 met 1211 exposanten en toen als gevolg van den intusschen uitgebroken oorlog in September 1939 iets terug liep, n.l. tot 1203 deelne mers. De deelneming aan deze „jaarbeurs in oorlogstijd" is alleszins bevredigend. De groote jaarbeursgebouwen zijn nagenoeg geheel bezet en ook het terrein Vredenburg is geheel door exposanten ingenomen. In weerwil van de ,te verwachten moeilijkheden als gqyolg van den oorlog in de bouwnijver heid is de groep bouwmaterialen en wegen bouw op deze jaarbeurs zeer uitgebreid. Zij beslaat zoowel een gedeelte van de par terre-ruimten in <ie>vaste jaarbeursgebou wen als een groot deel van het terrein Vre denburg. De groote Beatrix-hal wordt voor het grootste gedeelte bezet door de machine industrie en door de metai li ijverheid. Reddingboot opgepikt en wrakhout gezién. 4 Volgens de directie van de Holla-ndsche Stoomboot Mij. bestaat bij haar het ster ke vermoeden, dat haar motorschip „Rijnstroom" Zondagochtend ca. 9 uur ongeveer ter hoogte van do Noordbpei van den West Hinder is*ten onderge gaan. Te Londep is een schip aangekomen, dat een reddinghoot van dfe „Rijnstroom" heeft opgepikt Bovendien heelt fen an der schip der Holl. Stoomboot Mij. wrak hout gezien, dat a'ls van de „Rijnstroom'1 werd herkend. De ^.Rijnstroom" had Zondagavond te IJmuiden .moeten aan komen. De „Rijnstroom" is in 1937 gebouwd te Krimpen aan de Lek bij de flrrn'a C. van der Giossen en Zoon! het setiip meet 695 bruto reg. tons. Aan boord zijn twaalf opvarenden, allen leden van de bemanning; passa giers voeren niet mee .Kapitein is dc heer L. Verhoef. Zondag zijn in de buurt van de boei bij Westhinder voorts verschillende eigendommen van de „Rijnstroom" drij vende aangetroffen ni. behalve de ge kapseisde rerldlngsloep, eenige rédding - boeien, verscheidene goederen, welke tot de lading behoorden en dekplanken. Deze» vondst werd: gerapporteerd door de' kapiteins van het Nederlandsche motorschip „Brandaris", dat Zondagoch tend om negen uur genoemde plek pas seerde en van het s.s. „Amstelstroom", eveneens van de Hollandsche Stoomboot maatschappij, dat op weg van Huil naar Amsterdam Zondagmiddag om één uur langs genoemde boei kwam. Aangezien er zich aan boord van de ..Rijnstroom" twee reddingsloepen bevon den, is er nog hoop, dat de bemanning zich in deze boot heeft kuniien redden. Het is een verheugend teeken, dat in weerwil van de oorlogsomstandigheden hetv 'buitenland in grootenj, omvahg aan deze „jaarbeurs in oorlogstijd" deelneemt. Niet tegenstaande de ontwrichting van den in- tevnationalèn toestand blijft het internatio naal karakter der Koninklijke Nederland sche Jaarbeurs gehandhaafd. Dit bljjkt wel uit het feit, dat er op deze jaarbeurs, naast enkele individueele buitenlandsche deelne mers, collectieve inzendingen zijn van Bel gië, Frankrijk, Luxemburg, Zuid-Afrika en Zwitserland. Mededeelingen in Memorie v. Antwoord op Justitiebegroothig. Verschenen is de Memorie van Ant woord op het Voorloopig Verslag van de Eerste Kamer betreffende de begrooting van Justitie voor 1940. Dc plannen van den minister voor een meer stelselmatige en afdoende hand having van de bestaande bepalingen ter bescherming van de openbare orde heb ben sinds do indiening van dc Memorie van Antwoord bij de Tweede Kamer in tweeërlei richting vaster vorm aange komen. i In de eerste plaats is een bijzonder bureau in voorbereiding, hetwelk onder dc_ leiding zal komen te staan van den, Procureur-Generaal bij het Gerechtshof te Amsterdam, welk bureau op dit ge bied in menigvuldige richting een docu- menteerende, advisecrende en coörclinèe- rende taak heeft te vervullen. Daarnevens streeft de minister o.m naar een meer stelselmatige naleving M. door administratieve instanties van art 162 van het Wetboek van Strafrecht: tegengegaan moet worden, dat door over heidsorganen, zij het geheel tc goeder trouw, op ecnigerlei wijze medewerking wordt verleend bij het plegen van mis drijven tegen de openbare orde. i Het strafrechtelijk onderzoek ln de z.g. uniformensmokkelzaak ls nog niet ge ëindigd. Door op bespoediging hiervan aan te dringen, zou men de deugdelijk heid in gevaar kunnen brengen Tegen personen, die hier tc lande ten behoeve van buitenlandsche spionnage- diensten trachten werkzaam te zijn, wordt door de politie en justitie met groote activiteit opgetreden Door middel van de aangevangen coördinatie en vér- Alle afdeelingen, zooals wij deze van Y0^,,betering van verschillende documonta- rige jaarbeurzen kennen, zijn ook thans aan- ties 4s de mogelijkheid van doelmatig wezig. toezicht \e dezen verhoogd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1