NIEUWS-'EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN Hoofdpijn - Kiespijn - Gevatte koude No. 20265 Donderdag 7 Maart 1940 78e Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWOUDE, BODEGRAVEN, BOSKOOP, GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE .NIEUWERKERK, OUDERKERK ÓUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad Verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen DE RAMP MET DE O 11. 1 Bemanning- voerde een strijd op leven en dood. Redding: drie vermisten uitgesloten. HFT verhaal van den ondergang van de „O. 41" getuigt, dat de ou<f-Hollandsche zeemansgeest nog vaardig is over de men- söhen van ónize Koninklijke Marine. Het is te. danken aan de vastberadenheid van de leiding en aan de kalmte van de beman ning, dat twintig menschen er het leven hij dóze ramp 'hebben afgebracht'. RUSSISCHE SKITROEPEN IN ACTIE BIJ WIBORG. Geschutsvuur en vliegtuigbommen veroorzaken scheuren in het ijs. De lading van acht Italiaansche kolenbooten in beslag genomen. De Tsjt cho-Slowaaksche propaganda. Het Duitsche optreden tegen de neutrale scheepvaart. MOI.OTOV NAAR BOEKAREST. -V' ADVERTENTIEPRIJS: Uit Gouda en omsteken (behoorende tot den bezorgkringj 16 regale f 1.80, elke regel meer 0.26. Van buiten Gouda en den bezorgkring: 16 reyela 1.66. elke regel meer f 0.30 Advertenties in het Zaterdagnumme* 20 t>Qslag oa den nrj|«. Liefdadigheids-udcertentiën de helft van den Drifs. INGEZONDEN MEDEDEEL1NGKN1—4 regels 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 60 hooger Advjer.'entiën kunnen worden ingezonden door tuaacbenkomat van soliede Boek handekuen, Advertentiebureaus: en onze agenten en moeten daaga vóór de plaatsing aan het Bureau zijn ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Gewone advertentiën en ingezonden mededeeüngei. bij contract tot zeer gereduceerden prijs Groote lettere en randen worden berekend naar plaatsruimte. Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 96 uur. Administratie en Redactie Telef fnterc 3746. Postrekening 48400. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT 31. GOUDA bfl onze agenten en loopers, den boekhandel en de poetkantooren. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal f 225, per week 17 cent, overal waar de bezorging peg looper geschiedt. Franco per post per kwataal 3.16. Toen de sleepboot de O 11 ramde, was de consternatie aan boord begriipelïj'kerwijf vrij groot. De slag was geweldig. Heel het chip trilde en dreunde. Op de commandobrug stond bij den com mandant, den luitenant ter zee der tweede klasse H. A. W. Goossens, de chef van de machinekamer, de officier van den M.S.D. tweede klas. W. D. J. Gestel. De comman dant gaf na de aanvaring oogenblikkelijk order naar beneden alle compartimenten te sluiten en de eerste officier, de luitenant ter zee der tweede klasse, F. Steinmetz, nam dez.c order in volkomen rust over en zorgde voor de uitvoering. Alle vijf com partimenten werden -waterdicht afgesloten. Del snelle reactie van alle instanties is oor zaak geweest dat het schip niet met alle op varenden is vergaan. De chef van de machinekamer, die, zooals wij zeiden, ap de brug stond, begaf zich direct naar beneden, Toen hem Inter gevraagd werd: „Waarom sprong je niet over boord, zooals de andere leden van de bemanning deden, die boven deks waren?", was zijn 'antwoord: „Mijn tank was beneden." "Toen de chef beneden was sloot de com mandant don cammapdotoren. Daarna sprong oi>k hij te water en zwom naar den wal. Het schip zonk in minder, dan geen tijd. De O 11 was getroffen in het tweede compartiment, het z.g. batterijcomparti ment, dat tevens dient als logies voor de officieren. Aan dit compartiment grenst het hokje van den telegrafist, zoodat men begreep, dat deze verdronken zou zijn. Voor compartiment II is de boegbuiska- iher en hier waren de twee andere opvaren- deh, die? niet te redden waren, omdat dit compartiment niet te bereiken was dour het volgeloopen tweede compartiment en omdat rien hier geen noodluik had, waardoor men kon ontsnappen. Voor de ontstelde ooeren van de toeschou wers op den wal het bericht van het on geluk ging als een loopend vuurtje door de marinestad zag men al spoedig daar he neden maatregelen nemen om aan den vcr- drinkings. of verstikkingsdood te ontsnap ten. Dp den bodem van de zee werd niet ai- leen beraadslaagd, maar ook gewerkt. Daar overlegden de commandant'eh chef machi nekamer wat hun te doen stond. Met-ver- ndhillende opvafenden bevonden zii zich ir. het z.g. „centiyal station", het hart van het schip, waaruit alles geregeld wordt. Men zocht allereerst verbinding met de op varenden in de andere compartimenten. Nadat men zich rekenschap had gegeven, dat alleen het voorschin getroffen was. b=l de do commandant naar de opvarenden in het achterste compartiment en zeide, dat Wen de deuren kon openen en naar het cen traal station komen. Hieraan werd gevolg Wgeven. Men probeerde toen met de boegbuiska- Wpr in verbinding te komen en hoewei men aanvankelijk meende teekenen van leven te hooien, kon men daama helaas geen con tact meer krijgen. Toen de eWste officie/ met den chef van de machinekamer, en een kleine twfflfcg an der» onvarenden in het centraal**station Mi- eer. waren, nam de heer Steinmetz de lei ding. Alle zware kleeding werd uitgetrok ken, s-hoenen werden eveneens uitgedaan, ewemvesten aangetrokken, zoodat men zich too gcmakkeli'k mogelijk in het water zou hunnen bewegen, als men door een noocK ">»k nan/ buiten zou moeten. De Drager- paraten werden aangedaan, waardoor >n zich van toevoer van Jucht verzekerde. Tóen begon men met de maatregelen om het schip zoo mogelijk naar boven te krü gen. Men blies daarvoor de reëerve-olietahken leeg en voelde hoe het achterschip naar hoven kwam. Het schip lag in' betrekkelijk ondiep water. De commandant heeft naar alle waarschijnlijkheid op het oogenblik van de aanvaring zijn schip rog den wal inge stuurd waardoor het op zoo weinig moge lijk water kwam te liggen; het roer stond n.l. naar stuurboord over. Het schip kwam zoover boven, dat de commandotoren onge veer vijf c.m. hoven water uitstak. Dit was een groot geluk, want nu kan men de men schen via den toren naar buiten brengen. Een reserve-officier sprong van een sloep over op de O 11. Hij draaide het luik open en praaidp de menschen beneden. Daarvan waren er verschillenden zoo- druk bezig, dat zij er niet aan dachten direct uit de boot te komen. Eerst toen de stem dringends» klonk, omdat het schip ieder oogenblik eeni- ge centimeters over stag kon gaan en daar door volloopen, haastte men zich naar bui ten. Toen allen buiten boord waren werd het luik van den toren weer gesloten en dat bleek" goed, want kort daarna was het wéér onder water. Bij verschillende van de opvarenden deed zich de reactie gevoelen, toen zij eenmaal veilig op den wal stonden. Allen werjen dan ook naar het Marine Hospitaal vervoer! om eer» dag in observatie te Wijven. Hoop, dat de twee menschen in de boeg- huiskamer nog gered zouden kunnen wor den, bestond er practisch niet meer, temeer omdat de luchtleiding kapot gevaren was en wanneer dé menschen dus niet in het bezit van zutirstofkleppen ziin geweest is redding niet denkbaar. Bovendien zat de koude in dit compartiment zoo groot, zjjn, dat men het daar niet langer dan eenige uren uit zou kunnen houden. De opvarenden waren diep getroffen door het lot van drie hunner makkers. Br is bjj verschillende marine-autoritei ten min of meer ergernis, dat men practisch werkeloos heeft moeten toezien, hoe de on derzeeboot onder de oppervlakte verdween. Men betreurt, dat de marine niet over ma terieel beschikt om bij dergelijke rampen oogenblikkelijk op te treden en te helpen. Men heeft gedaan wat men kon, maar dat was niet veel meer dan een, poging Om het gedeeltelijk boven water gekomen schip naar het z.g. „Kemperbamkie" te slepen en daar op het dfoge te zetten. Die poging mis lukte, omdat het schip vastgeboeid zat aan den grond. Het gewicht van het voorschip bedraagt niet minder dan honderd ton. De bezuinigingspolitiek van vroeger jaren heeft de Marine een bergingsvaartuig van voldoende capaciteit onthouden. En dat deed zich gisteren gevoelen. Het is niet te zeg gen, of de twee menschen in het vooreom- partiment gered hadden kunnen worden, maar zeker is, dat men practisch ie»- had Ifunnen doen om hen te redden. Nu stond men machteloos op den kant toe te zien. Redding onmogelijk. Om vier uur 's middags kan. eerst ge doken worden., Er zijn door een duiker klop. signalen gegeven, doch men heeft geen ant woord ontvangen Toen ook werd geconsta teerd, dat twee compartimenten volgeloopen waren. De lichters zouden on' twaalf uur in den nacht in Den Helder ongeveer verwacht worden. De st-oppen zijn reedsjlklaar ge maakt, znodat terstond met het lichten e>=n aanvang kan worden gemankt. De bedoeling is dat de onderzeeboot naar het achtereind van de -haven wordt gesleept, alwaar het schip met bekisting dr|) end za worden ge houden met het luik in len toren boven wa ter. De kan« op berging van het schip is inderdaad aanwezig. De drijvende bokken aangekomen. Vannacht om kwart óver een is de eerste bok met een hefvermogen valn 50 ton in de Buitenhaven van Den Helder aangekomen. Woensdagmiddag twaalf uur was het ge vaarte uit Amsterdam vertrekken. Getrok ken door sleepbooteh werd in snel tempo de reis door het Noord-Hollandsch Kanaal gemaakt. Overal waren de bruggen reeds open, alleen voor een spoorbrag"héeft rpen even moeten wachten. In den loop van -den nacht kwamen de beide andere bokken van 60 en 70 ton hefvermogen aan en vanmor gen om vijf uur zijn de drie bokken met het lichten begonnen. Op klopsignalen geen react'e. Vannacht om vijf uur is een duiker in de diepte afgedaald om een onderzoek in te "stellen naar het gedeelte van de duikboot, dat in de modder is blijven steken. De dui ker heeft ter hoogte van de boegbuiskamer, .waarin zich de drie vermiste opvarenden moeten bevinden, klopsignalen gegeven. Zij werden echter niet beantwoord. De duiker heeft daarna een tros gelegd om de neus van het sdhip. Het achtergedeelte van de duikboot was reeds gisteren aan een bok van de marine werf bevestigd en door deze omhoog gehou den. Vanochtend omstreeks acht uur is dezt bok vervangen door een der groot: bokken, welke uit Amsterdam was aangekomen. Te half twaalf Varen drie bokken bezig bet sebip omhoog te treken. Omstreeks 12 uur „is de boot gelicht en naar de haven gesleept De drie slachtoffer». De drie opvarenden van de O 11, die bij de aanvaring het leven hebben gelaten, zijn De 34-jarige sergeant torpedomaker G L. Logemans, gehuwd en vader van öön kind, gewoond hebbend in*Den. Helder; De 36-jarige sergeant telegrafist F. W. J, Steenvoort uit Den Helder, gehuwd en even. eens vader van één ldnd; De 22-jarige ongehuwde kok A Postma uit Huizum in Friesland. Mijnhardtjes helpen snel, want... Wat Mijnhardt maakt is goed. Doos 50 ct. Proefdoos 10 ct. Het Fransche persbureau Havas meldt: De krijgsverrichtingen van gisteren werden vooral gekenmerkt door de po gingen. der Russen, zich aan de Westkust van de Golf van Wiborg te nestelen. De Russen hebben verder, gesjteund door een krachtig geschutvuur en hier'en daar door vliegtuigen, vele aanvallen op de door de Finnen beeet gehouden eilanden en op de versterkte punten aan de st gedaan. Deze aanvalsmethode brengt veel gevaren met zich, doordat geschut vuur en vliegtuigbommen scheuren in het ijs veroorzaken. Een groot aantal aanvallers is dan ook verdronken of door het Finsche vuur gedood. Niettemin blijft de toestand ernstig Aan de rest van het frqnt op de Ka- relische landengte werd nob steeds hevig gevochten. Tenslotte hebben de Finnen alle aanvallen van de golf van Wiborg tot Vuoksi afgeslagen. Het sensationeele nieuwsi van den dag was de aankomst van een Russisch ski bataljon op het ijs van dlFinsche golf. Op het eiland Hogland hadden de Rus sen een sterke troepenmacht samenge trokken en vandaar rukten de ski-afdce- lingen op. Zij .werden door de Finsche luchtmacht gebombardeerd. In den sector Kuhmo» hebben de Rus sen, toen zij trachtten tot den aanval over te gaan, 50Q man verloren. De Fin nen zetten een tegenaanval in en brach ten den Ruisen bloedige verliezen toe. In den loop van den dag heeft de Sovjet-Russlêche luchtmacht drie Fin sche ziekenhuizen, die vrij ver van het front gelegen waren, gebombardeerd. In een ziekenhuis werden tien zieken ge dood, in een tweede vielen vier slacht offers. In alle drie gevallen waren de daken der ziekenhuizen duidelijk met het' Roode Kruisteeken gekenmerkt. Russische vliegtuigen hebben verder de plaatsjes Mikkeli, Kiopio en Lahti, die geenerlei,militaire belangen hebben, ge- bombardeerd. In Lahtl vielen verschei f'dene dooden. Reizigers, die 's avonds in Helsinki zijn aangekomen, vertellen, dat hun trein to het gebied van Lahti met machinege- weervuur door Russische laagvliegende toestellen Is bestookt. Laat in den nacht zijn meer bijzon derheden over den aanval der Russische troepen bekend geworden. Dg ski-solda ten, die door lichte tanks gesteund wer den rukten in buitengewoon lange colon- nes op. Het kwam echter» piet tot een eigenlijk gevecht. De Finnen beperk'ten zich er toe den vijand te bombardeeren met bijzondere nauwkeurigheid. De bom men sloegen enorme gate» in de Rus sische colonnes. De Finsche kustbatterijen onderhiel den een spervuur, dat de Russische ge motoriseerde troepen verhinderde tot de kust te naderen. Het groote Russische offensief op het ijs in de golf van Wiborg werd volgens do laatste berichten over een front van 20 kilbmeter breed ten uitvoer 'gelegd. De Russen slaagden er in zich op twee kleine schiereilanden te nestelen, doch men hecht daaraan in het geheel geen beteekenis, 'daar de Russen, zich in een zeer blootgestelde positie bevinden en wSarschtoilijk njet veel vereer landin waarts kunner^ trekken. Reuter meldt uit Londen: Naar officieel wordt medegedeeld heeft de commissie voor den vijandelijken uit voer Woensdagavond de inbeslagneming gelast van de lading steenkool van acht der negen te Duins liggende Italiaansche schepen. Het negende schip, de Loasso, is vrij gegeven, daar vastgesteld is, dat het op l Maart was vertrokken en daarna, ten gevolge van machineschade vertraging heeft gehad. De beslissing beteekent, dat de ladin-, gen tot het einde van den oorlog zullen worden vastgehouden. Wannéér bewezen is, dat jij- Italiaansche of andere neu trale eigendom zijn, zullen zij' dan aan de eigenaars worden overgedragen, maar wanneer zij, DUitsche eigendom zijn, zal hun bestctnmtóg affiangen van de vre desvoorwaarde». In den loon Van den dag van gisteren is het aantal italiaansche kolenschepen, dat op do reede van Duins voor anker heeft moeten gaan, tot zestien gestegen. De diplomatieke correspond*» van .4 Reuter meldt, dat, naar men' verwacht, binnen enkele dagen aan Rqme een Britsche nota zal worden gezonden ln antwoord op het ltaliaansch#protest in zake het embargo op den uitvoer van Duitsche steenkool A tEpropoesch belang dat jT^erbo-Slo^aaksche „Het het is tK>UW! doch evenmin overl pofrincen pedann ij] Het bleef bij posrm hii zelfs een emrti^j Na de ontk^te staat nooit i^eerl herrijst' Het Hópgaarsc'e tfle^aa^agpntschap meldt uit Boedane Csaky, de minis1 er van byi^enlandsche zaken, heeft in het huis /an afgevaardigden in antwoord op een 'ntejmollatie ^erk]aard, dat de H')n^ar^Hp regje^ ring-de Tsjecho-' Slowaaksche proua|*anda niet \onderschat, •V-at. Rencsi nfegft eersj d*ï Ver3cnyrde Btaten. ren. Te Pittsburg heeft *»chfe geleden, ling yan den oorlog is Osuskv er in geslaabd een "overeenkomst te sluiten met Haladiek waarbij zij ziin- over eengekomen e^ni Tsle' hiSrh en Slowaakdeh leger on dn Hadn fel hro'-^nn Hof. i«? eyr Furnope<?cb belang! a'dus Csakv, dnt het bov<v*e' T^Who-Slowaahscbe staat nooit meer herrijst. rv> tn-<whon O-mcsTc*' ep. D^Hdi^r geslopen ov'nvopWKrb1*" ie-cpljrio» fi' sehen Halifax .en Benesj betroffen slecht kwesties van tftohnisrh-mil'tairen aard en ontwegen iedere nolitfeke bcto'te. Ik be- grffp, zéo ging Csak^ voert, da* Frankrijk en Engeland er naar streven behalve hun zonen ook vreemdelingenlegioenen in den strijd tp ^zenden Het-is van belang, dat wij er in ges'aagd Officieeje Duitsche verklaring. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit B^Hijn: Van officieele Duitsche zijde wordt mede gedeeld v In de buitenlandsche pers worden voort* durend verwijten geuit: 1. dat Duitsche vliegtuigen neutrale schepen tot zinken brengen, zonder zich erom te bekommeren, of het betreffende schip vrijwillig onder bescherming van een buitenlandsch oorlogsschip vaart, dnh wel gedwongen naar de een of andere controle haven wordt opgebracht, en 2. dat Duitsche vliegtuigen de beman ningen met machinegeweren beschieten, hetgeen meestal als een terreurmaatregel wordt voorgesteld. Ten aanzien hiervaft kan het volgende ge zegd worden: Wat betreft punt 1: Een Duitsch vlieg tuig' boven zee kan niet vaststellen of een neutraal koopvaardijschip onder geleide van een vijandelijk oorlogsschip varend naar de vijandelijke kust vrij-wilUg onder bescher ming van dit .oorlogsschip vaart, of gedwon gen naar een controlehaven wórdt opge- bracht. Het vliegtuig kan slechts het feit van de vijandelijke begeleiding vaststellen. De verantwoordelijkheid voor het feit, dat een neutraal vaartuig, dat naar een contro lehaven wordt opgebracht, als een in vijan delijk gebied varend schip moet worden be schouwd en in overeenstemming met de be ginselen van het volkenrecht aangevallen wordt, berust uitsluitend bij de vijandelijke partij, die het vaartuig tegen zijn wi' tot het aanloopen van een vijandelijke haven dwingt,. In ieder geval beteekent de gedwon gen' opbrenging niets anders dan het zich met geweld-meester maken van het schip, met het doel zich de lading voorzooiver mó gelijk toe te eigenen. Alle eenheden van de luchtmacht, die boven de Noordzee operee- ren, hebben ftrenge orders, zich onder alle omstandigheden te onthouden van aanval len 00 neutrale koopvaardijschepen, die niet in vijandelijk convooi v^ren en zich niet aan vijandelijke handelingen schuldig maken. Wat betreft punt 2: Beschieting^zonder reden van de bemanning van een neutraal koopvaardijschip met machinegeweren door Duitsche vliegtuigen komt In geen g .1 in aanmerking. De schepen worden in dc ge vallen, dat zulks noodig is, slechts door een mitrailleursalvo voor den boeg uitgenodigd, te stoppen of hun vlag te tbonen, of 001 wel een bepaalden koers te sturen. Slechts wan. neer aan deze uitnoodiging geen gevolg gegeven wordt, of het schip zich op andere wijze verweert, wordt van de wapens, ge- bruik gemaakt. Dat bemanningen van neu-I trale, of ook wel vijandelijke schepen, in reddingbooten door Duitsche vliegtuigen met machinegeweervuur zijn aangevallen, zooals nu en dan beweerd, is, is kwaadwil lige laster. Wel hebben de Engelschen zich 'n verscheidene gevallen aan dit brutale op- treden pchufÖig gemaakt. Met de Duitsche soldaten-eer is zulk een Jjakbaar gedrag echter volkomen" onvereenigbaar. Om non-agressiepact te onderteekfnen- De Sovjet-Russische legatie heeft be vestigd dat de Russische volkscommissa ris van buitcnlandsehe zaken, Molotov, binnenkort een bezoek aan Boekarest z; brengen, ten einde een non-agressiepac" met Rrmmchjë te onderteekenen In Roqihepnsche kringen te Londen twijfelt men, volgens de U P., aan e waarheid vin dit bericht. Men wi r op (Jat Sovjet,Rusland en Roemenië in 1933 te'Londen reeds een non-agressie pact hebben geteekend zijn eu^iteti op ons iuitialMf nn-o machtig^ rietiden er m geslaagd M - - V »rr>oto Westersche mocepdhed»» *- a U-crli-nen, dat zij z:ch door ontijdi» b»Vft te doen, op een zeer gevaarlijk rad -o-den be geren, daar di». zou leiden tot de oprichting van een ontijdig«geborgn staa*. hetreeu nek een ontijdig geboren oorlog tor gevolg zou kunnen hebben. De Hongaarsche regeering acht het niet nuttig in te grijpen in geval Hongaarsche belangen niet worden geraakt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1