WIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GOUDA ETS OMSTREKEN No. 20265 Donderdag 7 Maart 1940 78e Jaargang BERGAMBACHT, BERKENWO UDE. BODEGRAVEN; BOSKOOP; GOUDERAK, HAASTRECHT, MOORDRECHT, MOERCAPELLE NIEUWERKERK, OUDERKERK, OUDEWATER, REEUWIJK, SCHOONHOVEN, STOLWIJK WADDINXVEEN, ZEVENHUIZEN, enz. Dit blad verschijnt dagelijks, behalvo Zon- en Feestdagen DE RAMP MET DE O II. Bemanning voerde een strijd op leven en dood. - Redding drie vermisten uitgesloten. IFT verhaal van den ondergang van de „O. 11" getuigt, dat de oudhHollandsche zeemansgeest npg vaardig is over de men- sahen van onze Koninklijke Marine. Het,-is te danken aan de vastberadenheid van dt leiding en aan de kalmte van de beman ning, dat twintig menschen er bet leven bij déze ramp hebben afgebracht'. Hoofdpijn Kiespijn - Gevatte koude RUSSISCHE SKITROEPEN IN ACTIE BIJ WIBORG. Geschutsvuur en vliegtuigbommen veroorzaken scheuten in het ijs. De lading van acht Italiaansche kolenbooten in beslag genomen. De Tsjecho-Slowaaksche propaganda. Het Duitsche optreden tegen de neutrale scheepvaart. MOLOTOV NAAR BOEKAREST. Om non-agressiepact te onderteekehen. ADVERTENTIEPRIJS: Uit Good* en omstreken (behooreode tot den betorgkrin*» 16 regel, 1.80, elke regel meer 0.25, V«n buiten Gouda en den bexorgkring: 1—6 reveil f 1M. elke regel meer f OM Advertentiëm in bet Zaterdagnumme- 20 btfelng o» den prfla. Liefdadigheid»-ad vertentiën de helft van den'ortfa. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN: 1—4 regel, 2.25, elke regel meer 0.50. Op de voorpagina 60 hooger AdverlentKn kunnen worden ingezonden door tuaacbenkomat van «oliede Boek handelaren, Advertentiebureau, en onze agenten en moeten daag* v66r de plaatsing aan "bet Bureau zfln ingekomen, teneinde van opname verzekerd te zijn. Gewone advef tentiSn en ingezonden madedeelinger, bij contract tot zeer gdreduceerden prfla Groote letten en randen worden berekend naar plaatsruimte. iiV Onze bureaux zijn dagelijks geopend van 9—0 uur. Administratie en Redactie Telef fnterc 3746. Postrekening 48400. Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons Bureau: MARKT SI. GOUDA bij onze agenten en loopen, den boekhandel en de poetkantooren. ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal 2.25, per week 17 cent, overal waar de bezorging per looper geschiedt. Franco per post per kwatAal 8.16. Toen de sleepboot de O IJ ranide, was de consternatie aan boord begrijpelijkerwijze vrij groot. De slag was geweldig. Heel: bet '-hm trilde en dreunde. Op de commandobrug stond bij den cofh- mandant, den luitenant ter zee der tweede klasse H. A. W. Goossens, de chef van de machinekamer, de officier van den M.S.D. tweede klas, W. D. J. Gestel. De comman dant gaf na dp aanvaring oogenbiikkelijk. order naar beneden alle eompartóÉihnten te «luiten en de eerste officier, d^yluitenant ter zee der tweede klasse, F. Steinmetz, nam deze order in volkomen rust over en zorgde voor de uitvoering., Alle vijf com partimenten werden •waterdicht afgesloten. Del snelle reactie Van alle instanties is oor zaak geweest dat het schip niet met alle op varenden is vergaan. De chef van de machinekamer, die, zooals wij zeiden, op de brug stond, begaf zich direct naar beneden» Toen hem later gevraagd werd„Waarom sprong je niet over boord, zooals de andere leden van de bemanning deden, die boven deks waren?", was zijn antwoord: „Mijn taak was benedep." "Toen de ebef beneden was sloot de com mandant den cammandotoren. Daarna sprong ook hij te water en zwom naar den wal. Het, schip zonk in minder dan geen tijd. f De i O 11 was. getroffen in het tweede compartiment, liet z.g. batterijcomparti- ment, grtat tevens rdient als logies voor de officiereii. Aan git compartiment grenst bet bokje van den telegrafist, zoodat men begreep, dat deze verdronken zou zijn. Voor compartiment II .is de boegbuiska- mer en hier waren de twee andere opvaren den, die niet te redden waren, omdat dit compartiment niet te bereiken was door het voigeloopen- tweede compartiment en omdat men hier geen noodluilc had, waardoor men kon ontsnappen. Voor de ontstelde oogpn van de toeschou wers op den wal (het bericht van het on— geluk ging als een loopend -vuurtje door de marinestad zag men al spoedig daar be neden maatregelen nemen om aan den vcr- drinlcings. of verstikkingsdood te ontsnap- Den. Op den bodem van de zee werd niet al leen beraadslaagd, maar ook gewerkt. Daar •overlegden de commandant en chef machi nekamer wat hun te doen stond. Met ver schillende opvarenden bevonden zli zich Ir. het z.g. „centraal station", het hart van het schip, waaruit alles geregeld wordt. Men zocht allereerst verbinding met de op avarenden in de andere compartimenten, j Nadat men zich rekenschap bad gegeven, dat alleen ihet vijprsehip getroffen was. b»l de de commandant naar de .opvarenden in het achterste compartiment en zeide, dat Wen de deuren kon openen en naar het een- Vaal station komen. Hieraan werd gevolg Men probeerde toen met de boegbuifVtca- mer in vedbinding te komen en hoewel men wnvankelijk meende teekenen van leven te oooren, kon men daarna helaas geen con- .tact meer krijgen. Toen de e<Wste officier met den chef van de machinekamer en een kleine twintig an dere opvarenden in het centraal station biï- ten waren, nam de heer Steinmetz de lei ding. Alle zware kleeding werd uitgetrok ken, schoenen weiden eveneens uitgedaan, twemvesrten aangetrokken; zoodat men zich gemakkelijk mogelijk in het water zou hjnnen bewegen, als men door een nood- hnk naar buiten zou moeten. De DrSgar- *PParaten werden aangedaafi, waardoor "wn rich van toevoer van lucht verzekerde. jé Toen begon men met de maatregelen om het sohip' zoo mageHjk'naar boven te krij. gen. Men blies daarvoor de reserve-olietanken leeg en voelde hoe het achterschip naar boven kwam. Het schip lag in betrekkelijk ondiep water. De commandant heeft naar alle waarschijnlijkheid op het oogenblik van de aanvaring zijn schip nog den Wal inge stuurd waardoor het op zoo weinig moge lijk water kwam te liggen; het roer stond n.l. naar stuurboord ovêr. Het schip kwam zoover boven, dat de cemmandotoren onge-i veer vijf c.m. boven water uitstak. Dit was een groot geluk, want nu kan men de men schen via den toren naar buitep brengen. Een reserve-officier spreng van een sloep over op de O 11. Hij draaide bet luik open en praaide de menschen beneden. Daarvan waren er verschillenden zoo druk bezig, dat zij er niet aan dachten direct uit de boot te kpmen. Eerst toen de stem dringende» klonk, omdat het schip ieder oogenblik eeni- ge centimeters over stag kon gaan en daar door volloopen, haastte men zich naar haf ten. Toen allen buiten boord waren werd het luik van den toren weer gesloten en dat bleek goed, want kort daarna was het weer onder water. Bij verschillende van de opvarenden deed zich de reactie gevoelen, toen zü eenmaal veilig op den wal stonden. Allen werden dan ook naar het Maripe Hospitaal vervoerd om een» dag in objui'f lie te blijven. Hoop, dat de twee menschen in 3e boeg- huiskamer nog gered zouden knnrtu wor den, bestond er practisch niet meer, temeer omdat de luchtleiding kapot gevaren wps en wanneer de menschen dus niet in hpr bezit van zuurstofkleppen ziin geweest/* redding niet denkbaar. Bovendien zalHëKoude in dit compartiment zoo groot zijn, dat meh het daar niet langer dan eenige uren uit zbu tcunnen houden. De opvarenden waren diep getroffen door het 'lot van drie hunner makkers. Br is bjj verschillende marine-autoritei ten min of meer ergernis! dat men practisch werkeloos heeft moeten toezien, hoe de on derzeeboot ondeu" de oppervlakte verdween. Men betreurt, dat de marine niet over ma terieel beschikt om bij dergelijke rampen oogénblilckelijk op te treden en te helpen. Men heeft gedaan wat men kon, maar dat was niet veel meer dan een poging om het gedeeltelijk boven water gekomen schip naar het z.g. „Kemperbamkie" te slepen en daar op het dfoge te "zetten. Die poging mis lukte, orrMat het schip vastgeboeid zat aan den grond. Het gewicht van" het voorschip bedraagt niet minder dan honderd ton. De bewuinigingspoiitiek van vroeger jaren heeft de Marine een berglngsvaartnig van voldoende capaciteit onthouden. En dat 'deed zich gisteren gevoelen. Het is niet te zeg-- gen, of de twee menschen in het voorcom- i partiment gered hadden kunnen wordert', maar zeker is, dat men practisch ie»' had 1 kunnen doen om hen te redden. Nu stond men machteloos op den kant toe te zien. Redding onmogelijk. Om vier uur 's middags kan eerst ge- dokeh worden. Er zijn door een duiker klop signalen gegeven, 'doch men heeft geen ant woord ontvangen Toen ook werd geconsta teerd, dat twee compartimenten voigeloopen waren. De lichters zouden on- twaalf uur m den nacht in Den Helder ongeveer verwacht worden. De st-oppen zjjn reeds klaar ge maakt) zoodat terstond met het lichten een aanvang kan worden gemaakt. "De bedoeling is dat de onderzeeboot naar het achtereind van de haven wordt gesleept, alwaar het schip met bekisting dry: end za. worden ge houden met het luik in lea toren boven wa ter. De kans ou 'berging van het schip Is inderdaad aanwezig. De drijvende bokken aangekomen. Vannacht om kwart over een is de eerste bok met een hefvermogen van 50 ton. in de Buitenhaven van Den Helder aangekomen. Woensdagmiddag twaalf uur was het ge vaarte uit Amsterdam vertrokken. Getrok ken door sleepbooten werd in snel tempo de reis door het Noord-Hol landsch Kanaal gemaakt. Overal waren de bruggen reeds open, alleen voor een spoorbrug heeft men éven moeten wachten. In den loop van den nacht kwamen de beide andere bokken van 60 en 70 ton hefvermogen aan en vanmor gen om vjjf uur zjjn de drie bokken met het lichten begonnen. Op klopsignalen geen react'e. Vannacht om vijf uur is een duiker in de diépte afgedaald <5m een onderzoek in te stellen naar 'het gedeelte van de duikboot, dat in de modder is blijveh steken. De dui ker heeft ter hoogte van de boegbuiskamer, waarin zich de drie vermiste opvarenden moeten bevinden, klopsignalen gegeven. Zij werden echter niet beantwoord." De duiker heeft daarna éen tros gelegd om de neus van het schip. Het achtergedeelte van de duikboot was reeds gisteren aan een bok van de marine werf bevestigd en door deze omhoog gehou den. Vétoochtend omstreeks acht nur is dezt vervangen door een der groot» bokken, Ike uit Amsterdam was aangekomen. Te half twaalf waren drie bokken bezig" het Schip omhoog te treken. Omstreeks 12 uur is de boot gelicht en naar de haven gesleept. De drie slachtoffer". De drie opvarenden van de O 11, die hij dd aanvaring het leven hebben gelaten, zijn De 34-jarige - sergeant torpedomaker G ,,L. Logemans, gehuwd en vader van één kind, gewoond hebbend in Den Helder; De 35-jarige sergeant telegrafist F. W. J. Steenvonrt uit Den Helder, gehuwd on even eens vader van één kln^j De 22-jarige ongehuwde kok A Postma uit Huizum in Friesland. Mijnhaidtjes helpen snel, want... Wat Mjjnhardt maakt is goed. Doos 50 ct. Proefdoos 10 ct. Het Franse he persbureau Havas meldt: De krijgsverrichtingen van gisteren werden vooral gekenmerkt door de pep gingen der Russen, zich aan de Westkust van de Golf van Wiborg te nestelen. De" Russen hebben verder, gesteund door een krachtig geschutvuur» en hier en daar door vliegtuigen, vele aanvallen op de door de Finnen beaet gehouden eilanden en op de versterkte punten aan de st gedaan. Deze aanvalsmethodc brengt, veel gevaren met ziclj, doordat geschut vuur en vliegtuigbommen scheuren In het ijs veroorzaken. Een groot aantal aanvallers ls dan ook verdronken of door het Finsche vuur gedood. Niettemin blijft de toestand ernstig Aan de rest van het front op de Ka- relische landengte werd nog steeds hevig dood, in een tweede vielen vier slacht offers. In alle drie gévallen waren de daken der ziekenhuizen duidelijk met het Roode Kruisteeken gekenmerkt. Russische vliegtuigen hebben verder de plaatsjes Mikkeli, Kiopio en Lahti, die geenerlei militaire belangen hebben, ge bombardeerd. In Lahti vielen verschei dene dooden. Reizigers, die 's avonds in Helsinki zijn aangekomen, vertellen, dat hun treür tn het gebied van Lahti met machluege- wcervuur door Russische laagvliegende toestellen is bestookt. Laat in den nacht zijn meer bijzon derheden over den aanval der Russische troepen bekend geworden. De ski-solda ten, dié door lichte tanks gesteund wer den rukten in buitengewoon lange colon- gevochten. Tenslotte hebben de Finnen nes op. Het kwam echter niet tot een alle aanvallen van de golf van Wiborg eigenlijk gevecht. De Finnen beperkten tot Vuoksi afgeslagen. Het sensationeele nieuws van den dag was de aankomst van een Russisch ski bataljon op het ijs van de Finsche golf. Op het eiland Hogland hadden de Rus sen een sterke troepenmacht samenge trokken en vandaar rukten de ski-afdee- lingen op. Zij werden door de Finsche luchtmacht gebombardeerd. In den sector Kuhmo hebben de Rus sen, toon zij trachtten tot den aanval over te gaan, 50Q man verloren. De Fin nen zetten een tegenaanval in en brach ten den Russen bloedige verliezen toe. In den loop van don dag heeft de Sovjet-Russische luchtmacht drie Fin sche ziekenhuizen, die vrij ver van het .front gelegen waren, gebombardeerd. In een ziekenhuis werden tien zieken ge- Reuter meldt uit Londen: Naar officieel wordt medegedeeld heeft de commissie voor den vijandelijken uit voer Woensdagavond de Inbeslagneming gelast van de lading steenkool van acht c!er negen té Diiins liggende Italiaansche schepen. Het negende schip, de Loasso, is vrij gegeven. daar vastgesteld Is, dat het op 1 Maart was vertrokken en daarna ten gevolge van machineschade vertraging heeft gehad. De beslissing beteekent, dat de ladin gen tot het einde van den oorlog zullen worden vastgehouden. Wanneer bewezen is, dat zij Italiaansche of andere neu trale eigendom zijn, zullen zij dan aan de elgchaars worden overgedragen, maar wanneer zij Duitsche eigendom zijn, zal hun bestemming afhangen van de vre desvoorwaarden. In den loop van den dag van gisteren is hot aantal Italiaansche kolenschepen, dat op do reede van Duins voor anker heeft moeten gaan, tot zestien gestegen. De diplomatieke correspondent van Reuter meldt, ,dat, naar men verwacht, binnen enkele dagen aan Rome een Britsche nota zal worden gezonden lri antwoord op het Italiaansche protest in zake het embargo op den uitvoer van Duitsche steenkool. zich er toe den vijand te bombardeeren megltózondere nauwkeurigheid. De bom- mdSrfioegen enorme gaten In de Rus sische colonnes. De Finsche kustbatterijen onderhiel den een spervuur, dat de Russische ge motoriseerde troepen verhinderde tot dê kust te naderen. Het groote Russische offensief op het ijs«in de golf van Wiborg werd volgens de laatste berichten over een front van 2n kilometer breed ten uitvoer gelegd De Russen slaagden er in zich op twee kleine schiereilanden te nestelen, doch men hecht daaraan in het geheel geen beteekenls, daar de Russen zich in een zeer blootgestelde positie bevinden en waarschijnlijk niet veel verder landin waarts kunnen trekken. „Het is een Euroneesch belang dat het bouwsel Tsiecho-Slowaaksche staat nooit meer herrijst". Het Hongaarsche telegraaf-agentschap meldt uit Boedapest: Csaky, de minister ven 'bupenlandséhe zaken, heeft in het huis «ui afgevaardigden in antwoord op een Interpellatie verklaard, dat de Hongaarsche regering de Tsjerho- Slowaaksche propaganda niet ondersrhat, j doch evenmin overeet-at. Renesj heeft eerst pogingen gedaan in de Veracnigda Staten. Het hleef bij pogineen. Te Pittsburg heeft hij zelfs een ernstig echec geleden. Na de ontketening van den oorlog is Osuskv er in geslaagd een overeenkomst te sluiten met Daladier. waarbij zij ziin over eengekomen een Tsierhisrh en Plovanksch legér on de been te brengen Het ls e-r Eurooeeseh belang, aldus Csaky. dat het hoeve! TeWho-Slowaaksche staat nooit meer herrijst. fV> tn.s-ben Osuofcv en Dalsdier gesloten overrrvVevst. evene's ,ie brietV i.reMnr» t»»s scben Halifax en Benesj betroffen slechts kwesties van technisch-mil'taircn aard en ontweken iedere politieke belofte. Ik be grijp, zoo ging Csakv voort, dat Frankrijk en Engeland er naar stroven behalve hun zonen ook vreemdelingenlegioenen in den strijd te zenden Het is van belaVig, dax wij er in ges'aagd Officieele Duitsche verklaring. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt uit Berlijn; Van officieele Duitsdie zijde wordt mede gedeeld; In de buitenlandsdhe pers worden voort durend verwijten geuit: 1. dat Duitsche vliegtuigen neutrale schepen tot zinken brengen, zonder zich erom te bekommeren, of het betreffende schip vrijwillig onder bescherming van een buitenlandsch oorlogsschip vaart, dan wel gedwongen paar de een of andere controle haven wordt opgebracht, en 2. dat Duitsche vliegtuigen de beman ningen met machinegeweren beschieten, hetgeen meestal als een terreurmaatregel wordt voorgesteld. Ten aanzien hiervan kan het volgende ge zegd worden; Wat betreft punt 1; Een Duitsch vlieg tuig boven zee kan niet vaststellen of een neutraal koopvaardijschip onder geleide van een vijandelijk oorlogsschip varend naar de vijandelijke kust vrijwillig onder bescher ming van dit oorlogsschip vaart, of gedwon gen naar een controlehaven wordt opge bracht. Het vliegtuig kan slechts het feit van de vijandelijke begeleiding vaststellen. De verantwoordelijkheid voor het feit, dat een neutraal vaartuig, dat naar een contro lehaven wordt opgebracht, als een in vijan delijk gebied varend schip moet worden be schouwd en in overeenstemming met de be ginselen van het volkenrecht aangevallen wordt, berust uitsluitend bij de vijandelijke partij, die het vaartuig'tegen zijn wi! tot het aanloopen van een vijandelijke haven dwingt. In ieder geval beteekent de gedwon gen opbrenging niets anders dan het zich met geweld meester maken van het schip, met het doel zich de lading voorzoover mo gelijk toe te eigenen. Alle eenheden van de luchtmacht, die boven de Noordzee operee- ren, hebben strenge orders, zich onder alle omstandigheden te onthouden van aanval len op neutrale koopvaardijschepen, die. niet in vijandelijk convooi varen en zich niet aan vijandelijke handelingen schuldig maken. Wat betreft punt 2: Beschieting zonder reden van de 'bemanning van een neutraal koopvaardijschip met machinegeweren door Duitsche vliegtuigen komt ln geen geval in aanmerking. De schepen worden in dc ge vallen, dat zulks noodig is, slechts door éen mitrailieursalvo voor den boeg uitgenodigd, te stoppen of hun vlag te toonen, of oo.c wel een bepaalden koers te sturen. Slecht3 wan. neer aan deze uitnoodiging geen gevolg gegeven wordt, of het schjp zich op andere wijze verweert, wordt van de wapens ge bruik gemaakt. Dat bemanningen van neu trale», of ook wel vijandelijke schepen, in reddingbooten door DJksche vliegtuigen Met machinegeweerruur zijn aangevallen, zooals nu en dan beweerd is, is kwaadwil lige laster. Wel hebben de Engejschen zich in verscheidene gevallen aan dit brutale op treden schuldig gemaakt. Met de Duitsche soldaten-eer is zulk een laakbaar gedrag echter volkomen onvereenigbaar. De Sovjet-Russische legatie heeft be vestigd dat de Russische volkscommissa-- ris van bultenlandsche zaken, Molotov, binnenkort een bezoek aan Boekarest zal brengen, ten einde een non-agressiepact met Roemenië te onderteekenen. Ih Roemeensche krirfgen te' Londen twijfelt man, volgens de U. P., aan de waarheid van dit bericht. Men wijst er op dat Sovjet-Rusland en Roemenië ln 1933 te Londen reeds een non-agressie pact hebben geteekend. zijn en dat op ons initiatief nn»e umrhtigo. vrienden er in geslaagd n een 'V —rente Westerache mogendheden t. deen Tvgrïlpen, dat zij zich door ontydi- be'often te doen, op een zeer gevaarlijk rad .enden he geven, daar dit zou leiden tot de oprichting van een ontijdig geboren staat, hetgeen oek een ontijdig geboren oorlog tot gevolg zóu kunnen hebben. De Hongaarsche regooring acht het niet nuttig in te grijpen in geval Hongaarsche belangen niet worden geraakt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 2