FILM N ÏEUWS.
Hoe spreekt Uw kind
Duidelijke uitspraak, als grondslag voor het onderwijs.
Wanneer een klein kindje de eerste
woorden vormt, en zich uit zijn
kraaien en stamelen de begrippen
ontwikkelen „mama" en „papa", en
zijn woordenschat zich langzaam uit
breidt, dan zijn dit voor de ouders
bijzondere belevenissen. Het kind
kpitst de oortjes, vangt woorden op
en verbindt deze langzamerhand met
bepaalde begrippen en zoo geeft de
spraak uitdrukking aan zijn verlan
gens en aan zijn wil.
De ouders zijn overgelukkig, wan
neer zij die eerste, no^ onbeholpen po
gingen om zich te Ujteó, beleven. "Irt
den aanvang zijn het nog slechts
brokstukken van woorden, die gezegd
worden, meestal worden ze zelfs krom
en gebrekkig weergegeven, doch het
kind weet zich begrijpelijk te maken.
Moeders vooral hebben een aangebo
ren talent om deze primitieve kinder
taal te verstaan en veelal duurt het
geruimen tijd voordat de woorden
uitgesproken worden zooals het be
hoort. Zelfs kinderen, die den leer
plichtigen leeftijd hebben, spreken
lang niet altijd goed en ortdezen leef
tijd verwacht kan worden.
De leerkrachten der eerste klasse
van de lagere scholen kunnen hierover
meepraten, en veel moeite zou hen be
spaard blijven, indien in huis meer
aandacht aan de uitspraak was be
steed geworden] Men treft soms kin
deren aan, die hij hun eerste school
gaan nog vele woorden gebrekkig
uitspreken, althans onduidelijk en on
zuiver, deze gedeeltelijk inslikken,
zoodat de onderwijzeres naar de be-
teekenis moet raden. Hebben deze
kinderen een voorbereidende klasse
gevolgd, dan is door de betreffende
leerkracht de noodige aandacht aan
hun spreken besteed en hebben zij
veel voor. Toch kan dit kromme spre
ken voorkomen worden, indien de
moeder, die den ganschen dag met 't
kind omgaat, niet de vèrkeerde ge
woonte aanneemt om tegen hef kind
in zjjn eigen gebrekkige taal te gaan
spreken. Hoe lief de pogingen van een
kind ook mogen zijn om een woord
uit te spreken, zij het verkeerd, uit
den mond van een volwassene klinkt
het allerdwaast. Het fatale ervan is,
dat een kind op deze manier thuis
nooit goed leert spreken, maar dat op
school aangevuld moet worden, het
geen de moeder verzuimde. Wanneer
een kind in zijn omgeving duidelijk
hoort spreken en zjjn fouten verbe
terd worden ,dan bestaat er veel min
der kans dat hijzelf gebrekkig blijft
spreken, zelfs als hij naar de groote
school gaat. Natuurlijk ogn er uitzon
deringsgevallen en ook worden be
paalde letters door sommige kinderen
eerst na eenige jaren goed uitgespro
ken, doch dan kan men deskundigen
op dit gebied toch altijd om advies
vragen. Een goede uitspraak der taal
is de eerste grondslag, waarop het on
derwijs opgebouwd "moet worden.
Wanneer de tijd nadert en het nog
slechts een kwestie van maanden is,
dat de kleintjes de school zullen gaan
bezoeken, dan zal iedere moeder de
noodige aandacht aan het spreken
van haar kind moeten besteden; op
dat hij zijn taal volkomen beheerscht,
wanneer die tijd daar is. Ook op slor
dig spreken moet gelet worden, want
zelfs oudere kinderen hebben dikwijls
de gewoonte de woorden half in te
slikken en op rustigen toon zal de
moeder of vader in dergelijke ge
vallen moeten vragen, een woord of
zin nogmaals te zeggen.
Het kind wordt dan gedwongen
zich te concentreeren op hetgeen hü
zegt en zal blijk geven het inderdaad
goed te kunnep doen. Hand in hand
met een goede uitspraak zal ook de
opmerkingsgave ontwikkeld dienen
te worden en zullen indrukken weer
gegeven dienen te worden. Het kind
moet aangemoedigd worden, als hij
thuis kómt te vertellen, wat hjj op
straat gezieAöf op de voorbereidende
school gejiaan heeft. Iets wat vooral
«van belang is voor kinderen, die min
of moer droomerig zijn aangelegd.
Snijbloemen en kamerplanten in het voorjaar.
Behandeling van tulpen, freesia, mi tnosa, ene.
Qndanks den kouden winter, dien wij
dit jaar hebben beleefd, zien wjj
nu toch weer een weelde van snijbloe
men, vooral tulpen, hyacinthen en se
ringen Laten wij deze toch zóóveel
mogelijk kabpenBloemen en planten
brengen immers het voorjaar in huis
en met eenige kennis van zaken kun
nen wij er lang van .genieten. Snij
bloemen blijven bijvoorbeeld veel lan1
ger goed, wanneer ze in water worden
gezet, waaraan we een in alcohol op
gelost stukje kamfer toevoegen.
Bij het ververschen van het water
verwijdert men niet alleen djj leelijke
bladeren, doch men spreidt de bloe
men op een stuk papier uit en bespuit
ze dan met een verstuiver, zooals die
speciaal voor het verzorgen van bloe
men worden verkocht: Hierna wordt
een'stukje van de stelen afgesneden 1
en men plaatst ze vervolgens in ne 1
opnieuw gevulde glazen.
Dit: het verzorgen van bloemen in
het voorjaar, is een punt, waarover
vaak in liefhebberskringen wordt ge
discussieerd. Men moet namelijk niet
uit het oog verliezen, dat in de maan
den Februari-Maart en April de ka
chel nog brandt, maar ook de voor
jaarszon al kracht begint te krijgen.
Het spreekt vanzelf, dat bloemen
nooit en dus ook nu niet, aan de felle
zon mogen worden blootgesteld. We
houden daar dus rekening mee, ais
we den vazen een plaatsje geven. Ook
blpemen in te warme kamers zullen
niet lang frisch blijven, ook al is de
kwaliteit nóg zoo goed.
We spraken over tulpen, als de
bloemen, die nu het meest voorko
men. Laten we aan de verzorging van
tulpen als snijbloemen dus hier een
enkel woordje wijden.
Langstelige soorten, Darwins eft
dergelijke, laten we liever rustig in
de vaas staan, na ze aan den onder
kant een eindje te hebben afgesne
den. Het eenige dat we dan verder
.doen, is de raas bijvullen, als het wa
ter door verdamping te laag zakt.
Hetgeen wij over het bespuiten
schreven, geldt( vooral voor teere
voorjaarsbloemen als freesia, mimosa
etc. Het is aan te bevelen het 's mor
gens en 's avonds te doen en de bloe
men 'g nachts in de koelte te zetten.
Hierdoor wordt het spoedige verdro
gen voor een groot deel voorkomen en
we kunnen dan langer van den heer
lijken geur der uit Zuid-Afrika stam-
mede freesia's genieten.
Heestertakken, seringen enz. laten
we liefst rustig in de kamer staan.
Temperatuurswisselingen zijn in dit,
geval schadelijk. We doen het beste,
de houtachtige stengels te kneuzen of
met een hamer wat plat te slaan, zoo
dat het water beter kan worden geab
sorbeerd.
Ook rozen zien we in het voorjaar
heeds. Vaak maken zij immers deel
uit van gemengde bouquetten. Dq ro
zen nemen we 's avonds uit de vazen,
rollen ze tamelijk stijf in een krant
en plaatsen 3e zoo in een "emmer of
kan, die we den geheelen nacht op
een goede koele plaats laten staan.
Uit een en ander blijkt dus weer dui
delijk dat planten en bloeinen ver
schillende eischen stellen en vooral,
dat we eenige extra moeite moeten
willen nemen om zoolang mogelijk
van voorjaarskleuren en geuren tij
kennen genieten.
De meeste bloemen komen het best
tot h&^r recht, indien men ze in va
zen rangschikt, die wijd zjjn aan
den bovenkant" en smaller worden
naar den voet. Om de aandacht zoo
weinig mogelijk van de bloemen af te
leiden, kieze men vazen, die eenvou
dig van uitvoering zijnliefst niet be
schilderd en evenmin te kleurig.
Vooral bowls van glas of aarde-
werd „doen" het goed. Gevuld met
frissche voorjaarsbloemen brengen
zij een vleugje lente in huis.
Planten.
We moete nooit uit het oog verlie
zen, dat planten ook levende wezens
zjjn, die alleen goed gedijen als we
voor een goede behandeling zorgen.
Een vensterbank met bloeiende plan
ten, in dit jaargetijde vooral cycla
men, primula's, azalea's, camelia's,
bolgewassen enz. geven een vriende
lijke sfeer.
Alle planten moeten zooveel moge
lijk op dezelfde plants blijven staan,
niet eens hier en dan weer daar Wor
den gezet. Ook vergewisse men aich
eerst, pt zij wèl of geen zon, weinig
of veel water mogen hebben. Tocht eu
felle warmte zijn altijd verkeerd. We
gieten regelmatig met op kamertem
peratuur gebracht water. Om 't stof
te verwijderen, dat de poriën kan ver
stoppen, sproeien we nu en dan en
sponzen, waar dit kan, de bladeren
af. Bjj zacht weer kan men de potten
op een regenachtigen dag ook buiten
zetten Om ze een natuurlijke reini
gingsbeurt te geven. Alle planten ade
men en hebben dus vanzelfsprekend
ook oahoefte aan frissdie lucht. Bij
koud, voorjaarsweer zjj men hiermee
echter voorzichtig, men late dé bui
tenlucht dan niet rechtstreeks 09 de
planten inwerken.
die op een vensterbank
Planten,
Levendige kinderen behoeven deze
aanmoediging niet; zjj vertellen als
zij thuis komen vanzelf wel, wat zij
opjiet hart hebben, maar het zjjn de
stille en teruggetrokken wezentjes,
die de bijzondere aandacht der ouders
staan, moeten van tijd tot tijd worden
omgedraaid, om te voorkomen, dat z«
scheef groeien. Daar ze steeds «aar
het licht trekken, kan dit 'namelijk
heel gemakkelijk gebeuren.
We eeiden het reeds: iedere plant
stelt haar eigen eischen, doch in het
voorjaar kunnen we bij veie soorten
hetzelfde waarnemen, namelijk hei
intreden van den nieuwen groei. De
winterrust is voorbij en er breekt «en
tijd van ontwaken en dikwijls van
bloej aan- We moeten hiermee wel ter
dege rekening houden; de meest#
planten vragen nieuwe aarde, ruime
re potten, meer water en mest.
Cacteeën, vetplanten en palmen
geve men een bescheiden hoeveelheid
water, bloeiende planten of planten
welke aanstalten maken om te gaan
bloeien, krijgen- daarentegen veel
meer. Over het algemeen is het beter
een plant iets te droog dan te vochtig
te houden. In het laatste geval treden
heel gauw rotting en verzuring der
aarde op, terwijl vele planten een
korte droogteperiode wel overleven.
Wil men weten of een plant be
hoefte heeft aan water, dan tikke men
tegen den pot. Geeft dit een helder
geluid, dan is het een bewijs, dat de
plant te droog staat, een voldóenfi
vochtige plant klinkt dof.
We mogen hier nog wel even in
herinnering brengen, dat het heel
verkeerd is, steeds water op het scho
teltje onder den pot te laten staan.
Een half uur na het begieten giete
men het overtollige water weg; daar
door wordt het ook mogelijk, dat er
aan de onderzijde lucht tot de aarde
toetreedt; iets wat van veel belang i"
behoeven. Wanneer men de laatste j voor het behouden van gezonde plan
categorie niet leert, zich uit te spre
ken,zal hun zwijgzaamheid op school
parten spelen en zullen zij zich min
der bij hun klassegenootjes kunnen
aansluiten dan gewenscht is. Dit te
voorkomen, kan slechts in het belang
van het jongé leven zijn en maakt een
zeer belangrijk deel van de taak der
ten. En dat is toch immers iets, wat
iedere liefhebster graag wil zien, dat
haar pleegkinderen goed gedijen en
een gezond uiterlijk toonen, waarmee
de goede zorgen en de liefde der ver
zorgster rijkelijk worden beloond. Bi)
een dergelijke behandeling heeft men
plezier van zijn kamerplanten en dan
opvoeders, doch in hoofdzaak van die zal er ook nooit spijt zijn over de voor
der moeder uit. de aanschaffing gemaakte kosten.
•Speelscène uit „Op het verkeerde pad". Schouwburg-Bioscoop.
MEISJE VOOR DAG EN NACHT.
Schouwburg-Bioscoop-
Richard Carrington, een rijke, jongs
Amerikaan, the zijn land in de Europee -
sche golf kampioenschappen vertegen
woordigd heeft, komt In New-York terug
ln gezelschap van zijn jonge vrouw, een
Parljsch studentje, waar hij in Parijs
mee getrouwd is zonder zijn familie van
zijn voornemen of van het gepleegde feit
in kennis te stellen
Voor hij de kans krijgt zijn ouders m .-e
te deelen, dat hij niet langer vrijgezel is,
verneemt hij, dat zijn vader tijdens zoon-
liefs afwezigheid ernstige financieele
klappen heelt gehad, en nog slechts één
uitweg weet: Richard moet zich op
staanden voet verloven met Auriel Mars
don, een petekind van den schatrijken
reeder HowSand, die van plan is drie
groote schepen te laten bouwen Als de
oude Carrington deze order voor zijn
werf kan krijgen, is hij gered en zal hij
opnieuw crcdiet kunnen krijgen. Van de
zijde van het meisje is alles in orde,
want zij is sinds langen tijd verliefd op
Richard.
Julie, die zich graag van haar goede
kant wil toonen, en alles wil doen om de
ouders van haar man te helpen, beweegt
hem in de comedie toe te stemmen, ter
wijl zij zelf, om In Richard's buurt to
zijn, een betrekking als dienstmeisje
aanneemt in de woning van haar niets
vermoedende schoonouders.
Auriel zelf brengt 's avonds* het plan
van de schijn-verloving Ce berde, want
zij ls intusschen verliefd geraakt op'een
zekeren Irving, die echter geen genade
ln de oogen van haar vader kan vinden
Om haar vader zand ln de oogen Ce
strooien wil zij zich nu met Richard ver-
loveij, totdat haar kans komt om Irving
te trouwen. Er wordt afgesproken, dat
de verloving na drie weken afgeloopen
zal zijn Maar zoo vlot verloopt alles niet
en het meisje voor dag en nacht moet
heel wat doormaken voor zij inderdaad
weer met Richard hereenigd wordt.
Het is een kostelijk verhaal waarin
Ray MUI and en Olympe Bradman de
hoofdrollen vervullen.
De twpede hoofdfilm heet „Op het
verkeerde pad. Richard Cromwell en
Helen Mack spelen de" hoofdrolfbn
MOTO OP HET-EILANÖ DER DWERGEN.
I? Reünie-Bioscoop.
|Ir. Moto/de beroemde japansche detec
tive, wint regelmatig aan faam en ver
maardheid. Niet alleen dat de regeering der
Vrreenigde Staten zijn groote verdiensten
erkent en er gaame gebruik van maakt in
extra moeilijke gevallen, ook in geheel an
dere dan /egeeringskringen heeft men res
pect voor den kleinen Aziaat. Zoo bjjv. in
het zoo heel aparte wereldje van. boksers
en worstelaars heeft men respect voor ihet
schijnbaar zoo nietige mannetje, dat kunst
grepen kent, welke den zwaarsten athleet
machteloos maken.
En zoo zien wy hem dan op weg naar
Forto Rico, waar Unclë Sam hem verzocht
-leeft een onderzoek in te stellen naar den
sluikhandel in goedkoope en minderwaar-
dige diamant, waardoor de sbong fide markt
vergiftigd wordt. En aan boord van het
schip doet Moto zich kennen a|s eën spprts-
•nan van wien wat te leeren valt, waardoor
in het bijzonder één kampioen-zich buiten
gewoon aan hem gaat hechten. 5 -
Deze bewonderende vriendschap is een
feit waarvan Mr. -Moto vervolgens zeer
veel nut zal hebben. Hij belandt njl. jn een
omgeving, die er by den eersten aanblik
wat ongewoon uitziet, maar die achteraf
veel gevaarlijker blijkt te zyn dan men zou
vermoeden. De overheid berust in een mach-
teooze houding en het is hier.tjiet meer of,
minder dan een Augiasstal./«Kaar als dan
zulk een hercules te voorsé®ï komt, die
den stal wil uitmesten, brengt hy uiter
aard daarmee zyn leven in 'gevaar en kee-
ren alle duistere elemehten zich tegen hem,
pogend hem ynsohadWyk te maken. En dan
is de aanwezigheid van een kampioen wor
stelen wei wat waard.
Met alka, wat smokkelhandel «bet, is bet
zóó gesteld, dat eenzame, afgelegen en ge
vaarlijke streken moeten worden bezocht,
wil men de smokkelaars op heeterdaad be
trappen. In de moerassen van het eiland
leert Moto ondervinden, ihoe gevaarlijk zyn
tegenstanders zyn, maar hij weet zijn op
dracht tot een goed einde te brengen, zoo1
dat nieuwe lauweren kunnen worden toe
gevoegd adn zyn toch overigens reeds zoo
talrijke overwinningstropheeën.
JONGENSSTAD.
Thalia-Theater.
Het Thalia-Theater geeft een reprise
van „Jongensstad" met Spencer Tracy
en Micky Rooney.
„Cassidy neemt het in handen", dé
tweede hoofdfUm, met William Boyd,
Jimmy Ellison en Onslow Stevens, is er
een naar het bekende -serie.
Het is 'een echte WUd-West film vol
spanning. De fUm werd gemaakt naar
Clarence El Mulford's roman „Three on
the TraU". De régie is vaii Adolf Inkor.
Ralph Arthur Roberts overleden.
Duitsch auteur en filmkomiek'.
De bekende B.erlijnsche tooneelspeler,
regisseur en filmkomiek Ralph Arthur
Roberts is aan een hartverlamming
overleden.
Ralph Arthur Roberts Is te Meerane
in Saksen geboren. Hij bezocht het gym-,
naslum te Dresden en debuteerde als
tooneelspeler te Vterbeden. Daarna jvard
hij verbonden aan het stedelijk theater
te Breslau en vervolgens Ls hij langen
tijd te Hamburg in het Thalia-Theater
opgetreden. Tijdens den oorlog was Ro
berts reserve-officier bij de artillerie;
daarna speelde hij te Berlijn, waar hij
eerst artistiek leider was van het Komö-
dlenhaus en sedert 1928, directeur van
een eigen schouwburg in de Behrens-
strasse, het theater waar hij den avond
voor zijn dood nog is opgetreden.
Als filmacteur is Roberts reeds in zwij
gende lilms opgetreden, o.a. in „Die tolle
Komtess", in „Fürst oder Clown" en tn
„Pariserlnnen"; als filmkomiek heeft hij
echter zijn grootste successen -behaald in
humoristische sprekende films als „Do
Ware Jacob", „De Brave Hendrik", „De
Spaansche Vlieg" en „De Koene Zwem
mer". In den laatsten tijd had hij als
filmregisseur ook ernstig werk gedaan:
hij regisseerde bijv. de Ufa-film „Spiel
mit dem Feuer" met Paul Hörbiger,
Trude Marlen en Elga Brink ln de hoofd
rollen.
De laatste film, waarin Ralph Arthur
Roberts ls opgetreden, Is „Meine Tante
Delne Tante", die deze week ln Den
Haag wordt vertoond en die binnenkort
ook ln Amsterdam komt. Hij gaf in deze
fUm weer een zijner vermaarde groteske
creaties in de rol van baron Von Brede-
bosch met naast zich onzen landgenoot
Johan Heesters als dék rrooMfkon maef
van den baron.
feas Hersholt, Amanda Duff en Peter Lom
in de nieuwe 20th Century-Foxfilm 0
II. MOTO OP HET EILAND DES DOODS