FILM N ÏEUWS. Hoe spreekt Uw kind Duidelijke uitspraak, als grondslag voor het onderwijs. Wanneer een klein kindje de eerste woorden vormt, en zich uit zijn kraaien en stamelen de begrippen ontwikkelen „mama" en „papa", en zijn woordenschat zich langzaam uit breidt, dan zijn dit voor de ouders bijzondere belevenissen. Het kind kpitst de oortjes, vangt woorden op en verbindt deze langzamerhand met bepaalde begrippen en zoo geeft de spraak uitdrukking aan zijn verlan gens en aan zijn wil. De ouders zijn overgelukkig, wan neer zij die eerste, no^ onbeholpen po gingen om zich te Ujteó, beleven. "Irt den aanvang zijn het nog slechts brokstukken van woorden, die gezegd worden, meestal worden ze zelfs krom en gebrekkig weergegeven, doch het kind weet zich begrijpelijk te maken. Moeders vooral hebben een aangebo ren talent om deze primitieve kinder taal te verstaan en veelal duurt het geruimen tijd voordat de woorden uitgesproken worden zooals het be hoort. Zelfs kinderen, die den leer plichtigen leeftijd hebben, spreken lang niet altijd goed en ortdezen leef tijd verwacht kan worden. De leerkrachten der eerste klasse van de lagere scholen kunnen hierover meepraten, en veel moeite zou hen be spaard blijven, indien in huis meer aandacht aan de uitspraak was be steed geworden] Men treft soms kin deren aan, die hij hun eerste school gaan nog vele woorden gebrekkig uitspreken, althans onduidelijk en on zuiver, deze gedeeltelijk inslikken, zoodat de onderwijzeres naar de be- teekenis moet raden. Hebben deze kinderen een voorbereidende klasse gevolgd, dan is door de betreffende leerkracht de noodige aandacht aan hun spreken besteed en hebben zij veel voor. Toch kan dit kromme spre ken voorkomen worden, indien de moeder, die den ganschen dag met 't kind omgaat, niet de vèrkeerde ge woonte aanneemt om tegen hef kind in zjjn eigen gebrekkige taal te gaan spreken. Hoe lief de pogingen van een kind ook mogen zijn om een woord uit te spreken, zij het verkeerd, uit den mond van een volwassene klinkt het allerdwaast. Het fatale ervan is, dat een kind op deze manier thuis nooit goed leert spreken, maar dat op school aangevuld moet worden, het geen de moeder verzuimde. Wanneer een kind in zijn omgeving duidelijk hoort spreken en zjjn fouten verbe terd worden ,dan bestaat er veel min der kans dat hijzelf gebrekkig blijft spreken, zelfs als hij naar de groote school gaat. Natuurlijk ogn er uitzon deringsgevallen en ook worden be paalde letters door sommige kinderen eerst na eenige jaren goed uitgespro ken, doch dan kan men deskundigen op dit gebied toch altijd om advies vragen. Een goede uitspraak der taal is de eerste grondslag, waarop het on derwijs opgebouwd "moet worden. Wanneer de tijd nadert en het nog slechts een kwestie van maanden is, dat de kleintjes de school zullen gaan bezoeken, dan zal iedere moeder de noodige aandacht aan het spreken van haar kind moeten besteden; op dat hij zijn taal volkomen beheerscht, wanneer die tijd daar is. Ook op slor dig spreken moet gelet worden, want zelfs oudere kinderen hebben dikwijls de gewoonte de woorden half in te slikken en op rustigen toon zal de moeder of vader in dergelijke ge vallen moeten vragen, een woord of zin nogmaals te zeggen. Het kind wordt dan gedwongen zich te concentreeren op hetgeen hü zegt en zal blijk geven het inderdaad goed te kunnep doen. Hand in hand met een goede uitspraak zal ook de opmerkingsgave ontwikkeld dienen te worden en zullen indrukken weer gegeven dienen te worden. Het kind moet aangemoedigd worden, als hij thuis kómt te vertellen, wat hjj op straat gezieAöf op de voorbereidende school gejiaan heeft. Iets wat vooral «van belang is voor kinderen, die min of moer droomerig zijn aangelegd. Snijbloemen en kamerplanten in het voorjaar. Behandeling van tulpen, freesia, mi tnosa, ene. Qndanks den kouden winter, dien wij dit jaar hebben beleefd, zien wjj nu toch weer een weelde van snijbloe men, vooral tulpen, hyacinthen en se ringen Laten wij deze toch zóóveel mogelijk kabpenBloemen en planten brengen immers het voorjaar in huis en met eenige kennis van zaken kun nen wij er lang van .genieten. Snij bloemen blijven bijvoorbeeld veel lan1 ger goed, wanneer ze in water worden gezet, waaraan we een in alcohol op gelost stukje kamfer toevoegen. Bij het ververschen van het water verwijdert men niet alleen djj leelijke bladeren, doch men spreidt de bloe men op een stuk papier uit en bespuit ze dan met een verstuiver, zooals die speciaal voor het verzorgen van bloe men worden verkocht: Hierna wordt een'stukje van de stelen afgesneden 1 en men plaatst ze vervolgens in ne 1 opnieuw gevulde glazen. Dit: het verzorgen van bloemen in het voorjaar, is een punt, waarover vaak in liefhebberskringen wordt ge discussieerd. Men moet namelijk niet uit het oog verliezen, dat in de maan den Februari-Maart en April de ka chel nog brandt, maar ook de voor jaarszon al kracht begint te krijgen. Het spreekt vanzelf, dat bloemen nooit en dus ook nu niet, aan de felle zon mogen worden blootgesteld. We houden daar dus rekening mee, ais we den vazen een plaatsje geven. Ook blpemen in te warme kamers zullen niet lang frisch blijven, ook al is de kwaliteit nóg zoo goed. We spraken over tulpen, als de bloemen, die nu het meest voorko men. Laten we aan de verzorging van tulpen als snijbloemen dus hier een enkel woordje wijden. Langstelige soorten, Darwins eft dergelijke, laten we liever rustig in de vaas staan, na ze aan den onder kant een eindje te hebben afgesne den. Het eenige dat we dan verder .doen, is de raas bijvullen, als het wa ter door verdamping te laag zakt. Hetgeen wij over het bespuiten schreven, geldt( vooral voor teere voorjaarsbloemen als freesia, mimosa etc. Het is aan te bevelen het 's mor gens en 's avonds te doen en de bloe men 'g nachts in de koelte te zetten. Hierdoor wordt het spoedige verdro gen voor een groot deel voorkomen en we kunnen dan langer van den heer lijken geur der uit Zuid-Afrika stam- mede freesia's genieten. Heestertakken, seringen enz. laten we liefst rustig in de kamer staan. Temperatuurswisselingen zijn in dit, geval schadelijk. We doen het beste, de houtachtige stengels te kneuzen of met een hamer wat plat te slaan, zoo dat het water beter kan worden geab sorbeerd. Ook rozen zien we in het voorjaar heeds. Vaak maken zij immers deel uit van gemengde bouquetten. Dq ro zen nemen we 's avonds uit de vazen, rollen ze tamelijk stijf in een krant en plaatsen 3e zoo in een "emmer of kan, die we den geheelen nacht op een goede koele plaats laten staan. Uit een en ander blijkt dus weer dui delijk dat planten en bloeinen ver schillende eischen stellen en vooral, dat we eenige extra moeite moeten willen nemen om zoolang mogelijk van voorjaarskleuren en geuren tij kennen genieten. De meeste bloemen komen het best tot h&^r recht, indien men ze in va zen rangschikt, die wijd zjjn aan den bovenkant" en smaller worden naar den voet. Om de aandacht zoo weinig mogelijk van de bloemen af te leiden, kieze men vazen, die eenvou dig van uitvoering zijnliefst niet be schilderd en evenmin te kleurig. Vooral bowls van glas of aarde- werd „doen" het goed. Gevuld met frissche voorjaarsbloemen brengen zij een vleugje lente in huis. Planten. We moete nooit uit het oog verlie zen, dat planten ook levende wezens zjjn, die alleen goed gedijen als we voor een goede behandeling zorgen. Een vensterbank met bloeiende plan ten, in dit jaargetijde vooral cycla men, primula's, azalea's, camelia's, bolgewassen enz. geven een vriende lijke sfeer. Alle planten moeten zooveel moge lijk op dezelfde plants blijven staan, niet eens hier en dan weer daar Wor den gezet. Ook vergewisse men aich eerst, pt zij wèl of geen zon, weinig of veel water mogen hebben. Tocht eu felle warmte zijn altijd verkeerd. We gieten regelmatig met op kamertem peratuur gebracht water. Om 't stof te verwijderen, dat de poriën kan ver stoppen, sproeien we nu en dan en sponzen, waar dit kan, de bladeren af. Bjj zacht weer kan men de potten op een regenachtigen dag ook buiten zetten Om ze een natuurlijke reini gingsbeurt te geven. Alle planten ade men en hebben dus vanzelfsprekend ook oahoefte aan frissdie lucht. Bij koud, voorjaarsweer zjj men hiermee echter voorzichtig, men late dé bui tenlucht dan niet rechtstreeks 09 de planten inwerken. die op een vensterbank Planten, Levendige kinderen behoeven deze aanmoediging niet; zjj vertellen als zij thuis komen vanzelf wel, wat zij opjiet hart hebben, maar het zjjn de stille en teruggetrokken wezentjes, die de bijzondere aandacht der ouders staan, moeten van tijd tot tijd worden omgedraaid, om te voorkomen, dat z« scheef groeien. Daar ze steeds «aar het licht trekken, kan dit 'namelijk heel gemakkelijk gebeuren. We eeiden het reeds: iedere plant stelt haar eigen eischen, doch in het voorjaar kunnen we bij veie soorten hetzelfde waarnemen, namelijk hei intreden van den nieuwen groei. De winterrust is voorbij en er breekt «en tijd van ontwaken en dikwijls van bloej aan- We moeten hiermee wel ter dege rekening houden; de meest# planten vragen nieuwe aarde, ruime re potten, meer water en mest. Cacteeën, vetplanten en palmen geve men een bescheiden hoeveelheid water, bloeiende planten of planten welke aanstalten maken om te gaan bloeien, krijgen- daarentegen veel meer. Over het algemeen is het beter een plant iets te droog dan te vochtig te houden. In het laatste geval treden heel gauw rotting en verzuring der aarde op, terwijl vele planten een korte droogteperiode wel overleven. Wil men weten of een plant be hoefte heeft aan water, dan tikke men tegen den pot. Geeft dit een helder geluid, dan is het een bewijs, dat de plant te droog staat, een voldóenfi vochtige plant klinkt dof. We mogen hier nog wel even in herinnering brengen, dat het heel verkeerd is, steeds water op het scho teltje onder den pot te laten staan. Een half uur na het begieten giete men het overtollige water weg; daar door wordt het ook mogelijk, dat er aan de onderzijde lucht tot de aarde toetreedt; iets wat van veel belang i" behoeven. Wanneer men de laatste j voor het behouden van gezonde plan categorie niet leert, zich uit te spre ken,zal hun zwijgzaamheid op school parten spelen en zullen zij zich min der bij hun klassegenootjes kunnen aansluiten dan gewenscht is. Dit te voorkomen, kan slechts in het belang van het jongé leven zijn en maakt een zeer belangrijk deel van de taak der ten. En dat is toch immers iets, wat iedere liefhebster graag wil zien, dat haar pleegkinderen goed gedijen en een gezond uiterlijk toonen, waarmee de goede zorgen en de liefde der ver zorgster rijkelijk worden beloond. Bi) een dergelijke behandeling heeft men plezier van zijn kamerplanten en dan opvoeders, doch in hoofdzaak van die zal er ook nooit spijt zijn over de voor der moeder uit. de aanschaffing gemaakte kosten. •Speelscène uit „Op het verkeerde pad". Schouwburg-Bioscoop. MEISJE VOOR DAG EN NACHT. Schouwburg-Bioscoop- Richard Carrington, een rijke, jongs Amerikaan, the zijn land in de Europee - sche golf kampioenschappen vertegen woordigd heeft, komt In New-York terug ln gezelschap van zijn jonge vrouw, een Parljsch studentje, waar hij in Parijs mee getrouwd is zonder zijn familie van zijn voornemen of van het gepleegde feit in kennis te stellen Voor hij de kans krijgt zijn ouders m .-e te deelen, dat hij niet langer vrijgezel is, verneemt hij, dat zijn vader tijdens zoon- liefs afwezigheid ernstige financieele klappen heelt gehad, en nog slechts één uitweg weet: Richard moet zich op staanden voet verloven met Auriel Mars don, een petekind van den schatrijken reeder HowSand, die van plan is drie groote schepen te laten bouwen Als de oude Carrington deze order voor zijn werf kan krijgen, is hij gered en zal hij opnieuw crcdiet kunnen krijgen. Van de zijde van het meisje is alles in orde, want zij is sinds langen tijd verliefd op Richard. Julie, die zich graag van haar goede kant wil toonen, en alles wil doen om de ouders van haar man te helpen, beweegt hem in de comedie toe te stemmen, ter wijl zij zelf, om In Richard's buurt to zijn, een betrekking als dienstmeisje aanneemt in de woning van haar niets vermoedende schoonouders. Auriel zelf brengt 's avonds* het plan van de schijn-verloving Ce berde, want zij ls intusschen verliefd geraakt op'een zekeren Irving, die echter geen genade ln de oogen van haar vader kan vinden Om haar vader zand ln de oogen Ce strooien wil zij zich nu met Richard ver- loveij, totdat haar kans komt om Irving te trouwen. Er wordt afgesproken, dat de verloving na drie weken afgeloopen zal zijn Maar zoo vlot verloopt alles niet en het meisje voor dag en nacht moet heel wat doormaken voor zij inderdaad weer met Richard hereenigd wordt. Het is een kostelijk verhaal waarin Ray MUI and en Olympe Bradman de hoofdrollen vervullen. De twpede hoofdfilm heet „Op het verkeerde pad. Richard Cromwell en Helen Mack spelen de" hoofdrolfbn MOTO OP HET-EILANÖ DER DWERGEN. I? Reünie-Bioscoop. |Ir. Moto/de beroemde japansche detec tive, wint regelmatig aan faam en ver maardheid. Niet alleen dat de regeering der Vrreenigde Staten zijn groote verdiensten erkent en er gaame gebruik van maakt in extra moeilijke gevallen, ook in geheel an dere dan /egeeringskringen heeft men res pect voor den kleinen Aziaat. Zoo bjjv. in het zoo heel aparte wereldje van. boksers en worstelaars heeft men respect voor ihet schijnbaar zoo nietige mannetje, dat kunst grepen kent, welke den zwaarsten athleet machteloos maken. En zoo zien wy hem dan op weg naar Forto Rico, waar Unclë Sam hem verzocht -leeft een onderzoek in te stellen naar den sluikhandel in goedkoope en minderwaar- dige diamant, waardoor de sbong fide markt vergiftigd wordt. En aan boord van het schip doet Moto zich kennen a|s eën spprts- •nan van wien wat te leeren valt, waardoor in het bijzonder één kampioen-zich buiten gewoon aan hem gaat hechten. 5 - Deze bewonderende vriendschap is een feit waarvan Mr. -Moto vervolgens zeer veel nut zal hebben. Hij belandt njl. jn een omgeving, die er by den eersten aanblik wat ongewoon uitziet, maar die achteraf veel gevaarlijker blijkt te zyn dan men zou vermoeden. De overheid berust in een mach- teooze houding en het is hier.tjiet meer of, minder dan een Augiasstal./«Kaar als dan zulk een hercules te voorsé®ï komt, die den stal wil uitmesten, brengt hy uiter aard daarmee zyn leven in 'gevaar en kee- ren alle duistere elemehten zich tegen hem, pogend hem ynsohadWyk te maken. En dan is de aanwezigheid van een kampioen wor stelen wei wat waard. Met alka, wat smokkelhandel «bet, is bet zóó gesteld, dat eenzame, afgelegen en ge vaarlijke streken moeten worden bezocht, wil men de smokkelaars op heeterdaad be trappen. In de moerassen van het eiland leert Moto ondervinden, ihoe gevaarlijk zyn tegenstanders zyn, maar hij weet zijn op dracht tot een goed einde te brengen, zoo1 dat nieuwe lauweren kunnen worden toe gevoegd adn zyn toch overigens reeds zoo talrijke overwinningstropheeën. JONGENSSTAD. Thalia-Theater. Het Thalia-Theater geeft een reprise van „Jongensstad" met Spencer Tracy en Micky Rooney. „Cassidy neemt het in handen", dé tweede hoofdfUm, met William Boyd, Jimmy Ellison en Onslow Stevens, is er een naar het bekende -serie. Het is 'een echte WUd-West film vol spanning. De fUm werd gemaakt naar Clarence El Mulford's roman „Three on the TraU". De régie is vaii Adolf Inkor. Ralph Arthur Roberts overleden. Duitsch auteur en filmkomiek'. De bekende B.erlijnsche tooneelspeler, regisseur en filmkomiek Ralph Arthur Roberts is aan een hartverlamming overleden. Ralph Arthur Roberts Is te Meerane in Saksen geboren. Hij bezocht het gym-, naslum te Dresden en debuteerde als tooneelspeler te Vterbeden. Daarna jvard hij verbonden aan het stedelijk theater te Breslau en vervolgens Ls hij langen tijd te Hamburg in het Thalia-Theater opgetreden. Tijdens den oorlog was Ro berts reserve-officier bij de artillerie; daarna speelde hij te Berlijn, waar hij eerst artistiek leider was van het Komö- dlenhaus en sedert 1928, directeur van een eigen schouwburg in de Behrens- strasse, het theater waar hij den avond voor zijn dood nog is opgetreden. Als filmacteur is Roberts reeds in zwij gende lilms opgetreden, o.a. in „Die tolle Komtess", in „Fürst oder Clown" en tn „Pariserlnnen"; als filmkomiek heeft hij echter zijn grootste successen -behaald in humoristische sprekende films als „Do Ware Jacob", „De Brave Hendrik", „De Spaansche Vlieg" en „De Koene Zwem mer". In den laatsten tijd had hij als filmregisseur ook ernstig werk gedaan: hij regisseerde bijv. de Ufa-film „Spiel mit dem Feuer" met Paul Hörbiger, Trude Marlen en Elga Brink ln de hoofd rollen. De laatste film, waarin Ralph Arthur Roberts ls opgetreden, Is „Meine Tante Delne Tante", die deze week ln Den Haag wordt vertoond en die binnenkort ook ln Amsterdam komt. Hij gaf in deze fUm weer een zijner vermaarde groteske creaties in de rol van baron Von Brede- bosch met naast zich onzen landgenoot Johan Heesters als dék rrooMfkon maef van den baron. feas Hersholt, Amanda Duff en Peter Lom in de nieuwe 20th Century-Foxfilm 0 II. MOTO OP HET EILAND DES DOODS

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 6