Magnetische mijn of torpedo. 'IVR!* Aan het Fransche front. Een op-stelling voor lüchtdoelmitrailleura. DE ONDERGANG VAN DE AMELAND Landarbeiders vinden granaat. Faillissementen. VI aardingen. DH JffEUW* HA View TB j GOUDA worth gedempt. De j bewoner, riaa met vreegd, 1 het demplngewerk vorderen. Zoodra de kwalQk riekende L bodem-eubetantle le ne X «-(Jderd, woedt een toe- H deering gelegd voor de Ë3 nleowe rioleeriag. f YMgffr' j A HET BOMBARDEMENT. Het Engelsche e-e. Barn Hill, nadat het door Dnlteche vliegtuigen bij Engeland. Zuidkant wee gebombardeerd- Vier Opvarenden werden gedood, vijf gewond. Tevergeefe heeft men urenlang gepoogd den brand, die aan boord wae uitgebroken te blnsschen, men la er niet In geelaagd het achlp te behouden. SjÉgmnMt EEN ni'ANLlCH fSCHOOL la het hartje van Den Haag. De kinderen van de dakachool aan den Zn dwal proflfcgen op deze wijze reeds nit van het lentezonnetje. DE GROOTE KLOK Ta» de 81. Serraaskerk te Maastricht heeft men op een betonnen vloer geplaatst, waarop heft 6000 k g. weende gevaarte gedurende den geepaanea lntynationalen toe- stand sal rnsten. EN VORSTELIJKE LANDBOUWER J Prins Olaf, de Noorsche kroonprins, bestuurt self een tractor op de model- boerderij te Bkanfunu een GOUDEN JUBILEUM. Graaf en gravin Macaroni deze titel is het echtpaar Fnaco t Delft door de steden ten verleend herdenken heden, dat sij gedurende 50 Jaar In de end Prinsen stad met han Instrumenten concerteeren. Da Baad voor do Scheepvaart heeft heden middag een onderzoek ingeeteld naar de oorzaak van het vergaan van het t-a. Ameland, dat op 18 Februari JX door een ontploffing werd getroffen on fa gezonden, kort nadat het schip den Nieuwen Waterweg had verlaten op weg naar Nederlandach Indik. De Ameland, metende 4.537 bruto regi sterion en gebouwd In 1930, was eigendom van de N.V. Stoomvaart Maatschappy „Rotterdam", maar voer in charter voor den Rotterdamschen Lloyd om als vrachtsohip op de gewone route tusschen Nederlhnd eiydndië dienst te doen, zonder pas sagiers aan boord. De raad voor de Scheepvaart was als volgt samengesteld: voorzitter prof. mr. B. M. Taverne; secretaris mr. H. B. TjeenkWillink, led,en de heeren A. L. Boeser, J. N. Egmond en C. L. Julsing. Als getuigen waren opgeroepen de kapitein van de Ameland, de heer A. Kokké en de derde machinist, de heer F. Kragt. Gezagvoerder verklaart Kapitein Kokké, die als eerste getuige werd gehoord, deelde méde, dat de lading o.a. in hield een groote hoeveelheid carbid en 66 ton trotyl. Voor het vertrek waren alle 48 opvarenden, onder wie ook Chineezen en Javanen, ln de aloepenrol Ingedeeld. Er waren twee sloepen, elk met een capaciteit van 52 personen, wat achter- af een groot geluk bleek, omdat een der sloepen vernield werd, zoodsg alle 48 opvarenden ln de •enig overgebleven sloep moesten gaan. De kapitein toonde den Raad een foto van de Stukgeslagen sloep, welke, hy een half uur na de ramp zelf heeft genomen, tóen hy met de andere sloep terugkeerde naar het zinkende schip. a De belde sloepen wam, uitgedraaid, de Ame land was voorzien van twee paravanen, die bij het vertrek waren opgetuigd en klaar om te vieren en die by de Maasb ank-boei waren ge vierd. Het Engelsche consulaat te Rotterdam Jiad twee te volgen rputes opgegeven, n.l. over den Westhinder of over den Noordhinder. De kapitein had den voorkeur 'gegeven aan die over den Noordhinder, omdat men dan de beschikking heeft over eep radio-baken. Op het oogenolik van de ontploffing bevond de kapitein zich, geheel gekleed, nog in zijn hut HIJ liep terstond naar'de brug en zette de telegraaf dp stop. De draadlooze Installatie was reeds dadeiyk onbruikbaar. De waterdichte-deur tusschen de tunnelruimte en de machinekamer was niet gesloten en kon toen het water binnenkwam, niet meer worden gesloten. De voorzitter: Men kan niet zeggen, wat er gebeurd zou zyn-. Indien deze deur van tevoren gesloten zou zy n geweest. Kapitein Kokké: Dat kan men wel zeggen, wat er stroomde weliswaar water uit de tunnel ruimte in de machinekamer, maar de machine kamer zelf maakte ook water. Na de ontploffing ging alles cheel rustig en kalm, maar de omstandigheden waren dan ook zeer gunstig, n.l. het was daglicht, het was goed weer en de Montferland voer in de onmiddeliykc nabijheid. Door eenige stooten op de atoomflult werd de aandacht van de Montferland getrok ken. 'Het merkwaardige la, dat dit «chip den zelfden koers voer en dicht voor da Ameland uit, terwyi het toch niet op mynen la gestuit. De drie gewonden, die erernstlg aan toe waren, heeft men van de Montferland ln een lichte sloep van de loodsboot gelegd, en toen ls deze «loep door de loodsboot aan boord gebeschen. De voorzitter: Denkt a aaa een andere oor zaak dan aan een raUn? Kapitein Kokké: Ik heb aieta gvriea dat var. dacht waa, maar een verankerde mijn of een drij vende mUn ia altgeslotes, want die zonden door do paravanea onschadeiyk rijn 'gemaakt. Het zon dan nog een magnetische mijn geweeet kunnen) zyn of een torpedo. Toen de kapitein een uur na de ontploffing aan boord terugkwam, hing daar een aterke carb'.d- gaslucht, zoodat hij niet te lang aan boord durfde blijven. De heer. Julsing: Bestaan er Instructies Inzake, het «luiten van de waterdichte deuren, vooral in deze gevaariyke tyden, zooals bij sofn- mige schepen in geval van mist moet geschieden! Kapitein Kokké: Neen, zy worden wel af an toe geprobeerd. De tunneldeur ging nobit dicht, want om het half uur werd de as gesmeerd. -De heer Julsing: Is het nu zoo'n groot be zwaar', deze deur dicht te houden en er desnoods een mannetje bij te plaatsenf Kapitein Kokké: Een bezwaar ls het wei, maar op het oqgenbllk ls het voorschrift. Ook andere leden stelden nog vragen over het sluiten van do waterdichte tunneldeur en over de plaats, waar het schip door dc ontploffing werd getroffen. De kapitein deelde nog mede, dat de drie ern stig gewonden het op het oogenblik goed maken. De kapitein gaf tevens toe, dat het mogelijk luu zijn geweest, de waterdichte tunneldeur gesloten te houden en er een Chinees als wacht by te plaatsen. In de tnnjielrulmte bevond zich een vluchtgat. De inspecteur-generaal van de scheepvaart, de heer P. S. van 'tHaaff, stelde de vraag, of een uitkijk op de brug een kleine periscoop ter hoogte van het achterschip zou kunnen zien. De kapitein antwoordde hierop bevestigend. De tunneldeur Als tweede getuige werd gehoord de derde ma. chinist F. Kragt, die op het oogenblik van de ont- ploffing wacht Jiad. Hoewel de eerste machinist chef van de wacht was. De waterdichte tuaacben. deur was altyd open en was den dag van het ver. trék nog geprobeerd. Dat gebeurde overigens lederen Zaterdag. Prof. Taverne: Hebt u voor-eigen veiligheid nooit aan het sluiten van die deur gedacht De .machinist; Dat kon altyd nog wel. Op het oogenblik van de ontploffing bevond deze getuige zich la de machinekamer by het aanzetwerk. Hy zag een lichtblauwe damp uit den tunnel komen. Er bevond zich op het oogenblik niemand ln de tunnelruimte. Om het half uur ging een olie. man daarin om de as te smeren. Dat duurde on. geveer 5 minuten. Getuige had de machine atop gezet en was den eersten machinist gaan roepen. Toen was hij naar boven geloopen waar, een dek hooger het handwiel zit om de waterdichte deur te sluiten.Hy had de deur dicht gedraald, maar ge. voeld, dat zy niet heeiemaal meer sloot. Een an dere wyze om de deur te sluiten dan met behulp van dit handwiel waa er niet. Er was op dit oogenblik niemand meer ln de machinekamer en getuige was toen ook verder haar boven geloopen, omdat de hoofdmachinist inmiddelsde uitlaatcirculatie had gesloten. De ma- chinist geloofde niet dat de deur niet meer wilde sluten door het 'binnenkomende water, maar doordat de zaak tengevolge van de ontploffing ontwricht was. Prof. Taverne: Kwam er ook water door de machinekamer binnen? Machinist Kragt: Ja, ter hoogte van de dynamo aan stuurboordzijde. Dit water kon niet van leidingen afkomstig zyn, want die lagen hier niet. maar het spoot door de platen naar binnen. De inspecteur-generaal voor de scheepvaart, de heer P. S. van 't Haaff, achtte het uitgesloten, dat de ramp Is veroorzaakt d®or een ontploffing van binnen uit. Ala de oorzaak een dryvenrte myn zou zyn ge weest, zou de uitwerking van de ontploffingen ge heel anders zyn geweest. Tegen verankerde mynen was de Ameland ge wapend met paravanei, die na afloop van dt ramp nog intact waren. Ook dit achtte «pr. uitge sloten. Biyft dus over dat de ramp la veroorzaakt door een torpedo of een magnetische myn. Gezien wat Inmiddels over dit laatste etrydmiddel la be kend geworden, is het zeer wel mogeiyk, dat hier in de oorzaak moet worden gezocht, vooral omdat het niet nood tg la, dat bet achlp een dergeiyke mjjn raakt om de myn tot ontploffing te brengen. Ook de mogeiykheid van een torpedo la niet alt gesloten, maar niemand heeft lets waargenomen dat op de aanwezigheid van «en duikboot weei, hoewel het weer daarvoor zeer gnnztig was. Omtrent het houden van sloepenrol en het ge sloten houden van waterdichte deuren la Inmid dels een Kon. Besluit verschenen, dat het schepen besluit ln dien zin heeft aangevuld. De Baad zal latar uitspraak doe Arbeiders, die met landwerk in de Haarlemmer meer bezig waren, hebben by den Skjterweg te Hoofddorp een niet ontplofte granaat opgegraven, welke vermoedelijk van luchtdoelgeschut afkom stig ls. Ds militaire autoritei'an hebben het ge vaariyke voorwerp onachadeiyk gemaakt. DB BOTER HEFFING. Het bedrag van de heffing en steunuitkeerlng op boter IA behoudens tusschentydsche wijziging, voor de week van 4 tot 11 April vastgesteld op 80 cent per kg. (onveranderd). Opgegeven dor v. d. Graaf en Co. te Amsterdam. Uitgesproken 2 April: de vennootschap onder de fir ma gebr. v. Resteren, vroeger te Hillegom. thans te Santpoort, gemeente Velsen. -cur. mr. B. W. Stomps, Haarlem; nalatenschap van G. J. v. Resteren, laatste lijk wonende te Hillegom. Haarlemmerstraat 13, cur. mr. B. W. Stomps. Haarlem;J. A. en P. H. v. Resteren, bloembollenkweekers, Santpoort, gemeente Velaeif, Rijksstraatweg 492, cur. mr. -B. W. Stomps, Haarlem. 3 April: A. Uithoven# kapper, .Hilversum, 's Grave- landscheweg 7, cur. mr. A. E. Koefoed, Hilversum; G. J. J. M. Geerdink, wever, Hengelo (Ov.), Dennenbosciv weg 209. cur. mr. H. J. F. ten Cate, Hengelo (Ov.); C. J. H. v. d. Lugt, Soest, timmerman en aannemer, cur. fnr. F. C, Terlingen, Soest; J. v. Leeuwen, veehouder, WoerdeaC KromwUk, cur. mr. A. F. v. d. Bosch, Woer den; N.V. T. P. Baars, aannemersbedrijf, Soest, Bunt- laan 20 cur. mr. W. U. B. Versfelt. Amersfoort; J. M. v. d. Rotte, weduwe vgn G. T. v. Vliet, Soest, Verlengd» Talmalaan, 3a, cur. mr. H. E. Beünke, Amersfoort; H. Groene veld. Utrecht, Laan van Nieuw Guinea 10,'i, brood- ewLjjanketbakker, cur. mr. C. L. Eldering, Utrecht; ChrTTereeniging Buitenzorg, gevestigd t« Soest, Heideweg 52. kan to"or houdende te Zeist, Krulle- laan 25, cur. mr. dr.-M. Tydeman, Amersfoort; H. G. Lbndaal. zonder beroep, Driebergen-Rljssenburg. Eng- weg 93, cur. mr. J. de Graaf, Zeist; mej. de wèduwe M, Klerk», Drunen, Achterompad 111, cur! mr. J. v. Nu, Tlel. Opgeheven wegen» gebrek aan actief: J. M- Waatlnk,"" Haarlem; A. W. G. v. Lith* Den Haag, wijnhandelaar. Vernietigd na verzet! P. P. Dobbc, Haarlem. NedartandKhe VkeeberiJ Almanak. By de N.V. Doraman A Odé', boekhandel ea drukkerij te Vlautiingen le gisteren verschenen de Jaargang 1840 ven de Nederland**» Vtoeche- rij-ebnaaak. Het bekende boekte, dat lederen viaschersman de noodlge gegevens verstrekt, die hl] voor de uitoefening van rijn bedrijf noodig beeft, aai ook an zijn weg wel, vinden. Vooral voor de varende riaachera ia bat aJa ateedr da niet to omberen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 10