Magnetische mijn of torpedo.
'IVR!*
Aan het Fransche front. Een op-stelling voor lüchtdoelmitrailleura.
DE ONDERGANG VAN DE AMELAND
Landarbeiders vinden granaat.
Faillissementen.
VI aardingen.
DH JffEUW* HA View TB
j GOUDA worth gedempt. De
j bewoner, riaa met vreegd,
1 het demplngewerk vorderen.
Zoodra de kwalQk riekende
L bodem-eubetantle le ne
X «-(Jderd, woedt een toe-
H deering gelegd voor de
Ë3 nleowe rioleeriag.
f YMgffr' j
A HET BOMBARDEMENT. Het Engelsche e-e. Barn Hill, nadat het
door Dnlteche vliegtuigen bij Engeland. Zuidkant wee gebombardeerd-
Vier Opvarenden werden gedood, vijf gewond. Tevergeefe heeft men
urenlang gepoogd den brand, die aan boord wae uitgebroken te blnsschen,
men la er niet In geelaagd het achlp te behouden.
SjÉgmnMt
EEN ni'ANLlCH fSCHOOL la het hartje van Den Haag. De kinderen van de dakachool
aan den Zn dwal proflfcgen op deze wijze reeds nit van het lentezonnetje.
DE GROOTE KLOK Ta» de 81. Serraaskerk te
Maastricht heeft men op een betonnen vloer
geplaatst, waarop heft 6000 k g. weende gevaarte
gedurende den geepaanea lntynationalen toe-
stand sal rnsten.
EN VORSTELIJKE LANDBOUWER J
Prins Olaf, de Noorsche kroonprins,
bestuurt self een tractor op de model-
boerderij te Bkanfunu
een GOUDEN JUBILEUM. Graaf en gravin Macaroni deze titel is het echtpaar Fnaco t
Delft door de steden ten verleend herdenken heden, dat sij gedurende 50 Jaar In de end
Prinsen stad met han Instrumenten concerteeren.
Da Baad voor do Scheepvaart heeft heden
middag een onderzoek ingeeteld naar de oorzaak
van het vergaan van het t-a. Ameland, dat op 18
Februari JX door een ontploffing werd getroffen
on fa gezonden, kort nadat het schip den Nieuwen
Waterweg had verlaten op weg naar Nederlandach
Indik.
De Ameland, metende 4.537 bruto regi sterion en
gebouwd In 1930, was eigendom van de N.V.
Stoomvaart Maatschappy „Rotterdam", maar voer
in charter voor den Rotterdamschen Lloyd om
als vrachtsohip op de gewone route tusschen
Nederlhnd eiydndië dienst te doen, zonder pas
sagiers aan boord.
De raad voor de Scheepvaart was als volgt
samengesteld: voorzitter prof. mr. B. M. Taverne;
secretaris mr. H. B. TjeenkWillink, led,en de
heeren A. L. Boeser, J. N. Egmond en C. L.
Julsing.
Als getuigen waren opgeroepen de kapitein van
de Ameland, de heer A. Kokké en de derde
machinist, de heer F. Kragt.
Gezagvoerder verklaart
Kapitein Kokké, die als eerste getuige werd
gehoord, deelde méde, dat de lading o.a. in
hield een groote hoeveelheid carbid en 66 ton
trotyl.
Voor het vertrek waren alle 48 opvarenden,
onder wie ook Chineezen en Javanen, ln de
aloepenrol Ingedeeld. Er waren twee sloepen, elk
met een capaciteit van 52 personen, wat achter-
af een groot geluk bleek, omdat een der sloepen
vernield werd, zoodsg alle 48 opvarenden ln de
•enig overgebleven sloep moesten gaan.
De kapitein toonde den Raad een foto van de
Stukgeslagen sloep, welke, hy een half uur na
de ramp zelf heeft genomen, tóen hy met de
andere sloep terugkeerde naar het zinkende
schip. a
De belde sloepen wam, uitgedraaid, de Ame
land was voorzien van twee paravanen, die bij
het vertrek waren opgetuigd en klaar om te
vieren en die by de Maasb ank-boei waren ge
vierd.
Het Engelsche consulaat te Rotterdam Jiad
twee te volgen rputes opgegeven, n.l. over den
Westhinder of over den Noordhinder. De kapitein
had den voorkeur 'gegeven aan die over den
Noordhinder, omdat men dan de beschikking
heeft over eep radio-baken.
Op het oogenolik van de ontploffing bevond de
kapitein zich, geheel gekleed, nog in zijn hut HIJ
liep terstond naar'de brug en zette de telegraaf
dp stop. De draadlooze Installatie was reeds
dadeiyk onbruikbaar.
De waterdichte-deur tusschen de tunnelruimte
en de machinekamer was niet gesloten en kon
toen het water binnenkwam, niet meer worden
gesloten.
De voorzitter: Men kan niet zeggen, wat er
gebeurd zou zyn-. Indien deze deur van tevoren
gesloten zou zy n geweest.
Kapitein Kokké: Dat kan men wel zeggen,
wat er stroomde weliswaar water uit de tunnel
ruimte in de machinekamer, maar de machine
kamer zelf maakte ook water.
Na de ontploffing ging alles cheel rustig en
kalm, maar de omstandigheden waren dan ook
zeer gunstig, n.l. het was daglicht, het was goed
weer en de Montferland voer in de onmiddeliykc
nabijheid. Door eenige stooten op de atoomflult
werd de aandacht van de Montferland getrok
ken. 'Het merkwaardige la, dat dit «chip den
zelfden koers voer en dicht voor da Ameland uit,
terwyi het toch niet op mynen la gestuit.
De drie gewonden, die erernstlg aan toe waren,
heeft men van de Montferland ln een lichte sloep
van de loodsboot gelegd, en toen ls deze «loep
door de loodsboot aan boord gebeschen.
De voorzitter: Denkt a aaa een andere oor
zaak dan aan een raUn?
Kapitein Kokké: Ik heb aieta gvriea dat var.
dacht waa, maar een verankerde mijn of een drij
vende mUn ia altgeslotes, want die zonden door do
paravanea onschadeiyk rijn 'gemaakt. Het zon
dan nog een magnetische mijn geweeet kunnen)
zyn of een torpedo.
Toen de kapitein een uur na de ontploffing aan
boord terugkwam, hing daar een aterke carb'.d-
gaslucht, zoodat hij niet te lang aan boord durfde
blijven.
De heer. Julsing: Bestaan er Instructies
Inzake, het «luiten van de waterdichte deuren,
vooral in deze gevaariyke tyden, zooals bij sofn-
mige schepen in geval van mist moet geschieden!
Kapitein Kokké: Neen, zy worden wel af an
toe geprobeerd. De tunneldeur ging nobit dicht,
want om het half uur werd de as gesmeerd.
-De heer Julsing: Is het nu zoo'n groot be
zwaar', deze deur dicht te houden en er desnoods
een mannetje bij te plaatsenf
Kapitein Kokké: Een bezwaar ls het wei,
maar op het oqgenbllk ls het voorschrift.
Ook andere leden stelden nog vragen over het
sluiten van do waterdichte tunneldeur en over de
plaats, waar het schip door dc ontploffing werd
getroffen.
De kapitein deelde nog mede, dat de drie ern
stig gewonden het op het oogenblik goed maken.
De kapitein gaf tevens toe, dat het mogelijk luu
zijn geweest, de waterdichte tunneldeur gesloten
te houden en er een Chinees als wacht by te
plaatsen. In de tnnjielrulmte bevond zich een
vluchtgat.
De inspecteur-generaal van de scheepvaart, de
heer P. S. van 'tHaaff, stelde de vraag, of een
uitkijk op de brug een kleine periscoop ter hoogte
van het achterschip zou kunnen zien. De kapitein
antwoordde hierop bevestigend.
De tunneldeur
Als tweede getuige werd gehoord de derde ma.
chinist F. Kragt, die op het oogenblik van de ont-
ploffing wacht Jiad. Hoewel de eerste machinist
chef van de wacht was. De waterdichte tuaacben.
deur was altyd open en was den dag van het ver.
trék nog geprobeerd. Dat gebeurde overigens
lederen Zaterdag.
Prof. Taverne: Hebt u voor-eigen veiligheid
nooit aan het sluiten van die deur gedacht
De .machinist; Dat kon altyd nog wel.
Op het oogenblik van de ontploffing bevond
deze getuige zich la de machinekamer by het
aanzetwerk. Hy zag een lichtblauwe damp uit
den tunnel komen.
Er bevond zich op het oogenblik niemand ln
de tunnelruimte. Om het half uur ging een olie.
man daarin om de as te smeren. Dat duurde on.
geveer 5 minuten. Getuige had de machine atop
gezet en was den eersten machinist gaan roepen.
Toen was hij naar boven geloopen waar, een dek
hooger het handwiel zit om de waterdichte deur
te sluiten.Hy had de deur dicht gedraald, maar ge.
voeld, dat zy niet heeiemaal meer sloot. Een an
dere wyze om de deur te sluiten dan met behulp
van dit handwiel waa er niet.
Er was op dit oogenblik niemand meer ln de
machinekamer en getuige was toen ook verder
haar boven geloopen, omdat de hoofdmachinist
inmiddelsde uitlaatcirculatie had gesloten. De ma-
chinist geloofde niet dat de deur niet meer wilde
sluten door het 'binnenkomende water, maar
doordat de zaak tengevolge van de ontploffing
ontwricht was.
Prof. Taverne: Kwam er ook water door de
machinekamer binnen?
Machinist Kragt: Ja, ter hoogte van de dynamo
aan stuurboordzijde.
Dit water kon niet van leidingen afkomstig zyn,
want die lagen hier niet. maar het spoot door de
platen naar binnen.
De inspecteur-generaal voor de scheepvaart, de
heer P. S. van 't Haaff, achtte het uitgesloten, dat
de ramp Is veroorzaakt d®or een ontploffing van
binnen uit.
Ala de oorzaak een dryvenrte myn zou zyn ge
weest, zou de uitwerking van de ontploffingen ge
heel anders zyn geweest.
Tegen verankerde mynen was de Ameland ge
wapend met paravanei, die na afloop van dt
ramp nog intact waren. Ook dit achtte «pr. uitge
sloten. Biyft dus over dat de ramp la veroorzaakt
door een torpedo of een magnetische myn. Gezien
wat Inmiddels over dit laatste etrydmiddel la be
kend geworden, is het zeer wel mogeiyk, dat hier
in de oorzaak moet worden gezocht, vooral omdat
het niet nood tg la, dat bet achlp een dergeiyke
mjjn raakt om de myn tot ontploffing te brengen.
Ook de mogeiykheid van een torpedo la niet alt
gesloten, maar niemand heeft lets waargenomen
dat op de aanwezigheid van «en duikboot weei,
hoewel het weer daarvoor zeer gnnztig was.
Omtrent het houden van sloepenrol en het ge
sloten houden van waterdichte deuren la Inmid
dels een Kon. Besluit verschenen, dat het schepen
besluit ln dien zin heeft aangevuld.
De Baad zal latar uitspraak doe
Arbeiders, die met landwerk in de Haarlemmer
meer bezig waren, hebben by den Skjterweg te
Hoofddorp een niet ontplofte granaat opgegraven,
welke vermoedelijk van luchtdoelgeschut afkom
stig ls. Ds militaire autoritei'an hebben het ge
vaariyke voorwerp onachadeiyk gemaakt.
DB BOTER HEFFING.
Het bedrag van de heffing en steunuitkeerlng
op boter IA behoudens tusschentydsche wijziging,
voor de week van 4 tot 11 April vastgesteld op 80
cent per kg. (onveranderd).
Opgegeven dor v. d. Graaf en Co. te Amsterdam.
Uitgesproken 2 April: de vennootschap onder de fir
ma gebr. v. Resteren, vroeger te Hillegom. thans te
Santpoort, gemeente Velsen. -cur. mr. B. W. Stomps,
Haarlem; nalatenschap van G. J. v. Resteren, laatste
lijk wonende te Hillegom. Haarlemmerstraat 13, cur.
mr. B. W. Stomps. Haarlem;J. A. en P. H. v. Resteren,
bloembollenkweekers, Santpoort, gemeente Velaeif,
Rijksstraatweg 492, cur. mr. -B. W. Stomps, Haarlem.
3 April: A. Uithoven# kapper, .Hilversum, 's Grave-
landscheweg 7, cur. mr. A. E. Koefoed, Hilversum; G.
J. J. M. Geerdink, wever, Hengelo (Ov.), Dennenbosciv
weg 209. cur. mr. H. J. F. ten Cate, Hengelo (Ov.); C.
J. H. v. d. Lugt, Soest, timmerman en aannemer, cur.
fnr. F. C, Terlingen, Soest; J. v. Leeuwen, veehouder,
WoerdeaC KromwUk, cur. mr. A. F. v. d. Bosch, Woer
den; N.V. T. P. Baars, aannemersbedrijf, Soest, Bunt-
laan 20 cur. mr. W. U. B. Versfelt. Amersfoort; J. M. v.
d. Rotte, weduwe vgn G. T. v. Vliet, Soest, Verlengd»
Talmalaan, 3a, cur. mr. H. E. Beünke, Amersfoort; H.
Groene veld. Utrecht, Laan van Nieuw Guinea 10,'i,
brood- ewLjjanketbakker, cur. mr. C. L. Eldering,
Utrecht; ChrTTereeniging Buitenzorg, gevestigd t«
Soest, Heideweg 52. kan to"or houdende te Zeist, Krulle-
laan 25, cur. mr. dr.-M. Tydeman, Amersfoort; H. G.
Lbndaal. zonder beroep, Driebergen-Rljssenburg. Eng-
weg 93, cur. mr. J. de Graaf, Zeist; mej. de wèduwe M,
Klerk», Drunen, Achterompad 111, cur! mr. J. v. Nu,
Tlel.
Opgeheven wegen» gebrek aan actief: J. M- Waatlnk,""
Haarlem; A. W. G. v. Lith* Den Haag, wijnhandelaar.
Vernietigd na verzet! P. P. Dobbc, Haarlem.
NedartandKhe VkeeberiJ Almanak.
By de N.V. Doraman A Odé', boekhandel ea
drukkerij te Vlautiingen le gisteren verschenen
de Jaargang 1840 ven de Nederland**» Vtoeche-
rij-ebnaaak. Het bekende boekte, dat lederen
viaschersman de noodlge gegevens verstrekt, die
hl] voor de uitoefening van rijn bedrijf noodig
beeft, aai ook an zijn weg wel, vinden. Vooral
voor de varende riaachera ia bat aJa ateedr da
niet to omberen