oe wordt zoo'n teekenfilm gemaakt De gevangenen van het Witte Goud 'ggfe»* De zoutwinning aan de Adriatische Zee BIJ DE FOTOS mmmrntëm La- Dag aan dag vertoeven zij buiten in de salinen, gekleed. In een paar Hn- Zaterdag 6 Aprlt 194» Hechts bovenHetwitte goud wordt in zeilschepen geladen, die het naar elders vervoeren. Links boven: Het ia een kleine wereld, die louter uit kleine vijvers, dammetjes en houten pompen bestaat. Links beneden: Het zout begint „rijp" te worden. Let op het Schoeisel van den man. Rechts beneden. Elke hulpkracht, waarover de arbeider in de salinen kan beschikken, beteekcnt een verhooging der zoutpremies. mnil-wwyrr Kil:.» herfst moeten zij van den vroegen morgen tot den laten avond twee maal zoo hard werken een ander om ook in winter, als er in de sali nen niet wordt gewerkt, te kunnen 1 Dacr aan nen lompen, doorgaans blootvoets of met ptaaifcje» onder de voeten, die de schoenen moeten vervagen. Dag aan dag gaan zij den stand der salinen na zij kennen slechts een verlangen: zon, zon, ascggwani •on beteekent zout. -* Heit zijn wonderlijke mensehen, die in die sailinen werken. Wonderjyk. zooals de geheele streek, waar «y wonen. Het was niet gemukkeiykr toestemming te krijgen voor een bezoek aan de zoutwinnin gen aan de Adriatische Zee. Eertijds z^Jn de Salinen van fefcrië aangelegd door de Ooatebry&ers. die ze ook betheenden. Thans zijn zij Italiaanafth bpzit. Zij staan onder strenge militaire bewaking. Dit feit alleen be wijst hoe belangrijk en waandevpl het Witte Goud pok voor Italië is. «rtfr- Na meermalen besprektogën jÉ^fSefaben gevoerd met de directie van de salinen te' Pirano, kregen wy toestemming het salinengebied te betreden- De ons overhandagde legitimatie van deal koninklijken llat Maanschen salinen-direoteur, opende voor ons* d« poort, doe toegang verleent tot biet aoutparadijs. .Om een vergissing te voorkpnTCTtr^ijaen wij er op, dat het zowtparadijs alles behalve eên paradijs is. Het is een vreemde, zonderlinge, kleurloo^taT den mensch somber stemmende wereld, die zich tKstrekt langs de kust van Istrië van Santa Lucia tot aan San Bartolo. Zoover het oog reikt, liggen de zoutvelden naast de zoutvelden, een eindelooze, eentonige reeks. Het zijn alJemaal vierhoeken. "Er tusschen staan hier en daar in het boomlooze kale landschap de armoedi ge, verweerde huizen, alle één verdieping hoog,'van de salinenarbeiders. Midden in de salinen staan de door den wind scheef gewaaide, wankele houten pampanstallaties, welker linnen zeilen als molenwie ken in de hbogte waaien. Kilometers ver strekken de salinen zich in het vlakke land uit. Smalle dijkjes, die de golven der Adriatisohc Zee tegenhouden, scheiden de salinen van de zee. Het landschap is grijs van kleur. Somber doet deze wereld van louter kleine dijkj^g, kleine vijvers en kleine huisjes aan. Men is hier los van de overige wereld. Zelfs d« wmd heeft er niet het speeloche karakter, dat hen? elders kenmerkt. (Vervolg op pagina 12) Alles, wat de aarde kan voortbrengen, hebben de menschen benut: z|j delven kolen en ertsen. z|J bonen petroleum en naphta. zij graven naar goud en edelateenen. Overal waar op aarde menschen mijn herbaalt zkb steeds hetzelfde spel. Docb niet alleen berooft men den aardbodem van 4e mlch erin bevindende schatten. Ook de zee moet haar •chatting opbrengen aar: de menschen In de eerste plaats het zout, bet wjtte goud. Reeds eeuwen lang wordt het zout uit de zee gewonnen. De arbeidsmetho de, welke men daarbij toepast, is eenvoudig, primitief en reeds vele eeuwen steeds dezelfde gebleven De menschen, cbe ki de salinen werken, zijn niet anders dan gevangenen. Gevangenen in den waren zin dss woords. Gevangenen van het zout. Zes maanden van bat jaar is er voor ben slechte één hoop. één zorg, één gedachte: Z(jne majesteit het zout Zijne majesteit het zout is voor deze menschen al- -adertamd, arbeid, brood. Daarom z|jo zij de slaven van hel Witte Goud Dag aan na week, maand na maand, tot diep In den Zaterdag 6 April 1940 De scenario-conferentie. Schetsen op een groot bord ge- prikt vormen het manuscript-in-beeld, dat den makers in plaats van het gebruikelijke scenario of draaiboek als werkplan dient. De teekenaara spelen hun ge- teekende ecènes zelf voor hun collega's-luisteraars, die -*'hun commentaar geven en nieuwe ideeën aandragen, en. Het model van de postkoets dat in de knutsel-afderling van de Walt Disney'* studio's tot stand kwam, diende den teekenaars, die aan Disney's tweede groote teeken film „Pinocchio" werkten ,tot studie. De koets was tot in ée details afgewerkt, zelfs de lantaarns konden door middel van batterijen in de koets branden,, teneinde bij het teekenen van de rijdende koets bepaalde licht effecten te bestudeertn. Op de tafel ziet men een werk- teekening van de postkoets uit pinocchio". De „animator" aan zijn teekentafel werkt aan den koet zier, een der figuren uit Walt Disney's groote teeken film „Pinocchio". Voor den teekenaar bevindt zich een plastiek van de figuur, die doer een speciale af- deeling vervaardigd wordt en den teekenaars tot lei draad en inspiratie moet dienen bij hun ontwerpen. Het is waarlijk niet voor de eerste maal, dat in 1000 1 gewag wordt gemaakt van den gang van zaken bij een groote teeken film. Wanneer hier edbter toch opnieuw de aan dacht wordt gevraagd voor het tot stand komen van Walt Disney's tweede groote film, Pinocchio, is dit vooral hierom, dat de redactie de beschik king heeft gekregen over een buitengewoon in teressante en instructieve reeks foto's, die den opmerkzamen beschouwer meer omtrent de om standigheden, waaronder aoo"n film wordt ver vaardigd en den geest, waarin de medewerkers ar beiden, mededeelt, dan wel woorden het zouden vermogen. Dus nu gaan wij. voornamelijk aan de hand van plaatjes, zien, hoe Walt Disney Pinocchio maakte. Een groot deel van 't geheim van Wall Disney's succes Hgt in ztfn kunst om in ieder van ons de kinderlijke natuur wakker te roepen. Zoo doet hij in zijn korte filmpjes, zoo deed hij in de eerste ge- teekende hoofdfilm „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen" en zoo zal hij ook in „Pinocchio" de elementaire sentimenten van den toeschouwer doen herleven. Voor de teêkenfilm ligt in dit op zicht nog een onafzienbaar terrein braak. Men komt tot de conclusie, dat de onderwerpen, die hij verfilmde, Walt Disney wel zeer dierbaar moeten zijn geweest, dat bij met die boeken moet z|jn opgegroeid, dat ze hem ontroerd en verbl|Jd moeten hebben, omdat hij de fundamenteele emo ties, die zij oproepen, zoo duidelijk bltfkt te ver staan. Een verkeerde conclusie! Hij had ze nog nooit gelezen! Hij had zelfs nog nooit van „Pinoc chio" gehoord tot kort voor h|j besloot er een groote teekenfilm van te maken. En toen hij het boek las, zag h|j meteen, dat het de uroiverseele beginselen bezat, die hjj in ieder van zjjn films tracht waar te maken. Disney schrijft z|jn ideeën nooit op. Er is noch een scenario ook geen conceptie ervan noch een draaiboek om mee te beginnen. Hij zegt bij voorbeeld eenvoudig: Laten we Pinocchio maken! En dit zet z|jn beste teekenaars aan het lezen van het boek, het maken van duizenden schetsefi. Ideeën voor het uitwerken van bepaalde onderdee- len en vooral het trachten om uit elk karakter een figuur te creëeren. die straks op het witte doek zal leven. De 15 menschen in de afdeeling, waar men zich belast met het nasnuffelen van gegevens, verdie pen zich In een 12000 boeken groote bibliotheek om duistere punten aan het heht te brengen, om afbeeldingen van wahrissohe® en marionetten en krekels te vinden. Let wel, men werkt zonder scenario. Dan komt een algemeene conferentie. Disney be kijkt de Bchetsen (hij maakt er zelf geen), kiest de conceptie van Pinocchio van dezen artist en de visie van dien teekenaar op den koetsier of Geppetto den houtsnijder, maakt ondertusschen kleine veranderingen en oppert voorsteilen. De figuren beginnen te leven. Vervolgens gaat de modeleer-afdeeling aan den slag. boetseerde» en houtsnijders beginnen mo dellen van hout en van klei te vervaardigen naar de geteekende ontwerpen. Deze modellen worden gekleurd en nu beginnen de figuren gestatte ta kr|jgen. Vervolg op pag. IS). De boekerij in de Walt Disney studio's te Hollywood, Meer dan 12.000 boeken, over verschillende onderwerpen en rubrieken zijn toevertrouwd aan de goede zprgen van drie ervaren bibliothecarissen. Dit materiaal staat geheel ter beschikking van de artisten en het studiam personeel, hetzij voor werkzaamheden, lietzij voor ont* Voor boekenwurmen móet een waar dorado zijnl spanning. deze plooit Een kijkje in het archief waar duizenden onder werpen en ook „moppen", komische situaties enz. even nauwkeurig gecatalogiseerd zijn opgeborgen al* da onderwerpen der wetenschappelijke handboeken en encyclopedieën, die er boven staan. Het is misschien niet zoo bekéfUk-dgt in de Amerikaanse/ie filmindustrie de „gags", .deemeppen en dingen, die altijd doen lachen, voor het vulselvan komische films altijd ruimschoots op kaartsystemen enz. bij de hand heef». Welt Dtency illustreert een moment uU de groote teekenfilm „Pinocchio" met zijn welsprekende en altijd rake gebaren (hij ie wat dat betreft een geboren aetevrg tijdeni een scenario-conferentie met zijn sta). -swiit: i-ithr ma„/.mm

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 11