m J h 1 Overzicht en merkwaardigheden van den harren winter 1949 M ë- i ti i Merkwaardigheden Heel Europa rilde DECEMBER m n n 1 - 2.0 j JANUARI M w 9.6 1 n w H B H 9 FEBRUARI 3 n mm m '2$ 1 f. ,r f .^6— Vervolg van pagina 1 Snecuwduincn, door regen en wind grillig vervormdversperden de wegen. agenten pekel tegen de voorruiten van de auto's. De regen ging over in sneeuw en daarmee was het sneeuwruimen weer vergeefs geweest. Met al die narigheid voor het verkeer, voor de menschen, die eiken dag door de koude sneeuw moesten plöetei*ep, was men dolblij toen op Zondag 4 Februari aan den winter een eind scheen te komen. Hoera, het dooit!, het dooit! juichte men, terwijl de loodgieters honderden telefoontjes kragen om lekke leidingen te herstellen. Op de straten vormden zich uitgestrekte moddermeren als gevolg van het smelten van de sneeuw. I« het noorden drong de dooi echter nog niet sterk door. Daar tobde het verkeet weer met onbegaanbare wegen door de sneeuwduinen.<|ie opwaaiden langs het IJsselmeer tot de daken van de schuren. In'het algemeen hield de dooi echter aan en op 7 Februari kwam hot' ijs in den Rijn en de Waal, daP"sedert 21 Januari had vastgezeten, los. Het ijs ging kruien ert bij Megen in de Maas vormde zich epn ijsdam van 2.500.000 kubieke meter inhoud. Zonderongelukken Ls die dam gelukkig gebroken. Dienzelfden dag maakte ook de 27-Jarlge chauffeur O. Stein uit Harlingen een tocht van 120 kllemeter op de schaats over het IJjMmeer van Harlirtgen naar Schellthgvvoude.'* Met bikfjetsgn «reed men over het. Uselmeer—vón Kampen naar IJrk èn de bewoners van Marken vierdejji voor het laatst een bruiloft op het ijs ohi bun trbdittoneeUSlilauierdraafat nog eens te toonep, wa^rvpn men verwachtte wel uit de 'mode soo-giran wanneer Marken door.de inpoldering van de Zuiderzee niet langer eeijéetiand zou zijn. De moeede ijs-Zondag viel weer in het.water door Hchtcn dool, maar de vorst "keerde terugwant in heel Europa heersclite feite koude, in Estland, LitdUen en Letlandsnoteerde men minimum- tem- peratUrrn van 31? graden Celsius en te Moskou selfs van 42 gradfn^Celsius prul er nul. En ook tbrk Nederland werd fmt weer veeI kouder na de zware sneèuwval op 17 Januari. Op ji) januqri werd te Rot' terdad/i de laagst*. dempcrattrkr van deze vorst- periode genoteerd, n.l. 16.4 gr. C., waarmede het record van 12 Februari 1929\werd geëvenaard. Op 22 -Januari vrodr het te Rotterdam overdag zelfs 15 gnUlën Celsius. Toch nam de Gbritichemsche badmeester C. A. Meyer, twy* ië deren dag een b.ad tusschen de ijs- schotsen. den Donderberg, twee Zondagen achter elkaar en men zag ook tientallen ski'ers in de duinen bij Zandvoort, in de Scheveningsche Boschfes. enz. Midden op het ÏJselmeer was er voor Marken een parkeer terrein voor auto's, ipaarvan een druk ge bruik werd gemaakt, op 24 Januari begon een- da ge lij k sche vracht autodienst ovFWi het ÏJselmeer tusschen Urk en Lemmer en kort daarna begon de narigheidVan de sneeuw verstuivingen, waardoorauto's op .den weg itt- sneeuwden en soms onvindbaar werden en zelfs treinen en trams insneeuwden. Een felle oostenwind joeg de sneeuw op hoopen en over ettelijke kilometers lengte waren.de wegen, vooral in het westen van Noord-Brabant,:in Drente, Fries land en Noord-Holland bedekt met sne e uio- duinen van tuee lot vijf meter hoogte soms. De Wegen' waren weer onberijdbaar. In de sneetnrhoo pen liep tusqchen Hoorn en Purinerend tweemaal een trein vast en de hulptrein met militairen kon het doel niet bereiken. Dagenlang heeft die trein gevangen gezetennadat de sneeuw inmiddels door het vriezen een staalharde tjsmassa was geworden. Alle wegen in Noord-Holland waren ah\us met een 20 centimeter dikke- ijslaag bedekt. Honderddnizeiu den visschen stierven door gebrek aan licht en lucht en ook een ontelbaar aantal vogels kwam om het leven doo-r gebrek aan voedsel en uitputting als ge volg van de koude. Op 1 Februari gingen vier man nen te voet over de Waddenzee van de Óroningsche kust tiaar Schiermonnikoog. En was de winter toen af geloopent Dat duchten we. Maar op 8 Februari'zette eerbytieuv>è vorst periode in en nadat er op 12 FebruaH 's avonds weer met een storm achtige bui een laagje sneeuw was gevallen, kwgmen er weer buitengewoon lage temperaturen in ons land voor. In geheel Europa was het trouwens bar koud. Te Stockholm werd 34 graden Celsius yorst genoteerdhetgeen HjS,. j**ar was voorgekomen. Men ging van Zweden te voet, met een slede en zelfs met auto's over he t ij s' naar Denemarken. In de Po-vlakte in Ualië heerschte JO graden vorst en ook ten zuide.li van Rome viel er sneeuw. In Drente en Friesland werden de wegen weer onberijd baar door nieuwen sneeuwval. Qok in Hongarije en Roe menig woed den koude sneeuwstormen en veerig menschen kwamen daar om het leven als gevolg vande koude. Zijn er in ons land tpen geen menschen doodgevroren? Op 30 Januari is te llattem een 78-jarige mftn langs dón weg dood ge vroren gevonden en er- is nog een enkir geval geveest van iemand, die na een ongeluk langs den weg was blijven liggen en dood vroor, maar dat is een uitzondering geweest. Men heeft den kouden winter wonderlijk goed verdragen. De werkloozen kregen extra" margarine, vet, kolen, groente en op 14 Febr. kon men in-een der Nieuwsbladen.lezen: „Al 1s het een soanl>ere en jnoeiiijke tijd voor velen van' de allerarmsten, bij onderzoek blijkt, dat er weinig wer kelijk gebrek wordt geleden en dat in het gros der normale, geval len de voorzieningen en noodvoorzieningen, die de gemeenschap op de een of andere manier treft, voldoende zijn. Men hoort niet van de werkelijk groote en algemeene winter-ellende, waarover in vroegere strenge Winters werd geklahgd. Er waren mefceoben. die bevroren ooren en vingers hadden, maar er zijn geen ernstige gevallen - Vertel u nog eens meer van die merkwaardig- hedeii Pe sneeuwval was zdo hevig 'geweest en de jrneenjta bleef ztm fang Hggpn, dat er in Neder land s ki-wed&trde n werden gehouden op l". Zoo was deze barre winter verdragen nadat men tien Het was een zonderlinge, winter,, want het vroor vua ongekende- economische crisis achter den rug had met. voortdurend meer dan .300.000 werkloozen, wier gezinnen door cie overheid werden gesteund, Bovendien waivn leger en vloot ge mobiliseerd, hetgeen alleen al evenveel kootte .als de ontvangsten van Het Jtijk in een jaar. zelfs als het flink regende. Zoo op 1 Februari toen de regen direct ijzel werd en men auto's zag Yijden met kaarsjes achter de voorruit pm het ijs- laagje» op de ruit voortdurend te ontdooien. Op de drukke-verkeerspunten in de steden wierpen politie- Btreerd van 51- graden Celsius onder nul. In Hongarije kwamen dien dag negen mensehen om het leven van de koude. Heeft het in het noorden van ons land strenger gevroren «fcui in het zuiden? 'j Inderdaad is de vorst in het noorden en oosten van Nederland strenger geweest dan in andere deelen van het land, maar ook Voor Den Helder, VÜssingen en Maastricht was de w inter van 1940 de strengste, die in meer dan 100 jaar was voorgekomen. Alleen de-wlnter van 18291830 was van langer duur geweest, omdjjt de vorst toen al in November was begonnen. De winter had overigens elk record overtroffen. En toon begon op 20 en 21 Februari de dooi obk'langzaam door te zetten. Men snakte naar de lente, want de aanhoudende vórst was'zoo gruwelijk vervelend geworden. De winter duurde zoo vervelend lang. De zigeunerbruiloft op het ij**op 21 Februari te Edam was al geen attractie rn^-r. In dien winter is de elfstedentocht natuurlijk doorgegaan. Ja, maar eerst is op 15 Januari de reeds vastgestelde tocht to6h uitgesteld wegens dooi en op 30 Januari hebben van de on geveer 3000 deelnemers er maar 90 Leeuwarden bereikt, omdat in. den loop van den dag het ijs dik onder de sneeuwverstuivingen kwam te liggen en het daardoor onmogelijk werd schaatsende de finish te bereiken. En wanneer was de vorstperiode nu eigenlijk afgeloopen? Op 22 Februari tras er óveral in het land dooi. De lengte van de vorstperiode is völgcns De Bilt 68 dagen geweest, w.aarvan 43 ijsdagen (waarop de temperatuur ook overdag niet'boven het vries punt kwam) en er zijn 26 dagen geweest, waarop het meer dan 10 graden Celsius heeft Igevrorep. De winter van 1890 had maar 14 van zulke dagen. Tenslotte nog het lijstje van de laagste temperaturen, welke gedurende de \«rst|>ejiode het Rotterdamsche filiaal van het Meteorologisch instituut in I)ó Bik heeft opgctoekcmJ. wr vrachtboot Nijverheid IV werd voor Nijm^pn- dbor -httf kruuoid gekraakt en 'zonk. Maar u hebt nogal eens verteld, *dat het telkens w eer'even dooide? Ja. maar het was toch niet" van' veel beteekenis. En dool beteekendc? meestal' een" andere vorm tan wintemarigheid door bet smelten* van de sneeuw, ijzel, nüst of itks anders. En toen de Vorstperiode twee maanden bad geduurd, had de Bilt toch slechts 6 etmalen genotoerd, waurop het den gcheelen dag dooide. Kr w aren Joen dus yl 55 vorstelagen geweest, waarvan 4b ijsdagen, d w z. dat op die üagun het k\ti£-in den thermdlwter i'Ipg en. nac ht niet btivitfi nul kwam. *J)e ergste cjooi was maar 5 graden en gemiddeld was Wie temperatuur ik die twee maanden 4. gratie m «wider nul. Zpö w»ib er-op 16 •Februari weer ge: ringe dooi overdag. maar diere f .«elfden dag maakten-J1 persoucyi een fiejj^ocht dwars over het' - IJsfftu^or van -Ati«(j tk "anti de f kust van Noord-Holland 'jiaar Stavoren hvcu en terug. Q"l> een. auto met vier pers^rreft 1 \an yert - heer "Ik Blilt&rha -v«?lbfyobt ch z«*n tocht <jen volgepden dag- hut alweter .flink vroor, in *den naehL;van*18 op Pf Februari, vulgd* do#r nTótidep, »w are.n sneeuwval. Opiwruw^,wjjs .M-der- lajTd met e#n v\!t We'cjd'bedekt én oyersc,höenf-h waren allang niet-, nieer /on-ilc;'winkels Je verkrijgen. V Ov\'iaB uhverkocjk..*Het wfts dé achtstt» sneeuwbal in dezen* udn- Te Amsterdam \v*as daarmee in. 1c>pial 44 centimeter sneeuw, dus bijna cejv hallen meter, gevhl- lep. Dj? sneeuw braciit itï* 't noor- •<ien. van het larfil nieuwe koude.* *In Grónlogen vroor het 's nachts Weer elf graden. Kut'ófïa leed ver schrik kcd ijk- Op 19 Februari w erd bi Zweden record koude geregi- ie Dec. -■4.4, 22 Dcc. 6.0 27 Dec. 0.4 XI ,0.6 23 5.8 28 3.4 ts 0.3 1 24 v„ 2.0 1 29 3.0 19 0.0 I it 14 I 31 1.8 20 0.4 26 tt 30 2.4 21 m —.3.6 1 Jan. 1.6 t 12 Jan. —10.2 *23 Jan. -15.- 2 M 8.6 13 v 9.4 24 6.8 3 M 9.6 j 14 9.2 25 x. 7.2 4 15 1.4 26 70 5 II 9 4 16 1.0 27. 3.0 6 9.4 17 —11.2 28 5.8 T - 4.2 18 —11.4 29 t, 7.2 8 0.0 i 19 11.0 29 7-2 9 It 5.- 20 —16.4 30 8.4 10 M —10.- 21 -13.- 31 7.- M 9.8 I. —102 Febr. 6.2 V» Febr. 2.4 16 Febr. 4.- 2 8 4 j 10 9.4 17 n 5.4 - 8.6 1.1 9.2 18 5.2 4 II 7.2 12 •t 10.- 19 2,6 - 5 3.0 .13 M -13.- 20 ii 4.- 41 23 14 It —14 6' 21 3.- 7 1.8* 15 It 22 it Dooi 8 It 2.8 12.2' t _1 L Arreslcden werden i» den sneeuw-winter 1940 weer een populair vervoermiddel. Er werden ook strijden mee gehouden. De ijshut, die wrl^enlang -o.p het Schevctiingsche strand stond. 4. Tal van - r '■J i aj - A Je r# De ingesneeuwde irtan luschen Hoorn tnA Pur merend nadat met de vtUytacmg a$us begonnen. auto's struHddri) op dén weg als gevolg voh -de suftuwverstuivingen. Tot de vaste uitrusting pan een chauffeur behoorde in die dagen een spade om den weg vrij te maken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 9