GEALLIEERDE MIJNEN IN DE NOORSCHE WATEREN Duitsche vloot stoomt op. AAN OSLO. Een jachtkruiser op Waalhaven verongelukt NIEUWSBLAD VOOR GOUDA EN OMSTREKEN van Frankrijk en Engeland Luitenant-vlieger Van Montfoort gedood. Sergeant IAjs gewond. Maandag 8 April 1940 79e Jaargang, No. 20291 De Fransche en de Britsche regeeringen deelen mede, dat zij, in verband met dé houding van Duitse Wand jegens de neutralen en liet verkeer, dat door de Xoorsclie territoriale wateren onderhouden wordt om de blokkade te ontduiken, besloten hebben, zich tegen dit verkeer te verzetten. Daarom zijn. drie zones van de Noorsehe territoriale wateren door het 'leggen van mijnen gevaarlijk voor scheepvaart gemaakt. Van bevoegde zijde wordt vernomen, dat het leggen der mijnen in «Ie Noorsehe wateren vanochtend hij het aanbreken van den dag was beëindigd. Hot is gezamenlijk gedaan door de Fransche en Britsche .vloot. De kans op tegenactie o.a. van de zijde van Duitschland maakt alles ineens weer vol spanning. Uitgekomen vermoedens Oslo terughoudend Scherpe Duitsche tegenmaatregelen De officieele mededeeling 1 De drie zones Bet leggen van britsche mijnen in DE NOORSCHE WATEREN WORDT GENOEMD BEN OORLOGSDAAD TEGEN DE NEUTRALE LANDEN. HET 18 VOLKOMEN DUIDELIJK. DAT ENGELAND EN FRANKRIJK BESLOTEN HEBBEN DE BETEEKEN IS VAN HET WOORD NEUTRALITEIT OPZIJ TE ZETTEN. HET IS INTERESSANT VOOR ONS TE ZIEN. HOE DE NEUTRALEN OP DEZE DADEN ZULLEN REAGEEREN. Opwinding en spanning HOE HET GEBEURDE OP SLAG GEDOOD EEN GEZIENE PERSOONLIJKHEID ONDERZOEK NAAR DE OORZAAK MEVROUW VAN MONTFOORT KRIJGT AUTOONGELUK GOlDSCht COl'BANT Directeur F. Tl ETER Bur. Markt 11. Tri 27 UI Postgiro 484no. Noorsehe of andere schepen onbewust deze ge bieden zouden binnenvaren zal er door Britsche marinevaartulgen worden gepatrouilleerd tot 48 uur na het leggen van de eerste mijn Te Stockholm deed reeds Zaterdagavond het ge rucht de ronde, dat Engeland overwoog mijnen te leggen in de wateren die door de ürtsschepen wor den bevaren. Men was het er echter niet over eens, of deze mijnen binnen of bulten de Noorsehe 1 r- ritoriaie wateren zouden worden gelegd. De Zwrrdsche bladen wezen er Zondag op. dat, wanneer mijne» zonden worden gelegd binnen de Noorsehe wateren, dit ernstige gevolgen ion knnnen hebben voor de bonding van Scandinavia ten aanzien van den oorlog. Het bericht, dat Toonden en Parijs nota'a over handigden. veroorzaakte in de geheelè Zwtedsch» pers groote opwinding. In Zweedsche politieke kringen verluidt, dat de Noorsehe regeering bereid zou zijn (Je verscheping van Zweedsch tjzererta uit Narvik naar Duitsch land te staken, teneinde moeilijkheden met de ge allieerden te voorkomen, maar, zoo Wordt hieraan toegevoegd, deze maatregel zou onmiddellijk het besluit met zicb brengen, de verscheping van ijzererts naar Hiigeland eveneens te staken. Luiea en de andei'e Zweedsche havens aan de Bothnische Golf en de.zuidkust, zullea binnenkort Narvik vervangen voor de verscheping van Ijzer erts naar Duitschland. Luiea voerde tot dusver 2 van de.10 miiiioen ton erts naar'Duitschland uit. De overige 8 millioen ton Werd van Narvik Uit verscheept. Maar dit was de veronderstelling van Stock holm. Oslo kon dat nog niet met zekerheid zeg gen. De Noorsch,e kust met de drie geallieerde mijnen velden voor Narvik, Cftristiansund en kaap Stad. Een uittreksel van de geallieerde nota aan Noorwegen ia vanochtend in de gewone uitzen ding van persberichten van de Noorsehe radio voorgelezen. Er is nog geen officieel commentaar te verkrijgen. Om tien aar ma een gemeenschappelijke bij eenkomst norden gebonden van de rrgeering en de commissie van bnlteniandsche aakea alt het Storting en na deze vergadering werd een offi cieel rnninm ilquf verwacht. intu-M'ben tonnes hiet-offtcieele kringen te Oslo airh zeer teraghoadend. De verklaring van de geallieerden, dat In de Noorsehe ^tateren mijnen gelegd znllrn worden, teneinde de Dnltsebe transporten door deze wn* teren volkomen atop te aetten, wordt te Berlijn beschouwd ala -zeer ernstig en ^buitengewoon gevaarlijk voor de toekomst". Deze xelfde be voegde Dnltsebe kringen verklaarden Natanrlljk is niet precies te zeggen welke tegenmaatregelen Duitschland zal treffen, vooral omdat er nog geen offlcleele Dnitsehe reactie op de Brltsch-Pransehe Terklaring gevolgd Is. maar dnt deze maatregelen leer scherp znllrn a|)a. I* wel zeker. AU» vroegere Dnltsebe verklaringen wijten erop, boe ernstig Duitschland de ontwik kelingen In Bondlaavlë arht. l»e geallieerde regeeringen Kebben Tanochtend over d> radio een verklaring late» omroepen, WnarlB oathaM wordt, dat zij Koorts ege» ervan kennis hebtefc gesteld, dat HJ aieh h»t recht Voorbehoud»», alle maatregelen te nemen, welke noodtg mochten arhten om het Daltschland moeilijk of onmogelijk te maken. In Noorwegen hulpbronnen of larillteMnsi te verkrijgen. De Krtiaehe en Fnnsrhe regeering brhben bestolen, het gebruik van d» territoriale wateven voor het "tvoer vnn contraband» onmogelijk te maken. EU hebben medegedeeld, dat drie steen der Noorsehe territoriale wateren door mijnen ge vaarlijk voor de scheepvaart gemaakt rij» en dat schepen, die dj wateren mochten binnen varen. niks op rtgea risico De Fransch-Britache verklaring, welke van- ochtericl over de radio is omgeroepen, vormt 1 -n inhoud van de nota. welke de geallieerde re- geeringen de vorige week aan de Noorsehe re geering hebben overhandigd. Ter inleiding wordt in de Fransch-Britache mededeeling een schildering gegeven van de Duitsche wijze van oorlogvoering ter zee. Het internationale recht heeft een oorlog voerende steeds het recht toegekend om, tegen over onwettige maatregelen op te treden op een wijze, zooals de toestand verelschte. Een dergelijk optreden wordt dan, op grond van de rechtsschen- dlng door anderen, algemeen als legaal erkend. De geallieerde regeeringen achten zich der halve gerechtigd, de thaatregelen te nemen, welke zij onder de huidige omstandigheden noodig achten. De geallieerde regeeririgen kunnen niet langer een toestand dulden, dank zij welken Duitschland onontbeerlijke grondstoffen voor het voortzetten van den oorlog ontvangt en zich van faciliteiten in Noorwegen verzekert, welke üe geallieerden in een onvoordeelige positie plaatst. De laatsten heb ben daarom de Noorsehe regeering er reeds van in kennis gesteld, dat zij zich het recht voorbj- i houden, die maatregelen te nemen, weike zij nood zakelijk achten om het Duitschland moeilijk of on mogelijk te maken, in Noorwegen de hulpbronnen of faciliteiten te verkrijgen, die uit een oogpunt v*n oorlogvoering in zijn voordeel en in het nat (leei xler geallieerden zouden zijn. /fonslotte wordt de Juiste ligging Opgegeven van cje Noorsehe territoriale wateren, waarin de scheepvaart door de gelegde mijnen gevaarlijk Is. De Britsche mijnenvelden ter hoogte van Noorwegen dekken drie kleine, maar belangrijke gebieden vlak aa* de Noorache kast en bekeer- tchen elk een fjord en eg» juven. <Ufc *tp TM «Ti* bunrt van Bodö en beheerseht den Ingang tot de Vest-fjord en Narvik, vanwaar Dnltaehland het Zweedsche Ijzererts verkreeg. Alle drie ponten Ugge» tea noorden van de voornaamste Enropeeeche scheepvaartroutes. Het inldrlijkste pnnt I» Stadland, aan den In gang vnn de Noord-fjord en lit mijl ten noorden vnn Bergen. Het derde mijnenVeld ligt ter hoogte van j Christlansund, 120 mijl ten noordoosten van Stadland. DAGBLAD ET IN OSLO BKftlf'HT (EN OpK ANDERE BLADEN), DAT EEN DUITSCHE VLOOT MEN GELOOFT IN TOTAAL VIJF TIEN SCHEPEN OMVATTENDE DOOR HET KATTEGAT NAAR HET NOORDEN OPSTOOMT. DE MEESTE SCHEPEN ZIJN DOOR DE GROOTE BELT GEVAREN. DOCH ZES VAAR- Tt'IGEN KOZEN DE OERESUND AIS ROl'TE. BEVOEGDE KRINGEN TE BERLIJN VER- KLAREN VOLGENS UNITED PRESS HET VOL GENDE: Dl'ITSCHLAND WACHT MET IJSKOUDE VASTBERADEN HEID DE GEBEURTENISSEN IN SCANDINAVIë EN HET ZUD.OOSTEN VAN EUROPA AF. HET BEHOUDT ZICH HET RECHT VAN BESLISSING VOOR. Het B.X.B. mtjldt uit Oslo: Het bericht dyer het leggen van mijnen door Engeland en Frankrijk in de Noorsehe wateren heeft bij het Xoèrlche publiek hier en daar een op» een paniek lijkende stemming teweeggebracht, aangezien men vjanihet op.trtden der geallieerden vreest, dat dit Nooijwegen bini.en zeer korten ter mijn in den^oofdbfijzal brengen. Bulletins, extra- edities der ochtendbladen, enz. droegen ertoe bij. den ernst van het oogenblik in htt licht te stel len. In welingelichte politieke kringen, die in contact, staan met het departement van buiten- landsche zaken, is men er verontwaardigd over. dat het Noorsehe publiek de eerste meiedeelin- gen over het leggen der mijnen van den Engel se hen omroep heeft moeten vernemen. Dit was echter dringend noodig om de scheepvaart te waarschuwen tegen het nieuwe gevaar. United Press zegt. dat de nota's, die om zes uur vanmorgen door de gezanten Dormer van Enge land en Dampierre van Frankrijk overhandigd werdén, nog niet in hun geheel in Oslo gepubli ceerd zijn. De secretaris van het ministerie van buitenlandache zaken heeft onmiddellijk minister Koht ingelicht, die de commissie \oor buiten- iendsche zaken uit het kabinet bijeen heeft ge roepen. Er» sterke Britsche r loot macht verhindert Noorwegen te pogen, de mijnenvelden met gewéld te verwijderen. De opwinding en de spanning In Noorwegen zijn zeer groot. In politieke kringen ia men van oordeel, dat de Noorsehe regeering ten spoedigste krachtig zal protesteeren by Enge» lend en Frankrijk. De scheepvaart is geheel ge* desorganlseerd. Drie Dnitsehe schepen, die op weg waren naar Bodö van de laofoten waar zM op vischvangst waren geweest, zijn gedurende den nacht door een Britsch oorlogsschip aangehouden. De schepen werden gedwongen hun koers te wij zigen en zich hutten de archipel te hegeven naar Kjerrfngseiland, waar zl) de haven zijn binnenge lopen. Zware Britsche oorlogsschepen zijn op korten afstand van de Noorsehe knst bij het eiland Bo'l verschenen, maar om halftien vanmorgen stoom den zij ongeveer een kwart mijl uit de kust, waar» na zij gestationeerd bleven naby I.yrodden. Ken Duitsch vrucht schip, dat in den ochtend l.yrodden passeerde, werd door de Fngelschen ongemoeid gelaten. .Men verwachtte dat de beurs ^»n Oslo zeer echerp zou migreren. Voor het vervolg zie men Se blad pagina 4. Men meldt ons uit Rotterdam: Zoiftagtniddag Is op het^TilrgTeld Waalhaven een oajeiak gebeerd, dat hat lev» beeft gekost va» de» U-jarigen reserve eerste luitenant- vlieger H. C. A. van Modtfoort, dl» voor de mobilisatie piloot nas bij de K.L.M. Omstreeks twee anr is een jarhtkrntser. een Fokker-machine ran bet type G I., In de landing verongelukt. De mltrall- lenrschutter, sergeunt A. Lijs, werd gewond. Hjj heelt een nekwervel gebroken. De schade, welke aan het toestel is aangericht, is betrekkelijk gering. Kant alle waarschijnlijk heid naren b(j de laading de wielen geblokkeerd, zoodat het toestel over den kop is geslagen. Nadat een aitgebreid onderzoek was ingesteld, heeft men de machine naar één van de hangars gebracht. Zeer velen zijn getuige geweest van het ongeluk. Op het terras van het hotel zaten tal van vliegers met hun echtgenooten. die genoten van dezen eersten koesterenden lente-Zondag. Er waren eenige machines in de lucht en met belangstelling volgde men de vliegtuigen in hun vlucht. De eerste luitenant Montfoort bestuurde zijn G 1. Bij hem aan boord bevond zich de sergeant Lijs. De vlucht had een volkomen normaal ver loop. Men volgde de landing van het toestel en het zag er naar utt, dat de machine volkomen op normale wijze den grond zou bareiken. Dat is ook inderdaad geschied, maar toen de wielen den grond raakten, gebeurde er iets, dat niet in orde was. De toeschouwers zagen op eenmaal de rem- klappen aan de vleugels op en neer gaan en daar. uit concludeerde men reeds, dat er iets niet tn orde moest zijn. Met zeer groote snelheid was de G 1 geland. Nauwelijks was het landinggestèl op den grond, of daar ging de dubbele staart van de machine omhoog. O* neus sloeg voorover den grond in. Een hevig gekraak volgde, er vlogen stukken van-de machine af en in weinige «ogen blikken sloeg het toestel over den kop. Verblisterd zagen de toeschonwerz wat er ge beerde. Een oogenblik stond men verslagen, maar al spoedig rende men hel veld op, tea rlnde hnlp te verleenen. Brancards en gereedschappen wer den naar het toestel gedragen. Ken dokter werd gewaarschawd. En loen men b|J het toealel kwam. bleek al onmiddellijk, dot luitenant Van Mont. fnnrt om het leven was gekomen. H|j had zM ernstige Inwendige kwrtanrea opgeloope», dat hij op slag moet lijn gedood, De glazen neus van <le G 1 was diep ln den grond gedrongen. De schroeven waren vernield, maar de rest van de machine had betrekkelijk weinig schade opgeloopen. De sergeant Lijs bleek uit de machine te zijn geslingerd en bij zijn val heeft hij een nekwer vel gebroken. Toch heeft het feit, dat hij uit het toestel werd geslingerd naar alle waarschijnlijk heid zijn leven gered. Per ziekenauto la de n\an naar Den Haag overgebracht De berging van het stoffelijk overschot van luitenant Van Montfoort nam gerulmen tijd in beslag. De aarde rond de cabine moest worden verwijderd en dat vergde vrij veel tijd. Zoodra Ken het zwaar verminkte lichaam had gevon den, werd het per brancard naar een van de ge bouwen gebracht. Per auto van den G.G. en G-D. ie h« stoffelijk overschot naar het Ztilderzieken- huis vervoerd en van daar la bet hl den loop van den dag naar de residentie overgebracht. I'ILOOT V.4.V MOXTFOORT. persoonlijkheid, zoowel in militaire kringen als onder zijn collega's van de K.L.M. Nadat de heer Van Montfoort 'de H B S. had afgetoopen ik hij naar Soesterberg gegaan, waar hij tot reserve-officier werd opgeleid. Ongeveer vyf jaar was hij bij de K.L.M. in dienst. Hij behoorde langzamerhand tot de oudste tweede-bestuurders op de indië-lijn en had de bevoegdheid van gezagvoerder voor het Europee- sche luchtverkeer. In normale omstandigheden zou hij binnen afzienbaren tijd tot gezagvoerder op de Indië-route zijn bevorderd. Pas tegen "het einde van 1039 was de heer Van Montfoort on der de waperten geroepen. Omtrent dé oorzaak van het ongeluk heeft men zich nog geen meening gevormd. Het toe stel behalve van de cabine is ook één van de staartvlakken beschadigd zal eerst ter dege «order, onderzocht. Men neemt *an, dat ar geen sprake is van een vliegfout, gezien de groote Bekwabmheid van den piloot. Voor zoo ver op het oogenblik kan worden nagegaan, heeft er iets aan de remmen gehaperd, tengevolge waar van bij de landing de wielen waren geblokkeerd Deskundigen zu'len een nauwgezet onderzoek" insteller. Het ongeluk heeft op het vliegveld groot* van siagenheid teweeg gebracht. Tragisch is dat gisteravond de echtgenoot®1 van luitenant Van Montfoort op den Rijksweg onder Oegstgeest, op korten afstand var. de Post- brug, bij een auto-ongeluk vry ernstig werd ge wond. Tijdens de groote verkeersdrukte, welkt op den Rijksweg heerschte, heeft zich gisteren om streeks halfzes op dezen weg een botsing tus- sthen twee personenauto's voorgedaan. In den éénen «lagen, welke uit de richting Amsterdam kwam. «aren gezeten mevrouw Van Montfoört, een andere dame en een militaire chauffeur, die opdracht had beiden naar Waalhaven te bren. gen. De tegenligger werd bestuurd doprden 47 jarigen heer E. Perez, wiens mede.passagiers waren de heeren E. Kruger en G. Kinabanian. allen uit Amsterdam. Het or,geluk geschiedde op het oogenblik, dat beide auto's een anderén weg wilden passeeren, waarbij de in de richting van de hoofdstad rijdende auto te veel op een der beide voor de andere rijrichting bestemde baan. vakken schijnt te zijn gekomen. Beide Voerlui, gen werden ernstig gehavend. De drie heeren, die op weg naar de hoofdstad waren, kregen al. len vrij ernstige verwondingen, voornamelijk aan het hoofd, waarbij de heeren Perez gn Kru ger bovendien ieder een hersenschudding oplie- pen, Zij zijn naar het Academisch Ziekenhuis te loeiden overgebracht. De heer Kinabanian is in het Diaconessenhuis aldaar ter verpleging opge. nomen. De beide dames kregen alleen eenige snijwon- den door brekend glas. De militair bleef onge deerd. Met een andere auto konden zij de reis spoedig voortzetten. Doordat na het ongeluk uit. gebreide politiemaatregelen werden genomen., ondervond het verkeer ter plaatse géén opont houd. EEK JACHTKRUISi ftf O

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 1