DE ENGELSCHE TACTIEK 1N SCANDINAVE De uitvaart van den Beursbouwmeester. J. F. Staal. Rotterdam-Antwerpen DE AMBULANCE IN FINLAND. voor de Britsche rust op het oogenblik. De bewijzen van deelgerech- tigdheid van de H.A.L. De plechtigheid op de Ooster begraafplaats te Amsterdam. De eerste dagen van menschlievenden arbeid. Geschenk van stationskruiers .aan de Spoorwegen. TWEEDE BLAD PAGINA 4 GOUD-S CSE COURANT VRIJDAG 12 APRIL T940 ImNm t pbllik Uw ruw altt knt, Bn kMft hit hg Uw coacurreat. Broodbezorger onder tramwagen. 20 Meter meegesleurd. De meest effectieve manier om alle aanvoer van Duitsche troepen naar Noorwegen stop te zetten is een Engelsche aanval op de Deensche eilanden. Tevens heeft men dan de poorten tusschen Oost zee en Noordzee in handen. 5,5 BINNENLAND Ongezonde concurrentie leidt tot wederzijdse he schade. f DE BLACK DIAMOND LINES STOPPEN DE DIENSTEN. Teveel moeilijkheden. Begrafenis van luitenant-vlieger H. van Montfoort V»n onzen militeiren medewerker. eiiftenii ki*i De gebeifrtenissen ln Denemerken en Noorwe ten hebben eikeer In snel tempo opgevolgd en het ls nu wel duidelijk gebleken, dat de Duitsche onderneming, hoe bewonderenswaardig ook mili tair-technisch uitgevoerd, eèn waagstuk Is. Dg berichten, die binnenkomen, geven nog teen PleljJk beeld van den toestand, maar het is wel duidelijk waarneembaar, dat de Engelsche trtjdkrachten, zelfs zonder eerst tot veraame- te zijn overgedaan, op de Duitsche vloot, die troepentransportschepen beschermde, zijn af gestormd en dat deze aanval niet zonder succes is geweest. wy hadden reeds uiteengezet, dat de Duitsche vloot niet ln staat Is deze transporten bver zee te beveiligen. Verder hadden alle in open! zee zijnde Engelsche vloot-eenheden opdracht gekregen op de verschillende havens een aanval ln te zetten met het doel de bezetting te verdryven vóór zy ïieh geheel ter verdediging had Ingericht. I Verklaarbare rust. Ea hn verbaast wellicht fle b'etrekkelyke tast, I die er thans heerscht, terwyi uiea ver- wachtte, dat de Engelschen met haa maritieme •vermarkt oaverwyid zouden ingrijpen. Dit na Is a I a t m o g e I U k. wy kannen uit den aard der zeek niet weten Wrelke voorbereidende maatregelen de Engelschen hebben genomen, maar wanneer zy het plan heb ben om een expedltleleger naar Noorwegen tn ■enden, dan kost snlks tijd, omdat de troepen eerst nog ja de transportachepen moeten worden geladen. Men denke zich eens in hoeveel'auto's, karren, menschen, paarden, vechtwagens,munitie, ka nonnen, enz. medegevoerd moeten worden, dan kan men zich een denkbeeld vormen van den tijd, beneodigd voor het laden van zulk een schip, aan genomen, dat het reeds aan de kade ligt en de troepen tfiarschvaardlg zjjn. tiet «preekt verder vanzelf, dat dit convooi door eer aterke vlooteenheden moet worden be- •chermd, welke tevens tot taak hebben het lan- dingspunt ónder vuur te nemen en de vyandelljke batteryen het zwygen óp te leggen. Daarna moet nauwkeurig worden vastgesteld, hoe de landing zal worden uitgevoerd en welks taak alk geland onderdeel, nadat de landing ls gelukt, moet worden opgelegd. Éerat daarna kan hst transport zee kiezen, beschermd- door lichte Strijdkrachten op grooteren afstand en vliegtui gen, alsmede door de zware eenheden yoor het af. •laan van eventueel* aanvallen van kruikera. Deze periode van voorbereiding ie naar onze bescheiden meening gaande. De eerste aanloop wwa een onvoorbereide met „toevallig' ter plaatse aanwezig materieel; de^volgende te verwachten aanval aai zijn met eeq doordacht plan en Vol doende middelen. Aanval op Deenzche eilanden? Nu dokt zich de vraag voor, dia velen zich ze ker zullen hebben gezteld: wat zullen de En gelschen doen? Een antwoord te geven ia moei lijk, omdat in de tydsduur die verloopt tusschen het schrijven van dit artikel en het moment, waarop mendit leest, zeer veel gebeurd kan ■Un. Zijn -de Engelschen ergens geslaagd en heb ben zy successen kunnen boeken, dan zullen »y deze ongetwijfeld uitbuiten. De beschouwin gen, die wy hieronder geven, houden dan ooté1 met dezen factor geen rekening. De bedoeling der Engelschen zal zijn alle troepentransporten met alle macht th beletten, en Oslo te bezettfen. Hieruit volgt logisch, dat deze aanval niet gericht zal zijn ten noorden van Bergen. Naar onze meening ls déze haven de noordelijkste, die voor een aanval op groote schaal ln aanmer king komt Weke ie nn de meeet effectieve wijic om alle ■anvoer van troepen stop te setten? Het ant woord le eenvondlg. En wel: een aanval op do Deenzche ellenden, waarmede dan alle Duitsche treepen In Noorwegen geïsoleerd zijn. Tevens heeft men dan de poorten tnzschen Noordzee en Oostaee in banden. Deze adnvel hen gepaard gaan mat een landing op da Westkust van Jut land. Komen dn Engelschen in het bezit van de Deensche eilanden, dan bedreigen zy recht- atreeks de Duitsche Ooetaee-knet Aan dezen opzet In evenwel een voorwaarde verbonden. Hy moet worden ingezet met een zeer ster ke troepenmacht van ten minste 9 divisies. Men meldt ons uit Rotterdam: Hedenmorgen omstreeks kwart vóór tien werd de 54-jarige broodbezorger C. Boot, wonende Bchommelstraat, toen hij op den Schiedamsche- weg ter hoogte Van het Pompstation plotseling voor tramwagen 529 van lyn 1, heenliep, door dese wagen gegrepen. Hoewel de bestuurder zoo krachtig mogeiyk remde, kon hy niet verhinde ren, dat Boot onder den wagen verdween en on- ongeveer 20 m. werd 'tneegesléutd. Toen de tram wegen tot' stilstand was gebracht, bleek de man onder het achterste deel van d enwagen te lig gen. Eerst nadat deze wee opgevijzeld, kon Boot ujt zyn benarde positie worden bevrijd. Met ern- inwendige kneuzingen werd hy ln het Zie- Daarnaast .moet de Engelsche vloot ln staat zijn elke poging tot ingrepen van de zijde van de Duitsche vloot ln de tyem te smoren. Deze verovering van de Deensche eilanden zou tevens den Engelschen en ongetwyfeld ook den Franschen een basis verschaffen voor alle verdere oorlogshandelingen tegen Duitschland van het Noorden uit. Het uitvaren van de Dtfitsche vloot Uit de zoo genaamde Duitsche Bqcht bij Helgoland, zou dan in hoofdzaak door de Fransche marine moe ten worden bestreden voor zoover deze de han den vrij heeft tegenover Italië. De geschetste on derneming bergt ontegenzeggelijk vele gevaren in zich, maar kan geenszins als roekeloos wor den beschouwd, omdat Engeland de zee be- heerscht en zij levert een maximum rendement. Aannemende, dat de Britsche vloot concen treert by Scape Flow,, verdient het voor alle andere plannen aanbeveling den afstand van deze basis tot het punt van landing zoo kort mo gelijk te maken. Men moet vooral niet n'it het oog verliezen, dat de in open see vertoevende vloot, de dryvcnde besla, vormt van de gelande troepen, die daarop zUn aangewezen voor aan- en afvoer van allerlei oorlogsvoorraden en pereo- neel. Eerst wanneer de h a v e n in handen ia van de Engelschen, kan het lossen op de k a d e geschie den en is deze de vaste basis. De verbinding met het moederland loopt dan wel over zee, maar deze verbinding wordt door de overmachtige Engelsche vloot veilig gesteld. Nu spreekt het vanzelf, dat men den tijdsduur, gedurende welken de vloot een dryvende basis vormt, zoo k o r t m o g e 1 y k zqI maken, omdat de vloot, stil liggende, aan alle gevaren is blootge steld, reden waarom men in beginsel inde buurtvaneenhavenzallanden om deze spoedig ais basis te kunnen inrichten. Dit is dan ook de reden waarom 8e Noorsche havens zoo'n belangrijke rol spelen. Voor deze aanvallen komen dan ln aanmerking: \Bergen, Stavanger, Krlstiansand, Oslo. De havens meer noordeiyk spe len geen rol, omdat deze lever afliggen van het zwaartepunt Oslo en hun bezit geen Ingrijpen den invloed kan uitoefenen op het optreden der Duitschers. De baal of fjord van Oslo is t e s m a 1 om het vrijelijk opereeren van groote oorlogsschepen toe te staan. Het nadeel van een landing by Stavanger of (en) Krlstiansand is, dat de gelande troepen zich op een «chiereiland bevinden en hun op- marsch gemakkelijk kan worden belet wanneer de Duitschers de lyn OsloBergen innemen. Toen het in 1933 de Holland Amerikalijn slecht ging, en slechts nieuw kapitaal de maatschappij nieuw leven heeft kunnen inblazen, hebben de aandeel- eh obligatiehouders een groot gedeelte van hun financieel» rechten moeten prijsgeven. Verder waren er nog bezitters van bewyzen van deelgerechtlgheidspapiereo, die by de oprichting van de N.V. aan dé oprichters recht gaven op IQ procent van de overwinst, welk bedrag enke le laren later werd gehalveerd. Tengfvolge van de reorganisatie van de maat. schappij werden in 1933 de statuten gewijzigd en ook de houders van bewijzen van deelgerechttg- heid moesten een veer laten. In den vervolge zou hun slecht» 1 procent van de over nat worden uitgekeerd. De houders van deze papieren gingen met deze regeling evenwel niet accoord en etelden zich op het standpunt, dat ze met de statutenwijziging niets te maken hadden, zoodat ze meenden recht te hebben op het oude percentage super-dividend, n.l. 5 En hoewel er nog in het geheel geen overwinst was gemaakt, maakten zij een proef proces voor de Rotterdamsche Rechtbank aan hangig om een principieele uitspraak uit te lokken. De Holland-Amerika Lijn beriep zich .ln de eerste plaats op de arbitrage-clausule, doch dat verweer werd verworpen. Toch besliste de Rotter damsche Rechtbank niet over deza zaak zelvt. Het college overwoog, dat, waar er nog geen over winst waa gemaakt, voor den elscher elk belang by de zaak ontbrak. Hat gerechtshof te 'sOravenhage heeft ln hoog er beroep het ivonnla van da Rotterdamsche Rechtbank vernietigd en de honden van be. wijzen van deelgertcmlgheld In het geiyk gesteld. Ten aanzien van hej declaratoir vonnis over woog dit ooilege, dat er tusschen partyen een geschil ls ln den ain Van art. 2 van de Wet op de Rechterlijke Organisatie en de primaire vordering van den eischer in hooger beroep ontvankeiyk is. Voorts overwoog het Hof, dat de grondslag van het recht van de bewijzen van deelgerechtlgheid van contractueelen aard ls, door de H.A.L. ver leend aan de oprichters en in de statuten ver meld, en een vennootschap door wyziging van haar atatuten nimmer eenzijdig een derde diens contractueel recht vermag te ontnemen, doch wal een recht van de vennootschap prijsgeven (i.c. da arbitrale clausule). Hat Hof verklaarde voor recht- a, dat de bjj dagvaarding genoemde wyziging ln de statuten der geen nadeel kan toe brengen aan de rechten van appellant, nis eigenaar van het bewijs van deelgerechtlgheid. dat da eigenaar ran hat bewijs vaa deelge rechtlgheid recht aal hebben van da N.V. ta vorderen da betaling van 1/1430 van 3 van da In bet hatdlg of In «enig ander toekomend boekjaar door do H.A.L. to makea wlast Dese uitspraak ward alt voerbaar bi) voorraad var. - s -vak Ben zonnestraal bescheen op deze overigens zoo triesten Vrydag de talrijke aanwezigen die :n de aula van de Nieuwe Oosterbegraefplaats te Amsterdam de laatste eer kwamen bewijzen aan architect J. F. Staal. Terwyi de organist Han Hoogewoud het ko. raai ,Wer Ijat dlch so goschlagenuit de Mat- thaus Passion vah Bach inzette, schaarden de ve le belangstellenden zich rond de baar waarop vt. 1» bloemstukken lagen. Onder de aanwezigen merkten wij zeer vele ar. chitecten op, o.a. ir. W. A. de Graaf, directeur van Publieke Werken te Amsterdam en voorzitter van de Schoonheidscommissie die het gemeente, besuur der hoofdstad vertegenwoordigde; den oud-gemeente-architect te Amsterdam A Huls. hof; prof. dr. W. v. d. Pluym en prof. dr. P. H, v. Moerkerken namens de Rijksacademie voor Beel dende Kunsten; ir. M. H. Tjaden, directeur van het Gemeentelijk Bouw. en Wonrigtoezlcht te Amsterdam: ir. H. J. Brusse namens de Vereen. Opbouw te Rotterdam; lr. P. Vorkink; »ir K. L. Symons; de architecten H. Th. VVijde- veld; J. Rutgers; W. A. Dudok; H. P. Merkel- bach; lr. J. de Bie Leuveling Tjeenk, J. Harde- veld; J. Baander! en voorts ir. A. Plate namens l\et Beursbestuur en P. Penn, secretaris van de N.V. Beurs van Koophandel te Rotterdam; archi. tect M. Meyer; de beeldhouwer Hildo Krop; de administrateur van de Stadsschouwburg te Am sterdam J. Bendien; mevr. mr. H. van Dam van Isselt, referendaris van de afd. Kunstzaken te Amsterdam; Paul Huf en tal van andere belang stellenden. Terwyi de organist het Largo uit het concert voor twee violen ln d mineur van Bach speelde, trad de familie de aula bfnnen. Als eerste spreker voerde het woord de heer B. T. Boeyinga, voorz. van de Mij. tot Bevorde ring van Bouwkunst, Bond van Nederlandsche architecten. Hij uitte zijn droefenis over het fiet, dat een geacht collega en voortreffeiyk mensch vry on verwacht van ons i« heengegaan. Staal was een fiere mannelijke persoonlykheid van groot for maat en groote geestelijke standing, een bouw meester van ongemeene begaafdheid, maar ook een vriend en raadsman voor velen, die hem noo- de zullen missenvHet kleine getal van degenen, die ons wat te zeggen hebben in dezen zoekenden en tastenden tijd, van degenen van wie wat uitgaat, ia weer met één verminderd. Beter, dan met ge sproken woorden aan deze baar, aldus de heer Boeijinga, hopen wij zijn beteekenis ln onze ge schriften van den B.X.A. te belichten. Als symbool van de eerbiedige hulde, die zijn collega's hem toedroegen, zullen verscheidene hunner hem straks naar de groeve dragen. Zeer- bewogen nam spr. van den heer Staal af scheid met de woorden: „Frits, ruet in vrede". Als tweede spreker trad namens het Gemeente bestuur Van Amsterdam en de Schoonheidscom missie aldaar naar voren ir. W. A. de Graaf, di recteur van Gemeentewerker die Staal één van de beste leden van de Schoonheidscommissie en één van de eerst» architecten ln den lande noemde. Hij nam van den eersten tijd af deel aan het moeilijke schoonheidstoezicht en meermalen heeft de commissie op schitterende w-yze van zijn inzicht als "man van gezag kunnen profi. teeren en er daardoor voor gezorgd, dat de bes. te menschen op" de beste plaatsen kwamen. Staal liet zich nooit denigreerend" uit over andere collega's en poogde zoo objectief moge. ïyk zyn uiteraard op subjectief inzicht berus tende uitspraken te vormen. Schrage mevrouw Staal in dezen droeven tijd de gedachte, aldus spr., dat haar man niet alleen geacht werd o zijn kwaliteiten, maar ook bemind werd om de charme van zyn per. soonlijkheidi Ir. A. Plate, uit Rotterdam, bracht een laat- sten groet met een woord van dankbaarheid als voorzitter van den Raad van Beheer van de Rotterdamsche Beurs voor het ontzagiyke werk, door Staal tot stand gebracht en door hem zelf zijn levenswerk genoemd. Te berusten hebben wij erin, zeide spr., dat strak» da Beur» zonder hem zal worden geopend. Halfstok hangt sedert »yn heerigaan de drie. kleur aan den groenen, slanken toren op den Coolsingel en het werk staat vandaag een uur lang stop. Dit is een bescheiden hulde, maar het biyvende monument aan den Coolsingel ls een troost by het heengaan Van den charman- ten mensch, die zoo voornaam zijn plannen kon verdedigen. Hy verklaard» altijd, geen redenaar ta zijn, maar kende de kracht van zyn eigen woorden niet, als hij zk;h warm maakte voor »yn wel doordachte plantten. De heer Plate legde de belofte af namen» den Raad van Beheer, dat alle» gedaan zal worden om liet gvootsche bouwwerk in zijn geest te vol tooien. Hierna voerde het woord namens de architec- tenvereenlging „Architecture et Amicitia" architect Wieger E. Bruin, die het een zwaar afscheid noemde bij deze uitzonderlijke figuur, die van jongs af aan tot den dag van zijn dood lid van „Architecture et Amicitia" is geweest, ook secre taris en redacteur van het orgaan van het ge nootschap. Zijn briljante artikelen met |HÉ|teiy- ken humor gekruid zullen blijven leven eirwaren ongeëvenaard. Staal was strijdbaar voor het recht der archi tecten en bouwde zeker aan de ontwerpen van de bouwkunst door "vele phasen heen. Zijn wer ken waren preegnante uitingen. WIJ betreuren Je heengaan Staal, aldua de heer Bruin, en kun nen Je niet meer ter gelegenheid van het 17e luatrum van ons genootschap het eerelidmaat- achap aanbieden, maar voor ona zul je blijven leven ala één van de grootste leden die wij had den. Namens het beetuur van „De Joodsche Invalide" voelde mr. M. Levie uit Groningen zloh gedron gen, in enkele woorden uiting te geven aan de droefheid, welke ook in deze kringen ln deze da gen gevoeld wordt Het Boek der Boeken, aldus apr., begint met het acheppingeyerhaal en" zegt dat op,den «even- den dag de mensch geschapen werd en Gód den mensch door den neu» den levensadem inblies. Ook Staal bezat goddelijke gave om in hét schijn baar voor ons niets iykende Vorm en gestalte te brengen, bouwwerken, die een sieraad voor het oog zijn. Het bestuur van „De Joodsche Invalide" is dankbaar hem op tyn weg te hebben ontmoet die met zoo zuiver aanvoelen van de sfeer van een gebouw als voor de Joodsche invaliden op den hoek van het Weeaperplein en de Nieuwe Achter gracht te Amsterdam, zijn schepping, bet nieuwe gesticht van „De Joodsche Invalide" heeft doen verrljien. Ook als mensch bezat Staal goddelijke gaven Mr. Levie nam afscheid vgn hét stoffelijk hulsel en verklaarde, niet te behoeven zeggen, dat Staal niet zal worden vergeten. Namens alle medewerkenden van het bureau van den heerStaal voerde vervolgens architect H. T. Weymer het wójwd, éis gewaagde van de tttaemmdA tanr^MUfing. tu» schen Staal tn zyn msdswerkere heeft bestaan, waarna de heer J. L. Tates, hoofdopzichter by den Rotterdamschen Beursbouw. verklaarde, dat Staal geestelijk by allen, die by het bouwwerk be trokken zijn. zal biyven, voortbestaan en dat zy zich voorgenomen hebben, Staals laatste schep- ping ln zijn geest ts zuilen voleindigen. Tenslotte spraken nog persooniyke woorden van afscheid als vriend architect Herman Baan- ders en dr. J. Fischer, waarna het orgel uit Can tate 139 van Bach de aria „Ea 1st volbracht" speelde. Daarop volgde, terwijl de baar langzaam de' aula werd uitgedragen door de collega's van den architect, het slotkoor uit de Matthius-Pasaion. De achrynende klank van het slotaccoord ver vaagde in den puren lentemiddag. Aan de groeve heeft'tenslotte de soon van Staal zeer bewogen dank gebracht voor alle hulde, z'n grooteh vader gebracht. - Op de gisteren in Bredn gebonden BelgiX-dng hebben nog het woord gevoerd de heeren Ch. Stulemeyer, voorzitter van de R.K. werkgevers- vereeniging in het diocees Bredn en H. F. Kersten, onder-voorzitter van de Kamer vnn Koophandel te Rotterdam. De heer H. F. Kersten vestigde na de rede van mr. L. Delwaide uit Antwerpen de aandacht op de positie van Rotterdam als havenstad. Bij het zoeken naar een degelijken en doelmatigen grond slag voor een onderlinge samenwerking van de Beigische en de Nederlandsche havens zullen wy voor alles moeten speuren naar ai wat ons bindt en niet wat ons scheidt, aldus spr. -Binden doet ons het gemeenschappeiyk belang van het groote havencomplex aan de Noordzee, het knooppunt ln de groote verkeerswegen tus schen oost en west en tusschen zuid en noord, dat in normale tijden dienst doet als in- en uit- valspoort voor den nationalen handel met overzee en voor dien van een dichtbevolkt en indiustrieei hoog ontwikkeld achterland. Nederland en België dienen zich ervan bewust te zijn, dat het ware heil van onze havens steeds zal liggen in een her stel van den vrijen internationalen goederenruil langs de oude wegen aan de N'óferdzee, die daar toe economisch, geographlseh en historisch zijn gangewezen. Men zal xich la de havens vaa belde Iandea dienen te ontbonden van ongezonde concurrentie, die slechts kan lelden tot wederztjdsrhe schade, zonder voor een der partijen werkelijk voordeel te brengen. Het Brusselsche accoord heeft er toe geleld, dat een gemengde commissie ia ingesteld, die tot teak heeft de door de overheid vastgestelde hef fingen en retributies in de havens naar elkaar toe te werken. De arbeid van deze commissie maakt bevredigend voortgang, hoewel het vraag stuk allesbehalve eenvoudig is, omdat de elemen ten, die de. tariefpolitiek bepalen, in iedere haven verschillend zijn en door de afwijzende geaard heid van de haven en door het verschil ln exploi tatievorm, die in Antwerpen meer overheidsbe- dryf ia dan te Rotterdam. in den doorvoer van centraal Europa concur- reeren de Belgische, Nederlandsche, Duitache, Fransche, Italiaansche en andere havens. Wij lul len moeten deelnemen aan deze mededinging, of wij schakelen ons uit. Voor Rotterdam vooral be staat hier geen keus. De doorvoer is er overheer- schend en vormt in normale tyden 70 van het geheele verkeer. Rotterdam staat of valt met het traaaltoverkeer, dat ook rijn stempel heelt gedrnkt op de Inrichting en uitrusting van rijn havens en op den aard van zijn verbindingen met overzee. Rotterdam wil tamenwerken. Men meene nn niet, aldns besloot de heer Ker sten, dat men ta Rotterdam ntwyzend roa staan tegenover het IJveren voor een economische sa menwerking met België en Lnxembnrg. Van gen acht*- harte erkent men <fte noodzakelijkheid, dat in den beschamenden toestand, waarin de wereld Is geraakt, belde volkeren geschikte wegen 'Moe ten zoeken om elkaar wederkeerig economisch by te staan en In de belderaUdsche moeUykhede» doeltreffend te onderetennen. Ieder reëel vooretel, dat kan bijdragen tot de bereiking van dit doel, kan by voorbaat rekenen op de oprechte sympa thie van het Rotterdamsche bedrijfsleren, De Black Diamond IJ nee, die reeds M jaar ge regelde dieasten van Botterdam op Noord Ameri ka ondttaouden, hebben besloten tot bet tydelUk stopzetten van 'deze dieneten. Zij hebben echter het voornemen tot herrating over te gaan, zoodra de omaaadigheden dit weer mogelijk maken. Kort na het uitbreken va" den oorlog waa dese reederij verplicht haar schepen, tengevolge van de afkondiging van de Amerikaanache neutrali- teitswet, terug te trekken. De reederij nam toen maatregelen om de diensten voort ta setten met neutrale schepen, die niet onder de Amerikaan- sche vlag voeren. Op deze wijze slaagde «IJ erin geruimen tyd den handel te voorzien van scheepe- rulmte. De moeiiykheden, hieraan verbonden, namen echer steeds toe en het werd steeds min der mogeiyk eenlgermate betrouwbare dleneten te onderhouden. De steeds grooter wordende Gistermiddag la op de begraafplaats Zorgvlled te Amsterdam het stoffeiyk overschot van den bjj het vliegongeluk "op Waalhaven om het leven ge komen reserve-eerete luitenant-vlieger H. C. A. van Montfoort met militaire eer ten grave ge dragen. De stoet werd tijdens den gang door da hoofdstad het slachtoffer lag opgebaard ln zyn woning te Badhoevedorp, waar by ala K.L.M.- piloot jarenlang had gewoond -A geëscorteerd door bereden politie. Aan de lijkauto vooraf gin gen zes tamboers en horenblszers, de trommels omfloerst, en het vuurpeleton onder Commando van kapitein A. Graaf, die met getrokken sabel voorop liep; echter de auto Hepen vier collega's van den omgekomene, die als slippendragers fun geerden, twaalf onderofficieren, die de baar ten grave zouden dragen, en, na de volgauto's hon derd man troepen. In de aula op de begraafplaats werd de kist op gebaard en bedekt met de Nederlandsche drie kleur, witte lelies en seringen; er waren o.a. kran sen van het regiment van den óverledene, van de K.L.M. en van de "Ned. vliegtulgenfabriek Fokker. Rond de baar stelde zich een eerewacht vnn offi cieren op. Majoor H. G. van Voorthulxen sprak een woord van afscheid. Hy roemde de ver diensten van wijlen luitenant Van Montfoort als militair en burgerlijk vlieger en noemde hem een voortreffeUjken kameraad, die. de harten van zijn collega's had veroverd. „Ik dank u voor uw plichts betrachting, tot weerzienszoo besloot spr. zijn rede. De heer AP1 e m a ndirecteur van de K.L.M., zeide, dat de overledene zeker een Van da steunpilaren van de K.L.M. zou zijn geworden, •als de dood hem niet zoo vroeg had weggerukt. Spr. sprak woorden van dank voor de groot» werkkracht en ij ver, dig hij in dienst van de K.L.M. had betoond. Eén van de intieme vrienden van den over ledene, de heer JKramer, waa de laatst» spreker. Hij roemde Ven Montfoórts gaaf en oprecht karakter en zijn plichtsbesef. Na dit laatste afscheidswoord droegen de onderofficieren d# kist tyn grave; de luitenants Abspoel, Kuipen, Anceaux en Snitselaars de laatste twee zijn eveneens K.L.M..piloten fungeerden als slippendragers. Bij de groeve hadden de - schappen, die in dert stoet waren meegekomen, een eerewacht gevormd. Toen de kist was ge daald, loste het vuurpeleton een salvo over de groeve. Door de stilte, die daarna viel, ronkten in de verte vliegtuigen. Onder de talrijke aanwezigen waren o.a. de garnizoenscommandant te Amsterdam overste J. W. Bosijk, die den minister van Defensie ver. tegenwoordigde; 'kapitein H. L. G. Lambert van de Luchtvaartafdeeling; de rijksinspecteur voor den Luchtvaartdienst de heer A. P. Dekker; dg havenmeester van het vliegveld Waalhaven, de heer A. C. Tolk; de waarnemende chef van den vliegdlenst van de K.L.M., de heer Fuchs; de vertegenwoordiger der Fokkerfabrieken de heer E. Smits en vel# luitenants-vliegers en pi loten van de K.L.M. Het Nederlandsche Roode Kruis deelt mede, dat uit de rapporten van den leider der Nederlandsche ambulance in Finland, den heer F. H. Meihulzen, blijkt dat de ambulance op 1 April ln de sport- school te Vierumaekl het wer'; heeft aangevangen. Op dien dag werd de operatiekamer ingewijd met 2 operaties, terwijl ln de röatgenkamer de eerste 6 foto's werden gemaakt. Op 2 April werden 6 patiënten geopereerd en 8 foto's gemaakt. Op 3 Apr.l nog weer meer foto'a en 8 operaties. De ambilla tce werkt met haar ge heele eigen chirurgische en medische uitrusting, welke darfk zij de goede verpakking ln volkomen ongeschonden staat na het moeizame transport per vliegtuig, schip en sjioor en vrachtauto ia aan gekomen. De ambulance heeft sedert 8 April hët geheele ziekenhuis, wat de zorg voor de patiënten betreft, overgenomen. Op 2 en 3 April werden ongeveer 80 herstelden of vrywel herstelden geëvacueerd, zoodat de Ne derlandsche ambulance met 180 patiënten ls be gonnen. Verder werden op 4 April uit het militair hospitaal 80 deels ernstige ge allen toegezenden, terwijl er op 5 April nog eenige zouden komen. Met de 30 eigen leden, beschikt de ambulance' over 1 Finsche hoofdverpleegster en 16 Finsche ver pleegsters, van wie de meesten Duitsch spreken, verder over 7 Lotta's, die op school Duitsch leer den. De Nederlandsche zusters leeren heel ijverig het zoo moeilijke Finsch, zoodat zij zich vermoede- lijk spoedig zonder tolk zullen kunnen redden. De uitstekende flitrusting van de Nederlandsche Roode Kruis-ambulance wordt zeer gewaardeerd. Alle nieuw aankomende patiënten betasten en be voelen vol belangstellende bewondering de flanel len pyama't en wollen dekens, die op hun bed liggen. ln het seinhui» op het tweede perron van hat station Haarlem la gisteren een tegeltableau ont huld, dat de Nederlandsche stationskruier» ter gelegenheid van het eeuwfeest der Spoorwegen aan de directie hebben aangeboden. Het tableau etelt voor een kruier, dia ln de hand en aan een riem een koffer draagt. Het werd ontworpen door den heer J. Gldding en ge bakken door de firma Go xie wagen te Gouda. De officieel* overdracht geschiedde door den heer K. L. Haraveld uit Den Haag namen» het comité van aanbieding. Namen» de directie der Nedenlandsohe Spoorwegen aanvaardde lr. W. J. Berden!» van Berlekotn, hoofdinspecteur te Am sterdam, het geschenk, waaraan ongeveer 200 kruiers van veertig station* hebben bijgedragen. THEE EK BEN HALF JAAR VOOR CHANTAGE. Gisteren behandelde de redsach# rechtbank een zaak tegen den 28-Jarigen winkelbediende A. J. V. uit Rotterdam, die in Mei 1938 een Ingezetene uit Bergen op Zóem een bedrag van drie A vier duizend gulden soa hebben afgeperst. In Janua- -rl werd dese verdacht# door ca Rotterdamacha schaareclite aan passènd^ scheep»ruimte, het op- politie gearresteerd en ln afwachting van zjjn onthoud, waaraan deze achepen blootztonden en, 'itraf ln het huis van bewaring Ingesloten De de zeer gestegen charterhuur hebben het dt rechtbank veroordeelde hem conform den elach Black Diamond Lines thans onmogelijk geraadkt van den officier van Justitie wi„enycafdreiging op deze wijze verder te gaan.- In den loop van en valachheld ia geschrifte Jot een gevanganla- dese maand zullen de laatste twee schepen aan straf san twe* Jaar «O aaa maanden met «Nry JjMr haar da Verrawgd» Staterf nrtrdoink van den. tjjd ln vecMlooplg» ha ttttMis éejif diistttt,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1940 | | pagina 10