DE ENGELSCHE TACTIEK
1N SCANDINAVE
De uitvaart van den Beursbouwmeester.
J. F. Staal.
Rotterdam-Antwerpen
DE AMBULANCE
IN FINLAND.
voor de Britsche rust
op het oogenblik.
De bewijzen van deelgerech-
tigdheid van de H.A.L.
De plechtigheid op de Ooster
begraafplaats te Amsterdam.
De eerste dagen van
menschlievenden arbeid.
Geschenk van stationskruiers
.aan de Spoorwegen.
TWEEDE BLAD PAGINA 4
GOUD-S CSE COURANT
VRIJDAG 12 APRIL T940
ImNm t pbllik Uw ruw altt knt,
Bn kMft hit hg Uw coacurreat.
Broodbezorger onder tramwagen.
20 Meter meegesleurd.
De meest effectieve manier om
alle aanvoer van Duitsche troepen
naar Noorwegen stop te zetten
is een Engelsche aanval op de
Deensche eilanden. Tevens heeft
men dan de poorten tusschen Oost
zee en Noordzee in handen.
5,5
BINNENLAND
Ongezonde concurrentie leidt
tot wederzijdse he schade.
f
DE BLACK DIAMOND LINES
STOPPEN DE DIENSTEN.
Teveel moeilijkheden.
Begrafenis van luitenant-vlieger
H. van Montfoort
V»n onzen militeiren medewerker.
eiiftenii
ki*i
De gebeifrtenissen ln Denemerken en Noorwe
ten hebben eikeer In snel tempo opgevolgd en
het ls nu wel duidelijk gebleken, dat de Duitsche
onderneming, hoe bewonderenswaardig ook mili
tair-technisch uitgevoerd, eèn waagstuk Is.
Dg berichten, die binnenkomen, geven nog teen
PleljJk beeld van den toestand, maar het is wel
duidelijk waarneembaar, dat de Engelsche
trtjdkrachten, zelfs zonder eerst tot veraame-
te zijn overgedaan, op de Duitsche vloot, die
troepentransportschepen beschermde, zijn af
gestormd en dat deze aanval niet zonder succes is
geweest.
wy hadden reeds uiteengezet, dat de Duitsche
vloot niet ln staat Is deze transporten bver zee te
beveiligen. Verder hadden alle in open! zee zijnde
Engelsche vloot-eenheden opdracht gekregen op
de verschillende havens een aanval ln te zetten
met het doel de bezetting te verdryven vóór zy
ïieh geheel ter verdediging had Ingericht.
I Verklaarbare rust.
Ea hn verbaast wellicht fle b'etrekkelyke
tast, I die er thans heerscht, terwyi uiea ver-
wachtte, dat de Engelschen met haa maritieme
•vermarkt oaverwyid zouden ingrijpen.
Dit na Is a I a t m o g e I U k.
wy kannen uit den aard der zeek niet weten
Wrelke voorbereidende maatregelen de Engelschen
hebben genomen, maar wanneer zy het plan heb
ben om een expedltleleger naar Noorwegen tn
■enden, dan kost snlks tijd, omdat de troepen
eerst nog ja de transportachepen moeten worden
geladen.
Men denke zich eens in hoeveel'auto's, karren,
menschen, paarden, vechtwagens,munitie, ka
nonnen, enz. medegevoerd moeten worden, dan
kan men zich een denkbeeld vormen van den tijd,
beneodigd voor het laden van zulk een schip, aan
genomen, dat het reeds aan de kade ligt en de
troepen tfiarschvaardlg zjjn.
tiet «preekt verder vanzelf, dat dit convooi door
eer aterke vlooteenheden moet worden be-
•chermd, welke tevens tot taak hebben het lan-
dingspunt ónder vuur te nemen en de vyandelljke
batteryen het zwygen óp te leggen.
Daarna moet nauwkeurig worden vastgesteld,
hoe de landing zal worden uitgevoerd en welks
taak alk geland onderdeel, nadat de landing ls
gelukt, moet worden opgelegd. Éerat daarna kan
hst transport zee kiezen, beschermd- door lichte
Strijdkrachten op grooteren afstand en vliegtui
gen, alsmede door de zware eenheden yoor het af.
•laan van eventueel* aanvallen van kruikera.
Deze periode van voorbereiding ie naar onze
bescheiden meening gaande. De eerste aanloop
wwa een onvoorbereide met „toevallig' ter plaatse
aanwezig materieel; de^volgende te verwachten
aanval aai zijn met eeq doordacht plan en Vol
doende middelen.
Aanval op Deenzche eilanden?
Nu dokt zich de vraag voor, dia velen zich ze
ker zullen hebben gezteld: wat zullen de En
gelschen doen? Een antwoord te geven ia moei
lijk, omdat in de tydsduur die verloopt tusschen
het schrijven van dit artikel en het moment,
waarop mendit leest, zeer veel gebeurd kan
■Un.
Zijn -de Engelschen ergens geslaagd en heb
ben zy successen kunnen boeken, dan zullen
»y deze ongetwijfeld uitbuiten. De beschouwin
gen, die wy hieronder geven, houden dan ooté1
met dezen factor geen rekening. De bedoeling
der Engelschen zal zijn alle troepentransporten
met alle macht th beletten, en Oslo te bezettfen.
Hieruit volgt logisch, dat deze aanval niet
gericht zal zijn ten noorden van Bergen. Naar
onze meening ls déze haven de noordelijkste,
die voor een aanval op groote schaal ln aanmer
king komt
Weke ie nn de meeet effectieve wijic om alle
■anvoer van troepen stop te setten? Het ant
woord le eenvondlg. En wel: een aanval op do
Deenzche ellenden, waarmede dan alle Duitsche
treepen In Noorwegen geïsoleerd zijn. Tevens
heeft men dan de poorten tnzschen Noordzee
en Oostaee in banden. Deze adnvel hen gepaard
gaan mat een landing op da Westkust van Jut
land. Komen dn Engelschen in het bezit van de
Deensche eilanden, dan bedreigen zy recht-
atreeks de Duitsche Ooetaee-knet
Aan dezen opzet In evenwel een voorwaarde
verbonden.
Hy moet worden ingezet met een zeer ster
ke troepenmacht van ten minste 9 divisies.
Men meldt ons uit Rotterdam:
Hedenmorgen omstreeks kwart vóór tien werd
de 54-jarige broodbezorger C. Boot, wonende
Bchommelstraat, toen hij op den Schiedamsche-
weg ter hoogte Van het Pompstation plotseling
voor tramwagen 529 van lyn 1, heenliep, door
dese wagen gegrepen. Hoewel de bestuurder zoo
krachtig mogeiyk remde, kon hy niet verhinde
ren, dat Boot onder den wagen verdween en on-
ongeveer 20 m. werd 'tneegesléutd. Toen de tram
wegen tot' stilstand was gebracht, bleek de man
onder het achterste deel van d enwagen te lig
gen. Eerst nadat deze wee opgevijzeld, kon Boot
ujt zyn benarde positie worden bevrijd. Met ern-
inwendige kneuzingen werd hy ln het Zie-
Daarnaast .moet de Engelsche vloot ln staat zijn
elke poging tot ingrepen van de zijde van de
Duitsche vloot ln de tyem te smoren.
Deze verovering van de Deensche eilanden
zou tevens den Engelschen en ongetwyfeld ook
den Franschen een basis verschaffen voor alle
verdere oorlogshandelingen tegen Duitschland
van het Noorden uit.
Het uitvaren van de Dtfitsche vloot Uit de zoo
genaamde Duitsche Bqcht bij Helgoland, zou
dan in hoofdzaak door de Fransche marine moe
ten worden bestreden voor zoover deze de han
den vrij heeft tegenover Italië. De geschetste on
derneming bergt ontegenzeggelijk vele gevaren
in zich, maar kan geenszins als roekeloos wor
den beschouwd, omdat Engeland de zee be-
heerscht en zij levert een maximum rendement.
Aannemende, dat de Britsche vloot concen
treert by Scape Flow,, verdient het voor alle
andere plannen aanbeveling den afstand van
deze basis tot het punt van landing zoo kort mo
gelijk te maken. Men moet vooral niet n'it het
oog verliezen, dat de in open see vertoevende
vloot, de dryvcnde besla, vormt van de gelande
troepen, die daarop zUn aangewezen voor aan-
en afvoer van allerlei oorlogsvoorraden en pereo-
neel.
Eerst wanneer de h a v e n in handen ia van de
Engelschen, kan het lossen op de k a d e geschie
den en is deze de vaste basis. De verbinding met
het moederland loopt dan wel over zee, maar deze
verbinding wordt door de overmachtige Engelsche
vloot veilig gesteld.
Nu spreekt het vanzelf, dat men den tijdsduur,
gedurende welken de vloot een dryvende basis
vormt, zoo k o r t m o g e 1 y k zqI maken, omdat
de vloot, stil liggende, aan alle gevaren is blootge
steld, reden waarom men in beginsel inde
buurtvaneenhavenzallanden om deze
spoedig ais basis te kunnen inrichten. Dit is
dan ook de reden waarom 8e Noorsche havens
zoo'n belangrijke rol spelen. Voor deze aanvallen
komen dan ln aanmerking: \Bergen, Stavanger,
Krlstiansand, Oslo. De havens meer noordeiyk spe
len geen rol, omdat deze lever afliggen van het
zwaartepunt Oslo en hun bezit geen Ingrijpen
den invloed kan uitoefenen op het optreden der
Duitschers.
De baal of fjord van Oslo is t e s m a 1 om het
vrijelijk opereeren van groote oorlogsschepen toe
te staan. Het nadeel van een landing by Stavanger
of (en) Krlstiansand is, dat de gelande troepen
zich op een «chiereiland bevinden en hun op-
marsch gemakkelijk kan worden belet wanneer
de Duitschers de lyn OsloBergen innemen.
Toen het in 1933 de Holland Amerikalijn slecht
ging, en slechts nieuw kapitaal de maatschappij
nieuw leven heeft kunnen inblazen, hebben de
aandeel- eh obligatiehouders een groot gedeelte
van hun financieel» rechten moeten prijsgeven.
Verder waren er nog bezitters van bewyzen van
deelgerechtlgheidspapiereo, die by de oprichting
van de N.V. aan dé oprichters recht gaven op
IQ procent van de overwinst, welk bedrag enke
le laren later werd gehalveerd.
Tengfvolge van de reorganisatie van de maat.
schappij werden in 1933 de statuten gewijzigd en
ook de houders van bewijzen van deelgerechttg-
heid moesten een veer laten. In den vervolge zou
hun slecht» 1 procent van de over nat worden
uitgekeerd.
De houders van deze papieren gingen met deze
regeling evenwel niet accoord en etelden zich op
het standpunt, dat ze met de statutenwijziging
niets te maken hadden, zoodat ze meenden recht
te hebben op het oude percentage super-dividend,
n.l. 5 En hoewel er nog in het geheel geen
overwinst was gemaakt, maakten zij een proef
proces voor de Rotterdamsche Rechtbank aan
hangig om een principieele uitspraak uit te
lokken.
De Holland-Amerika Lijn beriep zich .ln de
eerste plaats op de arbitrage-clausule, doch dat
verweer werd verworpen. Toch besliste de Rotter
damsche Rechtbank niet over deza zaak zelvt.
Het college overwoog, dat, waar er nog geen over
winst waa gemaakt, voor den elscher elk belang
by de zaak ontbrak.
Hat gerechtshof te 'sOravenhage heeft ln
hoog er beroep het ivonnla van da Rotterdamsche
Rechtbank vernietigd en de honden van be.
wijzen van deelgertcmlgheld In het geiyk gesteld.
Ten aanzien van hej declaratoir vonnis over
woog dit ooilege, dat er tusschen partyen een
geschil ls ln den ain Van art. 2 van de Wet op de
Rechterlijke Organisatie en de primaire vordering
van den eischer in hooger beroep ontvankeiyk is.
Voorts overwoog het Hof, dat de grondslag van
het recht van de bewijzen van deelgerechtlgheid
van contractueelen aard ls, door de H.A.L. ver
leend aan de oprichters en in de statuten ver
meld, en een vennootschap door wyziging van
haar atatuten nimmer eenzijdig een derde diens
contractueel recht vermag te ontnemen, doch
wal een recht van de vennootschap prijsgeven
(i.c. da arbitrale clausule).
Hat Hof verklaarde voor recht-
a, dat de bjj dagvaarding genoemde wyziging
ln de statuten der geen nadeel kan toe
brengen aan de rechten van appellant, nis
eigenaar van het bewijs van deelgerechtlgheid.
dat da eigenaar ran hat bewijs vaa deelge
rechtlgheid recht aal hebben van da N.V. ta
vorderen da betaling van 1/1430 van 3 van
da In bet hatdlg of In «enig ander toekomend
boekjaar door do H.A.L. to makea wlast Dese
uitspraak ward alt voerbaar bi) voorraad var.
- s -vak
Ben zonnestraal bescheen op deze overigens
zoo triesten Vrydag de talrijke aanwezigen die :n
de aula van de Nieuwe Oosterbegraefplaats te
Amsterdam de laatste eer kwamen bewijzen aan
architect J. F. Staal.
Terwyi de organist Han Hoogewoud het ko.
raai ,Wer Ijat dlch so goschlagenuit de Mat-
thaus Passion vah Bach inzette, schaarden de ve
le belangstellenden zich rond de baar waarop vt.
1» bloemstukken lagen.
Onder de aanwezigen merkten wij zeer vele ar.
chitecten op, o.a. ir. W. A. de Graaf, directeur van
Publieke Werken te Amsterdam en voorzitter
van de Schoonheidscommissie die het gemeente,
besuur der hoofdstad vertegenwoordigde; den
oud-gemeente-architect te Amsterdam A Huls.
hof; prof. dr. W. v. d. Pluym en prof. dr. P. H, v.
Moerkerken namens de Rijksacademie voor Beel
dende Kunsten; ir. M. H. Tjaden, directeur van
het Gemeentelijk Bouw. en Wonrigtoezlcht te
Amsterdam: ir. H. J. Brusse namens de
Vereen. Opbouw te Rotterdam; lr. P. Vorkink;
»ir K. L. Symons; de architecten H. Th. VVijde-
veld; J. Rutgers; W. A. Dudok; H. P. Merkel-
bach; lr. J. de Bie Leuveling Tjeenk, J. Harde-
veld; J. Baander! en voorts ir. A. Plate namens
l\et Beursbestuur en P. Penn, secretaris van de
N.V. Beurs van Koophandel te Rotterdam; archi.
tect M. Meyer; de beeldhouwer Hildo Krop; de
administrateur van de Stadsschouwburg te Am
sterdam J. Bendien; mevr. mr. H. van Dam van
Isselt, referendaris van de afd. Kunstzaken te
Amsterdam; Paul Huf en tal van andere belang
stellenden.
Terwyi de organist het Largo uit het concert
voor twee violen ln d mineur van Bach speelde,
trad de familie de aula bfnnen.
Als eerste spreker voerde het woord de heer
B. T. Boeyinga, voorz. van de Mij. tot Bevorde
ring van Bouwkunst, Bond van Nederlandsche
architecten.
Hij uitte zijn droefenis over het fiet, dat een
geacht collega en voortreffeiyk mensch vry on
verwacht van ons i« heengegaan. Staal was een
fiere mannelijke persoonlykheid van groot for
maat en groote geestelijke standing, een bouw
meester van ongemeene begaafdheid, maar ook
een vriend en raadsman voor velen, die hem noo-
de zullen missenvHet kleine getal van degenen, die
ons wat te zeggen hebben in dezen zoekenden en
tastenden tijd, van degenen van wie wat uitgaat,
ia weer met één verminderd. Beter, dan met ge
sproken woorden aan deze baar, aldus de heer
Boeijinga, hopen wij zijn beteekenis ln onze ge
schriften van den B.X.A. te belichten. Als symbool
van de eerbiedige hulde, die zijn collega's hem
toedroegen, zullen verscheidene hunner hem
straks naar de groeve dragen.
Zeer- bewogen nam spr. van den heer Staal af
scheid met de woorden: „Frits, ruet in vrede".
Als tweede spreker trad namens het Gemeente
bestuur Van Amsterdam en de Schoonheidscom
missie aldaar naar voren ir. W. A. de Graaf, di
recteur van Gemeentewerker die Staal één van
de beste leden van de Schoonheidscommissie en
één van de eerst» architecten ln den lande noemde.
Hij nam van den eersten tijd af deel aan het
moeilijke schoonheidstoezicht en meermalen
heeft de commissie op schitterende w-yze van
zijn inzicht als "man van gezag kunnen profi.
teeren en er daardoor voor gezorgd, dat de bes.
te menschen op" de beste plaatsen kwamen.
Staal liet zich nooit denigreerend" uit over
andere collega's en poogde zoo objectief moge.
ïyk zyn uiteraard op subjectief inzicht berus
tende uitspraken te vormen.
Schrage mevrouw Staal in dezen droeven
tijd de gedachte, aldus spr., dat haar man niet
alleen geacht werd o zijn kwaliteiten, maar
ook bemind werd om de charme van zyn per.
soonlijkheidi
Ir. A. Plate, uit Rotterdam, bracht een laat-
sten groet met een woord van dankbaarheid
als voorzitter van den Raad van Beheer van de
Rotterdamsche Beurs voor het ontzagiyke werk,
door Staal tot stand gebracht en door hem zelf
zijn levenswerk genoemd. Te berusten hebben
wij erin, zeide spr., dat strak» da Beur» zonder
hem zal worden geopend.
Halfstok hangt sedert »yn heerigaan de drie.
kleur aan den groenen, slanken toren op den
Coolsingel en het werk staat vandaag een uur
lang stop. Dit is een bescheiden hulde, maar
het biyvende monument aan den Coolsingel ls
een troost by het heengaan Van den charman-
ten mensch, die zoo voornaam zijn plannen kon
verdedigen.
Hy verklaard» altijd, geen redenaar ta zijn,
maar kende de kracht van zyn eigen woorden
niet, als hij zk;h warm maakte voor »yn wel
doordachte plantten.
De heer Plate legde de belofte af namen» den
Raad van Beheer, dat alle» gedaan zal worden
om liet gvootsche bouwwerk in zijn geest te vol
tooien.
Hierna voerde het woord namens de architec-
tenvereenlging „Architecture et Amicitia" architect
Wieger E. Bruin, die het een zwaar afscheid
noemde bij deze uitzonderlijke figuur, die van
jongs af aan tot den dag van zijn dood lid van
„Architecture et Amicitia" is geweest, ook secre
taris en redacteur van het orgaan van het ge
nootschap. Zijn briljante artikelen met |HÉ|teiy-
ken humor gekruid zullen blijven leven eirwaren
ongeëvenaard.
Staal was strijdbaar voor het recht der archi
tecten en bouwde zeker aan de ontwerpen van
de bouwkunst door "vele phasen heen. Zijn wer
ken waren preegnante uitingen. WIJ betreuren
Je heengaan Staal, aldua de heer Bruin, en kun
nen Je niet meer ter gelegenheid van het 17e
luatrum van ons genootschap het eerelidmaat-
achap aanbieden, maar voor ona zul je blijven
leven ala één van de grootste leden die wij had
den.
Namens het beetuur van „De Joodsche Invalide"
voelde mr. M. Levie uit Groningen zloh gedron
gen, in enkele woorden uiting te geven aan de
droefheid, welke ook in deze kringen ln deze da
gen gevoeld wordt
Het Boek der Boeken, aldus apr., begint met
het acheppingeyerhaal en" zegt dat op,den «even-
den dag de mensch geschapen werd en Gód den
mensch door den neu» den levensadem inblies.
Ook Staal bezat goddelijke gave om in hét schijn
baar voor ons niets iykende Vorm en gestalte te
brengen, bouwwerken, die een sieraad voor het
oog zijn. Het bestuur van „De Joodsche Invalide"
is dankbaar hem op tyn weg te hebben ontmoet
die met zoo zuiver aanvoelen van de sfeer van
een gebouw als voor de Joodsche invaliden op den
hoek van het Weeaperplein en de Nieuwe Achter
gracht te Amsterdam, zijn schepping, bet nieuwe
gesticht van „De Joodsche Invalide" heeft doen
verrljien. Ook als mensch bezat Staal goddelijke
gaven Mr. Levie nam afscheid vgn hét stoffelijk
hulsel en verklaarde, niet te behoeven zeggen, dat
Staal niet zal worden vergeten.
Namens alle medewerkenden van het bureau
van den heerStaal voerde vervolgens architect
H. T. Weymer het wójwd, éis gewaagde van de
tttaemmdA tanr^MUfing. tu»
schen Staal tn zyn msdswerkere heeft bestaan,
waarna de heer J. L. Tates, hoofdopzichter by den
Rotterdamschen Beursbouw. verklaarde, dat Staal
geestelijk by allen, die by het bouwwerk be
trokken zijn. zal biyven, voortbestaan en dat zy
zich voorgenomen hebben, Staals laatste schep-
ping ln zijn geest ts zuilen voleindigen.
Tenslotte spraken nog persooniyke woorden
van afscheid als vriend architect Herman Baan-
ders en dr. J. Fischer, waarna het orgel uit Can
tate 139 van Bach de aria „Ea 1st volbracht"
speelde.
Daarop volgde, terwijl de baar langzaam de'
aula werd uitgedragen door de collega's van den
architect, het slotkoor uit de Matthius-Pasaion.
De achrynende klank van het slotaccoord ver
vaagde in den puren lentemiddag.
Aan de groeve heeft'tenslotte de soon van Staal
zeer bewogen dank gebracht voor alle hulde, z'n
grooteh vader gebracht. -
Op de gisteren in Bredn gebonden BelgiX-dng
hebben nog het woord gevoerd de heeren Ch.
Stulemeyer, voorzitter van de R.K. werkgevers-
vereeniging in het diocees Bredn en H. F. Kersten,
onder-voorzitter van de Kamer vnn Koophandel
te Rotterdam.
De heer H. F. Kersten vestigde na de rede van
mr. L. Delwaide uit Antwerpen de aandacht op
de positie van Rotterdam als havenstad. Bij het
zoeken naar een degelijken en doelmatigen grond
slag voor een onderlinge samenwerking van de
Beigische en de Nederlandsche havens zullen wy
voor alles moeten speuren naar ai wat ons bindt
en niet wat ons scheidt, aldus spr.
-Binden doet ons het gemeenschappeiyk belang
van het groote havencomplex aan de Noordzee,
het knooppunt ln de groote verkeerswegen tus
schen oost en west en tusschen zuid en noord,
dat in normale tijden dienst doet als in- en uit-
valspoort voor den nationalen handel met overzee
en voor dien van een dichtbevolkt en indiustrieei
hoog ontwikkeld achterland. Nederland en België
dienen zich ervan bewust te zijn, dat het ware
heil van onze havens steeds zal liggen in een her
stel van den vrijen internationalen goederenruil
langs de oude wegen aan de N'óferdzee, die daar
toe economisch, geographlseh en historisch zijn
gangewezen.
Men zal xich la de havens vaa belde Iandea
dienen te ontbonden van ongezonde concurrentie,
die slechts kan lelden tot wederztjdsrhe schade,
zonder voor een der partijen werkelijk voordeel
te brengen.
Het Brusselsche accoord heeft er toe geleld, dat
een gemengde commissie ia ingesteld, die tot
teak heeft de door de overheid vastgestelde hef
fingen en retributies in de havens naar elkaar
toe te werken. De arbeid van deze commissie
maakt bevredigend voortgang, hoewel het vraag
stuk allesbehalve eenvoudig is, omdat de elemen
ten, die de. tariefpolitiek bepalen, in iedere haven
verschillend zijn en door de afwijzende geaard
heid van de haven en door het verschil ln exploi
tatievorm, die in Antwerpen meer overheidsbe-
dryf ia dan te Rotterdam.
in den doorvoer van centraal Europa concur-
reeren de Belgische, Nederlandsche, Duitache,
Fransche, Italiaansche en andere havens. Wij lul
len moeten deelnemen aan deze mededinging, of
wij schakelen ons uit. Voor Rotterdam vooral be
staat hier geen keus. De doorvoer is er overheer-
schend en vormt in normale tyden 70 van het
geheele verkeer.
Rotterdam staat of valt met het traaaltoverkeer,
dat ook rijn stempel heelt gedrnkt op de Inrichting
en uitrusting van rijn havens en op den aard van
zijn verbindingen met overzee.
Rotterdam wil tamenwerken.
Men meene nn niet, aldns besloot de heer Ker
sten, dat men ta Rotterdam ntwyzend roa staan
tegenover het IJveren voor een economische sa
menwerking met België en Lnxembnrg. Van gen
acht*- harte erkent men <fte noodzakelijkheid, dat
in den beschamenden toestand, waarin de wereld
Is geraakt, belde volkeren geschikte wegen 'Moe
ten zoeken om elkaar wederkeerig economisch by
te staan en In de belderaUdsche moeUykhede»
doeltreffend te onderetennen. Ieder reëel vooretel,
dat kan bijdragen tot de bereiking van dit doel,
kan by voorbaat rekenen op de oprechte sympa
thie van het Rotterdamsche bedrijfsleren,
De Black Diamond IJ nee, die reeds M jaar ge
regelde dieasten van Botterdam op Noord Ameri
ka ondttaouden, hebben besloten tot bet tydelUk
stopzetten van 'deze dieneten. Zij hebben echter
het voornemen tot herrating over te gaan, zoodra
de omaaadigheden dit weer mogelijk maken.
Kort na het uitbreken va" den oorlog waa dese
reederij verplicht haar schepen, tengevolge van
de afkondiging van de Amerikaanache neutrali-
teitswet, terug te trekken. De reederij nam toen
maatregelen om de diensten voort ta setten met
neutrale schepen, die niet onder de Amerikaan-
sche vlag voeren. Op deze wijze slaagde «IJ erin
geruimen tyd den handel te voorzien van scheepe-
rulmte. De moeiiykheden, hieraan verbonden,
namen echer steeds toe en het werd steeds min
der mogeiyk eenlgermate betrouwbare dleneten
te onderhouden. De steeds grooter wordende
Gistermiddag la op de begraafplaats Zorgvlled
te Amsterdam het stoffeiyk overschot van den bjj
het vliegongeluk "op Waalhaven om het leven ge
komen reserve-eerete luitenant-vlieger H. C. A.
van Montfoort met militaire eer ten grave ge
dragen. De stoet werd tijdens den gang door da
hoofdstad het slachtoffer lag opgebaard ln zyn
woning te Badhoevedorp, waar by ala K.L.M.-
piloot jarenlang had gewoond -A geëscorteerd
door bereden politie. Aan de lijkauto vooraf gin
gen zes tamboers en horenblszers, de trommels
omfloerst, en het vuurpeleton onder Commando
van kapitein A. Graaf, die met getrokken sabel
voorop liep; echter de auto Hepen vier collega's
van den omgekomene, die als slippendragers fun
geerden, twaalf onderofficieren, die de baar ten
grave zouden dragen, en, na de volgauto's hon
derd man troepen.
In de aula op de begraafplaats werd de kist op
gebaard en bedekt met de Nederlandsche drie
kleur, witte lelies en seringen; er waren o.a. kran
sen van het regiment van den óverledene, van de
K.L.M. en van de "Ned. vliegtulgenfabriek Fokker.
Rond de baar stelde zich een eerewacht vnn offi
cieren op.
Majoor H. G. van Voorthulxen
sprak een woord van afscheid. Hy roemde de ver
diensten van wijlen luitenant Van Montfoort als
militair en burgerlijk vlieger en noemde hem een
voortreffeUjken kameraad, die. de harten van zijn
collega's had veroverd. „Ik dank u voor uw plichts
betrachting, tot weerzienszoo besloot spr.
zijn rede.
De heer AP1 e m a ndirecteur van de
K.L.M., zeide, dat de overledene zeker een Van da
steunpilaren van de K.L.M. zou zijn geworden,
•als de dood hem niet zoo vroeg had weggerukt.
Spr. sprak woorden van dank voor de groot»
werkkracht en ij ver, dig hij in dienst van de
K.L.M. had betoond.
Eén van de intieme vrienden van den over
ledene, de heer JKramer, waa de laatst»
spreker.
Hij roemde Ven Montfoórts gaaf en oprecht
karakter en zijn plichtsbesef. Na dit laatste
afscheidswoord droegen de onderofficieren d#
kist tyn grave; de luitenants Abspoel, Kuipen,
Anceaux en Snitselaars de laatste twee zijn
eveneens K.L.M..piloten fungeerden als
slippendragers. Bij de groeve hadden de -
schappen, die in dert stoet waren meegekomen,
een eerewacht gevormd. Toen de kist was ge
daald, loste het vuurpeleton een salvo over de
groeve. Door de stilte, die daarna viel, ronkten
in de verte vliegtuigen.
Onder de talrijke aanwezigen waren o.a. de
garnizoenscommandant te Amsterdam overste J.
W. Bosijk, die den minister van Defensie ver.
tegenwoordigde; 'kapitein H. L. G. Lambert van
de Luchtvaartafdeeling; de rijksinspecteur
voor den Luchtvaartdienst de heer A. P. Dekker;
dg havenmeester van het vliegveld Waalhaven,
de heer A. C. Tolk; de waarnemende chef van
den vliegdlenst van de K.L.M., de heer Fuchs; de
vertegenwoordiger der Fokkerfabrieken de
heer E. Smits en vel# luitenants-vliegers en pi
loten van de K.L.M.
Het Nederlandsche Roode Kruis deelt mede, dat
uit de rapporten van den leider der Nederlandsche
ambulance in Finland, den heer F. H. Meihulzen,
blijkt dat de ambulance op 1 April ln de sport-
school te Vierumaekl het wer'; heeft aangevangen.
Op dien dag werd de operatiekamer ingewijd met
2 operaties, terwijl ln de röatgenkamer de eerste
6 foto's werden gemaakt.
Op 2 April werden 6 patiënten geopereerd en
8 foto's gemaakt. Op 3 Apr.l nog weer meer foto'a
en 8 operaties. De ambilla tce werkt met haar ge
heele eigen chirurgische en medische uitrusting,
welke darfk zij de goede verpakking ln volkomen
ongeschonden staat na het moeizame transport
per vliegtuig, schip en sjioor en vrachtauto ia aan
gekomen.
De ambulance heeft sedert 8 April hët geheele
ziekenhuis, wat de zorg voor de patiënten betreft,
overgenomen.
Op 2 en 3 April werden ongeveer 80 herstelden
of vrywel herstelden geëvacueerd, zoodat de Ne
derlandsche ambulance met 180 patiënten ls be
gonnen. Verder werden op 4 April uit het militair
hospitaal 80 deels ernstige ge allen toegezenden,
terwijl er op 5 April nog eenige zouden komen.
Met de 30 eigen leden, beschikt de ambulance' over
1 Finsche hoofdverpleegster en 16 Finsche ver
pleegsters, van wie de meesten Duitsch spreken,
verder over 7 Lotta's, die op school Duitsch leer
den.
De Nederlandsche zusters leeren heel ijverig
het zoo moeilijke Finsch, zoodat zij zich vermoede-
lijk spoedig zonder tolk zullen kunnen redden. De
uitstekende flitrusting van de Nederlandsche
Roode Kruis-ambulance wordt zeer gewaardeerd.
Alle nieuw aankomende patiënten betasten en be
voelen vol belangstellende bewondering de flanel
len pyama't en wollen dekens, die op hun bed
liggen.
ln het seinhui» op het tweede perron van hat
station Haarlem la gisteren een tegeltableau ont
huld, dat de Nederlandsche stationskruier» ter
gelegenheid van het eeuwfeest der Spoorwegen
aan de directie hebben aangeboden.
Het tableau etelt voor een kruier, dia ln de
hand en aan een riem een koffer draagt. Het
werd ontworpen door den heer J. Gldding en ge
bakken door de firma Go xie wagen te Gouda.
De officieel* overdracht geschiedde door den
heer K. L. Haraveld uit Den Haag namen» het
comité van aanbieding. Namen» de directie der
Nedenlandsohe Spoorwegen aanvaardde lr. W. J.
Berden!» van Berlekotn, hoofdinspecteur te Am
sterdam, het geschenk, waaraan ongeveer 200
kruiers van veertig station* hebben bijgedragen.
THEE EK BEN HALF JAAR VOOR CHANTAGE.
Gisteren behandelde de redsach# rechtbank
een zaak tegen den 28-Jarigen winkelbediende A.
J. V. uit Rotterdam, die in Mei 1938 een Ingezetene
uit Bergen op Zóem een bedrag van drie A vier
duizend gulden soa hebben afgeperst. In Janua-
-rl werd dese verdacht# door ca Rotterdamacha
schaareclite aan passènd^ scheep»ruimte, het op- politie gearresteerd en ln afwachting van zjjn
onthoud, waaraan deze achepen blootztonden en, 'itraf ln het huis van bewaring Ingesloten De
de zeer gestegen charterhuur hebben het dt rechtbank veroordeelde hem conform den elach
Black Diamond Lines thans onmogelijk geraadkt van den officier van Justitie wi„enycafdreiging
op deze wijze verder te gaan.- In den loop van en valachheld ia geschrifte Jot een gevanganla-
dese maand zullen de laatste twee schepen aan straf san twe* Jaar «O aaa maanden met «Nry
JjMr haar da Verrawgd» Staterf nrtrdoink van den. tjjd ln vecMlooplg» ha ttttMis éejif diistttt,